Km iH Willem Hussem: de schilder die schreef De ladenkasten van John Baldessari langs drie Iboerderijen DE STEM UIT GIDS Leropemng lljzendijke VJ Hoofdrol voor hond Rex in nieuwe politieserie Sportnieuws' van RTL5 verdwijnt na de zomer Beeldend kunstenaar Jan Schoonhoven overleden Fluitiste Petra Schuren treedt op in Grijpskerke Dansdemonstratie van the Galloways - Tentoonstelling over leegte en soberheid in Dordrechts Museum IN BEELD i2 AUGUSTUS 1994 C3 verzorgingshuis Emmaus in eptember een officieel tintje Ivan het gebouw. uize Emmaus is klaar voor de directeur van het IJzendijkse Imaus telt 51 eenpersoonsappar- Iderkomens. Bij het tehuis staan itie- annex eetzaal biedt ruimte chikt voor diverse activiteiten. geplaatst tijdens de ingrijpende Igebouw een kapsolon, verjaar- Ite, per verdieping een algemene en activiteitenruimte te vinden. Jiwbouw en renovatie voor over- Irug op de bouwperiode van twee pners en de medewerkers, maar Lenden. De parkeergelegenheid omstandigheden van het wegdek De onwonenden hebben hier bracht." i Emmaus was hard nodig en ook |De plannen om het tehuis te 1987. Een brand in oktober 1989 Ihade en maakte de verbouwing uit 1961 daterende gebouw niet hskamers pasten niet meer in de blijven tegenwoordig langer op de kamer geen overbodige luxe was. pnstelhng tot de nieuwe bijvoor- douche en toilet, fcuize Emmaus kostte een slordige le ie d- ht de d- le et nds van 12/13 en 19/20 augustus ement/Zuidzande/Cadzand weer ^nroute worden gereden. kampeerboeren, Dorpsraad Ret- ranchement en enkele particulie ren uit Cadzand. Wanneer en hoe laat men de route wil rijden wordt in volledige vrijheid aan het individu overgelaten. Indien men start bij de molen van Cad zand loopt de route als volgt: Molen Cadzand, Ringdijk Zuid, Herenweg, Bosweg, Retranche- mentse weg, Molenstraat, Markt, Dorpsstraat, Killedijk, Terhof stede, Plattweg, Prinsewegje, Provinciale weg, Kokersweg, Mariastraat, Zuidzande, Dorps straat, Molenweg, Knockertweg, Strijdersdijk, Ringdijk Noord, Cadzand, Erasmusweg, Ma riastraat. Van onze correspondente Terncuzen - De jonge fluitiste Petra Schuren treedt vrijdag 5 augustus op in de Nederlands Hervormde kerk in Grijpskerke. Aanvang 20.00 uur. Petra Schuren is geboren in Ter- neuzen en volgde daar piano- en dwarsfluitlessen aan de muziek school. Momenteel studeert zij aan het Brabants conservato rium in Tilburg. Zij treedt tij dens het Festival van Zeeuws- Vlaanderen op tijdens een Frin- geconcert. Als voorbereiding verzorgt zij een aantal zomera vondconcerten. Zij musiceert sa men met Ad van de Wege, die werkzaam is als organist, diri gent en muziekleraar in Terneu- zen. Op het programma werken van barokcomponisten en Debussy. Ad van de Wege speelt tevens enkele orgelsoli. an de ris p- te we ge we :e- af- in- ter ir„ die m- in- de ge- "ij- de dat ats len are ;ede en len. een en ge- eeft last :hte drie TB, van Van onze correspondente Veere - De Volksdansgroep the Galloways uit Woodthorpe, Not tingham verzorgt dinsdag 9 au gustus een dansdemonstratie van 14.00 tot 16.00 uur in de Grote kerk in Veere. The Galloways, ambassadeurs van Schotse dans en muziek, treden op ter gelegenheid van het Internationale Volksdansfes- tival in Borssele, waar ook groe pen uit Tjechie, Frankrijk en Portugal meedoen. De groep staat onder leiding van Stuart McWilliam. Het ensemble is op gericht in 1972 en bestaat uit Schotse County en Highland dansers, pipers, zangers en musi ci. The Galloways zijn "graag geziene gasten op volksdans fes tivals in Europa, maar het is de eerste maal dat ze in Veere op treden. De Schotse County dans is afge leid van twee hoofdvormen: de Scotch Reels, een levendige Schotse dans met ingewikkelde danspassen op de plaats en dan weer bewegingen en de ballroom dansen uit de 17de eeuw. Er doen vier danskoppels mee die als specialiteit de langzame Stratspey brengen naast een groot aantal andere traditionele Schotse dansen. Toegangskaarten voor dit kleuri ge evenement kosten vijf gulden- Ze zijn te verkrijgen voor aan vang van het optreden, bij de ingang van de kerk. „Balans en spierbeheersing zijn belangrijker dan grote voeten." Evert Aartsen, blootvoetskiër Door Paul Kokke Soms worden ze weer terug gehaald, de overleden kun stenaars die achteraf meer betekend hebben dan men placht te denken toen ze nog in leven waren. Zoals natuur lijk Van Gogh, Pieter Ouborg, Hendrik Chabot, zelfs Breit- ner. En Willem Hussem. Wil lem Hussem? Inderdaad. Toen hij nog leefde, waren het vooral zijn collega-kunstenaars en de obers van café De Post hoorn aan het Haagse Voorhout die hem kenden. Maar nu blijkt dat Hussem ten onrechte in de schemer van de vergetelheid is geraakt. Het is zoiets als een boek dat jarenlang ongelezen in de boekenkast gestaan heeft en nu ineens zijn inhoud prijsgeeft omdat iemand toegegeven heeft aan de onweerstaanbare drang om het open te slaan. Hussems boek wordt nu openge slagen in het Dordrechts Mu seum, waar een prachtige, chro nologische tentoonstelling van zijn werk te zien is. Het is ook een tentoonstelling die deels let terlijk te lezen is, want de kun stenaar schilderde niet alleen, maar dichtte ook. Hij schreef schitterende woorden. Zoals: 'het botwand leeg het aas verspeeld ik ga wormen dollen op het pad'. Den Haag Willem Hussem werd 74 jaar oud. Pas drie jaar na zijn overlij den, maakte het Rotterdamse museum Boymans-van Beunin- gen de eerste overzichtstentoon stelling van zijn werk. Het Haags Gemeentemuseum had daarvoor al een drie keer aan dacht besteed aan zijn oeuvre, in de vorm van relatief kleine solo presentaties. De kunstenaar werd op 29 ja nuari 1900 geboren te Rotter dam. Op zijn zestiende verliet hij die stad, om er een jaar later weer terug te keren en te gaan studeren aan de Academie voor Beeldende Kunsten. Tussen 1919 en 1936 verbleef hij op verschil lende plaatsen in Frankrijk en leerde er kunstenaars als Picasso en Mondriaan kennen die toen in Parijs werkten. Maar in 1936 keerde hij met zijn vrouw en zoon terug naar Ne- Willem Hussem in zijn atelier 1957). foto dordrechts museum Compositie in zwart en wit (1965) van Willem Hussem. derland en vestigde zich in Den Haag, waar hij een vooraan staand lid zou worden van de Haagse kunstscène. De dood van zijn moeder in 1938 maakte die pe indruk op Hussem: drie jaar lang zou hij bijna geen geen penseel aanraken. Toen had hij zich al ontwikkeld van een tra ditioneel en realistisch werkend kunstenaar tot modernist. Was Hussem stil blijven staan bij de traditionele schilderkunst, dan zou hij terecht vergeten zijn. Op de tentoonstelling in Dord recht kan men zien hoe hij in de eerste jaren van zijn carrière een verdienstelijk (maar niet meer dan dat) schilder van stillevens, portretten en landschappen was. Die schilderijen waren 'minder belangrijk in een persoonlijke zin, minder gedreven en noodza kelijk', oordeelde zijn vriend en kunstcriticus Jos de Gruyter. Maar daarna zou het doorbre ken, het modernisme. Na de dood van zijn moeder. Het was Picasso die hem op net spoor zette om primitieve beel delementen te gebruiken in zijn schilderijen. De oorlogsjaren (Hussem weigerde lid te worden van de Kulturkammer; voor de rest zag hij de fascistische ont wikkelingen vrij passief aan) ge bruikte hij om in de beslotenheid van zijn atelier te werken aan zijn nieuwe beeldtaal. Hij maakte kalligrafische teke ningen, mooie esoterische werk- jes, waarin hij zijn fascinatie voor het Zen-boeddhisme kwijt kon. Het universalistische we reldbeeld van Zen zou de rest van zijn leven een wezenlijke rol in de gevoels- en gedachtenwe- reld van Hussem blijven spelen. Daarna volgden de schilderijen, de abstracte composities, soms in felle, soms in gedempte kleu ren. Af en toe leken die schilde rijen een beetje op Cobra. Dat vond Hussem niet erg. Want hij realiseerde zich dat geen enkele kunstenaar het alleenrecht op uniciteit had, en dat zijn oeuvre niet los te maken was van wat pl Hpre was gebeurd of nog ge- foto dordrechts museum beurde. Er zijn kunstenaar die ineens een werk maken dat een soort sleutel wordt, waarin alles ge zegd wordt en waarin alles be sloten ligt. Het zwarte vierkant van Malevich was zo'n werk. In het oeuvre van Hussem duikt ook zo'n schilderij op: in 1953 schilderde hij op' een grijswitte ondergrond van hout een rode cirkel in de vorm van een losse, onderbroken lijn. In Hussems oeuvre geldt dat werk als een ongekende radicaliteit. De me dedeling wordt volstrekt gemini maliseerd en slechts gerelateerd aan de handmatig getrokken cir kel. Het waren woelige jaren, de ja ren vijftig, waarin de Neder- landse kunstwereld soms stijf stond van de opgeklopte schan dalen. In 1950 kreeg Pieter Ouborg de .Haagse Jacob Maris- prijs voor zijn tekening 'Vader en zoon'. Het was een zeer ab stracte tekening en de prijstoe kenning veroorzaakte een enor me rel. Voor- en tegenstanders vlogen elkaar in de haren, critici vonden dat de tekening leek op de gedachteloze krabbels die men wel pleegt te maken tijdens een saai telefoongesprek. Hussem zou zoiets ook niet be spaard blijven, toen hij nota be ne in 1958 dezelfde prijs kreeg voor zijn tekening 'T.VIH', even eens een abstract en zeer virtu oos werk. 'Droevige vertoning', 'lachwekkend geklieder', 'symp toom van cultuurverwording', 'zinledig gemors met inkt', het waren slechts enkele kwalifica ties van kunstcritici die weer eens de kans hadden om hun pennen te dopen in vitriool. 'Ge woon doorwerken. Nergens iets van aantrekken', zo reageerde Willem Hussem op de negatieve publiciteit. Hij wilde er niet aan ten ondergaan, zoals Ouborg en kele jaren voor hem bijna over kwam. Dat lukte ook. Want in I960 kreeg Willem' Hussem de uitno diging om Nederland te verte genwoordigen op de Biënnale van Venetië in dat jaar. Het zou zijn belangrijkste tentoonstelling worden omdat Hussem eindelij- ke uit het gesloten Haagse kunstmilieu kon breken en op internationaal niveau debuteren. Hij zou bovendien in de jaren zestig een steeds meer eigenzin nige stijl gaan creëren, en een enorme hoeveelheid werken pro duceren. Hussem had zijn weg gevonden: die van het expressief construc tivisme, met cirkels, lijnen, rechthoeken en ellipsen. En soms werd dat werk qua kleurgebruik bepaald door het alledaagse: na melijk door de kleuren van de postzegels die Hussem placht te verzamelen. Het waren briljante, Hollands (dat wil zeggen: sober) aandoende schilderijen, veelal mager in hun verf zittend, maar rijk aan vorm en kleur. De mo- Breda Fotografica 1994 is het kader en wellicht ook de aan leiding, de tentoonstelling zelf is uiteindelijk een op zich zelf staand overzicht van het werk van een invloedrijk Ameri kaans beeldend kunstenaar. Het gaat om John Baldessari, geboren in Californië in 1931, die in De Beyerd in Breda werk presenteert uit de periode 1980-1994. Het is voor het eerst dat dit werk in Nederland getoond wordt. Ooit was ouder en heel ander werk te zien in het Ste delijk Museum in Amsterdam en in het Van Abbe in Eindho ven. Baldessari was aanwezig op de belangrijke over zichtstentoonstellingen in de jaren '80 van de eigentijdse kunst zoals Westkunst, Bilder- streit en Dokumenta 7, alle in Duitsland. Maar dat is allemaal al weer voorgoed verleden tijd. Zijn werk heeft zich verder ontwik keld. Baldessari heeft eigen, nieuwe wegen gezocht ten aan zien van wat algemeen gevoeld wordt als aktueel probleem in de kunst: het zoeken van nieu we samenhangen in een werke lijkheid die in ontelbare frag menten uiteenvalt. Baldessari maakt zijn huidige antwoord zichtbaar in een tentoonstelling die speciaal en alleen voor De Beyerd is samengesteld. Deze tentoonstelling is belang rijk. Alles bij elkaar functio neert ze ais een statement van persoonlijke aard: over de we reld. over de werkelijkheid, over de waarneming, over vorm en inhoud, over die complexe samenhang van alles tezamen die wij kunst noemen. Waar het niet over gaat is of de dingen mooi of lelijk zijn. Dat is een deur die gesloten blijft. Waar het John Baldessari in ieder geval ook niet meer om gaat, is om de verhouding tot de werkelijkheid samen te vat ten in een enkele gedachte, een enkel concept. Vijftien jaar ge leden nog gebruikte hij zijn fotowerk om conceptuele kunst te maken. Hij broedde een ge dachte uit over de werkelijk heid en vooral zijn waarneming daarvan en perste die in een korte tekst. Dat was het werk van de kunstenaar. De omzetting tot een vaste, zichtbare vorm liet hij over aan een medewerker teneinde van het persoonlijke handschrift volkomen af te zien. In het hoofd van de conceptuele kun stenaar was de kunst tekst en geen concreet beeld. Als reini gingsmiddel heeft de concep tuele kunst haar dienst gedaan, maar die tijd is voorbij, ook bij Baldessari. Meer dan ooit spreekt hij als persoon via de vorm en via de inhoud van zijn werk. Het is merkwaardig. De figuur die in het centrum staat van Breda Fotografica en in wiens verwaaiing 37 jongere kunste naars uit groot Los Angeles hun fotowerk tonen in de nabu rige Kloosterkazerne, laat re cent werk zien waarin de foto helemaal niet zo centraal staat. John Baldessari maakt beelden aan de muur, als onderdeel waarvan de foto behandeld wordt als een schilderij, soms zelfs heel letterlijk. Dan schil dert hij in een foto. Baldessari maakt een kunst werk aan de muur dat nog het meest weg heeft van een colla ge. Hij combineert foto's, schil derijen, krijttekeningen en pa- John Baldessari toont zijn werk in De Beyerd in Breda foto e. francissen pier tot een complex geheel van vormen en betekenissen. Het is een mozaiek van vormen die een zelfstandige werkelijkheid worden met vele lagen. Niks is daarbij toevallig. Wat Baldes sari componeert is dat wat hij wil zien en zodoende nadruk kelijk zoekt. Er hangt een dichtbij-opname van een plant met grote blade ren, door het bijzondere licht rood gekleurd. Daarnaast een foto van een houten, verweerde zuil met kapiteel die als stut dient in een stenen doorgang. De verticaliteit en de horizon- taliteit zijn wat plant en door gang aan elkaar binden. Die parallel wordt op ander niveau en met andere middelen voort gezet in de twee kleine schilde rijen die de foto's linksboven en rechtsonder flankeren. Op het ene een torenflat van staal en glas en daarvoor een high-tech trein en geen mens te beken nen. Aan de andere kant de ouderwetsige, platte schilde ring van een schoenpoetser die in een merkwaardige pose, met handen en voeten op de grond steunenend, zich opmaakt om een gezeten heer te bedienen. Het ensemble wordt afgerond met een groot wit blad waarop in een hoek drie anonieme he- Het is de ene vorm die door klinkt in de andere, niet nood zakelijkerwijs en vanzelfspre kend maar eenvoudigweg om dat ze door Baldessari bij el kaar zijn gevoegd. En daardoor een relatie aangaan. Het ene beeld spreekt over het andere in een volgorde die wij als beschouwer zelf bepalen. Maar de samenhang is er, onmisken baar. Er wordt in hoge mate een activiteit verondersteld om de diverse niveaus waarop het werk zich beweegt te betreden. Een fotocollage van John Bal dessari is een ladenkast. Elk deel van wat hij tot collage monteert, is een Iade waarin zich een ander fragment van de werkelijkheid bevindt. Zijn werk toont een concrete werke lijkheid, tegelijkertijd kleurt hij de ervaring daarvan op heel persoonlijke wijze vooral door de schikking van zijn mozaiek. Hij brengt een ruimte aan tus sen de zichtbare werkelijkheid en de verbeelding door te ironi seren en te relativeren, wat na tuurlijk ook een vorm van com mentaar is. Er is ook het gebied van de formele overeenkomsten: vor men die op het eerste oog niet zo heel veel met elkaar te ma ken schijnen te hebben en el kaar soms zelfs beconcurreren, worden in de nieuwe orde van Baldessari eikaars pendant. Ze vullen elkaar aan in de nieuwe betekenis die hij geschapen heeft. Ze vertellen samen een eigen verhaal. En zo komen vorm en inhoud samen in een wereld die in fragmenten ge monteerd is aan de muur. Elke lade is afzonderlijk leesbaar en tegelijk deel van een grotere betekenis. In sommige gevallen is die be tekenis uitgesproken maat schappij-kritisch van aard. In de kleine tussenzaal zien we een ondersteboven gehangen foto van een een negerbeeldje dat dient als drager van een schaal. Een decoratief stuk dat in de verleden, koloniale tijd schaamteloos kon worden ge maakt. Dwars boven op die foto heeft Baldessari de foto geplaatst van een zwart kind, schamel gekleed, dat van ieder een verlaten op de rauwe aarde ligt te sterven. De beelden van de hel in Rwanda hebben we niet eens nodig om te huiveren bij zoveel onmenselijkheid. Het commentaar van Baldessari ligt niet alleen in elk van die foto's apart maar ook in deze, speci fieke ordening. Door de onder- Door Frits de Coninck ste foto staande te tonen en de bovenste liggend werkt de on derste als een sokkel. Het is dat koloniale verleden dat de Afri kaanse werkelijkheid van nu schraagt. Baldessari gaat verder. Op de tegenover liggende muur heeft hij een uitsnede neergehangen van een sterk uitvergrote kleu renfoto van een patserig men senpaar in hun zwembad. Hij heeft het fragment zo uitgesne den dat alle snel verdiende wel vaartstrofeeën onze aandacht trekken. De man met Rolex- horloge, gouden ketting en vet te zegelring, in gesprek met een draadloze telefoon. Baldessari heeft het gezicht weggeschil- derd, wat de anonieme man tot een type maakt. Daarnaast in het zwembad een juffrouw die even niks is als die Mr. Nobody. Ze is zo te zien niet meer dan haar opgepompte siliconenbor- sten. Aan de rand van het eigen zwembad een duur drankje en een zonnebril. In de hoek van de zaal de derde foto, getiteld 'Telephone (for Kafka)'. Een oude zwart/wit foto van een man met wijd opengesperde ogen, van schrik, verbazing ontzetting De we reld die Baldessari toont, is een wereld die hij schept met alle middelen die een kunstenaar ten dienste kunnen staan. En dat zijn er meer dan wat tradi tioneel tot het gebied van de fotografie behoort. Breda Fotografica: John Bal dessari in De Beyerd in Breda, tot en met 11 september. DINSDAG 2 AUGUSTUS 1994 DEEL Van onze rtv-redactie Hilversum - Een politieserie die genoemd is naar de herdershond die de hoofdrol speelt, een grappige variant. Zijn naam: Kommissar Rex. „Hij is slim, kent geen vrees en doet alles voor zijn maat", zo beloven de Duits-Oosten rijkse producenten. In Wenen zijn de opnamen van de reeks, die de Vara in het najaar op het scherm brengt, een tijdje geleden voltooid. Daarvoor had Rex een gede gen scholing achter de rug. Ervaren dierentrainers uit Hollywood hebben de Duitse herdershond de kneepjes van het vak bijgebracht: Teresa Ann Miller nam eerder een herder en een Sint-Bernhards- hond onder handen voor de komische films 'K9' en 'Beet hoven'. Haar collega Gayle A. Phelps deed hetzelfde met de wolven in 'Dances with Wol ves'. Kommissar Rex wordt naast acteur Tobias Moretti als in specteur Richard Moser inge zet bij de bestrijding van de misdaad in Wenen. Hij kent zijn taak als geen ander, of hij een schuilplaats besnuffelt of misdadigers zijn tanden laat zien tijdens een imponerende grom. De nieuwe Duitse krimi telt 28 afleveringen van drie kwar tier, voorafgegaan door een extra lange episode van twee uur. tieven zweefden door het vlak, beweging werd ritme en ritme werd metafoor voor het denken van de kunstenaar. Vanaf 1961 tot aan zijn dood schreef Hussem maar liefst veer tien dichtbundels. Net als in zijn schilderijen en gouaches streefde de kunstenaar naar een maxi mum aan zeggingskracht door middel van een minimaal woord gebruik. Tegen het einde van de jaren zestig, toen de schilderkunst als allesoverheersende expressie vorm had afgedaan, kende Wil lem Hussem nog eenmaal- een hoogtepunt in zijn oeuvre. Na het expressief constructivisme, introduceerde hij de geometri sche abstractie in zijn werk. De vormen werden strakker, het handschrift van de kunstenaar raakte op de achtergrond. In die tijd zou hij ook zijn geometri sche plastieke vervaardigen, ge stapelde vormen van rechthoe ken en cirkels. Op 21 juli 1974 overleed Willem Hussem te Den Haag. Hij was al geruime tijd ziek en moest na een operatie zijn linkeroog mis sen. De kunstenaar wist op een bepaald moment dat hij dood zou gaan. Hij schreef dat ook op, enkele maanden voor zijn over lijden: 'we gaan we gaan verder het afscheid tussen ons in'. :'Tussen schrift en leegte', over zichtstentoonstelling van Willem Hussem. Dordrechts Museum, Mu seumstraat 40. Tot 28 augustus. Di-za 10-17 uur, zo 13-17 uur. Van onze rtv-redactie Hilversum - RTL5 zet een streep door de dagelijkse rubriek 'Sportnieuws'. De nieuwe programmering van deze zender waarin het accent ligt op films op prime-time, verdringt dit magazine in september. Bovendien is ervoor gekozen sport weeer te integreren in het andere nieuws. Voortaan verwerkt RTL4 een royale hoeveelheid sport in het late nieuwsbulletin. In de nieuwsflitsen van RTL5 is uiteraard ruimte voor sportactualiteiten. Op 3 januari ging 'Sportnieuws' van start onder eindredactie van de inmiddels overleden Henk Terlingen, die daarvoor het magazine 'Week X/Week Y' deed. Het programma kreeg een plaatsje pal voor het 'Sportjournaal' van de NOS, maar wist niet echt te scoren: grofweg 150.000 tegenover 800.000 kijkers. Delft (anp) - De beeldend kunstenaar Jan Schoonhoven is zondag in zijn woonplaats Delft overleden. Hij is tachtig jaar geworden. Dat heeft zijn schoondochter meegedeeld. Schoonhoven was vooral bekend om zijn reliëfs en tekeningen. In diverse Nederlandse musea is werk van hem te zien, met name in het Stedelijk Museum in Am sterdam. In 1984 wijdde het Haags Gemeentemuseum een tentoonstelling aan het werk van Schoonhoven. In datzelfde jaar werd de kunstenaar onderschei den met de David-Roëllprijs. Schoonhoven hoorde min of meer bij de NUL-groep. NXJL deed zich te goed aan de con sumptie-maatschappij, gaf toe aan reclame en genoot van tech- FILMS GOES - Grand Theater 20 u. The Beverly Hillbillies. HULST - De Koning van Engeland 14 u. De Aristokatten. 14 u. Duimelijntje. 19 en 21.30 u. The Getaway. 21.30 u. Intersection. 14, 19 en 21.30 u. The Flintstones. 14 en 19 u. Beverly Hillbillies. 14, 19 en 21.30 u. My father the hero. 19 en 21.30 u. Striking distance. MIDDELBURG - Cinema 20 u. Basic instinct. s OOSTBURG - Ledel theater 14.30 u. Ferngully. RENESSE - Dorpshuis 19en21.30u. Striking distance. TERNEUZEN - Luxortheater 14 u. Striking distance. VLISSINGEN - Alhambra 1 19 en 21.30 u. Flintstones. - Alhambra 2 19 en 21.30 u. Striking distance. - Alhambra 3 19 en 21.30 u. The Beverly Hillbil lies. - Alhambra 4 19 en 21.30 u. True romance. ANTWERPEN - Metropolis Zaal I - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked gun 3. Zaal 2 - 20 u. Philadelphia. 14.30, 17 en 22.30 u. Dream lover. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Lightning Jack. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Getaway. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Eight seconds. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Robocop 3. Zaal 9 - 14.30 en 17 u. Free Willy. 20 en 22.30 u. Blink. Zaal 10 - 14.30, 17 en 22.30 u. Silence of the hams. 20 u. Shadowlands. Zaal 11 - 14.30, 17 en 20 u. Aris- tocats. 22.30 u. Intersection. Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. On deadly ground. nologie. De kunst was vaak ook wat verveeld, laconiek of melig. Schoonhoven verdiende tot zijn pensionering in 1979 de kost als ambtenaar bij de PTT. De keuri ge en precieze ambtenaar Schoonhoven stond haaks op de kunstenaar. Die was in de jaren dertig al met wild expressionis tisch werk begonnen. De PTT- ambtenaar en de kunstenaar kwamen met elkaar in conflict toen Schoonhoven zijn naakte lichaam liet volschilderen door zijn Japanse collega Kusama en zo pontificaal in de krant ver scheen. Zaal 13 - 14.30 en 17 u. Thumbe- lina. 20 en 22.30 u. Geronimo. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Bad girls. Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Police academy 7. Zaal 16 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly Hillbillies. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Pelican brief. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Escape from Absolom. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Serial mom. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ace ventura pet detective. Zaal 21 - 14.30 en 20 u. Gettys burg. Zaal 22 - 14.30 en 17 u. Getting even with dad. 20 u. Schindler's list. BRUGGE - Kennedy Komplex 14.30 en 20 u. Getting even with dad, 14.30 u. Ace ventura: pet detective. 20 u. Dream lover. 14.30 u. Beverly Hillbillies. 20 u. Remains of the day. 14.30 u. Duimelijntje. 20 u. Shadowlands. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Escape from Absolom. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. ^Seconds. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Lightning 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Serial mom. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Bad girls. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. 22.30 u. Silence of the hams. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The getaway. 14.30, 17 u. Getting even with dad. 22.30 u. Ace ventura. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed dings a funeral. 20 u. Police academy 7. 14.30 en 17 u. The Aristocats. 22.30 u. Dream lover. 14.30, 17, 20 u. Naked gun 33 1/3. 20 u. Shadowlands. 20 u. Schindler's List. KNOKKE - Beverly screens 15, 17.30, 20 en 22.30 u. The Flintstones. 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. 15 en 17.30 u. Getting even with dad. 15 en 17.30 u. De Aristokatten. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Eight seconds. 20 en 22.30 u. Getaway.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 13