G
UDIE?
Triest afscheid van LeMond
r
SERVICE
Sean Yates, het geheime wapen van Hennie Kuiper
Frans Maassen: last van ontstekingen aan zitvlak
'Ik ben dodelijk vermoeid, ik herstel niet meer'
Hoogtestage goed voor de
benen en vooral het hoofd
was uit
et zicht
asisonderwijs:
tzichten.
TOUR DE FRANCE 94
B4
DEÊjjTEM
ilt doen gedurende uw
aar:
4800 VB Breda
schriftelijk)
Erik Breuldnk
praat
pas na Tour
over contract
Tourgekte in Engeland houdt nog aan door gele trui van Brit
TOUR I
IN MEERVOUD
Kampioen
zonder
uitstraling
VANDAAG
MORGEN
Rous: zes
seconden
te laat
RADIO&TV
x 73
'en keuken die is volgebouw
'et apparatuur oogt misschief
drukwekkend, maar lang njei
dereen wil wasmachine, koel.,
ast of fornuis opvallend et%
~.n.
iemens brengt daarom een af.
asautomaat op de markt djj
olledig achter een meubelpa.
eel kan worden ingebouwd. L
rogramma toetsen be vinder,
ich binnen handbereik aan <js'
ovenzijde van de deur.
e automaat is voorzien van een
armtewisselaar. Deze bestaal
it een reservoir dat aan 3f
ijkant is gemonteerd. Het ge.
ruikte water wordt aan het re.
ervoir afgegeven, zodat d(
armte behouden blijft. Het wa-
ter in het reservoir wordt be.
waard tot de volgende afwas
beurt.
Het verwarmingselement is klei.
ner dan normaal en neemt daar-
door vanzelfsprekend minder
ruimte in. De afwasautomaai
verbruikt volgens de fabrikaat
19 liter water en 1,3 kWh stroom
per afwasbeurt. De adviespriis'I
2595 gulden.
eronde opleiding
m zoveel leraren
rden. Verhoogde
e uitdaging om in
er te bieden:
staat met een op
ere kind
zijn op maandag-,
g aanmelden.
e contact opnemen
"14 EH Breda, tele-
er toe.
SCHOOL
BRABANT
DE STEM
ZATERDAG 9 JULI 1994
na 0.60 per dag portikosten
Rennes - Frans Maassen be
reikte gisteren in Rennes, in
het gezelschap van zijn ploeg
genoot Rob Mulders en Marco
Vermey, de Nederlander in
dienst van de Franse Chazal-
ploeg, opnieuw met achter
stand (ruim 21 minuten liefst)
de eindstreep.
In tegenstelling tot een dag eer
der in Portsmouth, waar hij en
ploegarts Ignace van Meerwijk in
koor riepen dat er met z'n ge
zondheid niets aan de hand was,
had de Limburger ditmaal wel
een verklaring voor zijn falen.
„Ik heb last van ontstekingen aan
jlin zitvlak," aldus Maassen, die
Tour de
France 94
een speciaal zadel had laten
monteren.
„Onderweg heb ik me diverse ke
ren met ijs moeten laten behan
delen om de pijn te verzachten.
Het was een echte martelgang.
Gelukkig kreeg Rob Mulders ook
vandaag van Raas de opdracht
om bij me te blijven. Anders had
ik het einde waarschijnlijk niet
gehaald."
De Limburger, wiens vrouw elk
moment kan bevallen van de eer
steling, had bovendien het geluk
dat er in de langste etappe van de
81e Tour lange tijd in een laag
tempo werd gereden. „Als ze er
vanaf het begin ingevlogen wa
ren, dan had ik het sowieso kun
nen vergeten. Door die ontstekin
gen moest ik bijna voortdurend
op de pedalen gaan staan. Dat
houd je niet vol als er keihard ge
reden wordt."
Ploegarts Van Meerwijk repte
over een 'echte wielerkwaal'.
„Het begint ermee dat een renner
wat last krijgt en daarom een
beetje scheef op z'n zadel gaat
zitten. Maar het wordt dan juist
van kwaad tot erger," aldus de
dokter. „Eigenlijk zouden de ont
stekingen opengesneden moeten
worden, maar ik wil het nog even
aankijken."
Maassen gaat er vooralsnog van
uit, dat hij niet tot opgave ge
dwongen zal worden door zijn
blessure. „Ik blijf optimistisch,
want ik reken er gewoon op dat
het snel beter zal gaan."
Rob Mulders sleurt op kop
om de door een beginnende
steenpuist op het achterwerk
geplaagde Frans Maassen (mid
den) op tijd in Rennes te krij
gen. Links de Nederlander
Marco Vermey. foto anp
Rennes - De Ronde van
Frankrijk heeft gistermid
dag afscheid genomen van
een van de grootste renners
uit de geschiedenis, Greg
LeMond. De Amerikaan
kneep na 180 kilometer de
remmen dicht. Hij stapte in
de bezemwagen. „Ik ben
dodelijk vermoeid," ver
klaarde LeMond, „ik weet
niet wat het is, ik herstel
niet meer. Als ik nu niet
snel een dokter kan vinden,
die mij precies vertelt wat
ik mankeer, dan stop ik."
De 33-jarige LeMond was vol
goede moed aan het seizoen be
gonnen. Hij stelde de inspan
ningsfysioloog drs. Adrie van
Diemen uit Zoeterwoude als zijn
persoonlijke trainer aan. Met
Van Diemen werkte hij enthou
siast de trainingsschema's af. Hij
verzekerde Van Diemen: „I gon
na beat them." Maar zover is het
niet gekomen.
Na een winter, waarin hij in Min
nesota keihard in zijn kracht
honk werkte, begon voor Greg
LeMond in Mexico het nieuwe
wegseizoen. Op 24 januari, in de
achtste etappe, moest een berg
beklommen worden. Halverwege
kwam LeMond in ademnood. Hij
stapte af. De eerste proef werd
dus al een mislukking. Op 20 fe
bruari loste LeMond in de semi-
klassieker Haute Var in het zui
den van Frankrijk al na 58 kilo
meter. Op een bergje, de Cóte de
Mons, werd hij uit de wielen ge
reden. Daarom startte hij op 26
februari niet in de Omloop Het
Volk.
Een dag later, in Kuurne-Brus-
sel-Kuurne, gaf hij na honderd
kilometer op wegens keelpijn. Op
2 maart besprak hij met drs. Van
Diemen zijn gezondheidsproble
men in Brussel. In de tweede
etappe van de Ronde van Murcia
op 10 maart werd hij als een der
Van onze verslaggever
Rennes - Na de Tour zal
Erik Breukink met de
ploegleiding van het
Spaanse ONCE rond de
tafel gaan zitten om te
praten over zijn toekomst.
Het gerucht dat hij vol
gend seizoen niet meer
zou passen in de formatie,
werd gisteren in Rennes
door zowel Breukink als
zijn ploegleider Manoio
Saiz nadrukkelijk als
nonsens bestempeld.
De Nederlandse klassement-
srenner reageerde zelfs krib
big.
«Het is pure onzin," aldus
Breukink. wiens contract
aan het einde van het jaar af
loopt. „We hebben nog met
geen woord gesproken over
volgend jaar. De afspraak is
dat we pas na de Tour met de
onderhandelingen begin
nen."
Saiz bevestigde dat. „Bij ons
wordt er tijdens de Tour niet
over contracten gesproken.
Dat doen we nooit. Ik heb me
ook nog helemaal niet uitge
laten over m'n plannen voor
1995, dus ik weet niet waar
zo n gerucht vandaan komt.
Blijkbaar zijn de etappes in
Engeland niet interessant
genoeg geweest en komt men
daarom met dergelijke be
richten op de proppen."
Het einde van de Tour-loopbaan van Greg LeMond. Na 180 kilometer koers gisteren stapte de Amerikaan dodelijk vermoeid af.
eersten gelost op de Alto de Col-
lado.
In de Ronde van Vlaanderen
staakte hij op 3 april de strijd.
„Ik wil pas stoppen na de Olym
pische Spelen van Atlanta in
1996," vertelde hij toen tegen de
pers. In feite waren zijn laatste
seizoenen als wielrenner één lij
densweg.
Vergiftiging
Nadat zijn zwager Pat Blades
hem met Pasen 1987 per ongeluk
tijdens een jacht op kalkoenen
met een schot hagel levensge
vaarlijk verwondde, is LeMond
onwaarschijnlijk sterk terugge
komen. Hij won nog twee Ronden
van Frankrijk in 1989 en 1990.
Eerder zegevierde hij in 1986.
Met zijn twee wereldtitels in
1983 in Altenrhein en 1989 in
Chambéry en zijn eindzege in de
Dauphiné, bouwde hij een fraaie
erelijst op.
Hij werd de eerste Amerikaan die
de Tour won en wereldkampioen
werd.
De zware operatieve ingreep in
1987, toen hij op het randje van
de dood zweefde, maakte hem
echter kwetsbaar. Zijn lichaam
werd sindsdien geteisterd door
geheimzinnige virussen. Mis
schien wel als gevolg van zijn
verminderde weerstand, omdat
er 37 loden kogeltjes, die tijdens
de operatie niet verwijderd kon
den worden, in zijn lichaam ach
terbleven. Loodvergiftiging.
Geen specialist durft er zich over
uit te spreken.
Vernederend
LeMond begon krachteloos aan
de 81e Tour. Hij had het dinsdag
heel moeilijk tijdens de ploegen
tijdrit, vroeger zijn specialiteit.
Als hij al op kop kwam, was het
voor een paar meters. Dan kroop
hij weer tussen de wielen, om
tenslotte in de finale gelost te
worden.
In het dorpje Saint Hilaire-du-
Harcouet kwam er gisteren een
triest einde aan de Tour-loop
baan van LeMond.
Hij stapte in de bezemwagen en
werd heel boos toen een trits fo
tografen hem door de ramen van
de bezemwagen probeerde te fo
tografen. Met een krant voor zijn
gezicht, onttrok hij zich aan het
zicht. Zo werd hij naar de finish
gereden. Een vernederend af-
FOTO ANP
scheid van een groot Tour-ren
ner.
Uitgerekend in Rennes, waar hij
vijf jaar geleden op magistrale
wijze de tijdrit won en de basis
legde voor zijn eindzege. LeMond
heeft afscheid genomen van de
Tour. Hij gaat terug naar Minne
sota, voor medische testen. Of hij
nog in het peloton verschijnt,
hangt af van wat in het laborato
rium ontdekt wordt. „Misschien
zien jullie mij bij het wereldkam
pioenschap," mompelde Le
Mond. Het zag er naar uit dat het
een opmerking tegen beter weten
Door Jean Nelissen
Rennes - De Brit Sean Yates
werd gisteren de vierde gele
truidrager in zes etappes.
Nipt winnaar van een secon-
denspel met de Italiaan
Gianluca Bortolami en de
Belg Johan Museeuw. Vijf
renners staan nu in het klas
sement binnen zes seconden
van elkaar. Yates is de derde
Engelsman in de gele trui na
Simpson en Boardman.
Het is een vreemd verhaal met
die Britten. Slechts twee ver
schenen er aan de start in Lille,
Boardman en Yates, en beiden
pakten de gele trui. Hetgeen 32
Franse renners in eigen land nog
niet is gelukt.
Sinds anderhalve maand rijdt de
34-jarige Yates in topvorm. Op 5
juni won hij in Philadelphia het
open kampioenschap van Ame
rika. Yates reed de laatste vijftig
kilometer solo en verdiende
35.000 dollar, ongeveer 63.000
gulden.
Tijdens de twee etappes in Enge
land adviseerde Hennie Kuiper
hem niet aan te vallen.
„Iedereen weet dat je voorbij je
eigen supporters fietst en dat je
op een paar kilometer van het
parcours woont. Ze laten je toch
niet gaan. Probeer het maar, als
we in Frankrijk terug zijn." Ya
tes volgde de raad van Kuiper
op.
Kuiper: „Onze tactiek was op
Yates afgestemd, want Arm
strong valt met zijn regenboog-
Gele-truidrager Sean Yates wordt belaagd door journalisten.
trui veel te veel op. Zodra Lance
zich vooraan laat zien, slaan tien
ploegen alarm."
Sloom
De etappe van Cherbourg naar
Rennes, de langste dag in de
Ronde, langs historische D-Day-
stranden in Normandië als Utah,
en dwars door het beroemde
plaatsje Sainte Mere-Eglise,
waar de parachutist John Steele,
die daar tijdens de invasie met
zijn parachute aan de kerktoren
bleef haken, nog steeds in de
vorm van een pop aan de kerkto
ren hangt, verliep aanvankelijk
uiterst sloom. Het tempo lag
rond dertig kilometer per uur.
foto anp
Tegen de afstand, liefst 280 kilo
meters, keken de meest renners
op. Bovendien stond de wind te
gen.
Pas in de finale werd het een le
vendige wedstrijd. Vooral nadat
Johan Museeuw via een tussen-
sprint de gele trui weer terug
pakte. Op 22 kilometer voor
Rennes verlieten zeven renners
het peloton: Yates, Bortolami,
Abdu, Andreu, Zberg, Heppner
en Bontempi. Op twee kilometer
voor de finish versnelde Bortola
mi op een helling. Hij boekte het
tweede Italiaanse succes in twee
dagen.
Gekte
Yates: „Ik keek meteen naar de
klok, de etappezege interesseer
de me niet. Ik ging voor de gele
trui en ik wist dat het een kwes
tie van enkele seconden zou
worden. Of Museeuw, of Borto
lami of ik. Nu het gelukt is, ben
ik trots. Ik had gezien dat de
ploeg van Museeuw zeer ver
moeid was. Ze heeft al een paar
dagen heel lang op kop gereden.
Dat houd je niet vol. Ik wist dat
mijn kans zou komen. Toen we
een voorsprong van meer dan
een minuut hadden, realiseerde
ik me dat ik de gele trui kon
overnemen."
Sean Yates, de ervaren rot, die
zijn elfde Tour rijdt, kent op 34-
jarige leeftijd nog geen sleet. Hij
werd vijfde in Parijs-Roubaix,
werd Amerikaans kampioen en
voert de ranglijst aan in de Tour.
Yates was in het verleden Engels
kampioen.
Hij won in 1989 de Ronde van
België en een tijdrit in de Tour.
In het Motorola-hotel schonken
manager Jim Occhowicz en
ploegleider Hennie Kuiper gis
teravond champagne. Sean Ya
tes: „Nu zal de gekte in Enge
land rond de Tour nog wel even
aanhouden."
Op de lijst van Tour-ze-
ges per land komt het
piepkleine Luxemburg
er prachtig af met vier triom
fen. het dubbele van Neder
land. De eerste winnaar was
Franz Faber in 1909, inmid
dels zo lang geleden dat nie
mand er nog aandacht aan
schenkt. In tegenstelling daar
mee wordt de triomf van
Charly Gaul in 1958 nog gere
geld opgerakeld. Maar de
helft van het kwartet overwin
ningen komt toe aan Nicolas
Frantz, een in elk opzicht reus
achtige renner, die letterlijk
zijn mannetje stond.
Een jongen wiens bedje als
zoon van welgestelde boeren
gespreid was en die toch ande
re wegen insloeg. In 1914 als
14-jarige al wielrenner, met
een maar de beste en even
gauw wielrenner-af omdat de
Duitsers in het najaar zijn land
binnenvielen en alles voor lan
ge tijd werd lamgelegd. Tij
dens deze gedwongen rust
groeide het minne mannetje
Nicolas uit tot een boom van
een kerel, 80 kilo zwaar. Echt
een krachtrijder, oergezond en
slim. Maar geen gezellige col
lega, eerder een zwijger, die al
le contacten meed. 'De sombe
re' noemden andere renners
hem.
Frantz' beste eigenschap was
regelmaat. Dat hij 12 keer ach
ter elkaar wegkampioen van
zijn land werd. zegt natuurlijk
niets, want wat is Luxemburg
helemaal? Maar ook buiten de
ministaat werd hij een absolu-
Door Frans Oudejans
tract, heette zoiets toen, want
niet alleen alle materiaal, maar
ook de reiskosten werden ver
goed. De inkomsten moest de
renner halen uit de prestaties.
Ook dat lukte meer dan aar
dig.
De erelijst van Nicolas Frantz
is lang en geschakeerd: Parijs-
Nicolas Frantz, winnaar
van de Tour de France in
1927 en 1928.
foto archief de stem
te topper, die zowel allerlei rit
tenkoersen als klassieke een-
daagsen op zijn naam bracht
en een contract in de wacht
sleepte van het belangrijke
merk Alcyon. Een vet con-
Tours staat er op zo goed als
Parijs-Brussel en 'uitgestor
ven' klassiekers als de Grote
Ardennenprijs. Parijs-Luxem
burg, Madrid-Santander. Dat
waren de eendagswedstrijden,
maar ook in Rondes haalde hij
het erepodium: de Ronde van
België. Zwitserland, Duits
land, het Baskenland... Hij is
heel oud geworden, bijna 90
en tot zijn dood heeft hij vol
gehouden dat hem in 1929 de
wereldtitel op de weg is ont
houden, omdat de Belgische
aankomstrechter vuile ogen
had en diens zijn landgenoot
Ronsse als eerste zag aanko
men. Veel controle bestond er
toen nog niet, dus alle protest
was tevergeefs.
Maar Nicolas Frantz won wel
twee keer de Tour en dit feit
bezorgde hem blijvende faam.
In 1927 nam hij bijna 2 uur
voorsprong op de Belg De-
waele, een jaar later een uur
op de Fransman Leducq. On
danks het geringere tijdver
schil - met 50 minuten nog al
tijd genoeg om in onze dagen
ondenkbaar te zijn - was de
Luxemburger vooral de twee
de keer oppermachtig. Hij
won vijf etappes, waaronder
de eerste en de laatste. Hij
was, is van hem gezegd, geen
artiest, meer een werkman. Ie
mand die stug doorging en
nooit opgaf. Ijzersterk, sober
en saai. Een kampioen zonder
uitstraling.
Maandag: Andre Leducq.
Van onze verslaggever
Rennes - Laatste in het eindklassement van de Tour, zoals vorig
jaar, wil Edwig van Hooydonck niet meer worden.
„Als dat opnieuw gebeurt, stop ik
onmiddellijk met koersen. De vo
rige Tour was het absolute diep-
Tourde France /Sfi
7e etap
9 juli
259,5 km
appe
jli
Rennes
Brissac-C
138 km
Loudun 198 km
Lendoitre 230 km V
Futuroscope
259,5 km
FRANKRIJK
hoogteverschil en moeilijkheidsgraad J g.
Bnssac-Qumcé-, Marigny-Brtzay IJ
190m Os
anp I Societe du Tour de France
Tour de France 94
8e etappe
10 juli
218,5 km
Poitiers
FRANKRIJK
Vayres 108 kn
Pluviers 128 km
Brantöme 163 km Savignac-
\TV/ les-Eglises
Trelissac fyy 193 km
218,5 km
hoogteverschil en moeilijkheidsgraad
Vayres i r Chez Yonnet
"10m m» s i la CbapelJe "3,
tepunt van mijn loopbaan. Maar
ik stapte vorig jaar al doodver
moeid de Tour in. Dat is dit jaar
anders. Ik ben op eigen kosten
met Frans Maassen en mountajn-
biker Bart Brentjens medio mei
op hoogtestage gegaan naar
Sankt Moritz. Uitstekend voor de
benen en nog beter vooral het
hoofd," aldus de Belg in dienst
van Jan Raas.
Dat het bij zijn ploegmaat Frans
Maassen tot nu toe anders uit
pakt, begrijpt Van Hooydonck
ook niet. „Hij presteerde wel uit
stekend in de weken voor de
Tour."
Rennes - Frans Maassen was
niet de enige, die gisteren
streed tegen de klok. De
Fransman Didier Rous,
ploeggenoot van de op weg
naar Rennes afgestapte Greg
LeMond, deed eveneens een
vertwijfelde poging op tijd
binnen te komen.
Rous faalde in zijn opzet. Hij
kwam 29 minuten en 24 se
conden na de Italiaan Borto
lami binnen. Hij overschreed
de tijdslimiet met zes secon
den. De jury was vriendelijk.
Rous mag vandaag starten.
Het is niet duidelijk of de
Fransman dat ook zal doen.
Tour de France /kfi
ce/fM
anp Socièti du Tour de France
ZATERDAG 9 JULI
Nederland 2: 14.30 Tour de France,
7e etappe: Rennes-Futuroscope
Nederland 2; 18.38 Studio Sport met
Tour
België 2: 14.50 Tour de France
België 2: 20.05 Tour Bis, samenvat
ting
Eurosport: 15.00Tour de France
Eurosport: 23.30 Tour, samenvatting
ZONDAG 10 JULI
Nederland 2: 14.00 Tour de France,
8e etappe en paardesport, GP Geest
eren
Nederland 2: 23.50 Studio Sport met
Tour
België 2: 14.45 Tour de France
België 2: 20.05 Tour Bis, samenvat
ting
Eurosport: 17.00 Tour de France
Eurosport: 22.30 Tour, samenvatting