Gids met piano Pi Religii Aids vei Boy George vertelt openlijk over zijn "wilde leven' DE STEM Pianist Cor Bakker probeert elke keer Paul de Leeuw bij te benen Radio 2 is voortaan voor de 35-plussers UIT GIDS PS «v Zomerexpo in Boymans IN BEELD 'Belze' tuinen van Veronica Hustinx Portret van Deng Xiaoping pE STEM Fundamentalis Strijd ih Ruanda „Ik maak elke dag een taartje voor de lezers klaar en dat moet er mooi en lekker uitzien" Henk van der Meyden, journalist Karin Bloemen, Herman Finkers, Frisse Jongens en Bert van den Brink. Tien jaar geleden zaten ze samen in het radio-programma Doorbraak '84: artiesten die dat jaar waren opgevallen. „Van hen zou men meer gaan horen. Nou, dat is aardig gelukt", constateert Cor Bakker, die ook tot die lichting behoort. Nu is Bakker aanvoerder van het combo, dat Paul de Leeuw probeert bij te benen. En mikpunt van diens grappen en grollen, die hij met een brede glimlach over zich heen laat komen. Door Maarten van de Rakt „Het is een spelletje, beetje dol len", vertelt de pianist, die vanaf 1 oktober weer met de Schreeuw van de Leeuw op de buis wordt meegezogen. „Maar verlegen, dat ben ik absoluut niet. Ach, we kennen elkaar goed. De laatste theatershow hebben we 280 keer gedaan. Het is een soort huwe lijk. Ik heb me voorgenomen niet te reageren. Laat mij maar rus tig op mijn eilandje achter die vleugel zitten." '„Een keer heeft-ie me van de kruk gelazerd, kon ik me nog net aan een keyboard vasthouden. Voor hetzelfde geld kom je op je pols terecht en is het afgelopen. Sindsdien houdt hij zich licha melijk rustig. „Het mooie van Paul is, dat hij van iedereen het maximum eist. Je moet op het puntje van je stoel zitten. Hij kan zomaar iets inzetten. Dan hoop je maar dat het bandje dat kan oppikken. De Oud en Nieuwshow, bijvoor beeld. Hij gaat met iemand dan sen, hij zet eendiedje in dat niet bestaat, hij verzint een melodie, soort walsje, en dan moet je hem maar zien te volgen. We pakken hem ook wel eens terug met een liedje. Dat vindt-ie leuk of je wordt genadeloos afgestraft. De wisselwerking is gegroeid, je durft meer." Tien jaar Cor Bakker zit tien jaar in 'het vak'. De Tros wijdt aan deze bescheiden mijlpaal vier aparte afleveringen van het radiopro gramma Coulissen op donder dagavond. De eerste werd afge- lop'enm donderdag uitgezonden. „Ik heb een paar dingetjes opge schreven", blikt Bakker spie kend terug op zijn loopbaan. „In 1984 ben ik afgestudeerd aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Meteen begonnen met Marjol Flore te begeleiden. Zij heeft op mij gewacht. Vanaf dat moment heb ik met muziek mijn brood verdiend." Het balletje ging rollen. Een se rie optredens in Scheveningen met Marjol Flore, de vorming van een trio, de radio-reeks Cou lissen, winnen van de Scheven ingen Begeleidersprijs, seizoen met Jenny Arean, het Podium van de Lichte Muziek (NOS-ra- dio). Vanaf 1989 is Bakker sa men met Hans Vroomans de pia nist van het Metropole Orkest. Het was zijn idee er een duo-job van te maken. De radio-programma's brachten hem in contact met Nederlandse artiesten, die hij ging begeleiden. Zo raakte hij aan de praat met Paul de Leeuw. Het klikte. De Leeuws voorstellen vormden een drietrapsraket. Eerst ging het om muziek schrijven voor de Schreeuw, toen ook begeleiden, en uiteindelijk kwam het combo ('Mijn Corkestje') op de proppen. Afwisseling De sympathieke muzikant houdt van afwisseling. „Ik zou ook niet één stijl alleen willen doen. Een mooi jazzstuk, latin music met Frits Landesbergen, een prachtig arrangement met het Metropole Orkest, een ingetogen liedje met Paul. Daar doe je me allemaal evenveel plezier mee. Ik heb net banden ingespeeld voor John de Mol-programma's, Traumhoch- zeit en zo." „Dat is geen kwestie van niet kunnen kiezen, maar niet willen kiezen. Het is leuk om all-round bezig te zijn. Wel moet je waak zaam zijn dat je niet alleen maar kwantiteit brengt. Zo'n piano duo, dat ik doe met Bert van den Brink, gaat puur om kwaliteit. Dat vergt wel wat van je kun nen. Daarnaast is het zakelijk gezien het slimste om niet op één paard te wedden." „Waarom piano? Alles ligt klaar. Je drukt een toets in en je hebt geluid. Jé hoeft je niet druk te maken om embouchure of zui verheid, net als bij blaas- en strijkinstrumenten. Geen ge sjouw, overal staat een vleugel. Hengsten Je kan in je eentje spelen. Het is compleet, je beschikt over bas sen, akkoorden, een melodie." „Je wilt zo mooi mogelijk spelen. Vrijen met die piano. Het is Cor Bakker: „Het is geen kwestie van niet kunnen kiezen, maar niet willen kiezen.foto dijkstra alleen al lekker om die toetsen te voelen. Je kan op duizend ma nieren die toets indrukken en een toon laten klinken. Het is toch maar een kist met snaren, eigenlijk niks, terwijl een blaas instrument echt van ^binnenuit komt." De liefde voor muziek is Cor Bakker niet met de paplepel in gegoten. „Ik kom uit een a-cul tureel gezin met vier kinderen. Niemand deed wat. Ik moest er helemaal zelf voor vechten. Op de lagere school stond een oude piano. Ik vond het leuk er een beetje op te hengsten. De onder wijzer speelde in de pauze, vrij slecht, maar ik vond het heel indrukwekkend." „Nadat de onderwijzer een goed woordje voor me gedaan had, kreeg ik een melodica, een blaa- spianootje met twee octaven. Dat was behelpen. Na heel lang zeuren kwam er een oude piano in huis. Ik was elf, dat is vrij laat. Meteen al was ik een enor me fan van Louis van Dijk, kocht al zijn platen, die ik noot voor noot uitzocht. Luisteren en honderd keer proberen. Daar door worden je dren heel goed getraind. Vanaf mijn vijftiende heb ik balletles begeleid. Geen noot muziek voor je neus. Zo leer je pas improviseren." Aan een conservatorium dacht Bakker in de verste verten niet. Radiotechniek leek hem wel wat. Bovendien had hij geen flauw idee wat hij in zijn mars had. De muziekleraar bood uitkomst: Louis van Dijk bellen. „Ik ging er met de zenuwen in mijn lijf heen. Hij luisterde een half uur en zei recht in mijn gezicht: 'Je bent het doodschoppen niet waard als je niet naar het con servatorium gaat. Doe het nou •maar'. Dat was een enorme sti mulans." Bootje „Het leuke is dat ik ondertussen zelf concerten met Louis heb gedaan. Dat is wat. Als "jongetje kijk je enorm op tegen zo'n pia nist en tegen het Metropole Or kest. Dan zit je er ineens gewoon tussen. Ik voel het als een rubber bootje op een rivier." „Waar het bootje heengaat, is natuurlijk de vraag. Want diet bootje is vrij groot geworden, toen Paul de Leeuw in het spel kwam. Volgens collega's zou hem begeleiden slecht zijn voor je naam. Voor mij telt het crite rium, dat ik iets leuk moet vin den. Als je met je hoofd op televisie komt, gaat het hard. Mensen vragen je overal voor. Openingen van zaken, spelletjes op tv, daar begin ik niet aan. Bekendheid heb ik nooit geam bieerd. Ik hoef niet in de bladen te komen", zegt Cor Bakker stel lig- „Het is niet zo dat ik dolgraag met mijn hoofd voor de camera kom. Ik moest er vreselijk aan wennen voor het voetlicht te treden en dat geldt nog steeds. De eerste keer op een podium is verschrikkelijk. Ik heb wel eens A computer which will solve every problem in the world, zo heet de vloersculptuur van Wal ter de Maria (Californië, 1935) die weer te zien is op de plek waar die in 1984 speciaal voor gemaakt is. Voor de grote bo venzaal in de nieuwe vleugel van Museum Boymans-van Beuningen. De sculptuur is een verzameling van 75 staven van roestvrij en gepolijst staal. Elke staaf is een meter lang maar de vormen ver schillen. De verzameling is exact en dus streng geordend. De slagorde vangt aan bij de drie: drie staven die driehoekig van vorm zijn, het absolute mi nimum van vorm om als staaf zelfstandig te kunnen bestaan. Dan volgen vier staven die vier kant zijn, en zo door tot de langste reeks: twaalf staven die twaalfhoekig zijn. Een hoek verder en de staaf wordt rond en heeft daarmee geen vaste, dat wil zeggen onbeweeglijke plaats meer. De lengte van de staven, een meter, is tegelijk de maatvoering voor de hele orde want de ruimte tussen de gele deren is ook precies een meter. Om zoiets gestalte te geven biedt de computer inderdaad uitkomst. Het werk is volstrekt mathematisch van oorsprong en industrieel vervaardigd. Glad, koud (maar niet kil), rigide en volmaakt. Geen enkele oneffen heid doorbreekt de strenge wet matigheid van het sublieme denken. Dit werk is gepolijst staal geworden mathematica, helemaal alleen in een grote zaal. Wat lijkt op het eerste oog het menselijke dan veraf. Waar is Door Frits de Coninck de woede, de twijfel, de euforie, waar zijn honger en dorst, waar is de tijd? Aan opperste vol maaktheid lijkt het menselijke voorbijgegaan. En toch. Het is uitgerekend de tijd die het werk toegankelijk maakt en binnen handbereik brengt. De zaal is zo groot en het beeld navenant zo uitgestrekt dat niemand er ach teloos aan voorbij kan. Erom heen lopen, alleen al om naar een andere zaal te gaan, vergt tijd. En die tijd gebruikt ieder een om te kijken, te tellen en te analyseren. Want wie wil niet weten wat de sleutel is van deze ordening. Tellen en rekenen zijn manieren van de geest om de buitenwe reld te doorgronden en die dus eigen te maken. Wat je snapt, wordt iets van jezelf. Wat dus in aanvang zo onpersoonlijk leek, vraagt wel degelijk een per soonlijke betrokkenheid. Het is de schaal van deze installatie die daartoe aanzet. Ontvankelijkheid voor dit beeld van De Maria maakt ook open voor het licht dat een belangrijk deel is van dit beeld op deze plek. Het is het licht, in deze zaal zowel daglicht als veelvou dig kunstlicht, dat erin slaagt de strenge mathematiek te trot seren en te doorbreken. Want niet elk van de 75 staven vangt in gelijke mate licht. De ene vangt het licht en flon kert en wordt er letterlijk uitge licht, waar de andere net iets verder van de lichtbron afligt en gewoon een staaf blijft. En dat alles is uiteraard afhanke lijk van de positie van de kijker. Hij is het die door verandering van standpunt het licht op een andere wijze de ordening laat doorkruisen. Het beeld is in drukwekkend. Het vult het vloeroppervlak en maakt je te gelijk bewust van de leegte van de grote zaal. De vloersculptuur van Walter de Maria is een van de funda menten van de collectie eigen tijdse kuns't van Boymans-van Beuningen. Naast de werken van Bruce Nauman, Joseph Beuys en Andy Warhol, van welke kunstenaars op het ogen blik overigens geen werk te zien is. Van een vijfde hoofdrolspeler, de pop-artkunstenaar Claes Ol denburg, zijn enkele objecten te zien in het oude deel van het museum waar in een reeks van kleine zaaltjes, als parels aan een halsketting, de moderne kunstgeschiedenis aan je voor bij trekt. Te beginnen bij eind vorige eeuwse landschappen van Claude Monet en eindigend bij Claes Oldenburg uit de jaren '60. De pop-art is daarmee definitief geschiedenis. En daartussenin hoogtepunten uit de twintigste eeuw in het bezit van Boymans. Het dubbelportret van de ex pressionist Kokoschka uit 1919, Kees van Dongens vrouwenpor tret met de vinger op de wang, een topstuk van Kandinsky ge naamd Lyrisches uit 1944, de unieke collectie surrealistische kunst met schitterende stukken van Rene Magritte en Salvador Sculptuur van Walter de Maria: een verzameling van 75 staven van roestvrij en gepolijst staal. foto nic. terwiggenhorn Dali, aangrijpende beelden van George Segal. De kunstgeschiedenis van de twintigste eeuw is zo terugge bracht tot een min of meer toevallige, maar overzichtelijke rondgang. Natuurlijk is die on volledig maar dat maakt het zeker zo aantrekkelijk. Tot slot, op verschillende plaat sen in het museum zijn beelden opgesteld uit de 19e eeuw in vijf blokken die elk een opvatting vertegenwoordigen van van de 19e-eeuwse beeldhouwkunst. Een manier om inzicht te ver werven in" de geschiedenis van het beeld dat in de 20e eeuw zo'n andere weg zou gaan. Museum Boymans-van Beunin gen, Rotterdam. Deze zomerop- stelling duurt tot 5 september. Je hoeft geen douanier, zelfs geen grenspaal gezien te hebben om te weten dat je op Belgisch gebied terecht bent gekomen. Op Vlaams gebied, beter ge zegd, want daar gaat het hier in het bijzonder om. Dat je in Vlaanderen bent en niet meer in Nederland, dat zie je. Aan tientallen, ons grensbewo ners toch ook vertrouwde din gen en tot dat wat in alle on ooglijkheid zo afwijkt, behoort de voortuin. De Belgische beel dend kunstenaar Veronica Hus tinx heeft een aantal van die 'Belze' voortuinen in 1993 gefo tografeerd en getiteld Zomer- tuin. Die serie is nu te zien in galerie VormVast bij het Lies- bos in Breda. In die titel Zomertuin zit heel wat ironie. Wellicht zelfs over bodig want door de keuze van het onderwerp en de daarmee gepaard gaande kijkrichting van de fotograaf, kun je deze foto's al niet serieus meer bekij ken. Je voelt de dubbelheid die aan die beelden kleeft. Een dro ge, zakelijke registratie van wat tegelijkertijd volkomen cliché is. Een Vlaamse voortuin, dat is een precies afgebakend stuk restgrond voor een bakstenen gevel met rolluiken en alumini um voordeur, veel grind, een wit geschilderde autoband als bloembak, een gipsen beeld, een veel te grote bloembak van rode baksteen met wit geschilderde voeg, betonnen sierranden. En bloemen? Jawel, solitair geplante Afri- kaantjes, begonia's en tot haag gedwongen coniferen. Zomer tuin heet dat, maar waar die naam groei en bloei veronder stelt, heerst slechts de levenloze rust ofwel de dood, voor eeu wig. De doodse gevel, de doodse tuin. Elke Vlaming zijn eigen villake, my home is my castle. Allemaal verschillend maar in het cliché allemaal weer gelijk. Hustinx heeft het gezien en op heel koe le, afstandelijke manier vastge legd. Ogenschijnlijk van op af stand, objectief, maar als je de ze foto's in serie maakt en toont, dan doe je uiteraard wel degelijk een uitspraak. Dan ironiseer je, dan breng je ook de kijker tot lachen. De foto's zijn identiek van stand punt, van formaat, van licht en helderheid en in een opmerke lijk, inhoudelijk detail: er is geen mens op te bekennen. De foto's vormen een typologie van het Vlaamse wonen voor het oog van het kerkvolk. Een leuke, kleine tentoonstelling. Zomertuinen van Veronica Hus tinx in galerie VormVast, Liesbo- slaan 291, Breda, tot 15 septem ber. DINSDAG 23 AUGUSTUS 1994 DEEL D gezegd: zet mij maar achter een gordijn met een emmer over mijn hoofd." Lekker leven De komende tijd krijgt Bakker geen kans zich te vervelen. Hij somt op wat er allemaal op sta pel staat. Het Metropole Orkest begint deze maand een nieuwe toer met Madeline Bell, verder met Bert van den Brink in het pianoduo, cd's met Madeline Bell en met Paul de Leeuw, natuurlijk De Schreeuw en Seth Fiona (geen Muilen Dicht), liedjestoernee met Paul de Leeuw, schnabbels in het land en kleine concertjes. Hij vertelt over het schrikbeeld van zonder werk zitten, over oogsten, geld uitgeven en sparen („Ik wil graag lekker leven. Je leeft nu"), verzekeren van de handen, wonen in het rustige West-Friesland tussen gemoede lijke en ongecompliceerde men sen, praat over zijn grote voor beelden en de man waar hij het meest van heeft opgestoken: de Amerikaan Clare Fischer. „Van die kennis maak ik dagelijks gebruik. Daar" kan ik tot mijn negentigste mee vooruit en nog veel langer."- Lui „Spelen met Barbra Streisand is een droom van me, één liedje aan de piano gewoon heel mooi begeleiden. Dat is geweldig. Je weet dat dat toch nooit kan. Die stelt hele hoge eisen. Maar ja, who the heil is Cor Bakker?", lacht hij breed. „Of een toer opzetten met een instrumentale band als Toto lijkt me fantas tisch. Vreselijk goede muzikan ten begeleiden, zoals die keer in het Circustheater met Toots Thielemans." „Tot nu toe is het me allemaal redelijk aan komen waaien. Ei genlijk b.en ik heel lui geweest. Het bootje vaart vanzelf, daar zorgt de telefoon voor. Als die niet meer rinkelt, moet je er zelf voor zorgen dat het bootje vaart. Ik ben met ideeën bezig voor de toekomst, maar die zijn nog niet concreet." „Een heleboel mensen zeggen: je moet een cd maken, een solo-cd. Ik heb verschillende malen een aanbod gehad. Dat is natuurlijk hartstikke leuk, vleiend, eervol, enzovoorts, maar wat moet erop? Ik moet wel wat te melden heb ben". En: „Als mensen suggesties heb ben... Cor Bakker, West-Fries land; komt altijd aan", gniffelt- Van onze rtv-redactie Radio 2 krijgt een grondige facelift. Ontspanning, servi ce-informatie en veel muziek moeten de zender herken baarder maken. Radio 2 krijgt vanaf 1 januari een strakker doorgevoerde horizontale programmering: de zelfde programma's op dezelfde tijdstippen. Het NOS-be- stuur heeft dit besloten. Radio 2 gaat zich richten op mensen van 35 tot 65 jaar. „Het station moet het eerste en natuurlijke alternatief zijn voor mensen die te oud zijn of zich te oud voelen voor de popzender Radio 3", stelt het NOS-bestuur. Muziek uit de jaren '60 en '70 moet de hoofdmoot vormen met een verhouding muziek-gesproken woord van 60-40 procent. De zender moet ook voldoen aan de behoefte aan nieuws, sport en actualiteiten. Omwil le van het karakter van het station is een eigen keuze uit en bewerking van het nieuws noodzakelijk. Met de nieuwe programmering wil het NOS-bestuur het fors gedaalde marktaandeel ver groten. Radio 2 bediende ja renlang tussen 15 en 17 pro cent van de luisteraars, maar na de vernieuwingen bij Ra dio 3 in 1992 daalde de aan hang naar 10 procent. Onder invloed van de regionale en commerciële omroepen slonk het marktaandeel verder naar 7 procent. Streefgetal is nu 12 procent. Verschillende voorstellen om de populariteit van de zender te vergroten kregen de afgelo pen jaren nooit voldoende steun van de omroepen. Het nieuwe profiel van Radio 2 was voorgesteld door NCRV, KRO, Vara en EO. De vorige verbouwing van Ra dio 2 dateert van 24 januari. Vaste soorten programma's op vaste tijden moesten de zender toen aantrekkelijker maken en een grotere groep luisteraars aanspreken. Deze renovatie was de voorbode van een strakke horizontale program mering. Op 24 januari kreeg Radio 2 ook de eerste dage lijkse programma's: Het Hart van Twee, File-Radio en Alle Mensen. Van onze rtv-redactie Boy Next Door heet de En gelse documentaire over het muzikale fenomeen Boy Ge orge. Begin jaren tachtig werd hij op slag beroemd met zijn groep Culture Club. Hits als Do you really want to hurt me en Carma cameleon bezorgden George de super- status. Dat een dergelijk succes niet altijd de garantie is voor een succesvol vervolg is te zien in deze documentaire. Aan de hand van interviews van familieleden, zakelijke relaties en vrienden ontstaat een beeld van" de ver schillende fases in het leven van Boy George. Reeds als tiener realiseert Ge orge zich dat hij anders is dan anderen. Hij komt uit voor zijn homoseksualiteit en gaat zich te buiten aan vreemde exotische uitdossingen. Op dat moment doet hij niets liever dan het 'wilde leven' leiden. Na zijn muzikale succesperiode in het eerste deel van de jaren tachtig komt dit 'wilde leven' weer terug. De verveling binnen Culture Club zorgt ervoor dat de groep uit elkaar valt en dat George aan de heroïne raakt. De hele Engelse roddelpers die eer der profiteerde van zijn succes sen, valt nu over hem heen. Boy George vertelt in Boy Next Door openlijk over hoe hij met zijn homoseksualiteit omging, over zijn vreemde creaties en over de periode dat hij aan he roïne verslaafd was. Nederland 3, 21.03 uur Van onze rtv-redatie De Chinese leider Deng Xiao ping staat te boek als de man die de dictatuur van het communis me gered heeft door het leger in te schakelen tijdens de studen tenopstand in 1989 op het Plein van de Hemelse Vrede. Gisteren werd hij negentig jaar, aanlei ding voor de BBC een portret .uit te zenden. De documentaire The people's dictator schetst de Chinese voor man die in 1978 aan de macht kwam. Hij was de winnaar in de 'opvolgingsstrijd die na de dood van Mao Zedong ontbrandde. In vijftien jaar tijd maakte Deng Xiaoping van de straatarme, we reldvreemde Volksrepubliek een kapitalistische politiestaat. BBC 2, 22.30 uur FILMS GOES - Grand Theater 20 u. Speed. HULST - De Koning van Engeland 20 u. The Flintstones. v 20 u. Beverly Hills Cop 3. 20 u. Speed. 20 u. The cliënt. 20 u. Four weddings and a funeral. MIDDELBURG - Cinema 20 u. Carlito's way. TERNEUZEN - Luxortheater 14 u. De Aristokatten. VLISSINGEN - Alhambra 1 19 en 21.30 u. Flintstones. - Alhambra 2 19 en 21.30 u. The Beverly Hills Cop 3. - Alhambra 3 19 en 21.30 u. Speed. - Alhambra 4 19 en 21.30 u. Four weddings and a funeral. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked gun 3. Zaal 2 - 14.30, 17 u. Aristokatten .s 20 u. Schindler's list. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blank check. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The next karate kid. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow. Zaal 9 - 14.30 en 17 u. The cow boy way. 20 en 22.30 u. Blink. Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Romeo is bleeding. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. This boys life. Zaal 12 - 14.30, 17 u. 8 Seconds. _20 u. Geronimo. 22.30 u. On deadly ground. Zaal 13 -• 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Bad girls. Zaal 14 - 14.30, 17 u. We're back. 20 en 22.30 u. Maverick. Zaal 15 - 14.30, 17 u. Thumbeli- ha. 20 u. Shadowlands. 22.30 u. Intersection. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30», Ace ventura: pet detective. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Pelican brief. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30». Maverick. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Getaway. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30»- Escape from Absolom. Zaal 21 - 14.30 u. Gettysburg. 20 en 22.30 u. The Flintstones. Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Serial mom. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3. 17, 20 en 22.30u, R&meo is bleeding. 20 en 22.30 u. The boys life. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. MavericK- 14.30 u. We're back 14.30, 17, 20 u. Blank check. 14.30,17 u. The cowboy way. •v 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow. 14.30, 17 en 20 u. Next karate m- 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Escape from Absolom. 14.30 en 17 u. 8 Seconds. 22.30 u. Serial mom. 14.30, 17„ 20 en 22.30 u. *ne Flintstones. 20 en 22.30 u. The getaway. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 W dings a funeral. 14.30 en 17 u. The Aristocats. 22.30 u. Shadowlands. 20 u. Schindler's List. KNOKKE - Beverly Screens 20.30 en 23 u. Speed. 0oVPrlV 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Beveriy Hills Cop 3. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Maveric^ 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Flintstones. 17.30 u. Police academy 7. 15 u. De Aristokatten. yan onze correspondent pioris van Straaten New Delhi - Bangladesh ver keert in de greep van keihar de confrontaties tussen mos lim-fundamentalisten en hun tegenstanders. Bij massale vechtpartijen in de straten van hoofdstad Dhaka en de tweede stad van het land, Chittagong, vielen de afgelo pen maand tientallen doden en enige honderden gewon den. Het was een bloedig hoogtepunt in een strijd, die steeds verder lijkt te escale ren. Onlangs was de hoofdstad Dha ka het toneel van een grote beto ging tegen de omstreden schrijf ster Taslima Nasrin, op wier hoofd fundamentalistische groe peringen een prijs van omgere kend 2500 dollar hebben gezet. Meer liberaal gerichte stromin gen hielden een tegendemonstra- tie. De fundamentalisten stellen al les in het werk om zoveel moge lijk munt te slaan uit de affaire rond Nasrin, die wordt beschul digd van godslastering. Militante moslims maken er geen geheim van de kwestie als een geschenk uit de hemel te beschouwen. Volgens een van hun leiders, de 75-jarige Azizul Huq, toont de zaak onomstotelijk de beperkin gen van de vrouw aan. In een recent gesprek met het persbu reau AP richtte hij zijn pijlen tevens op de premier van Bang ladesh, Khaleda Zhia. „Het is niet wenselijk ene vrou welijke premier te hebben," vond de bejaarde fundamenta list. Als menselijk wezen zijn ze gewoon de mindere (van de man). Dit is ook aangetoond door de medische wetenschap." Traditie Hoewel de bevolking van Bang ladesh voor ongeveer 90 procent uit moslims bestaat, mist het land een fundamentalistische traditie zoals die wel bestaat in Pakistan, Afghanistan en vele landen in het Midden-Oosten. Wie door Bangladesh reist, ziet zelden een biddende man op straat. In Pakistan, het land Door Thomas Wagner en Mark Fritz (ap) Goma/New Delhi - Sinds acht jaar geleden het eerste aids-geval werd ontdekt ir India heeft de ziekte ziet razendsnel door het lanc verspreid. Vooral prosti-1 tuees, drugverslaafden er mensen die donorbloed ont vangen lopen een grote kans om de ziekte op te lopen Ook in Ruanda en Zaïre ver spreidt de ziekte zich steeds sneller, vooral onder de vluchtelingen in de kamper in Zaïre. Meer dan de helft van de prosti tuees in een stad als Bombay is drager van HIV, het virus da aids veroorzaakt. Hun klanten voornamelijk vrachtwa genchauffeurs en trekarbeiders brengen de ziekte verder naai dorpen op het platteland. In het noordoosten van India is 10 procent van de naar schat ting 30.000 spuitende heroine- verslaafden HIV-positief. Hon derden particuliere bloedban ken zijn afhankelijk van armi mensen die hun bloed laten af tappen om brood op de plank t( krijgen. Donoren en hun bloec worden nauwelijks gecontro ieerd op de aanwezigheid vai het dodelijke virus. Epidemie Het HIV-virus heeft zich ver spreid in alle 25 deelstaten vai het land. Hoewel de aids-epide- mie India later bereikte dan d( meeste andere grote landen schat de Indiase aids-preventit hat er 1,62 miljoen mensen vai he totale bevolking van 880 mil joen besmet zijn, 60 procen meer dan vorig jaar. Als India op deze weg dooi "Jft gaan dan zouden aan he eind van deze eeuw 10 miljoei diers besmet kunnen zijn me aids-virus, aldus gezond heidsorganisaties. „Aids is anger een probleem voor nsicogroepen. Het heeft verspreid door heel India," T ^r- P-R- Das Gupta van mdiase aids-bureau. „Er °rl mensen die hun c naten op zoek naar wer^ ze epidemie zich zeer verspreidt." hdia kampt met een reeks die het moeilijk makei de oprukkende ziekte niel .r di ziel al i he zijl dorj da sne 3 pro eei

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 14