4 De muziek is er al, het is een trilling door de tijd' In d DE STEM Het Festival van de stembanden EXPOSITIE Van Rebecca Stewart hoeft een klank niet beslist mooi te zijn Overtuigen pESTEM Festival van Zeeuwsch- Vlaanderen 1994 Beeldhouwers en mensbeeld Dubbelexpositie Kuiperspoort GrotGids VRIJDAG 2 SEPTEMBER 1S94 DEEL Door Jeanette Vergouwen Terwijl de trein het station uitraast en de geluiden van een stad in het spitsuur mijn oren martelen, denk ik aan de uitspraak van Rebecca Stewart: „Muziek is een trilling door de tijd, deze trilling moet steeds doorgegeven worden. De vertolkers van muziek pakken de trilling op en geven deze door aan het publiek." Greetje Bijma, stemkunstenares foto anko c. wieringa Door Jeanette Vergouwen Waarom ontroert muziek en waarom kan het horen van enkele mooi gezongen tonen, de sluizen van de emotie openzetten? De menselijke stem is een prachtig wapen. Ze kan roepep, fluisteren, tieren of strelen. Het trillen van twee platte spiertjes, die horizontaal in het strottenhoofd liggen, kan een gamma van geluiden voortbrengen, lelijk of mooi. Het gebruik van de stembanden zorgt voor communicatie en bij een goed gebruik wordt het geluid verheven tot kunst. Het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen 1994 heeft als thema 'de menselijke stem als instrument'. Een van de moeilijkste instru menten, want zingen is meer dan geluid voortbrengen met de stembanden. Zingen doe je met je hele lichaam. De techniek is gemakkelijk te beschrijven, maar het inkleuren van de klanken, het natuurlijk vibrato en het overbrengen van de muziek is een totaal andere kwestie. De echte musicus brengt de muziek van binnen uit en weet zich gesteund door een stevige ondergrond van techniek en kennis. Ademtechniek, stembanden, de werking van allerlei spiertjes in keel- en mondholte, het juiste articuleren, het toontreffen, een goed muzikaal gehoor, het zijn allemaal bouwstenen. De samen werking tussen deze materialen is een noodzakelijkheid. Zingen is eenvoudig, maar je moet weten hoe je het moet doen. Hebt u ook wel eens dat gevoel van totale onthechting bij het horen van die ene volledig uitgebalanceerde, schitterend op spanning zittende, zuivere toon? Wat is het wat de stem zo specifiek maakt? Waarom gaat een klein kind bij het horen van een schelle stem huilen of jankt een hond als een hoge toon geproduceerd wordt? Heeft het alleen te maken met het trillen van het trommelvlies of zit er meer achter? Een stem kan hees, sonoor, saai, zacht, ijl, sexy of hard klinken. Er is een indeling van stemmen gemaakt die berust op het gebruik ervan. De vier types zijn: de zakelijke telefoonstem, de wat zwoele stem, de meer intieme, laag maar vol klinkende confidentiële stem en de sterke, dwingende, lage commandos tem. De toonhoogte van de stem wordt bepaald door de lengte en de spanning van de stembanden. Het spreekt vanzelf dat vrouwen met kortere en fijne stembanden een hogere stem hebben dan mannen. Grappig is dat een onderzoek heeft bewezen dat de laatste decennia de stem van de vrouwen gedaald is. Als oorzaak wordt de veranderende maatschappelijke rol van de vrouw genoemd. Een lage stem wordt geassocieerd met gezag en autoriteit. In een wereld van lawaai is het moeilijk om je de klankrijkdom van muziek, die streelt en rust- brengt, voor te stellen. Een ge sprek met Rebecca Stewart, mu zikaal van kruin tot teennagel, is niet alleen interessant. Haar be nadering zet aan tot nadenken. Haar denkbeelden staan soms lijnrecht tegenover de meningen van oude rotten in het vak die graag een stem mooi horen zin gen. Rebecca Stewart werkt met haar Cappella Pratensis (de La tijnse vorm van Des Prez) puur met de muziek zelf. Juist nu het Festival van Zeeuwsch-Vlaande ren in het teken Staat van de menselijke stem is het goed naar haar te luisteren. „De muziek moet volledig voor zich spreken. Ik werk nooit op klank. Ik probeer in de stijl van de tijd de compositie te door gronden. Klankideaal bestaat niet. Ik hoor niet graag: wat zijn dat mooie stemmen of wat een knappe techniek! Het interes seert mij hoe de klank overkomt bij mensen, wat de muziek doet en hoe zij de ziel raakt. Ik vraag mijn mensen open te staan voor alles, veel te leren; te luisteren en dan komt de muziek vanzelf." India Rebecca Stewart, Maestro di Cappella (van Cappella Praten sis) is gespecialiseerd in de poly fonie uit de vroeg- en hoog-re- naissance. Zij is lerares ensem- ble-muziek uit de renaissance en barok aan het Brabants Conser vatorium in Tilburg. Ze is gebo ren in Amerika, studeerde in India en is door de Indiase goe roe Gopal Singh ingewijd in de drufa-stijl op tabla. Zij promo veerde in Californië op een Indi aas etno-musicologisch onder werp. Haar huwelijk met een Nederlandse pianist bracht haar naar Scheveningen. „Ik heb musiceren altijd gecom bineerd met musicologisch en et no-musicologisch onderzoek. Ik heb daardoor een gezond wan trouwen gekregen tegen alle po gingen om muziek op te schrij ven. In India moest alles uit het hoofd. De goeroe zong gewoon alles voor. Ik leerde niet alleen sitar spelen maar ook zingen. Het stemgebruik is puur natuur, het komt zoals het komt. Pure emotie in klanken. De mondelin ge overlevering is verrijkend. Toen ik na een jaar studie vertel de dat ik mijn proefschrift moest schrijven, zei hij: waarom moet je iets opschrijven, je weet het nu toch." Overeenkomst Overeenkomsten tussen de nog levende Indiase klassieke muziek en de middeleeuwse Westerse muziek zijn er volgens Stewart wel degelijk. Zo zijn beide vo caal en geestelijk (lithurgisch). De melodische opbouw is geen opeenvolging van tonen, maar verloopt via intervallen die inge vuld worden en beide stromin gen bezitten een ritmisch addi tief karakter (het aaneenrijgen van elementen zoals intervallen' en ritmische impulsen). Stewart noemt dat open-ended. De mu ziek begint met een ritme, ont wikkelt zich en eindigt niet echt. De klank wordt dus eindeloos doorgegeven. Rebecca Stewart legt omstandig uit hoe je in de melodie van de ene toon naar de andere gaat. Ze zingt een kleine terts en vult de afstand tussen de twee tonen op. Met kleine trillingen, een bijna strelend vibrato en versieringen wordt de toonafstand inge kleurd. Een mini-stukje muziek dat ineens karakter krijgt. Geduld „Je moet de intervallen span nend maken. Met een goede stemtechniek is het mogelijk om met een verandering van timbre, - het inkleuren van tonen en het gebruik van dynamiek en vibra to een compositie spontaan te laten klinken, alsof zij door de vertolkers zelf gemaakt is. Een vertolker is voor mij een spons. Alles van de muziek moet opge nomen worden en daarna weer eruit geperst. Ik eis van de tien leden van de Cappella dat ze de muziek herhalen tot het een stuk .van henzelf is. Het instuderen van muziek is een kwestie van nederigheid ten opzichte van de componist en vraagt eindeloos geduld." Als de discussie heftiger wordt, na het elkaar toezingen van in tervallen, het expres te laag zin gen en het beetpakken van een toon op de kop, glimlacht Rebec ca Stewart bij de uitlating: „Dat is onder de toon, dat klinkt toch vals?" „Dat klopt, soms is het wat out of tune, maar dat hoeft nog niet vals te zijn." Ter illustratie zingt zij een toon met ademsteun, de toon klinkt alsof hij vanonder, opzij en van boven gestreeld wordt. Als ze zwijgt, is verdere uitleg overbodig. Dat was een Rebecca Stewart: „De bedoeling van de componist moet doorgegeven worden, wij hebben het recht niet de muziek vrij te interpreteren.foto archief de stem levende toon, boordevol karak ter. Zangers Rebecca Stewart deelt zangers in drie categorieën in: 1. de depen dent (afhankelijke) zanger, die graag zingt in koorverband en vrijwillig afhankelijk is van de dirigent, 2. de independent (on afhankelijke) zanger, de solist die graag in het middelpunt van de belangstelling staat en daar om aangewezen is op 19e eeuwse muziek en 3. de interdependent zanger. Deze laatste is de ideale zanger, volgens Stewart. Deze vocalist bezit een stevige stem techniek, kan geven en nemen, weet wat hij wil en durft zijn eigen ideeën te veranderen en mee te groeien met de andere zangers. „Ik eis van mijn zangers dat ze zich inleven in de muziek. Elke periode, elke stijl en elke taal heeft zijn eigen karakter. De zanger moet niet alleen een goed musicus zijn, hij moet zich in kunnen leven in de mens die in een bepaalde periode de muziek schreef. We gaan dan ook uit van de oorsponkelijke partituur. De bedoeling van de componist moet doorgegeven worden, wi] hebben het recht niet de muziek vrij te interpreteren, daarom is het begrip van de tijdgeest zo belangrijk." Bij repetities en uitvoeringen staat de Cappella Pratensis rond een hoge, houten muziekstan daard. Ook Stewart, die niet dirigeert, maar meezingt en met een enkele gebaar de beweging van de muziek weergeeft. Het koorboek op de standaard is een zo origineel mogelijke kopie van de tekst en de muziek die een 15e of 16e eeuwse vocalist onder ogen kreeg. De partituur ziet er totaal anders uit: de partijen staan in blokvorm op twee naast elkaar staande bladzijden. Geen totaal overzicht van stemmen onder elkaar en daarom moet er extra goed naar elkaar geluis terd worden. De 20e eeuwse musici zijn vol gens Rebecca Stewart het juiste gevoel kwijt. „Wij denken analy tisch. Ritme, toonhoogte en me lodie staan nooit los van elkaar, alle aspecten moeten gebruikt worden, anders zijn het allemaal losse stukjes en hoort men nooit het geheel. De vertolker moet de muziek benaderen vanuit het ge heel en dus niet alles uitleggen. Cappella Pratensis: muziek herhalen tot het een stuk van jezelf is. foto archief de stem De muziek is er al, uitvoerders zijn een kanaal via welke "deze muziek doorgegeven wordt." De kanaal-functie wordt door de Cappella Pratensis versterkt door de handen op eikaars schouders te leggen tijdens het zingen. Dit gebaar heft de een zaamheid en de kwetsbaarheid op. „Bovendien voel je de reso nanties bij elkaar en ben je el- kaars klankbord. Als je zo met •'muziek bezig bent, vraag je je niet meer af: hoe is de akoestiek, welke techniek heb ik nodig oi hoe reageert men? Dat is alle maal bijzaak. Zelfstandig 9 Toch hecht Rebecca Stewart grote waarde aan de individua listische benadering. De Cappel la Pratensis bestaat uit zelfstan dige professionele zangers. Dooi de opstelling rond de mu ziekstandaard is er geen strakke indeling in hoge en lage stem men. De totaalklank is dan ook heterogeen en zeker geen afge ronde homogene klank van zoet gevooisde stemmen. Het woord authentiek hoort Re-' becca Stewart liever niet. „Wij zijn mensen die leven in de 20e eeuw. Wij weten niet exact wat de componist uit de 16e eeuw bedoelde en we beschikken ook niet meer over hetzelfde instru ment. Het stemgebruik was toen anders. Een hedendaagse uitvoe ring, hoe authentiek de benade ringswijze ook is, blijft een recy cling van het 16e eeuwse pro duct. Daarom zeg ik ook steeds dat we de muziek weer zelf ma ken." Rebecca Stewart en de Cappella Pratensis zingen zaterdag 17 september in Willibrorduskerk in Ossenisse de 'wijf-stemmige Missa Paschale, een van de laat ste missen die door Heinrich Isaac in de 15e eeuw werd ge componeerd. De meerstemmige mis met een Frans-Vlaams ka- rakter is gebaseerd op Grego riaanse gezangen en er is ook plaats voor orgelimprovisaties. Isaac schreef het werk samen met organist Hofheimer. De compositie wordt voor de eerste maal door de Cappella Pratensis en organist Hans van Nieuw koop uitgevoerd. Het concert is een onderdeel van het 'Muzikaal Kerkepad', dat samen met de NCRV wordt georganiseerd. In Zeeuws-Vl**Bderen heb ben in 1994 tussen 10 sep tember en 3 oktober 17 con certen plaats in zeven ge meenten: Zaterdag 19 September: Ter- neuzen, Triniteitskerk, Bra bants Orkest o.l.v. Jan Stil len. Winnaars van het Voca listenconcours den Bosch. Zondag 11 september: Sluis, Stadhuishal, Fringe-concert met Petra Schuren om 15.00 uur. Werken van Bach, von Preussen en Quantz. Dinsdag 15 september: Sluis, R.K.kerk, Huelgas Ensemble o.l.v. Paul van Nevel. Polyfo ne werken van Porta, Ga- brieli, Des Prez, Ockeghem, Tallis en Striggio. Vrijdag 18 september: Bier vliet, Ned. Hervormde kerk, Greetje Bijma en Klaas Hoek. Stemkunst in alle fa cetten. Zaterdag 17 september: Mu zikaal Kerkepad: Ossenisse, R.K.kerk, Cappella Pratenais o.l.v. Rebecca Stewart, m.m.v. organist Hans va> Nieuwkoop om 13.30 16.00 uur. Missa Paschale van Isaac. Kloosterzaiide, Ned. Hen vormde kerk, Indiaas concert toet Ratula Se* om 13.30 en 16.00 uur. Zaag, met begelei ding tabla, harmonium en tanputa. Graauw, R.K.kerk, bariton Klaus Merteps en Bob van Asperen (clavecimbel). Wer ken van Bach. Zondag 18 september: Hulst, Baudeloozaal, Fringe-concert met EHcj Christian Cruur- ciuc om 15.00 uur. Werken van Bach, Scarlatti, Chopin, Paganini/Liszl, Debussy en Van Rossum. Dinsdag ZO september: IJzen- dijke, R.K.kerk, Anima Eter- na en Collegium Vocale o.l.v. Jos van Immerseel m.m.v the Royal consort Gambakwar tet, Cantates van Buxtehude. Woensdag 21 september: Hulst, basiliek, Limburgs Concert Koor, Keuls Symfo nisch Orkest en solisten o.l.v. Jan Hupperts. Messa di Glo ria en Pinotta (opera) van Mascagni. Vrijdag 23 september; West- dorpe, R.K.kerk, (Bevrij dingsconcert), Nationaal Kinderkoor o.l.v. Silvète van Lieshout. Russische lithurgi- sche gezangen en werken van Stoppelenburg en Britten. Zaterdag 24 september: Oostburg, Den Hoekzak, Workshop o.l.v. Wout Oos terkamp. Lezing om 14.30 uur, Workshop om 15.50 uur en Masterclass om 19.30 uur. Zondag 25 september: IJzen- dijke, Ned. Hervormde kerk, liedrecital Wout Oosterkamp bariton) en Wim Voogd (or gel). Werken van Brevi, Man neke, De Klerk en Andries- sen. Zaterdag 1 oktober. 8as van Gent, Vlaanderenhal, (FAMI LIECONCERT), Zeeuws Of- kest en Edwin Rutten o.l.v Dirk Brosse om 15.00 uur. Werken van Bon en Brittea. Zondag 2 oktober Aarden burg, Sint Baafkerk, Resi dentie Kamerkoor en Resi dentie Bachorkest om 15.00 uur. Werken van Bach. De concerten beginnen om 20.00 uur, tenzij anders ver meld. Toegangskaarten kunnen gereaerveerd wor den via het Zutdlandtheater Terneuzen, teiefeoh 01160-95555, van dinsdag tot en met vrijdag van 119* tot 15.00 uur. Door Johan Diepstraten De dood van een kind is mis schien wel het grootste persoon lijke drama dat ouders kan over komen. In de Nederlandse litera tuur is het een onderwerp da bijna niet aan bod komt. Helk S, Haasse schreef erover in Zelf portret als legkaart (1954), Han; Vervoort in Zwarte rijst (1977 en Boudewijn Buch in De kleint blonde dood (1985). Deze laatste roman heeft het moeten ontgel den: te sentimenteel en te pathe tisch, luidde het algemene oor deel. Buch was, zo heette het ir de kritieken, op goedkope effec ten uit. Een debutant die dit onderwerp durft aan te pakken, heeft lef Het hart van de roman van Anna Enquist, Het meesterstuk, beval een groot aantal pagina's ovei het tienjarige meisje Saar. De lezer is er absoluut niet op be dacht dat er een groot drama gaat volgen. Saartje moet opge nomen worden in het ziekenhuis, er wordt een hartafwijking ge constateerd en plotseling eindigt het hoofdstuk met de simpele zin dat in het ziekenhuisbed een meisje ligt dat geen adem meer haalt. Wat dan volgt, het lange hoofdstuk Genadige vorst, be hoort tot het beste wat er ooit over rouwverwerking is geschre ven. Het kan niet anders of iede re lezer wordt gegrepen door de manier waarop Anna Enquist de zinnen en de beelden op elkaar laat volgen. Moeder Zij vertelt het verhaal vanuit het perspectief van de moeder, El len. Het lijkt er nuchter en af standelijk aan toe te gaan, maar de lezer weet wel beter. Een wereld van verdriet roept En quist op in zulke eenvoudige notities als 'Ellen onttakelt het kamertje van Saar. Kleren. Het kinderbureautje. Het smalle bed. Ze is van plan om een paar dingen (de doktersdoos? de rok met de stroken?) mee te nemen maar pakt uiteindelijk alles bij elkaar. Een zware middag.' Het is bovendien extra tragisch omdat Ellen geen enkele steun krijgt van haar man, Johan Steenkamer, een kunstschilder IN HET Stedelijk Museum, Bel lamy 19 in Vlissingen wordt van middag om 17.00 uur de exposi tie 'Eigentijds Mensbeeld' geo pend. De tentoonstelling biedt eigenzinnige visies van zes he dendaagse beeldhouwers op het mensbeeld. De mens en zijn cul tuur staan centraal in het werk van Eric Brandts, Gertjan Even huis, Rien Halters, Jan van Leeuwen, Gerhard Lentink en Jan Haas. Er wordt een koppeling gemaakt met de tentoonstelling van mid deleeuwse houten beelden uit het Utrechts Catharijne Con vent. Waar in de middeleeuwse beel den, afkomstig van 'altaren en uit kerken, de religie het voor naamste uitgangspunt vormde, is dit bij de hedendaagse sculptuur anders vanwege de persoonlijke vrijheid, de uiteenlopende the matiek en het materiaalgebruik. De beelden hebben een sterke emotionele geladenheid, waarbij macht, onmacht, verdriet, pijn, verslagenheid, uitputting, ero tiek en ook humor te herkennen zijn. Bij Evenhuis, Van Leeuwen, Haas en Halters domineert sterk de menselijke figuur en het werk van Brandts en Lentink is ab stracter. Zij verbeelden meer de menselijke activiteit in de eigen tijdse cultuur. Tot 24 oktober. Het Stedelijk Mu seum in Vlissingen is geopend van maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur en zater dag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur. IN TWEE gebouwen in de Kui- perspoort in Middelburg worden werken ten toon gesteld van Mi scel Yb'anez en Arty Grimm. De Kuiperspoortwijk bevat gebou wen uit de laat 16e eeuwse re naissance architectuur. De expo sities zijn in de Muziekschool en de Kunstuitleen. ybanez is geboren in Madrid. Hij Is een abstract schilder, dichter an beeldhouwer met een interna tionale carrière. Hij volgde een opleiding architectuur en woont nu op de Betuwe. Hij schildert geometrische vormenspeels in een energiek netwerk van lijnen, J'egen en banen van intense kleuren. Grimm is geboren in Rotterdam en studeerde aan de academie oor beeldende kunsten in Indo-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 16