Week nd Het getemde monster in Eperlecques Zes graven langs het voortrazend verkeer DE STEM Deze zomer wordt in De Stem uitgebreid aandacht besteed aan de gebeurtenissen van vijftig jaar geleden die uiteindelijk leidden tot het einde van de Tweede Wereldoorlog. We volgden daarbij de marsroute van de Canadese en Poolse troepen. Het waren die legers die op 17 september '44 bij Overslag in Zeeuws-Vlaanderen Zuid-West-Nederland als bevrijders binnentrokken. Vandaag kijken we rond in Noord-Frankrijk waar de bunker van Eperlecques het verhaal van de VI en V2 vertelt. Niemand wist wat de Duitsers in het bos aan het doen waren Wie het waagde een kijkje te nemen, werd zonder pardon neergeschoten Voorbj is het met het spreelwoordelijke 'Haage bakkie' van ve bluf, naar weinig inhoud. Het kopje van hof- <n regeringsstad raakl boordevol. Het er na h«t andere opzimbarende mammoet-gebouw wor de grond uit gestampt, groeit een nieuw centrii in Den Haag. De stad krijgt zowaar een skyline. ZATERDAG 30 JULI 1994 Door Rein van der Helm en Romain van Damme mlrnl De indrukwekkende betonnen kolos. 'Het monster van Eperlecques'. Onwillekeurig houden we in. Voor ons ligt eenenveertigduizend kubieke meter beton. De bunker van Eper lecques. Het ligt daar als een aangeschoten stuk wild. Vol met scheuren en gaten. Onschadelijk gemaakt door talrijke bommen. Bewusteloos in het water. Het is warm met kippe- vel. Onzin natuurlijk, maar toch. Die dreiging is er blijven hangen... Alsof ieder moment de tweeëneen- halve meter dikke deuren van be ton kunnen opengaan. Ruim baan makend voor weer een veertien meter lange V2. Toen hèt ultramo derne wapen van de Duitsers die uiteindelijk tijd tekort kwamen om de techniek te vervolmaken. Het monster van Eperlecques spuwde nimmer vuur. Van 27 au gustus 1943 tot 25 augustus 1944 werd de bunker gebombardeerd door 1287 bommenwerpers die 7054 bommen met een gewicht van 3682 ton op de betonnen klomp gooiden. Het was niet genoeg om de bunker met de grond gelijk te maken. Ruim eén halve eeuw later is de bunker dè toeristische attractie van de streek. Sinds 1985 een door de Franse regering erkend historisch monument. Goed verstopt in het bos bij Eperlecques, een vlek in het mistroostige Noordfranse land tus sen de wat grotere plaatsen St. Omer en Watten in het land van Picardië. Blockhaus heet het in het Frans. Het staat geschreven op driehoeki ge verwij sbordj es die wat slordig op verschillende hoeken en krui singen zijn weggezet. Blockhaus 300 meter wordt even later gevolgd door Blockhaus 700 meter. Een bochtig landweggetje voert ons uit eindelijk tot bij de ingang. Niets doet hier vermoeden dat we er straks oog in oog staan met tienduizenden kubieke meters be ton. De entree is sober. Het onver mijdelijke souvenirwinkeltje en een televisiescherm waarop continu de geschiedenis van de VI en V2 te zien is. Hubert Megille is er de hulpvaardi ge directeur. Binnen een mum van tijd zijn we in het bezit van talloze gidsen en folders. Musea genoeg in de omgeving. Op gedetailleerde kaarten tekent de directeur een route uit. „Als je die volgt, kom je langs de belangrijkste musea. Dan weet je alles over de VI en V2. Geloof maar dat je hier op een historische plek staat." In Eperlecques ligt het verleden in de tegenwoordige tijd. Op 22 de cember 1942 geeft Hitier het bevel om twee bunkers voor het lanceren van de V2's te bouwen. Gelijktijdig moest daar een fabriek voor de aanmaak van vloeibare zuurstof aan vastgebouwd worden. Deze brandstof voor de raketten was te gevaarlijk om te vervoeren. Pro- duktie bij de afvuurplaats lag dan het meest voor de hand. Een van die bunkers moet in het Pas-de-Ca- lais verrijzen. Een week later komt een team van Duitse specialisten naar Noord-Frankrijk en wijst Eperlecques aan als meest geschik te plek voor de bouw van de lan- ceerinstallatie. Volgens de Duitsers een ideale plek. Niet al te ver van Engeland, terwijl het toch niet te dicht bij de zee ligt. Een goed bereikbare plek omdat er een spoorweg, een kanaal en goed ontwikkeld wegenstelsel zijn. Bovendien is er een groot bos dat al te nieuwsgierige blikken kan tegen houden. Begin '43 bereidden deskundigen de bouw van de bunker voor. Ze hadden ervaring opgedaan in het in 1936 gebouwd studie- en testcen trum Peenemünde aan de Baltische kust. Zes jaar waren de Duitsers toen al bezig met het ontwikkelen van wapens die functioneren op basis van vloeibare brandstof. Dat team stond destijds onder leiding van W. Dornberger die later asssis- tentie kreeg van W. von Braun. In tien jaar tijd, van 1930 tot 1940, werden de wapens ontwikkeld. De VI en V2 werden uiteindelijk ope rationeel. De VI was eigenlijk een vliegende bom van ruim acht meter lang, 5,39 meter breed en geladen met 850 kilo springstof. De VI bereikte een snelheid van 650 kilo meter en kon een afstand tot 300 kilometer overbruggen. Een moordend wapen. Vanaf juni 1944 tot maart 1945 werden in totaal 22.384 Vl's afgeschoten. Van dat aantal waren er 10.492 ge adresseerd aan Engeland. Een flink deel daarvan kwam van in totaal 40 lanceerbases in Noordwest- Frankrijk. De rest werd in een later stadium van de oorlog richting Antwerpen gestuurd, vooral vanuit Nederland. Ongeveer 59 procent was raak. De overige bommen ontploften te vroeg of kwamen nauwelijks van de grond. In de hal van het mu seum moeten de bezoekers er har telijk om lachen. Vijftig jaar later is het op een televisiescherm dan ook een komisch gezicht. Als in een slapstickfilm. De bom wordt gelan ceerd en vernietigt even later bijna de eigen lanceerinstallatie. Het had een act van Laurel en Hardy kun nen zijn. Eperlecques lachte in 1943 niet. Niemand wist wat die Duitsers daar in het bos aan het doen wa ren. De plaatselijke bevolking dacht dat er een gigantische elec- triciteitscentrale gebouwd werd. Het was ten strengste verboden om maar in de buurt van het bos te komen. Wie het waagde toch een kijkje te nemen, werd zonder par don neergeschoten. Dag en nacht werd er gewerkt aan de bouw van de 'Kraftwerk Nord West', de naam die de bunker van de Duitsers kreeg. Om in vakter men te blijven, de oplevering was gepland voor 31 oktober 1943. On geveer 3000 arbeiders moesten dat voor elkaar krijgen. Het waren vrijwilligers en leden van de 'dienst verplicht werk' (Service Travail Obligatoire). De geallieerden hadden ech ter snel in de gaten dat de Duitsers in Eperlecques 'iets bijzonders' aan het bouwen waren. Op 16 mei 1943 werd door de RAF luchtmacht de eerste luchtopnamen gemaakt. Maar al dat beton maakte de geal lieerden niet veel wijzer. Deson danks besloot Winston Churchill op 29 juni 1943 om Eperlecques te bombarderen. Bijna twee maanden later, 27 au gustus, begonnen 185 vliegtuigen om 18.45 uur aan het eerste bom bardement. In een uur tijds werden er 366 bommen van elk 1000 kilo op het complex gegooid. Die bom men vielen vooral op het noordelijk gedeelte. Daarbij werden veel ar beiders gedood. Tot 7 september volgden er dat jaar nog vier bom bardementen. Op weg naar de bunker kruist ons pad een bom. '500 kilo zwaar en niet geëxplodeerd' staat er in de gids. 'Maar nu wel ontmanteld' is de volgende geruststellende zin. De bom ligt langs de 'Vlaggenallee'. Eén van de paden waar langs de arbeiders naar de werkplek liepen. De vlaggen zijn een eresaluut aan de landen die de arbeiders 'lever den'. „Ontsnappen was niet mogelijk", zegt directeur Hubert Megille. „De bewaking was enorm. Langs de paden stond metershoog prikkel draad. Als je daar overheen raakte, op zich al een wonder, moest je nog altijd door het bos. En daar liepen honden. Die hadden je meteen in de gaten." De bombardementen weerhielden de Duitsers er niet van verder te gaan met de bouw van de giganti sche bunker. In november waren er genoeg krijgsgevangnen uit Rus land, Joegoslavië, Polen en Tsje- choslowakije overgebracht naar Noord-Frankrijk om er verder aan de bouw van de bunker te werken. Ook enkele Nederlandse en Bel gische gevangenen moesten mee helpen. De Duitsers treurden om het ver lies van het noordelijk deel van het complex. De bouw van een vloeiba re zuurstoffabriek moest het leed verzachten. Die vloeibare zuurstof werd gebruikt als ontbrandingsstof voor de V2. In 1942 werd dat wapen voor het eerst met succes gelanceerd. Een echte sluipmoordenaar, veel verwoestender dan de VI. Twaalf ton zwaar, goed voor een topsnelheid van 5472 kilometer per uur en met een reikwijdte van 270 tot 350 kilome ter. Tijdens de oorlog werd op 8 september 1944 de eerste V2 op Parijs afgeschoten. Het grootste deel van de in totaal 3170 afge schoten V2's was echter bestemd voor Londen (1403) en Antwerpen (1664). De cijfers komen uit luidsprekers die overal in het bos rond de bun ker staan opgesteld. Drietalige luidsprekers. Het Nederlands komt uit de groene knop. Als we de bocht omgepraat worden, staan we plotseling voor de indrukwekkende grijze muur waarachter de vloeiba re zuurstoffabriek schuil gaat. On gelooflijk. Wat is hier allemaal ge beurd? De luidspreker: het gedeelte van de muur die u ziet is 75 meter lang, 35 meter breed en 22 meter hoog. In de grond zit nog eens 11 meter. Dit is slechts eenderde van de bunker die de Duitsers wilden bouwen. Met alle bijgebouwen meegerekend had de bunker 92 meter lang moe ten zijn, 75 meter breed en 28 meter (zichtbaar) hoog. Goed voor honderdtwintigduizend kubieke meter gewapend beton! Zover is het nooit gekomen. De bombarde menten waren effectief genoeg om het bouwproces zodanig te vertra gen dat er nooit een V2 gelanceerd is. Vijftig jaar later mogen de bezoe kers naar binnen. 'lüeed u vooral warm aan' staat er waarschuwend in het boekje. In de bunker is het koud en vochtig. Als in een griezel film. Door de bommenkraters groeien nu planten en bomen. Ze doen hun best de betonnen kolos een wat vriendelijker aanzicht te geven. Maar het blijft een monster. Het moet er plotseling on. aards stil geweest zijn. Na een bloedige strijd van zeventig dagen ga. ven de Duitsers Normandië op Ze trokken zich terug of lieten zich gevangen nemen. Het Canadese leger en de zwaar getroffen Poolse pantserdivisies kregen na de slag om Norman- dië enkele dagen rust. Inmiddels waren de Amerikanen en Fran- sen vanuit Zuid-Frankrijk be gonnen aan een opmars. Via het Rhónedal trokken ze naar het noorden. Eind augustus namen de Cana dezen bij Elbeuf, een voorstadjt van Rouen, de posities van de Amerikanen over. Een belang, rijke plek, want daar verdedig den de Duitsers de Seine. Ook hier werd hevig gevochten en waren de verliezen aan beide kanten groot. Duizenden solda ten vonden in deze streek de dood. Langs de weg naar naar Elbeuf liggen er zes begraven. 'Voor ons gestorven' staat er op een eenvoudig monumentje. Zes graven voor drie Schotten en drie Canadezen langs een weg vol voortrazend verkeer. In Elbeuf zelf herinnert vijftig jaar later vrijwel niets meer aan die gruwelijke oorlog. Oude kerkjes lijken de strijd tegen moderne flatgebouwen en kan toorcomplexen langzaam maar zeker te verliezen. Ongetwijfeld zal het niet lang meer duren of Elbeuf en Rouen reiken elkaar de hand, verbonden door een industrieterrein, waar gant Renault domineert. Rouen, de historische hoofdstad van het vroegere hertogdom Normandië, werd op 29 augus tus 1944 door de Canadezen heroverd. Via een pontonbrug over de Seine bereikten ze de stad. De Duitsers trokken zié terug naar de Kanaalhavens Le Havre, Calais, Boulogne en Duinkerken. Het gaf de Canadezen de gele genheid Dieppe in te nemen. Een naam, die in Canada mei verbittering uitgesproken werd. Immers, op 19 augustus 1942 mislukte een geallieerde lan ding, die als de zogenaamde 'raid' op Dieppe in de geschie denisboeken staat. De verliezen aan Canadese kant waren enorm. Eind augustus 1944 konden de Canadezen tot eigen verbazing Dieppe zomaar binnenwande len. De Duitsers wachtten de aanval niet af en trokken naar het noorden. Een belangrijke winst voor de geallieerden, die er plotseling een onbeschadigde haven bij hadden. Op hun tocht door Noord- Frankrijk kregen de Canadezen er nog een taak bij. Het oprui men van de VI en V2-lanceerin- stallaties. Sinds 13 juni 1941, een week na D-day bestookten de Duitsers vanuit deze streek ■het zuidwestelijk deel van En geland en Londen met Vl's. Die vliegende bommen werden later vooral vanuit Nederland ook richting Antwerpen afgevuurd. Door Rinze Bmdsma D e ambities van D Hag barsten de du drtxwerken uit. U: groien tot kantore sta, tot 'brainpo: zeis, tot meest repr! sentatieve en /eelzijdige nieui bouwlocatie vn Nederland. Residentie maat zich op voor volgende eeuwDe Residentie ga de concurrentiemet de rest van wereld aan. Dt soort gezwolh slogans. Wat bescheideer is ook te lezr waarom die mbitieuze aanp< hard nodig wa. Dat voor de bi: nenstad een geoelig functieverli dreigde. In rodere bewoordinge het was in he centrum van D( Haag een treuig rommeltje gewo den. De finanieel armlastige g meente had hestadshart laten ve slonzen. Dat verandertnu, in hoog temp En voor het gnotste deel met cei ten van beleggrs en het Rijk. Del Haag Nieuw lentrum kreeg ve| het kabinet d status van groo schalig sleutsproject. De tota kosten van demetamorfose bedr; gen 2,7 miljad gulden. Er korl 300.000 m2 aa kantoren bij, 12(| woningen, 12COOO m! aan winkel horeca, thealrs en andere pi blieksfuncties Het kost het Rr 300 miljoen n de gemeente 2C miljoen. Privte partijen moetij minstens 2,1 riljard opbrengen. De afgelopei jaren werden nieuwbouw vn de Tweede Kam< voltooid (eenóndingrijke integn I tie van nieu' met bestaand) e nieuwe miniseries, het laatst d; van VROM, nast het Centraal StE tion (CS). He nieuwe stadhuis/b bliotheekcomlex is in verregaand staat van boiv. Eind dit jaar moi het grote, sjerwitte gebouw aa' het Spui klar zijn en heeft De- Haag eindelk weer een stadhui in de binnentad: op de plek waE het eigenlijkrond 1918 reeds ha moeten verrijen. Maar er koit veel meer. Op hd beperkte gehad tussen CS/Babylo en Nieuwe Rrk zal rond de eeuw wisseling ee: groot aantal opzierf harende niawbouwprojecten d lucht in bruen. Den Haag ligt n al aardig o de schop, maar ht eentrum zaléén grote verzamelin van bouwpiten worden. Daar tus sendoor moten, naast het CS en i ue Grote Mrktstraat waar de groi te warenhuien aan liggen, ook no eens twee fote tram- en verkeer funnels dio de grond in ploegen. e Hofsta krijgt eindelijk ee lodern, oihoogrijzend centrum Haagse besuurders proeven alvas hoe het word City op de tong ligt. De bouw an het nieuwe stadhui had in allepzichten veel voeten i: °e aarde. Het leek in de jare: tachtig neizo te gaan als een halv eeuw daaioor. Na tientallen jare: van discusies, plannen maken e: es'uitelo6heid werd, mede ui Seldgebre, ver van het centrun ussen Jaastraat en Schevenings osjes ee: stadhuis gebouwd. Eeil ®hjk corplex, dat nooit in voll S rie wed afgebouwd. Er kom en klaiiek-moderne woonwijl °or in dplaats, naar ontwerp vai ntcardo bfill. e ^ocal politiek werd er in d eu tactig door verscheurd, wet ouders struikelden erover ei 'noesten aftreden, de bouw wen raag en lag een tijdlang stop

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 18