DE STEM 'Als een rijtuigmaker in 1910' Jeugdige geestdrift en vakmanschap Temperament kent geen leeftijd Strijksextet komt nogal laat op dreef Dansfestival Tilburg als zomerevenement UIT gids Minder musea krijgei steun bij aankopen 92 Hans Koning, een linkse, Nederlandse schrijver in Amerika uske wiske -mbone MUZIEKFESTIVAL WEST-BRABANT 1994 nE stem „Ik gaf mijn eerste commentaar met samengeknepen billen." Herman Kuiphof, ex-commentator Door Ton Verbeeten Twee historische en tege lijkertijd actuele romans van de in .het Engels schrijvende Hollandse Amerikaan Hans Koning zijn onlangs verschenen: een heruitgave van 'De dood van Gavrillo Prin- cip', oorspronkelijke titel 'Death of a Schoolboy' dat in 1974 in de Verenigde Staten en in 1976 voor het eerst in Nederland ver scheen, en 'De Petersburg- Cannes Expres'(1975), nu voor het eerst in Neder landse vertaling. „Ik kom de laatste jaren steeds vaker even naar Nederland", zegt Hans Koning, die enige tijd verblij' in zijn geboortestad Amste tam in het Vertalershuis. Hij spreekt een zacht welluidend Nederlands, een tikkeltje traag. „Mijn vriend Rob van Gennep - hoe triest dat hij onlangs overle den is - zei, dat ik een soort archaïsch Nederlands spreek. Ik geloof dat hij wel wat overdreef, maar dat vrijen tegenwoordig ook de betekenis to make love heeft, is nieuw voor mij." Hans Koning werd in 1924 in Amsterdam geboren als Hans Koningsberger. Hij is de klein zoon v.an de joodse dichter met communistische sympathieën Abraham van Collem (1858-1933). „Ik bewonder hem nog zeer. Hij schreef vanuit die pe sociale bewogenheid, heel strijdvaardig. Ik heb uitgever Bert Bakker een bloemlezing voorgesteld, maar dat had Adriaan Morriën al gedaan. De bundel verkocht heel slecht." Hij bezocht het Barlaeus Gym nasium in Amsterdam. In de oor log, in 1942, wilde hij zielsgraag naar Engeland. Hij kwam aan vankelijk niet verder dan IJmui- den. Later belandde hij via Por tugal in het neutrale Zwitser land en uiteindelijk in Engeland. Met de Prinses Irene Brigade keerde hij weer terug naar Ne derland. Elsschot Uit die periode stamt de anekdo te, die door Vic van de Reijt, de bezorger van de brieven van Willem Elsschot, de wereld is ingestuurd: „Je moet je voorstel len dat iemand in een Ameri kaanse legerauto naar Elsschot gaat om hem te vragen of hij een boek van hem mag vertalen. Hans Koning deed dat in Ameri kaans tenue. Het antwoord was volstrekt duidelijk: 'Nee'. Els schot haatte de Amerikanen om dat ze met hun overwinningen te koop liepen. Van triomfalisten moest hij niets hebben." Hans Koning grijnst: „Om te beginnen was mijn tenue Engels. Maar het is waar, ik ben toen bij Elsschot aan de deur geweest en ik werd heel aardig ontvangen. Ik wilde 'Lijmen/ Het been' gaan vertalen, maar er ging nogal wat tijd overheen en toen hoefde het voor die Amerikaanse uitgever niet meer. De Groene „Na de oorlog en een tijd in de Britse bezettingszone van Duits land, studeerde ik in Amsterdam wis- en natuurkunde en filosofie, maar ik bracht dat niet meer op na die wilde periode. Ik kreeg een baan bij het weekblad De Groene Amsterdammer. Maakte reportages en dacht ondertussen 'Ik moet hier weg'. Holland ken de ik alleen als land in crisis en land in oorlog. De kans om naar Indonesië te gaan om in Jakarta een bibliotheek op te zetten voor de Stichting Culturele Samen werking, onzaliger nagedachte nis, heb ik met beide handen aangegrepen. „Na een jaar was ik half dood, tyfus. Mijn retourticket voor Ne derland heb ik ingeruild voor passage op een schip naar Los Angeles. Heel romantisch voor iemand die alleen Europa in ma laise kende, kwam ik in novem ber 1951 in Amerika aan. Zo Amerika zien, dat was in die dagen nog iets waar je over kon praten. Per bus reisde ik naar New York en toen was mijn geld op. Via Jerome Heldring - ik zat ooit bij zijn broer in de klas - kreeg ik een baantje op het in formatiecentrum van de Rocke feller Foundation." Dermoüt Op de boot had hij 'Nog pas gisteren' (1951), de eerste roman van de schrijfster van Indische belletrie Maria Dermoüt gelezen. Hans Koning vertaalde het boek en later ook 'De tienduizend din gen' (1955). De vertalingen kre gen lovende kritieken in de New York Times Book Review en Ma ria Dermoüt werd in de Verenig de Staten een commerciëel suc ces. Intussen rijpte in hemzelf zijn eerste boek. Hij reisde naar Mexico en schreef er 'The Af fair', een roman over de onge lukkige liefde van een Neder landse student in Zwitserland voor een kunstenares. Hans Ko ning: „In het Engels. Dat was mijn taal sinds ik in het leger was gekomen. Toen het boek af was heb ik er een hele harde dobber aan gehad het uitgegeven te krijgen. Uiteindelijk lukte het bij Alfred Knopf in New York. Hans Koning: „Als je over het leven schrijft, dan zoek je het in de diepte, maar dat kan heus nog wel vrolijk zijn.foto bert nienhuis Een prestigieuze uitgeverij. Ik had daar nooit weg moeten gaan, maar mij werd verteld dat Alfred zo'n schurk was. Greene „Tot 1960 werd alles wat serieus was gepubliceerd, maar ik ben ervan overtuigd dat er de laatste 30 jaar boeken zijn geschreven van grote verdienste die nooit zullen worden uitgegeven. Wat dat betreft voel ik me als een rijtuigmaker in 1910. Ooit had ik een redacteur in Engeland, Peter Day, die al mijn boeken wilde uitgeven. 'You're going to be my Graham Greene', riep hij. Voor er ook maar een boek was ge drukt, werd de uitgeverij opge kocht en de redacteur ontslagen. Ze maken daar nu alleen nog maar koffietafelboeken. Politiek engagement begon een belangrijk motief in zijn werk te worden. In 'Schaduw van het vuur' (Van Gennep) is dat de dreiging van een atoomoorlog. In 'The revolutionary' (niet in het' Nederlands vertaald, wel ver filmd) een bomaanslag door een student van goede huize op een rechter die stakende arbeiders veroordeelt en in 'Solovlucht' (Van Gennep) de eenzame strijd van een vrouw tegen een nucle aire fabriek. In zijn voorwoord bij de heruit gave van 'De dood van Gavrilo Princip' (Meulenhoff, 1994) schrijft Hans Koning: „'Mijn verhaal speelt zich niet af in een ver, ver land,' schreef ik in het voorwoord van de eerste editie van dit boek. Nu, bijna twintig jaar later, is dit meer dan ooit waar, en waar op een nog schrij nender manier. Sarajevo is als naam opnieuw dagelijks in het nieuws, net als in die fatale zomer van 1914. En opnieuw is Bosnië een begrip voor iedereen die de krant leest, en opnieuw was en is het een monument van wreedheid van mens jegens me demens." Het menselijk tekort, of algeme ner de condition humaine, is zijn thema. Hans Koning: „Maar dat wil nog niet zeggen dat ik 'downbeat', pessimist ben. Een pessimist gaat geen boeken schrijven met alle misverstanden van onbenullige radioverslagge vers die willen weten met wie je getrouwd bent in plaats van te vragen waar je boek over han delt. Als je geen pure optimist bent, span je je niet jaren in om je werk gepubliceerd te krijgen. Anderzijds de menselijke condi tie is niet iets rooskleurigs. Dat vertelden de gebroeders Grimm, de sprookjesschijvers ons al. Je kunt niet zeggen dat het dage lijks leven ons voorziet van hap py endings. Als je over het leven schrijft, dan zoek je het in de diepte, maar dat kan heus nog wel vrolijk zijn." Van Collem „Misschien was mijn grootvader te links, te gedreven en werd hij daarom niet gelezen. Al vind ik dat hij een beter lot verdiende," zei Hans Koning eerder in het gesprek. Wat dat links betreft is er een behoorlijke overeenkomst tussen grootvader en kleinzoon. Hans Koning heeft zich in de Verenigde Staten als een linkse rebel doen kennen. Met de taal filosoof Noam Chomsky was hij oprichter van 'Resist', een bewe ging van activisten tegen de Vietnam-oorlog die soldaten op riep uit het leger te stappen. „En nu nog een beweging die zich verzet tegen maatschappelijke mistoestanden," voegt hij eraan toe. „Daar werken we hard aan, maar dat krijgt nu minder publi citeit dan toen." Na actief geweest te zijn in de Campaign for Nuclear Disarma ment gingen Hans Koning en zijn vierde vrouw naar aanleding van de Vietnam-oorlog vrijwillig 15 jaar in ballingschap in Enge land: „Sinds de Tweede Wereld oorlog was ik pathologisch ang lofiel. Maar in Londen woonden we midden in de stad en bleven we toch buitenstaanders. „Dat is in Amerika heel anders. Ook al ben je een linkse activist - en dat ben je daar al heel gauw - dan nog komt het in niemands hoofd op je te vragen of je wel Amerikaan bent." Dat is Hans Koning officiéél sinds 1978. En een terugkeer naar zijn land van herkomst zit er niet in: „Amerika is misschien geen gezellig land, maar het is een land dat een soort opwin ding in mij veroorzaakt. Er is daar veel wat mij wakker houdt. Maar wat ik er wel vreselijk mis, is de kroeg op de hoek." Het Escher Trio in Waalse Kerk Breda - Waalse Kerk. Kamermu- ziekmatinee door Het Escher Trio. Muziek van Mendelssohn en Ravel. Gehoord op zondag 19 juni 1994 Door Dré van Dongen In het kader van het muziekfes tival West-Brabant concerteer den zondagmiddag in De Waalse Kerk Jeroen Bal, Sonja van Beek en Johan van Iersel, zich daarbij aandienende als het Escher Trio. Het programma vermeldde dan wel werken van Mendelssohn, Badings en Ravel, doch het Pia notrio van de Nederlandse com ponist kwam om niet verklaarde redenen te vervallen, waardoor enkelen zich teleurgesteld voel den. Maar niet lang, want er viel gistermiddag volop te genieten. De nog jonge musici beschikken over talent, muzikaliteit en een enorm enthousiasme die de vonk geregeld deed overslaan op een aandachtig luisterend publiek. Felix Mendelssohn, die al heel jong met componeren begonnen was, schreef zijn Pianotrio in c toen hij al dertig jaar was en dat hij zich daarvoor al jaren bezig hield met kamermuziek is duide lijk merkbaar aan de complexe pianopartij, die hij kennelijk voor zichzelf bedoeld had. Jeroen Bal speelde haar voor treffelijk en vormde zo een basis die de strijkers alle mogelijkheid gaf zich te ontplooien. Hoewel hij zelden domineerde was hij het die vooral in de con fuco-ge- deelten de spanning tot het ui terste wist op te voeren. De voordracht in het Andante es- pressivio had wat meer aange past mogen zijn aan de aandui ding: Mendelssohn was nu een maal romanticus bij uitstek en dat had in Jeroen Bal's voor dracht beter tot uiting moeten komen. Violiste Sonja van Beek liet haar gevoelens de vrije loop door een gepassioneerde interpretatie. Sa men met cellist Johan van Iersel resulteerde dat in een grootse finale van dit zo boeiende pia notrio. Het Trio in a van Maurice Ravel liet een heel ander geluid horen. Met haar polymetriek, vooral geïnspireerd op Baskische thema's, is het geen eenvoudig te 'spelen werk. Doch alle moeilijk heden werden door het jeugdige drietal met bravoure overwon- In de Passacaille roept Ravel een welhaast sinistere sfeer op die treffend werd weergegeven; im posant was het laatste deel, waarin uitersten van dynamiek zorgden voor een opzwepende finale, die het einde betekende van het optreden van dit Escher Trio dat veel belooft voor de toekomst. 'Grande dame' van het klavier in Turfschip Breda - Het Turfschip. Pianis te Alicia de Larrocha speelt Soler, Schumann, Granados en da Falla. Gehoord op 19 juni 1994. Door Frans Baljeu De Spaanse pianiste Alicia de Larrocha die als internationale ster in het Muziekfestival West- Brabant als een van de toppers was getipt, maakte deze belofte zondagavond in Het Turfschip meer dan waar. Hoewel dit con cert goed werd bezocht stond het aantal luisteraars toch niet in verhouding tot de grootse allure van deze al meer dan 70 lentes tellende legendarische piano grootheid. Op Schumanns 'Carnaval' na de monstreerde Alicia de Larrocha haar nog altijd perfecte techniek met tijdloos temperament en veel raffinement in een geheel Spaans programma. Schumanns op een onopvallend letterspelletje gebaseerde 'Car naval' is een soort kaleidoscoop van personen en stemmingen die in het leven van deze componist een rol gespeeld hebben. De dro merige Eusebius en de harts tochtelijke, soms haast overmoe dige Florestan zijn karakters die een belangrijke rol spelen in dit werk. De Larrocha's interpretatie be nadrukte het Florestan-element. Bij vlagen haast masculien vi riel, maar altijd met de geladen heid van vrouwelijke mystiek en raffinement klonk haar Schu- manninterpretatie. Van de ter opening gespeelde Soler-sonates had ik er best nog een paar meer willen horen. On danks de relatief eenvoudige in houd stond deze muziek gelijk als een huis. Wat er aan Spaanse atmosfeer in deze betrekkelijk neutraal klassiek klinkende mu ziek aanwezig was, kwam sub tiel bovendrijven. Na de pauze speelde deze 'grande dame' van het klavier werk van Granados en da Falla. Dankzij haar begrijp ik nu hoe je die wat mystieke Spaanse dans in c-mineur moet spelen. De ma nier waarop zij de climax op de orgelpunttoon van de dans in D-majeur opbouwde was van een beklemmende intensiteit. Flexibele ritmiek en als vanzelf sprekend overkomende rubati klonken in Falla's Cubana. Poë tiek, die deze week nogaleens in pianospel ontbrak, klonk in de Andaluza. Na de met een soms haast met Strawinskyachtige motoriek klinkende Fantasia Baetica was de bijval bijzonder groot. Bergen op Zoom - Hofzaal van het Markiezenhof. Con cert door Het Nieuw Neder lands Strijksextet. Gehoord -op zaterdag 18 juni. Door Sjef Huismans Voor de tweede maal in suc cessie stond de kamermuziek van Brahms in de belangstel ling van het Muziekfestival. Deze keer kregen de twee strijksextetten die hij schreef alle aandacht en wel no. 1 in Bes op. 18 en no.2 in G op.36. Een vergelijking met de piano kwartetten van deze week dringt zich op. En daarbij valt aan stonds de grotere sonoriteit van deze strijkersmuziek op. Soms wordt de klank van het kamer orkest benadert, ware het niet dat Brahms in deze kamermu ziek juist zijn meesterlijk talent voor de kunst van het instru menteren demonstreert. Ieder instrument behoudt zijn eigen identiteit. En daar ligt nu juist ook het gevaar op de loer. Kamermuziek maken is een van de moeilijkste opgaven omdat het vooral neerkomt op subtiele samenklank en inleving in het totaal. Wat het eerste deel betreft had het ensemble daar veel moeite mee. We hoorden een groep van zes solisten, die stuk voor stuk wilden laten horen wat ze kon den. Gevolg was dat het gehele sextet iets pompeus en geweld dadigs kreeg en er weinig gele genheid was tot een mooie uitge balanceerde dynamiek. Zelfs het Scherzo kreeg de licht voetigheid van een werkpaard. Ook het Rondo kreeg een dito grazioso. Wel opvallend waren al dadelijk de prachtige toon van Marien van Staalen op de cello en van Nobuko Imai op de alt viool. Veel minder bekoorde ons de eerste violen. Weinig romantiek, wilde exaltatie en timbreverschil in het samenspel. Vooral in de huiskameropstelling van de zaal, die veel voor had, waren ver schillen en oneffenheden direct waarneembaar. Na de pauze kwamen de dames en heren elkaar een stuk beter tegemoet en kwam er veel meer evenwicht in het spel, alsof men afgesproken had beter naar el kaar te luisteren. Dit tweede sextet is ook nog meer een staalkaart van harmo nische vondsten, instrumentatie kunst en spel met de ritmiek. Brahms demonstreert hier op grootse wijze zijn drang naar vernieuwing en voorkeur voor absolute muziek, dit in tegen stelling met de smaak en geest van zijn tijd. Het Scherzo kreeg de vereiste speelsheid en het Poco Adagio en Poco Allegro waren van een grote muzikale perfectie. Maar zo hadden we het hele concert willen zien. De uitvoerenden hebben er alle klasse en artistici teit voor in huis. MAANDAG 20 JUNI 1994 j\] Van onze kunstredactie Tilburg - „Tilburg moet meer een dansstad worden. We hebben hier tenslotte een Dansacademie en het landelijke dansgezelschap Raz, maar een dansfestival hebben we nooit gehad." Nora van den Eeckhout van Het Danshuis aldaar heeft voor 24 en 25 juni een voorzichtig begin gemaakt. Dan wordt in het Park Bosvreugd het eerste zomerdansfestival, Paradise Regained, gehouden. middelen beperkt zijn. Nora van den Eeckhout staat een jaarlijks terugkerend thema festival voor ogen, waarbij een bepaald thema de verbindende lijn vormt. „Geen losse dans jes zoals tijdens de open dans- dag in Breda het geval was", zegt zij. Het park Bosvreugd in Tilburg-West nabij het Wandelbos noemt zij een 'zeer idyllische omgeving, een sprookje eigenlijk'. Het eerste Paradise Regained- festival op vrijdagavond 24 en zaterdag 25 juni wordt op di verse podia in de openlucht gehouden. Tal van semi-pro- fessionele groepen maar ook amateurs treden op. Danseres Moos d'Herripon zal samen met pianist Kees Wieringa de danssolo 'What you see is what you get' verzorgen, gein- spireerd door haar verblijf in New York. Dansacademie Brabant is zaterdagavond met verschillende optredens verte genwoordigd: Hongaarse fol- kore van choreograaf Mark Bout en het dansexpressiestuk 'Op een bepaalde manier hou ik van je' van Jack Timmer mans en Eddy Becquart. Dansfestival Paradise Regai ned in Park Bosvreugd in Til burg: vrijdagavond 24 juni om 20.30 uur en zaterdag 25 juni ore 14.00 en 20.30 uur. Dat het Bredase Dansfestival inmiddels is opgeschort en de finitieve plannen voor een Bredaas festival met een ande re opzet ontbreken, staat vol gens de Tilburgse danspeda- goge helemaal los van haar plannen. „Ik denk voor de toe komst aan een heel toeganke lijk festival voor jong en oud, met professionele en amateur voorstellingen, maar ook met workshops rond .een thema. Mijn voorbeeld is toch wel een beetje het zomerdansfestival in Wenen. Toen ik daar was, dacht ik: dat kan ik ook." Nora van den Eeckhout die behalve een dansschool ook haar eigen dansgroep, Hotel, leidt, heeft grootse plannen en wist ook het Tilburgse ge meentebestuur warm te krij gen. Dansfestival Paradise Re gained (naar het gedicht van John Milton) moet uitgroeien tot een jaarlijkse manifestatie met bovenregionale uitstra ling. Geen avant-gardefestival zoals Springdance, maar een zomerevenement waar je ook met de kinderen naartoe kunt en waar ook etnische en volks dans vertegenwoordigd zijn. De eerste aflevering volgende week zal nog bescheiden van opzet zijn, omdat de financiële Om voor een bijdrage in aanmer king te komen, moet elk museum jaarlijks zelf op zijn minst een ton op tafel leggen voor aanko pen. Of er in het binnen- of buitenland wordt gekocht, doet niet ter zake. De Mondriaan Stichting zal zich ook niet be moeien met de keuze van de aanschaf. Een bijkomende voor waarde is wel dat de musea al minstens vijf jaar twintigste eeuwse kunst aangekocht moe ten hebben. De nieuwe regeling betekent een gevoelige klap voor een aantal musea. Directeur Melle Daamen van de Mondriaan Stichting zegt dat de grens van een eigen in- FILMS GOES -Grand Theater 19.30 u. Schindler's list. HULST - De Koning van Engeland 20 u. True romance. 20 u. Naked gun 33 1/3. 20 u. Ace ventura: pet detective. 20 u. Philadelphia. 20 u. Blink. VLISSINGEN - Alhambra 1 20 u. Naked gun 33 1/3. - Alhambra 2 20 u. Philadelphia. - Alhambra 3 20 u. Cool runnings. - Alhambra 4 20 u. Blink. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mr. Wonderful. Zaal 2 - 14.30, 17 en 20 u. Mrs. Doubtfire. 22.30 u. Fearless. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Shadowlands. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Hudsucker proxy. Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind ler's list. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Naked gun 3. Zaal 7 - 14.30 en 17 u. Free willy. 20 en 22.30 u. Body of evidence. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blink. Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The paper. Zaal 10 - 14.30, 17 u. Sister act 2. 20 en 22.30 u. True romance. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Intersection. Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. On deadly ground. Zaal 13 - 14.30 en 20 u. Short cuts. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. In the name of the father. Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Remains of the day. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Belle van Zuylen. Door Koos Tuitjer Amsterdam - De Mondriaan Stichting in Amsterdam zal] jaarlijks ten behoeve van aankopen van twintigste eemstl kunst 3,8 miljoen gulden verdelen onder de Nederland»] musea. De Mondriaan Stichting heeft op dit punt de verant woordelijkheid overgenomen van het ministerie van Voor aankopen is jaarlijks acht ton meer dan voo: beschikbaar. Daar staat tegenover dat voortaan een geringer J aantal musea uit het Mondriaan-aankoopfonds zal putten. breng van minimaal een tot beslist niet willekeurig getrok ken is. De Mondriaan Stiel staat de bevordering vail ffl kwalitatieve presentatie vanfc dendaagse beeldende kunst vw ogen. Maar wie als museui» stelling minder dan een ton li besteden heeft, is in de ogen va: de stichting toch te marginaal bezig met de uitbouw yank"" collectie moderne kunst. Geschat wordt dat twintig®"': sea in de prijzen zullen vak Twaalf musea vallen ten opz" te van het voorheen gevo WVC-beleid uit de boot. Op verschillende plaatsen 1 ken protestgeluiden. Het pro® wordt nu weliswaar aar""" kend tegen de nieuwe reg maar duidelijk is dat de 1 riaan Stichting als instituut» ook niet volledige genade v®1 in museale ogen. xue peucan Diiei. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30U| Philadelphia. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.3ü« Monolith. Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 2 Carlito's way. Zaal 22 - 14.30, 17, 20 u runnings. 22.30 u. Born Yesterday. GENT - Decascoop 20 u. Belle van Zuylen. w 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mr. derful. ™>r T 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The PJPl 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Drea» i lover. iriul 14.30, 17, 20 en 22.30 hudsucker proxy. .T„u I 14.30, 17, 20 en 22.30 u. NaWI gun 33 1/3. 14.30, 17, 20 u. Shadowlands. 14.30, 17, 20 en 22.30u.BW- 22.30 u. Intersection. 20 en 22.30 u. The Pelican bn«- 20 en 22.30 u. Philadelphia. 22.30 u. In the name of thefa'» 14.30 en 20 u. Schindler's li» 14.30 en 17 u. Free Willy- KNOKKE - Beverly sereens 20 u. Remains of the day. 20 u. Dream lover. 20 u. Short cuts. 20 u. Naked gun 33 1/3 RADIO 1 nh£el Uur en 7.30, 8.30, 12.30, ïïqfl16.30, 17-30, 18.30 en 06.30 Kvs NCRV: 7.07 Hier en Nu K 7 34 en 8.34 WK Voetbal jour- i r 45 en 11-45 Kerkelijke actua- Snl EO: 12 07 Tijdsein. VOO: 1 n5 Nieuwsradio. EO: 19.04 Tijd- 14NOS' 22.04 WK Voetbal '94. «07 Met het oog op morgen. KRO: 04 Damokles. NOS: 1.02 Langs de inextba: WK Voetbal '94. KRO: 402-7-00 Niemandsland RADIO 2 ffi heel uur nieuws. TROS: 7.04 De havermoutshow. 9.04 Gouden uren. ?04 Het hart van twee. 14.04 Radio Matinee. AVRO: 17.04 Fileradio, rn 18 04 Alle mensen. NCRV: 19.04 witte rozen. 20,04-24.00 Tussen acht en middernacht RADIO 3 Fik heel uur nieuws. AKN: 6.04 nrsakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami- VARA: 12.04 Denk aan Henk. 404 Carola. AKN: 15.04 The magie 'ends V00: 17.04 Rinkeldekinkei. wns 18 04 De Avondspits. EO: 19.04 Sr i AVRO: 20.04 Forza. VPRO: ,104 Villa 65. TROS: 0.04 Nacht wacht VARA: 2.02 Mol of Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyiama FM RADIO 4 nm 7 00 8 00, 13.00; 18.00 en 20.00 Nieuws. KRO: 7.02 Aubade. 9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00 Och- tendconcert met o.a. een gitaarre- ntal 13.04 In antwoord op uw schrijven. VPRO: 14.00 Middagcon cert' De Vlaamse polyfonie 16.00 De Nederlanden. Noordhollands Fil- harm 0rk.17.00 De koffer.18.00 De wandelende tak. 19.00 De grote oversteek. NOS: 20.02 Holland Fes tival, l. Noach, kameropera van Janssen. Nederlandse Opera, Nieuw Artis Ork. en Tuva Ensemble o v Lucas Vis met sol. II. Mond riaan Kwartet, Osiris Trio en Cap- pella Amsterdam. 0.00-1.00 Vier na middernacht RADIO 5 Elk heel uur t/m 18.00 en 23.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelin genrubriek met uitgebreid weerbe richt en scheepvaartberichten. 7.05 NOS Sportief. 7.30 Vroeg op 5. 8.55 Waterstanden. AVRO: 9.02 In ge sprek. 9.55 Vrijzinnig vizier. VARA: 10.02 Van belang. 11.02 Punch. HV: 13.10 De documentaire. 14.03 Bo ven het dal. 14.30 De verbeelding. VARA: 15.02 Ophef en vertier. NOS: 17.10 Radio UIT. RVD: 17.45 Postbus 51 op vijf. OHM: 18.02 Werkgele genheid. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en actualiteiten in het Turks. 19.50 Nieuws en actualiteiten in het Ma rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws en actualiteiten in het Chinees. EO: 21.00 Kayen rasja (Er is hoop). 21.15 lyi haberler (Goed nieuws). 21.30 Sin ke yat kai yam (Goed nieuws op maandag! VOO: 22.00 Het zwarte gat. 23.00 Nieuws. NOS: 23.07-23.58 Met het oog op morgen OMROEP BRABANT ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05 Bra bants nieuws, actualiteiten, sport en de krant in Brabant. 7.55 Weer man Johan Verschuuren. 8.08 Bra bants nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centrale. 8.32 Brabants nieuws, ac tualiteiten!, sport en weerman. 9.03 Brabants'nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03 BRabants nieuws. 10.07 Draaibank. 11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van harte. 12.05 Brabants nieuws, actualiteiten en service. 12.50 Bericht voor boer en tuinder. 13.08 Brabants nieuws. 13.11 Radio Nieuws Centrale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34 Muziek, Brabantse produkties. 14.03 Brabants nieuws. Aansl. Muziekkiosk. 15.03 Brabants nieuws. 15.05 Conga Brabant. 16.03 Brabants nieuws. Aansl.: Uitlaat. 17.05 Brabants nieuws, actualitei ten en reacties van luisteraars. 17.45 De agenda. 17.55-18.00 Nieuwsoverzicht OMROEP ZEELAND ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05 Nieuws en actualiteiten met om 7.15 het weer in de provincie. 7.25 Weekend-overzicht sport.' 7.32 re gionaal nieuwsoverzicht. 7.35 de dag van... 7.45 agendatip en agen- pno re9^onaal nieuwsoverzicht. J Radi° Nieuwscentrale. öod-9.00 Nieuws en actualiteiten, jet om 8.45 De wekelijkse column Bob en Co. 12.05 Nieuws en actua liteiten met om 12.15 het weer in de provincie. 12.32 Regionaal nieuws overzicht. 12.34 Wegwies. 12.43 re- Portage, vraaggesprek. 12.55 De genda. 13.08-13.30 Radio Nieuws Centrale. 16.03 Sportmeneer. 17.05 niï"? en actualiteiten met om 15 het weer in de provincie en nit «Waa' nieuwsoverzicht, no ml Zeeuwse tijdmachi ne met om 17.55 De agenda tn Koker f Die litti '!L Unix M, Inll HUW! I Hecht vKIkRÜ BR u/T

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 8