DE STEM 'Het gaat niet om schoonheid' North Sea Jazz herontdekt het onverwachte U|T GIDS doe het John Baldessari, hoofdpersoon van Breda Fotografica 1994: 4 Nederlands zal sneller! sterven dan dialecten' SUSKE W HAMBONE DE STEM Ad Dams over enquête streektalen: Verfrissende doorbraak in de jaarlijkse sleur van grote namen Van onze verslaggever Hans Rooseboom Breda - „Ik noem mezelf een workaholic. Een calvinist die altijd moet werken. Ik heb bijvoorbeeld vijf dagen na mijn bezoek aan Breda een afspraak in Ierland. Het liefst ga ik die dagen terug naar Amerika, om te werken. Een-vriend van me zei: neem die paar dagen vakantie. Bij dat woord alleen al raak ik in paniek". Voor de Bredase tentoonstelling van de Amerikaanse kunstenaar John Baldessari is werk bijeen gegaard uit Los Angeles, New York, Zurich, Bolzano en Ma drid. John Baldessari (62) is de voor naamste attractie tijdens de ko mende manifestatie Breda Foto- grafica. Meer dan 35 kunste naars uit Los Angeles geven dit jaar inhoud aan dit festival van hedendaagse, mediakunst. Een groot deel van die kunstenaars is ooit leerling geweest van Bal dessari aan het California Insti tute of the Arts. „Eerst wilde ik helemaal niet naar Breda komen", aldus John Baldessari. Deze week is hij in De Beyerd bezig met het inrich ten van zijn tentoonstelling, die de gehele Beyerd zal beslaan. Zijn 'leerlingen' worden met z'n allen ondergebracht in de Kloosterkazerne. Obsessie „Ik wil namelijk niet be schouwd worden als fotograaf. De naam Breda Fotografica is misleidend. Later begreep ik dat het een festival is van kunst die door fotografie, video, film en andere media tot stand wordt gebracht. Ik ben toch naar Breda gekomen, omdat ik nog altijd de obsessie heb om te bewijzen dat fotografie kunst, is. Zeker in Amerika is die strijd nog altijd niet gewonnen. In musea zie je nog altijd de prio riteit van de schilderkunst. Fo tografie is iets voor een achter zaaltje". Aan John Baldessari kleeft een hardnekkig image. Hij zou, in de jaren '60, de conceptuele kunst hebben uitgevonden, in ieder geval in Los Angeles. „Dat is natuurlijk niet waar", zegt Baldessari resoluut. „Ik ben niet de uitvinder van de concep tuele kunst. Wel was ik de eer ste in de Verenigde Staten die er les in gaf. Ik gaf mijn studen ten de laatste informatie door, die ik opdeed in Europa en aan de Amerikaanse oostkust. Dat was alles. Ik was geen leraar met een charismatische uitstra ling, zoals een Joseph Beuys. Les geven deed ik voornamelijk door een voorbeeld te zijn, en door eerder van nieuwe dingen op de hoogte te zijn dan ande ren. Verder was het gewoon een broodwinning, geen roeping". Boeken In 1932 werd John Baldessari in San Diego geboren, als zoon van Italiaanse immigranten. „We woonden helemaal in het zuiden van Californië, aan de grens met Mexico. Het was in de crisistijd. Ik voelde me daar zeer geïsoleerd. Er was hele maal geen cultuur. Kunst leerde ik uitsluitend kennen uit boe ken. Ik denk dat dat belangrijk is voor het feit dat ik een con ceptueel kunstenaar ben gewor den. Altijd zat ik met mijn neus in de boeken. Mijn moeder vroeg dan: wat ben je aan het doen. Ik zei: aan het lezen. O, zei ze, ik dacht je aan het werk was". Kunstenaar worden lag in de 'calvinistische' sfeer waarin Baldessari opgroeide niet voor de hand. „Jezelf in dienst stel len van mensen, dat lag voor de hand. Ik wilde sociaal werker worden. Maar steeds duidelijker bleek dat tekenen en schilderen datgene was wat ik het beste kon. Toen ik de 30 al was ge passeerd raakte ik in een crisis. Ik wilde kunstenaar worden, maar kunst is niet nuttig voor de wereld! Dat soort twijfels ben ik nooit kwijtgeraakt, ik zit er nog altijd mee. Dan denk ik: had ik maar een beroep geleerd. Maar op andere momenten denk ik: ik ben een genie". Nut Overigens is John Baldessari er ooit mee geconfronteerd dat kunst wel degelijk 'nut' heeft. „Ik gaf in de jaren '60 les aan jeugdige criminelen, die opge sloten zaten in een werkkamp. Ik was daar aangenomen van wege mijn lichaamslengte, maar daar kwam ik later pas achter. Die jongens werden erg aange sproken door wat ik ze leerde. Op een gegeven moment kwa men ze vragen of het leslokaal 's avonds open kon blijven. Dan konden ze doorwerken. Toen dacht ik: misschien heb ik zelf de kunst niet nodig, maar deze jongens hebben het echt nodig. Voor deze criminele jongeren was creativiteit een echte uit laatklep". Aanvankelijk was Baldessari John Baldessari in De Beyerd: „Ik heb nog altijd de obsessie om te bewijzen dat fotografie kunst is" FOTOCORVIVEEN schilder. „Maar ik werd het schilderen beu. Mijn laatste schilderijen hadden al niets meer met verf op doek te ma ken. Het waren grillige vormen die op de vloer van het museum lagen. Makkelijk was het niet. In Amerika is men veel langer blijven denken dat kunst 'schil derkunst' en 'beeldhouwkunst' betekende. Mijn werk werd dan ook eerst in Europa geaccep teerd. Ik had mij lang geïsoleerd gevoeld, maar nu ontmoette ik mensen die met hetzelfde bezig waren als ik". Politiek geëngageerd is Baldes sari nooit geweest. „Ook niet in de jaren '60, hoewel dat een prachtige tijd was. Natuurlijk hoop ik wel dat mijn werk in vloed heeft. Ik wil dat mensen mijn werk zien en dan zeggen: ik wist niet dat dat mogelijk was. De mensen moeten er een klein beetje door veranderen". Beelden „Waar het mij om gaat zijn archetypische beelden. Het gaat mij niet om schoonheid. Ik ge bruik beelden als het ware als woorden. Momenteel ben ik ge fascineerd door hotellampen. Dat zijn stompzinnige voorwer pen, maar ze hebben een para doxaal karakter. Het gaat wel om licht, en dat is een constante in mijn werk. Het is bedoeling dat daarover binnenkort het boek Lamp verschijnt. Wat dat betreft heb ik een aardige her innering. Ik was in Texas, in het centrum dat de kunstenaar Do nald Judd daar had ingericht. Je had daar een hotel, een win kel, een restaurant en dat was het. Daar zie ik Rudi Fuchs rondlopen, met een leeslamp. Ik vraag: wat moet je daarmee. Hij antwoordt: dan kan ik 's avonds op mijn kamer lezen. Dat trof mij. Die sophisticated man, midden in Texas,' met een lamp om te kunnen lezen. Zoiets sla ik op". (Rudi Fuchs, overigens, is nu directeur van het Stedelijk Mu seum in Amsterdam, het mu seum waar John Baldessari in de jaren '70 al eens een grote solo-tentoonstelling had) De Beyerd in Breda laat Baldes- sari's werk uit de jaren '80 en '90 zien. „Het is geen retrospec tief of iets dergelijks. Mijn hui dige werk is groter dan vroeger. Monolitischer, dat wil zeggen: de compositie is gesloten. Vroe ger maakte ik meer grote series, nu breng ik meer architectuur aan in één werk. Het is minder verstandelijk, emotioneler en kleurrijker". De komende tentoonstelling laat niet alles zien wat Baldes sari had willen tonen. „Som mige eigenaren weigeren het werk uit te lenen. Er zou eigen lijk een bepaling moeten be staan die kopers van kunstwer ken verplicht de werken uit te lenen als het moet. Ik kan in Breda dus niet alles laten zien. Maar uiteindelijk exposeer ik natuurlijk liever wel dan niet. Bovendien, de volmaakte ten toonstelling bestaat niet. Alleen in je hoofd. Vanaf 17 juli is Breda Fotografica 'Los Angeles Mind Quakes' voor het publiek geopend, in De Beyerd en de (voormalige) Kloosterkazer ne te Breda. MAANDAG 11 JULI 1994 Van onze verslaggever Waalre - Honderd jaar geleden hield het Aardrijkskur.tl Genootschap een groot eenmalig dialectonderzoek onder] Nederlandse bevolking. Om na te gaan wat er sindsdien J veranderd. Zijn er woorden verdwenen, worden ze anders uitgesproken, worden ze voor andere begrip pen gebruikt?. De Stichting Ne derlandse Dialecten, met als Brabantse contactman drs. Ad Dams (42), houdt zich daarmee Toen Ad Dams en zijn vrouw kinderen kregen - of keinder zoals zij zelf zeggen - stonden zij voor een dilemma: opvoeden in het Nederlands of op z'n Wolde- rens (Waalres). Ze kozen voor het eerste, omdat dialecten toch steeds meer in het gedrang komen. Maar ergens be treurt Dams zijn keuze. „Dat ik zelf 'tweetalig' ben, zie ik alleen maar als een voordeel. Ik hoef me nooit af te vr'gen of een woord vrouwelijk of mannelijk is. Even vertalen in het dialect "en ik weet het." Want alle woorden waar in het plat-Brabants unne of ne kan worden voorgezet zijn manne lijk: unne mens, ne kikker, unne ram. Zelfstandige naamwoorden met het lidwoord un zijn vrou welijk: un vrouw, un regering, un bloem. Hetzelfde foefje kan worden toe gepast bij de Duitse naamvallen. In de tijd dat Dams nog als leraar Duits voor de klas stond, liet hij zijn leerlingen een lijst onbekende woorden met behulp van het Brabantse dialect op het geslacht beoordelen. Negentig procent van de antwoorden was goed. De Waalrenaar is bezeten van de taal die honderd jaar geleden gemeengoed was op het platte land in Nederland en België. Een taal die van streek tot streek verschilde, zelfs van dorp tot dorp. „Mijn vader hoefde maar even naar de mensen te luisteren om te weten waar ze vandaan kwamen. Zelf hoorde ik ook heel snel de verschillen. Mijn moeder kwam uit Oers (Oerle). Die ge bruikte heel andere klanken dan hier in Waalre." Vreemde taal Op de lagere school leerde Dams zijn 'eerste vreemde taal'; Neder lands. „In de klas moesten we Nederlands spreken. Als we onze eigen woorden gebruikten, zoals hongen en gongen, werden we door de onderwijzers belachelijk gemaakt. Dialect was verkeerd, dat moesten we zo snel mogelijk proberen te vergeten. Maar zo gauw we buiten de klas waren, ging alles weer op z'n Wolderens." De interesse voor zijn 'moers' taal werd aangewakkerd op de middelbare school in Eindhoven waar dialectoloog Hein Mandeis les gaf. Na zijn kandidaats Duits aan de universiteit in Nijmegen FILMS Door Rinus van der Heijden Den Haag - Vlak na het startschot voor de voetbal wedstrijd Nederland-Brazilie sloegen muzikale landgeno ten van de Brazilianen in Ne derland toe. Het concert van Olodum zette vele bezoekers van het North Sea Jazz Festi val op dansersvoeten. Het 19e North Sea Jazz Festival heeft niet of nauwelijks te lijden gehad onder de voetbalhysterie. De organisatie had zes monito ren geplaatst op het dak van het Congresgebouw maar van min der bezoekers in de gangen en dertien concertzalen van het Ne derlands Congresgebouw was weinig te merken. Het North Sea Jazz Festival 1994 kenmerkte zich door een aantal verrassende optredens. De sleur van alleen maar de grote namen werd doorbroken. Of dat de verdienste is van Mojo, dat het'festival voor het eerst organiseerde is niet zeker. Maar wel staat vast dat de kracht weer school in het onverwachte en dat geeft hoop voor de toe komst. Duidelijk is na de 1994-editie in elk geval, dat de kruisbestuiving die de jazz heeft gemaakt met rap en hiphop een blijvend ka rakter heeft. Jazz, het stiefkind van mondiale muziek, heeft zich ontfermd over de overlevings- kretologie van de straat en dat levert interessante resultaten op. Daarvan getuigden Steve Cole man's Metrics en Greg Osby Street Jazz. Beide saxofonisten hadden rappers in hun groep, die spannende avonturen aangingen met de instrumentalisten en hun politieke boodschap daardoor zorgvuldig verpakt wisten. Vingervlug Voor een verrassend concert zorgde Free Spirits, waarachter gitarist John McLaughlin, slag werker Dennis Chambers en Hammond-organist Joey DeF- rancesco schuilgaan. De laatste plaatst het orgel in een nieuwe context door de samengebalde akkoorden te vervangen door vingervlugge soli als van een gitarist of saxofonist. Van alle tegen wil en dank le vend gehouden big bands van overleden grootmeesters, floreert die van Charles Mingus het best, zo bleek zaterdagavond. Dat was niet alleen te danken aan de springlevende muziek, maar ook en vooral aan de eigentijdse vor men die de big band er aan geeft. Dat ging overigens ook op voor Bobby Watson's Tailorma- de Big Band, die vrijdagavond puntige soli tegen majestueus groepswerk wist af te zetten. Tenorsaxofonist Joshua Red man, zoon van de veel bekendere Dewey, behoort tot de aanstor mende garde nieuwe talenten. Op zijn twee cd's is dat nauwe lijks te horen, maar tijdens het concert dat Redman met zijn kwartet in Den Haag gaf, bleek zijn spitsvondigheid en wend baarheid. Indrukwekkend was zijn vrije improvisatie in de vorm van een solo, waarin gaan deweg citaten opdoken van A Night In Tunisia. Deze waren de Trombonist Jamal Haynes tijdens het optreden van de Mingus Band, zaterdagavond op het North Sea Jazz Festival foto anp opmaat voor een vlekkeloze groepsuitvoering. Grenzen Dat de jazzmuziek haar grenzen nog steeds verlegt, toonde ook saxofonist Courtney Pine. Was hij tot voor kort de belangrijkste vertolker van John Coltrane's boodschap, nu heeft Pine zijn heil gezocht in reggae- en Afri kaanse muziek. Met de composi tie God Bless Africa toonde de Engelsman zijn solidariteit met de bakermat van de jazz. Zaterdagavond had de organisa tie een zaal ingeruimd voor mu sici van de Knitting Factory, het Newyorkse collectief van avant- gardemuzikanten. Vrije improvi saties en muzikale grapjes ken merkten hun muziek. De meeste punten scoorde het Billy Tipton Memorial Saxophone Quartet: vier vrouwelijke saxofonisten die met de hulp van een slagwer ker een prachtig eerbetoon brachten aan componisten als Sun Ra en Wayne Horvitz. Gitarist Terje Rypdal is vooral bekend van zijn esoterische, op New Age-muziek lijkende klanktapijten. Die periode is hij grotendeels voorbij, want met een parmantig voortmarcheren- de ritmesectie brulde hij af en toe als een ware snarenleeuw. Slecht Ronduit slecht was de Lucky Peterson Blues Band. Deze nieu we ontdekking harkte slechts platgetreden paden opnieuw aan. En daarmee trapte de band in de val die open staat voor praktisch alle nieuwkomers op bluesgebied. Nee, dan veteraan Albert Man- gelsdorff. De Duitse trombonist trad voor de gelegenheid aan met het Percussion Orchestra, gevormd door een Zwitser op steeldrum en een Senegalees en een Ghanees op Afrikaanse trommels. Het viertal wist de muziek van de gehele wereld te ontsluiten en dat was een presta tie van de bovenste orde. Het North Sea Jazz Festival poogt elk jaar nieuwe namen te lanceren. Voornoemde Lucky Peterson was er een van, Me'Shell NdegeOcello een ande re. NdegeOceÜo is Swahili voor 'vrij als een vogel', maar daar was tijdens het concert van de Amerkaanse zangeres, tekst schrijfster en multi-instrumen- taliste niets van te bespeuren. Haar uitvoering van voorname lijk funk en rock is al door talloze anderen gedaan en daar mee treedt zij helaas in de ondie pe voetsporen van die andere 'ontdekking', Lucky Peterson. ging Dams dialectkunde studJ ren. Hij maakte uiteindelijk v] zijn hobby zijn beroep. De Wai renaar is mede-auteur van tv>| boekjes over streektall {Kroesels op de bozzem en Vt] de A tot de AA) en verzot] wekelijks een dialectenrubrij voor Omroep Brabant. Dams werkt ook mee aan i totstandkoming van een Br,] bants dialectenwoordenboek, i 1959 werd daartoe al het initij tief genomen, maar het verzat len van woorden, gezegden t spreekwoorden vergt meer til dan vooraf was voorzien, moet achter de mensen a; zegt Dams, „en dat is niet altil even gemakkelijk. We werkif met lokale medewerkers, mensen opzoeken, vragenlijst] laten invullen. Dat is niet meest directe manier, want J vraag blijft steeds: hoe schrijf jl het op? Sommige klanken zijnif onze moderne spelling niet ten] te vinden." Kunsttaaltje Tegenwoordig zijn volgens Dat steeds minder mensen thuis in J taal van hun streek. Toen hij de lagere school zat, waren j maar twee klasgenoten die géi dialect spraken. Het kroost v] import-Waalrenaren. Bij kinderen in de groep zijn er nol maar twee voor wie een varkl unne kuus is en een konijn] kn'en. Toch bespeurt Dams steeds msj acceptatie van de streektale! Zelfs op radio en televisie. I wordt niet meer geginnegapt] een Groninger die lettergrepj inslikt of een Limburger met] Duitse tongval. „Zolang het n om publieke figuren gaat m] dat kunnen", vindt Dams. ,S nieuwslezer kan het niet maks om dialect te spreken, ma doorgaans worden mensen veé| spraakzamer als ze niet ge' ceerd hoeven te praten. Als n moeder Nederlands moest prata| was dat voor haar hetzelfde a' Engels. Een vreemde taal, wa] ze niet mee uit de weg kon." Voor de Waalrenaar staat het al een paal boven water dat dialeci ten langer zullen standhoud] dan het Nederlands, dat hij f 'kunsttaaltje' noemt, omdat h] van oorsprong nergens werd f sproken. „De minister heeft nu al voorga steld om van Engels de voert te maken op de universiteit] Zo gauw dat gebeurt, zullend middelbare- en de lagere schol] snel volgen. Op die manieri het Nederlands langzaam ma] zeker verdwijnen. Het dialects minder-snel verloren gaan. D] is toch de taal van het volk. het voetbalveld en aan de 1 hoor je nauwelijks anders.' FILMS GOES -Grand Theater 20 u. Naked gun 33 1/3. HULST - De Koning van Engeland 14 u. De Aristokatten. 20 u. The Getaway. 20 u. Intersection. 20 u. Ace ventura: pet detective. 20 u. Police academy: mission to Moscow. 20 u. Blink. MIDDELBURG - Cinema 20 u. Kafka VLISSINGEN - Alhamhra 1 20 u. My father the hero. - Alhamhra 2 20 u. Intersection. - Alhamhra 3 20 u. Police academy. - Alhamhra 4 20 u. Naked gun 33 1/3. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Rapa Nui. Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Philadelphia. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Hudsucker proxy. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly Hill billies. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ace ventura: pet detective. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Aristocats. Zaal 8 - 14.30, 17 u. Thumbelina. 20 u. Schindler's list. Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blink. Zaal 10 - 14.30, 17, 22.30 u. On deadly ground. 20.00 u. Man trouble. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Monolith. Zaal 12 - 14.30, 17 u. Free Willy. 20 en 22.30 u. In the name of the father. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. My girl 2. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Police academy 7. Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30«| Intersection. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30i| Jersey girls. Zaal 17 14.30, 17, 20 en 22.301| The pelican brief. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30] Naked gun 3. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30] My father the hero. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30] Aristocats. ,L Zaal 21 - 14.30, 17 u. Thumbel] na. 20 en 22.30 u. Shadowlands. Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.31 Dream lover. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. ventura. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Bevertl Hillbillies. 14.30, 17, 20 u. Jersey girls. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Rapa Nui-1 17, 20 en 22.30 u. My father t hero. 22.30 u. Man trouble. 14.30 u. Thumbelina. 14.30 u. My girl 2. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 We4| dings and a funeral. I 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Poh«| academy 7. 14.30 en 17 u. The Aristocats. 20 en 22.30 u. Dream lover. 14.30,17, 20 en 22.30 u. Naked gu»| 33 1/3. 20 u. Shadowlands. 20 en 22.30 u. Blink. 22.30 u. In the name of the father. 20 u. Schindler's list. 14.30 u. Free Willy. KNOKKE - Beverly screens 15, 20 en 22.30 u. Four weddi and a funeral. 15, 20 en 22.30 u. Ace ventura. 15, 20 en 22.30 u. Beverly billies. 15 u. De Aristokatten. 20 u. Thumbelina. 22.30 u. Pream lover. radio i Fik heel uur en om 7.30, 8.30,12.30, 1330 16,30, 17.30, 18.30 en 6.30 Nieuws. NCRV: 7.07 Hier en nu. (8 45 en 11.45 Kerkelijke actualitei ten/NOS: 7.34 en 8.34 WK Voetbal journaal) EO: 12.07 Tijdsein. NOS: 14 05 Radio Tour de France 1994. VOO' 17.07 Nieuwsradio. EO: 19.04 Tijdsein. NOS: 22.04 WK Voetbal '94. 23.07 Met het oog op morgen. KRO: 0.04 Damokles. 1.02-7.00 Nie mandsland radio 2 Elk heel uur nieuws. TROS: 7.04 De havermoutshow. 9.04 Gouden uren. 1204 Het hart van twee. 14.04 Radio 2 'matinee. AVRO: 17.04 Fileradio. EO: 18.04 Alle mensen. NCRV: 19.04 Witte rozen. 20.04-24.00 Tussen achten middernacht radio 3 Elk heel uur nieuws. AKN: 6.04 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen VARA: 12.04 Denk aan Henk. 14 04 Carola. AKN: 15.04 The magie friends. V00: 17.04 Rinkeldekinkel. NOS' 18.04 De Avondspits. EO: 19.04 Spoor 7. AVRO: 20.04 Forza. VPRO: 2104 Villa 65. TROS: 0.04 Nacht wacht. NOS: 2.02 Papa is wakker. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM radio 4 Om 7 00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. KRO: 7.02 Aubade. 9.00 Muziek veor miljoenen. 11.00 Och tendconcert. I. Endellion Strijk kwartet; B. Symphony Orch. 13.04 Faust in muziek. VPRO: 14.00 Mid dagconcert. Muziek aan het hof. 1600 De Nederlanden. Studium Chorale. 17.00 De koffer. 18.04 De wandelende tak. Maak uw eigen Tak. 19.00 De grote oversteek. 20.02 Nieuwe maandag. NOS: 0.00-1.00 Vier na middernacht radio 5 Eik heel uur t/m 18.00 en 23.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelin genrubriek met uitgebreid weerbe richt en scheepvaartberichten. 7.05 Sportief. 7.30 Vroeg op 5. 8.55 Wa terstanden. AVRO: 9.02 In gesprek. 9.55 Vrijzinnig vizier. VARA: 10.02 Tony van Verre ontmoette Jan Schaefer. 11.02 Punch. HV: 13.10 De documentaire. 14.03 Boven het dal. 14.30 De verbeelding. VARA: 15.02 Ophef en vertier. NOS: 17.10 Radio UIT. RVD: 17.45 Postbus 51 op 5. OHM: 18.02 Siddhadorp. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: L 19.15 Nieuws in het Turks. 19.50 Nieuws in het Marokkaans en Ber bers. 20.40 Nieuws in het Chinees. EO: 21.00 Kayen rasja (Er is hoopl.l 21.15 lyi haherler (Goed nieuws).! 21.30 Sin ke yat kai yam (Goedl nieuws op maandag). V00 22.001 Hef zwarte gat. 23.07-23.58 Met het£ oog op morgen omroep brabant ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05 Bra bants nieuws, sport en de krant in, Brabant. 7.55 Weerman Johan Ver- schuuren. 8.08 Brabants nieuws 8.11 Radio Nieuws Centrale. 8.32 Brabants nieuws, sport met Tour journaal en weerman. 9.03 Bra bants nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draai bank. 11.03 Brabants nieuws. 11.01 Van harte. 12.05 Brabants nieuws; 12.50 Bericht voor boer en tuinderf 13.08 Brabants nieuws. 13.11 Radia Nieuws Centrale. 13.32 Brabant nieuws. 13.34 Muziek, Brabants! produkties. 14.03 Radio 1 met Radii', Tour en ieder uur na ANP-nieuwa Brabants nieuws. 17.05 Brabant] nieuws en Tourjournaal. 17.50 Pro vinciale agenda 17.55-18.0f Nieuwsoverzicht omroep zeeland ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.0l Nieuws en actualiteiten met oi 7.15 het weer in de provincie. 7.2[ Weekend-overzicht sport. 7.32 r] gionaal nieuwsoverzicht. 7.35 dag van... 7.45 agendatip en age] da. 7.50 regionaal nieuwsoverzich 8.08 Radio Nieuwscentra!, 8.35-9.00 Nieuws en actualiteite| met om 8.45 De wekelijkse colurr Bob en Co. 12.05 Nieuws en actu^ liteiten met om 12.15 het weer in d provincie. 12.32 Regionaal nieuw! overzicht. 12.34 Wegwies. 12.43 ij portage, vraaggesprek. 12.55 agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuvfl Centrale. 16.03 Sportmeneer. 17.] Nieuws en actuaiiteiten met 17.15 het weer in de provincie 17.32 regionaal nieuwsoverzic] 17.35-18.00 De Zeeuwse tijdmac] ne met om 17.55 De agenda OMDAT IK HET

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 8