llluS Cd bij jubileum Mc Anthony DE STEM Teleac neemt deel aan mondiale serie 2> I I SERVICE jggSTgK (oosendaalse bluesperformer bekroont zijn dertigjarige loopbaan Doek van Miro doet 5,5 miljoen gulden UIT gids SCHIJF /ilt doen gedurende uw iaar: 1800 VB Breda schriftelijk) Brooklyn Funk Essentials Punk Hallo Venray Fun-da-mental Senser ■Hl Herdenking Willem Pijper Milde boete voor VPRO Placido Domingo artistiek leider Opera Washington i\ 1994 ia 0.60 per dag portikosten Toev.: „Het prettige aan het interviewen van gewone mensen is, dat er prachtige verhalen in zitten" Paul Haenen oor Karei van der Pol jet scheerapparaat dat joon van Dodewaard in ;}64 won tijdens een ta lentenjacht met zijn eerste landje The Instigators (de ophitsers) wordt in huize jlcAnthony nog steeds ge- bruikt. Dertig jaar na dato vallen de ierste bovenlip-haartjes van i Elmore James ten prooi het ouderwets uitziende ap- uaiaat. 'loon- alias McAnthony- van Dodewaard zit op dit moment dertig jaar in het vak en viert dit opmerkelijke jubileum met een verrassend goede debuut-cd What the heil'. 'What the heil' is niet alleen de van zijn eersteling. Het is tevens de mooiste samenvatting 'an zijn dertig jarige carrière als Lt. Van Dodewaard is een eigenzin nig muziekbeest. Zijn getekende top geniet algemene bekendheid ;endaal en ver daar bui- na dertig jaar vol ups en kun je langzamerhand van een landelijke be- int bij lij het bezoek aan zijn woning m het Roosendaalse praten hij in de overige bandleden honderd uit over zijn loopbaan. De ge schiedenis van McAnthony is na- uurlijk belangrijk maar het is al snel 'duidelijk dat de jongste pe riode en de cd verreweg het gesprek bepalen. Praten met Van Dodewaard is praten over het Itven van alledag. Uitgaan, het popklimaat, gokverslaving, poli tiek, opnametecnieken en het wereldkampioenschap voetbal wisselen elkaar in sneltreinvaart si. Net als diverse hapjes en de Four Roses Bourbon die re gelmatig de zintuigen van McAnthony prikkelen. Indische vriendjes McAnthony belandde door een aantal Indische vriendjes in de muziek. „En zeker niet door een Peter Koelewijn," laat hij duide lijk weten. „Nee, ik hield van lie Ventures en Fats Domino. Muziek maken leek mij veel leu ter dan er naar te luisteren. Bovendien viel je als muzikant in de smaak bij de vrouwtjes, ten niet onbelangrijk onderdeel nor een jonge jongen in de sixties." McAnthony's Bluesgang. Van links af: Bart Kamp, Arjen de Bruijn, Elmore James van Dodewaard en Toon-McAnthony-van Dodewaard. foto Ruben schipper Via diverse bandjes in en rond het Roosendaalse kwam Toon terecht bij The Instigators. Met hun Shadows-stijl, te nette pak ken en verkeerde danspasjes wonnen zij de eerste prijs op een Roosendaalse talentenjacht. De band kon kiezen tussen een mixer of een scheerapparaat. Toon, de enige met baardgroei, koos het scheergerei. Toon van Dodewaard wist niets van bluesmuziek af. „Tijdens mijn diensttijd ging ik regelma tig naar Club Rob de Nijs in Roosendaal waar veel blues bandjes speelden. Ik babbelde daar regelmatig met die jongens. Een vriend van mij had de eerste lp van Muddy Waters en die vond ik werkelijk te gek. Eind jaren zestig besloot ik om defini tief bluesmuziek te gaan maken. Ik heb een Schotse grootvader en de naam McAnthony was zo doende snel geboren.- Uiterlijk vertoon De McAnthony-van-nu herin nert zich de jaren zestig maar al te goed, praten met hem is bla deren door zijn foto-album en luisteren naar anekdotes. „Mensen verwijten mij eigenlijk nog altijd dat ik lang haar heb of dat ik er uitzie als een hippie, maar dat is eigenlijk altijd al zo geweest. Op een gegeven mo ment heb ik mijn pak en strop das weggegooid, uiterlijk ver toon is voor mij bijzaak. Ik zeg altijd maar zo: m'n kont en m'n pik zijn gewassen en daar draait het om. Ik speel met mijn gevoel, intensie, het komt van binnenuit. Ik speel, omdat ik zelf wil genie ten van de muziek en wil dat overbrengen op het podium." In een interview met deze krant dat uit 1982 dateert, zegt Van Dodewaard te stoppen met het maken van muziek omdat het popklimaat hem niet meer aan staat. „Inderdaad ja, ik herinner mijn zogenaamde afscheidsconcert nog goed. In die tijd moest de P.A.-installatie groter en groter worden. Er kwam steeds meer gesjouw aan te pas en wij wilden alleen maar goede en eerlijke muziek maken. Financieel is het nooit een vetpot geweest, toen niet en nu nog steeds niet. Maar in die tijd stond de onderlinge lol echt hoog in het vaandel. |Soms speelden drie tot vier keer per weekeinde en sliepen we 's nachts buiten." Van Dodewaard is dus nooit ge stopt, maar is al die jaren trouw gebleven aan zijn muziek. Het huidige popklimaat is volgens hem absoluut niet verbeterd. „Nee, het is zelfs bijzonder moeilijk voor jonge muzikanten. Er is nog steeds geen geld, je moet verstand hebben van belas tingen, hinderwet-vergunning en ga zo maar door. Ik heb daar absoluut geen verstand van, ik ben muzikant en zeker geen za kenman." Beste band McAnthony and Friends, een naam waaronder de groep jaren lang opereerde, is altijd een ver gaarbak geweest van regionaal bluestalent. Mensen als Werner Blaas, Voom Voorn Johnny Zwetsloot, Eric-Sixpack- Graauwmans en Magie Frankie maakten in het verleden deel uit van de formatie. Het lijkt erop dat McAnthony het nu pas echt naar zijn zin heeft. „Ik durf hardop te beweren dat dit de beste band is die ik tot nu toe rond mij heen heb gehad. Echt waar joh, vier totaal verschillen de persoonlijkheden en toch zo'n hecht geheel." Zoon Elmore James speelt nu ruim negen jaar bij vaderlief in de band en dat is opmerkelijk omdat hij net de grens van twin tig is gepasseerd. „Ik heb veel drummers gehad en altijd was. het slecht. Op een gegeven-mo ment zei ik tegen mijn vrouw •waarom laten we onze zoon ei genlijk niet drummen? Hij kan het en hij kent het repertoire. Natuurlijk hebben we dat wel overwogen. Een jonge jongen in de wereld van de showbizz met alle negatieve aspecten, zoals drank, drugs en dat soort zaken. Maar gelukkig staat Elmore met beide benen op de grond. Hij is verstandiger dan zijn pappie, hij rookt en drink niet." OOIT, IN een grijs muzikaal verleden, nam James Brown- saxofonist Maceo Parker wat dingetjes op in de studio van producer Arthur Baker. Een paar jaar geleden vond de uit Litouwen afkomstige muzikant Lati Kronlund die opnamen te rug toen hij bij Baker in het archief mocht snuffelen. Hij vond er ook nog onuitgebracht materiaal waarop Lenny Pickett, de Tower of Power Horns, Dizzy Gillespie en Doug Wimbish te horen waren. Met Bakers toestemming sam- pelde Kronlund die opnamen en gebruikte ze als basis voor mu ziekstukken die hij met tal van Amerikaanse funk-, jazz-, hip hop- en reggaemuzikanten ver der inkleurde. Dat leverde pui- te, moderne muziek op op basis van oude funk en jazz. Om die nuziek ook op een podium ge halte te kunnen geven richtte Kronlund vervolgens een band The Brooklyn Funk Essen- hals. Die groep had het afgelo- pen jaar veel succes in het New "orkse clubcircuit. Op de cd Cool and steady and easy staat zowel de muziek die Kronlund in eerste instantie ®ot sessiemuzikanten maakte a's nummers die door de huidi- ge Brooklyn Funk Essentials worden gespeeld. Hoe de num mers op de plaat tot stand geko- men zijn, doet er eigenlijk niet zo gek veel toe. Het voornaam ste is dat ze swingen en dat doen ze. Cool and steady and eas y is een zalige mengeling van 'unk. jazz, hiphop, reggae, dub e» tal van andere stijlen. De composities zijn complex, maar mettemin toegankelijk genoeg °m er ook op dans-niveau van MUZIEKRECENSIES te kunnen genieten. De muziek funkt, bobt, swingt en hopt dat het een lieve lust is. Ronduit schitterend is het door David Allen van tekst en voca len voorziene The revolution was postponed because of rain dat op single een mooi visite kaartje voor deze uitstekende cd zou kunnen dienen. (Dorado, Play It Again Sam) WIM VAN LEEST DE HEDENDAAGSE punk heeft het doe-het-zelf-stajdium allang achter zich gelaten. Het publiek is niet meer te verras sen met anarchistische onkunde op de instrumenten: ook knet- terharde punk moet voortaan aan kwaliteitseisen voldoen. In de loop der jaren is de punkmu- ziek bovendien steeds meer op geschoven naar 'het midden' en werden 'punkpop' en 'pun krock' synoniemen voor melodi euze muziek in een stevig jasje. Sommige 'bands lijken in die verschuiving het spoor bijster geraakt. De punkers van het Amerikaanse NOFX bijvoor beeld -ooit opgestaan als de grootste haters van het Reagan- systeem - klinken tegenwoordig erg verward. Op hun nieuwste cd Punk In Drublic waaieren Hallo Venray: alsof ze in je huiskamer zitten te jammen. FOTO VAN RECORDS flarden opera en reggae door de puntige gitaarnummertjes heen en doet ook.de akoestische af sluiter Scavenger Type wat be vreemdend aan. Echt boos klinkt het allemaal niet meer, met de kat van Clinton als alle gorie voor de bedorven Ameri kaanse politiek. Alleen de ra zende drummer Erik Ghint doet nog zijn best de herinnering aan vervlogen anarchistische tijden hoog te houden. Oprechte woede weet die ande re voormalige punker Dave Smalley van Down By Law nog wel op te brengen. Met het derde groepsalbum Punkrocka- cademyfightsong mag Down By Law zich waarschijnlijk de eer ste band noemen die de gitaar hausse vanuit Seattle op de kor rel neemt. „Pearl Jam clones are everywhere/fuck that shit, go cut your hair/all those bands just sound the same/and they all look so fucking lame/(...)/ heard it all a million times." (Haircut) Een moedige geste; zeker voor een band die zelf als een wat snellere Buffalo Tom klinkt. Nee, dan de leden van Rancid: ouwerwetse punkers met groene hanekammen, volgekalkte leren jackies, een hevig bierdrinkend imago en de onvermijdelijke op geheven middelvinger. Zo ken nen we ze weer. Hun muziek is rauw en simpel, onder het mot to 'fuck the system en leve de lol'. Rancid klinkt zoals The Clash dat in haar beginperiode deed en misschien komt deze band daarom wel 15 jaar te laat. (3x Epitaph/Semaphore) GERARD VAN DEN BROEK EINDELIJK EEN cd die de sfeervolle rockmuziek van Hallo Venray helemaal ten goede komt: Twee Meter Sessie. Zoals de naam al aangeeft een nieuwe aflevering in de reeks live-op tredens die bands voor het ra dioprogramma van Jan Douwe Kroeske opnemen. Deze keer echter geen verzameling losse nummers van diverse groepen, maar de volle veertig minuten voor één band, die hier bewijst ook akoestisch stand te kunnen houden. Maar wie had daar ook aan getwijfeld? De muziek van Henk Koorn cs., waarin de in vloeden van Abba, Neil Young, The Beatles en The Beach Boys gemakkelijk terug te vinden zijn, is altijd al van een vrij simpele opzet geweest. Eenvou dig klinkende popsongs met pakkende refreintjes. De ware 'roadmusic' en dat vraagt om een intense beleving die door gaans alleen bij concerten mo gelijk is. Aangezien '2 Meter' echter in twee uur tijd is opgenomen (tussen 11.00 en 13.00 uur op 10 november 1993) en Koorn ook zijn befaamde trompet-act in Eugene niet vergeet, klinkt de plaat alsof Hallo Venray bij je in de huiskamer zit te jammen. Sommige nummers worden er zelfs sterker en intenser van, zoals Slow Change en The Heart And Soul. Deze plaat houdt het lang uit in je cd-spe- ler. Hallo Venray is zaterdag 2 juli nog te zien op het Beachpop- festival in Renesse. (Radio Re cords/Sony) GVDB BEIDEN KOMEN uit Engeland, zijn multiraciaal en maatschap pijkritisch. In een smeltkroes vol stijlen smelten ze rap, tech no, hiphop, rock en oosterse klanken samen tot harde, mo derne dansmuziek. De een heet Fun-da-mental (ook wel de Aziatische Public Enemy ge noemd), de ander Senser (Rage against the Machine meets Björk?). De (dubbele) debuut-cd van Fun-da-mental, Seize the time, staat vol van kritische techno- rap in de traditie van Consoli dated en the Disposable Heroes of Hiphoprisy. Het fundament van de band wordt gevormd door de muzika le tovenaars Propa-Gandhi en Blacka-D. De eerste heeft een Pakistaanse achtergrond en is ook verantwoordelijk voor de door twee jeugdige rappers ver woorde groepsfilosofie, die te ruggrijpt op islam, hindoeïsme, en humanisme. Zoals Public Enemy de zwarte Amerikaanse jeugd wijst op hun Afrikaanse roots, komt Fun-da- mental op voor de Aziatische achtergrond van veel Britse im migranten. Ook in de muziek komen we veel Aziatische - met name Indiase- klanken tegen. Zachte Oosterse melodieën die geconfronteerd worden met harde elektronische beats uit het Westen. Toch gaat dat goed samen, het geeft de kille techno de nodige warmte, waardoor Fun-da-mental bijzonder pret tig te consumeren is. (Beggars Banquet/PIAS) Ook bij Senser zijn Aziatische invloeden te bespeuren, al zijn ze veel minder dominant aan wezig dan bij Fun-da-mental. Het oriëntaalse riedeltje is ge woon een van de talloze stijlen die Senser bij elkaar raapt. Op de debuut-cd, Stacked Up, lijkt Senser in eerste instantie een soort Engelse Rage against the Machine. De rock-riffs, po- werraps en hiphop-ritmes klin ken bekend in de oren. Gaandeweg de plaat stopt de band er steeds meer ander stij len bij, en blijkt de groep niet alleen over een rapper maar ook over een zangeres te beschik ken. Housebeats en dubs duwen de plaat richting dance. One touch one bounce en Peace heb ben zelfs een zwaar ambient- karakter. Die zoektocht naar combinaties is niet altijd even geslaagd maar maakt de cd wel afwisselend, spannend en bij vlagen erg goed. (Ultimate/Polydor). PAUL VERLINDEN WOENSDAG 29 JUNI 1994 DEEL I Gitarist Arjen de Bruijn speelt ruim vier jaar bij de band en komt uit de wereld van de blue- grass. Hij werd destijds aanbe volen door de chauffeur van Toon. Bassist Bart Kamp maakt bijna twee jaar deel uit van The Blues gang en is met McAnthony de man achter de cd-plannen. Via bands als Herb Mews, Lavent Band en Blue Spirit kwam Kamp bij McAnthony terecht. Een band waar hij zich meer dan thuis voelt. „Deze band is puur, dit is eerlijk en vooral de onge dwongen sfeer binnen de groep spreekt me bijzonder aan. What the Heil, wat maakt het uit, is zo'n beetje wat wij proberen uit te stralen. Wij spelen niet alleen maar trieste muziek, wij maken ook vrolijke blues, slow shuffles, soul en country-blues. Wij spe len de blues vooral op onze ma nier. Wij hebben het gevoel dat we dat kunnen. Wij hebben de blues onder de huid, van onze kop tot diep in het hart." Apetrots Van Dodewaard, Kamp en de twee andere muzikanten zijn apetrots op de eersteling. De manier waarop What the Heil' tot stand is gekomen is opmerke lijk te noemen. Tien zalen en cafés door heel Nederland heb ben allemaal een bedrag van duizend gulden beschikbaar ge steld voor de realisatie van het project. Nu de cd op de markt is, bezoekt McAnthony's Bluesgang deze zaken en verzorgt daar gra tis optredens. „Misschien een vreemde gang van zaken, maar we hadden gewoon het geld niet voor de cd," aldus Van Dode waard. De opnames voor What the Heil' duurden drie dagen, een einde loos lange tijd voor een man als McAnthony. „Twee nummers van mij verschenen ooit op ver- zamel-elpees. Daarnaast heb ik eens een singletje gemaakt 'Nig ger song'. De opnames voor die nummers duurde mijn veel te lang. Ik wil eigenlijk helemaal niet in studio's komen, ik heb daar nooit een fijne tijd. Maar eerlijk is eerlijk, dit keer viel het best wel mee." Van de zestien eigen nummers en covers op de cd zijn er vijf akoestisch. Het geheel klinkt ze ker ook akoestisch. „Het is een weerspiegeling van de band en onze muziek zoals wij de laatste anderhalf jaar bezig zijn," zegt bassist Bart Kamp." Londen (rtr/anp) - Op een veiling bij Christie's is maandag een schilderij van Joan Miro voor 1,9 miljoen pond (een kleine 5,5 miljoen gulden) verkocht. De afgelopen jaren liet de kunsthandel alleen zorgelijke geluiden horen. In deze ver koop zagen de veilingmeesters echter aanleiding om tevreden te verklaren dat de markt voor moderne kunst nog steeds ge zond is. Het gaat om het schilderij 'Personnages, oiseux, étoiles' (Figuren, vogels en sterren) uit 1946, Miro's rijpe periode. De Spaanse schilder ontwikkelde in de jaren twintig een speelse, abstraherende vorm van het surrealisme. Na de Tweede Wereldoorlog werd hij wereld beroemd en vond zijn werk veel navolging. In de jaren vijftig leidde de grote belang stelling voor zijn werk ertoe dat hij zichzelf wel eens her haalde. Op dezelfde veiling kwamen werken van Modigliani, Cha gall, Degas, Renoir, Pissarro, Moneten Picasso onder de hamer. Het 'Portret van Julie Bellelli' van Degas bracht bijna 634.000 dollar op, meer dan twee keer de richtprijs. HMBBHBsSMBBHBI bssbs München - 'Regionale geo grafie van de wereld' heet de bijzondere televisieserie ge maakt door geografen en journalisten uit de hele we reld, die gisteren in München werd gepresenteerd. De reeks - onderdeel van een zogeheten multimediaal educa tief pakket waaraan ook Teleac meedoet - is in 1996 op de Ne derlandse tv te zien. Voor de 52 documentaires van elk 10 minuten trekken momen teel internationale televisieploe gen van olievelden via woestijn en naar vulkanen. „De kennis en het inzicht van de kijkers zullen hierdoor zeker worden ver breed," aldus een enthousiaste Rotterdam (anp) - Het Rot terdams Conservatorium her denkt de honderdste geboor tedag van componist, criticus en pedagoog Willem Pijper (1894-1947) met een reeks concerten uit diens werk en uit dat van tijdgenoten en leerlingen. Pijper was vanaf 1930 ook direc teur van het Rotterdams Conser vatorium. De concerten in De Doelen, in Zaal de Unie en in de Willem Pijperzaal van het conservato rium vinden van 8 tot en met 11 september plaats. Verder is op 30 augustus de première van Pijpers opera Ha lewijn in de Rotterdamse schouwburg. Uitvoerenden zijn het Radio Symfonie Orkest en het Groot Omroepkoor onder lei ding van Ed Spanjaard en de solisten Wout Oosterkamp, Lid- uin Stumpel, Nanco de Vries, Annett Andriessen en Ingrid Ka- pelle. Halewijn is voor het laatst in 1957 opgevoerd. FILMS GOES -Grand Theater 14 u. Free Willy 20 u. The pelican brief. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Grumpy old men. 20 u. Ace ventura: pet detective. 20 u. Blink. 20 u. Remains of the day. - MIDDELBURG - Cinema 19 u. Schindler's list. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 en 20 u. Naked gun 33 1/3. - Alhambra 2 14 u. Bambi 20 u. Philadelphia. - Alhambra 3 14 u. Ace ventura: pet detective. 20 u. Intersection. - Alhambra 4 14 u. Cool runnings. 20 u. Blink. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mr. Wonderful. Zaal 2 - 14.30, 17 en 20 u. Mrs. Doubtfire. 22.30 u. True romance. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Hudsucker proxy. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. My girl 2. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked gun 3. Zaal 7 - 14.30. 17 en 20 u. Aristo- cats. 22.30 u. Remains of the day. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en"22.30 u. Blink. Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The paper. Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. On deadly ground. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Monolith. Zaal 12 - 14.30, 17 u. Sister act 2. 20 en 22.30 u. In the name of the father. Zaal 13 - 14.30 en 17 u. Free Willy. Bob Burns, hoofd van de Cam bridge Studio's in de Verenigde Staten. Hilversum (anp) - Het Com missariaat voor de Media heeft de VPRO een geldboete van 2000 gulden opgelegd voor een ongeoorloofde recla me-uiting. In de televisieserie Hoffmans Honger kwam na drukkelijk een Mars in beeld. Het commissariaat wilde in eer ste instantie de omroep volgens de regels straffen met een boete van 20.000 gulden. Omdat het de eerste keer in zes jaar is dat de VPRO wordt beboet, kreeg de omroep korting. Eerder onder vonden VARA, NCRV, NOS en RVU een dergelijke milde hou ding van het commissariaat. Die omroepen kregen in 1988 als eerste een boete. Washington (afp) - De 53-jarige Spaanse tenor Pla cido Domingo wordt artistiek directeur van de Opera in Washington, zo heeft een woordvoerder van het gezel schap meegedeeld. Volgens de woordvoerder, die anoniem wil blijven, wordt de benoeming pas in 1996 officieel, maar zal de zanger zich al vanaf nu met de programmering van de komende seizoenen bezig houden. Domingo volgt Martin Feinstein op, die in 1987 aantrad als artis tiek directeur en die volgend jaar als algemeen directeur af treedt. Feinstein blijft als advi seur bij het gezelschap betrok ken. 20 u. Short cuts. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Police academy 7. Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Intersection. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 u. Sha- dowlands. 22.30 u. Born yesterday. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Philadelphia. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The pelican brief. Zaai 19 - 14.30, en 20 u. Schind ler's list. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Aristocats. Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 Cariito's way. Zaal 22 - 14.30 en 17 u. Cool runnings. 20 en 22.30 u. Dream lover. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. My girl 2. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed dings a funeral. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Police academy 7. 14.30 en 17 u. The Aristocats. 14.30, 17, 20 u. Mr. Wonderful. 14.30, 17 en 20 u. The paper. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dream- lover. 17, 20 en 22.30 u.The hudsucker proxy. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked gun 33 1/3. 20 u. Shadowlands. 20 en 22.30 u. Blink. 22.30 u. The Pelican brief. 22.30 u. Philadelphia. 22.30 u. In the name of the father. 14.30 en 20 u. Schindler's list. 14.30 u. Free Willy. KNOKKE - Beverly sereens 15 en 20 u. Four weddings and a funeral. 15 en 20 u. My girl. 20 u. Remains of the day. 15 en 20 u. Dream lover. 15 u. De Aristokatten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 21