In de voetsporen van Mozart
Overtuigend romandebuut van dichteres Anna Enquist
EXPOSITIES
MUZIEK
EXPOSITIES
SPEELFILMS
de stem
■BHPBüifl^SB
Festival van
Zeeuwsch-
Vlaanderen
1994
BOEKEN CULTURELE AGENDA
02
Een waterschout
in de
Gouden Eeuw
Beeldhouwers en
mensbeeld
Dubbelexpositie
Kuiperspoort
Zeeuwse luchten in
Hulst
Orgelrecital
'Muzikaal Uur'
Klassieke concerten
en wereldmuziek in
Gent
Opera
Winnaars van
Vocalisten
Concours in
Terneuzen
Kamermuziekfestiv
al van Zeeland
Cultuurmaand
Jimi Hendrix
herdacht
Russische
romantiek
'Philadelphia' in
Middelburg
EMBER 1994 DEEL O
n Zeeuws-Vlaaaderen heb-
>en in 1994 tussen 10 sep-
ember en 3 oktober 17 con-
:erten plaats in zeven ge-
neenten:
iaterdag 1# september: Ter-
leuzen, Triniteitskerk, Bra-
lants Orkest o.l.v. Jan Stu-
en. Winnaars van het Voca-
istenconcours den Bosch,
iondag 11 september: Sluis,
'tadhuishal. Fringe-concert
net Petra Schuren om 15.00
lur. Werken van Bach, von
'reussen en Quantz.
linsdag 15 september: Sluis,
i.K.kerk, Huelgas Ensemble
i.l.v. Paul van Nevel. Polyfe-
ie werken van Porta, Ga-
irieli, Des Prez, Ockeghem,
'allis en Striggio.
'rijdag 16 september: Bier-
■liet, Ned. Hervormde kerk,
reetje Bijma en Klaas
loek. Stemkunst in alle fa-
etten.
iaterdag 17 september: Mu-
ikaal Kerkepad: Ossenisse,
I.K.kerk, Cappella Pratensis
.l.v. Rebecca Stewart,
n.m.v. organist Hans van
lieuwkoop om 13.30 eg
6.00 uur. Missa Paschale
an Isaac.
Cloosterzande, Ned. Her-
ormde kerk, Indiaas concert
iet Ratula Sea om 13.30 en
6.00 uur. Zang, met begeiei-
ing tabla, harmonium en
anpuTa.
iraauw, R.RJoerk, bariton
llaus Mertetis en Bob van
isperen (clavecimbel). Wer-
:en van Bach.
iondag 18 september: Hulst,
iaudeloozaal, Fringe-concert
iet Ertcj Christian Crutar-
iuc om 15,00 uur. Werken
an Bach, Scarlatti, Chopin,
aganini/Liszt, Debussy en
anRossum.
linsdag 20 September: IJzén-
ijke, R.K.kerk, Anuna Eter-
a en Collegium Vocale o.l.v.
os van Immerseel m.m.v the
oyal consort Gambakwar-
?t. Cantates van Buxtehude.
Voensdag 21 September:
luist, basiliek, Limburgs
Concert Koor, Keuls Symfo-
iseh Orkest en solisten o.l.v.
an Hupperts. Messa di Glo-
ia en Pinotta (opera) van
lascagni.
'rijdag 23 september: West-
orpe, R.K.kerk, (Ëevrij-
ingsconcert), Nationaal
jnderkoor o.l.v. Silvèfe van
■ieshout. Russische lithurgi-
:he gezangen en werken van
toppelenburg en Britten,
iaterdag 24 september:
lostburg, Den Hoekzak,
/orkshop o.l.v. Wout Oos-
jrkamp. Lezing om 14.30
ur. Workshop om 15.50 uur
n Masterclass om 19.30 uur.
ondag 25 september: IJzen-
ijke, Ned. Hervormde kerk,
edrecital Wout Oosterkamp
ariton) en Wlm Voogd (or-
el). Werken van Brevl, Man-
eke, De Klerk en Andries-
;n.
aterdag 1 oktober: Sas van
lent, Vlaanderenhal, (FAMI-
IECONCERT), Zeeuws Of-
est en Edwin Rutten o.l.v.
irk Brosse om 15.00 uur.
token van Bon en Britten,
ondag 2 oktober: Aarden-
urg, Sint Baafkerk, Resi-
entie Kamerkoor en Resi-
entie Bachorkest om 15.00
ur. Werken van Bach.
De concerten beginnen om
20.00 uur, tenzij anders ver
meld. Toegangskannen
kunnen gereserveerd wor
den via bet Zuidlandtheeter
Terneuzen, tetefbon
01150-95555, ven dinsdag
tot en met vrijdag van 11.88
tot 15.00 uur.
VRIJDAG 2 SEPTEMBER 1994
Door Johan Diepstraten
pe dood van een kind is mis
schien wel het grootste persoon-
lijke drama dat ouders kan over
komen. In de Nederlandse litera
tuur is het een onderwerp dat
bijna niet aan bod komt. Hella
S. Haasse schreef erover in Zelf
portret als legkaart (1954), Hans
Vervoort in Zwarte rijst (1977)
en Boudewijn Buch in De kleine
blonde dood (1985). Deze laatste
roman heeft het moeten ontgel
den: te sentimenteel en te pathe
tisch, luidde het algemene oor
deel. Buch was, zo heette het in
de kritieken, op goedkope effec
ten uit.
Een debutant die dit onderwerp
durft aan te pakken, heeft lef.
Het hart van de roman van Anna
Enquist, Het meesterstuk, bevat
een groot aantal pagina's over
het tienjarige meisje Saar. De
lezer is er absoluut niet op be
dacht dat er een groot drama
gaat volgen. Saartje moet opge
nomen worden in het ziekenhuis,
er wordt een hartafwijking ge
constateerd en plotseling eindigt
het hoofdstuk met de simpele zin
dat in het ziekenhuisbed een
meisje ligt dat geen adem meer
haalt. Wat dan volgt, het lange
hoofdstuk Genadige vorst, be
hoort tot het beste wat er ooit
over rouwverwerking is geschre
ven. Het kan niet anders of iede
re lezer wordt gegrepen door de
manier waarop Anna Enquist de
zinnen en de beelden op elkaar
laat volgen.
Moeder
Zij vertelt het verhaal vanuit het
perspectief van de moeder, El
len. Het lijkt er nuchter en af
standelijk aan toe te gaan, maar
de lezer weet wel beter. Een
wereld van verdriet roept En
quist op in zulke eenvoudige
notities als 'Ellen onttakelt het
kamertje van Saar. Kleren. Het
kinderbureautje. Het smalle bed.
Ze is van plan om een paar
dingen (de doktersdoos? de rok
met de stroken?) mee te nemen
maar pakt uiteindelijk alles bij
elkaar. Een zware middag.'
Het is bovendien extra tragisch
omdat Ellen geen enkele steun
krijgt van haar man, Johan
Steenkamer, een kunstschilder
om wie de hele roman feitelijk
draait. 'Ik heb er genoeg van
zoals het hier gaat. Het is een
troep, niemand is ooit thuis en
jullie hebben allemaal zulke ge
zichten. Tijd nemen, verwer
ken, overleggen, ik kots ervan.'
Steenkamer wil alleen beroemd
worden, hard werken én moet
niets hebben van al dat 'softe
gedoe'.
Schilderij
Hoewel het vanuit menselijke
oogpunt haast ondenkbaar is dat
iemand zo reageert, maakt En
quist de lotgevallen zeer aanne
melijk. Als echtgenoot begrijpt
Johan Steenkamer niets van zijn
vrouw, maar in een schilderij
geeft hij precies de stemming
aan waarin Ellen zo lang ver
keert. Vriend Lawrence is ver
bijsterd: 'Hoe kan hij zo gedre
ven en nauwkeurig vorm geven
aan een verdriet dat hij ontkent?'
vraagt hij zich af. Met de lezer
overigens.
Dat de roman wel degelijk over
tuigt, heeft vooral te maken met
de constructie ervan: om de val
kuilen van het melodramatische
te vermijden, zijn de thematisch
zware scenes in flash-backs be
schreven. De lezer is al aan het
begin van de roman op de hoogte
van het mislukte huwelijk van
Ellen en Johan. De gebeurtenis
sen daarna zijn een bevestiging
van het op het eerste gezicht
nogal afwijkende gedrag van Jo
han Steenkamer.
Het .meesterstuk is een roman
met veel verhaallijnen en
subplots. Centraal staat een
overzichtstentoonstelling van de
ambitieuze schilder Johan. Met
de media erbij moet de opening
de kroon op zijn carrière wor
den. Een vervelende complicatie
is dat zijn broer, de kunsthistori
cus Oscar, even daarvoor in een
groot kranteartikel heeft afgere
kend met de figuratieve kunst in
het algemeen en daarmee in feite
met Johan. Daar komt bij dat
Oscar na een lange speurtocht
vier schilderijen vindt van hun
vader die het gezin vele jaren
geleden in de steek liet. Omdat
Johan zijn vader heeft uitgeno
digd voor de opening, is moeder
Alma geheel van slag.
De roman gaat dus niet alleen
Anna Enquist
over het huwelijk van Ellen en
Johan en de dood van Saar,
maar ook over de familieverhou
dingen in het kunstenaarsgezin
Steenkamer. Johan houdt er een
buitenechtelijke relatie op na
met zijn model Zina en Ellen
heeft een steun en toeverlaat in
Lisa.
Dat is het tamelijk gecompli
ceerde relatienetwerk van Anna
Enquist, dat zij heeft gebaseerd
op de opera Don Giovanni van
Mozart. Kernscènes daamit zijn
in Het meesterstuk terug^te vin
den en met behulp van de initia
len zijn de romanpersonages te
koppelen aan hun proto-type uit
de opera: Johan aan don Juan,
Ellen aan Elvira, Alma aan don
na Anna, Oscar aan don Ottavio,
Zina aan Zerlina en Lisa aan
Leporello. Hoewel de romanper-
FOTO BERT NIENHUIS
sonages bij voorbaat in een strak
keurslijf zitten, betekent dat niet
dat zij marionetten worden. In
haar gedichtenbundel Jachtscè
nes heeft Anna Enquist de be
langrijkste spelers al neergezet,
nu is er ruimte voor verdieping.
De titel van de roman verwijst
naar het grote schilderij van Jo
han Steenkamp waarin hij de
driehoeksverhouding tussen de
moeder en haar twee zonen heeft
verbeeld: een naakte vrouw
drukt een zalm aan haar borst,
op de voorgrond ligt een openge
reten zalm op een houten tafel.
:De verwaarloosde broer is uit op
wraak: behalve het artikel tegen
zijn broer is er een verloren
gewaand schilderij van zijn va
der dat hij meeneemt naar de
opening van de tentoonstelling.
'Ik moet een daad stellen,' recht
vaardigt Oscar zich tegenover
zijn moeder. 'Ik heb nooit m'n
mond opengedaan: ik liet het
maar gebeuren: Johan voor en
Johan na. En waar was Oscar?
Achter in de zaal, achtergeble
ven, vergeten. Als je mijn artikel
niet lezen wil wrik ik je de ogen
open. Ik moet wel. Ik ben er toch
ook nog!'. Het schilderij van zijn
vader toont een jonge vrouw met
een reusachtige gestoomde ma
kreel in haar armen.
Goudvis
De roman is zo knap gecompo
neerd' dat de twee losstaande
verhalen - de dood van Saar en
de wraak van Oscar - zich ver
vlechten tot een groot geheel.
Het meesterstuk gaat vooral
over de wijze waarop ouders met
hun kinderen omgaan. Misschien
is de eerste zin symptomatisch
voor het geheel: 'De goudvissen
hebben hun jongen opgevreten.'
En inderdaad: Alma gedraagt
zich - figuurlijk gesproken - ais
een goudvis en ook Johan Steen
kamp als vader van Saar heeft er
een handje van. De laatste zin
nen van de roman: 'Op schoot.
Alles is goed. Alles is afgelopen,'
is de al dan niet gedroomde
passage van Johan die uiteinde
lijk zijn toevlucht zoekt tot zijn
verdwenen vader.
Door de veelzijdige en bovendien
gewaagde thematiek is Het
meesterstuk een gedurfd roman
debuut. Telkens weer moest An
na Enquist de valkuilen ontwij
ken van het valse sentiment, de
pathetiek en de goedkope effec
ten. Het resultaat mag er zijn:
het komt niet vaak voor dat een
debuterend romanschrijver
moeiteloos kan wedijveren met
de gevestigde elite.
Anna Enquist: 'Het meesterstuk'.
Uitg. Arbeiderspers, prijs
39,90.
Door Johan Diepstraten
Vorig jaar verschenen er zowaar
drie detectives van Ashe Stil: in
februari zijn debuut Het schip
met geld en in oktober zowel Het
duivelskruid als Een herberg in
de nacht. En nu is het vierde
avontuur van waterschout Wil
lem Lootsman verkrijgbaar: De
stad in het ijs. Het zijn vier
behoorlijke thrillers met een
aardige plot, een sympathieke
hoofdfiguur en een mooie histo
rische couleur locale. Charmant
en onderhoudend, hiermee zijn
de thrillers van Ashe Stil te
karakteriseren.
Het is te merken dat Ashe Stil
van beroep historicus is. Hij kent
het Amsterdam uit de Gouden
Eeuw en hij heeft zich verdiept
in de sociale lagen van de ge
meenschap. De arme sloebers
hebben het zwaar te verduren.
Zo wordt in Het duivelskruid
een turfsteker ten onrechte op
gesloten in het Rasphuis. De wa
terschout kaart bij de hoofdoffi
cier aan dat de man de moord
niet gepleegd kan hebben, maar
die is onverbiddellijk: 'Het Rasp
huis doet zo'n vent alleen maar
goed. Hij leert nu wat discipline
is. Dat hebben ze hem thuis
nooit geleerd. Over een tijdje
komt hij vrij en dan kan hij
ergens aan de slag.' Ze hielden er
een merkwaardige vorm van ge
rechtigheid op na.
Typerend is dat hoofdpersoon
Lootsman precies zijn plaats
kent. Hij is onderdanig tegen de
rijken en niet van plan om de
hogere standen aan te pakken
uit angst zijn baan te verliezen.
Zelfs als hij de bewijzen heeft
tegen een groep zonen van voor
aanstaande burgers die alles
doen wat verboden is, zoals in
Het duivelskruid, dan nog ope
reert Lootsman uiterst omzich
tig. Wat in die tijd voor gajes
doorging, hoeft daarentegen op
weinig clementie te rekenen: met
de bullepees worden de bekente
nissen afgedwongen.
Om veel vaart in de detectives te
houden, laat Ashe Stil heel wat
mensen naar de hemel vertrek
ken voordat het mysterie van het
eerste hoofdstuk is opgelost. In
De stad in het ijs roept een
zeeman de hulp in van de water
schout om zijn kind en vrouw te
vinden. Voordat Lootsman iets
in de gaten heeft, is de moeder
overleden, de oude baker ge
wurgd, de verdachte Gekke Job-
je doodgevroren, de dochter van
de vroedvrouw verkracht en dan
heeft de lezer pas 70 pagina's
gehad.
Volgens de wetten van de formu
le-detective zet Ashe Stil de in
triges op. Hij zorgt voor de ge
bruikelijke cliff-hangers en
houdt de spanning er wel in. In
zijn boeken gebeurt meer dan in
de vergelijkbare Baantjers en ze
zijn bovendien beter geschreven.
'Ashe Stil weet zich gelukkig in
te houden wat de historische
details betreft,' luidt het com
mentaar in VN's Thrillergids
Wat minder moorden en meer
Gouden Eeuw is een beter ad-
I Ashe Stil: 'De stad in het ijs'.
Uitg. Conserve, prijs 29,90.
Ashe Stil
FOTO CHRTS VAN HOUTS
IN HET Stedelijk Museum, Bel
lamy 19 in Vlissingen wordt van
middag om 17.00 uur de exposi
tie 'Eigentijds Mensbeeld' geo
pend. De tentoonstelling biedt
eigenzinnige visies van zes he
dendaagse beeldhouwers op het
mensbeeld. De mens en zijn cul
tuur staan centraal in het werk
van Eric Brandts, Gerij an Even-
huis, Rien Halters, Jan van
Leeuwen, Gerhard Lentink en
Jan Haas.
Er wordt een koppeling gemaakt
met de tentoonstelling van mid
deleeuwse houten beelden uit
het Utrechts Catharijne Con
vent.
Waar in de middeleeuwse beel
den, afkomstig van 'altaren en
uit kerken, de religie het voor
naamste uitgangspunt vormde, is
dit bij de hedendaagse sculptuur
anders vanwege de persoonlijke
vrijheid, de uiteenlopende the
matiek en het materiaalgebruik.
Ee beelden hebben een sterke
emotionele geladenheid, waarbij
macht, onmacht, verdriet, pijn,
verslagenheid, uitputting, ero
tiek en ook humor te herkennen
zijn. Bij Evenhuis, Van Leeuwen,
Haas en Halters domineert sterk
de menselijke figuur en het werk
van Brandts en Lentink is ab
stracter. Zij verbeelden meer de
Menselijke activiteit in de eigen
tijdse cultuur.
'Tot 24 oktober. Het Stedelijk Mu
seum in Vlissingen is geopend
van maandag tot en met vrijdag
van 10.00 tot 17.00 uur en zater
dag en zondag van 13.00 tot
17.00 uur.
LN TWEE gebouwen in de Kui-
PWspoort in Middelburg worden
"erken ten toon gesteld van Mi-
Suel Yb'anez en Arty Grimm. De
Miiperspoortwijk bevat gebou
wen uit de laat 16e eeuwse re
naissance architectuur. De expo
sities zijn in de Muziekschool en
de Kunstuitleen.
ihanez is geboren in Madrid. Hij
Is een abstract schilder, dichter
en beeldhouwer met een interna-
'°nale carrière. Hij volgde een
opleiding architectuur en woont
nu op de Betuwe. Hij schildert
geometrische vormenspeels in
een energiek netwerk van lijnen,
ogen en banen van intense
kleuren.
jjjrimm is geboren in Rotterdam
n studeerde aan de academie
ot)r beeldende kunsten in Indo-
«■HWMBJ.IIAHtH.aiMM
Sculptuur van Gerhard Len
tink FOTO ARCHIEF DE STEM
nesie. Schilderen is voor deze
kunstenares het belangrijkste
medium om emoties over te
brengen en te laten beleven. Zij
weet op gevoelige wijze de we
reld van ijs, water, bloemen en
planten tastbaar te maken.
Tot 1 oktober. De Muziekschool
in Middelburg is open van maan
dag tot zaterdag van 14.00 tot
21.00 uur, de Kunstuitleen van
dinsdag tot zaterdag van 13.00
tot 17.00 uur.
DE ZEEUWSE luchten intri
geerden Resi Gribnau-Kahmann
uit Heerlen die al tientallen ja
ren de Zeeuwse kust als vaste
vakantieplek kiest. Hier legde zij
op papier en doek de prachtige
luchten en wolkenpartijen vast.
Zij ontwikkelde haar creatieve
talent bij verschillende leraren
en begon met pentekeningen in
sepia.
Bloemen en planten waren de
eerste onderwerpen en het kleur
gebruik werd door middel van
een aquarelcursus verstevigd.
Toen zij overging naar schilde
rijen met olieverf veranderden
de onderwerpen. De natuur werd
breder uitgeschilderd in land
schappen: zee, strand, duinen,
bossen en bloemen.
Tevens schildert zij op zijde en
maakt gebruik van verschillende
technieken. Zij exposeerde in
verschillende Europese landen
zowel solo als in groepsverband.
Tot 13 november. Galerie Ratten-
fanger in Hulst is geopend van
donderdag tot dinsdag van 13.00
tot 17.00 uur.
IN DE Cuyperskerk in Sas van
Gent wordt voor de tweede maal
een reeks orgelrecitals verzorgd
onder de titel 'Muzikaal Uur'.
Het gerestaureerde en uitgebrei
de orgel in deze honderdjarige
kerk leent zich vooral voor uit
voering van romantische orgel
muziek.
Jos Verpoorten, de vaste orga
nist, sluit de tweede reeks af met
werken van Mendelssohn, Parry,
Dubois, Brosig, Franck en Alain.
Ook speelt hij de weergaloze
'variations sur un Noël van Du-
pré.
Verpoorten studeerde aan het
Rotterdams Conservatorium or
gel bij Arie Keyzer, clavecimbel
bij Ton Koopman en David Col-
lyer en kerkmuziek bij Barend
Schuurman. Aan het Conserva
torium in Gent studeerde hij nog
clavecimbel en kamermuziek.
Hij is als docent verbonden aan
de Zeeuwse muziekschool.
Vrijdag 9 september. Aanvang
20.00 uur. Toegangskaarten kos
ten f 7,50. CJP/PAS65 vijf gulden.
DE GENTSE binnenstad wordt
morgen gevuld met klanken uit
alle windhoeken. Een aangena
me confrontatie van wereld- en
klassieke muziek. Het Festival
van Vlaanderen start met de
Happening en brengt verschil
lende genres en stijlen op een
dag in historische ruimten en in
open lucht.
Tussen 15.00 en 19.00 uur zijn er
in de Vooruit, de Sint Barbara-
kerk, de Opera, een podium op
in Korte Dagsteeg en een kiosk
op de Kouter optredens van II
Novecento, Polyphonies Corses,
Huelgas Ensemble en Grieks Or
thodox koor. Maar ook recitals
van Robert Groslot, Drevo, The
Watersons, Ekonda en verschil
lende brassbands.
Vanaf 18.30 start het avondpro
gramma met optredens van de
Roadside Steelband op het St.
Baafsplein en een concert in de
kathedraal door het Los Angeles
Symphony orkest o.l.v. Esa-Pek-
,ka Salonen (Brucknersymfonie)
en in de Sint Baafsabdij speelt
Salif Keita uit Mali met in het
voorprogramma de Finse vrou
wengroep Varttina. De Happe
ning wordt afgesloten met een
vuurwërk. Voor meer inlichtin
gen of toegangskaarten kan men
bellen naar 00-32.70.344444 of
00-32.2.5040399.
De Vlaamse Opera opent het
seizoen in het teken van de be
vrijdingsfeesten met twee uit
voeringen van A Survivor from
Warsaw van Schönberg en de
negende symfonie van L. van
Beethoven (Ode an die Freude).
Het koor en orkest staan o.l.v.
Stefan Soltesz. Solistische mede
werking verlenen Susan Antho
ny, Lucienne van Deyck, Randall
Cooper en Gottfried Hornik.
Hornik vertolkt ook de rol van
spreker in de Survivor. Dit werk
heeft een grote dramatische
kracht. De verschrikkingen van
de joden in Warschau worden
verteld en afgesloten met een
Joods gebed dat door een man
nenkoor gezongen wordt.
Vrijdag 9 september in de Opera
in Gent en zaterdag 10 septem
ber in de Singel in Antwerpen.
Aanvang telkens 20.00 uur.
HET ZESDE Festival van
Zeeuwsch-Vlaanderen wordt ge
opend met een concert vol ver
rassingen. Een spannende ope
ning omdat tot op het laatst
onbekend is wat er op het pro
gramma komt. Natuurlijk staan
enkele zaken vast: het wordt een
concert van kwaliteit en het pro
gramma biedt een afwisseling
van instrumentale symfonische
werken die passen bij het vocale
repertoire dat die avond gepre
senteerd wordt.
Het veertigste Internationale Vo
calisten Concours (IVC) 's Herto
genbosch wordt dit weekend af
gesloten. Deze internationale
wedstrijd levert een aantal win
naars op in verschillende catego
rieën: lied, oratorium en opera.
Het Festival van Zeeuwsch-
Vlaanderen heeft 'de menselijke
stem' als thema gekozen en dus
is een optreden van de kersverse
winnaars èen klapper van jewel
ste.
Voor de wedstrijd hadden 196
vocalisten uit heel de wereld
zich op gegeven. Na een eerste
beoordeling bleven 91 kandida
ten over: 45 in de categorie ope
ra, 20 voor oratorium en 26 voor
het liedgenre. De finale is 3
september en daarna treden de
.drie concourswinnaars en de
drie meest opvallende cursisten
van de interpretatiecursus van
Ilena Corubas op in de Kroon-
concerten die plaatsvinden in 's
Hertogenbosch, Eindhoven en
Terneuzen. Voor Zeeuws-Vlaan-
deren toch een buitenkansje om
toppers aan het begin van hun
carrière mee te maken.
Het Brabants Orkest begeleid de
solisten en speelt o.l.v. Jan Stu-
len enkele instrumentale inter
mezzi.
Zaterdag 10 september, Trini
teitskerk in Terneuzen, aanvang
20.00 uur. Toegangskaarten via
het Zuidlandtheater.
HET EERSTE blok concerten
van de Zeeland Cultuurmaand is
het Kamermuziekfestival op
Schouwen-Duiveland en Tholen.
Van 3 tot 11 september vinden
vijf belangrijke muzikale evene
menten plaats.
Het openingsconcert in de Vier
schaar te Zierikzee brengt twee
mucisi van formaat samen: de
cellist Colin Carr die eind augus
tus in Nederland enkele master-
classes geeft en die door de
Stichting Kamermuziek Zeeland
gecontracteerd is en de pianiste
van eigen bodem Marianne Boer.
Zij won op jeugdige leeftijd al
prijzen en bekroonde haar car
rière vorig jaar met de eerste
prijs in het Jacques Vonk con
cours. Het tweetal vertolkt wer
ken van Bach, Schumann,
Janacèk en Crumb. Vier totaal
verschillende werken die het pu-'
bliek een goed beeld geven van
muziekstijlen en goed samen
spel.
Het Kamermuziekfestival pre
senteert daarna op 6 en 8 sep
tember nog tweemaal een duo:
Valentin Zhuk (viool) en Ariëlle
Vernède (piano) in de Neder
lands Hervormde kerk te Noord-
gouwe en Albert de Klerk (orgel)
en Han de Vries (hobo) in de
ridderzaal van het kasteel te
Haamstede. In de Ned. Herv.
kerk in Oud Vossemeer speelt op
9 september het Raphael strijk
kwartet werken van Haydn, Van
Beethoven en Borodin en het
festival wordt besloten met een
recital van het Trio Avodah in
de Ned. Herv. kerk te Noordwel-
le. Avodah presenteert klassieke
muziek op een onconventionele
manier. De combinatie spreekt
reeds boekdelen: viool, accor
deon en contrabas.
De concerten beginnen allen om
20.00 uur. De toegangskaarten
kosten twee tientjes en zijn te
verkrijgen bij de VVV's in Mid
delburg, Tholen en Zierikzee.
IN DE Piek in Vlissingen vindt
morgen een optreden plaats van
de Engelse band The Hamsters.
Het concert heeft als thema 'A
Tribute tot Jimi Hendrix'.
Met dit concert begint de Piek
met een reeks optredens van
bands uit verschillende muzikale
stromingen. Ook komen er thea
tervoorstellingen en jamsessies.
The Hamsters verzorgen een zin
derende uitvoering van
HendrixtVnummers. Zij verzorg
den reeds grote Hendrixshows in
Amsterdam, Tilburg en Utrecht.
Hun bekendheid begon met het
uitbrengen van de CD Electric
Hamsterland, met enkel Hen-
drix-covers. Momenteel brengt
de band zowel Hendrix-num-
mers als eigen werk. De band
bestaat uit Barry Martin (Slim)
zang en gitaar, Dave Bronze
(bas) en Otis (drums).
Zaterdag 3 september in de Piek.
Aanvang 22.00 uur. Toegangs
kaarten kosten 15 gulden.
Nog te zien
AAKDENBURG
-Museum - 'Het dagelijks leven in
Sluis' van de 14e tot de 18e eeuw.
Geop. dag. 10.30-12 en
13.30-17.30 u. (t/m 30 sept).
- Galerichel - Aquarellen en poppen
van Wopje van de Kamp. Geop. dag.
(behalve op woensd.) 14-17 u. Na
augustus alleen op vriid. t/m maand,
(tot 3 okt.).
AXEL
- Streekmuseum Het Land van Axel
- Voorwerpen uit de bevrijdingspe
riode 1944. Geop. woe. t/m za.
13.30-17 u. (tot 25 sept.).
-Bibliotheek - 'Hoe en waarom.
Beelden in het centrum van Axel'.
•Werken van Han Deij. Tijd. ope
ningstijden (tot 15 sept.).
CLINGE
- Galerie Esprit - K. Euregio: schil
derijen, keramiek, beelden en gra
fiek van Belgische en Zeeuwse kun
stenaars. Geop. do. t/m zo.
13.30-17.30 u. (tot 3 okt.).
GROEDE
-Galerie De Twee Duiven - Werk
van Piet van Riel. Geop. juli en aug.
maand, t/m vrijd. 10-17 u. In sept.
op afspraak, (tot eind sept.).
HULST
- Streekmuseum - 'De bevrijding
1944-1994'. Geop. dag. 14-17 u. (tot
12 sept.).
- Galerie Rattenfanger - Olieverf en
zijdeschilderingen Geop. do. t/m di.
13.30-17 u. (tot 13 nov.).
- Stadskantoor (Centrale hal) - (va
naf 9/9) Schilderijen van Tonnie
Hermans. Geop. ma. t/m vrij. 9-12 u.
en 13-17 u. za. en zo. 14-17 u. (tot 26
sept.).
MIDDELBURG
- Kuiperspoort (muziekschool en
kunstuitleen) - Werken van Arty
Grimm en Miquel Ybanez. Geop. di.
t/m vrij. 14-17 u. (tot 1 okt.).
- Zeeuwse Bibliotheek - Keramiek
van Leo Frenks. Geop. ma. 17.30-21
u. di. t/m vrij. 10-21 u. za. 10-13 u.
(tot 10 sept.).
SLUIS
- Raadskelder - 'De begrenzing van
Sluis', foto's. Geop. dag. 13-17 u. zo.
14-17 u. do. gesl. (tot 3 okt.).
VEERE
-Grote Kerk - 'Yunnan art': acht
Chinese schilders, twee beeldhou
wers en beelden van Renee Mink.
Geop. maand, tot zond. 10-17 u.
zond. 14-17 u. (tot 4 sept.),
VLISSINGEN
- Stedelijk Museum - Eigentijds
Mensbeeld, werken van zes beelden
de kunstenaars. Geop. ma. t/m vrij
van 10-17 u. za. en zo. 13-17 u. (24
okt.). q
- Watertoren - Schilderijen en in
stallaties van Alexander Rodin en
Valery Martinchyk. Geop. woe. t/m
zo. 12-17 u. (tot 5 sept.).
LJZENDIJKE
- Streekmuseum, Markt West
Zeeuws-Vlaanderen een halve eeuw
bevrijd', documenten, voorwerpen
en fotomateriaal. Geop. di. t/m vrij.
10-12 en 13-17 u. za. 13-17 u. (t/m 5
nov.).
ANTWERPEN
- Provinciaal Museum Sterckshof -
Zilver uit de 17e en 18e eeuw en
Chinees porcelein. Geop. di. t/m zo.
10-17 u.
- Mukha, Leuvenstr. - Zomer van de
fotografie, van Canada tot Mexico.
Geop. di. t/m za. 10-17 u. (tot 1
okt.).
- Elzenveld (St. Jorispand) - 25 jaar
'Zwarte Panter' en 'Zomer van de
Fotografie'. Geop. di. t/m za. 10-17
u. ma. gesl. (tot 11 sept.).
EEKLO
- De Media - Schilderijen van Willy
de Houck. Geop. di. t/m za. 19-24 u.
(tot 6 okt.).
Barry Martin (Slim) van The Hamsters
FOTO WITOLD DE MAN
IN DE Russische film 'Kosh Ba
Kosh' komt de jonge vrouw Mira
haar vader in Dushanbe bezoe
ken. Hij is een geboren verliezer
en verslaafd aan gokken. Hij zet
zijn eigen dochter in en verliest
haar aan een oude baas die haar
als onderpand meeneemt. De
jonge gokker Daler ontvoert
haar en is op slag verliefd. Daler
exploiteert een kabelbaantje
waarmee toeristen, kratten bier
en smokkelwaren worden ver
voerd.
In een van de cabines bereidt hij
een romantisch diner voor. Het
wordt het begin van een lovesto-
ry. Daler ontfermt zich over de
verwesterde Russin, die zich van
alle kanten bedreigd voelt door
de burgeroorlog, het verval van
haar vader en het nieuwe avon
tuurlijke leven met Daler,
Cinema Middelburg op 3 sep
tember om 22.30 uur en 5 en 6
september om 20.00 uur.
JONATHAN DEMME maakte
een gevoelige film met aids als
onderwerp. De film speelt zich
af in Philadelphia, de stad waar
de onafhankelijkheidsverklaring
werd ondertekend. De veelbelo
vende advocaat Andy Beckett is
seropositief. Als de ziekte zicht
baar wordt, krijgt hij zijn ont
slag. Hij vecht dit ontslag aan
om zijn goede reputatie te be
houden.
Zijn advocaat Joe Miller is zwart
en begrijpt wat het is om als
persoon sociaal dood verklaard
te worden. Toch is ook hij bang
van de aids van Andy, hij is nét
vader geworden en wordt door
de media gezien als homo.
Cinema Middelburg op 8, 9, 11
en 14 september om 20.00 uur.