VS dagen rest van de wereld uit 14,90 Schrikbarende corruptie Duitse ambtenaren is regel geworden Meer banen door soepel ontslagrecht? 'Ja, bij de rechtbanken' Goudindustrie geeft Suriname weer sprankje hoo het weer het weer Meer da Uitspraak Hooggerechtshof wakkert vrees wereldomvattende belastingoorlog aan Britse spoorwegen weer dag plat «WETTEN REGELS farmer weer DE STEM ECONOMIE ;0 SE STEM I Zon en maan I Hoogwater Administratieve rompslomp kost 13,1 miljard per jaar SCHLECKER 39,90 DONDERDAG 23 JUNI 1994 Van onze correspondent Frans Wijnands Frankfurt - In de Duitse bouwwe reld wordt jaarlijks met minstens tien miljard mark aan smeergelden gewerkt. Dat is een schatting van de Duitse Justitie. Vojgens de Frankfurter hoofdofficier van Justitie, Wolfgang Schaupenstei- ner, is die schatting - op basis van wat bij Justitie bekend is - nog aan de voorzichtige kant. Maar niet alleen in de bouw zijn steek penningen en smeergelden aan de orde van de dag. Volgens Schaupensteiner is de corruptie onder de ambtenarij in Duitsland zeer wijdvertakt en neemt nog steeds onrustbarend toe. Smeergelden horen in het systeem; cor ruptie is regel geworden. Alleen al in de regio Frankfurt heeft Justitie meer dan 1500 onderzoeken lopen wegens smeer geld en omkoperij. Hoofdofficier Schaupensteiner van het Landgericht in Frankfurt zegt dat bo vendien de bereidheid om de zaak te belazeren overal en duidelijk toeneemt. Ook onder de burgerij. De regio Frankfurt, het Rhein-Mainge- bied inbegrepen, is het financiële hart van Duitsland. Het gebied werkt als een magneet op onder meer investeerders, projectontwikkelaars, bouwspeculanten en huisjesmelkers. Dat werkt corruptie in de hand. Maar ook overal elders in de Bondsre publiek slaan officieren van justitie alarm. Grote bedrijven beschouwen het omkopen van ambtenaren als een ge accepteerd onderdeel van hun bedrijfs- politiek. Daarnaast maken ze gebruik van aqui- siteurs die tegen betaling nieuwe pro jecten opsporen en er meteen de namen van corrupte ambtenaren bij leveren. Volgens hoofdofficier Schaupensteiner is het in de bouw al jaren gebruik om welwillend meewerkende ambtenaren 2 tot 5 procent, en soms zelfs nog méér, van de aannemingssom in de vorm van steekpenningen toe te stoppen. De corruptie is vrijwel overal aanwezig waar de overheid iets te vergeven heeft; van goedkeuringen tot bouwopdrach ten. „Voor een origineel rijbewijs wordt grif meer dan 2000 mark smeergeld betaald. Een motorrijbewijs kost dik 1000 mark", aldus Schaupensteiner. De bestrijding van de georganiseerde omkoperij is volgens hem niet alleen een taak van Justitie. Overal waar amb tenaren werken moeten er strengere controles op hun doen en laten plaats vinden en bij strafbare feiten moet meteen aangifte worden gedaan, vindt hij. Dat veel Duitsers geprikkeld op deze corruptie-praktijken reageren komt volgens Schaupensteiner omdat men er in Duitsland niet aan gewend is dat er op zulk grote schaal met smeergeld wordt gewerkt. Het past, anders dan in sommige andere landen, traditioneel niet zo bij de volks aard, veronderstelt de hoofdofficier. De Justitie in Frankfurt heeft een spe ciale eenheid ingesteld die zich uitslui tend bezighoudt met het opsporen van dit soort economische delicten. De leden van deze eenheid constateren enerzijds dat een toenemend aantal ambtenaren bereid is tegen betaling allerlei 'vriendendiensten' aan burgers en bedrijven te bewijzen. En dat ander zijds burgers en ondernemers steeds gemakkelijker met smeergeld wappe ren. Schaupensteiner zou graag zien dat de rechtbanken dit soort economische de licten sneller zou afwerken dan nu - vaak wegens onderbezetting en overbe lasting - het geval is. Maar over de hoogte van de uitgespro ken straffen is hij dik tevreden. „Het bewijst hoe serieus ook de rechters de situatie nemen". Washington (anp/rtr/afp) - De Amerikaanse staat Cali- fornië hoeft buitenlandse bedrijven geen belasting terug te betalen. Het Opperste Gerechtshof in Washington, de hoogste gerechtelijke instantie in de Verenigde Staten, heeft bepaald dat Californië buitenlandse bedrijven met een vestiging in die staat in het verleden heeft mogen aanslaan aan de hand van hun wereldomvattende activi teiten en resultaten. Belastingdeskundigen vrezen dat 1 de uitspraak 'zeer ernstige' ge volgen zal hebben. „Als de Amerikanen nu op de zelfde voet verder willen gaan, kunnen de VS op tegenmaatre gelen rekenen. Deze zaak gaat regelrecht in tegen de resultaten die tijdens de Gatt-besprekingen zijn bereikt en zal dan ook zeker heel hoog worden opgespeeld, wat het begin zou kunnen wor den van een belastingoorlog tus sen de VS en rest van de geïn dustrialiseerde wereld," aldus een deskundige. Vooral in Groot-Brittannië is het bedrijfsleven in het geweer ge- komen "tegen de zogenoemde 'unitary tax'. In de Britse wetge- [ving^is inmiddels een mogelijk heid" opgenomen tegenmaatrege llente treffen. Die zullen de Britten waar schijnlijk aangrijpen als de Amerikanen doorgaan met de belastingheffing. Dan dienen Amerikaanse multinationals in het Verenigd Koninkrijk meer belasting te betalen over de win sten die zij daar hebben behaald, wordt verwacht. De 'unitary tax' is in 1988 een heel eind teuggedraaid en wordt sinds het begin van dit jaar nau welijks meer gehanteerd. De rechtszaken die diverse bedrij ven hebben aangespannen, heb ben dan ook betrekking op de belasting die in het begin van de 'jaren tachtig is betaald. Had de hoogste rechter in de VS Californië In het ongelijk ge steld, dan had dat de staat zeker 4 miljard dollar gekost aan terug te geven belastingen. Californië is niet de enige staat die de omstreden wijze van be lastingheffing hanteerde. Utah, Noord-Dakota, Idaho, Montana, Alaska en Tennessee deden dat ook. De overige staten en ook de federale overheid beschouwen de vestiging van een buitenlands concern als een aparte onderne ming en belasten dan ook alleen de winst van die vestiging. Sinds begin dit jaar hebben mul tinationals de keuze tussen de omstreden belasting en de 'wa ter's edge tax', waarbij alleen belasting wordt betaald over dat deel van de winst dat in de VS wordt behaald. Na de uitspraak van het hof zou deze keuzemoge lijkheid wellicht kunnen verval len. Het Amerikaanse Congres heeft zich nooit tegen deze verschil lende methoden van belasting heffing uitgesproken. Voorgaan de regeringen waren wel tegen de 'unitary tax' omdat die niet overeenkwam met de in de VS en elders in de wereld gangbare werkwijze. De controversiële belasting gold ook voor Amerikaanse multina tionals. Het Opperste Gerechts hof heeft Californië wat dat be treft al in 1983 in het gelijk gesteld. Tot voor kort had het hof zich nog nooit gebogen over de belas ting voor buitenlandse concerns. Rechter Ruth Bader Ginsberg liet in haar uitspraak weten dat de belasting buitenlandse onder nemingen niet extra zwaar be last en niet tegen de in de grond wet vastgelegde vrijheid van buitenlandse handel indruist. Mocht de uitspraak inderdaad leiden tot tegenmaatregelen van uit het buitenland, dan is dat een zaak voor het Congres. Niet de rechter maar de volks vertegenwoordigers dienen te bepalen of het nationale belang van de VS het best is gediend met uniforme belastingheffing of met belastingheffing per staat, aldus de rechter. Groot-Brittannië beleefde gisteren de tweede staking bij de spoorwegen in twee weken tijd. Op het Londense was het feit van de staking blijkbaar nog niet tot iedere reiziger doorgedrongen. St. Pancras-station FOTO AP Door onze verslaggevers Lianne Sleutjes en en Pieter-Jan Dekkers Als je gemakkelijker van je werknemers afkomt, neem je ze ook eerder aan. Dat bevor dert de werkgelegenheid. Het vertrekkende kabinet for muleert het iets duurder maar deze redenering ligt ten grond slag aan het voorstel om het ontslagrecht te versoepelen. Het plan ligt op dit moment bij de Raad van State. Nu moet de directeur van het arbeidsbureau een ontslagaan vraag goedkeuren. Straks is die 'preventieve ontslagtoets' niet meer nodig. De werknemer kan pas achteraf protest aantekenen bij de kantonrechter als hij het niet met zijn ontslag eens is. 'ie extra banen zullen er staks ■us wel komen als het voorstel 't is geworden, meent FNV- voorlichter Jeroen Sprenger. „En ik weet ook wel waar. Op één plek: bij de rechterlijke macht. De minister suggereert dat hetontslaan van werkne mers nu moeilijk is. Maar echt, het duurt van aanvraag tot ant woord zes weken. En het ant woord van het arbeidsbureau is meestal ja. Ga je naar de rechter dan duurt het veel langer en is het veel duurder voor de werk gever. Die moet ondertussen het salaris doorbetalen." De vakcentrale FNV snapt totaal niet waarom het ontslagrecht nu opeens anders moet. „Wat is nu het voordeel van de nieuwe wetgeving ten opzichte van de oude? Waarom iets over hoop halen dat goed functio neert? Meer banen?" Sprenger vraagt zich af waar demissionair minister De Vries van Sociale WVG-MAAW-WTAV- T2-ARBO-WTBA-WV MAAW-WfAV-WTZ- &0 - WTBA-WVG - MM Zaken dat op baseert. Het Centraal Planbureau laat weten niet te hebben uitgere kend hoeveel banen een soepel .ontslagrecht oplevert. „En dat kunnen we ook niet berekenen." Gaat het plan door dan is een werknemer volgens de FNV ge dwongen altijd beroep aan te •tekenen bij de kantonrechter. „Anders zegt de bedrijfsvereni ging die de ww-uitkering moet verstrekken: maar meneer of me vrouw, u heeft geen protest aan getekend, dus u bent akkoord gegaan met uw ontslag." Dat heeft financiële gevolgen voor de werknemer (een straf korting op de ww-uitkering) dus die loopt heus wel naar de kan tonrechter. Daarmee neemt vol gens de FNV de kans op het vragen van schadeloosstellingen ook toe. „En de hele procedure duurt veel langer en is dus al met al duur der voor de werkgever. Hij moet het salaris immers doorbetalen en heeft meer kans op een scha declaim. En voor de werknemer is het ook slecht." „We voorkomen juist onnodige bureaucratie," brengt voorlich ter Johan Huijser van Sociale Zaken ten berde. „Die pro-for- ma-dingen worden geschrapt, er is minder rompslomp voor de werkgever. Die boekt tijdwinst. Dus je verlaagt de drempel om mensen binnen te halen." Het ministerie heeft geen cijfers over het aantal banen dat de nieuwe wet zou kunnen opleve ren. „Er zijn geen aantallen ge noemd. Het gaat om de redene ring. Het huidige ontslagrecht is een obstakel om mensen aan te nemen. Als je dat verandert, zijn er dus minder obstakels om mensen aan te nemen." Zo zou het kunnen werken volgens de Oeso-rapporten die op het mi nisterie liggen, aldus Huijser. Het beroep dat gedaan wordt op de rechterlijke macht zal volgens Sociale Zaken meevallen omdat in het wetsvoorstel enkele beper kingen zijn aangebracht. „Zo is er een hoor- en wederhoorproce dure. Het ontslag moet schrifte lijk aan de werknemer worden gemeld zodat die de kans krijgt om te reageren. Er ligt een voor stel voor een schadevergoeding waarvoor bepaalde normen wor den aangegeven. De Sociaal Economische Raad is gevraagd om criteria te ontwikkelen in welke gevallen wél en in welke gevallen de bedrijfsverenigingen niet kunnen eisen dat de ontsla gen werknemer protesteert." Ook wordt het aantal opzegver boden beperkt. Maar om bij voorbeeld een zieke of zwangere werkneemster de laan uit te stu ren, moet een werkgever zich straks nog altijd bij de recht bank melden. Arbeidsvoorziening is er om mensen aan het werk te helpen, niet om ontslagen te toetsen, meent directeur Jan Ingenbleek van Regionaal Bureau Arbeids voorziening in Breda. Hij ropwt niet om het verlies - op termijn - van een taak. „Wij zijn er om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt op elkaar af te stemmen. Wat hebben we nu op dit moment aan de ontslagtoets? Van de 100 aanvragen voor een ontslagvergunning die hier bin nenkomen, wordt 83 procent verleend. Zeven procent wordt tijdens de rit ingetrokken en tien procent wordt niet verleend." Met die cijfers in het achter hoofd vindt Ingenbleek de huidi ge procedure 'wel een heel inge wikkelde route'. „Die ontslagza ken kosten mij full-time vijf van .mijn beste mensen. Die ik anders zou kunnen inzetten om te be middelen." De meeste aanvragen, zo'n drie kwart, worden bij het RBA Bre da binnen zes weken behandeld. „Maar je zou het voor de lol eens moeten zien wat zij allemaal moeten doen om ze binnen die tijd af te werken. En dacht je dat het ministerie mij extra geld gaf als er meer ontslagzaken te be handelen zijn? Nee, dat gaat ter koste van mijn arbeidsvoorzie ning. Als er dan toch een preven tieve ontslagtoets moet zijn, leg die dan daar neer waar het L> MoET CJOE-D BEtSr*. \Jp&rvl /u.t ïk- avjn wefut niet goed doe, vLiëcT ie= tra. net zo (,'oed uiTt Door Stanley Sidoel (IPS) Paramaribo - Voor Suriname's kwijnende economie lijken dt groeiende activiteiten in de goudwinning een lichtpuntji gaan vormen. Nadat de zoektocht naar het edelmetaal jaj lang een bezigheid was van particulieren die hele klein hoeveelheden aan de rivierbeddingen wisten te onttrekkei hebben de laatste tijd buitenlandse bedrijven interesse toond voor de goudwinning in Suriname. Zo tekende onlamgs het Canade se bedrijf Golden Star een ex ploratie- en exploitatiecontract met de regering in Paramaribo. Golden Star heeft de afgelopen twee jaar 25.000 proefmonsters genomen en zegt goudvoorraden te hebben aangetroffen op een diepte van 250 meter. Deskundigen verwachten dat de goudsector in de toekomst de belangrijkste bron van harde va luta voor Suriname zal zijn, na de bauxietwinning. De produktie van bauxiet is de laatste jaren achteruit gehold. Bedroegen de inkomsten twee jaar geleden nog 10 miljoen dol lar per maand, nu is dat vijf miljoen dollar. Niettemin is deze industrie nog altijd de belang rijkste bron van harde valuta. „We staan aan het begin van de ontwikkeling 'van de tweede drijvende kracht van onze eco nomie", zegt Rubin Lie Pauw, directeur van de Wylap Ontwik kelingsmaatschappij, een lokale firma die een joint venture heeft gesloten met de Canadese Ca- narc Resource Corporation om goud te winnen in de zuidooste lijke Sarakreek regio. Canarc zal 250 miljoen dollar investeren in de mijnsector zo dra zeker is dat de voorraden in het gebied winstgevend zijn te exploiteren. Suriname heeft grote behoefte aan investeringen, zeker zolang Nederland blijft weigeren het ontwikkelingshulpprogramma van 1,5 miljard gulden te hervat ten. Het nijpende tekort aan har de valuta heeft geleid tot een voortdurende devalutatie van de Surinaamse gulden, hoge prijzen voor eerste levensbehoeften en importartikelen, hoge inflatie en een dalende levensstandaard. De regering in Paramaribo ver klaarde onlangs zich in de eerste plaats te willen richten op het aantrekken van buitenlandse in vesteringen in plaats van op her vatting van de Nederlandse hulp. Het contract met Golden Star is in Suriname met instemming be groet. De staat zal een royalty van 2 procent ontvangen, terwijl een kwart procent royalty gaat naar de oprichting van het Suri naamse Goud Instituut, dat een centrale rol moet gaan spelen in de opbouw van de goudsector. Hoewel het Canadese Golden Star geen belasting hoeft op te brengen voor het importeren van materiaal zal het een inkomsten belasting van 45 procent betalen aan de Surinaamse staat. Functionarissen van het staatsmijnbedrijf Grassalco zul len zitting hebben in de raad vai commissarissen van Goldi Star-Suriname. Grassalco ba de exploratie- en exploits rechten, waarvan sommige 25 jaar aan Golden Star zi geleased. Het Canadese bedrijf betaa Grassalco 1 miljoen Amerikaa se dollars voor de rechten i 6800 hectare en nog eens miljoen dollar als het exploit tieplan eenmaal is goedgekeim Volgens projectmanager Jol Goodwin van Golden Star vangt de Surinaamse staat all bij elkaar 51 procent van opbrengst. Voorwaarde is dat Golden Star goudvoorrade vindt die groot genoeg zijn v een winstgevende exploitatie. Deskundigen denken dat die geen problemen oplevert aan zien de vergunning van Golda Star een gebied betreft in Gros Rosebel, dat geldt als een rijkste goudregio's in het land. „Het contract met Suriname een van de minst winstgevend die wij hebben afgesloten", Goodwin. „Maar we hebben toch mee ingestemd omdat grote goudvoorraden verwach ten te vinden en de perspectie ven op lange termijn goed zijn. Golden Star heeft ook goudwi ningsactiviteiten ontplooid buurlanden Venezuela en Guy; na. Zowel de zakenlieden in maribo als de mensen die dicht bij het goudwinningsgebiedwn nen, wachten het begin van goudwinning ongeduldig af. verwachting is dat de goudr ning een stimulans zal beteken voor andere economische actiri teiten en dat er meer circuleren. De in Gross levende bosnegers, de afstam» lingen van weggelopen zwart slaven, hopen dat de g ning hun werk oplevert. „Ik koester de oprechte hoop da de belangen van de lokale ben king niet worden vergeten bii goudwinning", zegt stamleida Songo Aboikoni van de Sara- macca-bosnegers in het gebied. Onduidelijk is of het bedrijf de lokale bevolking n inschakelen bij de goudwii ningsactiviteiten. De kam be staat dat plaatselijke klein goudzoekers juist het slachtofie zullen worden van het cont tussen de Surinaamse staal Golden Star. Zo klaagden de bosnegers vorige maand betrokken watt bij de bezetting van de Brokt pondo-dam, dat personeel vi Golden Star kleine had weggejaagd. get wordt warmer in Nederlan mperatuur zomerse waarden. korte zomerse opleving; het nWeersbuien alweer vrij snel vandaag staan er nog geen zome kwik varieert vanmiddag van n de Kop van Noord-Holland derland. De zon schijnt flink, Hag. In de loop van de ochtern tapelwolken en die schermen avond lossen deze wolken op, z Aanvankelijk waait er een m noordwesten; aan het eind van pit wind zwakt af doordat een get zwaartepunt ervan ligt moi Zaterdag zorgt het, samen mei golf van Biskaje, voor een warn gevolg: even zomerse temperatuï Weersvooruitzichten van het KNMI, ge JJof donderdag vriji zonneschijn inproc- 50 10 7 fljnimumtemp.: middagtemp. wind: NW3 (Windrichting en windsnelheid gelden voor overd bewolkt mist regen sneeuw zonnig onweer c£h> hagel opklaringen Weerrapporten 22 juni 20 uur Amsterdamlicht bew20 De Bilthalf bew20 Deelenzwaar bew20 Eeldehalf bew18 Eindhovenonbewolkt21 Den Helderonbewolkt18 Rotterdamlicht bew'20 Twentezwaar bew20 Vlissingenhalf bew18 Maastrichtlicht bew21 Aberdeenlicht bew17 Athenelicht bew32 Barcelonaonbewolkt29 g Berlijnhalf bew23 g Boedapest......... onbewolkt29 Bordeauxonbewolkt28 Brussellicht bew22 Cyprusonbewolkt30 Dublin,...licht bew18 Frankfurtlicht bew24 Genève.....onbewolkt28 Helsinkimotregen12 Innsbruckhalf bew29 Istanbulhalf bew27 Klagenfurtonbewolkt29 Kopenhagenlicht bew19 VANDAAG/ Zon op: 05.19. Zon onder: 04.52. MORGEN/ Zon op 22.34. Maarvonder: 06.36. VANDAAG/ Bath: 03.30-16.03. 02.29-14.58. Vlissingen: 02.10-14.' weert: 03.48-16.20. Terneuzen: 03. [Zie voor scheepvaartberict hoort: bij de bedrijfstakken. Laat de werkgevers en werkne mers het daar zelf regelen. .Of niet als ze er geen behoefte aan hebben." „Het voorstel is een beleids maatregel om de arbeidsmarkt te beïnvloeden. Ik verwacht er echter geen aardverschuiving door in het aantal banen. Maar ik zie wel de voordelen voor de arbeidsvoorziening, mijn eigen winkel." De voorzitter van de Kring van Kantonrechters mr. J. Brada vraagt zich af of het versoepelen van het ontslagrecht nu wel het juiste middel is op het juiste tijdstip. Het is een verzwakking van de positie van de werknemer en of er meer banen door komen, is maar de vraag, meent de Am sterdamse kantonrechter. „Er is een economische recessie. Het gaat niet om het ontslag recht alleen, het ligt ook in de hoge sociale lasten, de bonus/ malus regeling. Je bent niet ge baat bij kortere arbeidstoestan den. In Nederland heb je meer aan vaste werknemers die ple zier hebben in het werk en er iets voor over hebben. Er heerst hier een andere werkcultuur dan in bijvoorbeeld Amerika. En je kunt door wetgeving niet een mentaliteit veranderen." De Vereniging van Nederlandse Ondernemingen wil niet op het voorstel reageren zolang dat nog bij de Raad van State ligt. Werk geversorganisaties zoals het VNO en het Nederlands Christe lijk Werkgeversverbond pleiten echter al jaren voor een flexibe ler ontslagrecht. Dit is het laatste deel van de serie. Vorige afleveringen stonden in De Stem van 18, 20, 25 en 27 mei en van 1, 3, 8, 10 en 16 juni. Ruim 13,1 miljard gulden. Per jaar. Dat kost de administratie ve rompslomp de Neder landers ondernemers. Grote bedrijven zijn jaarlijks zo'n 1300 gulden per werkne mer kwijt aan deze 'admini stratieve lastendruk'. De klei ne ondernemers moeten per werknemer zelfs gemiddeld 7600 gulden per jaar neertel len. Het Economische Insituut voor het Midden- en Kleinbe drijf (EIM) heeft op verzoek van minister Andriessen (Eco nomische Zaken) de 'Mistral' ontworpen. Dat is een soort meetlat om te bepalen hoe groot de administratieve las tendruk is. In dit rekenmodel wordt voor elke wet en elke regel die de overheid het bedrijfsleven op legt berekend hoeveel dat de ondernemers kost. Andriessen wil voor de huidi ge stand van zaken uitgaan van een index van 100. Het volgende kabinet moet er dan voor zorgen dat in vier jaar tijd die index op 90 beland. Dat is dus een vermindering van pakweg 1,3 miljard gul den. Voorzitter Rinnooy Kan van het Verbond van Nederlandse Ondernemingen is daar niet tevreden mee. Hij vindt dat het volgende kabinet de admi nistratieve lasten met eenvijf de moet verminderen, dus met 2,6 miljard gulden. En dat is dan nog maar het begin, zegt hij. Een andere manier om te 'Onderkoning' ScholtW ..treurige balans.. fotoanp voorkomen dat bedrijven zwijken onder regels is 11 instellen van een mddPf voor bureaucratische nel meringen, een soort k'aalL voor ondernemers. Maarot» volgende kabinet zich wat w die klachten zal aantref moet, vrezen de ondernen niet erg hoog worden schat. Trouwens, die vrees ne niet alleen bij de ondernem®; Zelfs vice-voorzitter Scholt® van de Raad van State, wel de 'onderkoning -(e noemd, klaagt in zijn jaarverslag steen en bee de vloed van wetten eni s en de gebrekkige kwakten van- uabinet- Het vertrekkende ,ier heeft, verzucht Scholte jaar lang verkondigt minder en, vooral, ger wetten zou maken- de balans opmaken ste treurig: meer wetsvoo^ dan ooit tevoren en st gewikkelder. Nog meer vo Uw totale W* voordeel is II ywaardebonnen zijn in on; ^'aats m,l ilip ""Voor per Hmt Vughterstraat 62-6 Haagdijk

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 6