DE STEM ^Plaats voor mooi uitgevoerd boek' Uitvinder van telefoon centraal in tv-film UIT GIDS SCHIJF Uitgeverij De Kern komt met literair fonds op moeilijke markt Ron Brandsteder zoekt naar moppentappers Ontslag voor directeur van Kritak Rachmaninov Shostakovich Offspring Mendelssohn Jeru The Damaja Guy Forsyth Band mm mam Paul McCartney boycot produkten van Gillette ENSDAG 27 JULI 1994 Q schutters. Wip 1: eerste hoge vo gel: J. Dobbelaar, tweede hoge vogel: J. Remery, eerste zijvogel M. Ongenae, tweede zij vogel: R van Dorpe, derde zijvogel: {j[ Bauwens, vierde zijvogel: A. Lip.! pens. Wip 2: eerste hoge vogel W. Lammens, tweede hoge vogel! W de Vrieze, eerste zij vogel: A Hoogstrate, tweede zijvogel: j Fopma, derde zijvogel: A. van Acker, vierde zij vogel: D. de Vrieze Wip 3: Eerste hoge vogel. J. Dobbelaar, tweede hoge vogel! G Bauwens, eerste zij vogel: J Buyse, tweede zijvogel: C. van Pottelberge, derde zij vogel: .tyr. D'Huy vetter, vierde zij vogel: t! Neve. Zuiddorpe - Zaal Gemeentehuis 25 schutters. Hoge vogel: E. Fie- rens, eerste zij vogel: O. de Schrij ver, tweede zijvogel: R. D'Hondt, grootste aantal (6): S. They. Ossenisse - Camping Mussenist 23 schutters. Hoge en beide zij- vogels: W. Marevoet, grootste aantal (4): G. Vercauteren. Clinge - Zaal De Landbouw, 25 schutters. Hoge vogel: W. de Cuyper, eerste zijvogel: W Boeye, tweede zijvogel: L. van Kerkhoven, grootste aantal (5)- M. Kint. Zuiddorpe - Zaal Gemeentehuis, vijftien schutters. Beide hoge vo gels: R. D'Hondt, eerste zij vogel: E. van Hooye, tweede zij vogel en grootste aantal (6): E. Fierens. Hulst - Zaal De Kroon, veertig schutters. Wip 1: hoge vogel: G. Herwegh, eerste zijvogel: J Leeraert, tweede zij vogel: J. Rombout, grootste aantal (8): P Stevens. Wip 2: hoge en eerste zij vogel: R. de Sterke, tweede zijvogel: J. Dobbelaar, grootste aantal (6): P van Kerkhoven. Clinge - Zaal De Landbuow, 28 schutters. Hoge en tweede zijvo gel: P. de Vos, eerste zijvogel: Th, Praet, grootste aantal (4): J. de Vet. Lamswaarde - Zaal De Lamso ren, 24 schutters. Hoge vogel: A. van Hove, beide zijvogels: R. Bo- gaert, grootste aantal (5): p. Strobbe. Hulst - Zaal De Kroon, 27 schut ters. Hoge vogel: C. Schuurman, eerste zijvogel: E. Crombeen, tweede zij vogel: E. van Immer- seel, grootste aantal (8): J. Serie. Zuiddorpe - Zaal Gemeentehuis, negentien schutters. Eerste hoge en tweede zijvogel: R. D'Hondt, tweede hoge en eerste zijvogel: D Audenaerd, grootste aantal (6): P Gauwe. n, A. A. de el, E. 2. el, os, yt, rd, J. er- 11 Westdorpe - St -Sebastiaan, 62 schutters. Wip 1: eerste hoge en tweede zij vogel: J Ferket, tweede hoge vogel. F. Bruggeman, eerste zij vogel: A. van Damme, derde zijvogel: W. Catelijn, vierde zij vogel: M. Bauwens. Wip 2: eerste hoge vogel: O. Stevens, tweede hoge vogel: R. Waelput, eerste zij vogel: D van Dorpe, tweede zijvogel: J. van Acker, derde zij vogel: F. de Beleir, vierde zijvo gel: G. van Waes. Wip 3: Eerste hoge vogel: T. Neve, tweede hoge vogel: J. Vermeire, eerste zijvo gel: G. van Gassen, tweede zijvo gel: L. van Waes, derde zijvogel: A. de Beleir, vierde zij vogel: R. van Hecke. Ossenisse - Camping De Zee meeuw, 26 schutters. Hoge vogel: R. Michiels, eerste zijvogel. Th. de Kort, tweede zijvogel: A. Ver bist, grootste aantal (6): G. Ver cauteren. Lamswaarde - Zaal De Lamso ren, 22 schutters. Hoge vogel: R Verschoten, beide zijvogels: T. Vercauteren, grootste aantal (6): G. Spelemans. KOERSBAL Ossenisse - Zaal Hof te Nesse, acht personen: 1. A Rottier/R. Rademakers-Warrens, 2. A. Man- naert/J. Schenkels, 3. T. van Vooren/J. Schrauwen. Stoppeldijk - Zaal 't Gelaag, tien personen: 1. mevrouw Everaert/ mevrouw Van Laar, 2. P. Vinken- stein/R. Durinck, 3. mevrouw Dankaert/mevrowu Durinck. Westdorpe - Zaal Concordia, 21 personen. Mat 1: 1. R. Janssens/ C. de Kever, 2. C. de Smet/R. Spuessens. Mat '2: 1. R. van Hecke/G. Spuessens, 2. A. Jan- worden. En ondertussen bleef Zeeuws-Vlaanderen Zeeuws. Ook tijdens de Duitse bezetting tussen 1940 en 1944 zagen de bezetters het belang van de Scheldemonding: Zeeuws- Vlaanderen stond samen met Walcheren en Zuid-Beveland onder bevel van de militaire 'Befehlshaber in Belgien' zoals zij dat noemden. Misschien had er toen voor België een kans gelegen, maar ook die passeerde goddank en dat in dubbele be tekenis. Weer bleef Zeeuws- Vlaanderen Zeeuws. Toch is het kennelijk nooit re den geweest om dat te vieren, niet bij 100 jaar, niet bij 150 jaar, zelfs de autoriteiten heb ben er geen feestje van ge maakt, nergens een steen of een paal onthuld en er een glas op gedronken. Goed dat de vesting Hulst ons voor eeuwig en drie dagen zal blijven herinneren aan de bewogen geschiedenis van ons gewest. „Die bal moet op de grond bij de tegenstander. Zo simpel zie ik het altijd." Jan Posthuma, volleyballer Gids Ron Brandsteder is op zoek naar de beste moppentapper van Nederland voor zijn nieuwe programma 'Mop pentoppers' dat hij dit na jaar bij RTL4 presenteert. De presentator kijkt met smart naar de brievenbus van Joop van den Ende in Aalsmeer, waar de eerste aanmeldingen binnendrup pelen. „Moppentoppers wordt een pittige onderlinge strijd, waarin gegadigden volledig met de billen bloot moeten", belooft Brandsteder. „De kandidaten moeten veel in huis hebben. Een grote repertoirekennis, een bo venmatig gevoel voor hu mor, een warme persoon lijkheid en de gave of het talent de zaal te 'pakken': de mensen te ontroeren óf te laten huilen van het la chen," Amsterdam (anp) - De uitgevers groep Meulenhoff in Amsterdam heeft André van Halewyek, di recteur van Uitgeverij Kritak ontslagen. Het Leuvense bedrijf werd bijna twintig jaar geleden door Van Halewyek opgericht. Halverwege de jaren tachtig kwam de uitgeverij in handen van Meulenhoff. De ontslagen directeur gaat zijn ontslag juri disch aanvechten, zo zei hij dins dag. Wim Verheije, directeur van het zusterbedrijf A. Manteau in Ant werpen, is aangesteld als direc- teur-ad interim. Het personeel van Kritak is het volgens een anonieme zegsman niet eens met de gang van zaken en beraadt zich op te voeren acties. Bij de uitgeverij werken exlusief de di recteur, negen mensen. Aan het ontslag ligt volgens Meulenhoff-directeur L. van Krevelen een verschil van me ning ten grondslag over het te voeren zakelijk beleid. Een toe lichting wil hij niet geven. De situatie is daarvoor te ernstig en te complex. Feit is dat de uitge- verspoot van Kritak al geruime tijd verlies lijdt. Door Henk van Weert Uitgeverij De Kern in Baarn heeft sinds kort ook een lite rair fonds. Bodoni heet het fonds, dat op de chique toer wil. Met mooi vormgegeven hardcovers wil Bodoni de liefhebbers van literatuur veroveren. Een vermetele po ging op een moeilijke markt. Het uitgeven van literaire boe ken is geen vetpot. De lezer wordt bedolven onder de boe ken, Het ene boek ligt nog warm op de schappen van de boekhan del, of het volgende komt al van de pers. De omzetsnelheid van boeken is hoog, de kans op suc ces is niet groot. De markt wordt gedomineerd door Amsterdamse uitgeverijen, die de afgelopen jaren samenge klonterd zijn in enkele grote combinaties zoals Singel 262, Meulenhoff en Veen. Kleine uit geverijen buiten Amsterdam moeten tegen die blokken zien op te boksen. Dat gaat moei zaam, al boeken kleintjes als Anthos en De Geus soms verras sende successen. Uitgever Chris Herschdorfer van De Kern en zijn directeur-uitge ver Jan van Willegen realiseren zich dat het moeilijk is om een plaatsje te veroveren op de markt. „Literatuur is geen groei markt. Er zijn de afgelopen jaren zelfs enkele literaire fondsen ge sneuveld. De tendens is gericht op goedkope pockets. En in dat klimaat proberen wij toch bin nen te komen, omdat we geloven dat er ondanks alles ruimte is voor een goed boek dat boven dien goed uitgevoerd is. Geen paperbacks, maar hardcovers. Kwaliteitsboeken, mooi vormge geven, in een mooie Bodoni-let ter, die in de Verenigde Staten een echte come-back maakt als boekenletter." Herschdorfer en Van Willegen vinden dat de uitgeverijen de problemen aan zich zelf te dan ken hebben, „Het economisch leven van een boek is te kort. Er worden te veel titels aangebo den, Omdat de omlooptijd van een boek korter wordt, zijn uit gevers geneigd steeds meer op de markt te brengen. Wij denken dat het zo niet lang meer gaat. Het vak is bezig om zich zelf de nek om te draaien. Heel veel boeken worden niet verkocht, maar blijven als voorraden lig gen. Boekhandelaren slaan geen gro- Jan van Willigen (rechts) en Chris Herschdorfer met een voorbeeld van de Bodoni-letter, waar het literair fonds naar genoemd is. foto klaas koppe te aantallen in, omdat het Cen traal Boekhuis zo uitstekend functioneeert. Ze kopen één exemplaar voor in de kast. Als er vraag komt naar dat boek, kun nen ze via dat uitstekend wer kende distributiesysteem heel snel zoveel exemplaren krijgen als ze maar willen. Gevolg is dat uitgevers veel geld moeten ste ken in voorraadvorming. Bij De Kern willen we daar iets aan doen. We gaan onze produktie met 10 tot 20% verminderen en de boeken die overblijven beter begeleiden". Voorzichtig De nieuwe activiteit Bodoni is voorzichtig gestart. Er zijn nog maar enkele boeken verschenen, literaire fictie en een enkel non fictie boek met literaire aspira ties. Van Willegen: „Toch willen we niet klein blijven. We gaan naar een niveau van 16 a 20 titels per jaar. Dat is niet gering. Daarmee proberen we een stukje markt van de andere uitgevers af te snoepen. We realiseren ons dat we niet in een paar jaar tijd een literaire uitgeverij kunnen opzetten en met winst laten draaien. Onbekende koormuziek van Sergei Rachmaninov staat op de cd 'Wat het leven wegneemt, geeft de muziek terug'. Het gaat om haarzuiver gezongen religieuze en romantische koor muziek, daterend uit Rachma- ninovs hele loopbaan. De uit voering is van het Nederlandse Vocaal Ensemble C Sharp Mi nor. Opgenomen tijdens een concert op de 50e sterfdag van de componist (november 1993) in de Leidse Hartebrugkerk. De hier geboden muziek is deels a capella, zoals de vroege werken Deus Meus en vooral het Concert voor koor, geschre ven voordat Rachmaninov 20 was. Goed te horen is hoe zijn idioom rechtstreeks stamt uit de koortradities van de Russi sche kerk. Ter completering bevat de cd, naast koormuziek, een volledi ge liederencyclus voor sopraan en piano (op. 38) en, voor de herkenbaarheid, ook de beken de Vocalise, hier aantrekkelijk gearrangeerd voor solosopraan (Hedwig Coppens) en koor. Een welkome aanvulling op het tra ditionele Rachmaninov-reper- toire. (Syncoop 5753 CD 160) HANS ROOSEBOOM Een gave cd is er een met orkestliederen van Dmitri Shostakovich. Het begint al met een Fabel op tekst van Krilov (op. 4) voor mezzo-so- praan, vrouwenkoor en orkest. Hier hoor je tot welk vakman schap de zeer jonge Shostako vich als conservatoriumstudent staat was. De muziek klinkt als een rechtstreekse voortzet ting van de grote Russische traditie van de 19e eeuw (vooral Borodin). Aanstekelijk, warmbloedig, pakkend van me- lodiek, briljant van orkestratie. De orkestliederen van Shosta- MUZIEKRECENSIES gieus' klinken) nog aan waarde. (Erato 4509-94359-2) HR kovich worden onder leiding van Neeme Jarvi uitgevoerd door het Gothenburgs Symfo nie Orkest, met als solisten gro te namen als Luba Orgonasova, Nathalie Stutzmann, Larissa Dyadkova, Philip Langridge en Sergei Lefferkus. (DG 439 860-2) HR Enkele welluidende religieuze werken van Felix Mendelsso- hn-Bartholdy zijn op een cd gezet onder leiding van dirigent Michel Corboz. Het gaat om de werken Psalm 114, Psalm 98 en Lauda Sion. Eén van de solisti sche sterren is de tegenwoordig in alle muziekgenres actieve Franse alt Nathalie Stutzmann. Deze minder bekende werken van de reformatorisch opge groeide Mendelssohn zijn opge nomen tijdens een uitvoering in een kerk in Lissabon. De akoestiek daar blijkt uitste kend, de geluidsisolatie iets minder. Een enkele keer klinkt er claxongeluid van de straat door. Het effect op de luiste raar blijkt echter verrassend. Want juist door die schijnbaar hinderlijke storing zit je opeens werkelijk in die kerk. En daar door wint deze opname van een paar prachtige werken (die meer 'Mendelssohn' dan 'reli- De Amerikaanse punkpop band Offspring zou een goede opvolger zijn voor Bad Reli gion. Waar die band het op haar laatste platen een beetje heeft laten liggen, pakt Off spring het goed op: snelle melo dieuze muziek, harmonieus en rauw. Bad Religion genoot op het laatst veel succes in het clubcircuit, maar het heilige vuur leek een beetje geblust. Zo niet bij Offspring, dat met haar tweede cd Smash bewijst dat het enthousiasme bij het debuut Ignition niet geheel on terecht was. Zanger Dexter Hollander heeft weliswaar niet het charisma van BR-collega Greg Graffin en ook zijn zang is veel vlakker, maar de muziek barst van de energie en de songs zitten goed in elkaar. Nergens duurt het te lang of zorgen onnodige variaties dat de structuur gaat rammelen. Ignition was in zekere zin ver rassender en ongedwongener en minder afgewogen dan Smash, maar helemaal onverdienstelijk is het groeiproces niet geweest. Waar op het debuut elk gaatje gevuld werd met jagende gita ren, krijgen nu de 'stiltes' meer kans. Een nummer als Self Esteem' wordt bijvoorbeeld een stuk spannender door een sim pel basloopje, dat verder niet door andere instrumenten in de weg wordt gezeten. Allesbehalve origineel is echter het 'eind-grapje' van de plaat: nog een paar klanken die zes minuten na het slot van het laatste nummer ineens opdui ken. Het zelfvertrouwen van de groep is blijkbaar nog niet groot genoeg dat zij het op de muziek zelf laat aankomen. (Epitaph) GERARD VAN DEN BROEK The Guy Forsyth Band 'LYRICAL kung fu', noemt Jeru The Damaja zijn teksten. Inderdaad het jonge raptalent uit New York klinkt behoorlijk 'streetwise' op zijn debuut-cd. Maar die grote bek vergeven we hem graag, want hij heeft met The sun rises in the east een fantastische plaat afgeleverd. Jeru The Damaja komt uit het gevolg van Gangstarr oftewel het duo DJ Premier en Guru, de grootste hiphopvernieuwers van het moment. Jeru was te horen op de laatste cd's van Gangstarr en het was slechts een kwestie van tijd dat hij met een eigen plaat zou komen. Helemaal losgelaten door Gangstarr is Jeru natuurlijk niet; hun invloed is duidelijk hoorbaar, maar dat kan ook niet anders want DJ Premier zit samen met hem aan de knoppen. Net als bij Gangstarr is Jeru's muziek erg 'basic', hiphop zon der franje. Centraal staat de droge drumbeat, waaraan een eenvoudige, maar gerafinneer- de melodie toegevoegd wordt In D. Original zet een experi mentele piano de toon, een dito orgeltje doet dat in You can't foto lone star projects stop the prophet. Een van de hoogtepunten is Come clean, een bijzonder pakkend num mer, ondanks dat de beat slechts ondersteund wordt door holle percussie. Sterk is ook Ain'tthe devil happy, waarin Jeru het leven in New York schildert onder filmisch aan doende muziek. Niet alles is even experimen teel, nummers als Mental Sta mina en Da Bichez zijn behoor lijk funky en liggen lekker in het gehoor. Dat is welkom tus sen de zware kost op de rest van de cd, want The sun rises in the east bevat hiphop van zo'n hoog niveau dat-ie nauwe lijks in een keer te verorberen is. Maar als je 'm eenmaal tot je genomen hebt, wil je met an ders. (Phonogram) PAUL VERLINDEN ALS OPENER op het bluesfes tival in Peer veroverde dit kwartet uit Austin, Texas, de harten van duizenden aanwezi gen. „Schande dat deze band niet later op de dag geprogram meerd staat", hoorde je met enige regelmaat op het festival terrein. De bandleden zelf ge noten zichtbaar van hun succes en vonden het eigenlijk wel prima zo. „We toeren al jarenlang onaf gebroken in de States, maar waar we ook spelen, andere bands kunnen we nooit zien. En die mogelijk hebben we vandaag gelukkig wel. We blij ven het hele weekeinde hier om zelf lekker van de muziek te genieten", aldus zanger/mond harmonica-speler Guy Forsyth die de hele middag bezig was met het verkopen van zijn, in Nederland opgenomen, debuut- cd en het uitdelen van handte keningen. Het debuut van The Guy For syth Band mag er zijn, Texaan- se blues in de allerbeste traditie die doet denken aan The Fabu lous Thunderbirds, Ronnie Earl en Sugar Ray. Forsyth speelt niet alleen goed mondharmoni ca maar heeft ongetwijfeld één van de krachtigste en soulvol ste blanke bluesstemmen van dit moment. De live-opnamen voor High Temperature vonden plaats in De Metropool in Hengelo. Het concert daar duurde bijna vijf uur en van die sessie zijn ruim vijvenzeventig minuten op deze eersteling vastgelegd. Je hoort een hardwerkend col lectief dat het ene moment kei hard swingt en op het andere moment bijzonder ingetogen klinkt. De stem van de jonge Forsyth boeit en gitarist Keith Bradley schittert in een aantal soli. Voeg daarbij een hechte ritmetandem en je heb een energiek kwartet dat hoge ogen gaat gooien in de toekomst. Nu nog als 'opwarmertje' in Peer, maar binnenkort ongetwijfeld als 'headliner' op de grotere festivals. The Guy Forsyth Band heeft met High Tempera ture een ijzersterk debuut afge leverd. (Lizard Discs/Munich Records) KAREL VAN DER POL WOENSDAG 27 JULI 1994 DEEL I Onze moedermaatschappij Kok beseft dat ook en geeft ons enke le jaren de tijd om een fonds te vormen. We merken wel dat de boekhandel zich terughoudend opstelt. Bodoni moet eerst maar bewijzen dat de boeken verko pen: zo is de houding van de detailhandel. Maar dat kan pas als de boekhandel inkoopt, na tuurlijk. Grote ketens als AKO willen niet alle titels inkopen. Die pikken er een of twee uit. Wel een flinke oplage van The Piano, het boek van de film, maar niet het debuut van een onbekende auteur. De kwaliteitsboekhandel ont vangt ons wel goed. Probleem is dat er zoveel factoren zijn waar op je geen invloed hebt. Hoe krijg je je boeken besproken, bijvoorbeeld? Boekbesprekers hebben de neiging om boeken van onbekende uitgeverijen niet te bespreken. Je moet opvallen in dit wereldje, wil je wat berei ken. Vertaald De formule van Bodoni lijkt op die van uitgeverij Arena, die en kele jaren geleden op de markt verscheen met verrassend vorm gegeven hardcovers. Arena bracht vooral Spaanstalige en Franse auteurs, onder wie Be- noite Groult. De uitgeverij is een succes. Behalve vertalingen, brengt Arena nu ook schoorvoe tend Nederlandse auteurs. De uitgevers ('Inderdaad, we hebben met een schuin oog naar Arena gekeken') verwachten dat het moeilijk wordt om Neder landse auteurs aan zich te bin den. „We gaan op zoek naar Nederlandse auteurs, maar de ervaring leert dat een uitgeverij buiten Amsterdam niet gemak kelijk aan zulke schrijvers komt. Geld is vaak niet zo vaak be langrijk. Het gaat auteurs om de reputatie van een uitgeverij. De Bezige Bij geeft status, die wij nog niet kunnen bieden. Daar werken we'aan." De bekendste auteurs tot nu toe in het Bodoni-fonds zijn Paul Bowles en Doris Lessing. „Met zulke namen geef je aan, dat je serieus bezig wilt zijn. Op basis daarvan kun je proberen om ge vestigde auteurs aan te trekken. Bij de keuze van auteurs en boeken, speelt onze persoonlijke voorkeur een grote rol. Zo gaat dat nu eenmaal in het boeken vak. Wij denken niet zo in doel groepen." Alexander Graham Bell: wonderlijk speelgoed foto eo HMHl ■i—2 mÈÊuÊÊÈmmmmmÈ mmsm Van onze rtv-redactie Zijn liefde voor het dove meisje Mabel Hubbard leidde uiteinde lijk tot de ontwikkeling van de telefoon. Alexander Graham Bell slaagde in 1876 de eerste woor den via een draad over te bren gen. En daarmee is de telefoon officieel een feit. Het kleurrijke levensverhaal van Beil is vervat in de tv-film 'Ge luid in de stilte' (oorspronkelijke titel 'The sound and the silence') die de EO vanavond en volgende week op het scherm brengt. Hoofdrollen zijn er voor Ian Bannen als Melville Bell, John Bach als Alexander Graham Bell en Brenda Fricker die Eliza Bell speelt. 'Geluid in de stilte' is een co-produktie van Canadese, Ier se en Nieuwzeelandse makelij en werd in 1992 opgenomen. Alexander Graham Bell, een Schots-Amerikaanse natuurkun dige en technicus, wordt in 1847 geboren. Hij houdt zich, net als zijn vader, bezig met het ontwik kelen van onderwijsmethoden voor doven, ook wel 'zichtbare spraak' genoemd. Daarnaast ex perimenteert hij met de tele graaf. Op een goede dag ontmoet hij door zijn spraakonderwijs de do ve Mabel Hubbard. Zij geeft hem extra motivatie in het bereiken van zijn ideaal: geluid brengen in de stille wereld der doven. Grammofoonplaat De van ideeën overlopende Bell ondervindt veel weerstand uit zijn omgeving. Als hij de eerste woorden per draad weet over te brengen, halen heel wat mensen hun schouders op. Ze beschou wen zijn geniale vondst als een stukje speelgoed. Wonderlijk speelgoed, dat wel. FILMS GOES -Grand Theater 14 u. Duimelijntje. 20 u. Intersection. HULST - De Koning van Engeland 14 u. Duimelijntje. 14 u. De Aristokatten. 19 en 21.30 u. The Getaway. 21.30 u. Intersection. 14, 19 en 21.30 u. The Flintstones. 14, 19 en 21.30 u. Beverly Hillbil lies. 14 en 19 u. Police academy: mis sion to Moscow. 19 en 21.30 u. Striking distance. MIDDELBURG - Cinema 20 u. The Fugitive. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. Flintstones. - Alhambra 2 14 u. De Aristokatten. 19 en 21.30 u. Striking distance. - Alhambra 3 14 en 19 u. Police academy. 21.30 u. Intersection. - Alhambra 4 14, 19 en 21.30 u. My father the hero. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Rapa Nui. Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Philadelphia. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly Hill billies. Zaal 4' - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Getaway. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Robocop 3. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked gun 3. Zaal 9 - 14.30 en 17 u. Free Willy. 20 en 22.30 u. Blink. Zaal 10 - 14.30 en 17 u. My girl 2. 20 en 22.30 u. Shadowlands. Zaal 11 - 14.30, 17 en 20 u. Aris- tocats. Maar geleidelijk aan ziet men steeds meer mogelijkheden. In 1880 ontvangt Bell voor zijn uit vinding de Voltaprijs. Geld waarmee hij andere uitvindingen financiert. Zoals een metaalde tector en een wasschijf, die de voorloper van de grammofoon plaat zal worden. Ook experi menteert Bell op het gebied van de luchtvaart. In 1922 overlijdt de uitvinder van wat door som migen een der meest geniale vondsten uit de geschiedenis wordt genoemd. 'Geluid in de stilte', Neder land 2, 19.54 uur Boston (rtr) - Ex-Beatle Paul McCartney heeft zijn scheermes, scheercreme en andere scheerbe- nodigdheden teruggestuurd naar producent Gillette. De Britse popster protesteert hiermee te gen het gebruik van proefdieren in de Gillette-f abrieken. In een bijgaande brief eist Mc Cartney zijn geld terug voor de spullen die hij niet meer wil gebruiken. Als Gillette hem in derdaad schadeloos stelt, dan zal de zanger het geld doneren aan een groepering voor de rechten van het dier. „Als dierenvriend ben ik woe dend. Graag zal ik uw producten weer kopen, maar dan moet het testen ervan op dieren eerst wor den afgeschaft. Tot die tijd zul len we Gillette boycotten en op komen voor de dieren waar dat maar mogelijk is", aldus de brief. McCartney en zijn vrouw Linda staan bekend als activis ten voor een betere behandeling van dieren. 22.30 u. Monolith. Zaai 12 - 14.30, 17 en 22.30 u. On deadly ground. 20 u. My father the hero. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Geronimo. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Police academy 7. Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Intersection. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 2*2.30 u. Getting even with dad. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The pelican brief. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Bad girls. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ace ventura: pet detective. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Silence of the lambs. Zaal 21 - 14.30 en 17 u. Thumbe- lina. 20 u. Schindler's list. Zaal 22 - 14.30 en 17 u. Aristo- cats. 20 en 22.30 u. Dream lover. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Getaway. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Getting even with dad. 20 en 22.30 u. Ace ventura. 14.30 en 22.30 u. Beverly Hillbil lies. 22.30 u. Rapa Nui. 17 en 22.30 u. My father the hero. 14.30 u. Thumbelina. 14.30 u. My girl 2. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. 17, 20 en 22.30 u. Police academy 7. 14.30 en 17 u. The Aristocats. 17 en 20 u. Dream lover. 14.30, 17 en 20 u. Naked gun 33 1/3. 20 u. Shadowlands 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Bad girls. 20 u. Schindler's List. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Silence of the hams.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 15