'Ik hoop dat Muskens kan luisteren' v 4Als het om principes gaat, is er geen compromis' Schade luchtvaartmaatschappijen door staking Hoopvol perspectief Lofzang op monseigneur Ernst na benoeming nieuwe bisschop in Breda Nijpels heet Muskens welkom DE STEM BINNENLAND KORT MAANDAG DINSDAG - WOENSDAG SALLAND KNAKWORSTJES SPLENDID FOSFAATVRIJ WASMIDDEL IJSBERG SLA JOLLY HALVE PERZIKEN COMMENTAAR MAANDAG 25 JULI 1994 A2 DE STEMBINNENLANDMAANDAG 25 JULI 1994 A3 toon van de reactie van het Con. Cll tact Rooms-Katholieken (CRR) meer de rechtervleugel van hel hn drs. Marie- katholieke spectrum. CRK-voor. Plburg, secreta- zitter prof. Witteman vindt goe^ Llijke Mariën- contacten met het Vaticaan zekei 1 dat Muskens in deze tijd heel belangrijk en dii 1 van haar is. heeft de nieuwe bisschop vai Ichtergekomen Breda. Ip het Neder- Witteman wijst ook op Muskens' lleef als advi- activiteiten in en voor de Ker] jierlandse bis- van de Friezen in Rome, waar- lamen aan een door menig pelgrimerende land- Laticaan. genoot hem heeft leren kennen, Imaakt als een De Acht Mei Beweging kan ook 1 toegankelijke moed putten uit Muskens' ver- jiem te praten, klaring dat er meer is dat hem en laltijd afwach- Acht fch ontwikkelt Mei bindt dan scheidt. De bewe- zo'n knoop- ging hoopt inderdaad dat de tar veel twijfel nieuwe bisschop van Breda het et." gesprek van Ernst met haar In goeds' is de voortzet. chop van het bisdom Breda, Tiny Muskens. foto anp e trots op," zo ag in een brief Want om kape- worden ben ik e gegaan." rplein in Rome erbuurman van ulus II, die hij kent. Muskens gastheer van ns bezoek aan Het feit dat de nieuwe bis- ia persoonlijk noeming onge- voor Muskens ■n Brabander is, isschop het bis- 'elijks. Uit zijn ,Het Bredase is enkele wegen eert van enige café De Drie- n die hier op de 'amen, tot offi cieren van de KMA in Breda, waarvan ik er elk jaar een groepl ontvang; van Bovendonkers tot de Paulusabdij in Oosterhout, waar ik bijna was ingetreden; van pelgrims in Rome uit vele plaatsen tot vanouds fami lieleden in de Noordrand van het bisdom." De aftredende bisschop Ernst verwacht dat Muskens snel zal zijn ingewerkt. Ernst staat bin nen de Nederlandse RK kerk be kend als progressief, een man die dicht bij de mensen staat. Van Muskens is eigenlijk vrij weinig bekend; hij heeft zich in de tijden van polarisatie binnen de Neder landse kerk op de achtergrond gehouden. Ingewijden verwachten echter dat Muskens de lijn van Ernst zal doortrekken. Zijn wapenspreuk 'shalom', die duidt op eenheid, wijst in elk ge val in die richting. \lan onze verslaggevers Breda - Onder de kerkgan gers die zondagochtend de Bint-Jansbasiliek van Ooster- liout verlaten, bevindt zich een mevrouw die de nieuwe Bisschop persoonlijk kent. „Hij is een broer van Harrie Sluskens uit Raamsdonk, die ik goed ken. Hij kwam wel eens bij zijn broer op be zoek." jiaar eigen naam noemt ze niet, jnaar over haar reactie vertelt jie: „Ik kreeg echt kippevel toen ik hoorde dat hij bisschop zou itorden. Ik vond het zo'n mooi jjericht." is een van de weinige kerk- - deze zondagochtend diverse kerkpleinen in het Ibisdom door verslaggevers van De Stem aangesproken - die eer ier van de nieuwe bisschop Tiny ïuskens heeft gehoord. Voor de beesten, in Zeeuws-Vlaanderen in West-Brabant, is hij De Grote Onbekende. Zijn benoeming is jan ook niet hét onderwerp van gesprek op de diverse kerkplei nen. Ijlaar al kennen de meesten hem |aet, de verwachtingen zijn niet- emin hoog gespannen. Parochi- Imen uit Bergen op Zoom hopen 'dat hij de lijn Ernst zal voort- ietten': „Luisteren naar de basis iin ervoor zorgen dat de kerk een [fenheid blijft." ergenaar Laanen ontmoette liluskens twee jaar geleden in Some toen hij samen met andere leden van het schuttersgilde Sint Sebastiaan een bezoek bracht laan het Vaticaan. In de kapel tan de Friezen had hij destijds leen ontmoeting met hem. „Een lieer evenwichtig en actief man," Inschrijft hij de nieuwe bis- pop na de zondagse dienst in lie St. Gertrudiskerk. If. Hacking uit Bergen op Zoom liad ook al voor zaterdag van ïuskens gehoord. „Ik wist dat |bij rector van het Hollands Col- in Rome was, maar verder ten ik hem niet." Hij laat weten fat hij Ernst zal missen. „Een pan met zoveel warmte." Senselijk gericht 'i Emons uit Halsteren had het fieuws over de bisschopsbenoe- üng zaterdag via het tv-jour- haal gehoord. „Hij is menselijk |[ericht, zo begrijp ik. Iemand die ipen staat voor anderen, iemand ie wil communiceren." Hij loopt dat Muskens op 'eigen- jdse wijze zijn ambt zal vervul len. Dat hij luistert naar de Mchtelozen en met zijn oor zal aten hangen naar de machtheb- bers'. Bij is blij dat Rome terug is jekomen van de weg die in de Breda Burgemeester Nij pels van Breda heeft mgr. Muskens in Rome een tele gram gezonden, waarin hij hij hem 'hartelijk welkom' heet als nieuwe bisschop van Breda. Nijpels hoopt dat Muskens, hoewel die niet over recente pastorale ervaring beschikt, in staat zal zijn het beleid van zijn voorganger mgr. Ernst voort te zetten. an huyn van Rotterdam. foto vn u terdam. Voor t nu duidelijk igenwind van :rd. Dat maakt da er alleen op. Kandida- >1 van Gijsen' lig kans meer lat voorzichti- le genegen zal aar de Bredase naarmate de lenoeming als- ijzen er toch -ijna niemand even ogenblik /oor Breda er- niemand die te richting hij andidaat zou n het 'Katho- duikt dan nog Ernst Henau, de Vlaamse hoogleraar pasto- raaltheologie in Heerlen en di recteur van de Vlaamse katho lieke televisie en radio-omroep. De naam van dr. Tiny Muskens valt nooit. Waarom niet? Er is het hardnekkige verhaal dat Muskens destijds gevraagd is om mgr. Bluyssen in Den Bosch op te volgen, maar die benoeming geweigerd heeft. Welnu, die zal dan nooit meer gevraagd wor den, is de gevolgtrekking van wie je er ook maar over hoort. Muskens zelf schept volledige klaarheid op zijn eerste, telefo nische persconferentie als bis schop van Breda: „Ik ben nooit voor Den Bosch gevraagd!" Was die duidelijk heid er een jaar geleden geweest, zijn naam zou zeker gevallen zijn." jaren zeventig werd gekozen toen zeer behoudende bisschop pen werden benoemd. „De laat ste jaren heeft Rome gelukkig voor een andere weg gekozen." Zijn plaatsgenoot M. Geerars kent Muskens nog als kapelaan van Veldhoven in de jaren zestig. Hij hoopt dat de nieuwe bis schop de eenheid in de katho lieke kerk zal bewaren. Dat hij zich daar sterk voor zal maken. „Ik hoop dat hij kan luisteren, net zoals Ernst, dat is een be minnelijk mens." Een trouwe kerkganger in de Zeeuws-Vlaamse kanaalzone be treurt dat bisschop Ernst nu op de achtergrond verdwijnt. „Het is zo'n lieve man en hij luisterde zo goed naar ons. Hij stond open voor iedereen en of de nieuwe bisschop dat doet, moeten we nog zien." Blij voor Ernst Een lid van het parochiebestuur van de Kring Noord (Hulst en omstreken) is vooral blij voor Ernst. „Hij heeft echt een perio de van rust verdiend. De afgelo pen jaren waren nogal hectisch. Ik hoop dat bisschop Muskens de lijn die mgr. Ernst heeft uitge stippeld, volgt. Ik heb begrepen dat hij de lijn van de dialoog wil opzoeken en dat stemt ons hoop vol. In Zeeuws-Vlaanderen zijn we al enkele jaren bezig met een regiovorming. Iedere parochie moet zijn herder hebben, maar met het nijpende priestertekort is dit moeilijk. Wij streven naar een grote samenwerking tussen bisschop, priesters, parochiewer kers en gelovigen. Samen moe ten we de parochies levend hou den. Wij hopen op een bisschop die ons die ruimte tot samenwer king geeft." Een andere gelovige uit Hulst stelt zich iets afwachtender op. „Een status quo is niet goed, in deze woelige tijd hebben we be hoefte aan een man die de voor uitgang voorstaat. Meer verant woordelijkheid voor de pastorale werkers en de actieve parochia nen zou welkom zijn. Ik hoop dat bisschop Muskens een ruim- 'Bisschop Ernst ...een lieve man die rust heeft verdiend... Bisschop Ernst (links op de voorgrond) tijdens de persconferentie na de benoeming van Muskens tot bisschop van het bisdom Breda. foto's cor viveen denkend persoon is en het werk van mgr. Ernst voortzet." Dat hopen ze ook in Etten-Leur, waar bijna niemand die na de kerkdienst in de Lambertuskerk de warmte instapt, de nieuwe bisschop van Breda (goed) kent. „Maar ik hoop dat hij inderdaad in de voetsporen van Ernst treedt," zegt een van de Lamber- tus-parochianen. Hij krijgt met een de nodige bijval. Ernst was (en is) bij de meeste katholieken uit de regio zeer geliefd. „Het is natuurlijk altijd afwach ten. Aan een conservatieve bis schop hebben we niets. Je moet tenslotte mee met de tijd. Maar deze tijd is niet echt gemakkelijk voor de kerk. Als de dialoog maar blijft, als we maar met elkaar blijven praten, dat is na melijk zo belangrijk. En een bis schop moet daar leiding aan kunnen geven. Ik heb hem giste ren even op televisie gehoord. Hij zegt iemand te zijn die vast wil houden aan de dialoog, maar het blijft natuurlijk moeilijk om iemand te beoordelen op een paar uitspraken." Dat vindt Christ Mentzel ook. Mentzel is verbonden aan de DISK em de werkgroep Kerk en Werk. „Ik ken de man niet. Waarschijnlijk ben ik niet de enige die het zegt, maar ik hoop dat hij verder gaat met het werk van Ernst. Jammer dat Ernst weggaat." Brabander „Het is natuurlijk toch spannend geweest. Wat krijg je terug? Een conservatief iemand die weer een paar stappen terugdoet of iemand die de kerk op een, hoe zeg je dat, op een menselijke manier leidt. Hij komt uit de omgeving van Den Bosch, nee, niet West-Brabant. Maar het is in ieder geval een Brabander. Hij kent de mentaliteit, en ook dat kan een voordeel zijn. Overigens, uit de omgeving van Den Bosch. Dan denk je onwillekeurig toch aan Ter Schure en die staat nou niet bepaald als vooruitstrevend te boek." „Het is er niet een van ons. Hij heeft vijfentwintig jaar in Rome gezeten. Wat weet die nou van Breda?" Vers van de lever geeft een Bredase commentaar als ze zondagochtend uit de kerk aan het Belgiëplein komt. Het oordeel van pater H. van Zandwijk, een van de pastores van de Bredase parochie van Franciscus van Assisië, is milder. „We geven hem het recht van de twijfel. Maar we zullen er snel achter komen hoe hij omgaat met de gezamenlijk gedragen verantwoordelijkheid, die mgr. Ernst altijd uitdroeg." Bemoedigend vindt Van Zand wijk het dat de nieuwe bisschop zaterdagavond op tv de door Ernst altijd gepreekte 'barmhar tigheid' roemde. „Kennelijk heeft hij dat in Ernst herkend en gewaardeerd. Hopelijk gaat hij ons bisdom in dezelfde geest be stieren." Een kerkganger op het voorplein van OL Vrouwe van Fatima is sceptisch: „Ik vrees dat hij heel ver staat van het basispastoraat. Als je zo lang in Rome bezig bent met andere kerkelijke zaken, wat heb je dan nog voor voeling met de basis?" Pastor J. Buijs van diezelfde pa rochie: „We zijn niet direct on welwillend. Maar voor ons hoef de hij niet van zo ver te komen." En de mevrouw uit Oosterhout, die de nieuwe bisschop persoon lijk kent: „Hij heeft hele goede dingen gedaan voor de kerk. In Veldhoven is hij kapelaan ge weest en hij heeft daar het ge loof onder de mensen weer opge bouwd. Vooral voor jonge men sen is het denk ik een goede. Volgens mij wil hij onderhand uit Rome weg omdat hij weer onder de mensen wil zijn. Daar is hij op zijn best." Paard mishandeld: geld voor informatie Amsterdam - De Dierenbescherming heeft een beloning van 1500 gulden uitgeloofd voor inlichtingen die leiden tot de aanhouding van de degene die vrijdagnacht in Amsterdam- Noord een paard zo zwaar mishandelde dat het dier om het leven kwam. Het vijftien jaar oude paard werd met touwen aan hoofd en benen vastgebonden aan een paar bomen en vervolgens geslagen met stokken. Ook is het beest met stokken in de anus en in de vagina gestoken. Het paard raakte in grote paniek en hing zichzelf op aan een touw waarmee het was vastgemaakt. Het paard werd eerder 's nachts gestolen uit een weiland in Amsterdam-Noord. Muziekconcours wegens hitte afgebroken Purmerend - Een internationaal jeugdmuziekconcours op een sportveld in Purmerend is gisteren vroegtijdig beëindigd omdat 26 deelnemers door de hitte waren flauwgevallen. 14 Jongeren, voor het merendeel leden van de deelnemende Russische en Ierse bands zijn naar ziekenhuizen afgevoerd. Het muziekconcours was een onderdeel van de Purmerade, een twee-jaarlijks cultu reel festival in Purmerend. 'Verkiezingen als formatie mislukt'' Den Haag - Als CDA en WD 'weglopen' voor het concept-re geerakkoord van informateur Kok, moeten er nieuwe verkiezin gen komen. Dat is het enige drukmiddel dat nog rest om 'partijen die zich in deze kabinetsformatie verstoppen' te dwingen tot meeregeren, vindt PvdA-Kamerlid Wöltgens. De ex-fractieleider van de PvdA zegt dit in een interview met De Volkskrant van afgelopen zaterdag. Wöltgens wordt op 1 september burgemeester van zijn woon plaats Kerkrade. Kok presenteert vandaag zijn concept-regeer akkoord aan de fracties. Wöltgens zegt dat er een situatie dreigt van 'inferieure' zaken- of minderheidskabinetten door toedoen van het CDA, dat weinig trek heeft in een centrum-links kabinet. „Laat de kiezers het gedrag maar beoordelen van de partijen die zich in deze kabinetsformatie verstoppen." Militairen vrij na gijzeling Den Haag - Twee Nederlandse militairen die sinds vrijdag in Mozambique werden gegijzeld, zijn gisteren vrijgelaten. Dat heeft het ministerie van Defensie meegedeeld. De twee maken deel uit van de groep van elf Nederlandse militairen die in het kader van de vredesmissie van de Verenigde Naties (Unomoz) Mozambikanen opleiden in het ruimen van mijnen. De Nederlanders werden samen met 28 burgers en ander Unomoz- manschappen door gewapende mannen gegijzeld in de buurt van de stad Beira waar de mijnenruimopleiding gegeven wordt. De gijzelnemers eisten de beschikking over alle auto's op de VN-lokatie. De twee sergeanten, die tijdens de gijzeling radiocontact met hun collega's konden leggen, zijn goed behan deld. De daders waren volgens Defensie waarschijnlijk lid van de Mozambikaanse regeringspartij Frelimo, die jarenlang in een burgeroorlog met de verzetsbeweging Renamo verwikkeld was. De verkiezingen die later dit jaar in Mozambique gehouden worden, moeten het eind van de burgeroorlog bezegelen. (ADVERTENTIE) Schiphol (anp/afp/dpa) - De staking van de Franse verkeersleiders in Aix-en- Provence afgelopen weekeinde betekent voor de luchtvaartmaatschappijen KLM, Martinair en Transavia een aan zienlijke schadepost. „Voor de bestemmingen Nice, Marseille en Lyon waren dit weekend ruim 2200 tickets verkocht. Veel van die mensen hebben we moeten teleurstellen, en die krijgen nu hun geld terug," zei een woordvoerster van de KLM gisteren. Een precieze omvang van de geleden schade kon zij op dat moment nog niet geven. Ook Transavia en Martinair spreken van hoge extra kosten. „Het gaat dan met name om de extra personeelskosten en de extra catering die is verstrekt," aldus een woord voerder van Martinair. Anders dan de KLM hebben Transavia en Martinair hun vluchten in het weekend wel allemaal kunnen uitvoe ren, zij het met vertragingen. Op Schiphol bedroeg de vertraging naar vakantiebestemmingen Palma de Majorca en Ibiza gisteren ruim twee uur, met uitschie ters naar vier uur. Ook terugkerende vluch ten kregen met aanzienlijke vertragingen te maken. Een Franse vakbondswoordvoerder zei dat de vertraging in de loop van maan dag zal verdwijnen. De luchtverkeersleiders, die meer collega's en betere pensioenen eisen, hadden een piekweekeinde uitgezocht voor hun actie. Op vrijdag, zaterdag en zondag hebben duizen den toeristen uren moeten wachten voordat ze op vakantie konden dan wel van vakantie naar huis terug konden keren. De luchtverkeersleiding in Aix-en-Provence, die al het luchtverkeer begeleidt tussen Zuidoost-Frankrijk, Italië, de Costa Brava en de Spaanse Balearen, heeft maar de helft van de aangevraagde 1.200 internationale vluchten kunnen afhandelen. Gisteren, de laatste stakingsdag, waren slechts dertig luchtverkeersleiders op hun post in Aix. Dat is eenderde van het normale aantal. De meeste vluchten naar het zuiden vanuit Groot-Brittannië, en meer in het bijzonder Londen, werden omgeleid via de luchtver keersleidingscentra in Brest (West- Frankrijk) en Bordeaux (Zuidwest- Frankrijk). Het vliegverkeer tussen Duits land, Zwitserland, Spanje, Italië, Portugal en Tunesië liep frequente en belangrijke vertragingen op. De leiding van de Franse burgerluchtvaart schat deze vertraging op gemiddeld twee a drie uur. Schiphol hoefde geen noodmaatregelen te nemen om vertraagde passagiers richting zuiden op te vangen. De meesten leken het oponthoud gelaten over zich heen te laten komen. De vertragingen waren immers ver wacht. Mensen proberen de tijd door te komen met winkelen, eten en drinken. „Dit mag eens in de tien jaar gebeuren," zei een passagier zondag toen zijn vlucht al bijna 2,5 uur was vertraagd. Hij nam zijn opont houd maar positief op. „Ik kom in ieder geval uitgerust aan." pot 8 stuks vanjHT 50 zak 2 kilo 399 per krop blik 425 ml. van .13? Voor de dichtstbijzijnde Jac,Hermans bel: 02154-83333 Jai.Hcrmans, Geldig van maandag 25 t/m woensdag 27 juli 1994 "E NIEUWE BISSCHOP van Breda, dr. Martinus Muskens, heeft %:t al een paar zaken duidelijk gesteld. Hij schaart zich volledig «hter het beleid dat begin dit jaar in het bisdom is uitgezet ten fezien van de personeels- en gebouwenproblematiek. Dus 'Westeren in mensen en veel minder in gebouwen. Hij ziet geen enkele reden om het ruimhartige beleid van Ernst ten aanzien fe pastorale werk(st)ers niet voort te zetten. Hij wil het fengelie verkondigen op een wijze, die mensen nieuwsgierig jjaakt. fee aankondigingen zullen zeker met instemming begroet Jwden.. Ze wekken vertrouwen. De benoeming van mgr. Mus cis is niet met groot gejuich ontvangen, simpelweg omdat de [Heeste mensen hem niet kennen. Die hem wel hebben leren 'inen in Rome, zijn zonder uitzondering positief. Dat hij geen fester van het bisdom Breda is, is voor de meesten slechts een Gestie van jammer, maar ook niet veel meer dan dat. De Ppluchting over deze benoeming wint het. Zelfs het feit dat de H'euwe bisschop rechtstreeks uit Rome komt, heeft tot geen feel voorbehoud geleid. Dat is toe te schrijven aan het '-trouwen dat mgr. Ernst geniet. Hij heeft zijn opvolger heel Enthousiast geïntroduceerd als iemand die in het bisdom uitste- ®nd op zijn plaats is. Ware dit niet zo geweest, dan had-Ernst fel zeker heel zuinigjes welkom geheten. '1 hoeverre de nieuwe bisschop Romeins getint zal blijven in het Nom Breda, zal de toekomst pas leren. Met bezoekers aan het feerlands College praatte hij in elk geval altijd veel liever en festdriftiger over Indonesië en de Kerk van de Friezen in Rome fe over het Vaticaan. Met deze bisschop lijkt het bisdom Breda feszins uit de voeten te kunnen. De vrees van twee jaar geleden 'Omgeslagen in een hoopvol perspectief. VERVOLG VAN VOORPAGINA Uw voorganger is een van de weinige bisschoppen die contac ten onderhoudt met de Acht Mei Beweging. Bent u van plan dat voort te zetten en wilt u ook hun bijeenkomsten bijwonen? „Mijn voorganger heeft hun bij eenkomsten nooit bijgewoond. Hij heeft met Bar geprobeerd om contacten met de Acht Mei Beweging te leggen. In hoeverre ik mijn ideaal van contacten met iedereen ten aanzien van de Acht Mei Beweging kan realise ren, zal van de omstandigheden afhangen en van wat de andere bisschoppen er van vinden. Maar ze moeten er zeker van zijn dat mijn intenties goed zijn en dat ik mijn uiterste best zal doen óók met leden van de Acht Mei Beweging op goede voet te komen. Als wapenspreuk hebt U het joodse 'Shalom' gekozen. In Uw proefschrift heeft U zich bezig gehouden met de verhouding tussen islam en katholicisme in Indonesië. En in de Kerk van de Friezen preken soms ook pro testantse dominees. Betekent dit dat U ook in Breda veel aandacht zult schenken aan de dialoog met andere confessies? „Ik ken de protestantse ge meenten in het bisdom Breda nog niet, maar daar zal ik zeker goede contacten mee opbouwen. En wat de islamieten betreft, die tegenwoordig overal wonen, zal ik mij waar dat mogelijk is inzetten voor goede verstand houdingen tussen christenen en niet-christenen. Dat hoort na tuurlijk bij mijn ideaal van 'Shalom'. Maar ik moet nog zien welke praktische vorm we daar aan kunnen geven." Het bisdom Breda telt veel pas toraal werkers. In het recente verleden is er nog al eens kri tiek geleverd op hun functione ren. Wat is Uw visie op hun rol binnen de kerk? „Zij doen veel goed en worden daarvoor al jaren geprezen door de paus, maar men moet zich wel houden aan de vele charis ma's die er in de kerk zijn, met ieder zijn eigen taak en zijn eigen mogelijkheden." In concreto: wat er in Doetin- chem is gebeurd, dat kan niet? „Dat kan niet." Een ander netelig punt betreft de rol van de vrouwen in de kerk. De paus heeft twee maan den geleden duidelijk gezegd dat de vrouw nimmer tot het priesterambt geroepen kan wor den. Hoe is Uw mening in deze kwestie? „Na dit document van de paus is het natuurlijk van de baan, dat vrouwen tot priester gewijd kunnen worden. Maar ik denk toch dat men door moet gaan met het aanscherpen van de argumentaties voor en tegen, opdat de motivatie waarom het niet kan overtuigender wordt dan ze nu is. Het blijkt immers dat veel mensen niet overtuigd zijn van het gelijk van de paus, omdat ze de motivatie (het ar gument dat zich onder de apos telen geen vrouwen bevonden, red.) onvoldoende vinden. Over zulke onderwerpen moeten we blijven doordenken om de zaak helderder te kunnen zien." Dus het laatste woord is er niet over gezegd? „Dat is nog nooit gebeurd, over geen enkel onderwerp." Ook over de rol van de theolo gen is de laatste tijd nogal wat gediscussieerd. Wat is hun taak, het uitdragen van de leerstellin gen, zoals Ratzinger zegt, of het geven van een kritische reflexie daarop, zoals veel theologen zelj betogen? „Beide. Ze moeten de belangen van de kerkgemeenschap die nen, zoals we dat allemaal doen. Zelf zeg ik wel eens, dat het belangrijker is om kateche- tische centra te hebben dan theologische faculteiten. De nieuwe catechismus van Neder land is niet geschreven door theologen maar door zo'n cen trum. Mijn voorbeeld is de kate- chetische school van Alexandrië die van 150 tot 350 grote men sen als Clemens van Alexandrië en Origines afleverde. Daar is toch de basis gelegd voor de fusie van de joodse erfenis, de Grieks-Hellenistische traditie en het christendom en daarmee voor de Westerse beschaving. Dat waren mensen die niet meer theologie deden dan wat nodig was om het geloof te verkondi gen, ofwel katechetisch te kun nen zijn. In die trant zou ik het nog wel eens willen uitwerken in een langer exposé." Zoudt U zichzelf omschrijven als een enigszins behoudende, maar tot compromis geneigde figuur? „Ik weet niet of ik behoudend ben, maar als het om principes gaat is er geen compromis. Niettemin is er in de pastoraal (herderlijk werk van een geeste lijke, red.) een grote flexibiliteit nodig en die hoop ik te prakti- zeren." Ik weet dat U met veel genoegen terugdenkt aan Uw tijd in Indo nesië en dat U daar een grote bewondering hebt opgevat voor Soekarno. Wat boeit U in die man? „Soekarno's grote verdienste is en blijft dat hij dat enorme land bij elkaar heeft weten te bren gen en te houden. Toen hij pre sident werd, bestond Indonesië nog uit een groot aantal eilan den waarvan de bewoners el kaar niet kenden. Soekarno heeft zich gebaseerd op dat wat zij gemeenschappelijk hadden, op het oud-culturele erfgoed van de Indonesische volken. Op basis van de pre-boeü- dhistische, pre-hindoe cultuur die overal in de dorpen aanwe zig is, heeft hij de mogelijkheid gecreëerd om allemaal samen in één land te kunnen wonen. Daarbij heeft hij iets geraakt in de ziel van het Indonesische volk waardoor dat is gelukt. Wel wierp hij zich daarbij op als een soort messiasfiguur, die op den duur elke zin voor eco nomie overboord gooide en daardoor ook niet meer te handhaven was. En omdat hij die oude cultuursubstraten aan greep als basis voor de eenheid van het land, is het ook moge lijk dat er een godsdienstvrij heid is. En wel een positieve godsdienstvrijheid, waarin de staat niet alleen geen enkele godsdienst verbiedt, maar ze al lemaal volgt en ondersteunt, zo dat in zekere zin elke religie staatsgodsdienst wordt." Hebt U daar zelf ook inspiratie uit getrokken voor Uw oecome- nische visie? „Het Indonesisch kosmisch-ma- gisch besef vind ik heel interes sant. U weet dat het is neerge legd in de staatsfilosofie de Pantjasila. (De Vijf Beginselen, die zijn vastgelegd in de Indo nesische Grondwet: Indonesisch nationalisme; internationalis me; eenstemmigheid; maat schappelijke welvaart; en het geloof in één God - in verschil lende confessies, red.) Toen de paus naar Indonesië ging, heeft hij daar zo veel over gehoord dat hij de laatste dagen voor zijn vertrek niets meer over de Pantjasila wilde horen. En toen hij terugkwam uit Indonesië, wie praatte er toen de hele dag over de Pantjasila? De paus! Hij vond het de ideale oplossing en bij de eerstvolgende nieuw jaarsreceptie voor het corps di plomatique heeft hij de Indone sische Pantjasila aangeprezen voor de hele wereld! Wat spijt U het meest om hier in Rome achter te laten? „Alles. Al mijn bezigheden, de hele context waarin ik hier zit, ik vind het jammer dat ik dat achter moet laten, maar er niets aan te doen. En omdat het alle maal zo snel is gegaan, zal het ook nog wel even duren voor men een ander gevonden heeft." Tot slot, wat betekent voor u uw wapenspreuk, 'Shalom'? „Alles wat met heil, met vrede, met goede verstandhouding, met harmonie te maken heeft, waarvan alleen Christus de vol le vervulling kan geven. Het is een hebreeuws woord, en wij zijn i nde joodse traditie gewor teld, maar het is ook een islami tisch woord - Salaam Aleikum -. en ik denk daarom dat het heel goed past als wens of woord voor interreligieuze contacten met joden en moslims en voor het door de paus zo begeerde bijeenkomen van de drie gods diensten van Abraham op de berg Sinaï."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 3