Revolutie onder operapubliek
DE STEM
4Geen tv-commentator doet het goed'
Kunstuitlenen
krijgen 100.000
werken uit BKR
'Bertolt Brecht schreef zijn werk niet zelf
UIT gids
;(st)ers
Vlaamse Opera: voorliefde voor hedendaags en baanbrekend
D4
)N 01650 89911
Schaduwgevecht rond finale wereldkampioenschap voetbal
Première
pianoconcert
van Henkemans
het gevoel dat ik nu
volwassen ben geworden"
Willeke van Ammelrooy, actrice en
regisseuze
r, m 1
Gids
ZATERDAG 9 JULI 1994
I met opleiding(en) voor lei-
bhikt over organisatietalent
landconsulenten kan realise-
hg) plaatsvinden in aanloop-
nwel functieschaal 11 (max.
van der Meer, hoofd van de
pO) 93603.
allochtonen in dienst te ne-
Jwoordigd zijn. Bij gelijke be
ien de voorkeur gegeven. De
ngewacht bij het hoofd van de
(1700 KA Roosendaal. U wordt
(linkerbovenhoek van de enve- 5
De Leijakker bestaat een
no gelijkheid voor
f r met een dienstverband
dt u ingezet in de woningen
|groepshuizen in Bavel en
I 64 uur per maand.
In kortdurende afwezigheid
Ivan leefgroepen voor matig
Blijk gehandicapten.
loor alle voorkomende
I uur, met als uitzondering de
leen aparte groep oproep-
Is.
Inaar kandidaten in het bezit
ÉHBO-V, ZV, MDGO-VP/AW
Ibasis van de CAO-Ziekenhuis-
t verstrekt door de heer
lewerkerZorg,
leeft, kunt u uw schriftelijke
lusa.s. richten aan
1st Personeelszaken en
f, Postbus 75,
dustrial Rescue Equipment
een Nederlandse Holding,, met
in Nederland en de U.S.A. Zij
produceert en verkoopt hy-
gereedschappen voor de
reddingsdiensten en indus-
ijven over de gehele wereld,
'd wordt geïnvesteerd in onder-
ïtwikkeling van nieuwe produk-
oduktiemethoden. Wereldwijd
am verworven als specialist in
/drauliek. De technologisch
lige produkten worden alom
ot de beste ter wereld.
van het verkoopteam en rap-
,n de Manager Marketing Sa-
t verantwoordelijk voor de om-
verkoopgebied. Tevens bent u
3t het controleren van de
idersteunende werkzaamhe-
be binnendienstafdeling en het
en rapporteren van alle rele-
kt- en produkttechnische ont-
n. U bent een evenwichtige en
rsoonlijkheid en beschikt over
ntactuele eigenschappen. Een
e of hogere beroepsopleiding
nselijk geacht. Leeftijd tot 35
ATIE
kunt u nadere inlichtingen ver-
ij de heer J.V. Meertens, tel.
'200. Uw schriftelijke sollicitatie
;hten binnen een week na ver
van dit blad aan de afd. Perso-
in, Postbus 33, 4940 AAS
ONKSVEER.
Door Hans van Alebeek
TV-commentatoren krijgen
altijd commentaar, zeker tij
dens een WK-voetbal. Ze
hebben geen verstand van het
spel, proberen leuk te wezen
of zijn veel te negatief over
Oranje, het is niet gauw goed.
Over de beste tv-commenta-
tor lopen de meningen uiteen
(Reitsma of Snoeks), over de
slechtste is iedereen het eens:
Eddy Poelmann. Maar wie
doet de finale?
Een klassieker bij de tv-kijkers
is deze: geluid af en Oranje vol
gen met het commentaar van
Jack van Gelder en Leo Driessen
op de radio. Want die zijn bijna
net zo blij als de
goooooooooooooaaaaaaaaaaaaaa
l-knjsers uit Zuid-Amerika.
Wat ook leuk is: meteen naar de
Duitser overschakelen als de
Mannschaft een doelpunt om de
oren heeft gekregen. Luister
naar die stilte.
Uitwijken naar de BRT of de
BBC gebeurt ook maar de mees
te WK-kijkers blijven toch ge
woon hangen bij de vaste com
mentatoren van de NOS: Evert
ten Napel, Eddy Poelmann, Theo
Reitsma, Frank Snoeks en Hugo
Walker.
Zeurpiet
En nooit doen ze het goed. Reits
ma wordt door vriend en vijand
als veruit de beste beschouwd
maar is soms wel erg zuur-saai.
In elk geval niet zo grappig als
Snoeks hoewel de meningen over
zijn gevoel voor humor ook uit
een lopen. Of Ten Napel, een
opportunistische zeurpiet die het
ene na het andere cliché ople
pelt.
Blijven er nog twee over: Hugo
komt dat schot Walker en de
vreselijke Eddy Poelmann, de
man die altijd struikelt over zijn
zelf gesponnen kluwen van niet
afgemaakte zinnen. Heel Neder
land wordt er droef van. Zo
droef dat tientallen mensen na
elke WK-uitzending de NOS bel
len om hun hart te luchten.
„Elke commentator krijgt kri
tiek hoor", zegt NOS-woord-
voerder Fred de Vries. „Meestal
vinden ze de commentatoren te
negatief of te kritisch, maar
mensen klagen ook over andere
dingen zoals het decor of de
studiogasten. Zo was er iemand
die vond dat Jan Mulder geen
verstand van voetbal heeft en
waren er kijkers die zich erger
den aan het 'verkeerde' zwart-
rood-gele shirt dat Hans van
Breukelen droeg."
Oud wijf
De Vries laat zich niet uit over
de vraag welke commentator het
meeste kritiek op zijn bordje
krijgt. „Nee, het is absoluut niet
zo dat Eddy Poelmann er met
kop en schouders bovenuit
steekt", zegt de NOS-woord-
voerder stellig. En het is ook niet
zo dat hij na die eerste wedstrijd
tegen de Saudi's gewipt is we
gens zijn al te negatieve com
mentaar ('Koeman verdedigt als
een oud wijf'). Onzin, want die
opstelling staat al maanden vast.
Evert ten Napel bij voorbeeld is
de op voorhand aangewezen
man voor Orlando èn Dallas en
daarmee - op die eerste wed
strijd na - de vaste oranje-com
mentator tot nu toe. Ook morgen
in de cruciale pot tegen Brazilië.
Daarna neemt de droge maar
deskundige Reitsma het stokje
over want die doet in Los Ange
les de halve finale en finale.
Snoeks neemt de andere halve
eindstrijd in New York voor zijn
rekening.
En Poelmann? Die mag de strijd
om de derde en vierde plaats op
het WK verslaan. Och, als Oran
je daarin terecht komt hebben
Hugo
bal...'
Walker: '...komt die
FOTO DIJKSTRA
we de grootste ergernis van de
uitschakeling voor de finale ai
achter de rug. Dan kan Poel
mann er nog wel bij.
Door Jeanette Vergouwen
Antwerpen/Gent - De smaak van het operapubliek
verandert. Dat is de conclusie die Marc Clemeur van de
Vlaamse Opera trekt. Na vijf jaar blijkt dit operahuis
een vaste plaats te hebben veroverd in Europa. In die
periode is het dramaturgisch concept veranderd. Het
publiek blijkt zich goed aan te passen.
„Er heeft een stille revolutie
plaats gevonden. Twee jaar gele
den dachten we nog dat het
opera-publiek vast hield aan het
ijzeren repertoire. Wij probeer
den daar met een avontuurlijke
keuze van opera's en een ver
nieuwende scenische opzet lang
zaam verandering in te bren
gen", aldus intendant Clemeur.
„Het publiek evolueerde echter
veel sneller. De belangstelling
voor hedendaagse opera of
baanbrekende regie is groot.
Daarom hebben we voor het vol
gend seizoen weer producties op
het programma die niet vaak
uitgevoerd worden. Vanwege de
financiële toestand zijn we wel
verplicht te werken met co-pro
ductie en een enkele herhaling.
Er moet 56 miljoen Belgische
franc extra gevonden worden, de
tweede fase van de renovering
van het gebouw in Gent gaat in,
er moet gesleuteld worden aan
de verbetering van de akoestiek
van de zaal en we willen niet
snijden in het programma-aan
bod," aldus Clemeur.
De Vlaamse opera werkt met 275
personeelsleden en sloot het af
gelopen seizoen sluitend af met
een begroting van 764 miljoen
Bfr. De productiekosten stijgen
met ongeveer 40 procent, maar
ook in het volgend seizoen zijn
er geen donkere wolken aan de
financiële hemel. Het bespelen
van twee podia (Antwerpen en
Gent) levert geen moeilijkheden
op en is ook niet nadelig voor de
kwaliteit van de uitvoeringen.
Het vraagt wel een extraatje aan
organisatie en vergt veel van de
technische staf.
Dans
Mare Clemeur kondigt met trots
aan dat er naast de gebruikelijke
aanbieding van acht opera's en
zes concerten nu ook een serie
hedendaagse dans komt. „Vlaan
deren is terecht internationaal
befaamd op het gebied van he
dendaagse dans en ook is er een
behoorlijk aanbod aan klassieke
dans. Daartussen ligt een geva
rieerd en rijk internationaal
aanbod aan moderne en klassie
ke dans, deze lacune willen wij
Den Haag (anp) - Tijdens het
laatste concert dat het Residen
tie Orkest dit seizoen geeft, be
leeft vandaag het Pianoconcert
M 3 van Hans Henkemans zijn
wereldpremière.
De 81-jarige Henkemans compo
neerde het pianoconcert in 1992
als laatste in een reeks werken
voor piano en orkest. Het wordt
gespeeld door Garrick Ohlsson.
Dirigent is Jac van Steen.
Behalve als componist heeft
Henkemans, die ook arts is, na
de Tweede Wereldoorlog een
succesvolle carrière als pianist
achter de rug. In 1969 zegde hij
net concertpodium vaarwel en
6kig hij zich aan de psychiatrie
wijden. Vanaf 1981 componeert
hij ongeveer elke twee jaar een
groot werk.
invullen. Er komen vier produc
ties die bovendien een completer
beeld geven van componisten of
thema's die ook in de operapro-
grammatie voorkomen.
Zo treden in Brussel, Antwerpen
en Gent op: Grupo Corpo met
een choreografie op muziek van
Mozart, Compagnie Preljocaj
met een hommage aan Russische
balletten, Compania Nacional de
Danza met een mediterrane
dansmozaïk en het Opera ballet
Lyon met een versie van de klas
sieker Romeo et Juliette op mu
ziek van Prokofiev.
Mozart
Het seizoen gaat van start op 30
september met Don Giovanni
van Mozart gedirigeerd door Sil
vio Varviso en in de regie van
Guy Joosten. Het is de bedoeling
dat dit duo een reeks van drie
Mozart-opera's gaat verzorgen
in de komende seizoenen. De
Vlaamse opera houdt vast aan de
lijn om elk seizoen een heden
daagse- en een barokopera te
Èrengen. Dit seizoen de creatie
voor de Benelux van Der Prinz
von Homburg van Hans Werner
Henze naar het drama geschre
ven door van Kleist en Orlando
van Handel o.l.v. Paul Dom-
brecht.
De Puccini-cyclus wordt voort
gezet met Madama Butterfly
(met Varviso), de Wagner-tradi-
tie krijgt een vervolg in de con
certante uitvoering van Rienzi
en de Vlaamse thematiek wordt
onderstreept met de herhaling
van Don Carlo van Verdi. Ook
Jevgenij Onegin van Tjaikovski
wordt hernomen met een totaal
nieuwe cast o.l.v. Stefan Soltesz
en de Franse opera is vertegen
woordigd door een van de meest
poëtische werken van Gounod:
Romeo et Juliette.
Als nieuwe koorleider is aange
trokken Andrew Wise. Hij volgt
Simon Halsey op die zich meer
aan orkestdirectie wil wijden.
Wise heeft veel ervaring opge
daan tijdens zijn periode dat hij
voor Forum werkte.
Concerten
Om het orkest af en toe eens 'uit
de bak' te halen is er de reeks
symfonische concerten met
boeiende werken die de opera
producties inhoudelijk verrui
men. Niemand schijnt er meer
buiten te kunnen en de Vlaamse
Opera heeft net als het Festival
van Vlaanderen de Negende
Symfonie van Van Beethoven ge
programmeerd in combinatie
met Een overlevende van War
schau van Schönberg. Verder
worden het Requiem van Verdi,
een vocaal programma Mozart/
Strauss, Die erste Walpurgis-
nacht van Mendelssohn, liederen
van Mahler en Szymanovski, de
achtste symfonie van Schubert
en de vijfde van Tjaikovski ge
speeld.
De abonnementenverkoop blijkt
stormachtig te zijn. De losse
kaartverkoop komt niet in ge
vaar, maar snel bestellen is en
blijft de boodschap. Voor inlich
tingen kan men bellen naar de
Vlaamse Opera Antwerpen of
Gent: telefoon 00-32.3.2336808
of 00-32.9.2330681.
De choreografie van Prokofievs 'Romeo et Juliette' door het Operaballet Lyon
Londen (The Times) - De re
putatie van Bertolt Brecht als
een van de grootste toneel
schrijvers van de twintigste
eeuw gaat aan diggelen in
een nieuwe biografie. Geen
van zijn stukken zou Brecht
eigenhandig hebben geschre
ven; drie vrouwen, zijn min
naressen, leverden grote bij
dragen aan zijn werk en aan
zijn persoonlijke rijkdom.
John Fuegi heeft voor zijn boek
Leven en Leugens van Bertolt
Brecht meer dan twintig jaar
speurwerk verricht. Hij is op
richter van het Internationale
Brecht Genootschap en heeft ar
chiefmateriaal boven tafel ge
kregen dat verborgen werd ge
houden door het oude Oostduitse
regime, waarvoor Brecht een
soort heilige was.
Fuegi kreeg getuigenissen in
handen van overlevenden uit de
kringen rond Brecht over de slu
we manier waarop de schrijver
werk van anderen (en de op
brengsten daarvan) als het zijne
opeiste.
Fuegi beweert dat waarschijnlijk
slechts vijf procent van de
Dreigroschenoper, waarmee
Brecht in 1928 doorbrak, echt
van hem is. Het idee en het
overgrote deel van de tekst werd
geleverd door Elisabeth Haupt-
mann, die daarvoor slechts 12,5
procent van de opbrengsten
kreeg en geen enkele erkenning.
In 1933, toen Brecht wegging uit
Duitsland, werd Hauptmann op
gevolgd door Margarete Steffin.
Zij werd de voornaamste mede
werker aan de stukken die wer
den geschreven tijdens Brechts
ballingschap in Zweden, waar
onder Galilei en Mutter Courage.
In die periode ging Brechts sek
suele aandacht ook uit naar
Ruth Berlau, oprichtster van een
Deens 'revolutionair theater'. Zij
werkte met Steffin samen aan
Der gute Mensch von Sezuan en
Der Kaukasische Kreidekreis.
Is er wel een toneelstuk dat hij
geheel eigenhandig heeft ge
schreven? „Het antwoord is
nee", zegt Fuegi. „Galilei is het
toneelstuk waaraan hij de groot
ste bijdrage heeft geleverd. Zijn
handschrift komt daarin meer
voor dan in de andere. Maar al
de toneelstukken van tussen
1933 en 1941 bevatten honder
den tekens van Grete Steffins
werk en haar papieren tonen aan
hoezeer ze direct betrokken was
bij het schrijven van de stukken.
De vroegste tekst van Mutter
Courage bevat ontelbare aante
keningen van Steffin, naast die
van Brecht".
Fuegi beweert dat Brecht niet in
staat was grote projecten zonder
hulp van anderen af te maken.
„Brecht en Steffin werkten sa
men met dichte gordijnen en een
voorraad whiskey", aldus Fuegi.
„Brecht was begaafd in het
schrijven van gedichten en bal
laden. Steffin was degene die er
een geheel van maakte. En na
haar dood in 1941 houdt zijn
produktie als toneelschrijver
vrijwel op".
Waarom lieten deze vrouwen toe
dat hij hen zo behandelde? „Hij
hield mensen in de ban. Hij had
een overweldigende uitwerking
op vrouwen. Het was eigenlijk
een geval van seks in ruil voor
tekst. Hij had altijd wel drie,
soms zelfs zes vrouwen om zich
heen".
Hauptmann gaf Brecht toestem
ming de Driegroschenoper onder
zijn naam te presenteren omdat
ze dacht dat hij na zijn scheiding
met haar zou trouwen. Maar in
plaats daavan trouwde hij met
actrice Helene Weigel. Voor het
volgende stuk stond ze op een
eigen contact. „En dus werd ze
uit bed geduwd en maakte Stef
fin haar opwachting".
v,Als toegewijde communisten
"geloofden deze vruwen dat de
stukken zouden helpen de we
reld te veranderen". Haupt
mann, prominent in de commu
nistische partij van de DDR, wil
de eerst niet met Fuegi praten
over haar werk. „Maar later leek
Den Haag (anp) - De Stichting Kunstwegen heeft 100.000
kunstwerken, afkomstig uit de voormalige Beeldende
Kunstenaars Regeling (BKR) gekregen. De kunst wordt
via de kunstuitleen in omloop gebracht.
De Stichting Kunstwegen be
staat uit vertegenwoordigers
van de Federatie van Kunste
naarsverenigingen, de Federa
tie Kunstuitleen, de Kunsten
bond FNV en het ministerie
van WVC.
Kunstenaars zullen via adver
tenties op de hoogte worden
gebracht. Als zij niet akkoord
gaan met het uitlenen van hun
werk, kunnen zij protest aan
tekenen.
Twee jaar geleden werd be
gonnen met het weggeven van
BKR-werk. Het ging naar in
stellingen die de BKR-kunst
aan de muur hadden hangen
en naar non-profit-instellin-
gen, die de kunstwerken wel
wilden hebben. De schen
kingsactie zette nogal wat
kwaad bloed bij de kunste
naars. Het weggeven werd
daarop gestaakt. Overleg met
de bonden heeft uiteindelijk
geleid tot de oprichting van de
Stichting Kunstwegen.
De nieuwe stichting hoopt
over een jaar de kunstwerken
geselecteerd te hebben die in
aanmerking komen voor uit
leen. Werk dat niet in aanmer
king komt gaat terug naar de
kunstenaar.
FOTO'S VLAAMSE OPERA
ze opgelucht dat ze me tenmin
ste een beetje kon vertellen van
wat er in die tijd is gebeurd".
Fuegi vindt ook Voorbeeld na
voorbeeld' van Brechts gladheid
bij het opstellen van contacten.
Hij wist er bijna altijd voor te
zorgen dat zijn medewerkers
niets betaald kregen. Ondertus
sen werd hij ontzettend rijk. Hij
bracht zijn buitenlandse royal
ties onder op Zwitserse bankre
keningen en leefde er goed van
als lid van de gepriviligeerde
klasse van de DDR.
„De zogenaamde 'arme Bert
Brecht' was miljonair. De kleren
waarin hij er zo arm uitzag wa
ren door een dure kleermaker
speciaal voor hem gemaakt als
de speciale Brecht-look. Bij zijn
dood in 1956 had hij plannen om
een huis te kopen in Zwitser
land".
Het plagiaat dat Fuegi zo minu
tieus beschrijft komt neer op
culturele diefstal op adembene
mende schaal.
i Brechts beroemde stuk Mutter Courage werd voornamelijk door iemand anders geschreven
FOTO DE STEM
ZATERDAG
FILMS
GOES
-Grand Theater
19 en 21.30 u. Naked gun 33 1/3.
HULST
- De Koning van Engeland
19.30 en 22 u. The Getaway.
19.30 en 22 u. Intersection.
19.30 en 22 u. Ace ventura: pet
detective.
19.30 en 22 u. Police academy:
mission to Moscow.
19.30 en 22 u. Blink.
TERNEUZEN
- Luxor Theater
14 u. De Aristokatten.
20 u. Naked gun 33 1/3.
OOSTBURG
- Ledel Theater
14.30 Troetelbeertjes.
20 u. Grumpy old men.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. The Waterdarice,
22.30 u. Bram Stoker's Dracula.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21.30 u. My father the
hero.
- Alhambra 2
14 u. De Aristokatten.
19 en 21.30 u. Intersection.
- Alhambra 3
14, 19 en 21.30 u. Police academy.
- Alhambra 4
19 u. Les visiteurs.
14 en 21.30 u. Naked gun 33 1/3.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Rapa Nui.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Philadelphia.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Hudsucker proxy.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Beverly Hill billies.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Ace ventura: pet detective.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Z a a'/ 8° -'Sf 43 017 u. Thumbelina.
20 u. Schindler's list.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Blink.
Zaal 10 - 14.30, 17, 22.30 u. On
deadly ground.
20.00 u. Man trouble. T
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Monolith.
Zaal 12 - 14.30, 17 u. Free Willy.
20 en 22.30 u. In the name of the
father.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
My girl 2.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Police academy 7.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Intersection.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Jersey girls.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The pelican brief.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Naked gun 3.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
My father the hero.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Zaalt02Ï - 14.30, 17 u. Thumbeli-
na.
20 en 22.30 u. Shadowlands.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Dream lover.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ace
ventura.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly
Hillbillies.
14.30, 17, 20 u. Jersey girls.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Rapa Nui.
17, 20 en 22.30 u. My father the
hero.
22.30 u. Man trouble.
14.30 u. Thumbelina.
14.30 u. My girl 2.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed
dings and a funeral.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Police
academy 7.
14.30 en 17 u. The Aristocats.
20 en 22.30 u. Dream lover.
14.30,17, 20 en 22.30 u. Naked gun
33 1/3.
20 u. Shadowlands.
20 en 22.30 u. Blink.
22.30 u. In the name of the father.
20 u. Schindler's list.
14.30 u. Free Willy.
KNOKKE
- Beverly screens
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Four
weddings and a funeral.
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Ace
ventura.
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Beverly
Hill billies.
15 u. De Aristokatten.
17.30 u. Duimelijntje.
20 u. Thumbelina.
22.30 u. Dream lover.
ZONDAG
FILMS
GOES
-Grand Theater
14, 19 en 21-30 u. Naked gun 33 1/3.
HULST
- De Koning van Engeland
16.15 u. Les visiteurs.
16.15 u. De Aristokatten.
16.15, 19 en 21.30 u. The Getaway.
19 en 21.30 u. Intersection.
16.15, 19 en 21.30 u. Ace ventura:
pet detective.
16.15, 19 en 21.30 u. Police aca
demy: mission to Moscow.
19 en 21.30 u. Blink.
TERNEUZEN
- Luxor Theater
20 u. Naked gun 33 1/3.
OOSTBURG
- Ledel Theater
20 u. Grumpy old men.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. Les Amants du Pont Neuf
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21.30 u. My father the
hero.
- Alhambra 2
14 u. De Aristokatten.
19 en 21.30 u. Intersection.
- Alhambra 3
14, 19 en 21.30#u. Police academy.
- Alhambra 4
19 u. Les visiteurs.
14 en 21.30 u. Naked gun 33 1/3.
ANTWERPEN
- Metropolis
"Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Rapa Nui.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Philadelphia.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Hudsucker proxy.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Beverly Hill billies.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Ace ventura: pet detective.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Z?aSlt8C-tSi4.30,17 u. Thumbelina.
20 u. Schindler's list.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Blink.
Zaal 10 - 14.30, 17, 22.30 u. On
deadly ground.
20.00 u. Man trouble.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Monolith.
Zaal 12 - 14.30, 17 u. Free Willy.
20 en 22.30 u. In the name of the
father.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
My girl 2.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Police academy 7.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Intersection.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Jersey girls.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The pelican brief.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Naked gun 3.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
My father the hero.
ZaaJ 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Aristocats.
Zaal 21 - 14.30, 17 u. Thumbeli
na.
20 en 22.30 u. Shadowlands.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Dream lover.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ace
ventura.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly
Hillbillies.
14.30, 17, 20 u. Jersey girls.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Rapa Nui.
17, 20 en 22.30 u. My father the
hero.
22.30 u. Man trouble.
14.30 u. Thumbelina.
14.30 u. My girl 2.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed
dings and a funeral.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Police
academy 7.
14.30 en 17 u. The Aristocats.
20 en 22.30 u. Dream lover.
14.30,17, 20 en 22.30 u. Naked gun
33 1/3.
20 u. Shadowlands.
20 en 22.30 u. Blink.
22.30 u. In the name of the father.
20 u. Schindler's list.
14.30 u. Free Willy.
KNOKKE
- Beverly screens
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Four
weddings and a funeral.
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Ace
ventura.
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Beverly
Hill billies.
15 u. De Aristokatten.
17.30 u. Duimelijntje.
20 u. Thumbelina.
22.30 u. Dream lover.