DE STEM
Jennifer Batten speelt in Breda
IJK nieuws
Rotterdams festival
moet kritiek smoren
UIT gids
t kort
tl deelname
al onderwijs
Gitariste van Michael Jackson beantwoordt vragen in pöpcentrum Para
NOS belicht de moderne
dans uitgebreid in
een tiental programma's
Werken van
Brabantse
fotografen
Balans van
de schemer bij
Arie de Groot
IN BEELD
3 30 AUGUSTUS 1994 C3.
ken aan zat te komen werd
afgelopen week tijdens de
voorlaatste sterrit van de
Zeeuws-Vlaamse sterritten-
competitie realiteit. TC Axel
volgt zichzelf op al kampioen.
De Axelaars moesten tijdens
de door Freewheel'79 georga
niseerde sterrit in Schoondijke
dan wel de winst aan de Wie
lertoerist laten, maar hun
overwicht was dit seizoen der
mate groot dat prolongatie er
al geruime tijd in zat.
Wielertoerist mag zich na de
winst vice-kampioen noemen,
terwijl TC Westdorpe het ster
ke seizoen komende week wel
licht afsluit met de derde
plaats. In café Bon Ami in
Schoondijke kwamen 109
deelnemers afstempelen. De
laatste sterrit wordt woensdag
31 augustus verreden. Organi
sator is dan TC Westdorpe en
stempelplaats café 't Oude
Raedthuys, waar men tussen
18.00 en 20.30 uur terecht kan.
UITSLAG
1. Wielertoerist 74,68 punten, 2.
TC Axel 72,60, 3. Freewheel'79
72,55, 4. TC HAS 41,30, 5. TIO
39,60, 6. TC Westdorpe 39,45, 7.
RTC Delta 38,56, 8. TC Breskens
38,00, 9. TC Aardenburg 28,50,
10. TC Zwinhoeve 26,00.
Stand na 16 ritten: 1 TC Axel
1236,92, 2. Wielertoerist (Eede)
1027,32, 3. TC Westdorpe 832,48,
4. Freewheel'79 (Schoondijke)
733,65, 5. RTC Delta (Terneuzen)
654,67, 6. TC HAS (Sluiskil)
654,54, 7 WTC Aloy (Graauw)
592,25, 8. TIO (Oostburg) 549,60,
9. TC Breskens 450,00, 10. TC
Zwinhoeve (Retranchement)
374,00.
Voetbalkamp
Corn Boys
Sas van Gent - De jeugdcom
missie van de voetbalvereni
ging Corn Boys houdt vrijdag
2 en zaterdag 3 september
voor de zesde maal een jeugd
voetbalkamp op het sportpark
De Valcke voor D-, E- en
F-pupillen.
De E-pupillen overnachten
van vrijdag op zaterdag op het
sportpark in een tentenkamp
en de D-pupillen nemen zater
dag deel aan een sponsorloop.
Daarnast zijn er nog tal van
activiteiten, zoals vier tegen
vier, house-training, competi
tievoetbal en videofilms bekij
ken.
bedrag aan. Om 15.00 uur
wordt de opbrengst overhan-
digd.
YPSILON - De afdeling Zee-
1 land van Ypsilon houdt van
avond om 19.30 uur een bij
eenkomst in verpleeghuis Ter
Schorre. Ypsilon is een vereni-
1 ging vab ouders en familie van
chronisch-psychotische en
I schizofrene mensen. Verdere
informatie 01148 - 2217.
Sas van Gent
EXPOSITIE - In de burger-
zaal van het stadhuis is van
zaterdag 3 september tot en
met dinsdag 6 september een
II expositie te zien van amateur-
e kunstenaars. Linde Bayens uit
Zelzate en Ludwig de Caluwé
e uit Sas van Gent stellen hun
t werk ten toon.
aar bezochten 2534 kinderen één
;iaal- (so) en voorgezet speciaal
laarmee lag het leerlingenaantal
in 1992.
i kent smds 1989 een sterke"stij-
ging van het -leerlingenaantal.
Binnen het vso is het lom met 55
i procent van de leerlingen de
grootste schoolsoort, daarna
volgt het mik met een leerlingen-
s aandeel van 30 procent. Het
1 aandeel van deze schoolsoort is
de laatste jaren duidelijk stij-
n gend.
r Als wordt onderscheiden naar
t regio wordt duidelijk dat er
n sinds 1986 zowel in het so als in
het vso sprake is van een sterke
stijging van het aantal leerlingen
r dat een zogeheten boven-regio-
s nale school bezoekt. Dit betreft
scholen die vanwege de signa-
■I tuur of het type onderwijs wor-
l- den bezocht door leerlingen uit
geheel Zeeland,
e Van alle leerlingen onder de 12
t jaar uit het so stroomt meer dan
- een derde door naar het voorge
zet speciaal onderwijs. Een vier-
n de deel gaat naar het (indivi
dueel) voortgezet beroepsonder-
I' wijs; 7 procent komt op het VBO
l, terecht; 4 procent vervolgt de
.1 opleiding aan een basisschool.
Van de schoolverlaters van het
e VSO stroomt meer dan de helft
door naar het voortgezet onder-
0 wijs. Een groot deel van hen
n vervolgt de opleiding aan het
■t IVBO. Ruim een derde komt bui-
t ten het onderwijs terecht. Deze
r categorie leerling begeeft zich
t vooral op de arbeidsmarkt.
■^Als ik door de stad loop denk ik
regelmatig dat er mensen bezig zijn
met dingen die niet deugen. Dat is
ballast"
Jaap Jongbloed,
tv-presentator Dead Line<
11,ftp! im
Gids
DINSDAG 30 AUGUSTUS 1994 DEEL I
Van onze verslaggever
De helblonde Jennifer Bat
ten verwierf internationale
bekendheid als gitariste
van Michael Jackson. Aan
zijn zijde toerde ze de hele
aarbol over en stond zij op
de planken van de grootste
stadions en concertzalen
van de wereld.
Naast deze bezigheden
verzórgt zij voor gitaarfa
brikant Ibanez een aantal
clinics/workshops waarin
ze haar talenten etaleert.
Aanstaande zondagmiddag
brengt ze een bezoek aan
regionaal popcentrum Pa
ra, aan het Bredase Van
Coothplein.
Para organiseert in het nieuwe
concertseizoen een aantal worko
shops/clinics en tijdens deze bij
eenkomsten kan een gelimiteerd
'aantal deelnemers meespelen en
les krijgen van bekende vader
landse artiesten. Voor het ko
mende seizoen hebben de vol
gende artiesten al toegezegd een
workshop te zullen leiden: Ma-
griet Eshuis (2-10), Bertus Bor-
gers (6-11) en Cesar Zuidewijk
(4-12).
De Amerikaanse topgitariste
Jennifer Batten opent met haar
clinic het nieuwe Para-concert-
seizoen. Voor de clinic van Bat
ten kan men zich echter niet
inschrijven. Ze geeft een demon
stratie van ruim een uur, daarna
is het mogelijk om vragen te
stellen aan deze gitaarbeul.
Batten, die Jeff Beck haar grote
voorbeeld noemt, studeerde aan
het prestigieuze Guitar Institute
of Technology. Ze schreef een
aantal cursusboeken over gitaar
techniek, waaronder Two Hand
Rock, waarin ze haar benadering
van de zogenaamde 'two-hand-
tapping-techniek' uitlegt.
Uiterlijk
Ook tijdens haar clinics legt Jen
nifer Batten sterk de nadruk op
deze tapping-technieken, die ze
in eerste instantie van mede-stu
dent Steve Lynch leerde en ver
volgens verder uitwerkte.
Haar grootste bekendheid kreeg
ze als gitariste van de begelei
dingsband van Michael Jackson.
Zij vergezelde deze eigenzinnige
zanger tijdens zijn 'Bad'-en
Dangerous-tour en soleerde in
nummers als Dirty Diana en
Beat it. Haar bijzondere tech
niek en zeker ook haar opvallen
de uiterlijk droegen er toe bij dat
haar beeltenis regelmatig de
Door Janny Kok
Rotterdam - De Rotterdamse directeuren van musea rond het
Museumpark, de directeur Rotterdam Festivals en zijn collega
(ad interim) bij Uit Promotie Rotterdam hebben genoeg van
de kritiek, dat het door architect Rem Koolhaas ontworpen
Museumpark een grote landschapsarchitectonische misser is
en beslist geen publiekstrekker.
Van 2 september tot en met 2
oktober wordt het Museumpark
festival Rotterdam 1994 gehou
den en het van theater, (klas
sieke) muziek, dans, beeldende
kunst, tentoonstellingen en le
zingen bol staande programma
wekt de indruk dat het Rotter
damse culturele leven voorgoed
af wil van het cliché dat 'er in
Rotterdam niets te doen is'.
Het kan haast niet anders of die
indruk wordt meteen weggeno
men op de Uitgaansmarkt Rot
terdam, waarmee het Museum
park-festival Rotterdam 1994 op
zaterdag 3 september pas goed
begint. Dan presenteren toneel-
en theatergezelschappen,
schouwburgen, theaters en het
concertgebouw hun programma.
Dat wordt 's avonds om 22.00
uur afgesloten met de voorstel
ling 'Dimonis' (Duivels) van Els
Comediants, die onder meer de
slotceremonie van de Olympi
sche Spelen van 1992 in Barcelo
na tot een waar spektakel maak
te. Dat belooft de Spaanse groep
op de Uitgaansmarkt weer te
doen op een bijzondere plek: op
het dak van het Nederlands Ar
chitectuurinstituut en daar om
heen.
Geconcentreerd
„Dat slotoptreden is meteen het
begin van het museumpark-fes
tival", zegt directeur a.i. Kees
Botschuijver van Uit Promotie
Rotterdam. „We willen proberen
dat festival jaarlijks te organise-
covers van muziek- en gitaar
tijdschriften sierde.
Debuut-album
Ondanks haar lange carrière
verscheen pas vorig jaar een de
buut-album van Batten, die als
titel Above, Below and Beyond
meekreeg. Een van de opval
lendste nummers op deze schijf
heet Flight of the Bumble Bee.
Het is een eigentijdse bewerking
van een klassiek stuk van Rims-
ky-Korsakov, dat regelmatig
door muzikanten wordt gebruikt
om een bepaalde virtuositeit te
demonstreren. Trompettist Har
ry James speelde het al in de
jaren vijftig en Julian Lloyd
Webber deed het op cello.
Box-gitaar
Van de versie van Jennifer Bat
ten is ook een promotievideo
gemaakt, waarin ze op de zoge
naamde 'box-gitaar' speelt, een
instrument dat is ontwikkeld
door Australiër Stewart Box.
Deze gitaar heeft een grote, bre
de hals met aan de achterzijde
een smalle richel. Er zitten
twaalf snaren op, maar gestemd
alsof je twee gitaren hebt: twee
maal E, A, D, G, B, E. De
linkerhand speelt op de normale
manier op de onderste zes sna
ren, terwijl de rechterhand de
bovenste zes bespeelt.
Voor, met name, gitaristen
vormt deze eerste clinic een
unieke gelegenheid om Jennifer
Batten live aan het werk te zien.
Het programma begint om 14.00
uur stipt.
Kaarten zijn verkrijgbaar bij Pop
centrum Para en bij bij muziek
handel Dykmans aan de Bredase
Haagdijk. Voor meer informatie
en eventuele deelname aan de
overige workshops is het moge
lijk contact op te nemen met Rob
van der List, telefoon
076-145114.
De nieuwe chef-dirigent van
het Rotterdams Philharmoni-
nisch Orkest, de Rus Valery
Gergjev. foto archief de stem
ren rond een bepaald thema. Het
zal er een beetje a la Boulevard
of Broken Dreams uit komen te
zien."
Vast staat dat er voor dit festival
niet gekozen is voor een thema
tische maar voor een 'geconcen
treerde' aanpak, waarbij diverse
culturele feiten er met de haren
lijken bijgesleept.
De organisatoren ontkennen dat
in alle toonaarden, maar initia
tiefnemer van het Museumpark
festival Rotterdam 1994, Johan
Moerman, noemt desondanks al
snel de vestiging van het Neder
lands Foto Instituut in Rotter
dam, de verhuizing van het cen
trum voor kunst en (media)tech-
nologie V2 van Den Bosch naar
Rotterdam en de nieuwe behui
zing van het Scapino Ballet in de
havenstad als aanleiding voor de
organisatie van het festival.
Gergjev
Het museumpark-festival moet
ook het platform zijn voor de
introductie van de nieuwe chef
dirigent van het Rotterdams
Philharmonisch Orkest, Valery
Gergjev, al zal hij dat niet in het
Museumpark maar in het con
certgebouw De Doelen doen.
Daar zal Valery Gergjev de Ki-
rov-opera presenteren op maan
dag 12 september. Hij zal op
vrijdag 16 september weer het
podium van De Doelen bestijgen
en dan om samen met het Rot
terdams Philharmoninisch Or
kest de Zesde symfonie van Ma
hler uit te voeren.
De Rotterdamse Schouwburg
heeft ter gelegenheid van het
Museumpark-festival drie voor
stellingen geprogrammeerd: op
18 en 20 september zal 'Oresteia'
in twee delen onder de regie van
de Duitse theatermaker Peter
Stein worden opgevoerd.
Over de drempel
Directeur Adri Duivesteyn van
het Nederlands Architectuurin
stituut (binnenkort treedt hij te
rug om zich helemaal aan het
Tweede Kamer-lidmaatschap te
wijden) hoopt dat het Museum
park-festival mensen ertoe aan
zet de stap 'te maken naar de
musea. Duivesteyn: „Je kunt je
als musea wel introvert opstel
len, maar dat brengt geen men
sen over de drempel. Daarom is
dit festival zo goed om ons te
presenteren."
In het museumpark zelf valt in
september vooral in de weekein
den veel te beleven. De theater
groep Vis-a-Vis belooft met To-
polino (de kleine Fiat 500) voor
een heus spektakel te zorgen.
Dat zal het Willem Breuker Kol-
lectief 'met medewerking van
vele 10-tallen muzikanten' op
muziekgebied ook doen.
Parallel aan de fotomanifesta
tie Breda Fotografica die zich
dit jaar concentreert op Ameri
kanen, toont de NBKS foto
werk van vier Brabanders. Van
Hans Biezen, Paul Bogaers,
Philomeen Raemaekers en Rian
van Seeters kun je niet zeggen
dat ze puur foto's maken; veel
beter is het inderdaad te spre
ken van fotowerk, zoals de aan
kondiging van de Nieuwe Bra
bantse Kunststichting ook doet.
Op verschillende manieren
werken deze vier met fotografi
sche processen, daarmee de
grens overschrijdend van de fo
to als een afbeelding van het
mogelijk zichtbare. Het maken,
regisseren, manipuleren, mon
teren, presenteren van de foto
is een vorm van beeldende
kunst. De manier van waarne
ming en het bijgevolg beïnvloe
den van het waargenomene is
bij uitstek de zin van de beel
dende kunst.
De houding van de fotokunste
naar is in dat opzicht geen
andere dan die van de moderne
schilder of beeldhouwer. Die
van oudsher zo duidelijk be
werkte gebieden houden zich
overigens ook al lang niet meer
aan wat we gezien de naamge
ving zo graag willen begrenzen.
Grenzen tussen disciplines heb
ben in het aktuele kunstkli
maat steeds minder betekenis.
Veel eiggntijdse kunstenaars
zijn wat je zou kunnen noemen
multidisciplinair.
Bij Philomeen Raemaekers
(1961) en Rian van Seeters
(1960) kan er geen verwarring
bestaan over het terrein dat zij
bestrijken. Wat je van hen ziet
zijn installaties die een onmis
kenbare, fysieke aanwezigheid
in deze presentatieruimte heb
ben. Het werk komt van de
muur af de zaal in of neemt
plaats op de vloer. Raemaekers
heeft een beeld opgesteld waar
in de fotografische afbeelding
(want die is er toch wel) gepro
jecteerd is op kleien platen van
lood die in een ijzeren frame
zijn vervat.
Die platen tezamen zijn aan
elkaar verbonden tot een
bouwsel op de grond dat tege
lijk heel open gehouden is. Een
installatie, inderdaad. Maar of
het werk daarmee dan ook zo
interessant is, is zeer de vraag.
Het passeren van de grenzen
der fotografie is vitaler dan het
beeld dat daarvan het resultaat
is.
Veel belangrijker is het werk
van Hans Biezen (1947). Foto's
had ik bijna geschreven, want
zijn werken lijken daar zo op.
Maar als je zijn werk volgens je
eerste aandrift bij het zien van
deze presentatie beschouwt als
een foto die iets concreet zicht
baars afbeeldt, dan heb je een
probleem. En ben je.meteen bij
de kern van de zaak.
Want wat voor ruimte is het
dan die hij fotografeert? Hoe
groot is die ruimte? Is dat wat
je voor vloer aanziet, eigenlijk
wel een vloer? Als je de 'foto'
ziet waarop een grote kei inge
klemd zit tussen de muren van
een nauwe gang, dan realiseer
je je ineens dat elke aanduiding
van schaal ontbreekt. En dat je
het beeld net zo gemakkelijk op
zijn -zij kan zien of, in enkele
andere gevallen, zelfs om zou
kunnen keren.
Biezen heeft niet 'gewoon' ge
fotografeerd maar een eigen
ruimte geschapen die geen en
kele aanduiding omtrent groot
te of funktie prijsgeeft. Met
fotografische middelen (mooi
zacht licht, diverse grijstinten
en contrasten) heeft hij het
beeld omgewerkt tot een ab
stracte ruimte die de foto voor
bij gaat. Op een zo'n fotowerk
heeft hij de effecten geschreven
.in geschilderde tekstballonnen:
animato, vivace, sentimento,
forte en dolce. Italiaanse ter
men die de stemming van de
muziek aangeven.
In de gang van de NBKS han
gen heel mooie foto's van Bra
bantse kunstenaars in hun ate
liers van de hand van verschil
lende fotografen. De bekendste
kunstenaarsfotograaf is de
Eindhovenaar Peter Cox wiens
foto's je al zo lang in zovele
catalogi tegenkomt. En de in
deze presentatie meest gekiekte
kunstenaar is het omhoog ge
schoten talent Mare Mulders
uit Tilburg.
De mooiste opnamen zijn ech
ter die van de beeldhouwer Sjef
Voets die door Peter Cox 'geno
men' is al schetsend, denkend,
kijkend en werkend in zijn
hout. En zijn beelden, door zijn
klievende hand onderworpen
reusachtige bomen die zo te
zien vooral in zijn atelier thuis
horen.
De fotowerken zijn nog te zien
tot 12 september bij de NBKS,
Reigerstraat 16, Breda.
In de kleine, intieme ruimte
van galerie Voorwaar in het
oude centrum van Dordrecht
toont Arie de Groot kleine wer
ken op papier. Een plaats die
bij uitnemendheid geschikt is
om onnadrukkelijk en van
dichtbij tekeningen te zien. Al
les wat eeiï galerie zo opgelegd
*1
'i
\J/
Door Frits de Coninck
Tekening van Arie de Groot: zilververf, krijt en potlood op
Japans papier.
wat hij noemt mooie woorden,
woorden die op de loop gaan
met de betekenis van een
kunstwerk en daar vreemde
toeren mee uit kunnen halen.
Wat zeker is, is de ontstaansge
schiedenis 'van zijn werk op
papier. Laten we die de feiten
van het kunstwerk noemen
waar de acrobatiek van be
schouwende woorden nog geen
kans heeft. De Groot werkt op
Japans papier met krijt en pot
lood. Hij wast dat papier, ver
frommelt het en strijkt het
weer uit. Dan gaat het krijten
verder en past hij ook een
drukprocedé toe dat wolkige
sporen op het blad nalaat.
De bladen monteert hij half
over elkaar tot een geheel dat
uitermate complex van vorm en
dus van betekenis is. Het is
laag over laag, handeling na
handeling. In ieder geval is er
geen sprake van scherpe figu
ren die eenduidig en niet mis te
verstaan op het blad hun plaats
innemen. Het misverstand be
houdt alle kans. Het innemen is
opdoemen geworden uit de ne
vel van het materiaal. Bewust
zoeken en anderzijds tevreden
zijn met wat er buiten de eigen
wil om ontstaat, is karakteris
tiek voor dit soort werk. Het is
het evenwicht tussen toeleg en
toeval, de balans van de sche
en klinisch maakt, ontbreekt
hier.
Als je in dit geval niet bewust
gekomen was voor het werk
van Arie de Groot, had je je net
zo goed in de leefruimte kun
nen wanen, van een verzame
laar die zijn collectie tekenin
gen open stelt voor de buiten
wereld. Hier voel je je een ver
trouwde vreemdeling op zoek
naar interessante kunst.
Het werk op papier van Arie de
Groot heeft een balans gevon
den in de schemer. In de tus
sentijd, de wereld tussen don
ker en licht. De tekeningen die
hij maaakt gedragen zich vol
strekt autonoom, en zo hangen
ze ook aan de muur. Eigen
werelden, eilanden in tijd en
ruimte. Ze verwijzen niet, ze
vertellen niet en toch, achter
die vormen en afdrukken die
zich zo graag in de schemer
ophouden zodat we ze nooit
scherp voor ons oog krijgen,
voel je een verhaal aanwezig, in
ieder geval een stemming.
Maar het is alsof de tekening de
kijker die zich voorover buigt
om scherper te zien en de vor
men te ontraadselen, van zich
afduwt. Hij moet op afstand
blijven en zich tevreden stellen
met wat hij ziet: een stemming,
een intensiteit zoals De Groot
het zelf noemt. De kijker moet
zelf maar zien wat hij ermee
doet. En zo trekt de tekenaar
een lijn met zijn tekening.
Vraag hem dus niet naar wat de
tekening uiteindelijk bedoelt te
zijn. Arie de Groot is bang voor
mer.
En ook daar neemt De Groot
geen genoegen mee. Op sommi
ge, recente bladen heeft hij met
een klein penseel stipjes zilver-
verf over de tekening heen ge
strooid. Het is een parelketting
die hij over zijn zacht weg-
deemsterende voorstelling heen
hangt. De zilververf vangt het
licht op dat van buitenaf komt
en trekt daarmee de tekening
op, die de neiging heeft weg te
zakken in haar eigen materiaal,
dat zuigende rijstpapier.
Galerie Voorwaar exposeert te
keningen van Arie de Groot tot
13 september, Hoge
Nieuwstraat 38, Dordrecht (wo
t/m vr 's avonds, za en zo 's
middags en na afspraak:
078-133067)
Door Rinus van der Heijden
Tien programma's besteedt de NOS aan haar nieuwe serie
NOS Dans. Tien programma's, die een vervolg zijn op de
succesvolle serie Let's Dance, die de NOS de afgelopen twee
zomers uitzond. Tien programma's ook, waarin de om-
roepstichting tracht een beeld te geven van de wereld en de
(recente) geschiedenis van de moderne jazz.
Jennifer Batten, gitaarles 1 tot en met 100 binnen één uur, zondagmiddag in Para. foto ibanez
Natuurlijk lukt het in een 'derge
lijke serie, die ook al voorgan
gers heeft gekend, niet om de
volledige geschiedenis van de
dans weer te geven. Dat is ook
niet de bedoeling. De manier
echter waarop de NOS in achter
eenvolgende jaren een beeld
tracht te schetsen van nieuwe
ontwikkelingen, verdient alle
lof.
NOS Dans bestaat uit maar
liefst twintig Nederlandse pro-
dukties en twee buitenlandse.
Buiten Nederland zijn aange
kocht Martha Graham, een
danslegende en Achterland van
Anne Teresa de Keersmaeker.
Vooral deze laatste produktie is
bijzonder. De Belgische choreo
grafe deed zelf de regie voor de
registratie van AchterlandDat
is heel opmerkelijk, want op dat
gebied had de eigenzinnige De
Keersmaeker geen enkele erva
ring. „Het was dan ook heel
risicovol, want er was veel geld
mee gemoeid", meent Piet Erke-
lens, hoofd Muziek en Dans van
de afdeling Cultuur van de NOS
en initiatiefnemer van NOS
Dans. „Over het resultaat ben ik
verbijsterd. Ik vind het fascine
rend wat Anne Teresa ervan
heeft gemaakt. Zij is heel fil
misch bezig geweest, heeft het
fenomeen film volledig naar
haar hand gezet."
Kortere versie
Vanaf het begin is gekozen voor
een speelfilmversie van negentig
minuten en een televisie-regis
tratie van 56 minuten. Die korte
re versie werd bereikt door de
overgangen van de choreografie
korter, te maken en het eerste
deel te laten vervallen. De
56-minutenversie is inmiddels
bekroond met de Dance Screen
Award.
Martha Graham, een danslegen
de is een Amerikaanse documen
taire over de Moeder van de
Moderne Dans. Historische beel
den worden afgewisseld met de
len van interviews. De zelfverze
kerdheid van Graham blijkt uit
de volgende woorden die ze uit
spreekt in de film: „Ze vroegen
me naar het centrum van het
podium. Waarop ik zei: 'Het cen
trum, dat ben ik'."
In de serie NOS Dans is het
project ITokenS opgenomen.
Daarin koppelt Piet Erkelens
vier jonge cineasten aan vier
jonge choreografen. Beide cate
gorieën hebben vooral het visue
le aspect voor ogen gehouden.
De cineasten hadden nog nooit
dans gefilmd. „Vanaf het begin
hebben we grenzen gesteld",
zegt Piet Erkelens. „Zowel aan
geld als aan tijd. Daardoor
moest iedereen goed nadenken
wat hij ging doen."
Voorbeeld
Een prachtig voorbeeld van die
samenwerking is de choreografie
Still You, ook al onderscheiden
tijdens Dance Screen in Lyon.
Suzy Blok en Christopher Steel
deden de choreografie, Mijke de
Jong de regie. Het werk is heel
apart en direct gefilmd, met als
mooiste onderdeel het moment
waarop de camera vanuit het
gezichtspunt van een rondslinge
rende vrouw de omgeving regis
treert.
Opvallend is ook de keuze voor
Kaguyahime, een choreografie
van Jiri Kylién. Het ballet gaat
over de Japanse maanprinses
met dezelfde naam en is een
mega-spektakel van de bovenste
orde, met enorme decors en Ja
panse trommen van uitzonderlij
ke omvang. Hoewel het ballet de
ruimte van het theater nodig
heeft, staat het prachtig op film.
Nederlands
Veel aandacht - in NOS Dans
wordt besteed aan het Neder
lands Dans Theater. Dat is niet
zo vreemd, want Piet Erkelens
geeft vlot toe dat het heel wat
gemakkelijker is om NDT-regis-
traties in het buitenland te ver
kopen, dan andere produkties.
Aan Sabine Kupferberg, de 'lea
ding lady' van NDT-3 wordt een
compleet programma gewijd,
maar ook de 'ouderengroep' van
het Haagse gezelschap wordt
uitgebreid belicht. Met de na
druk op het Nederlands Dans
Theater zou de blik op de Neder
landse dans vertroebeld kunnen
worden, maar de Avond van de
Nederlandse Dans, die op 21
september in Maastricht wordt
opgenomen en op 23 september
wordt uitgezonden, moet dat
voorkomen.
De serie sluit op 11 november
met een film over Hans Snoek,
de vrouw die in 1945 Scapino
Ballet oprichtte. Een aardige
keuze, want tussen de start met
Martha Graham en het slot met
Hans Snoek ligt een wereld be
sloten die mede is gevormd door
deze beide dansgeschiedschrij-
I NOS Dans begint vandaag, 30
augustus, en eindigt op 11 no
vember. Alle uitzendingen zijn
op Nederland 3.
GOES
- Grand Theater
20 u. Speed.
HULST
De Koning van Engeland
20 u. The Flintstones. -
20 u. Beverly Hills Cop 3.
20 u. Speed.
20 u. The cliënt. N
20 u. Four weddings and a funeral.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Speed.
- Alhambra 2
20 u. The Beverly Hills Cop 3.
- Alhambra 3
20 u. Four weddings and a funeral.
- Alhambra 4
20 u. Flintstones.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
What's eating Gilbert Grape.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
This boys life.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 u. -Blank
check.
22.30 u. On deadly ground.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Beverly Hills Cop 3.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Speed.
Zaal 7 - 14.30, 17 u. De Aristo-
20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The next karate kid.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The crow.
Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Romeo is bleeding.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Speed.
Zaal 12 - 14.30, 17 u. Naked gun
3.
20 en 22.30 u. Blink.
Zaal 13 - 14.30, 17 u. We're back.
20 u. Shadowlands.
22.30 u. Intersection
Zaal 14 - 14.30, 17 u. Thumbeli-
na.
20 u. Schindler's list.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The getaway.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Ace ventura: pet detective.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Pelican brief.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Maverick.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Flintstones.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Escape from Absolom.
Zaal 21 - 14.30, 17 en 22.30 u.
Bad girls.
20 u. The Flintstones.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
v Serial mom.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Gilbert
Grape.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly
Hills Cop 3.
14.30, 20 en 22.30 u. Romeo is
bleeding.
20 u. The boys life.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Maverick.
14.30 en 17 u. Blank check.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow.
14.30, 17 en 20 u. Next karate kid.
14.30, 17 en 22.30 u. Escape from
Absolom.
22.30 u. Serial mom.
14.30, 17, 20 en 22.30 The
Flintstones.
20 en 22.30 u. The getaway.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed-
1 dings a funeral.
14.30 en 17 u. The Aristocats.
17 u. Shadowlands
20 u. Schindler's List.
BRUGGE
- Kennedy Komplex
14.30 en 20 u. Speed.
14.30 en 20 u. Beverly Hills Cop 3.
14.30 u. The next karate kid.
20 u. The crow.
20 u. Four weddings and a funeral.
14.30 u. Duimelijntje.
KNOKKE
- Beverlv Screens.
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Beverly
Hills Cop 3
17.30, 20 en 22.30 u. Maverick.
15, 17.30 en 20 u. The Flintstones.
22.30 u. Four weddings and a
funeral.
15 u. De Aristokatten
15, 17.30, 20 en 22.30 u