Gids
met
piano
Pi
Religii
Aids vei
Boy George vertelt
openlijk over
zijn "wilde leven'
DE STEM
Pianist Cor Bakker probeert elke keer Paul de Leeuw bij te benen
Radio 2 is voortaan
voor de 35-plussers
UIT GIDS
PS
«v
Zomerexpo
in Boymans
IN BEELD
'Belze' tuinen
van
Veronica Hustinx
Portret van
Deng Xiaoping
pE STEM
Fundamentalis
Strijd ih Ruanda
„Ik maak elke dag een taartje voor de
lezers klaar en dat moet er mooi en
lekker uitzien"
Henk van der Meyden, journalist
Karin Bloemen, Herman Finkers, Frisse Jongens en
Bert van den Brink. Tien jaar geleden zaten ze samen
in het radio-programma Doorbraak '84: artiesten die
dat jaar waren opgevallen. „Van hen zou men meer
gaan horen. Nou, dat is aardig gelukt", constateert
Cor Bakker, die ook tot die lichting behoort. Nu is
Bakker aanvoerder van het combo, dat Paul de
Leeuw probeert bij te benen. En mikpunt van diens
grappen en grollen, die hij met een brede glimlach
over zich heen laat komen.
Door Maarten van de Rakt
„Het is een spelletje, beetje dol
len", vertelt de pianist, die vanaf
1 oktober weer met de Schreeuw
van de Leeuw op de buis wordt
meegezogen. „Maar verlegen,
dat ben ik absoluut niet. Ach, we
kennen elkaar goed. De laatste
theatershow hebben we 280 keer
gedaan. Het is een soort huwe
lijk. Ik heb me voorgenomen niet
te reageren. Laat mij maar rus
tig op mijn eilandje achter die
vleugel zitten."
'„Een keer heeft-ie me van de
kruk gelazerd, kon ik me nog net
aan een keyboard vasthouden.
Voor hetzelfde geld kom je op je
pols terecht en is het afgelopen.
Sindsdien houdt hij zich licha
melijk rustig.
„Het mooie van Paul is, dat hij
van iedereen het maximum eist.
Je moet op het puntje van je
stoel zitten. Hij kan zomaar iets
inzetten. Dan hoop je maar dat
het bandje dat kan oppikken. De
Oud en Nieuwshow, bijvoor
beeld. Hij gaat met iemand dan
sen, hij zet eendiedje in dat niet
bestaat, hij verzint een melodie,
soort walsje, en dan moet je hem
maar zien te volgen. We pakken
hem ook wel eens terug met een
liedje. Dat vindt-ie leuk of je
wordt genadeloos afgestraft. De
wisselwerking is gegroeid, je
durft meer."
Tien jaar
Cor Bakker zit tien jaar in 'het
vak'. De Tros wijdt aan deze
bescheiden mijlpaal vier aparte
afleveringen van het radiopro
gramma Coulissen op donder
dagavond. De eerste werd afge-
lop'enm donderdag uitgezonden.
„Ik heb een paar dingetjes opge
schreven", blikt Bakker spie
kend terug op zijn loopbaan. „In
1984 ben ik afgestudeerd aan het
Sweelinck Conservatorium in
Amsterdam. Meteen begonnen
met Marjol Flore te begeleiden.
Zij heeft op mij gewacht. Vanaf
dat moment heb ik met muziek
mijn brood verdiend."
Het balletje ging rollen. Een se
rie optredens in Scheveningen
met Marjol Flore, de vorming
van een trio, de radio-reeks Cou
lissen, winnen van de Scheven
ingen Begeleidersprijs, seizoen
met Jenny Arean, het Podium
van de Lichte Muziek (NOS-ra-
dio). Vanaf 1989 is Bakker sa
men met Hans Vroomans de pia
nist van het Metropole Orkest.
Het was zijn idee er een duo-job
van te maken.
De radio-programma's brachten
hem in contact met Nederlandse
artiesten, die hij ging begeleiden.
Zo raakte hij aan de praat met
Paul de Leeuw. Het klikte. De
Leeuws voorstellen vormden een
drietrapsraket. Eerst ging het
om muziek schrijven voor de
Schreeuw, toen ook begeleiden,
en uiteindelijk kwam het combo
('Mijn Corkestje') op de proppen.
Afwisseling
De sympathieke muzikant houdt
van afwisseling. „Ik zou ook niet
één stijl alleen willen doen. Een
mooi jazzstuk, latin music met
Frits Landesbergen, een prachtig
arrangement met het Metropole
Orkest, een ingetogen liedje met
Paul. Daar doe je me allemaal
evenveel plezier mee. Ik heb net
banden ingespeeld voor John de
Mol-programma's, Traumhoch-
zeit en zo."
„Dat is geen kwestie van niet
kunnen kiezen, maar niet willen
kiezen. Het is leuk om all-round
bezig te zijn. Wel moet je waak
zaam zijn dat je niet alleen maar
kwantiteit brengt. Zo'n piano
duo, dat ik doe met Bert van den
Brink, gaat puur om kwaliteit.
Dat vergt wel wat van je kun
nen. Daarnaast is het zakelijk
gezien het slimste om niet op één
paard te wedden."
„Waarom piano? Alles ligt klaar.
Je drukt een toets in en je hebt
geluid. Jé hoeft je niet druk te
maken om embouchure of zui
verheid, net als bij blaas- en
strijkinstrumenten. Geen ge
sjouw, overal staat een vleugel.
Hengsten
Je kan in je eentje spelen. Het is
compleet, je beschikt over bas
sen, akkoorden, een melodie."
„Je wilt zo mooi mogelijk spelen.
Vrijen met die piano. Het is
Cor Bakker: „Het is geen kwestie van niet kunnen kiezen, maar
niet willen kiezen.foto dijkstra
alleen al lekker om die toetsen te
voelen. Je kan op duizend ma
nieren die toets indrukken en
een toon laten klinken. Het is
toch maar een kist met snaren,
eigenlijk niks, terwijl een blaas
instrument echt van ^binnenuit
komt."
De liefde voor muziek is Cor
Bakker niet met de paplepel in
gegoten. „Ik kom uit een a-cul
tureel gezin met vier kinderen.
Niemand deed wat. Ik moest er
helemaal zelf voor vechten. Op
de lagere school stond een oude
piano. Ik vond het leuk er een
beetje op te hengsten. De onder
wijzer speelde in de pauze, vrij
slecht, maar ik vond het heel
indrukwekkend."
„Nadat de onderwijzer een goed
woordje voor me gedaan had,
kreeg ik een melodica, een blaa-
spianootje met twee octaven.
Dat was behelpen. Na heel lang
zeuren kwam er een oude piano
in huis. Ik was elf, dat is vrij
laat. Meteen al was ik een enor
me fan van Louis van Dijk,
kocht al zijn platen, die ik noot
voor noot uitzocht. Luisteren en
honderd keer proberen. Daar
door worden je dren heel goed
getraind. Vanaf mijn vijftiende
heb ik balletles begeleid. Geen
noot muziek voor je neus. Zo leer
je pas improviseren."
Aan een conservatorium dacht
Bakker in de verste verten niet.
Radiotechniek leek hem wel wat.
Bovendien had hij geen flauw
idee wat hij in zijn mars had. De
muziekleraar bood uitkomst:
Louis van Dijk bellen. „Ik ging
er met de zenuwen in mijn lijf
heen. Hij luisterde een half uur
en zei recht in mijn gezicht: 'Je
bent het doodschoppen niet
waard als je niet naar het con
servatorium gaat. Doe het nou
•maar'. Dat was een enorme sti
mulans."
Bootje
„Het leuke is dat ik ondertussen
zelf concerten met Louis heb
gedaan. Dat is wat. Als "jongetje
kijk je enorm op tegen zo'n pia
nist en tegen het Metropole Or
kest. Dan zit je er ineens gewoon
tussen. Ik voel het als een rubber
bootje op een rivier."
„Waar het bootje heengaat, is
natuurlijk de vraag. Want diet
bootje is vrij groot geworden,
toen Paul de Leeuw in het spel
kwam. Volgens collega's zou
hem begeleiden slecht zijn voor
je naam. Voor mij telt het crite
rium, dat ik iets leuk moet vin
den. Als je met je hoofd op
televisie komt, gaat het hard.
Mensen vragen je overal voor.
Openingen van zaken, spelletjes
op tv, daar begin ik niet aan.
Bekendheid heb ik nooit geam
bieerd. Ik hoef niet in de bladen
te komen", zegt Cor Bakker stel
lig-
„Het is niet zo dat ik dolgraag
met mijn hoofd voor de camera
kom. Ik moest er vreselijk aan
wennen voor het voetlicht te
treden en dat geldt nog steeds.
De eerste keer op een podium is
verschrikkelijk. Ik heb wel eens
A computer which will solve
every problem in the world, zo
heet de vloersculptuur van Wal
ter de Maria (Californië, 1935)
die weer te zien is op de plek
waar die in 1984 speciaal voor
gemaakt is. Voor de grote bo
venzaal in de nieuwe vleugel
van Museum Boymans-van
Beuningen.
De sculptuur is een verzameling
van 75 staven van roestvrij en
gepolijst staal. Elke staaf is een
meter lang maar de vormen ver
schillen. De verzameling is
exact en dus streng geordend.
De slagorde vangt aan bij de
drie: drie staven die driehoekig
van vorm zijn, het absolute mi
nimum van vorm om als staaf
zelfstandig te kunnen bestaan.
Dan volgen vier staven die vier
kant zijn, en zo door tot de
langste reeks: twaalf staven die
twaalfhoekig zijn. Een hoek
verder en de staaf wordt rond
en heeft daarmee geen vaste,
dat wil zeggen onbeweeglijke
plaats meer. De lengte van de
staven, een meter, is tegelijk de
maatvoering voor de hele orde
want de ruimte tussen de gele
deren is ook precies een meter.
Om zoiets gestalte te geven
biedt de computer inderdaad
uitkomst. Het werk is volstrekt
mathematisch van oorsprong en
industrieel vervaardigd. Glad,
koud (maar niet kil), rigide en
volmaakt. Geen enkele oneffen
heid doorbreekt de strenge wet
matigheid van het sublieme
denken. Dit werk is gepolijst
staal geworden mathematica,
helemaal alleen in een grote
zaal.
Wat lijkt op het eerste oog het
menselijke dan veraf. Waar is
Door Frits de Coninck
de woede, de twijfel, de euforie,
waar zijn honger en dorst, waar
is de tijd? Aan opperste vol
maaktheid lijkt het menselijke
voorbijgegaan. En toch. Het is
uitgerekend de tijd die het werk
toegankelijk maakt en binnen
handbereik brengt. De zaal is zo
groot en het beeld navenant zo
uitgestrekt dat niemand er ach
teloos aan voorbij kan. Erom
heen lopen, alleen al om naar
een andere zaal te gaan, vergt
tijd. En die tijd gebruikt ieder
een om te kijken, te tellen en te
analyseren. Want wie wil niet
weten wat de sleutel is van deze
ordening.
Tellen en rekenen zijn manieren
van de geest om de buitenwe
reld te doorgronden en die dus
eigen te maken. Wat je snapt,
wordt iets van jezelf. Wat dus in
aanvang zo onpersoonlijk leek,
vraagt wel degelijk een per
soonlijke betrokkenheid. Het is
de schaal van deze installatie
die daartoe aanzet.
Ontvankelijkheid voor dit beeld
van De Maria maakt ook open
voor het licht dat een belangrijk
deel is van dit beeld op deze
plek. Het is het licht, in deze
zaal zowel daglicht als veelvou
dig kunstlicht, dat erin slaagt
de strenge mathematiek te trot
seren en te doorbreken. Want
niet elk van de 75 staven vangt
in gelijke mate licht.
De ene vangt het licht en flon
kert en wordt er letterlijk uitge
licht, waar de andere net iets
verder van de lichtbron afligt
en gewoon een staaf blijft. En
dat alles is uiteraard afhanke
lijk van de positie van de kijker.
Hij is het die door verandering
van standpunt het licht op een
andere wijze de ordening laat
doorkruisen. Het beeld is in
drukwekkend. Het vult het
vloeroppervlak en maakt je te
gelijk bewust van de leegte van
de grote zaal.
De vloersculptuur van Walter
de Maria is een van de funda
menten van de collectie eigen
tijdse kuns't van Boymans-van
Beuningen. Naast de werken
van Bruce Nauman, Joseph
Beuys en Andy Warhol, van
welke kunstenaars op het ogen
blik overigens geen werk te zien
is.
Van een vijfde hoofdrolspeler,
de pop-artkunstenaar Claes Ol
denburg, zijn enkele objecten te
zien in het oude deel van het
museum waar in een reeks van
kleine zaaltjes, als parels aan
een halsketting, de moderne
kunstgeschiedenis aan je voor
bij trekt. Te beginnen bij eind
vorige eeuwse landschappen
van Claude Monet en eindigend
bij Claes Oldenburg uit de jaren
'60.
De pop-art is daarmee definitief
geschiedenis. En daartussenin
hoogtepunten uit de twintigste
eeuw in het bezit van Boymans.
Het dubbelportret van de ex
pressionist Kokoschka uit 1919,
Kees van Dongens vrouwenpor
tret met de vinger op de wang,
een topstuk van Kandinsky ge
naamd Lyrisches uit 1944, de
unieke collectie surrealistische
kunst met schitterende stukken
van Rene Magritte en Salvador
Sculptuur van Walter de Maria: een verzameling van 75
staven van roestvrij en gepolijst staal. foto nic. terwiggenhorn
Dali, aangrijpende beelden van
George Segal.
De kunstgeschiedenis van de
twintigste eeuw is zo terugge
bracht tot een min of meer
toevallige, maar overzichtelijke
rondgang. Natuurlijk is die on
volledig maar dat maakt het
zeker zo aantrekkelijk.
Tot slot, op verschillende plaat
sen in het museum zijn beelden
opgesteld uit de 19e eeuw in vijf
blokken die elk een opvatting
vertegenwoordigen van van de
19e-eeuwse beeldhouwkunst.
Een manier om inzicht te ver
werven in" de geschiedenis van
het beeld dat in de 20e eeuw
zo'n andere weg zou gaan.
Museum Boymans-van Beunin
gen, Rotterdam. Deze zomerop-
stelling duurt tot 5 september.
Je hoeft geen douanier, zelfs
geen grenspaal gezien te hebben
om te weten dat je op Belgisch
gebied terecht bent gekomen.
Op Vlaams gebied, beter ge
zegd, want daar gaat het hier in
het bijzonder om. Dat je in
Vlaanderen bent en niet meer in
Nederland, dat zie je.
Aan tientallen, ons grensbewo
ners toch ook vertrouwde din
gen en tot dat wat in alle on
ooglijkheid zo afwijkt, behoort
de voortuin. De Belgische beel
dend kunstenaar Veronica Hus
tinx heeft een aantal van die
'Belze' voortuinen in 1993 gefo
tografeerd en getiteld Zomer-
tuin. Die serie is nu te zien in
galerie VormVast bij het Lies-
bos in Breda.
In die titel Zomertuin zit heel
wat ironie. Wellicht zelfs over
bodig want door de keuze van
het onderwerp en de daarmee
gepaard gaande kijkrichting
van de fotograaf, kun je deze
foto's al niet serieus meer bekij
ken. Je voelt de dubbelheid die
aan die beelden kleeft. Een dro
ge, zakelijke registratie van wat
tegelijkertijd volkomen cliché
is.
Een Vlaamse voortuin, dat is
een precies afgebakend stuk
restgrond voor een bakstenen
gevel met rolluiken en alumini
um voordeur, veel grind, een
wit geschilderde autoband als
bloembak, een gipsen beeld, een
veel te grote bloembak van rode
baksteen met wit geschilderde
voeg, betonnen sierranden. En
bloemen?
Jawel, solitair geplante Afri-
kaantjes, begonia's en tot haag
gedwongen coniferen. Zomer
tuin heet dat, maar waar die
naam groei en bloei veronder
stelt, heerst slechts de levenloze
rust ofwel de dood, voor eeu
wig. De doodse gevel, de doodse
tuin.
Elke Vlaming zijn eigen villake,
my home is my castle. Allemaal
verschillend maar in het cliché
allemaal weer gelijk. Hustinx
heeft het gezien en op heel koe
le, afstandelijke manier vastge
legd. Ogenschijnlijk van op af
stand, objectief, maar als je de
ze foto's in serie maakt en
toont, dan doe je uiteraard wel
degelijk een uitspraak.
Dan ironiseer je, dan breng je
ook de kijker tot lachen. De
foto's zijn identiek van stand
punt, van formaat, van licht en
helderheid en in een opmerke
lijk, inhoudelijk detail: er is
geen mens op te bekennen. De
foto's vormen een typologie van
het Vlaamse wonen voor het oog
van het kerkvolk. Een leuke,
kleine tentoonstelling.
Zomertuinen van Veronica Hus
tinx in galerie VormVast, Liesbo-
slaan 291, Breda, tot 15 septem
ber.
DINSDAG 23 AUGUSTUS 1994 DEEL D
gezegd: zet mij maar achter een
gordijn met een emmer over mijn
hoofd."
Lekker leven
De komende tijd krijgt Bakker
geen kans zich te vervelen. Hij
somt op wat er allemaal op sta
pel staat. Het Metropole Orkest
begint deze maand een nieuwe
toer met Madeline Bell, verder
met Bert van den Brink in het
pianoduo, cd's met Madeline
Bell en met Paul de Leeuw,
natuurlijk De Schreeuw en Seth
Fiona (geen Muilen Dicht),
liedjestoernee met Paul de
Leeuw, schnabbels in het land
en kleine concertjes.
Hij vertelt over het schrikbeeld
van zonder werk zitten, over
oogsten, geld uitgeven en sparen
(„Ik wil graag lekker leven. Je
leeft nu"), verzekeren van de
handen, wonen in het rustige
West-Friesland tussen gemoede
lijke en ongecompliceerde men
sen, praat over zijn grote voor
beelden en de man waar hij het
meest van heeft opgestoken: de
Amerikaan Clare Fischer. „Van
die kennis maak ik dagelijks
gebruik. Daar" kan ik tot mijn
negentigste mee vooruit en nog
veel langer."-
Lui
„Spelen met Barbra Streisand is
een droom van me, één liedje
aan de piano gewoon heel mooi
begeleiden. Dat is geweldig. Je
weet dat dat toch nooit kan. Die
stelt hele hoge eisen. Maar ja,
who the heil is Cor Bakker?",
lacht hij breed. „Of een toer
opzetten met een instrumentale
band als Toto lijkt me fantas
tisch. Vreselijk goede muzikan
ten begeleiden, zoals die keer in
het Circustheater met Toots
Thielemans."
„Tot nu toe is het me allemaal
redelijk aan komen waaien. Ei
genlijk b.en ik heel lui geweest.
Het bootje vaart vanzelf, daar
zorgt de telefoon voor. Als die
niet meer rinkelt, moet je er zelf
voor zorgen dat het bootje vaart.
Ik ben met ideeën bezig voor de
toekomst, maar die zijn nog niet
concreet."
„Een heleboel mensen zeggen: je
moet een cd maken, een solo-cd.
Ik heb verschillende malen een
aanbod gehad. Dat is natuurlijk
hartstikke leuk, vleiend, eervol,
enzovoorts, maar wat moet erop?
Ik moet wel wat te melden heb
ben".
En: „Als mensen suggesties heb
ben... Cor Bakker, West-Fries
land; komt altijd aan", gniffelt-
Van onze rtv-redactie
Radio 2 krijgt een grondige facelift. Ontspanning, servi
ce-informatie en veel muziek moeten de zender herken
baarder maken. Radio 2 krijgt vanaf 1 januari een
strakker doorgevoerde horizontale programmering: de
zelfde programma's op dezelfde tijdstippen. Het NOS-be-
stuur heeft dit besloten.
Radio 2 gaat zich richten op
mensen van 35 tot 65 jaar.
„Het station moet het eerste
en natuurlijke alternatief zijn
voor mensen die te oud zijn of
zich te oud voelen voor de
popzender Radio 3", stelt het
NOS-bestuur. Muziek uit de
jaren '60 en '70 moet de
hoofdmoot vormen met een
verhouding muziek-gesproken
woord van 60-40 procent.
De zender moet ook voldoen
aan de behoefte aan nieuws,
sport en actualiteiten. Omwil
le van het karakter van het
station is een eigen keuze uit
en bewerking van het nieuws
noodzakelijk.
Met de nieuwe programmering
wil het NOS-bestuur het fors
gedaalde marktaandeel ver
groten. Radio 2 bediende ja
renlang tussen 15 en 17 pro
cent van de luisteraars, maar
na de vernieuwingen bij Ra
dio 3 in 1992 daalde de aan
hang naar 10 procent. Onder
invloed van de regionale en
commerciële omroepen slonk
het marktaandeel verder naar
7 procent. Streefgetal is nu 12
procent.
Verschillende voorstellen om
de populariteit van de zender
te vergroten kregen de afgelo
pen jaren nooit voldoende
steun van de omroepen. Het
nieuwe profiel van Radio 2
was voorgesteld door NCRV,
KRO, Vara en EO.
De vorige verbouwing van Ra
dio 2 dateert van 24 januari.
Vaste soorten programma's op
vaste tijden moesten de zender
toen aantrekkelijker maken en
een grotere groep luisteraars
aanspreken. Deze renovatie
was de voorbode van een
strakke horizontale program
mering. Op 24 januari kreeg
Radio 2 ook de eerste dage
lijkse programma's: Het Hart
van Twee, File-Radio en Alle
Mensen.
Van onze rtv-redactie
Boy Next Door heet de En
gelse documentaire over het
muzikale fenomeen Boy Ge
orge. Begin jaren tachtig
werd hij op slag beroemd met
zijn groep Culture Club. Hits
als Do you really want to
hurt me en Carma cameleon
bezorgden George de super-
status.
Dat een dergelijk succes niet
altijd de garantie is voor een
succesvol vervolg is te zien in
deze documentaire. Aan de hand
van interviews van familieleden,
zakelijke relaties en vrienden
ontstaat een beeld van" de ver
schillende fases in het leven van
Boy George.
Reeds als tiener realiseert Ge
orge zich dat hij anders is dan
anderen. Hij komt uit voor zijn
homoseksualiteit en gaat zich te
buiten aan vreemde exotische
uitdossingen. Op dat moment
doet hij niets liever dan het
'wilde leven' leiden.
Na zijn muzikale succesperiode
in het eerste deel van de jaren
tachtig komt dit 'wilde leven'
weer terug. De verveling binnen
Culture Club zorgt ervoor dat de
groep uit elkaar valt en dat
George aan de heroïne raakt. De
hele Engelse roddelpers die eer
der profiteerde van zijn succes
sen, valt nu over hem heen.
Boy George vertelt in Boy Next
Door openlijk over hoe hij met
zijn homoseksualiteit omging,
over zijn vreemde creaties en
over de periode dat hij aan he
roïne verslaafd was.
Nederland 3, 21.03 uur
Van onze rtv-redatie
De Chinese leider Deng Xiao
ping staat te boek als de man die
de dictatuur van het communis
me gered heeft door het leger in
te schakelen tijdens de studen
tenopstand in 1989 op het Plein
van de Hemelse Vrede. Gisteren
werd hij negentig jaar, aanlei
ding voor de BBC een portret .uit
te zenden.
De documentaire The people's
dictator schetst de Chinese voor
man die in 1978 aan de macht
kwam. Hij was de winnaar in de
'opvolgingsstrijd die na de dood
van Mao Zedong ontbrandde. In
vijftien jaar tijd maakte Deng
Xiaoping van de straatarme, we
reldvreemde Volksrepubliek een
kapitalistische politiestaat.
BBC 2, 22.30 uur
FILMS
GOES
- Grand Theater
20 u. Speed.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. The Flintstones. v
20 u. Beverly Hills Cop 3.
20 u. Speed.
20 u. The cliënt.
20 u. Four weddings and a funeral.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. Carlito's way.
TERNEUZEN
- Luxortheater
14 u. De Aristokatten.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
19 en 21.30 u. Flintstones.
- Alhambra 2
19 en 21.30 u. The Beverly Hills
Cop 3.
- Alhambra 3
19 en 21.30 u. Speed.
- Alhambra 4
19 en 21.30 u. Four weddings and
a funeral.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Naked gun 3.
Zaal 2 - 14.30, 17 u. Aristokatten .s
20 u. Schindler's list.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Blank check.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Beverly Hills Cop 3.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Flintstones.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The next karate kid.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The crow.
Zaal 9 - 14.30 en 17 u. The cow
boy way.
20 en 22.30 u. Blink.
Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Romeo is bleeding.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
This boys life.
Zaal 12 - 14.30, 17 u. 8 Seconds.
_20 u. Geronimo.
22.30 u. On deadly ground.
Zaal 13 -• 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Bad girls.
Zaal 14 - 14.30, 17 u. We're back.
20 en 22.30 u. Maverick.
Zaal 15 - 14.30, 17 u. Thumbeli-
ha.
20 u. Shadowlands.
22.30 u. Intersection.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30»,
Ace ventura: pet detective.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Pelican brief.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30».
Maverick.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Getaway.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30»-
Escape from Absolom.
Zaal 21 - 14.30 u. Gettysburg.
20 en 22.30 u. The Flintstones.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Serial mom.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly
Hills Cop 3.
17, 20 en 22.30u, R&meo is
bleeding.
20 en 22.30 u. The boys life.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. MavericK-
14.30 u. We're back
14.30, 17, 20 u. Blank check.
14.30,17 u. The cowboy way.
•v 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow.
14.30, 17 en 20 u. Next karate m-
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Escape
from Absolom.
14.30 en 17 u. 8 Seconds.
22.30 u. Serial mom.
14.30, 17„ 20 en 22.30 u. *ne
Flintstones.
20 en 22.30 u. The getaway.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 W
dings a funeral.
14.30 en 17 u. The Aristocats.
22.30 u. Shadowlands.
20 u. Schindler's List.
KNOKKE
- Beverly Screens
20.30 en 23 u. Speed. 0oVPrlV
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Beveriy
Hills Cop 3.
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Maveric^
15, 17.30, 20 en 22.30 u.
Flintstones.
17.30 u. Police academy 7.
15 u. De Aristokatten.
yan onze correspondent
pioris van Straaten
New Delhi - Bangladesh ver
keert in de greep van keihar
de confrontaties tussen mos
lim-fundamentalisten en hun
tegenstanders. Bij massale
vechtpartijen in de straten
van hoofdstad Dhaka en de
tweede stad van het land,
Chittagong, vielen de afgelo
pen maand tientallen doden
en enige honderden gewon
den. Het was een bloedig
hoogtepunt in een strijd, die
steeds verder lijkt te escale
ren.
Onlangs was de hoofdstad Dha
ka het toneel van een grote beto
ging tegen de omstreden schrijf
ster Taslima Nasrin, op wier
hoofd fundamentalistische groe
peringen een prijs van omgere
kend 2500 dollar hebben gezet.
Meer liberaal gerichte stromin
gen hielden een tegendemonstra-
tie.
De fundamentalisten stellen al
les in het werk om zoveel moge
lijk munt te slaan uit de affaire
rond Nasrin, die wordt beschul
digd van godslastering. Militante
moslims maken er geen geheim
van de kwestie als een geschenk
uit de hemel te beschouwen.
Volgens een van hun leiders, de
75-jarige Azizul Huq, toont de
zaak onomstotelijk de beperkin
gen van de vrouw aan. In een
recent gesprek met het persbu
reau AP richtte hij zijn pijlen
tevens op de premier van Bang
ladesh, Khaleda Zhia.
„Het is niet wenselijk ene vrou
welijke premier te hebben,"
vond de bejaarde fundamenta
list. Als menselijk wezen zijn ze
gewoon de mindere (van de
man). Dit is ook aangetoond
door de medische wetenschap."
Traditie
Hoewel de bevolking van Bang
ladesh voor ongeveer 90 procent
uit moslims bestaat, mist het
land een fundamentalistische
traditie zoals die wel bestaat in
Pakistan, Afghanistan en vele
landen in het Midden-Oosten.
Wie door Bangladesh reist, ziet
zelden een biddende man op
straat. In Pakistan, het land
Door Thomas Wagner
en Mark Fritz (ap)
Goma/New Delhi - Sinds
acht jaar geleden het eerste
aids-geval werd ontdekt ir
India heeft de ziekte ziet
razendsnel door het lanc
verspreid. Vooral prosti-1
tuees, drugverslaafden er
mensen die donorbloed ont
vangen lopen een grote kans
om de ziekte op te lopen
Ook in Ruanda en Zaïre ver
spreidt de ziekte zich steeds
sneller, vooral onder de
vluchtelingen in de kamper
in Zaïre.
Meer dan de helft van de prosti
tuees in een stad als Bombay is
drager van HIV, het virus da
aids veroorzaakt. Hun klanten
voornamelijk vrachtwa
genchauffeurs en trekarbeiders
brengen de ziekte verder naai
dorpen op het platteland.
In het noordoosten van India is
10 procent van de naar schat
ting 30.000 spuitende heroine-
verslaafden HIV-positief. Hon
derden particuliere bloedban
ken zijn afhankelijk van armi
mensen die hun bloed laten af
tappen om brood op de plank t(
krijgen. Donoren en hun bloec
worden nauwelijks gecontro
ieerd op de aanwezigheid vai
het dodelijke virus.
Epidemie
Het HIV-virus heeft zich ver
spreid in alle 25 deelstaten vai
het land. Hoewel de aids-epide-
mie India later bereikte dan d(
meeste andere grote landen
schat de Indiase aids-preventit
hat er 1,62 miljoen mensen vai
he totale bevolking van 880 mil
joen besmet zijn, 60 procen
meer dan vorig jaar.
Als India op deze weg dooi
"Jft gaan dan zouden aan he
eind van deze eeuw 10 miljoei
diers besmet kunnen zijn me
aids-virus, aldus gezond
heidsorganisaties. „Aids is
anger een probleem voor
nsicogroepen. Het heeft
verspreid door heel India,"
T ^r- P-R- Das Gupta van
mdiase aids-bureau. „Er
°rl mensen die hun c
naten op zoek naar wer^
ze epidemie zich zeer
verspreidt."
hdia kampt met een reeks
die het moeilijk makei
de oprukkende ziekte
niel
.r di
ziel
al
i he
zijl
dorj
da
sne
3 pro
eei