Dieper dan de zee is soms het leed der vissers In Paul Austers raadselwereld is alles mogelijk WD-mascotte tussen Harm en Hans an zee in nderen hine Baker n mini-serie Boek over de vissers van Breskens vol droeve hoogtepunten Haya van Someren-Downer: 'Links zolang het maar niks kost' G 5 JULI 1994 DEEL D concerten aan zee in West- omende vakantieweken een ermaanden. 20 juli. Segovia Guitar Quartet Groede, met zigeunermuziek n werken van Piazzolla. 27 juli. Trio Passaggio in ieuwvliet. Een bezetting van lokfluiten, orgel, clavecimbel, arokfagot en dulciaan, met Ita liaanse en Engelse barokmuziek. 3 augustus. Luna Strijkkwar tet in Retranchement, met wer en van Mendelssohn, Puccini en orodin. 10 augustus. Camerata Trajec- ina in Groede. In dit program- a worden liederen op tekst van Tesselschade gebracht. 17 augustus. Blaaskwintet 8 Beaufort sluit de reeks af in Cadzand, met muziek van Andriessen, Farkas, Danzi Ar- nold en Onslow. Daarnaast zijn er drie uitvoerin gen in de Nederlands Hervormde Kerk in Sint Anna ter Muiden. Het Duo Symforosa (fluit en gi- taar) speelt vrijdag 8 juli werken van Italiaanse componisten. Vrijdag 22 juli speelt de gitarist Azul Flamencomuziek. Het totaal programma wordt af gesloten met een clavecimbelre- cital op 24 augustus door de Middelburgse musicus Leen de Broekert. Josephine Baker foto anp Ze gaat opnieuw naar Frankrijk. Daar adopteert Baker twaalf kinderen van verschillende na tionaliteiten en rassen en noemt hen haar 'Regenboog Stam'. Jo sephine Baker wil aantonen dat mensen van verschillende cultu ren wel degelijk vreedzaam kun nen samenleven. Op 68-jarige leeftijd maakt ze haar comeback in Parijs met een nieuwe show, maar sterft in haar slaap na het tweede optreden. RTL4, 23.15 uur 20 u. Short cuts. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22,30 u. Police academy 7. Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Intersection. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mr. wonderful. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The pelican brief. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked gun 3. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. My father the hero. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Anstocats. Zaal 21 - 14.30, 17 u. Thumbeli- na. 20 en 22.30 u. In the name of the father. Zaal 22 - 14.30 en 17 u. Cool runnings. 20 en 22.30 u. Dream lover. GENT - Decascoop 14.30, 17 en 20 u. My girl 2. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed dings a funeral. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Police academy 7. 14.30 en 17 u. The Aristocats. 20 u. Mr. Wonderful. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dream- lover. 22.30 u. The hudsucker proxv* 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 'Naked gun 33 1/3. 20 en 22.30 u. Shadowlands. 20 en 22.30 u. Blink. 22.30 u. In the name of the father. 20 u. Schindler's list. 14.30 en 17 u. Free Willy. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Rapa nui 14.30, 17, 20 en 22.30 u. My father the hero 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Man trouble 14.30 en 17 u. Thumbelina KNOKKE - Beverly sereens 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. 15 u. Duimeli]ntje. 20 u. Thumbelina. 17.30, 20 en 22.30 u. Silence of the lambs. 15 en 17.30 u. De Aristokatten. 20 u. Les patriotes. 15, 17.30 en 22.30 u. My girl 2. 22.30 u. Dream lover. DINSDAG 5 JULI 1994 Door Paul de Schipper De nacht van 15 januari 1971 hangt er een smorende damp boven de monding van de Westerschelde. Op de haven van Breskens staan tientallen mensen. Toch is het door dringend stil. Precies rond middernacht doemen er boordlichten op: de redding boot. Even later draaien de BR 36 en de BR 43 de haven mond binnen. De vissers me ren aan, de menigte op de kade zwijgt. „Niks gevonden, enkel drijfhout en wat manden," mompelt ten slotte een visser die op de wal springt. Om half drie die nacht loopt de laatste kotter de haven binnen Geen nieuws. Verslagen keert het volk van Breskens huiswaarts. Niet is meer tekenend voor de plotselinge tragiek die een vis sersdorp kan treffen dan de on dergang van de BR 16 van Jaap Vermeulen in de tweede week van januari 1971. Vissers weten het. Hun beroep kan riskant zijn. Hun vrouwen weten het ook, sommigen wen nen er nooit aan. Te veel vrou wen zijn weduwen van de zee geworden. Te veel visserij-mo numenten staan er langs de Ne derlandse kust. De ondergang van de BR 16 is een van de meest dramatische episoden uit de jongste geschie denis van het Zeeuwse vissers dorp aan de Westerschelde. Het verhaal is ook een van de droeve hoogtepunten uit het nieuwe boek 'Bressiaanse vissers' van Henk de Winde en Jack Vader. Vissersdorpen zijn vaak op zich zelf staande gemeenschappen: de ogen naar zee, de rug naar het land. Meer dan landbouwers of ambachtsvolk zijn vissers afhan kelijk van de elementen. De voortdurende confrontatie met die afhankelijkheid en met de eigen nietigheid vormt karak ters, bijgekleurd vaak door een diep religieus besef, al is dat in Breskens minder het geval. Zelf bewuste mensen zijn het, konin gen op de vierkante meters van het eigen schip. Het zijn mensen die beseffen dat ze op elkaar zijn aangewezen, schippers en knechten, maar ook de schippers onderling en hun families. Direct in de mond zijn ze ook, die Bressiaanders. Heel Neder land heeft daar kennis mee mo gen maken in de persoon van voetballer en coach Willem van Hanegem, Breskens' meest be kende zoon. 'Apart volk, die Bressiaanders' heet het dan vaak. Hetzelfde zegt de goegemeente van Arne- muidenaars, Volendammers of Urkers. Tegen de buitenwacht één front, onderling wei eens gekift, maar bij tegenspoed één groot gezin. Nog steeds. Spontaan De oude Jan de Winde uit Bres kens drukte dat kort na de ramp met de BR 16 als volgt uit: "Je verliest vier goede vrienden, maar de emotionele stemming slaat om in proberen te doen wat gedaan moet worden. Dat gaat spontaan. Bij ons heeft iedereen wel eens met iedereen gevaren, dus is het net of er iets in je familie gebeurt." In het begin van die tweede week van januari 1971 vaart de BR 16 uit ter visvangst. Aan boord zijn behalve de schipper diens zoon Jos, ook Adrie Fenijn en Walter de Looze. Ze stomen zeven uur, richting Engelse kust om daar hun geluk te beproeven op schol en kabeljauw. In de loop van maandag geeft Jos Ver meulen de positie van de BR 16 door aan andere vissers. Dins dagmorgen is er nog een keer contact. De twintig meter lange kotter doet dan een sleep op zeven mijl van het lichtschip Sandetti, een druk bevaren scheepsroute. Pas woensdag begint het colle ga's in de buurt op te vallen dat 'de spoetnik', de radio van de BR 16, zwijgt. Op zichzelf niks bij zonders, omdat vissers op een goeie stek wel meer radiostilte in acht nemen onder het motto 'Zwijgen is beter dan liegen'. Jaap Vermeulen doet dat ook wel. Hij staat bekend als een kundig visser, maar ook als een man die bereid is om zijn vangst van het puntje van de naald te halen. Als op donderdag 16 januari de kotters gewoontegetrouw bin nenlopen in Breskens, blijft de ligplaats van de BR 16 leeg. De andere vissers worden onrustig, maar wachten, om paniek te voorkomen, met zoeken tot de volgende dag. De kotter is nog niet binnen. Realiteit Er volgen telefoontjes naar Franse en Belgische havens. Mis schien is Vermeulen daar bin nengelopen. De reactie is nega tief. Langzaam begint de reali teit op 'de kaaje' door te drin gen. Radio Scheveningen zendt nog die ochtend een noodoproep uit. De hele zuidelijke vissers vloot wordt gealarmeerd en twintig Breskense kotters gaan Stille verslagenheid op de kade van Breskens. Niemand wil praten over 'de 16'. Deze foto werd op 22 januari 1971, kort na de scheepsramp, gemaakt. f0t0 archief de stem nog voor de middag naar zee, gevolgd door een groot deel van de vloot van Vlissingen en Arne- muiden en de reddingboot Java- zee. Door een dikke mist varen de kotters op een onderlinge af stand van een mijl de Noordzee op richting visgronden. Daar ar riveren de schepen rond 3 uur 's middags. Een half uur later vist de BR 35 een mand op van de verdwenen BR 16. De vissers beseffen dat hun vrees waarheid is geworden. Andere kotters vis sen even later nog een paar rie ten manden van Vermeulens' schip. „Vermeulen is overvaren", een andere conclusie kunnen de zoekende vissers niet trekken. De schippers Fenijn en Aalbreg- ste herinneren zich plotseling hoe ze in de nacht van 11 op 12 januari een slecht verlichte tan ker door de groep vissende sche pen hebben zien varen. De Breskense gemeenschap is geslagen. Men weet: de BR 16 zal nooit meer thuiskomen. Die zaterdag schenkt de weduwe van de niet teruggekeerde Adrie Fenijn het leven aan een gezonde baby. Op 11 maart 1971 spoelt het lichaam van schipper Ver meulen aan op Terschelling. Een maand later weet de Nederland se mijnenjager Drunen de positie van de gezonken BR 16 te lokali seren. Het schip ligt veertig me ter diep. Aan stuurboorszijde zit een gat met scherpe uitsteeksels. 'Hoogstwaarschijnlijk overva ren' concludeert de Raad voor de Scheepvaart. Rampen Het vissersdorp Breskens is in haar bijna vijfhonderdjarig be staan door vele rampen bezocht. Neem de Tweede Wereldoorlog. Tot tweemaal toe werd nagenoeg de hele vissersvloot tot zinken gebracht. De eerste keer in mei 1940 door terugtrekkende Fran se troepen en in 1944 door de Duitsers. Bovendien voerden de Geallieerden op 11 september 1944 een allesvernietigend bom bardement op Breskens uit. Daarbij kwamen 200 inwoners om en werden 537 huizen weg gevaagd. De visserij in Breskens dateert al uit de late middeleeuwen. Aan genomen wordt dat de eerste bewoners vooral van de zee leef den. Breskens is rond 1500 ont staan na 'projectontwikkeling' door Maximiliaan van Oosten rijk. Hij gaf zijn leenman Philips van Kleef toestemming een be dijking op het Breskenszand te beginnen, een zandplaat in de monding van de Westerschelde. Die eerste vissers vingen vooral platvis en garnalen. Alleen 's zomers, want hun vaartuigjes waren niet bestand tegen de 'wilde en openbare zee' van de wintermaanden. De vis droogden ze. Bekend is dat Zeeuwse vis sers al in de vroege zestiende eeuw gedroogde schol naar de markt in Antwerpen brachten. In de loop der jaren kwam er ook een veerdienst naar Vlissingen. Alles moest op de zeiltjes en dat betekende dat de veerboot, weg- gedwud door stroom en tegen wind, niet altijd terechtkwam op de plaats waar hij hoorde. Zowel oostelijk als westelijk van de haven waarom er daarom nood- steigers. De haven breidde uit en in het begin van deze eeuw telde Bres kens zo'n dertig vissersschuiten. De tijd van de grote verdiensten was echter nog niet aangebro ken. „Piet viste op een klein scheepje van zijn vader, maar hij verdien de geen knoop", vertelde vissers vrouw Suus Goossens in Bressi aanse Vissers. „We barstten van de armoe. Daarom ging Piet maar spiritus smokkelen van Engeland naar Belgie, maar hij geraakte met zijn schip vast, vlak voor het strand met spiritus en al, bloot op het droge. Hij ging voor zes maanden en drie weken de bak in." Het verhaal van Suus is het verhaal van alles wat mis kan gaan in een vissersleven: vissen voor een paar kruimels, koeien smokkelen en weer gepakt wor den, een eigen scheepje kopen en tenslotte zowat failliet gaan door gesukkel met de motor. Aardig is ook haar relaas over de communicatie met haar man en haar zonen op zee: „Zoon Jan hield duiven en nam die mee aan boord. Op zee bonden ze een briefje aan de poot en zo wist ik als de duif thuis gevlogen kwam hoe het daar gesteld was." Haringtijd Een glorietijd voor het vissers dorp Breskens volgde na de Tweede Wereldoorlog, toen zo ongeveer de hele Nederlandse haringvloot zich in Breskens verzamelde omdat de zuidelijk Noordzee in die jaren krioelde van de haring. De haringtijd duurt tot m de jaren '60. Daarna lagen de Bres siaanders met hun eigen kleine vloot weer alleen in de haven. Echt groot is de Breskense vis sersvloot nooit geworden. Tij dens de schaalvergroting van de jaren '60 is een aantal vissers overgeschakeld op 'de grote kot ters'. Nu liggen er in Breskens elk weekeinde een handvol van die vissende 'zeekastelen' voor de wal. Economisch blijken deze trotse Zeeuwsvlaamse vissers sterk ge noeg om tot nu toe een eigen vismijn boven water te houden. Met hun verleden zijn ze wat slordig om gesprongen, want toen de auteurs van het boek 'Bressiaanse vissers' op zoek gin gen naar de notulen van de vis sersvereniging Ons Belang ble ken die verdwenen. Iemand had ze meegenomen en niet terugge bracht. Wie die oude schoenen doos met jaarverslagen van 1918 tot 1960 een keer tegenkomt op zolder, mag zich melden bij de auteurs. I 'Bressiaanse vissers' door H. de Winde en J. Vader en A. Kal, 250 pagina's met foto's en illustra ties. Via intekening verkrijgbaar: Postbus 42 te Breskens Door Esther de Boe 'Toeval bepaalt ons leven, niet een wilsbesluit', zei de Amerikaanse schrijver Paul Auster ooit in een inter view. Daarom krijgen zijn hoofdpersonen een tele foontje dat 'verkeerd ver bonden' is, maar wel hun hele leven verandert. Of ze komen iemand tegen die ze leert vliegen, wat Walt overkomt in Austers nieuwste boek Mr. Vertigo, dat nog in het Nederlands vertaald moet worden. De toevalligheden vinden plaats tegen een achtergrond van feitelijkheden in de Ame rikaanse geschiedenis. Als Walt Rawley door Meester Ye- hudi van de straat wordt ge plukt, is hij negen jaar. In 1927, het jaar dat Charles Lindbergh als eerste met zijn vliegtuigje de Atlantische Oceaan oversteekt, loopt Walt voor het eerst over het water. Om op te kunnen stijgen moet Walt een lange lijdensweg van 33 stappen volgen, waarin hij onder meer levend begraven wordt en zijn eigen vinger kootje af moet hakken. Van korte duur Toch werpt zijn harde leer school vruchten af en als Walt eenmaal op kan stijgen en be wegen in de lucht, beginnen hij en de Meester een succes volle toernee. Maar de roem van 'Walt the Wonderboy' is slechts van korte duur: een maal in de puberteit wordt Walt na elk optreden gekweld door zulke vreselijke hoofdpij nen, dat vliegen onmogelijk wordt en hij verandert in 'Mr. Vertigo', 'Meneer Hoogte vrees'. De goede ideeën van de Mees ter zijn onuitputtelijk en ze trekken richting Hollywood, waar Walt een carrière als slapstick-acteur begint. Het idee dat men steeds een nieu we start kan maken, is zeker geen onbekend gegeven in de Amerikaanse literatuur. Dat geldt ook voor de gedachte om het geluk juist in het westen te gaan beproeven. Het Ameri kaanse westen is lang be schouwd als een onontgonnen gebied, the last frontier, met ongekende mogelijkheden tot het opbouwen van een nieuw bestaan. Maar zover komt het niet. On derweg worden ze overvallen en loopt het slecht af met de Meester, waarna Walt terecht komt in de onderwereld van Chicago, tijdens de droogleg ging het centrum van de boot leggers en de illegale bourbon- handel. Wat er verder met hem gebeurt, is het droeve relaas van een aan lager wal geraakt Amerikaans kindster retje, waarin de kritiek op de Amerikaanse samenleving - dat je pas bestaat als je wat betekent - besloten ligt. Dieper Met Mr.Vertigo bewijst Auster eens te meer meester te zijn in het verzinnen van fantastische verhalen, maar natuurlijk zit er meer achter en Auster zou Auster niet zijn als hij van een boek niet tenminste de sugges tie tot een diepere betekenis zou doen uitgaan. Auster wringt zich in allerlei bochten om duidelijk maken dat het wezen van de mens niet te vatten is en dat mensen voortdurend aan verandering onderhevig zijn. Dit had eer der onder andere de romancy clus The New York Trilogy tot gevolg, een drietal 'anti-detec tives' waarin een overvloed aan aanwijzingen en symbolen eerder verwarring sticht dan opheldering brengt en waarin identiteiten zulke dunne om hulsels van mensen zijn, dat ze net zo makkelijk losgekoppeld als omgewisseld worden. Vanaf The Music of Chance uit 1990 heeft Auster geleidelijk afstand gedaan van cryptische omschrijvingen en literaire trucjes. In Mr.Vertigo is de verhaalstructuur veel makke lijker te volgen en heeft de lezer niet meer het idee steeds met dubbele bodems te maken te hebben. Maar tegen het ein de van het boek moet de ogen schijnlijke duidelijkheid plaats maken voor hetzelfde gevoel van onbegrip dat je bekruipt na het lezen van elk van Austers boeken. Paul Auster In het duister Een ontknoping onthult na melijk nooit werkelijk essen tiële waarheden bij Auster. Personen uit zijn boeken kun nen plotseling verdwijnen en duiken tussendoor even op om mee te delen wat ze in tussen tijd gedaan hebben, maar over de echte motieven van hun acties blijven we in het duister tasten. Volledige toegang tot de ander krijgen we nooit, want ieders geest is een afge sloten kamer. Austers karakters zijn eerder wandelende verzamelingen van menselijke eigenschappen dan 'uit het leven gegrepen' personen. Ook Walt is in zeke re zin een karikatuur. Hij is het typische arme straatjonge tje in de stijl van Tom Sawyer en Huckleberry Finn: in wezen een goed mens, maar als wees verpest door een slechte en vooral liefdeloze opvoeding. foto bert nienhuis Zijn verandering van een a- sociale wildebras in een aan doenlijk jongetje dat bereid is alles te doen om de genegen heid van de Meester voor zich te winnen, is niet zonder iro nie. Eveneens spottend is Austers vaste gegeven belangrijke ge beurtenissen in het Teven van personages samen te laten val len met betekenisvolle mo menten in de geschiedenis van Amerika, die het land zo'n heroïsch karakter hebben ge geven en de Amerikaanse droom in het leven hebben geroepen. De opvatting dat de vooruitgang, waarvan Ameri ka altijd het symbool was, de mens tot alles in staat zou maken, trekt Auster in het groteske door Walt echt te laten vliegen. Auster ontdoet de Amerikaanse droom voor zichtig van het uiterst dunne chroomlaagje en toont ons de roestige plekken. Door Pieter-Jan Dekkers Het is 1965. De Nederlandse politiek staat bol van de tegenstellingen. Vooral so ciaal-democraten en libera len gunnen elkaar het licht in de ogen niet. Met als gevolg dat de christen-de mocraten - dan nog secta- risch verdeeld in katholie ken (KVP), hervormden (CHU) en gereformeerden (ARP) - onbedreigd het cen trum van de macht bevol ken. Het is dan ook een verademing als WD-kamerlid Haya van Someren-Downer, niet de eer ste de beste liberaal, uitspreekt dat er een eind moet komen aan de voortdurende verkettering van liberalen door sociaal-de mocraten en omgekeerd. Haya, die dan al naam heeft gemaakt als de 'lastige tante' van de WD, een 'kenau', 'een vrouw met haar op de tanden', voorziet binnen twintig jaar li beralen en sociaal-democraten in één regering. Zonder de christen-democraten. Het heeft iets langer geduurd aleer er in Nederland serieus wordt gesproken over een der gelijke, in de politieke volks mond 'paars' gedoopte coalitie. Welgeteld tien jaar, maar op zich doet dat weinig af aan Haya's voorspelling. Dat betekent niet dat Haya zélf tijdens haar politieke leven al les heeft gedaan om 'paars' mo gelijk* te maken. Integendeel, blijkt uit de onlangs versche nen biografie van Jan van Za- nen. Haya was een vat vol tegen strijdigheden. Op hetzelfde mo ment dat ze de sociaal-demo craten opriep een eind te ma ken aan de ten top gedreven polarisatie, hakte ze er zelf lus tig op los. Je kunt zelfs zonder overdrijving stellen dat Haya het vuurtje met een intens ge noegen opstookte. Wat de conclusie rechtvaardigt dat de rol die zij in de jaren '60 en '70 heeft gespeeld geen on belangrijke is geweest. Niet zo zeer vanwege haar ideologische invloed op de koers van de WD, want die is vrij beperkt geweest. Nee, het is vooral haar optreden naar buiten, die de WD heeft opgestuwd in de vaart der volkeren. Populistisch Ronduit. Recht voor z'n raap. Soms emotioneel. Vaak rauw. Haya van Someren-Downer op de populaire toer in de stoel van Mies Bouwman in 1968. FOTO ANP Hard. En duidelijk. Onder haar leiding - ze was de eerste vrou welijke partijvoorzitter - ont wikkelde de WD zich van een gesloten, elitair genootschap van veelal bedaagde heren naar een brede, populistische volks partij. De cijfers zijn het bewijs. On der haar voorzitterschap groeit de WD van 35.000 naar bijna 100.000 leden, stijgt het aantal kamerzetels van 13 naar 36 en het aantal WD-afdelingen van 423 naar 565. Als Haya komt, is Harm van Riel er al lang, de oude, wat sjagrijnig ogende, maar o zo slimme senator, die met zijn gewaagde uitspraken half Ne derland in de gordijnen wist te jagen en voor Haya ongetwij feld een groot voorbeeld is ge weest. Ze wordt door veel historici ook wel de 'wegbereidster' van die andere 'H' genoemd, Hans Wiegel. Wat Haya - aarzelend - in gang heeft gezet, wordt door Wiegel voortvarend tot een goed einde gebracht: een ster ke, naar rechts leunende libera le volkspartij, waar ook arbei ders zonder zich te schamen op kunnen stemmen. De kreten zijn bekend: Den Uyl heeft van Nederland een soort socialistische heilstaat gemaakt waar de vrije krachten van de markteconomie aan knellende overheidshanden zijn gebon den, waar' de bureaucratische rompslomp elk persoonlijk ini tiatief in de kiem smoort en waar op grote schaal misbruik wordt gemaakt van sociale voorzieningen. De sociaal bewogen anti-revo lutionaire leider Wim Aantjes maakt zich die dagen onsterfe lijk met zijn parodie op de drie 'H's' van de WD. Hans, Haya en Harm als synoniem voor Hebben, Halen en Houden. Niettemin legt het de WD geen windeieren. Maar is dat electorale succes blijvend? Nee dus. De liberale hooggeleerde Scholten waar schuwt al in een vroeg stadium dat het onverstandig is op lan gere termijn te wedden op de popularitiet van de Leider. Hij kwalificeert de WD zelfs als een 'verkiezingsmachine' en weet 'echte' liberalen als Geert- sema en Vonhoff aan zijn zijde. Als Wiegel het Haagse Binnen hof inruilt voor het Provincie huis in Leeuwarden en ook Van Someren van het politieke to neel verdwijnt, lijkt de WD als een kaartenhuis ineen te stor ten. Als het electoraal tegenzit en de leidende WD'ers te wei nig gezag uitstralen, worden de spanningen zichtbaar die bin nen de groot gegroeide WD zijn ontstaan. De eensgezindheid waar Haya zo op hamerde, verdwijnt als sneeuw voor de zon. Als dan bovendien de 'marxistische' ideologen binnen de PvdA het moeten afleggen tegen de ge matigde sociaal-democraten, blijft er weinig meer over om je tegen af te zetten. Kortom, na de periode Wiegel- Van Someren blijkt de WD een ordinaire, naar rechts neigende partij te zijn, die zich in weinig onderscheidt van bijvoorbeeld de christen-democraten. Pas met Bolkestein keert de WD iets op haar schreden terug en vecht de partij met D66 om het liberale erfgoed. De biografie van Haya staat vol met aardige politieke anekdo tes en krasse uitspraken, die de politiek minder saai maakten dan die vandaag wellicht is. Maar als je de balans opmaakt, zoals Jan van Zanen probeert, blijft er weinig hangen. Het pleit niet voor de 'mascotte van de WD' dat haar biografie het moet hebben van populaire uitspraken en ordinaire ruzies, waarbij zelfs niet geschuwd wordt politieke tegenstanders in het Sovjet-kamp te praten. Tekenend is haar oproep aan politieke tegenstanders tot za kelijke discussies en tegelijk hen van smeerlapperij betich ten. Als het om immateriële zaken gaat, wordt Haya al gauw inge deeld als een moderne, linkse liberaal, al worden in de bio grafie weinig bewijzen voor die stelling aangevoerd. Gaat het om materiële zaken dan bestaat geen enkele twijfel over haar plaats: traditioneel, rechts. 'Ze is', constateert Van Zanen oneerbiedig, 'links zo lang het maar niets kost'. Jari van Zanen: 'Haya van bo- meren-Downer, Vrouw voor Vrijheid en Democratie'. Uitg. Balans. A*r,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 19