Ï5.000 i 0b;stem Jonderd< DESTEM Kansloos DESTEM BINNENLAND BUITENLAND De koe Weet ik veel! FLODDERS p**» ö"7mt Techniscl Rijkeluis-project Port Scaldis: luxe appartementen met hun voeten in de Westerschelde - &*'- |fjgP%S MAANDAG 27 JUNI 1994 Op de foto staat een koe die door vijf mannen in de juis te stand gesjord wordt. Het beest heeft iets hoogs gewon nen op de Nationale Rundvee Manifestatie. Daar moet een kiekje van, voor het archief van de organisatie en voor het familie-album. Omdat het Veemarkterrein in Utrecht een onnatuurlijk ste nige omgeving is, heeft de fotograaf een decorstuk mee gebracht. Het prijsdier mag nu poseren tegen de achter grond van een rijtje bomen en struiken, hoog-laag keurig om en om. Op de foto van die foto ziet de krantelezer behal ve dat gewriemel met de ge lukkige winnaar buiten het kader nog huizenmassa's van een omliggende wijk. Een onthullend plaatje alles bij el kaar. Dat in de donkere kamer ge goocheld en gestunt wordt met als uitkomst foto's die los staan van de werkelijkheid, is bekend. Dat is kunst. Maar zo'n verrijdbaar decor met de suggestie van een weelderige begroeiing als achtergrond... Dat bestaat dus nog, consta teer ik verbaasd. En ik denk meteen aan het pronkstuk uit ons familie-archief: mijn moe der met haar broer breed-uit lachend en zwaaiend vanuit een scheef zwenkende Piper- cub. Of die andere klapper, waarop mijn vader en zijn tweelingzus dik ingepakt en met leren Lindbergcap een soort (ik ben geen kenner!) Harley Davidson berijden. Ook al zo vrolijk zwaaiend, slechts een hand losjes aan het stuur, jawel. Per foto je imago opvijzelen kan dus nog steeds. Als dat bekroonde rund in Utrecht zelf een decor had mogen kie zen, was het vast een heel ander plaatje geworden. Me vrouw Koe triomfantelijk als een toreador met de voorpo ten stevig geplant op de over wonnen slachter van het abat toir. Of Klara-Johanna als een echte winnaar met lauwer krans om de vlezige nek op de hoogste trap 'van het erescha votje, een bos bloemen in plastic tussen de voorpoten, een shirtje met sponsorrecla me rond de schouderstukken. En om de sfeer compleet te maken het volkslied. Op zo'n foto weer te geven door een notenbalk op de kartonnen achtergrond van tribunes met juichende supporters. Maar nog liever misschien zou de melkfabriek op poten voor een foto de kop steken door een beschilderd paneel: zijzelf in afgeslankte versie naast haar baas met vervaarlijk zwabberende barstensvolle uiers. Weten wij veel waarvan koeien dromen. Toen ze nog beschaafde dames waren, zonder van die ordinaire gele oorlellen in, heb ik ze vaak gefotografeerd. Ik had dan niet vijf mannen bij me, alleen een fototoestel, waarmee ik maar in hun richting hoefde te zwaaien of ze kwamen be hoedzaam stappend op hun hoge hakjes van ver uit de wei naar het hek. Precies in de stand zoals ik ze wilde hebr ben. Poseren is voor koeien geen kunst: allemaal op een kluitje, de goeiig kijkende koppen keurig naast elkaar. Zo zitten in ons foto-album Hollandse, Duitse, Belgische, Engelse, Franse en Italiaanse koeien, plaatjes om te zien stuk voor stuk. Maar bij geen van die knappe meiden staat in een wolkje wat ze denkt. Helaas is boe koe's enige woord. Ik weet niet veel. Ik weet één ding: dat mijn onwetendheid groeit met de jaren. Misehien is dat toch veel. Vroeger, ja, toen wist ik veel. In de 5e klas HBS wist ik indrukwekkend veel, maar dat kwam omdat ik toen meende dat ik wist wat iets was als ik de naam er van kende of de formule. Had u mij toen gevraagd of ik wist wat water eigenlijk was dan had ik minzaam uitgelegd dat water bestond uit moleculen H-.0 en ieder molecuul uit twee atomen waterstofgas en één zuurstofgas. Nu weet ik niet hoe drie ato men gas te samen een vloeistof Opleveren. Hoe zou ik? Ik weet niet eens hoe een boerefluitje er uitziet of klinkt. Vraag mij dus niet wat elektriciteit is. Ik zie het bij onweer haken blik semflits slaan en als piepklei ne vonkjes vroeger uit mijn kam knetteren als ik wat fors kamde, maar ik weet niet waarom het stroom heet. Ik heb het nooit zien stromen. Uit welk soort pannen de meeste vegen te verkrijgen zijn weet ik ook al niet. Op een muur in de Mathenes- sestraat las ik 18-06-'91 dat rundvlees een herblad is. De schrijver van de graffito had het met forse witte letters in het Engels op de muur gespo ten: 'Beef. What a releaf,' maar ik wist niet wat releaf betekende. De Oxford Dictio nary wist het ook niet, maar dat was geen opluchting. Twee onwetende weten niet meer dan één. Leaf stond er wel in. Dat is Engels voor blad (van boom of boek). Ergo zal releaf wel herblad betekenen, maar ik weet weer niet wat dat is. Wie weet is Beef wel de naam van een popgroep. Nederland telt er 70.000 hoorde ik op 14-04-'91 in een tv-uitzending van de RVU. Ik ken er maar één: The Hopeless Alcoholics. Die hadden een affiche van hun optreden in Breda aange plakt op de muur van de school waar ik toen nog les gaf. Zij nodigden de leerlingen van die school uit hun optre den te komen bijwonen. Nu lees ik heel wat anders op een zijmuur van het Turfschip. 'Keep cool, skip school.' Dat staat wel in de Oxford Die en betekent: Maak geen heibel, spijbel. Nu weet ik weer niet of dit een goede raad is of 'n satanische. Dat kan ik ook niet weten want ik weet niet of Satan bestaat of niet. Time van 10-06-'91 weet het ook niet. Op de geheel zwarte voorkaft vraagt het Ameri kaans weekblad: Bestaat het Kwaad of gebeuren er zo maar allerlei kwade dingen? Shakespeare dacht van niet. Hij laat Hamlet zeggen: Goed en Kwaad bestaan niet buiten de verbeelding van de mensen. I Door John O'Mill Nothing is either good or bad, but thinking makes it so. Mi- lioenen mensen, zegt Time, ge loven dat er een boze geest rondwaart die aanzet tot kwaad. Satan heet die vorst van alle kwaad. Ik weet niet wie ik moet geloven, wel dat 20 eeuwen Christendom de opmars van het kwaad niet hebben kunnen stuiten. Als het buiten ons niet bestaat is dat weer een kwade zaak want de bevolking van ons planeetje verdubbelt elke 40 jaar en met hen dus het kwaad. Al het kwaad dat in de mensen huist bij elkaar opge teld lijkt mij niet voldoende om voor elkaar te krijgen wat de mensen elkaar aandoen in de vorm van heilige oorlogen, heksenjachten, volkerenmoord en holocausts. Ze kunnen de aarde echter niet laten beven, scheuren, vuurspugen en laten bombar deren uit de ruimte met aste roïden. Ik weet niet waarom ze de aarde Terra hebben ge noemd in plaats van Aqua, waaruit ze toch voor zeszeven- de deel bestaat. Ik weet niet veel en mis ook nog het benul daar een slaatje uit te slaan. Gelukkig zijn er mensen ge noeg die het allemaal wel we ten en kunnen. Houd goede moed derhalve ook al verdub belt het kwaad elke 40 jaar en troost u net als ik doe met de spreuk die Thomas Gray ons naliet: Where ignorance is bliss, it is folly to be wise. Wetenschap is bovendien nie mand tot nut. Kardinaal Da- niélou zei het al: „La science n'apporte ni la paix, ni la justice, ni le bonheur," zo las ik in Het Avondrood der Ma giërs van Rudy Kousbroek. Ik weet weer niet wat de kar dinaal bedoelt, want 'la scien ce' heeft de hart-long-machine voortgebracht die mijn open- hart-chirurgie mogelijk maak te en mijn leven heeft verlengd met 10 jaar. Diezelfde science heeft ook de tv voortgebracht waarop ik op 21-06-'91 in het programma Spiegels zag hoe priester-specialisten met per missie van de bisschop met veel moeite en speciaal ritueel de Satan verjoegen uit de geest van een Amerikaanse. Zoals ik al zei: ik weet niet veel. Vraag mij niets. Vraag het Joost, die mag het weten. Ook van mij. -fc •«w w www ns m i II iir 11 «w IP i Sib5 i jjg|$ r - De toekomstige 'skyline' van Breskens op een tekening van de projectontwikkelaar. 1 Vele tonnen zand worden verplaatst voor het ambitieuze project. foto guido cool Het sprookje van Bresken „onze verslaggever „lo - Drie- tot vierhondl Lrden hebben zaterd Leen de grensovergang -enlo geblokkeerd. Zij dei J, uit woede, omdat 'luitse grenspolitie enke toegang weigerden d et ontbreken van gele aSpoorten. De Koerden /op weg naar een g '„erdische demonstratie 'Be 'Ik ga in Breskens wo nen'. Een knipoog van uw kritische en onafhan kelijke verslaggever naar sales manager Oswald Knöpker die vraagt of het een beetje positief ar tikel gaat worden. Hij brengt met groot succes het rijkeluis-speeltje Port Scaldis in Breskens aan de man, luxe apparte menten met hun voeten bijna in 't Westerschelde- water, naast de niet min der sjieke uitgebreide jachthaven, en voorzien van alle gemakken die verwende bewoners maar kunnen bedenken. Mooi, mooi. Waar in godsnaam nog een kritische noot vandaan halen? 'Ach,' zegt Breskens' beeldende pastor Omer Gielliet, 'de economie van de rijke mensen viert daar hoog tij. Ik keer me af van zo'n wereld.' Door Jan Jansen QUA SKYLINE kan Breskens er alleen maar bij winnen. Bekijk het vissersdorp maar eens van de pont Vlissingen-Breskens - als tenminste afmerende zeeschepen en meezeilende' kokmeeuwen je blik niet vangen. Hotel De Milliano heeft het sil houet van een schoenendoos van Massaschoen; helemaal links, nog net voor de bedrijvige kra nen en draglines die Port Scaldis vorm geven, staat de loods van Cebeco het havengebied te ont sieren en van dat appartemen tengebouw aan het strand gaan er dertien in een dozijn. Bres kens moet het hebben van het water maar is geen schoonheid. Duwbakken Nu komt René Coltof haar schminken. Een hele vooruit gang. Op papier. Want op het ogenblik is de projectontwikke laar nog niet verder dan de inlei dende schermutselingen. In zijn opdracht verplaatst Dredging International uit Antwerpen 50.000 kubieke meter zand en 80.000 ton breuksteen. Een machtig tafereel, reuzenkranen die gigantische stenen uit duw bakken lossen en ronkende grondhappers met hun uitschuif- bare armen. Aan de ene kant geeft het bedrijf het water vrij spel: de jachtha ven wordt twee keer zo groot. Wat Dredging eruit baggert, wordt aan de andere kant ge bruikt voor landwinning: op een strook van 300 bij 100 meter buitendijks verrijzen Port Scal- dia, Port Bressia en Port Flandria, in die volgorde. In to taal 220 appartementen, studio's en penthouses; de kleine studio: waar je in woont en moet slapen; het grote penthouse: de top. En alles er tussenin. Vleugje Mondriaan Het heeft op glanspapier de be tovering van een sprookje. Een fris kleurtje, wat in de folder 'een vleugje Mondriaan' heet, speelse vormen, op de art im pression omspoeld door een diepblauwe Westerschelde, waarin jachten laveren tussen oceaanreuzen. 'Ligging, comfort, privacy, veiligheid en rende ment' zijn de lokkertjes. Maar niks voor niks. De prijzen variëren van twee ton tot zowat een miljoen. Hoe hoger hoe duurder, al schrikt dat potien- tiële kopers kennelijk niet af. De M Er wordt druk gewerkt aan de oever van de Westerschelde bij Breskens, waar het 'rijkeluis-speeltje' Port Scaldis wordt aangelegd. 69 appartementen van Port Scaldia zijn al uitverkocht, Port Bressia gaat vervroegd in de aanbieding. Hoe is het mogelijk? Het moet wel wemelen van de nieuwe rijken. Ze hadden al een jachtje liggen in Breskens, net een erfenisje getrokken of ge woon goed geboerd als onderne mers. Het BMW- en Mercedes- gehalte is hoog op de parking bij de jachthaven, net als trouwens dat van de wit-rode nummerbor den. De helft van de kopers is Bels. En zo gaat het: ze zullen nog rijker worden, want René Coltof en de hem omringende banken en andere financiers beloven gouden bergen. Drie jaar lang garanderen ze een huurop brengst van 18.000 gulden per jaar. Zeker de helft van de ap partementen zal geen permanen te bewoners krijgen, maar in de vakantie-verhuur gaan. Daar valt een frank of wat. Omer Gielliet keert zich af van zo'n poenige wereld'. Je hoeft geen kritische no ten uit de pastor te wrin gen; die zitten er bij hem ingebakken. „Ik hou me liever bezig met mensen die in armoede leven. Dat is het echte leven, weet je." De glimmende brochure spiegelt je schone schijn voor. Zo blauw is de Westerschelde in werkelijk heid niet. Grijsgrauw eerder, zil verachtig op z'n best als het zonnetje eens schijnt. Maar ook op het dak van Port Scaldia zal straks de régen wel eens tikken terwijl een westerstorm rukt aan de fleurige vlaggen. Kopers en verkopers zitten er niet mee. Het bijna decadente genoegen van een eigen vinger- pier in de haven, omringd door winkeltjes, horeca, een nautisch centrum, het clubhuis, dat wenkt. En pottekijkers blijven op afstand met 'uw persoonlijke master-key die alleen past op uw eigen liftschacht/appartement'. Maar wat heeft Breskens, van oudsher vissersdorp zonder kap sones, bovendien platgegooid in de oorlog, het verwende publiek nou helemaal te bieden? Je mag het allemaal tegenwerpen, Oswald Knöpker zal er geen ap- dijk. De winkeliers stellen zich al in op rinkelende beurzen, vis sers halen de schouders op zo lang die jachtige types, waarvan het gros natuurlijk niks van schepen weet, hen maar niet voor de boeg varen. Van andere Bressiaanders is weinig verno men. Ze zien wel. De grootste bedreiging voor het project kwam van verder. Mi lieuminister Alders lag een tijd dwars. Buitendijkse apparte menten vond hij maar niks. Er moest eens een gastanker los slaan en door stroom of storm partement minder om verkopen. Hij herinnert zich een makelaar scursus. „Daar heb ik geleerd dat drie factoren de doorslag geven bij de verkoop van onroerend goed. Ten eerste de ligging, ten tweede de ligging en ten derde de lig ging. En die is hier natuurlijk uniek." Want kijk maar voor je: het eeuwige gewoel op de rede van Vlissingen van ver reizende schepen; terwijl achter je rug de boer in West-Zeeuws-Vlaande- ren voortploegt. „Een afbraak kot op een toplokatie is meer waard dan een luxe villa op een plaats die niet in trek is." En wie mondainer vertier zoekt, zit van uit Breskens zo in Knokke, Brugge of Gent. Breskens zelf reageert lakoniek op al dat nieuwe fraais achter de richting Port Scaldis worden ge stuwd, onstuitbaar de boeg prie mend in het verblijf van on schuldige vakantiegangers... Hij moest er niet aan denken. Plaatselijke en provinciale poli tici verweerden zich hand in hand met de projectontwikke laars. Ze belaagden de minister, dat hij Breskens dat beetje luxe toch niet mocht misgunnen en dat zijn rampscenario wel erg science fiction was. Maar de fer me Alders liet zich pas overtui gen door een degelijke risicobe rekening: de kans op zo'n aanva ring is eens in de vier miljoen jaar. René Coltof Daaraan durfde de minister de bewoners van Port Scaldis wel blootstellen, zodat het geestes kind van Lex Verstraeten, West- Zeeuws-Vlaams ondernemer die wereldwijd de allermoeilijkste funderingen slaat, nu dan toch uit de klei kan worden getrok ken. En dan te bedenken dat het allemaal begonnen was om de jachthaven, zijn grote liefhebbe rij, uit te kunnen breiden. Dat bleèk als zelfstandig project onbetaalbaar maar de vinding rijke man van de palen had een gouden connectie in de persoon van René Coltof, een rechtgeaar de Zeeuwse handelaar in onroe rend vakantiegoed, die al dui zenden toeristen onder de pan nen hielp, onder meer in het spraakmakende Port Zélande aan het Grevelingenmeer. Coltof weet dat er zat geld rondslingert en ruikt het op afstand. De twee gingen dus in zaken en wisten de benodigde 75 miljoen gulden voor het totale project vlot zo links en rechts uit beurzen te kloppen. Eigenlijk was Alders de enige dwarsligger van betekenis. Is er nog een natuurbeschermer die wat aan te merken heeft? Want een stukje schor gaat er wel verloren en als verrijking van de Zeeuwse skyline zullen land schapsliefhebbers zulke gebou wen niet beschouwen. De reactie van de West-Zeeuws-Vlaamsë natuurbeschermingsvereniging 't Duumpje was voorspelbaar ne gatief. Maar met die 'milieuman nen' valt dezer dagen ook wel wat te regelen, bleek de project ontwikkelaars. Het Duumpje - welluidende dia lect-aanduiding van het aan doenlijke winterkoninkje- was in voor een ruilhandeltje: Jullie mogen bouwen, maar dan help je ons van het schorrengebied bij Nummer Een een mooi vogelre servaat te maken. Zodat nu de wagens met grond en zand aan en af rijden tussen Breskens en de drie kilometer oostelijker ge- sterdam (anp) - Ongel 000 mensen hebben ka 1 acte de présence geg| de viering van Roze Ze in Amsterdam. ie manifestatie was bego iet een oecomenische vierii Amsterdamse Wester], iden zal er in de kerk z\ ■kust en geknuffeld, geld gedanst zijn als tijdens jening van de Roze Zate] iet thema van de dienst, ruim 1500 homosekj jannen en lesbische vroi rerd bijgewoond, was 'met lust'. ie viering was georganil lor het Landelijk Koördir] ,t groepen kerk en hom'1 aiteit (LKP) en Verkeerd] inden, het netwerk van lf :he vrouwen in en ron< ierken. een feestelijke tocht vail lam door de stad verzamelt; lass'a zich op het Museumj 'aar viel de viering van samen met de slë lifestatie van Europride, hel ival voor homo's en lesbit lat vanaf, 15 juni in Amste] gehouden. ie bonte stoet voerde i eer twintig praalwagens taarop mannen en vrouwe; ran hun meest uitdagende heten zien. De duizenden iptocht deden onderweg hl nomonument bij de Weste| fln. Volgens depolitie i •ootscheepse festijn in rj ;ende sfeer verlopen, lp het Museumplein ston :oot podium opgesteld, iuzikanten optredens ve: len en waar diverse sp' ;ich sterk maakten voor re 'au homo's en lesbiennes, lij werd de zorg uitgespl iver de groei van extreem-3 Europa. ie organisatie van Eurci ïoest het grote slotfeest J Sporthallen Zuid wegens gl irek afgelasten. Andere, kil feesten, verspreid over da randen wel gewoon doorga lok in New York vond dit end een grote homo-manifi foto camille scheisi«| Jlaats. HonderdduizendeJ oioseksuelen herdachten legen dijk bij de buurtsct genoemde Stonewall-relli juni 1969. Toen liep eei| «ssen politie en enkele u het café Stonewall lm Zoveel concessies y/kse W1^k Gl]e®nwil /->■ iv i i „m® P °P een complete vi Omer Gielliet met genei teen honderderf agent zijn te doen. De Breskef :venzoveel homoseksuelen geestelijke kan nauwe! begrijpen dat zoveel k pers zich in de luren lal leggen. „Aan dat vuile® ter, van die smerige fall ken?" Hij zou niet wille» Nummer Een. Naar een ontwerp van de Bij selse architect Mare Corbiau - gint de Belgische Ibens in augustus met de van Port Scaldia, de andere» gebouwen volgen uiterlijk jaar later. Komt het eruit te zien als plaatje? In het tijdelijk Info® tiecentrum aan de ji laat verkoper Oswald wat materialen zien, die toepassen in de gebouwen et kopers over de streep trekken. Hier, de frisrode st® bestendige dakpannen. En dacht je van het hout voor balkons, onverwoestbaar, bruin wordt straks grijzig het echter lijkt. Zoals ook de speciaal ge' gevelsteen op voorhand een weerde indruk maakt. Het lijkt allemaal mooi, weinig tegen in te brengen' de vraag bekruipt je of de komstige bewoners ge— -. ben aan de echte zonneheflj Omer Gielliet, die liefst hakt uit oude bomen en s ken, staat er met zijn rug toe. „Die mensen steken W» in 't zand." Zal ik de verb naar Breskens nog maar uitstellen? PE MEERDERHEID krijg rfreen valt nu over zetten de goede verhoi gemene commentaar. Jr Br|tten mogen grot integratie van Europa e. ~,yveer eens tegenstem neer argument aan. En af Parijs-Bonn heef bekokstoofd. Buiten all uo k °'ets kwaad bloe mazing wekken. De lanri°<plop®rs richtin9 B ni dat zichzelf nog a B^straffeloos voor het Franorn,vreemd gewees' s"Duitse hoogmoe 'bal* j0m°ha <ïient men elkaa Schild' andere' binna (vati 1 de Britten Dn/ 'n de wiin doen. veer Z')n Verzet te9en Wat krediet ve. W/-In ziip e'gen pa Wat L 'ioch n°g door 41 „n ^e Britse eerste <omeUPehaene in de Premie kandidaat zifn oshie V/Wel nihil- Lonrie gehracht. De re lier K®n aanvaardbare moet dus vo i hoed toveren. H moe' weer -urop Gaat I JatkE zo <ome Prerr Posit f

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 2