Theresiënstadt-opera in Breda
elegenheid
EEK
DE STEM
Brabant als het centrum van de wereld
UIT GIDS
Der Kaiser von Atlantis' van joodse componist Viktor Ullmann
Miljard mensen bekijken
uitzending tenoren-finale
particulieren
50% KORTING
lurice en Loes
Elly
iique
Ter Gelegenheid
RCENS.
Boek over achtergronden van historische rijnmkroniekem
A8
1994
52
ens, bedankje, jubileum,
tie, huwelijk, verloving,
ning, prestatie, examen,
Abraham, enz.
per kolom 1.09 incl. BTW,
te regel verplicht. Foto of
ing, formaat 35 x 40 mm
I. BTW. Overige tarieven op
aag. Foto's worden niet
geretourneerd.
-236882 of geef uw tekst
óór plaatsing af bij één van
toren. Schriftelijke opgaven
sluitend geaccepteerd indien
dres bekend zijn, ook indien
betaling bijgevoegd is.
en ons het recht voor teksten
aaf van redenen te weigeren,
uitgever klachten bereiken
pgegeven tekst behoudt de
h het recht voor om de naam
rachtgever bekend te maken.
|Nog 3 nachtjes slapen.
ezorger Gefeliciteerd
bers-Smith in Raamsdonksveer, Sylvia
[Dongen, Robert de Boer in Breda.
Hiep hiep hoera, geloof het
of niet, maar
„Het enige wat ik wel aardig vind is
Nova. Verder vind ik vrijwel alles
slecht"
Hans Dulfer, vader van Candy
wordt vandaag 50 jaar.
Proficiat Jos, Eric en
Sandra, Arjan en Silvia,
diskus
Jfe hopen o
|?n je klaar,
j die mooie
pu toch dit
baar.
Ba Ruskus
"w- -mm
aardag van
Idriaansen.
i'MMm/ll.
Ge hoef nie lang te zoeke
Want Cees v. d. Broeke
zit nu bekaant
mee zun kont op ut Zaand
vrolijk
Abraham
te weze
Gefeliciteerd bij deze I
Je collega's
Ooit filmster van 't jaar. Nu
Abraham
zonder haar. H.G. de famil»!
-
door regen, wind, knor-
hog maar niet te denken
aan staan. Dan moet je
toch uit het goede
een held? Laten we ons
r bezorgers is de krant
r week moeten missen!
1
Door Marjan Mes
Ook het nieuwe Chassé-theater in Breda zal in mei
volgend jaar culturele programma's rond de vijftigste
verjaardag van de beëindiging van de Tweede Wereld
oorlog presenteren. Een van de belangrijkste projecten
wordt de uitvoering van de opera Der Kaiser von
Atlantis oder der Tod dankt ab van de joodse componist
Viktor Ullmann. Ullmann schreef dit werk in het
concentratiekamp Theresiënstadt waar veel begaafde
joodse kunstenaars zaten.
siënstadt, gevestigd in een voor
malig 18e eeuws garniezoensfort
van keizer Jozef II zestig kilome
ter ten noorden van Praag, werd
door de nazi's als een model
kamp voorgesteld. In werkelijk
heid was het een tussenstation
opweg naar de gaskamers van
Auschwitz. In november 1941
kwamen de eerste joodse gevan
genen naar het kamp.
Tijdens het tweede transport,
veelal van de joden uit het
Praage getto, werden muziekin
strumenten mee naarbinnen ge
smokkeld. In het geheim gaven
de joodse kunstenaars concerten
in de kelders en barakken. De
nazi's heten deze culturele acti
viteiten al snel oogluikend töe,
in de wetenschap dat zij op die
manier de gevangenen beter on
der controle konden houden. De
SS-eommandant van het kamp
initieerde persoonlijk een Frez-
zeit-Gestaltung die hij door de
joodse gevangenen zelf liet run
nen. Zeer begaafde joodse kun
stenaars konden zodoende, on
der strenge nazi-censuur, hun
werk uitvoeren.
In de zomer van 1944 wisten de
nazi's de internationale gemeen
schap met deze tactiek zodanig
te misleiden dat Theresiënstadt
als een ideaal kamp beschouwd
werd. Er werd een film over
gemaakt, De Führer geeft de
joden een stad die het Tsjechi
sche concentratiekamp voorstel
de als een soort kunstenaarspa
radijs. De betrokken joodse kun
stenaars werkten er gedwongen
aan mee.
Nog fataler was de stunt die de
nazipropaganda uithaalde toen
het Internationale Rode Kruis
het kamp zou bezoeken. Het hele
kamp werd van fris opgeschil
derde valse fafades van winkels,
café's en banken voorzien terwijl
tijdens de inspectie openlucht
concerten de indruk wekten dat
er een aangenaam cultureel kli
maat heerste. De rapporteurs
trokken daaruit de conclusie dat
het wel mee viel in Theresiën
stadt. Een gruwelijke vergissing
Vlak voor de première in 1944
werden Viktor Ulmann, zijn
vrouw en de musici die het wer
ken zouden uitvoeren naar Aus
chwitz afgevoerd en vergast. Pas
in 1975 beleefde Der Kaiser zijn
eerste uitvoering, bij De Neder
landse Opera. De produktie
werd later opnieuw uitgevoerd
in Israël en in het Italiaanse
Spoleto.
De bewaard gebleven partituur
1 op 4 mei in Amsterdam weer
voor het eerst worden uitgevoerd
door het Nieuw Ensemble onder
leiding van Ed Spanjaard. De
dirigent vindt Der Kaiser niet
alleen historisch interessant
maar ook muzikaal bijzonder de
moeite waard. De muziek is ver
gelijkbaar met die van Arnold
Schönberg (bij wie Ullmann stu
deerde), Richard Strauss en Kurt
Weill.
Volgens Spanjaard is Ullmanns
opera provocerend en dubbelzin
nig. Hij gaat over de dood die
het vertikt om zijn werk te doen.
De toestand is onhoudbaar om-
dat de mensen doodziek zijn. De
d kan alleen aan het werk
indien de Keizer van Atlantis het
eerste slachtoffer wordt. Met de
ze keizer verwees Ullmann om
zichtig naar Hitier. Na de pre
mière in Amsterdam zal het
werk in een aantal grotere ste
den waaronder Breda worden
uitgevoerd.
Onderdeel van het project, een
initiatief van het Nieuw Ensem-
ble en producent Michael van
Westering, vormt een tentoon
stelling met kindertekeneningen
uit Theresiënstadt en het voor
malige Joegoslavië. Mogelijk
wordt ook de kinderopera Brun-
iibar gespeeld die eveneens tij
dens de oorlog in Theresiënstadt
werd gecomponeerd.
Voorafgaand aan de uitvoerin
gen zijn op televisie twee docu
mentaires te zien over There
siënstadt en de kunstenaars en
over de kindertekeningen uit het
kamp, die al eerder door dee
BBC werden uitgezonden.
Het concentratiekamp There-
In hetconcentratiekamp Theresiënstadt componeerde Viktor Ullmann enkele van zijn mooiste werken, waaronder een opera die
volgend jaar in Breda te horen zal zijn. foto de stem
die uiteindelijk de dood van
ruim 100.000 mensen tot gevolg
had.
Van de 140.000 mensen, meest
joden, die in Theresiënstadt wer
den opgesloten, stierven er
33.000 aan ondervoeding, ziekte,
uitputting en marteling. Bijna
87.000 gevangenen werden naar
Auschwitz en andere concentra
tiekampen afgevoerd. Van hen
overleefde slechts vijf procent.
Viktor Ullmann was daar niet
bij. Samen met zijn vrouw Eliza
beth overleed hij in oktober 1944
in Auschwitz. Net als zijn Praag
se collega Gideon Klein, die het
zelfde lot beschoren was, liet hij
indrukwekkende composities na
die in Theresiënstadt waren ge-
compneerd. Vlak voordat Viktor
Ullmann op transport werd ge
steld, gaf hij zijn composities,
waaronder het prachtig weemoe
dige Derde Strijkkwartet en de
opera Der Kaiser von Atlantis,
in bewaring aan een vriend. Als
of hij zijn lot voorvoeld had.
De Stichting Kamermuziek The
resiënstadt houdt zich al jaren
lang bezig met de promotie van
het werk van Viktor Ullmann,
Gideon Klein en andere Tsje-
chisch-joodse musici en compo
nisten. Hun werk klinkt op cee-
dees die ondermeer ook in het
voormalige joodse getto in
Praag, een drukbezochte toeris
tische trekpleister, met vele an
dere souvenirs worden aangebo
den.
Viktor Ullmann, in 1898 geboren
in Teschen in Tsjechoslowakije,
studeerde vanaf 1918 bij Arnold
Schönberg die hem later een
post bezorgde als dirigent yan
het Neues Deutsche Theater in
Praag. In de jaren twintig stelde
die functie Ullmann financieel in
staat om te componeren. In 1929
en 1930 dirigeerde William
Steinberg diens Concert voor
Orkest en Eerste Symfonie met
groot succes in hetzelfde theater.
Ullmanns toekomst als belang
rijk levend componist werd ech
ter door de Duitse bezetting van
Praag in 1939 vernietigd. Vanuit
het getto van Praag belandde hij
op 8 september 1942 met zijn
vrouw in het kamp Theresiën
stadt. Ondanks de angst en de
manipulatie componeerde hij in
dat gruwelijke fort enkele van
zijn mooiste werken. Daarbij
werd hij in hoge mate geïnspi
reerd door de aanwezigheid van
een grote groep talentvolle musi
ci in het kamp, waaronder hoog
begaafde violisten en cellisten,
die zijn werk speelden.
Tevens moest Viktor Ullmann
kritieken schrijven over de uit
voeringen van collega's. Zijn ge
schriften die hij vlak voor zijn
deportatie samen met zijn parti-
tureren in veiligheid stelde bij
zijn vriend, geven een interes
sant beeld van de hoogstaande
culturele activiteiten in het con
centratiekamp.
Door Paul de Schipper
Wie zijn land verliest, neigt
naar heimwee. Vaak kramp
achtig is het zoeken naar
een houvast in het verleden.
Nostalgie, verwant aan na
tionalisme, vormen de basis
van veel vroege geschied
schrijving.
Antwerpenaar Jan van Boenda-
le kennen we als auteur van de
Brabantse Yeesten. In 1432 ver
scheen anoniem in Brussel een
vervolg op dit klassieke werk
stuk: De Voortzetting van de
Brabantse Yeesten. „In feite is
dat de eerste Nederlandstalige
geschiedschrijving," aldus dr.
Robert Stein die de Brabantse
rijnmkronieken bestudeerde en
op het onderwerp promoveerde.
De Voortzetting is een direct
verslag van een turbulente tijd,
bij elkaar gerijmd in opdracht
van de Brusselse magistraat en
ontstaan uit een vroeg ontwa
kende gevoel van heimwee naar
het teloor gegane stoere Bra
bant.
Ooit was Brabant een gerespec
teerde. zelfstandige natie. Tot
in 1430 slappe Brabantse her
togen hun onafhankelijkheid
verkwanselden en hun door
corruptie vermolmde rijk verlo
ten aan de Bourgondiërs. In
Brussel, toen al een soort Noor-
deuropese hoofdstad, gonsde
het van manipulerende vorsten
die zich Brabant wilden toeei
genen. Ook toen al wensten die
machthebbers en politici hun
daden bij het nageslacht legiti
meren.
Zo ontstonden de Brabantse
kronieken als troost en zelfbe
vestiging.
Onderzoek
De Leidse historicus Stein on
derzocht tegen welk politiek en
sociaal decor die nog prille
Brabantse geschiedschrijving
ontstond. Ook wist hij de au-
teurs van de Voortzetting te
achterhalen.
Het resultaat van zijn speur
werk is een degelijke docto
raalscriptie; een spannende
zoektocht in saaie archieven.
Spanning in details, al is het
niet meer dan aardig om te
weten dat de dichter op 3 de
cember om 1432 om 10 uur 's
avonds het zesde en laatste deel
van de Voortzetting voltooide.
Voor over-chauvinistische Bra
banders is de Voortzetting een
belangrijke middeleeuwse rijm
kroniek, omdat deze geschied
schrijving Brabant in het cen
trum van het toenmalige, nogal
beperkte wereldgebeuren
plaatst.
De Voortzetting telt 30.000 ver
zen en werd vermoedelijk ge
schreven in opdracht van Brus
selse magistraten die hun posi
tie en die van het Bourgondi
sche rijk duurzaam wilden legi
timeren.
De politieke ontwikkelingen in
de eerste decennia van de vijf
tiende eeuw vormen de aanlei
ding tot het ontstaan van de
Voortzetting. Op het moment
dat de kroniek geschreven
werd, was Brussel het toneel
van een politiek en sociaal
spanningsveld. De basis voor
de tegenstellingen dateerde al
van driekwart eeuw eerder,
toen de dood van hertog Jan III
van Brabant een langdurige op
volgingscrisis inluidde.
Pas toen Filips de Goede in
1430 de Brabantse hertogstitel
verwierf, trad Brabant defini
tief toe tot het Bourgondische
kamp en kwam er enige klaar
heid in de politieke situatie.
Juridisch stond de nieuwe dy
nastie niet zo sterk. Brabant
was immers een 'leen' van de
Duitse keizers. Die voelden er
weinig voor om hun bezit uit te
Philips van Bourgondië (De Goede) maakter in 1430 een eind
aan het Hertogdom Brabant als onafhankelijke staat
foto de stem
besteden aan concurrerende
'Franse' vorsten. De strijd over
de zeggenschap om het ver
zwakte Brabant speelde zich
vooral af aan het Brusselse hof.
Vernietiging
Brabanders met politiek besef
hadden heel goed door dat de
toetreding van Brabant tot het
Bourgondische rijk de vernieti
ging van de politieke zelfstan
digheid betekende.
Een van de zwaartepunten van
De Voortzetting is het legitime
ren van de Bourgondsche vor
sten. Tegelijkertijd beschouwt
de kroniek deze Bourgondise-
ring van een regionaal Bra
bants perspectief.
De Voortzetting is een rijmkro
niek. Waarom op rijm? Gewoon
omdat het in die tijd zo hoorde.
Volgens Stein hebben de inspi
ratoren van de Voortzetting be
wust gekozen voor rijm om de
kroniek aan te laten sluiten en
op hetzelfde niveau te brengen
van eerdere, ook op rijm gezet
te Brabantse standaard-ge
schiedenis. Toch was die stijl
op het moment dat de anonie
me dichter 's avonds laat voor
het laatste de pen hanteerde,
eigenlijk al achterhaald.
De vertelvorm, in ook voor die
tijd al ouderwets rijm, is geba
seerd op de traditie uit de der
tiende en veertiende eeuw toen
de Brabantse hertogen op het
toppunt van hun macht ston
den. Bovendien benadrukt de
Voortzetting de afkomst van de
Brabantse gezagsdragers: re
gelrechte nakomelingen van
Karei de Grote. Een landstreek
met vorsten van een Karolingi
sche stamboom verheft zich
verre boven de verschillende
buurlanden.
Leugenachtig
Al rond 1200 genoten de popu
laire rijmkronieken de reputa
tie weinig betrouwbaar en leu
genachtig te zijn. De rijmvorm
deed de feitelijke juistheid van
verantwoorde geschiedschrij
ving immers geweld aan, zo
redeneerden de critici. Geen
wonder dat er een stroming
ontstond die rijmgeschiedenis
begon te ontrijmen tot een meer
betrouwbaar geacht proza.
Voor simpele lezers, en die wa
ren er toen nog heel wat, was
een rijmtekst makkelijker te le
zen dan gewone tekst. In een
tijd dat leestekens nauwelijks
gebruikt werde, vormden het
rijm een ruggesteuntje voor de
lezer of voorlezer.
Historicus Stein identificeerde
de Brusselse ambtenaar Petrus
de Thimo als inspirator van de
kroniek. De Thimo verzamelde
de gegevens en gebruikte de
expertise van Emond de Dyn-
ter, schrijver en persoonlijk se
cretaris van Filips de Goede.
De eigenlijke auteur van de
Voortzetting is onbekend. In de
ogen van de eerder genoemde
initiatiefnemers doet die man
er ook niet zoveel toe. Hij is
eerder een ambachtelijk rijmer
dan een litarator. Zijn inhoude
lijke invloed op de tekst moet
volgens Stein zeer beperkt zijn
geweest.
Instrument
Middeleeuwse vorsten gebruik
ten kronieken als instrumenten
om hun historisch gelijk aan te
tonen bij territoriale claims,
voogdijschappen en dergelijke.
Een fraai voorbeeld daarvan is
de rampzalige trouwpartij van
hertog Jan IV van Brabant met
Jacoba van Beieren. In een po
ging om in 1425 het al stukge
lopen huwelijk door de paus te
laten bekrachtigen, gebruikten
Brabantse ambassadeurs in Ro
me jurisprudentie van een
soortgelijk geval dat ze vonden
in een kroniek uit de negende
eeuw.
De troostfunctie van geschied
schrijving noemt Stein actueel:
„In de Voortzetting hoor je een
ondertoon van verdriet om dat
geen wat verloren ging: het
zelfstandige Brabant. Dat the
ma zie je door de eeuwen heen
in de gescheidschrijving terug
komen. Nu staat de eenwording
van Europa voor de deur met
verlies van de politieke identi
teit van Nederland. Om je dan
als natie toch in dat grote ge
heel te onderscheiden kun je
teruggrijpen op de geschiede
nis. Een gebeurtenis als bij
voorbeeld de Tachtigjarige
Oorlog biedt daartoe alle gele
genheid.".
Robert Stein - Het ontstaansmi-
lieu van de Brabantse kronieken,
uitgeverij Peeters, Leuven.
MAANDAG 18 JULI 1994
De drie wereldberoemde tenoren Placido Domingo, José
Carreras en Luciano Pavarotti feliciteren elkaar na een
geslaagd optreden in het football-stadion van Los Angeles.
FOTO AP
Los Angeles (anp) - Meer dan een miljard mensen over de
hele wereld hebben naar schatting op tv het concert
gezien van José Carreras (46), Placido Domingo (53) en
Luciano Pavarotti (58). Het optreden vond plaats aan de
vooravond van de finale van het wereldkampioenschap
voetbal in het Dodger Stadium in Los Angeles.
Gisteren zond de NOS het op
treden van de drie tenoren in
twee delen semi-live uit op
televisie. Af en toe was er
storing, maar daar kon vol
gens de NOS niets aan worden
gedaan. De storing was ont
staan tijdens het doorzenden
van de beelden via de satel
lietverbinding.
Hoeveel Nederlanders ernaar
keken, kon de dienst Kijk- en
Luisteronderzoek van de NOS
gisteravond nog niet zeggen.
Duitsland 2 liet het concert
gisterochtend om vijf uur
rechtstreeks zien. BRT 1 en
BBC 1 zonden het 's avonds
uit.
Meest verkocht
Vier jaar geleden, toen de drie
aan de vooravond van de WK-
finale in Rome voor het eerst
samen op de planken stonden,
bekeken meer dan vijf miljoen
Nederlanders het concert. De
cd die van dat optreden werd
gemaakt, is het meest ver
kochte klassieke album aller-
tijden. Eind augustus ligt de
cd van deze WK-show in de
winkels.
Afgelopen juni stonden Car
reras, Domingo en Pavarotti
ook samen op de planken, toen
in Monte Carlo. Dat optreden,
bijgewoond door prins Rainier
en prinses Caroline, was be
doeld als try-out voor Ameri
ka.
Eind volgende week verschijnt
van dit concert een single-cd
met Het drinklied uit Verdi's
La Traviata, en La donna
mobile uit de Rigoletto van
Verdi.
In het honkbalstadion in Los
Angeles werden de tenoren
begeleid door het Los Angeles
Philharmonic Orchestra en de
Los Angeles Music Centre
Opera Chorus onder leiding
van Zubin Mehta. Ze zongen
bekende stukken uit het ope
ra-repertoire en populaire
Amerikaanse (musical) liedjes.
In het stadion woonden 56.000
toeschouwers het optreden bij.
De duurste plaatsen kostten
duizend dollar.
Hommage
Onder de toeschouwers waren
ex-president Bush van de Ver
enigde Staten en de voormali
ge Amerikaanse minister van
Buitenlandse Zaken Kissinger.
Gene Kelly en Frank Sinatra
zaten op de eerste rijen in het
stadion.
José Carreras trad als eerste
op. Daarna volgden Domingo
en Pavarotti. Gezamenlijk
zongen ze onder meer 'een
hommage aan Hollywood',
met bekende Amerikaanse
liedjes, als Singin' in the rain
en My way.
Iedere 'medley' begon met een
klein stukje van Bernstein's (I
like to be in) America. Dat
laatste gold zeker voor de drie
tenoren die volgens Ameri
kaanse bronnen ieder zo'n drie
miljoen gulden overhouden
aan hun gezamenlijk optre
den.
I
■■■■LlJIUUMU^»™JUUIIIJL14BBUULM«iJLBw
FILMS
GOES
-Grand Theater
20 u. Naked gun 33 1/3.
HULST
- De Koning van Engeland
14 u. De Aristokatten.
19 en 21.30 u. The Getaway.
19 en 21.30 u. Intersection.
14, 19 en 21.30 u, Ace ventura: pet
detective.
19 en 21.30 u. Beverly Hillbillies.
19 u. Police academy: mission to
Moscow.
21.30 u. Blink.
OOSTBURG
- Ledel theater
14 u. Beverly Hillbillies.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. Manhattan murder mystery.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. My father the hero.
- Alhambra 2
20 u. Intersection.
- Alhambra 3
20 u. Police academy.
- Alhambra 4
20 u. Naked gun 33 1/3.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Rapa Nui.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Philadelphia.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Beverly Hill billies.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Getting even with dad.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Getaway.
Zaal 7 - 14.30. 17 en 20 u. Aristo-
cats.
22.30 u. In the name of the father.
Zaal 8 - 14.30 en 17 u. Thumbeli-
na.
20 u. Schindler's list.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Blink.
Zaal 10 - 14.30 en 17. u. Thumbe-
lina.
20 en 22.30 u. Shadowlands.
Zaal 11 - 14.30 en 17 u. Free
Willy.
20 en 22.30 u. Monolith.
Zaal 12 - 14.30, 17 en 22.30 u. On
deadly ground.
20 u. Hudsucker proxy.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Geronimo.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Police academy 7.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Intersection.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Wrestling Ernest Hemingway.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The pelican brief.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Naked gun 3.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Ace ventura: pet detective.
Zaal 20 - 14.30 en 17 u. My girl 2.
20 en 22.30 u. Aristocats.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
My father the hero.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Dream lover.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The
Getaway.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Getting
even with dad.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ace
ventura.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly
Hillbillies.
17, 20 en 22.30 u. Rapa Nui.
17, 20 en 22.30 u. My father the
hero.
14.30 en 17 u. Thumbelina.
14.30 en 17 u. My girl 2.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 wed
dings and a funeral.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Police
academy 7.
14.30 en 17 u. The Aristocats.
20 en 22.30 u. Dream lover.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked
gun 33 1/3.
20 u. Shadowlands.
22.30 u. Blink.
20 u. Schindler's List.
14.30 u. Free Willy.
KNOKKE
- Beverly screens
15, 20 en 22.30 u. The Getaway.
20 en 22.30 u. Four weddings and
a funeral.
15 en 20 u. Getting even with dad.
15 u. De Aristokatten.
17.30 u. Duimelijntje.
15 en 22.30 u. Beverly Hillbillies.
20 en 22.30 u. Ace ventura.