De breuklijn van Los Angeles 8 #41 #5' DE STEM Mijnwerkers halen herinneringen op bij Philip Freriks Vernieuwde AKO-prijs nu ook voor non-fictie >che feestmiddag >e groot succes ^%uJI 8 v Amerikaanse mediakunstenaars maken Breda Fotografica 1994 (AMENS SPORT Mi ten mm Concert van Trompetterkorps in IJzendijke ke- js Superband: meer kanalen op televisie Tuin II UIT GIDS Decorstukken Appel voor Noach in de Nieuwe Kerk DINSDAG 28 JUNI 1994 Scal- lezond- |aande- oplei- bansen, ]ra De- San- len As- lleiding |akman, Judith Han- laas en lo Kla- Jamens. |n van 1 Moni- Ira He- fariken 1 Karin Graad 3: Wendy Vera*. Graad 4: Marnix Verb^1 Graad 5: Annemarie van La i? ven. Piano graad 1: Mario t£! Graad 2: Paullette Orl Graad 3: Henk Boogaert pm' 7: Frank Schanssema n3*" graad 1: Eva Joos. Graad i Jgel kia Kopmels. Saxofoon graant Edward Pauwels, Erica van ,2: Sijpt. Graad 4: Jurgen Panw3 Gitaar graad 4: Eelco van Doïj laer. Graad 7: Rik van Laarho, Middelburg - Hogeschool Z land. Pedagogische Academt voor Leraren Basis Onderwij Diploma leraar basisonrW»- afdeling christelijk: Henrico^S sie, Hoek Diploma bijbels °„Bd wi]s: Henrico Bassie, Hoek Qi' „Als het ergens aan ontbreekt in "Hollywood, is het wel fantasie, verbeelding." Kathleen Turner, actrice ploma katechese/kalechetiü" ;yaert, Oostburg. i liestijn. Stefan Steyaert, lant.wint wedvlucht Orleani ile uit |ar ge- frleans wed- fcel van inhou- ^8 uur J daar- (erlan- pt een 1214 Jee de |rovin- eizoen [lebber leuws- ede en angste naam Dat It Hei- [it St.- Ivvaren fn, en lleans- mee- Ih. de |rh. de uur, -Jan- J. du Puy, Sluiskil, 14.55 uur t d'Hondt, Hulst, 15.03 uur P h Poorter, Axel, 14.58 uur' A3. Thijs Heikant, 15.00 uur Kints, Kapellebrug, 15.02 uur de Kind, Heikant, 15.01 uur Dehulsters, Sluiskil, 14.59 uur Baecke, Westdorpe, 15.01 uur Snelders, Sas van Gent, 15 m uur Joh .de Mul en zoon Phjli pine, 15.02 uur. J. Looyer s Jansteen, 15.03 uur. A. d'OlU] gers, Hulst, 15.06 uur. L Kerck haert, Vogelwaarde, 15.09 uur Hemelaar. Terhole, 15.04 uur Rombout, Koewacht, 15.03 uur M. Buijsse, Oostburg, 15.06 UUr R. van Hee, Oostburg, 15.07 uur T. de Jonge. Oostburg, 15.07 uur J Lambregts, Aardenburg. 15 uur, J. Lucieer, St.-Kruis, 151 uur. G. Standaert, Aardenburi 15.11 uur. J. du Puy, Biervlie 15.12 uur. H. van Damme Slui 15.11 uur. A du Puy, IJzendijke 15.13 uur. M. Rodts, IJzendike 15.14 uur. A. de Groote, Biervliet 15.14 uur. F. Baas en zoon. Slui; 15,13 uur. R. Mahu, Walsoorder 15.16 uur G. Dezutter, Aarden burg, 15.08 uur. G. Vioen Lamswaarde, 15.17 uur. J. vandi Branden, Clinge, 15.11 uur. Th Weemaes, Graauw, 15.14 uur. H Calon, Hoofdplaat. 15.16 uur. P de Smet, IJzendijke, 15.16 uur H Neve, Biervliet. 15.18 uur. E. Cor nells, Hoofdplaat, 15.18 uur E, df Wever, Schoondijke, 15.23 uur G Schautteet, Groede, 15.23 uur K Mookhoek, Breskens, 15.23 uur Indische feestmiddag, zondagmiddaj It succes geworden. Ruim 150 mensa 1 op het erf van Gerard en Agnes Staa lieten kuffet, re ha- renin- juiter- aatste band Piet Sutler lieker' i paar was r een anden regen n der lovaci n van olisch party n zal, deze eiten, aan eken- nenïë. alle- Jeyer, PvdA Werk- imen. nnets- tutten n Sol olisch en 82 ihuis- on de tober naar in de en in t be- uur riste- ilsior tus- met VW touw and- bij nge- win- wa- juü), lerii, i) op Rode en baar Bou- and- WÊÈKÊM de Karpaten. Om dit alles te vervoeren zijn er natuurlij! vrachtwagens nodig. Van een transportondernemer in Hulst heeft men reeds de toezegging: binnen om een truck met opleg-j ger te laten rijden. Gistermiddag kwam daar nog een combinatie bij van een bedrijfswagendeale uit Sluiskil. De werkgroep zoel nog een transportbedrijf dat ee derde combinatie ter beschil king zou willen stellen. Tijdens de middag werden de muzikanten van Borderline dóór Fieleke Vetter 'verkocht' De muzikanten mochten stuk voor stuk pas gaan spelen als er een bepaald bedrag was neergeteld Deze actie bracht in ieder gevai ook nog eens 450 gulden op. Sponsors Actie-coördinator Jacques Sol kon zondagavond nog weinig zeggen over de opbrengst van deze Bourgondische middag maar hij was zeer tevreden me de opkomst. Dankzij de mede werking van diverse sponsors za er in ieder geval een mooi bedra overblijven om het hospitaal in Novaci op te knappen. Zeker is wel, dat deze dag volgend jaar een vervolg zal hebben. Op 7 oktober vertrekken de le den van de werkgroep met het konvooi naar Roemenië. Dat de werkgroep daar geliefd is blijk wel uit het feit dat de prefec van de provincie Gorj het kon vooi zelf aan de Hongaars-Roe meense grens zal opwachten. Ui teraard zijn donaties, giften e andere zaken van harte welkom Men kan daarvoor contact opne men met Jacques Sol in West dorpe of Rinus van der Hooft in Sas van Gent. Van onze correspondent IJzendijke - Het Trompetter korps van de Koninklijke Luch- macht geeft zaterdag 16 juk <je: concert op de Markt in IJzendi]' De organisatie van dit concer1 in handen van brassband Gedu Overwint. De brassband vie hiermee het feit dat twintig 1 geleden na een aantal stille jare onder leiding van Hans Corijn muziekvereniging nieuw leven werd geblazen. „De meeste liefhebbers had geen muzikale kennis met veel geduld," aldus een stuurslid van de brassband. Het concert van het trompet korps wordt gehouden op theater op de Markt en beg om 20.00 uur. Bij slecht verhuist men naar de Nea lands Hervormde Kerk. De gang is gratis. Gouda (anp) - Met het zogeheten superband- joncept kunnen televi siekijkers via een kleine technische aanpassing zonder hoge extra kosten meer dan honderd kana len ontvangen. Het su- perband-concept is ont wikkeld door de Stich ting Regionale Kabeltele- visie Midden-Holland (Rekam). Er is octrooi op aangevraagd. „Met een eenmalige bijdra- je van enkele tientjes per abonnee kan de capaciteit met zeker dertig kanalen worden opgevoerd," zegt ir. H. Grooten van de Rekam. De distributiecapaciteit van de huidige kabelnetten is momenteel beperkt tot ten hoogste zestig kanalen. Een deel van het kabelnet in Midden-Holland, met 40.000 aansluitingen, heeft de superband al in gebruik. Jekam werkt in Gouda (25.000 aansluitingen) en omgeving. Voor de wijziging zijn geen dure glasvezeltechnieken nodig. Grooten: „Technisch kan er nu al heel veel. Wij wilden kijken of er met de huidige netstructuur, zon der de straten open te bre ken, uitbreiding mogelijk was. Het systeem is al eer der toegepast in flatgebou wen, waar via de schotel honderd kanalen of meer zijn te ontvangen." Een aanpassing van het kabelnet is volgens de Rekam hele maal niet nodig. Grooten zegt een Europese primeur te hebben. „Er is op de superband octrooi aan gevraagd. De aanvraag is onlangs Europees gepubli ceerd." Experimenten van de Rekam hebben aange toond dat het idee in vrijwel elk standaard-kabeltelevi sienet is toe te passen. In eerste instantie kan de ca paciteit van het hoofdnet worden uitgebreid. In een later stadium kunnen ook programma's direct via de superband bij abonnees thuis worden aangeboden. Een voordeel vöor de abon nees is dat ze over alle ge- iuidskanalen van satelliet programma's kunnen be schikken. Zo kan bijvoor beeld bij de uitzending van Eurosport uit commentaren in verschillende talen wor den gekozen. Door onze redacteur Hans Rooseboom Breda - Zevenendertig na men prijken op de lijst van deelnemers aan Breda Fo tografica 1994. Die namen horen bij kunstenaars die allemaal uit één stad af komstig zijn. Uta Barth, Dominique Blain, David Familian, Fred Fehlau, Daniel Martinez, Susan Rankaitis, John Boskovitz, Mark Alice Durant, May Sun, John Baldessari: ze komen allemaal uit Los Angeles. De namen zijn Duits, Canadees, Armeens, Mexicaans, Litouws, Chinees, Italiaans, Nederlands, Frans, Pools, kortom: Amèri- kaans. Zo ergens, dan is de Ame rikaanse smeltkroes realiteit in Los Angeles. De jaarlijkse manifestatie Breda Fotografica, georganiseerd door De Beyerd, richt in deze zomer van 1994 de schijnwerpers op een uitgebreide groep fotografen en media-kunstenaars uit die Californische stad, die het brandpunt van de actuele visuele kunst in Amerika is. Een van die kunstenaars is John Baldessari; hij krijgt alle zalen van De Beyerd tot z'n beschikking. In 1975 had deze meester al eens een solo-tentoonstelling in het Stedelijk Museum van Amster dam). De rest van de kunstenaars, 36 in getal en voor een groot deel leerlingen van John Baldessari, wordt ondergebracht in de leeg staande Kloosterkazerne, elk in een eigen ruimte. Het voormali ge kazernegebouw, is voor de duur van Breda Fotografica in orde gebracht als een cultuur tempel van drie verdiepingen. Filmindustrie Los Angeles dus. De concoctie van etnische achtergronden heeft geleid tot een dynamische stad, die geen stad meer is (LA is zo groot als Nederland). Het is geen toeval dat Los Angeles de broedplaats is van hedendaags camera- en mediatalent. „Los Angeles betekent Hollywood. De invloed van de filmindustrie is groot, met in z'n kielzog de radio en de televisie. LA is enorm gemedialiseerd. Er heerst een klimaat waarin ook fotografen en reclamemakers goed gedijen," aldus Sonja Herst van De Beyerd. Dat de filmindustrie in Califor- nië is ontstaan heeft te maken met het pionierskarakter, dat er overigens nog altijd herkenbaar is. „De sfeer van: alles kan. Er zit geen rem op. California is niet alleen een State, maar ook een state of mind. Dat betekent niet dat er alleen 'te gekke' din gen gebeuren. Er worden op fo tografisch gebied ook hele se rieuze onderzoeken gedaan." Sonja Herst, die Breda Fotogra fica organiseert, doelt op twee recente ontwikkelingen in de he dendaagse media-kunst. „In de loop van de jaren '80 is er een opleving ingezet van de concep tuele kunst, en tegelijkertijd zie je een nieuwe geëngageerdheid." Militant Sommige van de kunstenaars die in Breda vertegenwoordigd zijn geven blijk van een militant en gagement. Een engagement ver oorzaakt door de schreeuwende sociale tegenstellingen in Los Angeles. LA is een vulkaan die nooit slaapt en af en toe gewel dig uitbarst. Sonja Herst: „Los Angeles ligt geologisch gezien op een breuk lijn, de San Andreas breuklijn, die af en toe voor earthquakes zorgt, aardbevingen.' Maar die breuklijn bestaat in LA ook bo ven de grond. De West Avenue verdeelt het enorme gebied van de stad in twee helften. Ten westen van de breuklijn zie je een rijkdom van een walgelijke vulgariteit, ten oosten van de lijn waan je je in de Derde Wereld. Vanwege die breuklijn hebben we de manifestatie Los Angeles Mind Quakes genoemd." Video's Zeker 50 procent van Breda Fo tografica 1994 is ingeruimd voor werk met een dergelijk geënga geerd karakter. Zo is er bijvoor beeld May Sun die de aandacht vestigt op de grote inbreng van de Chinese arbeiders bij de ont wikkeling van Californië. Robbert Flick laat video's zien gemaakt tijdens het bezoek van president Bush aan LA, tergend langzaam afgedraaid. „Uit die wijze van presenteren blijkt de onverschilligheid voor de omge ving waarmee het programma van zo'n dag wordt afgewerkt," aldus Sonja Herst. Larry Johnson toont via mediale weg de verborgen angsten van het Amerikaanse publiek voor aids en homoseksualiteit, Grego ry Crewdson neemt de Ameri kaanse Droom op de hak, Mitchell Syrop rafelt de oude jaarboeken uit elkaar die alle Amerikanen bewaren uit him highschool-ti)A. Voor de andere helft zie je kun stenaars die bezig zijn met 'es thetische' thema's zoals het randgebied van informatica en propaganda, deconstructie en re constructie van familiekiekjes, junk art, de draak steken met de omhooggevallen kunst van de jaren '80, inspelen op Hol- lywoodfilms, perceptie-onder zoek, verwerking vaii archeolo gische en ethnologische elemen ten (Pueblo-cultuur), reclame, kunst in het tijdperk van de technische reproduceerbaarheid (het probleem dat werken zo beroemd kunnen'worden dat ze elke binding met zichzelf verlie zen). Al deze fotografen hebben ge meen dat ze zich heel duidelijk opstellen. Ze maken, in de termi nologie van de hedendaagse kunstdiscussie, statements. Is het geen bittere kritiek op de keiharde sociale realiteit van de Amerikaanse maatschappij, dan is het de platheid en de eet-, vreet- en tv-cultuur waartegen het als individualistische kun stenaar goed afzetten is. Sonja Herst: „Belangrijk is dat er onder deze 37 fotografen veel import zit. Dat betekent dat ze een zekere distantie tot Amerika hebben. Ze zien alles wat objec tiever." Breda Fotografica 1994: 'Los Ange les Earth Quake'. Te zien in De Beyerd en in de Kloosterkazerne te Breda, vanaf 17 juli. 'Sailboat/Table/Art' (1988) van John Baldessari. Het werk van deze Amerikaanse fotograaf staat centraal tijdens Breda Fotografica 1994. foto de beyerd TuinI Bij een tuin horen beelden. Ze- ter als het om een tuin gaat met renaissancistische allure zoals die van kasteel Bouvigne, even ten zuiden van Breda. Tuin is eigenlijk niet eens het juiste woord. Bij wat de renais sancisten een tuin noemden, stellen wij ons een park voor. Een tuin was een omsluiting van een hof waarbinnen de menselijke geest de natuur aan zich onderwierp door geometrie van vorm en klassieke harmo nie. De natuur werd tot kunst gemaakt en daardoor overtrof fen. foor de Renaissance-geest wa len de natuur en de kunst twee hoeken die als bron van mense lijke wijsheid dienden en die in te tuin deel werden van elkaar, lacob Cats liet zijn Sorgvliet aanleggen in Den Haag, het huidige Catshuis, en Constan tly Huygens zijn Hofwijck. Zo'n buitenhuis met tuin was e® uitdrukking van het klas sieke ideaal van schoonheid teor vorm en een spiegel van te goddelijke volmaaktheid. En tear hoorde ook beeldende kunst in, beelden dus. H°or eenmaal (waarschijnlijk althans) ziet de tuin bij Bouvig- er ook zo uit. De inrichting 8 Weliswaar niet zuiver naar de strenge Renaissancistische re ft, daarvoor hebben de tijden teama er teveel veranderingen ^aangebracht, maar toch. Iet landgoed Bouvigne is een heerlijkheid tussen Mark en ^'astbosch en een oase in West- jteabant. Ter gelegenheid van tet 500-jarig bestaan van kas teel Bouvigne heeft de heden- teagse bewoner, het Hoog heemraadschap West-Brabant, heelden van eigentijdse kunste naars in de tuin laten plaatsen, het Hoogheemraadschap heeft 21)n bestaansgrond, het water, herbonden aan het thema van "eze tentoonselling: water als inspiratiebron voor de kunst. De interessantste beelden zijn de beelden die de meest directe relatie met water zijn aange gaan, die dus zonder het water niet te verstaan zijn. Monu mentaal midden op de weg die toegang geeft tot Bouvigne ligt de granieten navel van Joost Barbiers. Een monoliet van een paar meter doorsnede, aan de buitenkant ruw en ongevormd en van binnen een bassin. De beitels die het bassin op het graniet hebben veroverd, heb ben zichtbare sporen nagelaten die een regelmatige huid ople veren. In het midden staat wa ter waaruit een glad gepolijste ronde steen opdoemt. Een steen in het landschap van water. Een weerbarstig en markant beeld waar de bezoeker letter lijk omheen moet zonder er in figuurlijke zin omheen te kun nen. Naar verschijningsvorm het tegenovergestelde, maar even indrukwekkend is het ge dicht van Yvon Ne dat achter in het park aan de muur van de grote kapel hangt. Alles wat water is, brengt zij in de vorm van een haiku terug een ge waarwording, tot een beeld. 'Vol onrust is het/ water; wan trouwig loopt het/ sneller dan het kan'. Het water wordt hier personificatie van wat mense lijk leven is: De installaties van Toine Hor vers, een geluidskunstenaar, en Norman Dilworth gaan niet over water maar zijn water. 'Gestorven/ geboren wa ter', vazen van Antonie Eikemans, 1992, te zien in de tuinen van het kas teel Bouvigne te Breda. Dilworth heeft in de beek die zich rond de tuin slingert een meandervorm van hout gelegd. Vanaf het houten bruggetje ge zien, vlak boven het beeld, wordt de breedte van elke poot steeds met een plankje ver kleind wat voor ons oog de lengte groter maakt. Wij nemen een versmalling immers waar als perspectivische vertekening die we spontaan geneigd zijn te corrigeren. Maar het mooie van dit eenvoudige beeld is dat het licht er vat op krijgt en samen met het golvende water voor een schitterende, voortdurend ander beeld zorgt. Water, licht en wind maken te zamen een beeld dat door de beeldhouwer 'slechts' is neergelegd. Antonie Eikemans heeft een monument opgericht voor het water met mediterrane vormen. Voor het levende water heeft hij een viertal verschillende keramische vazen opgesteld, vazen die een directe verwij zing hebben naar het klassieke erfgoed. Ze staan als wachters in slagorde in de tuin opgesteld en geven aan die groene omge ving een vitale toon. De vazen dienen om het water te conser veren en daarmee het leven te dienen. En de vaas in deze vorm is een primaire vorm om water voor gebruik mogelijk te maken. Daartegenover heeft hij het 'gestorven' water opge baard. Een langwerpige, smalle kist, van binnen met koperstof bekleed en gevuld met wat nog rest van water. Een opgebaard lijk, een doodsbericht voor de mens van nu. Melanie de Vroom heeft ponti ficaal, aan het begin van een groot gazon, een vont neerge zet. Opgebouwd uit hout van een beukeboom waaruit de bal ken gezaagd zijn ongeveer pa rallel aan de stralen van het hout. Kwartiers hout, heet dat. De vont zelf, een brede voet, een smalle taille en een breed uitlopend waterbekken, is vijf- kantig. Dat getal vijf is in de christelijke cultuur het getal dat verwijst naar de eeuwig heid, de eeuwigheid waarin de mens opgenomen wordt die zich laat dopen met het vrucht- brengende water. Dit beeld maakt de specifieke functie van het water zichtbaar als middel tot religieus ritueel. Maar zoals het hier staat, stevig en tegelijk ruw in elkaar gezet, van oud en ongeverfd hout, is het een zui ver beeld dat de ogen trekt. Een beeld dat boven zijn eigen ri tueel uitstijgt. Water op Bouvigne. In de tuinen van kasteel Bouvigne, Bouvigne- laan 5, Breda, tot 3 september. De tuin achter het Tongerlo- huys in Roosendaal is groot, maar niet ruimtelijk. Het is een typische stadstuin: een plek van rust en stilte midden in het stadscentrum, met alle vormen die bij een conventionele tuin horen. Paden, stroken gazon, perkjes, bomen, heesters. En daar tussenin beelden. Een tuin van deze soort is een bewerking van het oppervlak, het scheppen van zoveel moge lijk vormen op de beschikbare grond. De blik gericht op de aarde. Dat is iets anders dan wat een tuin ook kan zijn: het organiseren van leegte en het scheppen van ruimte. Dat be-' perkt zich niet zo maar tot het grondvlak, maar gaat een ver houding aan met de omringen de bebouwing. Dat is ruimte als een drie-dimensionaal begrip. Waarom deze beschouwing als het over beelden zou moeten gaan? Omdat in het karakter van deze tuin het onbehagen besloten ligt dat ik ervaar bij het zien van de beelden die er nu tijdelijk in geplaatst zijn. Het is aanvankelijk een diffuus gevoel dat je dingen ziet die er ook niet hadden kunnen zijn. Zonder enige leegte achter te laten, wel te verstaan. Je zou deze beelden heel ge makkelijk weg kunnen denken, en dat is iets wat bij een beeld nooit het geval mag zijn. Een beeld, dat het juist moet heb ben van die derde dimensie, waar je dus ook omheen moet kunnen lopen, moet er staan alsof het van die plek nooit meer weg wil. De beelden die nu in de beeldentuin staan voe gen zich naar de orde van het oppervlak, zonder deze te over stijgen. In de gewaarwording van de ruimte verandert er niks als je deze beelden bekijkt. Al les blijft even netjes. Een van de beeldhouwers is Leo van den Bos (1951) die voor het paard een duidelijke voor keur heeft. Hij probeert in dat wat hij ziet vooral de beweging waar te nemen en op te slaan in zijn beeldend geheugen. Hij ontfutselt als het ware aan de realiteit kwaliteiten die voor het ongeoefende oog niet met een waarneembaar zijn. Saskia Pfaeltzer (1953) houdt zich met een zelfde aspect van de werkelijkheid bezig, de be weging, maar dan van het men selijk lichaam. Zij geeft daar een uitgesproken fysieke vorm aan. Haar beelden zijn groot en technisch goed gemaakt; die gaafheid van uiterlijke vorm geldt trouwens alle drie de kunstenaars. Ook voor Anja Vosdingh Bes- sem (1953), de meest plastische van de drie. Haar beelden zijn materieel het opvallendst aan wezig. Haar vrouwenlijven, die nergens tot stilstand lijken te komen, nodigen uit om aange raakt te worden. Dat is een kwaliteit die elk beeld zou moeten hebben. Beelden achter het Tongerlohuys, Molenstraat 2, Roosendaal, tot 31 juli. DINSDAG 28 JUNI 1994 DEEL Den Haag (anp) - Naar de AKO-literatuurprijs van 100.000 gulden kan vanaf dit jaar alle Nederlandstalige proza, zowel fictie als non-fictie, meedingen. Tot nu toe werd de prijs alleen toegekend voor fictie. De non-fictie zal overigens uitsluitend op literaire kwaliteit worden beoordeeld, zo heeft de organisatie bekendgemaakt. Het stichtingsbestuur heeft be sloten de AKO-prijs te vernieu wen, nadat het oude bestuur vorig jaar overstapte naar Libris (een organisatie waarin een aan tal boekhandels samenwerken). Dit 'om zoals later zou blijken de AKO-fonnule onder de nieuwe vlag in detail te kopiëren,' aldus de AKO-organisatie. Doel van het AKO-bestuur is zonder kwa liteitsverlies de prijs minder eli tair te maken, zodat een breder publiek zich ermee kan identifi ceren. Nieuw is ook dat een forum van in totaal dertig bekende en on bekende Nederlanders en Vla mingen uit de maximaal zes no minaties de prijswinnar zal kie zen. Een jury, die thans op de voorzitter na voor het eerst ge heel uit beroepscritici bestaat, heeft inmiddels een lijst vastge steld van 28 Nederlandse en Vlaamse titels. Zij zijn gekozen uit een aanbod van 341 boeken. Uit deze lijst stelt de jury de maximaal zes nominaties vast die op 13 september worden be kendgemaakt. De groep van der tig kiest op 22 oktober tijdens een publieke discussie het win nende boek, waarna de prijs voor de achtste keer wordt uit gereikt. In de jury zitten Jessica Durla- cher, Marcel van Nieuwenborgh, Arjan Peters, Frans Roggen, Aleid Truijens en voorzitter mr Frans Andriessen. Van onze verslaggever Werken in de mijn betekende voor legio Limburgers gebor genheid. Van de wieg tot het graf. De mijn - vonden velen - was het mooiste werk dat je je kon voorstellen. Honderden meters onder de grond vond je solidariteit en kameraadschap. Maar de mijn was natuurlijk ook het gevaarlijkste en meest onge zonde werk. Velen stierven later aan de gevolgen van stoflongen. Philip Freriks haalt vanavond samen met oud-mijnwerkers herinneringen op aan de tijd voordat Joop den Uyl de mijnen sloot. Vrijdags op de markt in Hoens- broek komen de kompels elkaar tegen. Ze schelden op de mijn, maar spreken tegelijkertijd over die goede oude tijd. Hoewel de schachten zijn volgestort, de schoorstenen opgeblazen en de steenbergen omgetoverd tot ski hellingen, blijft de mijn in de herinnering leven. Freriks zet op een rij hoe er in 1965 opeens gas was in Slochte- ren en 'de Hollanders van boven de rivieren' het te duur vonden om kolen te blijven delven. Dat betekende het begin van het ein de. Den Uyl had weliswaar vervan gend werk beloofd, maar dit was er gewoon niet voor al die tien duizenden die van de mijn af hankelijk waren. Dat velen uit eindelijk een schonere en gezon dere baan kregen, kon de pijn niet altijd verzachten. Veel ex- mijnwerkers gingen, stoflongen of niet, vervroegd met pensioen. Die groep voelt zich nog steeds uitgerangeerd. Opvallend in de documentaire is dat naarmate de tijd verstrijkt, de herinneringen verkleuren. Daardoor lijkt het mijnwerkers- FILMS bestaan soms één groot avon tuur. Maar zoals een vrouw van een kompel zegt: „Zó romantisch was het nou ook weer niet." (Nederland 1,21.58 uur) Amsterdam (anp) - De 75 decor stukken en toneeldoeken die kunstenaar Karei Appel voor de opera Noach van Guus Janssen en Friso Haverkamp heeft ont worpen, worden van 15 juli tot en met 25 september tentoonge steld in de Nieuwe Kerk in Am sterdam. Schetsen, ontwerpen en voorstu dies zijn nog tot 17 juli in het Amsterdamse Stedelijk Museum te zien. Noach, een produktie van De Nederlandse Opera (DNO), ging op 17 juni in de Stadsschouw burg in de hoofdstad in première en heeft vijf uitverkochte voor stellingen beleefd. DNO vindt dat Noach dusdanig succes had, dat zij overweegt de opera in een later seizoen opnieuw op het programma te zetten. Rudi Fuchs, directeur van het Stedelijk Museum, zal de exposi tie in de Nieuwe Kerk inrichten. De Technische Organisatie Mu ziektheater heeft de decorstuk ken en toneeldoeken vervaar digd. GOES -Grand Theater 20 u. The pelican brief. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Grumpy old men. 20 u. Ace ventura: pet detective. 20 u. Philadelphia. 20 u. Blink. 20 u. Remains of the day. VLISSINGEN - Alhambra 1 20 u. Naked gun 33 1/3. - Alhambra 2 20 u. Philadelphia. - Alhambra 3 20 u. Intersection. - Alhambra 4 20 u. Blink. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mr. Wonderful. Zaal 2 - 14.30, 17 en 20 u. Mrs. Doubtfire. 22.30 u. True romance. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Hudsucker proxy. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. My girl 2. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked gun 3. Zaal 7 - 14.30. 17 en 20 u. Aristo- cats. 22.30 u. Remains of the day. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blink. Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The paper. Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. On deadly ground. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Monolith. Zaal 12 - 14.30, 17 u. Sister act 2. 20 en 22.30 u. In the name of the father. Zaal 13 - 14.30 en 17 u. Free Willy. 20 u. Short cuts. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Police academy 7. Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Intersection. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 u. Sha- dowlands. 22.30 u. Born yesterday. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Philadelphia. Zaal 18 - 14,30, 17, 20 en 22.30 u. The pelican brief. Zaal 19 - 14.30, en 20 u. Schind- ler's list. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Aristocats. Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Carlito's way. Zaal 22 - 14.30 en 17 u. Cool runnings. 20 en 22.30 u. Dream lover. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. My girl 2. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed dings a funeral. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Police academy 7-. 14.30 en 17 u. The Aristocats. 14.30, 17, 20 u. Mr. Wonderful. 14.30, 17 en 20 u. The paper. 14.30, 17, 20 en 22.30 ul Dream- lover. 17, 20 en 22.30 u.The hudsucker proxy. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked gun 33 1/3. 20 u. Shadowlands. 20 en 22.30 u. Blink. 22.30 u. The Pelican brief. 22.30 u. Philadelphia. 22.30 u. In the name of the father. 14.30 en 20 u. Schindler's list. 14.30 u. Free Willy. KNOKKE - Beverly screens 20 u. Four weddings and a funeral. 20 u. My girl. 20 u. Remains of the day. 20 u. Dream lover. BERGEN OP ZOOM - Cinem'actueel 1-2-3 20 u. Blink. 20 u. Grumpy old men. 20 u. The pelican brief. - Roxy 1 - 20.15 u. Naked gun 33 1/3. - Roxy 2 - 20 u. In the name of the father.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 27