DE STEM
Ik ben niet meer de losbol van 22'
UIT gids
r Hansweert
omst vervuild
baggerslib
i
SCHIJF
Documentaire-reeks over
artistiek Montparnasse
Schilderes Jeanne Bieruma
Oosting (96) overleden
port
ort
Eddie Murphy voor 'Beverly Hills Cop III' in Amsterdam
Opera Haydn
Aaron Copland
Fuzztones
2 Unlimited/
The Prodigy
Pat Travers
ENSDAG 20 JULI 1994 C3
te zich toegang door het force
ren van een deur. Ook hier
was de buit gering, maar in
alle gevallen was de toege
brachte schade aanzienlijk.
Brandje in
afvalbak
Hulst - Gistermorgen woedde
er een brandje in een afvalbak
bij een woning aan de Zwa
luwstraat in Hulst, die vlakbij
een stapel openhaardhout
stond. De afvalbak werd door
het vuur vrijwel geheel ver
teerd. Ook het hout werd
prooi van de vlammen, terwijl
de woning en de garage aan
zienlijk werden beschadigd.
Oostenbrugge, 9. R. de Smit, 10.
Th. Smallegange.
De Voorwaarts Zaamslagveer, 62
oude duiven, 1132mpm: 1, 4, 5, 8
en 9. H. de Feijter, 2. A. Schieman
en zoon, 3. F. Scheele, 6 en 10. M.
Scheele en zoon, 7. D. Nice.
PONT ST. MAXENCE
Verwachting Axel, 308 jonge dui-
e ven, 1047,69mpm: 1 en 5. R. Her-
1 man, 2, 6, 7, 9 en 10. P. de
Poorter, 3. P. de Bakker, 4. D.
Dieleman, 8. J. en J. P. Nolet, 34
r oude duiven, 989,83mpm: 1, 2, 3,
4 en 5. P. de Poorter.
De Vrede Sas van Gent, 451 jonge
duiven, 1008,64mpm: 1. J. van de
n Veeke, 2, 4, 5 en 6. P. Koers, 3. W.
Winne en zoon, 7. F. de Mul, 8 en
3 9. H." van de Veeke, 10. Comb,
t, Elegeert, 81 oude duiven,
5. 973,34mpm: 1 en 2. B. van de
Berghe, 3. M. van Dam, 4. Th. van
Zeele, 5 en 7. R. van de Berghe, 6,
r- 9 en 10. T. Freyser, 8. E. en L.
e- Breepoel.
Volharding Westdorpe, 161 jonge
duiven, 992,93mpm: 1, 2, 3, 5, 6
'e, en 10, P. Baecke, 4. J. de Waal, 7.
1. René Kwikkelberghe, 8. Comb,
e, Visser-Lensen, 9. Arn. van Pae-
E. mei, 60 oude duiven, 991,30mpm:
en 1- Ed. de Smet, 2. Comb. Gijsel-
h. Istas,3 en 4. P. Baecke, 5. R.
en Soethaert.
Sluiskilse Reisduif, 287 jonge
de duiven, 984,13mpm: 1, 5, 6 en8. J.
5. en R. Dane, 2 en 7. A. Bouchaut
9 en zoon, 3. Comb. De Clerck-
en Dhaene, 4. Comb. Bracke, 9. J.
m- van de Graaf, 10. A. Zegers, 32
n, oude duiven, 981,27mpm: 1 en 2.
J. en R. Dane, 3. J. Harms,
lie. Met Moed Vooruit Boschkapelle,
1, 304 jonge duiven, 966,64mpm: 1,
4. 3 en 5. A. Nicolaas, 2. A. Wauters,
e, 4. J. van Doorn, 6. Th. Dobbelaar,
A. 7en 10. A. Schuren en zoon, 8. L.
Kerckhaert, 9. Th. van Damme,
90 53 oude duiven, 965,84mpm: 1 en
A. 3. L. Kerckhaert, 2. D. Dobbelaar,
,4 4 en 5. A. Nicolaas.
M. Recht voor Allen Sluis, 149 jonge
M. duiven, 978,21mpm: 1, 2 en 7.
de Comb. Coppens-Baert, 3. O.
Moens, 4. P. Denneman, 5. G.
74 Tanghe, 6, 8 en 9. G. Tanghe, 10.
P. H. van Damme.
de De Getrouwe Duif Cadzand, 354
1de jonge duiven, 1015,34mpm: 1. M.
9. de Lijser, 2 en 4. A. Duininck, 3,
6, 7, 9 en 10. C. Riemens, 5. D.
en, van Kerkhoven, 8. J. Kools, 33
H. oude duiven, 1056,60mpm: 1, 2, 3
en en 4. J. Kools, 5. J. de Mey.
de Nog Sneller Breskens, 326 jonge
8. duiven, 1014,12mpm: 1. W. Tailly,
2, 7 en 9. R. de Smit, 3. J. van
ude Oostenbrugge, 4. L, van de Wege,
L. 5. Gebrs, Pijcke, 6 enlO. P. Ger-
mb. naert en zoon, 8. P. Boogaard Sr.,
brs. 34 oude duiven, 1022,19mpm: 1,
on, 2, 3 en 5. L. van de Wege, 4. J.
van Quaars.
1000 jaar kan aan de rand van de
van Hansweert vervuiling van het
inigd baggerslib in de oude buiten-
aag, effect-rapportage wordt nu af-
ger- gewacht. Vermoedelijk is die
min- volgend voorjaar bekend'. Daarin
1 °P wordt bekeken welke eisen aan
rten het depot gesteld moeten worden
en hoe Rijkswaterstaat aan die
liling eisen gaat voldoen. De uiterste
kend mogelijkheden zijn: er gebeurt
daar njets 0f de zaak moet worden
pro- afgegraven.
voor Dit laatste wordt een afschuwe-
it dit lijk dure grap. „Als je de onvei-
neter ligheid die kan optreden afweegt
tegen de kosten dan zijn daarvan
t die we' betere dingen te doen voor
teerd de veiligheid van het milieu. Als
t (je_ ik in Hansweert zou wonen, ging
door 'k er *n 'eder geyal "iet voor
lis is verhuizen", zegt de woordvoer-
!u-ef- der-
opge
rend Hengelaar steekt
rhefd zeil surfer kapot
rstaat Van onze correspondent
'arden Bres'{ens - Sportvissers wcr-
maar pen in alle rust hun hengeltje
ieuwe uit om daarna starend naar
i aan- de dobber geduldig af te
de te wachten of er een visje valt te
verschalken.
inder-
rvuild Die rust werd een 59-jarige man
afge- uit Oss niet gegund toen hij
>chone maandagmiddag viste nabij
ervui- Paalhoofd 10 op het strand bij
lozen. Breskens. Surfende jongelui
uiter- kwamen gevaarlijk dicht bij de
zegt visser. Toen op een gegeven mo-
rder ment een van de surfers zijn
nslotte vislijn kapot voer, was voor hem
;n dan de maat vol. „Als jullie mijn
ch een middag verzieken, dan zal ik ook
in ge- jullie pret verzieken", en na deze
nee." woorden stak hij met een mes
in zijn het surfzeil van de 'dader', een
gezien. 17-jarige knaap uit Silvolde, ka-
achten pot. Achteraf vond hij zijn daad
van de niet verstahdig. Na bemiddeling
irlijkse door de politie besloot hij de
milieu veroorzaakte schade te betalen.
„Ik heb een mening en die is zelden
vaag. Dat maakt mij geliefd of
gehaat.
Mart Smeets, tv-presentator
Gids
WOENSDAG 20 JULI 1994 DEEL I
Door Jos Kessels
De laatste jaren is het bijzon
der geworden wanneer een
grote filmster Nederland
aandoet. Des te opmerkelij
ker is het dat Eddie Murphy
in twee jaar tijd evenzovele
malen ons land bezoekt.
„Ik houd van Amsterdam.
Twee jaar geleden, toen ik
hier was voor 'Boomerang', is
de stad me bijzonder goed
bevallen. Het is een prachtige
stad om 's avonds te wande
len en er zijn een hoop goede
tenten, die ook nog eens vlak
bij elkaar liggen".
pit keer heeft hij zijn vrouw
Nicole Mitchell bij zich, waar
mee hij sinds vorig jaar ge
trouwd is. In oktober verwach
ten ze hun derde kind. „Ik wilde
haar graag Amsterdam en Parijs
laten zien". Daarna, bijna ver
ontschuldigend: „Het zal er dit
keer wel wat rustiger aan toe
gaan, een etentje en niet te laat
naar bed".
Toch bevalt het hem zichtbaar
goed, het familieleven. In de bio
scoopregistratie van de live
show 'Raw' zette hij zich nog fel
af tegen trouwen, omdat het
Amerikaanse vrouwen vaak om
geld en status te doen is bij
huwelijken met bekende mensen.
„Nicole is mijn kameraad en
moeder van mijn kinderen. Ik
vertrouw, haar volkomen. Na
tuurlijk leid ik een rustiger le
ven, maar het bevalt me prima.
Ik vind het heerlijk om met mijn
kinderen naar Disneyland te
gaan, of thuis met ze te spelen".
„Ik ben ouder en rijper gewor
den, daar heeft het mee te ma
ken. Ik ben nu 33 jaar en niet
meer de losbol van 22. Deze
ontwikkeling hebben we ook in
'Beverly Hills Cop Hf' willen
tonen. Na de tweede film zei ik,
het is afgelopen met Axel Foley,
ie kunt niet eindeloos de jonge
dondersteen uithangen".
„Toen rolde er dit scenario uit,
war lang aan gewerkt is. Er zit
een duidelijke ontwikkeling in.
Ik ben niet meer de schreeuwle
lijk die het politiebureau van
Beverly Hills op stelten zet. Ik
E.ddie Murphy: „Amsterdam is een prachtige stad.
vloek minder en ben serieuzer.
Daardoor kreeg de film zin voor
mij. Ik vind het belangrijk me te
ontwikkelen en deze Axel Foley
heeft eenzelfde ontwikkeling
doorgemaakt".
Vuile vis
Het wekte verbazing dat Murphy
opnieuw met regisseur John
Landis wilde samenwerken, om
dat de twee knallende ruzie kre
gen over 'Coming to America'.
„Dat is in de media zwaar over
dreven. We hebben elkaar inder
tijd voor vuile vis uitgemaakt,
maar dat komt wel vaker voor.
We hebben het al snel bijgelegd,
maar dat wordt dan vergeten. Ik
wilde juist John Landis, omdat
hij een sensitief regisseur is, die
aanvoelde welke veranderingen
ik in de rol wilde en dat kon
combineren met komedie en ak-
tie".
'Beverly Hills Cop III' heeft 'het
tot nu toe niet zo goed gedaan
aan de kassa. „Dat klopt, al was
het openingsweekend 'pure
motherfucking'. Ik 'versla nog
steeds iedereen in het eerste
weekend. Dat het daarna wat
tegengevallen is, daar zit ik niet
zo mee. De concurrentie is moor
dend en het kan niet elke keer
raak zijn. Mijn twaalf films heb
ben tot nu toe ruim een miljard
dollar opgebracht. Dat is toch
geweldig. Als ik aan een film
begin, denk ik ook niet van: ik
hoop maar dat hij genoeg ople
vert voor de filmstudio. Je kunt
niet elke keer contact hebben
met het grote publiek".
Zwarte sliit<
„Kijk, ik ben de eerste zwarte
acteur die door Hollywood ge
woon als akteur behandeld
wordt. Dat vind ik belangrijk.
Mijn huidskleur doet er niet
meer toe, ze gaan net zo met me
om als met Kevin Costner en
Arnold Schwarzenegger. Ik zal
ook nooit een film maken over
FOTO DIJKSTRA
zwarte problemen en zwarte
shit. Dat moet Spike Lee, die ik
overigens zeer waardeer, maar
doen. Ik ben een entertainer. Ik
denk dat we op onze manier
allebei even belangrijk zijn voor
de emancipatie van de zwarten".
„Film is ook niet mijn leven. Dat
is het ook nooit geweest. Ik denk
dat ik dan een lunatic zou zijn.
Ik maak muziek, ga weer come-
dy-shows doen en ben inmiddels
familyman. Als het succes zou
uitblijven, is er nog genoeg over
om van te genieten. Ik geniet van
de dagen, al zijn ze nog zo
normaal. Meestal sta ik om
twaalf uur 's middags op, omdat
ik 's nachts meestal niet eerder
dan zes uur naar bed ga. Ik ben
een echt nachtmens. Ik speel
overdag wat met de kinderen,
bekijk films met de familie en
klungel 's nachts wat in de opna
me-studio, die ik in mijn huis
heb laten bouwen. Dat is mijn
levensstijl geworden".
Gevaarlijk
Eddie Muprhy, die een landhuis
bewoont buiten New York, zou
nooit in Beverly Hills willen wo
nen. „Beverly Hills is een echte
party-town. Dat is een poosje
leuk, als je meiden wilt versie
ren. Het is echter geen omgeving
om kinderen op te voeden".
Beverly Hills is volgens Eddie
Murphy in tien jaar tijd ook erg
veranderd. „Toen ik er voor het
eerst kwam was het nog lieflijk,
nu is het een fucking target zone.
Je hebt er rellen, branden, aard
bevingen".
Een journalist noemt enkele
zwarte namen op, die de laatste
tijd op een negatieve manier in
het nieuws geweest zijn: Michael
Jackson, Mike Tyson en O.J.
Simpson. Of Eddie Murphy de
volgende is? „Michael Jackson
trok zich af in het bijzijn van
kleine kinderen, Mike Tyson ver
krachtte een vrouw en O.J.
Simpson vermoordde zijn vrouw.
Of ik de volgende ben? Ik denk
van niet".
„Kijk, het is gevaarlijk om een
beroemdheid te zijn. Je kunt al
les krijgen wat je wilt en daar
kun je gemakkelijk op door
draaien. Mike Tyson is daar een
goed voorbeeld van. Ik mag Mi
ke graag, maar sommige dingen
gaan te ver".
„Ik vind Amerika in dat opzicht
trouwens toch een beangstigend
land, met die sterrenverering. De
showbizz in Amerika 'freaks
out'. Toen O.J. Simpson over de
autobaan vluchtte stonden de
mensen hem toe te juichen. Bij
zijn huis stonden agenten hem
met machinegeweren op te
wachten. Als die zijn hoofd eraf
hadden geschoten hadden de
mensen het ook prachtig gevon
den. Ze vinden het prachtig om
je in de bioscoop te zien, maar
vinden het ook prachtig als je
kop eraf geschoten wordt".
Als operacomponist is Joseph
Haydn niet de geschiedenis in
gegaan. In dit genre bracht hij
niet de grote scheppingen tot
stand waarmee hij beroemd
werd. Het leveren van opera's
behoorde tot Haydns taken aan
het hof van de Eszterhazy's. Hij
schreef er enkele tientallen ge
durende de lange jaren dat hij
in adellijke dienst was. De eer
ste was h'lnfedelta Delusa (De
Verijdelde Ontrouw).
Deze eersteling, door Haydn ge
presenteerd als een burletta per
musicaeen kluchtig niemen
dalletje, werd in de zomer van
1773 'uraufgeführt' in het paleis
Eszterhazy, gelegen op de grens
van Oostenrijk en Hongarije, in
aanwezigheid van keizerin Ma
ria Theresia. De première van
L'lnfedelta Delusa was ingebed
in een etmaal vol gemaskerde
bals, vuurwerk, nachtelijke sou
pers, openluchtballetten en an
der vermaak voor de steenrij
ken. Het zwoegende en uitgezo
gen boerenproletariaat mocht
zich eraan vergapen.
Geheel in tegenspraak met de
groteske omstandigheden van
de première is er een opname
van deze opera verschenen die
tot stand kwam in de Doopsge
zinde kerk in Haarlem. Dirigent
Sigiswald Kuijken leidt La Pe
tite Bande, onder de solisten
vinden we gerenommeerde vo
calisten als Nancy Argenta,
Philip Varcoe en Christoph Pré-
gardien. (BMG/DHM 05472
77316 2)
HANS ROOSEBOOM
De Amerikaanse 'serieuze' com
ponist Aaron Copland
(1900-1990) schreef rond 1940
muziek voor een aantal films.
Bijvoorbeeld The Red Pony
[Morning on the RanchWalk to
the Bunkhouse, Grandfather's
Story en Our Town. Wat Co
pland schreef is onmiskenbaar
filmmuziek, het is ook onmis
kenbaar Amerikaans, zeker
Amerikaans' zoals dat in de
jaren '30 idealiter moest klin
ken.
Coplands filmmuziek is echter
geen tot het uiterste gestroom
lijnde en op een groot publiek
toegesneden Hollywood-mu-
ziek. De tycoons van filmland
vonden Copland aanvankelijk
MUZIEKRECENSIES
te moeilijk en te modern, maar
ze konden niet om zijn grote
talent heen. Copland schreef de
muziek bij minstens één succes
volle Hollywood-film, namelijk
Of Mice and Men, gebaseerd op
de roman van John Steinbeck.
De cd 'Music for films' toont
aan dat Copland ook handzame
schetsen schreef voor films die
nog gemaakt zouden kunnen
worden. Scènes als New Eng
land Countryside, Sunday
Trafic, etc. Plus een mooi lang
stuk Music for Radio Prairie
Journal). (BMG 09026 61699 2)
Liederen van Aaron Copland
staan op een andere nieuwe cd.
De bariton Thomas Hampson
zingt op deze cd Old American
Songs (10 stuks), de sopraan
Dawn Upshawn brengt Co
plands Eight Poems of Emily
Dickinson. De begeleiding
wordt verzorgd door The Saint
Paul Chamber Orchestra onder
leiding van Hugh Wolff. Behal
ve de 18 liederen biedt deze
schijf nog een selectie uit Co
plands opera Billy the Kid.
Aaron Coplands 'American
songs' zijn fijn in het gehoor
liggende liedjes en liederen, met
een aanstekelijke ritmiek, af en
toe swingend, en onafgebroken
toespelingen makend op tradi
tionele volksliedjes, maar ze
zijn allemaal origineel. (Teldec
9031-77310-2)
HR
DE LEDEN van de Newyorkse
freakcore-band The Fuzztones
hebben een slechte naam bij
zaaleigenaren en hotelmanagers
en zij doen er alles aan om dat
zo te houden. Zelden gaat een
optreden geruisloos voorbij; al
tijd valt er evenveel achter het
podium te beleven als daar op.
Dat krijgen we deze keer
ook te zien op het nieuwe album
Lysergic Ejeaculations.
The Fuzztones voelen zich geïn
spireerd door muziek uit de ja
ren '50 en '60, maar dat is vrij
bescheiden uitgedrukt. Rock 'n'
roll volgens The Fuzztones is de
sfeer van drive-in bioscopen,
griezelfilms, Jerry Lee Lewis,
Russ Meyer cult films, Bo Didd-
l'ey en 'eeuwig 16 jaar oud zijn'.
Twee jaar geleden lieten zij dié
sfeer herleven op hun debuut
Braindrops, nu is er de voort
zetting van de formule met Ly
sergic Ejaculations.
Het zijn puntige nummertjes,
die door de Vox-buizenverster-
kers van de band extra vet
klinken. Het is allemaal niet erg
hoogdravend of pretentieus;
Rudi Protrudi en de zijnen doen
gewoon hun dingetje en doen
dat met 'veel overgave. Deze
keer dus ook te bewonderen
via de hoes: geen 'interessante-
rige' podium-poses, maar grou
pie-activiteiten in de hotelka
mers. Bovendien wordt elk 'lid'
van de band even in opgewon
den standje aan u voorgesteld.
(Music Mania/Semaphore)
GERARD VAN DEN BROEK
Nederland en België hebben de
wereld op voetbalgebied dan
wel niet kunnen imponeren, ge
lukkig is er altijd nog 2 Unlimi
ted. Waar de voetballers falen,
heeft deze Belgisch/Nederland
se formatie geen enkele moeite
met scoren.
Wereldhit na wereldhit levert
de groep af, .maar 2 Unlimited
heeft dan ook het juiste concept
gevonden: de Belgen Jean-Paul
de Coster en Phil de Wilde zet
ten een simpel housedeuntje in
elkaar. Vervolgens zorgen de
Amsterdammers Ray Slijngaard
en Anita Dels voor een snelle
rap en een pakkend refreintje.
Real Things heet de nieuwe cd
van 2 Unlimited en het wordt
ongetwijfeld weer een million-
seller. Hoe kun je daar nog
kritiek op hebben? Je kunt zeg
gen dat de muziek abslouut
niets te maken heeft met ver
nieuwing, creativiteit of durf. Je
kunt ook zeggen dat teksten wel
erg simpel zijn. Dat Anita een
matige zangeres is en dat Ray
abslouut niet serieus te nemen
Pat Travers
is als rapper. Allemaal waar.
Maar kennelijk hebben milioe-
nen tieners daar geen bood
schap aan.
Laten we het daarom bij enkele
positieve opmerkingen houden.
Real Things is gevarieerder dan
zijn voorganger No Limits. Dit
keer krijg je tenminste niet het
idee dat die ene hit tien keer
gerecycled wordt. De nummers
bevatten meer tempowisselin
gen en de house wordt breder
benaderd door ook enige tribal
en ambientklanken toe te laten.
Zelfs de teksten gaan af en toe
verder dan Go Go, let yourself
go!.
Natuurlijk begeeft 2 Unlimited
zich nergens op gevaarlijk ter
rein, maar dat is ook niet de
bedoeling van deze perfect geol
iede hitmachine. (Byte)
Hoe anders is dat bij de nieuwe
cd van The Prodigy. So 1 have
decided to take my work back
underground, is de mededeling
die gedaan wordt in het intro
van Music for the jilted
generation. En dat is geen loze
kreet. The Prodigy was de laat
ste jaren erg succesvol met zijn
harde (breakbeat)house, maar
dat succes ging niet gepaard
met artistieke hoogstandjes.
Dat het Engelse viertal tot dat
laatste wel in staat is, blijkt uit
FOTO PROVOQUE
de nieuwe cd.
Willens en wetens grijpt de En
gelse formatie op Music for the
Jilted Generation terug naar
onconventiële en compromislo
ze muziek. De grenzen van de
housemuziek worden afgetast
(techno, ambient, harcore) en
overschreden (hiphop, zang, gi
taarsamples).
Break Enter is een fantas
tische swingende binnenkomer
op het geluid van brekend glas,
het agressieve Their Law is pu
re punk, Voodo People en Posi
on bevatten opzwepende gitaar
samples en de cd eindigt met
The Narcotic Suite, drie songs
waarin vloeiende trance-lijnen
naadloos overgaan in hardcore
dancebeats. The Prodigy haalt
het beste uit allerlei nieuwe
muziekstijlen. Het resultaat is
een prachtplaat. (XL/Pias)
PAUL VERLINDEN
AL OP jonge leeftijd raakte ik
besmet met het muziekvirus en
op mijn vijftiende deed ik audi
tie als zanger/drummer bij m'n
eerste bandje. De gitarist van
deze formatie was helemaal be
zeten van de Canadese gitaar-
beul Pat Travers en hij wilde
muziek maken die in het ver
lengde lag van deze virtuoos.
Mijn carrière is nooit van de
grond gekomen, die van Pat
Travers wel.
Travers groeide op met de Brit
se blues van onder andere Jimi
Hendrix, Cream en The Yard-
birds. Midden zeventiger jaren
verkaste Travers van Canada
naar Londen waar hij al snel
naam maakte als bluesgitarist
en niet-onverdienstelijk zanger.
Een platencontract volgde snel
en dankzij juweeltjes als Makin
Magie, Puttin it Straight en
Heat in the Street verwierf hij
wereldfaam. Hele hordes jonge
gitaristen noemden Travers
'hun grote voorbeeld'.
Jarenlang toerde de band onaf
gebroken over de aardbol en
werd door critici omschreven
als 'de meest energieke show
van de rockindustrie'. De blues
was inmiddels verruild voor
stevige rock, met blues- en fun-
kinvloeden.
Met het verschijnen van het
live-album Go for what you
know trad Travers definitief toe
tot de eregallerij der superster
ren.
Daarna werd het vrij abrupt stil
rond hem. Zo nu en dan maakte
hij platen, waarbij hij experi
menteerde met jazz en zelfs
elektronica.
Geheel onverwachts maakte hij
twee jaar geleden zijn come
back met het album Blues
Tracks. Travers terug naar af,
Travers terug naar de blues uit
zijn beginperiode. Op deze
schijf speelt hij werk van onder
andere Willy Dixon, Johnny
Winter en Ray Charles. Kort
daarna verscheen zijn tweede
blues-cd Just a touch en nu
reeds ligt zijn derde bluesalbum
Blues Magnet in de winkel,
Blues Magnet laat een collectie
van tien uiterst krachtige blues-
rock-nummers horen, allen van
de hand van Travers. Blues
Magnet is ongetwijfeld de beste
schijf uit deze nieuwe blues-tri-
ologie. Samen met drummer
Ainsley Dunbar en bassist Mi
chael Amico beukt Travers als
vanouds en het spelplezier
druipt van de plaat af. Op som
mige momenten bereikt hij het
niveau van zijn allerbeste pla
ten van weleer. Luister maar
eens naar nummers als Elaine
of This world we live in. Tra
vers heeft met Blues Magnet
een prachtplaat afgeleverd.
(Provoque)
KAREL VAN DER POL
Hart van Parijs in zeven delen
Van onze rtv-redactie
Ooit was de Parijse wijk Montparnasse het kloppende
hart van de artistieke wereld. Een broeinest voor schil
ders, schrijvers, dichters, musici en andere kunstenaars.
De Franse filmer Jean-Marie Drot legde het leven op
Montparnasse aan het begin van deze eeuw uitvoerig vast.
De KRO brengt vanaf vandaag een bewerkte versie op de
buis: 'Montparnasse Revisited'.
De prachtigste termen zijn te
bedenken voor het creatieve
hart dat Montparnasse tussen
1900 en 1940 was. Een smelt
kroes, een artistiek epicen
trum waar zich een culturele
revolutie afspeelde, een inter
nationale gemeenschap van de
avant-garde. Beroemdheden
woonden en werkten er en
bemanden de bistrotafeltjes.
Picasso, Chagall, Stravinski,
Hemingway, Zadkine, Satie,
Matisse en Poulenc, om een
paar namen te noemen. Je kon
er een Picasso kopen voor
minder dan de prijs van een
hotelrekening, of je portret la
ten schilderen door Modigliani
voor een paar flessen wijn.
Kleur
Jean-Marie Drot maakte in de
jaren '60 opnames van 150
sleutelfiguren die een rol
speelden op Montparnasse en
die een stempel drukten op de
kunst in de 20e eeuw. Hij
spoorde ze op in hun ateliers,
workshops, theaters en con
certzalen en liet ze vertellen
over het vrije leven op Mont
parnasse. Inmiddels zijn ze
vrijwel allemaal overleden.
Het Britse produktiebedrijf
RM Associates bewerkte de
films van Drot. Zo werden
kleurbeelden van het werk
van de kunstenaars eraan toe
gevoegd en nieuw documen
tair materiaal. Van dit 'Mont
parnasse Revisited' zijn ver
schillende versies in omloop.
Een tiendelige Engelse, een
dertiendelige Franse; de KRO
brengt zeven afleveringen.
Diamanten
RM Associates nam de Engelse
kunsthistoricus Edwin Mul-
lins in de arm als presentator
en schrijver. „Ooggetuigever-
klaringen van grote gebeurte
nissen in de kunst zijn zo
zeldzaam als diamanten. Wat
zouden we niet over hebben
voor een geregistreerde dis
cussie met Michelangelo aan
het werk in de Sixtijnse Ka
pel? De meeste kunstwerken
komen in alle stilte tot ons",
verklaart Mullins. „Daarin
schuilt de waarde van 'Mont
parnasse Revisited'. De'micro-
foon en filmcamera arriveer
den nog op tijd om opnames te
maken van kunstenaars en
ooggetuigen."
„Veel van die getuigen zijn
zelf geen grote kunstenaars,
maar vrienden, vrouwen,
vroegere geliefdes, drinke-
broeders, modellen en buren.
Zij hebben een verhaal te ver
tellen. Over hoe het was in
Parijs te leven toen de moder
ne kunst werd geboren. Hoe
Picasso of Brancusi waren
voor ze bekend werden."
'Montparnasse revisited', Ne
derland 1, 23.29 uur
Amsterdam (anp) - De schilderes en grafica Jeanne Bieruma
Oosting is afgelopen vrijdag op 96-jarige leeftijd overleden.
Zij schilderde vooral portretten, interieurs en stillevens. Op
grafisch gebied geldt zij als een vernieuwer, vooral met
aquatint en reliëf-ets. Naast haar vrije werk illustreerde
Oosting boeken en zij ontwierp postzegels en ex-libris.
Zaterdag werd in het Amster
damse Arti et Amicitia nog een
tentoonstelling met werk van
haar en twee andere leden van
de oudere generatie, Charlotte
van Pallandt en Ro Mogendorff,
geopend. Oosting had daarbij
nog aanwezig willen zijn.
Jeanne Oosting werd in
Leeuwarden geboren en ging
naar de Kunstnijverheidsschool
in Haarlem, waar ze onder meer
les kreeg van de graficus Samuel
Jessurun de Mesquita. Daarna
trok ze naar Den Haag, waar ze
leerling werd van Emile van Ko
nijnenburg.
In 1929 vestigde ze zich in Pa
rijs. Ze maakte daar deel uit van
een groep Nederlandse kunste
naars, waartoe ook Charlotte
van Pallandt behoorde. Van gro
te invloed op Oostings grafisch
werk was haar ontdekking van
het atelier van Stanley William
Hayter op Montparnasse. De na
derende oorlog deed haar na
bijna elf jaar besluiten naar Ne
derland terug te keren. Amster
dam werd haar woonplaats.
FILMS
GOES
-Grand Theater
14 en 20 u. Naked gun 33 1/3.
HULST
- De Koning van Engeland
14 u. De Aristokatten. v
19 en 21.30 u. The Getaway.
19 en 21.30 u. Intersection.
14, 19 en 21.30 u. Ace ventura: pet
detective.
14, 19 en 21.30 u. Beverly Hillbil
lies.
14 en 19 u. Police academy: mis
sion to Moscow.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. Unforgiven.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14 en 20 u. My father the hero.
- Alhambra 2
20 u. Intersection.
- Alhambra 3
14 en 20 u. Police academy.
- Alhambra 4
14 en 20 u. Naked gun 33 1/3.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Rapa Nui.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Philadelphia.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Beverly Hill billies.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Getting even with dad.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Getaway.
Zaal 7 - 14.30. 17 en 20 u. Aristo-
cats.
22.30 u. In the name of the father.
Zaal 8 - 14.30 en 17 u. Thumbeli-
na.
20 u. Schindler's list.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Blink.
Zaal 10 - 14.30 en 17 u. Thumbe-
lina.
20 en 22.30 u. Shadowlands.
Zaal 11 - 14.30 en 17 u. Free
Willy.
20 en 22.30 u. Monolith.
Zaal 12 - 14.30, 17 en 22.30 u. On
deadly ground.
20 u. Hudsucker proxy.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Geronimo.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Police academy 7.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Intersection.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Wrestling Ernest Hemingway.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The pelican brief.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Naked gun 3.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Ace ventura: pet detective.
Zaal 20 - 14.30 en 17 u. My girl 2.
20 en 22.30 u. Aristocats.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
My father the hero.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Dream lover.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The
Getaway.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Getting
even with dad.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ace
ventura.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly
Hillbillies.
17, 20 en 22.30 u. Rapa Nui.
17, 20 en 22.30 u. My father the
hero.
14.30 en 17 u. Thumbelina.
14.30 en 17 u. My girl 2.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 wed
dings and a funeral.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Police
academy 7.
14.30 en 17 u. The Aristocats.
20 en 22.30 u. Dream lover.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked
gun 33 1/3.
20 u. Shadowlands.
22.30 u. Blink.
20 u. Schindler's List.
14.30 u. Free Willy.
KNOKKE
- Beverly screens
15, 20 en 22.30 u. The Getaway.
20 en 22.30 u. Four weddings and
a funeral.
15 en 20 u. Getting even with cfad.
15 u. De Aristokatten.
17.30 u. Duimelijntje.
15 en 22.30 u. Beverly Hillbillies.
20 en 22.30 u. Ace ventura.
I