IS
DE STEM
Honderd jaar Engelse extase
Tekeningen van Modigliani te zien in Brugge
Jaap Jongbloed geeft
tips voor veiligheid
UIT GIDS
suske
hambon
JkwK ajk
Proms-traditie: klassieke concerten en beschaafde baldadigheid
'Ambassadeur Italiaanse
muziek' negeerde hartkwaal
„Noem my één hoofdredacteur die een
journalist keihard durft aan te
pakken."
Ton Planken, media-adviseur
MAANDAG 8 AUGUSTUS 1994
A
Door onze correspondent
Bob van Huët
Londen - „Een potje tennis misschien?". Het op kakki-,
neuze toon geroepen verzoek is niet aan dovemansoren
gericht. „Ping", brult een instemmende engelenbak. De
ervaren meute in de stoelvrije arena juicht van harte
terug: „Pong". De stallesplaatsen zetten in: „Ping", en
„Pong" galmt het nu ook uit de deftiger loges. „Ping,
Pong, Ping...".
„Uit!", schreewt een kenner.
„Hoe bedoel je uit! Neem je
zuster in de maling", luidt een
zeer gedecideerde repliek. Stal
les en engelenbak beginnen qua-
si-serieus op elkaar te schelden
en het dispuut'eindigt met alge
meen gelach en een voldaan ge
roezemoes.
Wie denkt op Wimbledon bij een
partij van McEnroe te zitten valt
hier aardig uit de toon. Dit over
wegend oer-Londense, vriende
lijk baldadige, publiek speelt
'Vocal Tennis'. In het amfithea
ter van de Royal Albert Hall, de
Scala van Londen. Het is een
van die vaste prikken bij de
'Proms', de fameuze serie prome
nadeconcerten van de BBC die
dit jaar aan hun honderdste sei
zoen zijn begonnen.
68 concerten in 58 dagen, met
als overbekende afsluiting die
Wembleywaardige uitbarsting
van Engels chauvinisme: 'The
Last Night'. Klassieke meedei-
ners als Arne's 'Rule Britannia',
Parry's 'Jerusalem' en uiteraard
dat alternatieve volkslied 'Land
of Hope and Glory' van pu
bliekslieveling Elgar brengen de
verzamelde melo-hooligans niet
ver van extase. En televisiekij
kers in 47 landen genieten mee.
Op de Last Night (zaterdag 10
september) laten alle muzieklief
hebbers zich een beetje besmet
ten met de Engelse gekte.
Wandelen
Dirigent Sir .Henry Wood - bij
genaamd 'Timber' door zijn mu
sici - opende het eerste proms-
seizoen in 1895 en stond bijna
een halve eeuw als een tijger op
de bok. Promenadeconcerten
(letterlijk: waarbij het publiek
rond kan wandelen) werden
geïntroduceerd in Parijs, maar
Londen nam de informele mode
snel over. Tijdens de eerste con
certen werd gegeten, gedronken
en vaak hardop geconverseerd.
Aan rokers in de zaal werd wel
verzocht niet te storen met het
afstrijken van lucifers.
„Die eerste Proms waren een
waanzinnige onderneming", ver
telt John Drummond, de extra
vagante baas van de BBC-pro-
menadeconcerten. Een verre
voorganger, theaterdirecteur Ro
bert Newman, zocht aan het ein
de van de vorige eeuw naar
muziekprogramma's om de nieu
we Queens Hall te vullen - in
1941 gebombardeerd door de
Duitsers, waarna de concerten
verhuisden naar de Róyal Albert
Hall.
De Promenadeconcerten leken
de muzikaal- onderlegde New
man de moeite van het proberen
waard. Via een kennis kwam hij
bij een jonge dirigent Henry
Wood die wel ambities had om
in een ongedwongen sfeer frag
menten te spelen uit populaire
werken, afgewisseld met nieuwe
werken van 'moderne' componis
ten als Tchaikovsky, Strauss en
Wagner. Om de laatste compo
nist te mogen dirigeren had
Wood instemming nodig van de
Duitse Club in Londen die
meende dat een Engelsman on
mogelijk hun grote Richard zou
kunnen dirigeren.
Wagner werd overigens de meest
uitgevoerde componist in hon
derd jaar Proms: 4449 uitvoerin
gen, tegen 2459, 1723 en 1406
voor respectievelijk Beethoven,
Mozart en Bach, wat tegelijk de
misvatting wegneemt dat in de
Royal Albert Hall alleen Britse
componisten zouden worden ge
speeld.
Gemêleerd
De succesvolle mengeling van
populaire en nieuwe composities
van gemakkelijke en moeilijkere,
Britse en buitenlandse, uitge
voerd voor een onspannen en
gemêleerd publiek dat net zo
gemakkelijk in T-shirt als kos
tuum komt is nog steeds een
kenmerk van de Proms.
„Over mijn lijk dat daar iets aan
wordt veranderd", zegt Drum
mond die nog een jaar in functie
zal blijven. Omdat dit wel het
honderdste seizoen is maar het
eerst concert in 1895 werd ge
veven besloot hij tot een dubbel
jubileumfeest. Dit jaar kijken de
Proms terug op muzikale hoog
tepunten van de eeuw; volgend
seizoen ligt de nadruk op nieuwe
composities.
Drummond: „De Proms zijn en
blijven uniek. Ik wil geen stijve
gezichten in de zaal van mensen
die naar een concert gaan van
wege een duister moreel gevoel
voor zelfverbetering. Er zijn af
en toe aanmerkingen op de laat
ste avond die te populair zou
zijn geworden. Sommigen erge
ren zich aan de uitgelatenheid en
het chauvinisme. Ik vind niets
verkeerds aan het spektakel.
Bijna alle Prommers in de arena
zijn abonnementhouders. Ze
hebben tien, twintig concerten
staan luisteren. Zo luidruchtig
als ze voor een stuk kunnen zijn
zo ontzettend geconcentreerd
zijn ze bij uitvoeringen. En in de
Sir Henry Wood, de dirigent met wie het allemaal begon.
laatste drie kwartier van de Last
Night gaan die mensen uit hun
bol, mogen ze".
Misverstanden
De beroemde bende is het alleen
op de laatste avond. De andere
67 is er de beschaafdere balda
digheid als Vocal Tennis, inge
studeerde spreekkoren of de
staande ovatie voor concert
meester als die de 'a' aanslaat op
de piano. Drummond: „Er zijn
wel eens misverstanden over de
concerten. Een paar jaar geleden
was er in de eerste Promweek
een enthousiaste dame die aan
een zaalwachter vroeg: „Wan
neer gaan we 'Rule Britannia'
zingen?". „Over zes weken, me
vrouw", antwoordde hij".
Drummond vindt het jammer
dat relatief weinig buitenlanders
de Royal Albert Hall weten te
vinden. Zeven procent van het
publiek is niet-Engels, volgens
het laatste onderzoek. „Terwijl
er zoveel toeristen in de stad
zijn. Veel Nederlanders gaan
naar een musical. Dat is hun
goed recht, maar ze missen wel
wat. De Proms zijn uniek en
bovendien goedkoop. Andrew
Lloyd-Webbers musicals komen,
als je lang genoeg wacht, meest
al wel naar je eigen land. De
Proms niet".
Huisorkest
Een typisch Proms-programma
bevat een vermaard meester
werk, een Engelse Componist en
een moderne compositie. Als
huisorkest dient in principe het
BBC Symfonie Orkest dat echter
vaak wordt afgewisseld door an
dere Londense orkesten of bui
tenlandse ensembles die al op
tournee zijn in Groot-Brittannië
maar die door Drummond slim
worden ingepast, zoals dit jaar
de Dresdner Staatskapelle en het
Pittsburg Symphony Orchestra.
En hoewel de BBC slechts een
FOTO ARCHIEF DE STEM
bescheiden zeven miljoen gulden
beschikbaar stelt biedt de con
certenreeks voor hetzelfde geld
absolute topsolisten als de Ja
panse pianiste Mitsuko Uchida.
„Onze inkomsten komen uit de
kaartverkoop (in prijs variërend
van negen tot vijftig gulden) en
advertenties in de programma's.
De toegangsprijzen blijven laag
omdat de zaal zo groot is. Er
gaan ruim 6500 mensen in de
Royal Albert Hall. Van die zeven
miljoen inkomsten betalen we
alles. De laatste jaren hebben we
zelfs overgehouden. Solisten die
extreme gages vragen, laten we
liever lopen. In hun plaats vra
gen we dan een jong talent dat
met de Proms natuurlijk een
prachtig podium heeft om een
internationale carrière te star
ten. Maar het komt toch weinig
voor dat orkesten of solisten
overvragen. Voor velen is het
gelukkig een eer hier te mogen
spelen", zegt Drummond.
Als gezegd zijn Prom-concerten
gevariëerd. Beethovens Piano
concert no. 4 en Elgars pompeu
ze 'In the South' delen bijvoor
beeld de avond met 'A Shropshi
re Lad' een nostalgische ballade
van de in de Somme-loopgraven
gesneuvelde George Butter-
worth, en 'Scenes and Arias' een
kakafonische symfonie van Ni
cholas Maw. Voor minder erva
ren concertgangers kan Maw wel
even slikken zijn. Maar toch is
de ovatie na het slotaccoord
spontaan.
„Dat is de opzet", glimt Drum
mond. „Nieuwe werken laten
horen. Het publiek nieuwsgierig
maken. Bij voorbaat zeggen dat
moderne muziek niet mooi is
vind ik intellectuele luiheid.
Luister eerst, zeg ik altijd. Het is
net als bij exotisch eten. Je zult
het toch eens moeten proeven
voordat je het opnieuw kunt be
stellen omdat je het lekker
vind".
Uitzinnig
In de Royal Albert Hall wordt de
fenomenale pianiste Mitsuko
Uchida voor de vierde keer te
ruggeroepen door een uitzinnig
publiek. De Japanse zou een toe
gift willen geven, maar dat blijkt
onmogelijk. Het concert wordt
rechtstreeks uitgezonden op
BBC 3. Radioprogrammering en
straalverbinding hebben hun li
mieten. De arena stampvoet en
thousiast als Uchida definitief in
de coulissen verdwijnt, onder
een goedkeurende blik van een
bronzen Sir Henry. Elk jaar
wordt de buste van de oprichter,
vader en beschermheilige van de
Proms met enig ceremonieel
overgebracht van de Royal Aca
demy of Music naar de Royal
Albert Hall.
En de Prommers kijken op naar
Sir Henry, wellicht, denkend aan
een recent verschenen biografie
waarin ook aan deze eik van
Engelse deugdzaamheid wordt
gehakt. „Het geheime liefdesle
ven van de man achter de
Proms", kopt de Daily Mail aan
de vooravond van het openings
concert.
Sir Henry's overspel eindigde in
een stemmig duet. Op 66-jarige
leeftijd liet de dirigent alle rijk
dom aan zijn tweede vrouw. Ze
had altijd zijn zaken geregeld
maar hield niet van muziek.
De maestro trok in bij een oude
re oud-leerlinge, Jessie Linton,
die evengoed piano, gitaar en
viool speelde. Sir Henry's wetti
ge echtgenote wilde echter niet
van hem scheiden. Een bevrien
de advocaat bracht de oplossing
voor Sir Henry en zijn geliefde
muze. Haar voornamen werden
officieel veranderd in Lady Jes
sie Wood, en niemand in Londen
noemde ooit nog haar achter
naam.
Kunstschat jarenlang verborgen in map van Franse arts
Door Sjef Kusters
Tientallen jaren lang koester
de de Franse arts Paul
Alexandre een gigantische
kunstschat: zo'n 450 tekenin
gen van de schilder en beeld
houwer Amedeo Modigliani
(1886-1920), zijn vriend. On
langs zijn die tekeningen,
dankzij Noël Alexandre, een
zoon van Paul, aan het dag
licht gekomen. Ze maken nu
een wereldreis, en gaan na
Brugge nog naar Japan en
Canada. Ook verscheen er
een prachtig verzorgd boek
over dit onbekende werk van
de vooral door zijn naakten
en portretten beroemd ge
worden Modigliani, dat door
Académie Fran?aise werd be
kroond.
De uit het Noorditaliaanse Li-
vorno afkomstige 'Dedo', zoals
Amedeo Modigliani door zijn
vrienden werd genoemd, maakte
vlak na zijn aankomst in Parijs
in 1906 kennis met de kunstlief
hebber Paul Alexandre, een jon
ge arts, die al zijn geld aan kunst
uitgaf. Voor zijn artistieke vrien
den huurde Paul met zijn broer
Jean zelfs een groot atelierpand
aan de Rue Delta 7. Daar werk
ten schilders als Doucet en Le
Fauconnier en de beeldhouwer
Constantin Brancusi, met wie
Modigliani bevriend raakte en
die hem de beginselen van de
beeldhouwkunst bijbracht.
Aan Modigliani, die in 1907 zijn
intrek neemt in de Rue Delta,
vraagt Paul Alexandre, getroffen
door de fijnzinnigheid van lijn in
diens tekeningen: „Gooi geen
schets of studietekening weg."
Alexandre koopt en krijgt hon
derden tekeningen en een twin
tigtal schilderijen van Dedo. Hij
wordt zijn beschermer en in
tiemste vriend, In tientallen te
keningen en vijf schilderijen
portretteert Modigliani zijn
maecenas, die hem ook opdrach
ten bezorgt voor portretten van
zijn vader Jean-Baptiste en zijn
broer Jean.
Oorlogsfront
Maar in 1914 wordt de jonge
arts naar het oorlogsfront ge
stuurd. Na de oorlog, wanneer
Paul Alexandre in 1919 wordt
gedemobiliseerd, is het te laat
om de onderbroken vriendschap
met Modigliani te hervatten. De
schilder sterft in januari 1920
aan tuberculose, verzwakt door
alcohol en drugsgebruik. Een
paar jaar later begint Paul
Alexandre zoveel mogelijk gege
vens over Amadeo Modigliani te
verzamelen en hij maakt notities
van zijn herinneringen aan de
jaren van hun vriendschap. Hij
bewaarde zorgvuldig alle brief
jes en ansichtkaarten die hij van
Modigliani kreeg, en foto's die
getuigen van hun vriendschap.
In 1924 zocht hij contact met de
familie van Modigliani om zo
nauwkeurig mogelijke biografi
sche gegevens te verzamelen. In
tussen werd de map met teke
ningen zorgvuldig opgeborgen.
Zelfs Modigliani's dochter Gio-
vanna werd nauwelijks een blik
in de map gegund. Giovanna
werd in 1918 geboren uit de
relatie van Modigliani met de
kunststudente Jeanne Hébuter-
ne. Zij, hoogzwanger van haar
tweede kind, sprong uit het raam
op de vijfde verdieping van haar
Parijse appartement, de dag na
de dood van haar geliefde.
Ooggetuige
Maar het boek, dat Paul
Alexandre over Modigliani wil
schrijven, komt nooit af. Paul
Alexandre sterft in 1968. Jaren
later besluit Pauls zoon Noël,
historicus, het werk van zijn va
der te voltooien. Hij ontmoet Jan
Martens, uitgever van het Mer-
catorfonds Paribas, dat kunst
boeken van hoge kwaliteit ver
zorgt, en samen klaren zij de
klus: een schitterend boek met
reprodukties van bijna vierhon
derd tekeningen, unieke foto's en
Paul Alexandre's herinneringen
aan Modigliani. Een tijdsdocu
ment over de roerige jaren
1907-1914 beschreven door een
zeer betrokken ooggetuige.
Jan Martens en Noël Alexandre
besloten de uitgave van het boek
te begeleiden door een tentoon
stelling. Daarvoor werden alle
tekeningen door restauratoren
geanalyseerd en verzorgd, want
de meeste schetsen zijn gemaakt
op een kwaliteit houtpapier
waar deze woorden op gedrukt
staan. Kwetsbaar dus, en erg
lichtgevoelig.
Zo'n 240 tekeningen uit de map
van Paul Alexandre zijn nu in
Brugge, nadat ze al eerder door
honderdduizenden mensen zijn
gezien in Venetië, Londen en
Keulen. De wereldreis eindigt in
mei-juni 1996 in Rouen. Behalve
de tekeningen zijn er enkele
schilderijen van Modigliani en
een van zijn weinige beelden.
Enkele beelden, van onder meer
Brancusi, Afrikaanse kunst en
een Khmerbeeld, waardoor Mo
digliani, net als de andere kun
stenaars van zijn generatie beïn
vloed werd, completeren de pre
sentatie.
Steenstof
Het liefst was Amadeo Modiglia
ni beeldhouwer geworden, maar
al als jongen was zijn kleine
'L'Amazone' van Amedeo
Modigliani.
lichaam, hij was nog geen 1.60
meter groot, geteisterd door tu
berculose. Het hakken in de
steen was een te zwaar karwei,
het steenstof bleek te funest voor
zijn longen. Modigliani heeft
daarom slechts een twintigtal
beelden gemaakt, koppen in
marmer, voornaam en eenvoudig
van lijn.
Het meest bekend werd Amadeo
Modigliani door zijn schilderijen
van naakten, langgerekte zinne
lijke lichamen, geschilderd in
een warme oranje-bruine toon.
In de collectie tekeningen zijn
tal van schetsen die als voorstu-
Van onze rtv-redactie
'CrimiNEE' is een nieuwe informatieve programmaserie
van de Tros over veel voorkomende criminaliteit. Aan de
orde komt wat burgers zelf kunnen doen om allerlei
vormen van dagelijkse criminaliteit te voorkomen. Jaap
Jongbloed, bekend van 'Crime Time' en 'Deadline', neemt
de presentatie ter handen.
'Kleine' criminaliteit wordt
een steeds grotere plaag in de
Nederlandse samenleving.
Woninginbraken, fietsdiefstal
len, inbraken in auto's, cara
vans en boten en tasjesroof
zijn alledaagse verschijnselen
geworden. Het gevoel van vei
ligheid van de burgers wordt
kleiner.
De burger kan meer doen dan
hij zich realiseert. De Tros
brengt deze mogelijkheden om
'zelf handelend op te treden
onder de aandacht. Dat laat
'CrimiNEE' in vijf afleverin
gen zien. De kijkers kunnen
ook meedoen aan een weke
lijkse 'uitvinderswedstrijd',
waarvoor zij ideeën om crimi
naliteit te voorkomen aan
kunnen dragen.
De eerste aflevering gaat van
avond in op 'vakantiecrimina-
liteit': inbraak en diefstal van
caravans en boten. Andere on
derwerpen uit de reeks zijn
diefstal van fietsen, het
leegroven van auto's, wonin
ginbraak, criminaliteit op
Jaap Jongbloed gaat de
criminaliteit te lijf.
FOTO DIJKSTRA
straat (tasjesroof) en in open
bare gelegenheden zoals zie
kenhuizen, stations en bejaar
denoorden.
De opnamen voor de vijf afle
veringen zij intussen gemaakt
op een camping in Loosdrecht
en politiebureaus in Zwolle,
Hoofddorp, Den Bosch en
Amersfoort.
Nederland 2,
'CrimiNEE',
21.04 uur
'Mister Volare' Mudogno (66) overleden
Rome (rtr/dpa) - De Italiaanse zanger Domenico Modugno.
bekend als zanger van de wereldberoemde song 'Volare', is
zaterdag in zijn huis op het eiland Lampedusa aan een
hartaanval overleden. 'Mister Volare', zoals hij werd genoemd,
is 66 jaar geworden.
In 1958 won Modugno het song
festival van San Remo met het
lied 'Nel blu dipinto di blu'
(blauw geverfd blauw). Maar de
ze door de schilder Chagal geïn
spireerde titel zal slechts een
enkele liefhebber bekend in de
oren klinken: het was onder de
naam 'Volare' (vliegen) dat het
lied wereldwijd werd meegezon
gen.
Het meeslepende refrein was
goed voor 30 miljoen verkochte
platen. Overal in de wereld do
ken cover-versies op: in de VS
was het Dean Martin die het lied
zong, in Nederland maakte Willy
Alberti er goede sier mee.
Modugno werd in 1928 in het
Italiaanse Poliagno a Mare gebo
ren. Hij studeerde aan het expe
rimentele filmcentrum van Ro
me. Als zanger won hij drie
Grammy Awards.
Een andere bekende hit van Mu
dogno was 'Ciao Ciao Bambina'.
In 1984 maakte een hersenbloe
ding een einde aan zijn carrière.
Hij werd gekozen in het Itali
aanse parlement, waar hij zich
vier jaar lang sterk maakte voor
de rechten van gehandicapten.
Als zanger trad hij ondanks zij»
lichamelijke conditie onder mes
nog in New York op. Modugni
negeerde dokters adviezen dat
hij het na een eerste lichte hart
aanval kalmer aan zou moeta
doen en bleef op kleine schaal
optreden.
Domenico Modugno fotoai
Zo tekende Modigliani zijn
vriend en mecenas Paul
Alexandre.
die voor zo'n schilderij gediend
hebben. Rank en fragiel, heel
direct op papier gezet. Het zijn
beeldhouwerstekeningen, lijnen
die volume vangen, die snijden
in de ruimte.
Noël Alexandre heeft met dit
boek niet alleen een monument
opgericht voor Amedeo Modig
liani, maar ook voor zijn vader
Paul, op wie hij sprekend lijkt,
tot en met het keurig verzorgde
puntbaardje.
'Modigliani, de openbaring'.
Kunstcentrum Oud Sint Jan, Ma-
riastraat 38 in Brugge. Te zien tot 2
oktober. Open: Iedere dag
09.30-18.00 uur, entree 350 Bfr.
wmm
FILMS
GOES
- Grand Theater
20 u. The Beverly Hillbillies.
HULST
- De Koning van Engeland
14 u. De Aristokatten.
14 u. Duimelijntje.
21.30 u. The Getaway.
19 en 21.30 u. The getaway.
14,19 en 21.30 u. The Flintstones.
19 en 21.30 u. Beverly Hills Cop 3.
14 en 19 u. My father the hero.
19 en 21.30 u. Striking distance.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. All the presidents men.
OOSTBURG
- Ledeltheater
14 u. Beverly Hills Cop 3.
RENESSE
- Dorpshuis
19 en 21.30 u. Striking distance.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
19 en 21.30 u. Flintstones.
- Alhambra 2
19 en 21.30 u. The Beverly Hills
Cop 3.
- Alhambra 3
19 en 21.30 u. Striking distance.
- Alhambra 4
19 en 21.30 u. Four weddings and
a funeral.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Naked gun 3.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Serial mom.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Blank check.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Crow.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Flintstones.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The cowboy way.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Flintstones.
Zaal 9 - 14.30 en 17 u. Free Willy.
20 en 22.30 u. Blink.
Zaal 10 - 14.30, 17 en 22.30 u.
Police academy 7.
20 u. Shadowlands.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The next karate kid.
Zaal 12 - 14.30, 17, 20 u. Lighte
ning Jack.
22.30 u. On deadly ground.
Zaal 13 - 14.30 en 17 u. Thumbe-
lina.
20 en 22.30 u. Geronimo.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30a
Bad girls.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 u. Bever!)
Hillbillies.
22.30 u. Intersection.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30u
8 Seconds.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22
The Pelican brief.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u
Escape from Absolom.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30u
The Getaway.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30a
Ace ventura pet detective.
Zaal 21 - 14.30 en 17 u. Robocop
3.
20 u. Gettysburg.
Zaal 22 - 14.30 en 17 u. Aristo
katten.
20 u. Schindler's list.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blank
check.
14.30, 17, 20 en 22.30 u.
cowboy way,
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow.
14.30 en 17 u. Next karate kid.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Escape
from Absolom.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 8 Seconds
20 u. Lightning Jack.
20 en 22.30 u. Serial mom.
20 u. Bad girls.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The
Flintstones.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. W
getaway.
14.30,17 u. Getting even with dad'
22.30 u. Ace ventura.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed
dings a funeral.
14.30 en 17 u. The Aristocats.
14.30, 17 u. Naked gun 33 1/3.
22.30 u. Shadowlands.
20 u. Schindler's List.
KNOKKE
- Beverly Screens
15, 17.30, 20 en 22.30 u.
Flintstones.
15, 17.30 en 20 u. Police acadefl)
7.
20 en 22.30 u. Four weddings
a funeral.
15 en 17.30 u. De Aristokatten.
20 en 22.30 u. The Getaway.
15, 17.30 en 22.30 u. Eight se
conds. 5
DESTEM
RADIO 1
Elk heel uur en om 7.30, 8.30,12.30,
13.30, 16,30, 17.30, 18.30 en 6.30
Nieuws. NCRV. 7.07 Hier en nu 18.45
en 1145 Kerkelijke actualiteiten).
EO: 12.07 Tijdsein. V00: 14.05
Nieuwsradio. 17.07 Nieuwsradio.
EO 19.04 Tijdsein. V00: 22.04 Spor
tradio. NOS: 23.07 Met het oog op
morgen. KRO: 0.04 Damokles.
I.02-7.00 Niemandsland
RADIO 2
Elk heel uur Nieuws. TROS: 7.04 De
havermoutshow. 9.04 Gouden uren.
12.04 Het hart van twee. 14.04 Radio
2 matinee. AVRO: 17.04 Fileradio.
EO: 18.04 Alle mensen. NCRV: 19.04
Witte rozen. 20.04-24.00 Tussen
acht en middernacht Grand café
tour
RADIO 3
Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.04
Breakfast-club 9.04 Arbeidsvitami
nen. VARA: 12.04 Denk aan Henk.
14 04 Carola. AKN: 15.04 The magie
friends. V00: 17.04 Rinkeldekinkel.
NOS: 18.04 De Vakantiespits. EO:
19 04 Spoor 7. AVRO: 20.04 Forza.
VPRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0.04
Nachtwacht. NOS: 2.02 Papa is
wakker. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM
RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13.00; 18,00 en 20.00
Nieuws. KRO: 7.02 Aubade. 9.00
Muziek voor miljoenen. 11.00 Och
tendconcert. I. BBC Symf. Ork.; II.
12.40 Klarinetmuz.13.04 Faust in mu
ziek. VPRO: 14.00 Middagconcert.
Kaikhosru Shapurji Sorabji 16.00 De
Nederlanden. 17.00 De koffer. 18.04
De wandelende tak. Maak uw ei
gen Tak. 19.00 De grote oversteek.
VPRO: 20,02 Nieuwe maandag.
NOS: 0.00-1.00 Vier na middernacht
RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en scheep-
vaartberichten. 7.05 Sportief. 7.30
Vroeg op 5. 8.55 Waterstanden.
AVRO: 9.02 In gesprek. 9.55 Vrijzin
nig vizier. VARA: 10.02 Van belang.
II.02 Punch. HV: 13.10 De docu
mentaire. 14.03 Boven het dal. 14.30
De verbeelding. VARA. 15.02 Ophef
en vertier. NOS: 17.10 Radio UIT.
RVD: 17.45 Postbus 51 op 5. OHM:
18.02 OHM Radio. EO: 19.00 Waar
waren we ook alweer? NOS: 19.15
Nieuws en actualiteiten in het
Turks, 19.50 in het Marokkaans en
Berbers en 20.40 in het Chinees,
EO: 21.00 Kayen rasja (Er is hoop).
21.15 lyi haberler (Goed nieuws).
21.30 Sin ke yat kai yam (Goed
nieuws op maandag). V00: 22.0
Het zwarte gat. HV: 23.00 Geboorte
grond. 23.45 De muze
OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: zie Radio, 1. 7.05 Bra
bants nieuws. 7.25 De krant in Bra
bant. 7.32 Brabants nieuws. 7.5-
Weerman Johan Verschuuren. 8.0
Brabants nieuws. 8.11 Radi
Nieuws Centrale. 8.33 Brabant
nieuwsoverzicht. 8.37 Streekpos
opontbijt. 8.55 Weerman. 9.03 Bra
bants nieuws. 9.07 Muziekkiosk
10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draa
bank. 11.03 Brabants nieuws. 11.0
Van harte. 12.05 Brabants nieuw
en service met Streekpost. 12.5
Bericht voor boer en tuinder. 13,0
Brabants' nieuws. 13.11 Radi
Nieuws Centrale. 13.32 Braban
nieuws. 13.34 Muziek, Brabant"
produkties. 14.03 Brabants nieuw
14,08 Muziek met om 15.03,16.03 e
17.05 Brabants nieuws. 17.30 Po
tret van een Brabants dorp. 17.
Provinciale -agenda. 17.55-18.
Nieuwsoverzicht
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.
Nieuws en actualiteiten met o
7.15 het weer in de provincie. 7.
Weekend-overzicht sport. 7.32 i
gionaal nieuwsoverzicht. 7.35
dag van... 7.45 agendatip en age
da. 7.50 regionaal nieuwsoverzic
8.08 Radio Nieuwscentr
8.35-9.00 Nieuws en actualiteit
met om 8.45 De wekelijkse colu
Bob en Co. 12.05 Nieuws en act
liteiten met om 12.15 het weer in
provincie. 12.32 Regionaal nieu
overzicht. 12.34 Wegwies. 12.43
portage, vraaggesprek. 12.55
agenda. 13.08-13.30 Radio Nieu
Centrale. 16.03 Omroep Zeeland
merradio. 17.05 Nieuws en actu
teiten met om 17.15 het weer in
provincie en 17.32 Omroep Zeel
Zomerradio. 17.35-18.00 De Zee
se tijdmachine met om 17.55
agenda
nntr mitn kiin/itd*
Onder myn kundige
m leiding kan jullie
l mets gebeuren, maar
dan meet je de nt-
gende regels m
acht nemen 1
Oeen
een u
Lambt
raken
nop
l
'en Wat
\lNirasrapi.
PNOb
INV