France 94
IJ
PRIJZEN
im\
Keijzer
De logica van
discipline in een
verveloze wereld
INSTEM
lerkollektie '94
SWEATERS
IOGGINGBROEKEN
\HORTS - VESTEN
BOXERSHORTS
5TUNTPRIJZEN
ïrkocht.
lUttssen
nukken op in
internationaal
profpeloton
een Russische wiel-
Itpner staat in het prof-
■tjsloton inmiddels al nie-
Lnd meer te kijken. Tij-
tens de komende Ronde
Iran Frankrijk wordt bij-
■voorbeeld veel verwacht
|van Viatcheslav Ekimov
|nit de formatie van Jan
■Kaas. En nog niet zo lang
Leden zegevierde Ber
lin in de Giro d'Italia
lplus Luik-Bastenaken-
|Luik.
LJZEN. TEL. 01150-94564.
Veel
UCI-CP-punten
te verdienen
Ekimov houdt
met in
het Westen
gewonnen
prijzengeld
voormalige
wielerschool
overeind
Snelste Tour de France
Langzaamste Tour de France
Langste Tour de France
Korste Tour de France
DINSDAG 28 JUNI 1994 X 13d
DINSDAG 28 JUNI 1994
NS
I'AN een overwinning
belangrijkste leverancier
|ran deze overwinnaars is
|le wielerschool Lokomo
tiv in Sint-Petersburg.
■Onze verslaggever mocht
Erlangs als eerste Neder
landse journalist een
Lijkje nemen in de school
[die onder leiding staat
|van de beroemde - in de
n van velen beruchte
Alexander Kutsnetsov.
'ia II
Granturismo.
incl. BTW/BPM incl. kosten rijklaar maken.
0 km. per jaar via lancia Lease.
1 ViatcJiesiar Ekimov (hier bij
»j» zege dit seizoen in de Tour
hPcint): trouwe aanhanger
■®i de wielerschool in Sint-
htersburg. foto ap
Jtda - In de Ronde van
frankrijk zijn voor de ren-
:srs de meeste punten voor
«et UCI-CP-klassement, de
vroegere FlCP-rangschik-
te verdienen. De win
bar van de 81e editie mag
l!j® punten bij zijn totaal
Wen. Voor de eerste tien
de punten respeetieve-
*300, 225, 190, 165, 150,
120,105, 90 en 75.
tedere renner, die de Tour
uitrijdt, krijgt zes punten. In
eetgelijking; de winnaar van
"e Vuelta (Rominger) kreeg
als de Rus Berzin na de
4Tist in de Giro voor die
eindzege 220 punten. De
Waars van een etappe in
Tour verdienen 50 pun-
e". de nummers twee 30 en
«trnrners drie 20. Ook de ge-
perd '6Vert Punten °P;
Sint-Petersburg - Het hek
werk is al even verveloos als
het gebouw zelf, en al die an
dere gebouwen, hekwerken,
autobussen, reclameborden
en lantaarnpalen. Niets bij
zonders, ware het niet dat aan
de kleurloosheid van dit ene
hekwerk spoedig een
einde zal komen. Ze
ven jongens, een jaar
of 14,15,16 oud, zijn
aan het krabben,
schuren en verven.
Alexander Koets
netsov weet zijn jon
gens van de straat te
houden.
Op een zondagmiddag
wandelen Russen in de
parken of flaneren over
de brede, kale trottoirs
in de stad. Maar in wie
lerschool Lokomotiv
houdt men niet van
nietsnutterij. Zo erg
lijken de jongens hun
werk trouwens niet te
vinden. Immers, veel is
waar van de woorden
van Koetsnetsov als hij
zegt dat de jongens - en
niet minder hun ouders
- blij zijn als ze op deze
school een plekje krij
gen. Daarbuiten is het
tegenwoordig geen
pretje. Hier krijgen ze
onderdak, goed eten,
onderwijs en misschien wel een
kans op een rol in de grote prof
wereld.
Zo erg is het niet op zondagmid
dag een hekwerk te schilderen in
een stad waar elke ober probeert
wat bij te verdienen met het wis
selen van roebels tegen dollars;
waar een automobilist elke twin
tig meter in een diepe kuil in het
wegdek tot stilstand kan komen;
waar bijna de helft van de men
sen leeft onder de armoedegrens
en waar de prostituées met te ve
len zijn om de kost te kunnen
verdienen.
Hetgeen overigens ook moet gel
den voor de kolderieke mafia-
achtigen, die zich verraden door
hun patserig gedrag, te grote col
berts en de zaktelefoons, die ze
maar niet gewoon op zak kunnen
houden. In zo'n stad vind je het
als talentrijk wielrennertje geen
enkel punt om tussendoor een
hekwerk van zijn roest te bevrij
den.
Zomerkamp
„Dan laten ze het uit hun hoofd
om dat hek te vernielen," zegt
Alexander Koetsnetsov als we
met zijn nieuwe Toyota op hoge
wielen het terrein van Lokomotiv
opdraaien. We komen van het zo
merkamp, even buiten Sint-Pe
tersburg. Want als we er toch
zijn, dan moesten we dat zeker
even bekijken, vond hij.
Zeggen ze in het Westen van hem
dat hij een dictator is? „Nee,"
heeft hij onderweg al uitgelegd,
„dat is niet waar."
Maar Alexander Koetsnetsov is
wel overal zeer indringend aan
wezig. Bij de schurende en schil
derende jongens is een leider
aanwezig. Maar dat belet Koets
netsov niet om toch nog even aan
te geven wat ze allemaal niet
goed doen. En dat is heel wat.
Hij vertelt wat er nog moet ge
beuren, knielt bij de jongens
neer, pakt hun borstel of pla-
muurmes uit handen en doet voor
hoe het precies moet. Zo voedt
een der beroemdste wieler-
coaches ter wereld zijn jongens
op. Zich bemoeiend met de klein
ste details. Fanatiek.
Dit werk past zeer wel in de op
voeding van een jongen, die het
misschien wel tot wielerprof zal
brengen. „Wie hier slaagt, slaagt
ook elders in de maatschappij. Ik
vertel altijd graag dat president
Ford ook sportleraar is geweest."
Een goede wielrenner is meer
dan iemand, die alleen maar hard
kan fietsen. „De jongeren krijgen
veel te veel voorbeelden van hoe
je op een verkeerde manier snel
rijk kunt worden," vertelt Koets
netsov. „Ze hebben geen discipli
ne meer."
Programma
Om zeven uur loopt de wekker af.
Om zeventien minuten over ze
ven begint de eerste training.
Sorry, misschien heb ik u ver
keerd verstaan, hoe laat ook al
weer
Hij herhaalt: „Om zeventien mi
nuten over zeven."
Die eerste training duurt 45 mi
nuten en bestaat uit het draaien
van rondjes op skeelers. Volgt het
ontbijt waarna twee uur school.
Een half uurtje fietsen, lunch,
twee uur school, lichte training
en tijd voor het opknappen van
de fiets. „Daar mankeert altijd
wel wat aan. En geld voor een
mecanicien hebben we niet."
Als lichaam, geest en fiets er dan
op en top bij staan,
wordt het tijd voor
het diner. „Dan moe
ten de jongens nog
een uurtje werken.
Dat kan van alles
zijn. Ramen wassen,
schoonmaken, plan
ten water geven." Of
een hekwerk van een
nieuw verfje voor
zien.
Zo'n twintig knapen,
vanaf twaalf jaar,
hebben een plaatsje
in het internaat ge
kregen nadat ze ge
slaagd zijn voor een
soort examen. Voor
die tijd al zijn ze op
gevallen door hun
prestaties in het zo
merkamp dat jaar
lijks door Lokomotiv
wordt georganiseerd.
Wielertraditie
Gedurende twee-en-
een-halve maand
verblijven zestig jon
gens in dat zomer
kamp, in de leeftijd
vanaf tien jaar. „Dit
jaar hadden we er
ook al een paar van
negen jaar."
De jongens komen hoofdzakelijk
uit de omgeving van Sint-Peters-
burg, een streek met een grote
wielertraditie.
Elke Westerse fietser zou zich
stukbijten op de erbarmelijke
staat van het gemiddelde wegdek
hier. Zelfs voor een gehard man
als Koetsnetsov is die toestand
kennelijk te bar. In het omheinde
zomerkamp heeft hij een eigen
weg aangelegd, met twee stevige
cols erin, ruim een kilometer lang
en mooier geasfalteerd dan welke
weg dan ook in de miljoenenstad
Sint-Petersburg.
Hier fietsen de jongens naar har
telust.
De barakken ogen beroerd, maar
zijn schoon en voor menig wiel
rennertje zeker niet slechter dan
het ouderlijk huis.
„Geloof me, deze jongens en ook
hun ouders vinden het hier
prachtig."
We geloven hem, zeker als we
even later weer de somberheid
van de grote stad opzoeken.
Eten
Of we niet ook even een hapje
willen meeëten?
Een wandeling naar de eetzaal,
door traphalletjes en gangen, be
hangen met omlijste zwart-wit
foto's van wielerhelden uit een
ver, ver verleden. Daartussen
kleurenposters van hedendaagse
wielerhelden.
De eetzaal is donker, maar
schoon. Het plafond is wegge
werkt achter beschilderde glazen
panelen, de wand deels verstopt
achter een fraai bewerkte lam-
brizering. In de hoek zitten pa en
ma Koetsnets
ov, met doch
tertje. De oude
re zoon, ook
leerling van de
school, maakt
M buiten het
Jgroepsproces
r om een trai-
m ningsrit.
Behoudens een
verlegen blik
naar het vreem
de bezoek hou
den de jongens,
in groepjes van vier aan de tafels,
hun ogen strak gericht op het te
levisietoestel. Daarop wordt een
Tour de
France 94
film vertoond van de Tweede
Wereldoorlog, die tijdens de op
namen nog maar net moet zijn
afgelopen.
Peter Post
Aan het andere eind van de gang
ligt een grote, lichte zaal. Het
hoogglanzende parket is deels
aan het oog onttrokken door een
enorme partij bekers en andere
trofeeën, waarvoor geen plaats
meer was aan de enorme wand.
Zij bewijzen dat Lokomotiv in de
internationale wielerwereld al
tientallen jaren een woordje
meespreekt.
„Hier aan deze tafel heeft Peter
Post het contract met ons gete
kend," vertelt Alexander Koets
netsov. Dat is in het voorjaar van
1990 geweest toen Ekimov als
eerste de overstap maakte naar
een westers profleven.
Het begon allemaal in 1967 met
de oprichting van Lokomotiv, fi
nancieel gesteund door de trein-
werkersbond. Galina Sarjova gaf
in 1969 meteen het goede voor
beeld door wereldkampioen
sprint te worden. Wladimir Oso-
Een van zijn leerlingen krijgt van Alexander Koetsnetsov aanwijzingen bij het schilderen van het hekwerk
lerschool.
bij de wie-
foto vnu
kin was een ongekend talent en
werd op de Olympische Spelen
van Montreal vierde individueel
en tweede met het team.
„Osokin was niet uit het goede
hout gesneden," aldus Koets
netsov. „Het was een gebrek aan
discipline waardoor het met hem
niet goed is gegaan."
Die Osokin begon te vroeg aan de
geneugten van het leven te den
ken. „Ik heb ooit eens een mooi
gezegde van een Nederlandse
masseur gehoord: 'eerst het geld
en dan het amusement'. Als je het
andersom wilt doen, dan krijg je
het geld niet. Het klinkt niet aar
dig, maar het is wel zo."
Goed burger
Heel wat anders dan die Osokin
is Ekimov.
Koetsnetsov: „Ekimov is natuur
lijk een heel goed renner. Maar
hij is ook een heel goed burger,
een heel goed persoon. Hij heeft
en komt van een goede familie. Ik
heb nog nooit iets verkeerds van
hem gehoord."
En nog zo'n goede eigenschap
van Viatcheslav Ekimov: hij
maakt voortdurend geld over
naar zijn voormalige school in
Sint-Petersburg. Hij heeft ook al
vaak te kennen gegeven na zijn
profavontuur in het westen weer
terug te willen naar zijn geboor
testreek.
„Ekimov is inderdaad heel be
langrijk geweest voor het voort
bestaan van deze school."
Is Ekimov, nu bij Raas in dienst,
mede-eigenaar van deze school?
„Zo zou ik dat niet willen noe
men." Hoe die verhouding dan
precies wel ligt, wordt niet dui
delijk. Feit is dat zonder het geld
dat Ekimov in West-Europa bij
elkaar fietst het er beroerd zou
voorstaan met de school van
coach Alexander
Koetsnetsov. De steun
van de overheid is na
de Perestrojka hele
maal weggevallen.
„Niemand heeft nog
iets voor de sport
over. De sport hier in
Rusland gaat hele
maal kapot. Alleen de
scholen, die zelf ini
tiatief nemen, zullen
blijven bestaan. Ik
heb hoop dat wij blij
ven bestaan."
Met de tevreden glim
lach van een geslaagd
zakenman vertelt
Koetsnetsov deze
middag over weinig
communistische ma
nier waarop hij met
zijn uitgebreide staf
het hoofd boven water
heeft weten te hou
den. Van de stad kon
een fors gebouw in het
centrum worden over
genomen. Met eigen
handen werd dat op
geknapt en nu ver
huurd aan een Duitse
bank.
„De enorme inflatie
hier was in ons voor
deel. Die ging zo snel
dat we het gebouw
Alexander Koetsnetsov voor
de meer dan goed gevulde prij-
zenkast van zijn wielerschool
in Sint-Petersburg. foto vnu
hier in feite nu heel goedkoop
hebben. Van de opbrengst daar
van gaan we binnenkort het zo
merkamp opknappen."
En ondertussen maar blijven ho
pen dat zijn oud-leerlingen in
West-Europa het goed blijven
doen. Ze blijken geen contracten
met de school te hebben op basis
waarvan ze moeten blijven beta
len.
„Noem het. maar persoonlijke
overeenkomsten. Wij vertrouwen
erop dat ze zich goede sportmen
sen tonen. Dat ze deze school niet
zullen vergeten."
Met mensen als Ekimov, Zdanov
en Nelubin blijkt dat geen pro
bleem te zijn. Maar voor Koets
netsov is het te hopen dat er niet
te veel mensen als Bobrik en Ber
zin naar het Westen vertrekken.
Laatstgenoemde fietste dit jaar
al heel wat bij elkaar met in
drukwekkende overwinningen in
Luik-Bastenaken-Luik en de
Ronde van Italië. Maar dat hij
iets heeft overgeboekt naar Sint-
Petersburg lijkt onwaarschijn
lijk.
Berzin stortte onlangs nog eens
zijn hart uit over zijn oude leer
meester, ene Koetsnetsov in het
verre Sint-Petersburg. Die zou
hem gedwarsboomd hebben toen
hij naar het Westen wilde. En hij
zou hem bovendien gedwongen
hebben veel geld naar Sint-Pe-
tersburg over te boeken.
Dat blijkt een misverstand.
„Berzin wilde in 1991 weg. Maar
omdat hij in het Olympisch team
zat, ging dat dus niet. Later was
het geen probleem. Daarom
dacht ik dat hij wel bij zou trek
ken. Maar ik heb nooit meer iets
van hem gehoord. Niet één tele
foontje gekregen."
Profploeg
Mijnheer Koetsnetsov, u klaagt
veel over de economische om
standigheden waaronder u hier
moet werken. Lijkt het u iets om
ploegleider van een profploeg te
worden?
„Nee, dan zou ik alles wat ik hier
heb opgebouwd achter moeten
laten." Even later: „Als ik dat
Wel zou doen, zou ik het alleen
willen met een Russische ploeg.
Maar dan wel met een paar ren
ners die ervaring hebben opge
daan in andere ploegen."
Koetsnetsov, zo blijkt, is zich er
ook van bewust dat hij niet be
grepen zou worden door Wester
se renners. Als hij dan 's avonds
in een luxe hotel zijn jongens iets
zou willen bijbrengen over disci
pline en de voorwaarden om een
goed burger te zijn, zouden zijn
renners hem wel eens niet kun
nen begrijpen. Hij lacht nog eens
en herinneert aan een eerdere op
merking: „Eerst het geld en dan
het amusement. Renners, die uit
arme gezinnen komen zijn veel
beter."
Koetsnetsov in een Westerse
ploeg?
Hij zou niet begrepen worden
door mannen, die als jongetje
nooit op een zondagmiddag een
verroest hekwerk hoefden op te
schuren.
jaar winnaar
lengte gemiddelde
1992
1988
1991
1993
1990
Miguel Indurain
Pedro Delgado
Miguel Indurain
Miguel Indurain
Greg LeMond
3983
3286
3914
3714
3403
39.504 km/u
39.142 km/u
38.792 km/u
38.709 km/u
38.621 km/u
jaar winnaar
lengte gemiddelde
1924 Ottavio Bottecchia 5386 23.958 km/u
1926 Lucien Buysse 5745 24.065 km/u
1920 Phillippe Thys 5503 24.131 km/u
1922 FirminLambot 5375 24.202 km/u
JL904 Henri Cornet 2388 24.292 km/u
jaar km's ritten winnaar
1926 5745
1919 5560
1911 5544
1920 5503
1921 5503
17 Lucien Buysse
15 Firmin Lambot
15 Gustave Garrigou
15 Phillippe Thys
15 Leon Scieur
gemiddelde
24.065 km/u
24.954 km/u
27.322 km/u
24.131 km/u
27.720 km/u
jaar km's ritten winnaar
1904 2388
1903 2428
1905 2975
1989 3250
1988 3286
6
6
11
23
22
Henri Cornet
Maurice Garin
Louis Trousselier
Greg LeMond
Pedro Delgado
gemiddelde
24.292 km/u
25.283 km/u
27.284 km/u
37.818 km/u
39.142 km/u