DE STEM Lieve Martine lost problemen op Londen weigert eerherstel voor Oscar Wilde UIT gids ^Cijfers hebben verwachtingen dik overtroffen' Stormloop op Bayreuth vanwege nieuwe 'Ring' WVC-commissie verwerpt radiobesluit van minister TV-rubriek ontfermt zich over muggen, jaloezie en neuspeuteren D (M/V) Brussels museum krijgt 60 werken van Magritte Taal MET Verbazihg Grote Gids VRIJDAG 22 JULI 1994 DEEL 1994 oteerde, internationaal opereren- tschappij met een belegd vermo- oerend goed - kantoorgebouwen, n - is gelegen in België, Duits- rland, Spanje, het Verenigd n van Amerika. rtefeuille wordt - exclusief voor igen managementmaatschappij g B.V., met vestigingen in de den gehouden. rganisatie Wereldhave Manage- inkelcentrum Etten-Leur te okken functionaris omvatten n met huurders/winkeliers an verhuurprogramma's met de detailhandel, de winkeliers- eid rapportages van dienstverlenende instellingen akdiensten) t onderhoud en renovaties eden. n van deze functie is EJ) of een academische achtergrond stelling den nroerend goed en automatisering nabije omgeving een dynamisch bedrijf met opleiding en ervaring rwaarden. telefonisch contact opnemen met d Winkels Wereldhave Management 93 25). eve U binnen 14 dagen na het tie te zenden aan: RELDHAVE MANAGEMENT LDING B.V. saulaan 23 4 JT DEN HAAG v. Mevr. S.M. Rosier-Gaiser fd Personele Algemene Zaken SING ARTIKEL 1 9> E WET OP DE LIJKE ING EN DE ELUIDHINDER rgemeester en wethouders van Terneuzen er kennis van dat door Johan Matser ontwikkeling b.v., Vaartweg 163a te Hilversum rzoek is ingediend voor de bouw van winkels "venwoningen alsmede de verbouwing van ntoorpand tot horeca-inrichting. Het plan is cteerd aan de Havenstraat en wordt deels ten door De Blokken, het Schoolplein, heldekade en de Burgemeester Geill- Een deel van de Havenstraat zal voor de ring van het plan worden verlegd- Het plan er in strijd met het bestemmingsplan. In ver- lermede zijn wij voo'rnemens medewerking enen aan het plan met toepassing van artikel de Wet op de Ruimtelijke Ordening. jestisch onderzoek is gebleken dat de geluids- ing vanwege het wegverkeer voor een aantal gen hoger zal zijn dan de in de Wet geluid- genoemde voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A). zien het treffen van maatregelen om de geluids- ng terug te dringen niet mogelijk is dan wel op ren stuit van stedebouwkundige, verkeerskundige hitectonische aard, zijn wij voornemens het e van gedeputeerde staten van Zeeland te ver- n hiervoor hogere grenswaarden vast te stellen. >lan en het ontwerp-verzoek hogere grens- len liggen met ingang van 25 juli 1994 gedu- twee weken voor een ieder ter inzage bij de ng bouwen en wonen van de sector Stads- kkeling en -beheer aan de Herengracht 7 te uzen. elke werkdag van 09.00 tot 12.00 uur .30 tot 16.30 uur. rende bovengenoemde termijn kunnen mon- ge dan wel schriftelijke bedenkingen ken- worden gemaakt bij het college van burge ter en wethouders. Tevens zal met betrekking ït ontwerp-verzoek hogere grenswaarden een bare zitting worden gehouden op dinsdag ustus 1994 om 10.00 uur in de spreekkamer n de sectie Milieu aan de Herengracht 7. Terneuzen, 22 juli 1994. Burgemeester en wethouders van Terneuzen, secretaris, burgemeester, Th.J. de Brauwer. drs. R.C.E. Barbé Londen (anp/rtr) - De Britse minister van binnenlandse zaken, Michael Howard, heeft een verzoek van de hand gewezen voor postume gratieverlening aan de schrij ver Oscar Wilde. TT Volgens Ho ward is 'er geen reden aan te nemen dat Wilde ten onrech te is veroordeeld volgens de wetten uit die tijd'. Actievoerders in Groot-Brittan- nië pleiten voor eerherstel voor Wilde, die in mei 1895 werd veroordeeld tot twee jaar dwangarbeid wegens zijn homo seksualiteit. De minister wil ech ter alleen gratie overwegen in dien wordt aangetoond dat de Ierse schrijver onschuldig was volgens de wetten die destijds van kracht waren, zo melden Britse kranten donderdag. De afwijzing van het gratiever zoek komt kort na de beslissing van de Westminster Abbey om Wilde te eren. De Abbey, waar onder anderen veel Britse vor sten en kunstenaars begraven liggen, wil Wildes verdiensten herdenken met een plaquette in de zogenoemde dichtershoek van de kerk. Deken Michael Mayne kondigde aan dat het herdenkingsteken in februari wordt onthuld, precies een eeuw na de première van zijn meesterwerk The Importan ce of Being Earnest. Mayne zei Wilde niet te willen beoordelen op zijn homoseksualiteit maar op 'de kwaliteit van zijn literair werk'. Richard Eyre, directeur van het Nationaal Theater en pleitbezor ger voor Wilde, stelde dat de beslissing van de Abbey rijkelijk laat is genomen. „Ik ben blij met deze beslissing, maar het is be treurenswaardig dat het 94 jaar heeft geduurd." Nadat hij zijn straf had uitgezeten, werd Wilde afgewezen door de British Socie ty. Hij stierf drie jaar later, in 1900, in Parijs als een gebroken man. Bayreuth (dpa) - De Bayreuther Festspiele 1994, die aanstaande maandag beginnen, bieden een nieuwe ensce nering van Der Ring des Nïbelungen, de vierdelige opera cyclus van Richard Wagner. De belangstelling is mede om die reden overweldigend. Voor de in totaal dertig voorstellin gen binnen de Festspiele wa ren 56.000 plaatsen beschik baar. De organisatie telde meer dan 500.000 aanvragen voor toegangskaarten. Een nieuwe opvoering van de Ring van Richard Wagner (1813-1883) leidt steevast tot grote verdeeldheid onder Wagner-liefhebbers uit de he le wereld. Dirigent James Le- vine en regisseur Alfred Kir- chner hebben aan de nieuwste uitvoering vier jaar gewerkt. Kirchner en Levine kozen voor de belangrijkste partijen veelal ervaren Bayreuth- krachten. Wolfgang Schmidt, tot nu toe Tannhauser, zingt Siegfried, Deborah Polaski doet Brünhilde. John Tomfin- son Wotan. Debuutrollen zijn er voor Siegfried Jerusalem (Loge), Manfred Jung (Mime), Èkkehard Wlaschiha (Albe- rich), Tina Kiberg (Sieglinde). De 83e Bayreuther Festspiele beginnen maandag met een Parsifal onder leiding van Giuseppo Sinopoli. De ensce nering is van Wolfgang Wag ner, de 74-jarige kleinzoon van Richard. Poul Elming zingt de titelrol. Heiner Müller ensceneert Tristan und Isolde met het 'droompaar' Siegfried Jerusa lem en Walraud Meir in de titelrollen en met Daniel Ba- renboim als dirigent. Den Haag (anp) - De WVC-commissie bezwaarschriften vindt dat minister D'Ancona van WVC bij de toekenning van zendvergunningen aan een aantal commerciële radiostations verkeerde criteria heeft gehanteerd. De inmiddels naar het Europees Parlement vertrokken minister heeft het advies echter naast zich neergelegd. Holland FM, Radio Noordzee Nationaal, Radio 10 Gold, Clas sic FM en AM Nieuwsradio (dat nog niet uitzendt) hebben dit voorjaar een zendvergunning ge kregen. Afgewezen zenders zoals Sky Radio, Radio 538, de Vrije Ether en Music Minds hebben daartegen een bezwaarschrift in gediend. De commissie, die on der voorzitterschap staat van hoogleraar staatsrecht prof. mr. C. Kortmann, vindt dat de crite ria die de minister heeft gehan teerd in strijd zijn met de strek king van de Mediawet. Die wet bevat overigens nog steeds geen heldere maatstaven om etherfrequenties aan com merciële radiozenders toe te wij zen. In beginsel zou het 'wie het eerst komt, het eerst maalt'- principe kunnen worden gehan teerd, maar de minister vindt dat ongewenst. De commissie zegt in haar advies over het bezwaarschrift van Sky Radio dat het allereerst de taak van de publieke omroep is om garanties te bieden voor de ver scheidenheid aan programma's die te beluisteren of te zien zijn. Commerciële zenders zijn ge richt op het maken van winst. Dat betekent dat aan dergelijke zenders geen eisen mogen wor den gesteld die beogen die ver scheidenheid in het aanbod te bevorderen, meent de commissie. Bij de afwijzing van Sky Radio FILMS GOES -Grand Theater 19 u. Naked gun 33 1/3. 21.30 u. Intersection. HULST - De Koning van Engeland 14 u. De Aristokatten. 14 u. Duimelijntje. 19.30 en 22 u. The Getaway. 22 u. Intersection. 14, 19.30 en 22 u. The Flintstones. 14, 19.30 en 22 u. Beverly Hillbil lies. 14 en 19.30 u. Police academy: mission to Moscow. 19.30 en 22 u. Striking distance. TERNEUZEN - Luxor theater 19 u. Ace ventura. 21.30 u. Blink. OOSTBURG - Ledel theater 20 u. Philadelphia. MIDDELBURG - Cinema 20 u. The Piano. 22.30 u. The Player. VLISSINGEN - Alhambra 1 19 en 21.30 u. Flintstones. - Alhambra 2 19 en 21.30 u. Striking distance. - Alhambra 3 19 u. Police academy. 21.30 u. Intersection. - Alhambra 4 19 en 21.30 u. My father the hero. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Rapa Nui. Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Philadelphia. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly Hill billies. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Getaway. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Robocop 3. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked gun 3. Zaal 9 - 14.30 en 17 u. Free Willy. 20 en 22.30 u. Blink. Zaal 10 - 14.30 en 17 u. My girl 2. 20 en 22.30 u. Shadowlands. Zaal 11 - 14.30, 17 en 20 u. Aris en de andere commerciële radio stations is dat wel gebeurd. Minister D'Ancona ontkent dat zij de maatstaf van verscheiden heid in het programma-aanbod niet zou mogen hanteren. Daar bij is onder meer bezien in hoe verre een programma tegemoet komt aan al of niet ingewilligde behoeften van luisteraars. Voor haar besluiten heeft de minister de steun van de Tweede Kamer gekregen. Aangenomen mag worden dat de huidige interim-minister van wvc, Ritzen, niet van het stand punt van D'Ancona zal afwijken en ook deze adviezen naast zich zal neerleggen. Brussel (anp) - Het Museum voor Moderne Kunst in Brussel krijgt ruim zestig werken van de Bel gische surrealistische kunste naar René Magritte. Irène Hal- moir, de twee maanden geleden overleden weduwe van de Bel gische surrealistische dichter Louis Scutenaire, heeft deze col lectie aan de Belgische Staat nagelaten. Daarmee krijgt het Brusselse museum 's werelds grootste verzameling werken van Magritte. tnoatc 22.30 u. Monolith. Zaal 12 - 14.30, 17 en 22.30 u. On deadly ground. 20 u. My father the hero. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Geronimo. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Police academy 7. Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Intersection. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Getting even with dad. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The pelican brief. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Bad girls. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ace ventura: pet detective. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Silence of the lambs. Zaal 21 - 14.30 en 17 u. Thumbe- lina. 20 u. Schindler's list. Zaal 22 - 14.30 en 17 u. Aristo- 20 en 22.30 u. Dream lover. GENT - Decascoop 14.30, 17,20 en 22.30 u. Bad girls. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Silence of the hams. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Getaway. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Getting even with dad. 20 en 22.30 u. Ace ventura. 14.30 en 22.30 u. Beverly Hillbil lies. 22.30 u. Rapa Nui. 17 en 22.30 u. My father the hero. 14.30 u. Thumbelina. 14.30 u. My girl 2. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. 17, 2.0 en 22.30 u. Police academy 14.30 en 17 u. Aristocats. 17 en 20 u. Dream lover. 14.30, 17 en 20 u. Naked gun 33 1/3. 20 u. Shadowlands. 20 u. Schindler's list. Schriftelijke bedenkingen dienen te worden gericht aan het col lege van burgemeester en wethouders, Postbus 35, 4530 AA Terneuzen. Door Maarten van de Rakt Ellen is hartstikke jaloers. Als een ander meisje in de disco te dicht bij haar vriend Marco gaat staan, krijgt ze hartkloppingen en beginnen haar handen te jeuken. „Toen heeft ze een goede dreun van mij gehad", haalt ze zich een voorval voor de geest. „Stond ze raar van te kij ken. Marco vond het maar vreemd." Moeilijkheden, problemen en vragen, Martine van Os weet vanaf vanavond raad. Van de naar haar genoemde rubriek 'Lieve Martine' zijn zeven afle veringen gepland, maar de ma kers rekenen op meer. In de eerste episode komt de familie Oliveiro aan het woord. Het gezin moet van de woning bouwvereniging zijn huis verla ten, omdat dat eigenlijk te klein is voor'tien man én omdat de hele familie (overigens verdien stelijk) muziek maakt. Een meisje met sproeten voelt zich doodongelukkig en vraagt om hulp. En: waarom steekt een mug de één wel en de ander niet? Een jongen uit Almelo is homo fiel en durft dat met tegen zijn ouders te zeggen. Het laatste onderwerp gaat over zoenen op feesten, waar een briefschrijver zich enorm aan ergert. Blote mannen Martine van Os nodigt de brief schrijvers uit om in de studio hun problemen uit de doeken te doen. En ze ontvangt deskundi gen en anderen die hun licht kunnen laten schijnen op de ma terie: van een relatietherapeut en een etiquette-expert tot een oma die ook sproeten heeft. Martine babbelt alles handig aaneen. Ook gaat de presentatrice de hort op. Naar muggen-onderzoe kers in een laboratorium te Wa- geningen, die om de vijf minuten hongerige mugjes loslaten in een klamboe, waaronder twee blote mannen zich laten steken. En ze gaat naar Robert Long, met wie ze tijdens een boswan deling praat over diens knallen de botsing met zijn vader. Bo vendien bezoekt Martine een specialist die sproeten elimineert met een laserstraal. Dat levert leuke frisse filmpjes op, gescho ten op lokatie. „We hebben niet de pretentie zelf overal een oplossing voor te hebben. We proberen de mensen een eindje op weg te helpen, een duwtje in de goede richting te geven", legt programmamaak ster Claudine Everaert uit. „Zo zal Ellen na de eerste aflevering niet jaloezievrij zijn, maar mis schien zoekt ze contact met een relatietherapeut." Identiteit „In de bekende probleemrubrie ken in bladen als Viva, Yes en Libelle gaat het vooral om ge zondheid en relaties. Het gros van de brieven die wij kregen na oproepen, bestaat daar ook uit. Flaporen, snurken en het gevaar van neuspeuteren, dat doen we ook. Of iemand die verliefd is op zijn beste vriend. Maar wij wil len verder gaan dan gezondheid en relaties", verklaart Claudine Everaert. Vol verwachting kijken de pro grammamakers volgende week uit naar de binnenstromende brieven. Met 'Ook Dat Nog' heeft de KRO enige ervaring opgedaan. Dat programma kreeg na de start, vijf jaar geleden, zoveel post dat iemand werd aangenomen om alle brieven te openen. Zo'n vaart zal het nu wel niet lopen, denkt Fred van Doorn, hoofd amusement. „Men sen willen vaak eerst eens kijken wat voor programma het is. Als het een succes wordt, kunnen we er jaren mee vooruit." 'Lieve Martine' zelf heeft ook een probleempje: de identiteit. Van alles wordt op een hoop geveegd. Stukjes die ruiken naar 'Ook Dat Nog', 'Willem Wever' en 'Lief en Leed'. Daarnaast zijn de afleveringen een beetje aan de lange kant. Martine van Os werd de afgelo pen zes jaar een bekend gezicht op de Nederlandse tv via pro gramma's als 'Medisch Centrum West', 'De Familie Oudenrijn', 'Groen en grondig', 'Dinges', 'Hints' en spotjes van Postbus 51. 'Lieve Martine', Nederland 1, 20.23 uur Crash Test Dummies morgen op het strand van Seheveningen Martine van Os foto dijkstra p— EB M 1 i FWHmi Rond Nederlands is te plat voor grote zaken. Precisie, schoon heid en zangerigheid, daar ont breekt het aan in dagelijkse taal. Een Amsterdamse officier van justitie klaagde iemand aan om dat hij gestolen zou hebben. Zo stond het in de dagvaarding. Hel hof was niet tevreden, le dereen, zelfs de verdachte be greep wat de beschuldiging was, desondanks had de officier moeten schrijven dat de verdachte iets had 'weggenomen dat aan een ander toebehoorde met het oogmerk van wederrechtelijke toeëigening'. De begrijpelijke taal van de officier was niet precies genoeg geweest, vond het hof. Stelen, zegt Van Dale immers, is 'heimelijk wegnemen om zich wederrechtelijk toe te eigenen' en dat is wat anders dan de wetgever met diefstal bedoelt. Diefstal volgens de wet hoeft niet in het geniep te gebeuren. En in Van Dale's omschrijving staat niets over het aan een ander toebehoren. Het woord stelen kan dus ook, schreef een raadsheer bij het hof in Arnhem, slaan op weggegooide voorwerpen. Gewone taal kan daarom niet voor juristerij, was zijn betoog. Die laai is immers niet nauwkeurig. Dat het gebrek aan precisie niet aan het Nederlands, maar aan Geerts en Heestermans, de samenstellers van Van Dale, ligt, is hem ontgaan. Want welke spreker van het Nederlands zal het woord stelen gebruiken als iemand een wegge gooide peuk opraapt? En een auto die op klaarlichte dag, terwijl tien mensen staan toe te kijken, opengebroken wordt en weggereden, heet in gewoon Nederlands gestolen, al schrijft het woordenboek voor dat er pas van diefstal sprake is als het heimelijk gebeurd is. Niet het woordenboek maakt de taal, maar het spraakgebruik. Over de schoonheid van het Nederlands bestaan evenveel vooroorde- ten. De componist Otto Ketting beweerde ooit, ondervraagd over het waarom van het Engels in zijn opera 'Ithakadat het Nederlands niet klinkt. Onzin, zo heeft Corel Alphenaar onlangs in een lezing over het Nederlands als zangtaai aangetoond. Met talloze voorbeelden uit cabaret, musical, psalmen, strijdliederen, kleinkunst en pop bewees hij dat er niets mis is met het Nederlands. Het hangt, als bij elke taal, alleen maar af van de kwaliteit van de tekst. Aan het eind van de jaren '50 waren de Fouryo's razend populair. Met voortreffelijke Nederlandse vertalingen van Engelse hits. Met een liedje van de Lollypops bijvoorbeeld: 'k Noem me meisje Lollypop Luister goed: z 'is als een pop en als een lolly zo toet. Wandelende 's avonds in de maneschijn sla ik mijn arm om haar trapezelijn. Als alle Nederlandse teksten van deze melodieuze, ritmische en mhoudelijke kwaliteit waren, zou niemand meer zeuren. Bestond het vooroordeel niet meer dat er in het Nederlands niet te zingen valt. En het is niet alleen het Nederlands, zoals wij doorgaans denken, waarover geklaagd wordt. Het Frans, dat door de quasi-deskundigen als een zangtaai bij uitstek gezien wordt, werd door Mozart als hundsfiittisch für die musique' beschouwt. Mozart, denken diezelfde kenners, wist toch waar hij over sprak. Maar waarom is er dan zo weinig aan Nederlands getoonzet? Voor het populaire repertoire is nog wel een commerciële reden te geven, voor klassieke muziek gaat die echter niet op. Nederlandse compo nisten in dat genre, ontleent Alphenaar aan Konrad Boehmer, zijn vpigonen. Ze hebben het moderne idioom uit het buitenland geïm porteerd en er zelf niets aan toegevoegd. Geen eigen muzikale taal ontwikkeld. Kan men van zulke naapers verwachten dat ze oor i hebben voor de eigen taal? Voor de subtiliteiten van hun eigen j spreektaal Boehmer kon wel eens gelijk hebben. Denken Nederlandse weten- choppers en politici ook niet dat hun prestaties ineens meer gewicht krijgen als ze die in steenkolen-Engels verpakken? Dat ze zich daarmee de risee van heel de geletterde wereld maken, ontgaat hun in I hun snobisme. L Do°r Camiel H anians lijk komt er iets tevoorschijn waar ik gelukkig mee ben." Hoe ziet de volgorde tekst en muziek eruit? „Ik begin met de melodie. Als ik daarmee klaar ben, kan ik het hele nummer zingen zonder dat er tekst bij geschreven is. De tekst wordt volledig bepaald door de melodie; het aantal lettergrepen dat de melodie toe staat, het rijmschema en de lengte van het refrein." Dat klinkt als een pijnlijk proces vol bloed, zweet en tra - nen? „Pijnlijk klinkt wat dramatisch. Ik vind het namelijk leuk, maar het is wel moeilijk en ik word er gillend gek van." Twijfel je er ooit aan of je het wel kan? „Ja. Aan de ene kant heb ik het vertrouwen dat ik goed kan schrijven en dat ook zal blijven doen. Aan de andere kant kun je zelf heel moeilijk beoordelen of het goed is, omdat je er met je neus bovenop zit. Als ik een melodie schrijf, neurie ik die telkens weer, dagen achter elkaar, honderd keer. Na hon - derd keer neuriën klinkt alles zwaar klote, ook al is het echt goed. De andere bandleden krij gen een song pas te horen als ie helemaal af is, compleet met uitgeschreven akkoorden en tekst. Door Marjolein Rotsteeg Als er een onderscheiding was voor de simpelste songti tel, ging die dit jaar ongetwijfeld naar de Canadese Crash Test Dummies met 'Mmm mmm mmm mmm'. In de categorie cd - titels met humor doen ze het ook niet gek met 'God Shuffled His Feet'. En wat dacht je van de voorgan ger uit '91, 'The Ghosts That Haunt Me'?. Morgen treden de Crash Test Dummies om 13.45 uur op tij dens het Beach Rock Festival in Seheveningen. De bandnaam danken ze direct aan de poppen die als passagiers worden gebruikt bij het nabootsen van auto- ongelukken. Werd hun debuut-cd juichend ontvangen door de pers, de opvol - ger verkoopt ook goed. In Ame rika is het voortreffelijke 'God...' platina (1 miljoen ver kochte exemplaren). Spil van het vijftal uit Winnipeg is Brad Roberts, drs. in zowel Engelse letterkunde als filosofie. Heeft hij gezien de twee cd - titels iets met spiritue le zaken? „Ik vind God een interessant onderwerp", vertelt Brad in het Amsterdamse Americain hotel. „De literatuur van vele culturen is rijk aan godge schiedenis. Maar het is geen au tobiografisch nummer. De bijbel vind ik een interessant boek, omdat het deel uitmaakt van de menselijke geschiedenis. Het is géén geloofsartikel voor mij. Geen van mijn songs gaat trou wens over mijn persoonlijk le ven. Het is fictie. Ik gebruik mijn intellect en fantasie om scènes te construeren over onderwerpen die ik interessant vind." Waar put hij zijn inspiratie zoal uit? „Het is moeilijk om in termen van inspiratie te spreken, omdat inspiratie gewoon geen grote rol speelt in wat ik doe. Sommige schrijvers worden in een flits overvallen door een idee. Ze moeten zich haasten om het op te schrijven en uit te werken. Die ervaring heb ik nooit gehad. Als ik schrijf gaat de deur dicht, de telefoon van de haak, ik denk en maak aantekeningen. Voor elk nummer van drie cou pletten heb ik er waarschijnlijk tien geschreven. Ik jongleer en experimenteer ermee, schrijf herschrijf en bewerk. Uiteinde- Crash Test Dummies Ze vullen wel hun eigen partij in." Advocaten Brads werkwijze klinkt heel sys tematisch. Die benadering paste hij ook toe bij zijn kennismaking met de muziekindustrie. „Ik wist niet wat ik kon verwachten. Ik had geen idee van wat top 5 inhield of Billboard. Ik wist niet hoe radio werkte, dat er programma - leiders en playlists waren en dat alles werd bepaald door reclame. Ik heb boeken ge kocht, gepraat met advocaten en accountants, een manager inge huurd, langdurig gesproken met metisen van platenmaatschap pijen en geprobeerd informatie te verzamelen over wat er zou gaan gebeuren. Ik had dus een vrij rationele benadering." Heeft hij ideeën over wat hij wil bereiken? „We hebben al veel meer bereikt dan ik ooit gedacht had. Toen we begonnen stond ik heel naïef tegenover de muziekbusiness. Ik wist van toeten noch blazen. Ieder mens wil altijd meer, maar als er morgen geen plaat meer verkocht wordt, zal ik er niet ongelukkig van worden. De verkoopcijfers hebben onze verwachtingen al ruimschoots overtroffen." foto archief de stem

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 17