750.000 Nederlanders hebben rijangst Huisv 'Liggen op de weg': Nieuw dodelijk spel 'Duitsland mag zich gaan verheugen op regeringswissel' Nijmegen; Steen DE STEM- l DE STEM Voorsprong DE STEM BINNENLAND BUITENLAND Hoog en laag Bang voor tunnel en snelweg? Er is iets aan te doen... pESTEM Rechtbank vindt Man bekent rnai ZATERDAG 13 AUGUSTUS 1994 De woorden van on ze taal zijn niet al leen dragers van betekenissen maar vaak ook tekens van ons maatschappe lijk (voor)oordeel. Ook woor den hebben een sociale status, al schijnt die de laatste tijd door een spontane of afge dwongen grotere gemeen zaamheid geleidelijk te ver dwijnen. Maar we hebben nog altijd de hogere kringen, bij noodweer voelen we ons afhankelijk van hogere machten, een pauselij ke of koninklijke onderschei ding is ons een hoge eer, als ons onrecht is aangedaan zoe ken wij het hogerop, op hoge poten proberen wij ons recht te krijgen en ten slotte ver wachten wij een eeuwig heil in de hemel, hoog boven ons hoofd. De hel is ergens onder onze voeten, wie daar uiteindelijk terecht komt heeft waar schijnlijk laag bij de grond geleefd, is daardoor ook mo reel aan lager wal geraakt, heeft nooit geleerd een toon tje lager te zingen, vertoonde een laaghartig gedrag, was mogelijk ook van lage ge boorte, zodat men van boven af op hem kon neerzien. De tegenstellingen in het maatschappelijk leven zijn, al le communisme en socialisme ten spijt, nog lang niet uitge wist. Nog maar goed twee decennia geleden publiceer den in Duitsland de linke au teurs Wallraff en Engelsmann hun veelbesproken pamflet Ihr da oben - wir da anten. De afstand tussen hoog en laag overbruggen wij met een trap. Niet voor niets spreken wij in de taalkunde van de trappen van vergelijking. Wie op de bovenste trede van die ladder staat, is de beste, de sterkste, de krachtigste, de mooiste en de liefste. God woont dan ook in de hemelen. Hosanna in den hoge. Ook vorsten hebben zich al tijd verheven gevoeld boven het alledaagse, platvoerse volk. Koninklijke hoogheden en hoogstderzelver adellijke familie vertoonden steeds hoogstaande karaktereigen schappen en op hun verjaar dagen en bij jubilea kunnen wij hen alleen benaderen door eerbiedig een trap te bestijgen en die na de verrich te plichtplegingen, met onze voeten naar de treden tas tend, achteruit lopend weer af te dalen. In de oude, statige patriciërs huizen, die men nog wel aan de grachten van onze oude steden kan aantreffen, vindt men op de begane grond de laaggezolderde werkruimten van het voormalige personeel. Indrukwekkende trappen, met gebeeldhouwde leunin- gen waarin men bijbelse en mythologische taferelen her kent, leiden naar de woonver trekken van hen dit tot de betere kringen behoorden en met hun monumentale trap penhuizen de afstand tussen de gegoeden en de onderge schikten zichtbaar maakten. Wie hogerop wil komen, zal een trap moeten bestijgen. Dat meende ook de monnik Jan van Ruusbroec in de late middeleeuwen al toen hij de mystieke opgang van de mens naar de zuivere beschouwing van God beschreef in een boek dat Van de seven trap pen als titel kreeg. En blijkens de roman De trap van steen en wolken van Johan Daisne moet men voor het rijk der verbeelding nog altijd hoger op. Van mijn opa die timmerman was, herinner ik me de uit spraak dat een mens niet ho ger moet klimmen dan een boom kan groeien. Hij maak te dan ook geen rechte en wentelende draaitrappen die hoger reikten dan een eerste verdieping, vanwaar men hooguit vanuit het trapportaal verder kon naar de zolder. Liften bestonden er in zijn levensjaren nog niet. En hij zou zich waarschijnlijk voor geen geld op de hoekig ver schijnende en verradelijk ver glijdende treden van een rol trap hebben gewaagd die ons nu in de glazen vides naar de hoogste etages van de waren huizen dragen. Dat zou hij stellig bij hoog en bij laag hebben geweigerd. In de buurt wordt een huis gebouwd. Een grote hoop bakstenen wordt afgeladen op het trottoir. Er is ruimschoots doorgang over. Elke avond kruit de zelfbouwer een tig aantal kruiwagens zijn terrein op. Toch slinkt de stapel op de stoep sneller. De doe-het-zelver vraagt de buren een oogje in hel zeil te houden. Ze beloven hulp en toezicht. Op vrijdagnamiddag stopt een dame in sportauto. Ze belt bij een der belendende percelen aan en vraagt of ze wat stenen mee mag nemen. Het wordt geweigerd. Op zaterdagochtend vroeg stapt een heer op fiets met zijtassen af. Hij begint, zonder op of om te kijken, zijn fietstassen te beladen. Als hij gewaarschuwd wordt daarmee op te houden, is hij zeer beledigd. Op zondagnamiddag - de bouwer heiligt de eerste dag der week - passeert een pickup, mindert vaart en keert terug. Twee- jongeman nen eigenen zich een deel der voorraad toe. Voor iemand heeft kunnen ingrijpen, zijn ze al weer verdwenen, 's Avonds zijn ze er opnieuw. Als ze gemaand worden, stellen ze lachend een goed werk te verrichten: 'De hoop is toch slechts een steen des aanstoots'. (CH) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Haitians en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Bezorgklachten en abonnementenadministratie: Afdeling Lezerscontact 06-0226116 (gratis) ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur, zat. 8.00-12.00 uur. Kantoren: Bergen op Zoom, Postbus 65, 4600 AB; S 01640-36850, fax 01640-40731, redactie 01640-37253. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698. Oosterhout, Bredaseweg 108,® 01620-54957, fax 01620-34782. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Vlissingen, Scheldestraat 7-9, 01184-19910, fax 01184-11446. Openingstijden: van 8.30-17.00 uur. (Middagpauze van 12.30-13.30 uur m.u.v. Oosterhout) Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 87.20, per half jaar 173.45 óf per jaar 337.30. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 29.05, per kwartaal 84.70, per half jaar 168.45 óf per jaar 327.30. Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Ginnekenweg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend 076-236881. Fax 076-236405. Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur 076-236881, fax 076-236405 zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-236242/236911. Alle advertentie-opdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de Algemene Voorwaarden van Uitgeversmaatschappij De Stem B.V. alsmede de Regelen voor het Advertentiewezen. Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. De Stem op band: Centrum voor gesproken lektuur 08860-82345. s Dit gebeurt. Je hebt je rijbewijs, al jaren. Je hebt in de bergen gere den, Zuid-Europa ge daan, gewoon honderd duizenden kilometers rij den achter de rug. Ach, af en toe een deukje, meer niet. Dan gaat er iets mis, je weet niet wat. Je wordt onzeker, je rijdt te langzaam, je krijgt de zenuwen van die vracht wagen op je lip, je durft niet meer de snelweg op, zeker niet meer door die tunnel. Rijangst. Drie kwart miljoen Nederlan ders hebben het. Maar die angst is te verhelpen, belooft rijschoolhouder Jan Voerman. Door Jan Koesen DE DANKBRIEVEN stromen binnen. 'Zojuist teruggekeerd van een zonnige vakantie per auto, iets wat ik vorig jaar voor onmogelijk had gehouden...', 'Niet meer bang of panisch, durf ook alleen ergens heen te gaan...', 'Ik rij elke dag automa tisch en zonder er bij na te denken...', 'Het is Jan Voerman gelukt wat een andere school niet gelukt is...', 'Ik heb na zeven maanden ruim 14.000 kilometer gereden...', 'Had het jaren eerder moeten doen...' Over een paar weken komt zijn boekje 'Rijangst is zó te verhelpen'uit. (Van Holkema Warendorf, Houten). Wijze woorden, adviezen, heel veel si tuatietekeningen. Het boekje is een uittreksel van zijn eigen, veel forsere werkboek dat op zijn schoot ligt als hij 'rijles geeft. Zijn klanten, zegt Voer man (school in Nieuwegein, wo ning in Maurik) komen tot uit Groningen. Hij geeft vooral les' in de regio Utrecht, maar doet over een poos ook de regio's Arnhem en Nijmegen aan. In zijn auto is een speciaal spie geltje zo opgesteld (Jat leerling en instructeur oogcontact heb ben. „Dat is prettiger voor ons beiden. Anders zit je tegen een profiel aan te praten. En boven- Rijschoolhouder Jan Voerman uit Nieuwegein en Maurik heeft zich gespecialiseerd in mensen met rijangst. Verreweg het merendeel, zegt hij, is te helpen. foto Raphael drent dien kan ik zo zien of iemand panisch is." Lesmethode Jan Voerman vond dat er nogal wat aan de klassieke rij-instruc- tie mankeerde. Die was te grof en ging alleen van de techniek uit. „Ik wilde wat meer na mijn examen rijinstructeur, ik had kritiek op de lesmethodiek. Heel veel mensen rollen door hun rij examen, oké, ze zakken enkele keren, maar ze halen het. En dan, na een poos, gaat het bij sommigen mis. In Nederland zijn er ongeveer zeven miljoen hou ders van een rijbewijs, maar een half tot driekwart miljoen durft niet meer te rijden. „Je kunt iets rottigs meegemaakt hebben, een ongeluk of zo. En dan is het logisch dat je bang bent. Maar het kan ook een vormloze angst zijn, of zelfs een fobie. Driekwart van de mensen met rijangst zijn' vrouwen die überhaupt en sowieso in allerlei situaties angsten hebben. Maar daarnaast zijn er ook die opeens niet meer de snelweg durven te nemen, die hooguit op vertrouw de binnenwegen durven te rijden waar tachtig kilometer het maximum is. En dat terwijl de autosnelwegen veel veiligèr zijn dan die landwegen. „Ze hebben problemen met de snelheid, ze kunnen zich niet -verweren tegen opdringerige au to's en ze hebben enorm veel angst voor bumperklevers, een tunnel, een -brug. Daar worden ze zo panisch van dat ze op de vluchtstrook gaan rijden, maar ook daar moeten ze vroeg of laat van af. „Ze raken verkrampt als ze de linkerbaan opmoeten, als ze een grote rotonde moeten nemen en daarop moeten weven van links naar rechts en omgekeerd. Ze gaan hyperventileren en dan,ko men ze er helemaal niet meer uit. Het heeft geen zin om hen te zeggen dat hun angst onzin is, je moet het anders aanpakken. Fobie „Het moeilijkste is de categorie met een fobie, maar ik durf toch te zeggen dat-zestig tot zeventig procent van hen te helpen is. En van de resterende groep kan ik negentig procent van de rijangst bevrijden." Voerman: „Er zijn mensen die, nadat ze hun rijbewijs hebben gehaald, in geen jaren hebben gereden. Het is logisch dat die wat gespannen zijn. Ze moeten alleen wat bijgespijkerd worden. Maar je hebt er ook die zoveel schrikbeelden hebben opge bouwd dat ze er niet meer uitko men. „Het kan zijn dat er iemand op je lip rijdt. Daar kun je zo bang door worden dat je zelf dichter bij het verkeer voor je gaat rij den, dat je te weinig afstand neemt. De gewone rijintructeur heeft daar geen weet van. Die kan zich niet in de gevoelens van zijn klant indenken, die kan niet inspringen op de specifieke eisen van zijn klanten. Als mensen bij me komen is het goed mis. Er komt nooit iemand bij me die maar éen angst heeft. Zo van, 'Ik moet morgen in Londen rijden, help me'. Zo'n verzoek krijg ik niet." Gesprek Jan Voerman heeft eerst een kennismakingsgesprek met zijn bange leerling. Dat geschiedt op een rustige plek. Als de pupil gekalmeerd is, laat hij hem of haar even rijden om aan de auto te wennen en om te kijken wat voor vlees hij in de kuip heeft. „Als iemand zegt, 'Binnen de bebouwde kom heb ik geen pro blemen', dan gaan we de snelweg op. We gaan rijden op terreinen die duidelijk met het probleem te maken hebben. Ik zie al heel gauw wanneer ze verkrampt gaan raken, wanneer de span ningen- teveel worden, je ziet ze persoonlijk reageren op het gt. vaar. En dan ga ik praten. Hoeis dit begonnen? dat soort ding® En ik haal het werkboek erbij. „Als het een hopeloos geval is stop ik er bijtijds mee. Ja, ik zjj er ook naast. Van de ene seconde op de andere kunnen ze buit® westen raken. Ik heb ook drie pedalen, ik kan ook schakelen ik kan een beetje het stuur rege len. Dat is een prettig idee voor hen. En we gaan natuurlijk nooit hard de bocht in. „Elke keer als je de vluchtstrook oprijdt, houd ik hen voor, ver sterk je je angst. Want vluchten geeft opluchting en het bevestigt je gevoel van: de vluchtstrook is veilig, de snelweg is verkeerd. Meestal krijgen ze tien tot twin tig uur aangepaste les. Na vijf tot zes uur weet ik het wel. Dan bepaal ik of verder lessen zinvol is of niet." Ongeluk Er zijn chauffeurs die door een ongeluk bang zijn geworden, zo als truckers die iets vreselijks met hun twintigtonner hebben meegemaakt. Voor hen is er niet de rijschool van Voerman, maar een instituut te Hillegom dat hen van verkeerstrauma's moet be vrijden. Maar het gebeurt ook dat een leerling moeite heeft met rijden omdat hij vroeger tijdens een ongeluk een familielid heeft ver loren. '„Zo had ik een vrouu die op die manier haar oma en een ander familielid had verloren. Dat is natuurlijk een heel ander verhaal dan iemand met een fo bie. „Soms ben ik een halve psychia ter, maar alleen in de lesprak tijk. Ik hou niet van die riedels van Freud. Ik probeer er alleen achter te komen waarmee ik die mensen praktisch kan helpen. „Ik kan me heel goed in hen indenken, want ik heb zelf een fobie gehad, vele jaren geleden. Ik had angst in gezelschap te eten, ik verstarde als men naar me keek, ik kon niet slikken, maar dat mocht niemand mer ken. Het heeft heel lang geduurd eer ik daar van afwas. „Ik heb nu begrip voor fobisten, ik ken uit eigen ervaring die vicieuze cirkel. En als ik een fobiepatiënt in mijn wagen heb, vertel ik hem meteen dat ver haal. Dat weet hij dat ik hem begrijp." - Door Martijn Kamans (anp) Den Haag (anp) - Een naam heeft het spel nog niet, maar het heeft voor zover bekend al vier mensenlevens gekost. Het uitgangspunt is simpel. Na het nuttigen van de nodige gla zen alcohol moeten de deelne mers op de as van een weg gaan liggen, waardoor auto's met een flinke snelheid langsrazen. Als alles goed gaat', levert dat een enorme kick op. Die sensatie zucht betekende de dood voor een 21-jarige Amstelvener. Hij overleed dinsdagochtend nadat hij bij Callantsoog door een taxi was overreden. Het geval staat niet op zichzelf. Op 24 april kostte een dergelij ke stunt het leven aan de 18-jarige Sabine Hofman uit Groenlo. Na een avondje stap pen besloot zij samen met haar 17-jarige vriend het 'liggen op de weg' uit te proberen. De tweebaansweg voorbij Hup- sel was niet verlicht. De twee gingen op het deel van de Twenteroute liggen op het mo ment dat er vier auto's aankwa men. In eerste instantie leek het nog goed af te lopen, totdat een van de auto's begon in te halen. Het wisselen van weghelft had fatale gevolgen. Het meisje was op slag dood. De jongen werd in coma overge bracht naar een ziekenhuis. Hij is inmiddels uit die coma ont waakt, maar zal waarschijnlijk nooit meer de oude worden. De actie van de jongeren lijkt sterk op een scène uit de Ameri kaanse film The Program. In de Verenigde Staten hebben vier pubers - de scene nagedaan, waarbij twee van hen werden gedood. Het betreffende deel is vervolgens uit de film geknipt. In Nederland is de film niet te zien, maar de Nederlandse jeugd zou op het idee gebracht kunnen zijn door een documen taire die in oktober van het vorig jaar over dit onderwerp werd uitgezonden. „Ik vraag me af waar we nou helemaal mee 'bezig zijn," ver zucht H. Ticheloven van Veilig Verkeer Nederland (WN). „Te gen dit soort acties kan onze organisatie vrij weinig onderne men. Het bewust spookrijden of het tegen elkaar inrijden om te zien wie het eerst uitwijkt zijn in ons land incidentèn, maar hiermee zetten de deelnemers wel mensenlevens op het spel." Een nieuwe campagne van WN die met ingang van volgend jaar van start gaat doet een beroep op de waarden en normen van verkeersdeelnemers. „Misschien dat we met de appellerende bopdschappen in die campagne de jongeren bereiken die dit soort onbesuisde acties onder nemen. Ook zullen we een be roep doen op de omgeving van jongeren." Met 'omgeving' bedoelt Tichelo ven niet alleen de ouders van jongeren. „Indirect hebben de media ook invloed op dit soort gedrag. Films, televisiepro gramma's en jeugdbladen ma ken het er soms niet beter op. In een proefnummer van het jon gerenblad Webber zie ik bij voorbeeld artikelen over trein- surfen (het op het dak van een trein meerijden) en over het te hard rijden met opgevoerde au to's op 80-kilometerwegen. Daar zijn we nou niet bepaald blij mee." Erik Basselier van Webber geeft toe dat zijn blad op een specta culaire manier aandacht be steedt aan dit soort gevaarlijke stunts. „Maar we geven vaak op een even ludieke manier blijk van ons verantwoordelijkheids gevoel op dit gebied. We zeggen niet: doe het niet want het is gevaarlijk, maar we zetten bij voorbeeld in het artikel 'aantal doden: te veel'. Volgens ons heeft dat wel degelijk invloed." Volgens Marten Brouwer, ge specialiseerd op het gebied van massacommunicatie, hebben de media een bepalende stem in de manier waarop de jongeren te gemoet komen aan hun behoefte aan sensatie. „Die behoefte is toch al aanwe zig. Ze moeten het alleen in een vorm gieten en daarbij worden ze op ideeën gebracht door de massamedia. De oorzaak van het probleem ligt wat mij be treft dan ook veel dieper. Het is te makkelijk om alleen de me dia de schuld te geven." 'Van onze correspondent Frans Wijnands Bonn - In de rijen van de Duitse sociaal-democraten, de SPD, is sinds enkele dagen een opmerkelijke zelfverze kerdheid, strijdbaarheid en zelfs agressiviteit te bespeu ren. Met name bij kanseliers kandidaat Rudolf Scharping. De doorgaans gelijkmatige uit dager van zwaargewicht Helmut Kohl, slaat sinds kort een toon aan die men tot nu toe niet zo van hem gewend was. Bij de formele start van de SPD- verkiezingscampagne maakte hij het partij-kader duidelijk dat hij zijn kansen 'niet kapot wil laten praten' door onderling gekisse bis over wat dan ook. Kohl en zijn regering maakte hij verantwoordelijk voor alles wat er mis is in de Bondsrepubliek: van de record-werkloosheid tot de angstaanjagend gestegen cri minaliteit. Een mogelijk tussen tijds aftreden van Kohl - als hij tenminste wordt herkozen - vindt Scharping meer dan ver werpelijk; een grote coalitie tus sen SPD en CDU/CSU sluit hij nèt zo nadrukkelijk uit als iedere vorm van samenwerking met de PDS, de erfgename van de com munistische Eenheidspartij SED ten tijde van de DDR. De opdracht voor de SPD is duidelijk: de lijn van de roemrij ke politiek van Willy Brandt en Helmut Schmidt doortrekken, en daarbij vooral de sociale saam horigheid tussen de burgers - in oost en west - herstellen. 'Want Scharping, komende man niets is de laatste jaren in Duits land sneller gegroeid dan het egoïsme bij de mensen', consta teert Scharping. Wisseling Voor de socialisten moet op 16 okotober een droom waar wor den: weer aan de regering. Hel mut Kohl is voor de SPD het aanstaande verleden. Het is tijd voor de wisseling van de wacht. Niet in 1998 pas, zoals voorzich tige SPD-ers nog wel eens hard op suggereren, maar nü, be zweert Scharping. Het is dan ook de centrale slogan in de verkiezingscampagne: 'Verheug je op de wisseling, Duitsland'. Vooral de kiezers die het nog niet zo precies weten, moeten er in de komende weken van wor- foto epa Kohl, gaande man? den overtuigd dat de regerings wissel even onvermijdelijk als wenselijk is, en voor het land een goede zaak. De socialisten cite ren te pas en te onpas steekproe ven waarin een forse meerder heid van de keizers zich uit spreekt voor een wisseling in Bonn. Verzwegen wordt daarbij, dat een evengrote meerderheid dat evenwel nog niet ziet gebeu ren. Een ander lievelings-percentage bij de SPD is dat waaruit blijkt, dat de huidige christen-demo cratisch/liberale coalitie in de enquêtes géén meerderheid meer vindt bij de kiezers. Dat de aan vankelijke voorsprong van de SPD in die steekproeven inmid dels weggesmolten is maakt de sociaal-democraten niet onge rust: het is beter vanuit een 'underdog-positie' te starten dan in de favorietenrol, vinden ze. En Scharping loopt zijn sympa thie-achterstand op Helmut Ko hl wekelijks in. Rode gokken Vooral in Oost-Duitsland be staat sinds de Duitse eenwording een nieuw scheldwoord: rode sokken. Zo worden de talloze meelopers van het vroegere regi me en de SED genoemd. Omdat in Nedersaksen onlangs een rood-groene coalitie is gevormd met de communistische PDS in een gedoog-rol, wordt de SPD verweten met die PDS gemene zaak te maken. Daarom hing de CDU een rode sok aan een was lijn; op 100.000 affiches, met daaronder de tekst: „Op weg foto epa naar de toekomst, maar niet op rode sokken." Die toespeling heeft veel kwaad bloed gezet, vooral ook bij de CDU-aanhang in de nieuwe deelstaten. De SPD kaatst de bal nu terug door erop te wijzen dat Kohl vier jaar geleden met be hulp van vele 'rode sokken' werd gekozen. In een serie cartoon- briefkaarten wordt de kanselier in tal van situaties getoond, tel kens met een rode sok op het hoofd, inplaats van de spreek woordelijke boter. Twee jaar? Kohl is volgens de SPD de ver oorzaker van veel sociale onge rechtigheid. Bijna 8 miljoen Duitsers leven onder of op de grens van de armoe; meer dan 500.000 kinderen hebben ge® fatsoenlijk dak boven het hoofd; ruim een miljoen kinderen is ofj de sociale dienst aangewezen] „Wat is dat voor een christelijke verantwoordelijkheid, die zich op naastenliefde baseert maar zulke en andere sociale onge rechtigheden duldt?" attaqueer de Scharping de huidige rege- Het zijn in een verkiezingsstrijd voorspelbare uitspraken. Veel lastiger voor de CDU is de open lijke verdachtmaking dat .Hel mut Kohl zich alleen maar wil laten herkiezen om er na twee jaar mee te stoppen. De na een aanslag in een rolstoel zittende Bondsdagfractieleider Wolfgang Schauble zou hem dan moeten opvolgen. „Maar miljoenen men sen willen niet door hem worden geregeerd. Door een man die het nationalisme en het rechtS-con- servatisme een pseudo-intellec- tueel verfje geeft." Kleurig, vrolijk De SPD presenteerde deze week haar verkiezings-affiches. Kleu rig. Met uitsluitend vrolijke. ge" lukkige mensen. En met de be kende slogans die de Duitse een sociaal paradijs beloven- Over kiezers-afschrikkena denkbeelden als een landelij maximumsnelheid van 120 óók op de Autobahnen, en astr nomisch hoge benzinepü)2 terwille van het milieu praten socialisten liever niet, zoa n ook op andere wezenlijke za een slag om de arm hou Alles op z'n tijd, als éérst mut Kohl maar eens weg is- Van onze verslaggeefster Mijmegen - Bert van BaggumJ fjijmegenaar die afgelopen dond dag bij inzage van zijn BVD-dosl slechts twee velletjes papier te A jjjeeg op het ministerie van Binnl landse Zaken, gaat bij de rechtb# verhaal halen. Hij verwijt minid pe Graaff-Nauta de wet openbal beid bestuur (wob) te beperkt! hebben uitgelegd. Van Baggum heeft niet de inzage kregen die hem door de minister tod zegd was," aldus zijn advocaat G. Groningen (anp) - De afdeling bank in Groningen heeft het bezv tegen het stopzetten van hun aal gegrond verklaard. De bedrijfsvJ keringen hadden stopgezet, gal uitspraak in beroep. De stopzetting van de uitkerin- bj gen was het gevolg van een wij- hd ziging van de algemene arbeids- da ongeschiktheidswet per 1 juli bd 1991. Vanaf dat moment werd vrl recht op een aaw-uitkering be perkt tot van-jongs-af-aan-ge- sd handicapten en arbeidsonge- D0 schikten die betaalde arbeid eq hadden verricht. Deze wetswijzi- arl ging was nodig omdat sinds 1988 bd ook arbeidsongeschikte Vq (huis)vrouwen - met een beroep op het gelijkheidsbeginsel - een kd aaw-uitkering konden claimen, re Jaarlijks zou dat de staat bijna kd 200 miljoen gulden kosten. D| Door nu het recht op een aaw- ge uitkering afhankelijk te maken bd van het verlies van arbeidsin- kd komsten, kwamen arbeidsonge- ui| schikte huisvrouwen niet langer vd voor een aaw-uitkering in aan- ac| merking. Daarbij zou geen spra- aa ke zijn van discriminatie, omdat gel de inkomenseis ook voor man- Ea nen gold. Door de reparatiewet niJ raakten 8000 aaw-gerechtigden, Wl merendeels vrouwen, hun uitke- spl ring kwijt. eel In haar vonnis volgt de recht- wq Amsterdam (anp) - De Amsterdl arrestatie van de 19-jarige A.S. de het paard Banjer tot een oplossing j Het dier werd op 23 juli in Amsterdan dat het overleed. S. heeft een bekentd voor zijn daad is vooralsnog onduidelijl Banjer werd in de bewuste nacht gestq bond het dier niet ver daarvandaan i vast aan een paar bomen. Vervolgens i en vagina van het dier. Het paard raa het zichzelf ophing aan het touw wa| vastzat en stikte. Het incident maakte bij dierenliefhebq diging en afschuw los. De Dierenbesd van 1500 gulden uit voor inlichting! aanhouding van de dader. Of deze belol gaan, is nog niet bekend. A.S is opgespoord door informatie die I De man bleek reeds ingesloten te zitta strafbare feiten. ECONOMISCHE omstandigheden ku breken. Presenteert een nieuwe rege een moment dat het economisch tij t vast. De ministersploeg wordt ne negatief beoordeeld. Omgekeerd geldt uiteraard hetzelf bezetting die in kwalitatief opzicht zegeningen tellen wanneer het Nedi wind gaat. Het frustrerende is dat D beeft op die ontwikkelingen. Die wor bigheden bepaald. Op het punt van die belangrijke e kabinet reeds een punt van voorspro 9rootste bedrijven van Nederland be zichtbaar is. Het gaat beter met Voorspellers blijven aan de voorzich onmiskenbaar - in sommige gevallen U|e positieve trend is voor de architec 9een reden geweest om harde ingrep het ombuigingsbedrag van 18 miljarc komende jaren zwaar gesnoeid en gel oe sociale zekerheid, de gezondheids staan in dat pijnlijke proces centraal. ontkomen. Het regeerakkoord geel h i z.?' verlopen. Dat is verstane ®'atn9rijke sectoren van de samenl onternamiddag in elkaar gestoken n net begrip 'vlucht vooruit' liggen veel en te langdurig studeren k< oorgenomen hervormingen uiteinde ee /°fmateur en straks minister-pre h_, bekwame ministersploeg in elkai ïf'nbslieden zullen de brug moet nterbannen bij de uitvoering van hu I,.zoveel is duidelijk: de zwijgzaan en .werk hebben verricht, heeft veel yw,?e'angengroeperingen voelen zich niet bijvoorbeeld heerst ongenoegei b' onaangetast blijft. In de PvdA er hei,? d over de snelheid waarme Wad ontmanteld wordt. vrJh.neer be1; maatschappelijk 'veld' z Ver» 9ezet dan zal de hel nog hev: rena erste,de bii de presentatie leerprogramma.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 2