DE STEM
'Het gaat niet om schoonheid'
North Sea Jazz herontdekt het onverwachte U|T GIDS
doe het
John Baldessari, hoofdpersoon van Breda Fotografica 1994:
4 Nederlands zal sneller!
sterven dan dialecten'
SUSKE W
HAMBONE
DE STEM
Ad Dams over enquête streektalen:
Verfrissende doorbraak in de jaarlijkse sleur van grote namen
Van onze verslaggever Hans Rooseboom
Breda - „Ik noem mezelf een workaholic. Een calvinist
die altijd moet werken. Ik heb bijvoorbeeld vijf dagen
na mijn bezoek aan Breda een afspraak in Ierland. Het
liefst ga ik die dagen terug naar Amerika, om te
werken. Een-vriend van me zei: neem die paar dagen
vakantie. Bij dat woord alleen al raak ik in paniek".
Voor de Bredase tentoonstelling
van de Amerikaanse kunstenaar
John Baldessari is werk bijeen
gegaard uit Los Angeles, New
York, Zurich, Bolzano en Ma
drid.
John Baldessari (62) is de voor
naamste attractie tijdens de ko
mende manifestatie Breda Foto-
grafica. Meer dan 35 kunste
naars uit Los Angeles geven dit
jaar inhoud aan dit festival van
hedendaagse, mediakunst. Een
groot deel van die kunstenaars
is ooit leerling geweest van Bal
dessari aan het California Insti
tute of the Arts.
„Eerst wilde ik helemaal niet
naar Breda komen", aldus John
Baldessari. Deze week is hij in
De Beyerd bezig met het inrich
ten van zijn tentoonstelling, die
de gehele Beyerd zal beslaan.
Zijn 'leerlingen' worden met z'n
allen ondergebracht in de
Kloosterkazerne.
Obsessie
„Ik wil namelijk niet be
schouwd worden als fotograaf.
De naam Breda Fotografica is
misleidend. Later begreep ik
dat het een festival is van kunst
die door fotografie, video, film
en andere media tot stand
wordt gebracht. Ik ben toch
naar Breda gekomen, omdat ik
nog altijd de obsessie heb om te
bewijzen dat fotografie kunst, is.
Zeker in Amerika is die strijd
nog altijd niet gewonnen. In
musea zie je nog altijd de prio
riteit van de schilderkunst. Fo
tografie is iets voor een achter
zaaltje".
Aan John Baldessari kleeft een
hardnekkig image. Hij zou, in
de jaren '60, de conceptuele
kunst hebben uitgevonden, in
ieder geval in Los Angeles. „Dat
is natuurlijk niet waar", zegt
Baldessari resoluut. „Ik ben
niet de uitvinder van de concep
tuele kunst. Wel was ik de eer
ste in de Verenigde Staten die
er les in gaf. Ik gaf mijn studen
ten de laatste informatie door,
die ik opdeed in Europa en aan
de Amerikaanse oostkust. Dat
was alles. Ik was geen leraar
met een charismatische uitstra
ling, zoals een Joseph Beuys.
Les geven deed ik voornamelijk
door een voorbeeld te zijn, en
door eerder van nieuwe dingen
op de hoogte te zijn dan ande
ren. Verder was het gewoon een
broodwinning, geen roeping".
Boeken
In 1932 werd John Baldessari in
San Diego geboren, als zoon
van Italiaanse immigranten.
„We woonden helemaal in het
zuiden van Californië, aan de
grens met Mexico. Het was in
de crisistijd. Ik voelde me daar
zeer geïsoleerd. Er was hele
maal geen cultuur. Kunst leerde
ik uitsluitend kennen uit boe
ken. Ik denk dat dat belangrijk
is voor het feit dat ik een con
ceptueel kunstenaar ben gewor
den. Altijd zat ik met mijn neus
in de boeken. Mijn moeder
vroeg dan: wat ben je aan het
doen. Ik zei: aan het lezen. O,
zei ze, ik dacht je aan het werk
was".
Kunstenaar worden lag in de
'calvinistische' sfeer waarin
Baldessari opgroeide niet voor
de hand. „Jezelf in dienst stel
len van mensen, dat lag voor de
hand. Ik wilde sociaal werker
worden. Maar steeds duidelijker
bleek dat tekenen en schilderen
datgene was wat ik het beste
kon. Toen ik de 30 al was ge
passeerd raakte ik in een crisis.
Ik wilde kunstenaar worden,
maar kunst is niet nuttig voor
de wereld! Dat soort twijfels
ben ik nooit kwijtgeraakt, ik zit
er nog altijd mee. Dan denk ik:
had ik maar een beroep geleerd.
Maar op andere momenten denk
ik: ik ben een genie".
Nut
Overigens is John Baldessari er
ooit mee geconfronteerd dat
kunst wel degelijk 'nut' heeft.
„Ik gaf in de jaren '60 les aan
jeugdige criminelen, die opge
sloten zaten in een werkkamp.
Ik was daar aangenomen van
wege mijn lichaamslengte, maar
daar kwam ik later pas achter.
Die jongens werden erg aange
sproken door wat ik ze leerde.
Op een gegeven moment kwa
men ze vragen of het leslokaal 's
avonds open kon blijven. Dan
konden ze doorwerken. Toen
dacht ik: misschien heb ik zelf
de kunst niet nodig, maar deze
jongens hebben het echt nodig.
Voor deze criminele jongeren
was creativiteit een echte uit
laatklep".
Aanvankelijk was Baldessari
John Baldessari in De Beyerd: „Ik heb nog altijd de obsessie om te bewijzen dat fotografie
kunst is" FOTOCORVIVEEN
schilder. „Maar ik werd het
schilderen beu. Mijn laatste
schilderijen hadden al niets
meer met verf op doek te ma
ken. Het waren grillige vormen
die op de vloer van het museum
lagen. Makkelijk was het niet.
In Amerika is men veel langer
blijven denken dat kunst 'schil
derkunst' en 'beeldhouwkunst'
betekende. Mijn werk werd dan
ook eerst in Europa geaccep
teerd. Ik had mij lang geïsoleerd
gevoeld, maar nu ontmoette ik
mensen die met hetzelfde bezig
waren als ik".
Politiek geëngageerd is Baldes
sari nooit geweest. „Ook niet in
de jaren '60, hoewel dat een
prachtige tijd was. Natuurlijk
hoop ik wel dat mijn werk in
vloed heeft. Ik wil dat mensen
mijn werk zien en dan zeggen:
ik wist niet dat dat mogelijk
was. De mensen moeten er een
klein beetje door veranderen".
Beelden
„Waar het mij om gaat zijn
archetypische beelden. Het gaat
mij niet om schoonheid. Ik ge
bruik beelden als het ware als
woorden. Momenteel ben ik ge
fascineerd door hotellampen.
Dat zijn stompzinnige voorwer
pen, maar ze hebben een para
doxaal karakter. Het gaat wel
om licht, en dat is een constante
in mijn werk. Het is bedoeling
dat daarover binnenkort het
boek Lamp verschijnt. Wat dat
betreft heb ik een aardige her
innering. Ik was in Texas, in het
centrum dat de kunstenaar Do
nald Judd daar had ingericht.
Je had daar een hotel, een win
kel, een restaurant en dat was
het. Daar zie ik Rudi Fuchs
rondlopen, met een leeslamp. Ik
vraag: wat moet je daarmee. Hij
antwoordt: dan kan ik 's avonds
op mijn kamer lezen. Dat trof
mij. Die sophisticated man,
midden in Texas,' met een lamp
om te kunnen lezen. Zoiets sla
ik op".
(Rudi Fuchs, overigens, is nu
directeur van het Stedelijk Mu
seum in Amsterdam, het mu
seum waar John Baldessari in
de jaren '70 al eens een grote
solo-tentoonstelling had)
De Beyerd in Breda laat Baldes-
sari's werk uit de jaren '80 en
'90 zien. „Het is geen retrospec
tief of iets dergelijks. Mijn hui
dige werk is groter dan vroeger.
Monolitischer, dat wil zeggen:
de compositie is gesloten. Vroe
ger maakte ik meer grote series,
nu breng ik meer architectuur
aan in één werk. Het is minder
verstandelijk, emotioneler en
kleurrijker".
De komende tentoonstelling
laat niet alles zien wat Baldes
sari had willen tonen. „Som
mige eigenaren weigeren het
werk uit te lenen. Er zou eigen
lijk een bepaling moeten be
staan die kopers van kunstwer
ken verplicht de werken uit te
lenen als het moet. Ik kan in
Breda dus niet alles laten zien.
Maar uiteindelijk exposeer ik
natuurlijk liever wel dan niet.
Bovendien, de volmaakte ten
toonstelling bestaat niet. Alleen
in je hoofd.
Vanaf 17 juli is Breda Fotografica
'Los Angeles Mind Quakes' voor
het publiek geopend, in De Beyerd
en de (voormalige) Kloosterkazer
ne te Breda.
MAANDAG 11 JULI 1994
Van onze verslaggever
Waalre - Honderd jaar geleden hield het Aardrijkskur.tl
Genootschap een groot eenmalig dialectonderzoek onder]
Nederlandse bevolking. Om na te gaan wat er sindsdien J
veranderd.
Zijn er woorden verdwenen,
worden ze anders uitgesproken,
worden ze voor andere begrip
pen gebruikt?. De Stichting Ne
derlandse Dialecten, met als
Brabantse contactman drs. Ad
Dams (42), houdt zich daarmee
Toen Ad Dams en zijn vrouw
kinderen kregen - of keinder
zoals zij zelf zeggen - stonden zij
voor een dilemma: opvoeden in
het Nederlands of op z'n Wolde-
rens (Waalres).
Ze kozen voor het eerste, omdat
dialecten toch steeds meer in het
gedrang komen. Maar ergens be
treurt Dams zijn keuze. „Dat ik
zelf 'tweetalig' ben, zie ik alleen
maar als een voordeel. Ik hoef
me nooit af te vr'gen of een
woord vrouwelijk of mannelijk
is. Even vertalen in het dialect
"en ik weet het."
Want alle woorden waar in het
plat-Brabants unne of ne kan
worden voorgezet zijn manne
lijk: unne mens, ne kikker, unne
ram. Zelfstandige naamwoorden
met het lidwoord un zijn vrou
welijk: un vrouw, un regering,
un bloem.
Hetzelfde foefje kan worden toe
gepast bij de Duitse naamvallen.
In de tijd dat Dams nog als
leraar Duits voor de klas stond,
liet hij zijn leerlingen een lijst
onbekende woorden met behulp
van het Brabantse dialect op het
geslacht beoordelen. Negentig
procent van de antwoorden was
goed.
De Waalrenaar is bezeten van de
taal die honderd jaar geleden
gemeengoed was op het platte
land in Nederland en België. Een
taal die van streek tot streek
verschilde, zelfs van dorp tot
dorp. „Mijn vader hoefde maar
even naar de mensen te luisteren
om te weten waar ze vandaan
kwamen. Zelf hoorde ik ook heel
snel de verschillen. Mijn moeder
kwam uit Oers (Oerle). Die ge
bruikte heel andere klanken dan
hier in Waalre."
Vreemde taal
Op de lagere school leerde Dams
zijn 'eerste vreemde taal'; Neder
lands. „In de klas moesten we
Nederlands spreken. Als we onze
eigen woorden gebruikten, zoals
hongen en gongen, werden we
door de onderwijzers belachelijk
gemaakt. Dialect was verkeerd,
dat moesten we zo snel mogelijk
proberen te vergeten. Maar zo
gauw we buiten de klas waren,
ging alles weer op z'n
Wolderens."
De interesse voor zijn 'moers'
taal werd aangewakkerd op de
middelbare school in Eindhoven
waar dialectoloog Hein Mandeis
les gaf. Na zijn kandidaats Duits
aan de universiteit in Nijmegen
FILMS
Door Rinus van der Heijden
Den Haag - Vlak na het
startschot voor de voetbal
wedstrijd Nederland-Brazilie
sloegen muzikale landgeno
ten van de Brazilianen in Ne
derland toe. Het concert van
Olodum zette vele bezoekers
van het North Sea Jazz Festi
val op dansersvoeten.
Het 19e North Sea Jazz Festival
heeft niet of nauwelijks te lijden
gehad onder de voetbalhysterie.
De organisatie had zes monito
ren geplaatst op het dak van het
Congresgebouw maar van min
der bezoekers in de gangen en
dertien concertzalen van het Ne
derlands Congresgebouw was
weinig te merken.
Het North Sea Jazz Festival
1994 kenmerkte zich door een
aantal verrassende optredens.
De sleur van alleen maar de
grote namen werd doorbroken.
Of dat de verdienste is van Mojo,
dat het'festival voor het eerst
organiseerde is niet zeker. Maar
wel staat vast dat de kracht
weer school in het onverwachte
en dat geeft hoop voor de toe
komst.
Duidelijk is na de 1994-editie in
elk geval, dat de kruisbestuiving
die de jazz heeft gemaakt met
rap en hiphop een blijvend ka
rakter heeft. Jazz, het stiefkind
van mondiale muziek, heeft zich
ontfermd over de overlevings-
kretologie van de straat en dat
levert interessante resultaten op.
Daarvan getuigden Steve Cole
man's Metrics en Greg Osby
Street Jazz. Beide saxofonisten
hadden rappers in hun groep, die
spannende avonturen aangingen
met de instrumentalisten en hun
politieke boodschap daardoor
zorgvuldig verpakt wisten.
Vingervlug
Voor een verrassend concert
zorgde Free Spirits, waarachter
gitarist John McLaughlin, slag
werker Dennis Chambers en
Hammond-organist Joey DeF-
rancesco schuilgaan. De laatste
plaatst het orgel in een nieuwe
context door de samengebalde
akkoorden te vervangen door
vingervlugge soli als van een
gitarist of saxofonist.
Van alle tegen wil en dank le
vend gehouden big bands van
overleden grootmeesters, floreert
die van Charles Mingus het best,
zo bleek zaterdagavond. Dat was
niet alleen te danken aan de
springlevende muziek, maar ook
en vooral aan de eigentijdse vor
men die de big band er aan
geeft. Dat ging overigens ook op
voor Bobby Watson's Tailorma-
de Big Band, die vrijdagavond
puntige soli tegen majestueus
groepswerk wist af te zetten.
Tenorsaxofonist Joshua Red
man, zoon van de veel bekendere
Dewey, behoort tot de aanstor
mende garde nieuwe talenten.
Op zijn twee cd's is dat nauwe
lijks te horen, maar tijdens het
concert dat Redman met zijn
kwartet in Den Haag gaf, bleek
zijn spitsvondigheid en wend
baarheid. Indrukwekkend was
zijn vrije improvisatie in de
vorm van een solo, waarin gaan
deweg citaten opdoken van A
Night In Tunisia. Deze waren de
Trombonist Jamal Haynes tijdens het optreden van de Mingus Band, zaterdagavond op het North
Sea Jazz Festival foto anp
opmaat voor een vlekkeloze
groepsuitvoering.
Grenzen
Dat de jazzmuziek haar grenzen
nog steeds verlegt, toonde ook
saxofonist Courtney Pine. Was
hij tot voor kort de belangrijkste
vertolker van John Coltrane's
boodschap, nu heeft Pine zijn
heil gezocht in reggae- en Afri
kaanse muziek. Met de composi
tie God Bless Africa toonde de
Engelsman zijn solidariteit met
de bakermat van de jazz.
Zaterdagavond had de organisa
tie een zaal ingeruimd voor mu
sici van de Knitting Factory, het
Newyorkse collectief van avant-
gardemuzikanten. Vrije improvi
saties en muzikale grapjes ken
merkten hun muziek. De meeste
punten scoorde het Billy Tipton
Memorial Saxophone Quartet:
vier vrouwelijke saxofonisten
die met de hulp van een slagwer
ker een prachtig eerbetoon
brachten aan componisten als
Sun Ra en Wayne Horvitz.
Gitarist Terje Rypdal is vooral
bekend van zijn esoterische, op
New Age-muziek lijkende
klanktapijten. Die periode is hij
grotendeels voorbij, want met
een parmantig voortmarcheren-
de ritmesectie brulde hij af en
toe als een ware snarenleeuw.
Slecht
Ronduit slecht was de Lucky
Peterson Blues Band. Deze nieu
we ontdekking harkte slechts
platgetreden paden opnieuw
aan. En daarmee trapte de band
in de val die open staat voor
praktisch alle nieuwkomers op
bluesgebied.
Nee, dan veteraan Albert Man-
gelsdorff. De Duitse trombonist
trad voor de gelegenheid aan
met het Percussion Orchestra,
gevormd door een Zwitser op
steeldrum en een Senegalees en
een Ghanees op Afrikaanse
trommels. Het viertal wist de
muziek van de gehele wereld te
ontsluiten en dat was een presta
tie van de bovenste orde.
Het North Sea Jazz Festival
poogt elk jaar nieuwe namen te
lanceren. Voornoemde Lucky
Peterson was er een van,
Me'Shell NdegeOcello een ande
re. NdegeOceÜo is Swahili voor
'vrij als een vogel', maar daar
was tijdens het concert van de
Amerkaanse zangeres, tekst
schrijfster en multi-instrumen-
taliste niets van te bespeuren.
Haar uitvoering van voorname
lijk funk en rock is al door
talloze anderen gedaan en daar
mee treedt zij helaas in de ondie
pe voetsporen van die andere
'ontdekking', Lucky Peterson.
ging Dams dialectkunde studJ
ren. Hij maakte uiteindelijk v]
zijn hobby zijn beroep. De Wai
renaar is mede-auteur van tv>|
boekjes over streektall
{Kroesels op de bozzem en Vt]
de A tot de AA) en verzot]
wekelijks een dialectenrubrij
voor Omroep Brabant.
Dams werkt ook mee aan i
totstandkoming van een Br,]
bants dialectenwoordenboek, i
1959 werd daartoe al het initij
tief genomen, maar het verzat
len van woorden, gezegden t
spreekwoorden vergt meer til
dan vooraf was voorzien,
moet achter de mensen a;
zegt Dams, „en dat is niet altil
even gemakkelijk. We werkif
met lokale medewerkers,
mensen opzoeken, vragenlijst]
laten invullen. Dat is niet
meest directe manier, want J
vraag blijft steeds: hoe schrijf jl
het op? Sommige klanken zijnif
onze moderne spelling niet ten]
te vinden."
Kunsttaaltje
Tegenwoordig zijn volgens Dat
steeds minder mensen thuis in J
taal van hun streek. Toen hij
de lagere school zat, waren j
maar twee klasgenoten die géi
dialect spraken. Het kroost v]
import-Waalrenaren. Bij
kinderen in de groep zijn er nol
maar twee voor wie een varkl
unne kuus is en een konijn]
kn'en.
Toch bespeurt Dams steeds msj
acceptatie van de streektale!
Zelfs op radio en televisie. I
wordt niet meer geginnegapt]
een Groninger die lettergrepj
inslikt of een Limburger met]
Duitse tongval. „Zolang het n
om publieke figuren gaat m]
dat kunnen", vindt Dams. ,S
nieuwslezer kan het niet maks
om dialect te spreken, ma
doorgaans worden mensen veé|
spraakzamer als ze niet ge'
ceerd hoeven te praten. Als n
moeder Nederlands moest prata|
was dat voor haar hetzelfde a'
Engels. Een vreemde taal, wa]
ze niet mee uit de weg kon."
Voor de Waalrenaar staat het al
een paal boven water dat dialeci
ten langer zullen standhoud]
dan het Nederlands, dat hij f
'kunsttaaltje' noemt, omdat h]
van oorsprong nergens werd f
sproken.
„De minister heeft nu al voorga
steld om van Engels de voert
te maken op de universiteit]
Zo gauw dat gebeurt, zullend
middelbare- en de lagere schol]
snel volgen. Op die manieri
het Nederlands langzaam ma]
zeker verdwijnen. Het dialects
minder-snel verloren gaan. D]
is toch de taal van het volk.
het voetbalveld en aan de 1
hoor je nauwelijks anders.'
FILMS
GOES
-Grand Theater
20 u. Naked gun 33 1/3.
HULST
- De Koning van Engeland
14 u. De Aristokatten.
20 u. The Getaway.
20 u. Intersection.
20 u. Ace ventura: pet detective.
20 u. Police academy: mission to
Moscow.
20 u. Blink.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. Kafka
VLISSINGEN
- Alhamhra 1
20 u. My father the hero.
- Alhamhra 2
20 u. Intersection.
- Alhamhra 3
20 u. Police academy.
- Alhamhra 4
20 u. Naked gun 33 1/3.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Rapa Nui.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Philadelphia.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Hudsucker proxy.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Beverly Hill billies.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Ace ventura: pet detective.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Aristocats.
Zaal 8 - 14.30, 17 u. Thumbelina.
20 u. Schindler's list.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Blink.
Zaal 10 - 14.30, 17, 22.30 u. On
deadly ground.
20.00 u. Man trouble.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Monolith.
Zaal 12 - 14.30, 17 u. Free Willy.
20 en 22.30 u. In the name of the
father.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
My girl 2.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Police academy 7.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30«|
Intersection.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30i|
Jersey girls.
Zaal 17 14.30, 17, 20 en 22.301|
The pelican brief.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30]
Naked gun 3.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30]
My father the hero.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30]
Aristocats. ,L
Zaal 21 - 14.30, 17 u. Thumbel]
na.
20 en 22.30 u. Shadowlands.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.31
Dream lover.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u.
ventura.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Bevertl
Hillbillies.
14.30, 17, 20 u. Jersey girls.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Rapa Nui-1
17, 20 en 22.30 u. My father t
hero.
22.30 u. Man trouble.
14.30 u. Thumbelina.
14.30 u. My girl 2.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 We4|
dings and a funeral. I
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Poh«|
academy 7.
14.30 en 17 u. The Aristocats.
20 en 22.30 u. Dream lover.
14.30,17, 20 en 22.30 u. Naked gu»|
33 1/3.
20 u. Shadowlands.
20 en 22.30 u. Blink.
22.30 u. In the name of the father.
20 u. Schindler's list.
14.30 u. Free Willy.
KNOKKE
- Beverly screens
15, 20 en 22.30 u. Four weddi
and a funeral.
15, 20 en 22.30 u. Ace ventura.
15, 20 en 22.30 u. Beverly
billies.
15 u. De Aristokatten.
20 u. Thumbelina.
22.30 u. Pream lover.
radio i
Fik heel uur en om 7.30, 8.30,12.30,
1330 16,30, 17.30, 18.30 en 6.30
Nieuws. NCRV: 7.07 Hier en nu.
(8 45 en 11.45 Kerkelijke actualitei
ten/NOS: 7.34 en 8.34 WK Voetbal
journaal) EO: 12.07 Tijdsein. NOS:
14 05 Radio Tour de France 1994.
VOO' 17.07 Nieuwsradio. EO: 19.04
Tijdsein. NOS: 22.04 WK Voetbal
'94. 23.07 Met het oog op morgen.
KRO: 0.04 Damokles. 1.02-7.00 Nie
mandsland
radio 2
Elk heel uur nieuws. TROS: 7.04 De
havermoutshow. 9.04 Gouden uren.
1204 Het hart van twee. 14.04 Radio
2 'matinee. AVRO: 17.04 Fileradio.
EO: 18.04 Alle mensen. NCRV: 19.04
Witte rozen. 20.04-24.00 Tussen
achten middernacht
radio 3
Elk heel uur nieuws. AKN: 6.04
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen VARA: 12.04 Denk aan Henk.
14 04 Carola. AKN: 15.04 The magie
friends. V00: 17.04 Rinkeldekinkel.
NOS' 18.04 De Avondspits. EO: 19.04
Spoor 7. AVRO: 20.04 Forza. VPRO:
2104 Villa 65. TROS: 0.04 Nacht
wacht. NOS: 2.02 Papa is wakker.
AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM
radio 4
Om 7 00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. KRO: 7.02 Aubade. 9.00
Muziek veor miljoenen. 11.00 Och
tendconcert. I. Endellion Strijk
kwartet; B. Symphony Orch. 13.04
Faust in muziek. VPRO: 14.00 Mid
dagconcert. Muziek aan het hof.
1600 De Nederlanden. Studium
Chorale. 17.00 De koffer. 18.04 De
wandelende tak. Maak uw eigen
Tak. 19.00 De grote oversteek. 20.02
Nieuwe maandag. NOS: 0.00-1.00
Vier na middernacht
radio 5
Eik heel uur t/m 18.00 en 23.00
Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelin
genrubriek met uitgebreid weerbe
richt en scheepvaartberichten. 7.05
Sportief. 7.30 Vroeg op 5. 8.55 Wa
terstanden. AVRO: 9.02 In gesprek.
9.55 Vrijzinnig vizier. VARA: 10.02
Tony van Verre ontmoette Jan
Schaefer. 11.02 Punch. HV: 13.10 De
documentaire. 14.03 Boven het dal.
14.30 De verbeelding. VARA: 15.02
Ophef en vertier. NOS: 17.10 Radio
UIT. RVD: 17.45 Postbus 51 op 5.
OHM: 18.02 Siddhadorp. EO: 19.00
Waar waren we ook alweer? NOS: L
19.15 Nieuws in het Turks. 19.50
Nieuws in het Marokkaans en Ber
bers. 20.40 Nieuws in het Chinees.
EO: 21.00 Kayen rasja (Er is hoopl.l
21.15 lyi haherler (Goed nieuws).!
21.30 Sin ke yat kai yam (Goedl
nieuws op maandag). V00 22.001
Hef zwarte gat. 23.07-23.58 Met het£
oog op morgen
omroep brabant
ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05 Bra
bants nieuws, sport en de krant in,
Brabant. 7.55 Weerman Johan Ver-
schuuren. 8.08 Brabants nieuws
8.11 Radio Nieuws Centrale. 8.32
Brabants nieuws, sport met Tour
journaal en weerman. 9.03 Bra
bants nieuws. 9.07 Muziekkiosk.
10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draai
bank. 11.03 Brabants nieuws. 11.01
Van harte. 12.05 Brabants nieuws;
12.50 Bericht voor boer en tuinderf
13.08 Brabants nieuws. 13.11 Radia
Nieuws Centrale. 13.32 Brabant
nieuws. 13.34 Muziek, Brabants!
produkties. 14.03 Radio 1 met Radii',
Tour en ieder uur na ANP-nieuwa
Brabants nieuws. 17.05 Brabant]
nieuws en Tourjournaal. 17.50 Pro
vinciale agenda 17.55-18.0f
Nieuwsoverzicht
omroep zeeland
ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.0l
Nieuws en actualiteiten met oi
7.15 het weer in de provincie. 7.2[
Weekend-overzicht sport. 7.32 r]
gionaal nieuwsoverzicht. 7.35
dag van... 7.45 agendatip en age]
da. 7.50 regionaal nieuwsoverzich
8.08 Radio Nieuwscentra!,
8.35-9.00 Nieuws en actualiteite|
met om 8.45 De wekelijkse colurr
Bob en Co. 12.05 Nieuws en actu^
liteiten met om 12.15 het weer in d
provincie. 12.32 Regionaal nieuw!
overzicht. 12.34 Wegwies. 12.43 ij
portage, vraaggesprek. 12.55
agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuvfl
Centrale. 16.03 Sportmeneer. 17.]
Nieuws en actuaiiteiten met
17.15 het weer in de provincie
17.32 regionaal nieuwsoverzic]
17.35-18.00 De Zeeuwse tijdmac]
ne met om 17.55 De agenda
OMDAT
IK HET