Naar een Rijksmuseum voor Nederlands toneel Onmogelijke liefde in het klooster GIDS SUSKE WIS DE STEM Theaterfestival presenteert opnieuw vergeten hoogtepunt uit het verleden Sponsor Gabriel Garcia Marquez houdt zich in in zijn nieuwe roman Filmer Lindsay Anderson dood UIT GIDS pE STEM VRIJDAG 2 SEPTEMBER 1994 D3 Door onze redacteur Camiel Hamans Nomsz, Schimmel en Eman- ts; een toneelabonnement met deze namen als trekkers is gedoemd een flop te wor den. Een muziekfestival ge wijd aan De Wert, Willaert en Van Ockeghem zou twin tig jaar geleden hetzelfde overkomen zijn. Nu zijn pu bliek, uitvoerenden en des kundigen het erover eens dat deze componisten garant staan voor een interessante programmering. De schilders Teniers, Metsu en Van Mieris zijn bij het grote publiek even onbekend als de toneelschrijvers Vos, Ogier en Simons-Mees, toch hangen ze in het gezelschap van Honthorst, Maes en Van Miereveldt in het Rijksmuseum. Niet als trekker van duizenden Japanners, Ame rikanen en andere moderne grand-tour-reizigers, maar wel als bewijs van de grootheid en de breedte van het schilderkun dig 'Hollandse verleden. Musea in Boekarest, Berlijn en Madrid zijn trots op hun kleine Hol landse meesters en stellen ze permanent tentoon. Kunsthisto rici nemen ze tot onderwerp van hun studie en op veilingen doen hun werken goede prijzen. Internationale muziekseries programmeren vol trots de Ber- genaar Obrecht en de Middel burger Clement, Clemens non Papa. Een schouwburg die met de Bergenaar Lubaeus en de Dordtenaar Droste naar volle zalen dingt, gaat failliet. Neder land heeft, op Heijermans en misschien Vondel en Bredero na, geen toneelhistorie van ni veau, is het algemene oordeel. En daarom is het zinloos tijd, energie en geld te steken in werk van vroeger. Nederlandstalig toneel van eni ge kwaliteit is een uitvinding van nu\ Van zelfschrijvende re gisseurs als Lodewijk de Boer, Karst Woudstra en Gerardjan Rijnders. Daarop moet, bij ge brek aan beter, de schijnwerper gericht worden. Die stukken kunnen met succes geëxpor teerd en uitgebaat worden. On derzoek naar en presentatie van het verleden is vanwege de on benulligheid en tijdgebonden heid zonde van de erin gestoken tijd. Pleidooi Desondanks presenteert het Theaterfestival vandaag op nieuw een toneelstuk uit de oude doos. 'Den Grooten Ta- merlan' van Joannes Serwou- ters uit 1657. De acteurs van de populaire televisieserie 'Het Pleidooi', aangevuld met leden van de bij recensenten en ken ners goed liggende eigentijdse theatergroep Hollandia en Ca therine ten Bruggecate hebben er hun zomervacantie voor op geofferd. Met de kwaliteit van het stuk moet het dus wel mee vallen. Het is de zesde keer dat drama turg-regisseur Carel Alphenaar een vergeten Nederlands drama presenteert. Vondel, Schimmel, Nomsz, Van Hogendorp, en Bel le van Zuylen heeft hij eerder in opdracht van het Theaterfesti val en radio-omroepen bewerkt. Keus te over lijkt het dus. Arabist-Neerlandicus Kees Brouwer heeft in zijn serie 'De Oosterse Schouburg' de 'Tamer- lan' uitgegeven. Ter gelegenheid van de opvoering als geënsce neerde reading richt de Konink lijke Bibliotheek in Den Haag een tentoonstelling in van uit sluitend oriëntaalse historiespe len uit de 17 en 18e eeuw. Er blijken er alleen al van dit sub genre tientallen geweest te zijn. Brouwer heeft de beste zes op nieuw in druk gebracht. En ook hiermee wordt bewezen dat er in de Nederlandse toneelge schiedenis voldoende interres- sant materiaal te vinden is. Onderzoek Waarom worden al die stukken dan toch nooit gespeeld? De verklaring is simpel. Omdat er nooit serieus en bruikbaar on derzoek naar het Nederlands toneelverleden gedaan is. De schuld daarvoor ligt in hoofd zaak en eerste instantie bij het gebrek aan belangstelling onder academische dramaturgen. Ver volgens zijn toneelleiders en re gisseurs debet aan de impopula riteit van de vaderlandse waar en tenslotte de beleidsmakers. Muziek van Monteverdi, Scar latti, Tallis en Byrd gold tot vöor een kwart eeuw als een hooguit interessant curiosum. Geen dirigent of artistiek leider die zich er aan waagde. In de competitie met Bach, Beethoven en Bruckner speelde het ensem ble dat toch de moed had deze componisten te programmeren een verloren wedstrijd. Tot er zelf uitvoerende musicologen en met wetenschappelijke be kwaamheid en belangstelling gezegende musici opstonden. Gustav Leonhardt, Harnon- court, Koopman en Van Nevel. Zij waren geïnteresseerd in au thentieke bronnen. Wat had Bach precies geschreven, hoe wilde hij zijn werk uitgevoerd hebben en hoe was de muzikale vuld werd. Aandacht voor Mar lowe, Webster en Jonson was het automatische gevolg. Hun talent en kwaliteit werd zo doende onderkend. De wetenschappelijke drama turgie in Nederland vulde het gat niet op. Weliswaar waren de eerste hooggeleerden in dit vak, Hunningher en De Leeuwe, voornamelijk historisch geïnte resseerd, de belangstellenden die zij met hun in de jaren zestig gestarte opleidingen trokken waren vooral geman keerde acteurs. Wie met een middelbare schooldiploma in de hand geweigerd was voor een der toneelacademies, zocht zijn heil in de dramaturgie. Het vak den door dit manco aan weten schappelijk bruikbaar onder zoek te weinig geconfronteerd met Nederlandse toneelstukken uit het verleden. Tel daarbij op dat ze, de herinnering aan de vroege jaren zestig praktijk nog in het achterhoofd, ervan over tuigd zijn dat er niets geschikts of opwindends in de vaderland se toneelgeschiedenis te vinden is en het wekt geen verbazing dat ze liever hun krachten ge ven aan eigen stukken of aan eigen interpretaties van buiten lands werk. Duits In de internationale vaklitera- De in zijn tijd bejubelde Nederlandse toneelschrijver Hendrik Jan Schimmel (1823-1906), auteur van een tiental herhaaldelijk opgevoerde drama's, in zijn werkkamer, foto archief de stem praktijk van zijn tijd? Om die vragen te beantwoorden was er onderzoek nodig, dat als bijpro- dukt het werk van iets minder grote goden onder het' stof van daan toverde. Nederlanders en buitenlanders. Hun opera's, ma drigalen en triosonates bleken niet alleen interessant uit histo risch oogpunt, maar ook meer dan genietbaar. Een heel nieuw repertoire was aangeboord. Gysbrecht In de Nederlandse toneelwereld was de situatie anders. Er werd tot eind jaren zestig klassiek Nederlands werk opgevoerd. De jaarlijkse 'Gysbrecht', een enke le andere Vondel, een traditio nele 'Elckerlyc' in Delft, wat Bredero, Hooft en Heijermans en om aan de subsidievoor waarden te voldoen, die voor schreven dat een beduidend deel van het repertoire van va derlandse bodem diende te zijn, ook een enkele buiten de beken de canon vallende auteur als Focquenbroch en Michiel de Swaen. Bij gebrek aan gedegen onderzoek waren er nauwelijks andere namen en stukken voor handen. De manier waarop het geijkte Nederlandse reperoire gebracht werd, was in de naoorlogse ja ren doorgaans weinig spectacu lair. 'Gysbrecht' was een plicht en ook rond de rest van de Nederlandse stukken hing de sfeer van een onontkoombare eindexamenlijst. Dul en suf. Vandaar dat vrijwel niemand de behoefte voelde eens na te gaan hoe bijvoorbeeld het toneel in 10juj/ evr r, Vondels tijd zelf functioneerde. Alleen W.Gs Hellinga en zijn 50-er jaren school van Amster damse filologen was daarin geïnteresseerd. Het leidde tot een aardige studie over de rela- tie tussen de 'Nachtwacht' en de 'Gysbrecht'. Veel navolging kreeg Hellinga niet, zijn vakge noten, de neerlandici, hadden weinig op met levend toneel. Shakespeare In het Angelsaksische gebied was er Shakespeare, zo'n monu ment van inventiviteit en dra matisch vernuft dat het onder zoek als vanzelf op gang kwam. Net als bij Bach wilde men ajles van hem weten. Hoe de schouw burgen eruit zagen, hoe er ge speeld werd en met welk ander repertoire het programma ge was niet specifiek op Nederland gericht en daarenboven vooral van praktische eigentijdse aard. Hoe oud repertoire boven water te halen en eventueel aan de eisen van de tijd aan te passen en voor het huidige toneelkli maat te bewerken had absoluut geen prioriteit. Doorhalingen Vandaar dat er afgezien van een Antwerpse school van renais- sancespecialisten nu nog steeds bijna geen archieven doorploe gende dramaturgen in het Ne derlandse taalgebied werkzaam zijn. En wat die Antwerpenaren boven water en in druk brengen Ontgaat de modale regisseur. De tekstuitgaven uit deze school zijn voornamelijk filologisch gericht. Alle doorhalingen in het handschrift, de varianten tussen manuscript en druk en de verschillen tussen de diverse edities, ze worden allemaal weergegeven en verantwoord in hun boeken. De consequentie is dat het toneelstuk voor een ge wone lezer niet te volgen is. Het werk van de Antwerpse school is zodoende niet meer dan bibli otheekmateriaal. Direkte gevol gen voor het theater heeft het niet. Toneelleiders en regisseurs wor- tuur wordt hoog opgegeven van de kwaliteit van het Duitse theater. Daar gaan Lessing, Von Kleist en Büchner. Spectaculai re voorstellingen die tot enthou siaste discussies leiden in 'Theater heute'. Het Nederland se toneel wil meespelen in de eredivisie en zoals elk provin ciaal orkest waar ook in West- Europa zijn kwaliteit wil bewij zen met eigen Mahleruitvoerin- gen, zo proberen Nederlandse regisseurs aan te tonen niet van de straat te zijn met hun ensce neringen van klassieke Duitse drama's. In het licht van het dramatur gisch aanbod valt deze keuze niet geheel te verwijten. Toneel leiders hebben echter ook een eigen verantwoordelijkheid. Zij zien toch ook als ze eens meer lezen dan wat er bij de post binnenkomt dat de Von Kleists niet zoveel interessanter zijn dan de eigen Schimmels. Het wordt daarom tijd dat het Ne derlandse toneel van zijn voor oordeel afstapt dat er in de eigen cultuur en historie nau welijks iets boeiends te vinden is. Kemp, Wittenoom en Bidloo zijn niet van geringer allooi dan Gerardjan Rijnders, Komrij en Thijs. Dat de wetenschap het af laat weten, is geen excuus. Oudheidkamer Zeker beleidsmakers mogen zich niet achter het falen van het academisch onderzoek ver schuilen. Zodra het gaat om geschiedenis of beeldende kunst doen ze dat ook niet. Naast een Stedelijk Museum voor moder- ne kunst is er een apart Rijfo. museum waarin het verleden getoond en geëxploiteerd wordt. Elke plek van enige omvang heeft zijn met subsidie in stand gehouden eigen oudheidkamer. Er zijn wetten ter bescherming van historische bodemschatten. Stuit een aannemer op een be langwekkende rest, wordt de bouw stilgelegd en krijgt de stadsarcheoloog enige tijd om opgravingen te doen en het oude stratenplan in kaart te brengen. In moderne gebouwen worden onder druk van overhe den de restanten van oude fun damenten zichtbaar gemaakt. Er zijn fondsen en algemene middelen om de publicatie van de hoogtepunten uit de Neder landse letteren opnieuw uit te geven. Voor het historische to neelwerk doen overheden niets, Op dat terrein wordt het nor maal gevonden dat er uitslui tend een museum voor moderne kunst gesubsidieerd wordt. Aan een Rijksmuseum voor Schim mel, Nomsz en Emants denkt niemand. Beleidsmakers gelo ven nog in het stereotiepe voor oordeel dat Nederland geen to neelcultuur heeft. Boeiend Het gaat er niet om dat het oude werk heropgevoerd moet wor den om te weten op welke schouders het moderne toneel staat. Dat argument is onzin. De Nederlandse toneelhistorie is op zichzelf boeiend genoeg. En niet alleen omdat een stuk als 'Tamerlan' meer zegt over wat het Nederlandse publiek in de tweede helft van de 17e eeuw wist over of boeide in de islam of omdat het een beter beeld geeft van de emoties, twijfels en afwegingen van die tijd dan een bij een opgraving opgedolven halve schoen, maar omdat er in bibliotheken en archieven vol doende drama's liggen van ni veau, zeker als die stukken enigszins aan de eisen van de tijd aangepast worden. Het is een simpele daad van rechtvaardigheid die kwaliteit het publiek niet te onthouden. Zijn dramaturgen en regisseurs daar niet op eigen kracht toe in staat, dan is het woord aan de bestuurders. Wie rijk wil worden, moet op zijn centen letten. Er niet op blijven zitten, natuurlijk, maar zuinig zijn met weggeven. In vesteren is geboden, liefdadig heid uit den boze. Sponsors verwachten daarom ook altijd wat terug, een enkele liefhebber of filantroop uitge zonderd. De oude bankier Van Lanschot steunde in stilte de klassieke muziek. Hij was er zelf dol op en vandaar dat wie bij hem kwam voor een halve ton om Bizets 'Parelvissers' uit te voeren een willig oor vond. Hij schokte en wilde 'zijn naam zelfs nergens vermeld zien, want hij vond het leuk het werk Weer eens in Nederland te kunnen horen. Zijn opvolgers zijn gestopt met dit anonieme mecenaat. De bank moet wat terug zien van de investeringen. De voor het artistieke bedrijf interessante sponsor is niet gericht op direct rendement. Naamsbekendheid en daardoor een groter markt aandeel op langere termijn is het doel van zo 'n firma. De kleine Brabantse brouwer Dommelsch doet het zo. Ze geven geld aan evenementen in Eindhoven en Den Bosch en op landelijk niveau aan het Holland- en het Theaterfestival. Er wordt niet meteen honderd hectoliter bier meer door verkocht. De naam Dommelsch wordt er echter door bekend. Buiten de kleine kring van liefhebbers en lokale drinkers verwerft het bier zich een faam van verdediger van niveau. De sponsor bemoeit zich niet met de programmering en de organisa tie van de gesteunde evenementen. Op het Theaterfestival bijvoor beeld stelt Dommelsch een substantieel bedrag beschikbaar voor de beste voorstelling. Die kiezen de ambachtelijke brouwers niet zelf uit. Vakrecensenten hebben een groslijst gemaakt, daaruit selecteert een 1 nieuwe onafhankelijke jury de uiteindelijke winnaar. De prijswinnen de groep moet de halve ton vervolgens gebruiken voor een nieuwe produktie. Een vruchtbare symbiose van commercieel inzicht en artistieke onafhankelijkheid. Het theater wordt er beter van en de brouwer net zo goed. Het kan ook anders en bedreigender. Tot die soort behoort het initiatief van de Gouden Gids. De telefoonboekfirma heeft eveneens een theaterprijs ingesteld, een publieksprijs. Via een uitgekiend systeem van bezoekersondervraging bij voorstellingen in het land komt een long list van best ontvangen producties tot stand. Daarna is er, nét als bij de Libris- en AKO-literatuurprijzen, weer een weging, zodat er tenslotte een bekroonde overblijft. Het lijkt een mooie en onverplichtende steun voor het artistieke bedrijf. Het is het niet. De oplettende waarnemer had het kunnen vermoeden, de naam van Maurice de Hond is aan de nieuwe competitie verbonden. En De Hond drijft een marktonderzoeksbu reau. Opzet van zijn bedrijf is het verwerven van marktinzicht en na een paar jaar van gedetailleerde publieksenquêtes heeft hij dat. Theaterproducenten en schouwburgdirecteuren kunnen dan bij hem tegen betaling te weten komen welke voorstellingen en met welke grote namen bezet een garantie voor succes zijn in Drachten, Medemblik en Etten-Leur. Welke serie-opbouw een markt creëert een Bergen op Zoom, Goes en Hulst. En welk verschil in publieks- voorkeuren er zijn tussen Venray, Almelo en Breda. Een producent en theaterprogrammeur die in hoofdzaak op dit soort gegevens afgaat wordt een grutter. Hij selecteert niet meer vanwege artistiek belang, maar net als de supermarktbeheerder die aan de omzetsnelheid op zijn schappen denkt, op drukte aan de kassa. Het gevaar dat artistieke argumenten secundair worden is levensgroot. De schouwburgen schijnen dat niet in te zien. Onder het mom van mecenaat probeert de Gouden Gids marktgegevens in handen te krijgen om die vervolgens als een normaal adressenbestandbureau weer te verkopen aan de schouwburgen die gastvrijdheid verleend hebben aan de enqueteurs. Door de deur te openen voor De Hondt en zijn mensen tekenen de directeuren hun eigen doodvonnis. Door Henk van Weert De onmogelijke liefde is mis schien wel de heftigste van alle liefdes. Ze woekert en brandt en als een ware bull-terriër laat ze niet los. Gabriel Garcia Mar quez schrijft over zulk hart zeer. Acht jaar geleden noteerde hij in Liefde in tijden van cholera de pijnlijke gang naar Eros van de gevoelige jongen Florentino Ariza, die in één klap reddeloos verliefd wordt op het meisje Fermina Daza. Zij wijst hem af, trouwt met een ander en laat Florentino hulpeloos achter. Hij blijft, echter bij zijn keus en wacht eenenvijftig jaar lang, die hij vult met ontelbare affai res. Als Fermina weduwe wordt, waagt Florentino een nieuwe kans. Met de dood op de stoep, vallen ze alsnog in eikaars armen. Liefde in tijden van cholera is een grandioze liefdesroman, misschien wel Mérquez mooiste boek, na zijn wonderbaarlijke kijkdoos Hon derd jaar eenzaamheid. Bijna onmogelijk, daarover ging het in Liefde in tijden van cholera. Over de liefde en ande re duivels, de nieuwe roman van Gabriel Garcia Marquez die vorige week verscheen, be vat een verhaal dat in het ver lengde ligt van dat eerdere boek. Hierin wordt de beschre ven liefde pas echt onmogelijk. De hoofdpersonages zijn een pater en een schijnbaar door de duivel bezeten meisje. Hij moet Satan uit haar frêle lichaam ranselen, maar raakt tegen wil en dank smoorverliefd. Zij volgt hem daarin, maar de we reld die hen omringt is er tegen. Onmogelijk zo'n verhouding, zo blijkt. Hondsdol Het verhaal van Over de liefde en andere duivels speelt zich twee eeuwen geleden af in een Caribische havenstad. Sierva Maria de Todos los Angeles is de dertienjarige dochter van een sombere, atheïstische mar kies en een dikke, woeste mes- tiezin, die als een Oblomow leeft, verslaafd aan cacao-ta- bletten. Het meisje, een kleurloos visje, Gabriel Garcia Marquez maar gezegend met een rijke haardos, wordt, gebeten door een hond. In die tijden heerst hondsdolheid. Vader is daarom bevreesd dat zijn dochter te gronde zal gaan aan een slo pende ziekte. Hij leurt met haar bij dokters en kwakzalvers, tot dat de geestelijkheid zich met haar geval bemoeit. De bis schop van- de stad heeft een andere uitleg voor de ziekte van het meisje: ze is bezeten door de duivel, want 'hondsdol- FOTO AP jieid is niet meer dan een list van de Vijand'. Het meisje wordt met een smoesje naar een klooster over gebracht, waar ze als een le vend lijk in een cel opgeborgen wordt. Op last van de bisschop zal de jonge pater Cayetano Delaura de duivel uitdrijven. Cayetano is een priester met verlichte ideeën, die zich steeds meer verzet tegen de middel eeuwse praktijken van zijn su perieuren. Hij leest zelfs verbo den boeken. Cayetano raakt er van overtuigd dat Satan niet in Sierva Maria huist. De arme pater raakt verliefd op het meisje en zij op hem. Het is een verboden verhouding die hen beiden te gronde zal richten. De 'liefde wordt zo de echte duivel in het leven van Sierva Maria en Cayetano. Crypte Marquez baseert zijn boek op een oude legende, waaraan hij herinnerd werd, toen hij in 1949 als journalist bij een krant werkte. Bij het ruimen van gra ven in een oud klooster werd een crypte ontdekt, waaruit na opening een levendige haardos tevoorschijn kwam. De koper kleurige lokken groeiden uit een meisjesschedel. Op de graf steen stond de naam Sierva Maria, een meisje dat bekend stond als wonderdoenster. Over de liefde en andere dui vels is een roman, waarin de ware Mérquez-liefhebber moei teloos de hand van de meester zal herkennen. Het verhaal speelt zich af in de vertrouwde latijnse sferen, waarin Mérquez altijd zijn boeken situeert. Het decor is het Latijns-Amerika, waarin de magie nog greep heeft op het leven, waarin de mensen nog niet volledig in de ban van de ratio zijn, maar het bijgeloof nog zijn plaats gun nen. Evenals in Honderd jaar eenzaamheid zijn het verval en de lethargie alom aanwezig. Anders dan in de twee grote romans Honderd jaar eenzaam heid en Liefde in tijden van cholera spint Mérquez zijn per sonages niet uit tot grote, bi zarre proporties. Daarvoor is het boek ook te kort. Mérquez lijkt zich in te houden. Mérquez concentreert zich in dit boek, misschién meer dan ooit, op het thema van de on toereikendheid van de liefde. Dat levert opnieuw een fabel achtige, zij het wat verschraal de, ode aan de liefde op, ge schreven in de rijke, ritmische taal, waarop Mérquez het pa tent heeft. Gabriel Garcia Marquez: 'Over liefde en andere duivels'. Uitg. Meulenhoff, prijs 34,90. Londen (afp) - De Britsé film- en theaterregisseur Lindsay Anderson is dinsdag, 71 jaar oud, overleden. Dit heeft zijn agent in Londen bekendgemaakt. Lindsay stierf in Frankrijk, waar hij op vakantie was. Waaraan Anderson overleed is niet bekendgemaakt. Lindsay Anderson, geboren in Bangalore (India) behoorde tot groep 'angry young men' uit de jaren zestig. Hij maakte zijn eerste film op 20-jarige leeftijd en zijn eerste theaterstuk vier jaar later. In 1963 boekte Anderson zijn eerste grote succes met de film 'This Sporting Life'. Zijn bekendste werk werd 'If' uit 1968, waarmee hij internationale bekendheid kreeg. 'If', met een hoofdrol voor zijn protégé Malcom McDowell, ging over het genadeloze leven aan de Britse universiteiten. Daarna kwamen 'O Lucky Man' (eveneens met McDowell) en 'Brittannia Hospital' uit 1982. In de gevoelige 'The Wales of August' ('87) slaagde hij erin de oude filmlegendes Bette Davis en Lillian Gish weer samen te brengen. FILMS GOES - Grand Theater 19 en 21.30 u. Speed. HULST - De Koning van Engeland 19.30 en 22 u. Wolf. 19.30 u. The Flintstones. 19.30 en 22 u. Beverly Hills Cop 3. 19.30 en 22 u. Speed. 22 u. The cliënt. 19.30 en 22 u. Four weddings and a funeral. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. Mr. Jones. TERNEUZEN - Luxortheater 20 u. True romance. VLISSINGEN - Alhambra 1 19 en 21.30 u. Speed. - Alhambra 2 19 u. The Flintstones. 21.30 u. The Beverly Hills Cop 3. - Alhambra 3 19 en 21.30 u. Four weddings and a funeral. - Alhambra 4 19 en 21.30 u. Cowboy way. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. What's eating Gilbert Grape. Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.. La fille D'Artagnan. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 u. Blank check. 22.30 u. Intersection. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The client. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow. Zaal 9 - 14.30, 17 u. Naked gun 3. 20 en 22.30 u. Blink. Zaal 10 - 14.30, 17 en 22.30 u. Ace ventura: pet detective. 20 u. Romeo is bleeding. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Maverick. Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The next karate kid. Zaal 13 - 14.30, 17 u. Thumbeli- na. 20 u. Shadowlands. 22.30 u. This boys life. Zaal 14 - 14.30, 17 u. De Aristo- katten. 20 u. Schindler's list. Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The getaway. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Frauds. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Pelican brief. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 én 22.30 u. Speed. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Escape from Absolom. Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30u. I love a mart in uniform. Zaal 22 - 14.30, 17 u. We're back. 20 en 22.30 u. Serial mom. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The client. 14.30, 17, -20 en 22.30 u. Frauds. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed. 14.30, 17, 20 en 22.30 Gilbert Grape. 14.30, 17, 20 en 22.30 u> Beverly Hills Cop 3. 20en 22.30u. Romeo is bleeding- 20 en 22.30 u. Maverick. 14.30 en 17 u. Blank check. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow. 14.30,17 u. Next karate kid. n 22.30 u. Escape from Absolom. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. 20 en 22.30 u. The getaway. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed dings a funeral. 14.30 en 17 u. The Aristocats. 14.30 en 17 u. Shadowlands. 20 u. Schindler's List. BRUGGE - Kennedy Komplex 20 en 22.30 u. Speed. 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop-J 20 en 22.30 u. The crow. 20 en 22.30 u. Four weddings an° a funeral. KNOKKE - Beverly Screens 20 en 22.30 u. Speed. 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop-*- 20 en 22.30 u. The client. 20 u. The Flintstones. 22.30 u. Four weddings and funeral. RADIO 1 ok heel uur en om 7.30, 8.30,12.30, ,330, 16.30, 17.30, 18.30 en 6.30 Nieuws. VARA: 7.07 Radio I vrijda- editie. VPRO: 9.05 Het Balkon. ,q 05 NL-Buitenland. 11.05 Argos. iArA: 12.07 Radio I vrijdageditie. VPRO: 1405 De Transmissie. 16.05 Welingelichte kringen. TROS: 17.07 Aktua. VPRO: 19.04 Vrijdagzomera vond. NCRV: 22.04 Hier en nu-sport. NOS: 23.07 Met het oog op morgen. TROS: 0.04-7.00 Nachtwacht. RADIO 2 F|k heel uur Nieuws. KRO: 7.04 Thank God it's friday. 9.04 Adres onbekend (Muziek terwijl u zoekt). 1204 Het hart van twee. 14.04 Het naieis. AVRO: 17.04 Fileradio. E0J8.04 Alle mensen. VOO: 19.04 Club Veronica trend. 20.04 De avond van het sentiment, met om 20.04 De hits van. 22.04-24.00 Listen t0 the music. RADIO 3 Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.04 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen VARA: 12.04 De steen been show. 14.04 Carola. AKN: 15.04 The magic friends. VOO: 17.04 Rinkelde- kinkel. NOS: 18.04 De Avondspits. EO: 19.04 Spoor 7. NCRV: 20 04 Pa perclip magazine. VPRO: 21.04 Villa 65. V00 0.04 Countdown café. 2.02-6.00 Oh, wat een nacht. RADIO 4 Óm 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. EO: 7.02 Ouverture: Barok- muz. 8.04 Opus 4. 9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00 Het ochtendcon cert. Radiosymf. Ork. Saarbrücken met cello. 13.04 En nu...mijn ver zoek. VARA: 14.00 Het internationa le concertcircuit. RIAS Kamerkoor en Akademie fiir alte Musik Berlin. 1535 Villa-Lobos: Gitaarconcert. 16.00 De Nederlanden: La strada armoniosa. 17.00 Operette. VARA: 18,04 Muziek van Aaron Copland. 18.20 Charles-Valentin Alkan: Con certvoor piano solo. 19.10 Beetho ven: Mis in C opus 86. 20.02 Avond concert: Kondrashin Concours. 23 00 Folio 2. New Jazz Festival Moers 1994. 0.00-1.00 Vier na mid dernacht. RADIO 5 Elk heel uur t/m 18.00 en 23.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelin genrubriek met uitgebreid weerbe richt en scheepvaartberichten. 7.05 Sportief. 7.30 Vroeg op 5. 8.55 Wa terstanden. NCRV: 9.02 Het ge sprek; 9.40 Plein publiek; 11.02 Rondom het woord. IKON: 12.02 Bonnefooi. RVU: 12.30 Werken aan werk. 13.10 Gebeurtenissen. NOS; 14.02 De ronde tafel van Pam. AVRO: 15.02 Opium radio. NOS: 17.10 Radio UIT. PP: 17.50 Unie 55+. NM0:18.02 Religieus programma in twee talen: 18.02 Arabisch en 18.30 Turks. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws in het Turks. 19.50 Nieuws in het Ma rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws in het Chinees. EO: 21.00 Licht en uitzicht. 21.40 Boeken wijzer. 22.00 De Russisch-Orthodoxe Kerk. 22.20 De psalmen. 22.40 Dunami bo man (Geef mij je hand). NOS: 23.07-24.00 Met het oog op morgen. OMROEP BRABANT ANP-nieuws: Zie Radio 1. - 7.05 Brabants nieuws. 7.25 De krant in Brabant 7.32 Brabants nieuws. 7.55 Weerman Johan Verschuuren. 8.08 Brabants nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centrale. 8.32 Brabants nieuws, service en weerman. 9.03 Brabants nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draai bank. 11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van harte. 12.05 Brabants nieuws en service. 12.55 Bericht voor boer en tuinder. 13.08 Brabants nieuws. 13.11 Radio Nieuws Centrale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34 Muziek, Brabantse produkties. 14.03 Bra bants nieuws. 14.08 Muziek, met om 15.03, 16.03 Brabants nieuws. 17.05-18.00 Brabants nieuws, servi ce, provinciale agenda en nieuws overzicht. OMROEP ZEELAND 7.05 Nieuws en actualiteiten met om 7.15 het weer in de provincie. 7.35 de dag van... 7.40 overzicht ochtendbladen. 7.45 agendatip en agenda. 7.50 regionaal nieuwsover zicht. 8.08 Radio Nieuws Centrale. 8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten, met om 8.45 Straatrumoer. 12.05 Nieuws en actualiteiten, met om 12.15 het weer in de provincie. 12.32 regionaal nieuwsoverzicht. 12.35 Het fort Zeelandia met om 12.55 de agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws Centrale. 16.03 Uit. 17.05 Nieuws en actualiteiten met om 17.15 het weer in de provincie. 17.32 regionaal nieuwsoverzicht. 17.35-18.00 Zeeuws diep. J

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 18