DE STEM
Oresteia-trilogie in Rotterdam
nx
f
Kazuko Hohki bekijkt
het Japanse huwelijk
Billy Joel: portret van
muzikale duizendpoot
UIT GIDS
suske wiske
hambone
In Grieks drama van bloedwraak naar rechtsstaat in bijna zes uur
fc. i
De Odysseus van
Homeros in
21 uur op radio
mm ai m
mm-
Park Middelheim
eiland van
rust en kunst
IN BEELD
Fotografica
en de
leegheid
Documentaire 'The good wife of Tokyo'
m
pE STEM
ÏÏEMAHD NEEM~f\
„Het zou volstrekt verkeerd z\jn als de
reiswereld m\J op handen zou dragen"
Frits Bom, vakantieman
Gids
Het nieuwe theaterseizoen breekt aan. In de ene stad
met een gezellige uitmarkt, in de andere met de
herhaling van de toneel-hoogtepunten van het afge
lopen jaar. Een van de opmerkelijkste produkties aan
het begin van het nieuwe seizoen zal ongetwijfeld de
Oresteia-trilogie zijn die de Rotterdamse schouwburg
presenteert op 18 en 20 september.
Door Arnold Verplancke
Het gaat om een voorstelling
gemaakt door de Duitse regis
seur Peter Stein met vooraan
staande Russische toneel- en fil
macteurs.
Met teksten volledig in het Rus
sisch en voorstellingen die duren
van 's middags vier tot 's avonds
half elf met een onderbreking
van een uur, zal de 'Oresteia'
geen uitje zijn voor de gemiddel
de theaterbezoeker. Daar veran
dert de Nederlandse boventite-
ling niets aan. Maar voor lief
hebbers vormen de voorstellin
gen in Rotterdam een zeldzame
gelegenheid de nagenoeg volle
dige versie te zien van de oudste
bewaard gebleven trilogie uit de
geschiedenis.
Het werk, geschreven door Ais-
chylos, is meer dan 24 eeuwen
oud en beleefde zijn première in
het Athene van 458 voor
Christus. De eerste Nederlandse
uitvoering liet tot 1977 op zich
wachten. Toen waagde Erik Vos
met zijn toneelgroep De Appel
zich er aan. Met groot succes.
De Oresteia-versie die nu naar
Rotterdam komt, is geregisseerd
door de vermaarde Duitse to
neelmaker Peter Stein (57). Vo
rig jaar ontving hij uit handen
van prins Bernhard de Erasmus
prijs voor zijn belangrijke bij
drage aan de Europese (thea-
ter)cultuur. Maar regies van hem
waren nog niet eerder in Neder
land te zien. Volgend jaar komt
hij bij de Nederlandse Opera in
Amsterdam 'Moses und Aron'
van Schönberg enscèneren.
Russisch
Deze Oresteia-trilogie heeft hij
in het kader van de Duits-Russi
sche culturele samenwerking ge
maakt in Rusland, met een
29-koppig ensemble, samenge
steld uit enkele bekende acteurs
en actrices en leden van het
Theater van het Russische leger
in Moskou. Na de première begin
dit jaar, is de produktie op reis
gegaan langs Europese steden en
festivals. Rotterdam volgt in de
toernee op Athene en Edinburgh
en gaat vooraf aan München en
Parijs. De voorstellingen in Rot
terdam zijn mogelijk dankzij een
aantal sponsors.
Volgens de publikaties van de
Rotterdamse schouwburg vond
Peter Stein Moskou de span
nendste plek ter wereld om de
Oresteia op te voeren, gezien de
politieke situatie in Rusland. De
trilogie beschrijft, 'zo voegt de
schouwburg er aan toe, de vor
ming van de eerste democrati
sche rechtspraak en dus de eer
ste rechtsstaat, nadat het voor
gaande systeem van wraak let
terlijk in bloed was gesmoord.
Uit deze mededeling lijkt af te
leiden dat Peter Stein alle ruim
te geeft aan het laatste deel van
de trilogie, getiteld 'Eumeniden',
waarin een soort burgerlijke ju
ryrechtspraak wordt gevormd.
Juist dat deel is in 1977 door
Erik Vos zeer summier behan
deld, omdat hij het weinig rele
vant vond voor zijn publiek in
Amsterdam (anp) - Eenent
wintig dagen lang, op het
laatste uurtje tussen dag en
nacht, is vanaf maandag 5
september via de Radio 5 een
hedendaagse, integrale versie
van de Odysseus van Home
ros te horen.
Ton Lutz vertelt het verhaal. De
Odysseus is een project van de
regisseurs Ingrid van Franken-
huyzen en Christoph Martin. Ge
kozen 'is voor de vertaling van
[mme Dros.
De verhalen over Odysseus zijn
van alle tijden. In drieduizend
jaar mogen normen en waarden
zijn veranderd, de menselijke
reacties zijn veelal ongewijzigd
gebleven.
De Odysseus is een produktie
van de NCRV, die tot stand
kwam met financiële steun van
de NOS, AVRO, Veronica, TROS
en het Stimuleringsfonds Neder
landse Culturele Omroeppro-
dukties.
het veilige en democratische Ne
derland.
Beschaving
In de Oresteia-trilogie heeft Ais-
chylos Griekse legenden en my
then op een prachtige manier
verweven en zijn tijdgenoten te
vens een weg gewezen uit de
barbarij naar de beschaving. De
eerste delen van de trilogie ade
men de geest van het noodlot,
door de goden gestuurd, en van
de eeuwige vergeldingswetten,
oog om oog, tand om tand, die
een familie blijven achtervolgen,
van generatie op generatie. Erf-
schuld en bloedwraak, niemand
kan daaraan ontkomen.
Het eerste deel, Agamemnon,
vertelt het verhaal van de legen
darische koning Agamemnon,
die na de tien jaar durende oor
log tegen Troje als de grote over
winnaar naar zijn land Argos
terugkeert. Daar wacht hem
geen groot eerbetoon, maar de
wraak van de goden en van zijn
vrouw.
Badkuip
Agamemnon moet met zijn eigen
bloed boeten voor het bloed dat
hij heeft vergoten en voor de
hoogmoed waarmee hij de goden
tegen zich heeft ingenomen. Zijn
vrouw Klytemnestra vermoordt
hem in de badkuip, uit wraak
voor de dood van hun dochter
Iphigenia (die Agamemnon voor
zijn vertrek naar Troje aan de
goden offerde om een gunstige
wind te krijgen) en uit jaloezie
op de mooie slavin Kassandra
die Agamemnon uit Troje heeft
meegebracht. In het complot zit
ook de nieuwe minnaar van Kly
temnestra, Aigisthos, die nog een
oude rekening met zijn neef
Agamemnon moet vereffenen: de
vader van Agamemnon heeft
lang geleden een paar broertjes
van Aigisthos laten vermoorden
en hun vlees opgediend aan hun
eigen vader Thyestes. Dit eerste
deel duurt bij Peter Stein van 16
tot ongeveer 18.30 uur.
Rechtbank
Na een uur pauze volgen dan het
tweede en derde deel. In het
tweede, De Offerplengsters,
keert Agamemnons zoon Ores
tes, die in ballingschap is opge
groeid, terug naar zijn huis. In
opdracht van de god Apollo
moet hij daar zijn vaders dood
wreken. Dat doet hij, mede aan
gespoord door zijn zuster Elek
tra, door zijn moeder en Aigist
hos te doden.
Het derde deel, Eumeniden, laat
zien hoe Orestes wordt achter
volgd door de wraakgodinnen,
die vinden dat Orestes volgens
de oude wetten met zijn leven
moet boeten voor de moord op
zijn moeder. Orestes vlucht naar
de tempel van Delphi waar hij
de hulp zoekt van Apollo, die
hem immers heeft opgedragen
zijn vader te wreken. Apollo
stuurt de wraakgodinnen de
tempel uit.
Vervolgens trekt Orestes naar
Athene, waar hij Pallas Athene
op de Acropolis een uitspraak
vraagt over zijn schuld of on
schuld. De godin béslist niet zelf,
maar stelt een rechtbank van
mensen in, die een uitspraak zal
doen, in dit geval nog onder haar
leiding. De wraakgodinnen kla
gen Orestes aan. Apollo treedt
op als zijn verdediger. Bij de
stemming kiest Pallas Athene de
kant van Orestes. De stemmen
staken en dat houdt in, zo is
vooraf bepaald, dat Orestes
wordt vrijgesproken. De keten
van de bloedwraak is gebroken.
Aischylos biedt zo uitzicht op
een menselijker rechtssysteem,
waarin ruimte is voor het afwe
gen van omstandigheden, voor
begrip, vergeving en het voor
deel van de twijfel, in plaats van
onvoorwaardelijke vergelding.
„Wee, jonge goden, 't aloude
recht rijdt gij omver en rukt mij
uit de handen," klaagt en wan
hoopt het koor bij de Griekse
dichter. Tekst van gelijke strek
king zouden inderdaad commu
nistische Sovjet-bonzen kunnen
spreken die zien hoe hun wereld
beeld ineenstort en het land tot
chaos vervalt. Bij Aischylos
volgt onmiddellijk een verzoe
ning tussen de oude en de nieu
we machten; in de werkelijkheid
laat die langer op zich wachten.
40IÉ
V
TP
pf -vg* - -
'INU,
IMMBMBI' 'tJirr"1"111'ipw»°"'T' **•-*■ m*..
Tatjana Dogilewa als Elektrade dochter van Agamemnon, omgev'en door het koor der vrouwen.
Ten zuiden van de grote ring
rond Antwerpen (afslag Wil
rijk) strekt zich het grootse
park Middelheim uit. Ooit een
'hof van plaisantie', een van die
buitens die de rijken zich lieten
aanleggen om zich in rust en
vrijheid te amuseren na welbe
taalde arbeid. In deze eeuw
gered door het Antwerpse
stadsbestuur uit de gretige bek
van de stadsuitbreiding.
Een eiland Van rust, ruimte,
door mensenhand geleide na
tuur en een tot restaurant om
gedoopt buitenhuis uit de 18e
eeuw. Dit stadspark is het de
cor van een permanente ten
toonstelling van beelden die na
de Tweede Wereldoorlog door
het stadbestuur van Antwerpen
zijn aangekocht. Middelheim,
dat is de beeldhouwkunst van
de twintigste eeuw. Natuurlijk
met lacunes en met herhalingen
en sterke wisseling van kwali
teit maar de hoogtepunten van
beeldhouwkunst en de schitte
rende ruimte waar je uren in
kunt doorbrengen, maken veel
goed.
Dwars door het Middelheim-
park loopt een kasseiweg die
niet alleen de ruimten scheidt
maar ook de collectie. Middel
heim bestaat uit twee werelden
waartussen ook in tijd een fer
me kloof schuilt. Het hoger ge
legen, 'oude' Middelheim is het
klassieke park waar zo'n 300
beelden staan. Beginnend met
Aristide Maillol en Auguste Ro
din die aan het einde van de
vorige eeuw het beeld bevrijd
den van de klassieke beperkin
gen.
Een beeld werd ineens een
daad van beeldhouwkunst met
een zichtbaar persoonlijk ka
rakter. Met aandacht voor wat
nu zo normaal klinkt: het mate
riaal, de plasticiteit, de vrije
ruimte. Niet langer moest het
beeld de werkelijkheid repre
senteren, bij voorbeeld in de
vorm van een standbeeld. Mail-
lols beelden staan nog op een
sokkel maar het zijn al moder
ne beelden uit de 20e eeuw.
Een andere beeldhouwer die
het begin markeert van de mo
derne kunst is Auguste Rodin
van wie hfet indrukwekkende
beeld te zien is van Honore de
Balzac. Gemaakt einde vorige
eeuw in opdracht van de Fran
se Maatschappij voor Letter
kunde en geweigerd. Een be
slissend moment in de ontwik
keling van het vrije, moderne
beeld. Want wat. een klassiek
standbeeld had moeten zijn,
werd een expressief geladen
beeld, met nadruk op uitge
sproken sculpturale kwaliteiten
als volume en massa en met
voorbijgaan aan details. Van
het bronzen beeld goot Rodin
acht versies waarvan er ook een
staat in het Van Abbemuseum
in Eindhoven.
Andere hoogtepunten zijn de
'Composition trouvée' van
Guillaume Bijl
FOTO MUSEUM MIDDELHEIM
beelden van Henry Moore, de
kubistische beeldhouwers Jac
ques Lipchitz en Henri Lau
rens. Van de Oostenrijker Fritz
Wotruba het stenen beeld van
een vrouw. Wotruba reduceer
de het beeld tot een aantal
massa's die hij als ware hij een
architect tot een beeld bouwde.
Aan de ingang staat 'Het zotte
geweld' van de jong gestorven
schilder-beeldhouwer Rik
Wouters. De Mechelaar Rik
Wouters wilde die ene bewe
ging van danseres Isadora Dun
can vastleggen en vroeg z'n
vrouw Nel daarvoor te poseren.
Maar toen het niet lukte en
toch al zo lang geduurd had,
gooide Nel uit balorigheid en
verzet haar rechter been de
lucht in en gilde het uit. Dat
was de beweging waar hij zo
naar had gezocht. Verderop in
het park 'Huiselijke zorgen'
waar ook Nel model voor stond.
Uiteraard Nel, ook op zijn
schilderijen zie je nooit iemand
anders. In het korte leven dat
ze deelden waren ze bijzonder
aan elkaar verknocht. Van Gia-
.como Manzu staat er het bron
zen kardinaalsbeeld: een kerk
vader met mijter en mantel tot
een rijzige, piramidale gestalte
gevormd.
De andere wereld van Middel
heim is het lager gelegen deel
aan de overkant waar de eigen
tijdse beelden staan die vorig
jaar in het kader van Antwer
pen '93 zijn aangekocht. Met
die aankoop op grote schaal
werd de stilstand sinds 1980
voor een deel goedgemaakt en
is er een vorm gevonden voor
voortgaande collectievorming.
Van elke kunstenaar van wie
een nieuw beeld wordt verwor
ven, wordt een tijdelijke ten
toonstelling gemaakt. Tot 31
augustus is dat de Belg
Guillaume Bijl (1946). Voor Bijl
is onze cultuur een verzameling
verschijnselen waar wij een ge
wijde betekenis aan toe kennen
en waar wij naar eigen wille
keur gebruik van maken. Cul
tuur is de oppervlakte van ons
bestaan dat wij consumeren.
En Guillaume Bijl is een arran-i
geur die onze culturele totems
uit de vertrouwde omgeving
haalt en ze in een oneigenlijke
omgeving plaatst.
Vervreemding, ironie, humor
zijn het resultaat. De gipsen
beelden, 'Composition trouvee'
uit 1991, heeft hij in deze op
stelling in een park in Wenen
gezet. Hij heeft er helemaal
niks aan veranderd. Zoals ze
tijdelijk in Middelheim staan,
zo kopen wij ze in de moderne
tuincentra en versieren er onze
woonomgeving mee.
Van de geschiedenis maakt Bijl
een schijngeschiedenis, zoals
wij dat dus doen..Wij rijden
met vakantiebestemming op de
autoroute, op weg naar de zon.
We bezoeken net zo gemakke
lijk en door elkaar het slagveld
van Wereldoorlog I, een goti
sche kerk, een klassicistische
tuin, een romeins amfitheatef
en ga zo maar door. Wij consu
meren cultuur zoals wij in de
supermarkt graaien. Die spie
gel houdt Bijl ons voor met zijn
7 installaties in Middelheim.
Hij heeft een Romeinse opgra
ving gemaakt net zo een
voudig als het chalet dat hij
tussen de bomen heeft neerge
zet. Niks is er dat niet 'echt' isj
maar hier is het een beeld erf
werkt het als commentaar op
de wereld die wij ons maken.
Openluchtmuseum voor Beeld
houwkunst Middelheim, Ant
werpen, dagelijks
geopend.
Het kamertje in de oude Kloos
terkazerne dat Theresa Pendle-
bury heeft ingericht, is een heel
overzichtelijke samenvatting
van waar Breda Fotografica
1994 over gaat. Niet over foto's,
wat je geneigd zou zijn aan te
nemen. Juist helemaal niet over
foto's.
Zij stelt de leegheid aan de
kaak van het ritueel waarmee
wij de foto tot een trofee ver
heffen. We plakken onze foto's
in albums met fotohoekjes, lijm
en plakband, we kopen chique
lijstjes en zetten die op de
meest in hetoog springende
plaatsen in onze interieurs. De
foto, dat is voor ons de gestolde
verleden tijd die allengs in om
vang toeneemt en het heden
zachtjes wegdrukt uit onze
leefruimte.
Theresa Pendlebury heeft in
'haar' kamer planken ,aan de
muur gemonteerd met daarop
een warreling van fotolijstjes;
op de tafel middenin de kamer
een opengeslagen foto-album in
staat van wording. Een schaar,
lijm, fotohoekjes op een rol in
een doosje, tape en een stapel
nog in te plakken foto's. En wat
is er te zien op de foto's?
Eigenlijk helemaal niks. Wat er
wel te zien is, dat zijn vijf
schilderijtjes aan dé muur on
der de titel 'Failed Photo
graph'. Het zijn houterige af
beeldingen van het Californi-
sche landschap in krijt, inkt en
oliekrijt op karton. Liever een
cliché dan een lege foto, per
slot van rekening.
Het lijkt wel alsof Breda Foto
grafica een te nauw sluitend
korset is waar de deelnemende
fotokunstenaars met kracht uit
willen breken. Over foto's gaat
het amper. Veel installaties,
licht en geluid, veel (uiteraard)
videopresentaties, beelden aan
de muur en een minderheid aan
foto's die vaak gemanipuleerd
zijn.
Deze aflevering van Breda Fo
tografica is sterk gemediali-
seerd. Elk van de 35 deelne
mers, allemaal afkomstig uit
Los Angeles of omgeving, heeft
in de verwaarloosde Klooster
kazerne een eigen kamer gekre
gen. Die aaneenrijging van
ruimten gelegen aan lange gan
gen op drie verdiepingen geeft
het gevoel dat de presentatie
maar blijft duren. Dat er geen
begin en geen eind aan is. Maar
of deze lokatie daarvan de oor
zaak is?
Aannemelijker is het dat het
gebrek aan diepgang en dus
aan dwingende inhoudelijke
oriëntatie een overzicht onmo
gelijk maakt. Het geheel is een
lappendeken van onderzoeken,
blikrichtingen, trucs, opinies
enz. op alle mogelijk terreinen
die ongetwijfeld in Zuid-Cali-
fornië voorkomen.
Iedereen onderzoekt wel iets,
maar het blijft allemaal aan de
oppervlakte. De daad van wat
men onderzoek noemt, lijkt be
langrijker dan een overtuigen
de uitkomst.
Kunst uit Los Angeles e.o. tot
12 september in de Kloosterka
zerne, Kloosterplein, Breda.
DINSDAG 16 AUGUSTUS 1994 DEELD
Van onze rtv-redactie
Als Kazuko Hohki met haar muziekgroep Frank Chickens
naar Tokyo terugkeert voor enkele optredens, besluit ze te
trouwen. Vooral om haar moeder een plezier te doen. „Ik
wou haar gelukkig maken."
Kazuko die vijftien jaar in
Engeland woont, verdiept zich
in de documentaire The good,
wife of Tokyo vooral in de
mentaliteit van Japanse vrou
wen. Wanneer ben je een goe
de echtgenote, is haar ham
vraag. Ze stuit ook op veran
deringen, want de meisjes van
nu houden er vrijere opvattin
gen op na.
De moeder van Kazuko, 76
jaar, verricht de korte huwe
lijksplechtigheid.
's Ochtends komt een groepje
vrouwen op bezoek. De vrou
wen vertellen over hun huwe
lijk. De een moest trouwen
omdat ze dat beloofd had toen
moeder op sterven lag. Een
ander vertelt dat ze groot ge
bracht is met de gedachte 'Ge
luk is gezegend zijn met een
man en kinderen'. Voor haar
werd een partner uitgekozen.
Na het huwelijk verzon ze we
gen om te ontsnappen.
„Ik mocht vroeger niet klagen,
niet zeuren en ook niet stude
ren want dan zouden ze geen
man voor me vinden", vertelt
Kazuko's moeder. „Ik werd er
ziek van. Niemand deed aar
dig tegen me." Ze is blij met
haar (niet zelf uitgekozen)
man: „Ik zou geen ander wil
len."
Een oudere vrouw noemt de
manier waarop honden en
katten elkaar treffen be
schaafder. „In Engeland gaat
het er natuurlijker aan toe",
weet ook Chika, die bij Ka
zuko in Frank Chickens zit.
„Je praat wat met elkaar, leert
elkaar een beetje kennen.
Maar in Japan is het meteen
serieus: wil je mijn meisje
worden?"
Een schoonzus van Kazuko
klaagt dat ze een perfecte
huisvrouw moet zijn van haar
man. 'Zit me alsjeblief niet
dwars', zegt hij om de-haver-
klap. „Ik ben volgens hem de
bron van zijn moeilijkheden."
Nederland 3, 23.06 uur
FOTO BERND UHLIG
Van onze rtv-redactie
Met vallen en opstaan heeft
Billy Joel zijn naam gevestigd
als zanger en liedjesschrijver.
In 'American Summer' van
avond een portret van hem.
De in de Bronx geboren Billy
Joel (1949) komt al snel met
muziek in aanraking. Zijn
ouders voorzien als part-time
muzikanten in hun levensover-
houd. Billy's talenten komen laat
bovendrijven. Na een korte
bokscarrière waagt hij vanaf
1968 verschillende pogingen om
met muziek de kost te verdienen:
met The Hassles, Atila en solo.
Niets lukt en Billy Joel trekt zich
teleurgesteld terug uit het mu-
ziekwereldje.
Toch krijgt hij in 1973 een con
tract bij CBS. Vier jaar later
breekt hij pas echt door bij het
grote publiek met The Stranger.
Hij ontpopt zich als een dui
zendpoot, die vlot ballads, coun
try, 'rock en rythm and blues
schrijft en zingt. Een kleine
greep: New York state of mind,
Honesty, She's always a woman
to me, Just the way you are, My
life, Goodnight Saigon en We
didn't start the fire.
Billy Joel fotoap
In de documentaire zien we hem
aan het werk in de studio voor
opnamen van zijn laatste album
Shades of grey en stukjes van
zijn laatste toernee. De inter
views en repetitie-opnamen ma
ken duidelijk tegen welke pro
blemen Joel aan loopt, als hij
zijn vijftiende album maakt.
Nederland 3,21.01 uur
FILMS
GOES
- Grand Theater
20 u. Speed.
HULST
- De Koning van Engeland
14 u. De Aristokatten.
14 u. Duimelijntje.
14, 19 en 21.30 u. The Flintstones.
14, 19 en 21.30 u. Beverly Hills
Cop 3.
19 en 21.30 u. Speed.
19 en 21.30 u. Mr. Jones.
19 en 21.30 u. Striking distance.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. Woodstock.
OOSTBURG
- Ledeltheater
14.30 u. Tom Jerry.
RENESSE
-Dorpshuis
19 en 21.30 u. The Beverly Hillbil
lies.
TERNEUZEN
- Luxortheater
14 u. Speed.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
19 en 21.30 u. Flintstones.
- Alhambra 2
19 en 21.30 u. The Beverly Hills
Cop 3.
- Alhambra 3
19 en 21.30 u. Speed.
- Alhambra 4
19 en 21.30 u. Four weddings and
a funeral.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Naked gun 3.
Zaal 2 - 14.30, 17 u. Aristokatten.
20 u. Schindler's list.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Blank check.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Maverick.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Flintstones.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The next karate kid.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The crow.
Zaal 9 - 14.30 en 17 u. Free Willy.
20 en 22.30 u. Blink.
Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The cowboy way.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Romeo is bleeding.
Zaal 12 - 14.30, 17 u. Thumbeli-
na.
20 u. Geronimo.
22.30 u. On deadly ground.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Bad girls.
Zaal 14 - 14.30,17 u. We'erback.
20 en 22.30 u. Maverick.
Zaal 15 - 14.30, 17 u. Robocop3.
20 u. Shadowlands.
22.30 u. Intersection.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
8 Seconds.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Pelican brief.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30u.
Escape from Absolom.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Getaway.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30u.
Ace ventura pet detective.
Zaal 21 - 14.30 u. Gettysburg.
20 en 22.30 u. The Flintstones.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Serial mom.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. MavencK.
14.30 en 17 u. We're back
14.30, 17, 20 en 22.30 u. BlanK
check
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Tbe
cowboy way.
14.30,17,'20 en 22.30 u. The crow.
14.30,17 en 20 u. Next karate ki*
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Escape
from Absolom.
20 en 22.30 u. 8 Seconds.
20 en 22.30 u. Serial mom.
14.30 en 17 u. Bad girls.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. l»e
Flintstones.
20 en 22.30 u. The getaway.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Weo-
dings a funeral.
14.30 en 17 u. The Aristocats.
14.30, 17 u. Naked gun 33 1/3-
22.30 u. Shadowlands.
20 u. Schindler's List.
BRUGGE
- Kennedy Komplex
14.30 en 20 u. Beverly Hills Cop
14.30 en 20 u. The next karate**
20 u. The crow. j
20 u. Four weddings and a funer
14.30 u. Blank check.
14.30 u. Duimelijntje.
KNOKKE
- Beverly Screens ..i,
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Mavenc*
15, 17.30, 20 en 22.30 u.
Flintstones. t ..-ue,
17.30 en 22.30 u. La grosse fa"9
17.30 en 22.30 u. Police acaa»
7. j a
15 en 20 u. Four weddings an
funeral.
15 u. De Aristokatten.
20 u. The Getaway.
RADIO 1
Elk heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
13.30, 17.30, 18.30 en 06.30 Nieuws.
KRO: 7.07 Echo. KRO: 9.05 Gerdy
Nijman en de dingen die gebeuren.
NCRV: 12.07 Hier en Nu (12.45 Agra
rische actualiteiten) V00: 14.05
Veronica Nieuwsradio. TROS: 19.04
Interaktief 20.04 Klantenservice.
V00. 22.04 Sportradio. NOS: 23.07
Met het oog op morgen. VARA: 0.04
For the record. 2.02 Geen tijd.
5.02-7 00 Ochtendhumeur
RADIO 2
Elk heel uur Nieuws. AVRO: 7.04
Sugar in the morning. 9.04 Arbeids
vitaminen op 2. 12.04 Het hart van
twee. 14.04 Dartell op dinsdag.
17.04 Fileradio. EO: 18.04 Alle men
sen. 19.04 .De gouden greep. 20.04
CD wijzer. AVRO: 21.04 Toppers van
foen. 22.04 Andermans veren.
VPRO: 23.04-24.00 Wat zegt ze
RADIO 3
Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.04
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen. VARA: 12.04 Denk aan Henk.
14.04 Carola. AKN: 15.04 The magie
friends. V00: 17.04 Rinkeldekinkel
NOS: 18.04 De Avondspits. EO: 19.04
Spoor 7. AVRO: 20.04 Forza. VPRO:
21.04 Villa 65. TROS: 0.04 Nacht
wacht. NOS: 2.02 Papa is wakker.
AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM
RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. TROS: 7.02 Een goede mor
gen met prof. dr. E.H. Kampelma1
cher. 9.00 Muziek voor miljoenen.
11„00 Ochtendconcert I. Deutsches
Symphonie Orchester Berlin met
piano. 11.55 Ochtendconcert II. Or
lando Festival. 13.04 Nieuwe klas
sieke cd's/De klassieke top 10.
14.00 Middagconcert. Don Carlos
(akte 1 en 2), opera van Verdi. Koor
en Ork. van de Scala van Milaan
met sol. NCRV: 16.00 De Nederlan
den. Stad der opbouwers. 17.00 Le
ger des Heilskwartier. 17.15 Harmo
nie-orkest van de Belgische Gid
sen. NCRV: 18.04 Geloven in mu
ziek. 18.45 Orgelconcert. 19.15 Klas
siek in vogelvlucht. 20.02 Avond
concert I. Omroep Symf. Ork. van
Berlijn met koren en sol.; II. 21.30
Balanescu Kwartet. EO: 22.30 Or
gelbespeling. 23.00 Het Duitse ora
torium. 23.30 Songs of praise.
0.00-1.00 Vier na middernacht
RADIO 5
Elk heel uurt/m 18.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en scheep-
vaartberichten. 7.05 NOS sportief.
7.30 Vroeg op 5. IKON: 8.50 Snip
pers. NOS: 8.55 Waterstanden.
VPRO: 9.02 VPRO's dinsdag op 5,
met om 9.02 Het gesprek; 9.45 Insti
tuut Schreuders; 10.02 Gied
Jaspars vertelt; 10.42 De jazz van
Pete Felleman; 11.02 Stenen des
aanstoots; 11.30 De vrolijke weten
schap; 11.55 Vrije geluiden; 12.02
Het debat: De omgekeerde wereld;
12.50 Het Niek Stein-archief; 13.10
De. documentaire: Aardse zaken;
14.02 Passages passanten; 15.02
Boeken; 16.02 Kunstwacht. NOS:
17.10 Radio UIT.KR0: 18.02 Tot uw
dienst. EO: 19.00 Waar waren we
ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en
actualiteiten in het Turks. 19.50
Nieuws en actualiteiten in het Ma-
rokkaans'en Berbers. 20.40 Nieuws
en actualiteiten in het Chinees. TE-
LEAC: 21.00 Graven voor de farao.
21.30 Architectuur. 22.00 Op reis
met Van Lennep. NM0: 23.00-24.00
Algerije: het conflict tussen autori
teiten en islamisten
OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05 Bra
bants nieuws, actualiteiten en de
krant in Brabant. 7.55 Weerman
Johan Verschuuren. 8.08 Brabants
nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra
le. 8.32 Brabants nieuws, actualitei
ten en weerman. 9.03 Brabants
nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03
Brabants nieuws. 10.07 Draaibank.
11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van
harte. 12.05 Brabants nieuws en
actualiteiten. 12.55 Bericht voor
boer en tuinder. 13.08 Brabants
nieuws. 13.11 Radio Nieuws Cen
trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34
Muziek, Brabantse produkties.
14.03 Brabants nieuws 14.08 Mu
ziek met om 15.03 en 16.03 Brabants
nieuws. 17.05-18.00 Brabants
nieuws, actualiteiten, service, pro
vinciale agenda en nieuwsover
zicht