In de voetsporen van Mozart Overtuigend romandebuut van dichteres Anna Enquist EXPOSITIES MUZIEK EXPOSITIES SPEELFILMS de stem ■BHPBüifl^SB Festival van Zeeuwsch- Vlaanderen 1994 BOEKEN CULTURELE AGENDA 02 Een waterschout in de Gouden Eeuw Beeldhouwers en mensbeeld Dubbelexpositie Kuiperspoort Zeeuwse luchten in Hulst Orgelrecital 'Muzikaal Uur' Klassieke concerten en wereldmuziek in Gent Opera Winnaars van Vocalisten Concours in Terneuzen Kamermuziekfestiv al van Zeeland Cultuurmaand Jimi Hendrix herdacht Russische romantiek 'Philadelphia' in Middelburg EMBER 1994 DEEL O n Zeeuws-Vlaaaderen heb- >en in 1994 tussen 10 sep- ember en 3 oktober 17 con- :erten plaats in zeven ge- neenten: iaterdag 1# september: Ter- leuzen, Triniteitskerk, Bra- lants Orkest o.l.v. Jan Stu- en. Winnaars van het Voca- istenconcours den Bosch, iondag 11 september: Sluis, 'tadhuishal. Fringe-concert net Petra Schuren om 15.00 lur. Werken van Bach, von 'reussen en Quantz. linsdag 15 september: Sluis, i.K.kerk, Huelgas Ensemble i.l.v. Paul van Nevel. Polyfe- ie werken van Porta, Ga- irieli, Des Prez, Ockeghem, 'allis en Striggio. 'rijdag 16 september: Bier- ■liet, Ned. Hervormde kerk, reetje Bijma en Klaas loek. Stemkunst in alle fa- etten. iaterdag 17 september: Mu- ikaal Kerkepad: Ossenisse, I.K.kerk, Cappella Pratensis .l.v. Rebecca Stewart, n.m.v. organist Hans van lieuwkoop om 13.30 eg 6.00 uur. Missa Paschale an Isaac. Cloosterzande, Ned. Her- ormde kerk, Indiaas concert iet Ratula Sea om 13.30 en 6.00 uur. Zang, met begeiei- ing tabla, harmonium en anpuTa. iraauw, R.RJoerk, bariton llaus Mertetis en Bob van isperen (clavecimbel). Wer- :en van Bach. iondag 18 september: Hulst, iaudeloozaal, Fringe-concert iet Ertcj Christian Crutar- iuc om 15,00 uur. Werken an Bach, Scarlatti, Chopin, aganini/Liszt, Debussy en anRossum. linsdag 20 September: IJzén- ijke, R.K.kerk, Anuna Eter- a en Collegium Vocale o.l.v. os van Immerseel m.m.v the oyal consort Gambakwar- ?t. Cantates van Buxtehude. Voensdag 21 September: luist, basiliek, Limburgs Concert Koor, Keuls Symfo- iseh Orkest en solisten o.l.v. an Hupperts. Messa di Glo- ia en Pinotta (opera) van lascagni. 'rijdag 23 september: West- orpe, R.K.kerk, (Ëevrij- ingsconcert), Nationaal jnderkoor o.l.v. Silvèfe van ■ieshout. Russische lithurgi- :he gezangen en werken van toppelenburg en Britten, iaterdag 24 september: lostburg, Den Hoekzak, /orkshop o.l.v. Wout Oos- jrkamp. Lezing om 14.30 ur. Workshop om 15.50 uur n Masterclass om 19.30 uur. ondag 25 september: IJzen- ijke, Ned. Hervormde kerk, edrecital Wout Oosterkamp ariton) en Wlm Voogd (or- el). Werken van Brevl, Man- eke, De Klerk en Andries- ;n. aterdag 1 oktober: Sas van lent, Vlaanderenhal, (FAMI- IECONCERT), Zeeuws Of- est en Edwin Rutten o.l.v. irk Brosse om 15.00 uur. token van Bon en Britten, ondag 2 oktober: Aarden- urg, Sint Baafkerk, Resi- entie Kamerkoor en Resi- entie Bachorkest om 15.00 ur. Werken van Bach. De concerten beginnen om 20.00 uur, tenzij anders ver meld. Toegangskannen kunnen gereserveerd wor den via bet Zuidlandtheeter Terneuzen, tetefbon 01150-95555, ven dinsdag tot en met vrijdag van 11.88 tot 15.00 uur. VRIJDAG 2 SEPTEMBER 1994 Door Johan Diepstraten pe dood van een kind is mis schien wel het grootste persoon- lijke drama dat ouders kan over komen. In de Nederlandse litera tuur is het een onderwerp dat bijna niet aan bod komt. Hella S. Haasse schreef erover in Zelf portret als legkaart (1954), Hans Vervoort in Zwarte rijst (1977) en Boudewijn Buch in De kleine blonde dood (1985). Deze laatste roman heeft het moeten ontgel den: te sentimenteel en te pathe tisch, luidde het algemene oor deel. Buch was, zo heette het in de kritieken, op goedkope effec ten uit. Een debutant die dit onderwerp durft aan te pakken, heeft lef. Het hart van de roman van Anna Enquist, Het meesterstuk, bevat een groot aantal pagina's over het tienjarige meisje Saar. De lezer is er absoluut niet op be dacht dat er een groot drama gaat volgen. Saartje moet opge nomen worden in het ziekenhuis, er wordt een hartafwijking ge constateerd en plotseling eindigt het hoofdstuk met de simpele zin dat in het ziekenhuisbed een meisje ligt dat geen adem meer haalt. Wat dan volgt, het lange hoofdstuk Genadige vorst, be hoort tot het beste wat er ooit over rouwverwerking is geschre ven. Het kan niet anders of iede re lezer wordt gegrepen door de manier waarop Anna Enquist de zinnen en de beelden op elkaar laat volgen. Moeder Zij vertelt het verhaal vanuit het perspectief van de moeder, El len. Het lijkt er nuchter en af standelijk aan toe te gaan, maar de lezer weet wel beter. Een wereld van verdriet roept En quist op in zulke eenvoudige notities als 'Ellen onttakelt het kamertje van Saar. Kleren. Het kinderbureautje. Het smalle bed. Ze is van plan om een paar dingen (de doktersdoos? de rok met de stroken?) mee te nemen maar pakt uiteindelijk alles bij elkaar. Een zware middag.' Het is bovendien extra tragisch omdat Ellen geen enkele steun krijgt van haar man, Johan Steenkamer, een kunstschilder om wie de hele roman feitelijk draait. 'Ik heb er genoeg van zoals het hier gaat. Het is een troep, niemand is ooit thuis en jullie hebben allemaal zulke ge zichten. Tijd nemen, verwer ken, overleggen, ik kots ervan.' Steenkamer wil alleen beroemd worden, hard werken én moet niets hebben van al dat 'softe gedoe'. Schilderij Hoewel het vanuit menselijke oogpunt haast ondenkbaar is dat iemand zo reageert, maakt En quist de lotgevallen zeer aanne melijk. Als echtgenoot begrijpt Johan Steenkamer niets van zijn vrouw, maar in een schilderij geeft hij precies de stemming aan waarin Ellen zo lang ver keert. Vriend Lawrence is ver bijsterd: 'Hoe kan hij zo gedre ven en nauwkeurig vorm geven aan een verdriet dat hij ontkent?' vraagt hij zich af. Met de lezer overigens. Dat de roman wel degelijk over tuigt, heeft vooral te maken met de constructie ervan: om de val kuilen van het melodramatische te vermijden, zijn de thematisch zware scenes in flash-backs be schreven. De lezer is al aan het begin van de roman op de hoogte van het mislukte huwelijk van Ellen en Johan. De gebeurtenis sen daarna zijn een bevestiging van het op het eerste gezicht nogal afwijkende gedrag van Jo han Steenkamer. Het .meesterstuk is een roman met veel verhaallijnen en subplots. Centraal staat een overzichtstentoonstelling van de ambitieuze schilder Johan. Met de media erbij moet de opening de kroon op zijn carrière wor den. Een vervelende complicatie is dat zijn broer, de kunsthistori cus Oscar, even daarvoor in een groot kranteartikel heeft afgere kend met de figuratieve kunst in het algemeen en daarmee in feite met Johan. Daar komt bij dat Oscar na een lange speurtocht vier schilderijen vindt van hun vader die het gezin vele jaren geleden in de steek liet. Omdat Johan zijn vader heeft uitgeno digd voor de opening, is moeder Alma geheel van slag. De roman gaat dus niet alleen Anna Enquist over het huwelijk van Ellen en Johan en de dood van Saar, maar ook over de familieverhou dingen in het kunstenaarsgezin Steenkamer. Johan houdt er een buitenechtelijke relatie op na met zijn model Zina en Ellen heeft een steun en toeverlaat in Lisa. Dat is het tamelijk gecompli ceerde relatienetwerk van Anna Enquist, dat zij heeft gebaseerd op de opera Don Giovanni van Mozart. Kernscènes daamit zijn in Het meesterstuk terug^te vin den en met behulp van de initia len zijn de romanpersonages te koppelen aan hun proto-type uit de opera: Johan aan don Juan, Ellen aan Elvira, Alma aan don na Anna, Oscar aan don Ottavio, Zina aan Zerlina en Lisa aan Leporello. Hoewel de romanper- FOTO BERT NIENHUIS sonages bij voorbaat in een strak keurslijf zitten, betekent dat niet dat zij marionetten worden. In haar gedichtenbundel Jachtscè nes heeft Anna Enquist de be langrijkste spelers al neergezet, nu is er ruimte voor verdieping. De titel van de roman verwijst naar het grote schilderij van Jo han Steenkamp waarin hij de driehoeksverhouding tussen de moeder en haar twee zonen heeft verbeeld: een naakte vrouw drukt een zalm aan haar borst, op de voorgrond ligt een openge reten zalm op een houten tafel. :De verwaarloosde broer is uit op wraak: behalve het artikel tegen zijn broer is er een verloren gewaand schilderij van zijn va der dat hij meeneemt naar de opening van de tentoonstelling. 'Ik moet een daad stellen,' recht vaardigt Oscar zich tegenover zijn moeder. 'Ik heb nooit m'n mond opengedaan: ik liet het maar gebeuren: Johan voor en Johan na. En waar was Oscar? Achter in de zaal, achtergeble ven, vergeten. Als je mijn artikel niet lezen wil wrik ik je de ogen open. Ik moet wel. Ik ben er toch ook nog!'. Het schilderij van zijn vader toont een jonge vrouw met een reusachtige gestoomde ma kreel in haar armen. Goudvis De roman is zo knap gecompo neerd' dat de twee losstaande verhalen - de dood van Saar en de wraak van Oscar - zich ver vlechten tot een groot geheel. Het meesterstuk gaat vooral over de wijze waarop ouders met hun kinderen omgaan. Misschien is de eerste zin symptomatisch voor het geheel: 'De goudvissen hebben hun jongen opgevreten.' En inderdaad: Alma gedraagt zich - figuurlijk gesproken - ais een goudvis en ook Johan Steen kamp als vader van Saar heeft er een handje van. De laatste zin nen van de roman: 'Op schoot. Alles is goed. Alles is afgelopen,' is de al dan niet gedroomde passage van Johan die uiteinde lijk zijn toevlucht zoekt tot zijn verdwenen vader. Door de veelzijdige en bovendien gewaagde thematiek is Het meesterstuk een gedurfd roman debuut. Telkens weer moest An na Enquist de valkuilen ontwij ken van het valse sentiment, de pathetiek en de goedkope effec ten. Het resultaat mag er zijn: het komt niet vaak voor dat een debuterend romanschrijver moeiteloos kan wedijveren met de gevestigde elite. Anna Enquist: 'Het meesterstuk'. Uitg. Arbeiderspers, prijs 39,90. Door Johan Diepstraten Vorig jaar verschenen er zowaar drie detectives van Ashe Stil: in februari zijn debuut Het schip met geld en in oktober zowel Het duivelskruid als Een herberg in de nacht. En nu is het vierde avontuur van waterschout Wil lem Lootsman verkrijgbaar: De stad in het ijs. Het zijn vier behoorlijke thrillers met een aardige plot, een sympathieke hoofdfiguur en een mooie histo rische couleur locale. Charmant en onderhoudend, hiermee zijn de thrillers van Ashe Stil te karakteriseren. Het is te merken dat Ashe Stil van beroep historicus is. Hij kent het Amsterdam uit de Gouden Eeuw en hij heeft zich verdiept in de sociale lagen van de ge meenschap. De arme sloebers hebben het zwaar te verduren. Zo wordt in Het duivelskruid een turfsteker ten onrechte op gesloten in het Rasphuis. De wa terschout kaart bij de hoofdoffi cier aan dat de man de moord niet gepleegd kan hebben, maar die is onverbiddellijk: 'Het Rasp huis doet zo'n vent alleen maar goed. Hij leert nu wat discipline is. Dat hebben ze hem thuis nooit geleerd. Over een tijdje komt hij vrij en dan kan hij ergens aan de slag.' Ze hielden er een merkwaardige vorm van ge rechtigheid op na. Typerend is dat hoofdpersoon Lootsman precies zijn plaats kent. Hij is onderdanig tegen de rijken en niet van plan om de hogere standen aan te pakken uit angst zijn baan te verliezen. Zelfs als hij de bewijzen heeft tegen een groep zonen van voor aanstaande burgers die alles doen wat verboden is, zoals in Het duivelskruid, dan nog ope reert Lootsman uiterst omzich tig. Wat in die tijd voor gajes doorging, hoeft daarentegen op weinig clementie te rekenen: met de bullepees worden de bekente nissen afgedwongen. Om veel vaart in de detectives te houden, laat Ashe Stil heel wat mensen naar de hemel vertrek ken voordat het mysterie van het eerste hoofdstuk is opgelost. In De stad in het ijs roept een zeeman de hulp in van de water schout om zijn kind en vrouw te vinden. Voordat Lootsman iets in de gaten heeft, is de moeder overleden, de oude baker ge wurgd, de verdachte Gekke Job- je doodgevroren, de dochter van de vroedvrouw verkracht en dan heeft de lezer pas 70 pagina's gehad. Volgens de wetten van de formu le-detective zet Ashe Stil de in triges op. Hij zorgt voor de ge bruikelijke cliff-hangers en houdt de spanning er wel in. In zijn boeken gebeurt meer dan in de vergelijkbare Baantjers en ze zijn bovendien beter geschreven. 'Ashe Stil weet zich gelukkig in te houden wat de historische details betreft,' luidt het com mentaar in VN's Thrillergids Wat minder moorden en meer Gouden Eeuw is een beter ad- I Ashe Stil: 'De stad in het ijs'. Uitg. Conserve, prijs 29,90. Ashe Stil FOTO CHRTS VAN HOUTS IN HET Stedelijk Museum, Bel lamy 19 in Vlissingen wordt van middag om 17.00 uur de exposi tie 'Eigentijds Mensbeeld' geo pend. De tentoonstelling biedt eigenzinnige visies van zes he dendaagse beeldhouwers op het mensbeeld. De mens en zijn cul tuur staan centraal in het werk van Eric Brandts, Gerij an Even- huis, Rien Halters, Jan van Leeuwen, Gerhard Lentink en Jan Haas. Er wordt een koppeling gemaakt met de tentoonstelling van mid deleeuwse houten beelden uit het Utrechts Catharijne Con vent. Waar in de middeleeuwse beel den, afkomstig van 'altaren en uit kerken, de religie het voor naamste uitgangspunt vormde, is dit bij de hedendaagse sculptuur anders vanwege de persoonlijke vrijheid, de uiteenlopende the matiek en het materiaalgebruik. Ee beelden hebben een sterke emotionele geladenheid, waarbij macht, onmacht, verdriet, pijn, verslagenheid, uitputting, ero tiek en ook humor te herkennen zijn. Bij Evenhuis, Van Leeuwen, Haas en Halters domineert sterk de menselijke figuur en het werk van Brandts en Lentink is ab stracter. Zij verbeelden meer de Menselijke activiteit in de eigen tijdse cultuur. 'Tot 24 oktober. Het Stedelijk Mu seum in Vlissingen is geopend van maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur en zater dag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur. LN TWEE gebouwen in de Kui- PWspoort in Middelburg worden "erken ten toon gesteld van Mi- Suel Yb'anez en Arty Grimm. De Miiperspoortwijk bevat gebou wen uit de laat 16e eeuwse re naissance architectuur. De expo sities zijn in de Muziekschool en de Kunstuitleen. ihanez is geboren in Madrid. Hij Is een abstract schilder, dichter en beeldhouwer met een interna- '°nale carrière. Hij volgde een opleiding architectuur en woont nu op de Betuwe. Hij schildert geometrische vormenspeels in een energiek netwerk van lijnen, ogen en banen van intense kleuren. jjjrimm is geboren in Rotterdam n studeerde aan de academie ot)r beeldende kunsten in Indo- «■HWMBJ.IIAHtH.aiMM Sculptuur van Gerhard Len tink FOTO ARCHIEF DE STEM nesie. Schilderen is voor deze kunstenares het belangrijkste medium om emoties over te brengen en te laten beleven. Zij weet op gevoelige wijze de we reld van ijs, water, bloemen en planten tastbaar te maken. Tot 1 oktober. De Muziekschool in Middelburg is open van maan dag tot zaterdag van 14.00 tot 21.00 uur, de Kunstuitleen van dinsdag tot zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur. DE ZEEUWSE luchten intri geerden Resi Gribnau-Kahmann uit Heerlen die al tientallen ja ren de Zeeuwse kust als vaste vakantieplek kiest. Hier legde zij op papier en doek de prachtige luchten en wolkenpartijen vast. Zij ontwikkelde haar creatieve talent bij verschillende leraren en begon met pentekeningen in sepia. Bloemen en planten waren de eerste onderwerpen en het kleur gebruik werd door middel van een aquarelcursus verstevigd. Toen zij overging naar schilde rijen met olieverf veranderden de onderwerpen. De natuur werd breder uitgeschilderd in land schappen: zee, strand, duinen, bossen en bloemen. Tevens schildert zij op zijde en maakt gebruik van verschillende technieken. Zij exposeerde in verschillende Europese landen zowel solo als in groepsverband. Tot 13 november. Galerie Ratten- fanger in Hulst is geopend van donderdag tot dinsdag van 13.00 tot 17.00 uur. IN DE Cuyperskerk in Sas van Gent wordt voor de tweede maal een reeks orgelrecitals verzorgd onder de titel 'Muzikaal Uur'. Het gerestaureerde en uitgebrei de orgel in deze honderdjarige kerk leent zich vooral voor uit voering van romantische orgel muziek. Jos Verpoorten, de vaste orga nist, sluit de tweede reeks af met werken van Mendelssohn, Parry, Dubois, Brosig, Franck en Alain. Ook speelt hij de weergaloze 'variations sur un Noël van Du- pré. Verpoorten studeerde aan het Rotterdams Conservatorium or gel bij Arie Keyzer, clavecimbel bij Ton Koopman en David Col- lyer en kerkmuziek bij Barend Schuurman. Aan het Conserva torium in Gent studeerde hij nog clavecimbel en kamermuziek. Hij is als docent verbonden aan de Zeeuwse muziekschool. Vrijdag 9 september. Aanvang 20.00 uur. Toegangskaarten kos ten f 7,50. CJP/PAS65 vijf gulden. DE GENTSE binnenstad wordt morgen gevuld met klanken uit alle windhoeken. Een aangena me confrontatie van wereld- en klassieke muziek. Het Festival van Vlaanderen start met de Happening en brengt verschil lende genres en stijlen op een dag in historische ruimten en in open lucht. Tussen 15.00 en 19.00 uur zijn er in de Vooruit, de Sint Barbara- kerk, de Opera, een podium op in Korte Dagsteeg en een kiosk op de Kouter optredens van II Novecento, Polyphonies Corses, Huelgas Ensemble en Grieks Or thodox koor. Maar ook recitals van Robert Groslot, Drevo, The Watersons, Ekonda en verschil lende brassbands. Vanaf 18.30 start het avondpro gramma met optredens van de Roadside Steelband op het St. Baafsplein en een concert in de kathedraal door het Los Angeles Symphony orkest o.l.v. Esa-Pek- ,ka Salonen (Brucknersymfonie) en in de Sint Baafsabdij speelt Salif Keita uit Mali met in het voorprogramma de Finse vrou wengroep Varttina. De Happe ning wordt afgesloten met een vuurwërk. Voor meer inlichtin gen of toegangskaarten kan men bellen naar 00-32.70.344444 of 00-32.2.5040399. De Vlaamse Opera opent het seizoen in het teken van de be vrijdingsfeesten met twee uit voeringen van A Survivor from Warsaw van Schönberg en de negende symfonie van L. van Beethoven (Ode an die Freude). Het koor en orkest staan o.l.v. Stefan Soltesz. Solistische mede werking verlenen Susan Antho ny, Lucienne van Deyck, Randall Cooper en Gottfried Hornik. Hornik vertolkt ook de rol van spreker in de Survivor. Dit werk heeft een grote dramatische kracht. De verschrikkingen van de joden in Warschau worden verteld en afgesloten met een Joods gebed dat door een man nenkoor gezongen wordt. Vrijdag 9 september in de Opera in Gent en zaterdag 10 septem ber in de Singel in Antwerpen. Aanvang telkens 20.00 uur. HET ZESDE Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen wordt ge opend met een concert vol ver rassingen. Een spannende ope ning omdat tot op het laatst onbekend is wat er op het pro gramma komt. Natuurlijk staan enkele zaken vast: het wordt een concert van kwaliteit en het pro gramma biedt een afwisseling van instrumentale symfonische werken die passen bij het vocale repertoire dat die avond gepre senteerd wordt. Het veertigste Internationale Vo calisten Concours (IVC) 's Herto genbosch wordt dit weekend af gesloten. Deze internationale wedstrijd levert een aantal win naars op in verschillende catego rieën: lied, oratorium en opera. Het Festival van Zeeuwsch- Vlaanderen heeft 'de menselijke stem' als thema gekozen en dus is een optreden van de kersverse winnaars èen klapper van jewel ste. Voor de wedstrijd hadden 196 vocalisten uit heel de wereld zich op gegeven. Na een eerste beoordeling bleven 91 kandida ten over: 45 in de categorie ope ra, 20 voor oratorium en 26 voor het liedgenre. De finale is 3 september en daarna treden de .drie concourswinnaars en de drie meest opvallende cursisten van de interpretatiecursus van Ilena Corubas op in de Kroon- concerten die plaatsvinden in 's Hertogenbosch, Eindhoven en Terneuzen. Voor Zeeuws-Vlaan- deren toch een buitenkansje om toppers aan het begin van hun carrière mee te maken. Het Brabants Orkest begeleid de solisten en speelt o.l.v. Jan Stu- len enkele instrumentale inter mezzi. Zaterdag 10 september, Trini teitskerk in Terneuzen, aanvang 20.00 uur. Toegangskaarten via het Zuidlandtheater. HET EERSTE blok concerten van de Zeeland Cultuurmaand is het Kamermuziekfestival op Schouwen-Duiveland en Tholen. Van 3 tot 11 september vinden vijf belangrijke muzikale evene menten plaats. Het openingsconcert in de Vier schaar te Zierikzee brengt twee mucisi van formaat samen: de cellist Colin Carr die eind augus tus in Nederland enkele master- classes geeft en die door de Stichting Kamermuziek Zeeland gecontracteerd is en de pianiste van eigen bodem Marianne Boer. Zij won op jeugdige leeftijd al prijzen en bekroonde haar car rière vorig jaar met de eerste prijs in het Jacques Vonk con cours. Het tweetal vertolkt wer ken van Bach, Schumann, Janacèk en Crumb. Vier totaal verschillende werken die het pu-' bliek een goed beeld geven van muziekstijlen en goed samen spel. Het Kamermuziekfestival pre senteert daarna op 6 en 8 sep tember nog tweemaal een duo: Valentin Zhuk (viool) en Ariëlle Vernède (piano) in de Neder lands Hervormde kerk te Noord- gouwe en Albert de Klerk (orgel) en Han de Vries (hobo) in de ridderzaal van het kasteel te Haamstede. In de Ned. Herv. kerk in Oud Vossemeer speelt op 9 september het Raphael strijk kwartet werken van Haydn, Van Beethoven en Borodin en het festival wordt besloten met een recital van het Trio Avodah in de Ned. Herv. kerk te Noordwel- le. Avodah presenteert klassieke muziek op een onconventionele manier. De combinatie spreekt reeds boekdelen: viool, accor deon en contrabas. De concerten beginnen allen om 20.00 uur. De toegangskaarten kosten twee tientjes en zijn te verkrijgen bij de VVV's in Mid delburg, Tholen en Zierikzee. IN DE Piek in Vlissingen vindt morgen een optreden plaats van de Engelse band The Hamsters. Het concert heeft als thema 'A Tribute tot Jimi Hendrix'. Met dit concert begint de Piek met een reeks optredens van bands uit verschillende muzikale stromingen. Ook komen er thea tervoorstellingen en jamsessies. The Hamsters verzorgen een zin derende uitvoering van HendrixtVnummers. Zij verzorg den reeds grote Hendrixshows in Amsterdam, Tilburg en Utrecht. Hun bekendheid begon met het uitbrengen van de CD Electric Hamsterland, met enkel Hen- drix-covers. Momenteel brengt de band zowel Hendrix-num- mers als eigen werk. De band bestaat uit Barry Martin (Slim) zang en gitaar, Dave Bronze (bas) en Otis (drums). Zaterdag 3 september in de Piek. Aanvang 22.00 uur. Toegangs kaarten kosten 15 gulden. Nog te zien AAKDENBURG -Museum - 'Het dagelijks leven in Sluis' van de 14e tot de 18e eeuw. Geop. dag. 10.30-12 en 13.30-17.30 u. (t/m 30 sept). - Galerichel - Aquarellen en poppen van Wopje van de Kamp. Geop. dag. (behalve op woensd.) 14-17 u. Na augustus alleen op vriid. t/m maand, (tot 3 okt.). AXEL - Streekmuseum Het Land van Axel - Voorwerpen uit de bevrijdingspe riode 1944. Geop. woe. t/m za. 13.30-17 u. (tot 25 sept.). -Bibliotheek - 'Hoe en waarom. Beelden in het centrum van Axel'. •Werken van Han Deij. Tijd. ope ningstijden (tot 15 sept.). CLINGE - Galerie Esprit - K. Euregio: schil derijen, keramiek, beelden en gra fiek van Belgische en Zeeuwse kun stenaars. Geop. do. t/m zo. 13.30-17.30 u. (tot 3 okt.). GROEDE -Galerie De Twee Duiven - Werk van Piet van Riel. Geop. juli en aug. maand, t/m vrijd. 10-17 u. In sept. op afspraak, (tot eind sept.). HULST - Streekmuseum - 'De bevrijding 1944-1994'. Geop. dag. 14-17 u. (tot 12 sept.). - Galerie Rattenfanger - Olieverf en zijdeschilderingen Geop. do. t/m di. 13.30-17 u. (tot 13 nov.). - Stadskantoor (Centrale hal) - (va naf 9/9) Schilderijen van Tonnie Hermans. Geop. ma. t/m vrij. 9-12 u. en 13-17 u. za. en zo. 14-17 u. (tot 26 sept.). MIDDELBURG - Kuiperspoort (muziekschool en kunstuitleen) - Werken van Arty Grimm en Miquel Ybanez. Geop. di. t/m vrij. 14-17 u. (tot 1 okt.). - Zeeuwse Bibliotheek - Keramiek van Leo Frenks. Geop. ma. 17.30-21 u. di. t/m vrij. 10-21 u. za. 10-13 u. (tot 10 sept.). SLUIS - Raadskelder - 'De begrenzing van Sluis', foto's. Geop. dag. 13-17 u. zo. 14-17 u. do. gesl. (tot 3 okt.). VEERE -Grote Kerk - 'Yunnan art': acht Chinese schilders, twee beeldhou wers en beelden van Renee Mink. Geop. maand, tot zond. 10-17 u. zond. 14-17 u. (tot 4 sept.), VLISSINGEN - Stedelijk Museum - Eigentijds Mensbeeld, werken van zes beelden de kunstenaars. Geop. ma. t/m vrij van 10-17 u. za. en zo. 13-17 u. (24 okt.). q - Watertoren - Schilderijen en in stallaties van Alexander Rodin en Valery Martinchyk. Geop. woe. t/m zo. 12-17 u. (tot 5 sept.). LJZENDIJKE - Streekmuseum, Markt West Zeeuws-Vlaanderen een halve eeuw bevrijd', documenten, voorwerpen en fotomateriaal. Geop. di. t/m vrij. 10-12 en 13-17 u. za. 13-17 u. (t/m 5 nov.). ANTWERPEN - Provinciaal Museum Sterckshof - Zilver uit de 17e en 18e eeuw en Chinees porcelein. Geop. di. t/m zo. 10-17 u. - Mukha, Leuvenstr. - Zomer van de fotografie, van Canada tot Mexico. Geop. di. t/m za. 10-17 u. (tot 1 okt.). - Elzenveld (St. Jorispand) - 25 jaar 'Zwarte Panter' en 'Zomer van de Fotografie'. Geop. di. t/m za. 10-17 u. ma. gesl. (tot 11 sept.). EEKLO - De Media - Schilderijen van Willy de Houck. Geop. di. t/m za. 19-24 u. (tot 6 okt.). Barry Martin (Slim) van The Hamsters FOTO WITOLD DE MAN IN DE Russische film 'Kosh Ba Kosh' komt de jonge vrouw Mira haar vader in Dushanbe bezoe ken. Hij is een geboren verliezer en verslaafd aan gokken. Hij zet zijn eigen dochter in en verliest haar aan een oude baas die haar als onderpand meeneemt. De jonge gokker Daler ontvoert haar en is op slag verliefd. Daler exploiteert een kabelbaantje waarmee toeristen, kratten bier en smokkelwaren worden ver voerd. In een van de cabines bereidt hij een romantisch diner voor. Het wordt het begin van een lovesto- ry. Daler ontfermt zich over de verwesterde Russin, die zich van alle kanten bedreigd voelt door de burgeroorlog, het verval van haar vader en het nieuwe avon tuurlijke leven met Daler, Cinema Middelburg op 3 sep tember om 22.30 uur en 5 en 6 september om 20.00 uur. JONATHAN DEMME maakte een gevoelige film met aids als onderwerp. De film speelt zich af in Philadelphia, de stad waar de onafhankelijkheidsverklaring werd ondertekend. De veelbelo vende advocaat Andy Beckett is seropositief. Als de ziekte zicht baar wordt, krijgt hij zijn ont slag. Hij vecht dit ontslag aan om zijn goede reputatie te be houden. Zijn advocaat Joe Miller is zwart en begrijpt wat het is om als persoon sociaal dood verklaard te worden. Toch is ook hij bang van de aids van Andy, hij is nét vader geworden en wordt door de media gezien als homo. Cinema Middelburg op 8, 9, 11 en 14 september om 20.00 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 17