DE STEM Jennifer Batten speelt in Breda IJK nieuws Rotterdams festival moet kritiek smoren UIT gids t kort tl deelname al onderwijs Gitariste van Michael Jackson beantwoordt vragen in pöpcentrum Para NOS belicht de moderne dans uitgebreid in een tiental programma's Werken van Brabantse fotografen Balans van de schemer bij Arie de Groot IN BEELD 3 30 AUGUSTUS 1994 C3. ken aan zat te komen werd afgelopen week tijdens de voorlaatste sterrit van de Zeeuws-Vlaamse sterritten- competitie realiteit. TC Axel volgt zichzelf op al kampioen. De Axelaars moesten tijdens de door Freewheel'79 georga niseerde sterrit in Schoondijke dan wel de winst aan de Wie lertoerist laten, maar hun overwicht was dit seizoen der mate groot dat prolongatie er al geruime tijd in zat. Wielertoerist mag zich na de winst vice-kampioen noemen, terwijl TC Westdorpe het ster ke seizoen komende week wel licht afsluit met de derde plaats. In café Bon Ami in Schoondijke kwamen 109 deelnemers afstempelen. De laatste sterrit wordt woensdag 31 augustus verreden. Organi sator is dan TC Westdorpe en stempelplaats café 't Oude Raedthuys, waar men tussen 18.00 en 20.30 uur terecht kan. UITSLAG 1. Wielertoerist 74,68 punten, 2. TC Axel 72,60, 3. Freewheel'79 72,55, 4. TC HAS 41,30, 5. TIO 39,60, 6. TC Westdorpe 39,45, 7. RTC Delta 38,56, 8. TC Breskens 38,00, 9. TC Aardenburg 28,50, 10. TC Zwinhoeve 26,00. Stand na 16 ritten: 1 TC Axel 1236,92, 2. Wielertoerist (Eede) 1027,32, 3. TC Westdorpe 832,48, 4. Freewheel'79 (Schoondijke) 733,65, 5. RTC Delta (Terneuzen) 654,67, 6. TC HAS (Sluiskil) 654,54, 7 WTC Aloy (Graauw) 592,25, 8. TIO (Oostburg) 549,60, 9. TC Breskens 450,00, 10. TC Zwinhoeve (Retranchement) 374,00. Voetbalkamp Corn Boys Sas van Gent - De jeugdcom missie van de voetbalvereni ging Corn Boys houdt vrijdag 2 en zaterdag 3 september voor de zesde maal een jeugd voetbalkamp op het sportpark De Valcke voor D-, E- en F-pupillen. De E-pupillen overnachten van vrijdag op zaterdag op het sportpark in een tentenkamp en de D-pupillen nemen zater dag deel aan een sponsorloop. Daarnast zijn er nog tal van activiteiten, zoals vier tegen vier, house-training, competi tievoetbal en videofilms bekij ken. bedrag aan. Om 15.00 uur wordt de opbrengst overhan- digd. YPSILON - De afdeling Zee- 1 land van Ypsilon houdt van avond om 19.30 uur een bij eenkomst in verpleeghuis Ter Schorre. Ypsilon is een vereni- 1 ging vab ouders en familie van chronisch-psychotische en I schizofrene mensen. Verdere informatie 01148 - 2217. Sas van Gent EXPOSITIE - In de burger- zaal van het stadhuis is van zaterdag 3 september tot en met dinsdag 6 september een II expositie te zien van amateur- e kunstenaars. Linde Bayens uit Zelzate en Ludwig de Caluwé e uit Sas van Gent stellen hun t werk ten toon. aar bezochten 2534 kinderen één ;iaal- (so) en voorgezet speciaal laarmee lag het leerlingenaantal in 1992. i kent smds 1989 een sterke"stij- ging van het -leerlingenaantal. Binnen het vso is het lom met 55 i procent van de leerlingen de grootste schoolsoort, daarna volgt het mik met een leerlingen- s aandeel van 30 procent. Het 1 aandeel van deze schoolsoort is de laatste jaren duidelijk stij- n gend. r Als wordt onderscheiden naar t regio wordt duidelijk dat er n sinds 1986 zowel in het so als in het vso sprake is van een sterke stijging van het aantal leerlingen r dat een zogeheten boven-regio- s nale school bezoekt. Dit betreft scholen die vanwege de signa- ■I tuur of het type onderwijs wor- l- den bezocht door leerlingen uit geheel Zeeland, e Van alle leerlingen onder de 12 t jaar uit het so stroomt meer dan - een derde door naar het voorge zet speciaal onderwijs. Een vier- n de deel gaat naar het (indivi dueel) voortgezet beroepsonder- I' wijs; 7 procent komt op het VBO l, terecht; 4 procent vervolgt de .1 opleiding aan een basisschool. Van de schoolverlaters van het e VSO stroomt meer dan de helft door naar het voortgezet onder- 0 wijs. Een groot deel van hen n vervolgt de opleiding aan het ■t IVBO. Ruim een derde komt bui- t ten het onderwijs terecht. Deze r categorie leerling begeeft zich t vooral op de arbeidsmarkt. ■^Als ik door de stad loop denk ik regelmatig dat er mensen bezig zijn met dingen die niet deugen. Dat is ballast" Jaap Jongbloed, tv-presentator Dead Line< 11,ftp! im Gids DINSDAG 30 AUGUSTUS 1994 DEEL I Van onze verslaggever De helblonde Jennifer Bat ten verwierf internationale bekendheid als gitariste van Michael Jackson. Aan zijn zijde toerde ze de hele aarbol over en stond zij op de planken van de grootste stadions en concertzalen van de wereld. Naast deze bezigheden verzórgt zij voor gitaarfa brikant Ibanez een aantal clinics/workshops waarin ze haar talenten etaleert. Aanstaande zondagmiddag brengt ze een bezoek aan regionaal popcentrum Pa ra, aan het Bredase Van Coothplein. Para organiseert in het nieuwe concertseizoen een aantal worko shops/clinics en tijdens deze bij eenkomsten kan een gelimiteerd 'aantal deelnemers meespelen en les krijgen van bekende vader landse artiesten. Voor het ko mende seizoen hebben de vol gende artiesten al toegezegd een workshop te zullen leiden: Ma- griet Eshuis (2-10), Bertus Bor- gers (6-11) en Cesar Zuidewijk (4-12). De Amerikaanse topgitariste Jennifer Batten opent met haar clinic het nieuwe Para-concert- seizoen. Voor de clinic van Bat ten kan men zich echter niet inschrijven. Ze geeft een demon stratie van ruim een uur, daarna is het mogelijk om vragen te stellen aan deze gitaarbeul. Batten, die Jeff Beck haar grote voorbeeld noemt, studeerde aan het prestigieuze Guitar Institute of Technology. Ze schreef een aantal cursusboeken over gitaar techniek, waaronder Two Hand Rock, waarin ze haar benadering van de zogenaamde 'two-hand- tapping-techniek' uitlegt. Uiterlijk Ook tijdens haar clinics legt Jen nifer Batten sterk de nadruk op deze tapping-technieken, die ze in eerste instantie van mede-stu dent Steve Lynch leerde en ver volgens verder uitwerkte. Haar grootste bekendheid kreeg ze als gitariste van de begelei dingsband van Michael Jackson. Zij vergezelde deze eigenzinnige zanger tijdens zijn 'Bad'-en Dangerous-tour en soleerde in nummers als Dirty Diana en Beat it. Haar bijzondere tech niek en zeker ook haar opvallen de uiterlijk droegen er toe bij dat haar beeltenis regelmatig de Door Janny Kok Rotterdam - De Rotterdamse directeuren van musea rond het Museumpark, de directeur Rotterdam Festivals en zijn collega (ad interim) bij Uit Promotie Rotterdam hebben genoeg van de kritiek, dat het door architect Rem Koolhaas ontworpen Museumpark een grote landschapsarchitectonische misser is en beslist geen publiekstrekker. Van 2 september tot en met 2 oktober wordt het Museumpark festival Rotterdam 1994 gehou den en het van theater, (klas sieke) muziek, dans, beeldende kunst, tentoonstellingen en le zingen bol staande programma wekt de indruk dat het Rotter damse culturele leven voorgoed af wil van het cliché dat 'er in Rotterdam niets te doen is'. Het kan haast niet anders of die indruk wordt meteen weggeno men op de Uitgaansmarkt Rot terdam, waarmee het Museum park-festival Rotterdam 1994 op zaterdag 3 september pas goed begint. Dan presenteren toneel- en theatergezelschappen, schouwburgen, theaters en het concertgebouw hun programma. Dat wordt 's avonds om 22.00 uur afgesloten met de voorstel ling 'Dimonis' (Duivels) van Els Comediants, die onder meer de slotceremonie van de Olympi sche Spelen van 1992 in Barcelo na tot een waar spektakel maak te. Dat belooft de Spaanse groep op de Uitgaansmarkt weer te doen op een bijzondere plek: op het dak van het Nederlands Ar chitectuurinstituut en daar om heen. Geconcentreerd „Dat slotoptreden is meteen het begin van het museumpark-fes tival", zegt directeur a.i. Kees Botschuijver van Uit Promotie Rotterdam. „We willen proberen dat festival jaarlijks te organise- covers van muziek- en gitaar tijdschriften sierde. Debuut-album Ondanks haar lange carrière verscheen pas vorig jaar een de buut-album van Batten, die als titel Above, Below and Beyond meekreeg. Een van de opval lendste nummers op deze schijf heet Flight of the Bumble Bee. Het is een eigentijdse bewerking van een klassiek stuk van Rims- ky-Korsakov, dat regelmatig door muzikanten wordt gebruikt om een bepaalde virtuositeit te demonstreren. Trompettist Har ry James speelde het al in de jaren vijftig en Julian Lloyd Webber deed het op cello. Box-gitaar Van de versie van Jennifer Bat ten is ook een promotievideo gemaakt, waarin ze op de zoge naamde 'box-gitaar' speelt, een instrument dat is ontwikkeld door Australiër Stewart Box. Deze gitaar heeft een grote, bre de hals met aan de achterzijde een smalle richel. Er zitten twaalf snaren op, maar gestemd alsof je twee gitaren hebt: twee maal E, A, D, G, B, E. De linkerhand speelt op de normale manier op de onderste zes sna ren, terwijl de rechterhand de bovenste zes bespeelt. Voor, met name, gitaristen vormt deze eerste clinic een unieke gelegenheid om Jennifer Batten live aan het werk te zien. Het programma begint om 14.00 uur stipt. Kaarten zijn verkrijgbaar bij Pop centrum Para en bij bij muziek handel Dykmans aan de Bredase Haagdijk. Voor meer informatie en eventuele deelname aan de overige workshops is het moge lijk contact op te nemen met Rob van der List, telefoon 076-145114. De nieuwe chef-dirigent van het Rotterdams Philharmoni- nisch Orkest, de Rus Valery Gergjev. foto archief de stem ren rond een bepaald thema. Het zal er een beetje a la Boulevard of Broken Dreams uit komen te zien." Vast staat dat er voor dit festival niet gekozen is voor een thema tische maar voor een 'geconcen treerde' aanpak, waarbij diverse culturele feiten er met de haren lijken bijgesleept. De organisatoren ontkennen dat in alle toonaarden, maar initia tiefnemer van het Museumpark festival Rotterdam 1994, Johan Moerman, noemt desondanks al snel de vestiging van het Neder lands Foto Instituut in Rotter dam, de verhuizing van het cen trum voor kunst en (media)tech- nologie V2 van Den Bosch naar Rotterdam en de nieuwe behui zing van het Scapino Ballet in de havenstad als aanleiding voor de organisatie van het festival. Gergjev Het museumpark-festival moet ook het platform zijn voor de introductie van de nieuwe chef dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Valery Gergjev, al zal hij dat niet in het Museumpark maar in het con certgebouw De Doelen doen. Daar zal Valery Gergjev de Ki- rov-opera presenteren op maan dag 12 september. Hij zal op vrijdag 16 september weer het podium van De Doelen bestijgen en dan om samen met het Rot terdams Philharmoninisch Or kest de Zesde symfonie van Ma hler uit te voeren. De Rotterdamse Schouwburg heeft ter gelegenheid van het Museumpark-festival drie voor stellingen geprogrammeerd: op 18 en 20 september zal 'Oresteia' in twee delen onder de regie van de Duitse theatermaker Peter Stein worden opgevoerd. Over de drempel Directeur Adri Duivesteyn van het Nederlands Architectuurin stituut (binnenkort treedt hij te rug om zich helemaal aan het Tweede Kamer-lidmaatschap te wijden) hoopt dat het Museum park-festival mensen ertoe aan zet de stap 'te maken naar de musea. Duivesteyn: „Je kunt je als musea wel introvert opstel len, maar dat brengt geen men sen over de drempel. Daarom is dit festival zo goed om ons te presenteren." In het museumpark zelf valt in september vooral in de weekein den veel te beleven. De theater groep Vis-a-Vis belooft met To- polino (de kleine Fiat 500) voor een heus spektakel te zorgen. Dat zal het Willem Breuker Kol- lectief 'met medewerking van vele 10-tallen muzikanten' op muziekgebied ook doen. Parallel aan de fotomanifesta tie Breda Fotografica die zich dit jaar concentreert op Ameri kanen, toont de NBKS foto werk van vier Brabanders. Van Hans Biezen, Paul Bogaers, Philomeen Raemaekers en Rian van Seeters kun je niet zeggen dat ze puur foto's maken; veel beter is het inderdaad te spre ken van fotowerk, zoals de aan kondiging van de Nieuwe Bra bantse Kunststichting ook doet. Op verschillende manieren werken deze vier met fotografi sche processen, daarmee de grens overschrijdend van de fo to als een afbeelding van het mogelijk zichtbare. Het maken, regisseren, manipuleren, mon teren, presenteren van de foto is een vorm van beeldende kunst. De manier van waarne ming en het bijgevolg beïnvloe den van het waargenomene is bij uitstek de zin van de beel dende kunst. De houding van de fotokunste naar is in dat opzicht geen andere dan die van de moderne schilder of beeldhouwer. Die van oudsher zo duidelijk be werkte gebieden houden zich overigens ook al lang niet meer aan wat we gezien de naamge ving zo graag willen begrenzen. Grenzen tussen disciplines heb ben in het aktuele kunstkli maat steeds minder betekenis. Veel eiggntijdse kunstenaars zijn wat je zou kunnen noemen multidisciplinair. Bij Philomeen Raemaekers (1961) en Rian van Seeters (1960) kan er geen verwarring bestaan over het terrein dat zij bestrijken. Wat je van hen ziet zijn installaties die een onmis kenbare, fysieke aanwezigheid in deze presentatieruimte heb ben. Het werk komt van de muur af de zaal in of neemt plaats op de vloer. Raemaekers heeft een beeld opgesteld waar in de fotografische afbeelding (want die is er toch wel) gepro jecteerd is op kleien platen van lood die in een ijzeren frame zijn vervat. Die platen tezamen zijn aan elkaar verbonden tot een bouwsel op de grond dat tege lijk heel open gehouden is. Een installatie, inderdaad. Maar of het werk daarmee dan ook zo interessant is, is zeer de vraag. Het passeren van de grenzen der fotografie is vitaler dan het beeld dat daarvan het resultaat is. Veel belangrijker is het werk van Hans Biezen (1947). Foto's had ik bijna geschreven, want zijn werken lijken daar zo op. Maar als je zijn werk volgens je eerste aandrift bij het zien van deze presentatie beschouwt als een foto die iets concreet zicht baars afbeeldt, dan heb je een probleem. En ben je.meteen bij de kern van de zaak. Want wat voor ruimte is het dan die hij fotografeert? Hoe groot is die ruimte? Is dat wat je voor vloer aanziet, eigenlijk wel een vloer? Als je de 'foto' ziet waarop een grote kei inge klemd zit tussen de muren van een nauwe gang, dan realiseer je je ineens dat elke aanduiding van schaal ontbreekt. En dat je het beeld net zo gemakkelijk op zijn -zij kan zien of, in enkele andere gevallen, zelfs om zou kunnen keren. Biezen heeft niet 'gewoon' ge fotografeerd maar een eigen ruimte geschapen die geen en kele aanduiding omtrent groot te of funktie prijsgeeft. Met fotografische middelen (mooi zacht licht, diverse grijstinten en contrasten) heeft hij het beeld omgewerkt tot een ab stracte ruimte die de foto voor bij gaat. Op een zo'n fotowerk heeft hij de effecten geschreven .in geschilderde tekstballonnen: animato, vivace, sentimento, forte en dolce. Italiaanse ter men die de stemming van de muziek aangeven. In de gang van de NBKS han gen heel mooie foto's van Bra bantse kunstenaars in hun ate liers van de hand van verschil lende fotografen. De bekendste kunstenaarsfotograaf is de Eindhovenaar Peter Cox wiens foto's je al zo lang in zovele catalogi tegenkomt. En de in deze presentatie meest gekiekte kunstenaar is het omhoog ge schoten talent Mare Mulders uit Tilburg. De mooiste opnamen zijn ech ter die van de beeldhouwer Sjef Voets die door Peter Cox 'geno men' is al schetsend, denkend, kijkend en werkend in zijn hout. En zijn beelden, door zijn klievende hand onderworpen reusachtige bomen die zo te zien vooral in zijn atelier thuis horen. De fotowerken zijn nog te zien tot 12 september bij de NBKS, Reigerstraat 16, Breda. In de kleine, intieme ruimte van galerie Voorwaar in het oude centrum van Dordrecht toont Arie de Groot kleine wer ken op papier. Een plaats die bij uitnemendheid geschikt is om onnadrukkelijk en van dichtbij tekeningen te zien. Al les wat eeiï galerie zo opgelegd *1 'i \J/ Door Frits de Coninck Tekening van Arie de Groot: zilververf, krijt en potlood op Japans papier. wat hij noemt mooie woorden, woorden die op de loop gaan met de betekenis van een kunstwerk en daar vreemde toeren mee uit kunnen halen. Wat zeker is, is de ontstaansge schiedenis 'van zijn werk op papier. Laten we die de feiten van het kunstwerk noemen waar de acrobatiek van be schouwende woorden nog geen kans heeft. De Groot werkt op Japans papier met krijt en pot lood. Hij wast dat papier, ver frommelt het en strijkt het weer uit. Dan gaat het krijten verder en past hij ook een drukprocedé toe dat wolkige sporen op het blad nalaat. De bladen monteert hij half over elkaar tot een geheel dat uitermate complex van vorm en dus van betekenis is. Het is laag over laag, handeling na handeling. In ieder geval is er geen sprake van scherpe figu ren die eenduidig en niet mis te verstaan op het blad hun plaats innemen. Het misverstand be houdt alle kans. Het innemen is opdoemen geworden uit de ne vel van het materiaal. Bewust zoeken en anderzijds tevreden zijn met wat er buiten de eigen wil om ontstaat, is karakteris tiek voor dit soort werk. Het is het evenwicht tussen toeleg en toeval, de balans van de sche en klinisch maakt, ontbreekt hier. Als je in dit geval niet bewust gekomen was voor het werk van Arie de Groot, had je je net zo goed in de leefruimte kun nen wanen, van een verzame laar die zijn collectie tekenin gen open stelt voor de buiten wereld. Hier voel je je een ver trouwde vreemdeling op zoek naar interessante kunst. Het werk op papier van Arie de Groot heeft een balans gevon den in de schemer. In de tus sentijd, de wereld tussen don ker en licht. De tekeningen die hij maaakt gedragen zich vol strekt autonoom, en zo hangen ze ook aan de muur. Eigen werelden, eilanden in tijd en ruimte. Ze verwijzen niet, ze vertellen niet en toch, achter die vormen en afdrukken die zich zo graag in de schemer ophouden zodat we ze nooit scherp voor ons oog krijgen, voel je een verhaal aanwezig, in ieder geval een stemming. Maar het is alsof de tekening de kijker die zich voorover buigt om scherper te zien en de vor men te ontraadselen, van zich afduwt. Hij moet op afstand blijven en zich tevreden stellen met wat hij ziet: een stemming, een intensiteit zoals De Groot het zelf noemt. De kijker moet zelf maar zien wat hij ermee doet. En zo trekt de tekenaar een lijn met zijn tekening. Vraag hem dus niet naar wat de tekening uiteindelijk bedoelt te zijn. Arie de Groot is bang voor mer. En ook daar neemt De Groot geen genoegen mee. Op sommi ge, recente bladen heeft hij met een klein penseel stipjes zilver- verf over de tekening heen ge strooid. Het is een parelketting die hij over zijn zacht weg- deemsterende voorstelling heen hangt. De zilververf vangt het licht op dat van buitenaf komt en trekt daarmee de tekening op, die de neiging heeft weg te zakken in haar eigen materiaal, dat zuigende rijstpapier. Galerie Voorwaar exposeert te keningen van Arie de Groot tot 13 september, Hoge Nieuwstraat 38, Dordrecht (wo t/m vr 's avonds, za en zo 's middags en na afspraak: 078-133067) Door Rinus van der Heijden Tien programma's besteedt de NOS aan haar nieuwe serie NOS Dans. Tien programma's, die een vervolg zijn op de succesvolle serie Let's Dance, die de NOS de afgelopen twee zomers uitzond. Tien programma's ook, waarin de om- roepstichting tracht een beeld te geven van de wereld en de (recente) geschiedenis van de moderne jazz. Jennifer Batten, gitaarles 1 tot en met 100 binnen één uur, zondagmiddag in Para. foto ibanez Natuurlijk lukt het in een 'derge lijke serie, die ook al voorgan gers heeft gekend, niet om de volledige geschiedenis van de dans weer te geven. Dat is ook niet de bedoeling. De manier echter waarop de NOS in achter eenvolgende jaren een beeld tracht te schetsen van nieuwe ontwikkelingen, verdient alle lof. NOS Dans bestaat uit maar liefst twintig Nederlandse pro- dukties en twee buitenlandse. Buiten Nederland zijn aange kocht Martha Graham, een danslegende en Achterland van Anne Teresa de Keersmaeker. Vooral deze laatste produktie is bijzonder. De Belgische choreo grafe deed zelf de regie voor de registratie van AchterlandDat is heel opmerkelijk, want op dat gebied had de eigenzinnige De Keersmaeker geen enkele erva ring. „Het was dan ook heel risicovol, want er was veel geld mee gemoeid", meent Piet Erke- lens, hoofd Muziek en Dans van de afdeling Cultuur van de NOS en initiatiefnemer van NOS Dans. „Over het resultaat ben ik verbijsterd. Ik vind het fascine rend wat Anne Teresa ervan heeft gemaakt. Zij is heel fil misch bezig geweest, heeft het fenomeen film volledig naar haar hand gezet." Kortere versie Vanaf het begin is gekozen voor een speelfilmversie van negentig minuten en een televisie-regis tratie van 56 minuten. Die korte re versie werd bereikt door de overgangen van de choreografie korter, te maken en het eerste deel te laten vervallen. De 56-minutenversie is inmiddels bekroond met de Dance Screen Award. Martha Graham, een danslegen de is een Amerikaanse documen taire over de Moeder van de Moderne Dans. Historische beel den worden afgewisseld met de len van interviews. De zelfverze kerdheid van Graham blijkt uit de volgende woorden die ze uit spreekt in de film: „Ze vroegen me naar het centrum van het podium. Waarop ik zei: 'Het cen trum, dat ben ik'." In de serie NOS Dans is het project ITokenS opgenomen. Daarin koppelt Piet Erkelens vier jonge cineasten aan vier jonge choreografen. Beide cate gorieën hebben vooral het visue le aspect voor ogen gehouden. De cineasten hadden nog nooit dans gefilmd. „Vanaf het begin hebben we grenzen gesteld", zegt Piet Erkelens. „Zowel aan geld als aan tijd. Daardoor moest iedereen goed nadenken wat hij ging doen." Voorbeeld Een prachtig voorbeeld van die samenwerking is de choreografie Still You, ook al onderscheiden tijdens Dance Screen in Lyon. Suzy Blok en Christopher Steel deden de choreografie, Mijke de Jong de regie. Het werk is heel apart en direct gefilmd, met als mooiste onderdeel het moment waarop de camera vanuit het gezichtspunt van een rondslinge rende vrouw de omgeving regis treert. Opvallend is ook de keuze voor Kaguyahime, een choreografie van Jiri Kylién. Het ballet gaat over de Japanse maanprinses met dezelfde naam en is een mega-spektakel van de bovenste orde, met enorme decors en Ja panse trommen van uitzonderlij ke omvang. Hoewel het ballet de ruimte van het theater nodig heeft, staat het prachtig op film. Nederlands Veel aandacht - in NOS Dans wordt besteed aan het Neder lands Dans Theater. Dat is niet zo vreemd, want Piet Erkelens geeft vlot toe dat het heel wat gemakkelijker is om NDT-regis- traties in het buitenland te ver kopen, dan andere produkties. Aan Sabine Kupferberg, de 'lea ding lady' van NDT-3 wordt een compleet programma gewijd, maar ook de 'ouderengroep' van het Haagse gezelschap wordt uitgebreid belicht. Met de na druk op het Nederlands Dans Theater zou de blik op de Neder landse dans vertroebeld kunnen worden, maar de Avond van de Nederlandse Dans, die op 21 september in Maastricht wordt opgenomen en op 23 september wordt uitgezonden, moet dat voorkomen. De serie sluit op 11 november met een film over Hans Snoek, de vrouw die in 1945 Scapino Ballet oprichtte. Een aardige keuze, want tussen de start met Martha Graham en het slot met Hans Snoek ligt een wereld be sloten die mede is gevormd door deze beide dansgeschiedschrij- I NOS Dans begint vandaag, 30 augustus, en eindigt op 11 no vember. Alle uitzendingen zijn op Nederland 3. GOES - Grand Theater 20 u. Speed. HULST De Koning van Engeland 20 u. The Flintstones. - 20 u. Beverly Hills Cop 3. 20 u. Speed. 20 u. The cliënt. N 20 u. Four weddings and a funeral. VLISSINGEN - Alhambra 1 20 u. Speed. - Alhambra 2 20 u. The Beverly Hills Cop 3. - Alhambra 3 20 u. Four weddings and a funeral. - Alhambra 4 20 u. Flintstones. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. What's eating Gilbert Grape. Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. This boys life. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 u. -Blank check. 22.30 u. On deadly ground. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed. Zaal 7 - 14.30, 17 u. De Aristo- 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The next karate kid. Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow. Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Romeo is bleeding. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed. Zaal 12 - 14.30, 17 u. Naked gun 3. 20 en 22.30 u. Blink. Zaal 13 - 14.30, 17 u. We're back. 20 u. Shadowlands. 22.30 u. Intersection Zaal 14 - 14.30, 17 u. Thumbeli- na. 20 u. Schindler's list. Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The getaway. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ace ventura: pet detective. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Pelican brief. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Maverick. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Escape from Absolom. Zaal 21 - 14.30, 17 en 22.30 u. Bad girls. 20 u. The Flintstones. Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. v Serial mom. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Gilbert Grape. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3. 14.30, 20 en 22.30 u. Romeo is bleeding. 20 u. The boys life. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Maverick. 14.30 en 17 u. Blank check. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow. 14.30, 17 en 20 u. Next karate kid. 14.30, 17 en 22.30 u. Escape from Absolom. 22.30 u. Serial mom. 14.30, 17, 20 en 22.30 The Flintstones. 20 en 22.30 u. The getaway. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed- 1 dings a funeral. 14.30 en 17 u. The Aristocats. 17 u. Shadowlands 20 u. Schindler's List. BRUGGE - Kennedy Komplex 14.30 en 20 u. Speed. 14.30 en 20 u. Beverly Hills Cop 3. 14.30 u. The next karate kid. 20 u. The crow. 20 u. Four weddings and a funeral. 14.30 u. Duimelijntje. KNOKKE - Beverlv Screens. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3 17.30, 20 en 22.30 u. Maverick. 15, 17.30 en 20 u. The Flintstones. 22.30 u. Four weddings and a funeral. 15 u. De Aristokatten 15, 17.30, 20 en 22.30 u

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 15