Concurrentie op lease-markt wordt scherper
Kleine auto's nodig
in volle binnensteden
DERAARS
en in
ijk werk
De leasemarkt
F4
fhte opleiding die naast
sde contactuele eigen-
Im naar eigen inzicht de
Ifdeling inkoop alsmede
1 om een goed inzicht te
inen spelen op situaties
3n Een uitdagende baan
|onontbeerlijk zijn.
)llicitatiebrief met uitge-
Nieuwe installatie
zonder verlies
van vermogen
Bredase tank
wellicht in
Japanse taxi's
De toekomst van de auto
GENT (B)
:ratief medewerker m/v
swerkers m/v
en HBOV/MDGO m/v
fe lease-markt i
middels goed
lQor een omzet
an tien miljard
Hulden per jaar
te zetten en
Wie een Mondeo
rijdt, stapt niet
in een Escort,
de auto blijft
status-symbool'
1994
ZATERDAG 18 JUNI 1994
[in de gehele Benelux,
lormaakt. Na jarenlang
verkeert het bedrijf
beringen noodzakelijk
len geopend: Bodegra-
"deel van onze omzet
ie op logistiek gebied
voor een
Een nieuw leven voor autogas
ding zult u onder leiding van een
bstsloop worden ingezet bij as-
Innen- en buitenland, gebruikma-
luur en technieken.
bewerkers, die goed in teamver-
I met ongeveer 6 maanden rele-
ria „Veilig werken met Asbest"
pn de Duitse taal is gewenst,
i onderzoek maakt deel uit van
oerende en bekende onderne-
|tatie. Een verantwoordelijke baan
kkelijk arbeidsvoorwaardenpak-
fuw brief met persoonlijke gege-
nevenstaand adres.
\lS toen bleek autogas
[opeens
vuil en duur. De
verkopen van
gasinstallaties
kelderden van 85
[luizend in 1989 naar 45
I duizend in 1993. Maar
I er gloort weer hoop: de
nieuwste, derde
generatie
gasinstallaties is schoon
en, met de steun van
het ministerie van
VROM, ook weer
[goedkoop. „We kunnen
i korte tijd weer terug
naar een markt van
negentig- tot
honderdduizend
installaties per jaar",
zegt directeur P.
Vermeulen van het
Bredase bedrijf Koltec,
hofleverancier van
[onder meer de grootste
autoverkoper Opel.
Van onze verslaggever
iltec, dochterbedrijf van
Holding, nam rond de
concurrent Neeam
r. De nieuwe combinatie, met
|5 mensen in Breda en 25 in
jMsfoort, is met een markt-
van een kleine veertig
■went marktleider in Neder-
pi De gezamenlijke omzet be-
t ongeveer 30 miljoen gul-
li waarvan ruim een kwart in
p buitenland wordt gereali-
e op de lijst is Vialle met
li twintig procent. Zes kleine-
I producenten nemen de overige
procent voor hun reke-
T
Ie bedrijven vullen elkaar hun
ffienbestjtnd mooi aan," zegt
[emeulen. Koltec levert aan de
Pikanten General Motors
Directeur P .Vermeulen van Koltec. „We kunnen in korte tijd weer terug naar een markt van negentig- tot honderdduizend installaties per
jaar.foto marcel bekken
(Opel), Mazda, Nissan en Su
baru. Necam mag Volkswagen/
Audi, Seat, Chrysler en Renault
tot haar klanten rekenen.
De installatiebouwers zullen
nauw moeten samenwerken met
de autofabrikanten, omdat de
motoren steeds ingewikkelder
worden. De gasinstallatie-bedrij
ven zouden over vijf jaar geen
LPG-tank meer kwijt kunnen,
als de autofabrikanten niet mee
zouden werken. Vooral de intre
de van moderne motormanage
mentsystemen en de katalysator
heeft de gas-markt onder druk
gezet.
LPG stond lange tijd bekend als
een naar verhouding schone
brandstof. Maar toen de kataly
sator zijn intrede deed, kwam er
een smetje op het milieublazoen
van autogas. De goede, geregelde
katalysator werkt alleen opti
maal als via een computertje en
pen lambda-sonde de katalysator
wordt geïnstrueerd. Dat hele sys
teem is afgesteld op het gebruik
van benzine. Als de motor op
LPG loopt, kan het systeem van
slag raken. Het resultaat: de ka
talysator reinigt niet meer volle
dig en LPG kan zelfs vuiler zijn
dan benzine.
De prijs van gas veranderde on
dertussen niet veel. Twee andere
kostenposten stegen echter ste
vig. De autogasinstallatie moest
zo'n zeshonderd gulden in prijs
omhoog, om aan de eisen te vol
doen. De wegenbelasting voor
LPG-slurpende auto's steeg,
want de overheid zag met de
toegenomén vervuiling een argu
ment voor het relatief goedkoop
houden van LPG vervallen.
Het omslagpunt waar LPG goed
koper wordt dan benzine, kwam
alras hoger te liggen. Halverwege
de jaren tachtig lag het aantal
kilometers nog iets boven de 15
duizend kilometer, begin jaren
negentig was dat getal tot 24
duizend km opgelopen. Daarmee
raakte autogas een grote groep
van potentiële klanten kwijt. De
verschillen in verhoging van de
brandstofprijs, waardoor het
omslagpunt iets terugviel naar
21 duizend km, kon daar nauwe
lijks iets aan veranderen.
De bouwers van gasinstallaties
bleven echter niet stil zitten.
„Het was voorwaar geen sinecu
re om schoner te zijn dan benzi
ne," zegt Vermeulen. De nieuwe
installatie kostte totaal zes mil
joen gulden aan ontwikkeling,
waarbij de overheid en de leve
ranciers van het gas samen de
helft voor hun rekening namen.
Een belangrijk voordeel bij de
nieuwe gasinstallatie is dat het
gas net als benzine in de motor
wordt geïnjecteerd en de motor
onmiddellijk al schoon rijdt. Bij
benzine moet de katalysator
eerst op temperatuur komen om
optimaal te werken. Bij korte
ritten werkt de katalysator daar
door nauwelijks. Bovendien le
vert de nieuwe gasinstallatie
geen verlies aan motorvermogen
en is het gasverbruik beduidend
gunstiger dan met een conventio
neel gassysteem.
Voorwaarde is dat het ministerie
van VROM bereid is om mee te
helpen om de kosten van de
schone derde generatie gasinstal
laties te drukken. Want een mul
tipoint injectie installatie kost al
vlot 3500 gulden. Dat zou kun
nen door onderscheid te maken
in wegenbelasting. Van de 45
duizend in 1993 geleverde gasin
stallaties waren er slechts acht
duizend van het nieuwste type.
Tachtig procent van de automo-
bilisten koos voor de 'vuile' in
stallatie, omdat die goedkoper is.
Met het invoeren van een nieuw
belastingsysteem moet de schone
installatie een voordeel krijgen
boven de vuile concurrenten.
De nieuwe technologie moet de
autogasmarkt danig opkrikken.
Een verdubbeling van de verko
pen ligt in het verschiet, denkt
Vermeulen.
Perspectief biedt ook de export.
In de slechte tijden had Koltec al
in Brazilië een nieuwe markt
aangeboord via General Motors.
Voor de derde generatie gasin
stallaties is vanuit Japan concre
te interesse getoond om vijftig
duizend Nissan-taxi's uit te rus
ten met de Nederlandse installa
tie.
De voortdurende technologische
ontwikkeling zorgt ervoor dat
Koltec/Necam in de toekomst
flink moeten investeren in de
afdeling onderzoek en ontwikke
ling. Nu werkt al een op de vijf
werknemers in die hoek. Als
Koltec er in slaagt om de autofa
brikanten bij te houden, gloort
niet alleen in Nederland herstel,
maar zal ook de export een hoge
vlucht kunnen nemen. Vooral
door het milieuvoordeel dat LPG
heeft herwonnen. Vermeulen is
enthousiast over de mogelijkhe
den. En hij somt een lange lijst
markten op, die Koltec bewerkt
of gaat bewerken: Australië.
Zwitserland, Duitsland, Italië,
Hongarije, de Verenigde Staten.
Zuid-Amerika en Scandinavië,
En Japan dus.
Van onze verslaggever
DE stadsauto heeft de toekomst, zo belooft de auto-industrie.
De industrie moet wel. Steeds meer binnensteden worden
afgesloten voor de auto. Soms nog alleen op dagen dat het weer
mooi en de lucht dus vuil is, maar in een land als Italië mogen
even en oneven kentekenplaten elkaar afwisselen.
Dat de binnensteden steeds minder toegankelijk voor auto's
worden, staat wel vast. De autofabrikanten hopen de consumen
ten te helpen met kleine auto's, die minder vervuilen, minder
lawaai maken, minder parkeerruimte nodig hebben, en wend
baarder zijn. Zet er vervolgens nog eens een elektromotor in en
je zou ze nog bijna milieuvriendelijk mogen gaan noemen.
Bij Mercedes Benz zijn ze duidelijk wel overtuigd van deze
trend. Mercedes Benz gaat samen met de Zwitserse horlogema
ker Swatch, bekend van de vooruitstrevende ontwerpen, een
stadsauto maken. Deze Swatchmobiel moet - naast het bieden
van de praktische voordelen van de kleine auto - appelleren aan
het modegevöel van het betere publiek. Daarnaast wil Mercedes
nog een andere kleinere auto gaan maken, de Vision A.
Dat kleine auto's nog geen kleine prijsjes hoeven te betekenen,
blijkt uit een uitspraak van Mercedes-president Helmut Werner.
„Die auto's zullen een Mercedes-prijskaartje krijgen."
Blijft de vraag wat nu eigenlijk precies een stadsauto is.
Autofabrikanten laten op exposities regelmatig nieuwe ontwer
pen zien, die in het gemiddelde kinderstriptekenverhaal niet
zouden misstaan. Ford heeft een mini-karretje gelanceerd onder
de naam Ford Ka. Het apparaat doet op de foto nog het meest
aan een schildpad denken. De Ka, op zijn Engels uitgesproken
als 'car', moet in september 1996 op de markt komen.
Concurrent General Motors kweekt een kleiner broertje aan de
stam van de Corsa. Volkswagen weet eigenlijk niets beters dan
terug te grijpen naar een oude kever in een nieuw jasje.
Sommige stadsautootjes bestaan vandaag al en soms zijn ze ook
leverbaar met een elektromotor.
Fiat maakt al sinds mensenheugenis stadsautootjes en heeft
alleen in naam de 500 (Cinquecento) hooggehouden. De oude
500, hoewel weinig schoon of comfortabel, bewijst in de grote
stad nog steeds zijn grote waarde. De nieuwe heeft een bijzonder
goede ontvangst van de autojournalisten gekregen.
Renault heeft met de Twingo de stripwagen Vitamientje uit
Suske en Wiske tot leven verwerkt. De consument appricieert
het vrolijke, onalledaagse gezicht van het wagentje, dat als
bijzonderheidje naast de heel gewone Renault Clio in dezelfde
klasse is geplaatst. In Nederland staat de Twingo met tot 1 mei
4636 verkochte exemplaren op de tiende plaats van de modellen
top 40.
Maar of de stadsauto echt de grote auto zal verdringen?
Directeur Frans van Osch twijfelt eraan. De consument wil
gewoonlijk alleen maar groter en sneller, zegt hij.
Want uiteindelijk zijn we gewoon weer terug waar we vandaan
komen: uit het rugzakje.
selszaken).
Van
onze verslaggever
ichtgever in Etten-Leur zoeken wij voor de
3 een administratieve kracht. De
n bestaan voornamelijk uit het invoeren
igen en het opstellen en uitwerken van
eerst WP 5.1 en bent stressbestendig. De
uit naar een kandidaat met een a^?fr0" HraCht
3 en ervaring. Het betreft een tijdelijke P
maanden juni, juli en augustus.
al bedrijven in Etten-Leur zoeken wij
die willen werken in ploegendienst. Ben j
ar en een aantal weken beschikbaar tu
schrijf je dan bij ons in.
periode zoeken wi] vakantiehulpen voor
rst huishoudelijke taken verricht je oo
aken. Daarom zoeken wij in de plaatse
ergen en Etten-Leur studenten of gen je
in van de bovengenoemde opleidinge
;ken beschikbaar tussen 11/07 en 12/ - met
:n leuke baan voor jou. Wacht niet te
ders is de planning misschien rond.
Jeannet Mastebroek, tel. 01608-3 45 52,
Willem Reijn
P recessie is wel voelbaar.
1® met echt pijnlijk. Goed,
pral het middle-management
1® in wat kleinere auto's. De
«manager ziet om naar een
p) met wat lagere fiscale bij-
|®g. Maar de winst staat als
van markt-mechanismen
Pr Afhouding niet eens zo
per druk.
F' als het, ondanks een ge-
U «lijk herstel in de eerste
£®aen van 1994, slecht gaat
PM markt voor nieuwe auto's,
p, de occasion-markt juist te
fet® Klanten gaan langer
P hun auto's rijden (38 in
P« van 33 maanden gemid-
De afschrijving wordt ge-
lineair doorgetrokken.
)mdat de vraag naar twee-
as-auto's relatief goed is,
de wagens boven ver-
°P- Ergo: de winststa-
i' v® een autoleasemaat-
TwiJ blijkt tot op heden rela
is SWot te zijn.
L®dase bedrijf Top Lease,
ttis/Vcp1 ^nanciële groep
fc',,7 en werkgever van
"U mensen, bestaat dit
*n jaar. Het bedrijf
IS
itai!79 als een afdeling van
tqui ,„P1?rteur Louwman
tolt 1 Raamsdonksveer. Het
it a. f een instrument
ïo'a's nn1jPOrteur om meer
K Harkt t c naar de zake"
"HdiPfU6 ere*ken. Toyota's
Nculiemn V°°ral populair
i ar Soleden wordt Top
Lease een universele leasemaat
schappij: de klant kan er in prin
cipe voor alle auto's terecht. In
1984 beheert Top Lease 957 au
to's. Vier jaar later is het bedrijf
uit zijn jas gegroeid, beheert een
wagenpark van 5406 auto's en
wil de onhankelijkheid onder
strepen door een eigen huisves
ting te betrekken.
Top Lease betrekt een fraai pand
aan de rand van Breda en weet
zich een week voor de officiële
opening opeens verkocht. De
aWo neemt het bedrijf over, tot
grote verrassing van het topma
nagement. De financiële wereld
heeft grote belangstelling voor
de leasebranche, omdat leasen
voor een flink deel het uitzetten
van geld betreft aan bedrijven
die hun produktiemiddelen niet
met gewoon geld kunnen of wil
len financieren. Het geleende
geld komt dan binnen in de vorm
van het beschikken van een auto.
De groei zet zich nog enkele
jaren onverminderd door. De
ABN/Amro verkoopt Top Lease
door aan de VSB-bank van de
Fortis-groep. Inclusief 1750 via
overnames van andere lease
maatschappijen 'gekochte' auto's
komt het wagenpark van Top
Lease nu op 18.300 auto's.
Top Lease heeft niet alleen ge
profiteerd van de snelle groei
van de markt, maar heeft boven
dien de marktpositie weten te
versterken. Het bedrijf dringt op
van de achttiende plaats tien
jaar terug naar de vierde plaats
dit jaar. Daarbij claimt Top Lea
se een marktaandeel van zeven
procent.
Maar de groei is nu afgevlakt.
„De marktgroei zal rond de twee
procent bedragen," zegt direc
teur Frans van Osch. Het zijn
vooral de bedrijven in het mid
den- en kleinbedrijf, waar de
markt nog kan groeien. „En bij
de overheid liggen kansen," zegt
Van Osch. „Met de reorganisatie
van de politie is de keuze van
Frans van Osch. „De marktgroei zal ongeveer twee procent bedragen."
Bedrijf
1AutoLeasePlan
2. CW Lease
3. Autolease Holland
4. Top Lease
5. NLC/Leaseconcept
Eigenaar
ABN/Amro
ING
ABN/Amro
VSB
Wagenpark
45.000
21.000
19.000
18.300
18.000
foto de stem/johan van gurp
Marktaandeel
22 procent
10 procent
9,5 procent
9 procent
9 procent
auto's vrijgelaten. We mogen in
middels diverse politie-districten
tot onze klanten rekenen."
De lease-markt is inmiddels goed
voor een omzet van tien miljard
gulden per jaar. De concurrentie
in de markt verscherpt nu de
groei eruit is. De laatste jaren
heeft een flinke concentratie
plaatsgehad, waardoor de vijf
grootste bedrijven bijna zestig
procent van de markt bedienen.
Ondertussen lijken die lease-'
maatschappijen steeds meer op
elkaar. Bovendien krabben som
mige klanten zich wel eens ach
ter de oren, gezien de kosten van
leasing. Die bestaan uit rente en
beheerskosten. Hoewel de rente
niet ongunstig afsteekt ten op
zichte van normale financiering
met vreemd vermogen, zien kapi
taalkrachtige bedrijven een rente
die boven de norm voor de inter
ne verrekening ligt.
Dat het met de klanten wat min
der gaat, merkt Top Lease wel.
Ze vragen vaker een verlenging
van het bestaande contract aan.
Hedendaagse auto's kunnen
steeds meer hebben. „Het hangt
natuurlijk af van het merk en het
type, maar daar waar we enkele
jaren geleden normaal tot hon
derdtwintigduizend kilometer
aanhielden, willen we nu tot dik
honderdveertigduizend kilome
ter gaan," zegt de Top lease-di
recteur. „De invloed op de prijs
hoeft overigens niet zo heel groot
te zijn. Want tegenover de iets
lagere afschrijving kunnen gro
tere reparaties komen te staan:
de accu, uitlaat en remschijven
bijvoorbeeld."
Dat is overigens meteen de reden
dat Top Lease niet altijd aan
contractverlenging wil meewer
ken. „Wij verkopen mobiliteit,"
zegt Van Osch. „Dat is meer dan
een auto voor de deur zetten."
„Een klant kan zijn auto geen
dag missen. Dat kost hem geld.
Vandaar dat het doorrijden met
een oudere auto misschien wel
iets goedkoper in kosten kan
zijn, maar als de wagen iets
minder betrouwbaar wordt, zijn
de bijkomende kosten als gevolg
van gemiste omzet of orders veel
hoger."
Bovendien vindt Van Osch dat
een auto er netjes en representa
tief moet uitzien. „Je kunt toch
niet met een auto met roest bij
een klant aan komen zetten. Die
denkt dan dat je voor de rest ook
slordig met de spullen omgaat."
Top Lease koopt per jaar een
kleine zesduizend auto's. Het
aantal is even iets minder ge
weest als gevolg van de contract
verlengingen. „Maar nu komt de
vervangingsvraag weer op."
De concurrentie in de markt is
sterk gegroeid. „Prijs is wel be
langrijk maar toch ondergeschikt
aan je dienstverlening. Het gaat
vooral om adviezen voor het wa
genpark, maatwerk voor de wen
sen van de klant en flexibiliteit."
Want een standaard leasecon
tract gaat uit van een periode
van drie jaar, maar als een per
soneelslid tussentijds wegmoet,
of als een auto moet worden
geregeld voor iemand met een
proefperiode, verwacht de klant
dat de leasemaastschappij
schappelijk meedenkt. Voor al
dat soort vraagstukken ontwik
kelt een leasebedrijf speciale
dienstverleningsprodukten.
Dit jaar introduceerde Top Lease
bijvoorbeeld het 'Top Lease Easy
Kontrakt'. Daarin krijgt de klant,
een gegarandeerde prijs voor
extra gereden kilometers. Nor
maal berekent een leasemaat
schappij na afloop de maande
lijkse leasetermijn op basis van
de werkelijk gereden kilometers.
De eindafrekening kon daardoor
nog wel eens tegenvallen. Met
het 'Easy kontrakt' weet een
klant vooraf exact waar hij aan
toe is.
De klanten hebben vaak drie
normen voor hun personeel.
„Voor 900 gulden per maand een
Astra, voor 1100 gulden een Vec-
tra en voor 1300 een Omega,"
somt Van Osch'de vuistnormen
op.
„Klanten willen wel kijken of ze
naar een goedkopere auto kun
nen omswitchen. Maar wie een
Ford Mondeo rijdt, stapt niet in,
een Escort. De auto blijft toch
een status-symbool."
Van een trend als zou de kleine
auto in zijn, merkt Van Osch
helemaal niets. Dat een fabri
kant als Mercedes met Swatch in
de markt voor kleine, luxe stads
auto's stapt maakt hooguit een
sceptische reactie los. „Hoe gro
ter, hoe beter, is het nog steeds,"
zegt Van Osch. „Pas als het echt
niet meer kan, stapt men in een
kleinere auto."
De Nederlandse lease-markt
komt in een rustiger vaarwater
terecht, maar in Europa valt nog
heel wat te doen.
Grote markten als Frankrijk en
Spanje zijn nog onontwikkeld.
Waar in Nederland en Groot-
Brittannië sprake is van opera
tional lease (de totale dienstver
lening van aanschaf van de auto
tot en met onderhoud en vervan
gende wagen), houdt bijvoor-
beeld de Duitse markt het nog op
financial lease (alleen financie
ren van de auto). In Italië is
leasen moeilijk vanwege de re
gels voor kentekenregistraties.
Top Lease zit al bescheiden in
België. Maar er is nog een lange
weg te gaan, zegt Van Osch.
„Met driehonderd auto's staan
we echt nog in de kinderschoe
nen'."