DE STEM Ik ben niet meer de losbol van 22' UIT gids r Hansweert omst vervuild baggerslib i SCHIJF Documentaire-reeks over artistiek Montparnasse Schilderes Jeanne Bieruma Oosting (96) overleden port ort Eddie Murphy voor 'Beverly Hills Cop III' in Amsterdam Opera Haydn Aaron Copland Fuzztones 2 Unlimited/ The Prodigy Pat Travers ENSDAG 20 JULI 1994 C3 te zich toegang door het force ren van een deur. Ook hier was de buit gering, maar in alle gevallen was de toege brachte schade aanzienlijk. Brandje in afvalbak Hulst - Gistermorgen woedde er een brandje in een afvalbak bij een woning aan de Zwa luwstraat in Hulst, die vlakbij een stapel openhaardhout stond. De afvalbak werd door het vuur vrijwel geheel ver teerd. Ook het hout werd prooi van de vlammen, terwijl de woning en de garage aan zienlijk werden beschadigd. Oostenbrugge, 9. R. de Smit, 10. Th. Smallegange. De Voorwaarts Zaamslagveer, 62 oude duiven, 1132mpm: 1, 4, 5, 8 en 9. H. de Feijter, 2. A. Schieman en zoon, 3. F. Scheele, 6 en 10. M. Scheele en zoon, 7. D. Nice. PONT ST. MAXENCE Verwachting Axel, 308 jonge dui- e ven, 1047,69mpm: 1 en 5. R. Her- 1 man, 2, 6, 7, 9 en 10. P. de Poorter, 3. P. de Bakker, 4. D. Dieleman, 8. J. en J. P. Nolet, 34 r oude duiven, 989,83mpm: 1, 2, 3, 4 en 5. P. de Poorter. De Vrede Sas van Gent, 451 jonge duiven, 1008,64mpm: 1. J. van de n Veeke, 2, 4, 5 en 6. P. Koers, 3. W. Winne en zoon, 7. F. de Mul, 8 en 3 9. H." van de Veeke, 10. Comb, t, Elegeert, 81 oude duiven, 5. 973,34mpm: 1 en 2. B. van de Berghe, 3. M. van Dam, 4. Th. van Zeele, 5 en 7. R. van de Berghe, 6, r- 9 en 10. T. Freyser, 8. E. en L. e- Breepoel. Volharding Westdorpe, 161 jonge duiven, 992,93mpm: 1, 2, 3, 5, 6 'e, en 10, P. Baecke, 4. J. de Waal, 7. 1. René Kwikkelberghe, 8. Comb, e, Visser-Lensen, 9. Arn. van Pae- E. mei, 60 oude duiven, 991,30mpm: en 1- Ed. de Smet, 2. Comb. Gijsel- h. Istas,3 en 4. P. Baecke, 5. R. en Soethaert. Sluiskilse Reisduif, 287 jonge de duiven, 984,13mpm: 1, 5, 6 en8. J. 5. en R. Dane, 2 en 7. A. Bouchaut 9 en zoon, 3. Comb. De Clerck- en Dhaene, 4. Comb. Bracke, 9. J. m- van de Graaf, 10. A. Zegers, 32 n, oude duiven, 981,27mpm: 1 en 2. J. en R. Dane, 3. J. Harms, lie. Met Moed Vooruit Boschkapelle, 1, 304 jonge duiven, 966,64mpm: 1, 4. 3 en 5. A. Nicolaas, 2. A. Wauters, e, 4. J. van Doorn, 6. Th. Dobbelaar, A. 7en 10. A. Schuren en zoon, 8. L. Kerckhaert, 9. Th. van Damme, 90 53 oude duiven, 965,84mpm: 1 en A. 3. L. Kerckhaert, 2. D. Dobbelaar, ,4 4 en 5. A. Nicolaas. M. Recht voor Allen Sluis, 149 jonge M. duiven, 978,21mpm: 1, 2 en 7. de Comb. Coppens-Baert, 3. O. Moens, 4. P. Denneman, 5. G. 74 Tanghe, 6, 8 en 9. G. Tanghe, 10. P. H. van Damme. de De Getrouwe Duif Cadzand, 354 1de jonge duiven, 1015,34mpm: 1. M. 9. de Lijser, 2 en 4. A. Duininck, 3, 6, 7, 9 en 10. C. Riemens, 5. D. en, van Kerkhoven, 8. J. Kools, 33 H. oude duiven, 1056,60mpm: 1, 2, 3 en en 4. J. Kools, 5. J. de Mey. de Nog Sneller Breskens, 326 jonge 8. duiven, 1014,12mpm: 1. W. Tailly, 2, 7 en 9. R. de Smit, 3. J. van ude Oostenbrugge, 4. L, van de Wege, L. 5. Gebrs, Pijcke, 6 enlO. P. Ger- mb. naert en zoon, 8. P. Boogaard Sr., brs. 34 oude duiven, 1022,19mpm: 1, on, 2, 3 en 5. L. van de Wege, 4. J. van Quaars. 1000 jaar kan aan de rand van de van Hansweert vervuiling van het inigd baggerslib in de oude buiten- aag, effect-rapportage wordt nu af- ger- gewacht. Vermoedelijk is die min- volgend voorjaar bekend'. Daarin 1 °P wordt bekeken welke eisen aan rten het depot gesteld moeten worden en hoe Rijkswaterstaat aan die liling eisen gaat voldoen. De uiterste kend mogelijkheden zijn: er gebeurt daar njets 0f de zaak moet worden pro- afgegraven. voor Dit laatste wordt een afschuwe- it dit lijk dure grap. „Als je de onvei- neter ligheid die kan optreden afweegt tegen de kosten dan zijn daarvan t die we' betere dingen te doen voor teerd de veiligheid van het milieu. Als t (je_ ik in Hansweert zou wonen, ging door 'k er *n 'eder geyal "iet voor lis is verhuizen", zegt de woordvoer- !u-ef- der- opge rend Hengelaar steekt rhefd zeil surfer kapot rstaat Van onze correspondent 'arden Bres'{ens - Sportvissers wcr- maar pen in alle rust hun hengeltje ieuwe uit om daarna starend naar i aan- de dobber geduldig af te de te wachten of er een visje valt te verschalken. inder- rvuild Die rust werd een 59-jarige man afge- uit Oss niet gegund toen hij >chone maandagmiddag viste nabij ervui- Paalhoofd 10 op het strand bij lozen. Breskens. Surfende jongelui uiter- kwamen gevaarlijk dicht bij de zegt visser. Toen op een gegeven mo- rder ment een van de surfers zijn nslotte vislijn kapot voer, was voor hem ;n dan de maat vol. „Als jullie mijn ch een middag verzieken, dan zal ik ook in ge- jullie pret verzieken", en na deze nee." woorden stak hij met een mes in zijn het surfzeil van de 'dader', een gezien. 17-jarige knaap uit Silvolde, ka- achten pot. Achteraf vond hij zijn daad van de niet verstahdig. Na bemiddeling irlijkse door de politie besloot hij de milieu veroorzaakte schade te betalen. „Ik heb een mening en die is zelden vaag. Dat maakt mij geliefd of gehaat. Mart Smeets, tv-presentator Gids WOENSDAG 20 JULI 1994 DEEL I Door Jos Kessels De laatste jaren is het bijzon der geworden wanneer een grote filmster Nederland aandoet. Des te opmerkelij ker is het dat Eddie Murphy in twee jaar tijd evenzovele malen ons land bezoekt. „Ik houd van Amsterdam. Twee jaar geleden, toen ik hier was voor 'Boomerang', is de stad me bijzonder goed bevallen. Het is een prachtige stad om 's avonds te wande len en er zijn een hoop goede tenten, die ook nog eens vlak bij elkaar liggen". pit keer heeft hij zijn vrouw Nicole Mitchell bij zich, waar mee hij sinds vorig jaar ge trouwd is. In oktober verwach ten ze hun derde kind. „Ik wilde haar graag Amsterdam en Parijs laten zien". Daarna, bijna ver ontschuldigend: „Het zal er dit keer wel wat rustiger aan toe gaan, een etentje en niet te laat naar bed". Toch bevalt het hem zichtbaar goed, het familieleven. In de bio scoopregistratie van de live show 'Raw' zette hij zich nog fel af tegen trouwen, omdat het Amerikaanse vrouwen vaak om geld en status te doen is bij huwelijken met bekende mensen. „Nicole is mijn kameraad en moeder van mijn kinderen. Ik vertrouw, haar volkomen. Na tuurlijk leid ik een rustiger le ven, maar het bevalt me prima. Ik vind het heerlijk om met mijn kinderen naar Disneyland te gaan, of thuis met ze te spelen". „Ik ben ouder en rijper gewor den, daar heeft het mee te ma ken. Ik ben nu 33 jaar en niet meer de losbol van 22. Deze ontwikkeling hebben we ook in 'Beverly Hills Cop Hf' willen tonen. Na de tweede film zei ik, het is afgelopen met Axel Foley, ie kunt niet eindeloos de jonge dondersteen uithangen". „Toen rolde er dit scenario uit, war lang aan gewerkt is. Er zit een duidelijke ontwikkeling in. Ik ben niet meer de schreeuwle lijk die het politiebureau van Beverly Hills op stelten zet. Ik E.ddie Murphy: „Amsterdam is een prachtige stad. vloek minder en ben serieuzer. Daardoor kreeg de film zin voor mij. Ik vind het belangrijk me te ontwikkelen en deze Axel Foley heeft eenzelfde ontwikkeling doorgemaakt". Vuile vis Het wekte verbazing dat Murphy opnieuw met regisseur John Landis wilde samenwerken, om dat de twee knallende ruzie kre gen over 'Coming to America'. „Dat is in de media zwaar over dreven. We hebben elkaar inder tijd voor vuile vis uitgemaakt, maar dat komt wel vaker voor. We hebben het al snel bijgelegd, maar dat wordt dan vergeten. Ik wilde juist John Landis, omdat hij een sensitief regisseur is, die aanvoelde welke veranderingen ik in de rol wilde en dat kon combineren met komedie en ak- tie". 'Beverly Hills Cop III' heeft 'het tot nu toe niet zo goed gedaan aan de kassa. „Dat klopt, al was het openingsweekend 'pure motherfucking'. Ik 'versla nog steeds iedereen in het eerste weekend. Dat het daarna wat tegengevallen is, daar zit ik niet zo mee. De concurrentie is moor dend en het kan niet elke keer raak zijn. Mijn twaalf films heb ben tot nu toe ruim een miljard dollar opgebracht. Dat is toch geweldig. Als ik aan een film begin, denk ik ook niet van: ik hoop maar dat hij genoeg ople vert voor de filmstudio. Je kunt niet elke keer contact hebben met het grote publiek". Zwarte sliit< „Kijk, ik ben de eerste zwarte acteur die door Hollywood ge woon als akteur behandeld wordt. Dat vind ik belangrijk. Mijn huidskleur doet er niet meer toe, ze gaan net zo met me om als met Kevin Costner en Arnold Schwarzenegger. Ik zal ook nooit een film maken over FOTO DIJKSTRA zwarte problemen en zwarte shit. Dat moet Spike Lee, die ik overigens zeer waardeer, maar doen. Ik ben een entertainer. Ik denk dat we op onze manier allebei even belangrijk zijn voor de emancipatie van de zwarten". „Film is ook niet mijn leven. Dat is het ook nooit geweest. Ik denk dat ik dan een lunatic zou zijn. Ik maak muziek, ga weer come- dy-shows doen en ben inmiddels familyman. Als het succes zou uitblijven, is er nog genoeg over om van te genieten. Ik geniet van de dagen, al zijn ze nog zo normaal. Meestal sta ik om twaalf uur 's middags op, omdat ik 's nachts meestal niet eerder dan zes uur naar bed ga. Ik ben een echt nachtmens. Ik speel overdag wat met de kinderen, bekijk films met de familie en klungel 's nachts wat in de opna me-studio, die ik in mijn huis heb laten bouwen. Dat is mijn levensstijl geworden". Gevaarlijk Eddie Muprhy, die een landhuis bewoont buiten New York, zou nooit in Beverly Hills willen wo nen. „Beverly Hills is een echte party-town. Dat is een poosje leuk, als je meiden wilt versie ren. Het is echter geen omgeving om kinderen op te voeden". Beverly Hills is volgens Eddie Murphy in tien jaar tijd ook erg veranderd. „Toen ik er voor het eerst kwam was het nog lieflijk, nu is het een fucking target zone. Je hebt er rellen, branden, aard bevingen". Een journalist noemt enkele zwarte namen op, die de laatste tijd op een negatieve manier in het nieuws geweest zijn: Michael Jackson, Mike Tyson en O.J. Simpson. Of Eddie Murphy de volgende is? „Michael Jackson trok zich af in het bijzijn van kleine kinderen, Mike Tyson ver krachtte een vrouw en O.J. Simpson vermoordde zijn vrouw. Of ik de volgende ben? Ik denk van niet". „Kijk, het is gevaarlijk om een beroemdheid te zijn. Je kunt al les krijgen wat je wilt en daar kun je gemakkelijk op door draaien. Mike Tyson is daar een goed voorbeeld van. Ik mag Mi ke graag, maar sommige dingen gaan te ver". „Ik vind Amerika in dat opzicht trouwens toch een beangstigend land, met die sterrenverering. De showbizz in Amerika 'freaks out'. Toen O.J. Simpson over de autobaan vluchtte stonden de mensen hem toe te juichen. Bij zijn huis stonden agenten hem met machinegeweren op te wachten. Als die zijn hoofd eraf hadden geschoten hadden de mensen het ook prachtig gevon den. Ze vinden het prachtig om je in de bioscoop te zien, maar vinden het ook prachtig als je kop eraf geschoten wordt". Als operacomponist is Joseph Haydn niet de geschiedenis in gegaan. In dit genre bracht hij niet de grote scheppingen tot stand waarmee hij beroemd werd. Het leveren van opera's behoorde tot Haydns taken aan het hof van de Eszterhazy's. Hij schreef er enkele tientallen ge durende de lange jaren dat hij in adellijke dienst was. De eer ste was h'lnfedelta Delusa (De Verijdelde Ontrouw). Deze eersteling, door Haydn ge presenteerd als een burletta per musicaeen kluchtig niemen dalletje, werd in de zomer van 1773 'uraufgeführt' in het paleis Eszterhazy, gelegen op de grens van Oostenrijk en Hongarije, in aanwezigheid van keizerin Ma ria Theresia. De première van L'lnfedelta Delusa was ingebed in een etmaal vol gemaskerde bals, vuurwerk, nachtelijke sou pers, openluchtballetten en an der vermaak voor de steenrij ken. Het zwoegende en uitgezo gen boerenproletariaat mocht zich eraan vergapen. Geheel in tegenspraak met de groteske omstandigheden van de première is er een opname van deze opera verschenen die tot stand kwam in de Doopsge zinde kerk in Haarlem. Dirigent Sigiswald Kuijken leidt La Pe tite Bande, onder de solisten vinden we gerenommeerde vo calisten als Nancy Argenta, Philip Varcoe en Christoph Pré- gardien. (BMG/DHM 05472 77316 2) HANS ROOSEBOOM De Amerikaanse 'serieuze' com ponist Aaron Copland (1900-1990) schreef rond 1940 muziek voor een aantal films. Bijvoorbeeld The Red Pony [Morning on the RanchWalk to the Bunkhouse, Grandfather's Story en Our Town. Wat Co pland schreef is onmiskenbaar filmmuziek, het is ook onmis kenbaar Amerikaans, zeker Amerikaans' zoals dat in de jaren '30 idealiter moest klin ken. Coplands filmmuziek is echter geen tot het uiterste gestroom lijnde en op een groot publiek toegesneden Hollywood-mu- ziek. De tycoons van filmland vonden Copland aanvankelijk MUZIEKRECENSIES te moeilijk en te modern, maar ze konden niet om zijn grote talent heen. Copland schreef de muziek bij minstens één succes volle Hollywood-film, namelijk Of Mice and Men, gebaseerd op de roman van John Steinbeck. De cd 'Music for films' toont aan dat Copland ook handzame schetsen schreef voor films die nog gemaakt zouden kunnen worden. Scènes als New Eng land Countryside, Sunday Trafic, etc. Plus een mooi lang stuk Music for Radio Prairie Journal). (BMG 09026 61699 2) Liederen van Aaron Copland staan op een andere nieuwe cd. De bariton Thomas Hampson zingt op deze cd Old American Songs (10 stuks), de sopraan Dawn Upshawn brengt Co plands Eight Poems of Emily Dickinson. De begeleiding wordt verzorgd door The Saint Paul Chamber Orchestra onder leiding van Hugh Wolff. Behal ve de 18 liederen biedt deze schijf nog een selectie uit Co plands opera Billy the Kid. Aaron Coplands 'American songs' zijn fijn in het gehoor liggende liedjes en liederen, met een aanstekelijke ritmiek, af en toe swingend, en onafgebroken toespelingen makend op tradi tionele volksliedjes, maar ze zijn allemaal origineel. (Teldec 9031-77310-2) HR DE LEDEN van de Newyorkse freakcore-band The Fuzztones hebben een slechte naam bij zaaleigenaren en hotelmanagers en zij doen er alles aan om dat zo te houden. Zelden gaat een optreden geruisloos voorbij; al tijd valt er evenveel achter het podium te beleven als daar op. Dat krijgen we deze keer ook te zien op het nieuwe album Lysergic Ejeaculations. The Fuzztones voelen zich geïn spireerd door muziek uit de ja ren '50 en '60, maar dat is vrij bescheiden uitgedrukt. Rock 'n' roll volgens The Fuzztones is de sfeer van drive-in bioscopen, griezelfilms, Jerry Lee Lewis, Russ Meyer cult films, Bo Didd- l'ey en 'eeuwig 16 jaar oud zijn'. Twee jaar geleden lieten zij dié sfeer herleven op hun debuut Braindrops, nu is er de voort zetting van de formule met Ly sergic Ejaculations. Het zijn puntige nummertjes, die door de Vox-buizenverster- kers van de band extra vet klinken. Het is allemaal niet erg hoogdravend of pretentieus; Rudi Protrudi en de zijnen doen gewoon hun dingetje en doen dat met 'veel overgave. Deze keer dus ook te bewonderen via de hoes: geen 'interessante- rige' podium-poses, maar grou pie-activiteiten in de hotelka mers. Bovendien wordt elk 'lid' van de band even in opgewon den standje aan u voorgesteld. (Music Mania/Semaphore) GERARD VAN DEN BROEK Nederland en België hebben de wereld op voetbalgebied dan wel niet kunnen imponeren, ge lukkig is er altijd nog 2 Unlimi ted. Waar de voetballers falen, heeft deze Belgisch/Nederland se formatie geen enkele moeite met scoren. Wereldhit na wereldhit levert de groep af, .maar 2 Unlimited heeft dan ook het juiste concept gevonden: de Belgen Jean-Paul de Coster en Phil de Wilde zet ten een simpel housedeuntje in elkaar. Vervolgens zorgen de Amsterdammers Ray Slijngaard en Anita Dels voor een snelle rap en een pakkend refreintje. Real Things heet de nieuwe cd van 2 Unlimited en het wordt ongetwijfeld weer een million- seller. Hoe kun je daar nog kritiek op hebben? Je kunt zeg gen dat de muziek abslouut niets te maken heeft met ver nieuwing, creativiteit of durf. Je kunt ook zeggen dat teksten wel erg simpel zijn. Dat Anita een matige zangeres is en dat Ray abslouut niet serieus te nemen Pat Travers is als rapper. Allemaal waar. Maar kennelijk hebben milioe- nen tieners daar geen bood schap aan. Laten we het daarom bij enkele positieve opmerkingen houden. Real Things is gevarieerder dan zijn voorganger No Limits. Dit keer krijg je tenminste niet het idee dat die ene hit tien keer gerecycled wordt. De nummers bevatten meer tempowisselin gen en de house wordt breder benaderd door ook enige tribal en ambientklanken toe te laten. Zelfs de teksten gaan af en toe verder dan Go Go, let yourself go!. Natuurlijk begeeft 2 Unlimited zich nergens op gevaarlijk ter rein, maar dat is ook niet de bedoeling van deze perfect geol iede hitmachine. (Byte) Hoe anders is dat bij de nieuwe cd van The Prodigy. So 1 have decided to take my work back underground, is de mededeling die gedaan wordt in het intro van Music for the jilted generation. En dat is geen loze kreet. The Prodigy was de laat ste jaren erg succesvol met zijn harde (breakbeat)house, maar dat succes ging niet gepaard met artistieke hoogstandjes. Dat het Engelse viertal tot dat laatste wel in staat is, blijkt uit FOTO PROVOQUE de nieuwe cd. Willens en wetens grijpt de En gelse formatie op Music for the Jilted Generation terug naar onconventiële en compromislo ze muziek. De grenzen van de housemuziek worden afgetast (techno, ambient, harcore) en overschreden (hiphop, zang, gi taarsamples). Break Enter is een fantas tische swingende binnenkomer op het geluid van brekend glas, het agressieve Their Law is pu re punk, Voodo People en Posi on bevatten opzwepende gitaar samples en de cd eindigt met The Narcotic Suite, drie songs waarin vloeiende trance-lijnen naadloos overgaan in hardcore dancebeats. The Prodigy haalt het beste uit allerlei nieuwe muziekstijlen. Het resultaat is een prachtplaat. (XL/Pias) PAUL VERLINDEN AL OP jonge leeftijd raakte ik besmet met het muziekvirus en op mijn vijftiende deed ik audi tie als zanger/drummer bij m'n eerste bandje. De gitarist van deze formatie was helemaal be zeten van de Canadese gitaar- beul Pat Travers en hij wilde muziek maken die in het ver lengde lag van deze virtuoos. Mijn carrière is nooit van de grond gekomen, die van Pat Travers wel. Travers groeide op met de Brit se blues van onder andere Jimi Hendrix, Cream en The Yard- birds. Midden zeventiger jaren verkaste Travers van Canada naar Londen waar hij al snel naam maakte als bluesgitarist en niet-onverdienstelijk zanger. Een platencontract volgde snel en dankzij juweeltjes als Makin Magie, Puttin it Straight en Heat in the Street verwierf hij wereldfaam. Hele hordes jonge gitaristen noemden Travers 'hun grote voorbeeld'. Jarenlang toerde de band onaf gebroken over de aardbol en werd door critici omschreven als 'de meest energieke show van de rockindustrie'. De blues was inmiddels verruild voor stevige rock, met blues- en fun- kinvloeden. Met het verschijnen van het live-album Go for what you know trad Travers definitief toe tot de eregallerij der superster ren. Daarna werd het vrij abrupt stil rond hem. Zo nu en dan maakte hij platen, waarbij hij experi menteerde met jazz en zelfs elektronica. Geheel onverwachts maakte hij twee jaar geleden zijn come back met het album Blues Tracks. Travers terug naar af, Travers terug naar de blues uit zijn beginperiode. Op deze schijf speelt hij werk van onder andere Willy Dixon, Johnny Winter en Ray Charles. Kort daarna verscheen zijn tweede blues-cd Just a touch en nu reeds ligt zijn derde bluesalbum Blues Magnet in de winkel, Blues Magnet laat een collectie van tien uiterst krachtige blues- rock-nummers horen, allen van de hand van Travers. Blues Magnet is ongetwijfeld de beste schijf uit deze nieuwe blues-tri- ologie. Samen met drummer Ainsley Dunbar en bassist Mi chael Amico beukt Travers als vanouds en het spelplezier druipt van de plaat af. Op som mige momenten bereikt hij het niveau van zijn allerbeste pla ten van weleer. Luister maar eens naar nummers als Elaine of This world we live in. Tra vers heeft met Blues Magnet een prachtplaat afgeleverd. (Provoque) KAREL VAN DER POL Hart van Parijs in zeven delen Van onze rtv-redactie Ooit was de Parijse wijk Montparnasse het kloppende hart van de artistieke wereld. Een broeinest voor schil ders, schrijvers, dichters, musici en andere kunstenaars. De Franse filmer Jean-Marie Drot legde het leven op Montparnasse aan het begin van deze eeuw uitvoerig vast. De KRO brengt vanaf vandaag een bewerkte versie op de buis: 'Montparnasse Revisited'. De prachtigste termen zijn te bedenken voor het creatieve hart dat Montparnasse tussen 1900 en 1940 was. Een smelt kroes, een artistiek epicen trum waar zich een culturele revolutie afspeelde, een inter nationale gemeenschap van de avant-garde. Beroemdheden woonden en werkten er en bemanden de bistrotafeltjes. Picasso, Chagall, Stravinski, Hemingway, Zadkine, Satie, Matisse en Poulenc, om een paar namen te noemen. Je kon er een Picasso kopen voor minder dan de prijs van een hotelrekening, of je portret la ten schilderen door Modigliani voor een paar flessen wijn. Kleur Jean-Marie Drot maakte in de jaren '60 opnames van 150 sleutelfiguren die een rol speelden op Montparnasse en die een stempel drukten op de kunst in de 20e eeuw. Hij spoorde ze op in hun ateliers, workshops, theaters en con certzalen en liet ze vertellen over het vrije leven op Mont parnasse. Inmiddels zijn ze vrijwel allemaal overleden. Het Britse produktiebedrijf RM Associates bewerkte de films van Drot. Zo werden kleurbeelden van het werk van de kunstenaars eraan toe gevoegd en nieuw documen tair materiaal. Van dit 'Mont parnasse Revisited' zijn ver schillende versies in omloop. Een tiendelige Engelse, een dertiendelige Franse; de KRO brengt zeven afleveringen. Diamanten RM Associates nam de Engelse kunsthistoricus Edwin Mul- lins in de arm als presentator en schrijver. „Ooggetuigever- klaringen van grote gebeurte nissen in de kunst zijn zo zeldzaam als diamanten. Wat zouden we niet over hebben voor een geregistreerde dis cussie met Michelangelo aan het werk in de Sixtijnse Ka pel? De meeste kunstwerken komen in alle stilte tot ons", verklaart Mullins. „Daarin schuilt de waarde van 'Mont parnasse Revisited'. De'micro- foon en filmcamera arriveer den nog op tijd om opnames te maken van kunstenaars en ooggetuigen." „Veel van die getuigen zijn zelf geen grote kunstenaars, maar vrienden, vrouwen, vroegere geliefdes, drinke- broeders, modellen en buren. Zij hebben een verhaal te ver tellen. Over hoe het was in Parijs te leven toen de moder ne kunst werd geboren. Hoe Picasso of Brancusi waren voor ze bekend werden." 'Montparnasse revisited', Ne derland 1, 23.29 uur Amsterdam (anp) - De schilderes en grafica Jeanne Bieruma Oosting is afgelopen vrijdag op 96-jarige leeftijd overleden. Zij schilderde vooral portretten, interieurs en stillevens. Op grafisch gebied geldt zij als een vernieuwer, vooral met aquatint en reliëf-ets. Naast haar vrije werk illustreerde Oosting boeken en zij ontwierp postzegels en ex-libris. Zaterdag werd in het Amster damse Arti et Amicitia nog een tentoonstelling met werk van haar en twee andere leden van de oudere generatie, Charlotte van Pallandt en Ro Mogendorff, geopend. Oosting had daarbij nog aanwezig willen zijn. Jeanne Oosting werd in Leeuwarden geboren en ging naar de Kunstnijverheidsschool in Haarlem, waar ze onder meer les kreeg van de graficus Samuel Jessurun de Mesquita. Daarna trok ze naar Den Haag, waar ze leerling werd van Emile van Ko nijnenburg. In 1929 vestigde ze zich in Pa rijs. Ze maakte daar deel uit van een groep Nederlandse kunste naars, waartoe ook Charlotte van Pallandt behoorde. Van gro te invloed op Oostings grafisch werk was haar ontdekking van het atelier van Stanley William Hayter op Montparnasse. De na derende oorlog deed haar na bijna elf jaar besluiten naar Ne derland terug te keren. Amster dam werd haar woonplaats. FILMS GOES -Grand Theater 14 en 20 u. Naked gun 33 1/3. HULST - De Koning van Engeland 14 u. De Aristokatten. v 19 en 21.30 u. The Getaway. 19 en 21.30 u. Intersection. 14, 19 en 21.30 u. Ace ventura: pet detective. 14, 19 en 21.30 u. Beverly Hillbil lies. 14 en 19 u. Police academy: mis sion to Moscow. MIDDELBURG - Cinema 20 u. Unforgiven. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 en 20 u. My father the hero. - Alhambra 2 20 u. Intersection. - Alhambra 3 14 en 20 u. Police academy. - Alhambra 4 14 en 20 u. Naked gun 33 1/3. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Rapa Nui. Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Philadelphia. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly Hill billies. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Getting even with dad. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Getaway. Zaal 7 - 14.30. 17 en 20 u. Aristo- cats. 22.30 u. In the name of the father. Zaal 8 - 14.30 en 17 u. Thumbeli- na. 20 u. Schindler's list. Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blink. Zaal 10 - 14.30 en 17 u. Thumbe- lina. 20 en 22.30 u. Shadowlands. Zaal 11 - 14.30 en 17 u. Free Willy. 20 en 22.30 u. Monolith. Zaal 12 - 14.30, 17 en 22.30 u. On deadly ground. 20 u. Hudsucker proxy. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Geronimo. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Police academy 7. Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Intersection. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Wrestling Ernest Hemingway. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The pelican brief. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked gun 3. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ace ventura: pet detective. Zaal 20 - 14.30 en 17 u. My girl 2. 20 en 22.30 u. Aristocats. Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. My father the hero. Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dream lover. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Getaway. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Getting even with dad. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ace ventura. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly Hillbillies. 17, 20 en 22.30 u. Rapa Nui. 17, 20 en 22.30 u. My father the hero. 14.30 en 17 u. Thumbelina. 14.30 en 17 u. My girl 2. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 wed dings and a funeral. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Police academy 7. 14.30 en 17 u. The Aristocats. 20 en 22.30 u. Dream lover. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked gun 33 1/3. 20 u. Shadowlands. 22.30 u. Blink. 20 u. Schindler's List. 14.30 u. Free Willy. KNOKKE - Beverly screens 15, 20 en 22.30 u. The Getaway. 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. 15 en 20 u. Getting even with cfad. 15 u. De Aristokatten. 17.30 u. Duimelijntje. 15 en 22.30 u. Beverly Hillbillies. 20 en 22.30 u. Ace ventura. I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 15