Week 'nd 1 I Zimbabwaanse blanken verschuilen zich achter rijkdom M DESTEM D3 4m mm Wii Onder het mom hulp te bieden, lozen vrijwilligersorganisaties Westerse werklozen in Afrika. Afrikanen raken hun banen kwijt aan die zogenaamde vrijwilligers, luidt een beschuldiging. Die Westerlingen vervullen gewoon de vacatures die er op de Afrikaanse arbeidsmarkt zijn, is de tegenwerping. Bepaalde beroepsgroepen zijn naar elders verhuisd omdat zij daar een betere baan konden krijgen. Je kunt bijna alles kopen in het dorp van Sam Levy, een luxueus winkelcentrum dat voor enkele biljoenen dollars in de Zimbabwaanse hoofdstad Harare is neergezet -- dat wil zeggen, als je portefeuille erop berekend is. De 'shopping mail' van zakenmagnaat Sam Levy ligt in de sjieke, noordelijke voorstad Borrowdale. En dat is te zien. Kleine blanke minderheid beheerst de economie i AUGUSTUS 1994 ZATERDAG 6 AUGUSTUS 1994 'flesten dumpt werklozen in Afrika' w .a.. Door Lewis Machipisa (ips) lies laten afhangen van buiten- hds ontwikkelingsgeld, worcii fezelfde overheden nu gedwongei| !lf initiatief te nemen. In To| ■jvoorbeeld heerste tot dusver Imakzuchtige houding om all! letaal uit het buitenland te latei timen - minder arbeidsintense met de buitenlandse steun oo! bedkoper- terwijl het land zei lier ijzererts beschikt. Met dl eldontwaarding zal de druk roter zijn om de eigen industrit leuw leven in te blazen. Voor Ind waar op dit moment alleen de Jerbrouwerij nog goed draait, s I at een gezonde schop onder de I ont. Ie Afrikaanse landen hebben nog en lange weg te gaan. De misluk' Jing van de VN-operatie in SorW- në wil nog niet zeggen dat het la» lerloren is. De diverse Somalische Jtamhoofden zijn enkele maand® Jeleden om de tafel gaan zitten praten over ontwapening en vife lesverdragen. n het jarenlang bevochten Liberia ebben de verschillende partij® orig jaar een vredesakkoord gefr end. Nog steeds vinden er inci- lentele gevechten plaats en kom® ensen om, maar de drang naa1 rede is bij de Liberianen ntstaan err niet door een of and® esterse mogendheid dwing®' 'Pgelegd. Uiteindelijk zal' het d" ok lukken, zo geloven de partij® :elf, alleen blijft het de vraag wah eer. 'he African-hoofdredacteur F®1 komolafe heeft daarom in zoverf ;elijk dat Afrikanen over het alg® een optimisten zijn - al hoeft W ciaar niet noodzakelijkerwijs toe gerekend te worden. De ge*0"® bevolking van zwart-Afrika bl'-i' steeds dapper voortploeter® rampspoed en ellende schijnt negerend. Het valt niet te ontkennen dat Afrikanen op dit moment slew tijden doormaken en dat de schillende oorlogen en natuurrs pen de zoveelste zijn in een la' reeks die het continent al get"'s terd hebben. Maar om te sprek® van een onomkeerbare onderga"» van dit werelddeel, doet oW'eC aan de vele hoopvolle success", groot en klein, die her en dei Afrika behaald worden. Het contingent van Westerse vrijwilligers, die met een vastbera den blik in de ogen en hun sandalen in de ba gage naar Afrika gaan, krijgt uit Afrikaanse hoek opeens de volle De hulpverleners worden ervan be ticht de banen van bevoegde Afri kanen in te pikken, in plaats van Afrika te helpen. En passant raakt het Westen zo ook nog enkele werklozen kwijt, zo luidt de be sehuldiging. „Hoewel wij waardering hebben voor de diensten van de buitenlan ders, geloof ik dat zij de arbeids markt hier hebben overstroomd ten koste van de autochtone bevol king," zegt Belamino Chikwaiva van de Sociale Academie in Hara re. Hij vindt dat Afrikaanse regerin gen onder ogen moeten zien dat sommige Westerse vrijwilligersor ganisaties grotendeels als uitzend bureaus voor de eigen werklozen dienen, onder het voorwendsel van gratis humanitaire diensten aan ontwikkelingslanden. „Sommige vrijwilligers zijn over bodige arbeidskrachten die doen alsof zij ons komen helpen. Zij zouden moeten wachten tot wij hen in dienst nemen als wij hen nodig hebben. Maar we hebben hen ook niet nodig," stelt professor Norman Nyazema van de Universiteit van Zimbabwe. „Hoewel ik sommige diensten van hen waardeer, vind ik dat niet alles even oprecht gebeurt. Waarom 'Het vrijwilligerschap heeft bijgedragen aan de toegenomen armoede in de Derde-Wereldlanden.' zouden zij voor zichzelf banden aan hun diensten verbinden?" Nya zema gelooft er heilig in dat be paalde programma's van Westerse organisaties 'prototypes' zijn. „Zij testen nieuwe programma's op ons uit om er later zelf beter van te worden." „Het vrijwilligerschap heeft bijge dragen aan de toegenomen armoe de in de Derde-Wereldlanden," zegt Chikwaiva. Maar Stephen Brushett, permanent waarnemend afgevaardigde van de Wereldbank in Zimbabwe, gelooft juist dat de buitenlandse hulpverleners niet de schuld zijn van de achterstelling van de lokale bevolking. „Sommigen van hen vullen de ga ten in de arbeidsmarkt als gevolg van de uittocht van bevoegde loka le inwoners die uit onvrede met de omstandigheden hun heil elders zoeken. Kijk maar naar de artsen situatie," zegt Brushett. De We reldbank-functionaris verwijst naar Zimbabwe, dat door de jaren heen driekwart van zijn medisch personeel naar buurlanden zag ver trekken die lucratievere arbeids voorwaarden aan hun banen ver bonden. „Kun je dan zeggen dat buitenlanders de banen van lokale artsen hebben ingenomen," vraagt hij. Volgens hem moet men de oorza ken aanpakken waardoor de goed opgeleide lokale mensen niet aan het arbeidsproces meedoen. Brus hett geeft toe dat de Wereldbank zich zorgen maakt om de bedragen die gemoeid zijn met het financie ren van technische hulp in het buitenland door geïndustrialiseer de landen. „Wij vinden dat geen gezonde in vestering. Dat wil niet zeggen dat de Wereldbank tegen dergelijke hulp is, maar alleen dat het zorg vuldig gepland en uitgevoerd dient te worden, zodat er ook daadwer kelijk lacunes mee worden gevuld. Dat zou met snel kunnen gebeuren met alleen lokale mensen." Volgens Björn Forde, directeur van de Deense Organisatie voor inter nationale Samenwerking in Zim babwe, moeten donoren bevoegd lokaal personeel in dienst nemen. „Wij zijn ons volledig bewust van de problemen die ontstaan als ge volg van een overvloed van buiten landse hulpverleners. Daarom wordt het aantal Deense ontwikke lingswerkers in mijn organisatie teruggedrongen." Van de 350 Deense vrijwilligers die vier jaar geleden in Zimbabwe werkten, zijn er nu 250 over. „En er zullen er nog meer vertrekken," kondigt Forde aan. Buitenlanders zouden alleen op kortlopende contracten naar ont wikkelingslanden mogen vertrek ken, aldus Brushett, om in gebie den te helpen waar behoefte heerst aan speciale vaardigheden die met lokaal verkrijgbaar zijn. Hij voert aan dat hulp meer voor- dan nade len in ontwikkelingslanden heeft opgeleverd. Nyazema zegt echter dat hulp, zelfs FOTO'S PAUL DE SCHIPPER als het oprecht bedoeld is, een effectieve marketing-truc is. „Het is een bedekte manier waarmee welvarende landen over de grens de markten voor hun produkten uitbreiden," stelt Chikwaiva. „Zij zijn zich bewust dat als de status quo in Derde-Wereldlanden wordt gehandhaafd, het voor hen moge lijk blijft om de armoede van deze landen aan te wenden voor het scheppen van werkgelegenheid voor hun eigen mensen. Brushett beschouwt hulp en handel als onderling verbonden. „Hulp moet bijdragen aan het ontwikke lingsproces. En naar gelang het land zich ontwikkelt, gaat het meer handel drijven met de hulpverle nende natie. Het zou wederzijds moeten zijn." D°or Gumisai Mutume De vaste klanten in de bouti ques van het elegante over dekte winkelcentrum, dat in stijl en aankleding her innert aan een middeleeuws Brits dorpje, stralen een weelderige le vensstijl uit. Het zijn voornamelijk blanken die zich een bezoek aan dit winkelcentrum kunnen veroorlo ven. De enige zwarten die er rondlopen zijn de namaak-'bobbies', de imita tie Engelse politieagenten die het complex bewaken. De prijzen hier liggen boven de begroting van de meeste zwarte Zimbabwanen, en zij schitteren dan ook door afwe zigheid. Bijna alle klanten stam men af van Europese kolonisten die het land regeerden totdat het meer- derheidsbestuur in 1980 werd inge voerd en het toenmalige Rhodesië van de ene op de andere dag Zim babwe heette. 'Het dorp', zoals het winkelend publiek het complex vertederd noemt, is een symbool van wat zwarte Zimbabwanen als een be weging van hun blanke landgeno ten zien waarin zij zich verschuilen en waar zij hun zwarte buren we ren. „Honderd jaar hebben de blanken zich niet met zwarten ingelaten op grond van koloniale wetten. Nu gebruiken zij hun rijkdom om hun afstand tot ons te bewaren", zegt sociologe Tafataona Mahoso. „Deze kleine koninkrijkjes beschermen hen, zodat zij alleen te maken krij gen met die handvol zwarten die het zich kan veroorloven hierheen te komen", merkt Mahoso op, die journalistiek doceert aan de Tech nische Hogeschool van Harare. Hoewel er iets meer dan 150.000 blanken zijn op een bevolking van 10,5 miljoen, hebben de blanken de macht behouden over de Zimbab waanse economie, die zij na een koloniale heerschappij van negen tig jaar hebben geërfd. Meer dan de helft van 's lands meest vruchtbare land behoort toe aan zo'n vijfdui zend blanke boeren, terwijl ook de grote industrie nog steeds in blan ke handen is. Anderzijds hebben meer dan een miljoen boerengezinnen kale, voor droogte gevoelige stukken land. Net als de overweldigende meer derheid van de werkloze jongeren die in de straten van Harare rond hangen, zijn zij zwart. „Terwijl de meerderheid van de bevolking ook politiek in de meer derheid is, bezit de 2 procent van de bevolking die blank is voor het grootste deel de macht over de economie van het land." Dat zegt Timothy Stamps, een van de twee blanke ministers van Zimbabwe. „En op grond van wat ik van mijn blanke vrienden hoor, geloof ik dat dit besef stevig wortel heeft ge schoten", aldus de minister van Volksgezondheid in een recent ra diocommentaar. „Mensen die zich in een economisch bevoorrechte positie bevinden, moeten de be hoeften erkennen van degenen die daarvan meer dan een eeuw be roofd zijn." 'Het dorp' is niet het enige complex dat hier als een reservaat voor blanken wordt beschouwd. De vroegere openbare scholen die al leen blanken toelieten, werden bij de onafhankelijkheid ook voor zwarte leerlingen opengesteld. Sindsdien vertoont zich daar geen enkele blanke meer; ouders van Europese afkomst sturen hun kin deren naar peperdure particuliere scholen, waarvan de hoogte van het schoolgeld het lesgeld van univer siteiten benadert. Ook hebben blanken hun eigen sociale clubs opgericht, waarvan het lidmaat schap zo duur is dat het als een effectieve drempel voor de gemid delde zwarte werkt. Niet iedereen ziet dit als discriminatie. „Dit is geen raciale kwestie. We leven hier in een vrij land", zegt een blanke Zimbabwaan van middelbare leef tijd die anoniem wenst te blijven. „Iedereen kan hier zijn kinderen naar een particuliere school sturen. Ook het lidmaatschap van de Ma- zvikedei Sportclub staat voor ie dereen open, ongeacht huidskleur. Het is geld dat hier spreekt. aar het lidmaatschap van de Mazvikedei-club, een luxe sportclub aan de rand van Harare, kost meer dan tien keer het salaris van de gemiddelde kantoormedewer ker, die iets meer dan het minimum maandloon van ongeveer zestig dollar verdient. Een typische 'blanke' privé-school rekent het equivalent van vijfhon derd dollar per schooljaar, terwijl openbare scholen daarvoor vijf honderd Zimbabwaanse dollars (62,50 dollar) vragen. Volgens oud-president Canaan Ba nana zijn zwarten ontevreden om dat er geen volledige raciale inte gratie in Zimbabwe bestaat. Hij vindt dat de situatie in de periode rond de onafhankelijkheid is blij- i Harare, de hoofdstad van Zimbabwe. ven steken. Sommigen geven de regering de schuld, omdat deze er niet in geslaagd is de kloof te dichten tussen zwarten en blanken, ondanks het beleid van verzoening dat president Robert Mugabe sinds de onafhankelijkheid voerde. „Daar is het ook verkeerd gegaan", zegt Mahoso. „Wij verzoenden ons met onze vroegere kolonisatoren maar lieten hen de welvaart behou den die zij illegaal hadden be reikt." De rijke, blanke bewoners van de noordelijke voorsteden van Harare kijken niet op. als er een glanzende bolide voorbijzoeft. In de zwarte wijken zie je die niet. De hoge prijzen van allo produkten en diensten word bruikt als een FOTO ARCHIEF DE STEM instrument voor discriminatie, al dus Mahoso. Zij vreest dat de on langs ingevoerde economische libe ralisering de kloof tussen arm en rijk nog groter zal maken. „Het huidige economische systeem moe digt racisme aan", meent Mahoso. „Stammenvoorkeur en racisme zijn de tweelingbroers van het kapita lisme.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 21