VS dagen rest van de wereld uit
14,90
Schrikbarende corruptie Duitse ambtenaren is regel geworden
Meer banen door soepel ontslagrecht? 'Ja, bij de rechtbanken'
Goudindustrie geeft
Suriname
weer sprankje hoo
het weer
het weer
Meer da
Uitspraak Hooggerechtshof wakkert vrees wereldomvattende belastingoorlog aan
Britse spoorwegen weer dag plat
«WETTEN
REGELS
farmer weer
DE STEM
ECONOMIE
;0
SE STEM
I Zon en maan
I Hoogwater
Administratieve rompslomp
kost 13,1 miljard per jaar
SCHLECKER
39,90
DONDERDAG 23 JUNI 1994
Van onze correspondent
Frans Wijnands
Frankfurt - In de Duitse bouwwe
reld wordt jaarlijks met minstens
tien miljard mark aan smeergelden
gewerkt. Dat is een schatting van de
Duitse Justitie.
Vojgens de Frankfurter hoofdofficier
van Justitie, Wolfgang Schaupenstei-
ner, is die schatting - op basis van wat
bij Justitie bekend is - nog aan de
voorzichtige kant.
Maar niet alleen in de bouw zijn steek
penningen en smeergelden aan de orde
van de dag. Volgens Schaupensteiner is
de corruptie onder de ambtenarij in
Duitsland zeer wijdvertakt en neemt
nog steeds onrustbarend toe.
Smeergelden horen in het systeem; cor
ruptie is regel geworden. Alleen al in de
regio Frankfurt heeft Justitie meer dan
1500 onderzoeken lopen wegens smeer
geld en omkoperij.
Hoofdofficier Schaupensteiner van het
Landgericht in Frankfurt zegt dat bo
vendien de bereidheid om de zaak te
belazeren overal en duidelijk toeneemt.
Ook onder de burgerij.
De regio Frankfurt, het Rhein-Mainge-
bied inbegrepen, is het financiële hart
van Duitsland. Het gebied werkt als een
magneet op onder meer investeerders,
projectontwikkelaars, bouwspeculanten
en huisjesmelkers. Dat werkt corruptie
in de hand.
Maar ook overal elders in de Bondsre
publiek slaan officieren van justitie
alarm. Grote bedrijven beschouwen het
omkopen van ambtenaren als een ge
accepteerd onderdeel van hun bedrijfs-
politiek.
Daarnaast maken ze gebruik van aqui-
siteurs die tegen betaling nieuwe pro
jecten opsporen en er meteen de namen
van corrupte ambtenaren bij leveren.
Volgens hoofdofficier Schaupensteiner
is het in de bouw al jaren gebruik om
welwillend meewerkende ambtenaren 2
tot 5 procent, en soms zelfs nog méér,
van de aannemingssom in de vorm van
steekpenningen toe te stoppen.
De corruptie is vrijwel overal aanwezig
waar de overheid iets te vergeven heeft;
van goedkeuringen tot bouwopdrach
ten. „Voor een origineel rijbewijs wordt
grif meer dan 2000 mark smeergeld
betaald. Een motorrijbewijs kost dik
1000 mark", aldus Schaupensteiner.
De bestrijding van de georganiseerde
omkoperij is volgens hem niet alleen
een taak van Justitie. Overal waar amb
tenaren werken moeten er strengere
controles op hun doen en laten plaats
vinden en bij strafbare feiten moet
meteen aangifte worden gedaan, vindt
hij.
Dat veel Duitsers geprikkeld op deze
corruptie-praktijken reageren komt
volgens Schaupensteiner omdat men er
in Duitsland niet aan gewend is dat er
op zulk grote schaal met smeergeld
wordt gewerkt.
Het past, anders dan in sommige andere
landen, traditioneel niet zo bij de volks
aard, veronderstelt de hoofdofficier.
De Justitie in Frankfurt heeft een spe
ciale eenheid ingesteld die zich uitslui
tend bezighoudt met het opsporen van
dit soort economische delicten.
De leden van deze eenheid constateren
enerzijds dat een toenemend aantal
ambtenaren bereid is tegen betaling
allerlei 'vriendendiensten' aan burgers
en bedrijven te bewijzen. En dat ander
zijds burgers en ondernemers steeds
gemakkelijker met smeergeld wappe
ren.
Schaupensteiner zou graag zien dat de
rechtbanken dit soort economische de
licten sneller zou afwerken dan nu -
vaak wegens onderbezetting en overbe
lasting - het geval is.
Maar over de hoogte van de uitgespro
ken straffen is hij dik tevreden. „Het
bewijst hoe serieus ook de rechters de
situatie nemen".
Washington (anp/rtr/afp) - De Amerikaanse staat Cali-
fornië hoeft buitenlandse bedrijven geen belasting terug
te betalen.
Het Opperste Gerechtshof in Washington, de hoogste
gerechtelijke instantie in de Verenigde Staten, heeft
bepaald dat Californië buitenlandse bedrijven met een
vestiging in die staat in het verleden heeft mogen
aanslaan aan de hand van hun wereldomvattende activi
teiten en resultaten.
Belastingdeskundigen vrezen dat
1 de uitspraak 'zeer ernstige' ge
volgen zal hebben.
„Als de Amerikanen nu op de
zelfde voet verder willen gaan,
kunnen de VS op tegenmaatre
gelen rekenen. Deze zaak gaat
regelrecht in tegen de resultaten
die tijdens de Gatt-besprekingen
zijn bereikt en zal dan ook zeker
heel hoog worden opgespeeld,
wat het begin zou kunnen wor
den van een belastingoorlog tus
sen de VS en rest van de geïn
dustrialiseerde wereld," aldus
een deskundige.
Vooral in Groot-Brittannië is het
bedrijfsleven in het geweer ge-
komen "tegen de zogenoemde
'unitary tax'. In de Britse wetge-
[ving^is inmiddels een mogelijk
heid" opgenomen tegenmaatrege
llente treffen.
Die zullen de Britten waar
schijnlijk aangrijpen als de
Amerikanen doorgaan met de
belastingheffing. Dan dienen
Amerikaanse multinationals in
het Verenigd Koninkrijk meer
belasting te betalen over de win
sten die zij daar hebben behaald,
wordt verwacht.
De 'unitary tax' is in 1988 een
heel eind teuggedraaid en wordt
sinds het begin van dit jaar nau
welijks meer gehanteerd. De
rechtszaken die diverse bedrij
ven hebben aangespannen, heb
ben dan ook betrekking op de
belasting die in het begin van de
'jaren tachtig is betaald.
Had de hoogste rechter in de VS
Californië In het ongelijk ge
steld, dan had dat de staat zeker
4 miljard dollar gekost aan terug
te geven belastingen.
Californië is niet de enige staat
die de omstreden wijze van be
lastingheffing hanteerde. Utah,
Noord-Dakota, Idaho, Montana,
Alaska en Tennessee deden dat
ook.
De overige staten en ook de
federale overheid beschouwen de
vestiging van een buitenlands
concern als een aparte onderne
ming en belasten dan ook alleen
de winst van die vestiging.
Sinds begin dit jaar hebben mul
tinationals de keuze tussen de
omstreden belasting en de 'wa
ter's edge tax', waarbij alleen
belasting wordt betaald over dat
deel van de winst dat in de VS
wordt behaald. Na de uitspraak
van het hof zou deze keuzemoge
lijkheid wellicht kunnen verval
len.
Het Amerikaanse Congres heeft
zich nooit tegen deze verschil
lende methoden van belasting
heffing uitgesproken. Voorgaan
de regeringen waren wel tegen
de 'unitary tax' omdat die niet
overeenkwam met de in de VS
en elders in de wereld gangbare
werkwijze.
De controversiële belasting gold
ook voor Amerikaanse multina
tionals. Het Opperste Gerechts
hof heeft Californië wat dat be
treft al in 1983 in het gelijk
gesteld.
Tot voor kort had het hof zich
nog nooit gebogen over de belas
ting voor buitenlandse concerns.
Rechter Ruth Bader Ginsberg
liet in haar uitspraak weten dat
de belasting buitenlandse onder
nemingen niet extra zwaar be
last en niet tegen de in de grond
wet vastgelegde vrijheid van
buitenlandse handel indruist.
Mocht de uitspraak inderdaad
leiden tot tegenmaatregelen van
uit het buitenland, dan is dat een
zaak voor het Congres.
Niet de rechter maar de volks
vertegenwoordigers dienen te
bepalen of het nationale belang
van de VS het best is gediend
met uniforme belastingheffing of
met belastingheffing per staat,
aldus de rechter.
Groot-Brittannië beleefde gisteren de tweede staking bij de spoorwegen in twee weken tijd. Op het Londense
was het feit van de staking blijkbaar nog niet tot iedere reiziger doorgedrongen.
St. Pancras-station
FOTO AP
Door onze verslaggevers
Lianne Sleutjes en
en Pieter-Jan Dekkers
Als je gemakkelijker van je
werknemers afkomt, neem je
ze ook eerder aan. Dat bevor
dert de werkgelegenheid.
Het vertrekkende kabinet for
muleert het iets duurder maar
deze redenering ligt ten grond
slag aan het voorstel om het
ontslagrecht te versoepelen. Het
plan ligt op dit moment bij de
Raad van State.
Nu moet de directeur van het
arbeidsbureau een ontslagaan
vraag goedkeuren. Straks is die
'preventieve ontslagtoets' niet
meer nodig. De werknemer kan
pas achteraf protest aantekenen
bij de kantonrechter als hij het
niet met zijn ontslag eens is.
'ie extra banen zullen er staks
■us wel komen als het voorstel
't is geworden, meent FNV-
voorlichter Jeroen Sprenger.
„En ik weet ook wel waar. Op
één plek: bij de rechterlijke
macht. De minister suggereert
dat hetontslaan van werkne
mers nu moeilijk is. Maar echt,
het duurt van aanvraag tot ant
woord zes weken. En het ant
woord van het arbeidsbureau is
meestal ja. Ga je naar de rechter
dan duurt het veel langer en is
het veel duurder voor de werk
gever. Die moet ondertussen het
salaris doorbetalen."
De vakcentrale FNV snapt totaal
niet waarom het ontslagrecht nu
opeens anders moet.
„Wat is nu het voordeel van de
nieuwe wetgeving ten opzichte
van de oude? Waarom iets over
hoop halen dat goed functio
neert? Meer banen?" Sprenger
vraagt zich af waar demissionair
minister De Vries van Sociale
WVG-MAAW-WTAV-
T2-ARBO-WTBA-WV
MAAW-WfAV-WTZ-
&0 - WTBA-WVG - MM
Zaken dat op baseert.
Het Centraal Planbureau laat
weten niet te hebben uitgere
kend hoeveel banen een soepel
.ontslagrecht oplevert. „En dat
kunnen we ook niet berekenen."
Gaat het plan door dan is een
werknemer volgens de FNV ge
dwongen altijd beroep aan te
•tekenen bij de kantonrechter.
„Anders zegt de bedrijfsvereni
ging die de ww-uitkering moet
verstrekken: maar meneer of me
vrouw, u heeft geen protest aan
getekend, dus u bent akkoord
gegaan met uw ontslag."
Dat heeft financiële gevolgen
voor de werknemer (een straf
korting op de ww-uitkering) dus
die loopt heus wel naar de kan
tonrechter. Daarmee neemt vol
gens de FNV de kans op het
vragen van schadeloosstellingen
ook toe.
„En de hele procedure duurt veel
langer en is dus al met al duur
der voor de werkgever. Hij moet
het salaris immers doorbetalen
en heeft meer kans op een scha
declaim. En voor de werknemer
is het ook slecht."
„We voorkomen juist onnodige
bureaucratie," brengt voorlich
ter Johan Huijser van Sociale
Zaken ten berde. „Die pro-for-
ma-dingen worden geschrapt, er
is minder rompslomp voor de
werkgever. Die boekt tijdwinst.
Dus je verlaagt de drempel om
mensen binnen te halen."
Het ministerie heeft geen cijfers
over het aantal banen dat de
nieuwe wet zou kunnen opleve
ren. „Er zijn geen aantallen ge
noemd. Het gaat om de redene
ring. Het huidige ontslagrecht is
een obstakel om mensen aan te
nemen. Als je dat verandert, zijn
er dus minder obstakels om
mensen aan te nemen." Zo zou
het kunnen werken volgens de
Oeso-rapporten die op het mi
nisterie liggen, aldus Huijser.
Het beroep dat gedaan wordt op
de rechterlijke macht zal volgens
Sociale Zaken meevallen omdat
in het wetsvoorstel enkele beper
kingen zijn aangebracht. „Zo is
er een hoor- en wederhoorproce
dure. Het ontslag moet schrifte
lijk aan de werknemer worden
gemeld zodat die de kans krijgt
om te reageren. Er ligt een voor
stel voor een schadevergoeding
waarvoor bepaalde normen wor
den aangegeven. De Sociaal
Economische Raad is gevraagd
om criteria te ontwikkelen in
welke gevallen wél en in welke
gevallen de bedrijfsverenigingen
niet kunnen eisen dat de ontsla
gen werknemer protesteert."
Ook wordt het aantal opzegver
boden beperkt. Maar om bij
voorbeeld een zieke of zwangere
werkneemster de laan uit te stu
ren, moet een werkgever zich
straks nog altijd bij de recht
bank melden.
Arbeidsvoorziening is er om
mensen aan het werk te helpen,
niet om ontslagen te toetsen,
meent directeur Jan Ingenbleek
van Regionaal Bureau Arbeids
voorziening in Breda.
Hij ropwt niet om het verlies -
op termijn - van een taak. „Wij
zijn er om vraag en aanbod op
de arbeidsmarkt op elkaar af te
stemmen. Wat hebben we nu op
dit moment aan de ontslagtoets?
Van de 100 aanvragen voor een
ontslagvergunning die hier bin
nenkomen, wordt 83 procent
verleend. Zeven procent wordt
tijdens de rit ingetrokken en tien
procent wordt niet verleend."
Met die cijfers in het achter
hoofd vindt Ingenbleek de huidi
ge procedure 'wel een heel inge
wikkelde route'. „Die ontslagza
ken kosten mij full-time vijf van
.mijn beste mensen. Die ik anders
zou kunnen inzetten om te be
middelen."
De meeste aanvragen, zo'n drie
kwart, worden bij het RBA Bre
da binnen zes weken behandeld.
„Maar je zou het voor de lol eens
moeten zien wat zij allemaal
moeten doen om ze binnen die
tijd af te werken. En dacht je dat
het ministerie mij extra geld gaf
als er meer ontslagzaken te be
handelen zijn? Nee, dat gaat ter
koste van mijn arbeidsvoorzie
ning. Als er dan toch een preven
tieve ontslagtoets moet zijn, leg
die dan daar neer waar het
L> MoET CJOE-D BEtSr*. \Jp&rvl
/u.t ïk- avjn wefut niet goed doe,
vLiëcT ie= tra. net zo (,'oed uiTt
Door Stanley Sidoel (IPS)
Paramaribo - Voor Suriname's kwijnende economie lijken dt
groeiende activiteiten in de goudwinning een lichtpuntji
gaan vormen. Nadat de zoektocht naar het edelmetaal jaj
lang een bezigheid was van particulieren die hele klein
hoeveelheden aan de rivierbeddingen wisten te onttrekkei
hebben de laatste tijd buitenlandse bedrijven interesse
toond voor de goudwinning in Suriname.
Zo tekende onlamgs het Canade
se bedrijf Golden Star een ex
ploratie- en exploitatiecontract
met de regering in Paramaribo.
Golden Star heeft de afgelopen
twee jaar 25.000 proefmonsters
genomen en zegt goudvoorraden
te hebben aangetroffen op een
diepte van 250 meter.
Deskundigen verwachten dat de
goudsector in de toekomst de
belangrijkste bron van harde va
luta voor Suriname zal zijn, na
de bauxietwinning.
De produktie van bauxiet is de
laatste jaren achteruit gehold.
Bedroegen de inkomsten twee
jaar geleden nog 10 miljoen dol
lar per maand, nu is dat vijf
miljoen dollar. Niettemin is deze
industrie nog altijd de belang
rijkste bron van harde valuta.
„We staan aan het begin van de
ontwikkeling 'van de tweede
drijvende kracht van onze eco
nomie", zegt Rubin Lie Pauw,
directeur van de Wylap Ontwik
kelingsmaatschappij, een lokale
firma die een joint venture heeft
gesloten met de Canadese Ca-
narc Resource Corporation om
goud te winnen in de zuidooste
lijke Sarakreek regio.
Canarc zal 250 miljoen dollar
investeren in de mijnsector zo
dra zeker is dat de voorraden in
het gebied winstgevend zijn te
exploiteren.
Suriname heeft grote behoefte
aan investeringen, zeker zolang
Nederland blijft weigeren het
ontwikkelingshulpprogramma
van 1,5 miljard gulden te hervat
ten. Het nijpende tekort aan har
de valuta heeft geleid tot een
voortdurende devalutatie van de
Surinaamse gulden, hoge prijzen
voor eerste levensbehoeften en
importartikelen, hoge inflatie en
een dalende levensstandaard.
De regering in Paramaribo ver
klaarde onlangs zich in de eerste
plaats te willen richten op het
aantrekken van buitenlandse in
vesteringen in plaats van op her
vatting van de Nederlandse
hulp.
Het contract met Golden Star is
in Suriname met instemming be
groet. De staat zal een royalty
van 2 procent ontvangen, terwijl
een kwart procent royalty gaat
naar de oprichting van het Suri
naamse Goud Instituut, dat een
centrale rol moet gaan spelen in
de opbouw van de goudsector.
Hoewel het Canadese Golden
Star geen belasting hoeft op te
brengen voor het importeren van
materiaal zal het een inkomsten
belasting van 45 procent betalen
aan de Surinaamse staat.
Functionarissen van het
staatsmijnbedrijf Grassalco zul
len zitting hebben in de raad vai
commissarissen van Goldi
Star-Suriname. Grassalco ba
de exploratie- en exploits
rechten, waarvan sommige
25 jaar aan Golden Star zi
geleased.
Het Canadese bedrijf betaa
Grassalco 1 miljoen Amerikaa
se dollars voor de rechten i
6800 hectare en nog eens
miljoen dollar als het exploit
tieplan eenmaal is goedgekeim
Volgens projectmanager Jol
Goodwin van Golden Star
vangt de Surinaamse staat all
bij elkaar 51 procent van
opbrengst. Voorwaarde is
dat Golden Star goudvoorrade
vindt die groot genoeg zijn v
een winstgevende exploitatie.
Deskundigen denken dat die
geen problemen oplevert aan
zien de vergunning van Golda
Star een gebied betreft in Gros
Rosebel, dat geldt als een
rijkste goudregio's in het land.
„Het contract met Suriname
een van de minst winstgevend
die wij hebben afgesloten",
Goodwin. „Maar we hebben
toch mee ingestemd omdat
grote goudvoorraden verwach
ten te vinden en de perspectie
ven op lange termijn goed zijn.
Golden Star heeft ook goudwi
ningsactiviteiten ontplooid
buurlanden Venezuela en Guy;
na.
Zowel de zakenlieden in
maribo als de mensen die dicht
bij het goudwinningsgebiedwn
nen, wachten het begin van
goudwinning ongeduldig af.
verwachting is dat de goudr
ning een stimulans zal beteken
voor andere economische actiri
teiten en dat er meer
circuleren. De in Gross
levende bosnegers, de afstam»
lingen van weggelopen zwart
slaven, hopen dat de g
ning hun werk oplevert.
„Ik koester de oprechte hoop da
de belangen van de lokale ben
king niet worden vergeten bii
goudwinning", zegt stamleida
Songo Aboikoni van de Sara-
macca-bosnegers in het gebied.
Onduidelijk is of het
bedrijf de lokale bevolking n
inschakelen bij de goudwii
ningsactiviteiten. De kam be
staat dat plaatselijke klein
goudzoekers juist het slachtofie
zullen worden van het cont
tussen de Surinaamse staal
Golden Star.
Zo klaagden de bosnegers
vorige maand betrokken watt
bij de bezetting van de Brokt
pondo-dam, dat personeel vi
Golden Star kleine
had weggejaagd.
get wordt warmer in Nederlan
mperatuur zomerse waarden.
korte zomerse opleving; het
nWeersbuien alweer vrij snel
vandaag staan er nog geen zome
kwik varieert vanmiddag van
n de Kop van Noord-Holland
derland. De zon schijnt flink,
Hag. In de loop van de ochtern
tapelwolken en die schermen
avond lossen deze wolken op, z
Aanvankelijk waait er een m
noordwesten; aan het eind van
pit wind zwakt af doordat een
get zwaartepunt ervan ligt moi
Zaterdag zorgt het, samen mei
golf van Biskaje, voor een warn
gevolg: even zomerse temperatuï
Weersvooruitzichten van het KNMI, ge
JJof donderdag vriji
zonneschijn
inproc-
50
10
7
fljnimumtemp.:
middagtemp.
wind:
NW3
(Windrichting en windsnelheid gelden voor overd
bewolkt mist
regen sneeuw
zonnig onweer
c£h> hagel opklaringen
Weerrapporten 22 juni 20 uur
Amsterdamlicht bew20
De Bilthalf bew20
Deelenzwaar bew20
Eeldehalf bew18
Eindhovenonbewolkt21
Den Helderonbewolkt18
Rotterdamlicht bew'20
Twentezwaar bew20
Vlissingenhalf bew18
Maastrichtlicht bew21
Aberdeenlicht bew17
Athenelicht bew32
Barcelonaonbewolkt29 g
Berlijnhalf bew23 g
Boedapest......... onbewolkt29
Bordeauxonbewolkt28
Brussellicht bew22
Cyprusonbewolkt30
Dublin,...licht bew18
Frankfurtlicht bew24
Genève.....onbewolkt28
Helsinkimotregen12
Innsbruckhalf bew29
Istanbulhalf bew27
Klagenfurtonbewolkt29
Kopenhagenlicht bew19
VANDAAG/ Zon op: 05.19. Zon
onder: 04.52. MORGEN/ Zon op
22.34. Maarvonder: 06.36.
VANDAAG/ Bath: 03.30-16.03.
02.29-14.58. Vlissingen: 02.10-14.'
weert: 03.48-16.20. Terneuzen: 03.
[Zie voor scheepvaartberict
hoort: bij de bedrijfstakken.
Laat de werkgevers en werkne
mers het daar zelf regelen. .Of
niet als ze er geen behoefte aan
hebben."
„Het voorstel is een beleids
maatregel om de arbeidsmarkt
te beïnvloeden. Ik verwacht er
echter geen aardverschuiving
door in het aantal banen. Maar
ik zie wel de voordelen voor de
arbeidsvoorziening, mijn eigen
winkel."
De voorzitter van de Kring van
Kantonrechters mr. J. Brada
vraagt zich af of het versoepelen
van het ontslagrecht nu wel het
juiste middel is op het juiste
tijdstip. Het is een verzwakking
van de positie van de werknemer
en of er meer banen door komen,
is maar de vraag, meent de Am
sterdamse kantonrechter.
„Er is een economische recessie.
Het gaat niet om het ontslag
recht alleen, het ligt ook in de
hoge sociale lasten, de bonus/
malus regeling. Je bent niet ge
baat bij kortere arbeidstoestan
den. In Nederland heb je meer
aan vaste werknemers die ple
zier hebben in het werk en er
iets voor over hebben. Er heerst
hier een andere werkcultuur dan
in bijvoorbeeld Amerika. En je
kunt door wetgeving niet een
mentaliteit veranderen."
De Vereniging van Nederlandse
Ondernemingen wil niet op het
voorstel reageren zolang dat nog
bij de Raad van State ligt. Werk
geversorganisaties zoals het
VNO en het Nederlands Christe
lijk Werkgeversverbond pleiten
echter al jaren voor een flexibe
ler ontslagrecht.
Dit is het laatste deel van de
serie. Vorige afleveringen stonden
in De Stem van 18, 20, 25 en 27 mei
en van 1, 3, 8, 10 en 16 juni.
Ruim 13,1 miljard gulden.
Per jaar.
Dat kost de administratie
ve rompslomp de Neder
landers ondernemers.
Grote bedrijven zijn jaarlijks
zo'n 1300 gulden per werkne
mer kwijt aan deze 'admini
stratieve lastendruk'. De klei
ne ondernemers moeten per
werknemer zelfs gemiddeld
7600 gulden per jaar neertel
len.
Het Economische Insituut
voor het Midden- en Kleinbe
drijf (EIM) heeft op verzoek
van minister Andriessen (Eco
nomische Zaken) de 'Mistral'
ontworpen. Dat is een soort
meetlat om te bepalen hoe
groot de administratieve las
tendruk is.
In dit rekenmodel wordt voor
elke wet en elke regel die de
overheid het bedrijfsleven op
legt berekend hoeveel dat de
ondernemers kost.
Andriessen wil voor de huidi
ge stand van zaken uitgaan
van een index van 100. Het
volgende kabinet moet er dan
voor zorgen dat in vier jaar
tijd die index op 90 beland.
Dat is dus een vermindering
van pakweg 1,3 miljard gul
den.
Voorzitter Rinnooy Kan van
het Verbond van Nederlandse
Ondernemingen is daar niet
tevreden mee. Hij vindt dat
het volgende kabinet de admi
nistratieve lasten met eenvijf
de moet verminderen, dus met
2,6 miljard gulden. En dat is
dan nog maar het begin, zegt
hij.
Een andere manier om te
'Onderkoning' ScholtW
..treurige balans..
fotoanp
voorkomen dat bedrijven
zwijken onder regels is 11
instellen van een mddPf
voor bureaucratische nel
meringen, een soort k'aalL
voor ondernemers. Maarot»
volgende kabinet zich wat w
die klachten zal aantref
moet, vrezen de ondernen
niet erg hoog worden
schat.
Trouwens, die vrees ne
niet alleen bij de ondernem®;
Zelfs vice-voorzitter Scholt®
van de Raad van State,
wel de 'onderkoning -(e
noemd, klaagt in zijn
jaarverslag steen en bee
de vloed van wetten eni s
en de gebrekkige kwakten
van- uabinet-
Het vertrekkende ,ier
heeft, verzucht Scholte
jaar lang verkondigt
minder en, vooral,
ger wetten zou maken-
de balans opmaken ste
treurig: meer wetsvoo^
dan ooit tevoren en st
gewikkelder.
Nog meer vo
Uw totale W*
voordeel is II
ywaardebonnen zijn in on;
^'aats
m,l ilip
""Voor per Hmt
Vughterstraat 62-6
Haagdijk