Museeuw geflikt door ploegmaat
M.
Engelsen gokken over twee jaar op profploeg
Het hoge jojo-gehalte van Rob Harmeling
Flavio Vanzella gaat er als bescheiden helper met gele trui vandoor
DE STEM
IJFERS^^
TOUR DE FRANCE 94
VARIA
Eurotunnel:
shuttle
met slecht
dienstrooster
RADIO&TV
Moeilijke
dag voor
Patrick
Jonker
TOUR
IN MEERVOUD
Bescheiden
dubbel-triomf
VANDAAG
5e etappe
7 juli
187 km
AG 7 JULI 1994
Cup USA 94
Bonner; Gary Kelly
th, Babb en Phelan; Keane'
an, Townsend, Houghtori
mton (64. McAteer); Coyne
scarino).
KANCISCO. STANFORn
M.
IË - VERENIGDE STA-
-0 (0-0). 74. Bebeto l-o
srechter: Quiniou (Fra)
ouwers: 94.147 (uitver-
Rode kaart: 43. Leonardo
87. Clavijo (VSt, 2x geel),
aarten: Mazinho, Jorginho
ooley (VSt).
ILIË: Taffarel; Jorginho
Santos, Aldair en Leonar-
ga, Mauro Silva, Mazinho
ho (69. Cafu); Bebeto en
NIGDE STATEN: Meola;
Clavijo, Lalas en Caligiu.!
es, Ramos (46. Wynalda),
en Sorber; Stewart en
(74. Wegerle).
"N. FOXBORO STADIUM
IA - ITALIË 1-2 na ver-
g (1-0, 1-1). 27. Amunike
8. Roberto Baggio 1-1, 102.
*o Baggio 1-2 (strafschop)!
"srechter: Brizio Carter
Toeschouwers: 54.367 (uit-
ht). Rode kaart: 76. 2ola
Gele kaart: Emenalo, Ade-
Oliseh, Nwanu (Nig), Mas-
Costacurta, Signori, Dino
o, Maldini (Ita).
RIA: Rufai; Okechukwu,
u, Eguavoen en Emenalo;
achi (36. Adepoju), Oliseh,
a en Amunike (57. Oliha);
en Yekini.
Marchegiani; Mussi,
~i, Costacurta en Benarrivo;
(46. Dino Baggio), Albertini!
doni en Signori (64. Zola);
xo Baggio en Massaro.
YORK. GIANTS STA-
'CO - BULGARIJE 1-1 (1-1,
Bulgarije w.n.s 1-3. 7.
jjkov 0-1, 18. Garcia Aspe
strafschop). Scheidsrechter:
harif (Syr). Toeschouwers:
0. Rode kaart: 50. Kremen-
Bul, 2x geel), 58. Luis Garcia
2x geel). Gele kaart: Sira-
Jordanov (Bul), Ramon Ra-
Garcia Aspe, Suarez
CO: Campos; Rodriguez,
ez, Juan Ramirez, Ramon
rez en Ambriz; Bernal, Gar-
spe en Luis Garcia; Alves en
GARIJE: Mihailov; Kremen-
Hubchev, Kirjakov en Bori-
v; Jordanov, Letchkov, Bala-
n Sirakov (104. Guentchev);
sjkov en Kostadinov (119.
arski).
PROGRAMMA
KWARTFINALES
rdag 9 juli: Italië - Spanje
strijd 45, Boston, 18.00 uur),
erland - Brazilië (wedstrijd
alias, 21.30).
dag 10 Juli: Duitsland - Win-
Mexico-Bulgarije (wedstrijd
ew York, 18.00 uur), Roeme-
- Zweden (wedstrijd 48, San
cisco, 21.30 uur).
HALVE FINALES
nsdag 13 juli: winnaar 47 -
aar 45 (New York, 22.00
winnaar 48 - winnaar 46
Angeles, 01.30 uur).
DE/VIERDE PLAATS: za
ag 16 juli: Los Angeles, 21.2P
ALE: zondag 17 juli: Los An-
s, 21.30 uur.
rldCup USA 94
VARIA^
cordjacht
cht. In de kwartfinales
7e interland spelen, op
bovendien haalt hij dan
er van een eindronde om
g in de wedstrijd Bulgarije
"exico van dinsdagavond
lden drie Mexicanen en één
gaar.
n Bulgarije is de plaatsing
r de kwartfinales uitbun-
gevierd. In Sofia gingen in
nacht van dinsdag op
iensdag tienduizenden
:stvierders de straat op. Pre-
lent Sjelev gaf via de staats-
iio blijk van zijn vreugde,
'iets kan onze jongens meer
de weg staan op de tocht
ar de halve finales," zei hij,
arbij voor het gemak de
gende opponent, wereld-
mpioen Duitsland, buiten
schouwing latend. In de
leste café's in Sofia was de
ank gratis. „Alleen tequila
it," zei een uitbater. „Die is
or verliezers." Bulgarije
eft voor het eerst in de WK-
storie de laatste acht be-
ikt.
President Carlos Menem
n Argentinië sluit jiiet uit
,t de staat de leiding van de
tionale voetbalbond in de
komst over neemt. Hij kon-
gde dat aan in een gesprek
et journalisten over de ge-
urtenissen tijdens het WK.
ivendien liet Menem weten
n onderzoek in te stellen
ar het hoe en waarom van
vroegtijdige uitschakeling
n tweevoudig oud-wereld-
mpioen Argentinië, dat in
achtste finales met 2-3 van
emenië verloor.
Mario Basler is terugge-
:rd naar Kaiserslautern. De
■jarige Duitse middenvelder
im het eerste vliegtuig nadat
jn vrouw met spoed in het
ekenhuis werd opgenomen,
nke Basler is acht maanden
vanger. De Duitse ploeglei-
ing verwacht de speler voor
e wedstrijd tegen Bulgarije
d zondag in New York weer
■rug.
Jürgen' Klinsmann heeft een
mbod van Everton afgewezen
e Duitse spits wil zijn 1°°P^
ran voortzetten in Zuid-Euro-
Van onze verslaggever
Brighton - „Fietsen staat in En
geland na golf en zwemmen op
de derde plaats op het lijstje
activiteiten tijdens de vrije tijd,"
aldus Alan Rushton, organisator
van de Leeds Classic en een van
de mannen in de organisatie, die
de Tour-karavaan Het Kanaal
over lokte.
De belangstelling zoals wel
bleek bij de eerste de beste rit
bier was toch ook bijzonder
„oot. Maar," geeft hij eerlijk
toe „wat het beoefenen van de
sport' betreft, is er veel verschil
in fietsen en wielrennen. Tot de
amateurs gaat het nog wel, maar
het proffietsen staat nog altijd in
de kinderschoenen. Toch hebben
we goede hoop dat met de Tour
nu in Engeland wat wordt losge
slagen, vooral financieel, waar
door de basis gelegd kan worden
voor een profploeg. Het streven
is 1996. Er zitten thans bij de
amateurs voldoende jonge talen
ten die dan kunnen doorbreken."
De Tour-directie heeft de schuld
van de ernstige valpartij in Ar-
mentières wel in de schoenen
van het Département du Nord
geschoven, maar prefect Mahdi
Hacène ontkent alles. Volgens
hem stond de politieman op wie
Wilfried Nelissen vloog, wel op
de goede plaats en nam hij dat
moment geen foto.
Nelissen is intussen terugge
bracht in zijn woning te Wellen
waar hij nog twee weken moet
rusten. Dan mag hij voorzichtig
met de training beginnen. Lau
rent Jalabert moet echter nog
ruim twee weken in het zieken
huis blijven. De operatie is wel
geslaagd, maar de renner kan
zijn gehemelte en mondholte ze
ker vier weken nog niet gebrui
ken.
De Engelsen betaalden dik
drie miljoen gulden om de Tour
karavaan het Kanaal over te
krijgen. Ze kregen voor dat be
drag twee etappes: Dover-
Brighton, Portsmouth-
Portsmouth.
De Tour-karavaan bestaat uit
3.500 volgers, ruim 1.500 voer
tuigen. De organisatie heeft 800
kamers per dag nodig. Er zijn
12.000 mensen voor de orde
dienst ingeschakeld. De media
hebben 1800 journalisten afge
vaardigd. Er zijn 32 TV-stations
aanwezig, 71 radiostations, 427
kranten en persagentschappen.
Er worden 680.000 blikjes cola
geconsumeerd. Het dagelijkse te
lefoongebruik is te vergelijken
Tour de France/i|p
met een stad van ongeveer
50.000 inwoners.
De Spanjaard Cabello ver
diende tijdens de vierde etappe
een bonus van 15.000 francs (on
geveer 5.250 gulden). De premie
was beschikbaar gesteld door
Brittany Ferries.
Tour de
France 94
Door Jean Nelissen
Brighton - Een wielerkoers is soms net een schaakspel.
Als een geletrui-drager door een van zijn helpers uit het
tricot gereden wordt, is er een dieper liggende oorzaak.
Want in het peloton wordt altijd volgens een strakke
ploegdiscipline gehandeld. Gisteren, in de eerste Britse
Tour-etappe langs de grillige kustlijn van de graaf
schappen Kent en East Sussex, werd met die ploegdisci
pline de spot gedreven. Knecht Flavio Vanzella ont
troonde kopman Johan Museeuw.
De oorzaak? Op het einde van
het seizoen wordt de succesvolle
GB-MG-formatie opgesplitst.
Johan Museeuw en zijn Bel
gische helpers gaan met als
sponsor de Belgische warenhuis
keten GB, een ploeg vormen met
de Italiaanse sponsor Mapei,
waarvoor Toni Rominger rijdt.
MG gaat alleen door met ploeg
leider Giancarlo Ferretti, die
Flavio Vanzella meeneemt. Po-
kerspel dus op de transfermarkt.
Met gevolgen in de finale van de
etappe naar de parel der Engelse
kustplaatsen, Brighton.
Verbazing
Vanzella had aanvankelijk met
de andere ploegmaats van GB-
MG keurig op kop gereden voor
Johan Museeuw. Want er waren
sinds de 20e kilometer twee
vluchters, de Spanjaard Francis
co Cabello en wat later de
Fransman Emmanuel Magnien,
die tot zes en een halve minuut
uitliepen.'Dus moest er - om de
trui van Museeuw te redden -
tempo worden gemaakt.
Vanzella hield zich keurig aan
de opdracht, totdat op 35 kilo
meter vdór Brighton Rob Har-
meling in de tegenaanval ging.
De Nijverdaller kreeg de Belg
Mario de Clercq én Vanzella
mee. Het behoorde tot de norma
le discipline, dat Vanzella geen
meter kopwerk deed. Harmeling
De Clercq vroegen er ook niet
om, ze wisten dat de Italiaan de
belangen van de geletrui-drager
moest verdedigen.
Ineens kwam de auto van de lepe
ploegleider Giancarlo Ferretti
langszij. Wat er precies bespro
ken werd, laat zich raden. Met
een begon Vanzella, tot verba
zing van Harmeling en De Cler
cq, mee op kop te jagen. Hij reed
hard dat hij zijn metgezellen
op de derde helling van de dag,
de Ditchling Beacon, achterliet.
Vermakelijk
Flavio Vanzelle naderde de twee
koplopers zienderogen. Zelfs een
lekke band kon de 30-jarige Ita
liaan uit Susegana niet uit zijn
ritme halen, Op twaalf kilometer
vdór de finish, tijdens de beklim
ming van de Brighton Elmgrove,
was hij Cabello en Magnien tot
op vijftig meter genaderd. Op
dat moment joegen vijf van zijn
ploegmaats, die Museeuw on
voorwaardelijk steunen, op kop
van het peloton vol achter hem
aan. Een vermakelijke situatie,
die niet meer in het peloton
gezien werd sinds de Dolomie
ten-rit in de Ronde van Italië
van 1987, toen Roberto Visentini
en Claudio Chiappucci hun ont
snapte ploegmaat Stephen Ro
che probeerden terug te pakken.
Voordat Vanzella hem bereikte,
sprong Francisco Cabello de
ruimte in en won de etappe.
Vanzella finishte als derde en
nam de gele trui over. Hij, de
bescheiden helper met de blanco
erelijst, die in vijf jaar epn wed
strijdje won.
Woedend
Kopman Johan Museeuw was
woedend, maar hij verborg zijn
teleurstelling. „Kennelijk be
hoort dit tot onze plkoegentac-
tiek," zei hij, „maar morgen pak
ik die trui weer terug." Vanzella
speelde de omschuld. „Museeuw
kwaad? Hij heeft me als een der
eersten de hand gedrukt. Ik ging
toevallig mee met die Harme
ling, omdat niemand reageerde.
Toen ik een maal vooruit reed,
wilde ik de etappe winnen. Aan
de gele trui heb ik niet gedacht."
Niemand geloofde Vanzella. „Hij
is een comediant," vond een der
Belgische ploegmaats van Johan
Museeuw. „Zet alsjeblieft mijn
naam er niet bij, anders moet ik
een hoge boete betalen," vroeg
hij.
De ploeg van Ferretti, die dins
dag in de ploegentijdrit zo'n
voortreffelijk eenheid vormde,
blijkt tot op het bot verdeeld.
Het kamp Museeuw tegen het
Italiaanse kamp.
Toen alles nog koek en ei was binnen de Gb-MG-ploeg.
Geledruidrager Johan Museeuw in het geel zeer 'British' tussen
twee Engelse bobby's. Na afloop van de vierde rit zou de Belg het
lachen wel vergaan.
Etappe-winnaar Francisco Ca
bello voerde zijn stuntwerk aan
de Engelse kust op als bewijs dat
hij geen doping nodig heeft om
te winnen. Begin februari zege
vierde Cabello in de Ronde van
Mallorca. Bij het analyseren van
zijn urinestalen bleek hij vijf
opeenvolgende dagen positief.
Een anabole steroïde werd in
zijn urine ontdekt. De eindzege
werd hem ontnomen en hij kreeg
een voorwaardelijke schorsing
van drie maanden.
Gisteren greep de Spanjaard de
gelegenheid aan om zich te ver
dedigen. „In oktober vorig jaar
brak ik mijn elleboog. Om die
breuk beter te doen genezen
heeft mijn arts mij een anabool
middel ingespoten. Dat hebben
ze tijdens de dopingcontrole ge
vonden. Het was gewoon een
vergissing."
De uit het dorpje La Zubia in
Granada afkomstige Cabello is
een specialist in lange ontsnap
pingen. Gisteren fietste hij 183
kilometer op kop. In de Ronde
van Italië van vorig jaar reed hij
met Furlan, Zaina en Chiesa
lange tijd aan de leiding, totdat
een gesloten spoorweg de koplo
pers fataal werd. In de vijfde
etappe van de Vuelta van dit
FOTO ANP
jaar ontsnapte Cabello, maar hij
werd kort voor de streep terug
gepakt.
Het kleine ploegje yan Kelme,
van wie velen zich afvroegen
wat het in de Ronde kwam zoe
ken, heeft via Cabello zijn eerste
succes in de Tour geboekt. Ca-
margo won een rit in de Ronde
van Spanje, Cubino een etappe
in de Giro en nu Cabello een rit
in de Tour.
Kelme, fabrikant van sportkle-
ding en vooral sportschoenen, is
de oudste sponsor in het peloton.
Het budget van de ploeg be
draagt vijf miljoen gulden, een
van de krapste budgetten in het
peloton. Ploegleider Alvaro Pino
probeert met zijn beperkte mid
delen met veel opportunisme en
koersintellect te scoren. „Ik heb
mijn mannen tijdens de ploegen
tijdrit kalmaan laten doen. Want
ik weet dat ze niet kunnen
tijdrijden. 'Morgen in Engeland
slaan jullie toe', heb ik gezegd.
Cabello voerde de opdracht per
fect uit."
Etappe-winnaar Francisco
Cabello met inj zijn wiel de
Fransman Emmanuel Mag
nien. FOTO ANP
Brighton - Het wielerleven
van Rob Harmeling begint
stilaan een treffende gelijke
nis te vertonen met een jojo.
Twee jaar geleden won hij de
Tour-rit naar Bordeaux en deed
ni] ook in het naseizoen van zich
spreken. De competitie van 1993
6ng echter bijna volledig de
juist in vanwege een virus op de
luchtwegen.
Jn de jongste uitgave van de
«onde van Luxemburg leek de
29-jange Nijverdaller de draad
eindelijk weer opgepakt te heb
ben. In de derde etappe greep hij
de winst door niemand minder
dan Olaf Ludwig te verrassen.
Maar tijdens de nationale titel
strijd op het glooiende parcours
m Meerssen ging het weer hele
maal mis met Harmeling. Zijn
selectie voor de Tour-ploeg van
vees Priem stond zelfs even ter
discussie.
De Zeeuwse ploegleider durfde
"et toch niet aan de Twent te
Passeren en daar heeft hij tot
J!°g toe geen spijt van. Harme-
"ng trekt evenals in 1992 de
aandacht vanwege het hoge jojo-
gehalte van zijn optreden. Giste-
en aan de Engelse zuidkust was
J voor de tweede achtereen-
Wgende dag raak. Evenals in de
Pmegentijdrit rond Calais voelde
j obstakel in het parcours voor
reus "renner a'S een ^Pen"
Noblemen
op het eerste het beste kiim-
tje van de vierde etappe raak-
•Harmeling in de problemen.
Woest er zelfs een heuse
Tour de
France 94
jacht op het peloton uitpersen
om de aansluiting tot stand te
brengen. Na 165 kilometer reed
hij echter plots samen met de
Belg Mario Declercq en de uit
eindelijke nieuwe gele-truidra-
ger Flavio Vanzella voor de gro
te groep uit in de achtervolging
op de vroege aanvallers Francis
co Cabello en Emmanuel Mag
nien. Om vervolgens het contact
met z'n mede-achtervolgers weer
kwijt te raken en ook het tempo
van het peloton niet meer te
kunnen volgen. Met een achter
stand van ruim vijf minuten op
ritwinnaar Cabello passeerde hij
uiteindelijk de eindstreep in het
miezerige Brighton.
„Het was me het dagje wel,"
trapte Harmeling na afloop een
open deur in. „Maar ik heb me
laten zien en dat is toch wel het
minste dat je kunt doen als je de
Tour rijdt. Er zijn veel te veel
renners, die zich verschuilen.
Mijn stijl is dat niet. Ik rijd
altijd op m'n gevoel, terwijl het
eerlijk gezegd soms beter is om
je gezonde verstand te gebrui
ken."
Een uitgeputte Rob Harmeling doet in Brighton zijn verhaal.
Cees Priem wees zijn pupil daar
na de ploegentijdrit al op, maar
moest gisteren opnieuw langszij
Rob Harmeling rijden om hem
daarop attent te maken. „Als ik
in topvorm ben, trap ik altijd
FOTO ANP
een grote versnelling. Dat is mijn
manier van koersen. Maar met
zo'n zwaar verzet kom ik mo
menteel nauwelijks tegen een
viaduct op. Priem heeft me er
enkele keren op gewezen, dat ik
een lichtere versnelling moest
schakelen. Ja, ik geef toe dat het
een beetje gek is, dat hij me dat
nog steeds moet vertellen. Maar
dat bedoel ik nu met het feit, dat
gevoel en verstand bij mij niet
altijd overeenkomen."
Hoewel Harmeling beseft dat hij
nog ver verwijderd is van zijn
topvorm, wenst hij zich voorlo
pig niet neer te leggen bij een
ondergeschikte rol. In de Ronde
van Luxemburg ervoer hij al
thans, dat de beste niet altijd
met de vetste buit aan de haal
gaat.
Harmeling: „Toen ik
Ludwig daar klopte, was ik ab
soluut niet in goede doen. Dat
heeft me aan het denken gezet.
Vandaar dat ik het ook hier zal
blijven proberen, al weet ik dat
het heel moeilijk zal worden,
gezien mijn vorm."
Gewin
Op weg naar de Zuidengelse
badplaats was Harmeling naar
z'n zeggen overigens niet uit op
eigen gewin, maar was het louter
zijn bedoeling om een brugge-
hoofd trachten te slaan voor Jes-
per Skibby. De Deen vormde
gisteren de speerpunt van de
ploeg. „Al heb ik onderweg wel
aan Henk Poppe (twintig jaar
geleden de winnaar van de eerste
en tot gisteren enige Tour-etap
pe in Engeland, JE) moeten den
ken," aldus de Nijverdaller. „Per
slot van rekening woont hij zo
ongeveer bij mij om de hoek."
Brighton - Een aardigheidje
van Tour-directeur Jean-
Marie Leblanc. De kara
vaan door de Eurotunnel.
Het werd inderdaad een
spektakel. Maar ook een
martelgang. Met uren ver
traging arriveerden de vol
gers dinsdag tegen midder
nacht op Brits grondgebied.
Leuk was anders.
De treinen door de Eurotun
nel hadden een zware op
dracht. Er moesten na de
ploegentijdrit rond Calais
2800 volgers en 1100 voer
tuigen onder het Kanaal
vervoerd worden. De eerste
treinen liepen nog volgens
het dienstrooster. In de
avonduren liepen de wacht
tijden op tot ruim vier uur.
Leblanc liet een dag later
een communiqué uitgaan.
Het was een succes. De ren
ners en andere teamleden
waren allen om half zeven
(Engelse tijd) in hun hotel.
„De prioriteit lag bij de ren
ners," viel te lezen. „De
overige mensen moesten he
laas een korte tijd op hun
vervoer wachten. Excuses
daarvoor."
Dat honderden wachtenden
voor de ingang van de Euro
tunnel dinsdagavond na
uren oponthoud hun claxon
van de wagen in werking
zetten, was Leblanc ont
gaan. Hij zat toen met zijn
staf al aan het diner in zijn
Engelse hotel.
DONDERDAG 7 JULI 1994 B3
hoogteverschil en moeilijkheidsgraad
110" Partington Avenue Newfound
Bishop's Waltham
o ,20m
187krr
anp/Sociètt du Tour de France
Altijd zijn er renners
geweest, die hun
supporters grote
voldoening schonken omdat
ze voor de 25e of 50e keer als
eersten over de streep waren
gegaan. Het betrof doorgaans
wedstrijden als de Ronde van
Kruisland of van Roosendaal-
West, criteriums met niet veel
meer dan een plaatselijk aan
zien. John Braspennincx was
vroeger zo iemand en later
een Joop Captein of Theo
Smit. Spraakmakers, die bui
ten het eigen land amper be
kendheid verwierven. In het
pas verschenen boek over 100
jaar Nederlandse wegrenners
van Wim van Eyle vinden we
de voorbeelden.
Wat aantal gewonnen wed
strijden betreft, past de Belg
Firmin Lambot bescheiden
heid: het lijstje is te schrijven
op een drie keer gevouwen
velletje briefpapier. Eenzijdig
was hij ook al, maar als het
om kwaliteit gaat... In de ja
ren na de Eerste Wereldoor
log van 1914-T8 won hij twee
keer de Tour de France, 1919
en 1922. Dit tot verdriet van
de Fransen, die in 1911 voor
het laatst een landsman had
den zien zegevieren en daarna
altijd de eer aan een Belg
moesten laten. Hun argument
dat Frankrijk meer van de
oorlog had geleden dan Bel
gië was overigens schaamte
loos, want de slagvelden bij
leper en Sambre lagen nog
open.
Firmin Lambot had die oor
log tegen gehad, net als veel
anderen trouwens. Bij zijn
Tour-debuut in 1912 werd hij
11e, twee jaar later 4e, in 1914
8e. Hij onderscheidde zich
toen ai als een groot klimmer.
Na de langdurige onderbre
king was de Tour de France
meer dan ooit een legende.
Het werd een moordend duel
Frankrijk-België, waarin de
Fransen in de persoon van
Eugene Christophe en Jean
Avaloine te zullen winnen.
Twee dagen voor het eind had
Christophe royaal de leiding.
Toen kwam de rit Metz-Duin-
kerken over 468 kilometer.
De avond tevoren werd het
vertreksein al gegeven en pas
20 uur later kwam de eerste
aan. Lamot zette alles op al
les, ondernam een eindeloos
lange solo, die op een poging
tot zelfmoord leek en liep ver
uit. Christophe intussen brak
zijn voorwiel en hoewel hij de
oorlog had gebruikt om het
vak van smid te leren kostte
de reparatie te veel tijd.
Tour de France /Ifjfh 94
DONDERDAG 7 JULI
10.00-11.00 Eurosport Tour de
France, etappe van gisteren
14.00-17.00 Nederland 2: Tour de
France: 5de etappe Portsmouth-
Portsmouth (187km)
14.20-16.25 BRT 2: Ronde van
Frankrijk, 5de etappe
14.20-16.30 Eurosport: Tour de
France, 5de etappe
18.38-19.25 Nederland 2: Studio
Sport met Tour de France, samen
vatting 5e etappe en Tourjournaal
20.00-21.30 BRT 2: Tour Bis, sa
menvatting 5de etappe
22.00-23.00 Eurosport: Tour de
France, 5de etappe (hoogtepunten)
Van onze verslaggever
Brighton - Patrick Jon
ker beleefde gisteren een
moeilijke dag in de Tour.
Het talent uit de ploeg
Post handhaafde zich
weliswaar in het eerste
peloton, maar had veel
last gehad van de schaaf
wonden aan ellebogen,
heup en rechterknie, die
hij had opgelopen bij z'n
val in de ploegentijdrit
een dag eerder.
„Mijn rechterbeen werd on
derweg helemaal stijf," liet
Jonker na afloop weten.
„Het kostte moeite om het
tempo te kunnen blijven
volgen,- maar gelukkig is het
me gelukt. Daarom blijf ik
optimistisch. Over een paar
dagen zal het ongetwijfeld
weer beter gaan."
Door Frans Oudejans
Het was vaak heroïsch wat de
winnaar deed, maar in België
zou hij nooit echt populair
worden. Buiten de Tour reed
hij weinig wedstrijden en win
nen deed hij er nooit. Boven
dien had de man tegen dat hij
in Charleroi geboren was, dus
een Waal, maar zich in Ant
werpen had gevestigd. De
Wereldoorlog had Walen en
Vlamingen zo tegenover el
kaar geplaatst, dat de renner
door het volksdeel werd ge
zien als verrader en door het
andere als iemand die wan
trouwen opriep. Daar is geen
dubbele Tour-zege tegen be
stand.
Morgen: Ottavio Bottecchia.
Tour de France /y/ 94
De Belg Firmin Lambot,
Tour-winnaar in 1919 en
1922. FOTO ARCHIEF DE STEM
Het werd een afgrijselijke rit
na een toch al genadeloze
Ronde. Niet meer dan 11 ren
ners bereikten Parijs, een
laagterecord. Twee jaar later
waren de omstandigheden be
ter, maar was het lot even
grillig. Avaloine, Thijs en
Heusghem vochten om beur
ten om de winst, waarbij ze
zich zo forceerden dat ze stuk
voor stuk terugvielen. Op
nieuw bleef Lambot overeind:
twee dagen voor het einde
kreeg hij de gele trui en zo
won hij zijn tweede ronde.
Aridover
68 km
Winchester
49 km
GROOT BRITTANNIE
Newfound 94 km
Alton 122 km
Petersfield 142 km