Meer geld
voor harde
vrouwen
li IO
DE STEM
nspoor tast
naat aan'
BRTN gaat toch
voetbal uitzenden
Toch reclame voor
gewelddadige films
in de vroege avond
JK NIEUWS
Aardenburg
dorpeiitocht
UIT IN DE BUURT
SCHIJF
RT
Mannen verdienen het dubbele
Alpha Blondy
Jimmy LaFave
Dave Edmunds
Beek
Two Dollar
Guitar
10 AUGUSTUS 1994 C3
naar Johan Wisse (7), beide uit
Terneuzen.
Sas van Gent
SOOS - De soos voor alleen
staanden Kanaalzone en om
streken houdt zaterdag 13 au
gustus een gezellige dans
avond in cultureel centrum De
Speye in Sas van Gent.
Deze
keer wordt de muziek ver
zorgd door het orkest Rain
bow Trio uit Middelburg. Er
wordt weer bingo gespeeld en
een verloting gehouden. Aan
vang 20.00 uur.
Schautteet,2 en 3. A. Beun.
De Snelvliegers Oostburg, 33 jon
ge duiven, 1144,30mpm: 1 wn 3.
W. Prenen, 3. J. Simpelaar, 4 en 5.
R. van Steen berghe, 17 oude dui
ven, 1070,50mpm: 1, 2 en 3. M.
Zeegers-V erstraete
Nog Sneller Breskens, 73 jonge
duiven, 1120,42mpm: 1 en 7. J.
van Oostenbrugge, 2. R. de Smit,
3, 5 en 9. Comb. Mulken-Mook-
hoek, 4. P. Boogaard Sr., 6. H.
Mookhoek, 8 en 10. L. van de
Wege, 32 oude duiven,
1101,54mpm: 1, 3 en 5. J. Quaars,
2. J. van Oostenbrugge, 4. P. Boo
gaard Sr.
VZV Hoofdplaat, 178 jonge dui
ven, 1079,95mpm: 1, 3, 5 en 9. H.
Calon, 2 en 4. H. de Poorter, 6. A.
Gernaert, 7 J. Temmerman, 8. A.
Temmerman 10. A. van de
Broecke, 72 oude duiven,
1124,06mpm: 1 en 9. Comb. Den
Hamer, 2 en 4. A. Gernaert, 3 en
6. B. de Poorter, 5. P. de Poorter,
7. Th. van de Velde, 8. A. de
Poorter en zoon, 10. G. van Grol.
De Reisduif Philippine, 162 jonge
duiven, 1147,54mpm: 1, 2, 3 en 8.
Comb. Rammeloo-Wiskerke, 4 en
7. Comb. De Mui-De Grote, 5 en
6. O. Haers, 9. J. de Mul en zoon,
10. E. Lauret, 51 oude duiven,
1148,54mpm. 1, 2 en 4. Comb.
Roegiest-Visser, 3. Comb. Ram
meloo-Wiskerke, 5. J. Kornelis.
Sluiskilse Reisduif, 105 jonge
duiven, 1059,78mpm: 1, 5, 7, 8 en
10. J. van de Graaf, 2 en 3. Comb.
Van de Wege-Wisse, 4. J. Harms,
6. J. van Doeselaar, 9. K. van
Oevelen, 72 oude duiven,
1098,35mpm: 1, 2 en 5. J. van
Doeselaar, 3 en 4. Comb. Nachte
gaal, 6. A. Zegers, 7, 8, 9 en 10. J.
Harms.
De Vrede Sas van Gent, 111 jonge
duiven, 1143,4lmpm: 1, 2, 4, 6, 7,
8. 9 en 10. E. en L. Breepoel, 3.
Th. van Zeele, 5. Comb. Elegeert,
92 oude duiven, 1122,03mpm: 1, 4
en 8. P. Koers, 2, 6 en 7. B. van de
Berghe, 3 en 10. T. Freyser, 5. Th.
van Zeele, 9. E. en L. Breepoel.
Volharding Westdorpe, 45 jonge
duiven, 1066,66mpm: 1, 3 en 5. A.
Rombout, 2. P. Baecke, 4. E. de
Smet, 21 oude duiven, 1046mpm:
1. F. Audenaerd, 2. E. de Smet, 3.
René Kwikkelberge.
Verwachting Axel, 66 jonge dui
ven, 1032,84mpm: 1. K. Verbunt,
2, 3, 5 en 8. J. Verschuren, 4 en 7.
C. de Poorter, 6. J. en J. P. Nolet,
9. J Giele, 10. Comb. De Mui-
Kop.
Met Moed Vooruit Boschkapelle,
157 jonge duiven, 1, 2 en 8. Th.
Dobbelaar, 3, 4, 6 en 7. A. Wau-
ters, 5. C. de Cock, 9 en 10. D.
Dobbelaar.
,Het grote verschil tussen handel
met Westerse landen en Rusland
is de organisatie"
Fedor Schiefer, exporteur
83
1.
1
er,
73
3,
P.
an
se,
1.
k-
s.
ge
e-
3.
14
G.
Chantilly
op
een
wer-
poor
naar
het
ndse
mo-
>ede-
weg-
Ant-
Die
;poor
ïdus-
zo'n
een
aan
goe-
Door Susan Ellicott
hos Angeles - Groot geld is altijd groot nieuws in Hollywood.
En groot werd vorige week nog groter toen de bedragen
bekend werden die Julia Roberts en Meg Ryan gaan verdienen
voor hun nieuwe films. Volgens een 'betrouwbare bron'
krijgen de actrices respectievelijk twaalf en tien miljoen
dollar voor een 'remake' van 'The Women', een jaren dertig
satire over dames van de beau-monde en hun ontrouwe
echtgenoten.
De Voorwaarts Zaamslagveer,
330 jonge duiven, 1158mpm: 1. J-
de Feijter, Pzoon, 2. H. de Feijter,
3 en 6. A. van de Velde, 4. A.
Schieman en zoon, 5. M. Scheele
en zoon, 7. D. Bareman, 8. J.
Hamelink, 9. J. Braet, 10. D. Nice.
Eendracht Maakt Macht Terneu
zen, 175 jonge duiven,
1158,34mpm: 1, 2, 3, 4, 5, 6 en
Gebrs. Scheele, 7 en 10. G. Neels
en zoon, 9. J. de Kraker.
Quievrain
De Snelle Duif Clinge, 81 jonge
duiven, 946,06mpm: 1, 8 en 9. D.
van de Bergen, 2. J van Goethem,
3. W. Vergauwen, 4 en 7. C. van
Landeghem, 5. P. Goossen, 6. P-
Bolsens, 10. A. van de Brande.
ardenburg houdt zondag 21 augus-
e Zesdorpentocht. Omdat de vorige
iter is gevallen heeft het bestuur
eer op de kalender te plaatsen.
izen 100) voor de 105 km. Leden van
105 NTFU en BBR krijgen 1",50 (of
zijn Bfrs 30) korting. De routes lopen
Ine- bijna geheel door België.
irde
tart keerpunt voor de 60 km is Aal-
uur ter-Brug, het keerpunt voor de
aan 105 km is Poeke. Voor meer
informatie kan men contact op-
80) nemen met de secretaris van
Bfrs Trimclub Aardenburg.
Eindelijk komen actrices wat sa
lariëring betreft dan toch in de
zelfde regionen als hun manne
lijke collega's, aldus militante
vrouwenstemmen.. Roberts,
Amenka's lieveling van het witte
doek, heeft het nu officieel Ge
maakt. Met acht cijfertjes goed
gekeurd. En dat werd tijd ook.
Een reden tot vreugde? Dat zou
je toch denken, na jaren van
gemopper door topactrices als
Meryl Streep over ongelijkwaar
dige betaling voor gelijkwaardig
werk. Tom Cruise, Roberts man
nelijke tegenspeler, sleepte het
'Grote Dozijn' al minstens twee
jaar geleden in de wacht. Zijn
salaris voor zijn laatste project,
'Interview With The Vampire',
naar de erotische roman van
Anne Rice, wordt ergens tussen
de veertien en vijftien miljoen
Maar wacht. Is het allemaal wel
waar? „Geloof niet alles wat je
leest", zegt Elaine Goldsmith,
Roberts agente in New York. Er
wordt in Hollywood vaak met
grote getallen gesmeten als wa
pen in onderhandelingen, om te
intimideren of indruk te maken.
Hetgeen niet wegneemt dat de
vermeende Roberts-Ryan deal
beroering wekte en alle kranten
haalde.
Twee weken eerder bracht En
tertainment Weekly, een Ne-
wyorks tijdschrift, de tarieven
van de dames en heren kassucces
in kaart. Uit de 'Wie Verdient
Wat'-lijsten blijkt dat de voor
mannen van Hollywood onge
veer twee maal zoveel verdienen
als de beroemdste actrices in
hun best betaalde films.
Miljoenen
De salarissen van de twintig be
kendste mannen variëren tussen
de zeven en vijftien miljoen dol
lar. De best betaalde vrouwen -
Roberts en Whoopi Goldberg -
verdienden op z'n meest acht tot
8,5 miljoen. En dat bedrag ligt
het dichtst bij het salaris van
tienerster Macaulay Culckin,
vijftiende op de acteurs-rang
lijst.
Nummer drie bij de vrouwen,
Michelle Pfeiffer, zou zes mil
joen dollar hebben gekregen
voor de nog uit te brengen film
'My Posse Don't Do Homework'.
deren snel van Antwerpen naar
Duitsland getransporteerd kun
nen worden.
Op voorhand hebben de NS
gemeente al laten weten dat re
kening gehouden moet wor(jr
met een verdubbeling van he
spoor door Bergen op Zoom. «e
college vreest dat de aanleg va
het goederenspoor betekent da
het woonklimaat in Bergen ve
der wordt aangetast door ext
trillingen, geluid en hinder.
Ook wordt gevreesd dat er min
der personentreinen door Bergs
zullen rijden als dat goedere
spoor er eenmaal ligt. En ee_
spoorverdubbeling betekent m
gelijk de sloop van woninge
alsmede de aanleg van extra o -
gelijkvloerse kruisingen.
Julia Roberts, goed voor een
l'<"i twaalf miljoen dollar.
Demi Moore (ook wel bijge
naamd 'Gimme Moore') zou vijf
miljoen krijgen voor haar rol in
de bewerking van Michael
Crichtons 'Disclosure'. Terwijl
tegenspeler Michael Douglas
voor twaalf miljoen zou hebben
getekend. Dezelfde verschillen
gelden voor 'The Specialist', een
actiefilm met veel seks, Sylvester
'twaalf miljoen' Stallone en
Sharon 'oké voor vijf miljoen
doe ik wel weer mee' Stone.
Seksisme
„Vrouwen moeten zichzelf twee
keer zo hard bewijzen om een
salaris te krijgen dat dat van de
mannen zelfs maar benadert",
zegt Goldsmith. Maar de man
nen die de kas beheren gaan
onmiddellijk in het defensief als
het woord 'seksisme' te berde
wordt gebracht. De studiobon-
zen beweren dat het prijsverschil
gelieerd is aan marktkrachten,
dat topacteurs meer verdienen
omdat ze rollen spelen in actie
avonturenfilms van het 'Die
Hard'- of 'Terminator'-soort,
films die veel publiek trekken en
het geld met bakken binnenha
len.
Dat is een van de redenen waar
om de vrouwen tot dusver ach
terlopen wat betreft hun beta
ling. Subtiliteit is minder lucra
tief dan het echte gooi- en smijt
werk. Bovendien worden, afge
zien van Roberts, maar weinig
vrouwen in staat geacht een film
in hun eentje te kunnen 'dragen'.
Zelfs Pfeiffer niet, die getalen
teerd en mooi is en voor goede
en uitdagende rollen kiest. Al
lokte ze wel als Catwoman in
'Batman returns' het publiek
naar de bioscoop, aldus experts.
Commercieel
Het slaat natuurlijk eigenlijk al
lemaal nergens op. Roberts en
Ryan hebben per slot van reke
ning hun populariteit niet te
danken aan het opblazen van
gebouwen of doodschieten van
onverlaten. Zoals veel vrouwelij
ke topverdieners in Hollywood
hebben ze hun commerciële re
putatie bezegeld met romanti
sche komedies of drama's.
Het aantal 'harde' vrouwenfilms
is de laatste jaren echter wel
toegenomen; zie 'Thelma and
Louise' of 'The Assasin', de re
make van de Franse film 'Ni-
kita', waarin Bridget Fonda een
vrouwelijke huurmoordenaar
speelt. De onlogische rollenver-
deling in de filmwereld is ambi
tieuze actrices niet ontgaan.
Bloot en wapens
Het is niet zo dat de studio's uit
ware overtuiging inspelen op de
'sterke vrouwen-trend'. Hol
lywood is per slot van rekening
een zakelijke onderneming.
'Thelma and Louise' was een
kassucces en nu, drie jaar later,
tasten de studio's de grenzen af
van dit nieuwe genre. Niet zon
der risico's, want alleen de tijd
kan uitwijzen of het publiek in
derdaad vrouwelijke klonen wil
van mannelijke helden. Zal Gee
na Davis aanslaan als piraat?
Hoe zal Sharon Stone het doen
als 'killer' in 'The Quick and the
Dead'?
Volgens ingewijden staan er
meer dan 30 films op stapel over
vrouwelijke 'lefgozers'. De pro
ducenten mikken erop dat het
vrouwelijke publiek vrouwen wil
zien die sexy en stoer tegelijk
zijn (klinkt dit niet verdacht veel
als een mannelijke fantasie?). En
daar valt natuurlijk munt uit te
slaan. Maar of dergelijke rollen
de salarissen van actrices de
hoogte in stuwen is nog maar de
vraag. Sommige mensen vonden
het al erg genoeg dat actrices
veelal uit de kleren moeten gaan
om aandacht te krijgen. Nu heb
ben ze ook nog wapens nodig,
(c) The Sunday Times, Londen
'Thelma and Louise' met Geena Davis rechtsen Susan Sarandon was een pief-paf-kassucces en nu, drie jaar later, tasten de
studio's de grenzen af van dit nieuwe genre met vrouwelijke 'lefgozers'. foto archief de stem
NA EEN mini-cd en een live
album is Alpha Blondy met
Dieu aan zijn eerste 'echte' cd
sinds zijn meesterwerk Massa-
da toe. Om het meteen maar
even duidelijk te stellen; Dieu
is wederom een uitmuntende
plaat, waarop Alpha Blondy
grensverleggend bezig is waar
het Afrikaanse muziek en reg
gae betreft.
Het enige wat je op Blondy
tegen kunt hebben zijn zijn
uitgesproken teksten die soms
naïef wereldverbeterend zijn,
soms dweperig religieus en een
enkele keer, zoals in Abortion
is a crime, tamelijk fundamen
talistisch. Plaats je die teksten
echter in de context van de
huidige situatie op het Afri
kaanse continent, dan kun je
zeggen dat deze uit Ivoorkust
afkomstige muzikant in ieder
geval probeert om via zijn lied
jes mensen uitweg te bieden uit
de malaise.
Alpha Blondy heeft niet zozeer
een kant en klare filosofie,
maar hij probeert de overdon-
denderende en soms verderfe
lijke westerse invloed op het
Afrikaanse leven te keren met
een nieuw soort Afrikaans be
wustzijn, waarin plaats is voor
waardevolle tradities en vooral
voor wilskracht om het conti
nent te laten overleven.
Zoals steeds koppelt Alpha
Blondy zijn teksten aan vaak
uiterst dansbare muziek. In die
muziek wordt reggae versmol
ten met moderne Afrikaanse
muziek en ontstaat een eigen
zinnig geluid dat zowel voor de
reggae als voor de Afrikaanse
muziek mooie perspectieven
biedt.
Vroeger liet Blondy zich nog
wel eens begeleiden door The
Wallers, Re band van wijlen
Bob Marley. Tegenwoordig
werkt hij met hoofdzakelijk
Franse muzikanten die hem
van een op het eerste gehoor
pompeus geluid voorzien.
Naarmate je er vaker naar luis
tert, blijkt die begeleiding ech
ter geen commercieel jasje la
Kaoma te zijn, maar een aan
eenschakeling van gedurfde in
strumentaties die de nummers
optimaal tot hun recht laat ko
men.
Dieu is een nieuw bewijs van
Alpha Blondy's muzikale mees
terschap. Zoals al zijn platen
bevat ook deze volop bood
schappen. Daarnaast biedt hij
je echter ook een overstelpende
hoeveelheid ongecompliceerd
lekkere dansmuziek. (EMI)
WIM VAN LEEST
AUSTIN, TEXAS is het mekka
van de blanke blues en de aan
verwante country. Er wonen
zoveel muzikanten dat er elke
avond op tal van plaatsen uit
stekende live-muziek te horen
valt en de stad loopt letterlijk
over van het talent.
Dat creatieve klimaat is tegelij-
MUZIEKRECENSIES
kertijd min of meer funest voor
de carrière van veel daar opere
rende artiesten, want ze hoeven
er niet op uit om te kunnen
spelen. Bovendien is voor hun
muziek buiten Austin niet zo
gek veel belangstelling. Maar
zelden breken deze bluesmuzi
kanten door en als het al ge
beurt, is dat in Europa en niet
in de VS.
Een voorbeeld daarvan is Jim
my LaFave. LaFave streek tien
jaar geleden in Austin neer en
geldt er inmiddels al jaren als
de beste componist en zanger.
De Amerikaanse platenfirma's
durfden het avontuur met
LaFave echter niet aan. Uitein
delijk begon LaFave dus maar
een eigen platenlabel: Bohemia
Beat Récords. Buiten Texas
wordt dat label vertegenwoor
digd door Lizard Discs in
Zwolle en zodoende kan het
gebeuren dat LaFave eerste
studio-album Highway trance
in Nederland in de winkel ligt,
terwijl je er in de VS waar
schijnlijk tevergeefs naar zult
zoeken.
De gang naar de winkel loont
de moeite, want Highway tran
ce is een prachtige, pure plaat
van een zanger/componist die
zowel blues en boogie kan spe
len als mainstream-rock. LaFa-
ve's stemgeluid is niet groots,
maar wel krachtig en meesle
pend. Soms doet hij aan de
jonge Springsteen denken en
omdat teksten en composities
prima zijn, laat Highway tran
ce je veelvuldig genieten.
Het is voor Jimmy LaFave te
hopen dat hij, net als zoveel
andere Amerikaanse artiesten
voor hem, Europese roem kan
gebruiken om nationwide iets
te gaan beteken in de VS.
Mocht dat onverhoopt niet luk
ken dan moeten we hier in
Nederland de man maar adop
teren, zodat hij toch vooral pla
ten kan blijven maken. (Lizard
Discs, Munich Records)
wvl
DAVE EDMUNDS heeft zich
nooit veel gelegen laten liggen
aan muzikale trends. Eigenlijk
sinds eind jaren zestig, toen hij
voor het eerst van zich deed
spreken met singles als Baby i
love you, Born to be with you
en I hear you knocking, tot op
heden heeft hij zich bezig ge
houden met de muziek die hem
het best bevalt: simpele rock 'n'
roll. Zowel als artiest als als
producer heeft hij die muziek
steeds uitgedragen. Edmunds
had het geluk dat die muziek in
het new wave-tijdperk even in
was, zodat hij samen met Nick
Lowe in Rockpile successen
kon boeken en als producer
maakte hij naam toen het sim
pele geluid van de Stray Cats
plots aansloeg. Gemeten over
een carrière van inmiddels een
jaar of 25 zijn er echter meer
periodes zonder dan met succes
geweest, maar het uitblijven
van nieuw succes weerhoudt
hem er niet van zo nu en dan
een plaatje te maken. Zodoende
is er nu de cd Plugged in die
Dave Edmunds helemaal in zijn
eentje volspeelde en -zong. Hij
nam Plugged in op in een
slaapkamer van zijn huis in Los
Angeles en met die werkwijze
is hij terug bij het begin van
zijn loopbaan toen hij zijn sin
gletjes ook moederziel alleen
vervaardigde.
Plugged in bevat een paar
nieuwe eigen nummers maar
ook stukken van Jerry Reed,
Otis Redding en Mickey Jupp,
plus een herbewerking van Sa
bre Dancewaarmee Edmunds
eind '68 als lid van de groep
Love Sculpture een gigantische
hit had.
Dave Edmunds: prachtig
stukje huisvlijt.
foto archief de stem
De voor Plugged in gehanteer
de manier van werken heeft een
heel ontspannen klinkende
plaat opgeleverd vol met lekker
in het gehoor liggende num
mers. Een enkele keer, zoals in
het aan de Beach Boys opge
dragen Beach Boy Blood (in my
veins), haalt Edmunds alle pro
ducers-trucs uit de kast en
creëert hij een Spectoriaanse
wall of sound. Meestal is het
wat ingetogener, al blijf je je
wel voortdurend afvragen hoe
hij het allemaal in zijn eentje
heeft klaargespeeld. Een schit
terend stukje huisvlijt al met
al. (Columbia)
WVL
DE 23-JARIGE Amerikaanse
gitarist Beek -niet te verwar
ren met gitaarvirtuoos Jeff
Beck - is een bezig mannetje.
Zijn debuutalbum van begin
dit jaar is nog niet koud, of
nummer twee ligt alweer in de
winkel: One foot in the grave.
In Amerika bracht hij tussen
door zelfs nog een derde album
uit. Beck is snel en dat is moge
lijk omdat hij vrij eenvoudig te
werk gaat: akoestische gitaren,
drums, piano en slechts een
enkel nummer elektrisch uitge
voerd. Zijn folk/blues-songs
kunnen die aanpak goed heb
ben - daar zijn de composities
sterk genoeg voor - en de twee
wel-gestekkerde nummers nei
gen naar noise, dat al evenmin
een uitgebreide behandeling
vraagt.
Beek roept met One foot in the
grave herinneringen op aan de
slepende en piepende blues van
voormalige grootheden als
Lightnin' Hopkins en Don
Dixon, of aan de klagende gi
taar van Ry Cooder. Je ziet hem
al tokkelend op zijn gitaar in
een hutje langs de oever van de
Mississippi zitten, zijn leed
voor zich uit brommend. Mu
ziek wellicht, die niet direct de
hitparades zal bereiken, maar
toch wel degelijk uw verwende
oor verdient. Maar dan moet
Beek wel wat gas terugnemen,
anders hebben we geen tijd om
van al zijn kunstwerkjes te ge
nieten. (KLP/Semaphore)
GERARD VAN DEN BROEK
JE ZIET tegenwoordig steeds
vaker dat afzonderlijke leden
van populaire bands hun eigen
muzikale bezigheden ook op
plaat uitbrengen. Soms bete
kent dat een meerwaarde voor
je platenkast, maar over het
algemeen wordt een mens niet
vrolijker van al dit gehobby.
Dat wordt nu weer eens bewe
zen met Let me bring you
down, het debuut van de groep
rond Sonic Youth-drummer
Steve Shelley. Samen met zan
ger/gitarist Tim Foljahn (ex-
Mosquito) en Dave Motamed
(Cell) vormt hij Two Dollar
Guitar en probeert hij een va
riatie neer te zetten op het
aloude noise-thema van zijn
werkgever: akoestische muziek
die het midden houdt tussen
folk en softcore.
Let me bring you down doet
echter geheel recht aan zijn
titel. Shelley beperkt zich tot
wat inspiratieloos slagwerk en
songschrijver Tim Foljahn
zingt alsof hij elk moment jn
slaap kan vallen. Dat alles had
nog iets kunnen worden als de
composities goed waren, maar
helaas pindakaas... Het is alle
maal zo sloom, dat je amper de
fut hebt om naar je cd-speler te
lopen en de EJECT-kop in te
drukken. (SLR/Konkurrent)
GVDB
WOENSDAG 10 AUGUSTUS 1994 DEEL
Door onze correspondent Bert Schampers
Brussel - De Vlaamse publieke omroep BRTN gaat in het
nieuwe voetbalseizoen toch beelden uitzenden van de
Belgische competitie. BRTN heeft hierover een akkoord
bereikt met de commerciële omroep VTM, die in Vlaande
ren de exclusieve uitzendrechten heeft voor voetbalwed
strijden.
De BRTN mag in haar sportprogramma's per speeldag maxi
maal zeventien minuten competitievoetbal uitzenden. Per mi
nuut betaalt de omroep aan de VTM daarvoor bijna 2.000
gulden.
De commerciële omroep VTM sloot in mei voor een periode van
vier jaar een exclusief contract met de Belgische voetbalbond
voor de uitzending in Vlaanderen van competitiewedstrijden,
bekervoetbal en de thuisinterlands van de Rode Duivels.
In de moeizaam bereikte overeenkomst tussen beide omroepen is
verder bepaald dat BRTN de beelden pas mag laten zien nadat
ze bij VTM geweest zijn. Het sportprogramma van BRTN op
zondagavond verhuist met ingang van eind deze maand naar een
later tijdstip. In de journaals mag de BRTN maximaal twintig
seconden voetbal uitzenden.
De afspraak tussen BRTN en VTM geldt voorlopig voor vier
maanden. Daarna gaan beide omroepen onderhandelen over het
totale sportpakket. BRTN bezit de exclusieve rechten van
andere internationale sportevementen, zoals wielerwedstrijden,
Olympische Spelen, de Champions League en Europees voetbal.
In Nederland is VTM niet via de kabel te ontvangen. De
Franstalige openbare omroep RTBF, die de voetbalrechten heeft
voor het andere landsgedeelte, is nog maar mondjesmaat op- de
Nederlandse kabel.
Den Haag (anp) - Er wordt nog steeds op prime-time
televisiereclame gemaakt voor gewelddadige films, goedge
keurd voor zestien jaar en ouder. Onlangs nog was het spotje
voor de nieuwste rolprent van Jan de Bont, Speed, te zien.
Speed kreeg van de Nederlandse
Filmkeuring het label zestien
jaar en ouder, waardoor er vóór
negen uur 's avonds geen recla
me op televisie voor mag worden
gemaakt. Columbia Tristar
Films, die Speed in roulatie
brengt, heeft herkeuring aange
vraagd. De film gaat donderdag
in zestig bioscopen in première.
Een woordvoerster van Colum
bia erkent dat het voorfilmpje
een aantal malen vóór negen uur
's avonds is uitgezonden. Ze zei
maandag dat dergelijke com
mercials die nog in de pen zitten,
zullen worden verplaatst dan
wel geannuleerd.
Begin dit jaar nog werden de
televisieomroepen die in de vroe
ge avond reclame maakten voor
gewelddadige speelfilms, op de
vingers getikt. De Reclame Code
Commissie meende naar aanlei
ding van een klacht van de Ne
derlandse Filmkeuring dat der
gelijke spotjes niet zijn toege
staan. De Wet op de Filmverto
ning bepaalt dat er vóór acht
uur 's avonds geen reclame mag
worden gemaakt voor films
goedgekeurd voor twaalf jaar en
FILMS
GOES
- Grand Theater
14 u. Duirhelijntje.
20 u. The Beverly Hillbillies.
HULST
- De Koning van Engeland
14 u. De Aristokatten.
14 u. Duimelijntje.
21.30 u. The Getaway.
19 en 21.30 u. The getaway.
14, 19 en 21.30 u. The Flintstones.
14, 19 en 21.30 u. Beverly Hills
Cop 3.
19 en 21.30 u. Striking distance.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. Passion fish.
RENESSE
- Dorpshuis
14 u. Duimelijntje.
19 en 21.30 u. Striking distance.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21.30 u. Flintstones.
- Alhambra 2
14, 19 en 21.30 u. The Beverly
Hills Cop 3.
- Alhambra 3
14 u. De Aristokatten.
19 en 21.30 u. Striking distance.
- Alhambra 4
14, 19 en 21.30 u. Four weddings
and a funeral.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Naked gun 3.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Serial mom.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Blank check.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Crow.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Flintstones.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u
The cowboy way
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Flintstones.
Zaal 9 - 14.30 en 17 u. Free Willy.
20 en 22.30 u. Blink.
Zaal 10 - 14.30, 17 en 22.30 u.
Police academy 7.
20 u. Shadowlands.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The next karate kid.
Zaal 12 - 14.30, 17, 20 u. Lighte
ning Jack.
22.30 u. On deadly ground.
ouder. Voor een film voor zestien
en ouder geldt een tijdstip van
negen uur.
De bijna twee uur durende film
Speed gaat over een agent
(Keanu Reeves) in Los Angeles,
die te maken krijgt met een
psychopaat (Dennis Hopper). Er
zitten volgens een woordvoerder
van de Nederlandse Filmkeuring
nogal wat gewelddadige frag
menten in.
Flintstones
Bij de Filmkeuring zijn ook nog
al wat klachten binnengekomen
van ouders die met hun kinderen
naar de Flintstones gingen, en
werden getracteerd op een voor
filmpje van Speed. „Dan gaan
we gezellig naar de film en krij
gen we dit soort rotzooi voorge
zet", zo kreeg deze te horen. De
Filmkeuring kan niets doen, om
dat de programmering een zaak
is van de bioscoopexploitanten.
De Filmkeuring heeft herhaalde
lijk gepleit voor regelgeving op
dit gebied: „zelfregulering door
het bedrijfsleven is een gepas
seerd station. Het werkt niet."
Zaal 13 - 14.30 en 17 u. Thumbe-
lina.
20 en 22.30 u. Geronimo.
Zaal 14 - 1,4.30, 17, 20 en 22.30 u.
Bad girls.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 u. Beverly
Hillbillies.
22.30 u. Intersection.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
8 Seconds.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Pelican brief.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Escape from Absolom.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Getaway.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Ace ventura pet detective.
Zaal 21 - 14.30 en 17 u. Robocop
3.
20 u. Gettysburg.
Zaal 22 - 14.30 en 17 u. Aristo
katten.
20 u. Schindler's list.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blank
check.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The
cowboy Way.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow.
14.30 en 17 u. Next karate kid.
14.30, 17, 20 en 22.30 p. Escape
from Absolom.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 8 Seconds.
20 u. Lightning Jack.
20 en 22.30 u. Serial mom.
20 u. Bad girls.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The
Flintstones.
14.30, 17, 20 en. 22.30 u. The
getaway.
14.30, 17 u. Getting even with dad.
22.30 u. Ace ventura.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed
dings a funeral.
14.30 en 17 u. The Aristocats.
14.30, 17 u. Naked gun'33 1/3.
22.30 u. Shadowlands.
20 u. Schindler's List.
KNOKKE
- Beverly Sereens
15, 17.30, 20 en 22.30 u. The
Flintstones.
15, 17.30 en 20 u. Police academy
7.
20 en 22.30 u. Four weddings and
a funeral.
15 en 17.30 u. De Aristokatten.
20 en 22.30 u. The Getaway.
15, 17.30 en 22.30 u. Eight se
conds.