'Weg met het commando-management' Delfts Blauw probeert uit 't rood te komen Coon Banken leveren nu strijd om startende ondernemer Angela van de Loo wil herwaardering van de mens binnen de onderneming Hypernerveu DE STEM ECONOMIE Regis trekt zicli geblesseerd teru^ Programma DINSDAG 9 AUGUSTUS 1994 A6 DE MENS rukt op bin nen de theorieën over het management. Niet langer is hij/zij een produktie- middel dat mee moet hel pen de winst te maxima liseren. Nee, de mens van hoog tot laag binnen een bedrijf wordt ook gezien als een belangrijke bron voor de revitalisering van een bedrijf. Angela van de Loo pleit voor een herwaardering van de mens binnen de onderne ming. Door Kees Bechtold Breda/Heusden - 'Niet omdat het moeilijk is durven wij het niet aan, maar omdat we het niet aan durven is het moeilijk.' Deze uitspraak van de Griekse wijsgeer Seneca zou het uit gangspunt kunnen zijn van een psychologische verhandeling over mensen die liever in hun schulp kruipen dan iets onderne men. Die beslissingen over de in richting van hun leven liever aan anderen overlaten dan zelf uitda gingen aan te gaan. Aangevuld met een aantal tips hoe daarin verandering te brengen en met wat psychologische begeleiding, zou het boek een leidraad kunnen zijn voor de schuchteren onder ons om iets gedurfder in het leven te staan. Edoch, Seneca's wijze woorden leiden het eerste hoofdstuk in van het boek 'Human Resource Ma nagement (HRM) - sleutel tot verandering' van Angela van de Loo, dat dezer dagen verschijnt. HRM betekent in rond Neder lands het beste halen uit de juiste man/vrouw op de juiste plaats. Van de Loo is directeur van het adviesbureau voor personeelsbe leid Target Point International in Breda. Luchtfietserij Filosofie en management! Rukt de luchtfietserij op in deze sec tor? Je zou het haast gaan gelo ven. Begrippen als Yin en Yang, het belang van de rechter hersen helft en vrouwelijke en mannelij ke eigenschappen gaan over tafel in haar huis in Herpt, gemeente Heusden. De filosoof Kant wordt aangehaald en ook de psycho analyticus Jung passeert de re vue. Terwijl managen veelal wordt gezien als het formuleren van doelstellingen binnen een be paalde termijn, het inzetten van een som geld en de benodigde menskracht, komt Van de Loo tnet begrippen als het aanboren van creativiteit, het zelfonderne- mende vermogen van de werkne mer en zijn intrinsieke waarde. „Wat heet luchtfietserij? De grootste investering van bedrij ven zijn de salarissen. Elke maand opnieuw worden miljoe nen overgemaakt op allerlei reke ningen. Het is dan toch heel ei genaardig dat bedrijven die in vestering telkens opnieuw doen met een aan onverschilligheid grenzende gelatenheid. De factor menselijk kapitaal is van kapi- aal belang voor een onderne ming, maar zelden vragen bedrij ven zich af hoe groot het rende ment is van al die miljoenen. Hoe mensen zich binnen een bedrijf voelen en wat ze er van vinden. Vlaar van het goed of slecht func- .ioneren hangt wel in hoge mate iet bedrijfsresultaat af. Mensen runnen slecht functioneren, naar voor hetzelfde geld leveren :e veel betere prestaties. Dus een manier vinden die het beste uit je jersoneel naarboven haalt, is ei genlijk van vitaal belang. Een ïeel rationele keuze dus." Rompslomp /olgens Van de Loo moet er een undamenteel andere manier van lenken binnen bedrijven komen >ver de werknemer. De Neder- andse manager heeft door de >ank genomen alleen maar oog 'oor bedrijfseconomische aspec- en, maar aan de 'zorgkant' schiet lij behoorlijk tekort, vindt zij. ,We moeten af van het comman- io-management waarbij in de op van een bedrijf wordt be- >aald wat er met het bedrijf ge- >eurt. Als mensen in vrije tijd in taat zijn een huis te bouwen met tlle logistiek en financiële romp lomp die daarbij hoort, dan noeten we hem op zijn werk niet egelijk met zijn pet zijn verstand aten inleveren. Boor het zelfon- lernemend vermogen van de verknemer aan. „uister naar mensen en vertel ze vaarom iets gebeurt of iets niet gebeurt. Het management van norgen is meer iets te vragen' te lebben dan het voor het zeggen e hebben. Het merendeel van het Nederlandse middenkader is ech- er te bang om macht te verliezen Angela van de Loo'Van het goed of slecht functioneren van mensen hangt in hoge mate het bedrijfsresultaat af.' door meer gedemocratiseerde verhoudingen in een bedrijf." Voor Van de Loo staat het vast dat mensen niet alleen werken voor het geld. „Het werk is de plek waar mensen iets komen ha len, geld, en komen brengen, hun eigenwaarde. Tussen beide moet een psychologische balans zijn. Misschien is dat wel essentieel voor de motivatie. Mensen moti veer je niet alleen met geld, met nog betere werkomstandigheden, maar die motiveer je door ze als persoon te erkennen,door naar hun ideeën te luisteren. En dan kan zelfs de werknemer aan de lopende band zijn aanwezigheid nog als waardevol ervaren," be toogt Van de Loo. Ja-knikkers Intern ondernemerschap is een sleutelbegrip bij haair. „Als alles binnen een onderneming goed is geregeld, het geld, de secundaire arbeidsvoorwaarden, de werk plek, noem maar op, ontstaat er op een gegeven moment een orga nisatie van ja-knikkers. Alles is op een gegeven moment zo ge woon dat de mensen noch tevre den, noch ontevreden zijn. En ge noegzaamheid is funest voor een onderneming. Ondernemen is een continu proces van aanpassen en veranderen. De vraag is 'hoe be- reik ik dat mensen openstaan voor veranderingen' en zich niet bijna automatisch ertegen te ver zetten'." Essentieel voor Van de Loo is dan ook het betrekken van de werk nemer bij de besluitvorming bin nen een bedrijf. „Bij heel veel be drijven is er wel een strategie, maar weten weinig mensen bin nen het bedrijf wat die strategie is; laat staan dat erover wordt ge discussieerd. Op het moment dat je over iets praat, wordt het ook meer van jezelf." Van de Loo pleit dan ook voor strategiegroepen binnen bedrij ven. „Breng mensen van alle ge ledingen uit het bedrijf bij elkaar en laat ze oplossingen aandragen voor belangrijke problemen. Be sluiten over het starten van nieu we activiteiten of het afstoten van oude zijn dermate belangrijk dat ze door iedereen gedragen moeten worden. Bepaalt de top van een bedrijf de richting, dan lukt het vaak niet om iedereen voor een bepaald idee te mobili seren. Door alle geledingen bij el kaar te brengen, vergroot je bin nen een onderneming het draag vlak voor besluiten en wordt de betrokkenheid groter. Dat werpt voor een bedrijf alleen maar vruchten af." United Distillers Directeur H. Haijtema van Uni ted Distillers, het voormalige 'Verbunt, kan dit alleen maar be amen. Hij haalde Van de Loo het Tilburgse bedrijf binnen om het veranderingsproces te voltooien dat de onderneming inzette nadat Verbunt in 1988 overging van Douwe Egberts naar de Ierse drankengigant Guiness. „De ziel van het bedrijf, de wij nen, werd toen afgestoten. Dat was voor de werknemers een ver andering. Het is mijn vaste over tuiging dat een veranderingspro- FOTO MARTIN DE GOEDE ces binnen een bedrijf een per- soonlijke aangelegenheid is. Dus moet je ook dicht bij de mensen staan. Van de Loo heeft zich met hart en ziel aan dit project ge wijd, stond tussen de mensen. Door haar trainingen is het de mensen duidelijk geworden dat de belangen binnen een bedrijf voor iedereen dezelfde zijn, dat het niet 'hullie' en 'zullie' is, dat je fouten niet in de schoenen van een ander moet schuiven. Maar dat de verantwoordelijkheid voor een bedrijf bij elke werknemer ligt, van hoog tot laag. Durf Volgens Haijtema loopt de com municatie in zijn bedrijf nu beter, is er meer durf voor het nemen van eigen initiatief en identifice ren de werknemers zich meer met het bedrijf. De motivatie van het personeel is toegenomen. „Je doet meer met hetzelfde aantal men sen." Jeanne Coenen, assistent trade- marketing bij United Distillers, is ook enthousiast over de aanpak van Van de Loo. „De drempels tussen afdelingen zijn een stiik lager geworden. Je loopt nu vaker bij elkaar binnen. Je durft ook meer tegen elkaar te zeggen. Dat alles komt de werksfeer alleen maar ten goede." Door Agnes Koerts Amsterdam - De uit Eindho ven afkomstige Mara Eijs- bouts won in 1992 de eerste prijs in de Nederlandse com petitie voor de best gestarte ondernemer. De kinderka mer-ontwerpster opende zo juist haar tweede winkel, na Amsterdam. Hij staat in Düsseldorf. De volgende za ken komen in Maastricht en Eindhoven. Het succesverhaal van iemand die voor zichzelf begint, werkt aanstekelijk. Maandelijks stijgt het aantal mensen dat zich laat inschrijven als nieuwe onderne mer, maar de stijging zwakt de laatste tijd een beetje af. Per jaar komen er in Nederland zo ruim 30.000 ondernemingen bij. „Veel meer dan in de jaren '50, '60 en '70 zijn het nu éénper soons of tweepersoons-starters. Toen werd het grootser opgezet, vaak ging het om overname van een bestaand bedrijf, er was fa miliekapitaal beschikbaar. Wat toen een start heette, was eigen lijk een fase verder dan wat nu een beginner is." Dit zegt de man die bij ABN- Amro de jonge loten onder zijn hoede heeft, J. Janssens, con cern-directeur van het directo raat midden- en kleinbedrijf. Vroeger had zijn bank - samen met ING en Rabo de grootste in Nederland - niet zoveel interes se in het kleinere bedrijf. „Wij met z'n allen in Nederland ke ken daar een beetje overheen, we leunden op het grootbe drijf." Janssens maakt er een kwink slag bij: „Het was natuurlijk aardiger om met de directeur van een grootbedrijf te gaan lunchen. Daar maakte je pro motie op, niet op een gesprek met de winkelier op de hoek." Meer aandacht Die tijd is voorbij. Nederland en ook ABN-Amro ziet in dat je van Daf en Philips alleen niet kunt leven. Sinds drie jaar is de bankorganisatie zo veranderd dat er door het hele bedrijf heen meer aandacht is voor het mid delgrote en het kleine bedrijf. En dat betekent bijvoorbeeld dat er intussen 200 mensen spe cialist zijn voor het kleinbedrijf, en nog eens 40 voor het agra risch bedrijf. Geldschietende banken strijden nu met elkaar om mensen met een goed ondernemingsplan van dienst te zijn. Een goed plan le vert zeker krediet op, zeggen ze bij Rabobank Nederland, maar dat komt mede door de harde concurrentie tussen de drie grootste banken van Nederland. Steeds meer is de persoon die de onderneming gaat trekken van belang voor banken en zaken partners. Het is niet alleen een zo groot mogelijke borgstelling die telt. Die tendens signaleren de Kamers van Koophandel, waar beginners vaak voor hun eerste informatie langskomen. „De banken selecteren vrij fors," zegt R. van Engelenburg, belast met startende onderne mers bij de Vereniging van Ka mers van Koo phandel in Woerden, waar alle lijnen van de regionale kamers bijeen komen. „Zij weten na tuurlijk heel goed dat het per centage omvallers behoorlijk groot is." Van de 30.000 mensen die per jaar een eigen bedrijf beginnen, stoppen er 10.000 na één of an derhalf jaar. „Niet omdat ze failliet gaan, maar wel omdat ze bijvoorbeeld onderschat hebben hoe het is, werken voor eigen re kening en risico," zegt Van En gelenberg. Na vijf jaar staan er nog onge veer 15.000 bedrijven overeind. Een tachtig tot honderd van de ze lichting groeit daarna uit tot een grootbedrijf, en enkele hon derden worden een middenbe drijf. Dat zijn globaal gezien de succescijfers. Loondienst De beste starter, zo weet ABN- Amro-directeur Janssens uit een recent eigen onderzoek, is de vrouw of man die kort tevo ren de loondienst heeft verlaten. Dat is meestal gebeurd uit drang naar zelfstandigheid, maar ook om een bepaald spe cialisme te gaan ontwikkelen. Als ze iemand een goed onder nemingsplan heeft weten te ma ken en bovendien een behoorlij ke opleiding heeft, 'dan hebben ze nagedacht' zegt Janssens en hij geeft ze kans op succes. Van elke 100 mensen die in 1990 en 1991 in Nederland een eigen zaak begonnen, waren er in 1993 nog 40 over. Van die 'geslaagden' had drie kwart een middelbare of een hogere beroepsopleiding of meer. Tweederde kwam uit loondienst. Na anderhalf tot twee jaar is de aanlooptijd voorbij. De eerste schifting is achter de rug. Dan liggen er jaarrapporten van twee jaar en de vraag dient zich aan of en hoe de zaak groter zal worden opgezet. Janssens: „Dit is een moeilijke fase voor velen. Want je bent ambachtelijk begonnen en nu moet je het professioneler op zetten. Maar gemakkelijker is het aan de andere kant ook, je hebt het waargemaakt. Je hebt je formule bewezen." Zonder krediet Van alle starters beginnen zes van de tien zonder krediet; ze hebben zelf geld of het is ver gaard onder familie en vrien den. In de volgende fase, het 'doorstarten' komen niet alleen leningen in aanmerking als ver dere financiering, maar ook participaties (aandelen). Bij ABN-Amro liggen de participa ties tussen 100.000 en 500.000 gulden, met uitschieters naar een miljoen. In het nemen van dergelijke risico's werken regio nale ontwikkelingsmaatschap pijen en banken soms samen. Startersfonds De Brabantse Ontwikkelings maatschappij onderhandelt met de provincie om een apart star tersfonds te openen. Dat is spe ciaal nodig, zegt directeur A. Weitenberg, voor jonge bedrijf jes met een innovatief produkt, waaraan veel risico zit en waar toch een kans is op hoge op brengsten. „Daar is vooreerst geen rendement op te halen, en daar doet niemand iets mee." De starters-financiering kan volgens Weitenberg niet meelo pen in het andere werk van de BOM: „Aan het financieren van starters verdien je geen brood." Er zijn branches waar banken en andere financiers wat gere serveerd naar kijken. Bijvoor beeld de horeca. Maar nooit worden hele sectoren uitgeslo ten, aldus Janssens van de ABN Amro. „Er zijn in elke sector ondernemers die tegen de draad ingaan." Van Engelenburg van de Ka mers van Koophandel ziet de grootste startersdynamiek op het ogenblik in zakelijke- en verzorgende dienstverlening en de groothandel. Workshops Bij elke Kamer van Koophandel zetelt een speciale starterscoör- dinator. Druk bezocht zijn de starters-oriëntatiebijeenkom- sten die een of twee maal per maand worden gehouden. Van Engelenburg: „De Kamers or ganiseren de laatste tijd ook startersworkshops, waar mar keting en financiën centraal staan en het invullen van het ei gen ondernemersplan. Samen met anderen geven we ook cur sussen Een Eigen Bedrijf Begin nen." Hij weet dat er in verschillende plaatsen een Jonge Bedrijven Sociëteit bestaat, soms met steun van de Kamer van Koop- 'handel. De sociëteit organiseert informele bijeenkomsten, soms met een inleiding van een ac countant of een andere expert, soms met een bedrijfsbezoek, en soms alleen met het idee: kun nen jonge ondernemers wat voor elkaar betekenen? Mara Eijsbouts won twee jaar geleden de trofee voor de beste starter vanwege haar originele plan en de hoge haalbaarheid ervan. Het merk van haar behang, stoffen en meubelen werd Mara Gudi, en ze zegt dat haar plan alleen kan slagen als het we reldwijd bekend wordt. Ze is aardig op weg. MOLENS, tulpen en klompen. Dat beeld van Nederland zit onwrik baar vastgekleefd bij me nig buitenlands toerist. „En Royal Delft kennen ze ook," zegt directeur H. Dennert. Sinds enkele weken trekt deze voor malige directeur van een particuliere onderwijsin stelling aan de touwtjes bij de onderneming die tot in elke uithoek van de wereld bekend is. Voluit; De NV Koninklijke Delftsche Aardewerkfa briek De Porceleyne Fles anno 1653 voorheen Joost Thooft en Labou- chere. Een toeristisch pa radepaardje op een pad vol hindernissen. Door Chris van Alem Delft - „Wil jij kijken of de Ja panse band aanstaat." Receptio niste Sasja ziet het groepje Ja panse toeristen enigszins hulpe loos in de videoruimte zitten, wachtend totdat de beeldband over Delfts Blauw in de eigen landstaal gaat lopen. Het zijn dagelijks taferelen in het gedateerde, maar toch nog voor naam ogende pand van De Porce leyne Fles aan de Rotterdam- scheweg in Delft. In de winkel monsteren toeristen uit alle windstreken van karakteristieke beschilderingen voorziene vazen, borden, asbakken en schalen. Prijskaartjes met bedragen onder de tweehonderd gulden zijn zeld zaam, zelfs in de hoek waar de B- keuze met korting wordt ver kocht. „Nee, dat is niet een van de top stukken," zegt directeur Den nert, wijzend op een Delfts blauw uitvoering van De Nacht wacht. Het prijsplakkertje links onder op het-.frame vermeldt 10.590. „Nee, eerder zoiets," zegt hij, starend naar een oer-Hol- lands zeetafereel uit vervlogen tijden. „Laatst wilde een Oosten rijker zo'n ding hebben. Vijfen veertigduizend gulden, inclusief verzending. McDonalds wil d'r ook zo een. Maar met een grote M erin uiteraard. Daar zijn we héél flexibel in." Plateelschilders Het is duidelijk, 'n enkeling kijkt niet op een tientje meer of min der. „Pijnacker is ons duurste de sign," meldt Dennert bij de vitri ne waar het rood en blauw be schilderde aardewerk veilig ach ter glas staat. „Laatst nam een Arabier voor vijftienduizend gul den mee. Dit zwarte ligt goed bij de Japanners. Duitsers en Neder landers houden meer van poly chroom." „Dauert manchmal zwei, drei Tagen," spuit de gids terwijl een groepje Duitsers met ingehouden bewondering het werk volgt van twee plateelschil ders die elk een bord beschilde ren. Bij de Porceleyne Fles kennen ze hun pappenheimers. Dennert: „Op een goede dag staan hier dertig, veertig bussen. Een ge middelde Japanner koopt hier voor honderddertig gulden, een Amerikaan voor zo'n tachtig gul den. En om u een beeld te geven: de gemiddelde Nederlander be steedt hier twee gulden." Die zui nigheid manifesteert zich in de souvenirshop waar jaarlijks voor zes ton aan goedkope prullaria wordt verkocht. Imitatie-Delfts Blauw. „Maar het is wel de top van dat niet-handgemaakte spul", verdedigt Dennert zich. De omzet in Delfts Blauwiis ge voelig voor de toeristenconjuc- tuur. Drie jaar geleden bewoog de omzet zich rond de twaalf mil joen gulden, dit jaar net beneden de tien miljoen. In 1990 werd voor het laatst winst gemaakt, sindsdien levert Delfts Blauw al leen maar rode cijfers op. Dit jaar haar schatting anderhalf miljoen. „Volgend jaar zijn we hopelijk uit de verliezen," zegt Dennert die zich ergert aan de traagheid waarmee het reorganisatieproces zich voltrekt. Eind dit jaar is de Porceleyne Fles van 117 werkne mers terug naar 80. „Als je ziet hoeveel personeelslasten we hier mee moeten slepen." In een puur ambachtelijk bedrijf als de Por celeyne Fles gaat zeventig pro cent op aan lonen. „Een plateel schilder? Kost vijfenzestig gul den per uur," meldt Dennert. Granaatscherven Als de toeristenstromen stokken wordt het schraler aan de kassa. De bewegingen worden op de voet gevolgd. „Er zijn dit jaar al vijf, zes cruiseschepen minder gekomen. Da's toch een teken aan de wand. De vier- en vijfster- Directeur H. Dennert van De Porceleyne Fles: We moeten nieuwe markten aanboren.' FOTO GER LOEFFEN ren-hotels zijn minder bezet.. Ge zien het prijskaartje is dat toch onze doelgroep. Mensen die in een budgethotel gaan zitten ko pen geen vaas van vier, vijfhon derd gulden." Dennert wijt de te rugval aan de ingeklapte beurs koersen in Tokio, waardoor de Japanners de yens op zak hou den. De geringere Amerikaanse be langstelling schrijft hij mede toe aan de burgeroorlog in voormalig Joegoslavië, -„'t Klinkt misschien raar, maar er zijn Amerikanen die denken dat de granaatscher ven uit Srebrenica je hier om de oren vliegen." Op de anderhalf a twee miljoen gulden na die De Porceleyne Fles uit de export haalt, wordt de helft van de bin nenlandse omzet behaald door verkoop aan de fabriek. De ande re helft komt binnen via vierhon derd detaillisten die Delfts Blauw verkopen. De winkel bij De Munt in Amsterdam is alleen goed voor acht, negen ton per jaar. In zijn met nieuwe design-'pro- beersels' volgepakte kantoor ver weert Dennert zich tegen het oubollige imago van Delfts Blauw. „We hebben te maken met een duidelijk gesegmenteer de markt. De Japanner die hier komt wil het traditionele Delfts Blauw hebben, de Fransman spaart het, de Duitser wil het he lemaal volgeschilderd. Kijk zo'n boertje en boerinnetje, dat koopt toch geen Nederlander. Een hele boel Nederlanders zijn trots op De Porceleyne Fles en Delfts Blauw, maar vinden dat het niet in hun interieur past." Beter imago Nieuwe, eigentijdse ontwerpen, gemaakt door vooraanstaande binnen- en buitenlandse kunste naars en ontwerpers moeten Delfts Blauw een beter imago ge ven. „Wij moeten zo'n slag maken als Droste gedaan heeft. Iedereen weet nu weer dat Droste bestaat. We hebben een lange traditie van 'werken met kunstenaars ends' moeten we systematisch onder de aandacht van het publiek bren gen. We moeten nieuwe markten aan boren." Dennert beschouwt dat als een persoonlijke missie. „U zou toch volgend jaar ook iets van de celeyne Fles in huis moeten heb ben." „Kijk," zegt hij, terwijl de klassieke vazen en schalen van tafel gaan en een eenvoudige on beschilderde witte vaas achter blijft, „dan zeg ik toch dat «'e ook spulletjes maken die n»"1 zijn voor een jong gezin." Managua (anp) - Nederland heeft tijdens de wereldtitel strijd honkbal in Nicaragua zijn tweede achtereenvolgen de overwinning behaald. De nationale ploeg won met 7-2 van het zwakke Zweden. Ondanks vier veldfouten kwam het Nederlandse team geen mo ment in gevaar. Oranje was aan vallend veel sterker; het lukte de "Door Frank van Geloven Helsinki - „Nelli kan het nog steeds, Nelli is gewoon de beste." Alsof ze zojuist de Olympische titel had veroverd, zo paradeerde Nelli Cooman na de finale van de honderd meter bij het EK door de catacom ben van het Olympisch stadion in Helsinki. Win nares Irina Privalova (11,02 seconden) bloosde van. de zoenen die ze van de kleine Hollandse op de wangen kreeg toegediend. Tientallen camera's zoem den, fototoestellen klikten. De show van Nelli Cooman .was weer compleet. Ze leek winnares, maar was 'slechts' vijfde. Maar die vijfde plaats in 11,40 seconden kwam gisteren vooi vriend en vijand wel als ee: donderslag bij heldere hemel. Een jaar geleden werd Cooma: nog volledig afgeschreven, di1 jaar pakte ze voor de zesde maa! de Europese indoortitel en be. reikte ze voor het eerst sind: acht jaar weer de eindstrijd va: een groot internationaal buiten- kampioenschap. In 1986 was zi in een tijd van 11,08 seconde: derde geworden op het EK ii Stuttgart. Daarna werd he' steeds minder met het kleim sprintkanon. „Nelli is gewoon jaren veel te lu| geweest," verduidelijkte Hen] Kraayenhof, in 1986 haar trainel en na jaren ruzie sinds kort weel de raadgever van Cooman. Oi der Kraayenhof werkt ze wei aan haar conditie. In het verli den deed ze daar heel wein: aan, gaf ze gisteren ook toi „Henk laat me nu 120 meti trainen in plaats van honden Mijn start is nog steeds de besl ter wereld, maar het laatste st: is altijd mijn zwakke punt gi weest. Op dit toernooi bleek i^ de snelheid wel vast te kunnei houden. Nel is er weer. Nel ti weer mee en Nel kan zelfs nai Helsinki (rtr) - De Brit Jol Regis, favoriet voor het EI goud op de 200 meter, hec zich geblesseerd teruggetro ■ken. Regis bracht op 31 juli in Italiaanse plaats Sestrière 1 nationale record en de beste reldseizoenprestatie op 19,87 conden. Maandagochtend li hij tijdens de training in Moi Carlo een blessure aan zijn 1: ker achillespees op. Regis verwacht over een wi. weer fit te zijn. „De fysiothe: peut heeft me verzekerd dat volgende week in Zürich r kan doen," zei hij. „Maar d heb ik nu niets aan. Ik b verschrikkelijk dat ik mijn t WeUcan verdedigen." na ™NSDAG 9 AUGUSTUS ,ö.30: kwalificatie discus (groep A) no 2n: 1eries 400 m horden V I (groep ^ficatie Polshoog f zevenkamp ver V kwalificatie discus ,1r°ep B, Goormachtigh) J.O.U0: zevenkamp speer fi ?nP A' Jaklofsky) (groe°pB)eVenkamP Speer Snaleho°?M J dén v 6 fipaïes 100 m ho» Ift nn' h?lve finales 400 m M ien v 10 km snelwandi 18.10: zevenkamp 800 m V (o„ kwalificatie ver tehA+B' Maas> len V ni®h 10 km snelwand la'Us'' halve finales 400 m V 19 ïnfIna}e 100 m horden V 20 nn £lnale 1500 m M (Laro )Sen6S 3000 m steepIe

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 6