:ijn-
ing
;sejv
DE STEM
De muziekheld van Simon Vestdijk
ilmbak
[CKS
O!
Phantom of the Opera
best bezochte musical
UIT GIDS
Drie maal Inspecteur Morse
x 60
NIEUW
museum is er nog niet, maar rlannen voor IN ederlands ot n onius cum in lyroiiingen
in nu:
Eeuwfeest Willem Pijper in Rotterdam gevierd met reeks concerten
SONATINA No. 3
Beschuldigingen
tegen Möring
ingetrokken
p een peperduru bar-
Het geurt alscf een
ISimson solutie meer
lellen mee te veBnui-
_i ook een huizenblok
1de geurterreur vmde
cajunkruiden zvart-
Ic werd eerder uithaar
Issen lijkt het alsof ]e
lartelacademie vai de
Lima-wolk boven het
Iraiteerde kipklujven,
Igroeien aan tot een
Ide, ozonaantasttnde
Ituingenot onmogilijk
I de kwelgeesten, die
[pathetische hangnaar
leze vallei des cfcods,
luren dicht. Potdicht
|aas eten.
len de slachtoffejs van
lenwoordig zelÊ het
I; er zijn tegenwtordig
l)op. Voor 7,95 gulden
let waar nog metr. Nu
leerde kannibaai zo'n
lar gaat het ledver-
Inkoop van die dure
It lijf kostte, mair die
|chuur staat. Ebt ze
een heel Salmcnella-
rren. Wordt het guur
daarover, behalve dit
Jen is voorbij. Gaan wij
Ids met beremufe en
Ie teugen genieter van
Lt, metaal of com-
ppende meter.
en palletstellingen,
t voorraad
i 8 ton 81.-
i 8 ton 118.-
41.-
4£-
c
|EV Kapellebrug
01140- 1958011
„Als je het maar lang genoeg doet,
krijgt de gimmick een historisch
gewichtje.
Paul Koek, theaterregisseur
i
Gids
ZATERDAG 13 AUGUSTUS 1994
Dl
Groningen (anp) - Een Strip- ni 1VT 1 1 1 C a rt
als het aan de Stichting Ne-
derlands Centrum voor het
Beeldverhaal ligt, verrijst het
binnen een paar jaar in Gro
ningen.
Op 11 februari presenteert de
Stichting het zogeheten master-
plan voor Het Nederlandse
Stripmuseum. Aansluitend vindt
een tweedaagse manifestatie
plaats in het Centrum voor Beel
dende Kunst in Groningen.
Het Stripmuseum moet meer
worden dan een uitstalraam van
de grote Nederlandse stripteke
naars als Marten Toonder, Jan
Kruis en Joost Swarte. Het moet
een plaats zijn waar ruimte is
voor experimenten en waar
striptekenaars kennis en ideeën
kunnen uitwisselen, zo meldt de
eerste nieuwsbrief van het Strip
museum. Ook zou het stripge
bouw ruimte moeten bieden aan
de conservering van de Neder
landse strip-, cartoon- en illus
tratiecultuur.
In het comité van aanbeveling
zitten striptekenaars als Marten
Toonder, Joost Swarte en Jan
Kruis, maar ook mensen als Wis
se Dekker (ex-Philips), demissio
nair minister van economische
zaken Andriessen, en namens de
Nederlandse Dagbladpers J.
Gast.
Het initiatief voor het Stripmu
seum komt volgens de nieuws
brief uit Groningen, omdat daar
de belangstelling voor het strip
verhaal groot is. Een plek in het
noorden maakt het voor het mu
seum ook relatief gemakkelijk
een eigen en herkenbaar gézicht
te krijgen. In de Randstad zou
het meer moeite hebben zich te
profileren ten opzichte van an
dere cultuuruitingen. Ook zou
het moeten concurreren met het
Stripmuseum in Brussel.
Werkbezoeken zijn al afgelegd
aan het Stripmuseum in Brussel
en Le Musée de Bande Dessinée
in Angoulême. Ook zijn contac
ten gelegd met de Comic Salon
in Hamburg en met Zweedse
tekenaars.
NIMA-SALES-A |a
>R-A
FSADMINISTRATIE
ilS BOEKHOUDEN
c /SPD
A BELASTING-
rtlffpMW"
r-hting OIB is erkend door deI
nderwijs en Wetenschapperi op 9
e Wet op de onderwgsinsteiung^
zover het onderwijs onoe
jdte van de wet valt.
Door onze redacteur
Hans Rooseboom
De honderdste geboortedag
van de componist Willem Pij
per (Zeist, 1894) wordt in
september herdacht met een
serie concerten in Rotterdam.
Het Rotterdams Conservato
rium is de motor achter het
feest. Willem Pijper was daar
in de jaren '30 directeur.
Er zijn mensen die Willem Pijper
naast Debussy, Ravel en Bartók
de belangrijkste componist van
de eerste helft van de 20e eeuw
noemen. Dat vond de Hongaarse
pianist/componist Géza Frid, die
ai Nederland neerstreek en ver
rast constateerde dat hier zo'n
groot talent actief was.
in het buitenland is de faam van
Willem Pijper nauwelijks door
gedrongen En zelfs in Neder
land geldt hij maar in zeer be
perkte kring als de grootheid die
hij is.
Tegenwoordig kan iedereen zich
wel vinden in de vaststelling dat
Willem Pijper de enige Neder
landse componist van internatio
nale allure is geweest. Zijn goede
vriend S. Vestdijk noemde hem
een 'machtige synthetische per
soonlijkheid', en zo kwistig met
complimenten was Vestdijk
I 'nooit - .of het moest om grote
componisten gaan. Vestdijk, zelf
vanwege zijn veelzijdige be
gaafdheid en scheppingskracht
door velen bewonderd, vereerde
Pijper als 'de hoogbegaafde
componist, de scheppende geest
bi] uitnemendheid', een man 'die
gedwongen was een conservato
rium te beheren, eindeloos geza
nik aan te horen'.
Prominent
Willem Pijper (1894-1947) was
tassen 1920 en 1940 prominent
aanwezig in het Nederlandse
muziekleven. Op drie fronten
deed hij van zich spreken: als
componist, als conservatorium
leraar en als schrijver/criticus.
Daarnaast had Pijper een repu
tatie op te houden als gifspuiten
De scheppende kunstenaar Pij
per was uiteraard de belangrijk
ste. Hij heeft een breed oeuvre
op zijn naam staan - o.a. symfo-
meën, symfonisch drama, een
pianoconcert, strijkkwartetten,
srdere kamermuziek, pianoso-
natines, een sonate voor twee
piano's, liederen, en de opera
Merlyn, op tekst van Vestdijk.
Wie Willem Pijper als componist
1® zijn geniale gedaante wil ho
ren, zij verwezen naar zijn Sona
te voor twee piano's - een werk
dat thuishoort bij de toppen van
de hoogste categorie.
Hoe noodgedwongen hij het
"erk ook deed (brood op de
Plank), als conservatoriumdirec
teur was Pijper een succes. Hij
"as zelfs de stichter van een
school'. Via de leerlingen van
dte school oefent hij ook nu nog
pote invloed uit op het Neder-
®dse componeren. De 'Pijper-
c'ub: zo noemt de musicoloog
Samama de groep volgelin-
8en van Willem Pijper. De Pij-
perclub had ais leden Henk Ba-
™6s, Kees van Baaren, Bertus
■an Lier, Rudolf Escher, Hans
Jtcnkemans. Stuk voor stuk heb-
deze componisten de lessen
'an Pijper doorgegeven aan hun
eiSen leerlingen,
Schrijver
Dan nog de schrijver Willem
"1P«. Vanaf 1917 werd Willem
IPers stem in de Nederlandse
I ®®taKwereld luid en duidelijk
joord: Pijper werd in dat jaar
1 was 22) muziekmedewerker
censent) van het Utrechts
I aam i ^evens schreef hij een
7i»u leesbare essays over mu-
,ee®st in zijn eigen tijd
je De Muziek, later gebun-
d in een paar boeken.
I ah n sckreef over onderwerpen
J/n« 6 ,antl~muzikaliteit van de
tn h Beethoven en de jazz
Tevon muzikaal absolutisme.
lane S k hi3 'n geschrifte een
,„yoor, toen nog weinig ge
ile n c°Hega-componisten
I l!ilha,^leuenbr0ck' Strawinsky.
Uit Pi- one8ger en Bartók.
1957 ffers geschriften van rond
1 'jkt nog de allesoverheer-
119251
'Zonder agressiviteit is creatie ondenkbaar'. Deze woorden
dienen als motto voor het Willem Pijper Herdenkingsfestival,
van 28 augustus tot 11 september in Rotterdam.
28 aug. Rotterdamse Schouwburg, 20.15 uur: tryout opera
Merlyn
30 aug. Rotterdamse Schouwburg, 20.15 uur: première opera
Merlynsymfonisch drama in negen taferelen. Radio Symfonie
Orkest, Groot Omroepkoor, soKïten Wout Oostérkamp, Liduin
Stumpel, Nanco de Vries, Annett Andriessen, Ingrid Kapelle.
Leiding Ed Spanjaard.
8 sep. Zaal de Unie, 20.30 uur: Strijkkwartetten 1, 2, 3, 4, 5.
Schönberg Kwartet.
9 sep. Rotterdams Conservatorium, Willem Pijperzaal, 12.45
uur. Willem Pijper: Pianosonatines 1, 2, 3. Willem Pijper: La
Maumariée. Hans Koolmees: Monster. Otto Ketting: College nr.
9. Willem Pijper: 8 vieilles chansons. Medewerking Roeland
Kapaan (saxofoon), Joost van Berkel (basklarinet), Koperensem
ble o.l.v. George Wiegel.
10 sep. Rotterdams Conservatorium, Willem Pijperzaal, 20.15
uur. Willem Pijper: Sonata voor fluit en piano. Rudolf Escher:
Sonate voor klarinet. .Willem Pijper: Trio nr. 2 voor viool, cello,
piano. Tristan Keuris: Saxofoonkwartet. Klaas de Vries: Mars
(tenorsax en piano). Guus Janssen: Brake. Louis Andriessen:
Registers. Rob Zuidam: Spank. Els van Zundert (fluit), Jan
Gruithuyzen (piano), Jan Jansen (klarinet), Doelentrio, Selmer
Saxofoon Kwartet, Tom de Vette (tenorsax), Gerard Bouwhuis
(piano).
11 sep. De Doelen, kleine zaal, 20.15 uur. Albert Roussel:
Divertissement nr. 6. Darius Milhaud: Symphonies 1, 2, 3.
Willem Pijper: Symfonie nr. 3 (bewerking voor twee piano's door
Jan van Dijk). Kees van Baaren: Septet. Peter-Jan Wagemans:
Viderunt Omnes. Mare Verhoeven: Killed and Injured. MAAS
Ensemble o.l.v. Arie van Beek, plus vier pianisten.
sende dominantie van de oude
reuzen Beethoven, die in 1827
overleed, en Wagner (j 1883), te
gen wiens monumentale gestalte
iedere componist nog altijd zijn
positie moest bepalen (voor of
tegen). De 19e-eeuw werkte
machtig door, en de modernist
Pijper ging die doorwerking met
kracht te lijf.
Kiemcel
In de muzikale compositie geldt
Pijper zo'n beetje als de 'uitvin
der' van de kiemceltechniek. Pij
per deelde met Vestdijk een ana
lytische, in wezen on-romanti-
sche opvatting van het kunst
werk. Een kunstwerk wordt in
die opvatting niet in zijn vol
maaktheid aan de kunstenaar
meegedeeld, het is geen kant-en-
klare openbaring - nee, het is het
resultaat van noeste arbeid
waarmee de kunstenaar die ene
oercel laat ontkiemen tot een
intern samenhangend en beteke
nisvol organisme.
De 'kiemcel' is een toverwoord
bij Pijper en bij Vestdijk. Laatst
genoemde schreef een boek over
het wezen van de poëzie getiteld
De glanzende kiemcel. Het
kunstwerk teruggebracht tot die
ene kiem, waaruit het gehele
organisme is voortgesproten. De
term 'kiemcel' is bekend gewor
den door Vestdijk, maar de ver
denking is groot en reëel dat de
herkomst bij Willem Pijper ligt.
Simon Vestdijk was heel goed
bevriend met Pijper. De schijver
zag in Pijper de ideale levenssta-
tus belichaamd die voor hemzelf
niet was weggelegd: die van
componist, musicus - het hoogste
wat je als kunstenaar kan zijn.
Vestdijk moest zich neerleggen
bij de tweede keus van literair
kunstenaar.
In zijn 'mémoires' getiteld Ge
stalten tegenover mij (1961)
wijdt Vestdijk een groot en lief
devol portret aan zijn vooroor
logse vriend. Lange tijd, zegt de
schrijver, wist hij over Willem
Pijper niet méér dan een geheim
zinnige typering uit de mond van
de dichter Marsman. „Ik herin
nerde mij een uitlating van
Marsman, die ik naar Pijper
vroeg omdat zij beiden Zeistena-
ren waren", aldus Vestdijk.
Harem
„Marsman, die zich niet voor
muziek interesseerde en de-
oudere Pijper ook wel niet goed
zal hebben gekend, volgde in
zijn diagnostiek een streng sexo-
logische lijn: 'Een haremhouder'.
Dat leek mij interessant. Die
hadden wij niet zoveel in Neder
land. Maar was het waar? En hoe
ging dat toe, in zijn geval?"
Vestdijk maakte kennis met Pij
per toen de componist reeds een
gevestigde grootheid was. Hun
eerste ontmoeting vond plaats in
1935, en ze raakten direct be
vriend. Vestdijk was 36, Pijper
40. Eén blik van verstandhou
ding was genoeg. Vestdijk was
indertijd verbonden aan de
Nieuwe Rotterdamsche Courant,
Pijper was directeur van het
Rotterdams Conservatorium. De
schrijver belde op goed geluk bij
de componist aan.
Volmaakt
„Pijper, die mij opendeed, maak
te een correcte, zachte, vertrou
welijke, bijna hartelijke indruk,
en toen ik eenmaal de muzieks-
feer onderging en het blauwe
kelderachtige licht van buiten,
was het mij alsof ik ergens ver
toefde waar ik altijd al had
willen zijn, en dat ik even goed
dadelijk weer de rug had kunnen
toedraaien: zo volmaakt was het
er".
De .afstandelijke Vestdijk, die
zich voor bijna alle sociale con
tacten te goed voelde, raakte
compleet verslingerd aan Pijper.
In weerwil van de beledigingen
die hij te slikken kreeg. Het zegt
iets over de fascinerende wer
king die de componist uitoefen
de. „De muzikale kennis, sluime
rend, of wakend, in dat merk-
waardig-spitse jongenshoofd
met de schorpioenenogen lokte
■mij te veel aan om er iets van te
willen missen, terwijl ik ook
voor geen geld de samenwerking
inzake onze opera Merlijn ge
vaar had willen laten lopen. In
ruil voor elk pas gecomponeerd
stuk in handschrift, dat hij altijd
dadelijk voor mij speelde, had ik
zijn schoenen gekust, mij als
aanstaand lijk voor zijn auto
geworpen".
Onbeschaamd
Vestdijk noemt Pijper 'een flit
sende man', met een 'zijn agres
sie in puntige en onbeschaamde
sarcasmen uitlevend karakter'.
Pijper had 'geen belagers te
duchten, want zijn wapen was
superieur - een geestelijk wapen,
Willem Pijper: enige Nederlandse componist van internationale
allure. foto Rotterdams conservatorium
genaamd de Tong, en de daar
enigszins aan verwante Pen. Hij
spaarde niets en niemand'.
Dat hij niemand spaarde bleek
uit de affaire-Van Gilse, date
rend uit het begin van Pijpers
carrière. Pijper was de zoon van
'een kleinen behanger in Zeist'
met een 'aangeboren gave tot
haten door sociale vernederin
gen' en een 'proletarische gesla
genheid'. Zo typeert hem colle
ga-componist Jan van Gilse.
Tussen deze Jan van Gilse en
Willem Pijper woedde tussen
1918 en 1925 een ware oorlog.
De Utrechtse Muziekoorlog. Of
liever: die oorlog woedde van de
kant van Pijper, met een 'wilde,
ja pathologische haat', zoals zijn
tegenstander Jan van Gilse het
omschreef.
De Utrechtse Muziekoorlog was
geen oorlog tussen componisten,
of van de ene componist tegen de
andere. Het was de dirigent Jan
van Gilse tegen wie de giftige
pijlen van de criticus Willem
Pijper waren gericht. Van Gilse
was dirigent van het Utrechtsch
Symfonie Orkest, Pijper muziek
medewerker van het Utrechtsch
Dagblad. Pijper was door fami
lierelaties verbonden met de ex
ploitant van de Utrechtse con
certzaal, en koos diens zijde in
een slepend conflict met de diri
gent van het orkest. De recen
sent Pijper schreef de integere
Van Gilse kapot - een staaltje
van zijn weinig fraaie karakter.
'Zonder agressiviteit is creatie
ondenkbaar', luidde Pijpers lijf
spreuk. En in dienst van zijn
creativiteit liet hij zijn agressivi
teit kennelijk geheel de vrije teu
gel. Hoe groter geest, hoe groter
beest: dat ging zeker voor Wil
lem Pijper op.
Gebruikte literatuur:
Ada van Gilse-Hooijer: 'Pijper
contra Van Gilse. Een rumoerige
periode uit het Utrechtse muziekle
ven'. Utrecht, 1963.
Willem Pijper: 'De Quintencirkel.
Opstellen over muziek'. Amster
dam, 1964 (eerste druk 1929).
Leo Samama: 'Zeventig jaar Ne
derlandse muziek. Voorspel tot een
nieuwe dag'. Amsterdam, 1968.
S. Vestdijk: 'Gestalten tegenover
mij. Persoonlijke herinneringen'.
Den Haag, 1962 (eerste druk 1961).
KRO vult leemte voor nieuwe reeks 'The Chief' op
Van onze redacteur
"l r-— -.ti» y-
John Thaw rechtsals inspecteur morse en Kevin Whately als
zijn assistent Lewis. foto kro
De KRO brengt drie afleverin
gen: Fatale vergissing, De dag
van de duivel en
Götterdammerung. Daarna is
het op zondagavond weer de
beurt aan de Britse detectivese
rie The Chief, waarvan de KRO
een nieuwe reeks heeft gepro
grammeerd.
Inspector Morse, gebaseerd op
de boeken van Colin Dexter, zijn
deels autobiografisch. Dexter
gaf hem zijn passie voor de mu
ziek van Richard Wagner en
kruiswoordpuzzels mee.
Wat ook afwijkt van andere de
tectiveseries is het decor: het
bekakte milieu van de universi
teit te Oxford, waaraan Dexter
tot zijn pensioen in 1988 verbon
den was. De vuurrode Jaguar
van Morse staat voor status en
betrouwbaarheid. Zijn wereld
vreemdheid en onbeholpen ge
drag naar vrouwen toe maakt
hem tegelijkertijd ongrijpbaar.
Het aardige van de Morse-films
is ook, dat het meer gaat hoe de
Slechts drie weken kunnen de fans van Inspecteur Morse hun
hart nog eens ophalen bij de KRO. Het blijft behelpen met
herhalingen, want er worden geen nieuwe films meer gemaakt
rond deze ongeëvenaarde melancholieke Britse speurneus.
Hoofdrolspeler John Thaw had er geen zin meer in.
inspecteur als mens tegen de
wereld aankijkt, dan dat hij een
moord oplost. Dat tilt de verha
len ver boven de grijze massa
uit.
Geestelijk vader Colin Dexter
begon pas in 1973 met het schrij
ven van fictie, tijdens een regen
achtige vakantie in Noord-Wa-
les. „Allemaal verveelden we ons
tijdens die vakantie, mijn vrouw,
onze kinderen en ik, je kent dat
wel. Regen buiten en de twee
detectives die ik bij me had, had
ik al uit en ik vond ze niet eens
goed. Dat kan ik zelf ook wel,
dacht ik en op een regenachtige
zaterdagmiddag, toen de kinde
ren eindelijk ophielden met zeu
ren, schreef ik uit verveling het
eerste hoofdstuk van de eerste
inspecteur Morse."
De televisieserie die op Dexters
boeken werd gebaseerd is we
reldwijd bekeken door naar
schatting 750 miljoen kijkers.
(Nederland 1,21.21 uur)
WÊÊmÊKÊÊÊ
HK
**■■■■■■■■■■9
Scheveningen (anp) - The Phan
tom of the Opera is nu al de best
bezochte Nederlandse musical
aller tijden. Vanaf de première
in augustus vorig jaar in het
Circustheater in Scheveningen,
zagen 625.000 mensen de voor
stelling, zo meldt Joop van den
Ende Theaterprodukties.
Het totaalaantal verkochte
kaartjes inclusief reserveringen
ligt boven de 750.000. Les Mi-
sérables staat wat bezoekersaan
tallen betreft op de tweede
plaats. Daar kwamen in ander
half jaar ruim 650.000 toeschou
wers op af.
Komende week wordt de 375e
voorstelling van the Phantom
gespeeld. Het jubileum wordt op
25 augustus gevierd met een Ga
la ten bate van het Rode Kruis.
The Phantom is de eerste Neder
landse open-end musical. Dat
betekent dat het stuk net zolang
wordt gespeeld als er belangstel
ling voor is. De woordvoerder
van Van den Ende zegt nog niet
te weten hoelang de Spook-ope-
ra blijft staan. Hij vermoedt dat
de show het komend seizoen ze
ker nog zal draaien.
Henk Poort speelde in 249 voor
stellingen de rol van het spook.
Ben Kramer nam de rol 120 keer
ZATERDAG
FILMS
GOES
- Grand Theater
19 en 21.30 u. Speed.
HULST
- De Koning van Engeland
14 u. De Aristokatten.
14 u. Duimelijntje.
14, 19.30 en 22 u. The Flintstones.
14, 19.30 en 22 u. Beverly Hills
Cop 3.
14, 19.30 en 22 u. Speed.
19.30 u. Maverick.
19.30 en 22 u. Mr. Jones.
22 u. Striking distance.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. Fiorile.
22.30 u. Paris, Texas.
OOSTBURG
- Ledeltheater
14.30 u. Tom Jerry.
20 u. The Beverly Hillbillies.
RENESSE
- Dorpshuis
14 u. Duimelijntje.
19 en 21.30 u. The Beverly Hillbil
lies.
TERNEUZEN
- Luxortheater
20 u. The getaway.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21.30 u. Flintstones.
- Alhambra 2
14, 19 en 21.30 u. The Beverly
Hills Cop 3.
- Alhambra 3
14, 19 en 21.30 u. Speed.
- Alhambra 4
14 u. De Aristokatten.
19 en 21.30 u. Four weddings and
a funeral.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Naked gun 3.
Zaal 2 - 14.30, 17 u. Aristokatten.
20 u. Schindler's list.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Blank check.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Maverick.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Flintstones.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The next karate kid.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The crow.
Zaal 9 - 14.30 en 17 u. Free Willy.
20 en 22.30 u. Blink.
Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The cowboy way.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Romeo is bleeding.
Zaal 12 - 14.30, 17 u. Thumbeli-
na.
20 u. Geronimo.
22.30 u. On deadly ground.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Bad girls.
Zaal 14 - 14.30, 17 u. We'er back.
20 en 22.30 u. Maverick.
Zaal 15 - 14.30, 17 u. Robocop 3.
20 u. Shadowlands.
22.30 u. Intersection.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
8 Seconds.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Pelican brief.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Escape from Absolom.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Getaway.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Ace ventura pet detective.
Zaal 21 - 14.30 u. Gettysburg.
20 en 22.30 u. The Flintstones.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Serial mom.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Maverick.
14.30 en 17 u. We're back
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blank
check.
14.30, 17, 20 u. The cowboy way.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow. 1
14.30, 17 en 20 u. Next karate kid.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Escape
from Absolom.
20 en 22.30 u. 8 Seconds.
20 en 22.30 u. Serial mom.
14.30 en 17 u. Bad girls.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The
Flintstones.
20 en 22.30 u. The getaway.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed
dings a funeral.
14.30 en 17 u. The Aristocats.
14.30, 17 u. Naked gun 33 1/3.
22.30 u. Shadowlands.
20 u. Schindler's List.
22.30 u. Beverly Hills Cop 3
(avant-première).
BRUGGE
- Kennedy Komplex
voor zijn rekening. Understudy
Martin van Os deed de rest.
Tegenspeelster Joke de Kruijf
was 178 maal Christine. Haar
vervangster Els Bongers speelde
155 keer de vrouwelijke hoofd
rol. Marika Lansen nam 41 keer
Amsterdam (anp) - Schrijver
Marcel Möring heeft in zijn boek
Het Grote Verlangen geen pla
giaat gepleegd. Martin Ros, Hans
van Straten en Bas Lubberhui
zen hebben hun beschuldiging
aan het adres van Möring inge
trokken.
Dat doen ze in een verklaring,
bij de najaarsaanbieding van
uitgeverij Meulenhoff.
Volgens de beschuldiging had
Möring gepikt van de Italiaanse
filmregisseur Fellini. Het betrof
een scène over een prostituée in
een auto. Martin Ros, naast uit
gever ook presentator van een
radiorubriek over boeken, maak
te de beschuldiging openbaar.
14.30, 20 en 22.30 u. Beverly Hills
Cop 3.
14.30, 20 en 22.30 u. The next
karate kid.
20 en 22.30 u. The crow.
20 en 22.30 u. Four weddings and
a funeral.
14.30 u. Blank check.
14.30 u. Duimelijntje.
ZONDAG
FILMS
GOES
- Grand Theater
14 u. Duinelijntje.
19 en 21.30 u. Speed.
HULST
- De Koning van Engeland
13.45 u. De Aristokatten.
13.45 u. Duimelijntje.
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. The
Flintstones.
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Beverly
Hills Cop 3.
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Speed.
16.15 u. Maverick.
16.15, 19 en 21.30 u. Mr. Jones.
19 en 21.30 u. Striking distance.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. Woodstock.
OOSTBURG
- Ledeltheater
14.30 en 20 u. The Beverly Hillbil
lies.
RENESSE
- Dorpshuis
14 u. Duimelijntje.
19 en 21.30 u. The Beverly Hillbil
lies.
TERNEUZEN
- Luxortheater
20 u. The getaway.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21.30 u. Flintstones.
- Alhambra 2
14, 19 en 21.30 u. The Beverly
Hills Cop 3.
- Alhambra 3
14, 19 en 21.30 u. Speed.
- Alhambra 4
14 u. De Aristokatten.
19 en 21.30 u. Four weddings and
a funeral.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Naked gun 3.
Zaal 2 - 14.30, 17 u. Aristokatten.
20 u. Schindler's list.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Blank check.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Maverick.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Flintstones.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The next karate kid.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The crow.
Zaal 9 - 14.30 en 17 u. Free Willy.
20 en 22.30 u. Blink.
Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The cowboy way.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Romeo is bleeding.
Zaal 12 - 14.30, 17 u. Thumbeli-
na.
20 u. Geronimo.
22.30 u. On deadly ground.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Bad girls.
Zaal 14 - 14.30, 17 u. We'er back.
20 en 22.30 u. Maverick.
Zaal 15 - 14.30, 17 u. Robocop 3.
20 u. Shadowlands.
22.30 u. Intersection.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
8 Seconds.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Pelican brief.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Escape from Absolom.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Getaway.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Ace ventura pet detective.
Zaal 21 - 14.30 u. Gettysburg.
20 en 22.30 u. The Flintstones.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Serial mom.
GENT
- Decascoop
Zie zaterdag
BRUGGE
- Kennedy Komplex
14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. Beverly
Hills Cop 3.
14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. The
next karate kid.
20 en 22.30 u. The crow.
17.15, 20 en 22.30 u. Four wed
dings and a funeral.
14.30 en 17.15 u. Blank check.
14.30 u. Duimelijntje.