Km iH
Willem Hussem:
de schilder die schreef
De ladenkasten van John Baldessari
langs drie
Iboerderijen
DE STEM
UIT GIDS
Leropemng
lljzendijke
VJ
Hoofdrol voor hond Rex
in nieuwe politieserie
Sportnieuws' van RTL5
verdwijnt na de zomer
Beeldend kunstenaar Jan
Schoonhoven overleden
Fluitiste Petra
Schuren treedt op
in Grijpskerke
Dansdemonstratie
van the Galloways
-
Tentoonstelling
over leegte en
soberheid in
Dordrechts
Museum
IN BEELD
i2 AUGUSTUS 1994 C3
verzorgingshuis Emmaus in
eptember een officieel tintje
Ivan het gebouw.
uize Emmaus is klaar voor de
directeur van het IJzendijkse
Imaus telt 51 eenpersoonsappar-
Iderkomens. Bij het tehuis staan
itie- annex eetzaal biedt ruimte
chikt voor diverse activiteiten.
geplaatst tijdens de ingrijpende
Igebouw een kapsolon, verjaar-
Ite, per verdieping een algemene
en activiteitenruimte te vinden.
Jiwbouw en renovatie voor over-
Irug op de bouwperiode van twee
pners en de medewerkers, maar
Lenden. De parkeergelegenheid
omstandigheden van het wegdek
De onwonenden hebben hier
bracht."
i Emmaus was hard nodig en ook
|De plannen om het tehuis te
1987. Een brand in oktober 1989
Ihade en maakte de verbouwing
uit 1961 daterende gebouw niet
hskamers pasten niet meer in de
blijven tegenwoordig langer op de
kamer geen overbodige luxe was.
pnstelhng tot de nieuwe bijvoor-
douche en toilet,
fcuize Emmaus kostte een slordige
le
ie
d-
ht
de
d-
le
et
nds van 12/13 en 19/20 augustus
ement/Zuidzande/Cadzand weer
^nroute worden gereden.
kampeerboeren, Dorpsraad Ret-
ranchement en enkele particulie
ren uit Cadzand. Wanneer en
hoe laat men de route wil rijden
wordt in volledige vrijheid aan
het individu overgelaten. Indien
men start bij de molen van Cad
zand loopt de route als volgt:
Molen Cadzand, Ringdijk Zuid,
Herenweg, Bosweg, Retranche-
mentse weg, Molenstraat, Markt,
Dorpsstraat, Killedijk, Terhof
stede, Plattweg, Prinsewegje,
Provinciale weg, Kokersweg,
Mariastraat, Zuidzande, Dorps
straat, Molenweg, Knockertweg,
Strijdersdijk, Ringdijk Noord,
Cadzand, Erasmusweg, Ma
riastraat.
Van onze correspondente
Terncuzen - De jonge fluitiste
Petra Schuren treedt vrijdag 5
augustus op in de Nederlands
Hervormde kerk in Grijpskerke.
Aanvang 20.00 uur.
Petra Schuren is geboren in Ter-
neuzen en volgde daar piano- en
dwarsfluitlessen aan de muziek
school. Momenteel studeert zij
aan het Brabants conservato
rium in Tilburg. Zij treedt tij
dens het Festival van Zeeuws-
Vlaanderen op tijdens een Frin-
geconcert. Als voorbereiding
verzorgt zij een aantal zomera
vondconcerten. Zij musiceert sa
men met Ad van de Wege, die
werkzaam is als organist, diri
gent en muziekleraar in Terneu-
zen.
Op het programma werken van
barokcomponisten en Debussy.
Ad van de Wege speelt tevens
enkele orgelsoli.
an
de
ris
p-
te
we
ge
we
:e-
af-
in-
ter
ir„
die
m-
in-
de
ge-
"ij-
de
dat
ats
len
are
;ede
en
len.
een
en
ge-
eeft
last
:hte
drie
TB,
van
Van onze correspondente
Veere - De Volksdansgroep the
Galloways uit Woodthorpe, Not
tingham verzorgt dinsdag 9 au
gustus een dansdemonstratie van
14.00 tot 16.00 uur in de Grote
kerk in Veere.
The Galloways, ambassadeurs
van Schotse dans en muziek,
treden op ter gelegenheid van
het Internationale Volksdansfes-
tival in Borssele, waar ook groe
pen uit Tjechie, Frankrijk en
Portugal meedoen. De groep
staat onder leiding van Stuart
McWilliam. Het ensemble is op
gericht in 1972 en bestaat uit
Schotse County en Highland
dansers, pipers, zangers en musi
ci. The Galloways zijn "graag
geziene gasten op volksdans fes
tivals in Europa, maar het is de
eerste maal dat ze in Veere op
treden.
De Schotse County dans is afge
leid van twee hoofdvormen: de
Scotch Reels, een levendige
Schotse dans met ingewikkelde
danspassen op de plaats en dan
weer bewegingen en de ballroom
dansen uit de 17de eeuw.
Er doen vier danskoppels mee
die als specialiteit de langzame
Stratspey brengen naast een
groot aantal andere traditionele
Schotse dansen.
Toegangskaarten voor dit kleuri
ge evenement kosten vijf gulden-
Ze zijn te verkrijgen voor aan
vang van het optreden, bij de
ingang van de kerk.
„Balans en spierbeheersing zijn
belangrijker dan grote voeten."
Evert Aartsen, blootvoetskiër
Door Paul Kokke
Soms worden ze weer terug
gehaald, de overleden kun
stenaars die achteraf meer
betekend hebben dan men
placht te denken toen ze nog
in leven waren. Zoals natuur
lijk Van Gogh, Pieter Ouborg,
Hendrik Chabot, zelfs Breit-
ner. En Willem Hussem. Wil
lem Hussem? Inderdaad.
Toen hij nog leefde, waren het
vooral zijn collega-kunstenaars
en de obers van café De Post
hoorn aan het Haagse Voorhout
die hem kenden. Maar nu blijkt
dat Hussem ten onrechte in de
schemer van de vergetelheid is
geraakt. Het is zoiets als een
boek dat jarenlang ongelezen in
de boekenkast gestaan heeft en
nu ineens zijn inhoud prijsgeeft
omdat iemand toegegeven heeft
aan de onweerstaanbare drang
om het open te slaan.
Hussems boek wordt nu openge
slagen in het Dordrechts Mu
seum, waar een prachtige, chro
nologische tentoonstelling van
zijn werk te zien is. Het is ook
een tentoonstelling die deels let
terlijk te lezen is, want de kun
stenaar schilderde niet alleen,
maar dichtte ook. Hij schreef
schitterende woorden.
Zoals:
'het botwand leeg
het aas verspeeld
ik ga wormen dollen op het pad'.
Den Haag
Willem Hussem werd 74 jaar
oud. Pas drie jaar na zijn overlij
den, maakte het Rotterdamse
museum Boymans-van Beunin-
gen de eerste overzichtstentoon
stelling van zijn werk. Het
Haags Gemeentemuseum had
daarvoor al een drie keer aan
dacht besteed aan zijn oeuvre, in
de vorm van relatief kleine solo
presentaties.
De kunstenaar werd op 29 ja
nuari 1900 geboren te Rotter
dam. Op zijn zestiende verliet hij
die stad, om er een jaar later
weer terug te keren en te gaan
studeren aan de Academie voor
Beeldende Kunsten. Tussen 1919
en 1936 verbleef hij op verschil
lende plaatsen in Frankrijk en
leerde er kunstenaars als Picasso
en Mondriaan kennen die toen in
Parijs werkten.
Maar in 1936 keerde hij met zijn
vrouw en zoon terug naar Ne-
Willem Hussem in zijn atelier 1957). foto dordrechts museum
Compositie in zwart en wit (1965) van Willem Hussem.
derland en vestigde zich in Den
Haag, waar hij een vooraan
staand lid zou worden van de
Haagse kunstscène. De dood van
zijn moeder in 1938 maakte die
pe indruk op Hussem: drie jaar
lang zou hij bijna geen geen
penseel aanraken. Toen had hij
zich al ontwikkeld van een tra
ditioneel en realistisch werkend
kunstenaar tot modernist.
Was Hussem stil blijven staan
bij de traditionele schilderkunst,
dan zou hij terecht vergeten zijn.
Op de tentoonstelling in Dord
recht kan men zien hoe hij in de
eerste jaren van zijn carrière een
verdienstelijk (maar niet meer
dan dat) schilder van stillevens,
portretten en landschappen was.
Die schilderijen waren 'minder
belangrijk in een persoonlijke
zin, minder gedreven en noodza
kelijk', oordeelde zijn vriend en
kunstcriticus Jos de Gruyter.
Maar daarna zou het doorbre
ken, het modernisme. Na de
dood van zijn moeder.
Het was Picasso die hem op net
spoor zette om primitieve beel
delementen te gebruiken in zijn
schilderijen. De oorlogsjaren
(Hussem weigerde lid te worden
van de Kulturkammer; voor de
rest zag hij de fascistische ont
wikkelingen vrij passief aan) ge
bruikte hij om in de beslotenheid
van zijn atelier te werken aan
zijn nieuwe beeldtaal.
Hij maakte kalligrafische teke
ningen, mooie esoterische werk-
jes, waarin hij zijn fascinatie
voor het Zen-boeddhisme kwijt
kon. Het universalistische we
reldbeeld van Zen zou de rest
van zijn leven een wezenlijke rol
in de gevoels- en gedachtenwe-
reld van Hussem blijven spelen.
Daarna volgden de schilderijen,
de abstracte composities, soms
in felle, soms in gedempte kleu
ren. Af en toe leken die schilde
rijen een beetje op Cobra. Dat
vond Hussem niet erg. Want hij
realiseerde zich dat geen enkele
kunstenaar het alleenrecht op
uniciteit had, en dat zijn oeuvre
niet los te maken was van wat
pl Hpre was gebeurd of nog ge-
foto dordrechts museum
beurde.
Er zijn kunstenaar die ineens
een werk maken dat een soort
sleutel wordt, waarin alles ge
zegd wordt en waarin alles be
sloten ligt. Het zwarte vierkant
van Malevich was zo'n werk. In
het oeuvre van Hussem duikt
ook zo'n schilderij op: in 1953
schilderde hij op' een grijswitte
ondergrond van hout een rode
cirkel in de vorm van een losse,
onderbroken lijn. In Hussems
oeuvre geldt dat werk als een
ongekende radicaliteit. De me
dedeling wordt volstrekt gemini
maliseerd en slechts gerelateerd
aan de handmatig getrokken cir
kel.
Het waren woelige jaren, de ja
ren vijftig, waarin de Neder-
landse kunstwereld soms stijf
stond van de opgeklopte schan
dalen. In 1950 kreeg Pieter
Ouborg de .Haagse Jacob Maris-
prijs voor zijn tekening 'Vader
en zoon'. Het was een zeer ab
stracte tekening en de prijstoe
kenning veroorzaakte een enor
me rel. Voor- en tegenstanders
vlogen elkaar in de haren, critici
vonden dat de tekening leek op
de gedachteloze krabbels die
men wel pleegt te maken tijdens
een saai telefoongesprek.
Hussem zou zoiets ook niet be
spaard blijven, toen hij nota be
ne in 1958 dezelfde prijs kreeg
voor zijn tekening 'T.VIH', even
eens een abstract en zeer virtu
oos werk. 'Droevige vertoning',
'lachwekkend geklieder', 'symp
toom van cultuurverwording',
'zinledig gemors met inkt', het
waren slechts enkele kwalifica
ties van kunstcritici die weer
eens de kans hadden om hun
pennen te dopen in vitriool. 'Ge
woon doorwerken. Nergens iets
van aantrekken', zo reageerde
Willem Hussem op de negatieve
publiciteit. Hij wilde er niet aan
ten ondergaan, zoals Ouborg en
kele jaren voor hem bijna over
kwam.
Dat lukte ook. Want in I960
kreeg Willem' Hussem de uitno
diging om Nederland te verte
genwoordigen op de Biënnale
van Venetië in dat jaar. Het zou
zijn belangrijkste tentoonstelling
worden omdat Hussem eindelij-
ke uit het gesloten Haagse
kunstmilieu kon breken en op
internationaal niveau debuteren.
Hij zou bovendien in de jaren
zestig een steeds meer eigenzin
nige stijl gaan creëren, en een
enorme hoeveelheid werken pro
duceren.
Hussem had zijn weg gevonden:
die van het expressief construc
tivisme, met cirkels, lijnen,
rechthoeken en ellipsen. En soms
werd dat werk qua kleurgebruik
bepaald door het alledaagse: na
melijk door de kleuren van de
postzegels die Hussem placht te
verzamelen. Het waren briljante,
Hollands (dat wil zeggen: sober)
aandoende schilderijen, veelal
mager in hun verf zittend, maar
rijk aan vorm en kleur. De mo-
Breda Fotografica 1994 is het
kader en wellicht ook de aan
leiding, de tentoonstelling zelf
is uiteindelijk een op zich zelf
staand overzicht van het werk
van een invloedrijk Ameri
kaans beeldend kunstenaar.
Het gaat om John Baldessari,
geboren in Californië in 1931,
die in De Beyerd in Breda werk
presenteert uit de periode
1980-1994.
Het is voor het eerst dat dit
werk in Nederland getoond
wordt. Ooit was ouder en heel
ander werk te zien in het Ste
delijk Museum in Amsterdam
en in het Van Abbe in Eindho
ven. Baldessari was aanwezig
op de belangrijke over
zichtstentoonstellingen in de
jaren '80 van de eigentijdse
kunst zoals Westkunst, Bilder-
streit en Dokumenta 7, alle in
Duitsland.
Maar dat is allemaal al weer
voorgoed verleden tijd. Zijn
werk heeft zich verder ontwik
keld. Baldessari heeft eigen,
nieuwe wegen gezocht ten aan
zien van wat algemeen gevoeld
wordt als aktueel probleem in
de kunst: het zoeken van nieu
we samenhangen in een werke
lijkheid die in ontelbare frag
menten uiteenvalt. Baldessari
maakt zijn huidige antwoord
zichtbaar in een tentoonstelling
die speciaal en alleen voor De
Beyerd is samengesteld.
Deze tentoonstelling is belang
rijk. Alles bij elkaar functio
neert ze ais een statement van
persoonlijke aard: over de we
reld. over de werkelijkheid,
over de waarneming, over vorm
en inhoud, over die complexe
samenhang van alles tezamen
die wij kunst noemen. Waar het
niet over gaat is of de dingen
mooi of lelijk zijn. Dat is een
deur die gesloten blijft.
Waar het John Baldessari in
ieder geval ook niet meer om
gaat, is om de verhouding tot
de werkelijkheid samen te vat
ten in een enkele gedachte, een
enkel concept. Vijftien jaar ge
leden nog gebruikte hij zijn
fotowerk om conceptuele kunst
te maken. Hij broedde een ge
dachte uit over de werkelijk
heid en vooral zijn waarneming
daarvan en perste die in een
korte tekst. Dat was het werk
van de kunstenaar.
De omzetting tot een vaste,
zichtbare vorm liet hij over aan
een medewerker teneinde van
het persoonlijke handschrift
volkomen af te zien. In het
hoofd van de conceptuele kun
stenaar was de kunst tekst en
geen concreet beeld. Als reini
gingsmiddel heeft de concep
tuele kunst haar dienst gedaan,
maar die tijd is voorbij, ook bij
Baldessari. Meer dan ooit
spreekt hij als persoon via de
vorm en via de inhoud van zijn
werk.
Het is merkwaardig. De figuur
die in het centrum staat van
Breda Fotografica en in wiens
verwaaiing 37 jongere kunste
naars uit groot Los Angeles
hun fotowerk tonen in de nabu
rige Kloosterkazerne, laat re
cent werk zien waarin de foto
helemaal niet zo centraal staat.
John Baldessari maakt beelden
aan de muur, als onderdeel
waarvan de foto behandeld
wordt als een schilderij, soms
zelfs heel letterlijk. Dan schil
dert hij in een foto.
Baldessari maakt een kunst
werk aan de muur dat nog het
meest weg heeft van een colla
ge. Hij combineert foto's, schil
derijen, krijttekeningen en pa-
John Baldessari toont zijn werk in De Beyerd in Breda
foto e. francissen
pier tot een complex geheel van
vormen en betekenissen. Het is
een mozaiek van vormen die
een zelfstandige werkelijkheid
worden met vele lagen. Niks is
daarbij toevallig. Wat Baldes
sari componeert is dat wat hij
wil zien en zodoende nadruk
kelijk zoekt.
Er hangt een dichtbij-opname
van een plant met grote blade
ren, door het bijzondere licht
rood gekleurd. Daarnaast een
foto van een houten, verweerde
zuil met kapiteel die als stut
dient in een stenen doorgang.
De verticaliteit en de horizon-
taliteit zijn wat plant en door
gang aan elkaar binden. Die
parallel wordt op ander niveau
en met andere middelen voort
gezet in de twee kleine schilde
rijen die de foto's linksboven en
rechtsonder flankeren. Op het
ene een torenflat van staal en
glas en daarvoor een high-tech
trein en geen mens te beken
nen. Aan de andere kant de
ouderwetsige, platte schilde
ring van een schoenpoetser die
in een merkwaardige pose, met
handen en voeten op de grond
steunenend, zich opmaakt om
een gezeten heer te bedienen.
Het ensemble wordt afgerond
met een groot wit blad waarop
in een hoek drie anonieme he-
Het is de ene vorm die door
klinkt in de andere, niet nood
zakelijkerwijs en vanzelfspre
kend maar eenvoudigweg om
dat ze door Baldessari bij el
kaar zijn gevoegd. En daardoor
een relatie aangaan. Het ene
beeld spreekt over het andere
in een volgorde die wij als
beschouwer zelf bepalen. Maar
de samenhang is er, onmisken
baar. Er wordt in hoge mate
een activiteit verondersteld om
de diverse niveaus waarop het
werk zich beweegt te betreden.
Een fotocollage van John Bal
dessari is een ladenkast. Elk
deel van wat hij tot collage
monteert, is een Iade waarin
zich een ander fragment van de
werkelijkheid bevindt. Zijn
werk toont een concrete werke
lijkheid, tegelijkertijd kleurt
hij de ervaring daarvan op heel
persoonlijke wijze vooral door
de schikking van zijn mozaiek.
Hij brengt een ruimte aan tus
sen de zichtbare werkelijkheid
en de verbeelding door te ironi
seren en te relativeren, wat na
tuurlijk ook een vorm van com
mentaar is.
Er is ook het gebied van de
formele overeenkomsten: vor
men die op het eerste oog niet
zo heel veel met elkaar te ma
ken schijnen te hebben en el
kaar soms zelfs beconcurreren,
worden in de nieuwe orde van
Baldessari eikaars pendant. Ze
vullen elkaar aan in de nieuwe
betekenis die hij geschapen
heeft. Ze vertellen samen een
eigen verhaal. En zo komen
vorm en inhoud samen in een
wereld die in fragmenten ge
monteerd is aan de muur. Elke
lade is afzonderlijk leesbaar en
tegelijk deel van een grotere
betekenis.
In sommige gevallen is die be
tekenis uitgesproken maat
schappij-kritisch van aard. In
de kleine tussenzaal zien we
een ondersteboven gehangen
foto van een een negerbeeldje
dat dient als drager van een
schaal. Een decoratief stuk dat
in de verleden, koloniale tijd
schaamteloos kon worden ge
maakt. Dwars boven op die
foto heeft Baldessari de foto
geplaatst van een zwart kind,
schamel gekleed, dat van ieder
een verlaten op de rauwe aarde
ligt te sterven. De beelden van
de hel in Rwanda hebben we
niet eens nodig om te huiveren
bij zoveel onmenselijkheid. Het
commentaar van Baldessari ligt
niet alleen in elk van die foto's
apart maar ook in deze, speci
fieke ordening. Door de onder-
Door Frits de Coninck
ste foto staande te tonen en de
bovenste liggend werkt de on
derste als een sokkel. Het is dat
koloniale verleden dat de Afri
kaanse werkelijkheid van nu
schraagt.
Baldessari gaat verder. Op de
tegenover liggende muur heeft
hij een uitsnede neergehangen
van een sterk uitvergrote kleu
renfoto van een patserig men
senpaar in hun zwembad. Hij
heeft het fragment zo uitgesne
den dat alle snel verdiende wel
vaartstrofeeën onze aandacht
trekken. De man met Rolex-
horloge, gouden ketting en vet
te zegelring, in gesprek met een
draadloze telefoon. Baldessari
heeft het gezicht weggeschil-
derd, wat de anonieme man tot
een type maakt. Daarnaast in
het zwembad een juffrouw die
even niks is als die Mr. Nobody.
Ze is zo te zien niet meer dan
haar opgepompte siliconenbor-
sten. Aan de rand van het eigen
zwembad een duur drankje en
een zonnebril.
In de hoek van de zaal de derde
foto, getiteld 'Telephone (for
Kafka)'. Een oude zwart/wit
foto van een man met wijd
opengesperde ogen, van schrik,
verbazing ontzetting De we
reld die Baldessari toont, is een
wereld die hij schept met alle
middelen die een kunstenaar
ten dienste kunnen staan. En
dat zijn er meer dan wat tradi
tioneel tot het gebied van de
fotografie behoort.
Breda Fotografica: John Bal
dessari in De Beyerd in Breda,
tot en met 11 september.
DINSDAG 2 AUGUSTUS 1994 DEEL
Van onze rtv-redactie
Hilversum - Een politieserie die genoemd is naar de
herdershond die de hoofdrol speelt, een grappige variant.
Zijn naam: Kommissar Rex. „Hij is slim, kent geen vrees
en doet alles voor zijn maat", zo beloven de Duits-Oosten
rijkse producenten.
In Wenen zijn de opnamen van
de reeks, die de Vara in het
najaar op het scherm brengt,
een tijdje geleden voltooid.
Daarvoor had Rex een gede
gen scholing achter de rug.
Ervaren dierentrainers uit
Hollywood hebben de Duitse
herdershond de kneepjes van
het vak bijgebracht: Teresa
Ann Miller nam eerder een
herder en een Sint-Bernhards-
hond onder handen voor de
komische films 'K9' en 'Beet
hoven'. Haar collega Gayle A.
Phelps deed hetzelfde met de
wolven in 'Dances with Wol
ves'.
Kommissar Rex wordt naast
acteur Tobias Moretti als in
specteur Richard Moser inge
zet bij de bestrijding van de
misdaad in Wenen. Hij kent
zijn taak als geen ander, of hij
een schuilplaats besnuffelt of
misdadigers zijn tanden laat
zien tijdens een imponerende
grom.
De nieuwe Duitse krimi telt 28
afleveringen van drie kwar
tier, voorafgegaan door een
extra lange episode van twee
uur.
tieven zweefden door het vlak,
beweging werd ritme en ritme
werd metafoor voor het denken
van de kunstenaar.
Vanaf 1961 tot aan zijn dood
schreef Hussem maar liefst veer
tien dichtbundels. Net als in zijn
schilderijen en gouaches streefde
de kunstenaar naar een maxi
mum aan zeggingskracht door
middel van een minimaal woord
gebruik.
Tegen het einde van de jaren
zestig, toen de schilderkunst als
allesoverheersende expressie
vorm had afgedaan, kende Wil
lem Hussem nog eenmaal- een
hoogtepunt in zijn oeuvre. Na
het expressief constructivisme,
introduceerde hij de geometri
sche abstractie in zijn werk. De
vormen werden strakker, het
handschrift van de kunstenaar
raakte op de achtergrond. In die
tijd zou hij ook zijn geometri
sche plastieke vervaardigen, ge
stapelde vormen van rechthoe
ken en cirkels.
Op 21 juli 1974 overleed Willem
Hussem te Den Haag. Hij was al
geruime tijd ziek en moest na
een operatie zijn linkeroog mis
sen. De kunstenaar wist op een
bepaald moment dat hij dood
zou gaan. Hij schreef dat ook op,
enkele maanden voor zijn over
lijden:
'we gaan
we gaan verder
het afscheid tussen ons in'.
:'Tussen schrift en leegte', over
zichtstentoonstelling van Willem
Hussem. Dordrechts Museum, Mu
seumstraat 40. Tot 28 augustus.
Di-za 10-17 uur, zo 13-17 uur.
Van onze rtv-redactie
Hilversum - RTL5 zet een streep door de dagelijkse rubriek
'Sportnieuws'. De nieuwe programmering van deze zender
waarin het accent ligt op films op prime-time, verdringt dit
magazine in september.
Bovendien is ervoor gekozen sport weeer te integreren in het andere
nieuws. Voortaan verwerkt RTL4 een royale hoeveelheid sport in het
late nieuwsbulletin. In de nieuwsflitsen van RTL5 is uiteraard
ruimte voor sportactualiteiten.
Op 3 januari ging 'Sportnieuws' van start onder eindredactie van de
inmiddels overleden Henk Terlingen, die daarvoor het magazine
'Week X/Week Y' deed. Het programma kreeg een plaatsje pal voor
het 'Sportjournaal' van de NOS, maar wist niet echt te scoren:
grofweg 150.000 tegenover 800.000 kijkers.
Delft (anp) - De beeldend kunstenaar Jan Schoonhoven is
zondag in zijn woonplaats Delft overleden. Hij is tachtig jaar
geworden. Dat heeft zijn schoondochter meegedeeld.
Schoonhoven was vooral bekend
om zijn reliëfs en tekeningen. In
diverse Nederlandse musea is
werk van hem te zien, met name
in het Stedelijk Museum in Am
sterdam. In 1984 wijdde het
Haags Gemeentemuseum een
tentoonstelling aan het werk van
Schoonhoven. In datzelfde jaar
werd de kunstenaar onderschei
den met de David-Roëllprijs.
Schoonhoven hoorde min of
meer bij de NUL-groep. NXJL
deed zich te goed aan de con
sumptie-maatschappij, gaf toe
aan reclame en genoot van tech-
FILMS
GOES
- Grand Theater
20 u. The Beverly Hillbillies.
HULST
- De Koning van Engeland
14 u. De Aristokatten.
14 u. Duimelijntje.
19 en 21.30 u. The Getaway.
21.30 u. Intersection.
14, 19 en 21.30 u. The Flintstones.
14 en 19 u. Beverly Hillbillies.
14, 19 en 21.30 u. My father the
hero.
19 en 21.30 u. Striking distance.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. Basic instinct. s
OOSTBURG
- Ledel theater
14.30 u. Ferngully.
RENESSE
- Dorpshuis
19en21.30u. Striking distance.
TERNEUZEN
- Luxortheater
14 u. Striking distance.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
19 en 21.30 u. Flintstones.
- Alhambra 2
19 en 21.30 u. Striking distance.
- Alhambra 3
19 en 21.30 u. The Beverly Hillbil
lies.
- Alhambra 4
19 en 21.30 u. True romance.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal I - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Naked gun 3.
Zaal 2 - 20 u. Philadelphia.
14.30, 17 en 22.30 u. Dream lover.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Lightning Jack.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Getaway.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Flintstones.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Eight seconds.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Robocop 3.
Zaal 9 - 14.30 en 17 u. Free Willy.
20 en 22.30 u. Blink.
Zaal 10 - 14.30, 17 en 22.30 u.
Silence of the hams.
20 u. Shadowlands.
Zaal 11 - 14.30, 17 en 20 u. Aris-
tocats.
22.30 u. Intersection.
Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
On deadly ground.
nologie. De kunst was vaak ook
wat verveeld, laconiek of melig.
Schoonhoven verdiende tot zijn
pensionering in 1979 de kost als
ambtenaar bij de PTT. De keuri
ge en precieze ambtenaar
Schoonhoven stond haaks op de
kunstenaar. Die was in de jaren
dertig al met wild expressionis
tisch werk begonnen. De PTT-
ambtenaar en de kunstenaar
kwamen met elkaar in conflict
toen Schoonhoven zijn naakte
lichaam liet volschilderen door
zijn Japanse collega Kusama en
zo pontificaal in de krant ver
scheen.
Zaal 13 - 14.30 en 17 u. Thumbe-
lina.
20 en 22.30 u. Geronimo.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Bad girls.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Police academy 7.
Zaal 16 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Beverly Hillbillies.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Pelican brief.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Escape from Absolom.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Serial mom.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Ace ventura pet detective.
Zaal 21 - 14.30 en 20 u. Gettys
burg.
Zaal 22 - 14.30 en 17 u. Getting
even with dad.
20 u. Schindler's list.
BRUGGE
- Kennedy Komplex
14.30 en 20 u. Getting even with
dad,
14.30 u. Ace ventura: pet detective.
20 u. Dream lover.
14.30 u. Beverly Hillbillies.
20 u. Remains of the day.
14.30 u. Duimelijntje.
20 u. Shadowlands.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Escape
from Absolom.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. ^Seconds.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Lightning
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Serial
mom.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Bad girls.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The
Flintstones.
22.30 u. Silence of the hams.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The
getaway.
14.30, 17 u. Getting even with dad.
22.30 u. Ace ventura.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed
dings a funeral.
20 u. Police academy 7.
14.30 en 17 u. The Aristocats.
22.30 u. Dream lover.
14.30, 17, 20 u. Naked gun 33 1/3.
20 u. Shadowlands.
20 u. Schindler's List.
KNOKKE
- Beverly screens
15, 17.30, 20 en 22.30 u. The
Flintstones.
20 en 22.30 u. Four weddings and
a funeral.
15 en 17.30 u. Getting even with
dad.
15 en 17.30 u. De Aristokatten.
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Eight
seconds.
20 en 22.30 u. Getaway.