'TV-kijker
raakt
overbelast'
DE STEM
Vier maal in huwelijksbootje
Fatale passie voor mysterieus meisje
Cindy Crawford over
mode en schoonheid
Afscheid op BBC van
Martina Navratilova
UIT gids
ette sportdag
IJzendijke
ar Fagelstraat
strijd op
itbaltoernooi
KAARTINGEN
Wielercomité
Duits media-rapport:
'BadBoy Bubby' gevoelig en bizar
Schilderijen
wachten op
eigenaar
ERDAG 28 JULI 1994
vogel: M. van Steenbergen, twee-
de hoge vogel: J. Platschorre
Zorgvlied; eerste zijvogel: J. Rep^
kes, Victoria; tweede zijvogel: J
Vermeule, derde zijvogel: P. Van
Dijck, vierde zijvoge): J. Doens
Victoria; grootste aantal (7): j'
Doene, extra vogel: P. Repkes.
's-Heerenhoek VIOS, 49 schut,
ters. Wip 1: eerste hoge vogel; E
Maat, eerste zijvogel: C. Stoutha-i
mer, beiden Zorgvlied, tweede
zijvogel: J. Molhoek, Juliana; der
de zijvogel: J Doene, Victoria
vierde zijvogel: W. Nije, Zorgv.!
lied. Wip 2: eerste hoge vogel: C
Stouthamer, Zorgvlied; tweede
hoge vogel: H. van de Dries
Eensgezindheid; eerste zijvogel:
H. Moison, VIOS; tweede zijvoge]
P. Vette, Concordia; derde zijvo^
gel: J. de Jonge, vierde zij vogel: p
Vette, trofee: E. Maat.
Hulst - Zaal De Lieve, 27 perso
nen. Jokeren: 1. Th. Kints, 2.
mevrouw Lernhout, beiden St.-
Jansteen; 3. R. de Kort, Clinge.
1 wordt zaterdag 30 juli op eei
endijke een groots opgezetti
nisatie is in handen van d
'n samenwerking met verschil
als de plaatselijke voetbalvereni
ging houden zaterdagmidda
een toernooi. De wisselbekei
zijn beschikbaar gesteld
modehuis Viviane. Het einde val
deze toernooien staat geplan
om 17.15 uur.
Deze sportdag krijgt zaterdag!
vond een vervolg, want vani
17.30 uur houdt het wielercomit
een dikke bandenwedstrijt
Start en aankomst is in d
Handboogstraat. Het parcour
voert de renners door de Schut
tersstraat, Gaaipersstraat ei
Handboogstraat. Deelname
voor iedereen mogelijk en er za
bij voldoende deelname in vei
schillende leeftijdsgroepen wor
den gestart. De schuttersclub be
gint om 18.45 uur met een schie
ting op de liggende wip.
Het sportieve gedeelte van dezi
eerste IJzendijkse sportda
wordt besloten met een trimloop
georganiseerd door de Triathlon
vrienden. De afstanden zijn 1,1
4,8 en 9,6 kilometer. De inschrij
ving is voor de jeugd gratis, voa
de senioren zijn de kosten vie
gulden.
Om 21.00 uur worden de win
naars dan gehuldigd door me
vrouw C. Bolijn-Hertzbergei
wethouder van sportzaken. Zo
wel de deelnemers als de bezoe
kers zullen trouwens de inwen
dige mens prima kunnen verster
ken. Er is een tap en barbecui
opgesteld. De muziek wordt ver
zorgd door Johnny Groosman.
„We hopen natuurlijk op prim:
weersomstandigheden, maar w
hebben een tent tot onze be
schikking indien de weergoden
e ons in de steek laten. Ik hoop dal
we er met zijn allen, organisato-
e ren en deelnemers, een fantas
tische dag van kunnen maken,
besluit Johnny de Maertelaere
e die rekent op veel deelnemers
zowel van binnen als buiten IJ
zendijke.
swerk van de stichting Thuiszorg
met ingang van 11 augustus van
elweg in Oostburg.
5 is de afdeling Gezinsverzorging van
stigd. „De hulpverlening van kruis-
n dus in de toekomst efficiënter
e van Thuiszorg weten,
irtvarend gebouwd aan het nieuwe
Het personeel gaat daar 5 augustus
nder het personeel leverde De Tragel
iet kruiswerk en de gezinsverzorging
ugustus. Het nieuwe telefoonnummer
>500, dat van de gezinsverzorging 's
andag 15 augustus tevens het nieuwe
5e editie van het campingvoet-
et zijn de deelnemers van de
ingeland. Met nog drie speelda-
spannend in de beide poules en
ord te zeggen over de finalisten.
ie neschuur op het programma
al Zonneweelde pakte met het
>k kleinst mogelijke verschil de
jn volle buit. Panneschuur her-
ng pakte zich een dag later en
de won met ruime cijfers van In-
1 ternationaal, dat eerder de
buit deelde met Nieuwvliet.
ie UITSLAGEN
A poule: Zeebad-'t Gemaal 1-j-
Waag/ter Wilgen-Vrije Pomp 0-3-
[}e Nooitgedacht-Zeebad 5-0.
pr B poule: Zonneweelde-Panne-
schuur 1-0. Internationaal-Pan"
n- nesehuurO-3.
Hun^lrbPaC?lt.ime 111 de f0Ute h0ek-
dronk veel, ik had veel vriendjes."
Jip Wijngaarden, actrice
Van onze correspondent Frans Wijnands
Bonn - De televisie is al lang niet meer het familie-medium
dat het in de begintijd even was. Televisie integreert de
kijkende samenleving niet langer, maar verdeelt de kijkers in
twee groepen: zij die gericht kijken en steeds beter geïnfor
meerd zijn. En zij voor wie die veelsoortige, diepgravende
(achtergrond)informatie te moeilijk is en die dus steeds
minder weten. Deze kijkers stellen zich tevreden met opper-
•lakkige nieuwsbeelden en laten zich voor de rest gemakkelijk
verleiden door het enorme ontspanningsaanbod op de (com
merciële) tv. De kloof tussen die twee groepen wordt veront
rustend groter.
De Duitse oud-Bondspresident
Richard von Weizsacker nodigde
kort voor zijn aftreden een aan
tal media-experts uit voor een
ronde-tafelgesprek. Tien jaar na
de komst van de commerciële
televisie bleek het kijk-land-
schap ook in Duitsland totaal
veranderd. Op onderdelen -
waar geweld en sensatie in het
spel zijn - zelfs zorgwekkend.
Von Weizsacker vroeg om een
rapport over de 'toestand van de
televisie'. Een van de acht op
stellers is prof.dr. Jo Groebel,
hoofd van de afdeling Massa
communicatie en public rela
tions van de faculteit Sociale
wetenschappen aan de Universi
teit van Utrecht.
De Duitse pers heeft het rapport
kritisch, eerder negatief dan po
sitief ontvangen. Er wordt van
gemeenplaatsen en open deuren
gesproken. Dat de belangrijkste
conclusie is dat er snel een Me
dia-raad moet worden ingesteld
die het programma-aanbod con
stant in de gaten houdt, onder
zoekt en ter discussie stelt, geeft
zelfs aanleiding tot lichte spot.
Daarnaast bepleiten de experts
de instelling van de 'Stichting
mediatest'; een soort consumen
ten-organisatie Want de invloed
van de kijkers op de geboden
programma's mag best wat gro
ter, vinden zij.
De financiering van de publiek
rechtelijke omroepen ARD en
ZDF moet politiek-onafhanke-
lijk gewaarborgd zijn; anderzijds
moet het bij private zenders mo
gelijk worden dat deelnemers
meer dan 50% van zo'n zender
in handen krijgen.
Door het informatie-aanbod op
de televisie loopt de kijker het
nsico overbelast te raken. Er is
te veel aanbod. Bovendien wordt
het van snel tot sneller gepresen
teerd Daardoor ontstaat een
verwarrende onoverzichtelijk
heid. Zelfs mensen die door stu
die of beroep - zoals journalisten
- geroutineerd deze (achter-
grond)nieuwsprogramma's vol
gen. hebben soms moeite om de
goede selectie te maken. Voor
het gros van de kijkers - en zeker
voor de lager geschoolden - ont
staat de wat paradoxale situatie
dat het toenemende nieuwsaan
bod leidt tot minder weten: veel
mensen laten het .nieuws voor
wat het is, en vluchten in het
grenzeloze aanbod van (oude)
films, gemakkelijke series, ont
spanning en sport.
Teruggrijpend op 1992 geeft het
rapport enkele cijfers: op een
willekeurige doordeweekse dag
besteedden de publiek-rechtelij-
ke ARD en ZDF meer dan 400
zend-minuten aan (achter-
grond)nieuws; ongeveer 40% van
de zendtijd. De verst reikende
private zenders Sat 1 en RT1
kwamen tot 250 minuten; bijna
20% van de beschikbare dag
zendtijd.
In z'n algemeenheid wordt de
serieuze informatie verdrongen
door de sensatie, het negativis
me, het zoeken naar schandalen
en het belachelijk maken van de
politiek. Een groot deel van de
(Duitse) kijkers is voor politieke
berichtgeving nauwelijks nog
bereikbaar.
Al zijn de politici daar zelf me
de-schuldig aan, meent hoofdre
dacteur Klaus Bresser van het
ZDF-nieuws: „Politici willen de
kijkers met veel omhaal van du
re woorden zeggen wat ze eigen
lijk zouden moeten zien". De
Neurenbergse communicatie
deskundige Winfried Schulz
doet daar nog een schepje bo
venop. Door de enorme toename
van het informatie-aanbod be
staat volgens hem het gevaar
voor 'oriënteringsproblemen',
'radeloosheid' en 'wantrouwen'
wat tot politieke vervreemding
kan leiden.
Zeer bezorgd zijn de experts
over het dominant op het tv-
scherm aanwezige geweld. In
talloze variaties.' van schokkende
nieuwsbeelden tot gruwelijke
speelfilmscènes. Die lawine van
geweld, op elk uur van de dag en
in de meest uiteenlopende pro
gramma's, leidt tot gewenning
en afstomping bij veel kijkers.
Dat geweld verbonden is met het
lijden van de slachtoffers reali
seren veel mensen zich niet eens
Van onze rtv-redactie
Cindy Crawford is misschien de mooiste vrouw ter wereld.
Maar ze wil meer zijn. Zich ontpoppen als een geslaagd
zakenvrouw. Vanmiddag babbelt ze met Oprah Winfrey.
Cindy Cratvford deelt haar schoonheidsgeheimen met Oprah
geeft mode-adviezen.
Het supermodel is niet op haar
achterhoofd gevallen. Laat de
kassa lekker rinkelen. Voor een
smak geld is haar schoonheid is
'e koop. „Ik bepaal de prijs niet,
het ig een kwestie van vraag en
aanbod", zegt ze. Cosmetica-flr-
oa Revlon zou voor een driejarig
contract ruim vijf miljoen dollar
hebben neergeteld,
hachtige foto's van Cindy prij-
in bladen als Vogue en
Vanity Fair en op de beroemde
"irellikalender. Ze draaft op in
Modeshows van Chanel en
•ersace Cindy geeft het goede
'oorbeeld op fitness-video's.
•oor de muziekzender MTV pre
senteert ze het modeprogramma
House of Style'. Ze wil meer
ondernemen: een talkshow,
cosmeticalijn, eigen parfum,
waag wil ze zakenvrouw zijn.
jo heeft ze een aanbieding van
Mattel afgewezen om Barbie te
®njn „Dat past niet in het plaatje
dat ik voor ogen heb."
ndy Crawford (dochter van
j®1 elektricien, studente schei
kunde, getrouwd met Richard
Gere,
geen kinderen) heeft ge-
Cindy Crawford foto afp
leerd dat je het zonder sterallu
res ver kunt schoppen. Dat ver
koopt beter. Dus speelt ze het
'gewone buurmeisje'. Het is haar
imago geworden. Een moeder
vlek boven de linker mondhoek
is haar handelsmerk. Mole face
noemden haar zussen haar vroe
ger. Toen haatte ze de vlek nog.
Nu betitelt ze de stip als My
little friend.
'Oprah Winfrey', RTL4, 16.30 uur
Gids
DONDERDAG 28 JULI 1994 DEEL
Andie McDowell en Hugh Grant in 'Four Weddings and a Funeral'.
FOTO POLYGRAM
Door Marjan Mes
Van de ene bruiloft komt de
andere; in de Engels-Ameri
kaanse situatiekomedie, 'Four
Weddings and a Funeral', komt
het er maar liefst tot vier maal
toe van. De trouwlustigen zijn
allemaal vrienden van elkaar.
Zij komen uit de betere Britse
kringen en schrijden in vol or
naat naar het altaar. Maar de
bruiloftsfeestjes na afloop zijn
er niet minder uitbundig, dran-
kovergoten en chaotisch door.
Charles (Hugh Grant) is een
aantrekkelijke, wat gereser
veerde Engelse vrijgezel die tel
kens bijna te laat komt voor de
bruiloften van vrienden, samen
met zijn excentrieke, platoni
sche vriendin. Tijdens de eerste
bruiloft waar Charles als getui
ge moet aantreden, trekt het
jonge, mooie Amerikaanse foto
model Carrie (Andie McDowell)
zijn aandacht.
Het lukt de eeuwige vrijgezel
om zich na het feest met Carrie
af te zonderen in een hotelletje.
Tot zijn teleurstelling hoort hij
daarna niets meer van haar. En
als hij haar terugziet bij een
tweede bruiloft heeft zij inmid
dels een schatrijke Schotse ver
loofde. Nadat Charles enigszins
geneneerd -het betreffende
bruidspaar op een woeste vrij
partij heeft betrapt, lukt het
hem zelf alsnog om met de
Amerikaanse in bed te belan
den.
Carrie is vervolgens de bruid
bij de derde bruiloft die Char
les bezoekt. Helaas niet als de
zijne, maar van de rijke Schot.
Het gaat er tijdens dit feest (in
klederdracht) op zijn Schots
woest aan toe. Een van de
vrienden van het eerste uur,
een baardige, drankzuchtige
homoseksueel (Simon Callow),
overlijdt tijdens het dansen aan
een hartaanval.
Bij diens begrafenis is ook Car
rie weer van de partij. Charles
heeft echter inmiddels besloten
om niet langere op de Ware
Liefde te wachten en in het
huwelijksbootje te stappen met
een van zijn vriendinnen. Op
zijn eigen bruiloft, de vierde,
verschijnt ook Carrie weer, in
middels gescheiden van haar
Schot. Zal - Charles het ja
woord geven aan zijn eigen
bruid of zal hij toch nog voor
Carrie kiezen?
Op die klemmende vraag geeft
de film zonder veel verrassin
gen een antwoord. 'Four Wed
dings and a Funeral' schijnt in
Amerika een groot succes te
zijn, door critici 'betoverend,
ontroerend en vooral erg ko
misch' genoemd. Van het een
noch het ander heb ik veel
kunnen ontdekken. Het scena
rio van Richard Curtis, de
scriptschrijver van de komische
Engelse tv-series 'Blackadder'
en 'Mr. Bean', voorziet niet in
uitgesproken komische ontwik
kelingen.
De vele terloops passerende fi
guren blijven bovendien te
schetsmatig om te kunnen ont
roeren, waardoor van roman
tiek al heel weinig te merken
valt. Daartegenover staat veel
aandacht voor het chique En
gelse trouwritueel. Maar zelfs
het aandeel van komiek Rowan
Atkinson (Mr. Bean) als een
blunderende priester blijft mat.
Een zekere elegantie kan de
film niet worden ontzegd en
Hugh Grant (de sterke jonge
acteur uit 'Bitter Moon' en 'The
Remains of the Day') speelt de
rol van de verliefde vrijgezel
met overtuiging. Diens verlan
gen wordt echter door Andie
McDowell voornamelijk met
lieve, nietszeggende glimlachjes
beantwoord en daar word je
warm noch koud van.
De voormalige Britse televisie
regisseur Mike Newell deed het
eerder beter met zijn Engelse
sociale zedenschetsen, 'Dance
with an stranger' en 'Sours-
weet'. Ook zijn vorige film, het
voor meerdere Oscars genomi
neerde, 'Enchanted April', het
charmante avontuur van vier
Engelse dames in Toscane, was
overtuigender.
'Four Weddings and a Funeral'
van Mike Newell draait in Casi
no 1 in Breda en Heuvelpoort 4
in Tilburg.
Van onze filmredactie
De in de jaren zestig als kind
naar Australië vertrokken film
regisseur Rolf de Heer won met
zijn ongewone en absurde film,
'Bad Boy Bubby', in Venetië de
speciale juryprijs en de prijs
van de filmkritiek. Het is het
even krankzinnige als gevoelige
verhaal van een 35-jarige ach
terlijke jongen die zijn hele
leven in een smerige fa-
brieksloods bij zijn drankzuch
tige en godsdienstwaanzinnige
moeder heeft gewoond. Hij is
nog nooit buiten geweest omdat
zij hem wijsmaakte dat hij daar
een gasmasker moest dragen.
Wanneer na jaren de vader, een
vloekende en zuipende geeste-
lijke, zijn rechten komt op
eisen, wordt Bubby (Nicholas
Hope) buiten de deur gezet. De
geschokte jongeman verpakt
zijn ouders terwijl ze slapen in
cellofaan, waarna ze stikken,
samen met de kat. Vol verba
zing maakt Bubby daarna ken
nis met de wereld buiten de
deur. Hij imiteert daar het ge
drag en. de taal van anderen
zonder er iets van te begrijpen.
Ook gaat hij door met het bi
zarre gedrag dat hij van zijn.
krankzinnige moeder heeft ge
leerd.
Omdat hij zo fantastisch kan
imiteren, wordt Bubby ingelijfd
bij een mislukte popgroep waar
hij uitgroeit tot een eigenaardig
muziekidool dat al zijn rare
jeugdervaringen in zijn teksten
uitschreeuwt. Zijn succes is ko
lossaal.
De scènes balanceren tussen
volstrekte kolder en bijzondere
fijngevoeligheid. De eerste
beelden zijn dierlijk grof, wel
lustig en verontrustend, later
wordt de film meer een soort
absurde komedie over een
Kaspar Hauser-achtige figuur.
De film heeft zijn eigen logica
en realiteit, die in visueel ver
schillende stijlen worden opge
roepen..
Nicholas Hope speelt overrom
pelend als het volwassen kind
dat een voorkeur heeft voor
vrouwen met grote borsten.
Bubby vindt het geluk uitein
delijk bij een verpleegster met
even grote borsten als zijn moe
der. Rolf de Heer vertoont net
als landgenote Jane Campion
('An angel 'at my table, 'The
Piano') een fascinatie voor het
buitenissige, dat in Australië
kennelijk artistiek beter gedijt
dan aan onze kant van de aar
de.
I 'Bad Boy Bubby' van Rolf de
Heer draait in Filmhuis Concor
dia in Breda, 28 juli-10 augus
tus om 22.00 uur.
Door Marjan Mes
Eén blik-in de ogen van de mooie, droef
geestige Juliette Binoche is voldoende voor
de ingetogen Jeremy Irons om alles op het
spel te zetten; huwelijk, gezinsgeluk en
carrière. In de Engelse filmproduktie 'Da
mage' van de Franse regisseur Louis Malle
speelt de magere, onderkoelde Brit een
succesvol Londens parlementslid dat een
fatale passie opvat voor het Franse vrien
dinnetje van zijn zoon.
Wanneer dit mysterieuze meisje aan hem
wordt voorgesteld, voelt hij prompt een
aantrekkingskracht waaraan hij geen
weerstand kan bieden. Een blik en een
telefoontje van haar kant zijn genoeg om
zijn hele leven op zijn kop te zetten. Een
klassieke 'amour fou' tussen een geremde
man die nog nooit de grenzen van zijn
seksuele verlangens heeft overschreden en
een jonge fatale vrouw die daar gretig op
inspeelt, zonder zichzelf emotioneel te ver
liezen.
Parlementslid Fleming is een bevoorrechte
intellectueel die het maatschappelijk ver
heeft geschopt. Hij is gelukkig getrouwd
met een aardige vrouw (Miranda Ri
chardson) en heeft twee intelligente kinde
ren. Hun twee huizen ademen de luxe en
aangenaam klassieke sfeer van de zeer
welgestelden. Zoon Martyn (Rupert Gra
ves) is een veelbelovende jonge journalist.
De tienerdochter, hoewel in haar opstandi
ge puberteitsjaren, vervolmaakt het har
monieuze gezinsgeluk.
Dat alles speelt geen enkele rol meer voor
Fleming wanneer hij eenmaal met Anna
Barton de liefde heeft bedreven. Ze geeft
zich onvoorwaardelijk en verzekert hem
dat zij er altijd - ondanks haar relatie met
Martyn - zal zijn wanneer hij haar nodig
heeft. Waarom wordt niet helemaal duide
lijk. Maar Anna is geen gewoon meisje. Ze
heeft een vreemde, onstabiele jeugd gehad
met een moeder (Leslie Caron) die vier
maal hertrouwde. Haar broer heeft op zijn
zestiende zelfmoord gepleegd, omdat hij
het niet verdroeg dat zijn zusje hem on
trouw werd.
Sindsdien is Anna onherstelbaar geschon
den en is bang voor de bezitsdrang van
anderen. Ze waarschuwt haar minnaar:
„Vergeet nooit dat beschadigde mensen
gevaarlijk zijn; ze laten zich namelijk nooit
meer kapot maken." Fleming kent geen
enkele rust meer. Hij achtervolgt Anna
zelfs als zij samen met Martyn in Parijs is,
om haar daar even snel bij het ochtendglo
ren in een portiek lichamelijk te bezitten.
De huiselijke samenkomsten met het hele
gezin zijn voor Fleming een kwelling. Tij
dens een diner verwijt Martyn zijn vader
bovendien diens gebrek aan hartstocht en
de al te grote afstandelijkheid die er altijd
in het gezin heerste, niet wetend dat nu
juist de hartstocht zijn vaders hele leven
beheerst. Wanneer Martyn ontdekt wat er
gaande is, volgt er een heftig dramatische
climax.
Jeremy Irons is met zijn gekwelde, koele
uiterlijk als een broeiende vulkaan die op
uitbarsten staat. Zijn gevaarlijke harts
tocht wordt aannemelijk door de weemoe
dige blik en de passief erotische uitstraling
van Juliette Binoche, die ook hun uitwer
king op de kijker niet missen. Louis Malle
baseerde 'Damage' op een roman van Jose
phine Hart die tot scenario werd bewerkt
door de Engelse filmer David Hare
('Wetherby').
Dat zijn film toch niet helemaal overtuigt
en zeker het hart niet raakt, is waarschijn
lijk het gevolg van het feit dat Malle als
Fransman met Engelse acteurs moest wer
ken aan een typisch Engels onderwerp. De
liefdesscènes, steevast liefdeloze gymnas
tische toeren, blijven steriel en plichtma
tig. Toch boeit het drama van begin tot
eind door het sterke spel dat door een
indringende camera met veel grote close-
ups werd vastgelegd en voorzien van dra
matische muziek van de Pool Zbigniew
Preisner.
Louis Malle - ooit een van de groten van de
Franse Nouvelle Vague en later maker van
zulke prachtige films als 'Lacombe Lu-
cien', 'Au revoir les enfants' en 'Milou en
mai' - is een cineast wiens regietalent zo
dwingend is, dat zelfs nu hij met 'Damage'
een compromisachtige 'Euro-film' maakte,
de kijker de adem inhoudt.
'Damage' van Louis Malle draait in Cinésol
2 in Breda.
FOTO AP
Van onze rtv-redactie
De BBC schildert vanavond een portret van tennisster Marti
na Navratilova, die 22 jaar lang tot de top van het vrouwen
tennis behoorde: 'Martine - Farewell to a Champion'.
Van een mollige Tsjechische tie
ner veranderde zij in de beste
speelster uit de geschiedenis van
het vrouwentennis. Dit haar had
ze voor de tiende keer Wimble
don kunnen winnen. In de finale
werd ze gedwarsboomd door de
Spaanse Conchita Martinez. Op
de wereldranglijst neemt de
37-jarige Navratilova momen
teel de vierde plaats in.
Navratilova sloeg in haar lange
carrière een slordige veertig mil
joen gulden aan officieel prijzen
geld bij elkaar. Ze bemachtigde
het record toernooizeges dat
Chris Evert met 157 stuks ferm
in handen leek te hebben.
De Tsjechisch-Amerikaanse Na
vratilova speelde 33 Grand
Slam-finales. Daarvan won ze er
achttien. Daarmee doet ze onder
voor Margaret Court en Helen
Wills Moody; ze staat op gelijke
hoogte met Christ Evert. Op
Wimbledon stond zij twaalf
maal in de eindstrijd; de eerste
keer tegen Evonne Goolagong;
de laatste keer dat ze won was in
1990 van Zina Garrisson.
Vanavond verschijnt Navratilo
va ook in de 'Late Show' van
David Letterman op RTL4.
Martine - Farewell to a Cham
pion', BBC 1, 23.00 uur
'David Letterman', RTL4, 00.15
uur
Parijs (afp) - Eenentwintig schil
derijen en tekeningen die Duits
land aan Frankrijk heeft terug
gegeven, worden van 18 oktober
tot 18 december tentoongesteld
in het Musée d'Orsay in Parijs
om de oorspronkelijke en wetti
ge eigenaren de kans te geven
zich bekend te maken.
Zij kunnen de werken vervol
gens terugkrijgen, zo heeft het
Franse ministerie van cultuur en
communicatie bekendgemaakt.
De Duitsers hebben de werken
tijdens de Tweede Wereldoorlog
uit Frankrijk meegenomen. De
teruggave van 28 schilderijen en
tekeningen werd op 30 mei aan
gekondigd tijdens de topontmoe
ting tussen bondskanselier Hel
mut Kohl en de Franse president
Francois Mitterrand. Tot nu toe
hebben nog pas zeven werken de
weg naar hun eigenaar terugge
vonden.
De schilderijen die in het Orsay
geëxposeerd zullen worden, da
teren voor het merendeel uit de
tweede helft van de negentiende
eeuw. Daaronder bevinden zich
'Neige au Soleil Levant' van
Claude Monet, 'Chaumières a
Berneval' en 'Coco lisant' van
Auguste Renoir, 'Paysage' en
'Ruines a Grandcamp' van Ge
orges Seurat en 'Portrait de son
neveu' van Eugène Delacroix.
FILMS
GOES
-Grand Theater
20 u. The Beverly Hillbillies.
HULST
- De Koning van Engeland
14 u. De Aristokatten.
14 u. Duimelijntje.
19 en 21.30 u. The Getaway.
21.30 u. Intersection.
14, 19 en 21.30 u. The Flintstones.
14 en 19 u. Beverly Hillbillies.
14, 19 en 21.30 u. My father the
hero.
19 en 21.30 u. Striking distance.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. Daens.
RENESSE
- Dorpshuis
19 en 21.30 u. Striking distance.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
19 en 21.30 u. Flintstones.
- Alhambra 2
19 en 21.30 u. Striking distance.
- Alhambra 3
19 en 21.30 u. The Beverly Hillbil
lies.
- Alhambra 4
19 en 21.30 u. True romance.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Naked gun 3.
Zaal 2 - 20 u. Philadelphia.
14.30, 17 en 22.30 u. Dream lover.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u,
Lightning Jack.
Zaai 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Getaway.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Flintstones.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Eight seconds.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Robocop 3.
Zaal 9 - 14.30 en 17 u. Free Willy.
20 en 22.30 u. Blink.
Zaal 10 - 14.30, 17 en 22.30 u.
Silence of the hams.
20 u. Shadowlands.
Zaal 11 - 14.30, 17 en 20 u. Aris-
tocats.
22.30 u. Intersection.
Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
On deadly ground.
Zaal 13 - 14.30 en 17 u. Thumbe-
lina.
20 en 22.30 u. Geronimo.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Bad girls.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Police academy 7.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Beverly Hillbillies.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20*en 22.30 u.
The Pelican brief. 1
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Escape from Absolom.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Serial mom.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Ace ventura pet detective.
Zaal 21 - 14.30 en 20 u. Gettys
burg.
Zaal 22 - 14.30 en 17 u. Getting
even with dad.
20 u. Schindler's list.
KNOKKÈ
- Beverly screens
15, 17.30, 20 en 22.30 u. The
Flintstones.
20 en 22.30 u. Four weddings and
a funeral.
15 en 17.30 u. Getting even with
dad.
15 en 17.30 u. De Aristokatten.
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Eight
seconds.
20 en 22.30 u. Getaway.