:ijn- ing ;sejv DE STEM De muziekheld van Simon Vestdijk ilmbak [CKS O! Phantom of the Opera best bezochte musical UIT GIDS Drie maal Inspecteur Morse x 60 NIEUW museum is er nog niet, maar rlannen voor IN ederlands ot n onius cum in lyroiiingen in nu: Eeuwfeest Willem Pijper in Rotterdam gevierd met reeks concerten SONATINA No. 3 Beschuldigingen tegen Möring ingetrokken p een peperduru bar- Het geurt alscf een ISimson solutie meer lellen mee te veBnui- _i ook een huizenblok 1de geurterreur vmde cajunkruiden zvart- Ic werd eerder uithaar Issen lijkt het alsof ]e lartelacademie vai de Lima-wolk boven het Iraiteerde kipklujven, Igroeien aan tot een Ide, ozonaantasttnde Ituingenot onmogilijk I de kwelgeesten, die [pathetische hangnaar leze vallei des cfcods, luren dicht. Potdicht |aas eten. len de slachtoffejs van lenwoordig zelÊ het I; er zijn tegenwtordig l)op. Voor 7,95 gulden let waar nog metr. Nu leerde kannibaai zo'n lar gaat het ledver- Inkoop van die dure It lijf kostte, mair die |chuur staat. Ebt ze een heel Salmcnella- rren. Wordt het guur daarover, behalve dit Jen is voorbij. Gaan wij Ids met beremufe en Ie teugen genieter van Lt, metaal of com- ppende meter. en palletstellingen, t voorraad i 8 ton 81.- i 8 ton 118.- 41.- 4£- c |EV Kapellebrug 01140- 1958011 „Als je het maar lang genoeg doet, krijgt de gimmick een historisch gewichtje. Paul Koek, theaterregisseur i Gids ZATERDAG 13 AUGUSTUS 1994 Dl Groningen (anp) - Een Strip- ni 1VT 1 1 1 C a rt als het aan de Stichting Ne- derlands Centrum voor het Beeldverhaal ligt, verrijst het binnen een paar jaar in Gro ningen. Op 11 februari presenteert de Stichting het zogeheten master- plan voor Het Nederlandse Stripmuseum. Aansluitend vindt een tweedaagse manifestatie plaats in het Centrum voor Beel dende Kunst in Groningen. Het Stripmuseum moet meer worden dan een uitstalraam van de grote Nederlandse stripteke naars als Marten Toonder, Jan Kruis en Joost Swarte. Het moet een plaats zijn waar ruimte is voor experimenten en waar striptekenaars kennis en ideeën kunnen uitwisselen, zo meldt de eerste nieuwsbrief van het Strip museum. Ook zou het stripge bouw ruimte moeten bieden aan de conservering van de Neder landse strip-, cartoon- en illus tratiecultuur. In het comité van aanbeveling zitten striptekenaars als Marten Toonder, Joost Swarte en Jan Kruis, maar ook mensen als Wis se Dekker (ex-Philips), demissio nair minister van economische zaken Andriessen, en namens de Nederlandse Dagbladpers J. Gast. Het initiatief voor het Stripmu seum komt volgens de nieuws brief uit Groningen, omdat daar de belangstelling voor het strip verhaal groot is. Een plek in het noorden maakt het voor het mu seum ook relatief gemakkelijk een eigen en herkenbaar gézicht te krijgen. In de Randstad zou het meer moeite hebben zich te profileren ten opzichte van an dere cultuuruitingen. Ook zou het moeten concurreren met het Stripmuseum in Brussel. Werkbezoeken zijn al afgelegd aan het Stripmuseum in Brussel en Le Musée de Bande Dessinée in Angoulême. Ook zijn contac ten gelegd met de Comic Salon in Hamburg en met Zweedse tekenaars. NIMA-SALES-A |a >R-A FSADMINISTRATIE ilS BOEKHOUDEN c /SPD A BELASTING- rtlffpMW" r-hting OIB is erkend door deI nderwijs en Wetenschapperi op 9 e Wet op de onderwgsinsteiung^ zover het onderwijs onoe jdte van de wet valt. Door onze redacteur Hans Rooseboom De honderdste geboortedag van de componist Willem Pij per (Zeist, 1894) wordt in september herdacht met een serie concerten in Rotterdam. Het Rotterdams Conservato rium is de motor achter het feest. Willem Pijper was daar in de jaren '30 directeur. Er zijn mensen die Willem Pijper naast Debussy, Ravel en Bartók de belangrijkste componist van de eerste helft van de 20e eeuw noemen. Dat vond de Hongaarse pianist/componist Géza Frid, die ai Nederland neerstreek en ver rast constateerde dat hier zo'n groot talent actief was. in het buitenland is de faam van Willem Pijper nauwelijks door gedrongen En zelfs in Neder land geldt hij maar in zeer be perkte kring als de grootheid die hij is. Tegenwoordig kan iedereen zich wel vinden in de vaststelling dat Willem Pijper de enige Neder landse componist van internatio nale allure is geweest. Zijn goede vriend S. Vestdijk noemde hem een 'machtige synthetische per soonlijkheid', en zo kwistig met complimenten was Vestdijk I 'nooit - .of het moest om grote componisten gaan. Vestdijk, zelf vanwege zijn veelzijdige be gaafdheid en scheppingskracht door velen bewonderd, vereerde Pijper als 'de hoogbegaafde componist, de scheppende geest bi] uitnemendheid', een man 'die gedwongen was een conservato rium te beheren, eindeloos geza nik aan te horen'. Prominent Willem Pijper (1894-1947) was tassen 1920 en 1940 prominent aanwezig in het Nederlandse muziekleven. Op drie fronten deed hij van zich spreken: als componist, als conservatorium leraar en als schrijver/criticus. Daarnaast had Pijper een repu tatie op te houden als gifspuiten De scheppende kunstenaar Pij per was uiteraard de belangrijk ste. Hij heeft een breed oeuvre op zijn naam staan - o.a. symfo- meën, symfonisch drama, een pianoconcert, strijkkwartetten, srdere kamermuziek, pianoso- natines, een sonate voor twee piano's, liederen, en de opera Merlyn, op tekst van Vestdijk. Wie Willem Pijper als componist 1® zijn geniale gedaante wil ho ren, zij verwezen naar zijn Sona te voor twee piano's - een werk dat thuishoort bij de toppen van de hoogste categorie. Hoe noodgedwongen hij het "erk ook deed (brood op de Plank), als conservatoriumdirec teur was Pijper een succes. Hij "as zelfs de stichter van een school'. Via de leerlingen van dte school oefent hij ook nu nog pote invloed uit op het Neder- ®dse componeren. De 'Pijper- c'ub: zo noemt de musicoloog Samama de groep volgelin- 8en van Willem Pijper. De Pij- perclub had ais leden Henk Ba- ™6s, Kees van Baaren, Bertus ■an Lier, Rudolf Escher, Hans Jtcnkemans. Stuk voor stuk heb- deze componisten de lessen 'an Pijper doorgegeven aan hun eiSen leerlingen, Schrijver Dan nog de schrijver Willem "1P«. Vanaf 1917 werd Willem IPers stem in de Nederlandse I ®®taKwereld luid en duidelijk joord: Pijper werd in dat jaar 1 was 22) muziekmedewerker censent) van het Utrechts I aam i ^evens schreef hij een 7i»u leesbare essays over mu- ,ee®st in zijn eigen tijd je De Muziek, later gebun- d in een paar boeken. I ah n sckreef over onderwerpen J/n« 6 ,antl~muzikaliteit van de tn h Beethoven en de jazz Tevon muzikaal absolutisme. lane S k hi3 'n geschrifte een ,„yoor, toen nog weinig ge ile n c°Hega-componisten I l!ilha,^leuenbr0ck' Strawinsky. Uit Pi- one8ger en Bartók. 1957 ffers geschriften van rond 1 'jkt nog de allesoverheer- 119251 'Zonder agressiviteit is creatie ondenkbaar'. Deze woorden dienen als motto voor het Willem Pijper Herdenkingsfestival, van 28 augustus tot 11 september in Rotterdam. 28 aug. Rotterdamse Schouwburg, 20.15 uur: tryout opera Merlyn 30 aug. Rotterdamse Schouwburg, 20.15 uur: première opera Merlynsymfonisch drama in negen taferelen. Radio Symfonie Orkest, Groot Omroepkoor, soKïten Wout Oostérkamp, Liduin Stumpel, Nanco de Vries, Annett Andriessen, Ingrid Kapelle. Leiding Ed Spanjaard. 8 sep. Zaal de Unie, 20.30 uur: Strijkkwartetten 1, 2, 3, 4, 5. Schönberg Kwartet. 9 sep. Rotterdams Conservatorium, Willem Pijperzaal, 12.45 uur. Willem Pijper: Pianosonatines 1, 2, 3. Willem Pijper: La Maumariée. Hans Koolmees: Monster. Otto Ketting: College nr. 9. Willem Pijper: 8 vieilles chansons. Medewerking Roeland Kapaan (saxofoon), Joost van Berkel (basklarinet), Koperensem ble o.l.v. George Wiegel. 10 sep. Rotterdams Conservatorium, Willem Pijperzaal, 20.15 uur. Willem Pijper: Sonata voor fluit en piano. Rudolf Escher: Sonate voor klarinet. .Willem Pijper: Trio nr. 2 voor viool, cello, piano. Tristan Keuris: Saxofoonkwartet. Klaas de Vries: Mars (tenorsax en piano). Guus Janssen: Brake. Louis Andriessen: Registers. Rob Zuidam: Spank. Els van Zundert (fluit), Jan Gruithuyzen (piano), Jan Jansen (klarinet), Doelentrio, Selmer Saxofoon Kwartet, Tom de Vette (tenorsax), Gerard Bouwhuis (piano). 11 sep. De Doelen, kleine zaal, 20.15 uur. Albert Roussel: Divertissement nr. 6. Darius Milhaud: Symphonies 1, 2, 3. Willem Pijper: Symfonie nr. 3 (bewerking voor twee piano's door Jan van Dijk). Kees van Baaren: Septet. Peter-Jan Wagemans: Viderunt Omnes. Mare Verhoeven: Killed and Injured. MAAS Ensemble o.l.v. Arie van Beek, plus vier pianisten. sende dominantie van de oude reuzen Beethoven, die in 1827 overleed, en Wagner (j 1883), te gen wiens monumentale gestalte iedere componist nog altijd zijn positie moest bepalen (voor of tegen). De 19e-eeuw werkte machtig door, en de modernist Pijper ging die doorwerking met kracht te lijf. Kiemcel In de muzikale compositie geldt Pijper zo'n beetje als de 'uitvin der' van de kiemceltechniek. Pij per deelde met Vestdijk een ana lytische, in wezen on-romanti- sche opvatting van het kunst werk. Een kunstwerk wordt in die opvatting niet in zijn vol maaktheid aan de kunstenaar meegedeeld, het is geen kant-en- klare openbaring - nee, het is het resultaat van noeste arbeid waarmee de kunstenaar die ene oercel laat ontkiemen tot een intern samenhangend en beteke nisvol organisme. De 'kiemcel' is een toverwoord bij Pijper en bij Vestdijk. Laatst genoemde schreef een boek over het wezen van de poëzie getiteld De glanzende kiemcel. Het kunstwerk teruggebracht tot die ene kiem, waaruit het gehele organisme is voortgesproten. De term 'kiemcel' is bekend gewor den door Vestdijk, maar de ver denking is groot en reëel dat de herkomst bij Willem Pijper ligt. Simon Vestdijk was heel goed bevriend met Pijper. De schijver zag in Pijper de ideale levenssta- tus belichaamd die voor hemzelf niet was weggelegd: die van componist, musicus - het hoogste wat je als kunstenaar kan zijn. Vestdijk moest zich neerleggen bij de tweede keus van literair kunstenaar. In zijn 'mémoires' getiteld Ge stalten tegenover mij (1961) wijdt Vestdijk een groot en lief devol portret aan zijn vooroor logse vriend. Lange tijd, zegt de schrijver, wist hij over Willem Pijper niet méér dan een geheim zinnige typering uit de mond van de dichter Marsman. „Ik herin nerde mij een uitlating van Marsman, die ik naar Pijper vroeg omdat zij beiden Zeistena- ren waren", aldus Vestdijk. Harem „Marsman, die zich niet voor muziek interesseerde en de- oudere Pijper ook wel niet goed zal hebben gekend, volgde in zijn diagnostiek een streng sexo- logische lijn: 'Een haremhouder'. Dat leek mij interessant. Die hadden wij niet zoveel in Neder land. Maar was het waar? En hoe ging dat toe, in zijn geval?" Vestdijk maakte kennis met Pij per toen de componist reeds een gevestigde grootheid was. Hun eerste ontmoeting vond plaats in 1935, en ze raakten direct be vriend. Vestdijk was 36, Pijper 40. Eén blik van verstandhou ding was genoeg. Vestdijk was indertijd verbonden aan de Nieuwe Rotterdamsche Courant, Pijper was directeur van het Rotterdams Conservatorium. De schrijver belde op goed geluk bij de componist aan. Volmaakt „Pijper, die mij opendeed, maak te een correcte, zachte, vertrou welijke, bijna hartelijke indruk, en toen ik eenmaal de muzieks- feer onderging en het blauwe kelderachtige licht van buiten, was het mij alsof ik ergens ver toefde waar ik altijd al had willen zijn, en dat ik even goed dadelijk weer de rug had kunnen toedraaien: zo volmaakt was het er". De .afstandelijke Vestdijk, die zich voor bijna alle sociale con tacten te goed voelde, raakte compleet verslingerd aan Pijper. In weerwil van de beledigingen die hij te slikken kreeg. Het zegt iets over de fascinerende wer king die de componist uitoefen de. „De muzikale kennis, sluime rend, of wakend, in dat merk- waardig-spitse jongenshoofd met de schorpioenenogen lokte ■mij te veel aan om er iets van te willen missen, terwijl ik ook voor geen geld de samenwerking inzake onze opera Merlijn ge vaar had willen laten lopen. In ruil voor elk pas gecomponeerd stuk in handschrift, dat hij altijd dadelijk voor mij speelde, had ik zijn schoenen gekust, mij als aanstaand lijk voor zijn auto geworpen". Onbeschaamd Vestdijk noemt Pijper 'een flit sende man', met een 'zijn agres sie in puntige en onbeschaamde sarcasmen uitlevend karakter'. Pijper had 'geen belagers te duchten, want zijn wapen was superieur - een geestelijk wapen, Willem Pijper: enige Nederlandse componist van internationale allure. foto Rotterdams conservatorium genaamd de Tong, en de daar enigszins aan verwante Pen. Hij spaarde niets en niemand'. Dat hij niemand spaarde bleek uit de affaire-Van Gilse, date rend uit het begin van Pijpers carrière. Pijper was de zoon van 'een kleinen behanger in Zeist' met een 'aangeboren gave tot haten door sociale vernederin gen' en een 'proletarische gesla genheid'. Zo typeert hem colle ga-componist Jan van Gilse. Tussen deze Jan van Gilse en Willem Pijper woedde tussen 1918 en 1925 een ware oorlog. De Utrechtse Muziekoorlog. Of liever: die oorlog woedde van de kant van Pijper, met een 'wilde, ja pathologische haat', zoals zijn tegenstander Jan van Gilse het omschreef. De Utrechtse Muziekoorlog was geen oorlog tussen componisten, of van de ene componist tegen de andere. Het was de dirigent Jan van Gilse tegen wie de giftige pijlen van de criticus Willem Pijper waren gericht. Van Gilse was dirigent van het Utrechtsch Symfonie Orkest, Pijper muziek medewerker van het Utrechtsch Dagblad. Pijper was door fami lierelaties verbonden met de ex ploitant van de Utrechtse con certzaal, en koos diens zijde in een slepend conflict met de diri gent van het orkest. De recen sent Pijper schreef de integere Van Gilse kapot - een staaltje van zijn weinig fraaie karakter. 'Zonder agressiviteit is creatie ondenkbaar', luidde Pijpers lijf spreuk. En in dienst van zijn creativiteit liet hij zijn agressivi teit kennelijk geheel de vrije teu gel. Hoe groter geest, hoe groter beest: dat ging zeker voor Wil lem Pijper op. Gebruikte literatuur: Ada van Gilse-Hooijer: 'Pijper contra Van Gilse. Een rumoerige periode uit het Utrechtse muziekle ven'. Utrecht, 1963. Willem Pijper: 'De Quintencirkel. Opstellen over muziek'. Amster dam, 1964 (eerste druk 1929). Leo Samama: 'Zeventig jaar Ne derlandse muziek. Voorspel tot een nieuwe dag'. Amsterdam, 1968. S. Vestdijk: 'Gestalten tegenover mij. Persoonlijke herinneringen'. Den Haag, 1962 (eerste druk 1961). KRO vult leemte voor nieuwe reeks 'The Chief' op Van onze redacteur "l r-— -.ti» y- John Thaw rechtsals inspecteur morse en Kevin Whately als zijn assistent Lewis. foto kro De KRO brengt drie afleverin gen: Fatale vergissing, De dag van de duivel en Götterdammerung. Daarna is het op zondagavond weer de beurt aan de Britse detectivese rie The Chief, waarvan de KRO een nieuwe reeks heeft gepro grammeerd. Inspector Morse, gebaseerd op de boeken van Colin Dexter, zijn deels autobiografisch. Dexter gaf hem zijn passie voor de mu ziek van Richard Wagner en kruiswoordpuzzels mee. Wat ook afwijkt van andere de tectiveseries is het decor: het bekakte milieu van de universi teit te Oxford, waaraan Dexter tot zijn pensioen in 1988 verbon den was. De vuurrode Jaguar van Morse staat voor status en betrouwbaarheid. Zijn wereld vreemdheid en onbeholpen ge drag naar vrouwen toe maakt hem tegelijkertijd ongrijpbaar. Het aardige van de Morse-films is ook, dat het meer gaat hoe de Slechts drie weken kunnen de fans van Inspecteur Morse hun hart nog eens ophalen bij de KRO. Het blijft behelpen met herhalingen, want er worden geen nieuwe films meer gemaakt rond deze ongeëvenaarde melancholieke Britse speurneus. Hoofdrolspeler John Thaw had er geen zin meer in. inspecteur als mens tegen de wereld aankijkt, dan dat hij een moord oplost. Dat tilt de verha len ver boven de grijze massa uit. Geestelijk vader Colin Dexter begon pas in 1973 met het schrij ven van fictie, tijdens een regen achtige vakantie in Noord-Wa- les. „Allemaal verveelden we ons tijdens die vakantie, mijn vrouw, onze kinderen en ik, je kent dat wel. Regen buiten en de twee detectives die ik bij me had, had ik al uit en ik vond ze niet eens goed. Dat kan ik zelf ook wel, dacht ik en op een regenachtige zaterdagmiddag, toen de kinde ren eindelijk ophielden met zeu ren, schreef ik uit verveling het eerste hoofdstuk van de eerste inspecteur Morse." De televisieserie die op Dexters boeken werd gebaseerd is we reldwijd bekeken door naar schatting 750 miljoen kijkers. (Nederland 1,21.21 uur) WÊÊmÊKÊÊÊ HK **■■■■■■■■■■9 Scheveningen (anp) - The Phan tom of the Opera is nu al de best bezochte Nederlandse musical aller tijden. Vanaf de première in augustus vorig jaar in het Circustheater in Scheveningen, zagen 625.000 mensen de voor stelling, zo meldt Joop van den Ende Theaterprodukties. Het totaalaantal verkochte kaartjes inclusief reserveringen ligt boven de 750.000. Les Mi- sérables staat wat bezoekersaan tallen betreft op de tweede plaats. Daar kwamen in ander half jaar ruim 650.000 toeschou wers op af. Komende week wordt de 375e voorstelling van the Phantom gespeeld. Het jubileum wordt op 25 augustus gevierd met een Ga la ten bate van het Rode Kruis. The Phantom is de eerste Neder landse open-end musical. Dat betekent dat het stuk net zolang wordt gespeeld als er belangstel ling voor is. De woordvoerder van Van den Ende zegt nog niet te weten hoelang de Spook-ope- ra blijft staan. Hij vermoedt dat de show het komend seizoen ze ker nog zal draaien. Henk Poort speelde in 249 voor stellingen de rol van het spook. Ben Kramer nam de rol 120 keer ZATERDAG FILMS GOES - Grand Theater 19 en 21.30 u. Speed. HULST - De Koning van Engeland 14 u. De Aristokatten. 14 u. Duimelijntje. 14, 19.30 en 22 u. The Flintstones. 14, 19.30 en 22 u. Beverly Hills Cop 3. 14, 19.30 en 22 u. Speed. 19.30 u. Maverick. 19.30 en 22 u. Mr. Jones. 22 u. Striking distance. MIDDELBURG - Cinema 20 u. Fiorile. 22.30 u. Paris, Texas. OOSTBURG - Ledeltheater 14.30 u. Tom Jerry. 20 u. The Beverly Hillbillies. RENESSE - Dorpshuis 14 u. Duimelijntje. 19 en 21.30 u. The Beverly Hillbil lies. TERNEUZEN - Luxortheater 20 u. The getaway. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. Flintstones. - Alhambra 2 14, 19 en 21.30 u. The Beverly Hills Cop 3. - Alhambra 3 14, 19 en 21.30 u. Speed. - Alhambra 4 14 u. De Aristokatten. 19 en 21.30 u. Four weddings and a funeral. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked gun 3. Zaal 2 - 14.30, 17 u. Aristokatten. 20 u. Schindler's list. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blank check. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Maverick. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The next karate kid. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow. Zaal 9 - 14.30 en 17 u. Free Willy. 20 en 22.30 u. Blink. Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The cowboy way. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Romeo is bleeding. Zaal 12 - 14.30, 17 u. Thumbeli- na. 20 u. Geronimo. 22.30 u. On deadly ground. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Bad girls. Zaal 14 - 14.30, 17 u. We'er back. 20 en 22.30 u. Maverick. Zaal 15 - 14.30, 17 u. Robocop 3. 20 u. Shadowlands. 22.30 u. Intersection. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 8 Seconds. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Pelican brief. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Escape from Absolom. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Getaway. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ace ventura pet detective. Zaal 21 - 14.30 u. Gettysburg. 20 en 22.30 u. The Flintstones. Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Serial mom. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Maverick. 14.30 en 17 u. We're back 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blank check. 14.30, 17, 20 u. The cowboy way. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow. 1 14.30, 17 en 20 u. Next karate kid. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Escape from Absolom. 20 en 22.30 u. 8 Seconds. 20 en 22.30 u. Serial mom. 14.30 en 17 u. Bad girls. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. 20 en 22.30 u. The getaway. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed dings a funeral. 14.30 en 17 u. The Aristocats. 14.30, 17 u. Naked gun 33 1/3. 22.30 u. Shadowlands. 20 u. Schindler's List. 22.30 u. Beverly Hills Cop 3 (avant-première). BRUGGE - Kennedy Komplex voor zijn rekening. Understudy Martin van Os deed de rest. Tegenspeelster Joke de Kruijf was 178 maal Christine. Haar vervangster Els Bongers speelde 155 keer de vrouwelijke hoofd rol. Marika Lansen nam 41 keer Amsterdam (anp) - Schrijver Marcel Möring heeft in zijn boek Het Grote Verlangen geen pla giaat gepleegd. Martin Ros, Hans van Straten en Bas Lubberhui zen hebben hun beschuldiging aan het adres van Möring inge trokken. Dat doen ze in een verklaring, bij de najaarsaanbieding van uitgeverij Meulenhoff. Volgens de beschuldiging had Möring gepikt van de Italiaanse filmregisseur Fellini. Het betrof een scène over een prostituée in een auto. Martin Ros, naast uit gever ook presentator van een radiorubriek over boeken, maak te de beschuldiging openbaar. 14.30, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3. 14.30, 20 en 22.30 u. The next karate kid. 20 en 22.30 u. The crow. 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. 14.30 u. Blank check. 14.30 u. Duimelijntje. ZONDAG FILMS GOES - Grand Theater 14 u. Duinelijntje. 19 en 21.30 u. Speed. HULST - De Koning van Engeland 13.45 u. De Aristokatten. 13.45 u. Duimelijntje. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. The Flintstones. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Beverly Hills Cop 3. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Speed. 16.15 u. Maverick. 16.15, 19 en 21.30 u. Mr. Jones. 19 en 21.30 u. Striking distance. MIDDELBURG - Cinema 20 u. Woodstock. OOSTBURG - Ledeltheater 14.30 en 20 u. The Beverly Hillbil lies. RENESSE - Dorpshuis 14 u. Duimelijntje. 19 en 21.30 u. The Beverly Hillbil lies. TERNEUZEN - Luxortheater 20 u. The getaway. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. Flintstones. - Alhambra 2 14, 19 en 21.30 u. The Beverly Hills Cop 3. - Alhambra 3 14, 19 en 21.30 u. Speed. - Alhambra 4 14 u. De Aristokatten. 19 en 21.30 u. Four weddings and a funeral. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked gun 3. Zaal 2 - 14.30, 17 u. Aristokatten. 20 u. Schindler's list. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blank check. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Maverick. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The next karate kid. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow. Zaal 9 - 14.30 en 17 u. Free Willy. 20 en 22.30 u. Blink. Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The cowboy way. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Romeo is bleeding. Zaal 12 - 14.30, 17 u. Thumbeli- na. 20 u. Geronimo. 22.30 u. On deadly ground. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Bad girls. Zaal 14 - 14.30, 17 u. We'er back. 20 en 22.30 u. Maverick. Zaal 15 - 14.30, 17 u. Robocop 3. 20 u. Shadowlands. 22.30 u. Intersection. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 8 Seconds. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Pelican brief. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Escape from Absolom. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Getaway. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ace ventura pet detective. Zaal 21 - 14.30 u. Gettysburg. 20 en 22.30 u. The Flintstones. Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Serial mom. GENT - Decascoop Zie zaterdag BRUGGE - Kennedy Komplex 14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3. 14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. The next karate kid. 20 en 22.30 u. The crow. 17.15, 20 en 22.30 u. Four wed dings and a funeral. 14.30 en 17.15 u. Blank check. 14.30 u. Duimelijntje.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 27