r' Uitkeringen gaan niet omhoog Paars kan het politieke landschap herverkavelen Golan Verschil ziekenfonds en particulier blijft Wmé Woede onderwijsveld deert formateur niet Binnenlandse Zaken straks superministerie Politiek pre Punten uit het paarse ontwerp-regeerakkoord Debat over ter DE STEM BINNENLAND DE STEM Kabinet komt in 1996 met voorstellen voor vernieuwen sociale zekerheid Nederlandse au pair op bergtocht vrij ZATERDAG 13 AUGUSTUS 1994 Het onderscheid tussen ziekenfonds en particuliere verzekering blijft de komende kabinetsperiode bestaan. Het paarse kabinet gaat wel voorzichtig beginnen met het ge lijkschakelen van de voorzienin genpakketten in ziekenfonds en particuliere verzekering. Er komt zowel voor ziekenfonds als voor particulier verzekerden een eigen risico van maximaal tweehonderd gulden per jaar. Daarvoor in ruil worden de eigen bijdragen voor kunst- en hulp middelen per 1 januari 1995 af geschaft. De 200 gulden eigen ri sico voor ziekenfondsverzeker den wordt stapsgewijs ingevoerd. De gezondheidszorg was één van de heikele punten van de paarse formatie. In de eerste ronde is het nooit tot een akkoord gekomen, in de tweede ronde dreigde dat opnieuw niet te lukken. Afgesproken is nu dat de nieuwe minister van Volksgezondheid allerlei plannen mag bedenken, als ze maar niet in strijd komen met de 'einddoelen' van de drie paarse fracties. Met andere woorden: er mag geen ideologi sche strijd ontbranden over deze sector, want anders komt de paarse coalitie in gevaar. Een 'masterplan' voor de volksge zondheid, a la Dekker of Simons, zit er dus de komende jaren niet in. Maar Kok wil wel flink bezuini gen op de volksgezondheid, want de kosten zijn ieder jaar weer ho ger dan geraamd. De komende jaren mogen de uitgaven met niet meer dan 1,3 procent groeien, en als dat percentage overschreden wordt moeten de instellingen zelf korten op hun budgetten. Con creet boekt Kok nu 1,2 miljard aan bezuinigingen in, die in 1998 'gehaald moeten zijn. De gevolgen van deze bezuinigin gen treffen de inkomenspositie van mensen. Maar omdat die ge volgen niet geheel te overzien zijn, volgt reparatie later. Het re geerakkoord belooft om jaarlijks op Prinsjesdag de gevolgen voor de laagste inkomensgroepen te verzachten. Voor extra werk in de zorgsector - onder meer be jaardenzorg en thuiszorg - is voor 1995 honderd miljoen gulden ex tra uitgetrokken. Naast de invoering van het eigen risico, levert ook de 'uitdunning' van het voorzieningenpakket geld op. De paarse coalitie overweegt, om tandheelkundige zorg voor vol-, wassenen, fysiotherapie en een deel van het medicijnenpakket niet meer te vergoeden. De algemene wet bijzondere ziektekosten krijgt een andere opzet. Onverzekerbare risico's en chronische zorgvoorzieningen worden erin ondergebracht. De premie wordt geheel inkomens afhankelijk. De Nederlandse Zorgfederatie zegt in een reactie tevreden te zijn over het feit dat Volksge zondheid wordt ondergebracht bij een minister en niet meer bij een staatssecretaris. Maar de federatie zegt ook, dat het geen zin heeft om halsstarrig aan 1,3 procent kostengroei vast te houden terwijl nu al duidelijk is dat dat percentage niet ge haald zal worden. it i t ff» ftilff t Straks kunnen veel minder jongeren gaan studeren, vrezen stu denten en onderwijsinstellingen. foto anp Formateur Kok is niet onder de indruk van de woedende reac ties van studenten en hoger onderwijsinstellingen op zijn plan om in 1998 een miljard te bezuinigen op het hoger onderwijs. De universiteiten, de Landelijkse Studentenvakbond en de HBO- raad hadden investeringen in het onderwijs verwacht en geen be zuinigingen. Zij vrezen dat 10.000 medewerkers hun baan verliezen en dat vele duizenden jongeren niet meer zullen gaan studeren. Formateur Kok verdedigde giste ren bij de presentatie van het paarse ontwerp-regeerakkoord de bezuiniging op het hoger on derwijs. Paars vindt dat studen ten niet onbeperkt kunnen blij ven studeren. Daarom wil paars de studieduur bekorten tot drie jaar, al moet een volgende minis ter nog bekijken hoe precies. Daarna is er de mogelijkheid voor een vervolgopleiding maar daarvoor krijgen studenten geen beurs meer. Deze maatregelen kunnen de kwaliteit van het ho ger onderwijs vergroten, aldus het paarse akkoord. Kok wil met de bezuiniging op het hoger onderwijs voorkomen dat er flink gesneden moet wor den op het lager en middelbaar onderwijs, waaronder het voor bereidend en middelbaar be roepsonderwijs. „Ik wil niet dat elke bezuinigingsronde op onder wijs in de komende jaren tot gro tere klassen leidt of dat opnieuw de vierjarige maatregel moet worden ingevoerd. De welle vendheid van het hoger onder wijs kent geen grenzen. Men wijst naar de buren. Maar die bu ren zitten in het lager onder wijs," aldus Kok. Het nieuwe stelsel van studiefi nanciering wordt ingevoerd aan het begin van het studiejaar 1995/1996. De terugbetaling van de beurs is afhankelijk van het studietempo en de hoogte van het inkomen na de studie. Paars vindt dat alle studenten een driejarige opleiding moeten krijgen. Deze opleiding wordt af gerond met een diploma. Daarna is het mogelijk om op strenge voorwaarden toegang te krijgen tot vervolgopleidingen. Studen ten of hun ouders dienen de ver volgopleiding zelf te betalen of geld te lenen. De nieuwe minister van Binnenlandse Zaken krijgt meer taken dan de huidige. De bewindsman- of vrouw krijgt naast het 'klassieke' werk nu ook een taak in de opvang van toege laten asielzoekers, de coördinatie van het veiligheidsbeleid en de coördinatie van het bestrijden van grote-stadsproblemen. De portefeuille van Binnenlandse Zaken is dus fors opgetuigd. De opvang van asielzoekers wordt bij WVC weggehaald. Als straks Justitie beslist heeft dat een asielzoeker (voorlopig) mag blij ven, gaat deze over in handen van Binnenlandse Zaken. De paarse onderhandelaars wil len overigens het hoger beroep voor vluchtelingen die geen asiel krijgen opnieuw bekijken. Het huidige, demissionaire kabinet heeft dat geschrapt. De Hoge Raad moet uitsluitsel geven over de vraag of dit terecht is. De nieuwe minister van Binnen landse Zaken moet het binnen lands bestuur vernieuwen. Zo wordt een referendum ingevoerd, waarbij burgers ja of nee kunnen zeggen tegen eenmaal aangeno men wetten en gemeentelijke be sluiten. Verder moeten straks wethou ders van buiten de gemeenteraad kunnen worden aangetrokken. Voor meer veiligheid op straat willen de drie paarse partijen ex tra mensen inzetten. Er is ruim honderd miljoen gul den uitgetrokken voor agenten, surveillanten en stadswachten. Daarnaast is een eerdere bezuini ging van dertig miljoen op de po litie geschrapt. Er komt een landelijk recherche team voor de bestrijding van de misdaad. De nieuwe minister van Justitie krijgt hiervoor de verantwoorde lijkheid. De politiebonden ACP en NPB hebben hier inmiddels kritisch op gereageerd: zij vrezen 'afstem mingsproblemen' met de regio nale teams. De bijdragen op deze pagina zijn van onze Haagse redacteuren DtJ Langelaan, Max de Bok, Henk Bouwmans, Pieter Willemsen. foto anp Aow'ers krijgen een extra aftrekpost voor de belastingen. De uitkeringen worden vol gend jaar niet verhoogd; ze worden bevroren. Maar hoog te en duur van de uitkeringen blijven de komende twee jaar onaangetast. De drie paarse coalitiepartners PvdA, VVD en D66 hebben met dat compromis het moeilijke punt van de sociale zekerheid voor zich uitgeschoven tot de tweede helft van de kabinetspe riode. Het paarse kabinet komt in 1996 met voorstellen om de sociale ze kerheid grondig te vernieuwen. „We moeten dan de eisen formu leren waaraan de sociale zeker heid op de langere termijn moet voldoen. Er bestaat nu een span ningsveld tussen individualise ring en solidariteit," aldus Kok. Het nieuwe stelsel van sociale ze kerheid zal mensen meer moeten prikkelen werk te zoeken. Vooral de hoge werkloosheid aan de on derkant van de arbeidsmarkt baart Kok zorgen. Daarom moe ten de kosten van de laagstbe taalde arbeid worden verlaagd. Kok wil voorkomen dat het te rugdringen van de arbeidsonge schiktheid leidt tot oplopende langdurige werkloosheid. „Dan zou je mensen alleen een ander bordje omhangen: ww in plaats van wao." Kok toonde zich optimistisch over de groei van de werkgele genheid. Het kabinet gaat ervan uit dat er in de komende vier jaar 350.000 banen bij komen. „Maar met goed beleid en een beetje keepersgeluk kan het alleen maar meer worden. We zijn uitgegaan van het behoedzame scenario van het Centraal Planbureau (geringe economische groei). Maar als de economische ontwikkeling mee zit, gaat het met de werkgelegen heid ook sneller de goede kant op. Dan kan ook het verschil tus sen bruto- en nettoloon verder worden verkleind." Het kabinet gaat ervan uit dat werkgevers en vakbeweging hun steentje bijdragen aan het ont staan van meer werk door de loonmatiging door de jaren heen vol te houden. Vooral in de cate gorie tussen minimumloon en de laagste cao-schalen moet werk worden geschapen. Dat wordt bevorderd door cao's op dit on derdeel niet langer algemeen ver bindend te verklaren en door be paalde sectoren voor beperkte tijd te ontslaan van de verplich ting het minimumloon te betalen. Maar Kok waarschuwt dat een periode van economische groei er niet toe mag leiden dat een gron dig financieel saneringsprogram ma achterwege blijft. Hij wijst erop dat er in Nederland aanpas singen nodig zijn om in een glo- baliserende economie een rol van betekenis te kunnen blijven spe len. Paars heeft Koks voorstel over genomen de ziektewet helemaal in handen te leggen van werkge vers en werknemers. Bij de wao komen er grotere premieverschil- len en kunnen bedrijven gaan kiezen tussen verzekeringsmaat schappijen. Het nieuwe kabinet zal de bo- nus/malus-regeling in de wao la ten vervallen. Maar er blijft wel een aanmoedigingspremie voor bedrijven die gedeeltelijk arbeid songeschikten in dienst willen nemen. Het wordt moeilijker een ww- uitkering te krijgen. Om voor een uitkering in aanmerking te ko men moet iemand de laatste vijf jaar tenminste vier jaar hebben gewerkt en van de 39 weken die voorafgaan aan de werkloosheid tenminste 26 weken hebben ge werkt. Er komt een kindertoeslag bij de huursubsidie. Maar de kinderbij slag zal niet langer vanaf het tweede kind (nu 470,40 per kwartaal voor een kind van 6 tot 12 jaar) hoger worden. Voor kin deren tot zes jaar wordt 70 pro cent en voor kinderen van 12 tot 18 130 procent kinderbijslag uit gekeerd. De percentages van 70, 100 en 130 worden straks 70, 85 en 100. Voor kinderen die een be paalde leeftijdscategorie nu al hebben bereikt, verandert er niets. In de verzekering voor nabe staanden zet het nieuwe kabinet' fors het mes. Het vindt veel be staande regelingen niet meer passen in een tijd van grotere economische zelfstandigheid van partners. Bovendien kunnen veel risico's ook particulier worden verzekerd. Bij het toekennen van nabestaandenuitkeringen zal vanaf 1 januari 1996 rekening worden gehouden met het inko men. Vanaf 1 januari 1998 geldt dat ook voor bestaande uitkerin gen. Om te voorkomen dat de bevrie zing van de uitkeringen mensen met alleen aow (of aow met een klein aanvullend pensioen) te hard treft komt er in de belastin gen een bejaardenaftrek. Maar mensen van 65 met een jongere partner krijgen geen aanvulling meer op hun aow-uitkering van 50 procent als hun aanvullend pensioen (of ander inkomen) meer bedraagt dan de andere helft van de aow-uitkering. De werkgeversorganisaties VNO en NCW vinden het ontwerp-re geerakkoord van formateur Kok geen echte verbetering ten op zichte van de 'proeve voor een re geerprogramma' van informateur Kok. „Het blijft te veel steken in goede bedoelingen." De ondernemers zijn wel blij met de extra lastenverlichting voor het midden- en kleinbedrijf, het verdwijnen van de malus in de wao en de bereidheid na te den ken over de sociale zekerheid. Maar de werkgevers missen aan dacht voor industriebeleid en he kelen onder meer de ontoereiken de lastenverlichting en de beper king van de studieduur. De organisaties voor het midden- en kleinbedrijf, KNOV en NCOV, zijn positiever dan VNO en NCW. Zij zijn zeer te spreken over de aandacht die het akkoord schenkt aan het midden- en kleinbedrijf. Vooral de half mil jard gulden steun voor kleine be drijven en de fiscale ondersteu ning voor startende ondernemers beoordelen ze positief. De FNV houdt problemen met de te geringe banengroei, met de so ciale zekerheid, het inkomensbe leid en het arbeidsvoorwaarden beleid bij de overheid. De FNV hoopt dat het nieuwe kabinet snel een werkgroep in het leven zal roepen die met voorstellen voor herverdeling van werk moet komen. Het CNV steunt de plannen voor de ziektewet en wao, maar voor ziet wel problemen met de werk gelegenheid en de arbeidsvoor waarden. - Geen verlaging wettelijk mi nimumloon; wel dispensatie van de wet op het minimum loon voor bepaalde sectoren en voor beperkte tijd. - Lastenverlichting (2 miljard) door werkgevers minder zie kenfondswetpremie te laten betalen. Hierdoor wordt arbeid goedkoper en is er koopkracht voordeel voor lagere inkomens. - Privatisering en marktwer king wao moet in 1998 een be sparing opleveren van 750 mil joen gulden. De ziektewet moet 600 miljoen opleveren in 1998; de uitvoeringskosten dalen met 300 miljoen. - Toekenning ww-uitkering vervalt bij vrijwillig ontslag. - Wachtgeldperiode voor reke ning werkgevers wordt tot 3 maanden verlengd. - Besparing op ww in 1998 235 miljoen gulden. - Besparing van 380 miljoen door het verlagen van ten on rechte verstrekte bijstandsuit keringen aan alleenstaanden. - Besparing op de nabestaan- denregeling van 815 miljoen gulden. - Inkomenstoets voor aow'ers' levert 450 miljoen besparing op in 1998. - Totale bezuiniging op sociale zekerheid: in 1995 ruim een miljard gulden, in 1998 ruim 7.8 miljard gulden. - Financieringstekort moet in 1995 en 1996 uitkomen op 3,3 procent van het bruto binnen lands produkt (bbp) en daarna dalen tot 3,1 procent in 1997 en 2.9 procent van het bbp in 1998. Eventuele meevallers door economische groei wor den aangewend voor verdere verlaging van het financiering stekort. - Lastenverlichting in 1995 door premiedaling in sociale fondsen (500 miljoen) en om buigingen in sociale fondsen inclusief zorg (bijna 1 miljard). - Verlaging tarief eerste schijf (1,6 miljard lastenverlichting). - Introductie inkomensafhan kelijke bejaardenaftrek (100 miljoen) - Voor koopkrachtondersteu ning kwetsbare groepen is er in 1995 200 miljoen beschikbaar: huurders met minimum-inko men krijgen verlenging van de normhuurcompensatie van 2 procent per 1 juli 1995, intro ductie kindertabel in de indivi duele huursubsidie en voor de vervroegde afschaffing van ei gen bijdragen voor hulpmidde len voor ouderen en chronisch zieken. - Lastenverlichting in 1998 cir ca 9 miljard gulden. Wordt ge bruikt voor midden- en klein bedrijf (500 miljoen), verlen ging van de tweede schijf in loon- en inkomstenbelasting (300 miljoen), doorwerking verlaging in 1995 van het tarief van de eerste schijf van de loon- en inkomenstenbelasting (1,9 miljard). - Voornemen afschaffing trekbaarheid rente op coj.l sumptief krediet - Voor nieuw beleid is in i 500 miljoen (1998: 3,8 miljardjl uitgetrokken voor schrapper! kortingen op bejaardenoorderl (75 miljoen), jeugdhulpverlj ning (13 miljoen), politie (3)1 miljoen), stad- en streekva.l voer (50 miljoen), vredesoperaj ties (103 miljoen) en opvang en I preventie drugsverslaving (jjl miljoen). - Grootste deel nieuw beleid I (250 miljoen) moet 40.000 ex-l tra arbeidsplaatsen opleveren I van 4 dagen per week voor| langdurig werklozen tegen hei f minimumloon in bejaarden-1 oorden en thuiszorg, veiligheid I en openbaar toezicht en in del kinderopvang. Voor kwaliteitsbevordering le. raren in het onderwijs is 3j miljoen beschikbaar; cultuur I krijgt 15 miljoen. - 150 miljoen is beschikbaar 1 voor 15.000 extra woningen in I de sociale woningbouw. - Kleinverbruikersheffing energie per 1 januari 1996. - Ruimere en vrije openingstij-1 den winkels. - Binnen een jaar wijziging! kiesstelsel voor meer recht-1 streekse relatie kiezers en g kozenen. - Bekeken wordt of het onlangs I afgeschafte hoger beroep voor asielzoekers opnieuw i voerd kan worden. - Uitbreiding Nederlandstalig! onderwijs aan anderstaligen. - Huisarts moet strenger selec-1 teren bij doorverwijzing naar specialist. - Voor zowel ziekenfonds particulier verzekerde een ei-1 gen risico van 200 gulden. - Bezuiniging op de Rijksbe-1 groting in 1995: 3,9 miljard; in 1998 10,8 miljard gulden. - Fulltime vacatures bij de rijksoverheid worden, omgezet in 32-uurs banen (besparing 200 miljoen in 1998). - Het ministerie van Defensie moet aanschaf van bepaalde materieel later doen (besparing in 1994 120 miljoen, in 1998 500 miljoen). - Bezuiniging op studiefinan ciering in 1995 250 miljoen, in I 1998 1 miljard. - Een aanscherping van de ver mogenstoets in de individuele huursubsidie om midden- en hogere inkomens uit te goed kope woningen te krijgen (be sparing 200 miljoen in 1998). - Versobering en uitstel van in frastructuurprojecten (250 miljoen in 1995, 300 miljoen in I 1998). - Intensievere fraudebestrij ding en doelmatige belasting inning moet 30 miljoen opleve- I ren in 1995 en 440 miljoen in 1998. - Het gebruik van de vut zou beperkt moeten worden tot al leen werknemers met meer d 40 dienstjaren. Door Max de Bok Wie het ontwerp-regeerak koord van formateur Kok leest naast de proeve van een regeringsprogramma die in formateur Kok op 25 juli vol tooide, vraagt zich af waarom er nog zeventien dagen nodig waren voordat het groene licht kon worden gegeven aan paars. Veel opvallende verschillen zijn er niet tussen beide stukken. Maar de verschillen dié er zijn, maken duidelijk waarover in de achterliggende twee weken de strijd vooral is gegaan: de socia le zekerheid, de volksgezondheid en het onderwijs. Wat sociale zekerheid betreft stonden, grofweg gezegd, PvdA en WD aan de uitersten van het spectrum en D66 in een midden positie. Uit de lange onderhan delingen is een staalkaart van goed-Nederlandse compromis sen te voorschijn gekomen. Maar opmerkelijk is dat juist op de drie genoemde terreinen de ge vonden compromissen geken merkt worden door weinig hel derheid over de vormgeving van het beleid. Het compromis over de sociale zekerheid op langere termijn zit kunstig in elkaar. De inzet van de WD was om nu al vast te leg gen wat er met de sociale zeker heid moet gebeuren als over twee jaar zou blijken dat nog steeds te veel mensen zijn aange wezen op een uitkering. Hoogte en duur van de uitkeringen zou den daarbij niet per se buiten schot mogen blijven. Daar stond de opvatting van de PvdA tegen over: niet morrelen aan hoogte en duur en afwachten welke ef fecten de reeds genomen (wao en ziektewet) en nog .te nemen maatregelen (ww) zullen heb ben. Die tegenstelling is voorlopig overbrugd door de afspraak dat voor het nieuwe kabinet het na denken over een aangepaste ar chitectuur van de sociale zeker heid geen taboe is. Als in de zo mer van 1996 blijkt dat de ver hoopte effecten van het beleid uit zijn gebleven, dan zal be sproken worden hoe dat als nog ten goede kan worden gekeerd. Essentieel daarbij is de afspraak dat niet blind naar weer een an dere maatregel wordt gegrepen. Eerst zal zorgvuldig worden na gegaan waarom de effecten uit bleven en pas daarna zullen eventueel nieuwe maatregelen worden genomen. Daarbij wordt geen enkele beleidsoptie bij voorbaat uitgesloten. Met dit compromis in de hand kan de PvdA hopen ook dan hoogte en duur te kunnen blijven waarborgen en kan de WD ho pen haar mini-stelsel dichter bij verwezenlijking te brengen. On nodig te zeggen dat hierin voor de paarse coalitie een ingebouw de spanning zit. De compromissen over onder wijs en volksgezondheid zijn weer anders van aard. Hoeveel op deze terreinen bezuinigd moet worden, ligt vast. Maar hoe die miljoenen-bezuinigingen precies bereikt moeten worden, blijft onduidelijk. Dat wordt overgelaten aan de nieuwe mi nisters. Op zich is dat niet laakbaar. Het past in de al lang levende wens om regeerakkoorden minder strak te laten zijn. Maar dat ide aal heeft niet meegespeeld. Het onvoldragen compromis is het resultaat van het onvermogen om op deze punten de tegenstel lingen echt te overbruggen. Voor alle partijen die zich ge bonden hebben aan paars, bete kent dit regeerakkoord slikken. Ze hebben allemaal zwaar moe ten inleveren op hun verkiezing sprogramma's. Het relativeert weer eens de betekenis-van die programma's. Dat geldt deze keer wel extra vanwege het bij zondere karakter van het nieuwe kabinet. Toen de WD haar verkiezings programma publiceerde, dach ten ook partijgenoten van Bol- kestein dat hun partij zich met dat sociaal koude en rechtse pro gramma in de oppositie had ge manoeuvreerd. En zie nu eens: de WD regeert samen met haar klassieke tegenstander, de PvdA, en met haar 'linkse' liberale pen dant, D66. De polarisatie voor bij. Zo onvoorspelbaar is de po litiek. Langs een omweg - die kennelijk nodig was om een begin van ver trouwen tussen de partners in spe te laten groeien - is paars dan toch tot stand gekomen. Nog net voor de eeuwwisseling is dan toch gebeurd wat weinigen voor mogelijk en velen voor wenselijk hielden: een kabinet zonder de sinds 1918 zo dominante chris ten-democraten. Alleen al daar om schrijft het aantredende ka binet historie. Het mag sinds kort niet meer hardop gezegd worden, maar niemand van de meest betrokke nen - aanstaand minister-presi dent Kok wellicht als enige uit gezonderd, hij was lange tijd meer geporteerd voor centrum links - kan zonder blozen bewe ren dat zijn drijfveer voor paars niet het verlangen was om het CDA eens naar de oppositie te verbannen. Dat de kiezer en het CDA zelf daaraan een aardig handje heb ben meegeholpen, doet daar niets aan af. D66-leider Hans van Mierlo mag bogen op de titel 'vader van paars'. Hij heeft jarenlang vol hardend gepleit voor deze nieu we verhouding in de politiek. En soms, leek het, met de moed der wanhoop stelling genomen tegen ongelovigen en wankelmoedi gen. Hij ziet zijn droom nu ver- De vader van paars, Hans van Mierlo. foto de stem johan van gurp wezenlijkt. Maar de vraag is wel hoe paars paars is. Van Mierlo heeft steeds gezegd dat paars moet staan voor nieuw elan, een andere bestuurscultuur en ver nieuwing. Zijn overtuiging is ook dat een paarse coalitie beter dan welke andere coalitie in staat is om zo niet steun, dan toch tenminste begrip te wekken in de samenleving voor noodza kelijke harde ingrepen in geves tigde belangen en portemonnee. Dat is nog maar de vraag, want het zal ook paars niet gegeven zijn de oude volkswijsheid dat het niet uitmaakt of je door de hond of de kat gebeten wordt, uit te roeien. Het ontwerp-regeerakkoord is niet kleurloos, maar evenmin paars. Het door Van Mierlo zozeer ver langde elan is weg-onderhan- deld. Vernieuwend is het ook nauwelijks, referendum, onder zoek naar een ander 1 uitgezonderd. Dat valt de opstel- Iers niet echt kwalijk te nemen. Want wat kan en niet kan wordt voorlopig nog gedicteerd door de blijvende noodzaak tot bezuini gen. En een andere bestuurscul tuur kun je niet opschrijven noch afdwingen. Die moet om te beginnen gestalte krijgen in hoofden en harten van de politi ci. Met het aantreden van deze coa-1 litie verandert natuurlijk Neder- j land niet ineens van aanschijn. Maar als dit kabinet, deze eoali-1 tie, zichzelf de kans geeft om vier jaar te regeren kunnen er wel veranderingen in gang wor- j den gezet. De paarse coalitie kan de aanzet zijn tot onvermoede beweging® in ons toch wat vastgeroeste par tij politieke stelsel. Het zal interessant zijn te zien hoe het CDA de opgedrongen oppositierol vervult en intern verwerkt. Waartegen gaat het CDA opponeren Gaat er in het j CDA een richtingenstrijd ont staan als reactie op de samen werking van de WD met de pro gressieve kant van het politieke spectrum? En hoe zal uiteinde lijk het electoraat van de Wh daarop reageren? En zal er, nu progressief liberaal en behoudend liberaal elkaar hebben weten te vinden, niet een stroming naar één liberale parti] 'op gang komen, waardoor de totnutoe hier en daar bepleite progressieve samenwerking uit blijft? Zal de begrijpelijke vreugde in de PvdA om het feit dat zij Kok weer een premier heeft, he vernieuwingsproces daar dem pen? Voorlopig lijkt paars vooral van wege de mogelijke partijpolitie ke gevolgen leuk. Maar historisch is het nieuw kabinet al voordat het aan he regeren is geslagen. V;n onze redactie buitenland Washington - Het prestige van Anerikaanse president Clinton, d gelet op recente opiniepeiling tffih al niet zo groot is, is verd beschadigd na een afgang in h Hiis van Afgevaardigden. Erkele uren nadat Clinton in het Hl vm Afgevaardigden een gevoelige r derlaag had geleden met de afwijzi vai zijn anti-misdaadwet, besloten Dimocraten in het Huis het debat ov di hervorming van de gezondheidszc Vsn onze redactie buitenland Jeruzalem - In Israël is opnie over een eventuele totale terug hoogvlakte in het kader van Syrië. Aaileiding vormt de recente ronlreis van de Amerikaanse minster van Buitenlandse Za- kei Christopher. Volgens diverse medingen zou premier Rabin tijdens Christophers bezoek een nieuw aanbod voor een volledige Israëlische terugtrekking hebben De Israëlische televisie meldt dat het zou gaan om een plan voor een gefaseerde terugtrekking die is uitgesmeerd over een periode van rier jaar. Dit voorstel zou nog itiiet aan de Syriërs zijn overgebracht, onder meer omdat Chriftopher zelf eerst nog plan nen zou willen uitwerken voor een demilitarisering van de hoo/vlakte en van een 'symbo lische strook land' aan de Israë lische kant van de grens met Syrië. Rcbin ontkende gisteren echter dat hij zijn goedkeuring zou hèben geven aan een totale Is raëlische terugtrekking. Iraëlisehe kranten meldden dat Eamascus de Golan-hoogte in iider geval terug wil hebben roor er in 1996 in Israël nieuwe lerkiezingen worden gehouden. )e Syrische president Assad zou lang zijn dat er weer een rechtse egering aan de macht komt, die afspraken zou kunnen terug draaien. Volgens de krant Davar zoi hij om die reden zich bij het beoek van Christopher akkoord heiben verklaard met een Israë- lisihe terugtrekking in twee jas. Syrië zou verder een Israër- lisihe terugtrekking eisen uit de Isnëlische 'veiligheidszone' in Zud-Libanon. DeLikud-oppositie in Israël be- dieide de Syrische leider giste- rei op zijn wenken door naar aaileiding van alle geruchten te veklaren dat zij geen enkel ak- kotrd van de huidige regering me Syrië zal respecteren als dat teriggave van de Golan inhoudt. „As we met Gods hulp aan de ma:ht komen, zullen we de Go lan-hoogte niet opgeven," zei Mahe Katzav, leider van de Li- kuc-fractie in de Knesset. „En als >r een dergelijk akkoord is, Leeburg - De Nederlandse au rair, die in de VS van moerd op een baby wordt beschuldigd, is gisteravond op torgtocht vrijgelaten. Dat gebeurde nadat de rechter akkiord was gegaan met een verliging van de aanvankelijke borgsom tot tienduizend dollar. Ongveer een uur na de uit sprak van de rechter kwam de negintienjarige Anna, die haar oraije gevangenispak had inge- ruill voor een blauwe spijker- broik en witte blouse, aanlopen, en 'iel haar vader en nicht Ada Keiier om de hals. Zij werden omringd door een leger van fotografen, came- rapoegen en (Nederlandse) jour- nalsten. Afna zei niets, dat had zij ook h]cens de rechtszitting niet ge- ?e. abvocaat maakte duidelijk flat zij geen enkele vraag zou ceaatwoorden. Alleen nicht Ada oedankte de Nederlanders die Sul in de buidel getast hadden °Ve borgsom van tienduizend uollcr bijeen te brengen. aa-na vertrokken ze met onbe kende bestemming. «fen bet gerechtsgebouw bleef echts een dame achter die met a>r kleine kinderen een bord hoog hield. Daarop stond te zei: geen borg voor moorde naars van kleine kinderen. Op de aaj waarom zij dat harde «ancpunt innam antwoordde de uv kwaad: „Hoe zou u reage- word«i?"W vermoord zou

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 4