DE STEM
joop van den Ende krijgt rechten rockmusical Tommy
Kunstenaars slecht voorgelicht
Plezier achter de tap
schijf
6 Twaalf keer getrouwd
en liefst 45 kinderen'
suske wisi
hambone
Kohl en de Duitse adelaar
populair op boeiende
cartoon-tentoonstelling
Opera over leven van
drukker Hendrik Werkman
Eerste grootschalig onderzoek naar kennis van eigen situatie
UIT GIDS
t
Codeine
Dee Dee Ramone
House of Pain
Rosco Martinez
deelD
Jed Allen van Santa Barbara:
Drie weken dromen
op Discovery
DE STEM
V/A/D AL D/E
tVU)2EN H/EZ MET
LEUbcl
i
„Veel mensen uit de literaire wereld
zouden een half jaar verplicht moeten
werken in een uitleenbibliotheek"
Ronald Dietz, uitgever
Gids
Aalsmeer (anp) - Joop van den Ende Theater-
produkties heeft dé Europese rechten gekre
gen voor de rockmusical The Who's TOMMY.
De produktie gaat op 2 februari 1996 in het
Koninklijk Theater Carré in Amsterdam in pre
mière. De originele Engelstalige versie met een
internationale cast, is daar tot en met 21 mei te
zien. Vervolgens reist de produktie door Europa.
Het is volgens Van den Ende de grootste musical
die ooit door Europa heeft gereist.
De musical, geschreven door Pete Townshend van
de popgroep The Who, speelt zich af in Engeland
aan het eind van de Tweede Wereldoorlog en aan
het eind van de jaren zestig. Het verhaal gaat over
het leven van de jonge Tommy Walker, die zich na
een traumatische gebeurtenis in zijn jeugd terug
trekt in zijn eigen leven. Niemand kan meer tot
hem doordringen. Hij lijkt doof, stom en blind te
zijn. Tegen zijn wil wordt hij plotseling een held
als blijkt dat hij bijzonder goed op flipperautoma-
ten kan spelen.
De musical The Who's TOMMY is gebaseerd op de
gelijknamige rockopera uit 1969 van de popgroep
The Who. Met de uitvoering van Tommy was The
Who in 1970 de eerste popgroep die een concert
gaf in het Metropolitan Opera House in New York.
Een jaar later maakte Les Grand Ballets Canadie-
nes een ballet op Tommy, en weer vier jaar later, in
1975 verscheen de film Tommy met Roger Daltrey,
de zanger van The Who, als Tommy Walker. Aan
de film deden onder meer mee Elton John, Ron
Wood, Eric Clapton, Tina Turner en Jack Ni
cholson.
In 1992 beleefde de theaterversie in Californië zijn
wereldpremière. Die show opende vorige jaar op
Broadway in New York. De kritieken waren daar
lovend. Ook kreeg de musical nogal wat prijzen,
waaronder vijf Tony Awards, zes Drama Desk
Van onze verslaggever
Hans Rooseboom
Breda - De meeste beel
dend kunstenaars weten
weinig over hun situatie.
Ze voelen zich slecht geïn
formeerd over de moge
lijkheden binnen hun be
roep, en ze weten niet
waar ze die informatie
vandaan moeten halen.
Dat blijkt uit een breed onder
zoek onder de beeldend kunste
naars in Noord-Brabant. Ge
vraagd werd, in meer dan 50
gerichte vragen, wat de kunste
naar persoonlijk weet en vindt
van het kunstbeleid.
Nooit eerder is kunstenaars ge
vraagd wat zij zelf, individueel,
vinden van hun positie, en voor
al van het kunstbeleid zoals dat
gevoerd wordt door provincie en
gemeenten.
Voor kunstenaars bestaat er gro
te onduidelijkheid over het pro
vinciale en gemeentelijke kunst
beleid. De kunstenaars blijken
het wel zeer belangrijk te vinden
dat er überhaupt een provinciaal
kunstbeleid bestaat. Door de
rijksgelden te verdelen over de
provincies voorkom je dat het
geld grotendeels naar kunste
naars in de Randstad gaat, wat
bij een landelijk kunstbeleid
dreigt.
Maar, zo blijkt ook, 70 procent
van de kunstenaars is zeer onte
vreden over de wijze van verde
ling van het geld binnen de pro
vincie. Als het aan de individue
le kunstenaar ligt moet er veel
Door onze correspondent
Frans Wijnands
Bonn - Van een cartoon in de krant kijkt niemand meer
op, al kan een goede cartoon tegelijk het gesprek van de
dag zijn. Het is de gewoonste zaak van de wereld
geworden om ook in de krant scherp te tekenen wat niet
altijd even scherp kan worden gezegd.
Voor de satirische tekenpen is nieuwe, grote Duitsland. Soms
niets taboe, „men mag nu een
maal wèl een hansworst teke
nen, maar iemand niet zo noe
men", meent prof. dr. Walther
Keim, directeur van het pers
documentatiecentrum van de
Duitse Bondsdag.
Jarenlange inzage ih de meer
dan 120 Duitse dag- en week
bladen die dagelijks - althans
de dagbladen - in zijn centrum
binnenkomen, heeft hem ge
leerd dat het gebruik van car
toons in de Duitse pers de
afgelopen vijf jaar met 30% is
gestegen. Een internationaal
verschijnsel overigens, want
de (politieke) cartoon heeft
zich een eigen plaats tussen de
nieuwsfoto en het geschreven
commentaar veroverd.
Keim noemt een karikatuur
'een acupunctuur van moed en
woede'. Momentopnamen die
in veel gevallen blijvend ge
tuigenis afleggen van belang
rijke gebeurtenissen. Het be
kijken van een politieke car
toon of karikatuur is verge
lijkbaar met het opzetten van
de juiste bril, het licht aan
doen in een donkere kamer,
meent Joe Szabo, uitgever van
politieke cartoons. Niet alleen
de eigen omgeving, de eigen
burgerij en politici, maar
vooral de toestanden in de rest
van de wereld zijn geliefde
onderwerpen.
Gratis
Dat blijkt wel uit een heerlijke
expositie die tot na de zomer
te zien is in het onlangs geo
pende 'Haus der Geschichte
der Bundesrepublik
Deutschland' in Bonn. Een
fraai museum, waar de Duitse
na-oorlogse democratische ge
schiedenis te zien is: duizen
den voorwerpen, filmbeelden,
affiches, tastbare herinnerin
gen, foto's en gesproken tek
sten. Gratis toegankelijk, om
dat de Duitse regering de bur
gers uit binnen- en buitenland
onbelemmerde kans wil geven
kennis te nemen van het nieu
we Duitsland.
In de marge van deze perma
nente expositie is een collectie
van 250 buitenlandse cartoons
samengebracht onder de titel
'Deutschlandbilder'. Met on
der meer werk van de Neder
landse tekenaars Fritz Be-
hrendt, Joep Bertrams, Jos
Collignon, Teo Gootjes, Ton
Janssen, Frits Müller, Len
Munnik, Arend van Dam, Nico
Visscher en Stefan Verwey.
Kritisch
Het is de kritische kijk op het
met de klaarblijkelijk onver
mijdelijke stereotiepen uit het
verleden, zoals de Pickelhaube
(pinhelm), Hitlersnor en ha
kenkruis. Maar, constateert
Walther Keim, veel tekenin
gen tonen ook de bereidheid
tot partnerschap; in veel car
toons is de hoop op samenwer
king te zien.
Tegelijk waarschuwt Keim dat
redacties en lezers kritisch
moeten blijven op de kwali
teit, zodat de cartoons vanwe
ge de massa-consumptie niet
verworden tot eindeloos her
haalde clichés, tot gemakke
lijk amusement. Daarvoor is
de politieke spotprent als sati
rische kleinkunst veel te be
langrijk.
Populair
De val van de Muur, het
'Vierde Rijk?', de Duitse een
wording en het leven van alle
dag nadien zijn hoofdthema's
van de expositie. Bondskanse
lier Helmut Kohl en de Duitse
adelaar zijn veruit het popu
lairst bij de tekenaars. Op een
van elke tien cartoons staat de
adelaar centraal. Kohl is niet
alleen op de expositie, maar
ook in de dagelijkse pers de
meest ge- en vertekende fi
guur.
Wie in de krant staat is be
kend, maar wie getekend
wordt is populair. Of zoals de
tekenaar Gustav Peichl het
eens heeft gezegd: „Het is erg
voor een politicus om als kari
katuur te worden getekend,
maar het is nog erger als dat
niet gebeurt". Wat doet den
ken aan Wim Kan die ook
constateerde dat politici dol
gelukkig waren als hij ze
noemde, wat 'ie verder ook
voor lelijks over hen zei.
Voorwerpen
De decorontwerper Rolf Ze-
hetbauer heeft de geëxposeer
de cartoons in een feestver-
pakking te kijk gesteld. In een
soort doorzichtige doos, met
een grote zwart-rood-gele
strik, als een kadootje bij de
Duitse eenwording. Om te be
nadrukken dat veel tekenin
gen inderdaad historische mo
mentopnamen zijn, heeft hij
diverse authentieke gebruiks
voorwerpen uitgestald, zoals
het rustieke houten meubilair
waar Kohl en Gorbatsjov in de
Kaukasus aan confereerden,
verder overblijselen van de
binnen-Duitse grens en diver
se kenmerkende Oostduitse
attributen.
meer geld besteed worden aan
individuele subsidies, aankopen,
opdrachten en ateliers, en veel
minder aan bijvoorbeeld de uit
lenen - die komen voor de kun
stenaars op de laatste plaats.
Ook ergeren de kunstenaars zich
aan de ondeskundigheid van
provinciale en gemeentelijke
overheden die over de verdeling
van de kunstgelden 'gaan'. Als
'zeer gewenst' wordt gezien de
aanstelling van een 'stadsconser-
vator': een deskundige die rond
fietst om de wensen en verlan
gens van de kunstenaars in de
gaten te houden. ('Stad' is hier
toepasselijk, want het blijkt dat
60 procent van de kunstenaars in
de grote steden woont.)
Van de 1500 professionele beel
dend kunstenaars in Brabant is
80 procent voor de enquête aan
geschreven. Die waren bereik
baar via de bestanden van de
Nieuwe Brabantse Kunst Stich
ting en het Fonds voor de Beel
dende Kunst. 20 procent heeft
het formulier volledig ingevuld
teruggestuurd.
„Twintig procent is een normale
respons bij enquêtes, en het is
ruim genoeg om de antwoorden
representatief te noemen. Het is
in de statistiek al representatief
bij 9 procent respons", aldus
Corné Hooijmakers. Hooijma-
kers heeft het onderzoek voor de
NBKS gedaan. Het diende als
afstudeerproject voor de HEAO
in Breda.
„Dit onderzoek is heel zinvol",
aldus directeur Rob Schoonen
van de NBKS, het provinciale
coördinatiepunt op het gebied
van beeldende kunst. „De pro
vincie zal de opvattingen van de
individuele kunstenaars zeker
gebruiken als ze in het najaar
een nieuw kunstbeleid opstelt".
Uit het onderzoek blijkt overi
gens dat 12 procent van de kun
stenaars volledig van hun werk
kunnen leven. In het najaar start
de NBKS in Breda met zakelijke
trainingen voor kunstenaars:
boekhouding, presentatie van
werk en omgang met galeriehou
ders.
Groningen (anp) - Het leven en werk van de stad-Groninger schilder
en drukker Hendrik Nicolaas Werkman wordt volgend jaar vastge
legd in een opera. Die krijgt als titel Ontstaan in grote nood en is in
het voorjaar van 1995 klaar.
De kosten voor de produktie bedragen 700.000 gulden. Het Landelijk
Fonds voor de Podiumkunsten heeft 100.000 gulden toegezegd en de
gemeente Groningen 60.000 gulden. De organisatoren hopen de rest
van met name de provincie Groningen te krijgen.
Het Noord Nederlands Orkest, het Groninger Composers Orchestra
en een groot aantal Groninger kunstenaars werken mee aan de
opera.
Volgend jaar is het vijftig jaar geleden dat Werkman, vlak voor de
bevrijding van Groningen, door de Duitse bezetters werd doodge
schoten. Dat is aanleiding voor Groningen om 1995 uit te roepen tot
'het Werkman Jaar'. In dat kader vinden diverse exposities en
manifestaties plaats.
Maurie Fields en Val Jellay hebben vanavond plezier
achter de tap in Flying Doctors. Aan de orde komt de
verkiezing van Koningin van de Outback (Nederland 3, 18.33
uur). FOTO KIPPA
CODEINE is familie van de
morfine en komt in kleine hoe
veelheid voor in opium. Het
heeft in sommige opzichten de
zelfde werking als morfine en
het wordt vooral in combinatie
met pijnstillers gebruikt tegen
zenuwpijnen, griep en hoest.
Codeine is ook een Amerikaan
se band die recent haar tweede
cd afleverde, The White Birch,
en die 'slow-core' maakt: vrij
rustige alternatieve gitaarrock.
De soms akoestische en dan
weer beschaafd-wild gespeelde
nummers wisselen elkaar goed
af, maar de composities zelf
zijn niet erg sterk. Hier en daar
slaat de verveling toe. Codeine
is daarom ook aan te bevelen
tegen slapeloosheid. (SubPop/
Rough Trade)
GERARD VAN DEN BROEK
IN 1990 hield Dee Dee Ramone
The Ramones voor gezien. Vijf
tien jaar punkrock had zijn tol
geëist: moegebeukt op de basgi
taar, die hij al die tijd in
spreidstand had aangejaagd,
zei hij de drank, dope en drui
pers gedag en trok zich uit het
openbare leven terug. Eind vo
rig jaar ging het echter toch
weer jeuken en besloot Dee Dee
zijn oude passie weer op te
vatten. Hij ruilde zijn bas in
voor een gitaar en nam met
drummer Danny Lommen en
bassist Johnny Carco in het
Limburgse Tegelen zijn eigen
cd op I Hate Freaks Like You.
Een leuke maar ook weinig ver
rassende plaat, want de pun
krock viert nog steeds hoogtij
bij Dee Dee Ramone. Razend
snelle en hitsige muziek, die
tegelijkertijd agressief en dans
baar is. Dee Dee heeft The
Ramones dan wel verlaten,
maar is ze zeker niet vergeten.
(Rough Trade)
GVDB
MUZIEKRECENSIES
I'M BACK from the dead,
spuwt Everlast de microfoon
in. Hoezo? De voorman van
House of Pain zag de politie-cel
de laatste tijd meermalen van
binnen, maar dood? Zo erg was
het toch niet? Inderdaad, I'm
the same muthafucka that I
ever was...., rapt hij even later.
Zo kennen we hem weer.
Same as it ever was is de twee
de cd van House of Pain, het
'Ierse' hiphop-trio uit Los An
geles. Met Jump Around scoor
den Everlast, Danny Boy en DJ
Lethal in 1992 een grote hit, en
de titelloze debuut-cd was ook
niet onaardig. Maar een grote
rap-crew kon je House of Pain
niet noemen.
Toch heeft de band meer in zijn
mars, blijkt nu. Same as it ever
was is creatiever en gevarieer
der dan zijn voorganger. Ruiger
ook, zonder dat je het hardco-
House of pain
FOTO BUTCH BELAIR
re-hiphop kunt noemen, daar
voor zit er te veel funk en jazz
in. De cd steekt goed inelkaar,
bevat levendige drumbeats,
spannende basloopjes, jazzy
samples en ook het van Jump
Around bekende pschydelische
piepje keert terug.
De Ierse roots komen dit keer
minder aan bod. Al doen de
rauwere - soms brallende -
raps een verre verwantschap
vermoeden met oer-Ier Shane
MacGowan, ex-zanger van The
Poques. Of zou dat gewoon
door het vele Guiness-bier ko
men? Proost, en we draaien 'm
nog een keer! (Play it Again
Sam)
PAUL VERLINDEN
AMERIKAANSE ARTIESTEN
hebben het maar moeilijk, ze
ker als ze zich in het main
stream-genre begeven. Ze moe
ten alsmaar completer en beter
worden en op hun platen mag
niets meer aan het toeval over
gelaten worden.
Rosco Martinez is een typische
exponent van die aanpak. Hij
koppelt een sterk, Michael Bol-
ton-achtig stemgeluid aan zeer
verdienstelijk gitaarspel en he
le aardige compositorische
kwaliteiten. Dat heeft een naar
hemzelf vernoemde debuut-cd
opgeleverd die staat als een
huis, als je althans van huizen
houdt die volgens tamelijk con
servatieve opvattingen in rijtjes
worden neergezet.
Rosco pakt uit met all Ameri
can rock, zwoele ballads en
doet er, om zijn naam en ach
tergrond eer aan te doen, ook
nog wat Latijnsamerikaanse
klanken bij. Het geheel levert
van die muziek op, waarbij je
nu al de reclamespotjes kunt
bedenken. Het is allemaal vre
selijk voorgekookt en het
smaakt allemaal nergens naar.
Amerikaans succes verzekerd
dus. (Zoo Entertainment, RCA)
WIM VAN LEEST
WOENSDAG 13 1994
Awards, drie Outer Critics Circle Awards en de
1993 Theatre World Award.
Van den Ende Theaterprodukties heeft de Europe
se rechten na ruim een half jaar intensief onder
handelen kunnen krijgen. Er bestond, aldus Van
den Ende, veel concurrentie. Van den Ende zegt
dat de kwaliteit waarmee Cyrano - The Musical op
Broadway was geproduceerd, een grote rol heeft
gespeeld bij de keuze van de Amerikaanse produ
centen. Het contract tussen Joop van den Ende
Theaterprodukties en PACE Theatrical Group,
Dodger Productions en Kardana Inc. werd half
juni in New York ondertekend.
Judith McConnell en Jed Allen.
FOTO CHRIS VAN DE VOOREN
Door Anja van den Akker
Jed Allen is de tel een beetje kwijt. Wat zijn tv-huwelijken
betreft dan. „Een keer of twaalf denk ik", lacht hij in de
studio's van New World International, het decor van Santa
Barbara, de Amerikaanse soap waarin hij de hoofdrol van
C.C. Capwell speelt.
Televisiekinderen heeft Jed
Allen tijdens zijn uitgebreide ac
teursloopbaan ook in rijen ver
zameld. „Ik hou het in totaal op
een stuk op 45", grijnst hij.
Jed Allen is inmiddels de vijfde
acteur die sinds het begin van
Santa Barbara (in 1984) de rol
vertolkt van de invloedrijke pa
triarch Capwell, in eeuwige
strijd gewikkeld met de al even
welgestelde familie Lockridge.
„Nee, ik kijk niet naar mijn
voorgangers. Ik doe wat mijn
hart me ingeeft. Criterium is dat
ik C.C. Capwell zelf interessant
moet blijven vinden. Ik hoop
natuurlijk de historie in te gaan
als de beste C.C. Capwell",
klinkt het ambitieus.
Hoewel de in New York geboren
Allen zijn sporen onder meer op
Broadway uitgebreid heeft ver
diend, kijkt hij niet neer op het
spelen in een soap. „Zeven jaar
Santa Barbara... Een soap vergt
toch een speciale techniek. Het is
geen film, maar ook geen thea
ter. Houd het op iets daar tus
senin."
Judith McConnell, die Capwells
tweede echtgenote Sophia
speelt, valt hem bij: „De hoe
veelheid teksten die je moet le
zen is vaak enorm. Soms zijn het
veertig pagina's per uur, soms
zes. Wie in een soap acteert,
moet zich dan ook tussendoor
goed kunnen ontspannen. Voor
deel is wel dat je went aan dat
ene karakter dat je speelt. Dat
maakt het weer wat makkelij
ker."
Op zwart
Allen en McConnell herinneren
zich beiden hoe het er vroeger
bij soaps aan toe ging. „Alles
was live. Nu gaat het zonder
uitzondering op tape."
Allen: „Ik weet nog goed dat het
scherm gewoon een keertje op
'zwart' ging toen een acteur tij
dens zo'n live-uitzending zijn
tekst kwijt was. Ook commer-
FILMS
GOES
-Grand Theater
14 en 20 u. Naked gun 33 1/3.
HULST
- De Koning van Engeland
14 u. De Aristokatten.
20 u. The Getaway.
20 u. Intersection.
20 u. Ace ventura: pet detective.
20 u. Police academy: mission to
Moscow.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. De Noorderlingen.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14 en 20 u. My father the hero.
- Alhambra 2
14 u. De Aristokatten.
20 u. Intersection.
- Alhambra 3
14 en 20 u. Police academy.
- Alhambra 4
14 en 20 u. Naked gun 33 1/3.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Rapa Nui.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Philadelphia.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Hudsucker proxy.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Beverly Hill billies.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Ace ventura: pet detective.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
ArictDcatc
Zaal 8 - 14.30, 17 u. Thumbelina.
20 u. Schindler's list.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Blink.
Zaal 10 - 14.30, 17, 22.30 u. On
deadly ground.
20.00 u. Man trouble.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Monolith.
Zaal 12 - 14.30, 17 u. Free Willy.
20 en 22.30 u. In the name of the
father.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
My girl 2.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Police academy 7.
cials gingen in die dagen direct
de lucht in."
Santa Barbara - begonnen bij
de Avro en Veronica - tegen
woordig op weekdagen te zien
bij RTL4, is aan veel landen
doorverkocht. Van India tot Is
raël. Toch heeft dat niet kunnen
voorkomen dat de serie in Ame
rika inmiddels is gestopt. In te
genstelling tot bijvoorbeeld Bay-
watch, dat door het buitenlandse
succes juist weer in produktie
werd genomen. Ook The Bold en
the Beautiful is buiten Amerika
populairder dan in het eigen
land. „De buitenlandse markt
wordt steeds belangrijker", be
seffen Jed Allen en Judith Mc
Connell.
Iedere werkdag, RTL4,15.40 uur
'The Power of Dreams' heet dl
driedelige documentaireserie op
Discovery Channel over de onbe
wuste mechanismen van deal-
tijd actieve geest. Het verschijn
sel dromen wordt op allerlei ma
nieren onder de loupe genomen,
onder meer het elektro-chemi-
sche mechanisme dat het droom-
proces in werking zet.
Ook wordt het fenomeen histo
risch afgezet tegen verschillende
culturen. Zo werd ooit gedacht
dat dromen boodschappen van
de goden waren, anderen hielden'
het op randverschijnselen der
hersenen.
De eerste aflevering 'The Search
for Meaning', beziet de ideeën
die de afgelopen 3000 jaar op
geld deden. Deel twee 'The Crea
tive Spark' geeft aan hoe dro
men mensen hebben geholpen
om beslissingen te nemen, sym
fonieën en boeken te schrijven.
Het slotdeel 'Sacred Sleep' is
gereserveerd voor deskundigen
op het gebied van vergelijkende
godsdienstwetenschappen.
Discovery Channel, 22.00 uur
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Intersection.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Jersey girls.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The pelican brief.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u,
Naked gun 3.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
My father the hero.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Aristocats.
Zaal 21 - 14.30, 17 u. Thumbeli
na.
20 en 22.30 u. Shadowlands.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Dream lover.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ace
ventura.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly
Hillbillies.
14.30, 17, 20 u. Jersey girls.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Rapa Nui.
17, 20 en 22.30 u. My father the
hero.
22.30 u. Man trouble.
14.30 u. Thumbelina.
14.30 u. My girl 2.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed
dings and a funeral.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Poll»
academy 7.
14.30 en 17 u. The Aristocats.
20 en 22.30 u. Dream lover.
14.30,17, 20 en 22.30 u. Naked gun
33 1/3.
20 u. Shadowlands.
20 en 22.30 u. Blink.
22.30 u. In the name of the father.
20 u. Schindler's list.
14.30 u. Free Willy.
KNOKKE
- Beverly sereens
15, 20 en 22.30 u. Four wedding5
and a funeral.
15, 20 en 22.30 u. Ace ventura.
15, 20 en 22.30 u. Beverly
billies.
15 u. De Aristokatten.
20 u. Thumbelina.
22.30 u. Dream lover.
RADIO 1
Elk heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
13.30,16.30, 17.30, 18.30 en 06.30
Nieuws. VARA: 7.07 Woensdagedi
tie. (NOS: 7.34 en 8.34 WK Voetbal
journaal) VPRO: 10.05 NL Buiten
land reportage. 11.05 Michelangelo.
AVRO. 12.07 Radiojournaal. NOS:
14.05 Radio Tour de France 1994.
NCRV: 17.07 Hier en Nu. 19.04 Hier
en Nu/Praatradio. 20.04 Hier en Nu/
Zomerbijlage. NOS: 22.04 WK Voet
bal '94. 23.07 Met het oog op mor
gen. HO: 0.04 Voor wie niet slapen
kan. 1.02 Zingen in de nacht. 2.02
Mag ik even? 3.02 Van Nederlandse
bodem. 4.02 EO's Country-uur.
5.02-7.00 Wakker op weg
RADIO 2
Elk heel uur Nieuws. V00:7.04 Ook
goeiemorgen. 9.04 Muziek terwijl u
werkt. 12.04 Het hart van twee.
14.04 Nederland muziekland. AVRO:
17.04 Fileradio.EO: 18.04 Alle men
sen. 19.04 Country trail. 20.04 Ne
derland zingt Samen zingen in.
20.30 Nederland zingt: Licht op jon
gerenkoren. 21.04 Uit de platenkof-
fer van. 22.04 Praise op woensdag.
23.04-24.00 Take it easy
RADIO 3
Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.04
Breaktast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen. VARA: 12.04 Denk aan Henk.
14.04 Carola. AKN: 15.04 The magie
friends. V00: 17.04 Rinkeldekinkel.
NOS: 18.04 De Avondspits. EO: 19.04
Spoor 7. NCRV: 20.04 Paperclip ma
gazine. VPRO: 21.04 Villa 65. TROS:
0.04 Nachtwacht. NOS: 2.02 Papa is
wakker. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM
RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. NCRV: 7.02 Preludium. 8.04
Musica sacra. 9.00 Muziek voor
miljoenen. 11.00 Ochtendconcert. I.
Gabriel Trio; II. 12.15 Les saisons,
Glazoenov. 13.04 Stemmen op va
kantie. EO: 14.00 Het middagcon
cert. 16.00 De Nederlanden. AVRO:
17.00 Jacco's keus. AVRO: 18.04
Kleine zaal. 19.00 Opera magazine.
20.02 Avondconcert. Residentie
Ork. 22.30 Thema. 23.00 Jazzspec-
trum. NCRV: 0.00-1.00 Vier na mid
dernacht
RADIO 5
Elk heel uur tot 18.00 en 23.00
Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelin
genrubriek met uitgebreid weerbe
richt en scheepvaartberichten. 7.05
NOS Sportief. 7.30 Vroeg op 5. 8.55
Waterstanden. EO: 9.02 Het ge
sprek. KRO: 10.02 Dingen die ge
beuren 13.10 Glas in lood. 14.02
Montaigne. RVU: 16.02 De schatka
mer. NOS: 17.10 Radio UIT. KRO/
RKK: 18.02 Op verhaal komen. EO:
19 00 Waar waren we ook alweer?
NOS: 19.15 Nieuws en actualiteiten
in het Turks. 19.50 Nieuws en actu
aliteiten in het Marokkaans en Ber
bers. 20.40 Nieuws en actualiteiten
in het Chinees. TELEAC: 21.00 Cultu
rele antropologie. 21.30 Incontinen
tie. 22.00 TeleScoop. 23.07-23.58
Met het oog op morgen
OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: Zie Radio 1. - 7.05
Brabants nieuws, actualiteiten en
de krant in Brabant. 7.55 Weerman
Johan Verschuuren. 8.08 Brabants
nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra
le. 8.32 Brabants nieuws, actualitei
ten met Tourjournaal en weerman.
9.03 Brabants nieuws. 9.07 Muziek-
kiosk. 10.03 Brabants nieuws. 10.07
Draai-bank. 11.03 Brabants nieuws.
11.07 Van harte. 12.06 Brabants
nieuws en actualiteiten. 12.55 Be
richt voor boer en tuinder. 13.08
Brabants nieuws. 13.11 Radio
Nieuws Centrale met internationaal
en nationaal nieuws. 13.32 Bra
bants nieuws. 13.34 Muziek, Bra
bantse produkties 14.03 Radio Tour
met na ieder ANP-nieuws: Bra
bants nieuws. 17.05 Brabants
nieuws en actualiteiten met Tour-
journaal. 17.50 Provinciale agenda.
17.55-18.00 Nieuwsoverzicht
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: Zie Radio 1. - 7.05
Nieuws en actualiteiten, met om
7.15 het weer in de provincie. 7.35
de dag van 7.40 overzicht och
tendbladen. 7.45 agendatip en
agenda. 7.50 regionaal nieuwsover
zicht. 8.08 Radio Nieuws Centrale.
8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten,
met om 8.45 Gedane zaken. 12.05
Nieuws en actualiteiten, met om
12.15 het weer in de provincie.
12.32 regionaal nieuwsoverzicht.
12.35 Zeeuwse streken. 12.55 De
agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws
Centrale. 16.03 Het kanaal door
Zeeland. 17.05 Nieuws en actuali
teiten, met om 17.15 het weer in de
provincie. 17.32 regionaal nieuws
overzicht. 17.35 Eutebeute.
17.55-18.00 De agenda
uij, Hsu Sirenj, je hebt hier ni
StnwTe er met mee, Uiskci Uij
L nebben het recht niet l
I