Meer geld voor harde vrouwen li IO DE STEM nspoor tast naat aan' BRTN gaat toch voetbal uitzenden Toch reclame voor gewelddadige films in de vroege avond JK NIEUWS Aardenburg dorpeiitocht UIT IN DE BUURT SCHIJF RT Mannen verdienen het dubbele Alpha Blondy Jimmy LaFave Dave Edmunds Beek Two Dollar Guitar 10 AUGUSTUS 1994 C3 naar Johan Wisse (7), beide uit Terneuzen. Sas van Gent SOOS - De soos voor alleen staanden Kanaalzone en om streken houdt zaterdag 13 au gustus een gezellige dans avond in cultureel centrum De Speye in Sas van Gent. Deze keer wordt de muziek ver zorgd door het orkest Rain bow Trio uit Middelburg. Er wordt weer bingo gespeeld en een verloting gehouden. Aan vang 20.00 uur. Schautteet,2 en 3. A. Beun. De Snelvliegers Oostburg, 33 jon ge duiven, 1144,30mpm: 1 wn 3. W. Prenen, 3. J. Simpelaar, 4 en 5. R. van Steen berghe, 17 oude dui ven, 1070,50mpm: 1, 2 en 3. M. Zeegers-V erstraete Nog Sneller Breskens, 73 jonge duiven, 1120,42mpm: 1 en 7. J. van Oostenbrugge, 2. R. de Smit, 3, 5 en 9. Comb. Mulken-Mook- hoek, 4. P. Boogaard Sr., 6. H. Mookhoek, 8 en 10. L. van de Wege, 32 oude duiven, 1101,54mpm: 1, 3 en 5. J. Quaars, 2. J. van Oostenbrugge, 4. P. Boo gaard Sr. VZV Hoofdplaat, 178 jonge dui ven, 1079,95mpm: 1, 3, 5 en 9. H. Calon, 2 en 4. H. de Poorter, 6. A. Gernaert, 7 J. Temmerman, 8. A. Temmerman 10. A. van de Broecke, 72 oude duiven, 1124,06mpm: 1 en 9. Comb. Den Hamer, 2 en 4. A. Gernaert, 3 en 6. B. de Poorter, 5. P. de Poorter, 7. Th. van de Velde, 8. A. de Poorter en zoon, 10. G. van Grol. De Reisduif Philippine, 162 jonge duiven, 1147,54mpm: 1, 2, 3 en 8. Comb. Rammeloo-Wiskerke, 4 en 7. Comb. De Mui-De Grote, 5 en 6. O. Haers, 9. J. de Mul en zoon, 10. E. Lauret, 51 oude duiven, 1148,54mpm. 1, 2 en 4. Comb. Roegiest-Visser, 3. Comb. Ram meloo-Wiskerke, 5. J. Kornelis. Sluiskilse Reisduif, 105 jonge duiven, 1059,78mpm: 1, 5, 7, 8 en 10. J. van de Graaf, 2 en 3. Comb. Van de Wege-Wisse, 4. J. Harms, 6. J. van Doeselaar, 9. K. van Oevelen, 72 oude duiven, 1098,35mpm: 1, 2 en 5. J. van Doeselaar, 3 en 4. Comb. Nachte gaal, 6. A. Zegers, 7, 8, 9 en 10. J. Harms. De Vrede Sas van Gent, 111 jonge duiven, 1143,4lmpm: 1, 2, 4, 6, 7, 8. 9 en 10. E. en L. Breepoel, 3. Th. van Zeele, 5. Comb. Elegeert, 92 oude duiven, 1122,03mpm: 1, 4 en 8. P. Koers, 2, 6 en 7. B. van de Berghe, 3 en 10. T. Freyser, 5. Th. van Zeele, 9. E. en L. Breepoel. Volharding Westdorpe, 45 jonge duiven, 1066,66mpm: 1, 3 en 5. A. Rombout, 2. P. Baecke, 4. E. de Smet, 21 oude duiven, 1046mpm: 1. F. Audenaerd, 2. E. de Smet, 3. René Kwikkelberge. Verwachting Axel, 66 jonge dui ven, 1032,84mpm: 1. K. Verbunt, 2, 3, 5 en 8. J. Verschuren, 4 en 7. C. de Poorter, 6. J. en J. P. Nolet, 9. J Giele, 10. Comb. De Mui- Kop. Met Moed Vooruit Boschkapelle, 157 jonge duiven, 1, 2 en 8. Th. Dobbelaar, 3, 4, 6 en 7. A. Wau- ters, 5. C. de Cock, 9 en 10. D. Dobbelaar. ,Het grote verschil tussen handel met Westerse landen en Rusland is de organisatie" Fedor Schiefer, exporteur 83 1. 1 er, 73 3, P. an se, 1. k- s. ge e- 3. 14 G. Chantilly op een wer- poor naar het ndse mo- >ede- weg- Ant- Die ;poor ïdus- zo'n een aan goe- Door Susan Ellicott hos Angeles - Groot geld is altijd groot nieuws in Hollywood. En groot werd vorige week nog groter toen de bedragen bekend werden die Julia Roberts en Meg Ryan gaan verdienen voor hun nieuwe films. Volgens een 'betrouwbare bron' krijgen de actrices respectievelijk twaalf en tien miljoen dollar voor een 'remake' van 'The Women', een jaren dertig satire over dames van de beau-monde en hun ontrouwe echtgenoten. De Voorwaarts Zaamslagveer, 330 jonge duiven, 1158mpm: 1. J- de Feijter, Pzoon, 2. H. de Feijter, 3 en 6. A. van de Velde, 4. A. Schieman en zoon, 5. M. Scheele en zoon, 7. D. Bareman, 8. J. Hamelink, 9. J. Braet, 10. D. Nice. Eendracht Maakt Macht Terneu zen, 175 jonge duiven, 1158,34mpm: 1, 2, 3, 4, 5, 6 en Gebrs. Scheele, 7 en 10. G. Neels en zoon, 9. J. de Kraker. Quievrain De Snelle Duif Clinge, 81 jonge duiven, 946,06mpm: 1, 8 en 9. D. van de Bergen, 2. J van Goethem, 3. W. Vergauwen, 4 en 7. C. van Landeghem, 5. P. Goossen, 6. P- Bolsens, 10. A. van de Brande. ardenburg houdt zondag 21 augus- e Zesdorpentocht. Omdat de vorige iter is gevallen heeft het bestuur eer op de kalender te plaatsen. izen 100) voor de 105 km. Leden van 105 NTFU en BBR krijgen 1",50 (of zijn Bfrs 30) korting. De routes lopen Ine- bijna geheel door België. irde tart keerpunt voor de 60 km is Aal- uur ter-Brug, het keerpunt voor de aan 105 km is Poeke. Voor meer informatie kan men contact op- 80) nemen met de secretaris van Bfrs Trimclub Aardenburg. Eindelijk komen actrices wat sa lariëring betreft dan toch in de zelfde regionen als hun manne lijke collega's, aldus militante vrouwenstemmen.. Roberts, Amenka's lieveling van het witte doek, heeft het nu officieel Ge maakt. Met acht cijfertjes goed gekeurd. En dat werd tijd ook. Een reden tot vreugde? Dat zou je toch denken, na jaren van gemopper door topactrices als Meryl Streep over ongelijkwaar dige betaling voor gelijkwaardig werk. Tom Cruise, Roberts man nelijke tegenspeler, sleepte het 'Grote Dozijn' al minstens twee jaar geleden in de wacht. Zijn salaris voor zijn laatste project, 'Interview With The Vampire', naar de erotische roman van Anne Rice, wordt ergens tussen de veertien en vijftien miljoen Maar wacht. Is het allemaal wel waar? „Geloof niet alles wat je leest", zegt Elaine Goldsmith, Roberts agente in New York. Er wordt in Hollywood vaak met grote getallen gesmeten als wa pen in onderhandelingen, om te intimideren of indruk te maken. Hetgeen niet wegneemt dat de vermeende Roberts-Ryan deal beroering wekte en alle kranten haalde. Twee weken eerder bracht En tertainment Weekly, een Ne- wyorks tijdschrift, de tarieven van de dames en heren kassucces in kaart. Uit de 'Wie Verdient Wat'-lijsten blijkt dat de voor mannen van Hollywood onge veer twee maal zoveel verdienen als de beroemdste actrices in hun best betaalde films. Miljoenen De salarissen van de twintig be kendste mannen variëren tussen de zeven en vijftien miljoen dol lar. De best betaalde vrouwen - Roberts en Whoopi Goldberg - verdienden op z'n meest acht tot 8,5 miljoen. En dat bedrag ligt het dichtst bij het salaris van tienerster Macaulay Culckin, vijftiende op de acteurs-rang lijst. Nummer drie bij de vrouwen, Michelle Pfeiffer, zou zes mil joen dollar hebben gekregen voor de nog uit te brengen film 'My Posse Don't Do Homework'. deren snel van Antwerpen naar Duitsland getransporteerd kun nen worden. Op voorhand hebben de NS gemeente al laten weten dat re kening gehouden moet wor(jr met een verdubbeling van he spoor door Bergen op Zoom. «e college vreest dat de aanleg va het goederenspoor betekent da het woonklimaat in Bergen ve der wordt aangetast door ext trillingen, geluid en hinder. Ook wordt gevreesd dat er min der personentreinen door Bergs zullen rijden als dat goedere spoor er eenmaal ligt. En ee_ spoorverdubbeling betekent m gelijk de sloop van woninge alsmede de aanleg van extra o - gelijkvloerse kruisingen. Julia Roberts, goed voor een l'<"i twaalf miljoen dollar. Demi Moore (ook wel bijge naamd 'Gimme Moore') zou vijf miljoen krijgen voor haar rol in de bewerking van Michael Crichtons 'Disclosure'. Terwijl tegenspeler Michael Douglas voor twaalf miljoen zou hebben getekend. Dezelfde verschillen gelden voor 'The Specialist', een actiefilm met veel seks, Sylvester 'twaalf miljoen' Stallone en Sharon 'oké voor vijf miljoen doe ik wel weer mee' Stone. Seksisme „Vrouwen moeten zichzelf twee keer zo hard bewijzen om een salaris te krijgen dat dat van de mannen zelfs maar benadert", zegt Goldsmith. Maar de man nen die de kas beheren gaan onmiddellijk in het defensief als het woord 'seksisme' te berde wordt gebracht. De studiobon- zen beweren dat het prijsverschil gelieerd is aan marktkrachten, dat topacteurs meer verdienen omdat ze rollen spelen in actie avonturenfilms van het 'Die Hard'- of 'Terminator'-soort, films die veel publiek trekken en het geld met bakken binnenha len. Dat is een van de redenen waar om de vrouwen tot dusver ach terlopen wat betreft hun beta ling. Subtiliteit is minder lucra tief dan het echte gooi- en smijt werk. Bovendien worden, afge zien van Roberts, maar weinig vrouwen in staat geacht een film in hun eentje te kunnen 'dragen'. Zelfs Pfeiffer niet, die getalen teerd en mooi is en voor goede en uitdagende rollen kiest. Al lokte ze wel als Catwoman in 'Batman returns' het publiek naar de bioscoop, aldus experts. Commercieel Het slaat natuurlijk eigenlijk al lemaal nergens op. Roberts en Ryan hebben per slot van reke ning hun populariteit niet te danken aan het opblazen van gebouwen of doodschieten van onverlaten. Zoals veel vrouwelij ke topverdieners in Hollywood hebben ze hun commerciële re putatie bezegeld met romanti sche komedies of drama's. Het aantal 'harde' vrouwenfilms is de laatste jaren echter wel toegenomen; zie 'Thelma and Louise' of 'The Assasin', de re make van de Franse film 'Ni- kita', waarin Bridget Fonda een vrouwelijke huurmoordenaar speelt. De onlogische rollenver- deling in de filmwereld is ambi tieuze actrices niet ontgaan. Bloot en wapens Het is niet zo dat de studio's uit ware overtuiging inspelen op de 'sterke vrouwen-trend'. Hol lywood is per slot van rekening een zakelijke onderneming. 'Thelma and Louise' was een kassucces en nu, drie jaar later, tasten de studio's de grenzen af van dit nieuwe genre. Niet zon der risico's, want alleen de tijd kan uitwijzen of het publiek in derdaad vrouwelijke klonen wil van mannelijke helden. Zal Gee na Davis aanslaan als piraat? Hoe zal Sharon Stone het doen als 'killer' in 'The Quick and the Dead'? Volgens ingewijden staan er meer dan 30 films op stapel over vrouwelijke 'lefgozers'. De pro ducenten mikken erop dat het vrouwelijke publiek vrouwen wil zien die sexy en stoer tegelijk zijn (klinkt dit niet verdacht veel als een mannelijke fantasie?). En daar valt natuurlijk munt uit te slaan. Maar of dergelijke rollen de salarissen van actrices de hoogte in stuwen is nog maar de vraag. Sommige mensen vonden het al erg genoeg dat actrices veelal uit de kleren moeten gaan om aandacht te krijgen. Nu heb ben ze ook nog wapens nodig, (c) The Sunday Times, Londen 'Thelma and Louise' met Geena Davis rechtsen Susan Sarandon was een pief-paf-kassucces en nu, drie jaar later, tasten de studio's de grenzen af van dit nieuwe genre met vrouwelijke 'lefgozers'. foto archief de stem NA EEN mini-cd en een live album is Alpha Blondy met Dieu aan zijn eerste 'echte' cd sinds zijn meesterwerk Massa- da toe. Om het meteen maar even duidelijk te stellen; Dieu is wederom een uitmuntende plaat, waarop Alpha Blondy grensverleggend bezig is waar het Afrikaanse muziek en reg gae betreft. Het enige wat je op Blondy tegen kunt hebben zijn zijn uitgesproken teksten die soms naïef wereldverbeterend zijn, soms dweperig religieus en een enkele keer, zoals in Abortion is a crime, tamelijk fundamen talistisch. Plaats je die teksten echter in de context van de huidige situatie op het Afri kaanse continent, dan kun je zeggen dat deze uit Ivoorkust afkomstige muzikant in ieder geval probeert om via zijn lied jes mensen uitweg te bieden uit de malaise. Alpha Blondy heeft niet zozeer een kant en klare filosofie, maar hij probeert de overdon- denderende en soms verderfe lijke westerse invloed op het Afrikaanse leven te keren met een nieuw soort Afrikaans be wustzijn, waarin plaats is voor waardevolle tradities en vooral voor wilskracht om het conti nent te laten overleven. Zoals steeds koppelt Alpha Blondy zijn teksten aan vaak uiterst dansbare muziek. In die muziek wordt reggae versmol ten met moderne Afrikaanse muziek en ontstaat een eigen zinnig geluid dat zowel voor de reggae als voor de Afrikaanse muziek mooie perspectieven biedt. Vroeger liet Blondy zich nog wel eens begeleiden door The Wallers, Re band van wijlen Bob Marley. Tegenwoordig werkt hij met hoofdzakelijk Franse muzikanten die hem van een op het eerste gehoor pompeus geluid voorzien. Naarmate je er vaker naar luis tert, blijkt die begeleiding ech ter geen commercieel jasje la Kaoma te zijn, maar een aan eenschakeling van gedurfde in strumentaties die de nummers optimaal tot hun recht laat ko men. Dieu is een nieuw bewijs van Alpha Blondy's muzikale mees terschap. Zoals al zijn platen bevat ook deze volop bood schappen. Daarnaast biedt hij je echter ook een overstelpende hoeveelheid ongecompliceerd lekkere dansmuziek. (EMI) WIM VAN LEEST AUSTIN, TEXAS is het mekka van de blanke blues en de aan verwante country. Er wonen zoveel muzikanten dat er elke avond op tal van plaatsen uit stekende live-muziek te horen valt en de stad loopt letterlijk over van het talent. Dat creatieve klimaat is tegelij- MUZIEKRECENSIES kertijd min of meer funest voor de carrière van veel daar opere rende artiesten, want ze hoeven er niet op uit om te kunnen spelen. Bovendien is voor hun muziek buiten Austin niet zo gek veel belangstelling. Maar zelden breken deze bluesmuzi kanten door en als het al ge beurt, is dat in Europa en niet in de VS. Een voorbeeld daarvan is Jim my LaFave. LaFave streek tien jaar geleden in Austin neer en geldt er inmiddels al jaren als de beste componist en zanger. De Amerikaanse platenfirma's durfden het avontuur met LaFave echter niet aan. Uitein delijk begon LaFave dus maar een eigen platenlabel: Bohemia Beat Récords. Buiten Texas wordt dat label vertegenwoor digd door Lizard Discs in Zwolle en zodoende kan het gebeuren dat LaFave eerste studio-album Highway trance in Nederland in de winkel ligt, terwijl je er in de VS waar schijnlijk tevergeefs naar zult zoeken. De gang naar de winkel loont de moeite, want Highway tran ce is een prachtige, pure plaat van een zanger/componist die zowel blues en boogie kan spe len als mainstream-rock. LaFa- ve's stemgeluid is niet groots, maar wel krachtig en meesle pend. Soms doet hij aan de jonge Springsteen denken en omdat teksten en composities prima zijn, laat Highway tran ce je veelvuldig genieten. Het is voor Jimmy LaFave te hopen dat hij, net als zoveel andere Amerikaanse artiesten voor hem, Europese roem kan gebruiken om nationwide iets te gaan beteken in de VS. Mocht dat onverhoopt niet luk ken dan moeten we hier in Nederland de man maar adop teren, zodat hij toch vooral pla ten kan blijven maken. (Lizard Discs, Munich Records) wvl DAVE EDMUNDS heeft zich nooit veel gelegen laten liggen aan muzikale trends. Eigenlijk sinds eind jaren zestig, toen hij voor het eerst van zich deed spreken met singles als Baby i love you, Born to be with you en I hear you knocking, tot op heden heeft hij zich bezig ge houden met de muziek die hem het best bevalt: simpele rock 'n' roll. Zowel als artiest als als producer heeft hij die muziek steeds uitgedragen. Edmunds had het geluk dat die muziek in het new wave-tijdperk even in was, zodat hij samen met Nick Lowe in Rockpile successen kon boeken en als producer maakte hij naam toen het sim pele geluid van de Stray Cats plots aansloeg. Gemeten over een carrière van inmiddels een jaar of 25 zijn er echter meer periodes zonder dan met succes geweest, maar het uitblijven van nieuw succes weerhoudt hem er niet van zo nu en dan een plaatje te maken. Zodoende is er nu de cd Plugged in die Dave Edmunds helemaal in zijn eentje volspeelde en -zong. Hij nam Plugged in op in een slaapkamer van zijn huis in Los Angeles en met die werkwijze is hij terug bij het begin van zijn loopbaan toen hij zijn sin gletjes ook moederziel alleen vervaardigde. Plugged in bevat een paar nieuwe eigen nummers maar ook stukken van Jerry Reed, Otis Redding en Mickey Jupp, plus een herbewerking van Sa bre Dancewaarmee Edmunds eind '68 als lid van de groep Love Sculpture een gigantische hit had. Dave Edmunds: prachtig stukje huisvlijt. foto archief de stem De voor Plugged in gehanteer de manier van werken heeft een heel ontspannen klinkende plaat opgeleverd vol met lekker in het gehoor liggende num mers. Een enkele keer, zoals in het aan de Beach Boys opge dragen Beach Boy Blood (in my veins), haalt Edmunds alle pro ducers-trucs uit de kast en creëert hij een Spectoriaanse wall of sound. Meestal is het wat ingetogener, al blijf je je wel voortdurend afvragen hoe hij het allemaal in zijn eentje heeft klaargespeeld. Een schit terend stukje huisvlijt al met al. (Columbia) WVL DE 23-JARIGE Amerikaanse gitarist Beek -niet te verwar ren met gitaarvirtuoos Jeff Beck - is een bezig mannetje. Zijn debuutalbum van begin dit jaar is nog niet koud, of nummer twee ligt alweer in de winkel: One foot in the grave. In Amerika bracht hij tussen door zelfs nog een derde album uit. Beck is snel en dat is moge lijk omdat hij vrij eenvoudig te werk gaat: akoestische gitaren, drums, piano en slechts een enkel nummer elektrisch uitge voerd. Zijn folk/blues-songs kunnen die aanpak goed heb ben - daar zijn de composities sterk genoeg voor - en de twee wel-gestekkerde nummers nei gen naar noise, dat al evenmin een uitgebreide behandeling vraagt. Beek roept met One foot in the grave herinneringen op aan de slepende en piepende blues van voormalige grootheden als Lightnin' Hopkins en Don Dixon, of aan de klagende gi taar van Ry Cooder. Je ziet hem al tokkelend op zijn gitaar in een hutje langs de oever van de Mississippi zitten, zijn leed voor zich uit brommend. Mu ziek wellicht, die niet direct de hitparades zal bereiken, maar toch wel degelijk uw verwende oor verdient. Maar dan moet Beek wel wat gas terugnemen, anders hebben we geen tijd om van al zijn kunstwerkjes te ge nieten. (KLP/Semaphore) GERARD VAN DEN BROEK JE ZIET tegenwoordig steeds vaker dat afzonderlijke leden van populaire bands hun eigen muzikale bezigheden ook op plaat uitbrengen. Soms bete kent dat een meerwaarde voor je platenkast, maar over het algemeen wordt een mens niet vrolijker van al dit gehobby. Dat wordt nu weer eens bewe zen met Let me bring you down, het debuut van de groep rond Sonic Youth-drummer Steve Shelley. Samen met zan ger/gitarist Tim Foljahn (ex- Mosquito) en Dave Motamed (Cell) vormt hij Two Dollar Guitar en probeert hij een va riatie neer te zetten op het aloude noise-thema van zijn werkgever: akoestische muziek die het midden houdt tussen folk en softcore. Let me bring you down doet echter geheel recht aan zijn titel. Shelley beperkt zich tot wat inspiratieloos slagwerk en songschrijver Tim Foljahn zingt alsof hij elk moment jn slaap kan vallen. Dat alles had nog iets kunnen worden als de composities goed waren, maar helaas pindakaas... Het is alle maal zo sloom, dat je amper de fut hebt om naar je cd-speler te lopen en de EJECT-kop in te drukken. (SLR/Konkurrent) GVDB WOENSDAG 10 AUGUSTUS 1994 DEEL Door onze correspondent Bert Schampers Brussel - De Vlaamse publieke omroep BRTN gaat in het nieuwe voetbalseizoen toch beelden uitzenden van de Belgische competitie. BRTN heeft hierover een akkoord bereikt met de commerciële omroep VTM, die in Vlaande ren de exclusieve uitzendrechten heeft voor voetbalwed strijden. De BRTN mag in haar sportprogramma's per speeldag maxi maal zeventien minuten competitievoetbal uitzenden. Per mi nuut betaalt de omroep aan de VTM daarvoor bijna 2.000 gulden. De commerciële omroep VTM sloot in mei voor een periode van vier jaar een exclusief contract met de Belgische voetbalbond voor de uitzending in Vlaanderen van competitiewedstrijden, bekervoetbal en de thuisinterlands van de Rode Duivels. In de moeizaam bereikte overeenkomst tussen beide omroepen is verder bepaald dat BRTN de beelden pas mag laten zien nadat ze bij VTM geweest zijn. Het sportprogramma van BRTN op zondagavond verhuist met ingang van eind deze maand naar een later tijdstip. In de journaals mag de BRTN maximaal twintig seconden voetbal uitzenden. De afspraak tussen BRTN en VTM geldt voorlopig voor vier maanden. Daarna gaan beide omroepen onderhandelen over het totale sportpakket. BRTN bezit de exclusieve rechten van andere internationale sportevementen, zoals wielerwedstrijden, Olympische Spelen, de Champions League en Europees voetbal. In Nederland is VTM niet via de kabel te ontvangen. De Franstalige openbare omroep RTBF, die de voetbalrechten heeft voor het andere landsgedeelte, is nog maar mondjesmaat op- de Nederlandse kabel. Den Haag (anp) - Er wordt nog steeds op prime-time televisiereclame gemaakt voor gewelddadige films, goedge keurd voor zestien jaar en ouder. Onlangs nog was het spotje voor de nieuwste rolprent van Jan de Bont, Speed, te zien. Speed kreeg van de Nederlandse Filmkeuring het label zestien jaar en ouder, waardoor er vóór negen uur 's avonds geen recla me op televisie voor mag worden gemaakt. Columbia Tristar Films, die Speed in roulatie brengt, heeft herkeuring aange vraagd. De film gaat donderdag in zestig bioscopen in première. Een woordvoerster van Colum bia erkent dat het voorfilmpje een aantal malen vóór negen uur 's avonds is uitgezonden. Ze zei maandag dat dergelijke com mercials die nog in de pen zitten, zullen worden verplaatst dan wel geannuleerd. Begin dit jaar nog werden de televisieomroepen die in de vroe ge avond reclame maakten voor gewelddadige speelfilms, op de vingers getikt. De Reclame Code Commissie meende naar aanlei ding van een klacht van de Ne derlandse Filmkeuring dat der gelijke spotjes niet zijn toege staan. De Wet op de Filmverto ning bepaalt dat er vóór acht uur 's avonds geen reclame mag worden gemaakt voor films goedgekeurd voor twaalf jaar en FILMS GOES - Grand Theater 14 u. Duirhelijntje. 20 u. The Beverly Hillbillies. HULST - De Koning van Engeland 14 u. De Aristokatten. 14 u. Duimelijntje. 21.30 u. The Getaway. 19 en 21.30 u. The getaway. 14, 19 en 21.30 u. The Flintstones. 14, 19 en 21.30 u. Beverly Hills Cop 3. 19 en 21.30 u. Striking distance. MIDDELBURG - Cinema 20 u. Passion fish. RENESSE - Dorpshuis 14 u. Duimelijntje. 19 en 21.30 u. Striking distance. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. Flintstones. - Alhambra 2 14, 19 en 21.30 u. The Beverly Hills Cop 3. - Alhambra 3 14 u. De Aristokatten. 19 en 21.30 u. Striking distance. - Alhambra 4 14, 19 en 21.30 u. Four weddings and a funeral. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked gun 3. Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Serial mom. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blank check. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Crow. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u The cowboy way Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. Zaal 9 - 14.30 en 17 u. Free Willy. 20 en 22.30 u. Blink. Zaal 10 - 14.30, 17 en 22.30 u. Police academy 7. 20 u. Shadowlands. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The next karate kid. Zaal 12 - 14.30, 17, 20 u. Lighte ning Jack. 22.30 u. On deadly ground. ouder. Voor een film voor zestien en ouder geldt een tijdstip van negen uur. De bijna twee uur durende film Speed gaat over een agent (Keanu Reeves) in Los Angeles, die te maken krijgt met een psychopaat (Dennis Hopper). Er zitten volgens een woordvoerder van de Nederlandse Filmkeuring nogal wat gewelddadige frag menten in. Flintstones Bij de Filmkeuring zijn ook nog al wat klachten binnengekomen van ouders die met hun kinderen naar de Flintstones gingen, en werden getracteerd op een voor filmpje van Speed. „Dan gaan we gezellig naar de film en krij gen we dit soort rotzooi voorge zet", zo kreeg deze te horen. De Filmkeuring kan niets doen, om dat de programmering een zaak is van de bioscoopexploitanten. De Filmkeuring heeft herhaalde lijk gepleit voor regelgeving op dit gebied: „zelfregulering door het bedrijfsleven is een gepas seerd station. Het werkt niet." Zaal 13 - 14.30 en 17 u. Thumbe- lina. 20 en 22.30 u. Geronimo. Zaal 14 - 1,4.30, 17, 20 en 22.30 u. Bad girls. Zaal 15 - 14.30, 17, 20 u. Beverly Hillbillies. 22.30 u. Intersection. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 8 Seconds. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Pelican brief. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Escape from Absolom. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Getaway. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ace ventura pet detective. Zaal 21 - 14.30 en 17 u. Robocop 3. 20 u. Gettysburg. Zaal 22 - 14.30 en 17 u. Aristo katten. 20 u. Schindler's list. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blank check. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The cowboy Way. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow. 14.30 en 17 u. Next karate kid. 14.30, 17, 20 en 22.30 p. Escape from Absolom. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 8 Seconds. 20 u. Lightning Jack. 20 en 22.30 u. Serial mom. 20 u. Bad girls. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. 14.30, 17, 20 en. 22.30 u. The getaway. 14.30, 17 u. Getting even with dad. 22.30 u. Ace ventura. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed dings a funeral. 14.30 en 17 u. The Aristocats. 14.30, 17 u. Naked gun'33 1/3. 22.30 u. Shadowlands. 20 u. Schindler's List. KNOKKE - Beverly Sereens 15, 17.30, 20 en 22.30 u. The Flintstones. 15, 17.30 en 20 u. Police academy 7. 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. 15 en 17.30 u. De Aristokatten. 20 en 22.30 u. The Getaway. 15, 17.30 en 22.30 u. Eight se conds.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 15