DE STEM
Muziekfestival West-Brabant groeit
De 6 Gouden raad van Tante Kaat'
Celli demonstreren
hun veelzijdigheid
Zussen Lebeque zijn
waar pianofenomee
UIT gids
Klassiek-romantisch repertoire blijkt geslaagde formule
Sky Radio wil
helft zendtijd
Eurojazz
Expositie
Middeleeuwse
beelden in
Vlissingen
Radio-huisvrouw uit Vlaanderen vaste prik op Radio 2
mm
MUZIEKFESTIVAL lüL WEST-BRABANT itf
Ondanks WK veel publiek in Markiezenhof
Misschien vinden ze ons in Engeland
zo leuk, omdat we er anders uit zien
dan ze daar gewend zijn.
Anita Doth, 2 Unlimited
MAANDAG 27 JUNI 1994
r Aad Jongbloed
L was zo in Zijn nopje
U de schepping dat H
het moois dat Hij no
Lr had op één hoop gooi
,f en dat werd de C61
l'Azur.
Door Frans Baljeu
Breda - Vermeulen Telderman Concert Productions heeft
het aangedurfd om na het succes van hun festivalformule in
1992 dit jaar een nieuwe aflevering van het Muziekfestival
West-Brabant te presenteren. Het Muziekfestival is vanaf de
start bedoeld om eens in de twee jaar plaats te vinden.
De formule van het Muziekfesti
val West-Brabant is gebaseerd
op het ervaringsfeit dat een
breed publiek nog steeds de
componisten uit de klassieke en
de romantische periode een
warm hart toedraagt.
Op zich is de keus voor het
klassiek-romantische repertoire
een legitieme keus; voor vernieu
wende kunst hebben we in Ne
derland al het Holland-festival
en het weitje van de oude mu
ziek wordt in het jaarlijkse festi
val in Utrecht al voldoende afge
graasd.
Eigenlijk hoor je op dit Muziek
festival West-Brabant vooral
wat je gemiddeld ook in de rek-'
ken van de klassieke vakhandel
aantreft. De grote namen die
daar op de cd-doosjes prijken
kun je in deze concertserie ech
ter wel in levende lijve gaan
bewonderen en dat is uniek voor
deze regio.
Hoewel het totale aantal bezoe
kers groter is dan in 1992 maakt
het. publiek toch nog onvoldoen
de gebruik van de voor alleszins
redelijke prijzen aangeboden
buitenkansjes. Een concert van
een wereldster als Alicia de Lar-
rocha zou toch méér dan uitver
kocht moeten zijn. Wanneer
naast De Larrocha ook namen
als de gezusters Labèque, Cher-
kassky en de King's Singers in
de serie blijven voorkomen kan
het Chassé Theater in de toe
komst, met voldoende landelijke
publiciteit, ook op dit gebied de
aantrekkingskracht gaan uitoe
fenen die het nu op papier al
wordt toegedicht.
Dilemma
Misschien wel mede door het
dilemma van melomanen die ook
voetballiefhebber zijn kwam het
festival maar zeer geleidelijk op
toeren. In de voor de impact van
de concerten soms wat grote
concertruimtes vielen de aan
vankelijk vooral in Breda tegen
vallende bezoekersaantallen
meer op dan in de andere loca
ties. De tijdens het vorige festi
val gebruikte Spanjaardsgatka-
Alicia de Larrocha had een
uitverkochte zaal verdiend
FOTO MUZIEKFESTIVAL WEST-BRABANT
Van onze verslaggever
Oude radio-coryfeeën komen
vanaf 1 juli opnieuw tot leven.
Tenminste, als het aan Sky Ra
dio ligt. Vanaf die datum moet
'De Gouwe Ouwen Zender' via
de kabel de lucht ingaan, twaalf
uur per dag.
Meta de Vries, Peter Teekamp,
Wim van Putten, Will Luikinga
en Stan Haag gaan de uitzendu
ren vullen met echte oude hits.
Sky mikt daarbij op luisteraars
vanaf 35 jaar. Alle muziek da
teert van vóór 1975. „Nieuwere
hits komen er niet in; dat is
uniek voor Nederland," aldus
programma-directeur Peter Tee
kamp.
Bijzonder is ook het feit dat de
zender in opdracht van Eurojazz
moet worden gemaakt. Eurojazz
is een 24-uurs zender met uit
sluitend jazz-muziek. Vanwege
het te kleine financiële draag
vlak in Nederland, zou Eurojazz
de helft van haar zendtijd moe
ten afstaan. Alleen de nachtelij
ke uren blijven dan over voor de
jazz-liefhebber.
Daarbij komt dat de zender on
langs geen etherfrequentie kreeg
toegewezen en daardoor extra
concurrentie krijgt-van Classic
FM, die ook jazz op het pro
gramma heeft staan. Verzoeken
tot samenwerking met deze con
current heeft Eurojazz al begin
dit jaar afgewezen.
Volgens een woordvoerster van
Eurojazz is nog absoluut niets
zeker. „We zijn nog volop in
onderhandeling. Directeur La
thouwers van Sky Radio refe
reert aan het artikeltje in de
Veronica-gids van deze week,
waarin gesuggereerd wordt dat
de samenwerking zeker door
gaat. Maar als hij zegt dat het al
zo goed als rond is, is dat veel te
voorbarig."
Lathouwers zelf is in dit stadium
niet bereid enig commentaar te
geven.
Vlissingen (anp) - In het Stede
lijk Museum in Vlissingen is tot
en met 9 oktober de expositie
Middeleeuwse beelden uit het
Utrechtse Catharijnenconvent te
zien.
De tentoonstelling geeft een in
druk van de houten religieuze
beelden die aan het eind van de
Middeleeuwen in de Noordelijke
Nederlanden in kerken, kloos
ters en woonhuizen stonden, va
riërend van altaarstukken tot
kleine reliëfjes.
Door de beeldenstorm in 1566 en
de religieuze omwenteling in het
laatste kwart van de zestiende
eeuw is veel beeldhouwwerk
verloren gegaan. Middeleeuwse
religieuze beelden zijn om die
reden zeldzaam.
Het Aquarius Ensemble verzorgde twee concerten tijdens het Muziekfestival West-Brabant
pel oogt al snel vol en is daarom
voor de concerten van de C-serie
vaak een betere locatie dan
Waalse kerk of Nieuwe Veste.
In Oosterhout bleek de Neder
lands Hervormde kerk als con
certlocatie naast Slotje Limburg
iets te veel van het goede. Top
attracties als de Russische ba-
jan-speler Semionov.en de Ne
derlandse cellist Pieter Wispel-
weij moesten daar met te weinig
publiek genoegen nemen. De
professionaliteit van de concert
gevers stond in dit soort gevallen
toch altijd garant voor uitvoe
ringen van hoog gehalte.
In Bergen op Zoom viel het be
zoekersaantal, gerelateerd aan
het daar geldende gemiddelde,
niet tegen; wel lieten mensen
daar weten met het fenomeen
van het Muziekfestival West-
Brabant onvoldoende bekend te
zijn. Ook klaagden betalende be
zoekers over het soms relatief
grote aantal gereserveerde spon
sorplaatsen waardoor de vrije
keuze van een goede plaats be
lemmerd werd.
Positief
De reacties bij pers en publiek
waren vaak weer zeer positief;
sponsors legden eer in met het
aan hun gasten aangeboden mu
zikale menu en benutten graag
de mogelijkheid het culturele
imago van de regio positief te
beïnvloeden.
Tegenslagen waren er ook. Het
Hirschhornkwartet moest door
transportproblemen met de mid
delmatige vleugel van het Mar
kiezenhof genoegen nemen,
Jeroen en Maarten van Veen
moesten hun concert in de Nieu
we Veste vanwege ontstemde
vleugels een uur te laat starten.
De grootste calamiteit was ech
ter het niet doorgaan van de
première van het in opdracht
van het Hoogheemraadschap ge
schreven werk '1494' van Kim
Bowman.
In het algemeen kan gezegd wor
den dat het vaak vitale musice
ren opviel waarmee diverse con
certgevers grote golven van en
thousiasme wisten te genereren.
Het relatief grote aandeel van
pianisten in de programmering
was een ander opvallend aspect.
Dit geeft wel een goede moge
lijkheid het pianistieke land
schap in kaart te brengen.
Zo was er het met veel geweld
neergezette spel van Cherkassky,
het technisch perfecte maar wat
koele spel van Marianne de Boer
en de toch te veel aan uiterlijk
heid opofferende Wibi Soerjadi.
Fijnzinnigheid was er bij de ge
zusters Desmoulin en een over
rompelen op alle fronten bij de
Russische Anna Malikova.
Peilers
Vermeulen Telderman Concert
Productions heeft voor eind juni
Door Gustaaf Klomberg
„Hoe kunt u het best zilver
bestek poetsen? Een plastic
teiltje heet water met soda,
aluminiumfolie erin leggen
en daar het zilver op. Enkele
minuten laten weken en blin
kend schoon is uw bestek."
'Tante Kaat' (46) heeft menige
huisvrouw in een minuut tijd
weer een hoop werk bespaard.
Op Radio 2 geeft ze dagelijks
drie tips, rond tien, elf en twaalf
uur. Het is wel even opletten,
want het gaat heel vlug en soms
lijkt het net een reclamebood
schap.
Een echte huisvrouw is ze zelf
niet, 'Tante Kaat'. Elma Dalhuij-
sen, zoals haar eigen naam luidt,
heeft het daarvoor meestal te
druk. Thuis, in het Belgische
Schoten, tien kilometer boven
Antwerpen, neemt dan ook een
werkster de telefoon op. Behalve
dat ze handvaardigheidsles geeft
aan een Nederlandse school in
het Belgische Schoten, werkt El-
ma bij de Vlaamse Radio 2,
waar ze ook haar populaire tips
aan de luisteraars geeft.
„Oorspronkelijk kom ik uit Am
sterdam, maar sinds '72 woon ik
in België," zegt ze met een nog
duidelijk hoorbaar Amsterdams
accent. „Met mijn man ben ik
eerst een aantal jaren naar Zuid-
Afrika geweest en daarna kreeg
hij een baan in België. In Ant
werpen heb ik toen aan de to
neelacademie lessen gevolgd. Al
tijd was ik al een organiserend
typje, alles wat geregeld moest
worden, werd door mij aange
pakt. Uiteindelijk kwam ik bij
de radio terecht."
Op de Nederlandse Radio 2 zijn
haar wijsheden sinds half april
te horen. Bij de Vlaamse Radio 2
al jaren. „Sinds ongeveer zeven
jaar ben ik bij de Belgische ra
dio. Elke dinsdag heb ik een
stukje in het programma 'Soes',
dat ik mag vullen. Dat is heel
populair. Vorig jaar november is
er zelfs een boek uitgekomen,
'De Gouden Raad van Tante
Kaat'. Daarvan zijn reeds 30.000
exemplaren verkocht. Het is aan
de vijf de druk toe."
In Nederland komt haar bundel
met huishoudtips dit najaar in
de boekhandels te liggen. „Wel
heb ik samen met mijn dochter
het boekwerk aangepast. Veel
woorden zijn in het Nederlands
nou eenmaal anders dan in het
Vlaams. Zo is bijvoorbeeld
'platte kaas' in het Nederlands
kwark en glasgordijnen zijn vi
trages. Zo ook het huishoudmid-
del white spirit, dat is in Neder
land terpentine. Toch wel een
verschil."
Proeftijd
Volgens de NOS bestaat grote
kans dat Tante Kaats proeftijd
niet wordt verlengd, vanwege
gebrek aan belangstelling „Daar
is mij niets van gezegd," rea
geert ze verbaasd. „Ik heb inder
daad een proeftijd gekregen van
drie maanden en die loopt half
juli af. Ze hebben echter nog
geen definitief oordeel geveld
over wel of geen verlenging."
„Ik kan me wel enigszins voor
stellen dat mijn populariteit bij
de Nederlandse luisteraars nog
niet zo groot is. De drie tips die
ik geef, zijn vrij kort, te veel
verspreid en komen onver
wachts. Daardoor blijf ik voor
de luisteraars te anoniem. Ik heb
de zendercoördinator van Ra
dio 2 voorgesteld, een blokje
van vijf items aan elkaar te
lassen. Dat geeft het een eigen
gezicht. Na de vakantie wordt
besloten wat de beste oplossing
zal zijn."
Klazien
In België wordt sinds enige
maanden een prijsvraag gehou
den: 'Wie verslaat tante Kaat'.
Luisteraars kunnen hun huis
houdelijke tips insturen. Degene
met de beste tip krijgt een boek
van 'Kaat' thuisgestuurd. Op de
Nederlandse radio leverde dit
idee onlangs nauwelijks reacties
op. „Vandaar dat men aan het
bestaansrecht twijfelde", aldus
Elma Dalhuijsen.
Waarom komt ze niet op de tv?
Dan krijgt ze toch meer naams
bekendheid? „Met mijn hoofd op
de tv, nee," roept ze bescheiden.
„Ik ben niet zo'n Klazien uit
Zalk. Mensen vergelijken mij
daar soms mee. Ik sta met beide
benen verschrikkelijk op de
grond. Geen kruidenmiddeltjes
of plantenextrakten voor mij."
Tot slot voor bij warm weer nog
een tip tegen zweetvoeten.
„Koop bij de drogist wat boor-
zuurpoeder. Iedere drogist heeft
dat, het is een wit poeder en heel
goedkoop. Strooi dat in je schoe
nen en draag katoenen sokken.
En uw zweetvoeten zijn u niet
meer tot last, zeker en vast."
Elma Dalhuijsen, 'Tante
Kaat', weet altijd raad.
I i
FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP
1996 de derde aflevering vari het
Muziekfestival West-Brabant op
de rol staan. De bereidheid van
de sponsors, de gestaag groeien
de belangstelling en de toene
mende interesse van platenmaat
schappijen zijn peilers waarop
dit plan kan rusten.
Er wordt gespeeld met de ge
dachte om Berlioz' spectaculaire
Requiem voor meer dan twee
honderd uitvoerenden te pro
grammeren. Kerken en hun or
gels zouden dan ook tot concert
locaties kunnen gaan behoren.
Verder wil tnen proberen de pro
grammering niet alleen aan de
uitgenodigde concertgevers over
te laten, teneinde meer lijn in het
geheel te krijgen. Concerten als
dat van de slagwerkgroep Attac-
ca, waarvoor een niet met dat
fenomeen vertrouwd publiek
toch laaiend enthousiast is te
krijgen, geven de moed om ook
in de eigentijdse programmering
iets meer te doen.
Bergen op Zoom. Hofzaal van
Het Markiezenhof. Concert
door de Rotterdam Philhar
monic Cello Society. Dirigent
Marien van Staalen. Soliste
Hanneke Kaasschieter, so
praan. Gehoord op zaterdag
25 juni 1994.
Door Sjef Huismans
Niettegenstaande de concur
rentie van het WK voetbal en
de warme zomeravond trok
het Muziekfestival West-Bra
bant zaterdagavond een grote
schare liefhebbers naar de
Hofzaal van Het Markiezen
hof. En we kunnen toch niet
zeggen dat het programma
een Muziek voor Miljoenen
karakter had. Integendeel.
Het was eerder een kolfje
naar de hand van fijnproe
vers, geserveerd door een
kundige en accurate Marien
van Staalen.
De Rotterdam Philharmonic Cel
lo Society ziet het als een uitda
ging hedendaagse en oudere mu
ziek onder één noemer te van
gen. Hierdoor ontstaat een zeer
afwisselend concert en kunnen
de cellisten hun veelzijdigheid
laten horen. Met Hymnus op. 57
van Julius Klengel werd in een
romantische en gewijde sfeer be
gonnen. Direct opvallend was
hierbij de koorklank van de
strijkers en het grote vergelijk
met de menselijke stem.
Cyclofonie van Hans Cox
acht celli is dan wel een
mortale, muzikaal gezien. I
is het rondzingen van melo Ie"1 aanPass®n
w 1. .4. lirtVit no
sche thema's. Je vraagt je bij;
aanhoren wel af of er iets li
kan gaan. Men zou het nietl
ren. Requiem van David Pop;
voor drie solisten en enseml
ligt wat beter in ons gehoor
sprong er uit door de rijkd clis
aan melodieën.
Een staalkaart van de
heden die de cello biedt
Aubade van' Jean Franpaix.
werk getuigt ook van de spet
geest in harmonie en ritme,
luisterend begrijp je aanstoifcnd
waarom deze componist zo vi
gevraagd werd om filmmuziek
schrijven. Hij kende als
der als geen ander de kneep
van de cello.
Zeer modern waren de Two
vements van Henk Alkema
componist was zelf aanwezi
Hij schrijft beeldend, en
boeiendst vonden we
Pain, een nummer vol dissona aar
ten, gebouwd op een twee
ren-plan van ritmische onrust
liggende melodielijnen.
Toppunt van de avond was
getwijfeld het optreden van
sopraan Hanneke Kaasschiel
in Bachianas Brasileiras
Villa Lobos. Aria en Dansa
geknipt materiaal voor
stem, die zeer fraai volumini
vertellen ze het daar aan
«te maar zo is het niet.
'moet daar aan de Cöt
ïzur begonnen zijn. Daar on'
n(j wat de Schepper in h<
o£d had. En toen Hij al h<
iiois kwijt was, schiep Hij
t De Schepper zag dat h<
,ed was en liet het verder ovi
an de mens.
'atuurlijk is het óók de zee,
ttende, blauwe, handwarm
(atuurlijk is het de zee óók,
0S grof maar veel vaker koe,
,rend tegen de rotsen "M
[buurt.
tiet zqn de rotsen, die hi
aan de inv
"het licht, de rotsen die na
andere vaste land, Afrik
ken te grijpen. Er zijn er die
m poging mislukt zijn en i
jweerd en als drenkelingen i
ie oprijzen.
i het groen in al de veert
[hakeringen die een schild
■ut dat zijn geuren loslaat,
pen laat vangen door de win
ie ze weer verspreidt en
ens bedwelmt.
et is de wind die de weldadi
oelte brengt, een ventilator
laagste stand, die het n
in de huid doet verdamp*
[aar het is ook de wind die
>n dolleman vanuit het Rhór
al de mens geselt en het dier
u et groen.
SWI [istral, hebben ze hem gedoe
een Franse dichter, m;
ij heeft niets poëtisch, want
ruit en vloekt. Hij teistert
ge, raast over de stranden
oor de straten, doet het vee
aniek vluchten. Hij maakt
nerveus, bezorgt
oofdpijn en maakt hem
perken moeilijk. Het is alt-of
(istral gestuurd wordt om
lens te straffen voor wat hij
is en de expressie en de bewet crste enmoois^ gedeelte
lijkheid bezit die deze folkloi te schepping aandoet,
muziek vraagt.
Bergen op Zoom - Stadsschouw
burg De Maagd. Pianorecital door
Katia en Marielle Lebeque. Ge
hoord op zondag 26 juni.
Door Sjef Huismans
Katie en Mirielle Lebeque die
gisteravond het slotconeert
van de Bergse Festivalserie
voor hun rekening mochten
nemen, hebben gezorgd voor
een waardige afsluiting.
Klapstuk was ongetwijfeld de
schitterende vertolking van
Rhapsody in Blue van George
Gershwin, die de zaal tot
groot enthousiasme bracht.
Het hele programma ademde een
jazzy sfeer bij de bekende en
minder bekende componisten die
de dames voor het voetlicht
brachten. Samen vormen deze
twee zussen een muzikaal schil
derij waarbij Marielle de grote
lijnen en grondtoetsen over het
algemeen met vaste, sturende
hand neerzet, terwijl Katie dan
zorgdraagt voor de meer gede
tailleerde uitwerking van het ge-
FILMS
GOES
-Grand Theater
20 u. The pelican brief.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Grumpy old men.
20 u. Ace veritura: pet detective.
20 u. Philadelphia.
20 u. Blink.
20 u. Remains of the day.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Naked gun 33 1/3.
- Alhambra 2
20 u. Philadelphia.
- Alhambra 3
20 u. Intersection.
- Alhambra 4
20 u. Blink.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Mr. Wonderful.
Zaal 2 - 14.30, 17 en 20 u. Mrs.
Doubtfire.
22.30 u. True romance.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Hudsucker proxy.
Zaal 4 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
My girl 2.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22,30 u.
Naked gun 3.
Zaal 7 - 14.30. 17 en 20 u. Aristo-
cats.
22.30 u. Remains of the day.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Blink.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The paper.
Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
On deadly ground.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Monolith.
Zaal 12 - 14.30, 17 u. Sister act 2.
20 en 22.30 u. In the name of the
father.
Zaal 13 - 14.30 en 17 u. Free
Willy.
heel. Zo vormen zij samen i
organieke eenheid met ees n|
geschakeerd coloriet. Mnzikl
zijn ze, maar ze beschikkj
daarnaast over een
techniek en een toucher dat i
schalen van de dynamiek tot I
de finesses beheerst.
De Songs from the West Siij
Story in een niet al te
arrangement van Irwin t
kregen daardoor alle klem
van het palet, subtiele frasemj
tot uitbundige uitleving.
Zo was er ook grote tegenstellin
bij de werken van Michel Can
en John McLaughlin. Beide coal
ponisten, die veelvuldig gebri
maken van invloeden uit de rijk
jazz-historie. Soms werd er I
zinnig gepreludeerd op een thi
ma zoals in Love en Three Wil
lows waarna razende ving
vlugheid werd gedemonstrfflj
in Journey en Girls with
shoes. Ook de improvisatie wed
door de pianisten niet geschuwJ
en zij toonden hiermee hun tecl|
niek en muzikaliteit.
- i «si
SSÊK
20 u. Short cuts. i
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30«j
Police academy 7.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 2
Intersection.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 u. Stal
dowlands.
22.30 u. Born yesterday.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30w|
Philadelphia.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 2
The pelican brief.
Zaal 19 - 14.30, en 20 u. Schn»
ler's list.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 2
Aristocats.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 2
Carlito's way.
Zaal 22 - 14.30 en 17 u. O
runnings.
20 en 22.30 u. Dream lover.
GENT
- Decascoop i
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Myg1'h
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 We"
dings a funeral.
14.30, 17, 20 en 22.30 u, W
academy 7.
14.30 en 17 u. The Aristocats.
14.30, 17, 20 u. Mr. Wonderful.
14.30, 17 en 20 u.The paper.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dream-I
lover.
17, 20 en 22.30 u.The hudsud»!
proxy. J
14.30, 17, 20 en 22.30 u NiKK|
gun 33 1/3.
20 u. Shadowlands.
20 en 22.30 u. Blink.
22.30 u. The Pelican brief.
22.30 u. Philadelphia.
22.30 u. In the name of the fat»"
14.30 en 20 u. Schindler's list.
14.30 u. Free Willy.
KNOKKE
- Beverly sereens
20 u. Four weddings and a tun
20 u. My girl.
20 u. Remains of the day.
20 u. Dream lover.
,ch, met de Cóte of de Rivii
:oals we het zuidelijk gedet
Frankrijk noemden,
liets aan de hand toen de m
zes dagen per week wei
de zevende dag rustte. St
jasseerde een reiziger via
Kortste weg over land van Sp;
ijt naar Italië. Hij werd én
lad én hij kreeg een bed v
jde nacht en 's morgens werd
juitgezwaaid door de vissers
;ie landbouwers die toe
jstroomd waren om de vreeir
ling te zien.
il vroeger, toen er zich Ron
i bevonden en er zich lt
[piraten en roofridders ophiel
'was het er wel eens onru
[geweest. Er waren ook str
krachten geweest, die modde
sporen trokken door de velt
lie vogels opschrikten met
raurspuwende wapens en
[herbergen bezochten voor dr
bi brute seks.
Maar sinds Napoleon was
pt. Voor de mensen, de vel
i en de vogels. Het had
zo kunnen blijven.
Pd was de Britse lord Br
pt rijk aan geld en goed
"aar arm aan gezondheid,
foor Aad Jongbloed
0p de brug van A\
wordt niet gedanst
nooit gedanst. Op de
I was en is daarvoor te
ruimte. Het lied zou n
beginnen met 'sous le
want onder de brug
wél gedanst.
Het lied van de dansende
®ng van Avignon is
stereotiep voor Avignc
rich kan verheugen ir
bekendheid vanwege he
ujks terugkerend en nog
jan populariteit wi
theaterfestival.
jan half juli tot half
veroorzaakt het Festivi
uramatique een wervelw
kunstvoorstellingen. W
°P tijd kan reserveren ho
helemaal te wanhopen,
heel Avignon en met ni
he Place de l'Horloge
y°®rtdurend straatthea
knjgt de binnenstad ee
middeleeuws beeld voor
ril optredende vuur
oeienkoningen, goochel
ndere kunstemakers.
Paus
Maar Avignon is méér.
ongewild het centr
eest waar een deel
geschiedenis met haar s
•arwachte wendingen
Peelde. Het heeft - zo
b|storie het - een haar gi
Avignon had defin
Lt i ingenomen van
fytelvan de paus.
veertiende eeuw,
on
Inde
htr 6n reliSie n°g
War met elteaar veis
en kreeg de Franse