DE STEM
Muziek als haring met pindakaas
Als een roos op een vuilnisbelt
Veel zware sausen in
kookboek voor maffia
UIT
suske wl
hambone
L
VPRO op zoek naar drijfveren van regisseurs, solisten en arrangeurs
Overzicht van Asger Jorn
in het Stedelijk Museum
Toch enig optimisme op expositie over menselijke waardigheid
pE STEM
Lennoii-opname
uit 1957
onder hamer
„Het volk van God is niet het volk van
God, maar van de clerus."
Edgar Pisani, Arabisch Instituut Parijs
James Last, succes-specialist
Door Maarten van de Rakt
Voor de VPRO ondernam
Leon Giesen een boeiende
zoektocht naar de drijfve
ren van mensen die muziek
'maken', dwars door mu
ziekstijlen en soorten heen.
Of zoals Giesen zegt:„Ik
heb geprobeerd over de
hokjes heen te gaan." Zo
zien en horen we vanavond
een curieus trio: Bach-spe-
cialist Ton Koopman, het
commercieel fenomeen Ja
mes Last en U2-producent
Daniel Lanois.
Ze luiden het begin in van de
vijfdelige serie 'Hart Ziel',
waarin achtereenvolgens arran-
foto archief de stem Ton Koopman, Bach-specialist
geurs, begeleiders, solisten en
componisten (twee maal) aan het
woord komen. Uiteraard gelar
deerd met beelden van cd-opna-
mes, repetities, concerten en on
gedwongen nummers in de
kleed- en hotelkamer.
Koopman, Last en Lanois heb
ben hun gedrevenheid gemeen en
uiteraard willen ze met hun mu
ziek mensen bereiken. Ze sprin
gen totaal verschillend om met
muziek. „Ik ben een eenvoudige
en gemakkelijke man. Zo ga ik
ook gemakkelijk met muziek
om", zegt James Last (200 gou
den platen) die zich beschouwt
als vertaler van muziek. „Ik heb
het geluk dat ik mijn grenzen
ben." Een meesterwerk kan Ja
mes Last niet noemen. „Ik ben
trots op mijn gezin", klinkt het
verrassend.
Heel consciëntieus gaat Koop
man om met de intenties van
Bach, die hij een moeilijk mens
noemt. Hij plaatst de composi
ties ook in diens tijd. „Iets doen,
wat honderden al voor je gedaan
hebben, dat legt een druk op je."
Foutjes maken is niet erg, houdt
Koopman de barokorkestleden
voor. Als ze maar mooie muziek
maken. „Kom op, ga door die
muur." Een leuk contrast met
Last: „Ik tel af en daarna loopt
het vanzelf."
Lanois laat zich leiden door de
tekst: „Die bepaalt welke kant je
uitgaat. Je kunt contrasten aan
brengen in de muziek, dat is een
oude formule, bij voorbeeld een
leuke melodie met spannende,
dreigende geluiden. Ik ben als
het ware een illusionist door de
manier waarop ik het geluid ma
nipuleer in de studio."
Leon Giesen, samensteller van
de muziekreeks én oud-beroeps
muzikant (Toontje Lager en
Captain Gumbo), heeft eerder
met het bijltje gekapt. Voor de
VPRO-jeugd-tv maakte hij 'Ster
ren van de hemel', waarin de
diverse instrumenten de revue
passeerden. De VPRO-leiding
benaderde hem voor een vervolg
voor volwassenen. 'Hart Ziel'
is het resultaat.
„De belangrijkste vraag is na
tuurlijk de waarom-vraag. Wat
drijft die mensen? Dat houd ik
steeds in mijn achterhoofd.
Rechtstreeks kun je het- niet aan
hen vragen. Het is ook vaak
moeilijk te verwoorden. Ik pro
beer er via een omweg achter te
komen. Goed luisteren, doorvra
gen. Vooral ga ik in op de bele
ving, en niet op de muziekweten
schappelijke kant."
Giesen heeft er de handen vol
aan gehad om gasten te strikken
voor zijn reeks. Zo was Daniel
Lanois slechts even te spreken
tussen de geluidstest, die (na
tuurlijk) uitliep, en zijn optreden
in Amsterdam. En Koopman
vond de aanwezigheid van de
filmploeg tijdens opnames van
een cd eigenlijk heel storend.
Vooraf had Giesen een droom-
lijst opgesteld. „James Last is
bijvoorbeeld een droomgast.
Niet omdat-ie prachtige muziek
maakt, maar omdat de man een
opmerkelijk fenomeen is-.1 Ik wil
de haring-met-pindakaasachtige
combinaties maken. Van die
droomlijst, die gaandeweg steeds
groeit, is misschien tien procent
gerealiseerd maar daar ben ik al
heel tevreden mee."
In de tweede aflevering zien we
onder de noemer 'Begeleiders'
Door Els Reijn
In de Beurs van Berlage in
Amsterdam is een bijzondere
tentoonstelling aan het be
grip menselijke waardigheid
gewijd. Tentoonstelling is
misschien niet het juiste
woord, want er zijn ook films
te zien, er is een spectaculair
stukje 'virtual reality' te be
leven en het begeleidende
magazine 'Ik de ander' be
vat talloze bijdragen van on
der andere schrijvers (Primo
Levi), bekende Nederlanders
(Ruud Gullit, Jeroen van In-
kel), staatshoofden (Nelson
Mandela) en musici (Grand
Master Flash and the Furious
Five).
Tentoonstellingsmakers Ine Ge
vers en Jeanne van Heeswijk
hebben de relatie tussen kunst
en maatschappij als uitgangs
punt genomen en brengen in
samenwerking met het Rode
Kruis het thema menselijke
waardigheid onder de aandacht.
Het Rode Kruis zet zich, sinds de
oprichting door Henry Dunant
ten tijde van de Krim-oorlog, in
voor behoud van menselijke
waarden tijdens oorlogen, door
veldwerk ter plaatse maar ook
door publieksvoorlichting in
landen waar vrede heerst. Daar
naast biedt het Nederlandse Ro
de Kruis-hier te lande hulp aan
de kwetsbaren in onze samenle
ving, zoals chronisch zieken, ge
handicapten, asielzoekers en
vluchtelingen.
Grens
De foto's en films van veldwerk
van het Rode Kruis hangen hier
zij aan zij met autonome kunst
werken en allerhande
media-materiaal, die tezamen
vele aspecten van menselijkheid
behandelen, soms schokkend,
soms controversieel, soms con
fronterend, afstandelijk, verwar
rend of vertederend, maar altijd
indrukwekkend.
De vraag die zowel organisato
ren als deelnemers aan deze ten
toonstelling zichzelf en de toe
schouwer stellen, luidt: wanneer
wordt de grens van menselijke
waardigheid overschreden? Ge
beurt dit alleen in landen waar
oorlog is? Gebeurt dit wanneer
medische behandeling tot in het
uiterste wordt doorge- zet? Is
dit het geval wanneer een regime
zijn burgers het zwijgen oplegt?
Zoals de titel al aangeeft, gaat
het om de relaties tussen men
sen, niet alleen persoonlijke re
laties, maar ook de relatie tot
mensen buiten ons eigen kringe
tje. Mensen, die aan de andere
kant van de wereld honger lijden
of martelingen ondergaan, men
sen die om de hoek lijden aan
aids of in extreme armoede le
ven. De titel heeft ook iets ver
hevens, alsof door het gebruik
van de (i.p.v. het woordje en)
gehint wordt op de mogelijke
synergie tussen mensen, de
meerwaarde die mensen uit rela
ties kunnen halen. Het geloof
hierin lijkt te worden gelogen
straft door de beelden in de
tentoonstelling, waarin veel el
lende is opgenomen en veel mis
standen aan de kaak worden
gesteld. Daartegenover staat dan
de ondertitel 'dignity for all: re
flections on humanity'.
Ellende
Door na te denken over gebeur
tenissen in de wereld, over ellen
de van het heden is er misschien
een mogelijkheid weer greep te
krijgen op de gebeurtenissen om
ons heen. Juist niet de ogen
sluiten, vergetelheid zoeken in
cocooning, maar je richten op de
ander, dat is de boodschap die,
op tientallen manieren verpakt,
steeds herhaald wordt.
Het is interessant hoe het ge-
dachtengoed van het Rode Kruis
(hulp aan oorlogsslachtoffers
zonder onderscheid des per-
soons) samengaat met de stel-
lingname van de kunstenaars,
die ageren tegen zaken als racis
me, intolerantie, seksisme, ge
weld en oorlog.
Het thema dood bijvoorbeeld
wordt door Andres Serrano en
Hans Aarsman heel verschillend
in beeld gebracht. Terwijl Aars
man een intiem beeld schept van
de laatste levensfase van zijn
vader, delicaat op contactsheets
vastgelegd, heeft Serrano zijn
doden in harde kleuren gefoto
grafeerd en details meer dan
levensgroot opgeblazen. Het
werk van Aarsman nodigt uit tot
betrokkenheid en intimiteit,
doordat je met je neus op de
fotootjes moet gaan staan om te
zien wat erop staat. De foto's
van Serrano benadrukken haast
de afstand die we automatisch
nemen tot gruwelijke beelden: in
dit geval minstens twee meter.
■Vrouw
De positie van de vrouw wordt
onder de loep genomen door on
der andere Cindy Sherman en
Inez van Lamsweerde. Sherman
toont op botte wijze de degrada
tie van de vrouw in haar foto's
van karikaturale vrouwelijke ge
slachtsdelen en artificiële lust
objecten. Inez van Lamsweerde
ontdoet juist haar perfecte man
nequins van typische geslachts
kenmerken als tepels en schaam
haar, waardoor de pijnlijke af
stand tussen het ideale vrouwen
lichaam en de werkelijkheid
(hier teveel, daar te weinig) be
nadrukt wordt.
Dat in omstandigheden geken
merkt door armoede, slechte be
huizing, drugsgebruik en crimi
naliteit menselijke waardigheid
toch kan bloeien, is het onder
werp van de beelden van John
Ahearn. Van bewoners van de
arme wijk The Bronx in New
York maakt Ahearn gipsen af
gietsels. Een ontroerend voor
beeld hiervan is de omhelzing
van 'Veronica and her Daugh
ter': menselijke waardigheid als
roos op een vuilnisbelt.
Ook de filmmaker Spike Lee
zoekt naar betrokkenheid bij een
tot de bedelstaf vervallen zwarte
familie. Bij de swingende tonen
van Prince's 'Money don't mat
ter tonight' wisselen beelden van
de problemen van deze familie
zich snel af met enerzijds de
glamour en glitter van de rijken
in de westerse maatschappij en
anderzijds gruwelen van oorlog,
hongersnood en armoede.
Wereldoorlog
Er wordt niet alleen ingegaan op
hedendaagse onderwerpen, maar
ook de voor onze eigen samenle
ving zo bepalende geschiedenis:
de Tweede Wereldoorlog. In
twee stellingkasten staan bij
voorbeeld archiefdozen, waarin
kaartjes met namen en data. Het
geheel is geplaatst in een glazen
vitrine. Het blijkt te gaan om een
gedeelte van het archief van het
Informatiebureau van het Rode
Kruis, dat 330.000 persoonsdos
siers bevat van slachtoffers van
de Tweede Wereldoorlog.
Elders op de tentoonstelling
heeft Nancy Spero een gedicht
van George Brecht op de muur
uitvergroot met een delicate
schildering van een vastgebon
den vrouw. Te lezen is de trieste
geschiedenis van een meisje dat
om haar liefde voor een Joodse
man werd vermoord.
Klapstuk
Het virtual reality werk van de
Engelse Paul Sermon mag het
klapstuk van de tentoonstelling
genoemd worden. In een ver
duisterde ruimte staat een bed
met aan weerszijden televisie
toestellen. Vanaf het plafond
worden beelden op het bed ge
projecteerd, afwisselend van
landschappen, zee, beeldhouw
werken of abstracte patronen.
Dan verschijnt een vrouw 'in
beeld, ze neemt plaats op het
bed en wacht af. Het is de be
doeling dat een van de toeschou
wers ook op het bed gaat zitten,
waarop de vrouw in het beeld in
beweging komt en haar hand
uitstrekt naar de persoon op het
bed. Door technisch vernuft is
het mogelijk elkaar te zien en als
het ware te betasten, terwijl bei
de personen zich ieder op een
andere plek bevinden. Op de
televisieschermen worden de
beelden van de geprojecteerde
vrouw en de persoon die op het
bed zit samengevoegd tot een
totaalbeeld van wat er gebeurt.
Hoewel de indruk gewekt kan
zijn dat deze tentoonstelling tot
MAANDAG 25 JULI 1994 A
-
Amsterdam (anp) - Het Stedelijk Museum in Amsterdam
brengt van 8 oktober tot 27 november een overzichtsten
toonstelling van de Deense kunstenaar Asger Jorn
(1914-1973). Het is het eerste overzicht sinds vele jaren. In
1964-1965 was het Stedelijk Museum betrokken bij zijn
eerste internationale expositie. Daarna is zijn werk in
Nederland nauwelijks meer te zien geweest.
Asger Jorn is met mensen als Appel, Corneille, Constant en
Dotremont een van de oprichters van de kunstenaarsbeweging
CoBrA (Copenhagen-Brussel-Amsterdam). Ook was hij betrok
ken bij de 'Mouvement International pour un Bauhaus Imaginis-
te' als reactie op het zuiver functionele vernieuwde Bauhaus van
Max Bill. In 1962 sloot hij zich aan het 'Institute of Corparate
Vandalism'.
De geëngageerde Jorn maakte veelal schilderijen waarin ab
stracte vormen en mythische gestalten en dieren en menselijke
gezichten met elkaar waren verweven. Hij heeft een sterk
kleurgebruik.
In totaal omvat Jorns oeuvre ruim 2000 schilderijen. Daarnaast
maakte hij tekeningen, grafiek, bronzen beelden, keramiek en
tapijtontwerpen. Op de expositie in het Stedelijk Museum zullen
rond honderd schilderijen en tekeningen te zien zijn. Zij komen
uit musea heel de wereld. De tentoonstelling is daarna in de
Schirn Kunsthalle in Frankfurt en vervolgens in het Louisiana
Museum of Modern Art in het Deense Humlebaek te zien.
foto dijkstra
Andy Woodrow (eerste contra
bassist van het Rotterdams Phil-
harmonisch Orkest), Tony Levin
(bassist bij onder anderen Peter
Gabriel) en Jamaaladeen Tacu-
ma Cornell Rochester (free
jazz, funk ritmesectie). Ze heb
ben het over hun rol in de scha
duw.
Gitarist Joe Satriani, contra-alt
Nathalie Stutzmann en improvi
serend stemgebruiker Han Buhrs
spreken in deel drie 'Solisten'
over klanken en betekenissen
van woorden.
Bij de 'Componisten' zien we de
singer-songwriter Loudon Wain-
wright III en de minder bekende
Tom America en Tanya Donelly.
De vijfde en laatste aflevering,
ook over componeren, moet nog
worden opgenomen.
'Hart Ziel', Nederland 3, 19.21
uur
Door Nico Koolsbergen
Misdadigers houden van lekker
eten. Na een geslaagde moord of
inbraak is niets zo prettig als een
stevige pasta, bereid door een
meester-kok. Vervolgens het bed
in met een dame van lichte ze
den en de dag kan niet meer
stuk. Uiteraard wordt die dame
niet betaald, een man van eer
betaalt niet voor seks. Maar ze
kan op andere wijze worden
schadeloos gesteld. Wat gestolen
juwelen zijn nooit weg.
Dat is te leren uit het Mafia
Kookboek, geschreven door Jo
seph 'Joe Dogs' Iannuzzi. Joe
heeft een grote carrière achter de
rug in de Amerikaanse Cosa
Nostra. Hij was rechterhand en
vertrouweling van doortrapte
Godfathers, maar vooral was hij
hun kok. Een meester-kok,
wiens Italiaanse gerechten be
faamd waren in de onderwereld.
Wie ze namaakt, zal ontdekken
dat deze roem verdiend was.
Joe Dogs deed jaren alles wat
God verboden heeft. Hij was
gespecialiseerd in illegaal gok
ken, maar draaide ook voor af
persing, geweld of drugshandel
zijn hand niet om. Tot hij moei
lijkheden kreeg met zijn baas en
bij een terechtwijzing bijna het
leven liet. Joe Dogs stapte over
naar de FBI, en dat leidde uit
eindelijk tot het oprollen van een
groot misdaad-circuit.
Deze avonturen en de bijbeho
rende recepten staan in het boek.
De voormalige schurk heeft na
melijk precies bijgehouden wat
wanneer en waar gegeten werd.
Zo is een smakelijke mix ont
staan van waargebeurde mis
daadverhalen en heerlijke ge
rechten.
Maffialeden zijn serieuze eters.
„Terwijl ze misdaden voorberei-
'Veronica and her mother' (afgietsel in gips) van John Ahearn,
te zien op de tentoonstelling 'Ik de ander' in de Beurs van
Berlage in Amsterdam. foto aldic
op het bot deprimerend is, is een
zeker optimisme toch niet van de
lucht. In het bestaan schuilt nou
eenmaal zowel vreugde als ver
driet en hiervan proberen alle
kunstenaars via hun werk op
hun eigen wijze ons te doordrin
gen. De neiging tot het vanzelf
sprekend aannemen van het een
en het negeren van het ander is
precies datgene wat hier steeds
opnieuw bewust naar voren
wordt gebracht.
Expositie 'Ik de ander', in de
Beurs van Berlage in Amsterdam,
tot 14 augustus 1994. Toegang:
ƒ5,-, magazine 'Ik de ander':
f 10,-.
FILMS
GOES
-Grand Theater
20 u. Intersection.
HULST
- De Koning van Engeland
14 u. Duimelijntje.
14 u. De Aristokatten.
19 en 21.30 u. The Getaway.
21.30 u. Intersection.
19en21.30u. The Flintstones.
14, 19 en 21.30 u. Beverly Hillbil
lies.
14 en 19 u. Police academy: mis
sion to Moscow.
14, 19 en 21.30 u. Striking distan
ce.
OOSTBURG
- Ledel theater. - 14 u. The Flint-
stones.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. The Piano.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
19 en 21.30 u. Flintstones.
- Alhambra 2
19 en 21.30 u. Striking distance.
- Alhambra 3
19 u. Police academy.
21.30 u. Intersection.
- Alhambra 4
19 en 21.30 u. My father the hero.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Rapa Nui.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Philadelphia.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Beverly Hill billies.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Getaway.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Flintstones.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Robocop 3.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Naked gun 3.
Zaal 9 - 14.30 en 17 u. Free Willy.
20 en 22.30 u. Blink.
Zaal 10 - 14.30 en 17 u. My girl 2.
20 en 22.30 u. Shadowlands.
Zaal 11 - 14.30, 17 en 20 u. Aris-
tocats.
den, eten ze. Als ze die
hebben, eten ze. En als er
misdaden zijn, eten ze in af
wachting van het moment dat zei
komen", aldus de schrijver. „Da:
is de reden waarom sommigs
recepten in dit boek zulke zwarc
sausen voorschrijven,
niet voor wie ik ze klaarmaakt^
-elke maaltijd kon hun
zijn, dus aten ze maar lieva
meteen goed."
Wie het te machtig vindt, kan dj
gerechten met weinig moeite wa
minder stevig maken. Joe
bleef in elk geval volop calories
in zijn menu's stoppen, ook na
dat hij voor de FBI was
werken. Want ook voor zijn poli
tie-vrienden kookte hij. „Wi
voedsel betreft waren de lede
van mijn nieuwe club niet
ders dan de leden van de oud
Ze aten allemaal alsof ze naar d
elektrische stoel gingen."
Het Mafia Kookboek van Josepfi
'Joe Dogs' Iannuzzi. Uitg. Luitingh
Sijthoff, prijs 14,90.
Londen (ap) - Een bandopnami
uit 1957 waarop van John Lei-
non te horen is met The Quar-
rymen, de groep waar hij ii
speelde voordat hij met
McCartney de Beatles oprichtte,
zal 15 september bij het veiling
huis Sotheby onder de hamei
komen.
Sotheby verwacht dat de opna
me en de recorder waarmee
is gemaakt tussen de 100.000 et
150.000 pond zullen opbrengen
De band heeft dertig jaar in een
bankkluis gelegen.
22.30 u. Monolith.
Zaal 12 - 14.30,17 en 22.30 u. 01
deadly ground.
20 u. My father the hero.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30»
Geronimo.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30»
Police academy 7.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30»
Intersection.
Zaal 16' - 14.30, 17, 20 en 22.30»
Getting even with dad.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30»
The pelican brief.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30»
Bad girls.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30»
Ace ventura: pet detective.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30»
Silence of the lambs.
Zaal 21 - 14.30 en 17 u. Thumb»
lina.
20 u. Schindler's list.
Zaal 22 - 14.30 en 17 u. Aristo-
cats.
20 en 22.30 u. Dream lover.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Getaway.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. GettUI
even with dad.
20 en 22.30 u. Ace ventura.
14.30 en 22.30 u. Beverly Hillbil'
lies.
22.30 u. Rapa Nui.
17 en 22.30 u. My father the hero.
14.30 u. Thumbelina.
14.30 u. My girl 2.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Fo®
weddings and a funeral.
17, 20 en 22.30 u. Police acadei
7.
14.30 en 17 u. The Aristocats.
17 en 20 u. Dream lover.
14.30, 17 en 20 u. Naked gun
1/3.
20 u. Shadowlands.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Bad girl*
20 u. Schindler's List.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Tfle
Flintstones.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Silence»
the hams.
RADIO 1
Elk heel uur en 7.30, 8.30, 12.31
1330, 16,30, 17.30, 18.30 en 06
Nieuws. NCRV: 7.07 Hier en fJ
(845 en 11.45 Kerkelijke actualitf
ten). EO: 12.07 Tijdsein. VOO: 14.!
Nieuwsradio. EO: 19.04 Tijdsei®
V00: 22.04 Sportradio. NOS: 23.1
Met het oog op morgen. KRO: 0.'
Damokles. 1.02-7.00 Niemandslani
RADIO 2
Elk heel uur nieuws. TROS: 7.04 L
havermoutshow. 9.04 Gouden Ure
12.04 Het hart van twee. 14.04 Rad
2 matinee. AVRO: 17.04' Fileri),
dio.EO: 18.04 Alle mensen. NCR'
19,04 Witte rozen. 20.04-24.00 Tu
sen acht en middernacht
RADIO 3
Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.1
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitam
nen. VARA: 12.04 Denk aan Hen
14.04 Carola. AKN: 15.04 The mag:
friends. VOO: 17.04 Rinkeldekinkt
NOS: 18.04 De Vakantiespits. El
1904 Spoor 7. AVRO: 20.04 Forz
VPRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0.
Nachtwacht. NOS: 2.02 Papa
wakker. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM
RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.1
Nieuws. KRO: 7.02 Aubade. 9.
Muziek voor mil|oenen. 10.58 Ocl
tendconcert. I. Festival van Walli
nië. Les Adieux; II. ChilingiriJ
Kwartet met piano.13.04 Faust
muziek. VPRO: 14.00 Middagco
eert. Muziek aan het hof. 16.00 C
Nederlanden. Muz. voor viool r
piano. 17.00 De koffer. VPRO: 18.1
De wandelende tak. Maak uw i
gen Tak. 19.00 De grote overste'.
20.02 Nieuwe maandag. Het clav
cimbel. NOS: 0.00-1.00 Vier na mi
dernacht
RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 en 23.
Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelil
genrubriek met uitgebreid weerb
richt en scheepvaartberichten. 7.
NOS Sportief. 7.30 Vroeg op 5. 8.
Waterstanden. AVRO: 9.02 In g
sprek. 9.55 Vrijzinnig vizier. VAR
10.02 Tony van Verre ontmoette J'
Schaefer. 11.02 Punch. HV: 13.10 U
documentaire. 14.03 Boven het d;
14.30 De verbeelding. VARA: 15.1
Ophef en vertier. NOS: 17.10 Rad
UIT RVO: 17.45 Postbus 51 op
OHM: 18.02 Bhakti I. EO: 19.00 Wa
waren we ook alweer? NOS: 19
Nieuws en actualiteiten in h
Turks. 19.50 Nieuws en actualiti
ten in het Marokkaans en Berbe
20.40 Nieuws en actualiteiten in h
Chinees. EO: 21.00 Kayen rasja
is hoop). 21.15 lyi haberler (Goi
nieuws). 21.30 Sin ke yat kai yq
jGoed nieuws op maandag). V0
22.00 Het zwarte gat. NO
23.07-24.00 Met het oog op morge
OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05 Br
bants nieuws, actualiteiten, spr
en de krant in Brabant. 7.32 Brj
bants nieuws, actualiteiten
weerman Johan Verschuuren. 8.
Brabants nieuws. 8.11 Rai
Nieuws Centrale. 8.33 Braba
nieuwsoverzicht. 8.37 Streekpi
op ontbijt. 8.55 Weerman Joh|
Verschuuren. 9.03 Brabar
nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.
Brabants nieuws. 10.07 Draaibai
11.03 Brabants nieuws. 11.07 V|
harte. 12.05 Brabants nieuws
actualiteiten. 12.55 Bericht v
boer en tuinder. 13.08 Brabai
nieuws. 13.11 Radio Nieuws Cd
trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.
Muziek, Brabantsfe produktii
14.03 Brabants nieuws. 14.08 IV
ziek met om 15.03, 16.03 en 17
Brabants nieuws. 17.30 Portret v
een Brabants dorp. 17.50 Provinc
Ie agenda. 17.55-18.00 Nieuwsovi
zicht
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.
Nieuws en actualiteiten met
7.15 het weer in de provincie. 7
Weekend-overzicht sport. 7.32 i
gionaal nieuwsoverzicht. 7.35
dag van... 7.45 agendatip en agt
da. 7.50 regionaal nieuwsoverzic
8.08 Radio Nieuwscentra
8.35-9.00 Nieuws en actualiteit
met om 8.45 De wekelijkse colu
Boh en Co. 12.05 Nieuws en acti
liteiten met om 12.15 het weer in
provincie. 12.32 Regionaal nieuv
overzicht. 12.34 Wegwies. 12.43
portage, vraaggesprek. 12.55
agenda. 13.08-13.30 Radio Nieu
Centrale. 16.03 Omroep Zeeland i
merradio. 17.05 Nieuws en actui
teiten met om 17:15 het weer in
provincie en 17.32 region
nieuwsoverzicht. 17.35-18.00
merradio met om 17.55 De agend
I Dót is myn avondmaalSn
blyf er nu met je tenjeb a[!
Geld,
UhMgOhlB