DE STEM
'Als een rijtuigmaker in 1910'
Jeugdige geestdrift
en vakmanschap
Temperament kent
geen leeftijd
Strijksextet komt
nogal laat op dreef
Dansfestival Tilburg
als zomerevenement
UIT gids
Minder musea krijgei
steun bij aankopen
92
Hans Koning, een linkse, Nederlandse schrijver in Amerika
uske wiske
-mbone
MUZIEKFESTIVAL
WEST-BRABANT 1994
nE stem
„Ik gaf mijn eerste commentaar met
samengeknepen billen."
Herman Kuiphof, ex-commentator
Door Ton Verbeeten
Twee historische en tege
lijkertijd actuele romans
van de in .het Engels
schrijvende Hollandse
Amerikaan Hans Koning
zijn onlangs verschenen:
een heruitgave van 'De
dood van Gavrillo Prin-
cip', oorspronkelijke titel
'Death of a Schoolboy' dat
in 1974 in de Verenigde
Staten en in 1976 voor het
eerst in Nederland ver
scheen, en 'De Petersburg-
Cannes Expres'(1975), nu
voor het eerst in Neder
landse vertaling.
„Ik kom de laatste jaren steeds
vaker even naar Nederland",
zegt Hans Koning, die enige tijd
verblij' in zijn geboortestad
Amste tam in het Vertalershuis.
Hij spreekt een zacht welluidend
Nederlands, een tikkeltje traag.
„Mijn vriend Rob van Gennep -
hoe triest dat hij onlangs overle
den is - zei, dat ik een soort
archaïsch Nederlands spreek. Ik
geloof dat hij wel wat overdreef,
maar dat vrijen tegenwoordig
ook de betekenis to make love
heeft, is nieuw voor mij."
Hans Koning werd in 1924 in
Amsterdam geboren als Hans
Koningsberger. Hij is de klein
zoon v.an de joodse dichter met
communistische sympathieën
Abraham van Collem
(1858-1933). „Ik bewonder hem
nog zeer. Hij schreef vanuit die
pe sociale bewogenheid, heel
strijdvaardig. Ik heb uitgever
Bert Bakker een bloemlezing
voorgesteld, maar dat had
Adriaan Morriën al gedaan. De
bundel verkocht heel slecht."
Hij bezocht het Barlaeus Gym
nasium in Amsterdam. In de oor
log, in 1942, wilde hij zielsgraag
naar Engeland. Hij kwam aan
vankelijk niet verder dan IJmui-
den. Later belandde hij via Por
tugal in het neutrale Zwitser
land en uiteindelijk in Engeland.
Met de Prinses Irene Brigade
keerde hij weer terug naar Ne
derland.
Elsschot
Uit die periode stamt de anekdo
te, die door Vic van de Reijt, de
bezorger van de brieven van
Willem Elsschot, de wereld is
ingestuurd: „Je moet je voorstel
len dat iemand in een Ameri
kaanse legerauto naar Elsschot
gaat om hem te vragen of hij een
boek van hem mag vertalen.
Hans Koning deed dat in Ameri
kaans tenue. Het antwoord was
volstrekt duidelijk: 'Nee'. Els
schot haatte de Amerikanen om
dat ze met hun overwinningen te
koop liepen. Van triomfalisten
moest hij niets hebben."
Hans Koning grijnst: „Om te
beginnen was mijn tenue Engels.
Maar het is waar, ik ben toen bij
Elsschot aan de deur geweest en
ik werd heel aardig ontvangen.
Ik wilde 'Lijmen/ Het been' gaan
vertalen, maar er ging nogal wat
tijd overheen en toen hoefde het
voor die Amerikaanse uitgever
niet meer.
De Groene
„Na de oorlog en een tijd in de
Britse bezettingszone van Duits
land, studeerde ik in Amsterdam
wis- en natuurkunde en filosofie,
maar ik bracht dat niet meer op
na die wilde periode. Ik kreeg
een baan bij het weekblad De
Groene Amsterdammer. Maakte
reportages en dacht ondertussen
'Ik moet hier weg'. Holland ken
de ik alleen als land in crisis en
land in oorlog. De kans om naar
Indonesië te gaan om in Jakarta
een bibliotheek op te zetten voor
de Stichting Culturele Samen
werking, onzaliger nagedachte
nis, heb ik met beide handen
aangegrepen.
„Na een jaar was ik half dood,
tyfus. Mijn retourticket voor Ne
derland heb ik ingeruild voor
passage op een schip naar Los
Angeles. Heel romantisch voor
iemand die alleen Europa in ma
laise kende, kwam ik in novem
ber 1951 in Amerika aan. Zo
Amerika zien, dat was in die
dagen nog iets waar je over kon
praten. Per bus reisde ik naar
New York en toen was mijn geld
op. Via Jerome Heldring - ik zat
ooit bij zijn broer in de klas -
kreeg ik een baantje op het in
formatiecentrum van de Rocke
feller Foundation."
Dermoüt
Op de boot had hij 'Nog pas
gisteren' (1951), de eerste roman
van de schrijfster van Indische
belletrie Maria Dermoüt gelezen.
Hans Koning vertaalde het boek
en later ook 'De tienduizend din
gen' (1955). De vertalingen kre
gen lovende kritieken in de New
York Times Book Review en Ma
ria Dermoüt werd in de Verenig
de Staten een commerciëel suc
ces.
Intussen rijpte in hemzelf zijn
eerste boek. Hij reisde naar
Mexico en schreef er 'The Af
fair', een roman over de onge
lukkige liefde van een Neder
landse student in Zwitserland
voor een kunstenares. Hans Ko
ning: „In het Engels. Dat was
mijn taal sinds ik in het leger
was gekomen. Toen het boek af
was heb ik er een hele harde
dobber aan gehad het uitgegeven
te krijgen. Uiteindelijk lukte het
bij Alfred Knopf in New York.
Hans Koning: „Als je over het leven schrijft, dan zoek je het in de diepte, maar dat kan heus nog
wel vrolijk zijn.foto bert nienhuis
Een prestigieuze uitgeverij. Ik
had daar nooit weg moeten
gaan, maar mij werd verteld dat
Alfred zo'n schurk was.
Greene
„Tot 1960 werd alles wat serieus
was gepubliceerd, maar ik ben
ervan overtuigd dat er de laatste
30 jaar boeken zijn geschreven
van grote verdienste die nooit
zullen worden uitgegeven. Wat
dat betreft voel ik me als een
rijtuigmaker in 1910. Ooit had ik
een redacteur in Engeland, Peter
Day, die al mijn boeken wilde
uitgeven. 'You're going to be my
Graham Greene', riep hij. Voor
er ook maar een boek was ge
drukt, werd de uitgeverij opge
kocht en de redacteur ontslagen.
Ze maken daar nu alleen nog
maar koffietafelboeken.
Politiek engagement begon een
belangrijk motief in zijn werk te
worden. In 'Schaduw van het
vuur' (Van Gennep) is dat de
dreiging van een atoomoorlog. In
'The revolutionary' (niet in het'
Nederlands vertaald, wel ver
filmd) een bomaanslag door een
student van goede huize op een
rechter die stakende arbeiders
veroordeelt en in 'Solovlucht'
(Van Gennep) de eenzame strijd
van een vrouw tegen een nucle
aire fabriek.
In zijn voorwoord bij de heruit
gave van 'De dood van Gavrilo
Princip' (Meulenhoff, 1994)
schrijft Hans Koning: „'Mijn
verhaal speelt zich niet af in een
ver, ver land,' schreef ik in het
voorwoord van de eerste editie
van dit boek. Nu, bijna twintig
jaar later, is dit meer dan ooit
waar, en waar op een nog schrij
nender manier. Sarajevo is als
naam opnieuw dagelijks in het
nieuws, net als in die fatale
zomer van 1914. En opnieuw is
Bosnië een begrip voor iedereen
die de krant leest, en opnieuw
was en is het een monument van
wreedheid van mens jegens me
demens."
Het menselijk tekort, of algeme
ner de condition humaine, is zijn
thema. Hans Koning: „Maar dat
wil nog niet zeggen dat ik
'downbeat', pessimist ben. Een
pessimist gaat geen boeken
schrijven met alle misverstanden
van onbenullige radioverslagge
vers die willen weten met wie je
getrouwd bent in plaats van te
vragen waar je boek over han
delt. Als je geen pure optimist
bent, span je je niet jaren in om
je werk gepubliceerd te krijgen.
Anderzijds de menselijke condi
tie is niet iets rooskleurigs. Dat
vertelden de gebroeders Grimm,
de sprookjesschijvers ons al. Je
kunt niet zeggen dat het dage
lijks leven ons voorziet van hap
py endings. Als je over het leven
schrijft, dan zoek je het in de
diepte, maar dat kan heus nog
wel vrolijk zijn."
Van Collem
„Misschien was mijn grootvader
te links, te gedreven en werd hij
daarom niet gelezen. Al vind ik
dat hij een beter lot verdiende,"
zei Hans Koning eerder in het
gesprek. Wat dat links betreft is
er een behoorlijke overeenkomst
tussen grootvader en kleinzoon.
Hans Koning heeft zich in de
Verenigde Staten als een linkse
rebel doen kennen. Met de taal
filosoof Noam Chomsky was hij
oprichter van 'Resist', een bewe
ging van activisten tegen de
Vietnam-oorlog die soldaten op
riep uit het leger te stappen. „En
nu nog een beweging die zich
verzet tegen maatschappelijke
mistoestanden," voegt hij eraan
toe. „Daar werken we hard aan,
maar dat krijgt nu minder publi
citeit dan toen."
Na actief geweest te zijn in de
Campaign for Nuclear Disarma
ment gingen Hans Koning en
zijn vierde vrouw naar aanleding
van de Vietnam-oorlog vrijwillig
15 jaar in ballingschap in Enge
land: „Sinds de Tweede Wereld
oorlog was ik pathologisch ang
lofiel. Maar in Londen woonden
we midden in de stad en bleven
we toch buitenstaanders.
„Dat is in Amerika heel anders.
Ook al ben je een linkse activist
- en dat ben je daar al heel
gauw - dan nog komt het in
niemands hoofd op je te vragen
of je wel Amerikaan bent."
Dat is Hans Koning officiéél
sinds 1978. En een terugkeer
naar zijn land van herkomst zit
er niet in: „Amerika is misschien
geen gezellig land, maar het is
een land dat een soort opwin
ding in mij veroorzaakt. Er is
daar veel wat mij wakker houdt.
Maar wat ik er wel vreselijk mis,
is de kroeg op de hoek."
Het Escher Trio in Waalse Kerk
Breda - Waalse Kerk. Kamermu-
ziekmatinee door Het Escher Trio.
Muziek van Mendelssohn en Ravel.
Gehoord op zondag 19 juni 1994
Door Dré van Dongen
In het kader van het muziekfes
tival West-Brabant concerteer
den zondagmiddag in De Waalse
Kerk Jeroen Bal, Sonja van Beek
en Johan van Iersel, zich daarbij
aandienende als het Escher Trio.
Het programma vermeldde dan
wel werken van Mendelssohn,
Badings en Ravel, doch het Pia
notrio van de Nederlandse com
ponist kwam om niet verklaarde
redenen te vervallen, waardoor
enkelen zich teleurgesteld voel
den. Maar niet lang, want er viel
gistermiddag volop te genieten.
De nog jonge musici beschikken
over talent, muzikaliteit en een
enorm enthousiasme die de vonk
geregeld deed overslaan op een
aandachtig luisterend publiek.
Felix Mendelssohn, die al heel
jong met componeren begonnen
was, schreef zijn Pianotrio in c
toen hij al dertig jaar was en dat
hij zich daarvoor al jaren bezig
hield met kamermuziek is duide
lijk merkbaar aan de complexe
pianopartij, die hij kennelijk
voor zichzelf bedoeld had.
Jeroen Bal speelde haar voor
treffelijk en vormde zo een basis
die de strijkers alle mogelijkheid
gaf zich te ontplooien. Hoewel
hij zelden domineerde was hij
het die vooral in de con fuco-ge-
deelten de spanning tot het ui
terste wist op te voeren. De
voordracht in het Andante es-
pressivio had wat meer aange
past mogen zijn aan de aandui
ding: Mendelssohn was nu een
maal romanticus bij uitstek en
dat had in Jeroen Bal's voor
dracht beter tot uiting moeten
komen.
Violiste Sonja van Beek liet haar
gevoelens de vrije loop door een
gepassioneerde interpretatie. Sa
men met cellist Johan van Iersel
resulteerde dat in een grootse
finale van dit zo boeiende pia
notrio. Het Trio in a van Maurice
Ravel liet een heel ander geluid
horen. Met haar polymetriek,
vooral geïnspireerd op Baskische
thema's, is het geen eenvoudig te
'spelen werk. Doch alle moeilijk
heden werden door het jeugdige
drietal met bravoure overwon-
In de Passacaille roept Ravel een
welhaast sinistere sfeer op die
treffend werd weergegeven; im
posant was het laatste deel,
waarin uitersten van dynamiek
zorgden voor een opzwepende
finale, die het einde betekende
van het optreden van dit Escher
Trio dat veel belooft voor de
toekomst.
'Grande dame' van het klavier in Turfschip
Breda - Het Turfschip. Pianis
te Alicia de Larrocha speelt
Soler, Schumann, Granados
en da Falla. Gehoord op 19
juni 1994.
Door Frans Baljeu
De Spaanse pianiste Alicia de
Larrocha die als internationale
ster in het Muziekfestival West-
Brabant als een van de toppers
was getipt, maakte deze belofte
zondagavond in Het Turfschip
meer dan waar. Hoewel dit con
cert goed werd bezocht stond het
aantal luisteraars toch niet in
verhouding tot de grootse allure
van deze al meer dan 70 lentes
tellende legendarische piano
grootheid.
Op Schumanns 'Carnaval' na de
monstreerde Alicia de Larrocha
haar nog altijd perfecte techniek
met tijdloos temperament en
veel raffinement in een geheel
Spaans programma.
Schumanns op een onopvallend
letterspelletje gebaseerde 'Car
naval' is een soort kaleidoscoop
van personen en stemmingen die
in het leven van deze componist
een rol gespeeld hebben. De dro
merige Eusebius en de harts
tochtelijke, soms haast overmoe
dige Florestan zijn karakters die
een belangrijke rol spelen in dit
werk.
De Larrocha's interpretatie be
nadrukte het Florestan-element.
Bij vlagen haast masculien vi
riel, maar altijd met de geladen
heid van vrouwelijke mystiek en
raffinement klonk haar Schu-
manninterpretatie.
Van de ter opening gespeelde
Soler-sonates had ik er best nog
een paar meer willen horen. On
danks de relatief eenvoudige in
houd stond deze muziek gelijk
als een huis. Wat er aan Spaanse
atmosfeer in deze betrekkelijk
neutraal klassiek klinkende mu
ziek aanwezig was, kwam sub
tiel bovendrijven.
Na de pauze speelde deze
'grande dame' van het klavier
werk van Granados en da Falla.
Dankzij haar begrijp ik nu hoe je
die wat mystieke Spaanse dans
in c-mineur moet spelen. De ma
nier waarop zij de climax op de
orgelpunttoon van de dans in
D-majeur opbouwde was van
een beklemmende intensiteit.
Flexibele ritmiek en als vanzelf
sprekend overkomende rubati
klonken in Falla's Cubana. Poë
tiek, die deze week nogaleens in
pianospel ontbrak, klonk in de
Andaluza. Na de met een soms
haast met Strawinskyachtige
motoriek klinkende Fantasia
Baetica was de bijval bijzonder
groot.
Bergen op Zoom - Hofzaal
van het Markiezenhof. Con
cert door Het Nieuw Neder
lands Strijksextet. Gehoord
-op zaterdag 18 juni.
Door Sjef Huismans
Voor de tweede maal in suc
cessie stond de kamermuziek
van Brahms in de belangstel
ling van het Muziekfestival.
Deze keer kregen de twee
strijksextetten die hij schreef
alle aandacht en wel no. 1 in
Bes op. 18 en no.2 in G op.36.
Een vergelijking met de piano
kwartetten van deze week dringt
zich op. En daarbij valt aan
stonds de grotere sonoriteit van
deze strijkersmuziek op. Soms
wordt de klank van het kamer
orkest benadert, ware het niet
dat Brahms in deze kamermu
ziek juist zijn meesterlijk talent
voor de kunst van het instru
menteren demonstreert.
Ieder instrument behoudt zijn
eigen identiteit. En daar ligt nu
juist ook het gevaar op de loer.
Kamermuziek maken is een van
de moeilijkste opgaven omdat
het vooral neerkomt op subtiele
samenklank en inleving in het
totaal.
Wat het eerste deel betreft had
het ensemble daar veel moeite
mee. We hoorden een groep van
zes solisten, die stuk voor stuk
wilden laten horen wat ze kon
den. Gevolg was dat het gehele
sextet iets pompeus en geweld
dadigs kreeg en er weinig gele
genheid was tot een mooie uitge
balanceerde dynamiek.
Zelfs het Scherzo kreeg de licht
voetigheid van een werkpaard.
Ook het Rondo kreeg een dito
grazioso. Wel opvallend waren al
dadelijk de prachtige toon van
Marien van Staalen op de cello
en van Nobuko Imai op de alt
viool.
Veel minder bekoorde ons de
eerste violen. Weinig romantiek,
wilde exaltatie en timbreverschil
in het samenspel. Vooral in de
huiskameropstelling van de zaal,
die veel voor had, waren ver
schillen en oneffenheden direct
waarneembaar.
Na de pauze kwamen de dames
en heren elkaar een stuk beter
tegemoet en kwam er veel meer
evenwicht in het spel, alsof men
afgesproken had beter naar el
kaar te luisteren.
Dit tweede sextet is ook nog
meer een staalkaart van harmo
nische vondsten, instrumentatie
kunst en spel met de ritmiek.
Brahms demonstreert hier op
grootse wijze zijn drang naar
vernieuwing en voorkeur voor
absolute muziek, dit in tegen
stelling met de smaak en geest
van zijn tijd.
Het Scherzo kreeg de vereiste
speelsheid en het Poco Adagio
en Poco Allegro waren van een
grote muzikale perfectie. Maar
zo hadden we het hele concert
willen zien. De uitvoerenden
hebben er alle klasse en artistici
teit voor in huis.
MAANDAG 20 JUNI 1994 j\]
Van onze kunstredactie
Tilburg - „Tilburg moet meer een dansstad worden. We
hebben hier tenslotte een Dansacademie en het landelijke
dansgezelschap Raz, maar een dansfestival hebben we
nooit gehad." Nora van den Eeckhout van Het Danshuis
aldaar heeft voor 24 en 25 juni een voorzichtig begin
gemaakt. Dan wordt in het Park Bosvreugd het eerste
zomerdansfestival, Paradise Regained, gehouden.
middelen beperkt zijn. Nora
van den Eeckhout staat een
jaarlijks terugkerend thema
festival voor ogen, waarbij een
bepaald thema de verbindende
lijn vormt. „Geen losse dans
jes zoals tijdens de open dans-
dag in Breda het geval was",
zegt zij. Het park Bosvreugd
in Tilburg-West nabij het
Wandelbos noemt zij een 'zeer
idyllische omgeving, een
sprookje eigenlijk'.
Het eerste Paradise Regained-
festival op vrijdagavond 24 en
zaterdag 25 juni wordt op di
verse podia in de openlucht
gehouden. Tal van semi-pro-
fessionele groepen maar ook
amateurs treden op. Danseres
Moos d'Herripon zal samen
met pianist Kees Wieringa de
danssolo 'What you see is
what you get' verzorgen, gein-
spireerd door haar verblijf in
New York. Dansacademie
Brabant is zaterdagavond met
verschillende optredens verte
genwoordigd: Hongaarse fol-
kore van choreograaf Mark
Bout en het dansexpressiestuk
'Op een bepaalde manier hou
ik van je' van Jack Timmer
mans en Eddy Becquart.
Dansfestival Paradise Regai
ned in Park Bosvreugd in Til
burg: vrijdagavond 24 juni om
20.30 uur en zaterdag 25 juni ore
14.00 en 20.30 uur.
Dat het Bredase Dansfestival
inmiddels is opgeschort en de
finitieve plannen voor een
Bredaas festival met een ande
re opzet ontbreken, staat vol
gens de Tilburgse danspeda-
goge helemaal los van haar
plannen. „Ik denk voor de toe
komst aan een heel toeganke
lijk festival voor jong en oud,
met professionele en amateur
voorstellingen, maar ook met
workshops rond .een thema.
Mijn voorbeeld is toch wel een
beetje het zomerdansfestival
in Wenen. Toen ik daar was,
dacht ik: dat kan ik ook."
Nora van den Eeckhout die
behalve een dansschool ook
haar eigen dansgroep, Hotel,
leidt, heeft grootse plannen en
wist ook het Tilburgse ge
meentebestuur warm te krij
gen. Dansfestival Paradise Re
gained (naar het gedicht van
John Milton) moet uitgroeien
tot een jaarlijkse manifestatie
met bovenregionale uitstra
ling. Geen avant-gardefestival
zoals Springdance, maar een
zomerevenement waar je ook
met de kinderen naartoe kunt
en waar ook etnische en volks
dans vertegenwoordigd zijn.
De eerste aflevering volgende
week zal nog bescheiden van
opzet zijn, omdat de financiële
Om voor een bijdrage in aanmer
king te komen, moet elk museum
jaarlijks zelf op zijn minst een
ton op tafel leggen voor aanko
pen. Of er in het binnen- of
buitenland wordt gekocht, doet
niet ter zake. De Mondriaan
Stichting zal zich ook niet be
moeien met de keuze van de
aanschaf. Een bijkomende voor
waarde is wel dat de musea al
minstens vijf jaar twintigste
eeuwse kunst aangekocht moe
ten hebben.
De nieuwe regeling betekent een
gevoelige klap voor een aantal
musea. Directeur Melle Daamen
van de Mondriaan Stichting zegt
dat de grens van een eigen in-
FILMS
GOES
-Grand Theater
19.30 u. Schindler's list.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. True romance.
20 u. Naked gun 33 1/3.
20 u. Ace ventura: pet detective.
20 u. Philadelphia.
20 u. Blink.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Naked gun 33 1/3.
- Alhambra 2
20 u. Philadelphia.
- Alhambra 3
20 u. Cool runnings.
- Alhambra 4
20 u. Blink.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Mr. Wonderful.
Zaal 2 - 14.30, 17 en 20 u. Mrs.
Doubtfire.
22.30 u. Fearless.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Shadowlands.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Hudsucker proxy.
Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind
ler's list.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Naked gun 3.
Zaal 7 - 14.30 en 17 u. Free willy.
20 en 22.30 u. Body of evidence.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Blink.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The paper.
Zaal 10 - 14.30, 17 u. Sister act 2.
20 en 22.30 u. True romance.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Intersection.
Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
On deadly ground.
Zaal 13 - 14.30 en 20 u. Short
cuts.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
In the name of the father.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Remains of the day.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Belle van Zuylen.
Door Koos Tuitjer
Amsterdam - De Mondriaan Stichting in Amsterdam zal]
jaarlijks ten behoeve van aankopen van twintigste eemstl
kunst 3,8 miljoen gulden verdelen onder de Nederland»]
musea. De Mondriaan Stichting heeft op dit punt de verant
woordelijkheid overgenomen van het ministerie van
Voor aankopen is jaarlijks acht ton meer dan voo:
beschikbaar. Daar staat tegenover dat voortaan een geringer J
aantal musea uit het Mondriaan-aankoopfonds zal
putten.
breng van minimaal een tot
beslist niet willekeurig getrok
ken is. De Mondriaan Stiel
staat de bevordering vail ffl
kwalitatieve presentatie vanfc
dendaagse beeldende kunst vw
ogen. Maar wie als museui»
stelling minder dan een ton li
besteden heeft, is in de ogen va:
de stichting toch te marginaal
bezig met de uitbouw yank""
collectie moderne kunst.
Geschat wordt dat twintig®"':
sea in de prijzen zullen vak
Twaalf musea vallen ten opz"
te van het voorheen gevo
WVC-beleid uit de boot.
Op verschillende plaatsen 1
ken protestgeluiden. Het pro®
wordt nu weliswaar aar"""
kend tegen de nieuwe reg
maar duidelijk is dat de 1
riaan Stichting als instituut»
ook niet volledige genade v®1
in museale ogen.
xue peucan Diiei.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30U|
Philadelphia.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.3ü«
Monolith.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 2
Carlito's way.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 u
runnings.
22.30 u. Born Yesterday.
GENT
- Decascoop
20 u. Belle van Zuylen. w
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mr.
derful. ™>r T
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The PJPl
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Drea» i
lover. iriul
14.30, 17, 20 en 22.30
hudsucker proxy. .T„u I
14.30, 17, 20 en 22.30 u. NaWI
gun 33 1/3.
14.30, 17, 20 u. Shadowlands.
14.30, 17, 20 en 22.30u.BW-
22.30 u. Intersection.
20 en 22.30 u. The Pelican bn«-
20 en 22.30 u. Philadelphia.
22.30 u. In the name of thefa'»
14.30 en 20 u. Schindler's li»
14.30 en 17 u. Free Willy-
KNOKKE
- Beverly sereens
20 u. Remains of the day.
20 u. Dream lover.
20 u. Short cuts.
20 u. Naked gun 33 1/3
RADIO 1
nh£el Uur en 7.30, 8.30, 12.30,
ïïqfl16.30, 17-30, 18.30 en 06.30
Kvs NCRV: 7.07 Hier en Nu
K 7 34 en 8.34 WK Voetbal jour-
i r 45 en 11-45 Kerkelijke actua-
Snl EO: 12 07 Tijdsein. VOO:
1 n5 Nieuwsradio. EO: 19.04 Tijd-
14NOS' 22.04 WK Voetbal '94.
«07 Met het oog op morgen. KRO:
04 Damokles. NOS: 1.02 Langs de
inextba: WK Voetbal '94. KRO:
402-7-00 Niemandsland
RADIO 2
ffi heel uur nieuws. TROS: 7.04 De
havermoutshow. 9.04 Gouden uren.
?04 Het hart van twee. 14.04 Radio
Matinee. AVRO: 17.04 Fileradio,
rn 18 04 Alle mensen. NCRV: 19.04
witte rozen. 20,04-24.00 Tussen
acht en middernacht
RADIO 3
Fik heel uur nieuws. AKN: 6.04
nrsakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami-
VARA: 12.04 Denk aan Henk.
404 Carola. AKN: 15.04 The magie
'ends V00: 17.04 Rinkeldekinkei.
wns 18 04 De Avondspits. EO: 19.04
Sr i AVRO: 20.04 Forza. VPRO:
,104 Villa 65. TROS: 0.04 Nacht
wacht VARA: 2.02 Mol of Mark.
AKN: 4.02-6.00 Pyiama FM
RADIO 4
nm 7 00 8 00, 13.00; 18.00 en 20.00
Nieuws. KRO: 7.02 Aubade. 9.00
Muziek voor miljoenen. 11.00 Och-
tendconcert met o.a. een gitaarre-
ntal 13.04 In antwoord op uw
schrijven. VPRO: 14.00 Middagcon
cert' De Vlaamse polyfonie 16.00 De
Nederlanden. Noordhollands Fil-
harm 0rk.17.00 De koffer.18.00 De
wandelende tak. 19.00 De grote
oversteek. NOS: 20.02 Holland Fes
tival, l. Noach, kameropera van
Janssen. Nederlandse Opera,
Nieuw Artis Ork. en Tuva Ensemble
o v Lucas Vis met sol. II. Mond
riaan Kwartet, Osiris Trio en Cap-
pella Amsterdam. 0.00-1.00 Vier na
middernacht
RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 en 23.00
Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelin
genrubriek met uitgebreid weerbe
richt en scheepvaartberichten. 7.05
NOS Sportief. 7.30 Vroeg op 5. 8.55
Waterstanden. AVRO: 9.02 In ge
sprek. 9.55 Vrijzinnig vizier. VARA:
10.02 Van belang. 11.02 Punch. HV:
13.10 De documentaire. 14.03 Bo
ven het dal. 14.30 De verbeelding.
VARA: 15.02 Ophef en vertier. NOS:
17.10 Radio UIT. RVD: 17.45 Postbus
51 op vijf. OHM: 18.02 Werkgele
genheid. EO: 19.00 Waar waren we
ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en
actualiteiten in het Turks. 19.50
Nieuws en actualiteiten in het Ma
rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws
en actualiteiten in het Chinees. EO:
21.00 Kayen rasja (Er is hoop). 21.15
lyi haberler (Goed nieuws). 21.30
Sin ke yat kai yam (Goed nieuws op
maandag! VOO: 22.00 Het zwarte
gat. 23.00 Nieuws. NOS: 23.07-23.58
Met het oog op morgen
OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05 Bra
bants nieuws, actualiteiten, sport
en de krant in Brabant. 7.55 Weer
man Johan Verschuuren. 8.08 Bra
bants nieuws. 8.11 Radio Nieuws
Centrale. 8.32 Brabants nieuws, ac
tualiteiten!, sport en weerman. 9.03
Brabants'nieuws. 9.07 Muziekkiosk.
10.03 BRabants nieuws. 10.07
Draaibank. 11.03 Brabants nieuws.
11.07 Van harte. 12.05 Brabants
nieuws, actualiteiten en service.
12.50 Bericht voor boer en tuinder.
13.08 Brabants nieuws. 13.11 Radio
Nieuws Centrale. 13.32 Brabants
nieuws. 13.34 Muziek, Brabantse
produkties. 14.03 Brabants nieuws.
Aansl. Muziekkiosk. 15.03 Brabants
nieuws. 15.05 Conga Brabant. 16.03
Brabants nieuws. Aansl.: Uitlaat.
17.05 Brabants nieuws, actualitei
ten en reacties van luisteraars.
17.45 De agenda. 17.55-18.00
Nieuwsoverzicht
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05
Nieuws en actualiteiten met om
7.15 het weer in de provincie. 7.25
Weekend-overzicht sport.' 7.32 re
gionaal nieuwsoverzicht. 7.35 de
dag van... 7.45 agendatip en agen-
pno re9^onaal nieuwsoverzicht.
J Radi° Nieuwscentrale.
öod-9.00 Nieuws en actualiteiten,
jet om 8.45 De wekelijkse column
Bob en Co. 12.05 Nieuws en actua
liteiten met om 12.15 het weer in de
provincie. 12.32 Regionaal nieuws
overzicht. 12.34 Wegwies. 12.43 re-
Portage, vraaggesprek. 12.55 De
genda. 13.08-13.30 Radio Nieuws
Centrale. 16.03 Sportmeneer. 17.05
niï"? en actualiteiten met om
15 het weer in de provincie en
nit «Waa' nieuwsoverzicht,
no ml Zeeuwse tijdmachi
ne met om 17.55 De agenda
tn Koker
f Die litti
'!L Unix
M, Inll
HUW! I
Hecht
vKIkRÜ
BR u/T