DE STEM
Lieve Martine lost problemen op
Londen weigert eerherstel voor Oscar Wilde
UIT gids
^Cijfers hebben verwachtingen dik overtroffen'
Stormloop op Bayreuth
vanwege nieuwe 'Ring'
WVC-commissie verwerpt
radiobesluit van minister
TV-rubriek ontfermt zich over muggen, jaloezie en neuspeuteren
D
(M/V)
Brussels museum
krijgt 60 werken
van Magritte
Taal
MET
Verbazihg
Grote Gids
VRIJDAG 22 JULI 1994 DEEL
1994
oteerde, internationaal opereren-
tschappij met een belegd vermo-
oerend goed - kantoorgebouwen,
n - is gelegen in België, Duits-
rland, Spanje, het Verenigd
n van Amerika.
rtefeuille wordt - exclusief voor
igen managementmaatschappij
g B.V., met vestigingen in de
den gehouden.
rganisatie Wereldhave Manage-
inkelcentrum Etten-Leur te
okken functionaris omvatten
n met huurders/winkeliers
an verhuurprogramma's
met de detailhandel, de winkeliers-
eid
rapportages
van dienstverlenende instellingen
akdiensten)
t onderhoud en renovaties
eden.
n van deze functie is
EJ) of een academische achtergrond
stelling
den
nroerend goed en automatisering
nabije omgeving
een dynamisch bedrijf
met opleiding en ervaring
rwaarden.
telefonisch contact opnemen met
d Winkels Wereldhave Management
93 25).
eve U binnen 14 dagen na het
tie te zenden aan:
RELDHAVE MANAGEMENT
LDING B.V.
saulaan 23
4 JT DEN HAAG
v. Mevr. S.M. Rosier-Gaiser
fd Personele Algemene Zaken
SING ARTIKEL 1 9>
E WET OP DE
LIJKE
ING EN DE
ELUIDHINDER
rgemeester en wethouders van Terneuzen
er kennis van dat door Johan Matser
ontwikkeling b.v., Vaartweg 163a te Hilversum
rzoek is ingediend voor de bouw van winkels
"venwoningen alsmede de verbouwing van
ntoorpand tot horeca-inrichting. Het plan is
cteerd aan de Havenstraat en wordt deels
ten door De Blokken, het Schoolplein,
heldekade en de Burgemeester Geill-
Een deel van de Havenstraat zal voor de
ring van het plan worden verlegd- Het plan
er in strijd met het bestemmingsplan. In ver-
lermede zijn wij voo'rnemens medewerking
enen aan het plan met toepassing van artikel
de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
jestisch onderzoek is gebleken dat de geluids-
ing vanwege het wegverkeer voor een aantal
gen hoger zal zijn dan de in de Wet geluid-
genoemde voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A).
zien het treffen van maatregelen om de geluids-
ng terug te dringen niet mogelijk is dan wel op
ren stuit van stedebouwkundige, verkeerskundige
hitectonische aard, zijn wij voornemens het
e van gedeputeerde staten van Zeeland te ver-
n hiervoor hogere grenswaarden vast te stellen.
>lan en het ontwerp-verzoek hogere grens-
len liggen met ingang van 25 juli 1994 gedu-
twee weken voor een ieder ter inzage bij de
ng bouwen en wonen van de sector Stads-
kkeling en -beheer aan de Herengracht 7 te
uzen. elke werkdag van 09.00 tot 12.00 uur
.30 tot 16.30 uur.
rende bovengenoemde termijn kunnen mon-
ge dan wel schriftelijke bedenkingen ken-
worden gemaakt bij het college van burge
ter en wethouders. Tevens zal met betrekking
ït ontwerp-verzoek hogere grenswaarden een
bare zitting worden gehouden op dinsdag
ustus 1994 om 10.00 uur in de spreekkamer
n de sectie Milieu aan de Herengracht 7.
Terneuzen, 22 juli 1994.
Burgemeester en wethouders van
Terneuzen,
secretaris, burgemeester,
Th.J. de Brauwer. drs. R.C.E. Barbé
Londen (anp/rtr) - De Britse
minister van binnenlandse
zaken, Michael Howard,
heeft een verzoek van de
hand gewezen voor postume
gratieverlening aan de schrij
ver Oscar Wilde. TT
Volgens Ho
ward is 'er geen reden aan te
nemen dat Wilde ten onrech
te is veroordeeld volgens de
wetten uit die tijd'.
Actievoerders in Groot-Brittan-
nië pleiten voor eerherstel voor
Wilde, die in mei 1895 werd
veroordeeld tot twee jaar
dwangarbeid wegens zijn homo
seksualiteit. De minister wil ech
ter alleen gratie overwegen in
dien wordt aangetoond dat de
Ierse schrijver onschuldig was
volgens de wetten die destijds
van kracht waren, zo melden
Britse kranten donderdag.
De afwijzing van het gratiever
zoek komt kort na de beslissing
van de Westminster Abbey om
Wilde te eren. De Abbey, waar
onder anderen veel Britse vor
sten en kunstenaars begraven
liggen, wil Wildes verdiensten
herdenken met een plaquette in
de zogenoemde dichtershoek van
de kerk.
Deken Michael Mayne kondigde
aan dat het herdenkingsteken in
februari wordt onthuld, precies
een eeuw na de première van
zijn meesterwerk The Importan
ce of Being Earnest. Mayne zei
Wilde niet te willen beoordelen
op zijn homoseksualiteit maar
op 'de kwaliteit van zijn literair
werk'.
Richard Eyre, directeur van het
Nationaal Theater en pleitbezor
ger voor Wilde, stelde dat de
beslissing van de Abbey rijkelijk
laat is genomen. „Ik ben blij met
deze beslissing, maar het is be
treurenswaardig dat het 94 jaar
heeft geduurd." Nadat hij zijn
straf had uitgezeten, werd Wilde
afgewezen door de British Socie
ty. Hij stierf drie jaar later, in
1900, in Parijs als een gebroken
man.
Bayreuth (dpa) - De Bayreuther Festspiele 1994, die
aanstaande maandag beginnen, bieden een nieuwe ensce
nering van Der Ring des Nïbelungen, de vierdelige opera
cyclus van Richard Wagner.
De belangstelling is mede om
die reden overweldigend. Voor
de in totaal dertig voorstellin
gen binnen de Festspiele wa
ren 56.000 plaatsen beschik
baar. De organisatie telde
meer dan 500.000 aanvragen
voor toegangskaarten.
Een nieuwe opvoering van de
Ring van Richard Wagner
(1813-1883) leidt steevast tot
grote verdeeldheid onder
Wagner-liefhebbers uit de he
le wereld. Dirigent James Le-
vine en regisseur Alfred Kir-
chner hebben aan de nieuwste
uitvoering vier jaar gewerkt.
Kirchner en Levine kozen
voor de belangrijkste partijen
veelal ervaren Bayreuth-
krachten. Wolfgang Schmidt,
tot nu toe Tannhauser, zingt
Siegfried, Deborah Polaski
doet Brünhilde. John Tomfin-
son Wotan. Debuutrollen zijn
er voor Siegfried Jerusalem
(Loge), Manfred Jung (Mime),
Èkkehard Wlaschiha (Albe-
rich), Tina Kiberg (Sieglinde).
De 83e Bayreuther Festspiele
beginnen maandag met een
Parsifal onder leiding van
Giuseppo Sinopoli. De ensce
nering is van Wolfgang Wag
ner, de 74-jarige kleinzoon
van Richard. Poul Elming
zingt de titelrol.
Heiner Müller ensceneert
Tristan und Isolde met het
'droompaar' Siegfried Jerusa
lem en Walraud Meir in de
titelrollen en met Daniel Ba-
renboim als dirigent.
Den Haag (anp) - De WVC-commissie bezwaarschriften vindt
dat minister D'Ancona van WVC bij de toekenning van
zendvergunningen aan een aantal commerciële radiostations
verkeerde criteria heeft gehanteerd. De inmiddels naar het
Europees Parlement vertrokken minister heeft het advies
echter naast zich neergelegd.
Holland FM, Radio Noordzee
Nationaal, Radio 10 Gold, Clas
sic FM en AM Nieuwsradio (dat
nog niet uitzendt) hebben dit
voorjaar een zendvergunning ge
kregen. Afgewezen zenders zoals
Sky Radio, Radio 538, de Vrije
Ether en Music Minds hebben
daartegen een bezwaarschrift in
gediend. De commissie, die on
der voorzitterschap staat van
hoogleraar staatsrecht prof. mr.
C. Kortmann, vindt dat de crite
ria die de minister heeft gehan
teerd in strijd zijn met de strek
king van de Mediawet.
Die wet bevat overigens nog
steeds geen heldere maatstaven
om etherfrequenties aan com
merciële radiozenders toe te wij
zen. In beginsel zou het 'wie het
eerst komt, het eerst maalt'-
principe kunnen worden gehan
teerd, maar de minister vindt dat
ongewenst.
De commissie zegt in haar advies
over het bezwaarschrift van Sky
Radio dat het allereerst de taak
van de publieke omroep is om
garanties te bieden voor de ver
scheidenheid aan programma's
die te beluisteren of te zien zijn.
Commerciële zenders zijn ge
richt op het maken van winst.
Dat betekent dat aan dergelijke
zenders geen eisen mogen wor
den gesteld die beogen die ver
scheidenheid in het aanbod te
bevorderen, meent de commissie.
Bij de afwijzing van Sky Radio
FILMS
GOES
-Grand Theater
19 u. Naked gun 33 1/3.
21.30 u. Intersection.
HULST
- De Koning van Engeland
14 u. De Aristokatten.
14 u. Duimelijntje.
19.30 en 22 u. The Getaway.
22 u. Intersection.
14, 19.30 en 22 u. The Flintstones.
14, 19.30 en 22 u. Beverly Hillbil
lies.
14 en 19.30 u. Police academy:
mission to Moscow.
19.30 en 22 u. Striking distance.
TERNEUZEN
- Luxor theater
19 u. Ace ventura.
21.30 u. Blink.
OOSTBURG
- Ledel theater
20 u. Philadelphia.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. The Piano.
22.30 u. The Player.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
19 en 21.30 u. Flintstones.
- Alhambra 2
19 en 21.30 u. Striking distance.
- Alhambra 3
19 u. Police academy.
21.30 u. Intersection.
- Alhambra 4
19 en 21.30 u. My father the hero.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Rapa Nui.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Philadelphia.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Beverly Hill billies.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Getaway.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Flintstones.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Robocop 3.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Naked gun 3.
Zaal 9 - 14.30 en 17 u. Free Willy.
20 en 22.30 u. Blink.
Zaal 10 - 14.30 en 17 u. My girl 2.
20 en 22.30 u. Shadowlands.
Zaal 11 - 14.30, 17 en 20 u. Aris
en de andere commerciële radio
stations is dat wel gebeurd.
Minister D'Ancona ontkent dat
zij de maatstaf van verscheiden
heid in het programma-aanbod
niet zou mogen hanteren. Daar
bij is onder meer bezien in hoe
verre een programma tegemoet
komt aan al of niet ingewilligde
behoeften van luisteraars. Voor
haar besluiten heeft de minister
de steun van de Tweede Kamer
gekregen.
Aangenomen mag worden dat de
huidige interim-minister van
wvc, Ritzen, niet van het stand
punt van D'Ancona zal afwijken
en ook deze adviezen naast zich
zal neerleggen.
Brussel (anp) - Het Museum voor
Moderne Kunst in Brussel krijgt
ruim zestig werken van de Bel
gische surrealistische kunste
naar René Magritte. Irène Hal-
moir, de twee maanden geleden
overleden weduwe van de Bel
gische surrealistische dichter
Louis Scutenaire, heeft deze col
lectie aan de Belgische Staat
nagelaten. Daarmee krijgt het
Brusselse museum 's werelds
grootste verzameling werken
van Magritte.
tnoatc
22.30 u. Monolith.
Zaal 12 - 14.30, 17 en 22.30 u. On
deadly ground.
20 u. My father the hero.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Geronimo.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Police academy 7.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Intersection.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Getting even with dad.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The pelican brief.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Bad girls.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Ace ventura: pet detective.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Silence of the lambs.
Zaal 21 - 14.30 en 17 u. Thumbe-
lina.
20 u. Schindler's list.
Zaal 22 - 14.30 en 17 u. Aristo-
20 en 22.30 u. Dream lover.
GENT
- Decascoop
14.30, 17,20 en 22.30 u. Bad girls.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The
Flintstones.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Silence of
the hams.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The
Getaway.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Getting
even with dad.
20 en 22.30 u. Ace ventura.
14.30 en 22.30 u. Beverly Hillbil
lies.
22.30 u. Rapa Nui.
17 en 22.30 u. My father the hero.
14.30 u. Thumbelina.
14.30 u. My girl 2.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four
weddings and a funeral.
17, 2.0 en 22.30 u. Police academy
14.30 en 17 u. Aristocats.
17 en 20 u. Dream lover.
14.30, 17 en 20 u. Naked gun 33
1/3.
20 u. Shadowlands.
20 u. Schindler's list.
Schriftelijke bedenkingen dienen
te worden gericht aan het col
lege van burgemeester en
wethouders, Postbus 35,
4530 AA Terneuzen.
Door Maarten van de Rakt
Ellen is hartstikke jaloers.
Als een ander meisje in de
disco te dicht bij haar
vriend Marco gaat staan,
krijgt ze hartkloppingen
en beginnen haar handen
te jeuken. „Toen heeft ze
een goede dreun van mij
gehad", haalt ze zich een
voorval voor de geest.
„Stond ze raar van te kij
ken. Marco vond het maar
vreemd."
Moeilijkheden, problemen en
vragen, Martine van Os weet
vanaf vanavond raad. Van de
naar haar genoemde rubriek
'Lieve Martine' zijn zeven afle
veringen gepland, maar de ma
kers rekenen op meer.
In de eerste episode komt de
familie Oliveiro aan het woord.
Het gezin moet van de woning
bouwvereniging zijn huis verla
ten, omdat dat eigenlijk te klein
is voor'tien man én omdat de
hele familie (overigens verdien
stelijk) muziek maakt.
Een meisje met sproeten voelt
zich doodongelukkig en vraagt
om hulp. En: waarom steekt een
mug de één wel en de ander niet?
Een jongen uit Almelo is homo
fiel en durft dat met tegen zijn
ouders te zeggen. Het laatste
onderwerp gaat over zoenen op
feesten, waar een briefschrijver
zich enorm aan ergert.
Blote mannen
Martine van Os nodigt de brief
schrijvers uit om in de studio
hun problemen uit de doeken te
doen. En ze ontvangt deskundi
gen en anderen die hun licht
kunnen laten schijnen op de ma
terie: van een relatietherapeut en
een etiquette-expert tot een oma
die ook sproeten heeft. Martine
babbelt alles handig aaneen.
Ook gaat de presentatrice de
hort op. Naar muggen-onderzoe
kers in een laboratorium te Wa-
geningen, die om de vijf minuten
hongerige mugjes loslaten in een
klamboe, waaronder twee blote
mannen zich laten steken.
En ze gaat naar Robert Long,
met wie ze tijdens een boswan
deling praat over diens knallen
de botsing met zijn vader. Bo
vendien bezoekt Martine een
specialist die sproeten elimineert
met een laserstraal. Dat levert
leuke frisse filmpjes op, gescho
ten op lokatie.
„We hebben niet de pretentie
zelf overal een oplossing voor te
hebben. We proberen de mensen
een eindje op weg te helpen, een
duwtje in de goede richting te
geven", legt programmamaak
ster Claudine Everaert uit. „Zo
zal Ellen na de eerste aflevering
niet jaloezievrij zijn, maar mis
schien zoekt ze contact met een
relatietherapeut."
Identiteit
„In de bekende probleemrubrie
ken in bladen als Viva, Yes en
Libelle gaat het vooral om ge
zondheid en relaties. Het gros
van de brieven die wij kregen na
oproepen, bestaat daar ook uit.
Flaporen, snurken en het gevaar
van neuspeuteren, dat doen we
ook. Of iemand die verliefd is op
zijn beste vriend. Maar wij wil
len verder gaan dan gezondheid
en relaties", verklaart Claudine
Everaert.
Vol verwachting kijken de pro
grammamakers volgende week
uit naar de binnenstromende
brieven. Met 'Ook Dat Nog'
heeft de KRO enige ervaring
opgedaan. Dat programma kreeg
na de start, vijf jaar geleden,
zoveel post dat iemand werd
aangenomen om alle brieven te
openen. Zo'n vaart zal het nu
wel niet lopen, denkt Fred van
Doorn, hoofd amusement. „Men
sen willen vaak eerst eens kijken
wat voor programma het is. Als
het een succes wordt, kunnen we
er jaren mee vooruit."
'Lieve Martine' zelf heeft ook
een probleempje: de identiteit.
Van alles wordt op een hoop
geveegd. Stukjes die ruiken naar
'Ook Dat Nog', 'Willem Wever'
en 'Lief en Leed'. Daarnaast zijn
de afleveringen een beetje aan
de lange kant.
Martine van Os werd de afgelo
pen zes jaar een bekend gezicht
op de Nederlandse tv via pro
gramma's als 'Medisch Centrum
West', 'De Familie Oudenrijn',
'Groen en grondig', 'Dinges',
'Hints' en spotjes van Postbus
51.
'Lieve Martine', Nederland 1,
20.23 uur
Crash Test Dummies morgen op het strand van Seheveningen
Martine van Os foto dijkstra
p— EB M 1 i FWHmi
Rond Nederlands is te plat voor
grote zaken. Precisie, schoon
heid en zangerigheid, daar ont
breekt het aan in dagelijkse taal.
Een Amsterdamse officier van
justitie klaagde iemand aan om
dat hij gestolen zou hebben. Zo
stond het in de dagvaarding.
Hel hof was niet tevreden, le
dereen, zelfs de verdachte be
greep wat de beschuldiging was, desondanks had de officier moeten
schrijven dat de verdachte iets had 'weggenomen dat aan een ander
toebehoorde met het oogmerk van wederrechtelijke toeëigening'.
De begrijpelijke taal van de officier was niet precies genoeg geweest,
vond het hof. Stelen, zegt Van Dale immers, is 'heimelijk wegnemen
om zich wederrechtelijk toe te eigenen' en dat is wat anders dan de
wetgever met diefstal bedoelt. Diefstal volgens de wet hoeft niet in het
geniep te gebeuren. En in Van Dale's omschrijving staat niets over
het aan een ander toebehoren. Het woord stelen kan dus ook, schreef
een raadsheer bij het hof in Arnhem, slaan op weggegooide
voorwerpen.
Gewone taal kan daarom niet voor juristerij, was zijn betoog. Die
laai is immers niet nauwkeurig. Dat het gebrek aan precisie niet aan
het Nederlands, maar aan Geerts en Heestermans, de samenstellers
van Van Dale, ligt, is hem ontgaan. Want welke spreker van het
Nederlands zal het woord stelen gebruiken als iemand een wegge
gooide peuk opraapt? En een auto die op klaarlichte dag, terwijl tien
mensen staan toe te kijken, opengebroken wordt en weggereden, heet
in gewoon Nederlands gestolen, al schrijft het woordenboek voor dat
er pas van diefstal sprake is als het heimelijk gebeurd is. Niet het
woordenboek maakt de taal, maar het spraakgebruik.
Over de schoonheid van het Nederlands bestaan evenveel vooroorde-
ten. De componist Otto Ketting beweerde ooit, ondervraagd over het
waarom van het Engels in zijn opera 'Ithakadat het Nederlands niet
klinkt. Onzin, zo heeft Corel Alphenaar onlangs in een lezing over
het Nederlands als zangtaai aangetoond. Met talloze voorbeelden uit
cabaret, musical, psalmen, strijdliederen, kleinkunst en pop bewees
hij dat er niets mis is met het Nederlands.
Het hangt, als bij elke taal, alleen maar af van de kwaliteit van de
tekst. Aan het eind van de jaren '50 waren de Fouryo's razend
populair. Met voortreffelijke Nederlandse vertalingen van Engelse
hits. Met een liedje van de Lollypops bijvoorbeeld: 'k Noem me
meisje Lollypop Luister goed: z 'is als een pop en als een lolly zo
toet. Wandelende 's avonds in de maneschijn sla ik mijn arm om
haar trapezelijn.
Als alle Nederlandse teksten van deze melodieuze, ritmische en
mhoudelijke kwaliteit waren, zou niemand meer zeuren. Bestond het
vooroordeel niet meer dat er in het Nederlands niet te zingen valt. En
het is niet alleen het Nederlands, zoals wij doorgaans denken,
waarover geklaagd wordt. Het Frans, dat door de quasi-deskundigen
als een zangtaai bij uitstek gezien wordt, werd door Mozart als
hundsfiittisch für die musique' beschouwt. Mozart, denken diezelfde
kenners, wist toch waar hij over sprak.
Maar waarom is er dan zo weinig aan Nederlands getoonzet? Voor
het populaire repertoire is nog wel een commerciële reden te geven,
voor klassieke muziek gaat die echter niet op. Nederlandse compo
nisten in dat genre, ontleent Alphenaar aan Konrad Boehmer, zijn
vpigonen. Ze hebben het moderne idioom uit het buitenland geïm
porteerd en er zelf niets aan toegevoegd. Geen eigen muzikale taal
ontwikkeld. Kan men van zulke naapers verwachten dat ze oor
i hebben voor de eigen taal? Voor de subtiliteiten van hun eigen
j spreektaal
Boehmer kon wel eens gelijk hebben. Denken Nederlandse weten-
choppers en politici ook niet dat hun prestaties ineens meer gewicht
krijgen als ze die in steenkolen-Engels verpakken? Dat ze zich
daarmee de risee van heel de geletterde wereld maken, ontgaat hun in
I hun snobisme.
L
Do°r Camiel H
anians
lijk komt er iets tevoorschijn
waar ik gelukkig mee ben."
Hoe ziet de volgorde tekst en
muziek eruit?
„Ik begin met de melodie. Als ik
daarmee klaar ben, kan ik
het hele nummer zingen zonder
dat er tekst bij geschreven is.
De tekst wordt volledig bepaald
door de melodie; het aantal
lettergrepen dat de melodie toe
staat, het rijmschema en de
lengte van het refrein."
Dat klinkt als een pijnlijk proces
vol bloed, zweet en tra -
nen?
„Pijnlijk klinkt wat dramatisch.
Ik vind het namelijk leuk,
maar het is wel moeilijk en ik
word er gillend gek van."
Twijfel je er ooit aan of je het
wel kan?
„Ja. Aan de ene kant heb ik het
vertrouwen dat ik goed kan
schrijven en dat ook zal blijven
doen. Aan de andere kant kun
je zelf heel moeilijk beoordelen
of het goed is, omdat je er
met je neus bovenop zit. Als ik
een melodie schrijf, neurie ik
die telkens weer, dagen achter
elkaar, honderd keer. Na hon -
derd keer neuriën klinkt alles
zwaar klote, ook al is het echt
goed. De andere bandleden krij
gen een song pas te horen als ie
helemaal af is, compleet met
uitgeschreven akkoorden en
tekst.
Door Marjolein Rotsteeg
Als er een onderscheiding
was voor de simpelste songti
tel,
ging die dit jaar ongetwijfeld
naar de Canadese Crash Test
Dummies met 'Mmm mmm
mmm mmm'. In de categorie
cd - titels met
humor doen ze het ook niet
gek met 'God Shuffled His
Feet'. En
wat dacht je van de voorgan
ger uit '91, 'The Ghosts
That Haunt Me'?.
Morgen treden de Crash Test
Dummies om 13.45 uur op tij
dens het Beach Rock Festival in
Seheveningen. De bandnaam
danken ze direct aan de poppen
die
als passagiers worden gebruikt
bij het nabootsen van auto-
ongelukken.
Werd hun debuut-cd juichend
ontvangen door de pers, de
opvol -
ger verkoopt ook goed. In Ame
rika is het voortreffelijke
'God...' platina (1 miljoen ver
kochte exemplaren).
Spil van het vijftal uit Winnipeg
is Brad Roberts, drs. in
zowel Engelse letterkunde als
filosofie. Heeft hij gezien de
twee cd - titels iets met spiritue
le zaken?
„Ik vind God een interessant
onderwerp", vertelt Brad in het
Amsterdamse Americain hotel.
„De literatuur van vele culturen
is rijk aan godge
schiedenis. Maar het is geen au
tobiografisch nummer. De bijbel
vind ik een interessant boek,
omdat het deel uitmaakt van de
menselijke geschiedenis. Het is
géén geloofsartikel voor mij.
Geen van mijn songs gaat trou
wens over mijn persoonlijk le
ven.
Het is fictie. Ik gebruik mijn
intellect en fantasie om scènes
te construeren over onderwerpen
die ik interessant vind."
Waar put hij zijn inspiratie zoal
uit?
„Het is moeilijk om in termen
van inspiratie te spreken, omdat
inspiratie gewoon geen grote rol
speelt in wat ik doe. Sommige
schrijvers worden in een flits
overvallen door een idee. Ze
moeten zich haasten om het op
te schrijven en uit te werken.
Die ervaring heb ik nooit gehad.
Als ik schrijf gaat de deur
dicht, de telefoon van de haak,
ik denk en maak aantekeningen.
Voor elk nummer van drie cou
pletten heb ik er waarschijnlijk
tien geschreven. Ik jongleer en
experimenteer ermee, schrijf
herschrijf en bewerk. Uiteinde-
Crash Test Dummies
Ze vullen wel hun eigen partij
in."
Advocaten
Brads werkwijze klinkt heel sys
tematisch. Die benadering paste
hij ook toe bij zijn kennismaking
met de muziekindustrie. „Ik
wist niet wat ik kon verwachten.
Ik had geen idee van wat top
5 inhield of Billboard. Ik wist
niet hoe radio werkte, dat er
programma - leiders en playlists
waren en dat alles werd bepaald
door reclame. Ik heb boeken ge
kocht, gepraat met advocaten en
accountants, een manager inge
huurd, langdurig gesproken met
metisen van platenmaatschap
pijen en geprobeerd informatie
te
verzamelen over wat er zou gaan
gebeuren. Ik had dus een vrij
rationele benadering."
Heeft hij ideeën over wat hij wil
bereiken?
„We hebben al veel meer bereikt
dan ik ooit gedacht had. Toen
we begonnen stond ik heel naïef
tegenover de muziekbusiness.
Ik wist van toeten noch blazen.
Ieder mens wil
altijd meer, maar als er morgen
geen plaat meer verkocht
wordt, zal ik er niet ongelukkig
van worden. De verkoopcijfers
hebben onze verwachtingen al
ruimschoots overtroffen."
foto archief de stem