Le Carré en de spion zonder Muur exposities muziek m speelfilms Geen echt nieuws in Els schot-4 biografie Films in Casino Knokke DE STEM BOEKEN CULTURELE AGENDA Nog te zien Aquarellen van Paul Decq Tekeningen van Modigliani Zacht Belgisch graniet Zilver in Antwerpen Gilbert Bécaud in Knokke Trio Passagio aan zee Van de Koude Oorlog naar het complexe gezicht van het kwaad WakZines in Sluis VRIJDAG 22 JULI 1994 D2 AARDENBURG -Museum - 'Het dagelijks leven in Sluis' van de 14e tot de 18e eeuw. Geop. dag. 10.30-12 u. en 13.30-17.30 u. (t/m 30 sept). - Galerichel - Aquarellen en poppen van Wopje van de Kamp. Geop., dag. (behalve op woensd.) 14-17 u. Na augustus alleen op vrijd. t/m maand, (tot 3 okt.). CADZAND -Galerij Badhotel De Wielingen - Composities van Paul Decq: aqua rellen, gouaches, lavis-sepias. Ge op. woe. t/m vrijd. 15-18.30 u. zat. en zond. 11-12.30 en 15-18.30 u. (tot 31 juli). ■DOMBURG - St. Willibrorduskapel, 'Chiefs and Spirits': moderne beeldhouwkunst uit Zimbabwe. Geop. dag. 14.15-17 u, dins., dond. en vrijd. ook 9.15-12 u. (tot 30 sept.). HULST - Streekmuseum - 'De bevrijding 1944-1994'. Geop. dag. 14-17 u. (tot 12 sept.). - Galerie Rattenfanger - Aquarellen van Wilma Richter. Geop. do. t/m di. 13.30-17 u. (tot 4 sept.). MIDDELBURG - Zeeuws Museum - 'Spiegel van de tijd': 225 jaar verzamelen door het Koninklijk Zeeuws Genootschap der Wetenschappen. Geop. di. t/m vrij. 10-17 u. za. t/m ma. 13.30-17 u. (tot 15 aug.). -Zeeuwse Bibliotheek - Abstracte schilderijen van Marijke van der Windt. Geop. ma. 17.30-21 u. di. t/m vrij. 10-21 u. za. 10-13 u. (tot 14 aug.). - Vleeshal - 'Zomferaanbieding', project Moniek Toebosch, di t/m zo 13-17 u. (tot 29 aug.). - Multi colour (Torenweg) - Honde koppen in pastel en aquarel van Jacqueline Glerum. Geop. di. t/m zat. (tot 7 aug.). OOSTBURG -ING-Bank (Publiekshal) - Aqua rellen van Trees de Vree. Geop. ma. t/m vrij. 9-16 u. (tot 1 sept.). VEERE - Grote Kerk - Beelden en schilde rijen van Jits Bakker. Geop. dag. 10-17 u. zo. 14-17 u. (tot 25 juli). VLISSINGEN - Watertoren - Schilderijen en in stallaties van Alexander Rodin en Valery Martinchyk. Geop.woe. t/m zo. 12-17 u. (tot 5 sept.). UZENDUKE - Streekmuseum, Markt - 'West Zeeuws-Vlaanderen een halve eeuw bevrijd', documenten, voor werpen en fotomateriaal. Geop. di. t/m vrij. 10-12 en 13-17 u. za. 13-17 u. (t/m 5 nov.). ZAAMSLAG - Verzorgingstehuis De Molenhof - Aquarellen van Maatje Smit-Her- rebout (tot 1 sept.). ANTWERPEN - Plantin Moretus - Gerard Merca tor en de geografie in de Zuidelij ke Nederlanden (16e eeuw). Geop. dag. 10-17 u. ma. gesl. (tot 24 juli). - Dagbladmuseum - 'D-Day', 50 jaar na de landing. Geop. vrij. t/m zo. 11-17 u. (tot 1 sept.). - Provinciaal Museum Sterckshof - Zilver uit de 17e en 18e eeuw en Chinees porcelein. Geop. di. t/m zo. 10-17 u. - Mukha, Leuvenstr. - Zomer van de fotografie, van Canada tot Mexico. Geop. di. t/m za. 10-17' u. (tot 1 okt.). - Elzenveld (St. Jorispand) - 25 jaar 'Zwarte Panter' en 'Zomer van de Fotografie'. Geop. di. t/mza. 10-17 u. ma. gesl. (tot 11 sept.). - ICC en Kon. Paleis, Meir - 'Zomer van de fotografie'. Geop. di. t/m za. 10-17 u. (tot 1 okt.). -Lokaal 001, Verbrande Entre- potstr. 9 - 'Lumen Artis Registra', fotoprojecten van Korrie Besems, Hans Eykelboom en Lin de Mol Presentatie 2/7: 15.00 u.: Geop. do. t/m zo. 13-17 u. (t/m 31 juli). - Nationaal Scheepvaartmuseum - Schilderijen, aquarellen, schets boeken en scheepsmodellen van de Antwerpse marineschilders Henri en Maurice Seghers. Geop. dag. 10-15 u. ma. en 1 en 2 mei gesl. (tot 31 juli). -Provinciale expositiezaal - Jesus- straat. 'Een schitterend feest', edelsmeedkunst. Geop. dins, tot zon. 10-17 u. (tot 14 nov.). - Galerie Francis van Hoof - Schil derijen van Max Appelboom en ontwerpen en grafiek van Bert de Keyser. Geop. do. t/m zo. 14-18 u. (tot 20 dec.). - Museum Sterckshof - 'Een schitte rend feest', werken van zilverate liers. Geop. dinsd. tot maand. 10-17.30 u. (tot 29 aug.) BRUGGE - Park Sebrechts - 'Aspecten 1994', openluchttentoonstelling van drie dimensionale kunst van tien Bel gische kunstenaars, (tot 4 sept.). - Kunstcentrum Oud Sint-Jan - Im pressionistische kunst. Werken van Monet, Cézanne en Sisley, Van Gogh, Picasso, Pissarro, Renoier en Gauguin. Geop. dag. 9.30-18 u. (tot 30 sept.). Tekeningen van Mo digliani uit de collectie van Paul Alexandre, (tot 2 okt.). GENT - Arnold vander Haeghen Museum, Veldstr. - Permanente expositie van foto's en ander iconografisch materiaal over het leven van de Gentse schrijver Maurice Maeter linck. Geop. dag. 9.30-17 u. ma. gesl. BELSELE - Reinaert-Rozentuin - Permanente openluchttentoonstelling met beel den uit het Reinaertepos. Geop. dag. 9.30-18 u. zo. tot 17 u. RETRANCHEMENT - Bezoekerscentrum Het Zwin - Fo to's Wim Krull. dag. 13-18 u. (tot 2 aug.). ST.NIKLAAS - Salons voor Schone Kunsten - Belgisch Graniet, werken van Wirthmüller, Pieler en Klie. Geop. dinsd. tot maand. 13-17 u. (tot 28 aug.). qirtCT-t OJO .oty VISSERSHAVENS aan de eigen Noordzeekust, in Bretagne of Catalonië, zijn een geliefd object van de Belgische kunstenaar Paul Decq. Maar ook: stemmige polders met verre horizonten, scheefge waaide bomen langs Vlaamse kanalen of statige, gesteunbeerde hoeven, alles overspannen door de getormenteerde wolkenhemel van de lage landen. Zijn aquarellen kunnen in twee genres worden ingedeeld. Aan de ene kant architecturaal gebonden aquarellen, met structuren en verhou dingen in het horizontale. Aan de andere kant verticale aquarellen, met meer perspectief. De eerste meer lineair, de tweede speelser, soms onstuimig opklimmend uit de natuur zelf. Het werk van Decq is te zien in Galerij Badhotel, De Wielingen, Kanaalweg 1 in Cadzand. Behalve aquarellen zijn er onder meer gouaches en sepia's te zien. Tot 31 juli. Van woensdag tot en met zondag van 15.00 tot 18.30 uur. Op zaterdag en zondag ook van 11.00 tot 12.30 uur. PAUL ALEXANDRE was een vriend van de Italiaanse schil der/beeldhouwer Amedeo Mo digliani. Hij steunde de schilder financieel en legde een omvang rijke collectie tekeningen, aqua rellen en schilderijen van Modig liani aan. Hij leerde de Italiaan kennen in 1907 in Parijs. Modigliani (1884-1920) was een jaar eerder vanuit Italië naar de Franse hoofdstad gekomen. Zijn levensomstandigheden in de wijk Montmartre en later Mont- parnasse, waren erbarmelijk. Hij verkeerde in', de avant-gardisti- sche kunstkringen met leden als Picasso, Utrillo, Brancusi en Soutine. In de grond was Modig liani een beeldhouwer, maar zijn zwakke gezondheid, (hij stierf door tuberculose) dwong hem zich te wijden aan het schilde ren. Alexandre verzamelde tussen 1907 en 1914 zo'n 400 werken. Zijn collectie geeft een goed beeld van het vroege werk van Modigliani met de karakteristie ke portretten, kariatiden, naak ten, acrobaten en danseressen. Een grote serie tekeningen van Modigliani uit de collectie Alexandre is te zien in Brugge, in Museum Oud Sint Jan. Tot 2 oktober. Dagelijks van 9.30 tot 18.00 uur. Telefonisch reserveren gewenst. DRIE JONGE Duitse beeldend kunstenaars hebben in de nog niet gerestaureerde bovenruimten van het Salon voor Schone Kunsten in de Stationsstraat in Sint Niklaas een speciale tentoonstelling inge richt. Via het werk van Toni Wirthmüller, Hans Pieler en Hans-Peter Klie kan het publiek op een ongewone wijze kennis maken met het gebouw. Het werk van de Duitse beeldhouwers is te zien op de tentoonstelling 'Belgisch Graniet'. Die titel suggereert stevige en robuuste werken. Het Belgisch graniet is echter geen harde ruwe steen maar een zacht kalkgesteente. Tot 28 augustus. Dagelijks, behalve op maandag, van 14.00 to 17.00 uur. IN HET gerestaureerde Provinciaal Museum Sterckshof in Antwer pen worden de werken getoond die ingestuurd zijn voor de wedstrijd voor zilversmeedwerk die Antwerpen 93 uitschreef. Er kwamen werken uit onder andere België, Nederland, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Denemarken, Griekenland, en Israël. Voorwaarde voor deelname was dat het werk geen jaar oud was en door de kunstenaar zelf was gesmeed. De beste inzendingen zijn nu op de expositie 'Een schitterend feest' te zien. Tot 29 augustus. Dagelijks, behalve op maandag, van 10.00 tot 17.30 IN DE Serie Zomeravondconcer ten aan zee treedt het Trio Pas sagio op in de NH kerk in Nieuwvliet. Het trio bestaat uit musici die al enkele jaren werk zaam zijn in het professionele oude-muziekcircuit. Zij musice ren samen vanaf 1991 en spelen muziek uit de 17e en 18e eeuw. De leden zijn Matthias Maute (blokfluit), Pieter Dirksen (orgel Door onze redacteur Hans Rooseboom en clavecimbel) en Norbert Kunst (barok, fagot en dulciaan). Zij studeerden alle drie aan het conservatorium in Utrecht en zijn lid van verschillende ensem bles die renaissance en barok muziek uitvoeren op authentieke instrumenten. In Nieuwvliet speelt Passagio Sonates voor Blaasinstrumenten uit de Italiaanse en Engelse ba rok: Composities van Marini, Merula, Cima, Picchi, de Selma y Salaverde, Ortiz, Mealli, Pe- pusch, Purcell (Daniel en Henri), Galliard en Paisible. Woensdag 27 juli; aanvang 20.00 uur. OPNIEUW drie interessante films in het Casino van Knokke volgende week. Op dinsdag 26 juli is 'Intersection' te zien van Mark Rydell, met Richard Gere en Sharon Stone in de hoofdrollen. De volgende dag is het de beurt aan 'The remains of the day' van James Ivory, met Anthony Hopkins, Emma Thompson en James Fox. 'My •father the hero' completeert het drietal op donderdag 28 juli. Gérard Depardieu speelt de voornaamste rol in deze film van Steve Miner. De films beginnen om 21.00 uur. Door Johan Diepstraten Julian Symons, de boekhouder van het misdaadverhaal, zag ruim twintig jaar geleden in zijn handboek Bloody Murder al weinig heil meer in de spio nageroman. 'Op het ogenblik maken verschillende van de beste schrijvers van spionage verhalen de indruk het medium te hebben uitgeput, of erdoor te zijn uitgeput. Het zou op de lange duur in het algemeen be lang zijn als er een verbod kon worden afgekondigd op het sehrijven van spionageverhalen gedurende de eerstvolgende tien jaar'. Dat Symons begin jaren zeven tig de spionageroman mors dood verklaarde, zegt genoeg. Er viel ook niet veel meer te beleven: Ian Fleming - en daar mee James Bond - was overle den in 1964 en Le Carré leek na Spion aan de muur (1963) ook alles gezegd te hebben. Deze twee schrijvers domineer den de spionageliteratuur in de jaren vijftig en zestig. Het suc ces van Fleming laat zich ge makkelijk verklaren: Bond is een ware patriot die bereid is om voor zijn land te sterven, maar hij is ook de betaalde moordenaar die met iedere vrouw naar bed wil. In de Brit se naoorlogse atmosfeer van deugdzaam puritanisme intro duceerde Fleming een cultuur van lichamelijke genoegens en met Bond creëerde hij een ware droomfiguur. Dit soort boeken zorgde in de jaren vijftig voor een opwinding bij de lezer die nu moeilijk is voor te stellen. De pockets van Fleming zijn tegenwoordig op iedere rom melmarkt voor een kwartje te koop, en dat zegt alles over hoe gedateerd ze zijn. Impuls Op het hoogtepunt van Fle mings roem, was David Corn- well werkzaam bij de Buiten landse Dienst (MI6). Telefoon voor de dode (1961), gepubli ceerd onder het pseudoniem Jo hn Le Carré, was de eerste Smiley, gevolgd door Voetspo ren in de sneeuw (1962). Pas een jaar later overtrof Le Carré het succes van Fleming met Spion aan de muur (The Spy Who Came In From The Cold). Daarmee zorgde Le Carré voor een nieuwe impuls die de spio nageromans van de jaren zestig meer dan verteerbaar maken. De Bond-avonturen waren ei genlijk een droom, de spionage verhalen van Le Carré juist realiteit. Fleming ging er nog van uit dat zijn held strijdt voor iets waardevols, Le Carré maakte duidelijk dat de wereld van spionage en contra-spiona- ge er een is van grote smeerlap perij en zwendel. Naarmate Spion aan de muur vordert, merkt de lezer dat 'Londen' op een uiterst merkwaardige ma nier zijn eigen agent heeft ge bruikt. Twee partijen die te genover elkaar lijken te staan, behoren tot hetzelfde kamp en de uiteindelijke slachtoffers zijn twee hulpeloze mensen (Leamas en Elizabeth). Ieder een doet zich anders voor dan hij is, dat is de essentie van het spionageverhaal in de jaren zestig. Koude Oorlog Schijn en werkelijkheid, er lag een hele toekomst voor de spio nageroman. Maar het meren deel van de boeken was een variant op hetzelfde. De wereld zag er overzichtelijk uit met het superieure Engelse MI6 en de standvastige CIA die in het be lang van de vrede de KGB moesten aftroeven. In het ver lengde van het Koude Oorlog- •denken van Joe McCarthy werd de kunstmatige barrière tussen 'ons' en 'hen' keurig in stand gehouden. Er werd ook nauwe lijks iets nieuws meer bedacht. Het boek 'Willem Elsschot, tussen droom en daad' van Jean Surmont wordt gepre senteerd als een biografie. Dat is het slechts ten dele: name lijk een biografie van Willem Elsschot. Niet van Alfons De Ridder, de mens van vlees en bloed in wiens hoofd Willem Elsschot leefde. „Wie wil weten wat Alfons De Ridder deed op 15 maart 1958 is hier aan het verkeerde adres: Alfons De Ridder schreef geen literatuur, en Willem Elgschot had opgehou den te schrijven", aldus Sur mont. Het boek is dus niet het com plete portret van het fascine rende duo De Ridder/Elsschot, maar een chronologische be schrijving van Elsschots schrifturen. Met speciale aan dacht voor de voedende feiten uit De Ridders leven. Veel nieuwe feiten levert het niet op. We wisten al dat de geschiedenis van Kareltje in Een ontgoocheling een afreke ning is van De Ridders eigen jeugdproblemen met vader en school. Dat het pension in Vil la des Roses De Ridders on derkomen in Parijs was. Dat de zwendel van het Wereld tijdschrift in Lijmen en Het Been werkelijk is bedreven door De Ridder en zijn com pagnon. Dat Tsjip over zijn eigen kleinzoon gaat. Dat Het Tankschip en Pensioen geba seerd zijn op ware verhalen. Dat is niets nieuws. Ook niet het leven van Alfons de Ridder zoals dat in vogelvlucht wordt geschetst. Geboren in 1882, in een solide middenstands-mi lieu. Als scholier een onhan delbare spijbelaar. Zwierf lie ver over straat in Antwerpen en schreef gedichten. Ont moette een meisje en verwekte een kind toen hij 19 was. Huwde, en begreep dat hij iets met zijn leven moest gaan doen. De Ridder ging studeren aan de Handelshogeschool in Ant werpen, studeerde briljant af, had betrekkingen in Parijs en Rotterdam en vestigde zich toen voorgoed in Antwerpen, waar hij een eenmans pr- en reclame-onderneming dreef. Had een aantal grote klanten, boerde goed en bewoonde een Willem Elsschot foto archief de stem mooi herenhuis aan de Lem- méstraat. Schreef af en toe een boek onder de naam Willem Elsschot. Hij overleed in 1960. Was allemaal bekend. Wel van belang is de rode draad die Surmont door het oeuvre van Elsschot weet te trekken: de constante strijd die het individu met zichzelf moet voeren over kwesties van goed en kwaad, fatsoen en solidariteit. Let wel: het gaat dan om het niet aan kerk en heersende moraal gebonden individu, zoals De Ridder dat met veel moeite en pijn was geworden, in die monolitisch katholiek-burgerlijke Vlaamse samenleving van 1900-1950. Er is ook het levenslange ge voel van onmacht en schaamte dat De Ridder tegenover zijn vrouw en kinderen voelde, zonder er iets tegen te kunnen doen. Het schizofrene leven van een geremde man die al leen in zijn boeken werkelijk leefde: dat is pas stof voor een echte biografie. Maar die moet er dus nog komen. Jean Surmont is bovendien geen begenadigd auteur. Als opsteller van een tekst had hij meer van zijn object kunnen leren. Op de eerste bladzij van het boek begint hij al met een veel te moeilijk betoog over de twee stomingen in het Bel gische 19e-eeuwse liberalisme, over transmontanismé en kle- rikaliteit. Dat nodigt niet uit tot doorlezen. Tenslotte levert dit boek één positief resultaat op: de onbe dwingbare lust om alles van Elsschot weer eens te lezen. Want je raakt hoe dan ook gefascineerd door deze mens, wiens raadsel blijft bestaan. Jean Surmont: 'Willem Els schot, tussen droom en daad'. Uitg. Tirion, prijs 29,50. HET CASINO in Knokke wijdt er bijna vier kantjes A4 aan, maar voor de liefhebber van het Franse chanson is de naam Bé caud al voldoende. Om toch het geheugen even op te frissen, de volgende steekwoorden: Olym- pia, 'Monsieur 10.000 volts', Et maintenant, L'important c'est la rose, Nathalie. Morgenavond in het casino. Het concert begint om 21.00 uur. Het festival van Brugge start deze week met een uitvoering door het King College Choir o.l.v. Stephen Cleobury in de Sint Walburgakerk. Het koor zingt de Lamentationes van Tal lis, composities van Tye, Gib bons en Purcell (Anthems) en de Mis voor vijf stemmen van Byrd. Onder de titel 'English Cathe dral Music' worden de gouden eeuwen van de Engelse polyfonie ten gehore gebracht. Vrijdag 29 juli 20.30 uur. Waasland In en rond het kasteel Walburg in het stadspark in Sint Niklaas wordt het publiek wekelijks ge- tracteerd op een muzikaal eve- ■nement. Dinsdag 26 juli wordt het een jazzy avond met etnische muziek met het gezelschap Mez- cal. Mezcal, met Luis Marquez, wil een nieuw geluid in de we reldmuziek brengen. De muzi kanten maken gebruik van de jazzstijl en grijpen tevens terug naar de wortels van het Oude Mexico. Wortels die invloeden verraden van de muziek- van de Azteken, Maya's en Olmeken. Van 20.30 tot 23.00 uur. Toegang gratis. John Le Carré: „De aandelen in de spionagebranche zijn de sterkst stijgende ter wereld.foto luitingh Bij de controlepost Checkpoint Charlie in Berlijn kwamen om de haverklap de agenten, dub belagenten, overlopers en mol len aan hun einde, net voordat zij hun mocrofiims hadden overhandigd. Het genre was niet meer te redden. Symons suggereert nog even dat mis schien driedubbel-spelen van de agenten of ongebruikelijke moord- en ontsnappingsmetho- -den voor enige rek kunnen zor gen, - de komst van Len Deighton kon hij op dat mo ment niet voorzien- maar veel hoop heeft hij niet. Uitdaging Met de val van de Muur bijna twintig jaar later kwam de po sitie van de spionageroman in eens weer in de belangstelling. Nu de strijd tegen de commu nistische infiltratie voorgoed voorbij was, leek het erop dat dit type boeken in een diep ravijn zou afglijden. De discus sie laaide op, met een strijdbare Le Carré in het middelpunt: 'De uitdaging is groter dan ooit,' beweerde hij. 'Het spio- nagebedrijf is gecomputeri seerd. De behoefte aan infor- 'matie is enorm. Als grootmacht moet je op elk denkbare wijze de Saddam Hoesseins van deze wereld bespioneren. De aande len in de spionagebranche zijn de sterkst stijgende ter wereld.' Mocht Le Carré gelijk hebben, dan heeft dit grote consequen ties voor de schrijvers van spio- nageboeken. Zij moeten op de hoogte zijn van de nieuwste technologische ontwikkelingen en als echte diplomatieke ex perts weten welke informatie nog interessant is voor de hui dige politieke constellatie. 'Nu de wereld fragmenteert, frag menteren ook de doelen,' zei Le Carré onlangs. Uit alles blijkt dat Le Carré og steeds in termen van groot machten denkt, met dit verschil dat hij nu niet meer spionage- activiteiten van de KGB wil, maar gedetailleerd van de Oek raïne, Litouwen, Estland en Letland. De spionageromans laten toch een andere ontwik keling zien dan Le Carré bij de val van de Muur voorspelde. De lokatie is veranderd en daarmee ook het vijandbeeld. Gerald Seymour was een van de eerste schrijvers die met zijn Britse geheime dienst uitweek naar Iran in Tot elke prijs (1989). Joseph Koenig situeerde De Bloedbruiden (1993) ook in Teheran, waar hij de oude en de nieuwe geheime dienst te genover elkaar zet. Bob Mendes beschreef Arabische spionage en chantage in De vierde soera (1990) en in Vergelding, voor spel tot Saddams oorlog (1992). Forsyth verhuisde naar dezelf de contreien voor zijn meest recente De vuist van God (1994). De angst voor het communisme heeft decennia lang de spiona geroman bepaald, nu lijkt het erop dat de angst voor de islam die rol overneemt. Op de ste reotiepe Rus is de spionagelezer al lang uitgekeken, maar wat er allemaal achter de sluiers aan Westerse decadentie en Islami tisch fundamentalisme kan broeien, is tamelijk onbereken baar en spectaculair. Herinneringen Behalve het veranderde vijand beeld is een andere ontwikke ling in de spionageroman dat het steeds meer gaat om de innerlijke ontwikkeling van de romanpersonages. In die zin gaat het genre steeds meer de kant op van de psychologische roman. Le Carré gaf zelf al de voorzet met De laatste spion (1990) met herinneringen van oude spionnen. Hoofdpersoon Ned kijkt met nostalgie om en verlangt zelfs weer naar de Muur, naar de simpele zeker heid van het bestaan. Een vol maakte spion (1986) is al een echte karakterroman, een auto biografische terugblik van Le Carré op zijn eigen leven en dat van zijn vader, de meesterfVoplichter, zwendelaar en levensgenieter. In De laatste spion zegt Smiley dat het kapitalisme de nieuwe vijand van de mensheid is. 'De Westerse hebzucht moet wor den ingetoomd. Maar helaas kent de hogepriester van het materialisme geen beperkingen. Als de huidige trends zich voortzetten en het gezonde en fatsoenlijke in de mens niet zal overwinnen, derik ik dat het materialisme de wereld zal ver nietigen,' zei Le Carré. Deze uitspraken staan haaks op het einde van De ideale vijand (1993) dat misschien wel symp tomatisch is voor de toekomst van de spionageroman. De wa penhandelaar Roper kan op de laatste pagina afrekenen met zijn tegenstander Jonathan Pi ne, de nachtmanager die op wraak uit was en infiltreerde in Ropers netwerk. In plaats dat Roper hem neerknalt, laat hij hem leven. Het kwaad, lijkt Le Carré hiermee te zeggen, heeft niet altijd het laatste woord. Forsyth Forsyth heeft over dezelfde ma terie nagedacht. Hij verraste met een theorie die hij the four faces of Evil noemde, de vier gezichten van het Kwaad. Het eerste is: zij die het doen, die de misdaad plegen. Het tweede is: zij die het organiseren. Het der de is: zij die het financieren. Het vierde is: zij die verraad plegen om het mogelijk te ma ken. 'Je ziet,' legde Forsyth uit aan Ferdinandusse uit, 'de ver wantschap met Dante, die in de Divina Commedia de verraders ■laat terechtkomen in de onder ste, nauwste cirkel waar de pijnen het hevigst zijn.' Zo ongenuanceerd en voorspel baar de spionageromans van de jaren zestig en zeventig waren, zo complex zijn ze tegenwoor dige. In vergelijking met vroe ger hebben de auteurs nu een visie op het wereldgebeuren. Toen Julian Symons twintig jaar geleden het einde van de spionageroman voorspelde, kon hij niet weten dat juist dit 'onderdeel het interessantste van de misdaadliteratuur zou gaan worden. Daar was eerst de val van de Muur en vervol gens de opkomst van het Isla mitisch fundamentalisme voor nodig. Het trio WakZines foto gerard verschooten DRIE MANNETJES, een lange droge, een laconieke korte en een 'opgefokte er-tussen-in', vormen het trio WakZines. In het kader van de 'Mooie Zomer in Sluis', treden ze volgende week op in restaurant Hof ter Mude in St. Anna ter Muiden. Hun show bestaat uit droogkomisch, muzikaal entertainment, gegoten in een humoristisch, avondvullend theaterprogramma, zonder gesproken woord, maar vol van verrassende muziek, mime, dans en strijd. De voorstelling wordt gekenmerkt door een hoog tempo en een grote variatie in stijlen. Wakzines zingen Engels, Duits, Frans, Spaans, Deens, Zambiaans, Limburgs, Ketsheuvels, Algemeen Beschaafd Nederlands en meer. WakZines bestaat uit Hans Beerens, Ruud Chermin en Richard van Royen. De entree bedraagt 20,00, CJP/Pas 65 15,00. Giioert Hecaud foto archief de stem onderdag 28 juli; aanvang 20.00 uur. Vandaag en de komende drie we ken is de thrillerrubriek Hands Up gewijd aan een reis door de wereld van het spannende boek. Op deze pagina staat de spionage centraal, daarna wordt aandacht besteed aan de policier van Maigret tot Morse, de psychologische thrillers van onder meer Patricia Highsmith en de succesformule van Robert Ludlum.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 18