25 jaar Zeldenrustollege 'Het was behelpen met gymnastiek 'Soms is het een enorme puinhoop tijdens de lessen' Leerlingen van het eerste uur Jan van Nierop en Jan den Doelder blikken terug: Leerlingen vinden Zeldenrustcollege vrolijke en zo nu en dan iets tè gezellige school: E2 Het Zeldenrustcollege telt 1177 leerlingen in het moderne schoolgebouw aan ie Zeldenrustlaan. Dat was 15 jaar geleden wel anders. Een handjevol leerlingen kreeg les in vier noodlokalen en een ;emeenschapsruimte aan let MozarthofLeraren javen les in verschillende vakken en de godsdienstlerares moest zelfs vanuit Middelburg komen om les te geven. Tenminste, als het niet mistig was, want dan voer de boot niet. Leerlingen van let eerste uur waren onder andere Jan van Nierop en Jan den Doelder. Van Nierop is nu directeur van scholengemeenschap De Schans in Terneuzen en Den Doelder runt houtzagerij Doelder in Axel. Beiden terug naar 25 jaar DINSDAG 28 JUNI 1994 Xl^ iëSTEM DINSDAG 28 JUNI 1994 Jan van Nierop (links) tussen leerlingen van De Schans: We begonnen heel kleinschalig en za gen de school langzaam uitbou wen'. studeerde na het Zeldenrustcollege nog een tijdje scheikunde in Eind hoven, maar kwam al snel tot de conclusie dat ik liever met mensen en in het bijzonder kinderen wilde werken. Dus werd de pabo een duidelijke keuze." Van Nierop begon na zijn studie bij de lts in Axel en begon twee jaar later op De Schans. Drie jaar gele den werd hij directeur. „Vanuit mijn functie kom ik nog wel eens op het Zeldenrustcollege. Als di recteur van een collega-school heb ik nu zakelijke contacten met men sen waarvan ik vroeger les had. Dat blijft iets aparts maar wel heel leuk." Ook Van Nierop zag het Zelden rustcollege groeien tot de huidige omvang. Hoewel hij de kleinscha ligheid als heel plezierig ervaarde Van onze verslaggever Frank van Cooten Jan van Nierop zat van 1968 tot en met 1974 op het Zel denrustcollege. Hij maakte deel uit van de eerste athe neum-groep van 22 leerlingen. „In het begin bestond het Zeldenrust college nog niet. We waren een dependance van het Goese Lyceum. Dat ik deel uitmaakte van de eerste atheneum-groep van 22 leerlingen, was toch iets bijzonders. Want ge durende zes jaar bleef het constant dezelfde groep. We zijn uiteindelijk met achttien leerlingen tot de zesde klas doorgegaan." In die tijd proefden de leerlingen nog niet de snacks van Piet Friet, die nu met zijn frietkraam een graag geziene gast is tijdens de pauzes. „Piet Friet was er toen nog niet. We zagen de vestiging van Albert Heijn aan de Bellamystraat bouwen. Tijdens de pauzes glipten we er even tussen uit om daar iets te eten te halen. Dat mocht eigen lijk niet, maar dat lukte ons wel." Jan van Nierop zag het Zeldenrust college langzaam uitbouwen. Er kwamen nieuwe gebouwen bij op verschillende locaties en de school werd groter. „We begonnen heel kleinschalig en zagen de school langzaam uitbouwen. Wij waren de ouwe hap en ervaarden dat toch als heel bijzonder. Wij kenden immers ook de leraren van het eerste uur." Jan van Nierop koos de exacte richting van het atheneum, maar die richting past helemaal niet bij zijn beroep als directeur van een scholengemeenschap. „De exacte kant was toch niet mijn richting. Ik hoeft een grote school volgens hem per definitie geen leerfabriek te zijn. „Dat idee heb ik zeker niet van het Zeldenrustcollege. Zo heb ik de indruk dat de leerlingen nog veel individuele aandacht krijgen. Ik heb in ieder geval een schitte rende tijd op het Zeldenrustcollege gehad. Vooral ook omdat je als leerling de hele ontwikkeling van de school meemaakte." Jan den Doelder zat in het prille begin op de school. Van 1966 tot 1971. Hij maakte deel uit van de eerste hbs-klas en maakte tegelij kertijd de laatste jaren van het hbs-systeem mee. Vanwege de mammoet-wet veranderde dit type onderwijs in vwo. De veertig leer lingen zaten in het houten gebouw aan het Mozarthof. „We bleven altijd de oudste klas. Want in die tijd kwamen er alleen nieuwe leer lingen bij. De school werd snel groter. Telkens kwamen er nieuwe lokalen bij." Terneuzen begon in die dagen bij garage Jos Voet. „We fietsten een kwartier door de polder om de school te bereiken. Dat kun je nu nog nauwelijks voorstellen." Veel leraren kwam die eerste jaren vanaf de overkant. „Ze beschouw den Zeeuws-Vlaanderen als een uitje. Voor ons was het een geluk als het mistig was. Want dan voer de boot niet en kwamen de leraren niet of te laat." Den Doelder herinnert zich nog de gemoedelijke sfeer en de persoon lijke begeleiding. „Het was een kleine school, maar we wisten niet beter. De hbs was eigenlijk een verlengstuk van de lagere school. Tijdens de reünie in januari merkte ik dat het Zeldenrustcollege nu meer een fabriek is. Toen was de school veel meer persoonlijk ge bonden. Zo werd veel aan bijlessen gedaan. De school wilde in die beginjaren slagen en er was inder daad een zeer hoog slagingspercen tage." Jan den Doelder kreeg eerst les in het gebouw Pro Rege bij de Markt omdat het gebouw aan het Mozar thof nog niet klaar was. „Het was ook behelpen met de lessen gym nastiek. Er was toen geen gymnas tieklokaal zodat de lessen werden gegeven in diverse grote gebouwen. Bijvoorbeeld bij volleybal moesten de lampen bij elkaar worden ge bonden. Anders werden de lampen eraf geslagen. Ondanks dat behel pen was het een heel goede school in die tijd." Na de hbs studeerde Den Doelder economie in Rotterdam. Na zijn studie werkte hij een tijdje bij Akzo-Farma in Oss en andere far maceutische bedrijven. „Het was heel toevallig dat ik terug in Zeeuws-Vlaanderen kwam. Mijn vader had zijn bedrijf verkocht aan een firma dié het een aantal jaren later weer wilde verkopen. Mijn vader zag het niet meer zitten, maar ik had er zin in. Ik werd zodoende de nieuwe eigenaar. Ben nu negen jaar bezig en nog steeds met veel plezier." Jan den Doelder zegt veel gehad te hebben aan de hbs. „Ik vond dat een goed systeem. Je kreeg een brede opleiding met een brede kijk op het gebeuren." Jan den Doelder voor zijn houtzagerij in Axel: We fietsten een kwartier door de polder om de school te bereiken'. foto's camile schelstraete Van onze verslaggeefster Ester Segers Als je leerlingen van het Zeldenrustcollege vraagt naar de sfeer op school, liggen de meningen dicht bij elkaar. Zeldenrust is een gezel lige, vrolijke school, die de leerlin gen ook na schooltijd veel te bieden heeft. „Er wordt heel veel georgani seerd," vindt ook Karien Pasveer uit mavo 3. „We mogen drie keer per jaar een klassefeest houden. In september zijn we met heel mavo 3 een week op kamp geweest in het Eifelgebied in Duitsland. Later was er een groot feest voor ieder een die mee op kamp was geweest." Piet Dieleman, de amanuensis van de school, beaamt dat het Zelden rust het organiseren van buiten schoolse activiteiten hoog in het vaandel heeft staan. „Dat is in de loop der jaren gegroeid," legt hij uit. „Het is de schoolcultuur. Het bestuur voert een goed beleid. Het stelt geld beschikbaar voor de acti viteiten, maar doet dat op een verantwoordelijke manier. Er wordt hier niet met geld gesme ten," zegt Piet. Een jaarlijks terugkerend evene ment is de Bonte Avond voor jong én oud talent. Leerlingen en lera ren voeren in het Zuidlandtheater sketches op, maken zelfgeschreven muziek of geven een dansuitvoe- ring. Een geweldige belevenis, vindt Piet. Hij regelt het geluid tijdens de avonden. „Dit jaar is er zelfs drie keer een bonte avond geweest," vertelt hij. „En drie keer een volle zaal. Het is een professio neel gebeuren. Je staat versteld van het talent dat op het podium staat." Een feestje of uitstapje is leuk op z'n tijd. Maar de school wil de leerlingen ook iets meegeven van haar protestants-christelijke grondslag. Daarom kunnen de leer lingen kiezen tussen katholieke of protestantse godsdienstlessen. Aan het begin en het einde van het Amanuenis Dieleman met en kele leerlingen. Links boven Bas van Hoeve, boven midden Piet Dieleman, boven rechts Mélanie Meier. Onder van links naar rechts Karien Pasveer, Bonnie Jansen en Viola Tollenaar. foto wim koovman schooljaar en met Kerst en Pasen is er een mis voor alle leerlingen. „De school besteedt wel aandacht aan religie, maar is niet streng religieus," vindt Bas van Hoeve uit zes atheneum. „Tijdens de gods dienstlessen staat meestal een the ma centraal. We discussiëren over een ethisch of maatschappelijk probleem. Het heeft niet direct met religie te maken." Ook volgens Ka rien is de religieuze basis van de school niet erg overheersend. „Ei genlijk moeten alle leraren het eer ste lesuur uit de bijbel voorlezen," vertelt ze. „Maar dat doet bijna niemand. Sommige leraren bidden voor de lessen, maar de meesten toch niet." Om het 25-jarig bestaan van de school niet ongemerkt voorbij te laten gaan, organiseerde de lus trumcommissie verschillende extra activiteiten voor de leerlingen. De feestcommissie hiel een schoolfeest in de bovenkantine, waarbij de ruimte in een grote jungle werd omgetoverd. Op 18 -februari konden alle leerlin gen meedoen aan een sportieve ac tiviteit naar keuze: schieten op de schietbaan, skiën in Antwerpen, schaatsen en zwemmen in Eindho ven en nog veel meer. Geen enkele leerling liet de kans liggen om de schoolbanken voor een dagje te ontvluchten. Karien ging schaatsen in Eindhoven die dag. „Het was zo leuk dat we besloten om het een keer over te doen in Gent. Maar dan met de hele klas." De lustrumcommissie schreef een wedstrijd uit: wie verzint de meest orginele naam voor het straatje tussen het Westerscheldecollege en Zeldenrust? Het straatje is nu nog naamloos en wordt een paar keer per dag bestormd door leerlingen die in de pauze bij de frietkar van Piet Friet een snelle snack weghap- pen. De lustrumcommissie heeft een naam uitgezocht die inmiddels door een straatnaamcommissie van de gemeente is goedgekeurd. „Het kan nog wel een jaar duren, voor net officiële straatnaambord klaar js," zegt Piet. „Maar aan het einde van het schooljaar krijgt het steegje alvast een zelfgemaakt bordje." Soms is het een beetje tè gezellig, vinden Karien en Mélanie. „Het kan een enorme puinhoop zijn tij dens de lessen," zegt Karien. „We hebben een heel leuke klas. Ieder een helpt elkaar en iedereen trekt met elkaar op. Als je je huiswerk niet afhebt, mag je het altijd van iemand anders overschrijven. Maar we staan wel bekend als de lastig ste mavo 3 klas." „Sommige leraren kunnen bij ons geen orde houden," vult Mélanie haar aan. „Er zijn leerlingen die proppen schieten als ze geen zin hebben in les. Of ze gaan de tafels verschuiven, om tijd te rekken. En er wordt ontzettend veel gekletst. Maar iedereen weet precies bij wel ke leraren je dat kan maken. Bij Nederlands en Engels laat je het wel uit je hoofd." „De conrector neemt strengere maatregelen tegenwoordig," zegt Karien. „Als je eruit wordt gezet, moet je tien uur nablijven. Ook al is het de eerste keer." „Dat is ook wel nodig," vindt Mélanie, „want zoals het er nu naar uitziet, blijft bijna de helft van onze klas zitten. Er zijn maar een paar mensen die geen minpunten hebben." Maar Mélanie en Karien hebben weinig te vrezen. „Wij gaan wel over. We kletsen veel, maar we doen wel ons best," zeggen de vriendinnen. Ook zes atheneum vormt een hech te club. „Er zijn drie A6 klassen," zegt Bas, „en iedereen gaat met iedereen om. Er zijn geen afgezon derde groepjes die zich van de rest afsluiten." In september gaat hij in Maastricht gezondheidsweten schappen studeren. „Ik vind het best jammer om hier weg te gaan,"- bekent hij. „Ik heb een goede tijd gehad en het is jammer om ieder een uit het oog te verliezen. Een aantal mensen zal ik natuurlijk wel blijven zien, maar ik denk dat de meeste vriendschappen toch wel zullen verwateren. Van de andere kant heb ik wel heel veel zin om naar Maastricht te gaan en het studentenleven mee te maken," voegt hij er aan toe. Natuurlijk hoort er bij het examen een eindexamenstunt. De leerlin gen van het Zeldenrust pakten het groots aan: een Egyptisch optocht met twee heuse kamelen. „Iedereen had Egyptische gewaden aan," ver telt Bas. „De rector zat verkleed als Toetanchamon op een kameel. Sommige leerlingen hadden een grote boerenkar gesjacherd waar ze in meereden. En een eend met open dak hadden we tot pyramide ge transformeerd. Het zag er heel mooi uit," zegt Bas. Tegen de middag liep de stunt een beetje uit de hand. De leerlingen hadden een groot opblaasbad op het sportterein geplaatst en opende de jacht op mede-scholieren. „Eerst werden er een paar brug klassers het water in gegooid," grijnst Bas. „Een poosje later rende iedereen.de school door om mensen te vangen en in het water te gooien." De school varanderde in een grote kledderboel. Het zes kamp, dat voor de middag op het programma stond, werd daarom afgelast. „Dat was wel jammer," zegt Bas. „Maar geen ramp, want 's avonds was er een groot gala-bal. De jon gens kwamen in smokings en de meiden in sjieke gala-jurken. Maar een echt gala was het niet, want we hebben de hele avond op house gedanst."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 31