DE STEM Muziekfestival West-Brabant groeit De 6 Gouden raad van Tante Kaat' Celli demonstreren hun veelzijdigheid Zussen Lebeque zijn waar pianofenomee UIT gids Klassiek-romantisch repertoire blijkt geslaagde formule Sky Radio wil helft zendtijd Eurojazz Expositie Middeleeuwse beelden in Vlissingen Radio-huisvrouw uit Vlaanderen vaste prik op Radio 2 mm MUZIEKFESTIVAL lüL WEST-BRABANT itf Ondanks WK veel publiek in Markiezenhof Misschien vinden ze ons in Engeland zo leuk, omdat we er anders uit zien dan ze daar gewend zijn. Anita Doth, 2 Unlimited MAANDAG 27 JUNI 1994 r Aad Jongbloed L was zo in Zijn nopje U de schepping dat H het moois dat Hij no Lr had op één hoop gooi ,f en dat werd de C61 l'Azur. Door Frans Baljeu Breda - Vermeulen Telderman Concert Productions heeft het aangedurfd om na het succes van hun festivalformule in 1992 dit jaar een nieuwe aflevering van het Muziekfestival West-Brabant te presenteren. Het Muziekfestival is vanaf de start bedoeld om eens in de twee jaar plaats te vinden. De formule van het Muziekfesti val West-Brabant is gebaseerd op het ervaringsfeit dat een breed publiek nog steeds de componisten uit de klassieke en de romantische periode een warm hart toedraagt. Op zich is de keus voor het klassiek-romantische repertoire een legitieme keus; voor vernieu wende kunst hebben we in Ne derland al het Holland-festival en het weitje van de oude mu ziek wordt in het jaarlijkse festi val in Utrecht al voldoende afge graasd. Eigenlijk hoor je op dit Muziek festival West-Brabant vooral wat je gemiddeld ook in de rek-' ken van de klassieke vakhandel aantreft. De grote namen die daar op de cd-doosjes prijken kun je in deze concertserie ech ter wel in levende lijve gaan bewonderen en dat is uniek voor deze regio. Hoewel het totale aantal bezoe kers groter is dan in 1992 maakt het. publiek toch nog onvoldoen de gebruik van de voor alleszins redelijke prijzen aangeboden buitenkansjes. Een concert van een wereldster als Alicia de Lar- rocha zou toch méér dan uitver kocht moeten zijn. Wanneer naast De Larrocha ook namen als de gezusters Labèque, Cher- kassky en de King's Singers in de serie blijven voorkomen kan het Chassé Theater in de toe komst, met voldoende landelijke publiciteit, ook op dit gebied de aantrekkingskracht gaan uitoe fenen die het nu op papier al wordt toegedicht. Dilemma Misschien wel mede door het dilemma van melomanen die ook voetballiefhebber zijn kwam het festival maar zeer geleidelijk op toeren. In de voor de impact van de concerten soms wat grote concertruimtes vielen de aan vankelijk vooral in Breda tegen vallende bezoekersaantallen meer op dan in de andere loca ties. De tijdens het vorige festi val gebruikte Spanjaardsgatka- Alicia de Larrocha had een uitverkochte zaal verdiend FOTO MUZIEKFESTIVAL WEST-BRABANT Van onze verslaggever Oude radio-coryfeeën komen vanaf 1 juli opnieuw tot leven. Tenminste, als het aan Sky Ra dio ligt. Vanaf die datum moet 'De Gouwe Ouwen Zender' via de kabel de lucht ingaan, twaalf uur per dag. Meta de Vries, Peter Teekamp, Wim van Putten, Will Luikinga en Stan Haag gaan de uitzendu ren vullen met echte oude hits. Sky mikt daarbij op luisteraars vanaf 35 jaar. Alle muziek da teert van vóór 1975. „Nieuwere hits komen er niet in; dat is uniek voor Nederland," aldus programma-directeur Peter Tee kamp. Bijzonder is ook het feit dat de zender in opdracht van Eurojazz moet worden gemaakt. Eurojazz is een 24-uurs zender met uit sluitend jazz-muziek. Vanwege het te kleine financiële draag vlak in Nederland, zou Eurojazz de helft van haar zendtijd moe ten afstaan. Alleen de nachtelij ke uren blijven dan over voor de jazz-liefhebber. Daarbij komt dat de zender on langs geen etherfrequentie kreeg toegewezen en daardoor extra concurrentie krijgt-van Classic FM, die ook jazz op het pro gramma heeft staan. Verzoeken tot samenwerking met deze con current heeft Eurojazz al begin dit jaar afgewezen. Volgens een woordvoerster van Eurojazz is nog absoluut niets zeker. „We zijn nog volop in onderhandeling. Directeur La thouwers van Sky Radio refe reert aan het artikeltje in de Veronica-gids van deze week, waarin gesuggereerd wordt dat de samenwerking zeker door gaat. Maar als hij zegt dat het al zo goed als rond is, is dat veel te voorbarig." Lathouwers zelf is in dit stadium niet bereid enig commentaar te geven. Vlissingen (anp) - In het Stede lijk Museum in Vlissingen is tot en met 9 oktober de expositie Middeleeuwse beelden uit het Utrechtse Catharijnenconvent te zien. De tentoonstelling geeft een in druk van de houten religieuze beelden die aan het eind van de Middeleeuwen in de Noordelijke Nederlanden in kerken, kloos ters en woonhuizen stonden, va riërend van altaarstukken tot kleine reliëfjes. Door de beeldenstorm in 1566 en de religieuze omwenteling in het laatste kwart van de zestiende eeuw is veel beeldhouwwerk verloren gegaan. Middeleeuwse religieuze beelden zijn om die reden zeldzaam. Het Aquarius Ensemble verzorgde twee concerten tijdens het Muziekfestival West-Brabant pel oogt al snel vol en is daarom voor de concerten van de C-serie vaak een betere locatie dan Waalse kerk of Nieuwe Veste. In Oosterhout bleek de Neder lands Hervormde kerk als con certlocatie naast Slotje Limburg iets te veel van het goede. Top attracties als de Russische ba- jan-speler Semionov.en de Ne derlandse cellist Pieter Wispel- weij moesten daar met te weinig publiek genoegen nemen. De professionaliteit van de concert gevers stond in dit soort gevallen toch altijd garant voor uitvoe ringen van hoog gehalte. In Bergen op Zoom viel het be zoekersaantal, gerelateerd aan het daar geldende gemiddelde, niet tegen; wel lieten mensen daar weten met het fenomeen van het Muziekfestival West- Brabant onvoldoende bekend te zijn. Ook klaagden betalende be zoekers over het soms relatief grote aantal gereserveerde spon sorplaatsen waardoor de vrije keuze van een goede plaats be lemmerd werd. Positief De reacties bij pers en publiek waren vaak weer zeer positief; sponsors legden eer in met het aan hun gasten aangeboden mu zikale menu en benutten graag de mogelijkheid het culturele imago van de regio positief te beïnvloeden. Tegenslagen waren er ook. Het Hirschhornkwartet moest door transportproblemen met de mid delmatige vleugel van het Mar kiezenhof genoegen nemen, Jeroen en Maarten van Veen moesten hun concert in de Nieu we Veste vanwege ontstemde vleugels een uur te laat starten. De grootste calamiteit was ech ter het niet doorgaan van de première van het in opdracht van het Hoogheemraadschap ge schreven werk '1494' van Kim Bowman. In het algemeen kan gezegd wor den dat het vaak vitale musice ren opviel waarmee diverse con certgevers grote golven van en thousiasme wisten te genereren. Het relatief grote aandeel van pianisten in de programmering was een ander opvallend aspect. Dit geeft wel een goede moge lijkheid het pianistieke land schap in kaart te brengen. Zo was er het met veel geweld neergezette spel van Cherkassky, het technisch perfecte maar wat koele spel van Marianne de Boer en de toch te veel aan uiterlijk heid opofferende Wibi Soerjadi. Fijnzinnigheid was er bij de ge zusters Desmoulin en een over rompelen op alle fronten bij de Russische Anna Malikova. Peilers Vermeulen Telderman Concert Productions heeft voor eind juni Door Gustaaf Klomberg „Hoe kunt u het best zilver bestek poetsen? Een plastic teiltje heet water met soda, aluminiumfolie erin leggen en daar het zilver op. Enkele minuten laten weken en blin kend schoon is uw bestek." 'Tante Kaat' (46) heeft menige huisvrouw in een minuut tijd weer een hoop werk bespaard. Op Radio 2 geeft ze dagelijks drie tips, rond tien, elf en twaalf uur. Het is wel even opletten, want het gaat heel vlug en soms lijkt het net een reclamebood schap. Een echte huisvrouw is ze zelf niet, 'Tante Kaat'. Elma Dalhuij- sen, zoals haar eigen naam luidt, heeft het daarvoor meestal te druk. Thuis, in het Belgische Schoten, tien kilometer boven Antwerpen, neemt dan ook een werkster de telefoon op. Behalve dat ze handvaardigheidsles geeft aan een Nederlandse school in het Belgische Schoten, werkt El- ma bij de Vlaamse Radio 2, waar ze ook haar populaire tips aan de luisteraars geeft. „Oorspronkelijk kom ik uit Am sterdam, maar sinds '72 woon ik in België," zegt ze met een nog duidelijk hoorbaar Amsterdams accent. „Met mijn man ben ik eerst een aantal jaren naar Zuid- Afrika geweest en daarna kreeg hij een baan in België. In Ant werpen heb ik toen aan de to neelacademie lessen gevolgd. Al tijd was ik al een organiserend typje, alles wat geregeld moest worden, werd door mij aange pakt. Uiteindelijk kwam ik bij de radio terecht." Op de Nederlandse Radio 2 zijn haar wijsheden sinds half april te horen. Bij de Vlaamse Radio 2 al jaren. „Sinds ongeveer zeven jaar ben ik bij de Belgische ra dio. Elke dinsdag heb ik een stukje in het programma 'Soes', dat ik mag vullen. Dat is heel populair. Vorig jaar november is er zelfs een boek uitgekomen, 'De Gouden Raad van Tante Kaat'. Daarvan zijn reeds 30.000 exemplaren verkocht. Het is aan de vijf de druk toe." In Nederland komt haar bundel met huishoudtips dit najaar in de boekhandels te liggen. „Wel heb ik samen met mijn dochter het boekwerk aangepast. Veel woorden zijn in het Nederlands nou eenmaal anders dan in het Vlaams. Zo is bijvoorbeeld 'platte kaas' in het Nederlands kwark en glasgordijnen zijn vi trages. Zo ook het huishoudmid- del white spirit, dat is in Neder land terpentine. Toch wel een verschil." Proeftijd Volgens de NOS bestaat grote kans dat Tante Kaats proeftijd niet wordt verlengd, vanwege gebrek aan belangstelling „Daar is mij niets van gezegd," rea geert ze verbaasd. „Ik heb inder daad een proeftijd gekregen van drie maanden en die loopt half juli af. Ze hebben echter nog geen definitief oordeel geveld over wel of geen verlenging." „Ik kan me wel enigszins voor stellen dat mijn populariteit bij de Nederlandse luisteraars nog niet zo groot is. De drie tips die ik geef, zijn vrij kort, te veel verspreid en komen onver wachts. Daardoor blijf ik voor de luisteraars te anoniem. Ik heb de zendercoördinator van Ra dio 2 voorgesteld, een blokje van vijf items aan elkaar te lassen. Dat geeft het een eigen gezicht. Na de vakantie wordt besloten wat de beste oplossing zal zijn." Klazien In België wordt sinds enige maanden een prijsvraag gehou den: 'Wie verslaat tante Kaat'. Luisteraars kunnen hun huis houdelijke tips insturen. Degene met de beste tip krijgt een boek van 'Kaat' thuisgestuurd. Op de Nederlandse radio leverde dit idee onlangs nauwelijks reacties op. „Vandaar dat men aan het bestaansrecht twijfelde", aldus Elma Dalhuijsen. Waarom komt ze niet op de tv? Dan krijgt ze toch meer naams bekendheid? „Met mijn hoofd op de tv, nee," roept ze bescheiden. „Ik ben niet zo'n Klazien uit Zalk. Mensen vergelijken mij daar soms mee. Ik sta met beide benen verschrikkelijk op de grond. Geen kruidenmiddeltjes of plantenextrakten voor mij." Tot slot voor bij warm weer nog een tip tegen zweetvoeten. „Koop bij de drogist wat boor- zuurpoeder. Iedere drogist heeft dat, het is een wit poeder en heel goedkoop. Strooi dat in je schoe nen en draag katoenen sokken. En uw zweetvoeten zijn u niet meer tot last, zeker en vast." Elma Dalhuijsen, 'Tante Kaat', weet altijd raad. I i FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP 1996 de derde aflevering vari het Muziekfestival West-Brabant op de rol staan. De bereidheid van de sponsors, de gestaag groeien de belangstelling en de toene mende interesse van platenmaat schappijen zijn peilers waarop dit plan kan rusten. Er wordt gespeeld met de ge dachte om Berlioz' spectaculaire Requiem voor meer dan twee honderd uitvoerenden te pro grammeren. Kerken en hun or gels zouden dan ook tot concert locaties kunnen gaan behoren. Verder wil tnen proberen de pro grammering niet alleen aan de uitgenodigde concertgevers over te laten, teneinde meer lijn in het geheel te krijgen. Concerten als dat van de slagwerkgroep Attac- ca, waarvoor een niet met dat fenomeen vertrouwd publiek toch laaiend enthousiast is te krijgen, geven de moed om ook in de eigentijdse programmering iets meer te doen. Bergen op Zoom. Hofzaal van Het Markiezenhof. Concert door de Rotterdam Philhar monic Cello Society. Dirigent Marien van Staalen. Soliste Hanneke Kaasschieter, so praan. Gehoord op zaterdag 25 juni 1994. Door Sjef Huismans Niettegenstaande de concur rentie van het WK voetbal en de warme zomeravond trok het Muziekfestival West-Bra bant zaterdagavond een grote schare liefhebbers naar de Hofzaal van Het Markiezen hof. En we kunnen toch niet zeggen dat het programma een Muziek voor Miljoenen karakter had. Integendeel. Het was eerder een kolfje naar de hand van fijnproe vers, geserveerd door een kundige en accurate Marien van Staalen. De Rotterdam Philharmonic Cel lo Society ziet het als een uitda ging hedendaagse en oudere mu ziek onder één noemer te van gen. Hierdoor ontstaat een zeer afwisselend concert en kunnen de cellisten hun veelzijdigheid laten horen. Met Hymnus op. 57 van Julius Klengel werd in een romantische en gewijde sfeer be gonnen. Direct opvallend was hierbij de koorklank van de strijkers en het grote vergelijk met de menselijke stem. Cyclofonie van Hans Cox acht celli is dan wel een mortale, muzikaal gezien. I is het rondzingen van melo Ie"1 aanPass®n w 1. .4. lirtVit no sche thema's. Je vraagt je bij; aanhoren wel af of er iets li kan gaan. Men zou het nietl ren. Requiem van David Pop; voor drie solisten en enseml ligt wat beter in ons gehoor sprong er uit door de rijkd clis aan melodieën. Een staalkaart van de heden die de cello biedt Aubade van' Jean Franpaix. werk getuigt ook van de spet geest in harmonie en ritme, luisterend begrijp je aanstoifcnd waarom deze componist zo vi gevraagd werd om filmmuziek schrijven. Hij kende als der als geen ander de kneep van de cello. Zeer modern waren de Two vements van Henk Alkema componist was zelf aanwezi Hij schrijft beeldend, en boeiendst vonden we Pain, een nummer vol dissona aar ten, gebouwd op een twee ren-plan van ritmische onrust liggende melodielijnen. Toppunt van de avond was getwijfeld het optreden van sopraan Hanneke Kaasschiel in Bachianas Brasileiras Villa Lobos. Aria en Dansa geknipt materiaal voor stem, die zeer fraai volumini vertellen ze het daar aan «te maar zo is het niet. 'moet daar aan de Cöt ïzur begonnen zijn. Daar on' n(j wat de Schepper in h< o£d had. En toen Hij al h< iiois kwijt was, schiep Hij t De Schepper zag dat h< ,ed was en liet het verder ovi an de mens. 'atuurlijk is het óók de zee, ttende, blauwe, handwarm (atuurlijk is het de zee óók, 0S grof maar veel vaker koe, ,rend tegen de rotsen "M [buurt. tiet zqn de rotsen, die hi aan de inv "het licht, de rotsen die na andere vaste land, Afrik ken te grijpen. Er zijn er die m poging mislukt zijn en i jweerd en als drenkelingen i ie oprijzen. i het groen in al de veert [hakeringen die een schild ■ut dat zijn geuren loslaat, pen laat vangen door de win ie ze weer verspreidt en ens bedwelmt. et is de wind die de weldadi oelte brengt, een ventilator laagste stand, die het n in de huid doet verdamp* [aar het is ook de wind die >n dolleman vanuit het Rhór al de mens geselt en het dier u et groen. SWI [istral, hebben ze hem gedoe een Franse dichter, m; ij heeft niets poëtisch, want ruit en vloekt. Hij teistert ge, raast over de stranden oor de straten, doet het vee aniek vluchten. Hij maakt nerveus, bezorgt oofdpijn en maakt hem perken moeilijk. Het is alt-of (istral gestuurd wordt om lens te straffen voor wat hij is en de expressie en de bewet crste enmoois^ gedeelte lijkheid bezit die deze folkloi te schepping aandoet, muziek vraagt. Bergen op Zoom - Stadsschouw burg De Maagd. Pianorecital door Katia en Marielle Lebeque. Ge hoord op zondag 26 juni. Door Sjef Huismans Katie en Mirielle Lebeque die gisteravond het slotconeert van de Bergse Festivalserie voor hun rekening mochten nemen, hebben gezorgd voor een waardige afsluiting. Klapstuk was ongetwijfeld de schitterende vertolking van Rhapsody in Blue van George Gershwin, die de zaal tot groot enthousiasme bracht. Het hele programma ademde een jazzy sfeer bij de bekende en minder bekende componisten die de dames voor het voetlicht brachten. Samen vormen deze twee zussen een muzikaal schil derij waarbij Marielle de grote lijnen en grondtoetsen over het algemeen met vaste, sturende hand neerzet, terwijl Katie dan zorgdraagt voor de meer gede tailleerde uitwerking van het ge- FILMS GOES -Grand Theater 20 u. The pelican brief. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Grumpy old men. 20 u. Ace veritura: pet detective. 20 u. Philadelphia. 20 u. Blink. 20 u. Remains of the day. VLISSINGEN - Alhambra 1 20 u. Naked gun 33 1/3. - Alhambra 2 20 u. Philadelphia. - Alhambra 3 20 u. Intersection. - Alhambra 4 20 u. Blink. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mr. Wonderful. Zaal 2 - 14.30, 17 en 20 u. Mrs. Doubtfire. 22.30 u. True romance. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Hudsucker proxy. Zaal 4 14.30, 17, 20 en 22.30 u. My girl 2. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22,30 u. Naked gun 3. Zaal 7 - 14.30. 17 en 20 u. Aristo- cats. 22.30 u. Remains of the day. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blink. Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The paper. Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. On deadly ground. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Monolith. Zaal 12 - 14.30, 17 u. Sister act 2. 20 en 22.30 u. In the name of the father. Zaal 13 - 14.30 en 17 u. Free Willy. heel. Zo vormen zij samen i organieke eenheid met ees n| geschakeerd coloriet. Mnzikl zijn ze, maar ze beschikkj daarnaast over een techniek en een toucher dat i schalen van de dynamiek tot I de finesses beheerst. De Songs from the West Siij Story in een niet al te arrangement van Irwin t kregen daardoor alle klem van het palet, subtiele frasemj tot uitbundige uitleving. Zo was er ook grote tegenstellin bij de werken van Michel Can en John McLaughlin. Beide coal ponisten, die veelvuldig gebri maken van invloeden uit de rijk jazz-historie. Soms werd er I zinnig gepreludeerd op een thi ma zoals in Love en Three Wil lows waarna razende ving vlugheid werd gedemonstrfflj in Journey en Girls with shoes. Ook de improvisatie wed door de pianisten niet geschuwJ en zij toonden hiermee hun tecl| niek en muzikaliteit. - i «si SSÊK 20 u. Short cuts. i Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30«j Police academy 7. Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 2 Intersection. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 u. Stal dowlands. 22.30 u. Born yesterday. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30w| Philadelphia. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 2 The pelican brief. Zaal 19 - 14.30, en 20 u. Schn» ler's list. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 2 Aristocats. Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 2 Carlito's way. Zaal 22 - 14.30 en 17 u. O runnings. 20 en 22.30 u. Dream lover. GENT - Decascoop i 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Myg1'h 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 We" dings a funeral. 14.30, 17, 20 en 22.30 u, W academy 7. 14.30 en 17 u. The Aristocats. 14.30, 17, 20 u. Mr. Wonderful. 14.30, 17 en 20 u.The paper. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dream-I lover. 17, 20 en 22.30 u.The hudsud»! proxy. J 14.30, 17, 20 en 22.30 u NiKK| gun 33 1/3. 20 u. Shadowlands. 20 en 22.30 u. Blink. 22.30 u. The Pelican brief. 22.30 u. Philadelphia. 22.30 u. In the name of the fat»" 14.30 en 20 u. Schindler's list. 14.30 u. Free Willy. KNOKKE - Beverly sereens 20 u. Four weddings and a tun 20 u. My girl. 20 u. Remains of the day. 20 u. Dream lover. ,ch, met de Cóte of de Rivii :oals we het zuidelijk gedet Frankrijk noemden, liets aan de hand toen de m zes dagen per week wei de zevende dag rustte. St jasseerde een reiziger via Kortste weg over land van Sp; ijt naar Italië. Hij werd én lad én hij kreeg een bed v jde nacht en 's morgens werd juitgezwaaid door de vissers ;ie landbouwers die toe jstroomd waren om de vreeir ling te zien. il vroeger, toen er zich Ron i bevonden en er zich lt [piraten en roofridders ophiel 'was het er wel eens onru [geweest. Er waren ook str krachten geweest, die modde sporen trokken door de velt lie vogels opschrikten met raurspuwende wapens en [herbergen bezochten voor dr bi brute seks. Maar sinds Napoleon was pt. Voor de mensen, de vel i en de vogels. Het had zo kunnen blijven. Pd was de Britse lord Br pt rijk aan geld en goed "aar arm aan gezondheid, foor Aad Jongbloed 0p de brug van A\ wordt niet gedanst nooit gedanst. Op de I was en is daarvoor te ruimte. Het lied zou n beginnen met 'sous le want onder de brug wél gedanst. Het lied van de dansende ®ng van Avignon is stereotiep voor Avignc rich kan verheugen ir bekendheid vanwege he ujks terugkerend en nog jan populariteit wi theaterfestival. jan half juli tot half veroorzaakt het Festivi uramatique een wervelw kunstvoorstellingen. W °P tijd kan reserveren ho helemaal te wanhopen, heel Avignon en met ni he Place de l'Horloge y°®rtdurend straatthea knjgt de binnenstad ee middeleeuws beeld voor ril optredende vuur oeienkoningen, goochel ndere kunstemakers. Paus Maar Avignon is méér. ongewild het centr eest waar een deel geschiedenis met haar s •arwachte wendingen Peelde. Het heeft - zo b|storie het - een haar gi Avignon had defin Lt i ingenomen van fytelvan de paus. veertiende eeuw, on Inde htr 6n reliSie n°g War met elteaar veis en kreeg de Franse

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 8