Naar een Rijksmuseum
voor Nederlands toneel
Onmogelijke liefde in het klooster
GIDS
SUSKE WIS
DE STEM
Theaterfestival
presenteert opnieuw
vergeten hoogtepunt
uit het verleden
Sponsor
Gabriel Garcia Marquez houdt zich in in zijn nieuwe roman
Filmer Lindsay Anderson dood
UIT GIDS
pE STEM
VRIJDAG 2 SEPTEMBER 1994 D3
Door onze redacteur
Camiel Hamans
Nomsz, Schimmel en Eman-
ts; een toneelabonnement
met deze namen als trekkers
is gedoemd een flop te wor
den. Een muziekfestival ge
wijd aan De Wert, Willaert
en Van Ockeghem zou twin
tig jaar geleden hetzelfde
overkomen zijn. Nu zijn pu
bliek, uitvoerenden en des
kundigen het erover eens dat
deze componisten garant
staan voor een interessante
programmering.
De schilders Teniers, Metsu en
Van Mieris zijn bij het grote
publiek even onbekend als de
toneelschrijvers Vos, Ogier en
Simons-Mees, toch hangen ze in
het gezelschap van Honthorst,
Maes en Van Miereveldt in het
Rijksmuseum. Niet als trekker
van duizenden Japanners, Ame
rikanen en andere moderne
grand-tour-reizigers, maar wel
als bewijs van de grootheid en
de breedte van het schilderkun
dig 'Hollandse verleden. Musea
in Boekarest, Berlijn en Madrid
zijn trots op hun kleine Hol
landse meesters en stellen ze
permanent tentoon. Kunsthisto
rici nemen ze tot onderwerp van
hun studie en op veilingen doen
hun werken goede prijzen.
Internationale muziekseries
programmeren vol trots de Ber-
genaar Obrecht en de Middel
burger Clement, Clemens non
Papa. Een schouwburg die met
de Bergenaar Lubaeus en de
Dordtenaar Droste naar volle
zalen dingt, gaat failliet. Neder
land heeft, op Heijermans en
misschien Vondel en Bredero
na, geen toneelhistorie van ni
veau, is het algemene oordeel.
En daarom is het zinloos tijd,
energie en geld te steken in
werk van vroeger.
Nederlandstalig toneel van eni
ge kwaliteit is een uitvinding
van nu\ Van zelfschrijvende re
gisseurs als Lodewijk de Boer,
Karst Woudstra en Gerardjan
Rijnders. Daarop moet, bij ge
brek aan beter, de schijnwerper
gericht worden. Die stukken
kunnen met succes geëxpor
teerd en uitgebaat worden. On
derzoek naar en presentatie van
het verleden is vanwege de on
benulligheid en tijdgebonden
heid zonde van de erin gestoken
tijd.
Pleidooi
Desondanks presenteert het
Theaterfestival vandaag op
nieuw een toneelstuk uit de
oude doos. 'Den Grooten Ta-
merlan' van Joannes Serwou-
ters uit 1657. De acteurs van de
populaire televisieserie 'Het
Pleidooi', aangevuld met leden
van de bij recensenten en ken
ners goed liggende eigentijdse
theatergroep Hollandia en Ca
therine ten Bruggecate hebben
er hun zomervacantie voor op
geofferd. Met de kwaliteit van
het stuk moet het dus wel mee
vallen.
Het is de zesde keer dat drama
turg-regisseur Carel Alphenaar
een vergeten Nederlands drama
presenteert. Vondel, Schimmel,
Nomsz, Van Hogendorp, en Bel
le van Zuylen heeft hij eerder in
opdracht van het Theaterfesti
val en radio-omroepen bewerkt.
Keus te over lijkt het dus.
Arabist-Neerlandicus Kees
Brouwer heeft in zijn serie 'De
Oosterse Schouburg' de 'Tamer-
lan' uitgegeven. Ter gelegenheid
van de opvoering als geënsce
neerde reading richt de Konink
lijke Bibliotheek in Den Haag
een tentoonstelling in van uit
sluitend oriëntaalse historiespe
len uit de 17 en 18e eeuw. Er
blijken er alleen al van dit sub
genre tientallen geweest te zijn.
Brouwer heeft de beste zes op
nieuw in druk gebracht. En ook
hiermee wordt bewezen dat er
in de Nederlandse toneelge
schiedenis voldoende interres-
sant materiaal te vinden is.
Onderzoek
Waarom worden al die stukken
dan toch nooit gespeeld? De
verklaring is simpel. Omdat er
nooit serieus en bruikbaar on
derzoek naar het Nederlands
toneelverleden gedaan is. De
schuld daarvoor ligt in hoofd
zaak en eerste instantie bij het
gebrek aan belangstelling onder
academische dramaturgen. Ver
volgens zijn toneelleiders en re
gisseurs debet aan de impopula
riteit van de vaderlandse waar
en tenslotte de beleidsmakers.
Muziek van Monteverdi, Scar
latti, Tallis en Byrd gold tot
vöor een kwart eeuw als een
hooguit interessant curiosum.
Geen dirigent of artistiek leider
die zich er aan waagde. In de
competitie met Bach, Beethoven
en Bruckner speelde het ensem
ble dat toch de moed had deze
componisten te programmeren
een verloren wedstrijd. Tot er
zelf uitvoerende musicologen en
met wetenschappelijke be
kwaamheid en belangstelling
gezegende musici opstonden.
Gustav Leonhardt, Harnon-
court, Koopman en Van Nevel.
Zij waren geïnteresseerd in au
thentieke bronnen. Wat had
Bach precies geschreven, hoe
wilde hij zijn werk uitgevoerd
hebben en hoe was de muzikale
vuld werd. Aandacht voor Mar
lowe, Webster en Jonson was
het automatische gevolg. Hun
talent en kwaliteit werd zo
doende onderkend.
De wetenschappelijke drama
turgie in Nederland vulde het
gat niet op. Weliswaar waren de
eerste hooggeleerden in dit vak,
Hunningher en De Leeuwe,
voornamelijk historisch geïnte
resseerd, de belangstellenden
die zij met hun in de jaren
zestig gestarte opleidingen
trokken waren vooral geman
keerde acteurs. Wie met een
middelbare schooldiploma in de
hand geweigerd was voor een
der toneelacademies, zocht zijn
heil in de dramaturgie. Het vak
den door dit manco aan weten
schappelijk bruikbaar onder
zoek te weinig geconfronteerd
met Nederlandse toneelstukken
uit het verleden. Tel daarbij op
dat ze, de herinnering aan de
vroege jaren zestig praktijk nog
in het achterhoofd, ervan over
tuigd zijn dat er niets geschikts
of opwindends in de vaderland
se toneelgeschiedenis te vinden
is en het wekt geen verbazing
dat ze liever hun krachten ge
ven aan eigen stukken of aan
eigen interpretaties van buiten
lands werk.
Duits
In de internationale vaklitera-
De in zijn tijd bejubelde Nederlandse toneelschrijver Hendrik Jan Schimmel (1823-1906),
auteur van een tiental herhaaldelijk opgevoerde drama's, in zijn werkkamer, foto archief de stem
praktijk van zijn tijd? Om die
vragen te beantwoorden was er
onderzoek nodig, dat als bijpro-
dukt het werk van iets minder
grote goden onder het' stof van
daan toverde. Nederlanders en
buitenlanders. Hun opera's, ma
drigalen en triosonates bleken
niet alleen interessant uit histo
risch oogpunt, maar ook meer
dan genietbaar. Een heel nieuw
repertoire was aangeboord.
Gysbrecht
In de Nederlandse toneelwereld
was de situatie anders. Er werd
tot eind jaren zestig klassiek
Nederlands werk opgevoerd. De
jaarlijkse 'Gysbrecht', een enke
le andere Vondel, een traditio
nele 'Elckerlyc' in Delft, wat
Bredero, Hooft en Heijermans
en om aan de subsidievoor
waarden te voldoen, die voor
schreven dat een beduidend
deel van het repertoire van va
derlandse bodem diende te zijn,
ook een enkele buiten de beken
de canon vallende auteur als
Focquenbroch en Michiel de
Swaen. Bij gebrek aan gedegen
onderzoek waren er nauwelijks
andere namen en stukken voor
handen.
De manier waarop het geijkte
Nederlandse reperoire gebracht
werd, was in de naoorlogse ja
ren doorgaans weinig spectacu
lair. 'Gysbrecht' was een plicht
en ook rond de rest van de
Nederlandse stukken hing de
sfeer van een onontkoombare
eindexamenlijst. Dul en suf.
Vandaar dat vrijwel niemand de
behoefte voelde eens na te gaan
hoe bijvoorbeeld het toneel in
10juj/ evr r,
Vondels tijd zelf functioneerde.
Alleen W.Gs Hellinga en zijn
50-er jaren school van Amster
damse filologen was daarin
geïnteresseerd. Het leidde tot
een aardige studie over de rela-
tie tussen de 'Nachtwacht' en de
'Gysbrecht'. Veel navolging
kreeg Hellinga niet, zijn vakge
noten, de neerlandici, hadden
weinig op met levend toneel.
Shakespeare
In het Angelsaksische gebied
was er Shakespeare, zo'n monu
ment van inventiviteit en dra
matisch vernuft dat het onder
zoek als vanzelf op gang kwam.
Net als bij Bach wilde men ajles
van hem weten. Hoe de schouw
burgen eruit zagen, hoe er ge
speeld werd en met welk ander
repertoire het programma ge
was niet specifiek op Nederland
gericht en daarenboven vooral
van praktische eigentijdse aard.
Hoe oud repertoire boven water
te halen en eventueel aan de
eisen van de tijd aan te passen
en voor het huidige toneelkli
maat te bewerken had absoluut
geen prioriteit.
Doorhalingen
Vandaar dat er afgezien van een
Antwerpse school van renais-
sancespecialisten nu nog steeds
bijna geen archieven doorploe
gende dramaturgen in het Ne
derlandse taalgebied werkzaam
zijn. En wat die Antwerpenaren
boven water en in druk brengen
Ontgaat de modale regisseur. De
tekstuitgaven uit deze school
zijn voornamelijk filologisch
gericht. Alle doorhalingen in
het handschrift, de varianten
tussen manuscript en druk en
de verschillen tussen de diverse
edities, ze worden allemaal
weergegeven en verantwoord in
hun boeken. De consequentie is
dat het toneelstuk voor een ge
wone lezer niet te volgen is. Het
werk van de Antwerpse school
is zodoende niet meer dan bibli
otheekmateriaal. Direkte gevol
gen voor het theater heeft het
niet.
Toneelleiders en regisseurs wor-
tuur wordt hoog opgegeven van
de kwaliteit van het Duitse
theater. Daar gaan Lessing, Von
Kleist en Büchner. Spectaculai
re voorstellingen die tot enthou
siaste discussies leiden in
'Theater heute'. Het Nederland
se toneel wil meespelen in de
eredivisie en zoals elk provin
ciaal orkest waar ook in West-
Europa zijn kwaliteit wil bewij
zen met eigen Mahleruitvoerin-
gen, zo proberen Nederlandse
regisseurs aan te tonen niet van
de straat te zijn met hun ensce
neringen van klassieke Duitse
drama's.
In het licht van het dramatur
gisch aanbod valt deze keuze
niet geheel te verwijten. Toneel
leiders hebben echter ook een
eigen verantwoordelijkheid. Zij
zien toch ook als ze eens meer
lezen dan wat er bij de post
binnenkomt dat de Von Kleists
niet zoveel interessanter zijn
dan de eigen Schimmels. Het
wordt daarom tijd dat het Ne
derlandse toneel van zijn voor
oordeel afstapt dat er in de
eigen cultuur en historie nau
welijks iets boeiends te vinden
is. Kemp, Wittenoom en Bidloo
zijn niet van geringer allooi dan
Gerardjan Rijnders, Komrij en
Thijs. Dat de wetenschap het af
laat weten, is geen excuus.
Oudheidkamer
Zeker beleidsmakers mogen
zich niet achter het falen van
het academisch onderzoek ver
schuilen. Zodra het gaat om
geschiedenis of beeldende kunst
doen ze dat ook niet. Naast een
Stedelijk Museum voor moder-
ne kunst is er een apart Rijfo.
museum waarin het verleden
getoond en geëxploiteerd wordt.
Elke plek van enige omvang
heeft zijn met subsidie in stand
gehouden eigen oudheidkamer.
Er zijn wetten ter bescherming
van historische bodemschatten.
Stuit een aannemer op een be
langwekkende rest, wordt de
bouw stilgelegd en krijgt de
stadsarcheoloog enige tijd om
opgravingen te doen en het
oude stratenplan in kaart te
brengen. In moderne gebouwen
worden onder druk van overhe
den de restanten van oude fun
damenten zichtbaar gemaakt.
Er zijn fondsen en algemene
middelen om de publicatie van
de hoogtepunten uit de Neder
landse letteren opnieuw uit te
geven. Voor het historische to
neelwerk doen overheden niets,
Op dat terrein wordt het nor
maal gevonden dat er uitslui
tend een museum voor moderne
kunst gesubsidieerd wordt. Aan
een Rijksmuseum voor Schim
mel, Nomsz en Emants denkt
niemand. Beleidsmakers gelo
ven nog in het stereotiepe voor
oordeel dat Nederland geen to
neelcultuur heeft.
Boeiend
Het gaat er niet om dat het oude
werk heropgevoerd moet wor
den om te weten op welke
schouders het moderne toneel
staat. Dat argument is onzin.
De Nederlandse toneelhistorie
is op zichzelf boeiend genoeg.
En niet alleen omdat een stuk
als 'Tamerlan' meer zegt over
wat het Nederlandse publiek in
de tweede helft van de 17e eeuw
wist over of boeide in de islam
of omdat het een beter beeld
geeft van de emoties, twijfels en
afwegingen van die tijd dan een
bij een opgraving opgedolven
halve schoen, maar omdat er in
bibliotheken en archieven vol
doende drama's liggen van ni
veau, zeker als die stukken
enigszins aan de eisen van de
tijd aangepast worden.
Het is een simpele daad van
rechtvaardigheid die kwaliteit
het publiek niet te onthouden.
Zijn dramaturgen en regisseurs
daar niet op eigen kracht toe in
staat, dan is het woord aan de
bestuurders.
Wie rijk wil worden, moet op
zijn centen letten. Er niet op
blijven zitten, natuurlijk, maar
zuinig zijn met weggeven. In
vesteren is geboden, liefdadig
heid uit den boze.
Sponsors verwachten daarom
ook altijd wat terug, een enkele
liefhebber of filantroop uitge
zonderd. De oude bankier Van
Lanschot steunde in stilte de klassieke muziek. Hij was er zelf dol op
en vandaar dat wie bij hem kwam voor een halve ton om Bizets
'Parelvissers' uit te voeren een willig oor vond. Hij schokte en wilde
'zijn naam zelfs nergens vermeld zien, want hij vond het leuk het werk
Weer eens in Nederland te kunnen horen. Zijn opvolgers zijn gestopt
met dit anonieme mecenaat. De bank moet wat terug zien van de
investeringen.
De voor het artistieke bedrijf interessante sponsor is niet gericht op
direct rendement. Naamsbekendheid en daardoor een groter markt
aandeel op langere termijn is het doel van zo 'n firma. De kleine
Brabantse brouwer Dommelsch doet het zo. Ze geven geld aan
evenementen in Eindhoven en Den Bosch en op landelijk niveau aan
het Holland- en het Theaterfestival. Er wordt niet meteen honderd
hectoliter bier meer door verkocht. De naam Dommelsch wordt er
echter door bekend. Buiten de kleine kring van liefhebbers en lokale
drinkers verwerft het bier zich een faam van verdediger van niveau.
De sponsor bemoeit zich niet met de programmering en de organisa
tie van de gesteunde evenementen. Op het Theaterfestival bijvoor
beeld stelt Dommelsch een substantieel bedrag beschikbaar voor de
beste voorstelling. Die kiezen de ambachtelijke brouwers niet zelf uit.
Vakrecensenten hebben een groslijst gemaakt, daaruit selecteert een
1 nieuwe onafhankelijke jury de uiteindelijke winnaar. De prijswinnen
de groep moet de halve ton vervolgens gebruiken voor een nieuwe
produktie. Een vruchtbare symbiose van commercieel inzicht en
artistieke onafhankelijkheid. Het theater wordt er beter van en de
brouwer net zo goed.
Het kan ook anders en bedreigender. Tot die soort behoort het
initiatief van de Gouden Gids. De telefoonboekfirma heeft eveneens
een theaterprijs ingesteld, een publieksprijs. Via een uitgekiend
systeem van bezoekersondervraging bij voorstellingen in het land
komt een long list van best ontvangen producties tot stand. Daarna is
er, nét als bij de Libris- en AKO-literatuurprijzen, weer een weging,
zodat er tenslotte een bekroonde overblijft.
Het lijkt een mooie en onverplichtende steun voor het artistieke
bedrijf. Het is het niet. De oplettende waarnemer had het kunnen
vermoeden, de naam van Maurice de Hond is aan de nieuwe
competitie verbonden. En De Hond drijft een marktonderzoeksbu
reau. Opzet van zijn bedrijf is het verwerven van marktinzicht en na
een paar jaar van gedetailleerde publieksenquêtes heeft hij dat.
Theaterproducenten en schouwburgdirecteuren kunnen dan bij hem
tegen betaling te weten komen welke voorstellingen en met welke
grote namen bezet een garantie voor succes zijn in Drachten,
Medemblik en Etten-Leur. Welke serie-opbouw een markt creëert
een Bergen op Zoom, Goes en Hulst. En welk verschil in publieks-
voorkeuren er zijn tussen Venray, Almelo en Breda.
Een producent en theaterprogrammeur die in hoofdzaak op dit soort
gegevens afgaat wordt een grutter. Hij selecteert niet meer vanwege
artistiek belang, maar net als de supermarktbeheerder die aan de
omzetsnelheid op zijn schappen denkt, op drukte aan de kassa. Het
gevaar dat artistieke argumenten secundair worden is levensgroot.
De schouwburgen schijnen dat niet in te zien. Onder het mom van
mecenaat probeert de Gouden Gids marktgegevens in handen te
krijgen om die vervolgens als een normaal adressenbestandbureau
weer te verkopen aan de schouwburgen die gastvrijdheid verleend
hebben aan de enqueteurs. Door de deur te openen voor De Hondt
en zijn mensen tekenen de directeuren hun eigen doodvonnis.
Door Henk van Weert
De onmogelijke liefde is mis
schien wel de heftigste van alle
liefdes. Ze woekert en brandt
en als een ware bull-terriër laat
ze niet los. Gabriel Garcia Mar
quez schrijft over zulk hart
zeer.
Acht jaar geleden noteerde hij
in Liefde in tijden van cholera
de pijnlijke gang naar Eros van
de gevoelige jongen Florentino
Ariza, die in één klap reddeloos
verliefd wordt op het meisje
Fermina Daza. Zij wijst hem af,
trouwt met een ander en laat
Florentino hulpeloos achter.
Hij blijft, echter bij zijn keus en
wacht eenenvijftig jaar lang,
die hij vult met ontelbare affai
res. Als Fermina weduwe
wordt, waagt Florentino een
nieuwe kans. Met de dood op
de stoep, vallen ze alsnog in
eikaars armen. Liefde in tijden
van cholera is een grandioze
liefdesroman, misschien wel
Mérquez mooiste boek, na zijn
wonderbaarlijke kijkdoos Hon
derd jaar eenzaamheid.
Bijna onmogelijk, daarover
ging het in Liefde in tijden van
cholera. Over de liefde en ande
re duivels, de nieuwe roman
van Gabriel Garcia Marquez
die vorige week verscheen, be
vat een verhaal dat in het ver
lengde ligt van dat eerdere
boek. Hierin wordt de beschre
ven liefde pas echt onmogelijk.
De hoofdpersonages zijn een
pater en een schijnbaar door de
duivel bezeten meisje. Hij moet
Satan uit haar frêle lichaam
ranselen, maar raakt tegen wil
en dank smoorverliefd. Zij
volgt hem daarin, maar de we
reld die hen omringt is er tegen.
Onmogelijk zo'n verhouding, zo
blijkt.
Hondsdol
Het verhaal van Over de liefde
en andere duivels speelt zich
twee eeuwen geleden af in een
Caribische havenstad. Sierva
Maria de Todos los Angeles is
de dertienjarige dochter van
een sombere, atheïstische mar
kies en een dikke, woeste mes-
tiezin, die als een Oblomow
leeft, verslaafd aan cacao-ta-
bletten.
Het meisje, een kleurloos visje,
Gabriel Garcia Marquez
maar gezegend met een rijke
haardos, wordt, gebeten door
een hond. In die tijden heerst
hondsdolheid. Vader is daarom
bevreesd dat zijn dochter te
gronde zal gaan aan een slo
pende ziekte. Hij leurt met haar
bij dokters en kwakzalvers, tot
dat de geestelijkheid zich met
haar geval bemoeit. De bis
schop van- de stad heeft een
andere uitleg voor de ziekte
van het meisje: ze is bezeten
door de duivel, want 'hondsdol-
FOTO AP
jieid is niet meer dan een list
van de Vijand'.
Het meisje wordt met een
smoesje naar een klooster over
gebracht, waar ze als een le
vend lijk in een cel opgeborgen
wordt. Op last van de bisschop
zal de jonge pater Cayetano
Delaura de duivel uitdrijven.
Cayetano is een priester met
verlichte ideeën, die zich steeds
meer verzet tegen de middel
eeuwse praktijken van zijn su
perieuren. Hij leest zelfs verbo
den boeken. Cayetano raakt er
van overtuigd dat Satan niet in
Sierva Maria huist. De arme
pater raakt verliefd op het
meisje en zij op hem. Het is een
verboden verhouding die hen
beiden te gronde zal richten.
De 'liefde wordt zo de echte
duivel in het leven van Sierva
Maria en Cayetano.
Crypte
Marquez baseert zijn boek op
een oude legende, waaraan hij
herinnerd werd, toen hij in
1949 als journalist bij een krant
werkte. Bij het ruimen van gra
ven in een oud klooster werd
een crypte ontdekt, waaruit na
opening een levendige haardos
tevoorschijn kwam. De koper
kleurige lokken groeiden uit
een meisjesschedel. Op de graf
steen stond de naam Sierva
Maria, een meisje dat bekend
stond als wonderdoenster.
Over de liefde en andere dui
vels is een roman, waarin de
ware Mérquez-liefhebber moei
teloos de hand van de meester
zal herkennen. Het verhaal
speelt zich af in de vertrouwde
latijnse sferen, waarin Mérquez
altijd zijn boeken situeert. Het
decor is het Latijns-Amerika,
waarin de magie nog greep
heeft op het leven, waarin de
mensen nog niet volledig in de
ban van de ratio zijn, maar het
bijgeloof nog zijn plaats gun
nen. Evenals in Honderd jaar
eenzaamheid zijn het verval en
de lethargie alom aanwezig.
Anders dan in de twee grote
romans Honderd jaar eenzaam
heid en Liefde in tijden van
cholera spint Mérquez zijn per
sonages niet uit tot grote, bi
zarre proporties. Daarvoor is
het boek ook te kort. Mérquez
lijkt zich in te houden.
Mérquez concentreert zich in
dit boek, misschién meer dan
ooit, op het thema van de on
toereikendheid van de liefde.
Dat levert opnieuw een fabel
achtige, zij het wat verschraal
de, ode aan de liefde op, ge
schreven in de rijke, ritmische
taal, waarop Mérquez het pa
tent heeft.
Gabriel Garcia Marquez: 'Over
liefde en andere duivels'. Uitg.
Meulenhoff, prijs 34,90.
Londen (afp) - De Britsé film- en theaterregisseur Lindsay Anderson
is dinsdag, 71 jaar oud, overleden. Dit heeft zijn agent in Londen
bekendgemaakt. Lindsay stierf in Frankrijk, waar hij op vakantie
was. Waaraan Anderson overleed is niet bekendgemaakt.
Lindsay Anderson, geboren in Bangalore (India) behoorde tot
groep 'angry young men' uit de jaren zestig. Hij maakte zijn eerste
film op 20-jarige leeftijd en zijn eerste theaterstuk vier jaar later.
In 1963 boekte Anderson zijn eerste grote succes met de film 'This
Sporting Life'. Zijn bekendste werk werd 'If' uit 1968, waarmee hij
internationale bekendheid kreeg. 'If', met een hoofdrol voor zijn
protégé Malcom McDowell, ging over het genadeloze leven aan de
Britse universiteiten. Daarna kwamen 'O Lucky Man' (eveneens met
McDowell) en 'Brittannia Hospital' uit 1982. In de gevoelige 'The
Wales of August' ('87) slaagde hij erin de oude filmlegendes Bette
Davis en Lillian Gish weer samen te brengen.
FILMS
GOES
- Grand Theater
19 en 21.30 u. Speed.
HULST
- De Koning van Engeland
19.30 en 22 u. Wolf.
19.30 u. The Flintstones.
19.30 en 22 u. Beverly Hills Cop 3.
19.30 en 22 u. Speed.
22 u. The cliënt.
19.30 en 22 u. Four weddings and
a funeral.
OOSTBURG
- Ledeltheater
20 u. Mr. Jones.
TERNEUZEN
- Luxortheater
20 u. True romance.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
19 en 21.30 u. Speed.
- Alhambra 2
19 u. The Flintstones.
21.30 u. The Beverly Hills Cop 3.
- Alhambra 3
19 en 21.30 u. Four weddings and
a funeral.
- Alhambra 4
19 en 21.30 u. Cowboy way.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
What's eating Gilbert Grape.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u..
La fille D'Artagnan.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 u. Blank
check.
22.30 u. Intersection.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Speed.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Beverly Hills Cop 3.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The client.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The crow.
Zaal 9 - 14.30, 17 u. Naked gun 3.
20 en 22.30 u. Blink.
Zaal 10 - 14.30, 17 en 22.30 u.
Ace ventura: pet detective.
20 u. Romeo is bleeding.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Maverick.
Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The next karate kid.
Zaal 13 - 14.30, 17 u. Thumbeli-
na.
20 u. Shadowlands.
22.30 u. This boys life.
Zaal 14 - 14.30, 17 u. De Aristo-
katten.
20 u. Schindler's list.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The getaway.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Frauds.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Pelican brief.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 én 22.30 u.
Speed.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Flintstones.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Escape from Absolom.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30u.
I love a mart in uniform.
Zaal 22 - 14.30, 17 u. We're back.
20 en 22.30 u. Serial mom.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The client.
14.30, 17, -20 en 22.30 u. Frauds.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed.
14.30, 17, 20 en 22.30 Gilbert
Grape.
14.30, 17, 20 en 22.30 u> Beverly
Hills Cop 3.
20en 22.30u. Romeo is bleeding-
20 en 22.30 u. Maverick.
14.30 en 17 u. Blank check.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow.
14.30,17 u. Next karate kid.
n 22.30 u. Escape from Absolom.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The
Flintstones.
20 en 22.30 u. The getaway.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed
dings a funeral.
14.30 en 17 u. The Aristocats.
14.30 en 17 u. Shadowlands.
20 u. Schindler's List.
BRUGGE
- Kennedy Komplex
20 en 22.30 u. Speed.
20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop-J
20 en 22.30 u. The crow.
20 en 22.30 u. Four weddings an°
a funeral.
KNOKKE
- Beverly Screens
20 en 22.30 u. Speed.
20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop-*-
20 en 22.30 u. The client.
20 u. The Flintstones.
22.30 u. Four weddings and
funeral.
RADIO 1
ok heel uur en om 7.30, 8.30,12.30,
,330, 16.30, 17.30, 18.30 en 6.30
Nieuws. VARA: 7.07 Radio I vrijda-
editie. VPRO: 9.05 Het Balkon.
,q 05 NL-Buitenland. 11.05 Argos.
iArA: 12.07 Radio I vrijdageditie.
VPRO: 1405 De Transmissie. 16.05
Welingelichte kringen. TROS: 17.07
Aktua. VPRO: 19.04 Vrijdagzomera
vond. NCRV: 22.04 Hier en nu-sport.
NOS: 23.07 Met het oog op morgen.
TROS: 0.04-7.00 Nachtwacht.
RADIO 2
F|k heel uur Nieuws. KRO: 7.04
Thank God it's friday. 9.04 Adres
onbekend (Muziek terwijl u zoekt).
1204 Het hart van twee. 14.04 Het
naieis. AVRO: 17.04 Fileradio.
E0J8.04 Alle mensen. VOO: 19.04
Club Veronica trend. 20.04 De
avond van het sentiment, met om
20.04 De hits van. 22.04-24.00 Listen
t0 the music.
RADIO 3
Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.04
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen VARA: 12.04 De steen been
show. 14.04 Carola. AKN: 15.04 The
magic friends. VOO: 17.04 Rinkelde-
kinkel. NOS: 18.04 De Avondspits.
EO: 19.04 Spoor 7. NCRV: 20 04 Pa
perclip magazine. VPRO: 21.04 Villa
65. V00 0.04 Countdown café.
2.02-6.00 Oh, wat een nacht.
RADIO 4
Óm 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. EO: 7.02 Ouverture: Barok-
muz. 8.04 Opus 4. 9.00 Muziek voor
miljoenen. 11.00 Het ochtendcon
cert. Radiosymf. Ork. Saarbrücken
met cello. 13.04 En nu...mijn ver
zoek. VARA: 14.00 Het internationa
le concertcircuit. RIAS Kamerkoor
en Akademie fiir alte Musik Berlin.
1535 Villa-Lobos: Gitaarconcert.
16.00 De Nederlanden: La strada
armoniosa. 17.00 Operette. VARA:
18,04 Muziek van Aaron Copland.
18.20 Charles-Valentin Alkan: Con
certvoor piano solo. 19.10 Beetho
ven: Mis in C opus 86. 20.02 Avond
concert: Kondrashin Concours.
23 00 Folio 2. New Jazz Festival
Moers 1994. 0.00-1.00 Vier na mid
dernacht.
RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 en 23.00
Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelin
genrubriek met uitgebreid weerbe
richt en scheepvaartberichten. 7.05
Sportief. 7.30 Vroeg op 5. 8.55 Wa
terstanden. NCRV: 9.02 Het ge
sprek; 9.40 Plein publiek; 11.02
Rondom het woord. IKON: 12.02
Bonnefooi. RVU: 12.30 Werken aan
werk. 13.10 Gebeurtenissen. NOS;
14.02 De ronde tafel van Pam.
AVRO: 15.02 Opium radio. NOS:
17.10 Radio UIT. PP: 17.50 Unie 55+.
NM0:18.02 Religieus programma in
twee talen: 18.02 Arabisch en 18.30
Turks. EO: 19.00 Waar waren we
ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws in
het Turks. 19.50 Nieuws in het Ma
rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws
in het Chinees. EO: 21.00 Licht en
uitzicht. 21.40 Boeken wijzer. 22.00
De Russisch-Orthodoxe Kerk. 22.20
De psalmen. 22.40 Dunami bo man
(Geef mij je hand). NOS: 23.07-24.00
Met het oog op morgen.
OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: Zie Radio 1. - 7.05
Brabants nieuws. 7.25 De krant in
Brabant 7.32 Brabants nieuws. 7.55
Weerman Johan Verschuuren. 8.08
Brabants nieuws. 8.11 Radio
Nieuws Centrale. 8.32 Brabants
nieuws, service en weerman. 9.03
Brabants nieuws. 9.07 Muziekkiosk.
10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draai
bank. 11.03 Brabants nieuws. 11.07
Van harte. 12.05 Brabants nieuws
en service. 12.55 Bericht voor boer
en tuinder. 13.08 Brabants nieuws.
13.11 Radio Nieuws Centrale. 13.32
Brabants nieuws. 13.34 Muziek,
Brabantse produkties. 14.03 Bra
bants nieuws. 14.08 Muziek, met om
15.03, 16.03 Brabants nieuws.
17.05-18.00 Brabants nieuws, servi
ce, provinciale agenda en nieuws
overzicht.
OMROEP ZEELAND
7.05 Nieuws en actualiteiten met
om 7.15 het weer in de provincie.
7.35 de dag van... 7.40 overzicht
ochtendbladen. 7.45 agendatip en
agenda. 7.50 regionaal nieuwsover
zicht. 8.08 Radio Nieuws Centrale.
8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten,
met om 8.45 Straatrumoer. 12.05
Nieuws en actualiteiten, met om
12.15 het weer in de provincie.
12.32 regionaal nieuwsoverzicht.
12.35 Het fort Zeelandia met om
12.55 de agenda. 13.08-13.30 Radio
Nieuws Centrale. 16.03 Uit. 17.05
Nieuws en actualiteiten met om
17.15 het weer in de provincie.
17.32 regionaal nieuwsoverzicht.
17.35-18.00 Zeeuws diep.
J