DE STEM
'Ik wil dwingen tot trager kijken'
'Wolf'; fraaie horror met Jack Nicholson
Ingetogen Spaans vrouwenportret
Freek de Jonge komt
toch met nieuwe shoivl
UIT GIDS
Twee cowboys in New York
Pink Floyd-fans moeten
improviseren in De Kuipl
DE STEM
Janice Adriaansens filmt kinderserie in de rust van Zeeuws-Vlaanderen
Avro, KRO en NCRV zeer
tevreden over samenwerking I
SUSKE WISK
HAMBONE
„Als een tekst niet goed is, krijg ik 'm
gewoon niet in mijn hoofd. Ik
verander dan ook vaak woorden."
Karin Bloemen
Gids
DONDERDAG 1 SEPTEMBER 1994 DEEL
Van onze verslaggever Harold de Puysseleijr
Janice Adriaansens (28) maakt met een kinderserie voor de
KRO-televisie haar debuut als regisseur. Acht afleveringen
van een kwartier, door Adriaansens zelf geschreven en
geïnspireerd op ervaringen uit haar jeugd.
De opnamen vinden op dit moment plaats in haar geboorte
streek, Zeeuws-Vlaanderen. Haar 'snelle succes' in de wereld
van film en televisie schrijft de jeugdige oud-Zeeuws-Vlaamse
voor een deel toe aan het toeval. Haar ambities: „Gewoon
mooie films maken, erkenning is voor mij niet zo van belang.
Adriaansens studeerde na de
middelbare school korte tijd ge
neeskunde, speelde nog even met
de gedachte de overstap naar
psychologie te maken, maar koos
uiteindelijk voor een opleiding
aan de filmacademie Sint Lucas
in Brussel.
„Een beetje uit dwarsigheid aan
begonnen", lacht ze. „Niemand
in de familie had zoiets gedaan.
Mijn interesse voor mensen en
creativiteit is zo bovendien mooi
te combineren."
Ze is voor het derde jaar afge
studeerd, assisteerde in die tijd
veel op filmsets en werkte on
dertussen aan haar eerste eigen
project met als werktitel 'Verha
len voor Morgen'. Het is een
uitwerking van haar afstudeer
opdracht aan de filmacademie.
Bumy Bos
Adriaansens kreeg de kans de
jeugdserie te maken van Bos
Bros. Dat is het produktiebedrijf
van Burny Bos, een van de meest
gedreven makers van kindertele
visie in Nederland en onder meer
het brein achter talloze VPRO-
kinderprodukties.
De door hem geproduceerde Ne
derlandse tv-serie 'Het Zakmes'
(Avro) won vorig jaar in New
York een internationale Emmy
Award in de categorie tv-films
voor de jeugd.
„Ik had het voordeel toevallig
bij de juiste producent aan te
kloppen", zegt Adriaansens.
„Bos geeft jonge mensen een
kans en heeft precies dezelfde
opvatting van filmen als mij.
Dan snapt iemand wat je wilt
zeggen. Bos is bovendien oud-
Zeeuw en begrijpt daarom mijn
voorliefde voor het geïsoleerde
van mensen."
Gemompel
Isolement zit in het karakter van
de Zeeuw. „Het zijn mensen die
volop worstelen met zichzelf en
verbaal niet zo assertief zijn. Je
kent dat wel, dat typisch Zeeuw
se gemompel. Jezelf niet goed
kunnen uiten. Ze zeggen toch
altijd: stugge Zeeuwen. Dat ben
ik zelf ook altijd wel gebleven."
Maar er zitten ook pluspunten
aan opgroeien in Zeeuws-Vlaan
deren, vervolgt ze. „De mensen
hier zijn nog vertrouwd met stil
tes en dat zie je niet veel meer.
De meeste mensen vinden nog
weinig rust om over dingen na te
denken. De Zeeuws-Vlaming
wordt niet continu afgeleid en is
geprikkeld om wél na te den
ken."
Tegen die achtergrond verklaart
ze het trage ritme van de serie,
de spaarzame dialogen en het
decor waarin de verhalen zich
afspelen, de 'typische eindeloos
heid' van het Zeeuws-Vlaamse
landschap, zoals die te vinden is
in het Verdronken Land van
Saeftinghe. „Een prachtige loca
tie. Het landschap is universeel.
Je kunt het altijd en overal en
waar dan ook gebruiken. Het
straalt ook een enorme kracht
uit waarmee je de leegte en het
isolement goed kunt verbeel
den."
Over het langzame tempo waar
in de beelden elkaar opvolgen in
de serie zegt ze: „Ik wil dwingen
tot trager kijken, snelheid inte
resseert me niet. Het benadrukt
ook de rust die je voelt uit de
natuur. Veel mensen kennen dat
niet meer, de Zeeuw nog wel."
„Er is'een filmpje bij over een
grootvader en zijn kleinzoon.
Dat speelt zich af in Saeftinghe.
De grootvader probeert de klein
zoon een levensles te geven, iets
duidelijk te maken over het le
ven dat je eigenlijk niet duidelijk
kunt maken. Op dat moment
begrijpt de jongen absoluut niet
wat zijn opa hem wil vertellen.
Hij zal dat pas later begrijpen."
Naïviteit
'Verhalen voor morgen' behan
delt de problematiek dat je als
kind 'indrukwekkende' gebeur
tenissen meemaakt, ze aanvan
kelijk snel weer vergeet, maar
die achteraf toch weer terug in je
opkomen, vertelt Adriaansens.
„De eerste zoen, het doodgaan
van een hond. De naïviteit die je
als kind hebt, gaat naarmate je
ouder wordt steeds meer verlo
ren. Dat is voor mij een belang
rijk gegeven. Het is jammer dat
naïviteit geen plaats meer heeft
in de volwassenenmaatschappij.
Het is iets dat ik niet accepteer,
volwassen worden. Maar je moet
wel. Ik kan alleen stiekem film
pjes maken en zo terugkeren
naar die kinderlijkheid. De gren
zen tussen die kinderlijke naïvi
teit en de rijpheid van de vol
wassene wil ik laten vervagen.
De serie is dan ook niet uitslui
tend bedoeld voor kinderen. Het
zijn alleen toevallig kinderen die
de hoofdrol spelen."
De verhaaltjes van Adriaansens
zijn niet autobiografisch maar
een interpretatie van haar jeugd.
„Zo zit er een filmpje bij over
pesten. Dat is geïnspireerd op
een buurjongen uit mijn jeugd.
Hij had rood haar en werd daar
enorm mee gepest."
De achtdelige kinderserie ver
schijnt waarschijnlijk vanaf ok
tober volgend jaar bij de KRO op
televisie.
Janice Adriaansens achter de camera: leegte en isolement in het landschap, kwetsbaarheid in de mensen.
Door Jos Kessels
De mythe van de weerwolf is
oud en reeds vele malen ver
filmd. Toen bekend werd dat
Mike Nichols met een nieuwe
versie zou komen, 'Wolf', met
Jack Nicholson als het geplaag
de mensbeest, waren de ver
wachtingen hooggespannen. En
inderdaad: 'Wolf' is een onder
houdende, intelligente en ro
mantische horrorfilm, met kri
tische verwijzingen naar onze
tijd, waarin Nicholson zijn ta
lent voor het duivelse prachtig
kan botvieren.
Aan de oppervlakte lijkt het
verhaal simpel. Jack Nicholson
speelt de chef van een grote
boekenuitgeverij, Will Randall.
In de openingsscène zien we
Randall 's nachts in een verla
ten streek per ongeluk een wolf
aanrijden. In de veronderstel
ling dat de wolf dood is, wil hij
het beest van de weg slepen. De
wolf bijt hem echter in de hand
en verdwijnt in het bos.
Voorlopig kwellen Randall an
dere zorgen. Op een feest krijgt
hij van zijn baas te horen dat
zijn functie zal worden overge
nomen door de jonge ambitieu
ze Swinton (James Spader).
Vermoeid en gelaten accepteert
Randall deze nederlaag, tot
woede van zijn echtgenote. De
zelfde avond ontmoet hij Laura
Alden (Michelle Pfeiffer), de
Jack Nicholson en Michelle Pfeiffer in de griezelfilm "Wolf'.
foto columbia tristar
mooie, vrijgevochten dochter
van zijn baas.
De volgende dag slaapt hij de
klok rond en voelt zich 's
avonds herboren. Voor het eerst
sinds lange tijd heeft hij zin om
met zijn vrouw te vrijen. Hij
ziet ineens weer zonder bril en
hoort veel beter dan een nor
maal mens. Zijn echtgenote
blijkt hem echter te bedriegen
met zijn jonge opvolger. Met de
steun van Laura, met wie hij
een verhouding begint, vecht
Randall voor zijn positie en
waardigheid, maar voelt dat het
beest steeds meer in hem los
breekt.
Veteraan Mike Nichols heeft in
het verleden films gedraaid als
'Who's afraid of Virginia Wolf',
'The Graduate' en het meester
werk 'Carnal Knowledge', ook
met Jack Nicholson in de
hoofdrol. Geen regisseur om
een gewone horrorfilm te ma
ken. In 'Wolf ligt het accent
dan ook niet op de griezel-ef
fecten, maar vooral op de gees
telijke metamorfose van Ran
dall. Hij maakt van Randall in
eerste instantie een exponent
van deze tijd. Een man oud en
vermoeid geworden van de
prestatiedwang, de schijnstatus
van succes en de baantjesjagerij
van ondergeschikten.
Als weerwolf keert Randall te
rug naar de menselijke oerin-
stincten en driften. Dat was ook
wat Jack Nicholson het meest
in deze rol trok. De acteur leeft
in onmin met deze tijd, die in
zijn visie veel te prestatiege
richt is geworden, gebukt gaat
onder een gezondheidcultus en
ons dwingt emoties te onder
drukken.
Jack Nicholson is met zijn dui
velse hoofd en grijns bij uitstek
geschikt als 'Wolfman Jack'.
Hij beweegt zich steeds meer
als een wolf en bij volle maan
krijgt hij een angstaanjagend
uiterlijk. Voor Nicholson-lief-
hebbers is het een lust om te
zien. Michelle Pfeiffer laat op
nieuw zien dat ze een uitne
mend actrice is. Ze legt een
grote natuurlijkheid in haar
spel, met oog voor de kleinste
details. Pfeiffer vormt in deze
film een harmonieuze eenheid
met Nicholson, wat voor de no
dige ontroering zorgt.
Afgezien van het wat pompeuze
einde, waarin regisseur Nichols
het ineens wél op speciale ef
fecten gooit, is 'Wolf' een pak
kende en amusante film die ons
eraan herinnert hoever we in
dit leven van onszelf verwijderd
zijn geraakt.
'Wolf' van Mike Nichols draait
in Cinésol in Breda, Cinemac-
tueel in Bergen op Zoom, City
in Roosendaal en De Koning
van Engeland in Hulst.
Door Marjan Mes
Carmen loopt tegen de vijftig
en is een geslaagd restauratrice
van oude schilderijen. Zij zit
echter in een midlife crisis en
wordt door ongelukkige per
soonlijke omstandigheden ge
dwongen om haar leven dras
tisch te veranderen.
De Spaanse film-, theater- en
televisieregisseuse Pilar Miró
toont dit vrouwenportret in
streng afgewogen beelden met
prachtig gekozen lokaties die
mede uitdrukking geven aan de
geestesgesteldheid van Carmen.
De film heet Ei pajaro de la
felicidad (De vogel van het ge
luk) en de scenarioschrijver was
Mario Camus, indertijd de re
gisseur van twee schitterende
Spaanse films, La Colmena en
Los Santos Innocentes.
De bijzondere landschappen en
interieurs werden esthetisch ge
fotografeerd door cameraman
José Luis Alcaine, die onder
meer verantwoordelijk was
voor de opnamen van El Sur
van Victor Erice. Ook de mu
ziek van cellist Jordi Savall
draagt extra bij aan de artistie
ke kwaliteit van deze klein
schalige, verstilde film. Merce
des Sampietro (die ook in
Werther van dezelfde regisseuse
speelde) vertolkt de hoofdrol
heel ingetogen, met veel gevoel
voor kleine details en stilzwij
gende, betekenisvolle blikken.
Haar Carmen is een intelligen
te, zelfstandige vrouw die niets
moest hebben van het Franco
regime en een bijdrage heeft
geleverd aan het nieuwe socia
listische Spanje. Haar politieke
ontgoocheling en de teleurstel
lingen in haar privé leven dra
gen ertoe bij dat ze besluit om
zich terug te trekken in een
villa in Zuid-Spanje waar haar
niets anders rest dan in alle
eenzaamheid te werken aan de
topstukken uit de Spaanse
schilderkunst, uiteindelijk de
enige reden om vrede te hebben
met haar bestaan.
In de openingsscène bezoekt
Carmen haar zoon uit haar eer
ste huwelijk die evenwel uit
sluitend contact met zijn moe
der heeft gezocht omdat hij
geld nodig heeft. Na dit teleur
stellende bezoek wordt Carmen
door twee onverlaten verkracht.
Omdat haar nieuwe vriend geen
enkel begrip toont voor deze
traumatische ervaring vertrekt
zij en neemt haar intrek in een
hotel.
Daar overdenkt zij haar leven
en besluit hoopvol om haar ex-
man op te zoeken, die inmiddels
gelukkig getrouwd blijkt te
zijn. Ook bij haar ouders vindt
Carmen geen steun. Haar vader
zadelt haar op met een leugen
uit het verleden en haar moeder
heeft heimwee naar de Franco
dictatuur toen het leven nog
onverzichtelijk was.
Teleurgesteld breekt Carmen
met al deze verwanten en be
trekt een huis in het hete, dorre
zuiden dat zo heel anders is dan
het groene landschap uit haar
jeugd. Terwijl ze in alle rust
werkt aan de restauratie van
Murillo's Maria en de heilige
Isabella verschijnt plotseling
haar schoondochter met haar
zoontje. De twee vrouwen kun
nen het uitstekend vinden het
geen Carmen weer moed geeft,
maar de jonge vrouw verdwijnt
weer even onverwacht als ze
gekomen is, vanwege een nieu
we liefde. Carmen moet dan
erkennen dat ze te oud is om
nog een nieuw leven te begin
nen.
De streng gestileerde vormge
ving, de meer suggestieve dan
informatieve dialogen en de ve
le verwijzingen naar literatuur
en schilderkunst maken van De
vogel van het geluk een artis
tiek fraai filmwerkje voor fijn
proevers. Geen emotioneel mee
slepend drama.
'El pajaro de la felicidad' van
Pilar Miró draait in Filmhuis
Concordia in Breda, 1 tot en
met 7 september om 22.00 uur.
Om 19.30 uur is nog steeds de
Chinese speelfilm 'The Blue Ki
te' te zien, over een familie
tijdens de Mao-dictatuur.
Kief er Sutherland (links) en Woody Harrelson op de Manhat-
tan-brug in New York in 'The Cowboy Way'. foto universal
Van onze filmredactie
In de bioscoop is de cowboy
terug van weggeweest. De ene
western na de andere ver
schijnt, soms in een vrolijke,
moderne variant zoals 'City
Slickers', waarin enkele stads
mensen op een ranch vakantie
vierden.
In het filmkomedietje 'The
Cowboy Way' van Gregg Cham
pion gaan een paar koeienjon-
gens naar de grote stad om er
op hun manier orde op zaken te
stellen. De zwijgzame Sonny
(Kiefer Sutherland) en de luid
ruchtige Pepper (Woody Har
relson) zijn twee rodeo-cow
boys uit New Mexico die elkaar
niet uit kunnen staan.
Sinds Pepper te diep in het
glaasje heeft gekeken tijdens de
finale van het nationale rodeo
kampioenschap en daarmee ook
Sonny's titelkansen verspeelde,
moet Sonny niets meer van
Pepper weten.
Noodgedwongen moet het
tweetal toch samen op stap,
naar New York, waar de doch
ter van een gemeenschappelijke
vriend spoorloos is verdwenen.
Haar vader blijkt te zijn ver
moord. Al ruziënd komen Son
ny en Pepper een bende op het
spoor die handelt in illegale
Cubanen. Met de steun van een
agent van de bereden politie,
die in een vorig leven een zwar
te cowboy was, maken ze van
de Manhattan Bridge een paar
denrenbaan en schakelen het
wild met lasso's uit.
'The Cowboy Way' is een ver
geefse poging humor te putten
uit de beproefde contrasten tus
sen onbedorven plattelandslui
en de moderne stadsjungle. De
grappen lijken bedacht door
een computer, waar wat oude
succesformules a la 'Crocodile
Dundee' in zijn gestopt.
De cowboys belanden in het
peperdure Waldorf Astoria Ho
tel waar ze met hun ruwe ma
nieren het personeel beledigen
maar de vrouwenharten sneller
doen kloppen. Dat laatste re
sulteert in een optreden van
Pepper op een chique mode
show waar Calvin Klein de toon
aangeeft. De paar leuke grap
pen gaan volkomen verloren in
de vracht voorspelbaarheden en
ongein.
'The Cowboy Way' is te zien in
Mignon in Breda en Heuvel-
poort in Tilburg.
-.v.,.v ,.v.y - -.'„V - .V "i vt V.
HMÉjum
HRMHNB
KjggMjjflg
Hilversum (anp) - Avro, KRO en NCRV, de drie omroepen dj
de belangrijkste bespelers zijn van de televisiezender Neder]
land 1, zijn zeer tevreden over hun onderlinge samenwerking]
Die levert flinke financiële voor- De NCRV besteedt met een
delen op, zodat extra geld vrij
komt om in programma's te in
vesteren.
Bij de presentatie van het ko
mende winterprogramma, giste
ren in Hilversum, zei Avro-ra-
dio- en tv-directeur B. Klap dat
de verscheidenheid tussen de
drie omroepen de kwaliteit van
Nederland 1 is. Avro, KRO en
NCRV zullen blijven vasthouden
aan hun eigen identiteit. Toch
kunnen zij ook programmatisch
goed met elkaar overweg, aldus
Klap.
De omroepen hebben de herken
bare programmering (per avond
eenzelfde soort programma op
dezelfde tijd) voor het wintersei
zoen verder gestroomlijnd: om
half zes een kinderprogramma,
een uur later een spelletjesblok,
na het acht-uur-journaal amuse
ment, rond half tien actualitei
ten en tegen elf uur documentai
res op drie weekdagen, en in het
weekeinde politieseries.
tal programma's aandacht aaj
haar zeventigjarig jubileum, i
officieel op 15 november is.
thema heeft de christelijke c_
roep 'De samenleving maak
samen' gekozen.
Er komt een speciale afleveriiJ
van 'Zondagskinderen' met ]J
Brink en Herman van Veen oïtj
diens Colombinehuis. Ook
aflevering van Rik Felderhol
'De Stoel' gaat daarover. VooiJ
een Amerikaanse serie tv-filt
over de Bijbel met oud-teshl
mentische verhalen en 'Helpl
een serie docudrama's over ki
ne criminaliteit.
Bij de radio werken de drie oip.1
roepen op dezelfde wijze sa®E
als bij Nederland 1, aldus Klarl
Hij stelde vast dat de radio pc-l
pulair is, maar dat het aaiitj
stations sterk is toegenomej
Zijn doelstelling is om met t
publieke Hilversumse zendetsl
Radio 1, 2, 3, 4, en 5 per g
marktleider te worden.
Rotterdam (anp) - De naar verwachting 125.000 bezoekeijl
van de drie Pink Floyd-concerten op 3, 4 en 5 september iil
het Feijenoordstadion, moeten bij aankomst en vertrek reke-1
nen op enig ongemak. De renovatie van het Rotterdams!
stadion is nog enkele maanden verwijderd van zijn voltooiing!
wat volgens de directie allereerst rond het complex merkbaail
is.
foto wim kooyman
„Het wordt een verduveld lastig
karwei met zoveel toeschouwers
te moeten improviseren in dit
stadium van de verbouwing",
voorziet directeur J. van der
Vegt van het stadion. „We zullen
de concerten zeker niet aangrij
pen voor een experiment. Een
maal binnen zullen bezoekers
weinig last ondervinden", be
looft hij.
Bij de ingrijpende vernieuwing
van het Feijenoordstadion is in
hoge mate rekening gehouden
met de belangen van Mojo-Con-
certs, de organisator van de
meeste popconcerten in De Kuip.
Zo zijn de hekken rond het veld
vervangen door een publieks
vriendelijker betonnen gracht.
Het binnenterrein is op gelijke
hoogte met het veld gekomen.
Bij grootschalige evenementen
wordt deze loopgraaf met roos
ters bedekt. Het publiek kan
zich dan onbelemmerd verplaat
sen.
„Voor Pink Floyd wordt aan ösl
zuidzijde een tijdelijke tribunel
langs de lengte van het veld!
neergezet, vanwaar 5500 bezoe-l
kers de concerten kunnen bijwo-l
nen", zegt Van der Vegt. „Alle
andere parterretribunes zijn t
montabel gemaakt. De kap bo-l
venop de tweede ring is zo ge-j
construeerd, dat zelfs heel I
en diepe podia aan de zuidzijde I
kunnen worden opgesteld. Aanl
de binnenkant is een geavan-1
ceerde geluidsinstallatie
werkt."
Toeschouwers met een veld-l
plaats voor Pink Floyd, zullen del
speciale mat aantreffen die del
afgelopen jaren in het Fe-[
ijenoordstadion is ontwikkeld en|
waarvoor in binnen- en buiten- V
land belangstelling bestaat. Del
onderkant bestaat uit een soorl|
dikke schuurspons. Het
wordt niet gekneusd als er veel|
publiek overheen gaat.
Den Haag (anp) - Cabaretier Freek De Jonge start op
november met zijn nieuwe show onder de titel 'Chinezen'. Nal
de try-outs is de eerste voorstelling in het Rotterdamse I
Luxortheater, hoewel De Jonge die niet als een officiële!
première wil zien. Hij blijft tot 20 november in het|
Luxortheater. Daarna treedt hij in Amsterdam op.
De laatste cabaretshow die De
Jonge op de planken bracht, was
'Losse Nummers' die in
1991-1992 draaide. Dat was na
dat hij enige tijd daarvoor had
aangekondigd het theater te zul
len mijden en zich op het schrij
ven te richten. Na deze show
FILMS
GOES
- Grand Theater
20 u. Speed.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Wolf
20 u. Beverly Hills Cop 3.
20 u. Speed.
20 u. The cliënt.
20 u. Four weddings and a funeral.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Speed.
- Alhambra 2
20 u. The Beverly Hills Cop 3.
- Alhambra 3
20 u. Four weddings and a funeral.
- Alhambra 4
20 u. Cowboy way.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
What's eating Gilbert Grape.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
La fille D'Artagnan.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 u. Blank
check.
22.30 u. Intersection.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Speed.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Beverly Hills Cop 3.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The client.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The crow.
Zaal 9 - 14.30, 17 u. Naked gun 3.
20 en 22.30 u. Blink.
Zaal 10 - 14.30, 17 en 22.30 u.
Ace ventura: pet detective.
heeft de cabaretier onder me^l
met succes de nar gespeeld m l
'King Lear' van William Shakér I
speare en leek hij voorlopig te I
kiezen voor het grote toneel. Ook I
maakte hij een lange reis naar
het Verre Oosten.
20 u. Romeo is bleeding.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30u.
Maverick.
Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u
The next karate kid.
Zaal 13 - 14.30, 17 u. Thumbeli-
na.
20 u. Shadowlands.
22.30 u. This boys life.
Zaal 14 - 14.30, 17 u. De Aristo-
katten.
20 u. Schindler's list.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u
The getaway.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u,.
Frauds.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30u. I
The Pelican brief.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Speed.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.-
The Flintstones.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Escape from Absolom.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 iu
I love a man in uniform.
Zaal 22 - 14.30, 17 u. We're back.
20 en 22.30 u. Serial mom.
BRUGGE
- Kennedy Komplex
14.30 en 20 u. Speed.
14.30 en 20 u. Beverly Hills Cop 3,
14.30 u. The next karate kid.
20 u. The crow.
20 u. Four weddings and a funeral
14.30 u. Duimelijntje.
KNOKKE
- Beverly Screens
20 en 22.30 u. Speed.
20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3.
20 en 22.30 u. The client.
20 u. The Flintstones.
22.30 u. Four weddings and a
funeral.
RADIO 1
S heel uur en om 7.30, 8.30,12.30,
,130 17.30, 18.30 en 6.30 Nieuws,
eg. 7 07 Tijdsein. KRO: 12.07 Echo.
14 05 Dingen die gebeuren AVRO:
1707 AVRO Radiojournaal. KRO:
90 04 Onder tafel. NCRV: 22.04 Hier
pn nu-sport. NOS: 23.07 Met het
oog op morgen. VPRO: 0.04-7.00
Nachtleven, met om 0.04 Street
beats; 3.02 Het paradijs; 4.02 Grand
disco classique; 5.02-7.00 De geza
menlijke zenders Peazens Mod-
RADIO 2
Eik heel uur Nieuws. NCRV: 7.04
Goedemorgen Nederland. 9.04 Het
Willem Weverplein. 12.04 Het hart
van twee. 14.04 Bergweg 30. AVRO:
17 04 Fileradio.EO: 18.04 Alle men
sen. TROS: 19.04 Schlagerfestival.
1930 Oud plaatwerk. 20.04 Music
all" in. 21.04 Voor wie graag luiste
ren wil. 22.30 Coulissen. 23.04-24.00
Sesjun.
RADIO 3
Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.04
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen VARA: 12.04 Denk aan Henk.
14 04 Catola. AKN. 15.04 The magie
friends. VOO: 17.04 Rinkeldekmkel.
NOS: 18.04 De Avondspits. EO: 19.04
Snoor 7. NCRV: 20.04 Paperclip ma-
nazine. VPRO: 21.04 Villa 65. TROS:
0 04 Nachtwacht. NOS: 2.02 Papa is
wakker. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM.
J RADIO 4
Om 7 00. 8.00. 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. VOO: 7.02 Ochtendstem
ming. 9.00 Muziek voor miljoenen.
10.48 Ochtendconcert I. Borodin
Kwartet met piano; 11.33 II. Nieuw
Sinfonietta met piano. 13.04 Varia
ties op vier: Zigeuner. VARA: 14.00
Middagconcert: Uit VARA's mati
nee archief. Nieuw Sinfonietta Am
sterdam. 15.35 Friedrich Bernius di
rigeert werken van Heinrich
Schütz. 16.00 De Nederlanden: La
strada armonioso KRO: 17.00 Zin in
muziek. 18.04 KRO Klassiek. 19.30
Het orgel. 20.02 Avondconcert. Hol
land Festival Oude Muziek. 22.00
Laudate. 23.00 Deze eeuw. Austrian
Art Ensemble. NOS: 0.00-1.00 Vier
na middernacht.
RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 en 23.00
Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelin
genrubriek met uitgebreid weerbe
richt en scheepvaartberichten. 7.05
NOS sportief. 7.30 Vroeg op 5. 8.55
Waterstanden. TROS: 9.02 Perspek-
tief. 10.02 De duvel is oud. RVU:
11.02 Kleur bekennen. NOS: 12.02
Weldenkende mensen. 13.10 Bijla
ge. 14.02 Een leven lang. NCRV:
15.02 Schuim en as. NOS: 17.10
Radio UIT. PP: 17.50 GPV. NM0:
18.02 Actualiteitenprogramma in
drie talen: 18.02 Nederlands; 18.30
Arabisch; 18.45 Turks programma.
EO: 19.00 Waar waren we ook al
weer? NOS: 19.15 Nieuws in het
Turks. 19.50 Nieuws in het Marok
kaans en Berbers. 20.40 Nieuws in
het Chinees. TELEAC: 21.00 Tema.
21.30 Knoop in je zakdoek II. TROS:
22.00 Finale. NOS: 23.07-24.00 Met
het oog op morgen.
OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05 Bra
bants nieuws. 7.25 De krant in Bra
bant. 7.32 Brabants nieuws. 7.55
Weerman Johan erschuuren. 8.08
Brabants nieuws. 8.11 Radio
Nieuws Centrale. 8.32 Brabants
nieuws en weerman. 9.03 Brabants
nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03
Brabants nieuws. 10.07 Draaibank.
11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van
harte. 12.05 Brabants nieuws, 12.55
Bericht voor boer en tuinder. 13.08
Brabants nieuws. 13.11 Radio
Nieuws Centrale. 13.32 Brabants
nieuws. 13.34 Muziek, Brabantse
produkties. 14.03 Brabants nieuws.
14.08 Muziek, met om 15.03 en 16.03
Brabants nieuws. 17.05-18.00 Bra
bants nieuws, service, provinciale
agenda en nieuwsoverzicht.
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: Zie Radio 1. - 7.05
Nieuws en actualiteiten met om
'7.15 het weer in de provincie. 7.35
de dag van 7.40 overzicht och
tendbladen. 7.45 agendatip en
agenda. 7.50 regionaal nieuwsover
zicht. 8.08 Radio Nieuws Centrale.
8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten,
met om 8.45 Politieke consumen
tentest. 12.05 Nieuws en actualitei
ten, met om 12.15 het weer in de
provincie. 12.32 regionaal nieuws
overzicht 12.35 Vragen staat vrij.
12.55 De agenda. 13.08-13.30 Radio
Nieuws Centrale. 16.03 Een vak
apart. 17.03 Nieuws en actualitei
ten, met om 17.15 het weer in de
provincie. 17.32 regionaal nieuws
overzicht. 17.35 Zegt u 't maar.
17.55-18.00 de agenda.