Body Shop slachtoffer eigen imago
Bolwerk van kwaliteit
D2
onrechte
geprezen
jen
Bloemencorso's in Zundert en Aalsmeer
Amerika krijg er een
Corvette-museum bij
E BUITENDIJK
CONSUMENT
pESTEM
Heftig verweer tegen nog niet gepubliceerd tijdschriftartikel
Volkswagen lanceert gegroeide Polo
AUTONIEUWS
RUBRIEK
EPTEMBER 1994
Door Mariëtte Mulkens
tweede slaagde nogal
een keer een mug erin
rnder de klamboe te ko-
Dat betekende eens zo-
bulten omdat je denkt
je veilig ligt en je niet
;ert op gezoem. En ten
e vergaten we wel eens
we onder een klamboe
i. Als we dan 's nachts
slapend uit bed moesten,
:n we meteen de hele
boe van het plafond af.
lamboe ligt nu ergens in
tast.
meest effectief bleek uit-
'ggen
elijk een combinatie van
tregelen, zoals het over-
tegen elkaar openzetten
ramen, muggen houden
van tocht, en het weer
equent sluiten van de ra-
vóór de schemering. Ook
1 ik 's avonds angstvallig
leur tussen de beneden-
lovenverdieping dicht en
ik aan het begin van de
id het licht aan op de
loop. Na een uurtje kan
aar dan regelmatig een
vangen. Tenslotte sla ik
re mug te pletter die ik,
dan ook. in huis tegen-
roet zeggen, we hebben
aar weinig last van mug-
Terwijl we toch dicht bij
water wonen. Alleen de
;te kwam na een nachtje
ren bij opa en oma heie
onder de bulten terug:
in haar kamertje. Ze zal
hetzelfde probleem heb-
als haar moeder.
slechte arbeidsomstandighe-
vrouwen en kinderen, die
lage lonen verven met
rerverwekkende kleurstoffen
et katoen bewerken met che-
iliën, waar ze overgevoelig
zijn).
Consumentengids van sep-
jer worden dertig merken
iemd, waarvan er maar twee
1 tot zeer goed zijn bevonden
cht het predikaat goed kre-
Daarbij zijn overigens niet
i milieu-aspecten gewogen,
speelt ook het uiterlijk van
lirts, de krimp en de bijgele-
informatie een rol.
testdagen, te beginnen met
est van het jaar 5755. Tien
rote Verzoendag, en weer
auttenfeest. De feest- en
3r afgerond met het Slot-
de Wet gevierd wordt. De
eest speciale gerechten. Of
endag, dat bepaalde zaken
ana, wordt een speciaal
brood, dat gewoonlijk de
;re van het nieuwjaar rond
ingloop van het jaar. Ook
zoals appels gedoopt in
Jom Kippoer volgt het
de tocht door de woestijn
>k een oogstfeest met als
tie) een dadel- en noten-
en. Sla de eieren los'in een
doppen de suiker, olie en
iere kom het meel, zout,
;r het eiermengsel door het
intstaan. Met door wat olie
het deeg twee 'stokken'
gelegd. Bak de koek in 40
;erhamdikke koekjes van
/en komt.
len. Klop de eieren met de
ge ingrediënten goed door
fin. Smeer een lage schaal
slag. Laat de koek in 40
eventueel met geklopte
DONDERDAG 1 SEPTEMBER 1994
poor Peter Scholtes
Zelden zal een nog niet eens gepubliceerd negatief artikel over
een onderneming zo'n schade hebben aangericht als dat in het
Amerikaanse blad Business Ethics over The Body Shop. Een
dezer dagen pas ziet het magazine het licht, maar de
•erwachte - voor Body Shop 'explosieve' - inhoud heeft het
concern reeds bij voorbaat verleid tot een vinnige reactie.
Body Shop en zijn franchise
nemers hebben genoeg van de
lastercampagne die zorgt voor
de ontwrichting van hun be
drijf," meldt Body Shop in de
toelichting op zijn 38 pagina's
tellend weerwoord.
Voor de tweede maal in twee
jaar tijd is de snelgroeiende ke
ten in huidverzorgingsprodukten
(meer dan 1000 winkels in 45
landen) mikpunt van kritiek. Bo
dy Shop zou minder milieuvrien
delijke produkten maken dan
het wil doen voorkomen, zich
schuldig maken aan afvallozin-
gen. de ontwikkelingslanden uit
buiten in plaats van helpen en
zich in werkelijkheid helemaal
niet zo tegen cosmetica-proeven
op dieren keren als het laat gelo
ven.
Rechtszaak
In 1992 won Body Shop een
rechtszaak die het had aange
spannen na een evenmin flatte
rende documentaire van Channel
4 in Engeland. De samenstellers
van het programma hadden de
beschuldigingen niet hard kun
nen maken. Nu ziet Body Shop
inde Amerikaanse journalist Jon
Entine de kwade genius, die zich
tij Business Ethics meldde na
eerder vergeefs zijn bevindingen
aan ABC-televisie en het blad
Vanity Fair te hebben aangebo
den.
Op -uiteraard gerecycled mi
lieuvriendelijk - papier maakt
directeur T. Gordon Roddick
(echtgenoot van oprichter Anita)
van Body Shop uitvoerige kant
tekeningen bij Entine's 'aantij
gingen.
Body Shop weerlegt dat zijn
produkten niet zo 'natuurlijk'
zijn als wordt gedaan, omdat
soms wordt gewerkt met synthe
tische, chemische en niet-af-
breekbare ingrediënten. Roddick
zegt nooit te hebben beweerd
dat elk van de Body Shop-pro-
dukten voor 100 procent uit na
tuurlijke ingrediënten moet be
staan. En het gebruik van bij
voorbeeld kunstmatige kleur
stoffen is soms noodzakelijk als
de natuurlijke alternatieven niet
voldoen.
'Trade not aid'
De kritiek op het 'trade not
aid'-handelsprogramma met de
Derde Wereld doet Body Shop af
als een zinloze cijfer-discussie.
Volgens de critici zou slechts 0,1
procent van de omzet van Body
Shop via ontwikkelingslanden
lopen. Body Shop, dat het op een
percentage van tussen de 1 en 10
houdt, vindt dat een cijfer niet
kan uitdrukken welke energie
het bedrijf en zijn mensen steken
in het lange termijn-programma.
Dat Body Shop slechts bij wijze
van marketing-slogan zich tegen
het testen van cosmetica op die
ren heeft verklaard en heimelijk
actie voert tegen het definitief
uitbannen van dierproeven,
wordt ontkend. Body Shop ver
wijst naar de uitspraak in de
zaak tegen Channel 4, waarin de
dierproeven ook aan de orde zijn
geweest.
Lozingen
De ronddoende verhalen over
milieuvervuilende lozingen door
een Body Shop-fabriek in New
Jersey worden badinerend afge
daan. Tweemaal zou de fabriek
zich daaraan schuldig hebben
gemaakt; eenmaal verdween 250
liter sinaasappel-badshampoo in
het riool, een tweede keer was
het perziken-douchegel. „Het
heeft er nog nooit zo lekker
Anita Roddick, de oprichtster van The Body Shop, ontleent haar succes aan het 'groene' imago van milieu- en maatschappijbewuste
van haar bedrijf. Van die zelf opgebouwde beeldvorming lijkt The Body Shop nu het slachtoffer te worden. foto marcel bekken
geroken," lacht Body Shop het
twee jaar oude voorval weg.
Overigens citeerde de Britse
krant Financial Times vorige
week documenten waaruit zou
blijken dat Body Shop in de
afgelopen twee jaar nog twee
maal is betrapt op illegale lozin
gen.
De geruchten over het naderende
artikel hebben onder meer tot
gevolg gehad dat een aantal
'groene' investeringsfondsen hun
positie in Body Shop hebben
heroverwogen. De Amerikaanse
Franklin verkocht reeds 50.000
aandelen. De koers van het aan
deel Body Shop verloor in Lon
den in de afgelopen weken tien
procent van zijn waarde.
Met die schade alleen is het nog
niet gedaan. Body Shop ontleent
zijn succes juist aan het 'groene'
imago van milieu- en maat
schappijbewuste cosmeticafabri-
kant. Van die zelf opgebouwde
beeldvorming lijkt het bedrijf nu
het slachtoffer te worden. Je
kunt zo milieuvriendelijk zijn als
mogelijk, maar er blijft altijd
wel een smetje te vinden. En
zonder de meerwaarde van
'groen' vervalt Body Shop tot
een gewone cosmetica-produ-
cent die veel aan kracht heeft
ingeboet.
Door Rien van der Steen
De auto-industrie heeft zich
massaal op de kleine auto
geworpen. Nu de markt
weer iets aantrekt en de
fabrikanten zich erop be
zinnen produkten te maken
die de klant werkelijk aan
spreken komt Volkswagen
met de nieuwe Polo. Het
modelletje bestond al sinds
1975 en in al die jaren zijn
er in totaal 3.8 miljoen
stuks van gemaakt.
In Duitsland was het autootje
ook tamelijk populair. In te
genstelling tot Nederland.
Daar komt nu verandering in,
aldus de vaste overtuiging van
importeur Pon. De nieuwe Polo
staat vanaf half oktober in de
showrooms. Voor een vanaf-
prijsvan ca. 24.000 gulden.
Daar staat ineens een heel an
dere auto. Geen benepen karre
tje waar toch het het VW-logo
op prijkt maar een bol, bijna
opgeblazen ogend voertuig dat
niet aan de Polo maar aan de
Golf doet denken. „De klant is
veeleisender geworden", zegt
Volkswagen, dat voor de pre
sentatie uitweek naar Parijs,
..omdat we in Frankrijk de be
langrijkste concurrentie in dit
segment ontmoeten".
Er is bij Volkswagen nogal wat
gebeurd. Mede door de ge
ruchtmakende activiteiten van
de Spanjaard López is het con-
cern inmiddels uit de rode cij
fers. En VW gaat door op de
ingeslagen weg met minder on
derdelen meer auto's te maken.
Om succes te boeken moet er
ook een aantrekkelijke kleine
auto op de weg gezet worden.
Want het marktaandeel van dit
soort voertuigen in Europa ligt
op bijna 27,5 procent en prak->
tisch geen enkele constructeur
kan zich nog veroorloven dat
links te laten liggen.
Emotioneler
VW wilde dus een auto met een
emotioneler vormgeving dan de
oude Polo. Of de Duitse auto
bouwer in die laatste opzet
geslaagd is, is aan de koper. De
nieuwe Polo is voor wie achter
het stuur plaatsneemt niks
minder dan een dwerg-Golf.
De auto rijdt strak, ademt
kwaliteit en biedt opmerkelijk
veel ruimte aan als het moet
vijf inzittenden. De koffer
ruimte is geringer dan in de
De nieuwe, bolle VW Polo. Korter dan het oude model, maar
''net belangrijk meer binnenruimte en rijkwaliteiten die die
nan de Golf evenaren. foto volkswagen
Golf en hoewel de klep tot op
de bumper' doorloopt is er een
tamelijk forse tildrempel om
dat de vloer zo diep ligt.
De nieuwe Polo, vijf centimeter
korter dan zijn voorganger,
maar met een langere wielbasis
en iets hoger en breder, is er
met twee of met vier deuren en
met drie benzinemotoren (1.0,
1.3 en 1.6) en een 1.9 diesel.
Overigens komt later een zuini
ge direct-ingespoten dieselmo
tor voor het kleintje. En daar
mee wordt het belangrijkste
onderscheid met de Golf neer
gezet: de auto is net zo ruim als
het eerste Golfmodel, maar
krijgt minder motorisering
Diefstal
VW heeft de nieuwe Polo een
bijzondere diefstalbescherming
meegegeven, airbags zijn niet
standaard maar wel leverbaar,
het stuurwiel is in alle uitvoe
ringen in hoogte verstelbaar,
stuurbekrachtiging is er vanaf
de 1.3 en VW heeft het 'bouw
stenen-systeem' op deze nieu
we auto losgelaten. De klant
kan dus bepaalde pakketten
kiezen om de auto uit te rusten.
Daar moet wel voor betaald
worden, maar het begrip 'kale'
Volkswagen zal hiermee aan
inhoud verliezen.
De Polo is een kleine auto,
maar wel een echte VW. Al
rijdend openbaren zich geen
rammeltjes, de stoelen zitten
degelijk en de bediening wekt
vertrouwen. VW bouwt de auto
in een oplage van 350.000 per
jaar in Wolfsburg en het
Spaanse Pamplona. Per auto
kost dat 16 uur. Een Golf bou
wen komt op niet minder dan
30 uur...
Ongetwijfeld zullen veel klan
ten beslissen om in plaats van
een Golf (ruim 30.000 gulden)
een iets kleinere Polo aan te
schaffen. „We houden daar ook
rekening mee," zegt commer
cieel directeur Leo Ladage van
Pon. „Het systeem van de
bouwstenen om uitrustings
pakketten samen te stellen
komt straks ook voor de Golf
en de Passat. Het gaat erom zo
goed mogelijk in te spelen op
de wensen van de klant. De
concurrentie wordt heviger,
met name in het kleine seg
ment. Volkswagen moet daar
heel scherp in mee blijven
doen."
Pon heeft nog duizend Polo's
van het huidige model in de
aanbieding. Voor dit jaar ko
men er nog 3500 nieuwe mo
dellen bij.
Een beeld van het Zundertse corso van 1993.
foto de stem ben steffen
Verder Landinwaarts is een rubriek
met toeristische en culturele uit
gaanstips.
Zundert - In het centrum van
Zundert wordt zondag septem
ber het Bloemencorso Zundert
gehouden. De optocht bestaat
uit 17 praalwagens (elk zo'n 20
meter lang) met de dahlia als
middelpunt. Voordat de optocht
van start gaat is er een jaar
markt en een straattheatermani-
festatie. Maandag zijn de praal
wagens te bezichtigen op het
terrein aan de Molenstraat. Het
evenement begint zondag om
13.30 uur.
Aalsmeer - Zaterdag vindt het
Bloemencorso Aalsmeer plaats.
Praalwagens, luxewagens en bij
zondere voertuigen, uitbundig
versierd met de mooiste bloemen
en planten, rijden een route, via
Amstelveen naar Amsterdam,
waarlangs vele bezoekers het
corso kunnen aanschouwen. De
dag voor en de dag na het corso
staan de wagens tentoongesteld
in de bloemenveiling Aalsmeer.
Op de corsodag rijdt het corso 's
avonds verlicht door Aalsmeer.
Dit jaar, 1994, staat het corso in
het teken van de tulp.
Schiphol - Wie per vliegtuig te
rugkomt van een vakantie in
Griekenland, Amerika of Indo
nesië, kan zich misschien nog
moeilijk voorstellen dat de Ne
derlandse luchtvaartgeschiede
nis pas 75 jaar oud is. Wie 75
jaar geleden met het vliegtuig
weg wilde, kwam niet verder
dan Londen, Parijs of Bremen.
Dat er heel wat gebeurd is in die
75 jaar, bewijst het luchtvaartr-
museum Aviodome op Schiphol.
Daar is tot 23 oktober de exposi
tie 'Nederland 75 jaar lucht-
vaartland' te bezoeken. De ten
toonstelling is georganiseerd ter
gelegenheid van het 75-jarig be
staan van Fokker, de luchthaven
Schiphol, de KLM en het Natio
naal Lucht- en Ruimtevaartla
boratorium.
Rotterdam/Den Haag/Arnhem/
Nijmegen - Op 3 en 4 september
wordt in een aantal het culturele
seizoen geopend.
In Rotterdam zullen op 3 sep
tember van 12.00 uur tot 23.00
uur in het Museumpark verschil
lende muziek-, theater-, dans
en cabaretgroepen optreden.
In Den Haag vinden op 3 en 4
september op talloze locaties,
waaronder het Plein, voor de
Nieuwe Kerk en op het Spui,
optredens en activiteiten plaats.
Tevens is er open huis in de
theaters.
In Arnhem zullen op 4 septem
ber op verschillende locaties op
tredens, demonstraties, films en
rondleidingen zijn. Tevens kun
nen op deze dag bezoekers een
kijkje nemen achter de schermen
bij de Arnhemse theaters, musea,
galeries en muziekpodia.
In Nijmegen vindt op 4 septem
ber in het centrum het festival
met o.a. een culturele informa
tiemarkt en optredens van ar
tiesten en ensembles plaats.
Amsterdam - Van 6 september
tot en met 11 september vindt
van 10.00 uur tot 18.00 uur in
het Nautisch Kwartier, Ooster
donk te Amsterdam de beurs
Hiswa te water plaats. Naast de
zeil- en motorboten met een mi
nimum lengte van zeven meter,
biedt de Hiswa ook primeurs van
nieuwe jachten. Zeil- en masten
makers, jachtmakelaars en leve
ranciers van nautische artikelen
zijn op de kade vertegenwoor
digd.
Gouda - Tot en met 4 september
vindt dagelijks van 12.00 uur tot
24.00 uur in de binnenstad van
Gouda het Randstad Jazzfestival
plaatsvinden. Er zullen optre
dens zijn van jazz- en dixieland
bands o.a. in de nostalgische
spiegeltent op de Markt. Zater-,
dagmiddag is er een 'streetpa-
rade' door het centrum.
Op 2 april 1992 be
perkte de FDA, de
Amerikaanse in
stantie die toezicht houdt op
geneesmiddelen, het gebruik
van siliconen om de vrouwe
lijke borst te vergroten.
'Over levensduur van silicon-
prothesen weten we minder
dan over de levensduur van
autobanden,' zo lichtte dr Da
vid A. Kessler het besluit van
het FDA toe. Het gedeeltelij
ke verbod stelde eigenlijk nie
mand tevreden. De medische
gemeente gelooft nog steeds
niet in de gevaren van silico
nen, maar wordt verbitterd
tegengesproken door een toe
nemend aantal vrouwen die
oprecht menen dat 'siliconen-
vergiftiging' van hun lichaam
een wrak heeft gemaakt.
Wat uit de prothesen sijpelen
de siliconen volgens hen in
het lichaam aan kunnen rich
ten is dan ook niet gering. Die
zouden het afweerapparaat
van het lichaam zo kunnen
ontregelen dat het antistoffen
gaat maken tegen het eigen
lichaam. Vooral het bind
weefsel zou het doelwit zijn
waardoor ziekten ontstaan als
reuma, fybromyalgie, het syn
droom van Sjogren of Lupus
Erytematodes (L.E).
Verder worden genoemd:
maag- en darmstoornissen,
hormoonstoornissen, blaas-
en nierafwijkingen, hoofdpijn,
menstruatiestoornissen, syn
droom van Raynaud, bran
dende en droge ogen, wazig
en slecht zien, hernia, borst
kanker, schrompeling van de
slokdarm bij zogende kinde
ren, Multipele Sclerose, con
centratiestoornissen en je in
het algemeen zeer moe en
beroerd voelen. De fabrikan
ten van de siliconen borstpro-
thesen werpen, zoals te ver
wachten is, elke aantijging
over hun produkten ver van
zich af. Hun standpunt is niet
interessant, want fabrikanten
zijn altijd ontkennende ver
dachten.
Maar dat de gevestigde medi
sche wetenschap hen daar in
steunt is andere koek.
Als die siliconen zoveel narig
heid veroorzaken, zo is het
algemene medische stand
punt, waarom hebben we daar
dan niets van gemerkt? Sinds
1963, dus al dertig jaar lang,
zijn deze prothesen bij 20 mil
joen Amerikaanse vrouwen
geimplanteerd, in Nederland
bij om en nabij de 25.000
vrouwen, en tot ongeveer
1988 heeft nauwelijks nie
mand geklaagd. De Inspectie
voor de Volksgezondheid
vond het dan ook niet nodig
om siliconenprothesen te ver
bieden.
De FDA, de Amerikaanse
waakhond op het gebied van
medicijnen en voedingsmid
delen. heeft, anders dan je in
veel persberichten leest, het
inbrengen van siliconenpro
thesen niet zozeer verboden
dan wel zeer beperkt. De
twee miljoen Amerikaanse
draagsters van deze prothesen
is nooit aangeraden om die
alsnog te laten verwijderen.
Dat wil niet zeggen dat ze
volgens de plastische chirur
gen geen bijwerkingen kun
nen hebben. Bij naar schat
ting 4 tot 6 procent van alle
draagsters treedt scheuring
van de siliconrubberen wand
op en bij nogal wat vrouwen
treedt schrompeling op van
het kapsel dat het lichaam om
het lichaamsvreemde implan
taat legt. Daardoor worden de
borsten abnormaal rond en
hard en soms pijnlijk, het zo
geheten 'tennisbal-effect'. Bo
vendien moeten implantaten
na een jaar of tien, vijftien
weer worden vervangen.
Sinds 1976 eist de FDA dat
fabrikanten kunnen aantonen
dat hun nieuwe middelen vei
lig zijn. Voor produkten die al
op de markt waren werd
voorlopig een uitzondering
gemaakt.
Maar toen de FDA in 1992
ten lange leste gegevens over
de veiligheid opeiste bleken
de fabrikanten die niet te
kunnen leveren. Dus toch?
Zouden uit de prothesen weg
lekkende siliconen op hun
zwerftocht door het lichaam
die eindeloze rij ziekten,
klachten en kwalen veroorza
ken? Zowel in Amerika als in
Nederland zijn de gevestigde
medische instellingen daar
niet van overtuigd.
Wat zijn hun argumenten? Si
liconen kunnen inderdaad uit
de prothesen weglekken maar
dringen, omdat ze waterafsto
tend zijn, hooguit een paar
millimeter in het omringende
Door Jan Paalman
weefsel door. Maar zelfs als
ze onbekommerd door het
lichaam zouden rondzwerven
dan is het bijna uitgesloten
dat ze zoveel schade aan zou
den kunnen richten als nu
wordt beweerd. Want silico
nen zitten in tientallen medi
sche hulpmiddelen. In kuns
theupen, medicijnen, vaat-
wandprothesen, kunst-hart
kleppen, pacemakers, ooglen-
zen, catheters, eileiderringen,
drains, hechtdraad en injectie
naalden.
Siliconen
Een gemiddelde diabeet - zo
heeft men berekend - krijgt in
zijn leven een hoeveelheid si
liconen binnen die gelijk staat
aan de inhoud van twee borst-
prothesen. En dan nog recht
streeks in het lichaam! Scha
delijke effecten van al die an
dere toepassingen zijn niet of
nauwelijks gerapporteerd.
De vrouwen die nu te hoop
lopen tegen de gevaren van
siliconen hebben wel degelijk
reële klachten. De vraag is
natuurlijk of ze zonder die
prothesen ook diè klachten
zouden hebben gehad. Lopen
ze door de prothesen méér
kans op ziekte? Dat is de
kwestie. De geruchten over
de kwalijke werking van sili
conen doen al sinds het begin
van de jaren tachtig de ronde
(in 1984 moest de firma Dow
Corning 1,5 miljoen dollar
schadevergoeding uitkeren
aan ene Maria Stern) en fabri
kanten 'en plastisch chirurgen
hebben toen verzuimd om die
geruchten door een definitief
onderzoek eens en voor altijd
te ontzenuwen. Maar goed.
Men probeert nu letterlijk op
het scheiden van de markt
alsnog aan de nodige gege
vens te komen.
De beste manier waarop dat
zou kunnen is het prospectie
ve onderzoek: men volgt het
medische leven van vrouwen
die een borstprothese hebben
gekregen en vergelijkt hun lot
met die van een vergelijkbare
groep vrouwen. Er loopt zo'n
onderzoek, maar het zal uiter
aard jaren duren voordat de
resultaten bekend zullen zijn.
In alle haast heeft men nu
enkele retrospectieve ofwel
terugkijkende onderzoeken
gedaan. Bijvoorbeeld. Vrou
wen bij wie jaren geleden een
siliconenprothese was geïm
planteerd hadden niet vaker
borstkanker gekregen dan je
redelijkerwijze zou mogen
verwachten. En juli j.l. publi
ceerde het vermaarde medi
sche tijdschrift de New Eng
land Journal of Medicine een
retrospectief onderzoek waar
uit zou moeten blijken dat
siliconenprothesen geen
merkbaar hogere kans geven
op bindweefselziekten (o.a.
reuma) en andere kwalen.
Men had daartoe de gegevens
verzameld van 874 vrouwen
die sinds 1964 een prothese
hadden en die bleken niet
vaker te zijn getroffen' door
opgemelde kwalen. De resul
taten zijn, zo haasten de on
derzoekers er bij te melden,
niet doorslaggevend. Dat kan
ook niet met retrospectief on
derzoek.
Maar als siliconen inderdaad
zo'n verwoestende uitwerking
hebben, als, zoals wordt be
weerd, inderdaad de helft van
deze vrouwen een siliconen-
vergiftiging oplopen, dan zou
dat zeker uit de cijfers hebben
moeten blijken.
De fabrikanten hebben de
processen om miljoenen dol
lars schadevergoeding niet af
gewacht (het tot nu toe hoog
ste uitgekeerde bedrag is nu
15 miljoen dollar) en bieden
alle vrouwen die er voor in
aanmerking komen een te
verdelen afkoopsom van 4.25
miljard gulden. (Daarvan gaat
slechts 3 procent naar niet-
Amerikaanse vrouwen.) Bin
nenkort doet een Amerikaan
se rechter hier uitspraak over.
Wie een claim wil indienen
kan uiterlijk tot 25 oktober te
recht bij de Consumenten
bond (070- 3809001) of bij de
Stichting Steunpunt voor
Vrouwen met Silicone implan
taten, SVS: 03200-40102.
Bowling Green (ap) - Niet minder dan 100.000 mensen worden het
komende weekeinde verwacht in Bowling Green, Kentucky, om de
opening van het eerste Corvette-museum bij te wonen. Het'museum
is opgezet door een stichting en beslaat een oppervlakte van ruim
6000 vierkante meter. Het gebouw staat tegenover de fabriek, waar
moederbedrijf General Motors de Chevrolet Corvette laat assemble
ren. In 1953 rolde de eerste 'Vette', zoals de liefhebbers hem noemen,
van de band in Flint, Michigan. Van de 300 exemplaren die dat jaar
werden gemaakt is nummer 262 in Bowling Green tentoongesteld.