Concurrentie op lease-markt wordt scherper Kleine auto's nodig in volle binnensteden DERAARS en in ijk werk De leasemarkt F4 fhte opleiding die naast sde contactuele eigen- Im naar eigen inzicht de Ifdeling inkoop alsmede 1 om een goed inzicht te inen spelen op situaties 3n Een uitdagende baan |onontbeerlijk zijn. )llicitatiebrief met uitge- Nieuwe installatie zonder verlies van vermogen Bredase tank wellicht in Japanse taxi's De toekomst van de auto GENT (B) :ratief medewerker m/v swerkers m/v en HBOV/MDGO m/v fe lease-markt i middels goed lQor een omzet an tien miljard Hulden per jaar te zetten en Wie een Mondeo rijdt, stapt niet in een Escort, de auto blijft status-symbool' 1994 ZATERDAG 18 JUNI 1994 [in de gehele Benelux, lormaakt. Na jarenlang verkeert het bedrijf beringen noodzakelijk len geopend: Bodegra- "deel van onze omzet ie op logistiek gebied voor een Een nieuw leven voor autogas ding zult u onder leiding van een bstsloop worden ingezet bij as- Innen- en buitenland, gebruikma- luur en technieken. bewerkers, die goed in teamver- I met ongeveer 6 maanden rele- ria „Veilig werken met Asbest" pn de Duitse taal is gewenst, i onderzoek maakt deel uit van oerende en bekende onderne- |tatie. Een verantwoordelijke baan kkelijk arbeidsvoorwaardenpak- fuw brief met persoonlijke gege- nevenstaand adres. \lS toen bleek autogas [opeens vuil en duur. De verkopen van gasinstallaties kelderden van 85 [luizend in 1989 naar 45 I duizend in 1993. Maar I er gloort weer hoop: de nieuwste, derde generatie gasinstallaties is schoon en, met de steun van het ministerie van VROM, ook weer [goedkoop. „We kunnen i korte tijd weer terug naar een markt van negentig- tot honderdduizend installaties per jaar", zegt directeur P. Vermeulen van het Bredase bedrijf Koltec, hofleverancier van [onder meer de grootste autoverkoper Opel. Van onze verslaggever iltec, dochterbedrijf van Holding, nam rond de concurrent Neeam r. De nieuwe combinatie, met |5 mensen in Breda en 25 in jMsfoort, is met een markt- van een kleine veertig ■went marktleider in Neder- pi De gezamenlijke omzet be- t ongeveer 30 miljoen gul- li waarvan ruim een kwart in p buitenland wordt gereali- e op de lijst is Vialle met li twintig procent. Zes kleine- I producenten nemen de overige procent voor hun reke- T Ie bedrijven vullen elkaar hun ffienbestjtnd mooi aan," zegt [emeulen. Koltec levert aan de Pikanten General Motors Directeur P .Vermeulen van Koltec. „We kunnen in korte tijd weer terug naar een markt van negentig- tot honderdduizend installaties per jaar.foto marcel bekken (Opel), Mazda, Nissan en Su baru. Necam mag Volkswagen/ Audi, Seat, Chrysler en Renault tot haar klanten rekenen. De installatiebouwers zullen nauw moeten samenwerken met de autofabrikanten, omdat de motoren steeds ingewikkelder worden. De gasinstallatie-bedrij ven zouden over vijf jaar geen LPG-tank meer kwijt kunnen, als de autofabrikanten niet mee zouden werken. Vooral de intre de van moderne motormanage mentsystemen en de katalysator heeft de gas-markt onder druk gezet. LPG stond lange tijd bekend als een naar verhouding schone brandstof. Maar toen de kataly sator zijn intrede deed, kwam er een smetje op het milieublazoen van autogas. De goede, geregelde katalysator werkt alleen opti maal als via een computertje en pen lambda-sonde de katalysator wordt geïnstrueerd. Dat hele sys teem is afgesteld op het gebruik van benzine. Als de motor op LPG loopt, kan het systeem van slag raken. Het resultaat: de ka talysator reinigt niet meer volle dig en LPG kan zelfs vuiler zijn dan benzine. De prijs van gas veranderde on dertussen niet veel. Twee andere kostenposten stegen echter ste vig. De autogasinstallatie moest zo'n zeshonderd gulden in prijs omhoog, om aan de eisen te vol doen. De wegenbelasting voor LPG-slurpende auto's steeg, want de overheid zag met de toegenomén vervuiling een argu ment voor het relatief goedkoop houden van LPG vervallen. Het omslagpunt waar LPG goed koper wordt dan benzine, kwam alras hoger te liggen. Halverwege de jaren tachtig lag het aantal kilometers nog iets boven de 15 duizend kilometer, begin jaren negentig was dat getal tot 24 duizend km opgelopen. Daarmee raakte autogas een grote groep van potentiële klanten kwijt. De verschillen in verhoging van de brandstofprijs, waardoor het omslagpunt iets terugviel naar 21 duizend km, kon daar nauwe lijks iets aan veranderen. De bouwers van gasinstallaties bleven echter niet stil zitten. „Het was voorwaar geen sinecu re om schoner te zijn dan benzi ne," zegt Vermeulen. De nieuwe installatie kostte totaal zes mil joen gulden aan ontwikkeling, waarbij de overheid en de leve ranciers van het gas samen de helft voor hun rekening namen. Een belangrijk voordeel bij de nieuwe gasinstallatie is dat het gas net als benzine in de motor wordt geïnjecteerd en de motor onmiddellijk al schoon rijdt. Bij benzine moet de katalysator eerst op temperatuur komen om optimaal te werken. Bij korte ritten werkt de katalysator daar door nauwelijks. Bovendien le vert de nieuwe gasinstallatie geen verlies aan motorvermogen en is het gasverbruik beduidend gunstiger dan met een conventio neel gassysteem. Voorwaarde is dat het ministerie van VROM bereid is om mee te helpen om de kosten van de schone derde generatie gasinstal laties te drukken. Want een mul tipoint injectie installatie kost al vlot 3500 gulden. Dat zou kun nen door onderscheid te maken in wegenbelasting. Van de 45 duizend in 1993 geleverde gasin stallaties waren er slechts acht duizend van het nieuwste type. Tachtig procent van de automo- bilisten koos voor de 'vuile' in stallatie, omdat die goedkoper is. Met het invoeren van een nieuw belastingsysteem moet de schone installatie een voordeel krijgen boven de vuile concurrenten. De nieuwe technologie moet de autogasmarkt danig opkrikken. Een verdubbeling van de verko pen ligt in het verschiet, denkt Vermeulen. Perspectief biedt ook de export. In de slechte tijden had Koltec al in Brazilië een nieuwe markt aangeboord via General Motors. Voor de derde generatie gasin stallaties is vanuit Japan concre te interesse getoond om vijftig duizend Nissan-taxi's uit te rus ten met de Nederlandse installa tie. De voortdurende technologische ontwikkeling zorgt ervoor dat Koltec/Necam in de toekomst flink moeten investeren in de afdeling onderzoek en ontwikke ling. Nu werkt al een op de vijf werknemers in die hoek. Als Koltec er in slaagt om de autofa brikanten bij te houden, gloort niet alleen in Nederland herstel, maar zal ook de export een hoge vlucht kunnen nemen. Vooral door het milieuvoordeel dat LPG heeft herwonnen. Vermeulen is enthousiast over de mogelijkhe den. En hij somt een lange lijst markten op, die Koltec bewerkt of gaat bewerken: Australië. Zwitserland, Duitsland, Italië, Hongarije, de Verenigde Staten. Zuid-Amerika en Scandinavië, En Japan dus. Van onze verslaggever DE stadsauto heeft de toekomst, zo belooft de auto-industrie. De industrie moet wel. Steeds meer binnensteden worden afgesloten voor de auto. Soms nog alleen op dagen dat het weer mooi en de lucht dus vuil is, maar in een land als Italië mogen even en oneven kentekenplaten elkaar afwisselen. Dat de binnensteden steeds minder toegankelijk voor auto's worden, staat wel vast. De autofabrikanten hopen de consumen ten te helpen met kleine auto's, die minder vervuilen, minder lawaai maken, minder parkeerruimte nodig hebben, en wend baarder zijn. Zet er vervolgens nog eens een elektromotor in en je zou ze nog bijna milieuvriendelijk mogen gaan noemen. Bij Mercedes Benz zijn ze duidelijk wel overtuigd van deze trend. Mercedes Benz gaat samen met de Zwitserse horlogema ker Swatch, bekend van de vooruitstrevende ontwerpen, een stadsauto maken. Deze Swatchmobiel moet - naast het bieden van de praktische voordelen van de kleine auto - appelleren aan het modegevöel van het betere publiek. Daarnaast wil Mercedes nog een andere kleinere auto gaan maken, de Vision A. Dat kleine auto's nog geen kleine prijsjes hoeven te betekenen, blijkt uit een uitspraak van Mercedes-president Helmut Werner. „Die auto's zullen een Mercedes-prijskaartje krijgen." Blijft de vraag wat nu eigenlijk precies een stadsauto is. Autofabrikanten laten op exposities regelmatig nieuwe ontwer pen zien, die in het gemiddelde kinderstriptekenverhaal niet zouden misstaan. Ford heeft een mini-karretje gelanceerd onder de naam Ford Ka. Het apparaat doet op de foto nog het meest aan een schildpad denken. De Ka, op zijn Engels uitgesproken als 'car', moet in september 1996 op de markt komen. Concurrent General Motors kweekt een kleiner broertje aan de stam van de Corsa. Volkswagen weet eigenlijk niets beters dan terug te grijpen naar een oude kever in een nieuw jasje. Sommige stadsautootjes bestaan vandaag al en soms zijn ze ook leverbaar met een elektromotor. Fiat maakt al sinds mensenheugenis stadsautootjes en heeft alleen in naam de 500 (Cinquecento) hooggehouden. De oude 500, hoewel weinig schoon of comfortabel, bewijst in de grote stad nog steeds zijn grote waarde. De nieuwe heeft een bijzonder goede ontvangst van de autojournalisten gekregen. Renault heeft met de Twingo de stripwagen Vitamientje uit Suske en Wiske tot leven verwerkt. De consument appricieert het vrolijke, onalledaagse gezicht van het wagentje, dat als bijzonderheidje naast de heel gewone Renault Clio in dezelfde klasse is geplaatst. In Nederland staat de Twingo met tot 1 mei 4636 verkochte exemplaren op de tiende plaats van de modellen top 40. Maar of de stadsauto echt de grote auto zal verdringen? Directeur Frans van Osch twijfelt eraan. De consument wil gewoonlijk alleen maar groter en sneller, zegt hij. Want uiteindelijk zijn we gewoon weer terug waar we vandaan komen: uit het rugzakje. selszaken). Van onze verslaggever ichtgever in Etten-Leur zoeken wij voor de 3 een administratieve kracht. De n bestaan voornamelijk uit het invoeren igen en het opstellen en uitwerken van eerst WP 5.1 en bent stressbestendig. De uit naar een kandidaat met een a^?fr0" HraCht 3 en ervaring. Het betreft een tijdelijke P maanden juni, juli en augustus. al bedrijven in Etten-Leur zoeken wij die willen werken in ploegendienst. Ben j ar en een aantal weken beschikbaar tu schrijf je dan bij ons in. periode zoeken wi] vakantiehulpen voor rst huishoudelijke taken verricht je oo aken. Daarom zoeken wij in de plaatse ergen en Etten-Leur studenten of gen je in van de bovengenoemde opleidinge ;ken beschikbaar tussen 11/07 en 12/ - met :n leuke baan voor jou. Wacht niet te ders is de planning misschien rond. Jeannet Mastebroek, tel. 01608-3 45 52, Willem Reijn P recessie is wel voelbaar. 1® met echt pijnlijk. Goed, pral het middle-management 1® in wat kleinere auto's. De «manager ziet om naar een p) met wat lagere fiscale bij- |®g. Maar de winst staat als van markt-mechanismen Pr Afhouding niet eens zo per druk. F' als het, ondanks een ge- U «lijk herstel in de eerste £®aen van 1994, slecht gaat PM markt voor nieuwe auto's, p, de occasion-markt juist te fet® Klanten gaan langer P hun auto's rijden (38 in P« van 33 maanden gemid- De afschrijving wordt ge- lineair doorgetrokken. )mdat de vraag naar twee- as-auto's relatief goed is, de wagens boven ver- °P- Ergo: de winststa- i' v® een autoleasemaat- TwiJ blijkt tot op heden rela is SWot te zijn. L®dase bedrijf Top Lease, ttis/Vcp1 ^nanciële groep fc',,7 en werkgever van "U mensen, bestaat dit *n jaar. Het bedrijf IS itai!79 als een afdeling van tqui ,„P1?rteur Louwman tolt 1 Raamsdonksveer. Het it a. f een instrument ïo'a's nn1jPOrteur om meer K Harkt t c naar de zake" "HdiPfU6 ere*ken. Toyota's Nculiemn V°°ral populair i ar Soleden wordt Top Lease een universele leasemaat schappij: de klant kan er in prin cipe voor alle auto's terecht. In 1984 beheert Top Lease 957 au to's. Vier jaar later is het bedrijf uit zijn jas gegroeid, beheert een wagenpark van 5406 auto's en wil de onhankelijkheid onder strepen door een eigen huisves ting te betrekken. Top Lease betrekt een fraai pand aan de rand van Breda en weet zich een week voor de officiële opening opeens verkocht. De aWo neemt het bedrijf over, tot grote verrassing van het topma nagement. De financiële wereld heeft grote belangstelling voor de leasebranche, omdat leasen voor een flink deel het uitzetten van geld betreft aan bedrijven die hun produktiemiddelen niet met gewoon geld kunnen of wil len financieren. Het geleende geld komt dan binnen in de vorm van het beschikken van een auto. De groei zet zich nog enkele jaren onverminderd door. De ABN/Amro verkoopt Top Lease door aan de VSB-bank van de Fortis-groep. Inclusief 1750 via overnames van andere lease maatschappijen 'gekochte' auto's komt het wagenpark van Top Lease nu op 18.300 auto's. Top Lease heeft niet alleen ge profiteerd van de snelle groei van de markt, maar heeft boven dien de marktpositie weten te versterken. Het bedrijf dringt op van de achttiende plaats tien jaar terug naar de vierde plaats dit jaar. Daarbij claimt Top Lea se een marktaandeel van zeven procent. Maar de groei is nu afgevlakt. „De marktgroei zal rond de twee procent bedragen," zegt direc teur Frans van Osch. Het zijn vooral de bedrijven in het mid den- en kleinbedrijf, waar de markt nog kan groeien. „En bij de overheid liggen kansen," zegt Van Osch. „Met de reorganisatie van de politie is de keuze van Frans van Osch. „De marktgroei zal ongeveer twee procent bedragen." Bedrijf 1AutoLeasePlan 2. CW Lease 3. Autolease Holland 4. Top Lease 5. NLC/Leaseconcept Eigenaar ABN/Amro ING ABN/Amro VSB Wagenpark 45.000 21.000 19.000 18.300 18.000 foto de stem/johan van gurp Marktaandeel 22 procent 10 procent 9,5 procent 9 procent 9 procent auto's vrijgelaten. We mogen in middels diverse politie-districten tot onze klanten rekenen." De lease-markt is inmiddels goed voor een omzet van tien miljard gulden per jaar. De concurrentie in de markt verscherpt nu de groei eruit is. De laatste jaren heeft een flinke concentratie plaatsgehad, waardoor de vijf grootste bedrijven bijna zestig procent van de markt bedienen. Ondertussen lijken die lease-' maatschappijen steeds meer op elkaar. Bovendien krabben som mige klanten zich wel eens ach ter de oren, gezien de kosten van leasing. Die bestaan uit rente en beheerskosten. Hoewel de rente niet ongunstig afsteekt ten op zichte van normale financiering met vreemd vermogen, zien kapi taalkrachtige bedrijven een rente die boven de norm voor de inter ne verrekening ligt. Dat het met de klanten wat min der gaat, merkt Top Lease wel. Ze vragen vaker een verlenging van het bestaande contract aan. Hedendaagse auto's kunnen steeds meer hebben. „Het hangt natuurlijk af van het merk en het type, maar daar waar we enkele jaren geleden normaal tot hon derdtwintigduizend kilometer aanhielden, willen we nu tot dik honderdveertigduizend kilome ter gaan," zegt de Top lease-di recteur. „De invloed op de prijs hoeft overigens niet zo heel groot te zijn. Want tegenover de iets lagere afschrijving kunnen gro tere reparaties komen te staan: de accu, uitlaat en remschijven bijvoorbeeld." Dat is overigens meteen de reden dat Top Lease niet altijd aan contractverlenging wil meewer ken. „Wij verkopen mobiliteit," zegt Van Osch. „Dat is meer dan een auto voor de deur zetten." „Een klant kan zijn auto geen dag missen. Dat kost hem geld. Vandaar dat het doorrijden met een oudere auto misschien wel iets goedkoper in kosten kan zijn, maar als de wagen iets minder betrouwbaar wordt, zijn de bijkomende kosten als gevolg van gemiste omzet of orders veel hoger." Bovendien vindt Van Osch dat een auto er netjes en representa tief moet uitzien. „Je kunt toch niet met een auto met roest bij een klant aan komen zetten. Die denkt dan dat je voor de rest ook slordig met de spullen omgaat." Top Lease koopt per jaar een kleine zesduizend auto's. Het aantal is even iets minder ge weest als gevolg van de contract verlengingen. „Maar nu komt de vervangingsvraag weer op." De concurrentie in de markt is sterk gegroeid. „Prijs is wel be langrijk maar toch ondergeschikt aan je dienstverlening. Het gaat vooral om adviezen voor het wa genpark, maatwerk voor de wen sen van de klant en flexibiliteit." Want een standaard leasecon tract gaat uit van een periode van drie jaar, maar als een per soneelslid tussentijds wegmoet, of als een auto moet worden geregeld voor iemand met een proefperiode, verwacht de klant dat de leasemaastschappij schappelijk meedenkt. Voor al dat soort vraagstukken ontwik kelt een leasebedrijf speciale dienstverleningsprodukten. Dit jaar introduceerde Top Lease bijvoorbeeld het 'Top Lease Easy Kontrakt'. Daarin krijgt de klant, een gegarandeerde prijs voor extra gereden kilometers. Nor maal berekent een leasemaat schappij na afloop de maande lijkse leasetermijn op basis van de werkelijk gereden kilometers. De eindafrekening kon daardoor nog wel eens tegenvallen. Met het 'Easy kontrakt' weet een klant vooraf exact waar hij aan toe is. De klanten hebben vaak drie normen voor hun personeel. „Voor 900 gulden per maand een Astra, voor 1100 gulden een Vec- tra en voor 1300 een Omega," somt Van Osch'de vuistnormen op. „Klanten willen wel kijken of ze naar een goedkopere auto kun nen omswitchen. Maar wie een Ford Mondeo rijdt, stapt niet in, een Escort. De auto blijft toch een status-symbool." Van een trend als zou de kleine auto in zijn, merkt Van Osch helemaal niets. Dat een fabri kant als Mercedes met Swatch in de markt voor kleine, luxe stads auto's stapt maakt hooguit een sceptische reactie los. „Hoe gro ter, hoe beter, is het nog steeds," zegt Van Osch. „Pas als het echt niet meer kan, stapt men in een kleinere auto." De Nederlandse lease-markt komt in een rustiger vaarwater terecht, maar in Europa valt nog heel wat te doen. Grote markten als Frankrijk en Spanje zijn nog onontwikkeld. Waar in Nederland en Groot- Brittannië sprake is van opera tional lease (de totale dienstver lening van aanschaf van de auto tot en met onderhoud en vervan gende wagen), houdt bijvoor- beeld de Duitse markt het nog op financial lease (alleen financie ren van de auto). In Italië is leasen moeilijk vanwege de re gels voor kentekenregistraties. Top Lease zit al bescheiden in België. Maar er is nog een lange weg te gaan, zegt Van Osch. „Met driehonderd auto's staan we echt nog in de kinderschoe nen'."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 45