Noord-Korea relatief godsdienstvrij Marl Religieuze leiders ingezet tegen aids Katholieken in Sarajevo vrezen islamisering" Abdellaou Geen plaats Onenigheid roi DE STEM GEESTELIJK LEVEN Wereldraad verwacht weinig verandering voor kerken na dood Kim Il-sung Duitse kerk wil onafhankelijke legerpredikanten GEESTELIJK LEVEN KORT vpZ-3ÏÏ weigert zich de wet voor te heia weinig keuze. In dat Jvw»f cndernemingen af," klonk het s1 mnpit "Ja' voorzitter van de Spaans wnrn-A gemoederen tot bedaren Dprc i--,van Liceras overdreven, het titel hebben gesproken. ZATERDAG 13 AUGUSTUS 1994 A8 Door Yuli Ismartono, IPS Jakarta - Het islamitische In donesië is voor veel landen in de Derde Wereld een gidsland als het erom gaat, hoe reli gieuze leiders kunnen worden ingeschakeld bij het uitvoeren van geboortebeperkingspro gramma's. Experts op het ge bied van de aidsbestrijding willen nu graag dat dezelfde aanpak wordt toegepast bij de 'preventie van aidsbesmetting. In Indonesië is nog geen sprake van een aidsepidemie, zoals in Thailand of India. Maar medi sche experts menen dat Indonesië wel de kans loopt op een grote toename van het aantal aidsbe- smettingen, als er niet snel maat regelen worden genomen. Vol gens hen is het aantal hiv-be- smettingen in werkelijkheid veel groter dan uit de officiële cijfers blijkt. „Een succesvolle anti-aidscam- pagne hangt sterk af van de mo bilisering van alle-middelen, met inbegrip van de islamitische lei ders", meent Michael Merson, di recteur van het Mondiale Aidsbe- strijdingsprogramma van de We reldgezondheidsorganisatie (WHO). Hij was onlangs in Ja karta voor overleg met de Indo nesische autoriteiten. Volgens hem zou de voorlichting scampagne over aids op dezelfde manier moeten worden opgezet als de gezinsplanningcampagne. De Indonesische overheid slaag de erin, aldus Merson, om het ge boortecijfer van 2,9 procent in vijftien jaar omlaag te brengen tot nog geen 2 procent. Gezinsplanning en geboortebe perking, die in kringen van con servatieven taboe waren, werden aanvaardbaar vanaf het moment dat de islamitische geestelijke leiders (ulama's) hun toestem ming gaven en het ambitieuze re geringsprogramma gingen steu nen. Ruim 85 procent van de 183 mil joen Indonesiërs zijn moslims, en internationale organisaties zoals het Bevolkingsfonds van de Vere nigde Naties (Unfpa) hebben ge probeerd om het succes van Indo nesië te imiteren door ook in an- dere landen de ulama's in te schakelen, zoals bijvoorbeeld in Pakistan. Gemeenschapsactiviteiten in In donesië zijn georganiseerd rond de moskeeën in de steden en dor pen. Via dit netwerk hebben de autoriteiten met steun van de plaatselijke geestelijk leiders di verse sociale programma's met succes gelanceerd. Geboortebe perking, vaccinatieprogramma's en verplicht lager onderwijs zijn enkele voorbeelden van activitei ten waarmee Indonesië opzien heeft gebaard. Regeringsfunctionarissen zijn begonnen met het nemen van stringentere maatregelen tegen de verspreiding van aids, nadat uit statistieken was gebleken dat het aantal besmettingen met hiv (het aidsvirus) fors was toegeno men. Medische deskundigen in Indonesië zeggen dat er nu 20.000 hiv-besmettingen zijn geconsta teerd. Dit aantal zou in 1995 tot een half miljoen kunnen oplopen, meent men. President Soeharto heeft eerder dit jaar een interdepartementale werkgroep ingesteld, die de cam pagne tegen aids moet coördine ren. De commissie kondigde on langs aan dat ze op plaatselijk ni veau een intensieve landelijke voorlichtingscampagne zal be ginnen. De regering zórgt slechts voor een dekking van 30 procent van de totale uitgaven voor de volks gezondheid. Particuliere organi saties en internationale organisa ties moeten voor de ontbrekende gelden bijspringen. Merson heeft toegezegd dat hij bij donorlanden en hulporganisaties zal aanklop pen om geld voor de aidsbestrij ding in de archipel. Toezeggingen om te helpen heeft Merson naar zijn zeggen al van Japan, de Verenigde Staten en de Europese Unie en van het Ont wikkelingsprogramma van de Verenigde Naties (UNDP). De WHO heeft de afgelopen vijf jaar drie miljoen dollar geïnvesteerd in de aidsbestrijding in Indone sië. Pogingen om de aidsbestrijding in Indonesië te coördineren stuit ten aanvankelijk op weerstand van de conservatieve religieuze leiders, omdat het thema sek sueel beladen was. Daarom heeft de overheid eerst veel energie ge stoken in het overhalen van deze ulama's om hun steun aan de campagne te geven. Hoewel het aantal aidsslachtof- fers in Indonesië in vergelijking met andere Aziatische landen nog tamelijk gering is, maakt de regering zich ernstige zorgen over de gevolgen van een moge lijke aidsepidemie voor de econo mie van het land. Uit wereldwij de statistieken blijkt immers dat aids mensen treft, wanneer ze zich in hun meest produktieve ja ren bevinden. De stijging van het aantal aidsge- vallen in Afrika kwam voort uit een hoge graad van tien jaar oude hiv-besmettingen, constateert de WHO. Maar in Zuid-Azië en Zuidoost-Azië is de tijd die ver strijkt tussen het moment, dat ie mand besmet raakt met het virus en het moment dat die persoon daadwerkelijk aids krijgt, veel korter. Het gevolg is dat er op het Aziatische continent een explo sieve stijging is waar te nemen. Het hoogste aantal aidsslachtof- fers valt overigens nog steeds in Afrika. Op mondiale schaal wordt het aantal aidsslachtoffers geschat op vier miljoen. Dat is het dubbe le van vorig jaar. In Azië is het aantal aidsgevallen in een jaar verachtvoudigd, van 30.000 naar 250.000 gevallen. Thailand, In dia, Birma, Laos en China heb ben-in verband met de daar aan wezige sexindustrie de hoogste aantallen, constateerde de WHO in een recent rapport. De econo mische schade ten gevolge van de ziekte zou voor een land als Thai land tegen het jaar 2000 wel eens tegen de 11 miljard dollar kun nen lopen, aldus de WHO: Genève (epd) - De Wereldraad van Kerken verwacht na de dood van dictator Kim Il- sung geen snelle verandering in het lot van kerken en chris tenen in Noord-Korea. Ook onder leiding van diens zoon Kim Jong-il zal het nog vele jaren duren, voordat buiten- - landse zendelingen in het communistische land worden toegelaten. Twintig jaar geleden durfden de christenen in de volksrepubliek zich voor het eerst te bundelen in de Federatie van Koreaanse christenen. Pas in 1984 mocht het bestaan van de federatie ook offi cieel bekend worden. Dertig jaar na de Koreaanse oorlog (1950- 1953) konden in de atheïstische staat voor het eerst bijbels en ge zangboeken gedrukt worden. Er is in het land sprake van een „relatieve godsdienstvrijheid", zegt de Azië-expert van de We reldraad," de Zuidkoreaanse Kyung-seo Park. De christenen kunnen zich redelijk vrij bewe gen, „zolang ze zich maar niet bemoeien met de politiek". De Zuidkoreaan 'ziet zeker vooruit gang, maar'het gaat wel lang- zaam. Hij wijst erop dat de hoofdstad Pyongyang inmiddels twee pro testantse en een rooms-katholie- ke kerk rijk is. De Wereldraad zelf ondersteunde de bouw van kerkgebouwen en droeg finan cieel bij aan kerkbanken en or gels. Sinds 1988 mogen de kerken hun eigen voorgangers opleiden. Ongeveer twintig predikanten hebben de opleiding afgerond. Tien jaar Een kleine tien jaar geleden be richtte de Wereldraad, na afloop van zijn eerste officiële bezoek Na de dood van Kim Il-sung zal er voorde kerken weinig veranderen. aan het land, dat slechts zwakke tekenen van kerkelijk leven in Noord-Korea te ontdekken wa ren. Er werden geen kinderen ge doopt, er waren geen voorgan gers en het avondmaal werd slechts een of twee keer per jaar gevierd in een gewoon woonhuis. Aan de wand hing geen kruis, maar het portret van de inmid dels overleden Grote Leider. Het leek erop dat de Koreaanse oorlog het christendom in het noorden de nekslag had toege diend. Voor de oorlog waren er ongeveer 120.000 christenen, overwegend protestanten. Het noorden telde circa 1.400 kerken en had zijn eigen theologische in stituten en bijbelscholen. In Pyongyang waren van de 400.000 inwoners ongeveer 20.000 chris ten; in plaats van de huidige drie waren er zeventig kerkgebou- FOTO ANP wen. 'Op dit moment noemen ongeveer 13.000 van de 25 miljoen Noord- koreanen zich christen. Bij de Fe deratie staan er volgens Park of ficieel 8.000 geregistreerd. De rest hoort bij de niet door de overheid erkende zogenoemde huiskerken. De kaalslag onder de christenen werd tijdens de oorlog door beide partijen ideologisch uitgebuit. Zo verweet het communistische noorden de Verenigde Staten bij de systematische bombardemen ten op de steden christenen ge dood te hebben, die hun toe vlucht hadden gezocht in kerkge bouwen. De Zuidkoreaanse pro paganda daarentegen sprak van grootscheepse christenvervol ging, zuiveringen en concentra tiekampen in het noorden. In werkelijkheid zijn veel Noord- koreanen het atheïstisch regime ontvlucht in de richting van Zuid-Korea of de Verenigde Sta ten, zegt Park. In Zuid-Korea zijn de kerken in rap tempo ge groeid. Op dit moment tellen ze ongeveer tien miljoen leden. Onmogelijk Contact tussen christenen uit Noord en Zuid was lange tijd on mogelijk. In het noorden leefden zij in een volstrekt isolement, in het zuiden deden ze driftig mee aan de anti-communistische het ze. Acht jap;.geleden kwam on der auspiciën van de Wereldraad een eerste officiële ontmoeting tot stand. Eind dit jaar heeft de vierde bijeenkomst plaats. Als mijlpaal in de betrekkingen geldt de Verklaring over Natio nale Hereniging en Verzoening, die de kerken in 1988 opstelden. Daarin erkennen de Zuidkore aanse christenen dat ze de haat jegens het noorden hebben aan gewakkerd. De kerken hebben bovendien het jaar 1995 uitgeroepen tot Jubel jaar van vrede en hereniging. Ge zien de traagheid van de veran deringen, lijkt dat ook de Zuid koreaan Park een erg optimis tisch toekomstbeeld. Utrecht (anp/cip) - De rooms-katholieken in Sara jevo vrezen steeds meer de toenemende islamisering van de Bosnische bevolking. Zo is de geestelijk leider van de moslims, de gematigde Seli- movski, de stad uitgewerkt en vervangen door Ceric, die veel meer op de moslimlijn zit. Tot deze conclusie kwam Jan ter Laak, secretaris van de r.k. vre desbeweging Pax Christi Neder land, tijdens een bezoek aan Sa rajevo. Ook de intellectuelen in Sarajevo, van oudsher een open stad, maken zich volgens hem zorgen over de islamisering. Voor de kunstenaars die uit de stad zijn gevlucht, zijn vluchte lingen van het Bosnische platte land gekomen. Daardoor is het aanzien van de stad veel dorpser geworden, zegt Ter Laak, die vorig jaar met Kerst voor het laatst in Sarajevo was. „Je ziet nu gesluierde vrouwen op straat, je merkt het aan het alcoholverbod, maar vooral aan de onrust onder de rooms-ka tholieken en verlichte moslims." In hoeverre hun vrees wordt be waarheid, is moeilijk te beoor delen, zegt Ter Laak. Rekening Hij merkt bij de rooms-katho lieken, ongeveer 10 procent van de bevolking, een ontwikkeling om zich sterker als culturele eenheid te organiseren. Zij voe len dat het voortbestaan van de Kroatische (rk) gemeenschap in Sarajevo en Bosnië afhankelijk is van het voortbestaan van de federatie tussen Moslims en Kroaten. Als die weer met el kaar oorlog gaan voeren, beta len de rooms-katholieken de re kening, zo had aartsbisschop ken in Bosnië. Danneels was pas de vierde kar dinaal die Sarajevo heeft be zocht. De Franse curiekardinaal Roger Etchegaray, aartsbis schop Jean-Marie Lustiger en Kardinaal Godfried Danneels Puljic van Sarajevo gezegd. De Pax Christi-delegatie, onder leiding van internationaal voor zitter kardinaal Danneels van Mechelen-Brussel, kreeg het dringende verzoek mee bij de westerse landen te pleiten voor druk op Kroaten en Moslims om de federatie niet op te geven. „Een hernieuwde oorlog bete kent het doodvonnis voor de ka tholieke gemeenschap in Sara jevo en centraal-Bosnië", zegt Ter Laak. Zowel moslimleider Ceric als aartsbisschop Puljic ging ak koord met het voorstel, dat Pax Christi een week van dialoog tussen Islam en Christendom in Sarajevo organiseert. Deskun digen uit West-Europa zouden het gesprek tussen de godsdien sten op een hoger niveau kun nen brengen. Verder werden er afspraken gemaakt over het op zetten van een Pax Christi-afde- ling in Sarajevo. Woestijn Kardinaal Danneels noemde op een persconferentie in Mechelen de R.K.-Kerk in Sarajevo „een kerk in de woestijn", zonder perspectieven en zonder be gaanbare wegen. Hij zei getrof fen te zijn door het uitzichtloze lijden van Sarajevo en de be dreigde positie van de katholie- aartsbisschop Franjo Kuharic gingen hem voor. Dat er niet meer kerkelijke leiders de reis naar Sarajevo ondernemen, is voor de rooms-katholieken daar een enorme teleurstelling, zei Ter Laak. In de gesprekken met de rooms- katholieken en moslims was het Danneels opgevallen dat geen van de betrokken partijen nog tot een afstandelijke benadering in staat is. „Het is alsof geen gesprek meer mogelijk is zonder een flinke scheut adrenaline." Elke vorm van zelfkritiek is volgens hem uitgesloten. Hannover (epd) - Het bestuur van de Evangelische Kerk in Duitsland wil dat legerpredikan ten niet langer in dienst van het leger zijn, maar in dienst van de kerk komen. Over dit voorstel moet de synode in november dit jaar een besluit nemen. Vervol gens moet de EKD met de rege ring onderhandelen. De geestelijke verzorging onder militairen is een kerkelijke opgaJ ve, aldus het EKD-bestuur. De Evangelische Kerk in de vroegere DDR is tegen voortzetting van de huidige situatie, waarbij leger predikanten een militaire rang hebben. Ook in West-Duitsland zijn er voorstanders van een nieuwe opzet van de geestelijke verzorging in de krijgsmacht. Af gelopen november kon de EKD- synode nog niet tot een besluit komen. De voortdurende discus sie leidt echter tot onzekerheid en irritaties, zowel bij legerpre dikanten als bij militairen. Daar om moet er volgens het bestuur in november een beslissing worden genomen. Verder uitstel is niet langer verantwoord. Er zijn in Duitsland ongeveer 130 legerpredikanten. Sinds de Duit se hereniging geschiedt de gees telijke verzorging in Oost-Duits- land door gewone gemeentepre dikanten. Uit afkeer van de com munistische staat hebben de ker ken in de DDR altijd geweigerd legerpredikanten aan te stellen die in dienst van het leger waren, zoals in West-Duitsland (en ook in Nederland) gebruikelijk is. Na de kerkelijke hereniging is hier over binnen de EKD een felle strijd gevoerd. Naar het zich laat aanzien, wint het Oostduitse mo del in deze zaak, die overigens de enige is waarin de veel grotere Westduitse kerk ideeën of struc turen van de Oostduitse kerk overneemt. Voor Anglicanen blijft God een man York (epd) - God blijft in de Anglicaanse Kerk een Vader en een hemelse Koning. In nieuwe gebedenboeken mag God geen Moe der heten, de vrouwelijke aanspreekvorm blijft taboe. Dat heeft de algemene synode in York onlangs besloten. De Anglicaanse commissie voor liturgische kwesties riep echter wel op tot een grotere gevoeligheid voor sekse, etnische achtergrond en leeftijd bij het herschrijven van religieuze teksten. De synodeleden gin gen ook niet akkoord met een door feministen gevraagd verbod op het gebruik in gebedenboeken van het Engelse woord „man" in de betekenis van „mens", en van het woord „mankind" in de betekenis van „mensheid". Wereldwijd ruim 12,8 miljoen joden Jeruzalem (afp) - Het aantal joden in de wereld bedraagt ruim 12,8 miljoen. Dat blijkt uit een brochure van het studiecentrum voor hedendaags jodendom van de Hebreeuwse universiteit in Jeruzalem. Volgens de brochure wonen er 4,1 miljoen joden in Is raël en 8,7 miljoen in „de diaspora". De joden vormen 0,24 pro cent van de wereldbevolking. In Amerika is dat percentage 2,12; in Europa 0,24. Het aantal joden bedroeg in 1939 16.145.000, al dus een document van enkele jaren geleden. 4% Jonge Chinezen gelooft in God Peking (kna) - Vier procent van alle jonge Chinezen gelooft in het bestaan van God. Dat blijkt uit een enquête van het tijdschrift „Jong China". 18 Procent van de ondervraagde personen tussen de 18 en 35 jaar, verspreid over heel China, denkt dat er „mis schien een of ander God" bestaat. Ruim de helft van de jonge Chi nezen zegt atheïst te zijn, terwijl bijna een kwart „hevig twijfelt" aan het bestaan van God. De rest van de ondervraagden (2 pro cent) wilde deze vraag niet beantwoorden. Fransen geloven meer in de duivel Parijs (afp) - Steeds meer Fransen doen afstand van hun geloof, maar de hel en de duivel blijven vrees inboezemen. Dat blijkt uit een enquête. Het aantal ondervraagden dat in de duivel en in de hel gelooft, is zelfs met 10 procent gestegen ten opzichte van acht jaar geleden, toen een vergelijkbare enquête werd gehouden. Het aantal Fransen dat opgeeft geen godsdienst aan te hangen, is in die periode gestegen van 15,5 tot 23 procent. Het percentage ondervraagden dat verklaart katholiek te zijn, daalde van 81 naar 67 procent, het percentage „gelovigen uit overtuiging" van 30 naar 24 procent. Bijna 90 procent is ervan overtuigd dat „het niet nodig is een godsdienst te hebben om goed te kunnen functione ren". Van de Fransen meent 57 procent dat hun geloofsovertui ging van weinig of geen belang is in hun dagelijkse leven. Tegelijkertijd geeft 71 procent van de Fransen toe „niet klaar" te zijn met het geloof. Vooral de jongeren onder hen geloven meer dan vroeger in de duivel, astrologie, buitenaardse wezens en hel derzienden. 33 Procent van de Fransen is in meer of mindere ma te overtuigd van het bestaan van de duivel en de hel. Wonderen bestaan volgens 57 procent van de ondervraagden. Overgrote meerderheid Zwitsers gelooft Genève (anp) - De Zwitserse bevolking is religieuzer dan de ker ken dachten. 81 Procent is overtuigd van het bestaan van God, terwijl de helft van de Zwitsers rekent op een eeuwig leven. Acht op de tien Zwitsers vinden troost in gebed. Bijna een op de drie bidt dagelijks. Tegelijkertijd is slechts een kleine minderheid geïnteresseerd in de dogma's en de leerstellingen van de kerk. Dat blijkt uit een enquête van het onderzoeksbureau Link. On danks wijdverbreide ontevredenheid zou 84 procent van de be volking de kerk niet willen missen. Slechts 6 procent heeft het lidmaatschap opgezegd, hoewel 23 procent wel eens met de ge dachte heeft gespeeld de kerk te verlaten. Hoewel velen vraagtekens plaatsen bij doop-, trouw- en begrafe nisdiensten, gaat 14 procent van de Zwitsers nog wekelijks naar de kerk. De meesten krijgen echter in de kerkdiensten geen plau sibele antwoorden op hun zinvragen. De kerk is volgens de meer derheid van de Zwitsers te belerend en te bekrompen. Tegelijker tijd gelooft 39 procent van de Zwitsers in engelen en is een bijna even grote groep bang voor de duivel. De kerken moeten concurreren met het veelkleurige aanbod van andere religieuze stromingen. Volgens cijfers van het tijdschrift Schweizer Beobachter voelt 15 procent van de bevolking zich aangesproken door de esoterie en de filosofie in plaats van door de kerk. 11 procent heeft zich bij een andere religie aangesloten. Eenderde van de Zwitsers gelooft dat de mens na zijn dood her boren wordt. Dat hangt volgens de krant samen met de toene mende invloed van Oostaziatische religieuze stromingen in Zwit serland, vooral het Tibetaanse boeddhisme. „In bed meer gebeden dan in kerk" New York (epd) - In de Verenigde Staten wordt waarschijnlijk meer in bed gebeden dan in de kerk. Uit een enquête van het on derzoeksbureau Gallup blijkt dat Amerikanen zich vooral thuis persoonlijk tot God wenden. Van de ondervraagden gaf 34 pro cent te kennen dat vooral voor het inslapen te doen in bed. Van de Amerikanen bidt 87 procent minstens één keer per week. Slechts een tiende doet dat in kerk, synagoge of moskee. Bijna de helft van de ondervraagden bezoekt regelmatig een kerkdienst. 98 Procent bidt voor zijn familie, 92 procent vraagt God om ver geving. 5 procent zei ervoor te bidden dat anderen iets vervelends overkomt. De meesten zijn ervan overtuigd dat bidden hen tot „betere mensen" maakt. Vaticaan dwarsboomt benoeming theologe Münster/Düsseldorf (kna) - Het Vaticaan dwarsboomt de benoe ming van de Duitse theologe Teresa Berger tot hoogleraar litur giewetenschap aan de universiteit van Münster. De congregatie voor katholiek onderwijs heeft haar de leerbevoegdheid gewei gerd. De 37-jarige theologe was benoemd door het ministerie van Wetenschappen van Nordrhein-Westfalen. De katholieke theolo gische faculteit was zeer ingenomen met haar komst. Decaan dr. K. Richter toonde zich ontzet over de gang van zaken. Aan de wetenschappelijke kwaliteiten van Berger kan het niet liggen, aldus Richter, die van het Vaticaan geen toelichting op het besluit heeft ontvangen. Hij houdt het erop dat de kerkleiding vooral bezwaren heeft tegen Bergers pleidooien voor meer ruimte voor vrouwen en oecumene in de liturgie. De regering van Nordrhein-Westfalen verlangt opheldering van de Rooms-Katholieke Kerk over de weigering. Met een verwijzing naar het verdrag tussen kerk en staat heeft minister Anke Brunn van wetenschappen aan bisschop Hubert Luthe van Essen ge vraagd de maatregel toe te lichten. Alleen op die manier valt na te gaan of de bisschop niet buiten zijn boekje is gegaan, aldus Brunn. De minister heeft de bisschop verder gevraagd.de theolo ge het recht te geven gehoord te worden. Daarbij kunnen de be zwaren tegen haar opvattingen worden uiteengezet. Berger krijgt dan de mogelijkheid zich te verweren. Twee jaar geleden hield het Vaticaan de benoeming van Berger aan de universiteit van het Zwitserse Freiburg tegen, toen de bis schoppen al toestemming hadden gegeven. Berger is op dit mo ment docent oecumenische theologie aan de Duke universiteit in Durham in de Verenigde Staten. Twee jaar geleden promoveerde zij aan de Universiteit van Münster als eerste vrouw in Duitsland in het vak liturgiewetenschap. EKD veroordeelt zegening homopaar Düsseldorf/Keulen (epd) - De Evangelische Kerk in Rijnland heeft de kerkelijke zegening van een homopaar scherp veroor deeld. De predikant die in de dienst voorging, hangt disciplinairs maatregelen wegens ambtsmisbruik boven het hoofd. Onlangs ze gende ds. Hans Mörter van de Evangelische gemeente in Keulen met instemming van de kerkeraad de relatie van twee homosek suele mannen in. Hij gaf als reden dat hij het paar niet wilde discrimineren. Boven dien verklaarde hij dat hij ook in de toekomst homoseksuele en lesbische paren de mogelijkheid van een kerkelijke inzegening' wil bieden. Volgens de Rijnlandse kerk voorziet de kerkorde niet in de inze gening van homoseksuele relaties. Bovendien zet de dienst ffl Keulen van vorige week de meningsvorming van kerkraden en classes (regionale kerkvergaderingen) over homoseksualiteit on der druk. Op de regionale synode van januari volgend jaar staa de houding van de kerk ten aanzien van homoseksualiteit op de agenda. Van onze verslaggever Helsinki - Alleen Britten zijn op de Europese atletiekkam- pioenschappen in Helsinki kennelijk in staat het niveau nog enigszins op te krikken. Na Linford Christie was het gisteren de beurt aan Colin Jackson op de 110 meter hor den en Sally Gunnell op de 400 meter horden. Beiden zijn wereldrecordhouder, Olympisch en wereldkampi oen. Gunnell miste echter nog een Europese titel. Gistera vond voltooide ze de trilogie. Als Sally Gunnell woord houdt, stopt ze nu ook onmiddellijk, want drie jaar geleden kondigde ze na de wereldtitelstrijd in To- Uitslagen EK MANNEN 800 m, halve finales (eerste vier naar finale): eerste serie: 1. Ben- venuti (Ita) 1.47,01, 2. Douglas (Noo) 1.47,15, 3. Cerez;o (Spa) 1.47,24, 4. Winrow (GBr) 1.47,24, 5. Koers (Ned) 1.47,52 (uitgescha keld); tweede serie: 1. Motchebon (Dui) 1.45,75, 2. Rodal (Noo) 1.45,80, 3. D'Urso (Ita) 1.45,88, 4. De Teresa (Spa) 1.45,89. 110 m horden, halve finales (eerste vier naar finale): eerste serie: 1. Jackson (GBr) 13,04 (beste wereldseizoenprëstatie), 2. Philibert (Fra) 13,45, 3. Boroi (Roe) 13,53, 4. Fenner (Dui) 13,55; tweede serie: 1. Jarrett (GBr) 13,32, 2. Schwarthoff (Dui) 13,38, 3. Edorh (Duï) 13,47, 4. Haapa- koski (Fin) 13,52; finale: 1. Jackson 13,08, 2. Schwarthoff 13,16, 3. Jarrett 13,23, 4. Edorh (Dui) 13,41, 5. Fenner (Dui) 13,53, 6. Haapakoski (Fin) 13,54, 7. Phi libert (Fra) 13,54, 8. Boroi (Roe) 13,61. 3000 m steeple, finale: 1. Lam- bruschini (Ita) 8.22,40, 2. Carosi (Ita) 8.23,53, 3. Van Dijck (Bel) 8.24,86, 4. Rowland (GBr) 8.26,00, 5. Pronin (Rus) 8.26,33, 6. Strege (Dui) 8.26,36, 7. Svenoy (Noo) 8.28,12; 8v Panetta (Ita) 8.28,25, 9. Baumermeister (Dui) 8.32,58, 10. Hanlon 8.36,06. Discuswerpen, geplaatst voor fi nale: Sjevtsjenko (Rus) 62,46 m, Liakhov (Rus) 62,26, Doebrovsts- jik (WRu) 62,00, Seelig (Dui) 61,28, Horvath (Hon) 60,96, Gra- su (Roe) 60,64, Schuit (Dui) 60,62, Zintsjenko (Oek) 60,40, Sweeney (Ier) 59,34, Riedel (Dui) 58,66, Valvik (Noo) 58,50, Lukashok (Isr) 57,78. Kogelstoten, geplaatst voor fina le: Gudmundsson (IJsl) 19,69 m, Bagach (Oek) 19,65, Peric (Joe) 19,64, Klimenko (Oek) 19,45, Hal- vari (Fin) 19,29, Virastjoek (Oek) 19,25, Dal Soglio (Ita) 19,23, Koistinen (Fin) 19,05, Kleiza (Lit) 18,77, Hoff (Noo) 18,69, Herbrand (Dui) 18,65, Fantini (Ita) 18,64. Tienkamp, stand na de eerste dag (resp. totaal, 100 m, ver, kogel, hoog, 400 m): 1. Hamalainen (WRu) 4512-10,77-7,54-15',70-2,08-47,28, 2- Dagard (Zwe) 4351-10,69-7,45-14,93-1,93-46,71, B Programma ZATERDAG 13 AUGUSTUS 08,30: start 50 km snelwandelen M 08.30: tienkamp 110 m horden M 09.30: tienkamp discüs M (groep A) 11.00: tienkamp discus M (groep B) 11-50: finish 50 km snelwandelen M 12.30: tienkamp polshoog M 15.00: tienkamp speer M (groep A) 16.20: tienkamp speer M (groep B) 17.10: finale hinkstap M 17.20: series 4X100 m V 17-35: finale 4x100 m M 17.50: finale 10.000 m V 18-00: finale kogelstoten M 15 15 Van onze verslaggever Breda - Yassine Abdellaoui had bij Willem n de reputatie dat hij zelden op tijd verscheen, op zijn eerste werkdag bij NAC was dat Pamplona (anp) - Zijn voorbereic is in volle gang, voor de werel Miguel Indurain helemaal niets an 'n Spanje echter niet alles grote vedette op Sicilië in actie oe individuele race tegen i\/rCeïas <^ur^e Indurain zelfs feedoen aan de wereldtitelstrijd Rf Sr°te Spaanse kampioen reageer n oe tweede man van de Spaanse TT "Het lijkt me dom mij te ve niot T°mt mi-'rl v°orbereiding op de 7oh S°ede, ontneemt me eigenl r 6 j' -federeen wist al een tijdje da Ti. ,aan vallen. De voorberei ssendoor naar Sicilië gaan, is a sanesto geïrriteerd. weigert zich de wet )erpllcht. heh ilr i™,™ de net voltallige bestuur."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 8