DE STEM
Gele Trui van Bekendheid
deruit in
•mpetitie
irkgroep
itenbeleid
Tweede editie 'Wie is Wie' met 18.000 'vooraanstaande' Nederlanders
Bredase studenten op
zoek naar Sly Stone
UIT GIDS
NIEUWS
Koersbal
Drie Zeeuwen
volbrengen zware
tocht in bergen
De eigen tijd
IN BEELD
NOS-documentaire over funk-held
LUGUSTUS 1994
[men deel.
kg: 1. D. Bertram, Clinge
■gram; 2. P. Everix, Beveren
1 3. M. Kegels, Kieldrecht
4. L. Persiau, Hamme 2250
van Geyt, Hamme 205fl
de zijvogel: E. Maat, grootste
bl (6): N. Schouwenaar. Wip
brste hoge vogel en vierde
■gel: J Boelens, tweede hoge
ll: J. Vermeule, eerste, tweede
Berde zij vogel H. Boonman
ltste aantal (6): J. de Rijke.
,Je moet naar een dier kijken als naar
een individu"
Bob, Talbot, onderwater-cameraman
kt - Zaal De Lieve. Mat 1. i
Jels/Taelman, 2. Govaert, 3^
I Vlierbergen/De Vos. Mat 2:1'
lBaeyens/C. Baeyens, 2. Ke-
[/Govaert, 3. De Vos/Smet.
Bollingen
Endijke - 42 deelnemers; 1. R.
Limmen-F. Blaakman, 2. A.
|pe-Th. Vermeulen, 3. K. de
|-Th. de Looze. Tweede bol-
1. R. van Lent-S. Vermeulen,
Goossens-J. Dhaens.
ST.-JANSTEEN
tafé 't Centrum, 13.30 uur,
Ichieting voor bejaarden.
1JHULST
Zaal De Lieve, 13.30 uur,
Rokeren.
las deze TIO sterrit een van d.
pst bezette van het huidige sei-
pen. Komende woensdag js lei-
er TC Axel organisator. Êr kaa
kn tussen 18.30 en 20.30 uur
lorden afgestempeld in hun du
ll okaal, café Cambrinus, aan de
Ixelse markt.
ITSLAG
I Wielertoerist 80,56 punten, 2. TC
Ixel 78,86, 3. TC Westdorpe 63,01,
J TC Zwinhoeve 58,00, 5. Freew-
I eel'79 55,87, 6. TC HAS 53,82,
IC Aardenburg 43,40, 8. WTC Aloy
|5,00, 9. RTC Delta 31,42, 10. TIO
[8,50
Itand na 13 sterriten: 1. TC Axel
|019,12, 2. Wielertoerist (Eedel
135,62. 3. TC Westdorpe 661,12,1
Freewheel'79 (Schoondijke) 599,40,
RTC Delta (Terneuzen) 548,99,6
WTC Aloy (Graauw) 519,75, 7. TC
TAS (Sluiskil) 518,12, 8. TIO (Oost
burg) 445,60, 9. TC Breskens 348,00,
10. TC Zwinhoeve (Retranchement)
p 18,00 punten.
[Wethouders van Aardenburg
licaptenbeleid West-Zeeuws-
pidie geven van 750 gulden.
I aan de orde tijdens het consulta-
tief overleg van raadsleden.
Tijdens deze vergadering word!
ook gesproken over het voorstel
een subsidie te geven van ruim
37.000 gulden aan het R.K
Kerkbestuur voor de restauratie
van het schip van de monumen
tal e kerk aan de Weststraat 11
Aardenburg. De totale restaura
tiekosten, die v.oor subsidie ii
aanmerking komen, zijn bepi
op 742.646 gulden. Het Rijk sub
sidieert tot tachtig procent, és
provincie Zeeland tot vijf pro
cent en het is gebruikelijk dat
ook de gemeente tot vijf-procent
subsidie geeft.
Het Aardenburgse college vindt
het een goede zaak dat ook het
schip van de kerk wordt geres
taureerd. „Als de restauratie is
afgerond, verkeren alle grote
monumenten in de gemeente
Aardenburg in een goede to'
zeer goede staat en mag worden
verwacht dat restauraties als de
ze voor een lange reeks van jaren
niet aan de orde zullen zijn,
meent het college in het voorstel
De exacte omvang van de subsi
die kan pas na het gereedkomen
van de restauratie worden vast
gesteld. Daarom stelt het college
voor een voorschot te geven aat
het Kerkbestuur tot tachtig pro
cent van het geraamde bedrag.
De vergadering van het konsul-
tatief overleg van raadsleden be
gint donderdag om 20.00 uur in
het gemeentehuis.
IJzendijke - Drie Zeeuwen
hebben met succes de zware
internationale bergwandeld-
riedaagse in het Oostenrijkse
Knittelfeld volbracht.
Samen met nog 545 andere wan
delaars, waaronder 84 Nederlan
ders, trotseerden ze de tropische
weersomstandigheden tijdens de
zware wandeltochten in de ber
gen. Elke morgen om zes uur
ging men van start. Voor Jac
ques van Voorenberghe uit IJ
zendijke was dit de 28e maal da
hij aan deze tocht deelnam. Pe
andere Zeeuwen waren Madd)
Heijboer (9e maal) en Ja"j"jv
Dekker (2e maal) uit Midde'"
burg.
Gids
DINSDAG 9 AUGUSTUS 1994 DEEL I
i Vier 'musts': Paul van VlietDries van Agt Jeroen Krabbé en Ron Brandsteder.
foto's archief de stem
'Wie is Wie in Nederland?'
komt dit najaar weer uit. Voor
de tweede keer. De tweede
editie moet net als de eerste
het wel een paar jaartjes vol
houden. Want het is een prij
zig, dik naslagwerk dat tege
lijk een hal van glorie is. Ben
je eigenlijk wel iemand als je
niet in Wie is Wie...? staat
vermeld. En wie controleert al
die gegevens? Kan een patser
zich erin kopen? Op naar Den
Haag voor de antwoorden,
naar uitgeverij Pragma die tot
dusver slechts één titel heeft
geproduceerd: Wie is Wie in
Nederland? En wat is dat voor
een uitgeverij die maar een
boek in de vijf, tien jaar uit
geeft?
Door Jan Koesen
Honderdduizend min of meer vooraan
staande Nederlanders hebben dezer
dagen een brief gekregen van Uitgeve
rij Pragma met het verzoek om een
formulier in te vullen. Ongeveer 18.000
van hen zullen opgenomen worden in
deze biografische bijbel. Kosteloos. En
zonder verplichting van koop. Van
prins tot ambtenaar, van sportheld tot
wetenschapper, van kunstenaar tot za
kenman.
liet naam, geboortedatum, burgerlijke
stand, opleiding, loopbaan, functie, te
lefoon en postcode. Maar de invuller is
vrij een en ander niet op te geven. Zo
zal men vergeefs de particuliere tele
foonnummers van bijvoorbeeld mr.
Pieter van Vollenhoven en die van
André van Duyn in de prestigieuze pil
aantreffen, wel natuurlijk een vaag en
algemeen doorgeefnummer.
Den Haag. Gedempte Gracht, achter
de Bijenkorf. Vier hoog, hete lift. De
Uitgeverij Pragma bestaat, blijkt al
snel, feitelijk uit twee personen: Mar-
jolijn van der Jagt (niet opgenomen in
Wie is Wie...?') en initiatiefnemer
Frans van Egmond (wel opgenomen),
beiden uit de wereld van de journalis
tiek en de PR.
Ongeveer honderd jaar geleden ver
scheen de oorspronkelijke Who is Who
Nu bestaat er een Franse, een Duitse
en een Belgische variant. Die van Bel
gië is dubbel uitgevoerd: Wie is Wie in
Vlaanderen? (1980-1984) en Qui est qui
en Belgique francophone (1981-1985).
Maar alle Wie is Wie-en zijn volgens
dezelfde formule opgebouwd.
Gesjoemel
Vraag 1: Wie controleert of de inzen
ders niet gesjoemeld hebben met hun
gegevens
Marjolijn van der Jagt is onthutsend
eerlijk. „Niemand. We maken alleen
gebruik van die gegevens die de men
sen zelf vrijgeven. Maar het gebeurt
toch niet in de praktijk dat er bewust
foutieve zaken worden vermeld. Men is
te beducht voor het Charles Schwie-
tert-effeet."
Schwietert was een televisiejournalist
die, toen hij staatssecretaris werd, zich
ten onrechte een academische titel en
officiersrang toeeigende. Hij moest ter
stond opstappen. De ene helft van
Nederland lachte zich rot, de andere
brieste. Schwietert heeft inmiddels wel
zijn titel gehaald.
Marjolijn van der Jagt: „We hebben-
ook geen enkele reactie ontvangen over
het eerste deel dat iets onjuist zou zijn.
De mensen zijn vreselijk bang voor
sociale controle. Ze kijken wel uit om
zich beter voor te doen dan ze zijn."
Alleen levende
Goed, tweede vraag, ik ben een rijke
koppelbaas en ik vind het leuk me
tussen al die vooraanstaande Neder
landers in te wringen. Kan dat?
„Ook dat gebeurt niet in de praktijk.
Kijk, Wè hebben twaalf sectoren opge
nomen. Het gaat ons om kwaliteit. En
die twaalf sectoren moeten een afspie
geling zijn van de hele Nederlandse
samenleving, een spiegel van deze tijd.
Dat is een ijzeren regel. Mensen die na
het verschijnen van het eerste deel
gestorven zijn, worden niet meer opge
nomen in het tweede. Zo zult u niet
meer de naam van Molly Geertsema
aantreffen, want hij is dood. We nemen
alleen levende Nederlanders op."
Wellustig
„We staan op die twaalf sectoren,
anders daalt het hele boek in waarde.
Veel gegevens kunnen we trouwens uit
vrije nieuwsgaring betrekken. Toch
sturen we nog altijd voor alle zeker
heid onze beschrijvingen aan die men
sen toe om te zien of het klopt. Maar
absolute zekerheid krijg je nooit. Dat
is monnikenwerk en eigenlijk ondoen
lijk.
„In België hebben ze dat ooit gedaan
met iedereen die zei dat hij was afge
studeerd aan de universiteit van Leu
ven. Toen bleek, dat slechts twee van
de vijfduizend opgaven niet klopten.
Die twee hadden namelijk gezegd dat
ze in '58 waren afgestudeerd, terwijl
dat '59 bleek te zijn.
In Frankrijk is de uitgave van een
nieuwe Qui est Qui... een heel drama.
Diegenen die niet zijn opgenomen of
verwijderd, kunnen dat feit, vergezeld
van wellustig commentaar, in de kran
ten lezen. „Dat betekent dat het in
Frankrijk een vorm van waardering is
als je beschrijving is opgenomen. Maar
een schouw van de elite zal het in
Nederland nooit worden."
Naslagwerk
De 'Wie is Wie...?' heeft natuurlijk een
reeks van namen die niet mogen ont
breken, zoals leden van het Koninklijk
Huis, ministers, bekende, artiesten,
topsporters etc. „Die zijn voor ons een
must. Die bellen we op. We vragen of
er nieuwe gegevens zijn, of alle levens
beschrijvingen nog kloppen. Zo krijgen
we via de RVD informatie over de
leden van het Koninklijk Huis.
„Maar ook een bekende televisieper
soonlijkheid als Ron Brandsteder hoort
erin. De media vormen een belangrijke
bron van informatie voor ons. De be
kende Nederlanders weten doorgaans
wel dat het in hun eigen belang is om
opgenomen te worden in onze encyclo
pedie.
„Ons boek wordt bijvoorbeeld ge
bruikt door mensen die een spreker
voor een symposium zoeken, door me
dia die iemand willen interviewen, bij
brainstorming waardoor je via ons
boek toch weer een nieuwe impuls
kunt krijgen. Je zult het ook nooit als
tweedehands boek ergens aantreffen.
Het is een naslagcollectie."
Marjolijn van der Jagt is warm gelo
pen. „Ook vragen we aan de mensen
die we aangeschreven hebben of ze
niemand weten die geschikt is voor
opname. Zeg, nou ik het daar over heb,
hebt u geen zin erin te komen?" De
verslaggever veert verrast op maar
besluit nog even met het ja-woord te
wachten. De "Wie is Wie...?' is welis
waar de Gele Trui van Naamsbekend
heid, maar zullen mijn collega's niet
meesmuilen?
IJdelheid
De encyclopedie doét natuurlijk wel
een geraffineerd beroep op ijdelheid.
Tot de 18.000 uitverkorenen van 15
miljoen vaderlanders behoren heeft
wel wat.'Pragma heeft dan ook niet
over medewerking te klagen. Ex-pre
mier Van Agt vulde gehoorzaam allés
in, maar streepte aanvankelijk wel de
kolom met zijn privé adres door omdat
hij natuurlijk geen zin had in onge
wenst bezoek op de Heilig Landstich
ting.
Coentje Moulijn vermeldde aanvanke
lijk slechts dat hij een herenmodewin
kel in Rotterdam bezat, maar verzweeg
zijn voetbalverleden bij Feijenoord.
Beide heren lazen later in een krant
dgt ze in de gids van Pragma zouden
komen. Ze belden toen zelf de uitgeve
rij alsnog op om de ontbrekende gege
vens door te geven. Pragma komt via
gekochte adressenbestanden achter de
gewenste adressen eti spit ook vlijtig in
andere media.
Vraag drie: Nooit geen extreme .reac
ties, zo van, 'Staat die Schoft erin...
weten jullie wel wie...?
Marjolijn: „Nee hoor. Dat gebeurt
nooit. Het omgekeerde wel. Paul van
Vliet stuurde ons niet alleen zijn gege
vens op, maar ook zijn nieuwste CD en
Jeroen Krabbé wenste ons succes met
alles."
Het Noordbrabants Museum in
Den Bosch toont zijn collectie
hedendaagse kunst onder de ti
tel 'De eigen tijd'. Dat gebeurt
niet eens zo zeer, zoals je zou
verwachten, in de vorm van een
tentoonstelling van het werk in
concrete, stoffelijke gedaante
maar in de eerste plaats in een
bestandscatalogus.
Het boek ziet er niet alleen
mooi uit, het is ook belangrijk.
Het museum heeft vanaf 1984,
bet jaar dat het ook nadrukke
lijk eigentijdse kunst ging col
lectioneren, ruim 600 werken
verworven van zo'n 160 kunste
naars, en dat alles is vastgelegd
in de catalogus. Daarbij bevat
ze 54 monografieën met kleu
renafdruk van een werk van de
belangrijkste kunstenaars uit
dat gezelschap.
Dit boek, dat is dus de collectie
van het museum. Gewoontege
trouw bevindt die verzameling
zich, aan ieders oog onttrok
ken, in de kelders en nu wordt
die voor ieder die geïnteres
seerd is werk van Brabantse
kunstenaars op handzame wij
ze zichtbaar gemaakt.
Toch blijft het' merkwaardig
dat de catalogus veel belangrij
ker is dan de tentoonstelling
zelf. Waar in het algemeen de
catalogus een tentoonstelling
Pleegt te begeleiden, is het nu
zo dat de tentoonstelling een
illustratie is bij het boek dat
dezelfde titel draagt, 'De eigen
lijd'. De tentoonstelling is een
beperkt en in zekere zin wille
keurig aftreksel van wat de
verzameling in haar geheel
voorstelt.
En dat terwijl toch ook heel
mooie, individuele stukken te
zien zijn. Zoals de installatie
van Pieter Laurens Mol (Breda,
1946) die aan de museummuur
letterlijk boven de tentoonstel-
hng uitgroeit. Het gaat om een
stalen wandconstructie met 5
W'jnflessen met daaronder bla
den strokarton in helblauw.
Door Frits de Coninck
Zowel de bladen als de flessen
hangen op verschillende hoog
tes zodat de hele wand vero
verd wordt en het werk zich
nadrukkelijk de tentoonstelling
in duwt.
Mol noemt het werk Argumen
ten voor de spoeling van het
Intellect. In zijn verschijning
verwijst het naar irrationele,
duistere wetenschapsbeoefe
ning die meer gebaseerd is op
alchemistisch geloof dan op
controleerbare feiten. De fles
sen zijn de destilleerkolven en
het blauw bergt het geheim dat
de kolven zouden moeten open
baren. Wiens intellect nu pre
cies gespoeld moet worden?
Maar intrigerend is het wel.
Er hangt schitterend werk op
papier van Frank Van den
Broeck: litho's, aquarellen en
pastels. Het is op deze plaats al
eerder gezegd, naar aanleiding
van zijn grote tentoonstelling
in De Pont in Tilburg. Van den
Broeck (Eindhoven, 1950) is als
tekenaar van een kwaliteit die
je in Nederland niet veel vindt.
Zijn werk op papier is auto
noom en zo vanuit het tekenen
gedacht dat de voorstelling
daar ternauwernood aan ont
snapt.
Hoe zeer hij zich zelf ook als
schilder met verf wil zien, het
is de tekenaar die het meest
overtuigt. Het werk dat hier
van hem hangt laat zich niets
gelegen liggen aan wat er van
alle andere, op Brabant betrok
ken kunstenaars hangt. En dat
wil wat zeggen, want er hangt
veel divers werk, elke kunste
naar zijn eigen plekje aan de
muur. Alles keurig nevenge
schikt, en dat is nou net niet de
garantie voor een avontuur dat
meesleept en sprankelt.
'De eigen tijd', de titel van boek
en catalogus, klinkt bijna let
terlijk als het statement van
Honore Daumier „II faut etre
de son temps" waarmee het
realisme midden vorige eeuw
doorbrak.
Van de eigen tijd zijn, dat was
afzien van alles wat de kunst
van voor die dagen diende te
zijn. De realistische nieuwlich
ters wilden afzien van morali
teit, religie,, historie, allemaal
belangrijke waarden uit de
voorgaande Romantiek, die ze
buitenartistiek vonden en die
dus onnodig de kunst beperk
ten.
De eigen tijd: in vergelijking
met wat de realisten bedoelden
is de titel in het Brabantse
geval op z'n minst misleidend.
Aan enige vergelijking ontkom
je overigens niet omdat het
geen toeval kan zijn dat deze
presentatie door het leven gaat
met een haam die zo'n kunst
historische lading heeft. De
naam is misleidend omdat hier
wel degelijk een beperking
geldt die met de kunst zelf zo
weinig te maken heeft.
De beperking betreft het Bra
bantse, de geografische binding
van de kunstenaars. Het mu
seum verzamelt van kunste
naars die op enigerlei wijze met
Brabant verbonden zijn, door
geboorte, studie, verblijfplaats
enz. Dat maakt de verzameling
tot een toevallig samenstel,
waar een niet geografisch ge
bonden museum als het Eind-
hovense Van Abbe bijvoor
beeld, louter en in de eerste
plaats op artistieke gronden
aankoopt. Zo kan bij uitstek
een collectie ontstaan met in
nerlijke samenhang. In die zin
is daar in Den Bosch geen spra
ke van.
Het Noordbrabants Museum
figrewi
'SmÊmi
mmmÊm
Het beeld 'Pohon' van Carola Popma maakt de metamorfose
van vorm, materiaal en betekenis zichtbaar. foto peter cox
koopt werk van Brabantse kun
stenaars en doet dat overigens
goed. Het is wel degelijk moge
lijk om vanuit die Brabantse
optie losse stukken te kopen
van kwaliteit. Maar het omge
keerde is ook waar: de tentoon
stelling laat ook werk zien dat
in een belangrijk museum met
een boven-regionale ambitie
niet getoond zou worden.
Naast werk van Brabantse
kunstenaars rust de collectie
nog op een tweede poot. Het
museum wil zich specialiseren
in bloemstukken, een schilder
kunstig genre, op welk gebied
het een aantal mooie oude
stukken heft. Het museum wil
die lijn doortrekken naar de
eigen tijd, en heeft zodoende
werk aangekocht van Arjen van
Arendonk (Waalwijk, 1957) en
van niet-Brabanders Vincent
Rijnbende, de virtuoze Erik
Andriesse en Martin van Vre-
den. Vooral bij de laatste doet
zich weer het probleem voor
van de beperkende indeling in
categorieën.
Martin van Vreden heeft schit
terende bloemen gekrijt en ge
schilderd maar is daarom nog
geen bloemschilder. Hij heeft
abstract-geometrisch geschil
derd, edelstenen, bloemen en,
sinds kort, boeken. Hij is een
schilder die voor alles over de
schoonheid schildert als middel
om de werkelijkheid gewaar te
worden en dat betekent meer
dan dat wat we met het oog
zien.
Bloemen zijn daarin natuurlijk
geen toeval maar zeker ook niet
het eindpunt. Geïsoleerd zoals
in het Noordbrabants Museum
van zijn andere werk, krijgen
die bloemen een andere, be-'
perkte betekenis. Hoe mooi ze
ook zijn. Overigens, ook in Bre
da hangt een groot doek met
bloemen van hem en wel in het
Ignatius-ziekenhuis, bij de ope
ning geschonken door de ge
meente Breda. Natuurlijk is dat
ook een enkel schilderij, maar
een ziekenhuis is dan ook geen
museum. Een museum heeft
een andere, culturele taak.
De museumgebouwen omslui
ten een fantastische tuin waar
in de afgelopen jaren in betrek
kelijke stilte een aantal mooie
beelden een plaats hebben in
genomen. Er staat het grote
beeld 'Reflectiekubussen' van
Piet-Hein Stulemeijer (Ginne-
ken, 1941). Twee, met elkaar
verbonden kubussen van glas
waarvan de onderkant niet uit
gevoerd is.
Een deel is werkelijkheid, de
rest bestaat als idee. De glas
platen zijn met zandstralen ge
arceerd wat de transparante
vormen voortdurend laat kan
telen en wat er ook voor zorgt
dat de weerspiegeling van de
omgeving steeds wijzigt. Een
recente aanwinst is het beeld
'Pohon' van Carola Popma
(Breda, 1954) dat als een boom
staat tussen de bomen in de
museumtuin. Het heeft iets ver
trouwds en natuurlijks. Het
vertelt een oud bekend verhaal
op een nieuwe manier.
De basis is, zoals bij veel beel
den van Popma, een blok hard
hout dat aan de bovenkant is
gerond. Het draagt een omhoog
wentelende korf van staal die
zich in weerwil van het materi
aal heel organisch verhoudt tot
de basis en tot deze omgeving.
En in de korf een hoge blauwe
vaas die het water vast houdt
waarvan de golving in het staal
doorvloeit. Het is een beeld op
mensenmaat dat de metamorfo
se van vorm, materiaal en bete
kenis zichtbaar maakt. Een
mooi beeld.
'De eigen tijd' is te zien tot 12
september in het Noordbrabants
Museum in Den Bosch, Verwers-
straat41.
Van onze rtv-redactie
Op Woodstock (1969) was hij een van de sterren, samen met
andere idolen van die tijd, Janis Joplin en Jimi Hendrix,
terwijl dit festival voor Joe Cocker, Santana en Melanie een
springplank vormde naar succes. De eeuwige roem was voor
Sly Stone niet weggelegd.
Sly Stone, meester van de funk,
verwierf maar een bescheiden
plekje in de pophistorie. Niette
min was hij een inspiratiebron
voor onder anderen Prince, Miles
Davis, Lenny Kravitz en Fishbo
ne. Sly Stone leeft nog steeds,
ergens stilletjes in Los Angeles.
Hij is nu 50 jaar.
Jeroen Berkvens en Walter Stok
man reisden twee jaar geleden
naar Californië met het vaste
voornemen een portret te maken
van Sylvester Stewart, zoals Sly
Stone eigenlijk heet. Dat moest
voor het duo, studenten aan de
Academie St. Joost te Breda, de
eindexamenfilm worden.
Berkvens en Stokman zoeken,
bellen en reizen zich suf, maar
hun idool krijgen ze niet te pak
ken. De smeekbede om de muzi
kant maar een paar minuutjes te
filmen, kan de manager aan het
slot niet vermurwen. Zo blijft
het behelpen met archiefbeelden
van optredens van Sly and the
Family Stone (nummers als
'Everyday people', 'Family af
fair' en 'I want to take you
higher'), een talkshow uit 1972,
en de getuigenissen van een pop
journalist, fotograaf, muziekle
raar en oud-groepsleden. Dat al
lemaal is vervat in het documen
tair verslag 'Let me have it all',
dat de NOS vanavond uitzendt.
De zoektocht start op de High
School in Vallejo, waar Sly Sto
ne heeft gezeten. Of de scholie
ren hem kennen? De respons is
magertjes. Een oude muziekle
raar haalt zich voor de geest hoe
serieus Sylvester was en hoe
leergierig. Een vroegere drum
mer wordt opgeduikeld, Greg
Errico, en bassist Rusty Allen:
„Deel uitmaken van zijn groep
was al een belevenis op zich."
Dochter
Toevallig vinden Berkvens en
Stokman een dochter van Sly,
terwijl ze haar moeder zochten:
de voormalige trompettiste
Cynthia Robinson. Zij spreekt
vol bewondering over Sly's mu
zikale talenten maar wil verder
niet veel met hem te. maken
hebben. Het is ook zo lang gele
den. „Hij is nu een ander per
soon. Ik heb geen idee wat hij
doet.' Hij doet waar-ie zin in
heeft." Even later: „Hij zal in
L.A. wonen en nog wel schrijven.
Hij is een van de beste ter we
reld." En nog later: „Hij was niet
de all American guy. In boeken
FILMS
GOES
- Grand Theater
20 u. The Beverly Hillbillies.
HULST
- De Koning van Engeland
14 u. De Aristokatten.
14 u. Duimelijntje.
21.30 u. The Getaway.
14, 19 en 21.30 u. The Flintstones.
19 en 21.30 u. Beverly Hills Cop 3.
14 en 19 u. My father the hero.
19 en 21.30 u. Striking distance.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. Easy rider.
OOSTBURG
- Ledeltheater
14.30 u. De trollen.
RENESSE
- Dorpshuis
19 en 21.30 u. Striking distance.
TERNEUZEN
- Luxortheater
14 u. Beverly Hills Cop 3.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
19 en 21.30 u. Flintstones.
- Alhambra 2
19 en 21.30 u. The Beverly Hills
Cop 3.
- Alhambra 3
19 en 21.30 u. Striking distance.
- Alhambra 4
19 en 21.30 u. Four weddings and
a funeral.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Naked gun 3.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Serial mom.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Blank check.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Crow.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Flintstones.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The cowboy way.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Flintstones.
Zaal 9 - 14.30 en 17 u. Free Willy.
20 en 22.30 u. Blink.
Zaal 10 - 14.30, 17 en 22.30 u.
Police academy 7.
20 u. Shadowlands.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The next karate kid.
Zaal 12 - 14.30, 17, 20 u. Lighte
ning Jack.
22.30 u. On deadly ground.
Sly Stone in betere tijden.
foto upi
over de beste platen, staat hij
niet. Dat moet opzet zijn. Je
kunt niet een boek schrijven
over de muziek van de laatste
twintig, dertig jaar zonder hem
te noemen."
Klassiek verhaal
En zo gaat het verder. Via tele
foontjes naar zus Rose en een
manager, bezoek aan gemeente
archief (Sly blijkt drie jaar in de
bak gezeten te hebben), een fax
je naar de manager en weer een
telefoontje. „Hij geeft aan nie
mand interviews, ook al zou de
baas van NBC erom vragen. Hij
is bezig met plaatopnamen",
klinkt het definitief aan de an
dere kant van de lijn.
„Het is een klassiek verhaal",
legt popjournalist Joel Selvin
uit. „Van iemand die beroemd,
rijk en succesvol is geworden en
dat allemaal bewust weggooit.
Die te laat komt opdagen bij
concerten, drugs gebruikt, gear
resteerd wordt en op de vlucht
slaat voor de wet. Dieper kun je
niet zinken."
Nederland 3, 21.06 uur
Zaal 13 - 14.30 en 17 u. Thumbe-
lina.
20 en 22.30 u. Geronimo.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Bad girls.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 u. Beverly
Hillbillies.
22.30 u. Intersection.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
8 Seconds.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Pelican brief.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Escape from Absolom.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Getaway.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Ace ventura pet detective.
Zaal 21 - 14.30 en 17 u. Robocop
3.
20 u. Gettysburg.
Zaal 22 - 14.30 en 17 u. Aristo
katten.
20 u. Schindler's list.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blank
check.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The
cowboy way.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow.
14.30 en 17 u. Next karate kid.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Escape
from Absolom.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 8 Seconds.
20 u. Lightning Jack.
20 en 22.30 u. Serial mom.
20 u. Bad girls.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The
Flintstones.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The
getaway.
14.30, 17 u. Getting even with dad.
22.30 u. Ace ventura.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed
dings a funeral.
14.30 en 17 u. The Aristocats
14.30, 17 u. Naked gun 33 1/3.
22.30 u. Shadowlands.
20 u. Schindler's List.
KNOKKE
- Beverly Sereens
15, 17.30, 20 en 22.30 u. The
Flintstones.
15, 17.30 en 20 u. Police academy
20 en 22.30 u. Four weddings and
a funeral.
15 en'17.30 u. De Aristokatten.
20 en 22.30 u. The Getaway.
15, 17.30 en 22.30 u. Eight se
conds.