succes op TT
Ivai
'Er had zelfs een achtste plaats ingezeten'
en kroonprins Bodelier verrassen met derde plaats
TT-zege neemt bij Doohan pijn niet weg
Pepijn Aardewijn wint
van wereldkampioen
Opnieuw
DE STEM
SPORT
Jurgen en Patrick van den Goorbergh weer in top-tien
fig STEM
Streuer laat
verstek gaan
Uitslagen TT
Autosport
Australische WKleider haat circuit van Assen
Rentree van
Siemerink
in Schevenin
MAANDAG 27 JUNI 1994
Van onze verslaggever
Assen - Voor de tweede keer
dit seizoen eindigden Jurgen
en Patrick van den Goor-
bergh beiden in de top-tien
van een voor het wereldkain-
pioenschap motorrace mee
tellende Grand Prix. In As
sen, waar Wilco Zeelenberg
met een niet verwachte derde
plaats de oranje-toon zette,
eindigde Jurgen in de
250-cc-race als negende en
broer Patrick als tiende.
„Er had zelfs een achtsté plaats
in gezeten, maar dit resultaat
stemt mij uiteraard ook erg te
vreden," zei de jongste van de
twee racende broers uit Breda.
Hij voegde zeven WK-punten toe
aan zijn totaal en staat nu der
tiende. Een plekkie en een punt
hoger dan Patrick, wiens totaal
steeg tot 21.
De monteurs van het Forza-la-
Moto-team hadden de Docshop-
MQP-Aprilia van Jurgen van
den GöOfbergh tijdens de trai
ningen optimaal afgesteld gekre
gen. De Bredanaar profiteerde
daarvan met een bliksemstart.
„Toch verloor ik daarna nog iets
te veel plaatsen," zei Van den
Goorbergh. Hij pakte zijn race
weer knap op en reed naar de
achtste plaats. Nummer zeven
D'Antin kreeg hij net niet te
pakken. De Bredanaar had de
Zwitser Suter als een klit aan
zijn achterwiel zitten. Van den
Goorbergh: „Wat ik vreesde, ge
beurde ook. Ik kreeg Suter niet
losgereden en in de slotronde
kwam hij over me heen."
Treurde Jurgen om een verspeel
de plaats, Patrick had het gevoel
dat hij door een aanvaring met
Honma wel drie plaatsen had
laten liggen. In eerste ronde al
reed de Japanner het stuur uit de
handen van de Aprilia-coureur.
„Ik dacht eerst: daar ga ik. Maar
in het gras bleef ik wonderwel
overeind," aldus de Bredanaar.
Hij viel terug naar de zeventien
de stek en knokte zich terug
naar positie nummer tien. Alleen
het gat met broer Jurgen kreeg
hij als aanvoerder van een
groepje van zes niet dichtgere-
den. „Maar wat een gevecht om
die tiende plaats," zei Patrick
van den Goorbergh, terugkij
kend op een enerverende finale.
„Ik weet zeker dat ik in de
laatste drie ronden wel vijf keer
met mijn kuip tegen de machines
van mijn concurrenten heb geze
ten. Het was echt dringen. Het
geeft je dan een echt goed gevoel
als je als eerste van de groep
over de streep gaat."
Cees Doorakkers, de enige Ne
derlandse GP-coureur in de 500
cc, tobde ook in Assen met de
afstelling van zijn motor. Daar
naast kreeg hij vanwege een
vroege start een minuut tijdstraf
aan zijn broek. „Ik was fel als
nooit tevoren," verklaarde hij
zijn valse start. „Ik wilde het
thuisvoordeel uitbuiten. Het is
alleen jammer dat mijn motor
blok dusdanig versleten is, dat ik
ver van mijn normale niveau
blijf," aldus de Gilzenaar, die als
achttiende eindigde.
Door Huub Paulissen
Assen De gokbazen gaven geen cenf voor de kansen
van de Nederlandse coureurs ün de TT van Assen. Op het
door de Nationale Sporttotalisator geïntroduceerde to
toformulier, met tientallen combinatiemogelijkhe
den voor de Winnaarstip, ontbraken Nederlanders. Tip
pen op successen van landgenoten was volgens de
'kenners' weggegooid geld.
Het publiek liet zich door de
sombere voorspellingen niet af
schrikken. 122.000 toeschou
wers, naar schatting voor drie
kwart Nederlanders, maakten de
64e TT tot een kassucces. En
vormden een even verbaasde als
enthousiaste coulisse, toen dui
delijk werd waarom Assen an
ders is als alle andere GP's In
bloedstollende races logenstraf
ten Wilco Zeelenberg en Loek
Bodelier de scepsis met derde
plaatsen in respectievelijk de
250en de 125cc.
Zoals wel vaker in het rijke
verleden van de TT van Assen
groeiden de thuisrijders boven
zichzelf uit. De verschillen tus
sen fabrieksmotoren en privéma-
chines zijn tegenwoordig echter
veel groter dan ten tijde van Wil
Hartog, Jack Middelburg en
Boet van Duimen. Verrassingen
zijn daardoor vrijwel uitgeslo
ten. De 64e TT vormde echter
een spectaculaire uitzondering
en werd na boeiende lijf-aan-
lijf-gevechten één van de mooi
ste uit de moderne geschiedenis.
Incident
Dat daarvoor het toeval een
handje moest worden geholpen,
bleek vooral in de 250cc, door de
vele kanshebbers dit seizoen de
blikvanger van de Grand- Prix—
sport. Wilco Zeelenberg was de
eerste om toe te geven dat zijn
eerste podiumplaats in drie sei
zoenen waarschijnlijk niet meer
dan een 'fantastisch incident' is.
Van de top-vijf werdén er vier
(Romboni, Capirossi, Harada en
Ruggia) door valpartijen en pech
al in de beginfase uitgeschakeld.
WK—leider Max Biaggi reed
daardoor onbedreigd naar Zijn
eerste TT—zege, maar ver achter
hem ontstond een zinderend ge
vecht om de overige ereplaatsen.
Met Zeelenberg als prominente
Nederlander, die aan het einde
van een groepje van vijf rustig
zijn kans afwachtte. „Die Oran
jehelm heeft mij geluk ge
bracht. Die ga ik ook de komen
de races als mascotte gebruiken.
Het zal niet gauw meer gebeuren
dat vier toppers uitvallen. Ik
hoop dat dit het keerpunt is in
een kwakkelseizoen. Ik ben de
afstraffingen meer dan zat, maar
ben bang dat ik met het huidige
materiaal straks weer gewoon
rond de tiende plaats rij. Ik héb
in ieder geval laten zien dat ife
het niet ben verleerd en dat is
toch een aardige binnenkoiiffif
bij de sponsorjacht voor 1995/'
rekende Zeelenberg.
Onervaren
Was Zeelenberg in zijn topjaren
'90 en '91 ook al derde in de TT,
voor Loek Bodelier was het allé-
maal nieuw. Een achtste plaats
was tot dusver zijn beste GP—
resultaat. In tegenstelling tót
Zeelenberg had Bodelier in het
kopgroepje van vijf coureurs wel
uitzichten op de overwinning.
Hij kwam zelfs aan'de leiding
maar leek in de laatste ronde de
prijs voor zijn onervarenheid te
moeten betalen.
De 125cccoureurs deelden in
de slotfase volop schouderdüwett
uit en Bodelier werd daardoor
voor de laatste bocht teruggesla
gen naar de staart van ftet
groepje. In de GT—bocht nam de
Duitser Oettl echter te veel risi
co, ging onderuit en nam Sakata
bijna mee in zijn val. Bodelier
kon het duo net ontwijken en
stormde naarzijn eerste po
diumplaats achter Tsujimura en
Martinex. „Dit is de beste race
van mijn leven. Ik ga al het hele
jaar ongeveer gelijk op met Wü
co wat betreft resultaten, toen
hij derde werd in de 250, dacht
ik: misschien lukt mij dat ook. Ik
heb geen moment gedacht dat ik
kon winnen, ook niet toen ik Op
kop lag."
Bedolven onder de ovaties in de
uitloppronde bleek dat Loek Bo
delier nog moet wennen aan het
succes. Hij kreeg een Nederland
se vlag in handen geduwd, waar
mee de coureur niet goed raad
wist, Het wapperende rood
wit—blauwe doek raakte prompt
vèrktrikt in het achterwiel van
Bodelier, die tegen de grond
smakte en daar een pijnlijke
schouder aan overhield.
Krooiiprins
Ofschoon beiden geboren in
19*66, hebben Wüco Zeelenberg
en Löek Bodelier een totaal ver-
scftülënde raceloopbaan achter
ziGh. Zeelenberg behoorde enke
le jaren geleden tot de wereld
top, Na één overwinning en tal
van ereplaatsen in 1990 en 1991
zakte hij echter weg van het
internationale podium. Loek Bo-
deliêr, geboren in Kerkrade en
opgegroeid in Maliskamp bij
Rosmalen, is met zijn 28 jaar een
laatbloeier.
Voriht Zeelenberg met Hans
Spaan al jaren het boegbeeld
van de solocoureurs, Loek Bode
lier lijkt de nieuwe kroonprins.
Waar de anderen er maar niet in
slagen de fabriekscoureurs bij te
houden, schuift de Brabander
elke race verder naar voren. „Ik
wist dat mijn definitieve door
braak een kwestie van tijd was,"
reageerde de zelfverzekerde Bo
delier. „In de 125cc zijn de ver
schillen erg klein. In Assen is het
me gelukt om het mindere mate
riaal met inzet te compenseren.
Het gejuich vanaf de tribunes
was daatbij een geweldige sti
mulans. Bij het accelereren en op
topsnelheid kwam ik te kort,
maar ik besloot gewoon iets later
te remmen. En dat ging goed."
De Brabander is een doorzetter,
die zich niet neerlegt bij de su
prematie van de royaal gespon
sorde buitenlanders. Na proble
men met het Italiaanse Pit Lane-
team zat hij een jaar geleden
vollëdig aan de grond, maar
stampte met de Duitse tuner
Zwafink een eigen team uit de
grond. „Ik weet dat ik met de
besten mee kan. Resultaten als
deze derde plaats moeten mij
dan beter materiaal en meer geld
helpen. Het budget voor 1994
heb- ik nog met rond en wij
werken van race naar race.
Daarom is het jammer dat ko
mend week al meteen de GP in
Italië is. Heb ik geen tijd geld
schieters af te gaan om de derde
plaats in de TT te verzilveren."
Motivatie
Voor Wüco Zeelenberg ligt de
Situatie anders dan voor de co
ming man. Na een verblijf in
België is hij teruggekeerd naar
Bleiswijk, omdat zijn verdien
sten evenals de successen afna
men. Sinds 1992 flink op zijn
retour speelde een gefrustreerde
Zeelenberg al met de gedachte
een punt achter zijn loopbaan te
zetten. De derde plaats in de TT
moet de ommekeer zijn, al weet
Zeelenberg dat het bouwen van
luchtkastelen tijdverspilling is.
„Ik heb laten zien dat ik het nog
kan. Dat is goed voor mijn moti
vatie, want ik begon al ernstig te
twijfelen," aldus Zeelenberg, die
zich dit seizoen in een hachelijk
financieel avontuur stortte. Met
behulp van de 150.000 gulden
die de actie 'Help Zeelenberg in
het zadel' opleverde, huurde de
verguisde Zeelenberg bij Honda
twee fabrieksracers voor 750.000
gulden. Hij wilde nog een keer
vlammen, maar er gaapt nog
altijd een groot gat in de begro
ting. Zijn motoren zouden even
snel moeten zijn als die van
onder meer Capirossi en Rombo
ni, maar door gebrek aan midde
len om te testen en het materiaal
te verbeteren, kan hij amper de
privérijders voorblijven.
„Met de resultaten die ik voor
Assen behaalde, kan Ui natuur
lijk niét bij sponsors aanklop-
pèh. Het is nu zo dat ik het
Amsterdam (anp) - Met een overwinning op wereldkampi,
oen Derek Porter heeft Pepijn Aardewijn zijn verovering
van de Koninklijke Holland-beker extra glans gegeve
De Amsterdamse skiffeur vestigde met 6.42,19 bovendii
een internationaal baanrecord op de Bosbaan.
De vrouwelijke tegenhanger
van de Holland Beker, de La-
dies Trophy, was voor de Ca
nadese Silken Laumann. Irene
Eijs eindigde als tweede vóór
José de Groot.
Aardewijn stond zelf ook ver
baasd van zijn overwinning.
Hij had de snel gestarte Porter
met een enorme tussensprint
ingehaald en was hem voorbij
gegaan. „Ik hoopte alleen
maar een beetje in zijn buurt
te blijven en een gaatje over te
houden ten opzichte van de
andere Nederlanders."
Aardewijn haalde revanche
voor zijn povere Nederlands
kampioenschap. Hij moest
toen opgeven wegens ziekte.
Bij de laatste twee wereld
kampioenschappen eindigde
hij respectievelijk als tweede
en derde in de lichte skiff. Tot
na de Rotsee Regatta in Lu-
zern blijft hij in de open klas
se roeien, daarna stapt hij
weer over naar de lichtge
wichten. „Ik ben zo weer op
gewicht. Ik wil graag een keer
de wereldtitel pakken."
Het scheelde anders niet veel
of hij was de Koninklijke Hol
land-beker, uitgereikt door
premier Lubbers, misgelopen.
Toevallig belde zijn coach za
terdagmorgen op om de wed-
strijdindeling door te geven.
Aardewijn bleek toen nog in
bed te liggen. Hij was zich niet
bewust van de kwalificatie
wedstrijden.
De Holland Acht baarde za
terdag opzien door in 5.23,10
een officieus wereldrecord te
vestigen. De acht roeide in de
samenstelling Van Iwaarden,
Van Steenis, Compagner, Van
der Zwan, Zwolle, Rienks,
Florijn en Krijtenburg met
stuurman Duyster. Omdat er
geen tegenstand van betekenis
was, vormde het baanrecord
het doel.
Amsterdam. Koninklijke Hol
landbeker.
VROUWEN
LICHTE KLASSE
Skiff, zaterdag: 1. Meliesie
(Zwolsche) 7.42,01, 2. Bogtstra
(Triton) 7.43.60, 3. Rip (De Hoop)
7.48,82; zondag: 1. Darvill (Dui)
7.38,01, 2. Rachell (Can) 7.40,15,
3. Olsson (Zwe) 7.46,74.
Dubbeltwee: 1. Laga (Vossepoel,
Franssen) 7.17,96, 2. Nautilus
7.23,07, 3. RIC 7.25,10.
Vier-zonder, zaterdag: 1. Laga
Argo/Skadi 6.04,08, 2. Aegir
6.06,11, 3. Skadi/Laga/Spaarne
6.09,74; zondag: 1. Willem III/
Okeanos/Orca/RIC (Van Eupen,
Meertens, Chayes, Brand) 6.59,72,
2. Schotland 7.19,55.
OPEN KLASSE
Skiff: 1. Laumann (Can) 7.22,74,
2. Eijs (Ned) 7.24,33, 3. De Gront
(Ned) 7.26,20, 4. Van Nes (NpS
7.32,90, 5. Molle (Dui) 7.36 14 R
Hussey (Ier) 7.47,46.
Twee-zonder, zaterdag: 1. Nereus
I (Zuidgeest, Van de Velden)
7.22,79, 2. Nereus/Orca 7.30,21 3
Triton 7.41,74; zondag: 1. Willènj
ni (Van Schilfgaarde, Boelen)
7.09,11, 2. Orca/Okeanos 7.117<i
3. Canada 7.16,86.
Dubbeltwee, zaterdag: 1. Duits
land II 6.47,30, 2. Duitsland I
6.48,73, 3. Duitsland III 6.54,06*
zondag: 1. Duitsland I 6.45,49,2
Duitsland II 6.48,02, 3. Phocas/
Triton 6.50,71.
Vier-zonder, zaterdag: 1. Neder-
land (Van de Herik, Appeldoorn
Knaven, Venema) 6.27,92 (baan
record), 2. Canada 6.35,06, 3,
Groot-Brittannië 6.40,11; zondag:
1. Groot-Brittannië 6.42,42, 2!
Orca/Nereus 6.54,56, 3. Triton/
Skoll/Okeanos 6.58,24.
Acht: 1. Okeanos/Orca/Willem
III/Nereus (De Jong, Meyer, Boe
len, Van Schilgaarden, Hoen, Van
Rossum, Van de Velde, Zuidgang
stv Kuurstra) 6.14,29, 2. Nereus/
Skoll 6.32,20.
MANNEN
LICHTE KLASSE
Skiff, zaterdag: 1. Brens (Den)
7.02,02, 2. Neus (Bel) 7.12,13, 3.
De Jong (Ned) 7.14,00; zondag: 1.
Brens 7.00,44, 2. De Gans (Ned)
7.03,24, 3. De Jong 7.07,80.
Dubbeltwee, zaterdag: 1. Willem
ni/Okeanos (Nieuweboer, Van de
Linden) 6.25,17, 2. -De Amstel
6.25,83, 3. Zweden 6.26,65; zon
dag: 1. Willem in/Okeanos (Nieu
weboer, Van de Linden) 6.23,35,
2. Amstel/Poseidon 6.28,02.
Twee-zonder, zaterdag: 1. Skadi
Njord (Jansen, Bol) 6.50,55, 2,
Skoll 6.57,09, 3. Okeanos 7.00,11;
zondag: 1. Argo/Laga (Spelers,
Bavelaar) 6.47,25, 2. Skadi/Njord
6.48,73, 3. Okeanos 6.53,95.
Dubbelvier: 1Spaarne/Euros/
Nereus/RIC 5.53,86, 2. Leyte/
Tromp/Skoll/Willem m 5.54,35.
Vier-zonder, zaterdag: 1. Laga
Argo/Skadi 6.04,08, 2. Aegir
6.06,11, 3. Skadi/Laga/Spaarne
6.09,74; zondag: 1. Canada
6.00,45, 2. Schotland 6.17,70, 3.
Orca/Triton 6.22,20.
OPEN KLASSE
Skiff: 1. Aardewijn (Ned) 6.47,03
(int. baanrecord), 2. Porter (Can)
6.50.60, 3. Van der Mark (Ned)
6.56,10, 4. Middag (Ned) 6.57,86,
5. Göbel (Ned) 6.59,39, 6. Van
Andel (Ned) 7.10,43.
Dubbeltwee, zaterdag: 1. Canada
6.30.61, 2. Nereus I 6.37,70, 3.
Proteus 6.39,56. Zondag: 1. Cana
da 6.24,57, 2. Nereus I 6.38,14,3.
RIC/Nereus 6.39,40.
Vier-zonder: 1. Canada 5.52,48,2.
Nereus 5.52,98, 3. Skoll 6.06,71.
Dubbelvier, zaterdag: 1. Oekraïne
6.22,64, 2. Laga 6.24,84; zondag;
1. Oekraïne 5.50,56, 2. Spaarne/
Willem in/Euros/Skoll 5.55,06.
Vier-zonder: 1. Canada I 5.56,44,
2. Canada II 5.57,10, 3. Nereus
5.59.63.
Vier-met-stuurman: 1. Oekraïne
6.17.64, 2. Laga 6.19,95.
Acht, zaterdag: 1. Nederland (Van
Iwaarden, Van Steenis, Compag
ner, Zwolle, Rienks, Florijn, Krij
tenburg, stm. Duyster) 5.23,10
(baanrecord), 2. Verenigde Staten
5.39,14, 3. Denemarken 5.59,90;
zondag: 1. Nederland 5.25,30,2.
Verenigde Staten 5.40,24, 3. De
nemarken 5.59,96.
,eiden (anp) - Ine LaJ
Lizen is uit op reva
Wraak op zichzelf. Bijn
MT geleden stond de 1
a;vense bij het WK in
«art stijf van de stress. 7\
L kreeg zij bij de 23e
an de Gouden Spike ïr
tai een niet onbelai
steuntje in de rug bil
overwinnen van haar
ffen. De 25-jarige atletd
jing de trofee voor haar
winning op de 100 metej
den.
I Voor Langenhuizen was he
„er dat de 13,25 seconden
in zij zegevierde, tot stand
Let een rugwind die vier
„eter lag boven de mar
toegestane limiet van twee
Per
seconde. De Brabants
Wilco Zeelenberg rijdt met de Nederlandse vlag rond na zijn derde plaats in de kwartliterklasse.
FOTO ANP
Van onzer verslaggever
Assen De TTorganisa
tie was weinig ingenomen
met Egbert Streuer. De suc
cesvolle Nederlandse zij-
spancoureur uit Grolloo zou
zaterdag voor eigen publiek
afscheid nemen van zijn*
fans. In een Ferrari zou hij
exwereldkampioen Way
ne Rainey, na een crash vo
rig jaar voor de rest van zijn
leven aan de rolstoel ge
kluisterd, een ererondje
over het circuit rijden. Ter
wijl Rainey tot tranen toe
bewogen genoot van de ova
tie van de volgepakte tribu
nes, schitterde Streuer door
afwezigheid.
Assen. Grand Prix van Nederland,
wegrace
125 cc: 1. Tsujimura (Jap) Honda
102,833 km 39.07,728 (gem. 157,684
km/u), 2. Martinez (Spa) Yamana
0,230, 3. Bodelier (Ned) Honda
0,942, 4. Sakata (Jap) Aprilia 1,354,
5. Tokudome (Jap) Honaa 17,249,6.
Torrontegui (Spa) Aprilia 17,254,7.
Petrucciani (Zwi) Aprilia 32,162,8.
McCoy (Aus) Aprilia 36,887,9. Na-
kayo (Jap) Honda 37,022,10. Debbia
jnet dat feit weinig moeit
weet dat het de goede kj
1Londen - Moe was hl
dorf. Niet van het tei
doodvervelende op er
tijdens de opslagbe
Kroaat, in 1992 verli
lijkt twee jaar na d
I leven te verkeren.
Hoe een opslagbeurt
Ivanisevic in vorm op grl
loopt, wist Mansdorf tot j
dag alleen van horen
Mansdorf viel zes jaar
de eer te beurt om als tegi
der te mogen fungeren
debuut van Ivanisevic od
bledon. De Israëliër, toen
3 oud, versloeg de Kroaat,
dat moment als een veelbd
talent van 17 jaar oud t
I stond. Het serveren gin
toen al redelijk goed af, r
ex-luitenant uit het leger
Heilige Land had destijds
te veel moeite om een ar
te vinden op de projectie
de rebel uit Split.
De tijden zijn veranderd
dorf is een bijna-dertid
wat aan snelheid ingeboe
Ivanisevic is in de loop d'
zo mogelijk nog harde?
slaan. Zoals al gezegd,
slagbeurt van een Ivanhl
vorm duurt op gras ni<
j lang. De praktijk is mee
de ontvanger twee ma.
links wandelt, en twee mi
rechts, en dat de scheid;
intussen, een geeuw ond
kerid, '15-0, 30-0, 40-0'
[j, volgens 'game Ivanisevicj
ceert.
Hele arsenaal
Zo ook zaterdag. De
vlogen met de snelheid
licht langs Mansdorf, d|
tweede set jubelend zijl
ten. hemel hief, toen Iv
zijn eerste, en naar latei
zou, enige dubbele fout
wedstrijd produceerde,
services, slices, gewoon
hard en vlak rechtdoor,
van de spin, Mansdorf k
seizoen kan uitrijden als ieder
een de afspraken nakomt en er
niet te veel kapot gaat. Zo'n
risico nemen als dit jaar doe ik
niet meer. Die onzekerheid
knaagt aan je en bovendien moet
ik alles zelf doen. Rijden, spon
sors zoeken enzovoort; dat werkt
dus niet," aldus Zeelenberg.
Dramatisch verliep de TT vooral
voor Hans Spaan. De negenvou
dige GP—winnaar hield als 20e
in de 125cc alleen twee jonge
Nederlanse privérijders achter
zich en houdt het waarschijnlijk
na dit jaar voor gezien. „Ik moet
het allemaal nog op een rijtje
zetten, maar ik denk dat dit mijn
laatste TT was. Zo doorgaan
heeft geen zin, ik kan me beter
gaan concentreren op mijn werk
als monteur en het uitbouwen
van het team dat ik samen met
Arie Molenaar run," meende
Spaan, die in 1989 Assen won.
GERHARD BERGER heeft zijn
contract met de Ferrari-renstal
met één seizoen verlengd. De
35-jarige Oostenrijkse formule
1-coureur kwam in 1987 bij Fer
rari, ging in 1990 naar McLaren
en keerde vorig jaar terug bij
zijn oude werkgever.
Door Huub Paulissen
Assen Het is als water en vuur, de
TT van Assen en Mick Doohan. De
Australische leider in het WK 500cc
haat als een van de weinigen het
Nederlandse motorcircuit en zelfs za
terdag, op het moment van zijn groot
ste triomf, kon Doohan zijn afschuw
niet onderdrukken over wat de TT
hem twee jaar geleden 'aandeed'.
Medio 1992 kwam Mick Doohan met een
riante voorsprong in het WK naar de Grote
Prijs van Nederland. Een valpartij in de
training liet fysiek en sportief diepe sporen
bij 'Quick Mick' achter. Met een noodope
ratie nog op het circuit kon worden voor
komen dat het rechterbeen van de Austra
liër moest worden geamputeerd. Een lij
densweg met tal van operaties volgde.
Vanaf het ziekbed zag Doohan hoe de
wereldtitel aan zijn neus voorbij ging. Ook
1993 stond voornamelijk in het teken van
een moeizaam herstel.
Anderhalf jaar vechten hielp Doohan terug
aan de wereldtop, maar de val in Assen
zou hem voor het leven tekenen. Het
rechterbeen is mank gebleven, waardoor
hij niet meer goed kan lopen. Iets wat hem
zelfs op momenten van succes flink parten
speelt. Zo slaagde hij er zaterdagmiddag
slechts met moeite in zijn rechterbeen op
de hoogste trede van het podium in Assen
te zwiepen.
De TTzege was voor de sterrijder van
Honda slechts een schrale troost voor het
ongemak waarmee hij een zware tol voor
de vele miljoenen op zijn bankrekening
heeft betaald. „Ik kan nu wel hard roepen
dat ik het gelukkigste mens ter wereld ben,
maar zo voel ik het niet. Ondanks de
overwinning blijft mijn mening over het
circuit van Assen ongewijzigd. Zo'n weg-
circuit met al die hobbels blijft gevaarlijk.
Het ontbreekt er nog maar aan dat er pubs
langs de weg staan. Ik snap niet waarom
anderen deze belachelijke baan zo mooi
vinden. Of ben ik misschien de enige die
openlijk kritiek durft te uiten," foeterde
Doohan, die de TT als 'het Eiland Man van
de GPracerij' betitelt.
Het enige waar Mick Doohan in Assen echt
tevreden mee was, was de gang van zaken
in de strijd om de wereldtitel. Donderdag
hield naaste rivaal Kevin Schwantz aan
een val enkele botbreukjes in een pols
over. De regerende wereldkampioen startte
wel, maar kon zich niet in het gevecht om
de overwinning melden. Schwantz werd
vijfde en moest toezien hoe zijn teamge
noot Alex Barros niet in staat was Doohan
van de overwinning af te houden. Barros
en Doohan duelleerden lange tijd om de
eerste plaats, maar toen de Australiër in de
slotronden echt de gaskraan opendraaide,
moest zijn belager afhaken.
De vijfde overwinning in zeven Grote
Prijzen betekent dat Mick Doohan halver
wege het GP—seizoen een kloof van 42
punten met Schwantz heeft geslagen. „Dat
anderen maar lekker filosoferen over de
strijd om de wereldtitel, ik doe daar niet
aan mee. Ik droom er misschien wel eens
van, denken doe ik er niet aan. Ik heb mijn
lesje wel geleerd. Twee jaar geleden had ik
een voorsprong van 65 punten. En toen
kwam Assen..."
Betekende de TToverwinning voor Mick
Doohan een primeur, in de zijspanklasse
bereikten Rolf Biland en Kurt Waltisperg
een mijlpaal in hun recordserie in Assen.
Het Zwitserse span won zaterdag voor de
tiende keer, nadat het in 1977 voor het
eerst als TT-winnaars werd gehuldigd.
(Ita) Aprilia 39,666, 20.
da 1.35,495, 21. Van Etten/Honia
2.03,542, 22. Nooren/Honda
2.04,854. Uitgevallen: Smit/Honda.
Stand WK na zeven races: 1 Sakata
134, 2. Raudies (Dui) Honda 80,
Oettl (Dui) Aprilia 79, 4. Ueda (Jap
Honda 77, 5. Tsujimura 71, 6. Marti
nez 61, 12. Bodelier 35.
250 cc: 1. Biaggi (Ita) Apr®
108,882 km 38.19,086 (gem. 170,®
km/u), 2. Okada (Jap) Honda 28,702
3. Zeelenberg (Ned) Honda 28,966
4. Waldmann (Dui) Honda 29,221,5
Aoki (Jap) Honda 29,732, 6. BaJ«
(Fra) Aprilia 29,939, 7. D'Antin
(Spa) Honda 56,630, 8 Suter (Zw
Aprilia 58,720, 9. Jurgen van w
Goorbergh (Ned) Aprilia 59,122, W
Patrick van den Goorbergh (Neoj
Aprilia 1.08,736, op 1 ronde: 21
Markink/Honda, 23. Kirini
Honda.
Stand WK na zeven races: 1.
128 punten, 2. Okada 116, 3. Capi
rossi (Ita) Honda 102, 4. Romboni
(Ita) Honda 93, 5. Ruggia (Fra) AP"-
lia 78, 6. Waldmann 78, 10. Zeelen
berg 43, 13. Jurgen van den Goor
bergh 22, 14. Patrick van den Goor
bergh 21.
500 cc: 1. Doohan (Aus) Hon
120,980 km 41.35,262 (gem. 1W'
km/u), 2. Barros (Bra) Suzuki l,»u
3. Criville (Spa) Honda 7,446,
Puig (Spa) Honda
Schwantz (VSt) Suzuki 23,859,
Chandler (VSt) Cagiva 24,464,
Beattie (Aus) Yamaha 35,032, 8.»
cinski (VSt) Cagiva 49,137, 9. Caa
lora (Ita) Yamaha 56,706, 10. Gar
(Fra) Yamaha 1.08,869, op 1
18. Doorakkers/Yamaha.
Stand WK na zeven races: 1JJ
han 161 punten, 2. Schwantz 1W
Kocinski 87, 4. Criville 83, 5. a
81, 6. Puig 77
Zijspannen: 1. Bilanu,
(Zwi) LCR-Swissauto 102,833
37.44,428 (gem. 163,484 km/u),
Klaffenböck/Parzer (Oos) LCB7®
tol 4,572, 3. Brindley/Hutctonson
(GBr) LCR-Yamaha 8,217, 4. W®
horst/Brown (Dui/GBr) LCR-yJl
hausen 10,811, 5. Güdel/Güdelm
LCR-ADM 13,700, 10. Kumagay
Betgens (Jap/Ned) LCR-AM
49,164, 11. Webster/Hofst«nl
(GBr/Ned) LCR-Krauser
14. Janssen/Geurts van Kessel/u
Yamaha 2.13,339. ni]al(|
Stand WK na drie races: 1. 3.
50 punten, 2. Klaffenböck
Brindley/Whiteside (GBr) LCb-
maha 41, 4. Webster/Hanru I
Zwi) LCR-Krauser 36, 5. Bj bh
Egli (Zwi) LCR-ADM, Abbott/^
ford (GBr) Windle-Krauser
Janssen 4.
Van onze verslaggeve
Londen - Jan Siem
die ruim een maanci
den een meniscusoj
moest ondergaan,
de Internationale Tl
kampioenschappen
veningen (ITS) zijl
tree maken. De Rijt
ger, die in de week
afgaand aan RolantJ
ros onder het mes
heeft sinds de
Open geen toernoo|
gespeeld.
Andere Nederlanders
de ITS, die van 18
met 24 juli op de ME
nen gehouden wort
actie zullen komei
Mark Koevermans,
Winnink en Sjeng Sc
Buitenlandse deé
ondermeer: de Zwe|
kael Tillström, die
Krajicek op Roland
versloeg, en diens
noot Niklas Kulti (I
nalist Roland Garro
Verder zal de Chilee
reldkampioen bij df
ren Marcelo Rios 2
wachting maken en
stralische titelvei
Simon Youl.
?det prijzengeld van
is verdubbeld tot
dollar. Daardoor zijl
laar aanzienlijk me
ten voor de wereld
J® verdienen dan vo|
°k in 1994 is de
®nige Challenger-I
dat in Nederland g
wordt. 1