IS DE STEM Honderd jaar Engelse extase Tekeningen van Modigliani te zien in Brugge Jaap Jongbloed geeft tips voor veiligheid UIT GIDS suske hambon JkwK ajk Proms-traditie: klassieke concerten en beschaafde baldadigheid 'Ambassadeur Italiaanse muziek' negeerde hartkwaal „Noem my één hoofdredacteur die een journalist keihard durft aan te pakken." Ton Planken, media-adviseur MAANDAG 8 AUGUSTUS 1994 A Door onze correspondent Bob van Huët Londen - „Een potje tennis misschien?". Het op kakki-, neuze toon geroepen verzoek is niet aan dovemansoren gericht. „Ping", brult een instemmende engelenbak. De ervaren meute in de stoelvrije arena juicht van harte terug: „Pong". De stallesplaatsen zetten in: „Ping", en „Pong" galmt het nu ook uit de deftiger loges. „Ping, Pong, Ping...". „Uit!", schreewt een kenner. „Hoe bedoel je uit! Neem je zuster in de maling", luidt een zeer gedecideerde repliek. Stal les en engelenbak beginnen qua- si-serieus op elkaar te schelden en het dispuut'eindigt met alge meen gelach en een voldaan ge roezemoes. Wie denkt op Wimbledon bij een partij van McEnroe te zitten valt hier aardig uit de toon. Dit over wegend oer-Londense, vriende lijk baldadige, publiek speelt 'Vocal Tennis'. In het amfithea ter van de Royal Albert Hall, de Scala van Londen. Het is een van die vaste prikken bij de 'Proms', de fameuze serie prome nadeconcerten van de BBC die dit jaar aan hun honderdste sei zoen zijn begonnen. 68 concerten in 58 dagen, met als overbekende afsluiting die Wembleywaardige uitbarsting van Engels chauvinisme: 'The Last Night'. Klassieke meedei- ners als Arne's 'Rule Britannia', Parry's 'Jerusalem' en uiteraard dat alternatieve volkslied 'Land of Hope and Glory' van pu bliekslieveling Elgar brengen de verzamelde melo-hooligans niet ver van extase. En televisiekij kers in 47 landen genieten mee. Op de Last Night (zaterdag 10 september) laten alle muzieklief hebbers zich een beetje besmet ten met de Engelse gekte. Wandelen Dirigent Sir .Henry Wood - bij genaamd 'Timber' door zijn mu sici - opende het eerste proms- seizoen in 1895 en stond bijna een halve eeuw als een tijger op de bok. Promenadeconcerten (letterlijk: waarbij het publiek rond kan wandelen) werden geïntroduceerd in Parijs, maar Londen nam de informele mode snel over. Tijdens de eerste con certen werd gegeten, gedronken en vaak hardop geconverseerd. Aan rokers in de zaal werd wel verzocht niet te storen met het afstrijken van lucifers. „Die eerste Proms waren een waanzinnige onderneming", ver telt John Drummond, de extra vagante baas van de BBC-pro- menadeconcerten. Een verre voorganger, theaterdirecteur Ro bert Newman, zocht aan het ein de van de vorige eeuw naar muziekprogramma's om de nieu we Queens Hall te vullen - in 1941 gebombardeerd door de Duitsers, waarna de concerten verhuisden naar de Róyal Albert Hall. De Promenadeconcerten leken de muzikaal- onderlegde New man de moeite van het proberen waard. Via een kennis kwam hij bij een jonge dirigent Henry Wood die wel ambities had om in een ongedwongen sfeer frag menten te spelen uit populaire werken, afgewisseld met nieuwe werken van 'moderne' componis ten als Tchaikovsky, Strauss en Wagner. Om de laatste compo nist te mogen dirigeren had Wood instemming nodig van de Duitse Club in Londen die meende dat een Engelsman on mogelijk hun grote Richard zou kunnen dirigeren. Wagner werd overigens de meest uitgevoerde componist in hon derd jaar Proms: 4449 uitvoerin gen, tegen 2459, 1723 en 1406 voor respectievelijk Beethoven, Mozart en Bach, wat tegelijk de misvatting wegneemt dat in de Royal Albert Hall alleen Britse componisten zouden worden ge speeld. Gemêleerd De succesvolle mengeling van populaire en nieuwe composities van gemakkelijke en moeilijkere, Britse en buitenlandse, uitge voerd voor een onspannen en gemêleerd publiek dat net zo gemakkelijk in T-shirt als kos tuum komt is nog steeds een kenmerk van de Proms. „Over mijn lijk dat daar iets aan wordt veranderd", zegt Drum mond die nog een jaar in functie zal blijven. Omdat dit wel het honderdste seizoen is maar het eerst concert in 1895 werd ge veven besloot hij tot een dubbel jubileumfeest. Dit jaar kijken de Proms terug op muzikale hoog tepunten van de eeuw; volgend seizoen ligt de nadruk op nieuwe composities. Drummond: „De Proms zijn en blijven uniek. Ik wil geen stijve gezichten in de zaal van mensen die naar een concert gaan van wege een duister moreel gevoel voor zelfverbetering. Er zijn af en toe aanmerkingen op de laat ste avond die te populair zou zijn geworden. Sommigen erge ren zich aan de uitgelatenheid en het chauvinisme. Ik vind niets verkeerds aan het spektakel. Bijna alle Prommers in de arena zijn abonnementhouders. Ze hebben tien, twintig concerten staan luisteren. Zo luidruchtig als ze voor een stuk kunnen zijn zo ontzettend geconcentreerd zijn ze bij uitvoeringen. En in de Sir Henry Wood, de dirigent met wie het allemaal begon. laatste drie kwartier van de Last Night gaan die mensen uit hun bol, mogen ze". Misverstanden De beroemde bende is het alleen op de laatste avond. De andere 67 is er de beschaafdere balda digheid als Vocal Tennis, inge studeerde spreekkoren of de staande ovatie voor concert meester als die de 'a' aanslaat op de piano. Drummond: „Er zijn wel eens misverstanden over de concerten. Een paar jaar geleden was er in de eerste Promweek een enthousiaste dame die aan een zaalwachter vroeg: „Wan neer gaan we 'Rule Britannia' zingen?". „Over zes weken, me vrouw", antwoordde hij". Drummond vindt het jammer dat relatief weinig buitenlanders de Royal Albert Hall weten te vinden. Zeven procent van het publiek is niet-Engels, volgens het laatste onderzoek. „Terwijl er zoveel toeristen in de stad zijn. Veel Nederlanders gaan naar een musical. Dat is hun goed recht, maar ze missen wel wat. De Proms zijn uniek en bovendien goedkoop. Andrew Lloyd-Webbers musicals komen, als je lang genoeg wacht, meest al wel naar je eigen land. De Proms niet". Huisorkest Een typisch Proms-programma bevat een vermaard meester werk, een Engelse Componist en een moderne compositie. Als huisorkest dient in principe het BBC Symfonie Orkest dat echter vaak wordt afgewisseld door an dere Londense orkesten of bui tenlandse ensembles die al op tournee zijn in Groot-Brittannië maar die door Drummond slim worden ingepast, zoals dit jaar de Dresdner Staatskapelle en het Pittsburg Symphony Orchestra. En hoewel de BBC slechts een FOTO ARCHIEF DE STEM bescheiden zeven miljoen gulden beschikbaar stelt biedt de con certenreeks voor hetzelfde geld absolute topsolisten als de Ja panse pianiste Mitsuko Uchida. „Onze inkomsten komen uit de kaartverkoop (in prijs variërend van negen tot vijftig gulden) en advertenties in de programma's. De toegangsprijzen blijven laag omdat de zaal zo groot is. Er gaan ruim 6500 mensen in de Royal Albert Hall. Van die zeven miljoen inkomsten betalen we alles. De laatste jaren hebben we zelfs overgehouden. Solisten die extreme gages vragen, laten we liever lopen. In hun plaats vra gen we dan een jong talent dat met de Proms natuurlijk een prachtig podium heeft om een internationale carrière te star ten. Maar het komt toch weinig voor dat orkesten of solisten overvragen. Voor velen is het gelukkig een eer hier te mogen spelen", zegt Drummond. Als gezegd zijn Prom-concerten gevariëerd. Beethovens Piano concert no. 4 en Elgars pompeu ze 'In the South' delen bijvoor beeld de avond met 'A Shropshi re Lad' een nostalgische ballade van de in de Somme-loopgraven gesneuvelde George Butter- worth, en 'Scenes and Arias' een kakafonische symfonie van Ni cholas Maw. Voor minder erva ren concertgangers kan Maw wel even slikken zijn. Maar toch is de ovatie na het slotaccoord spontaan. „Dat is de opzet", glimt Drum mond. „Nieuwe werken laten horen. Het publiek nieuwsgierig maken. Bij voorbaat zeggen dat moderne muziek niet mooi is vind ik intellectuele luiheid. Luister eerst, zeg ik altijd. Het is net als bij exotisch eten. Je zult het toch eens moeten proeven voordat je het opnieuw kunt be stellen omdat je het lekker vind". Uitzinnig In de Royal Albert Hall wordt de fenomenale pianiste Mitsuko Uchida voor de vierde keer te ruggeroepen door een uitzinnig publiek. De Japanse zou een toe gift willen geven, maar dat blijkt onmogelijk. Het concert wordt rechtstreeks uitgezonden op BBC 3. Radioprogrammering en straalverbinding hebben hun li mieten. De arena stampvoet en thousiast als Uchida definitief in de coulissen verdwijnt, onder een goedkeurende blik van een bronzen Sir Henry. Elk jaar wordt de buste van de oprichter, vader en beschermheilige van de Proms met enig ceremonieel overgebracht van de Royal Aca demy of Music naar de Royal Albert Hall. En de Prommers kijken op naar Sir Henry, wellicht, denkend aan een recent verschenen biografie waarin ook aan deze eik van Engelse deugdzaamheid wordt gehakt. „Het geheime liefdesle ven van de man achter de Proms", kopt de Daily Mail aan de vooravond van het openings concert. Sir Henry's overspel eindigde in een stemmig duet. Op 66-jarige leeftijd liet de dirigent alle rijk dom aan zijn tweede vrouw. Ze had altijd zijn zaken geregeld maar hield niet van muziek. De maestro trok in bij een oude re oud-leerlinge, Jessie Linton, die evengoed piano, gitaar en viool speelde. Sir Henry's wetti ge echtgenote wilde echter niet van hem scheiden. Een bevrien de advocaat bracht de oplossing voor Sir Henry en zijn geliefde muze. Haar voornamen werden officieel veranderd in Lady Jes sie Wood, en niemand in Londen noemde ooit nog haar achter naam. Kunstschat jarenlang verborgen in map van Franse arts Door Sjef Kusters Tientallen jaren lang koester de de Franse arts Paul Alexandre een gigantische kunstschat: zo'n 450 tekenin gen van de schilder en beeld houwer Amedeo Modigliani (1886-1920), zijn vriend. On langs zijn die tekeningen, dankzij Noël Alexandre, een zoon van Paul, aan het dag licht gekomen. Ze maken nu een wereldreis, en gaan na Brugge nog naar Japan en Canada. Ook verscheen er een prachtig verzorgd boek over dit onbekende werk van de vooral door zijn naakten en portretten beroemd ge worden Modigliani, dat door Académie Fran?aise werd be kroond. De uit het Noorditaliaanse Li- vorno afkomstige 'Dedo', zoals Amedeo Modigliani door zijn vrienden werd genoemd, maakte vlak na zijn aankomst in Parijs in 1906 kennis met de kunstlief hebber Paul Alexandre, een jon ge arts, die al zijn geld aan kunst uitgaf. Voor zijn artistieke vrien den huurde Paul met zijn broer Jean zelfs een groot atelierpand aan de Rue Delta 7. Daar werk ten schilders als Doucet en Le Fauconnier en de beeldhouwer Constantin Brancusi, met wie Modigliani bevriend raakte en die hem de beginselen van de beeldhouwkunst bijbracht. Aan Modigliani, die in 1907 zijn intrek neemt in de Rue Delta, vraagt Paul Alexandre, getroffen door de fijnzinnigheid van lijn in diens tekeningen: „Gooi geen schets of studietekening weg." Alexandre koopt en krijgt hon derden tekeningen en een twin tigtal schilderijen van Dedo. Hij wordt zijn beschermer en in tiemste vriend, In tientallen te keningen en vijf schilderijen portretteert Modigliani zijn maecenas, die hem ook opdrach ten bezorgt voor portretten van zijn vader Jean-Baptiste en zijn broer Jean. Oorlogsfront Maar in 1914 wordt de jonge arts naar het oorlogsfront ge stuurd. Na de oorlog, wanneer Paul Alexandre in 1919 wordt gedemobiliseerd, is het te laat om de onderbroken vriendschap met Modigliani te hervatten. De schilder sterft in januari 1920 aan tuberculose, verzwakt door alcohol en drugsgebruik. Een paar jaar later begint Paul Alexandre zoveel mogelijk gege vens over Amadeo Modigliani te verzamelen en hij maakt notities van zijn herinneringen aan de jaren van hun vriendschap. Hij bewaarde zorgvuldig alle brief jes en ansichtkaarten die hij van Modigliani kreeg, en foto's die getuigen van hun vriendschap. In 1924 zocht hij contact met de familie van Modigliani om zo nauwkeurig mogelijke biografi sche gegevens te verzamelen. In tussen werd de map met teke ningen zorgvuldig opgeborgen. Zelfs Modigliani's dochter Gio- vanna werd nauwelijks een blik in de map gegund. Giovanna werd in 1918 geboren uit de relatie van Modigliani met de kunststudente Jeanne Hébuter- ne. Zij, hoogzwanger van haar tweede kind, sprong uit het raam op de vijfde verdieping van haar Parijse appartement, de dag na de dood van haar geliefde. Ooggetuige Maar het boek, dat Paul Alexandre over Modigliani wil schrijven, komt nooit af. Paul Alexandre sterft in 1968. Jaren later besluit Pauls zoon Noël, historicus, het werk van zijn va der te voltooien. Hij ontmoet Jan Martens, uitgever van het Mer- catorfonds Paribas, dat kunst boeken van hoge kwaliteit ver zorgt, en samen klaren zij de klus: een schitterend boek met reprodukties van bijna vierhon derd tekeningen, unieke foto's en Paul Alexandre's herinneringen aan Modigliani. Een tijdsdocu ment over de roerige jaren 1907-1914 beschreven door een zeer betrokken ooggetuige. Jan Martens en Noël Alexandre besloten de uitgave van het boek te begeleiden door een tentoon stelling. Daarvoor werden alle tekeningen door restauratoren geanalyseerd en verzorgd, want de meeste schetsen zijn gemaakt op een kwaliteit houtpapier waar deze woorden op gedrukt staan. Kwetsbaar dus, en erg lichtgevoelig. Zo'n 240 tekeningen uit de map van Paul Alexandre zijn nu in Brugge, nadat ze al eerder door honderdduizenden mensen zijn gezien in Venetië, Londen en Keulen. De wereldreis eindigt in mei-juni 1996 in Rouen. Behalve de tekeningen zijn er enkele schilderijen van Modigliani en een van zijn weinige beelden. Enkele beelden, van onder meer Brancusi, Afrikaanse kunst en een Khmerbeeld, waardoor Mo digliani, net als de andere kun stenaars van zijn generatie beïn vloed werd, completeren de pre sentatie. Steenstof Het liefst was Amadeo Modiglia ni beeldhouwer geworden, maar al als jongen was zijn kleine 'L'Amazone' van Amedeo Modigliani. lichaam, hij was nog geen 1.60 meter groot, geteisterd door tu berculose. Het hakken in de steen was een te zwaar karwei, het steenstof bleek te funest voor zijn longen. Modigliani heeft daarom slechts een twintigtal beelden gemaakt, koppen in marmer, voornaam en eenvoudig van lijn. Het meest bekend werd Amadeo Modigliani door zijn schilderijen van naakten, langgerekte zinne lijke lichamen, geschilderd in een warme oranje-bruine toon. In de collectie tekeningen zijn tal van schetsen die als voorstu- Van onze rtv-redactie 'CrimiNEE' is een nieuwe informatieve programmaserie van de Tros over veel voorkomende criminaliteit. Aan de orde komt wat burgers zelf kunnen doen om allerlei vormen van dagelijkse criminaliteit te voorkomen. Jaap Jongbloed, bekend van 'Crime Time' en 'Deadline', neemt de presentatie ter handen. 'Kleine' criminaliteit wordt een steeds grotere plaag in de Nederlandse samenleving. Woninginbraken, fietsdiefstal len, inbraken in auto's, cara vans en boten en tasjesroof zijn alledaagse verschijnselen geworden. Het gevoel van vei ligheid van de burgers wordt kleiner. De burger kan meer doen dan hij zich realiseert. De Tros brengt deze mogelijkheden om 'zelf handelend op te treden onder de aandacht. Dat laat 'CrimiNEE' in vijf afleverin gen zien. De kijkers kunnen ook meedoen aan een weke lijkse 'uitvinderswedstrijd', waarvoor zij ideeën om crimi naliteit te voorkomen aan kunnen dragen. De eerste aflevering gaat van avond in op 'vakantiecrimina- liteit': inbraak en diefstal van caravans en boten. Andere on derwerpen uit de reeks zijn diefstal van fietsen, het leegroven van auto's, wonin ginbraak, criminaliteit op Jaap Jongbloed gaat de criminaliteit te lijf. FOTO DIJKSTRA straat (tasjesroof) en in open bare gelegenheden zoals zie kenhuizen, stations en bejaar denoorden. De opnamen voor de vijf afle veringen zij intussen gemaakt op een camping in Loosdrecht en politiebureaus in Zwolle, Hoofddorp, Den Bosch en Amersfoort. Nederland 2, 'CrimiNEE', 21.04 uur 'Mister Volare' Mudogno (66) overleden Rome (rtr/dpa) - De Italiaanse zanger Domenico Modugno. bekend als zanger van de wereldberoemde song 'Volare', is zaterdag in zijn huis op het eiland Lampedusa aan een hartaanval overleden. 'Mister Volare', zoals hij werd genoemd, is 66 jaar geworden. In 1958 won Modugno het song festival van San Remo met het lied 'Nel blu dipinto di blu' (blauw geverfd blauw). Maar de ze door de schilder Chagal geïn spireerde titel zal slechts een enkele liefhebber bekend in de oren klinken: het was onder de naam 'Volare' (vliegen) dat het lied wereldwijd werd meegezon gen. Het meeslepende refrein was goed voor 30 miljoen verkochte platen. Overal in de wereld do ken cover-versies op: in de VS was het Dean Martin die het lied zong, in Nederland maakte Willy Alberti er goede sier mee. Modugno werd in 1928 in het Italiaanse Poliagno a Mare gebo ren. Hij studeerde aan het expe rimentele filmcentrum van Ro me. Als zanger won hij drie Grammy Awards. Een andere bekende hit van Mu dogno was 'Ciao Ciao Bambina'. In 1984 maakte een hersenbloe ding een einde aan zijn carrière. Hij werd gekozen in het Itali aanse parlement, waar hij zich vier jaar lang sterk maakte voor de rechten van gehandicapten. Als zanger trad hij ondanks zij» lichamelijke conditie onder mes nog in New York op. Modugni negeerde dokters adviezen dat hij het na een eerste lichte hart aanval kalmer aan zou moeta doen en bleef op kleine schaal optreden. Domenico Modugno fotoai Zo tekende Modigliani zijn vriend en mecenas Paul Alexandre. die voor zo'n schilderij gediend hebben. Rank en fragiel, heel direct op papier gezet. Het zijn beeldhouwerstekeningen, lijnen die volume vangen, die snijden in de ruimte. Noël Alexandre heeft met dit boek niet alleen een monument opgericht voor Amedeo Modig liani, maar ook voor zijn vader Paul, op wie hij sprekend lijkt, tot en met het keurig verzorgde puntbaardje. 'Modigliani, de openbaring'. Kunstcentrum Oud Sint Jan, Ma- riastraat 38 in Brugge. Te zien tot 2 oktober. Open: Iedere dag 09.30-18.00 uur, entree 350 Bfr. wmm FILMS GOES - Grand Theater 20 u. The Beverly Hillbillies. HULST - De Koning van Engeland 14 u. De Aristokatten. 14 u. Duimelijntje. 21.30 u. The Getaway. 19 en 21.30 u. The getaway. 14,19 en 21.30 u. The Flintstones. 19 en 21.30 u. Beverly Hills Cop 3. 14 en 19 u. My father the hero. 19 en 21.30 u. Striking distance. MIDDELBURG - Cinema 20 u. All the presidents men. OOSTBURG - Ledeltheater 14 u. Beverly Hills Cop 3. RENESSE - Dorpshuis 19 en 21.30 u. Striking distance. VLISSINGEN - Alhambra 1 19 en 21.30 u. Flintstones. - Alhambra 2 19 en 21.30 u. The Beverly Hills Cop 3. - Alhambra 3 19 en 21.30 u. Striking distance. - Alhambra 4 19 en 21.30 u. Four weddings and a funeral. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked gun 3. Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Serial mom. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blank check. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Crow. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The cowboy way. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. Zaal 9 - 14.30 en 17 u. Free Willy. 20 en 22.30 u. Blink. Zaal 10 - 14.30, 17 en 22.30 u. Police academy 7. 20 u. Shadowlands. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The next karate kid. Zaal 12 - 14.30, 17, 20 u. Lighte ning Jack. 22.30 u. On deadly ground. Zaal 13 - 14.30 en 17 u. Thumbe- lina. 20 en 22.30 u. Geronimo. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30a Bad girls. Zaal 15 - 14.30, 17, 20 u. Bever!) Hillbillies. 22.30 u. Intersection. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30u 8 Seconds. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22 The Pelican brief. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u Escape from Absolom. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30u The Getaway. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30a Ace ventura pet detective. Zaal 21 - 14.30 en 17 u. Robocop 3. 20 u. Gettysburg. Zaal 22 - 14.30 en 17 u. Aristo katten. 20 u. Schindler's list. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blank check. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. cowboy way, 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow. 14.30 en 17 u. Next karate kid. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Escape from Absolom. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 8 Seconds 20 u. Lightning Jack. 20 en 22.30 u. Serial mom. 20 u. Bad girls. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. W getaway. 14.30,17 u. Getting even with dad' 22.30 u. Ace ventura. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed dings a funeral. 14.30 en 17 u. The Aristocats. 14.30, 17 u. Naked gun 33 1/3. 22.30 u. Shadowlands. 20 u. Schindler's List. KNOKKE - Beverly Screens 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Flintstones. 15, 17.30 en 20 u. Police acadefl) 7. 20 en 22.30 u. Four weddings a funeral. 15 en 17.30 u. De Aristokatten. 20 en 22.30 u. The Getaway. 15, 17.30 en 22.30 u. Eight se conds. 5 DESTEM RADIO 1 Elk heel uur en om 7.30, 8.30,12.30, 13.30, 16,30, 17.30, 18.30 en 6.30 Nieuws. NCRV. 7.07 Hier en nu 18.45 en 1145 Kerkelijke actualiteiten). EO: 12.07 Tijdsein. V00: 14.05 Nieuwsradio. 17.07 Nieuwsradio. EO 19.04 Tijdsein. V00: 22.04 Spor tradio. NOS: 23.07 Met het oog op morgen. KRO: 0.04 Damokles. I.02-7.00 Niemandsland RADIO 2 Elk heel uur Nieuws. TROS: 7.04 De havermoutshow. 9.04 Gouden uren. 12.04 Het hart van twee. 14.04 Radio 2 matinee. AVRO: 17.04 Fileradio. EO: 18.04 Alle mensen. NCRV: 19.04 Witte rozen. 20.04-24.00 Tussen acht en middernacht Grand café tour RADIO 3 Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.04 Breakfast-club 9.04 Arbeidsvitami nen. VARA: 12.04 Denk aan Henk. 14 04 Carola. AKN: 15.04 The magie friends. V00: 17.04 Rinkeldekinkel. NOS: 18.04 De Vakantiespits. EO: 19 04 Spoor 7. AVRO: 20.04 Forza. VPRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0.04 Nachtwacht. NOS: 2.02 Papa is wakker. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM RADIO 4 Om 7.00, 8.00, 13.00; 18,00 en 20.00 Nieuws. KRO: 7.02 Aubade. 9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00 Och tendconcert. I. BBC Symf. Ork.; II. 12.40 Klarinetmuz.13.04 Faust in mu ziek. VPRO: 14.00 Middagconcert. Kaikhosru Shapurji Sorabji 16.00 De Nederlanden. 17.00 De koffer. 18.04 De wandelende tak. Maak uw ei gen Tak. 19.00 De grote oversteek. VPRO: 20,02 Nieuwe maandag. NOS: 0.00-1.00 Vier na middernacht RADIO 5 Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelingenrubriek met uitgebreid weerbericht en scheep- vaartberichten. 7.05 Sportief. 7.30 Vroeg op 5. 8.55 Waterstanden. AVRO: 9.02 In gesprek. 9.55 Vrijzin nig vizier. VARA: 10.02 Van belang. II.02 Punch. HV: 13.10 De docu mentaire. 14.03 Boven het dal. 14.30 De verbeelding. VARA. 15.02 Ophef en vertier. NOS: 17.10 Radio UIT. RVD: 17.45 Postbus 51 op 5. OHM: 18.02 OHM Radio. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en actualiteiten in het Turks, 19.50 in het Marokkaans en Berbers en 20.40 in het Chinees, EO: 21.00 Kayen rasja (Er is hoop). 21.15 lyi haberler (Goed nieuws). 21.30 Sin ke yat kai yam (Goed nieuws op maandag). V00: 22.0 Het zwarte gat. HV: 23.00 Geboorte grond. 23.45 De muze OMROEP BRABANT ANP-nieuws: zie Radio, 1. 7.05 Bra bants nieuws. 7.25 De krant in Bra bant. 7.32 Brabants nieuws. 7.5- Weerman Johan Verschuuren. 8.0 Brabants nieuws. 8.11 Radi Nieuws Centrale. 8.33 Brabant nieuwsoverzicht. 8.37 Streekpos opontbijt. 8.55 Weerman. 9.03 Bra bants nieuws. 9.07 Muziekkiosk 10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draa bank. 11.03 Brabants nieuws. 11.0 Van harte. 12.05 Brabants nieuw en service met Streekpost. 12.5 Bericht voor boer en tuinder. 13,0 Brabants' nieuws. 13.11 Radi Nieuws Centrale. 13.32 Braban nieuws. 13.34 Muziek, Brabant" produkties. 14.03 Brabants nieuw 14,08 Muziek met om 15.03,16.03 e 17.05 Brabants nieuws. 17.30 Po tret van een Brabants dorp. 17. Provinciale -agenda. 17.55-18. Nieuwsoverzicht OMROEP ZEELAND ANP-nieuws: zie Radio 1. 7. Nieuws en actualiteiten met o 7.15 het weer in de provincie. 7. Weekend-overzicht sport. 7.32 i gionaal nieuwsoverzicht. 7.35 dag van... 7.45 agendatip en age da. 7.50 regionaal nieuwsoverzic 8.08 Radio Nieuwscentr 8.35-9.00 Nieuws en actualiteit met om 8.45 De wekelijkse colu Bob en Co. 12.05 Nieuws en act liteiten met om 12.15 het weer in provincie. 12.32 Regionaal nieu overzicht. 12.34 Wegwies. 12.43 portage, vraaggesprek. 12.55 agenda. 13.08-13.30 Radio Nieu Centrale. 16.03 Omroep Zeeland merradio. 17.05 Nieuws en actu teiten met om 17.15 het weer in provincie en 17.32 Omroep Zeel Zomerradio. 17.35-18.00 De Zee se tijdmachine met om 17.55 agenda nntr mitn kiin/itd* Onder myn kundige m leiding kan jullie l mets gebeuren, maar dan meet je de nt- gende regels m acht nemen 1 Oeen een u Lambt raken nop l 'en Wat \lNirasrapi. PNOb INV

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 8