DE STEM Oresteia-trilogie in Rotterdam nx f Kazuko Hohki bekijkt het Japanse huwelijk Billy Joel: portret van muzikale duizendpoot UIT GIDS suske wiske hambone In Grieks drama van bloedwraak naar rechtsstaat in bijna zes uur fc. i De Odysseus van Homeros in 21 uur op radio mm ai m mm- Park Middelheim eiland van rust en kunst IN BEELD Fotografica en de leegheid Documentaire 'The good wife of Tokyo' m pE STEM ÏÏEMAHD NEEM~f\ „Het zou volstrekt verkeerd z\jn als de reiswereld m\J op handen zou dragen" Frits Bom, vakantieman Gids Het nieuwe theaterseizoen breekt aan. In de ene stad met een gezellige uitmarkt, in de andere met de herhaling van de toneel-hoogtepunten van het afge lopen jaar. Een van de opmerkelijkste produkties aan het begin van het nieuwe seizoen zal ongetwijfeld de Oresteia-trilogie zijn die de Rotterdamse schouwburg presenteert op 18 en 20 september. Door Arnold Verplancke Het gaat om een voorstelling gemaakt door de Duitse regis seur Peter Stein met vooraan staande Russische toneel- en fil macteurs. Met teksten volledig in het Rus sisch en voorstellingen die duren van 's middags vier tot 's avonds half elf met een onderbreking van een uur, zal de 'Oresteia' geen uitje zijn voor de gemiddel de theaterbezoeker. Daar veran dert de Nederlandse boventite- ling niets aan. Maar voor lief hebbers vormen de voorstellin gen in Rotterdam een zeldzame gelegenheid de nagenoeg volle dige versie te zien van de oudste bewaard gebleven trilogie uit de geschiedenis. Het werk, geschreven door Ais- chylos, is meer dan 24 eeuwen oud en beleefde zijn première in het Athene van 458 voor Christus. De eerste Nederlandse uitvoering liet tot 1977 op zich wachten. Toen waagde Erik Vos met zijn toneelgroep De Appel zich er aan. Met groot succes. De Oresteia-versie die nu naar Rotterdam komt, is geregisseerd door de vermaarde Duitse to neelmaker Peter Stein (57). Vo rig jaar ontving hij uit handen van prins Bernhard de Erasmus prijs voor zijn belangrijke bij drage aan de Europese (thea- ter)cultuur. Maar regies van hem waren nog niet eerder in Neder land te zien. Volgend jaar komt hij bij de Nederlandse Opera in Amsterdam 'Moses und Aron' van Schönberg enscèneren. Russisch Deze Oresteia-trilogie heeft hij in het kader van de Duits-Russi sche culturele samenwerking ge maakt in Rusland, met een 29-koppig ensemble, samenge steld uit enkele bekende acteurs en actrices en leden van het Theater van het Russische leger in Moskou. Na de première begin dit jaar, is de produktie op reis gegaan langs Europese steden en festivals. Rotterdam volgt in de toernee op Athene en Edinburgh en gaat vooraf aan München en Parijs. De voorstellingen in Rot terdam zijn mogelijk dankzij een aantal sponsors. Volgens de publikaties van de Rotterdamse schouwburg vond Peter Stein Moskou de span nendste plek ter wereld om de Oresteia op te voeren, gezien de politieke situatie in Rusland. De trilogie beschrijft, 'zo voegt de schouwburg er aan toe, de vor ming van de eerste democrati sche rechtspraak en dus de eer ste rechtsstaat, nadat het voor gaande systeem van wraak let terlijk in bloed was gesmoord. Uit deze mededeling lijkt af te leiden dat Peter Stein alle ruim te geeft aan het laatste deel van de trilogie, getiteld 'Eumeniden', waarin een soort burgerlijke ju ryrechtspraak wordt gevormd. Juist dat deel is in 1977 door Erik Vos zeer summier behan deld, omdat hij het weinig rele vant vond voor zijn publiek in Amsterdam (anp) - Eenent wintig dagen lang, op het laatste uurtje tussen dag en nacht, is vanaf maandag 5 september via de Radio 5 een hedendaagse, integrale versie van de Odysseus van Home ros te horen. Ton Lutz vertelt het verhaal. De Odysseus is een project van de regisseurs Ingrid van Franken- huyzen en Christoph Martin. Ge kozen 'is voor de vertaling van [mme Dros. De verhalen over Odysseus zijn van alle tijden. In drieduizend jaar mogen normen en waarden zijn veranderd, de menselijke reacties zijn veelal ongewijzigd gebleven. De Odysseus is een produktie van de NCRV, die tot stand kwam met financiële steun van de NOS, AVRO, Veronica, TROS en het Stimuleringsfonds Neder landse Culturele Omroeppro- dukties. het veilige en democratische Ne derland. Beschaving In de Oresteia-trilogie heeft Ais- chylos Griekse legenden en my then op een prachtige manier verweven en zijn tijdgenoten te vens een weg gewezen uit de barbarij naar de beschaving. De eerste delen van de trilogie ade men de geest van het noodlot, door de goden gestuurd, en van de eeuwige vergeldingswetten, oog om oog, tand om tand, die een familie blijven achtervolgen, van generatie op generatie. Erf- schuld en bloedwraak, niemand kan daaraan ontkomen. Het eerste deel, Agamemnon, vertelt het verhaal van de legen darische koning Agamemnon, die na de tien jaar durende oor log tegen Troje als de grote over winnaar naar zijn land Argos terugkeert. Daar wacht hem geen groot eerbetoon, maar de wraak van de goden en van zijn vrouw. Badkuip Agamemnon moet met zijn eigen bloed boeten voor het bloed dat hij heeft vergoten en voor de hoogmoed waarmee hij de goden tegen zich heeft ingenomen. Zijn vrouw Klytemnestra vermoordt hem in de badkuip, uit wraak voor de dood van hun dochter Iphigenia (die Agamemnon voor zijn vertrek naar Troje aan de goden offerde om een gunstige wind te krijgen) en uit jaloezie op de mooie slavin Kassandra die Agamemnon uit Troje heeft meegebracht. In het complot zit ook de nieuwe minnaar van Kly temnestra, Aigisthos, die nog een oude rekening met zijn neef Agamemnon moet vereffenen: de vader van Agamemnon heeft lang geleden een paar broertjes van Aigisthos laten vermoorden en hun vlees opgediend aan hun eigen vader Thyestes. Dit eerste deel duurt bij Peter Stein van 16 tot ongeveer 18.30 uur. Rechtbank Na een uur pauze volgen dan het tweede en derde deel. In het tweede, De Offerplengsters, keert Agamemnons zoon Ores tes, die in ballingschap is opge groeid, terug naar zijn huis. In opdracht van de god Apollo moet hij daar zijn vaders dood wreken. Dat doet hij, mede aan gespoord door zijn zuster Elek tra, door zijn moeder en Aigist hos te doden. Het derde deel, Eumeniden, laat zien hoe Orestes wordt achter volgd door de wraakgodinnen, die vinden dat Orestes volgens de oude wetten met zijn leven moet boeten voor de moord op zijn moeder. Orestes vlucht naar de tempel van Delphi waar hij de hulp zoekt van Apollo, die hem immers heeft opgedragen zijn vader te wreken. Apollo stuurt de wraakgodinnen de tempel uit. Vervolgens trekt Orestes naar Athene, waar hij Pallas Athene op de Acropolis een uitspraak vraagt over zijn schuld of on schuld. De godin béslist niet zelf, maar stelt een rechtbank van mensen in, die een uitspraak zal doen, in dit geval nog onder haar leiding. De wraakgodinnen kla gen Orestes aan. Apollo treedt op als zijn verdediger. Bij de stemming kiest Pallas Athene de kant van Orestes. De stemmen staken en dat houdt in, zo is vooraf bepaald, dat Orestes wordt vrijgesproken. De keten van de bloedwraak is gebroken. Aischylos biedt zo uitzicht op een menselijker rechtssysteem, waarin ruimte is voor het afwe gen van omstandigheden, voor begrip, vergeving en het voor deel van de twijfel, in plaats van onvoorwaardelijke vergelding. „Wee, jonge goden, 't aloude recht rijdt gij omver en rukt mij uit de handen," klaagt en wan hoopt het koor bij de Griekse dichter. Tekst van gelijke strek king zouden inderdaad commu nistische Sovjet-bonzen kunnen spreken die zien hoe hun wereld beeld ineenstort en het land tot chaos vervalt. Bij Aischylos volgt onmiddellijk een verzoe ning tussen de oude en de nieu we machten; in de werkelijkheid laat die langer op zich wachten. 40IÉ V TP pf -vg* - - 'INU, IMMBMBI' 'tJirr"1"111'ipw»°"'T' **•-*■ m*.. Tatjana Dogilewa als Elektrade dochter van Agamemnon, omgev'en door het koor der vrouwen. Ten zuiden van de grote ring rond Antwerpen (afslag Wil rijk) strekt zich het grootse park Middelheim uit. Ooit een 'hof van plaisantie', een van die buitens die de rijken zich lieten aanleggen om zich in rust en vrijheid te amuseren na welbe taalde arbeid. In deze eeuw gered door het Antwerpse stadsbestuur uit de gretige bek van de stadsuitbreiding. Een eiland Van rust, ruimte, door mensenhand geleide na tuur en een tot restaurant om gedoopt buitenhuis uit de 18e eeuw. Dit stadspark is het de cor van een permanente ten toonstelling van beelden die na de Tweede Wereldoorlog door het stadbestuur van Antwerpen zijn aangekocht. Middelheim, dat is de beeldhouwkunst van de twintigste eeuw. Natuurlijk met lacunes en met herhalingen en sterke wisseling van kwali teit maar de hoogtepunten van beeldhouwkunst en de schitte rende ruimte waar je uren in kunt doorbrengen, maken veel goed. Dwars door het Middelheim- park loopt een kasseiweg die niet alleen de ruimten scheidt maar ook de collectie. Middel heim bestaat uit twee werelden waartussen ook in tijd een fer me kloof schuilt. Het hoger ge legen, 'oude' Middelheim is het klassieke park waar zo'n 300 beelden staan. Beginnend met Aristide Maillol en Auguste Ro din die aan het einde van de vorige eeuw het beeld bevrijd den van de klassieke beperkin gen. Een beeld werd ineens een daad van beeldhouwkunst met een zichtbaar persoonlijk ka rakter. Met aandacht voor wat nu zo normaal klinkt: het mate riaal, de plasticiteit, de vrije ruimte. Niet langer moest het beeld de werkelijkheid repre senteren, bij voorbeeld in de vorm van een standbeeld. Mail- lols beelden staan nog op een sokkel maar het zijn al moder ne beelden uit de 20e eeuw. Een andere beeldhouwer die het begin markeert van de mo derne kunst is Auguste Rodin van wie hfet indrukwekkende beeld te zien is van Honore de Balzac. Gemaakt einde vorige eeuw in opdracht van de Fran se Maatschappij voor Letter kunde en geweigerd. Een be slissend moment in de ontwik keling van het vrije, moderne beeld. Want wat. een klassiek standbeeld had moeten zijn, werd een expressief geladen beeld, met nadruk op uitge sproken sculpturale kwaliteiten als volume en massa en met voorbijgaan aan details. Van het bronzen beeld goot Rodin acht versies waarvan er ook een staat in het Van Abbemuseum in Eindhoven. Andere hoogtepunten zijn de 'Composition trouvée' van Guillaume Bijl FOTO MUSEUM MIDDELHEIM beelden van Henry Moore, de kubistische beeldhouwers Jac ques Lipchitz en Henri Lau rens. Van de Oostenrijker Fritz Wotruba het stenen beeld van een vrouw. Wotruba reduceer de het beeld tot een aantal massa's die hij als ware hij een architect tot een beeld bouwde. Aan de ingang staat 'Het zotte geweld' van de jong gestorven schilder-beeldhouwer Rik Wouters. De Mechelaar Rik Wouters wilde die ene bewe ging van danseres Isadora Dun can vastleggen en vroeg z'n vrouw Nel daarvoor te poseren. Maar toen het niet lukte en toch al zo lang geduurd had, gooide Nel uit balorigheid en verzet haar rechter been de lucht in en gilde het uit. Dat was de beweging waar hij zo naar had gezocht. Verderop in het park 'Huiselijke zorgen' waar ook Nel model voor stond. Uiteraard Nel, ook op zijn schilderijen zie je nooit iemand anders. In het korte leven dat ze deelden waren ze bijzonder aan elkaar verknocht. Van Gia- .como Manzu staat er het bron zen kardinaalsbeeld: een kerk vader met mijter en mantel tot een rijzige, piramidale gestalte gevormd. De andere wereld van Middel heim is het lager gelegen deel aan de overkant waar de eigen tijdse beelden staan die vorig jaar in het kader van Antwer pen '93 zijn aangekocht. Met die aankoop op grote schaal werd de stilstand sinds 1980 voor een deel goedgemaakt en is er een vorm gevonden voor voortgaande collectievorming. Van elke kunstenaar van wie een nieuw beeld wordt verwor ven, wordt een tijdelijke ten toonstelling gemaakt. Tot 31 augustus is dat de Belg Guillaume Bijl (1946). Voor Bijl is onze cultuur een verzameling verschijnselen waar wij een ge wijde betekenis aan toe kennen en waar wij naar eigen wille keur gebruik van maken. Cul tuur is de oppervlakte van ons bestaan dat wij consumeren. En Guillaume Bijl is een arran-i geur die onze culturele totems uit de vertrouwde omgeving haalt en ze in een oneigenlijke omgeving plaatst. Vervreemding, ironie, humor zijn het resultaat. De gipsen beelden, 'Composition trouvee' uit 1991, heeft hij in deze op stelling in een park in Wenen gezet. Hij heeft er helemaal niks aan veranderd. Zoals ze tijdelijk in Middelheim staan, zo kopen wij ze in de moderne tuincentra en versieren er onze woonomgeving mee. Van de geschiedenis maakt Bijl een schijngeschiedenis, zoals wij dat dus doen..Wij rijden met vakantiebestemming op de autoroute, op weg naar de zon. We bezoeken net zo gemakke lijk en door elkaar het slagveld van Wereldoorlog I, een goti sche kerk, een klassicistische tuin, een romeins amfitheatef en ga zo maar door. Wij consu meren cultuur zoals wij in de supermarkt graaien. Die spie gel houdt Bijl ons voor met zijn 7 installaties in Middelheim. Hij heeft een Romeinse opgra ving gemaakt net zo een voudig als het chalet dat hij tussen de bomen heeft neerge zet. Niks is er dat niet 'echt' isj maar hier is het een beeld erf werkt het als commentaar op de wereld die wij ons maken. Openluchtmuseum voor Beeld houwkunst Middelheim, Ant werpen, dagelijks geopend. Het kamertje in de oude Kloos terkazerne dat Theresa Pendle- bury heeft ingericht, is een heel overzichtelijke samenvatting van waar Breda Fotografica 1994 over gaat. Niet over foto's, wat je geneigd zou zijn aan te nemen. Juist helemaal niet over foto's. Zij stelt de leegheid aan de kaak van het ritueel waarmee wij de foto tot een trofee ver heffen. We plakken onze foto's in albums met fotohoekjes, lijm en plakband, we kopen chique lijstjes en zetten die op de meest in hetoog springende plaatsen in onze interieurs. De foto, dat is voor ons de gestolde verleden tijd die allengs in om vang toeneemt en het heden zachtjes wegdrukt uit onze leefruimte. Theresa Pendlebury heeft in 'haar' kamer planken ,aan de muur gemonteerd met daarop een warreling van fotolijstjes; op de tafel middenin de kamer een opengeslagen foto-album in staat van wording. Een schaar, lijm, fotohoekjes op een rol in een doosje, tape en een stapel nog in te plakken foto's. En wat is er te zien op de foto's? Eigenlijk helemaal niks. Wat er wel te zien is, dat zijn vijf schilderijtjes aan dé muur on der de titel 'Failed Photo graph'. Het zijn houterige af beeldingen van het Californi- sche landschap in krijt, inkt en oliekrijt op karton. Liever een cliché dan een lege foto, per slot van rekening. Het lijkt wel alsof Breda Foto grafica een te nauw sluitend korset is waar de deelnemende fotokunstenaars met kracht uit willen breken. Over foto's gaat het amper. Veel installaties, licht en geluid, veel (uiteraard) videopresentaties, beelden aan de muur en een minderheid aan foto's die vaak gemanipuleerd zijn. Deze aflevering van Breda Fo tografica is sterk gemediali- seerd. Elk van de 35 deelne mers, allemaal afkomstig uit Los Angeles of omgeving, heeft in de verwaarloosde Klooster kazerne een eigen kamer gekre gen. Die aaneenrijging van ruimten gelegen aan lange gan gen op drie verdiepingen geeft het gevoel dat de presentatie maar blijft duren. Dat er geen begin en geen eind aan is. Maar of deze lokatie daarvan de oor zaak is? Aannemelijker is het dat het gebrek aan diepgang en dus aan dwingende inhoudelijke oriëntatie een overzicht onmo gelijk maakt. Het geheel is een lappendeken van onderzoeken, blikrichtingen, trucs, opinies enz. op alle mogelijk terreinen die ongetwijfeld in Zuid-Cali- fornië voorkomen. Iedereen onderzoekt wel iets, maar het blijft allemaal aan de oppervlakte. De daad van wat men onderzoek noemt, lijkt be langrijker dan een overtuigen de uitkomst. Kunst uit Los Angeles e.o. tot 12 september in de Kloosterka zerne, Kloosterplein, Breda. DINSDAG 16 AUGUSTUS 1994 DEELD Van onze rtv-redactie Als Kazuko Hohki met haar muziekgroep Frank Chickens naar Tokyo terugkeert voor enkele optredens, besluit ze te trouwen. Vooral om haar moeder een plezier te doen. „Ik wou haar gelukkig maken." Kazuko die vijftien jaar in Engeland woont, verdiept zich in de documentaire The good, wife of Tokyo vooral in de mentaliteit van Japanse vrou wen. Wanneer ben je een goe de echtgenote, is haar ham vraag. Ze stuit ook op veran deringen, want de meisjes van nu houden er vrijere opvattin gen op na. De moeder van Kazuko, 76 jaar, verricht de korte huwe lijksplechtigheid. 's Ochtends komt een groepje vrouwen op bezoek. De vrou wen vertellen over hun huwe lijk. De een moest trouwen omdat ze dat beloofd had toen moeder op sterven lag. Een ander vertelt dat ze groot ge bracht is met de gedachte 'Ge luk is gezegend zijn met een man en kinderen'. Voor haar werd een partner uitgekozen. Na het huwelijk verzon ze we gen om te ontsnappen. „Ik mocht vroeger niet klagen, niet zeuren en ook niet stude ren want dan zouden ze geen man voor me vinden", vertelt Kazuko's moeder. „Ik werd er ziek van. Niemand deed aar dig tegen me." Ze is blij met haar (niet zelf uitgekozen) man: „Ik zou geen ander wil len." Een oudere vrouw noemt de manier waarop honden en katten elkaar treffen be schaafder. „In Engeland gaat het er natuurlijker aan toe", weet ook Chika, die bij Ka zuko in Frank Chickens zit. „Je praat wat met elkaar, leert elkaar een beetje kennen. Maar in Japan is het meteen serieus: wil je mijn meisje worden?" Een schoonzus van Kazuko klaagt dat ze een perfecte huisvrouw moet zijn van haar man. 'Zit me alsjeblief niet dwars', zegt hij om de-haver- klap. „Ik ben volgens hem de bron van zijn moeilijkheden." Nederland 3, 23.06 uur FOTO BERND UHLIG Van onze rtv-redactie Met vallen en opstaan heeft Billy Joel zijn naam gevestigd als zanger en liedjesschrijver. In 'American Summer' van avond een portret van hem. De in de Bronx geboren Billy Joel (1949) komt al snel met muziek in aanraking. Zijn ouders voorzien als part-time muzikanten in hun levensover- houd. Billy's talenten komen laat bovendrijven. Na een korte bokscarrière waagt hij vanaf 1968 verschillende pogingen om met muziek de kost te verdienen: met The Hassles, Atila en solo. Niets lukt en Billy Joel trekt zich teleurgesteld terug uit het mu- ziekwereldje. Toch krijgt hij in 1973 een con tract bij CBS. Vier jaar later breekt hij pas echt door bij het grote publiek met The Stranger. Hij ontpopt zich als een dui zendpoot, die vlot ballads, coun try, 'rock en rythm and blues schrijft en zingt. Een kleine greep: New York state of mind, Honesty, She's always a woman to me, Just the way you are, My life, Goodnight Saigon en We didn't start the fire. Billy Joel fotoap In de documentaire zien we hem aan het werk in de studio voor opnamen van zijn laatste album Shades of grey en stukjes van zijn laatste toernee. De inter views en repetitie-opnamen ma ken duidelijk tegen welke pro blemen Joel aan loopt, als hij zijn vijftiende album maakt. Nederland 3,21.01 uur FILMS GOES - Grand Theater 20 u. Speed. HULST - De Koning van Engeland 14 u. De Aristokatten. 14 u. Duimelijntje. 14, 19 en 21.30 u. The Flintstones. 14, 19 en 21.30 u. Beverly Hills Cop 3. 19 en 21.30 u. Speed. 19 en 21.30 u. Mr. Jones. 19 en 21.30 u. Striking distance. MIDDELBURG - Cinema 20 u. Woodstock. OOSTBURG - Ledeltheater 14.30 u. Tom Jerry. RENESSE -Dorpshuis 19 en 21.30 u. The Beverly Hillbil lies. TERNEUZEN - Luxortheater 14 u. Speed. VLISSINGEN - Alhambra 1 19 en 21.30 u. Flintstones. - Alhambra 2 19 en 21.30 u. The Beverly Hills Cop 3. - Alhambra 3 19 en 21.30 u. Speed. - Alhambra 4 19 en 21.30 u. Four weddings and a funeral. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked gun 3. Zaal 2 - 14.30, 17 u. Aristokatten. 20 u. Schindler's list. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blank check. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Maverick. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The next karate kid. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow. Zaal 9 - 14.30 en 17 u. Free Willy. 20 en 22.30 u. Blink. Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The cowboy way. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Romeo is bleeding. Zaal 12 - 14.30, 17 u. Thumbeli- na. 20 u. Geronimo. 22.30 u. On deadly ground. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Bad girls. Zaal 14 - 14.30,17 u. We'erback. 20 en 22.30 u. Maverick. Zaal 15 - 14.30, 17 u. Robocop3. 20 u. Shadowlands. 22.30 u. Intersection. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 8 Seconds. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Pelican brief. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30u. Escape from Absolom. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Getaway. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30u. Ace ventura pet detective. Zaal 21 - 14.30 u. Gettysburg. 20 en 22.30 u. The Flintstones. Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Serial mom. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. MavencK. 14.30 en 17 u. We're back 14.30, 17, 20 en 22.30 u. BlanK check 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Tbe cowboy way. 14.30,17,'20 en 22.30 u. The crow. 14.30,17 en 20 u. Next karate ki* 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Escape from Absolom. 20 en 22.30 u. 8 Seconds. 20 en 22.30 u. Serial mom. 14.30 en 17 u. Bad girls. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. l»e Flintstones. 20 en 22.30 u. The getaway. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Weo- dings a funeral. 14.30 en 17 u. The Aristocats. 14.30, 17 u. Naked gun 33 1/3- 22.30 u. Shadowlands. 20 u. Schindler's List. BRUGGE - Kennedy Komplex 14.30 en 20 u. Beverly Hills Cop 14.30 en 20 u. The next karate** 20 u. The crow. j 20 u. Four weddings and a funer 14.30 u. Blank check. 14.30 u. Duimelijntje. KNOKKE - Beverly Screens ..i, 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Mavenc* 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Flintstones. t ..-ue, 17.30 en 22.30 u. La grosse fa"9 17.30 en 22.30 u. Police acaa» 7. j a 15 en 20 u. Four weddings an funeral. 15 u. De Aristokatten. 20 u. The Getaway. RADIO 1 Elk heel uur en 7.30, 8.30, 12.30, 13.30, 17.30, 18.30 en 06.30 Nieuws. KRO: 7.07 Echo. KRO: 9.05 Gerdy Nijman en de dingen die gebeuren. NCRV: 12.07 Hier en Nu (12.45 Agra rische actualiteiten) V00: 14.05 Veronica Nieuwsradio. TROS: 19.04 Interaktief 20.04 Klantenservice. V00. 22.04 Sportradio. NOS: 23.07 Met het oog op morgen. VARA: 0.04 For the record. 2.02 Geen tijd. 5.02-7 00 Ochtendhumeur RADIO 2 Elk heel uur Nieuws. AVRO: 7.04 Sugar in the morning. 9.04 Arbeids vitaminen op 2. 12.04 Het hart van twee. 14.04 Dartell op dinsdag. 17.04 Fileradio. EO: 18.04 Alle men sen. 19.04 .De gouden greep. 20.04 CD wijzer. AVRO: 21.04 Toppers van foen. 22.04 Andermans veren. VPRO: 23.04-24.00 Wat zegt ze RADIO 3 Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.04 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen. VARA: 12.04 Denk aan Henk. 14.04 Carola. AKN: 15.04 The magie friends. V00: 17.04 Rinkeldekinkel NOS: 18.04 De Avondspits. EO: 19.04 Spoor 7. AVRO: 20.04 Forza. VPRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0.04 Nacht wacht. NOS: 2.02 Papa is wakker. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM RADIO 4 Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. TROS: 7.02 Een goede mor gen met prof. dr. E.H. Kampelma1 cher. 9.00 Muziek voor miljoenen. 11„00 Ochtendconcert I. Deutsches Symphonie Orchester Berlin met piano. 11.55 Ochtendconcert II. Or lando Festival. 13.04 Nieuwe klas sieke cd's/De klassieke top 10. 14.00 Middagconcert. Don Carlos (akte 1 en 2), opera van Verdi. Koor en Ork. van de Scala van Milaan met sol. NCRV: 16.00 De Nederlan den. Stad der opbouwers. 17.00 Le ger des Heilskwartier. 17.15 Harmo nie-orkest van de Belgische Gid sen. NCRV: 18.04 Geloven in mu ziek. 18.45 Orgelconcert. 19.15 Klas siek in vogelvlucht. 20.02 Avond concert I. Omroep Symf. Ork. van Berlijn met koren en sol.; II. 21.30 Balanescu Kwartet. EO: 22.30 Or gelbespeling. 23.00 Het Duitse ora torium. 23.30 Songs of praise. 0.00-1.00 Vier na middernacht RADIO 5 Elk heel uurt/m 18.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelingenrubriek met uitgebreid weerbericht en scheep- vaartberichten. 7.05 NOS sportief. 7.30 Vroeg op 5. IKON: 8.50 Snip pers. NOS: 8.55 Waterstanden. VPRO: 9.02 VPRO's dinsdag op 5, met om 9.02 Het gesprek; 9.45 Insti tuut Schreuders; 10.02 Gied Jaspars vertelt; 10.42 De jazz van Pete Felleman; 11.02 Stenen des aanstoots; 11.30 De vrolijke weten schap; 11.55 Vrije geluiden; 12.02 Het debat: De omgekeerde wereld; 12.50 Het Niek Stein-archief; 13.10 De. documentaire: Aardse zaken; 14.02 Passages passanten; 15.02 Boeken; 16.02 Kunstwacht. NOS: 17.10 Radio UIT.KR0: 18.02 Tot uw dienst. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en actualiteiten in het Turks. 19.50 Nieuws en actualiteiten in het Ma- rokkaans'en Berbers. 20.40 Nieuws en actualiteiten in het Chinees. TE- LEAC: 21.00 Graven voor de farao. 21.30 Architectuur. 22.00 Op reis met Van Lennep. NM0: 23.00-24.00 Algerije: het conflict tussen autori teiten en islamisten OMROEP BRABANT ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05 Bra bants nieuws, actualiteiten en de krant in Brabant. 7.55 Weerman Johan Verschuuren. 8.08 Brabants nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra le. 8.32 Brabants nieuws, actualitei ten en weerman. 9.03 Brabants nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draaibank. 11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van harte. 12.05 Brabants nieuws en actualiteiten. 12.55 Bericht voor boer en tuinder. 13.08 Brabants nieuws. 13.11 Radio Nieuws Cen trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34 Muziek, Brabantse produkties. 14.03 Brabants nieuws 14.08 Mu ziek met om 15.03 en 16.03 Brabants nieuws. 17.05-18.00 Brabants nieuws, actualiteiten, service, pro vinciale agenda en nieuwsover zicht

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 14