Body Shop slachtoffer eigen imago Bolwerk van kwaliteit D2 onrechte geprezen jen Bloemencorso's in Zundert en Aalsmeer Amerika krijg er een Corvette-museum bij E BUITENDIJK CONSUMENT pESTEM Heftig verweer tegen nog niet gepubliceerd tijdschriftartikel Volkswagen lanceert gegroeide Polo AUTONIEUWS RUBRIEK EPTEMBER 1994 Door Mariëtte Mulkens tweede slaagde nogal een keer een mug erin rnder de klamboe te ko- Dat betekende eens zo- bulten omdat je denkt je veilig ligt en je niet ;ert op gezoem. En ten e vergaten we wel eens we onder een klamboe i. Als we dan 's nachts slapend uit bed moesten, :n we meteen de hele boe van het plafond af. lamboe ligt nu ergens in tast. meest effectief bleek uit- 'ggen elijk een combinatie van tregelen, zoals het over- tegen elkaar openzetten ramen, muggen houden van tocht, en het weer equent sluiten van de ra- vóór de schemering. Ook 1 ik 's avonds angstvallig leur tussen de beneden- lovenverdieping dicht en ik aan het begin van de id het licht aan op de loop. Na een uurtje kan aar dan regelmatig een vangen. Tenslotte sla ik re mug te pletter die ik, dan ook. in huis tegen- roet zeggen, we hebben aar weinig last van mug- Terwijl we toch dicht bij water wonen. Alleen de ;te kwam na een nachtje ren bij opa en oma heie onder de bulten terug: in haar kamertje. Ze zal hetzelfde probleem heb- als haar moeder. slechte arbeidsomstandighe- vrouwen en kinderen, die lage lonen verven met rerverwekkende kleurstoffen et katoen bewerken met che- iliën, waar ze overgevoelig zijn). Consumentengids van sep- jer worden dertig merken iemd, waarvan er maar twee 1 tot zeer goed zijn bevonden cht het predikaat goed kre- Daarbij zijn overigens niet i milieu-aspecten gewogen, speelt ook het uiterlijk van lirts, de krimp en de bijgele- informatie een rol. testdagen, te beginnen met est van het jaar 5755. Tien rote Verzoendag, en weer auttenfeest. De feest- en 3r afgerond met het Slot- de Wet gevierd wordt. De eest speciale gerechten. Of endag, dat bepaalde zaken ana, wordt een speciaal brood, dat gewoonlijk de ;re van het nieuwjaar rond ingloop van het jaar. Ook zoals appels gedoopt in Jom Kippoer volgt het de tocht door de woestijn >k een oogstfeest met als tie) een dadel- en noten- en. Sla de eieren los'in een doppen de suiker, olie en iere kom het meel, zout, ;r het eiermengsel door het intstaan. Met door wat olie het deeg twee 'stokken' gelegd. Bak de koek in 40 ;erhamdikke koekjes van /en komt. len. Klop de eieren met de ge ingrediënten goed door fin. Smeer een lage schaal slag. Laat de koek in 40 eventueel met geklopte DONDERDAG 1 SEPTEMBER 1994 poor Peter Scholtes Zelden zal een nog niet eens gepubliceerd negatief artikel over een onderneming zo'n schade hebben aangericht als dat in het Amerikaanse blad Business Ethics over The Body Shop. Een dezer dagen pas ziet het magazine het licht, maar de •erwachte - voor Body Shop 'explosieve' - inhoud heeft het concern reeds bij voorbaat verleid tot een vinnige reactie. Body Shop en zijn franchise nemers hebben genoeg van de lastercampagne die zorgt voor de ontwrichting van hun be drijf," meldt Body Shop in de toelichting op zijn 38 pagina's tellend weerwoord. Voor de tweede maal in twee jaar tijd is de snelgroeiende ke ten in huidverzorgingsprodukten (meer dan 1000 winkels in 45 landen) mikpunt van kritiek. Bo dy Shop zou minder milieuvrien delijke produkten maken dan het wil doen voorkomen, zich schuldig maken aan afvallozin- gen. de ontwikkelingslanden uit buiten in plaats van helpen en zich in werkelijkheid helemaal niet zo tegen cosmetica-proeven op dieren keren als het laat gelo ven. Rechtszaak In 1992 won Body Shop een rechtszaak die het had aange spannen na een evenmin flatte rende documentaire van Channel 4 in Engeland. De samenstellers van het programma hadden de beschuldigingen niet hard kun nen maken. Nu ziet Body Shop inde Amerikaanse journalist Jon Entine de kwade genius, die zich tij Business Ethics meldde na eerder vergeefs zijn bevindingen aan ABC-televisie en het blad Vanity Fair te hebben aangebo den. Op -uiteraard gerecycled mi lieuvriendelijk - papier maakt directeur T. Gordon Roddick (echtgenoot van oprichter Anita) van Body Shop uitvoerige kant tekeningen bij Entine's 'aantij gingen. Body Shop weerlegt dat zijn produkten niet zo 'natuurlijk' zijn als wordt gedaan, omdat soms wordt gewerkt met synthe tische, chemische en niet-af- breekbare ingrediënten. Roddick zegt nooit te hebben beweerd dat elk van de Body Shop-pro- dukten voor 100 procent uit na tuurlijke ingrediënten moet be staan. En het gebruik van bij voorbeeld kunstmatige kleur stoffen is soms noodzakelijk als de natuurlijke alternatieven niet voldoen. 'Trade not aid' De kritiek op het 'trade not aid'-handelsprogramma met de Derde Wereld doet Body Shop af als een zinloze cijfer-discussie. Volgens de critici zou slechts 0,1 procent van de omzet van Body Shop via ontwikkelingslanden lopen. Body Shop, dat het op een percentage van tussen de 1 en 10 houdt, vindt dat een cijfer niet kan uitdrukken welke energie het bedrijf en zijn mensen steken in het lange termijn-programma. Dat Body Shop slechts bij wijze van marketing-slogan zich tegen het testen van cosmetica op die ren heeft verklaard en heimelijk actie voert tegen het definitief uitbannen van dierproeven, wordt ontkend. Body Shop ver wijst naar de uitspraak in de zaak tegen Channel 4, waarin de dierproeven ook aan de orde zijn geweest. Lozingen De ronddoende verhalen over milieuvervuilende lozingen door een Body Shop-fabriek in New Jersey worden badinerend afge daan. Tweemaal zou de fabriek zich daaraan schuldig hebben gemaakt; eenmaal verdween 250 liter sinaasappel-badshampoo in het riool, een tweede keer was het perziken-douchegel. „Het heeft er nog nooit zo lekker Anita Roddick, de oprichtster van The Body Shop, ontleent haar succes aan het 'groene' imago van milieu- en maatschappijbewuste van haar bedrijf. Van die zelf opgebouwde beeldvorming lijkt The Body Shop nu het slachtoffer te worden. foto marcel bekken geroken," lacht Body Shop het twee jaar oude voorval weg. Overigens citeerde de Britse krant Financial Times vorige week documenten waaruit zou blijken dat Body Shop in de afgelopen twee jaar nog twee maal is betrapt op illegale lozin gen. De geruchten over het naderende artikel hebben onder meer tot gevolg gehad dat een aantal 'groene' investeringsfondsen hun positie in Body Shop hebben heroverwogen. De Amerikaanse Franklin verkocht reeds 50.000 aandelen. De koers van het aan deel Body Shop verloor in Lon den in de afgelopen weken tien procent van zijn waarde. Met die schade alleen is het nog niet gedaan. Body Shop ontleent zijn succes juist aan het 'groene' imago van milieu- en maat schappijbewuste cosmeticafabri- kant. Van die zelf opgebouwde beeldvorming lijkt het bedrijf nu het slachtoffer te worden. Je kunt zo milieuvriendelijk zijn als mogelijk, maar er blijft altijd wel een smetje te vinden. En zonder de meerwaarde van 'groen' vervalt Body Shop tot een gewone cosmetica-produ- cent die veel aan kracht heeft ingeboet. Door Rien van der Steen De auto-industrie heeft zich massaal op de kleine auto geworpen. Nu de markt weer iets aantrekt en de fabrikanten zich erop be zinnen produkten te maken die de klant werkelijk aan spreken komt Volkswagen met de nieuwe Polo. Het modelletje bestond al sinds 1975 en in al die jaren zijn er in totaal 3.8 miljoen stuks van gemaakt. In Duitsland was het autootje ook tamelijk populair. In te genstelling tot Nederland. Daar komt nu verandering in, aldus de vaste overtuiging van importeur Pon. De nieuwe Polo staat vanaf half oktober in de showrooms. Voor een vanaf- prijsvan ca. 24.000 gulden. Daar staat ineens een heel an dere auto. Geen benepen karre tje waar toch het het VW-logo op prijkt maar een bol, bijna opgeblazen ogend voertuig dat niet aan de Polo maar aan de Golf doet denken. „De klant is veeleisender geworden", zegt Volkswagen, dat voor de pre sentatie uitweek naar Parijs, ..omdat we in Frankrijk de be langrijkste concurrentie in dit segment ontmoeten". Er is bij Volkswagen nogal wat gebeurd. Mede door de ge ruchtmakende activiteiten van de Spanjaard López is het con- cern inmiddels uit de rode cij fers. En VW gaat door op de ingeslagen weg met minder on derdelen meer auto's te maken. Om succes te boeken moet er ook een aantrekkelijke kleine auto op de weg gezet worden. Want het marktaandeel van dit soort voertuigen in Europa ligt op bijna 27,5 procent en prak-> tisch geen enkele constructeur kan zich nog veroorloven dat links te laten liggen. Emotioneler VW wilde dus een auto met een emotioneler vormgeving dan de oude Polo. Of de Duitse auto bouwer in die laatste opzet geslaagd is, is aan de koper. De nieuwe Polo is voor wie achter het stuur plaatsneemt niks minder dan een dwerg-Golf. De auto rijdt strak, ademt kwaliteit en biedt opmerkelijk veel ruimte aan als het moet vijf inzittenden. De koffer ruimte is geringer dan in de De nieuwe, bolle VW Polo. Korter dan het oude model, maar ''net belangrijk meer binnenruimte en rijkwaliteiten die die nan de Golf evenaren. foto volkswagen Golf en hoewel de klep tot op de bumper' doorloopt is er een tamelijk forse tildrempel om dat de vloer zo diep ligt. De nieuwe Polo, vijf centimeter korter dan zijn voorganger, maar met een langere wielbasis en iets hoger en breder, is er met twee of met vier deuren en met drie benzinemotoren (1.0, 1.3 en 1.6) en een 1.9 diesel. Overigens komt later een zuini ge direct-ingespoten dieselmo tor voor het kleintje. En daar mee wordt het belangrijkste onderscheid met de Golf neer gezet: de auto is net zo ruim als het eerste Golfmodel, maar krijgt minder motorisering Diefstal VW heeft de nieuwe Polo een bijzondere diefstalbescherming meegegeven, airbags zijn niet standaard maar wel leverbaar, het stuurwiel is in alle uitvoe ringen in hoogte verstelbaar, stuurbekrachtiging is er vanaf de 1.3 en VW heeft het 'bouw stenen-systeem' op deze nieu we auto losgelaten. De klant kan dus bepaalde pakketten kiezen om de auto uit te rusten. Daar moet wel voor betaald worden, maar het begrip 'kale' Volkswagen zal hiermee aan inhoud verliezen. De Polo is een kleine auto, maar wel een echte VW. Al rijdend openbaren zich geen rammeltjes, de stoelen zitten degelijk en de bediening wekt vertrouwen. VW bouwt de auto in een oplage van 350.000 per jaar in Wolfsburg en het Spaanse Pamplona. Per auto kost dat 16 uur. Een Golf bou wen komt op niet minder dan 30 uur... Ongetwijfeld zullen veel klan ten beslissen om in plaats van een Golf (ruim 30.000 gulden) een iets kleinere Polo aan te schaffen. „We houden daar ook rekening mee," zegt commer cieel directeur Leo Ladage van Pon. „Het systeem van de bouwstenen om uitrustings pakketten samen te stellen komt straks ook voor de Golf en de Passat. Het gaat erom zo goed mogelijk in te spelen op de wensen van de klant. De concurrentie wordt heviger, met name in het kleine seg ment. Volkswagen moet daar heel scherp in mee blijven doen." Pon heeft nog duizend Polo's van het huidige model in de aanbieding. Voor dit jaar ko men er nog 3500 nieuwe mo dellen bij. Een beeld van het Zundertse corso van 1993. foto de stem ben steffen Verder Landinwaarts is een rubriek met toeristische en culturele uit gaanstips. Zundert - In het centrum van Zundert wordt zondag septem ber het Bloemencorso Zundert gehouden. De optocht bestaat uit 17 praalwagens (elk zo'n 20 meter lang) met de dahlia als middelpunt. Voordat de optocht van start gaat is er een jaar markt en een straattheatermani- festatie. Maandag zijn de praal wagens te bezichtigen op het terrein aan de Molenstraat. Het evenement begint zondag om 13.30 uur. Aalsmeer - Zaterdag vindt het Bloemencorso Aalsmeer plaats. Praalwagens, luxewagens en bij zondere voertuigen, uitbundig versierd met de mooiste bloemen en planten, rijden een route, via Amstelveen naar Amsterdam, waarlangs vele bezoekers het corso kunnen aanschouwen. De dag voor en de dag na het corso staan de wagens tentoongesteld in de bloemenveiling Aalsmeer. Op de corsodag rijdt het corso 's avonds verlicht door Aalsmeer. Dit jaar, 1994, staat het corso in het teken van de tulp. Schiphol - Wie per vliegtuig te rugkomt van een vakantie in Griekenland, Amerika of Indo nesië, kan zich misschien nog moeilijk voorstellen dat de Ne derlandse luchtvaartgeschiede nis pas 75 jaar oud is. Wie 75 jaar geleden met het vliegtuig weg wilde, kwam niet verder dan Londen, Parijs of Bremen. Dat er heel wat gebeurd is in die 75 jaar, bewijst het luchtvaartr- museum Aviodome op Schiphol. Daar is tot 23 oktober de exposi tie 'Nederland 75 jaar lucht- vaartland' te bezoeken. De ten toonstelling is georganiseerd ter gelegenheid van het 75-jarig be staan van Fokker, de luchthaven Schiphol, de KLM en het Natio naal Lucht- en Ruimtevaartla boratorium. Rotterdam/Den Haag/Arnhem/ Nijmegen - Op 3 en 4 september wordt in een aantal het culturele seizoen geopend. In Rotterdam zullen op 3 sep tember van 12.00 uur tot 23.00 uur in het Museumpark verschil lende muziek-, theater-, dans en cabaretgroepen optreden. In Den Haag vinden op 3 en 4 september op talloze locaties, waaronder het Plein, voor de Nieuwe Kerk en op het Spui, optredens en activiteiten plaats. Tevens is er open huis in de theaters. In Arnhem zullen op 4 septem ber op verschillende locaties op tredens, demonstraties, films en rondleidingen zijn. Tevens kun nen op deze dag bezoekers een kijkje nemen achter de schermen bij de Arnhemse theaters, musea, galeries en muziekpodia. In Nijmegen vindt op 4 septem ber in het centrum het festival met o.a. een culturele informa tiemarkt en optredens van ar tiesten en ensembles plaats. Amsterdam - Van 6 september tot en met 11 september vindt van 10.00 uur tot 18.00 uur in het Nautisch Kwartier, Ooster donk te Amsterdam de beurs Hiswa te water plaats. Naast de zeil- en motorboten met een mi nimum lengte van zeven meter, biedt de Hiswa ook primeurs van nieuwe jachten. Zeil- en masten makers, jachtmakelaars en leve ranciers van nautische artikelen zijn op de kade vertegenwoor digd. Gouda - Tot en met 4 september vindt dagelijks van 12.00 uur tot 24.00 uur in de binnenstad van Gouda het Randstad Jazzfestival plaatsvinden. Er zullen optre dens zijn van jazz- en dixieland bands o.a. in de nostalgische spiegeltent op de Markt. Zater-, dagmiddag is er een 'streetpa- rade' door het centrum. Op 2 april 1992 be perkte de FDA, de Amerikaanse in stantie die toezicht houdt op geneesmiddelen, het gebruik van siliconen om de vrouwe lijke borst te vergroten. 'Over levensduur van silicon- prothesen weten we minder dan over de levensduur van autobanden,' zo lichtte dr Da vid A. Kessler het besluit van het FDA toe. Het gedeeltelij ke verbod stelde eigenlijk nie mand tevreden. De medische gemeente gelooft nog steeds niet in de gevaren van silico nen, maar wordt verbitterd tegengesproken door een toe nemend aantal vrouwen die oprecht menen dat 'siliconen- vergiftiging' van hun lichaam een wrak heeft gemaakt. Wat uit de prothesen sijpelen de siliconen volgens hen in het lichaam aan kunnen rich ten is dan ook niet gering. Die zouden het afweerapparaat van het lichaam zo kunnen ontregelen dat het antistoffen gaat maken tegen het eigen lichaam. Vooral het bind weefsel zou het doelwit zijn waardoor ziekten ontstaan als reuma, fybromyalgie, het syn droom van Sjogren of Lupus Erytematodes (L.E). Verder worden genoemd: maag- en darmstoornissen, hormoonstoornissen, blaas- en nierafwijkingen, hoofdpijn, menstruatiestoornissen, syn droom van Raynaud, bran dende en droge ogen, wazig en slecht zien, hernia, borst kanker, schrompeling van de slokdarm bij zogende kinde ren, Multipele Sclerose, con centratiestoornissen en je in het algemeen zeer moe en beroerd voelen. De fabrikan ten van de siliconen borstpro- thesen werpen, zoals te ver wachten is, elke aantijging over hun produkten ver van zich af. Hun standpunt is niet interessant, want fabrikanten zijn altijd ontkennende ver dachten. Maar dat de gevestigde medi sche wetenschap hen daar in steunt is andere koek. Als die siliconen zoveel narig heid veroorzaken, zo is het algemene medische stand punt, waarom hebben we daar dan niets van gemerkt? Sinds 1963, dus al dertig jaar lang, zijn deze prothesen bij 20 mil joen Amerikaanse vrouwen geimplanteerd, in Nederland bij om en nabij de 25.000 vrouwen, en tot ongeveer 1988 heeft nauwelijks nie mand geklaagd. De Inspectie voor de Volksgezondheid vond het dan ook niet nodig om siliconenprothesen te ver bieden. De FDA, de Amerikaanse waakhond op het gebied van medicijnen en voedingsmid delen. heeft, anders dan je in veel persberichten leest, het inbrengen van siliconenpro thesen niet zozeer verboden dan wel zeer beperkt. De twee miljoen Amerikaanse draagsters van deze prothesen is nooit aangeraden om die alsnog te laten verwijderen. Dat wil niet zeggen dat ze volgens de plastische chirur gen geen bijwerkingen kun nen hebben. Bij naar schat ting 4 tot 6 procent van alle draagsters treedt scheuring van de siliconrubberen wand op en bij nogal wat vrouwen treedt schrompeling op van het kapsel dat het lichaam om het lichaamsvreemde implan taat legt. Daardoor worden de borsten abnormaal rond en hard en soms pijnlijk, het zo geheten 'tennisbal-effect'. Bo vendien moeten implantaten na een jaar of tien, vijftien weer worden vervangen. Sinds 1976 eist de FDA dat fabrikanten kunnen aantonen dat hun nieuwe middelen vei lig zijn. Voor produkten die al op de markt waren werd voorlopig een uitzondering gemaakt. Maar toen de FDA in 1992 ten lange leste gegevens over de veiligheid opeiste bleken de fabrikanten die niet te kunnen leveren. Dus toch? Zouden uit de prothesen weg lekkende siliconen op hun zwerftocht door het lichaam die eindeloze rij ziekten, klachten en kwalen veroorza ken? Zowel in Amerika als in Nederland zijn de gevestigde medische instellingen daar niet van overtuigd. Wat zijn hun argumenten? Si liconen kunnen inderdaad uit de prothesen weglekken maar dringen, omdat ze waterafsto tend zijn, hooguit een paar millimeter in het omringende Door Jan Paalman weefsel door. Maar zelfs als ze onbekommerd door het lichaam zouden rondzwerven dan is het bijna uitgesloten dat ze zoveel schade aan zou den kunnen richten als nu wordt beweerd. Want silico nen zitten in tientallen medi sche hulpmiddelen. In kuns theupen, medicijnen, vaat- wandprothesen, kunst-hart kleppen, pacemakers, ooglen- zen, catheters, eileiderringen, drains, hechtdraad en injectie naalden. Siliconen Een gemiddelde diabeet - zo heeft men berekend - krijgt in zijn leven een hoeveelheid si liconen binnen die gelijk staat aan de inhoud van twee borst- prothesen. En dan nog recht streeks in het lichaam! Scha delijke effecten van al die an dere toepassingen zijn niet of nauwelijks gerapporteerd. De vrouwen die nu te hoop lopen tegen de gevaren van siliconen hebben wel degelijk reële klachten. De vraag is natuurlijk of ze zonder die prothesen ook diè klachten zouden hebben gehad. Lopen ze door de prothesen méér kans op ziekte? Dat is de kwestie. De geruchten over de kwalijke werking van sili conen doen al sinds het begin van de jaren tachtig de ronde (in 1984 moest de firma Dow Corning 1,5 miljoen dollar schadevergoeding uitkeren aan ene Maria Stern) en fabri kanten 'en plastisch chirurgen hebben toen verzuimd om die geruchten door een definitief onderzoek eens en voor altijd te ontzenuwen. Maar goed. Men probeert nu letterlijk op het scheiden van de markt alsnog aan de nodige gege vens te komen. De beste manier waarop dat zou kunnen is het prospectie ve onderzoek: men volgt het medische leven van vrouwen die een borstprothese hebben gekregen en vergelijkt hun lot met die van een vergelijkbare groep vrouwen. Er loopt zo'n onderzoek, maar het zal uiter aard jaren duren voordat de resultaten bekend zullen zijn. In alle haast heeft men nu enkele retrospectieve ofwel terugkijkende onderzoeken gedaan. Bijvoorbeeld. Vrou wen bij wie jaren geleden een siliconenprothese was geïm planteerd hadden niet vaker borstkanker gekregen dan je redelijkerwijze zou mogen verwachten. En juli j.l. publi ceerde het vermaarde medi sche tijdschrift de New Eng land Journal of Medicine een retrospectief onderzoek waar uit zou moeten blijken dat siliconenprothesen geen merkbaar hogere kans geven op bindweefselziekten (o.a. reuma) en andere kwalen. Men had daartoe de gegevens verzameld van 874 vrouwen die sinds 1964 een prothese hadden en die bleken niet vaker te zijn getroffen' door opgemelde kwalen. De resul taten zijn, zo haasten de on derzoekers er bij te melden, niet doorslaggevend. Dat kan ook niet met retrospectief on derzoek. Maar als siliconen inderdaad zo'n verwoestende uitwerking hebben, als, zoals wordt be weerd, inderdaad de helft van deze vrouwen een siliconen- vergiftiging oplopen, dan zou dat zeker uit de cijfers hebben moeten blijken. De fabrikanten hebben de processen om miljoenen dol lars schadevergoeding niet af gewacht (het tot nu toe hoog ste uitgekeerde bedrag is nu 15 miljoen dollar) en bieden alle vrouwen die er voor in aanmerking komen een te verdelen afkoopsom van 4.25 miljard gulden. (Daarvan gaat slechts 3 procent naar niet- Amerikaanse vrouwen.) Bin nenkort doet een Amerikaan se rechter hier uitspraak over. Wie een claim wil indienen kan uiterlijk tot 25 oktober te recht bij de Consumenten bond (070- 3809001) of bij de Stichting Steunpunt voor Vrouwen met Silicone implan taten, SVS: 03200-40102. Bowling Green (ap) - Niet minder dan 100.000 mensen worden het komende weekeinde verwacht in Bowling Green, Kentucky, om de opening van het eerste Corvette-museum bij te wonen. Het'museum is opgezet door een stichting en beslaat een oppervlakte van ruim 6000 vierkante meter. Het gebouw staat tegenover de fabriek, waar moederbedrijf General Motors de Chevrolet Corvette laat assemble ren. In 1953 rolde de eerste 'Vette', zoals de liefhebbers hem noemen, van de band in Flint, Michigan. Van de 300 exemplaren die dat jaar werden gemaakt is nummer 262 in Bowling Green tentoongesteld.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 21