Een c 6Je loopt toch niet constant met je paspoort op zak?' Onderzc de weg zijn I Zwetende chauffeur kan gevaar op rZvZTbrief Rampzalig huwelijksfeest -DE STEM- Terug in het v Henk Terlingen gestorven DE STEM DE STEM Jacht Van paars naar rood-wit-blauw BINNENLAND BUITENLAND woensdag 13 juli 1994 l\t DE STEM Deel van bestri 'Ereschulden' voor verhoor naar Japan Niet iedereen is gelukkig met nieuwe plicht tot legitimeren 'De jacht is een uitje met wild toe' schreef De Stem op 24 juni. Nu is de jacht en zeker niet de jacht alleen een on derwerp waar men graag over spreekt maar waarbij de no dige achtergrondkennis vaker af- dan aanwezig is. Een voorbeeld vind ik de on langs door Nova uitgezonden confrontatie tussen een verte genwoordiger van de landelij ke dierenbescherming en een terreinbeheerder die sterk te lijden had onder een over vloed van vossen die ravage onder de aanwezige fauna aanrichten. Ik schaar mij achter de reser vaatbeheerder die zijn gebied beschermen wil. De vertegen woordiger van de dierenbe scherming heb ik in die uit zending alleen emotionele punten naar voren horen brengen. Edoch bij faunabeheer in het algemeen en soortenbescher ming in het bijzonder is ratio zeker van belang. Ik heb on langs een rapport op dierkun dig gebied over onder andere de toename van de vos gele zen en vond de toename veel te sterk. Dit geldt overigens voor veel meer leden der Nederlandse fauna. Daarom is enige resu mering van de fauna zeker gewenst. Dit geldt onder meer voor de haas- en ko- nijnachtigen en de kraaiach- tigen. Dat jacht een vorm van lust moord is zoals soms gesugge reerd wordt, zal ik na goede gesprekken met leden en de consulent van de K.N.J.V. voor Brabant en Limburg ze ker bestrijden. Dat dit een emotioneel geladen onder werp is weet ik, toch is fau nabeheer of natuurbeheer meer gebaat met het bezitten van enig inzicht en is voor het verkrijgen van kennis iets meer nodig dan een boswan deling. Breda, W.J. Koch. Paars is in de hitte van de strijd over de sociale voorzie ningen verkleurd. Dit hoeft echter geen aanleiding tot rouw te zijn, maar kan eerder reden tot vreugde worden met de nu geboden kans van het rood-wit-blauw. Symbool van onze natie en heulTebehoudt^h ^werken. Puhr brieven rim auf '6 betekent niet aut°™ischdatde stanriCt'ehe,metlJM' andpunt eens is. ook van een nu toch wel noodzakelijk geworden natio naal, extra-parlementair ka binet. Alleen zo'n kabinet, waarin alle beste krachten, ook van buiten het politieke circuit, zijn gebundeld, zal immers in staat kunnen wor den geacht de immense natio nale en internationale proble men creatief en effectief aan te pakken. Er liggen talloze uitdagingen te wachten, zoals een giganti sche staatsschuld, een wijd verbreid zwart-geldcircuit, een ongekende werkeloos heid, een onverantwoord aan tal uitkeringstrekkers, een bedreigde aow, evenals een bedreigd sociaal stelsel, een kostentechnisch uit de hand gelopen gezondheidzorg, een slepende woningnood, een ontstellende milieuverontrei niging, een dure verkeerscon- gestie, een verstikkende cri minaliteit, een beangstigende verrechtsing van de samenle ving, een schandelijke ver waarlozing van de nood in de ontwikkelingslanden en last but not least irritante asiel- zciekersopvangproblemen. Gesteund door elementen van bestuurlijke vernieuwing, zo als de invoering van een cor rectief referendum, een paars cadeautje, zal een construc tief beleid van zo een niet doQr partijtwisten verdeeld maar saamhorig kabinet wor den geschraagd door een breed draagvlak onder de be volking. Ons schip van staat zal eerst dén in staat zijn een goede koers te varen op de woelige baren van de inmid dels vervuilde nationale en internationale wateren op het kompas van zo'n democratie én, zoals weleer, in de top van de mast getooid met een oranje winpel en de vlag in het rood-wit-blauw Tilburg, R. Bastiaansen. Londen (rtr) - Niet altijd zijn je eerste huwelijksdagen dagen waar je met groot genoegen aan terugdenkt, heeft een Brits stel ondervonden. De media in het Verenigd Koninkrijk hebben gisteren de beproevingen die het paar in kwestie, Sara Manners en Kirk, op hun trouwdag en vlak daarna moesten doorstaan breed uitge- menten. De trouwdag, de mooiste dag in een mensenleven wordt wel eens gezegd, werd voor hen een aaneenschakeling van rampen. Leest u maar: Tijdens de kerkelijke huwelijksvoltrekking van Sara en Kirk viel de ceremoniemeester, Sara's broer Jonathan flauw van de hitte. Hij moest door zijn moeder overeind worden gehouden. Toen de 22 lentes tellende bruid later in haar hotelkamer aankwam, kreeg zij een astma-aanval door een boeket rode rozen. Ze moest met spoed en met de ziekenwagen naar het ziekenhuis. Manlief moest de zuurstoffles vasthouden.... De volgende dag bracht Kirks broer hen naar het vliegveld voor hun huwelijksreis naar de Canarische Eilanden. Helaas....onder weg vloog hun auto in brand. Met pijn en moeite slaagden zij er in het vuur te blussen met blikjes frisdrank. De laatste druppel viel toen dieven het huis van een vriend van het kersverse paar leeghaalden. Ze stalen ook de videofilm die van de huwelijksdag is gemaakt. De moeder van de bruid kan nu relativeren: „Het huwelijk was prachtig ondanks het feit dat alles fout ging. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Bezorgklachten en abonnementenadministratie: Afdeling Lezerscontact 06-0226116 (gratis) ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur, zat. 8.00-12.00 uur. Kantoren: Bergen op Zoom, Postbus 65,4600 AB; 01640-36850, fax 01640-40731, redactie 01640-37253. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698. Oosterhout, Bredaseweg 108,® 01620-54957, fax 01620-34782. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Vlissingen, Scheldestraat 7-9, 01184-19910, fax 01184-11446. Openingstijden: van 8.30-17.00 uur. (Middagpauze van 12.30-13.30 uur m.u.v. Oosterhout) Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 87.20, per half jaar 173.45 óf per jaar 337.30. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 29.05, per kwartaal 84.70, per half jaar 168.45 óf per jaar 327.30. Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Ginnekenweg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend 076-236881. Fax 076-236405. Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur 076-236881, fax 076-236405 zondag van 18.30tot 20.30 uur® 076-236242/236911. Alle advertentie-opdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de Algemene Voorwaarden van Uitgeversmaatschappij De Stem B.V. alsmede de Regelen voor het Advertentiewezen. Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. De Stem op band: Centrum voor gesproken lektuur 08860-82345. De conducteurs R. Zijlmans (l) en C. Kuijstermans: We hebben het gevoel dat er min der wordt zwartgereden na de invoering van de legitimatie plicht.' FOTO RUBEN SCHIPPER SINDS 1 juni geldt in Nederland de legitima tieplicht. In een aantal situaties moeten Neder landers zich vanaf die datum met een geldig le gitimatiebewijs kunnen identificeren. Een meer derheid van mensen lijkt goed op de hoogte van de legitimatieplicht en houdt zich er aan. Maar nog niet iedereen ziet het nut er van in of is er happy mee. Van onze verslaggever Samir Suudi JA, ZE weet wel dat er sinds kort een legitimatieplicht geldt, zegt B. Molhoek op het perron van het NS-station in Breda. Maar wat het nou precies in houdt, in welke situaties de legi timatieplicht geldt en wat de officieel geldige legitimatiebe wijzen zijn? Nee, daar moet ze het antwoord op schuldig blij ven, geeft Molhoek toe. „Ik heb ook niks bij me. Ik ga toch niet constant met m'n paspoort op zak lopen?" Of ze weet dat ze in de trein zonder kaartje of geld en zonder geldig legitimatiebewijs overge dragen wordt aan de politie? „Nee. Goh dat is wel een verve lend idee. Ik vind dat ze ook wel iets anders, een of ander papier tje waar je naam en adres op staat, zouden moeten accepte ren. Beetje onzin dat ze er in de trein zo'n heisa over gaan maken en dat je dan meemoet met de politie." Uitkering De mensen moeten tegenwoordig bij verschillende gelegenheden een geldig identiteitsbewijs kun nen tonen. Dat geldt bij bank- ■transacties, op de werkplek, bij een notaris, bij zwartrijden in het openbaar vervoer, bij voet balwedstrijden, bij het aanvra gen van een Sofi-nummer, bij de Door Paul de Schipper IN PERIODEN van uitzon derlijke hitte wordt het in het verkeer onveiliger. De be langrijkste oorzaak: automo bilisten verliezen bij hoge temperaturen concentratie vermogen. Een zwetende chauffeur kan een gevaar op de weg zijn. „Dat komt omdat het lichaam van de automobilist er bij hoge temperaturen er als het ware een extra taak bij krijgt; aanpassen aan de hitte. Die taak leidt af en daardoor kan hij slechter gaan rijden," bevestigt medewerker G. Havenith van de afdeling Thermofysiologie van het TNO in Soesterberg. Onveiliger verkeersgedrag bij hoge temperaturen is de belang rijkste reden waarom bijvoor beeld in Israël elke nieuwe auto wettelijk verplicht een air condi tioning moet hebben. Verkeers- statistieken hebben namelijk uitgewezen dat in dit land tij dens hete zomers het aantal on gevallen zichtbaar stijgt. Experimenten van TNO bevesti gen in grote lijnen de bevindin gen van Israëlische onderzoe kers. Havenith: „We weten dat mensen bij een bepaalde tempe ratuur optimaal presteert. Voor een lichaam in rust is dat onge veer 23 graden. Kom je boven de 30 graden Celsius dan neemt de prestatie duidelijk af omdat de airco in mijn auto plaatsen, moet vrijdag naar Zuid-FranS rijk!" Volgens Houpst gaat het v» om impuls-telefoontjes: „Menï komen er achter dat ze op kantie moeten, dat het daar warm is en willen dan op stelt sprong een airco in hun au) Een, twee dagen hitte merk niet, maar na een week dit W begint autorijden, ook met opt ramen, een bezoeking te den." Niet iedereen die belt, woi klant. De prijzen van een ia bouwen koelsysteem in de au' beginnen bij 5000 gulden Pj installatie. Een elektronisch f regelde klimaatbeheersing is duurder. Toch, zegt Houpst, is airco int auto geen luxe meer. De Hord® directeur, die eenentwintig in de branche zit: „Dat gaat erf Vooral de laatste drie, vier ja" is de vraag explosief gestegen- In Nederland komen er per ft 10.000 auto's met aircondi®- bij. Van de auto's in de prijskla^ se van 50.000 gulden en 1 beschikt ongeveer 15 tot 20 cent al over een airco-installa® Ze zijn herkenbaar aan de men. Die zijn altijd dicht, ook» is het buiten 32 graden. Bij An* rikaanse auto's is de airco door gaans standaard ingebou» Voor Europese wagens is het m een luxe. Het Japanse merk j® san levert de airco standaard' het model Primera. «NAAR MOSKOU, naar Moskot Tsjechovs gelijknamige drama c hun provincieplaatsje afgesloter 9en daarom terug naar de navel contact met de groten van het bt "Kiev en Minsk lijkt nu hetzelfd Witrussische bevolking heeft ge die aansluiting willen bij Moskoi dat hun republieken als delen v Een reconstructie van het vroegt hjkt zodoende slechts een zaak v; voor de stabiliteit in Oost-Eun grotere politieke en economise! een goede zaak. Bij nadere bi echter niet van de lucht. De winnaar in Kiev, Leonid nationalistisch georiënteerd dar loopt echter meer kans een splijt oan de huidige president. Koetsj oosten van de Oekraïne, het gr minderheid woont. Het westen, rond Lviv - Lvov in het Russis achter Kravtsjoek. Het nationali: oem en zijn meest extreme aanh nu al hardop gesproken over af: cr van stabiliteit weinig meer ovt Dok de nieuwe Witrussische pre: geen garantie voor rust. Hij heef fIJn Populistische verkiezingsbei nouden, is uitgesloten. De bevc reid vroeger of later door he gevolgen van onvrede van dien achtig type, met vergelijkbare na AOmstige goed in het gehoor lig uit soort politici zijn overduidelijl een goede samenwerking van c vroegere Sovjetunie is van belar samenwerking er kan komen Den Haag (anp) - Vier verte genwoordigers van de Stich ting Japanse Ereschulden vertrekken vandaag naar To kyo. Met dit weer kun je maar beter op de fiets gaan in plaats van met de auto. Zeker wan neer je, zoals deze fietser giste ren in Amsterdam, ongevraagd een verfrissend bad krijgt aan geboden. De brandweer spoot de Berlagebrug nat om uitzet ting van de bewegende delen te voorkomen. Een tram reed echter de slang in tweeën, waardoor een waterballet ont stond. FOTO ANP In Nederland is tot nu toe geen gericht onderzoek naar het ver band tussen verkeersveiligheid en langdurige hitte gedaan, zo meldt de Stichting Wetenschap pelijk Onderzoek Verkeersveilig heid in Leidschendam. „Het is hier niet vaak zo lang zo warm," aldus woordvoerster Anita van der Vorst Voor de directeur G. Houpst van Houfril in Raamsdonksveer zijn de buitenlandse onderzoeken een welkome steun in de rug. Een airco maakt het verkeer immers veiliger. Houfril importeert en installeert aircondition- en kli maatcontrole-systemen. Zakelijk gezien zijn het voor Houfril dan ook zonnige dagen. De telefoon staat er niet stil. „Elke minuut belt er wel ie mand: Kunt u nog eventjes een De Arnhemse persofficier van justitie die belast is met militaire zaken, A. Besier, deelde dat gis teren mee. Berichten als zouden inschrijving op een arbeidsbu reau, bij het in dienst treden bij een werkgever, bij het aanvra gen van een uitkering en bij binnenlands vreemdelingentoe zicht. Op het Bredase station wacht ook het bejaarde echtpaar Da- nen op de trein. „Ja, ik kan me wel legitimeren. Een heel goede maatregel die legitimatieplicht, dat hadden ze al veel eerder moeten invoeren," vindt Danen. De vrouw vraagt zich af of ik informeer naar een speciaal pas je dat toegang biedt tot de stad Breda. Zelf komen ze namelijk niet uit de stad. Nee, het gaat om een vraag 'over de legitimatie plicht die in heel Nederland geldt, legt Danen zijn echtgenote uit. De vrouw: „Ja, ja, dat weet ik ook wel, maar ik had ook iets gelezen over een speciaal pasje voor Breda.!." „Nee de politie moet op straat gewoon kunnen controleren als ze dat nodig acht," gaat Danen intussen onverstoorbaar verder. „Trouwens, in het buitenland moet dat toch allang? Ze zeggen dat het je vrijheid aantast, maar dat vind ik echt niet." Ik wil de man nog vragen welk legitimatiebewijs hij eigenlijk op zak heeft, maar juist op dat moment komt de trein voorgere den. Het echtpaar moet zich naar binnen haasten om nog een zitplaats te bemachtigen. Weigeren Een met stropdas getooide man staat tegen een hek geleund een ijsje te eten. „Ik weet dat er een legitimatieplicht is, maar ik weet eigenlijk niet precies wat de richtlijnen zijn," zegt A. de Jong. „Gelukkig heb ik altijd mijn OV- jaarkaart en m'n rijbewijs bij me. Mijn rijbewijs had ik ook voor 1 juni altijd al bij me. Nee, ik zie het niet als aantasting van mijn privacy. Ik mag toch altijd weigeren om het te tonen." Ver rast: „Oh, is dat niet zo? Nou ja, ik heb toch. niet het idee dat ze me naar mijn identiteitsbewijs gaan vragen als ik ergens ben." Op de gietijzeren trapleuning zit een jongeman met 'n millimeter kapsel, J. Thijssen. „Legitimatie plicht? Daar weet ik geen bal van. Nee, ik weet ook niet in welke situaties die geldt." Een potentiële overtreder van de wettelijke legitimatieplicht? Dat blijkt mee te vallen, want Thijs sen is aankomend beroepsmili tair en draagt daarom altijd zijn militaire paspoort bij zich. „Een prima maatregel," meldt Thijs sen dan na enige uitleg over de legitimatieplicht. Waarom? Thijssen: „Is goed tegen het zwartrijden." Zwartrijden Een goede maatregel tegen het rijden zonder vervoersbewijs. Dat vindt op het station van Roosendaal ook het conducteur steam C. Kuijstermans en R. Zijlmans. Vróeger was minstens de helft van de namen die wer den opgegeven door zwartrijders vals, schat Zijlmans. „Nu weten we meteen of de verstrekte gege vens kloppen of niet." Zijn colle ga Kuijstermans: „Je hebt nu een veel voldaner gevoel, je kunt het nu goed afwerken." Op de vraag of de identificatie plicht geen extra agressie op roept bij passagiers antwoordt Zijlmans dat 'het nooit vervelen der kan worden dan het was.' De beide conducteurs leggen met nadruk uit dat ze de passagiers pas om een wettelijk legitimatie bewijs vragen wanneer ze geen vervoersbewijs bezitten en dit ook niet kunnen of willen kopen in de trein. Maar kan de passa gier ook geen geldig legitimatie bewijs tonen, dan zijn de con ducteurs onverbiddelijk en over handigen ze de zwartrijder op het volgende station aan de poli tie. Volgens de controleurs hoeft dat nu nog maar zelden te gebeuren. Zijlmans: „Net na de invoering van de legitimatieplicht kreeg je nog vaak antwoorden als 'oh ja, da's waar ook'. De mensen wa ren er nog niet aan gewend. Maar nu is het veel meer inge burgerd." Hoewel de periode dat de legiti matieplicht geldt nog te kort lijkt om definitieve uitspraken over het effect ervan te doen, hebben beide conducteurs het gevoel dat het zwartrijden er wel iets door is afgenomen. Kuijster mans en Zijlmans: „Je zal het zwartrijden nooit helemaal kun nen voorkomen, maar het heeft, in combinatie met strengere con trole, een goede preventieve wer king." 'De wet hè' I. Tufekci zit achter een glaasje sinas in de Turkse moskee in Etten-Leur en zucht. „Tja, het is een beetje absurd dat je als bui tenlander nu altijd een pasje op zak moet hebben." Zucht nog dieper: Maar ja, het is de wet, hè...". Een eveneens Turkse kennis die bij hem aan tafel zit maar z'n naam niet in de krant wil heb ben, verklaart geërgerd dat hij nooit zijn paspoort of een ander legitimatiebewijs op zak heeft. De man (op zijn witte overhemd zonder zakken kloppend): „Waar moet ik het opbergen? Nee, ik vind het een vervelend idee dat ik het binnen Nederland moet tonen. Aan de grens, okay, dat kan ik begrijpen, maar in Neder land..." De beide mannen, die zeggen sinds 1 juni nog niet te zijn gecontroleerd op een geldig legi timatiebewijs, zijn het er na enig discussiëren over eens: de polti- tie mag hen wel op straat naar hun papieren vragen, maar moet ook zo sportief zijn om niet direct een boete te geven als de ondervraagde toevallig geen pa pieren bij zich heeft. De man met het witte overhemd: „Dan kunnen ze toch even naar de vreemdelingenpolitie bellen om de gegevens te controleren?" Instanties Cliënten van ambtelijke instan ties blijken over het algemeen goed op de hoogte van de identi ficatieplicht. „De legitimatie plicht lijkt door onze cliënten zonder problemen geaccepteerd te zijn," meldt F. Neve van de Sociale Dienst in Terneuzen. „Iedereen die zich komt inschrij ven heeft tegenwoordig uit zich zelf al een legitimatiebewijs meegenomen, dus we k nooit vervelende reacties." Bij de Sociale Dienst in zijn de meeste inschrijvers goed op de hoogte van de matieplicht. Volgens C. de Dij ker is er voor de medewerkt van de dienst sinds vorig maand ook niet zo erg veel vs anderd, omdat in Hulst al sim februari bij inschrijving vraagd wordt naar een paspoort „De meeste mensen hebben een geldig legitimatiebewijs): zich, maar weten niet dat zeoc het officiële document van belastingdienst met daarop 1 sofi-nummer moeten mee men," verklaart H. van Tilte van de RBA West-Noord-Br, bant (waaronder de arbeids) reaus van Roosendaal, Berger: Zoom, Steenbergen en Rucps vallen). Van Tilborg legt uit i mensen die wel een matiebewijs hebben, maar ata een papiertje met daarop lie; sofi-nummer nog tot 1 si ber bij het arbeidsbureau ing£ schreven worden. Na die date moet echter altijd ook het origi nele sofi-bewijs worden getooni Kordaat Weer op het station van Brei probeer ik een bejaard echtpa; te vragen of ze op de hoogte van de legitimatieplicht. Demi begint zijn antwoord met 'Jam hoor, ik...' maar wordt dani mond gesnoerd door zijn kordal echtgenote. De vrouw, argwi nend: „Hoe weten we eigenlijl zeker dat u wel van De Sta bent? Hebt u iets om u te meren?" Verbouwereerd moet ik toegeve dat ik geen legitimatiebewijs me heb. De vrouw: „Ja, ja en da moeten wij zeker geloven da werkelijk van de krant bent. kan me écht niet voorstellen di De Stem u niet iets zou gevel waarop staat.dat u voor de krart werkt." Terwijl ze haar manaa de arm meetrekt hoor ik kaa nog tegen hem mompelen: ,J moet er zó mee uitkijken hot tegenwoordig. Ze kunnen je we van alles wijsmaken..." De rechter in de Japanse hoofd stad zal hen horen in het proces om schadevergoeding dat de stichting tegen Japan heeftaan- gespannen. De verhoren zijn maandag tij dens een zitting waarvoor twee uur is uitgetrokken. De recht bank is vooral geïnteresseerd in de effecten die de oorlog op het latere leven van de slachtoffers heeft gehad. Gehoord worden daarom A. de Pijper, die als meisje in een jappenkamp zat en later haar baan moest opgeven en in de wao terecht kwam en E. van der Ploeg die heeft moeten werken als seksslavin. Beide vrouwen krijgen een half uur de tijd inclusief de vertaling. Voorzitter S. Lapre van de Stichting Japanse Ereschulden en zijn juridisch adviseur G. Jungschlager moeten ieder ver tellen over hun leven als gevan gene. Ook moeten ze het doel van de stichting toelichten. Een Nederlandse student van de uni versiteit van de Japanse hoofd stad vertaalt de getuigenissen. Het is niet bekend of de zitting openbaar is. De stichting probeert voor 77.000 Nederlanders een schade vergoeding te krijgen voor het in de jappenkampen ondergane leed. Acquoy (anp) - De journalist/ presentator Henk Terlingen (52) is dinsdagavond in zijn Gelderse woonplaats Acquoy na een kort stondige ziekte overleden. Vrien den hebben dat laten weten. Terlingen, geboren op 31 augus tus 1941 in Amsterdam, begon zijn carrière in Hilversum in 1959 als omroeper bij de KRO. In 1967 werd hij presentator van Sport in Beeld, het latere Studio Sport, waar hij tot 1983 werk zaam bleef. In 1983 verliet Terlingen de ra dio- en tv-wereld voor een baan in de bedrijfscommunicatie. In 1991 keerde hij in Hilversum terug als redacteur van het pro gramma Stop de Persen (Vero nica) en als eindredacteur van de Avro-talkshow Karei. Hij ging daarna naar RTL4. als eindre dacteur van het sportnieuws. extra taak van het reageren op de hitte erbij komt. De concen tratie vermindert en je gaat slechter rijden." Verkeerswetenschappers van de universiteit van Zagreb hebben aangetoond dat zwetende auto mobilisten blinder controle over hun spieren hebben. Hun rap port: „Zweten is een verdediging van het lichaam tegen hitte, maar het verlengt de reactietijd van de chauffeur, vermindert diens concentratie en resulteert in sufheid." Proeven in Zweden hebben uit gewezen dat al bij een tempera tuur van 27 graden, 50 procent van de verkeerssignalen die op de rijdende automobilist afko men gemist worden. Bij die tem peratuur maken vrouwen meer fouten dan mannen. Een bijkomende risico-factor in tropische verkeersomstandighe den is de klapband. Onderzoek van het Koning Khaled-hospi- taal in Jeddah toonde aan dat in 1992 40 procent van de verkeers ongevallen in Saudi-Arabië ver oorzaakt werden door banden die door hitte uit elkaar barst ten. j Van onze verslaggever Blerick - Justitie is bezig met een onderzoek naar drughan del op de Frederik Hendrik kazerne in Blerick.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 2