succes op TT Ivai 'Er had zelfs een achtste plaats ingezeten' en kroonprins Bodelier verrassen met derde plaats TT-zege neemt bij Doohan pijn niet weg Pepijn Aardewijn wint van wereldkampioen Opnieuw DE STEM SPORT Jurgen en Patrick van den Goorbergh weer in top-tien fig STEM Streuer laat verstek gaan Uitslagen TT Autosport Australische WKleider haat circuit van Assen Rentree van Siemerink in Schevenin MAANDAG 27 JUNI 1994 Van onze verslaggever Assen - Voor de tweede keer dit seizoen eindigden Jurgen en Patrick van den Goor- bergh beiden in de top-tien van een voor het wereldkain- pioenschap motorrace mee tellende Grand Prix. In As sen, waar Wilco Zeelenberg met een niet verwachte derde plaats de oranje-toon zette, eindigde Jurgen in de 250-cc-race als negende en broer Patrick als tiende. „Er had zelfs een achtsté plaats in gezeten, maar dit resultaat stemt mij uiteraard ook erg te vreden," zei de jongste van de twee racende broers uit Breda. Hij voegde zeven WK-punten toe aan zijn totaal en staat nu der tiende. Een plekkie en een punt hoger dan Patrick, wiens totaal steeg tot 21. De monteurs van het Forza-la- Moto-team hadden de Docshop- MQP-Aprilia van Jurgen van den GöOfbergh tijdens de trai ningen optimaal afgesteld gekre gen. De Bredanaar profiteerde daarvan met een bliksemstart. „Toch verloor ik daarna nog iets te veel plaatsen," zei Van den Goorbergh. Hij pakte zijn race weer knap op en reed naar de achtste plaats. Nummer zeven D'Antin kreeg hij net niet te pakken. De Bredanaar had de Zwitser Suter als een klit aan zijn achterwiel zitten. Van den Goorbergh: „Wat ik vreesde, ge beurde ook. Ik kreeg Suter niet losgereden en in de slotronde kwam hij over me heen." Treurde Jurgen om een verspeel de plaats, Patrick had het gevoel dat hij door een aanvaring met Honma wel drie plaatsen had laten liggen. In eerste ronde al reed de Japanner het stuur uit de handen van de Aprilia-coureur. „Ik dacht eerst: daar ga ik. Maar in het gras bleef ik wonderwel overeind," aldus de Bredanaar. Hij viel terug naar de zeventien de stek en knokte zich terug naar positie nummer tien. Alleen het gat met broer Jurgen kreeg hij als aanvoerder van een groepje van zes niet dichtgere- den. „Maar wat een gevecht om die tiende plaats," zei Patrick van den Goorbergh, terugkij kend op een enerverende finale. „Ik weet zeker dat ik in de laatste drie ronden wel vijf keer met mijn kuip tegen de machines van mijn concurrenten heb geze ten. Het was echt dringen. Het geeft je dan een echt goed gevoel als je als eerste van de groep over de streep gaat." Cees Doorakkers, de enige Ne derlandse GP-coureur in de 500 cc, tobde ook in Assen met de afstelling van zijn motor. Daar naast kreeg hij vanwege een vroege start een minuut tijdstraf aan zijn broek. „Ik was fel als nooit tevoren," verklaarde hij zijn valse start. „Ik wilde het thuisvoordeel uitbuiten. Het is alleen jammer dat mijn motor blok dusdanig versleten is, dat ik ver van mijn normale niveau blijf," aldus de Gilzenaar, die als achttiende eindigde. Door Huub Paulissen Assen De gokbazen gaven geen cenf voor de kansen van de Nederlandse coureurs ün de TT van Assen. Op het door de Nationale Sporttotalisator geïntroduceerde to toformulier, met tientallen combinatiemogelijkhe den voor de Winnaarstip, ontbraken Nederlanders. Tip pen op successen van landgenoten was volgens de 'kenners' weggegooid geld. Het publiek liet zich door de sombere voorspellingen niet af schrikken. 122.000 toeschou wers, naar schatting voor drie kwart Nederlanders, maakten de 64e TT tot een kassucces. En vormden een even verbaasde als enthousiaste coulisse, toen dui delijk werd waarom Assen an ders is als alle andere GP's In bloedstollende races logenstraf ten Wilco Zeelenberg en Loek Bodelier de scepsis met derde plaatsen in respectievelijk de 250en de 125cc. Zoals wel vaker in het rijke verleden van de TT van Assen groeiden de thuisrijders boven zichzelf uit. De verschillen tus sen fabrieksmotoren en privéma- chines zijn tegenwoordig echter veel groter dan ten tijde van Wil Hartog, Jack Middelburg en Boet van Duimen. Verrassingen zijn daardoor vrijwel uitgeslo ten. De 64e TT vormde echter een spectaculaire uitzondering en werd na boeiende lijf-aan- lijf-gevechten één van de mooi ste uit de moderne geschiedenis. Incident Dat daarvoor het toeval een handje moest worden geholpen, bleek vooral in de 250cc, door de vele kanshebbers dit seizoen de blikvanger van de Grand- Prix— sport. Wilco Zeelenberg was de eerste om toe te geven dat zijn eerste podiumplaats in drie sei zoenen waarschijnlijk niet meer dan een 'fantastisch incident' is. Van de top-vijf werdén er vier (Romboni, Capirossi, Harada en Ruggia) door valpartijen en pech al in de beginfase uitgeschakeld. WK—leider Max Biaggi reed daardoor onbedreigd naar Zijn eerste TT—zege, maar ver achter hem ontstond een zinderend ge vecht om de overige ereplaatsen. Met Zeelenberg als prominente Nederlander, die aan het einde van een groepje van vijf rustig zijn kans afwachtte. „Die Oran jehelm heeft mij geluk ge bracht. Die ga ik ook de komen de races als mascotte gebruiken. Het zal niet gauw meer gebeuren dat vier toppers uitvallen. Ik hoop dat dit het keerpunt is in een kwakkelseizoen. Ik ben de afstraffingen meer dan zat, maar ben bang dat ik met het huidige materiaal straks weer gewoon rond de tiende plaats rij. Ik héb in ieder geval laten zien dat ife het niet ben verleerd en dat is toch een aardige binnenkoiiffif bij de sponsorjacht voor 1995/' rekende Zeelenberg. Onervaren Was Zeelenberg in zijn topjaren '90 en '91 ook al derde in de TT, voor Loek Bodelier was het allé- maal nieuw. Een achtste plaats was tot dusver zijn beste GP— resultaat. In tegenstelling tót Zeelenberg had Bodelier in het kopgroepje van vijf coureurs wel uitzichten op de overwinning. Hij kwam zelfs aan'de leiding maar leek in de laatste ronde de prijs voor zijn onervarenheid te moeten betalen. De 125cccoureurs deelden in de slotfase volop schouderdüwett uit en Bodelier werd daardoor voor de laatste bocht teruggesla gen naar de staart van ftet groepje. In de GT—bocht nam de Duitser Oettl echter te veel risi co, ging onderuit en nam Sakata bijna mee in zijn val. Bodelier kon het duo net ontwijken en stormde naarzijn eerste po diumplaats achter Tsujimura en Martinex. „Dit is de beste race van mijn leven. Ik ga al het hele jaar ongeveer gelijk op met Wü co wat betreft resultaten, toen hij derde werd in de 250, dacht ik: misschien lukt mij dat ook. Ik heb geen moment gedacht dat ik kon winnen, ook niet toen ik Op kop lag." Bedolven onder de ovaties in de uitloppronde bleek dat Loek Bo delier nog moet wennen aan het succes. Hij kreeg een Nederland se vlag in handen geduwd, waar mee de coureur niet goed raad wist, Het wapperende rood wit—blauwe doek raakte prompt vèrktrikt in het achterwiel van Bodelier, die tegen de grond smakte en daar een pijnlijke schouder aan overhield. Krooiiprins Ofschoon beiden geboren in 19*66, hebben Wüco Zeelenberg en Löek Bodelier een totaal ver- scftülënde raceloopbaan achter ziGh. Zeelenberg behoorde enke le jaren geleden tot de wereld top, Na één overwinning en tal van ereplaatsen in 1990 en 1991 zakte hij echter weg van het internationale podium. Loek Bo- deliêr, geboren in Kerkrade en opgegroeid in Maliskamp bij Rosmalen, is met zijn 28 jaar een laatbloeier. Voriht Zeelenberg met Hans Spaan al jaren het boegbeeld van de solocoureurs, Loek Bode lier lijkt de nieuwe kroonprins. Waar de anderen er maar niet in slagen de fabriekscoureurs bij te houden, schuift de Brabander elke race verder naar voren. „Ik wist dat mijn definitieve door braak een kwestie van tijd was," reageerde de zelfverzekerde Bo delier. „In de 125cc zijn de ver schillen erg klein. In Assen is het me gelukt om het mindere mate riaal met inzet te compenseren. Het gejuich vanaf de tribunes was daatbij een geweldige sti mulans. Bij het accelereren en op topsnelheid kwam ik te kort, maar ik besloot gewoon iets later te remmen. En dat ging goed." De Brabander is een doorzetter, die zich niet neerlegt bij de su prematie van de royaal gespon sorde buitenlanders. Na proble men met het Italiaanse Pit Lane- team zat hij een jaar geleden vollëdig aan de grond, maar stampte met de Duitse tuner Zwafink een eigen team uit de grond. „Ik weet dat ik met de besten mee kan. Resultaten als deze derde plaats moeten mij dan beter materiaal en meer geld helpen. Het budget voor 1994 heb- ik nog met rond en wij werken van race naar race. Daarom is het jammer dat ko mend week al meteen de GP in Italië is. Heb ik geen tijd geld schieters af te gaan om de derde plaats in de TT te verzilveren." Motivatie Voor Wüco Zeelenberg ligt de Situatie anders dan voor de co ming man. Na een verblijf in België is hij teruggekeerd naar Bleiswijk, omdat zijn verdien sten evenals de successen afna men. Sinds 1992 flink op zijn retour speelde een gefrustreerde Zeelenberg al met de gedachte een punt achter zijn loopbaan te zetten. De derde plaats in de TT moet de ommekeer zijn, al weet Zeelenberg dat het bouwen van luchtkastelen tijdverspilling is. „Ik heb laten zien dat ik het nog kan. Dat is goed voor mijn moti vatie, want ik begon al ernstig te twijfelen," aldus Zeelenberg, die zich dit seizoen in een hachelijk financieel avontuur stortte. Met behulp van de 150.000 gulden die de actie 'Help Zeelenberg in het zadel' opleverde, huurde de verguisde Zeelenberg bij Honda twee fabrieksracers voor 750.000 gulden. Hij wilde nog een keer vlammen, maar er gaapt nog altijd een groot gat in de begro ting. Zijn motoren zouden even snel moeten zijn als die van onder meer Capirossi en Rombo ni, maar door gebrek aan midde len om te testen en het materiaal te verbeteren, kan hij amper de privérijders voorblijven. „Met de resultaten die ik voor Assen behaalde, kan Ui natuur lijk niét bij sponsors aanklop- pèh. Het is nu zo dat ik het Amsterdam (anp) - Met een overwinning op wereldkampi, oen Derek Porter heeft Pepijn Aardewijn zijn verovering van de Koninklijke Holland-beker extra glans gegeve De Amsterdamse skiffeur vestigde met 6.42,19 bovendii een internationaal baanrecord op de Bosbaan. De vrouwelijke tegenhanger van de Holland Beker, de La- dies Trophy, was voor de Ca nadese Silken Laumann. Irene Eijs eindigde als tweede vóór José de Groot. Aardewijn stond zelf ook ver baasd van zijn overwinning. Hij had de snel gestarte Porter met een enorme tussensprint ingehaald en was hem voorbij gegaan. „Ik hoopte alleen maar een beetje in zijn buurt te blijven en een gaatje over te houden ten opzichte van de andere Nederlanders." Aardewijn haalde revanche voor zijn povere Nederlands kampioenschap. Hij moest toen opgeven wegens ziekte. Bij de laatste twee wereld kampioenschappen eindigde hij respectievelijk als tweede en derde in de lichte skiff. Tot na de Rotsee Regatta in Lu- zern blijft hij in de open klas se roeien, daarna stapt hij weer over naar de lichtge wichten. „Ik ben zo weer op gewicht. Ik wil graag een keer de wereldtitel pakken." Het scheelde anders niet veel of hij was de Koninklijke Hol land-beker, uitgereikt door premier Lubbers, misgelopen. Toevallig belde zijn coach za terdagmorgen op om de wed- strijdindeling door te geven. Aardewijn bleek toen nog in bed te liggen. Hij was zich niet bewust van de kwalificatie wedstrijden. De Holland Acht baarde za terdag opzien door in 5.23,10 een officieus wereldrecord te vestigen. De acht roeide in de samenstelling Van Iwaarden, Van Steenis, Compagner, Van der Zwan, Zwolle, Rienks, Florijn en Krijtenburg met stuurman Duyster. Omdat er geen tegenstand van betekenis was, vormde het baanrecord het doel. Amsterdam. Koninklijke Hol landbeker. VROUWEN LICHTE KLASSE Skiff, zaterdag: 1. Meliesie (Zwolsche) 7.42,01, 2. Bogtstra (Triton) 7.43.60, 3. Rip (De Hoop) 7.48,82; zondag: 1. Darvill (Dui) 7.38,01, 2. Rachell (Can) 7.40,15, 3. Olsson (Zwe) 7.46,74. Dubbeltwee: 1. Laga (Vossepoel, Franssen) 7.17,96, 2. Nautilus 7.23,07, 3. RIC 7.25,10. Vier-zonder, zaterdag: 1. Laga Argo/Skadi 6.04,08, 2. Aegir 6.06,11, 3. Skadi/Laga/Spaarne 6.09,74; zondag: 1. Willem III/ Okeanos/Orca/RIC (Van Eupen, Meertens, Chayes, Brand) 6.59,72, 2. Schotland 7.19,55. OPEN KLASSE Skiff: 1. Laumann (Can) 7.22,74, 2. Eijs (Ned) 7.24,33, 3. De Gront (Ned) 7.26,20, 4. Van Nes (NpS 7.32,90, 5. Molle (Dui) 7.36 14 R Hussey (Ier) 7.47,46. Twee-zonder, zaterdag: 1. Nereus I (Zuidgeest, Van de Velden) 7.22,79, 2. Nereus/Orca 7.30,21 3 Triton 7.41,74; zondag: 1. Willènj ni (Van Schilfgaarde, Boelen) 7.09,11, 2. Orca/Okeanos 7.117<i 3. Canada 7.16,86. Dubbeltwee, zaterdag: 1. Duits land II 6.47,30, 2. Duitsland I 6.48,73, 3. Duitsland III 6.54,06* zondag: 1. Duitsland I 6.45,49,2 Duitsland II 6.48,02, 3. Phocas/ Triton 6.50,71. Vier-zonder, zaterdag: 1. Neder- land (Van de Herik, Appeldoorn Knaven, Venema) 6.27,92 (baan record), 2. Canada 6.35,06, 3, Groot-Brittannië 6.40,11; zondag: 1. Groot-Brittannië 6.42,42, 2! Orca/Nereus 6.54,56, 3. Triton/ Skoll/Okeanos 6.58,24. Acht: 1. Okeanos/Orca/Willem III/Nereus (De Jong, Meyer, Boe len, Van Schilgaarden, Hoen, Van Rossum, Van de Velde, Zuidgang stv Kuurstra) 6.14,29, 2. Nereus/ Skoll 6.32,20. MANNEN LICHTE KLASSE Skiff, zaterdag: 1. Brens (Den) 7.02,02, 2. Neus (Bel) 7.12,13, 3. De Jong (Ned) 7.14,00; zondag: 1. Brens 7.00,44, 2. De Gans (Ned) 7.03,24, 3. De Jong 7.07,80. Dubbeltwee, zaterdag: 1. Willem ni/Okeanos (Nieuweboer, Van de Linden) 6.25,17, 2. -De Amstel 6.25,83, 3. Zweden 6.26,65; zon dag: 1. Willem in/Okeanos (Nieu weboer, Van de Linden) 6.23,35, 2. Amstel/Poseidon 6.28,02. Twee-zonder, zaterdag: 1. Skadi Njord (Jansen, Bol) 6.50,55, 2, Skoll 6.57,09, 3. Okeanos 7.00,11; zondag: 1. Argo/Laga (Spelers, Bavelaar) 6.47,25, 2. Skadi/Njord 6.48,73, 3. Okeanos 6.53,95. Dubbelvier: 1Spaarne/Euros/ Nereus/RIC 5.53,86, 2. Leyte/ Tromp/Skoll/Willem m 5.54,35. Vier-zonder, zaterdag: 1. Laga Argo/Skadi 6.04,08, 2. Aegir 6.06,11, 3. Skadi/Laga/Spaarne 6.09,74; zondag: 1. Canada 6.00,45, 2. Schotland 6.17,70, 3. Orca/Triton 6.22,20. OPEN KLASSE Skiff: 1. Aardewijn (Ned) 6.47,03 (int. baanrecord), 2. Porter (Can) 6.50.60, 3. Van der Mark (Ned) 6.56,10, 4. Middag (Ned) 6.57,86, 5. Göbel (Ned) 6.59,39, 6. Van Andel (Ned) 7.10,43. Dubbeltwee, zaterdag: 1. Canada 6.30.61, 2. Nereus I 6.37,70, 3. Proteus 6.39,56. Zondag: 1. Cana da 6.24,57, 2. Nereus I 6.38,14,3. RIC/Nereus 6.39,40. Vier-zonder: 1. Canada 5.52,48,2. Nereus 5.52,98, 3. Skoll 6.06,71. Dubbelvier, zaterdag: 1. Oekraïne 6.22,64, 2. Laga 6.24,84; zondag; 1. Oekraïne 5.50,56, 2. Spaarne/ Willem in/Euros/Skoll 5.55,06. Vier-zonder: 1. Canada I 5.56,44, 2. Canada II 5.57,10, 3. Nereus 5.59.63. Vier-met-stuurman: 1. Oekraïne 6.17.64, 2. Laga 6.19,95. Acht, zaterdag: 1. Nederland (Van Iwaarden, Van Steenis, Compag ner, Zwolle, Rienks, Florijn, Krij tenburg, stm. Duyster) 5.23,10 (baanrecord), 2. Verenigde Staten 5.39,14, 3. Denemarken 5.59,90; zondag: 1. Nederland 5.25,30,2. Verenigde Staten 5.40,24, 3. De nemarken 5.59,96. ,eiden (anp) - Ine LaJ Lizen is uit op reva Wraak op zichzelf. Bijn MT geleden stond de 1 a;vense bij het WK in «art stijf van de stress. 7\ L kreeg zij bij de 23e an de Gouden Spike ïr tai een niet onbelai steuntje in de rug bil overwinnen van haar ffen. De 25-jarige atletd jing de trofee voor haar winning op de 100 metej den. I Voor Langenhuizen was he „er dat de 13,25 seconden in zij zegevierde, tot stand Let een rugwind die vier „eter lag boven de mar toegestane limiet van twee Per seconde. De Brabants Wilco Zeelenberg rijdt met de Nederlandse vlag rond na zijn derde plaats in de kwartliterklasse. FOTO ANP Van onzer verslaggever Assen De TTorganisa tie was weinig ingenomen met Egbert Streuer. De suc cesvolle Nederlandse zij- spancoureur uit Grolloo zou zaterdag voor eigen publiek afscheid nemen van zijn* fans. In een Ferrari zou hij exwereldkampioen Way ne Rainey, na een crash vo rig jaar voor de rest van zijn leven aan de rolstoel ge kluisterd, een ererondje over het circuit rijden. Ter wijl Rainey tot tranen toe bewogen genoot van de ova tie van de volgepakte tribu nes, schitterde Streuer door afwezigheid. Assen. Grand Prix van Nederland, wegrace 125 cc: 1. Tsujimura (Jap) Honda 102,833 km 39.07,728 (gem. 157,684 km/u), 2. Martinez (Spa) Yamana 0,230, 3. Bodelier (Ned) Honda 0,942, 4. Sakata (Jap) Aprilia 1,354, 5. Tokudome (Jap) Honaa 17,249,6. Torrontegui (Spa) Aprilia 17,254,7. Petrucciani (Zwi) Aprilia 32,162,8. McCoy (Aus) Aprilia 36,887,9. Na- kayo (Jap) Honda 37,022,10. Debbia jnet dat feit weinig moeit weet dat het de goede kj 1Londen - Moe was hl dorf. Niet van het tei doodvervelende op er tijdens de opslagbe Kroaat, in 1992 verli lijkt twee jaar na d I leven te verkeren. Hoe een opslagbeurt Ivanisevic in vorm op grl loopt, wist Mansdorf tot j dag alleen van horen Mansdorf viel zes jaar de eer te beurt om als tegi der te mogen fungeren debuut van Ivanisevic od bledon. De Israëliër, toen 3 oud, versloeg de Kroaat, dat moment als een veelbd talent van 17 jaar oud t I stond. Het serveren gin toen al redelijk goed af, r ex-luitenant uit het leger Heilige Land had destijds te veel moeite om een ar te vinden op de projectie de rebel uit Split. De tijden zijn veranderd dorf is een bijna-dertid wat aan snelheid ingeboe Ivanisevic is in de loop d' zo mogelijk nog harde? slaan. Zoals al gezegd, slagbeurt van een Ivanhl vorm duurt op gras ni< j lang. De praktijk is mee de ontvanger twee ma. links wandelt, en twee mi rechts, en dat de scheid; intussen, een geeuw ond kerid, '15-0, 30-0, 40-0' [j, volgens 'game Ivanisevicj ceert. Hele arsenaal Zo ook zaterdag. De vlogen met de snelheid licht langs Mansdorf, d| tweede set jubelend zijl ten. hemel hief, toen Iv zijn eerste, en naar latei zou, enige dubbele fout wedstrijd produceerde, services, slices, gewoon hard en vlak rechtdoor, van de spin, Mansdorf k seizoen kan uitrijden als ieder een de afspraken nakomt en er niet te veel kapot gaat. Zo'n risico nemen als dit jaar doe ik niet meer. Die onzekerheid knaagt aan je en bovendien moet ik alles zelf doen. Rijden, spon sors zoeken enzovoort; dat werkt dus niet," aldus Zeelenberg. Dramatisch verliep de TT vooral voor Hans Spaan. De negenvou dige GP—winnaar hield als 20e in de 125cc alleen twee jonge Nederlanse privérijders achter zich en houdt het waarschijnlijk na dit jaar voor gezien. „Ik moet het allemaal nog op een rijtje zetten, maar ik denk dat dit mijn laatste TT was. Zo doorgaan heeft geen zin, ik kan me beter gaan concentreren op mijn werk als monteur en het uitbouwen van het team dat ik samen met Arie Molenaar run," meende Spaan, die in 1989 Assen won. GERHARD BERGER heeft zijn contract met de Ferrari-renstal met één seizoen verlengd. De 35-jarige Oostenrijkse formule 1-coureur kwam in 1987 bij Fer rari, ging in 1990 naar McLaren en keerde vorig jaar terug bij zijn oude werkgever. Door Huub Paulissen Assen Het is als water en vuur, de TT van Assen en Mick Doohan. De Australische leider in het WK 500cc haat als een van de weinigen het Nederlandse motorcircuit en zelfs za terdag, op het moment van zijn groot ste triomf, kon Doohan zijn afschuw niet onderdrukken over wat de TT hem twee jaar geleden 'aandeed'. Medio 1992 kwam Mick Doohan met een riante voorsprong in het WK naar de Grote Prijs van Nederland. Een valpartij in de training liet fysiek en sportief diepe sporen bij 'Quick Mick' achter. Met een noodope ratie nog op het circuit kon worden voor komen dat het rechterbeen van de Austra liër moest worden geamputeerd. Een lij densweg met tal van operaties volgde. Vanaf het ziekbed zag Doohan hoe de wereldtitel aan zijn neus voorbij ging. Ook 1993 stond voornamelijk in het teken van een moeizaam herstel. Anderhalf jaar vechten hielp Doohan terug aan de wereldtop, maar de val in Assen zou hem voor het leven tekenen. Het rechterbeen is mank gebleven, waardoor hij niet meer goed kan lopen. Iets wat hem zelfs op momenten van succes flink parten speelt. Zo slaagde hij er zaterdagmiddag slechts met moeite in zijn rechterbeen op de hoogste trede van het podium in Assen te zwiepen. De TTzege was voor de sterrijder van Honda slechts een schrale troost voor het ongemak waarmee hij een zware tol voor de vele miljoenen op zijn bankrekening heeft betaald. „Ik kan nu wel hard roepen dat ik het gelukkigste mens ter wereld ben, maar zo voel ik het niet. Ondanks de overwinning blijft mijn mening over het circuit van Assen ongewijzigd. Zo'n weg- circuit met al die hobbels blijft gevaarlijk. Het ontbreekt er nog maar aan dat er pubs langs de weg staan. Ik snap niet waarom anderen deze belachelijke baan zo mooi vinden. Of ben ik misschien de enige die openlijk kritiek durft te uiten," foeterde Doohan, die de TT als 'het Eiland Man van de GPracerij' betitelt. Het enige waar Mick Doohan in Assen echt tevreden mee was, was de gang van zaken in de strijd om de wereldtitel. Donderdag hield naaste rivaal Kevin Schwantz aan een val enkele botbreukjes in een pols over. De regerende wereldkampioen startte wel, maar kon zich niet in het gevecht om de overwinning melden. Schwantz werd vijfde en moest toezien hoe zijn teamge noot Alex Barros niet in staat was Doohan van de overwinning af te houden. Barros en Doohan duelleerden lange tijd om de eerste plaats, maar toen de Australiër in de slotronden echt de gaskraan opendraaide, moest zijn belager afhaken. De vijfde overwinning in zeven Grote Prijzen betekent dat Mick Doohan halver wege het GP—seizoen een kloof van 42 punten met Schwantz heeft geslagen. „Dat anderen maar lekker filosoferen over de strijd om de wereldtitel, ik doe daar niet aan mee. Ik droom er misschien wel eens van, denken doe ik er niet aan. Ik heb mijn lesje wel geleerd. Twee jaar geleden had ik een voorsprong van 65 punten. En toen kwam Assen..." Betekende de TToverwinning voor Mick Doohan een primeur, in de zijspanklasse bereikten Rolf Biland en Kurt Waltisperg een mijlpaal in hun recordserie in Assen. Het Zwitserse span won zaterdag voor de tiende keer, nadat het in 1977 voor het eerst als TT-winnaars werd gehuldigd. (Ita) Aprilia 39,666, 20. da 1.35,495, 21. Van Etten/Honia 2.03,542, 22. Nooren/Honda 2.04,854. Uitgevallen: Smit/Honda. Stand WK na zeven races: 1 Sakata 134, 2. Raudies (Dui) Honda 80, Oettl (Dui) Aprilia 79, 4. Ueda (Jap Honda 77, 5. Tsujimura 71, 6. Marti nez 61, 12. Bodelier 35. 250 cc: 1. Biaggi (Ita) Apr® 108,882 km 38.19,086 (gem. 170,® km/u), 2. Okada (Jap) Honda 28,702 3. Zeelenberg (Ned) Honda 28,966 4. Waldmann (Dui) Honda 29,221,5 Aoki (Jap) Honda 29,732, 6. BaJ« (Fra) Aprilia 29,939, 7. D'Antin (Spa) Honda 56,630, 8 Suter (Zw Aprilia 58,720, 9. Jurgen van w Goorbergh (Ned) Aprilia 59,122, W Patrick van den Goorbergh (Neoj Aprilia 1.08,736, op 1 ronde: 21 Markink/Honda, 23. Kirini Honda. Stand WK na zeven races: 1. 128 punten, 2. Okada 116, 3. Capi rossi (Ita) Honda 102, 4. Romboni (Ita) Honda 93, 5. Ruggia (Fra) AP"- lia 78, 6. Waldmann 78, 10. Zeelen berg 43, 13. Jurgen van den Goor bergh 22, 14. Patrick van den Goor bergh 21. 500 cc: 1. Doohan (Aus) Hon 120,980 km 41.35,262 (gem. 1W' km/u), 2. Barros (Bra) Suzuki l,»u 3. Criville (Spa) Honda 7,446, Puig (Spa) Honda Schwantz (VSt) Suzuki 23,859, Chandler (VSt) Cagiva 24,464, Beattie (Aus) Yamaha 35,032, 8.» cinski (VSt) Cagiva 49,137, 9. Caa lora (Ita) Yamaha 56,706, 10. Gar (Fra) Yamaha 1.08,869, op 1 18. Doorakkers/Yamaha. Stand WK na zeven races: 1JJ han 161 punten, 2. Schwantz 1W Kocinski 87, 4. Criville 83, 5. a 81, 6. Puig 77 Zijspannen: 1. Bilanu, (Zwi) LCR-Swissauto 102,833 37.44,428 (gem. 163,484 km/u), Klaffenböck/Parzer (Oos) LCB7® tol 4,572, 3. Brindley/Hutctonson (GBr) LCR-Yamaha 8,217, 4. W® horst/Brown (Dui/GBr) LCR-yJl hausen 10,811, 5. Güdel/Güdelm LCR-ADM 13,700, 10. Kumagay Betgens (Jap/Ned) LCR-AM 49,164, 11. Webster/Hofst«nl (GBr/Ned) LCR-Krauser 14. Janssen/Geurts van Kessel/u Yamaha 2.13,339. ni]al(| Stand WK na drie races: 1. 3. 50 punten, 2. Klaffenböck Brindley/Whiteside (GBr) LCb- maha 41, 4. Webster/Hanru I Zwi) LCR-Krauser 36, 5. Bj bh Egli (Zwi) LCR-ADM, Abbott/^ ford (GBr) Windle-Krauser Janssen 4. Van onze verslaggeve Londen - Jan Siem die ruim een maanci den een meniscusoj moest ondergaan, de Internationale Tl kampioenschappen veningen (ITS) zijl tree maken. De Rijt ger, die in de week afgaand aan RolantJ ros onder het mes heeft sinds de Open geen toernoo| gespeeld. Andere Nederlanders de ITS, die van 18 met 24 juli op de ME nen gehouden wort actie zullen komei Mark Koevermans, Winnink en Sjeng Sc Buitenlandse deé ondermeer: de Zwe| kael Tillström, die Krajicek op Roland versloeg, en diens noot Niklas Kulti (I nalist Roland Garro Verder zal de Chilee reldkampioen bij df ren Marcelo Rios 2 wachting maken en stralische titelvei Simon Youl. ?det prijzengeld van is verdubbeld tot dollar. Daardoor zijl laar aanzienlijk me ten voor de wereld J® verdienen dan vo| °k in 1994 is de ®nige Challenger-I dat in Nederland g wordt. 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 16