Waar CNN is vertrokken Concert Kon. Militaire Kapel KINDERBOEKEN EXPOSITIES MUZIEK Oecumeniscl1 Het observeren van onderlinge relaties 'Grafische' foto's van Krull Operetteconcert in Knokke DE STEM BOEKEN CULTURELE AGENDA Reisbeschrijvers bewijzen ongelijk van thuisblijvers Fotoprojecten in Lokaal 01 Toerist krijgt Vleeshal terug Wilma Richter in Rattenfanger Saxofoonkwartet in Cadzand VRIJDAG 8 JULI 1994 DE STEM Door Johan Diepstraten In 'Reis langs de Zwarte Zee' beschrijft televisiemaker Sasza Malko de oude Levin uit Odessa. Hij slurpt wodka uit een theeg las met afgesplinterde randen, kijkt naar een dronken zigeu nerin en zegt: Er was een een boeddhistische monnik die jour nalisten oppervlakkig vond en daarom stelde hij een journalist op de proef. Stel, zei de monnik, een man hangt aan een rots met zijn handen en voeten gebonden, hij houdt zich vast met zijn tan den aan een twijg, de twijg be gint te breken. Wat moet hij doen? Hij moet wakker worden, lachte de journalist, en dat was toevallig het enige juiste ant woord. „Dit is het verhaal over jullie en ons," vervolgde de oude Levin, „met dat verschil dat wij niets hebben om wakker voor te worden." Tijdens het lezen van de beste reisverhalen van 1993, die Rudi Wester bijeenbracht in de bun- Lokaal 01 brengt in zijn twee vestigingen de komende maand een dubbel fotoproject van beel dend kunstenaars getiteld 'Lu- men Artis Registra'. In Lokaal 01 Breda gaat om het foto's van Kris van Dessel, Gert Rietveld en Ivo Toreman, in de Antwerp se pendant om Korrie Besems, Hans Eykelboom en Lin de Mol. De projecten vallen deels gelijk met de Antwerpse 'Zomer van de Fotografie' en met 'Breda Foto- grafica'. Lokaal 01 Antwerpen is gevestigd aan de Verbrande En trepotstraat, in Breda aan de Kloosterlaan 138. Geopend do t/mzo, 13.00-17.00 uur. del Grenzeloze reizenoverheerst één gevoel: uitzichtloosheid. De reisbeschrijvers gaan naar plaat sen op de wereld waar de men sen geen reden hebben om wak ker te worden. Het geldt voor Adriaan van Dis in Afrika, Jan Donkers in Bagdad, Carolijn Visser in Vietnam, Michel Maas in Saigon en Jacqueline de Gier in Macedonië. Met dit vijftal zijn de reisbeschrijvers opgesomd die de meest indrukwekkende reis verhalen hebben geschreven. Wie thuisblijft, heeft niets te vertellen. Grenzeloze reizen is de zevende verzamelbundel in de prachtige serie van uitgeverij Contact. Wie de verschillende inleidingen van Rudi Wester achter elkaar leest, krijgt een aardig beeld van de veranderingen binnen het genre. Door de grote politieke omwen telingen in Oost-Europa en Zuid-Afrika veranderde eind ja ren '80 de intentie van de reisbe schrijvers: ze gingen naar plaat sen om de stemmingen te regis treren van voor en na de omwen teling. Nu lijkt ook dat uitgangs punt weer een gepasseerd sta tion. Brandhaarden Opvallend aan de nieuwe reis verhalen is de politieke lading. De reisbeschrijvers gaan op zoek naar de brandhaarden waar CNN inmiddels is vertrokken. De achterblijvers in die landen mogen vertellen dat ze door ie dereen in de steek zijn gelaten. Op die enkeling na die in dienst van het oude regime toeristen om de tuin probeert te leiden. „Aan het einde van ons verblijf spreekt hij de wens uit dat wij nu yrienden voor het leven zijn geworden. Er overvalt me niets dan intense droefenis als hij dit zegt. Ik weet ineens heel zeker dat hij binnen een jaar of wat voor een of ander vuurpeloton zal staan, op een terloopse avond, op een moment dat ik net in Amsterdam een vers flesje bier ontkurk en met de beste wil van de wereld niet meer weet wie Ra-ad uit Bagdad ook al weer was." Rudi Wester probeert ieder jaar weer het genre in kaart te bren gen, maar als geen ander weet zij hoe onmogelijk dat is. De beoefenaars van het reisverhaal zijn te vinden onder literatoren, antropologen, belezen bergbe klimmers, dichters, radiorepor ters en andersoortige journalis ten. Ook wat de vorm betreft zijn er tegenwoordig veel moge lijkheden: na de repor tages uit het begin van de jaren '90, is er nu weer meer tijd voor reflectie, voor zelf-inkeer, voor de meer literair gepolijste verhalen. Rudi Wester signaleert zelfs de op komst van het imaginaire reis verhaal. Kwaliteit Het bijzondere van de verzamel bundel is de constant hoge kwa liteit van de verhalen. De lezer die de wereld denkt te kennen, wordt om de haverklap gecon fronteerd met verbazingwekken de situaties. Bas Heijne reisde naar Princetown, een spookstad waar aids-patienten op hun ein de wachten: „Ze kropen door de hellende straten, een doodsgrijns op hun lippen. Ze zaten, inge pakt in dekens en sjaals, de hele dag aan het strand naar de hori zon te staren". Linda Polman ontdekte een morbide toeris tische attractie: Haitiaanse zom bies die in een schemertoestand leven en volstrekt willoos zijn. Frènk van der Linden bestudeer de de Chinese eetgewoonten: ge stoofd hondevlees, gegrilde kat, gemarineerde varkensbaarmoe der en levende rattenembryo's. Ton van Reen: Bernadette „Overal was de geblafte, geka kelde, gegromde en gemiauwde doodsnood hoorbaar." De confrontatie met een andere cultuur is van oudsher de kracht van het reisverhaal. De bede vaarten naar heilige plaatsen en de pelgrimages naar oorden waar kunstenaars hebben ge leefd en gewerkt zijn de andere pijlers van het genre. De reisbe schrijver van tegenwoordig kiest alleen een andere invalshoek. Ton van Reen probeert aan te tonen dat de Heilige Bernadette 'slachtoffer is geworden van een meedogenloze Kerk die haar zelfs geen rust gunt na haar dood'. Een voorpublicatie van zijn boek Een heidin die het licht zag is in Grenzeloze reizen te vinden (ook in het vakantieboek Inpakken en wegwezen). Hans Bouman reisde naar het Tahiti van Gauguin en verzeilde in 'het enige museum ter wereld dat naar een schilder is genoemd, zonder dat er ook maar één kunstwerk van hem te zien is.' Uit Grenzeloze reizen blijkt dat ook het traditionele reisverhaal naast de andere vormen stevig overeind blijft. Ramp Dat toerisme een ramp is, een hel, een aberratie van de moder ne comsumptiemaatschappij we ten we onderhand wel. Alain Paucard legt in De nachtmerrie van de vakantie uit dat toerisme een soort leninisme is, een soort propaganda die begint bij gelo gen vakantiefolders en verder gaat in de op die folders geba seerde gelogen vakantieverha len. Rik Zaal signaleert in Leve het toerisme! dat er in kringen van trendsetters, praatjesmakers foto contact en straatsociologen meer wordt' thuisgezeten dan ooit. Ten on rechte, volgens Zaal, want toe risme zorgt voor veel plezier, van platte lol tot intellectueel genoegen, van vakantieliefdes tot vrienden voor altijd. Dat is weer eens een ander geluid. In de grote stroom vakantieboe ken is Leve het toerisme! een uiterst vrolijk boek waarin Zaal afgeeft op de uitwassen van het moderne toerisme, links en rechts tikken uitdeelt naar de ANWB, de Gran Dorado's en de gemiddelde Nederlander op va kantie. Met het literaire reisver haal zoals Wester ze heeft verza meld, hebben de columns van Zaal niets te maken, maar on derhoudend zijn ze wel. Rudi Wester (red): 'Grenzeloze reizen'. Uitg. Contact. Prijs 25,- Rik Zaal: 'Leve het toerisme!'. Uitg. Veen. Prijs 29,90. Door Muriel Boll 'Bloemen voor de heks' is de derde bundel verhalen die Han- na Kraan schreef over een boze heks en haar toverstreken. De andere bosbewoners zouden haar af en toe weg willen tove ren, maar het leven zou dan behoorlijk saai worden voor egel, haas, uil en de anderen. Het is natuurlijk niet leuk als je plotseling alleen nog maar kunt hippen als een mus, terwijl je van nature een rustig rondschar relende egel bent. Of als je om getoverd dreigt te worden in een bladluis of snuitkever! Nog erger is het als de heks een stormwind verzint die alle bosdieren in één klap meevoert en in een wild vreemd bos dropt. Maar soms heeft de heks ook een goede bui en tovert ze taarten en erwten soep die in opperste harmonie door het hele gezelschap veror berd worden. Af en toe zijn de dieren de heks te slim af. Haar fluistergras dat ruist domme egel of rare haas is hoog genoeg om je in te verstop pen en tot ontsteltenis van de heks te sissen de domste heks van de wereld! Een speciale rol is weggelegd voor de uil aan wie de banaliteiten des levens voor bijgaan, aangezien hij meestal in hoger sferen aan het dichten is: sneeuw valt door de lucht, met een zucht.... Het is een knus leven daar in het bos. Er wordt gewandeld, gebab beld en veel thee gedronken, terwijl de heks keer op keer.roet in het eten gooit. En na hekserij volgt steevast de verzoening. Het zijn charmante, goed ge schreven verhalen. Ook jonge kinderen hebben situatie snel door en verkneukelen zich over de dommigheid van de heks. 'Veren' heet het verhaal dat Ver onica Hazelhoff schreef over de tweelingzusjes Maja en Nini. Ni- ni heeft helemaal geen zin om met haar ouders en zusjes op vakantie te gaan, ook al is j-E eiland een echt verhalenlat volgens haar ouders. Is haj droom over mooi blauw ®a! met steeds grote wordend vj I grijs een voorbode van wat gebeuren gaat? Maja is een vreemd meisje, opj boot krijst ze met de meet®( mee. Nini is gewend aan kreten en aan de mensen t schrikken van haar zusje. Omd; Maja anders dan anderen krijgt ze altijd meer aandact; van haar ouders, van mevroia Daisy van het vakantiehuisje, van Nessa, het vreemde me; dat ze heeft leren kennen. Ne heeft een kraaieveer in haj donkere haar, ze is een stt! ouder en een beetje lelijk, ma; ze heeft de mooiste groene Maja noemt haar vogelvrouwmeisje. Het klikt onmiddellijk tusse Maja en Nessa. Nessa bouwt cj. kels van stenen zoals Maja heb jes van lucifers maakt, en schreeuwt tegen de kraaien o; dezelfde manier als Maja de mensen. Nini is jaloers, ze wil Nessa vot zich alleen. Was Maja er n niet! Door toedoen van Nini vil Maja met haar hoofd op steen. Het duurt een eeuwighei; voor Maja weer opstaat en intas sen denkt Nini 'eindelijk a" Dan dringt tot haar door dat s dat helemaal niet wil. EindeEj heeft ze haar zusje geaccepteerd Hazelhoff schrijft zo subtiel da: je ineens ontdekt je het-onaangt name gedrag van Nini eerde accepteert dan het afwijkends maar onschuldige gedrag vat Maja. Met dit ontroerende, sobt re boekje laat de schrijfster wee eens zien dat ze goed is in be observeren van onderlinge ver houdingen. Hanna Kraan: 'Bloemen voordi boze heks'. Uitg. Lemnisca» Prijs 24,-. Vanaf 6 jaar. Veronica Hazelhoff: 'Veren'. Uit; Querido. Prijs 33,90. Vanaf 9 jaai Bezoekers moeten raden welke vogel Krull hier heeft gefoto grafeerd. FOTO DE STEM FOTOGRAAF Wini Krull uit Oostburg leerde het vak van zijn vader, die persfotograaf was. De grafische vormgeving speelt bij de meeste van zijn foto's een rol in zijn composities. De natuur boeide hem echter meer dan de persfotografie. Mooie, kleine dingen waar vaak al te gemak kelijk aan wordt voorbijgelopen. Ook structuren hebben zijn aan dacht. Geërodeerde gesteenten langs de rotskusten van Frank rijk, het verweerde hout van oude berghutten en bomen in Zwitserland. Zijn werk is uitsluitend in zwart-wit. De grijstinten tracht hij zo te gebruiken, dat ze op een juiste manier de kleuren vervan gen. Van alle getoonde werken worden maar twee exemplaren afgedrukt. Het werk van Krull is momenteel te zien in het Bezoe kerscentrum Het Zwin in Ret- ranchement. Aan de expositie is een prijsvraag verbonden. Aan de hand van een detail-foto moeten mensen raden welke vo gel Krull heeft gefotografeerd. Tot 1 augustus. Dagelijks van 13.00 tot 18.00 uur. DE VLEESHAL in Middelburg is de laatste jaren gebruikt als expositieruimte voor moderne (installatie-)kunst. Wie er langs kwam wilde nog wel eens bin nenstappen, maar kwam vaak niet verder dan de glazen voor hal: omdraaien en wegwezen bij de blik op kunst. En de hal bleef ongezien. De kunstenares Moniek Toebos ch geeft nu de hal terug aan de toeristen en architectuur-lief hebbers door middel van haar project 'Zomeraanbieding'. Tij dens de zomermaanden staan deuren en ramen wijd open, het licht en de passanten uitnodi gend binnen te komen. Voor de vermoeide benen en ruggen staan twintig tuinbanken klaar om in alle rust van de ruimte te genieten. Kleine boekjes, brevie ren haast, hangen met kettinkjes aan de banken. Al bladerend in die boekjes kunnen in vele talen persoonlijke mijmeringen, bijna- aforismen, over de hal worden gelezen. Ze vormen poëtische verbeeldingen van de ruimte. Dezelfde, soms raadselachtige zinnen, zijn te vinden op affiches en strooibiljetten in diverse gro te Nederlandse steden, telkens voorzien van een kilometeraf stand die naar de Middelburgse Vleeshal moet lokken. Tot 29 augustus. Dinsdag tot en met zondag van 13.00 tot 17.00 uur. DE MENS staat centraal in de acrylschilderijen, etsen en pas tels die Wilma Richter exposeert in galerie Rattenfanger in Hulst. Eenzaamheid, lijden en agressie zijn onderwerpen die Richter in trigeren, maar zij weet in haar werken deze zaken ook te relati veren en maakt zelfs gebruik van fijne ironie om deze gevoe lens uit te drukken. „Ik probeer de beweging die ont staat als het besef van het frag mentarische in het leven in beel den te vangen. Fragmenten en momenten overlappen of raken elkaar. Deze spanningvelden ontstaan in de mens en daarom is dat mijn centrale thema," al dus de kunstenares. Tot 4 september; van donderdag tot dinsdag van 13.30 tot 17.00 uur. AARDENBURG -Museurh - 'Het dagelijks leven in Sluis van de 14e tot de 18e eeuw. Geop. dag. 10.30-12 u. en 13.30-17.30 u. (t/m 30 sept). - Galerichel, Weststr. - Sculpturen van Iris Belfroid. Geop. vrij. t/m ma. 14-17 u. Vanaf juli: dag. 14-17 u. woe. gesl. (tot 19 juli). BIERVLIET - Galerie Arthouse, Markt - 'Stille vens', aquarellen van Meta de Waard. Geop. ma. t/m vrij. 9-12 u. za. 9-12 en 13-16 u. (tot 17 juli). BRUGGE - Park Sebrechts - 'Aspecten 1994', openluchttentoonstelling van drie dimensionale kunst van tien Bel gische kunstenaars, (tot 4 sept.). - Kunstcentrum Oud Sint Jan - Te keningen van Modigliani uit de col lectie van Paul Alexandre. Geop. dag. 9.30-18 u. (tot 2 okt.). CADZAND - Bezoekerscentrum 't Zwin - 'Zand nader bekeken'. Geop. dag. 13-18 u. (tot 24 okt.). ■DOMBURG - St. Willibrorduskapel, 'Chiefs and Spirits': moderne beeldhouwkunst uit Zimbabwe. Geop. dag. 14.15-17 u, dins., dond. en vrijd. ook 9.15-12 u. (tot 30 sept.). GRIJPSKERKE - 't Zonnehoekje, Kerkstr. 1 - Zijde expositie. Geop. woe. t/m za. 14-18 u. (t/m 16 juli). HULST - Streekmuseum - 'De bevrijding 1944-1994'. Geop. dag. 14-17 u. (tot 12 sept.). - Galerie Rattenfanger - Aquarellen .van Wilma Richter. Geop. do. t/m ■di. 13.30-17 u. (tot 4 sept.). MIDDELBURG - Zeeuws Museum - 'Spiegel van de tijd': 225 jaar verzamelen door het Koninklijk Zeeuws Genootschap der Wetenschappen. Geop. di. t/m vrij. 10-17 u. za. t/m ma. 13.30-17 u. (tot 15 aug.). - Zeeuwse Bibliotheek - Abstracte schilderijen van Marijke van der Windt. Geop. ma. 17.30-21 u. di. t/m vrij. 10-21 u. za. 10-13 u. (tot 14 aug.). - Art=Start Museum - Project van Ko de Jonge: Nieuwe reeks kunste naarsboekjes van o.a. Klaus Riechling, Leon Riekwel, Angela Rother, Ruscoe en Sarkis. Tijdens openingsuren bibliotheek (tot 26 dec.). - Vleeshal - 'Zomeraanbieding', project Moniek Toebosch, di t/m zo 13-17 u. (tot 29 aug.). OOSTBURG -ING-Bank (Publiekshal) - Aqua rellen van Trees de Vree. Geop. ma. t/m vrij. 9-16 u. (tot 1 sept.). SINT ANNALAND -Museum De Meestoof - Schilde rijen van Willem Bruynzeel, kera miek van Leen Quist en kralenwerk van Nellie Ruissen. Geop. 14.15-16.45 u. (t/m 29 okt.). VEERE - Grote Kerk Beelden en schilde rijen van Jits Bakker. Geop. dag. 10-17 u. zo. 14-17 u. (tot 25 juli). VLISSINGEN - Bibliotheek (sousterrain) - Podium twee x twee kwadraat, grafiek en presentaties van W. Stock. Geop. woe. t/m vrij. 12-17 u. do. ook 18-20 u. (tot 16 juli). - Kunstuitleen - Installatie van Martin Zwennis. Geop. woe. t/m vrij. 12-17 u. do. ook 18-20 u. ivm. vakantie gesl. 19/7-15/8 (tot 26 sept.). -Watertoren - Schilderijen en in stallaties van Alexander Rodin en Valery Martinchyk. Geop. woe. t/m zo. 12-17 u. (tot 5 sept.). -Stedelijk Museum - 'Schipperen op de Schelde', 150 jaar Scheldere- glement. Geop. ma. t/m vrij. 10-17 u. za. en zo. 13-17 u. (t/m 14 aug.). UZENDUKE - Streekmuseum, Markt - 'West Zeeuws-Vlaanderen een halve eeuw bevrijd', documenten, voorwerpen en fotomateriaal. Geop. di. t/m vrij. 10-12 en 13-17 u. za. 13-17 u. (t/m 5 nov.). ZAAMSLAG - Verzorgingstehuis De Molenhof - Aquarellen van Maatje Smit-Herre- bout (tot 1 sept.). ANTWERPEN - Plantin Moretus - Gerard Merca tor en de geografie in de Zuidelijke Nederlanden (16e eeuw). Geop. dag. 10-17 u. ma. gesl. (tot 24 juli). -Dagbladmuseum - 'D-Day', 50 jaar na de landing. Geop. vrij. t/m zo. 11-17 u. (tot 1 sept.). - Provinciaal Museum Sterckshof - Zilver uit de 17e en 18e eeuw en Chinees porcelein. Geop. di. t/m zo. 10-17. u. - Mukha, Leuvenstr. - Zomer van de fotografie, van Canada tot Mexico. Geop. di. t/m za. 10-17 u. (tot 1 okt.). - Elzenveld (St. Jorispand) - 25 jaar 'Zwarte Panter' en 'Zomer van de Fotografie'. Geop. di. t/m za. 10-17 u. ma. gesl. (tot 11 sept.). - ICC en Kon. Paleis, Meir - 'Zomer van de fotografie'. Geop. di. t/m za. 10-17 u. (tot 1 okt.). -Lokaal 001, Verbrande Entre- potstr. 9 - 'Lumen Artis Registra', fotoprojecten van Korrie Besems, Hans Eykelboom en Lin de Mol Presentatie 2/7: 15.00 u.: Geop. do. t/m zo. 13-17 u. (t/m 31 juli). - Openluchtmuseum voor Beeld houwkunst Middelheim - Nieuwe collectie beelden, oa. beelden van Per Kirkeby en Panamarenko. Geop. dag. 10-17 u. (tot 19 dec.). -Nationaal Scheepvaartmuseum - Schilderijen, aquarellen, schetsboe ken en scheepsmodellen van de Ant werpse marineschilders Henri en Maurice Seghers. Geop. dag. 10-15 u. ma. en 1 en 2 mei gesl. (tot 31 juli). -Provinciale expositiezaal - Jesus- straat. 'Een schitterend feest', edels meedkunst. Geop. dins, tot zon. 10-17 u. (tot 14 nov.). -Etnografisch Museum - 'Het ge laat van de geesten', maskers uit het Zaïrebekken. Geop. di. t/m za. 10-17 u. woe. tot 21 u. (tot 31 dec.). - Galerie Francis van Hoof - Schil derijen van Max Appelboom en ont werpen en grafiek van Bert de Key- ser. Geop. do. t/m zo. 14-18 u. (tot 20 dec.). BRUGGE - Kunstcentrum Oud Sint-Jan - Im pressionistische kunst. Werken van Monet, Cézanne en Sisley, Van Gogh, Picasso, Pissarro, Renoier en Gauguin. Geop. dag. 9.30-18 u. (tot 30 sept.). - Bogardenkapel, Stedelijke Acade mie - 'Ten voeten uit', werken uit de collectie Deweer Art Gallery. Geop. do. en vrij. 14-18 u. za. 10-12 en 14-17 u. (tot 23 okt.). -Stadsarchief - 'Brugge door de lens': foto's en fotografen uit 1900-1918. Geop. tijd. openingsuren stadsarchief (tot 21 nov.). GENT - Arnold vander Haeghen Museum, Veldstr. - Permanente expositie van foto's en ander iconografisch mate riaal over het leven van de Gentse schrijver Maurice Maeterlinck. Ge op. dag. 9.30-17 u. ma. gesl. LOKEREN -Galerie de Vuyst - (vanaf 25/11) Pré Columbiaanse kunst. Eveneens impressionisten en moderne schil ders. Geop. dag. 10-12 en 14-20 u. (tot 3 dec.). ST. NIKLAAS - Salons voor Schone Kunsten - Schilderijen van de 16de tot de 20ste eeuw, stijlmeubelen en sier voorwerpen. Geop. di. t/m za. 14-17 u. en zo. van 10-17 u. BELSELE Reinaert-Rozentuin - Permanente openluchttentoonstelling met beel den uit het Reinaertepos. Geop. dag. 9.30-18 u. zo. tot 17 u. KRUIBEKE - Schelde-oever Hamme en Temse - Kunstproject 'Kunst langs Wase Scheldekant, kunstobjecten van 30 kunstenaars rond het thema trans port. De binnenruimten kunnen be zocht worden op za. en zo. 10-12 en 14-18 u. (tot 25 okt.). RETRANCHEMENT - Bezoekerscentrum Het Zwin - Fo to's Wim Krull. dag. 13-18 u. (tot 2 aug.). DE SOPRAAN Hilda de Groote van de Wiener Staatsoper soleert morgenavond tijdens een Ope retteconcert in het Casino Knok ke. Het concert wordt verzorgd door Chorvereinigung Jung Wien, onder leiding van Gerhard Track en met Wolfgang Ortner op klavier. Op het programma staan onder andere delen van Die Czardasfürstin van Kalman en van Die Lustige Witwe van Léhar. Na de pauze volgen wer ken van Robert Stolz en polka's en walsen van Johan Strauss. De entree bedraagt 450 Bfr. Zater dag 9 juli, aanvang 21.00 uur. In het Waasland wordt er in ie kasteel Walburg en het park e om heen in Sint Niklaas ell dinsdagavond muziek gemaai in de maanden juli en augustus. Deze week zet de organisatie: de Walburgconcerten-reeks i schijnwerper op GriekenM De groep Belgreco bestaat it vier Belgische beroepsmuzil* ten die al zes jaar een repertoin van Griekse muziek brengt, programma bevat het populaiit genre, ballades, authentiek! Griekse composities en origimlf eigen nummers. Dinsdag 12 juli, aanvang 20.3I uur. De sopraan Hilda de Groote soleert in Knokke foto de stem SAXOLOGY IS een kwartet waarvan de leden oorspronkelijk in het Jazzorkest Big Band Sound zaten. Het viertal speelt in ensemblevorm al vanaf 1979 samen en wordt soms uitgebreid met' slagwerk en bastuba. De bekende saxofonist en componist André Jean uit Brugge schreef het herkenningswijsje van de groep. De Belgische groep trad op tijdens diverse festivals in binnen- en buitenland en oogstte succes met een concertreis door Joegoslavië in 1989. Er werd een lp opgenomen 'Classic and Jazz' en het repertoire bevat originele composities, transscipties, eigen composities en jazznummers. De musici hebben allen een op leiding aan de conservatoria ii Gent of Brussel achter de rug waren lid van de Kapel van Gidsen en de Big Band Sound De leden zijn Freddy Couch (sopraan- en altsax), Filip De- meyer (altsax), Frank Commeen (tenorsax) en Ronny Verbiest (baritonsax). In de serie Zomeravondconcei- ten aan zee speelt het kwartet volgende week in de NH kerk in Cadzand. Op het programma: In de tuin der wilde dieren van F Vellones, Filmmotivy van Dousa, Petit Quatuor van J. Francais en werken van Singelée, Dedrick Waignein. Woensdag 13 juli, aanvang 20.® DE KONINKLIJKE Militaire Kapel verzorgt regelmatig op tredens in Nederland. Deze zo mer zijn de musici te gast in Zeeland. De stichting Delta Cultureel wist het orkest te strikken voor een optreden in de Grote Kerk in Veere. Er wordt een gevarieerd program ma gespeeld. Vrijdag 15 juli om 20.00 uur. Toegang gratis. De Koninklijke Militaire Kapel foto de stem Hilversum (anp) - Kerkera- Ve den hebben heel andere ver wachtingen van het ambt dan de predikanten. Kerkeraden verwachten vooral pastorale en sociale kwaliteiten van zie een predikant, terwijl deze na; zichzelf in de eerste plaats als scl een leraar ziet. Dit blijkt uit spr een onderzoek dat de Bond £e van Nederlandse Predikanten heeft laten uitvoeren. pr( Predikanten vinden vooral ken- pe; nisoverdracht, zowel in de preek C0] als in pastorale gesprekken, zeer be belangrijk. Als hun centrale taak Vo Tab Door Teije Brandsma (anp) Hierden - Het taboe op het on minder. „De afgelopen tien gekomen om er normaal over t Withaar, adjunct-directeur v mingsinstituut De Essenburg burgh is de enige instantie i dingsweken organiseert voor omgeving iemand door zelfdo Jaarlijks besluiten ongeveer E 1500 Nederlanders een einde aan d hun leven te maken. Gemiddeld n staan er rond ieder van hen vijf t directe nabestaanden, aldus Wit- 1 haar. „Hun rouwproces duurt v meestal veel langer dan bij een e natuurlijke dood. Deze nabe- u staanden willen hun verhaal i blijven vertellen, maar praten over zelfdoding is voor veel men sen nog ongepast. Vrienden en e kennissen vinden het vaak èng en weten niet goed wat ze moe- ten zeggen." De Essenburgh biedt nabestaan den sinds 1981 drie keer per jaar een aantal ontmoetingsdagen onder de titel Nabestaan na zelf doding. Per keer komen 15 men sen in het kasteel van De Essen burgh in Hierden bij elkaar om hun twijfels rond de zelfgekozen dood van een directe naaste te bespreken. Hoewel de ontmoe tingsdagen bestemd zijn voor al le direct betrokkenen van de overledene, zijn het vooral ouders en partners die bij De Essenburgh een begeleidings- week volgen. Verschuiving Withaar signaleert het afnemen van de geheimzinnigheid onder meer door een verschuiving van de vragen die „cursisten" haar stellen. „Een aantal jaren gele den stelden ze de vraag of ze hun omgeving wel zouden inlichten. Tegenwoordig vraagt men zich af op welke manier die omgeving moet worden geïnformeerd." Het kan vijf jaar duren voor iemand die een familielid op de ze manier heeft verloren, dit enigszins heeft verwerkt en een plaats kan geven in zijn of haar leven, vertelt Withaar. „Min stens", reageert Mieke, „mis schien wel zeven". Mieke volgde in 1988 een begeleiding van De Essenburgh. Ze. wil liever niet met haar achternaam worden genoemd omdat zelfdoding „on danks de ppsitieve ontwikkelin gen" nog steeds een taboe is. Haar 13-jarige zoontje beroofde zich in 1987 van het leven. „Het was alsof ik voor de helft werd geamputeerd. Ik denk niet dat er ergere dingen zijn die je kunt meemaken." De vrouw, die gescheiden was, bleef achter met één dochter. Toch antwoordt ze nog steeds „twee" als haar gevraagd wordt hoeveel kinderen ze heeft. „Ik kan het niet over m'n hart ver krijgen om te zeggen dat ik nog maar één kind heb." Zin Na de dood van haar zoon begon ze zich af te vragen of ze mis schien een slechte moeder was geweest. En waarom had de on derwijzer op school niet aan de bel getrokken? Ze vroeg zich af hoe een jongen van 13 „in he melsnaam" op het idee komt om zichzelf van het leven te beroven en vooral waarom hij het had gedaan. Een jaar nadat het was gebeurd, stapte ze naar Hierden. De Es senburgh houdt de weken voor mensen die de overledene al minstens een half jaar kwijt zijn. „De eerste heftige emotie is er dan van af", aldus Withaar. „In de eerste maanden heeft zo'n week minder zin. In die begintijd zitten de mensen alleen maar te huilen." De deelnemers schrijven aan het begin op met welke vragen ze rondlopen. Deze worden in de groep besproken. De groep wordt vervolgens opgedeeld in drie groepjes van vijf personen. De volgende dag krijgt iedere deelnemer zoveel tijd als nodi is, soms drie uur, om in het groepje zijn of haar persoonlijk verhaal te doen. Mieke: „Dat i de zwaarste dag. Alleen ma huilen. Maar je vertelt het aa mensen die je begrijpen".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 20