France 94 IJ PRIJZEN im\ Keijzer De logica van discipline in een verveloze wereld INSTEM lerkollektie '94 SWEATERS IOGGINGBROEKEN \HORTS - VESTEN BOXERSHORTS 5TUNTPRIJZEN ïrkocht. lUttssen nukken op in internationaal profpeloton een Russische wiel- Itpner staat in het prof- ■tjsloton inmiddels al nie- Lnd meer te kijken. Tij- tens de komende Ronde Iran Frankrijk wordt bij- ■voorbeeld veel verwacht |van Viatcheslav Ekimov |nit de formatie van Jan ■Kaas. En nog niet zo lang Leden zegevierde Ber lin in de Giro d'Italia lplus Luik-Bastenaken- |Luik. LJZEN. TEL. 01150-94564. Veel UCI-CP-punten te verdienen Ekimov houdt met in het Westen gewonnen prijzengeld voormalige wielerschool overeind Snelste Tour de France Langzaamste Tour de France Langste Tour de France Korste Tour de France DINSDAG 28 JUNI 1994 X 13d DINSDAG 28 JUNI 1994 NS I'AN een overwinning belangrijkste leverancier |ran deze overwinnaars is |le wielerschool Lokomo tiv in Sint-Petersburg. ■Onze verslaggever mocht Erlangs als eerste Neder landse journalist een Lijkje nemen in de school [die onder leiding staat |van de beroemde - in de n van velen beruchte Alexander Kutsnetsov. 'ia II Granturismo. incl. BTW/BPM incl. kosten rijklaar maken. 0 km. per jaar via lancia Lease. 1 ViatcJiesiar Ekimov (hier bij »j» zege dit seizoen in de Tour hPcint): trouwe aanhanger ■®i de wielerschool in Sint- htersburg. foto ap Jtda - In de Ronde van frankrijk zijn voor de ren- :srs de meeste punten voor «et UCI-CP-klassement, de vroegere FlCP-rangschik- te verdienen. De win bar van de 81e editie mag l!j® punten bij zijn totaal Wen. Voor de eerste tien de punten respeetieve- *300, 225, 190, 165, 150, 120,105, 90 en 75. tedere renner, die de Tour uitrijdt, krijgt zes punten. In eetgelijking; de winnaar van "e Vuelta (Rominger) kreeg als de Rus Berzin na de 4Tist in de Giro voor die eindzege 220 punten. De Waars van een etappe in Tour verdienen 50 pun- e". de nummers twee 30 en «trnrners drie 20. Ook de ge- perd '6Vert Punten °P; Sint-Petersburg - Het hek werk is al even verveloos als het gebouw zelf, en al die an dere gebouwen, hekwerken, autobussen, reclameborden en lantaarnpalen. Niets bij zonders, ware het niet dat aan de kleurloosheid van dit ene hekwerk spoedig een einde zal komen. Ze ven jongens, een jaar of 14,15,16 oud, zijn aan het krabben, schuren en verven. Alexander Koets netsov weet zijn jon gens van de straat te houden. Op een zondagmiddag wandelen Russen in de parken of flaneren over de brede, kale trottoirs in de stad. Maar in wie lerschool Lokomotiv houdt men niet van nietsnutterij. Zo erg lijken de jongens hun werk trouwens niet te vinden. Immers, veel is waar van de woorden van Koetsnetsov als hij zegt dat de jongens - en niet minder hun ouders - blij zijn als ze op deze school een plekje krij gen. Daarbuiten is het tegenwoordig geen pretje. Hier krijgen ze onderdak, goed eten, onderwijs en misschien wel een kans op een rol in de grote prof wereld. Zo erg is het niet op zondagmid dag een hekwerk te schilderen in een stad waar elke ober probeert wat bij te verdienen met het wis selen van roebels tegen dollars; waar een automobilist elke twin tig meter in een diepe kuil in het wegdek tot stilstand kan komen; waar bijna de helft van de men sen leeft onder de armoedegrens en waar de prostituées met te ve len zijn om de kost te kunnen verdienen. Hetgeen overigens ook moet gel den voor de kolderieke mafia- achtigen, die zich verraden door hun patserig gedrag, te grote col berts en de zaktelefoons, die ze maar niet gewoon op zak kunnen houden. In zo'n stad vind je het als talentrijk wielrennertje geen enkel punt om tussendoor een hekwerk van zijn roest te bevrij den. Zomerkamp „Dan laten ze het uit hun hoofd om dat hek te vernielen," zegt Alexander Koetsnetsov als we met zijn nieuwe Toyota op hoge wielen het terrein van Lokomotiv opdraaien. We komen van het zo merkamp, even buiten Sint-Pe tersburg. Want als we er toch zijn, dan moesten we dat zeker even bekijken, vond hij. Zeggen ze in het Westen van hem dat hij een dictator is? „Nee," heeft hij onderweg al uitgelegd, „dat is niet waar." Maar Alexander Koetsnetsov is wel overal zeer indringend aan wezig. Bij de schurende en schil derende jongens is een leider aanwezig. Maar dat belet Koets netsov niet om toch nog even aan te geven wat ze allemaal niet goed doen. En dat is heel wat. Hij vertelt wat er nog moet ge beuren, knielt bij de jongens neer, pakt hun borstel of pla- muurmes uit handen en doet voor hoe het precies moet. Zo voedt een der beroemdste wieler- coaches ter wereld zijn jongens op. Zich bemoeiend met de klein ste details. Fanatiek. Dit werk past zeer wel in de op voeding van een jongen, die het misschien wel tot wielerprof zal brengen. „Wie hier slaagt, slaagt ook elders in de maatschappij. Ik vertel altijd graag dat president Ford ook sportleraar is geweest." Een goede wielrenner is meer dan iemand, die alleen maar hard kan fietsen. „De jongeren krijgen veel te veel voorbeelden van hoe je op een verkeerde manier snel rijk kunt worden," vertelt Koets netsov. „Ze hebben geen discipli ne meer." Programma Om zeven uur loopt de wekker af. Om zeventien minuten over ze ven begint de eerste training. Sorry, misschien heb ik u ver keerd verstaan, hoe laat ook al weer Hij herhaalt: „Om zeventien mi nuten over zeven." Die eerste training duurt 45 mi nuten en bestaat uit het draaien van rondjes op skeelers. Volgt het ontbijt waarna twee uur school. Een half uurtje fietsen, lunch, twee uur school, lichte training en tijd voor het opknappen van de fiets. „Daar mankeert altijd wel wat aan. En geld voor een mecanicien hebben we niet." Als lichaam, geest en fiets er dan op en top bij staan, wordt het tijd voor het diner. „Dan moe ten de jongens nog een uurtje werken. Dat kan van alles zijn. Ramen wassen, schoonmaken, plan ten water geven." Of een hekwerk van een nieuw verfje voor zien. Zo'n twintig knapen, vanaf twaalf jaar, hebben een plaatsje in het internaat ge kregen nadat ze ge slaagd zijn voor een soort examen. Voor die tijd al zijn ze op gevallen door hun prestaties in het zo merkamp dat jaar lijks door Lokomotiv wordt georganiseerd. Wielertraditie Gedurende twee-en- een-halve maand verblijven zestig jon gens in dat zomer kamp, in de leeftijd vanaf tien jaar. „Dit jaar hadden we er ook al een paar van negen jaar." De jongens komen hoofdzakelijk uit de omgeving van Sint-Peters- burg, een streek met een grote wielertraditie. Elke Westerse fietser zou zich stukbijten op de erbarmelijke staat van het gemiddelde wegdek hier. Zelfs voor een gehard man als Koetsnetsov is die toestand kennelijk te bar. In het omheinde zomerkamp heeft hij een eigen weg aangelegd, met twee stevige cols erin, ruim een kilometer lang en mooier geasfalteerd dan welke weg dan ook in de miljoenenstad Sint-Petersburg. Hier fietsen de jongens naar har telust. De barakken ogen beroerd, maar zijn schoon en voor menig wiel rennertje zeker niet slechter dan het ouderlijk huis. „Geloof me, deze jongens en ook hun ouders vinden het hier prachtig." We geloven hem, zeker als we even later weer de somberheid van de grote stad opzoeken. Eten Of we niet ook even een hapje willen meeëten? Een wandeling naar de eetzaal, door traphalletjes en gangen, be hangen met omlijste zwart-wit foto's van wielerhelden uit een ver, ver verleden. Daartussen kleurenposters van hedendaagse wielerhelden. De eetzaal is donker, maar schoon. Het plafond is wegge werkt achter beschilderde glazen panelen, de wand deels verstopt achter een fraai bewerkte lam- brizering. In de hoek zitten pa en ma Koetsnets ov, met doch tertje. De oude re zoon, ook leerling van de school, maakt M buiten het Jgroepsproces r om een trai- m ningsrit. Behoudens een verlegen blik naar het vreem de bezoek hou den de jongens, in groepjes van vier aan de tafels, hun ogen strak gericht op het te levisietoestel. Daarop wordt een Tour de France 94 film vertoond van de Tweede Wereldoorlog, die tijdens de op namen nog maar net moet zijn afgelopen. Peter Post Aan het andere eind van de gang ligt een grote, lichte zaal. Het hoogglanzende parket is deels aan het oog onttrokken door een enorme partij bekers en andere trofeeën, waarvoor geen plaats meer was aan de enorme wand. Zij bewijzen dat Lokomotiv in de internationale wielerwereld al tientallen jaren een woordje meespreekt. „Hier aan deze tafel heeft Peter Post het contract met ons gete kend," vertelt Alexander Koets netsov. Dat is in het voorjaar van 1990 geweest toen Ekimov als eerste de overstap maakte naar een westers profleven. Het begon allemaal in 1967 met de oprichting van Lokomotiv, fi nancieel gesteund door de trein- werkersbond. Galina Sarjova gaf in 1969 meteen het goede voor beeld door wereldkampioen sprint te worden. Wladimir Oso- Een van zijn leerlingen krijgt van Alexander Koetsnetsov aanwijzingen bij het schilderen van het hekwerk lerschool. bij de wie- foto vnu kin was een ongekend talent en werd op de Olympische Spelen van Montreal vierde individueel en tweede met het team. „Osokin was niet uit het goede hout gesneden," aldus Koets netsov. „Het was een gebrek aan discipline waardoor het met hem niet goed is gegaan." Die Osokin begon te vroeg aan de geneugten van het leven te den ken. „Ik heb ooit eens een mooi gezegde van een Nederlandse masseur gehoord: 'eerst het geld en dan het amusement'. Als je het andersom wilt doen, dan krijg je het geld niet. Het klinkt niet aar dig, maar het is wel zo." Goed burger Heel wat anders dan die Osokin is Ekimov. Koetsnetsov: „Ekimov is natuur lijk een heel goed renner. Maar hij is ook een heel goed burger, een heel goed persoon. Hij heeft en komt van een goede familie. Ik heb nog nooit iets verkeerds van hem gehoord." En nog zo'n goede eigenschap van Viatcheslav Ekimov: hij maakt voortdurend geld over naar zijn voormalige school in Sint-Petersburg. Hij heeft ook al vaak te kennen gegeven na zijn profavontuur in het westen weer terug te willen naar zijn geboor testreek. „Ekimov is inderdaad heel be langrijk geweest voor het voort bestaan van deze school." Is Ekimov, nu bij Raas in dienst, mede-eigenaar van deze school? „Zo zou ik dat niet willen noe men." Hoe die verhouding dan precies wel ligt, wordt niet dui delijk. Feit is dat zonder het geld dat Ekimov in West-Europa bij elkaar fietst het er beroerd zou voorstaan met de school van coach Alexander Koetsnetsov. De steun van de overheid is na de Perestrojka hele maal weggevallen. „Niemand heeft nog iets voor de sport over. De sport hier in Rusland gaat hele maal kapot. Alleen de scholen, die zelf ini tiatief nemen, zullen blijven bestaan. Ik heb hoop dat wij blij ven bestaan." Met de tevreden glim lach van een geslaagd zakenman vertelt Koetsnetsov deze middag over weinig communistische ma nier waarop hij met zijn uitgebreide staf het hoofd boven water heeft weten te hou den. Van de stad kon een fors gebouw in het centrum worden over genomen. Met eigen handen werd dat op geknapt en nu ver huurd aan een Duitse bank. „De enorme inflatie hier was in ons voor deel. Die ging zo snel dat we het gebouw Alexander Koetsnetsov voor de meer dan goed gevulde prij- zenkast van zijn wielerschool in Sint-Petersburg. foto vnu hier in feite nu heel goedkoop hebben. Van de opbrengst daar van gaan we binnenkort het zo merkamp opknappen." En ondertussen maar blijven ho pen dat zijn oud-leerlingen in West-Europa het goed blijven doen. Ze blijken geen contracten met de school te hebben op basis waarvan ze moeten blijven beta len. „Noem het. maar persoonlijke overeenkomsten. Wij vertrouwen erop dat ze zich goede sportmen sen tonen. Dat ze deze school niet zullen vergeten." Met mensen als Ekimov, Zdanov en Nelubin blijkt dat geen pro bleem te zijn. Maar voor Koets netsov is het te hopen dat er niet te veel mensen als Bobrik en Ber zin naar het Westen vertrekken. Laatstgenoemde fietste dit jaar al heel wat bij elkaar met in drukwekkende overwinningen in Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Italië. Maar dat hij iets heeft overgeboekt naar Sint- Petersburg lijkt onwaarschijn lijk. Berzin stortte onlangs nog eens zijn hart uit over zijn oude leer meester, ene Koetsnetsov in het verre Sint-Petersburg. Die zou hem gedwarsboomd hebben toen hij naar het Westen wilde. En hij zou hem bovendien gedwongen hebben veel geld naar Sint-Pe- tersburg over te boeken. Dat blijkt een misverstand. „Berzin wilde in 1991 weg. Maar omdat hij in het Olympisch team zat, ging dat dus niet. Later was het geen probleem. Daarom dacht ik dat hij wel bij zou trek ken. Maar ik heb nooit meer iets van hem gehoord. Niet één tele foontje gekregen." Profploeg Mijnheer Koetsnetsov, u klaagt veel over de economische om standigheden waaronder u hier moet werken. Lijkt het u iets om ploegleider van een profploeg te worden? „Nee, dan zou ik alles wat ik hier heb opgebouwd achter moeten laten." Even later: „Als ik dat Wel zou doen, zou ik het alleen willen met een Russische ploeg. Maar dan wel met een paar ren ners die ervaring hebben opge daan in andere ploegen." Koetsnetsov, zo blijkt, is zich er ook van bewust dat hij niet be grepen zou worden door Wester se renners. Als hij dan 's avonds in een luxe hotel zijn jongens iets zou willen bijbrengen over disci pline en de voorwaarden om een goed burger te zijn, zouden zijn renners hem wel eens niet kun nen begrijpen. Hij lacht nog eens en herinneert aan een eerdere op merking: „Eerst het geld en dan het amusement. Renners, die uit arme gezinnen komen zijn veel beter." Koetsnetsov in een Westerse ploeg? Hij zou niet begrepen worden door mannen, die als jongetje nooit op een zondagmiddag een verroest hekwerk hoefden op te schuren. jaar winnaar lengte gemiddelde 1992 1988 1991 1993 1990 Miguel Indurain Pedro Delgado Miguel Indurain Miguel Indurain Greg LeMond 3983 3286 3914 3714 3403 39.504 km/u 39.142 km/u 38.792 km/u 38.709 km/u 38.621 km/u jaar winnaar lengte gemiddelde 1924 Ottavio Bottecchia 5386 23.958 km/u 1926 Lucien Buysse 5745 24.065 km/u 1920 Phillippe Thys 5503 24.131 km/u 1922 FirminLambot 5375 24.202 km/u JL904 Henri Cornet 2388 24.292 km/u jaar km's ritten winnaar 1926 5745 1919 5560 1911 5544 1920 5503 1921 5503 17 Lucien Buysse 15 Firmin Lambot 15 Gustave Garrigou 15 Phillippe Thys 15 Leon Scieur gemiddelde 24.065 km/u 24.954 km/u 27.322 km/u 24.131 km/u 27.720 km/u jaar km's ritten winnaar 1904 2388 1903 2428 1905 2975 1989 3250 1988 3286 6 6 11 23 22 Henri Cornet Maurice Garin Louis Trousselier Greg LeMond Pedro Delgado gemiddelde 24.292 km/u 25.283 km/u 27.284 km/u 37.818 km/u 39.142 km/u

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 19