DE STEM I I De auto-industrie verlaat het dal E4 Wim wacht na scheiding op zijn mooiste omgangsregeling: 'een vaderdag met de kinderen' Mfjll II 'Als peperkoek voldoet, moet je geen roestvrij staal gebruiken' DE Ambac, eens opgericht als munitiefabriek Hispano Suiz, is sinds 1951 gevestigd aan de Terheijdenseweg. Het bedrijf is toeleverancier van de auto-industrie. Het ontwerpt, bouwt, installeert en onderhoudt assemblagestraten voor autofabrieken. Het oude Ambac, dat klassieke dieselpompen produceerde, is vervangen door het nieuwe, high-tech Ambac/Steelweld. De metamorfose achter een oude gevel. Colofon 'Inkopers besparen meer geld als ze onze kennis goed gebruiken' VTERDAG 18 JUNI 1994 zijn kinderen niet te zien krijgt Simone inmiddels alweer s3menJ ze pwe- noet lapa. |n al naar Ib te jilitie heb* (haar ge- fcsant kt. Ik om. Icom- peren imen. al me mo- Isje is I vijfe lf jaar ■horen I Hier- nden- lat hij woont met een nieuwe vriend. fd zij zo. Op vriendschappelijke basis bl het niet mogelijk een bezoekrt ling te treffen. Een ontmoetljjL voor de rechtbank volgt. De hemse kinderrechter besluit 22 M 1987 tot een afwijzing van Wi®. verzoek om een omgangsregel^! Op basis van een psychologisca rapport wordt in belang van dl kinderen een omgangsregeling al geraden. Ze zijn nog te zeer uitlij doen om een hernieuwde kennii making met hun vader aan te kui nen. Ook in navolgende jaren zniü rapportages van psychologen, otl thopedagogen en Raad voor Kinderbescherming vergelijkbar! verhandelingen weergeven. weergave van een advies aan t rechtbank: 'Nico wil absoluut g contact met zijn vader. Hij identifi ceert zich sterk met moeder i, wijst alles af wat van vader kom| Zolang Nico in de latentiefase (onlj wikkeling van acht tot dertien jaar is, is hierin weinig verandering ti verwachten. Voor Basje is een c gangsregeling met zijn vader even| eens onmogelijk. Hij heeft grot angst voor hem en hij is niet i staat om nu ingrijpende verandej ringen, zoals een bezoekregeling aan te kunnen.' 'De emotionele verbondheidvandj kinderen met moeder, is Doordat de kinderen weinig andeid familierelaties (moeder is gebrouill leerd met haar familie) hebbent zijn ze heel sterk aangewezen om hun moeder en stiefvader. Ze zijnl zeer afhankelijk in deze relaties] aldus de rapporteurs. Ze doen dit in het besef dat del moeder haar haat jegens haar ex] vriend Wim op de kinderen ove] brengt. Ze doorkruist een moje lijkheid op een omgangsregel door Wim ten onrechte te betichte^ van seksueel misbruik van 1 Wim wordt van 22 tot en met 25] juni op het politiebureau in zija woonplaats in verzekering gesteldJ Hij wordt na onderzoek van elka blaam gezuiverd. Op zijn verjaar] dag is hij weer vrij man. In '89 krijgt Wim van de staalj een schadevergoeding var 1600 gulden. Maar daarmee is zoals Wim meermalen be drukt, de aangerichte schade mei weggenomen. Ook in de navolgende jaren worden verzoeken om een omgangsregeliaL afgewezen wegens 'verminderd] leerprestaties', 'verandering vai behandelinstituut' en 'sterfgeval» de familie'. En zo gaat het nr door, totdat psychologen een zoekregeling voor Nico wensen] achten, om 'irreële fantasieën (l angsten voor de biologische vader] weg te nemen. De Familiekamer van het rechtshof gaat op 27 juli '93 daar] mee akkoord. Maar voor Nico boe» het niet meer. En Basje is VCP®| van woede over 'die meneer, zijn papa is.' En Wim? Wim heeft het met ffl „Als ik ze op straat zou teff»] men dan is er een grote kansiM l ze niet meer zal herkennen. He"Jl lijkt elke keer weg te ebben, verhevigt op. hun verjaardagen. op een dag als vaderdag. Dan t ik die koude handjes weer. En, 1 zie ik die verwachtingsvolle ken." ■oberen wat roebels te verdienen. jjaalt i moet zo park, grijnst hij eveIJ.e"t u het j sugge- de schouders op. „Wee t dat de hier niet erger dan in a da„ de maf- Moskou en zeker niet erg t op het Amsterdam." Van onze verslaggever Willem Reijn s gevel aan de Terheij- fseweg krijgt een nieuw sausje y de smaak van verff abrikant ns' Het verouderde gezicht (een bedrijf, dat in de jaren een zware crisis moest Prstaan, ondergaat een face- Pwpdirecteur Jan Couvert F tand door de hallen. De ®uren en glazen koepels roestbruin verweerd. J de kwast gaat er over heen, I °eren worden vernieuwd en V® brengt weer licht in de in. Ifk revolutie van Ambac. feorijf dat zich in een neer- rj* spiraal bevond, maar «uwe markt uitbouwde en amorfose doormaakte van 1 j'P^uktie naar maatwerk, I inJHj'rwetse metaalarbei- S'er voor de m°derne Lu® van eenvoudige serie- Vj,iie,ls,omgeschakeld naar L "tgh tech-bedrijfEen be- Kst ,i In onderscheidingen t- ,®ls 'Fc>rd Preferred Sup- t'«jault Class A' en 'Ge- «tors Supplier of the sehiM rJevolutie achter een fcÏÏeg geVelaandeTer" E® jjeJaren tachtig was POnrioa aan zo'n Ihetmensen werk bood 1 voor H3rd^gen van pom- L„.k .^selmotoren, die KJ* werden voor gro- Imarlri 'aadschoppen. It?*' fortte «ndF jaren En er moest flink ^»etenbei°rganiseerd' Dat rtrkeliif0 Waa>' gePaard- F uit de revoIutie bestond Pleiter, nanerUlg van deze Fis de j., e rev°lutie voltrok F Het k !ne dochter Steel- Jfo 'aren 7o was al sinds est'g toeleverancier auto in beweging ZATERDAG 18 JUNI 1994 DEEL - DE RE I mÊÊË |M*v| van de auto-industrie. Nu ont werpt, bouwt, installeert en on derhoudt Steelweld las- en as semblage-straten voor de auto industrie en mag het bedrijven als Opel, Ford, BMW, Skoda, Renault, Rover en Jaguar tot zijn klanten rekenen. Nog steeds onttrekt Steelweld zich aan het oog van de buiten wacht. Wie op bezoek gaat, moet zich een weg banen naar een wat vergeten loods op het Ambac- terrein, ver van de straatkant verwijderd. Via een soort achter deur komt men het gebouw bin nen en moet dan naar boven waar pas aan het eind van de gang de receptie zit. Het kleine Steelweld is inmid dels groot gegroeid. Van de dik 500 Ambac-werknemers zijn er nog 325 over. Van hen werken er 275 bij Steelweld, 25 bij Vimarc, dat vibratie-motoren produceert, en nog steeds 25 bij de diesel pompen. Steelweld produceert sterk met pieken. Dan kunnen er nog eens honderd inleenkrachten op de werkvloer rondlopen. Marcel Schabos is directeur van Steelweld, dat al sinds 1963 aan de auto-industrie, in het begin in samenwerking met Ford in Groot-Brittannië, levert. „We waren klein, maar altijd al zeer winstgevend. De afgelopen vier, vijf jaar zijn we pas echt tot wasdom gekomen." Steelweld zet dit jaar 82 miljoen gulden. De winst na belasting bedraagt 1,2 miljoen gulden. Te laag eigenlijk. „Maar je doet het in deze branche al heel goed als je überhaupt winst maakt." Schabos heeft ambitieuze groei voor ogen. In twee jaar moet de omzet met vijfentwintig procent tot boven de honderd miljoen gulden groeien. De winst over de omzet moet verviervoudigen van anderhalf tot zes procent. En in absolute bedragen moet de winst zelfs vervijfvoudigen tot dik zes miljoen. Want Steelweld claimt de auto industrie met andere benade ringswijzen goedkope oplossin gen aan de hand te kunnen doen, die meer opleveren dan de 25 procent inkoopreductie die supe rinkoper, superuitknijper en trendsetter López van Volkswa gen wil zien. López is begonnen met het zoge heten global sourcing. Hij kijkt gewoon over de hele wereld wie het goedkoopste kan leveren, met als uitgangspunt: er is altijd wel ergens iemand op de wereld die het nog goedkoper kan. Schabos vindt dat een beperkte en uiteindelijk inefficiënte visie. „Wij denken vanuit een ander systeem: het gaat om het uitein delijke produkt. Daar moet je een integrale benadering op los laten. De inkoopprijs is slechts één facet. De vraag is: wat moet ik maken en hoe kan ik dat nou het beste doen." Hij legt een presentatie voor po tentiële klanten op tafel. De baas moet een coach worden, zegt hij. En de produktie-arbeider een serviceverlener, die zijn klant als partner ziet. „De prijs van het produkt was het onderwerp in het verleden, het succes van de klant is het onderwerp van de toekomst." Er zijn twee soorten relaties tus sen de auto-industrie en de toe leveranciers. De ene gaat uit van concurrerend bieden, de andere van het zogeheten simultaneous engineering. Bij de eerste vorm bepaalt de uitbesteder het wat en hoe, en mag de toeleverancier alleen nog zeggen hoeveel dat moet kosten. „Op het eerste gezicht lijkt dat goedkoop voor de autofabrikant. Want de laagste bieder wint. Maar wij moeten per jaar voor vijfhonderd miljoen gulden aan offertes de deur uitdoen om voor tachtig miljoen opdrachten bin nen te slepen. Dat is heel duur en die kosten moeten wel worden terugverdiend." worden teruggehaald door een verbeterde communicatie en een betere afstemming van wensen en specificaties. „Samen bepaal je het traject. Het gaat om het rendement van het totaal. Dat kan alleen bij echt partnership. Je moet erbij be trokken zijn vanaf het eerste concept voor de auto tot met de installatie van de equipment. Die bedrijven kopen eens in de zo veel jaar nieuwe assemblage-lij nen, terwijl het voor ons dage lijks werk is. Wij hebben de kennis in huis en die moeten zij beter benutten." Bij simultaneous engineering werken alle betrokkenen voor een nieuwe auto samen aan het project. Vroeger ging een plan van de ene naar de andere afde ling, zonder met elkaar rekening te houden. Dat zorgde ook voor lange ontwikkelingstijden. In Europa was een ontwikkelings- tijd van elf jaar heel gewoon. Door tegelijkertijd samen aan een project te werken, worden die tijden verkort. Dat scheelt kosten, want hoe langer geld in de ontwikkeling zit, hoe duurder het project wordt. Maar de belangrijkste kosten Er zijn fabrikanten die het goed hebben begrepen, zegt Schabos. En die doen het niet toevallig ook heel goed. „In Europa is Renault een voorbeeld en we reldwijd is Chrysler het verste. Die kan door de samenwerking met de toeleveranciers de ont- wikkelingstijd van nieuwe mo dellen terugbrengen tot 26 maanden." De Europese indus trie had er tot voor kort elf jaar voor nodig. Machines vormen een ander ver haal dan gewone onderdelen, zegt Schabos. „Een inkoper denkt te verdienen als hij een Het belang van de auto is groot - en nergens groter dan in Brabant en Zeeland. Afgezien van wat mini-staatjes, wordt Nederland meer in beslag genomen door de auto dan welk land ook. De Amerikanen hebben het hoogste autobezit (725 per 1000 inwoners), maar de 182 miljoen auto's vallen in dat gigantische land in het niet met 19 auto's per vierkante kilometer. De Duitsers hebben met 38,6 miljoen wagens op elke vierkante kilometer 108 auto's om zich heen. In Nederland is het dertig procent drukker: met 5.658.000 auto's zijn er 136 auto's per vierkante kilometer. Met respectievelijk 411 en 391 auto's per duizend inwoners hebben de Brabanders en Zeeuwen verhoudingsgewijs meer auto's dan welke provinciaal ook. Er is in heel Nederland geen agglomeratie waar verhoudingsgewijs zoveel auto's rijden als Breda. Deze omgeving spant de kroon: 379 auto's per duizend inwoners. De industriebijlage staat dit jaar in het teken van de auto. Niet in het teken van de acceleratiecijfers of van het brandstofver bruik, niet van overstuur of onderstuur. Maar van de geweldige economische sector die dit jaar weer dik dertig miljoen vierwie lers op de weg zet: de auto-industrie. We belichten de bedrijfstak van boven naar onder: van de toeleverancier, ruim voorhanden in Brabant en Zeeland, tot aan het dealerbedrijf. De automotive sector is sterk in beweging. De naam López, de wurger van Rüsselsheim, doet toeleveranciers de rillingen over de rug lopen, want deze Spanjaard in Duitse dienst knijpt de toeleveranciers van Volkswagen uit als een citroen. Ondertussen gaat een herstructurering door, die de positie van de toeleverende bedrijven blijvend verandert. De wereldwijde concurrentie is elke dag voelbaar. Bedrijven moeten meedenken met de afnemer. „Wij maken geen plastic korrels meer, wij lossen voor onze klanten problemen op," zegt Charles Churet van Dow Chemical.. De kosten moeten omlaag. En de kwaliteit omhoog. „Elke drie maanden komt hier de mystery man van de importeur inspecte ren of de werkplaats wel goed werk aflevert," zegt directeur F. van Bossum, directeur van Rüttchen Holding, waaronder de Bredase Mercedes-dealer valt. De oplossing? Samen problemen oplossen en niet naast, achter of onafhankelijk van elkaar werken, zegt M. Chabos, directeur van de Bredase lasstraten-producent Ambac/Steelweld. „Dan zijn hele grote besparingen mogelijk." Want als het van peperkoek kan, moet je het niet van roestvrijstaal maken, vindt hij. Het gevecht gaat niet alleen tussen de bedrijven onderling, maar ook op staatsniveau. Volkswagen krijgt een miljard steun van de Spaanse overheid om Seat overeind te houden. Goed, wel met, 4600 mensen minder, maar die andere negenduizend blijven aan het werk. Ondertussen zijn er ook goede berichten te melden over de ontwikkelingen. Na een ongekende teruggang in 1993 van vijftien procent van de verkopen, mag dit jaar een plusje worden verwacht. En onderzoekers van het befaamde Londense bureau DRI weten te melden dat de groei mogelijk tot tien procent zal oplopen in de komende jaren. Bovendien weten Europese producenten de concurrentie met de Japanners steeds beter aan te gaan. Ze hebben minder tijd nodig voor het ontwikkelen van nieuwe modellen, verhogen de produk- tiviteit en kwaliteit en luisteren steeds beter naar de klant. Terwijl de Japanners kampen met hun te dure yen. De koers lijkt gezet, het traject is lang en de weg vol beren. Maar het eerste hobbeltje is genomen. De Nederlandse garagebedrij ven kunnen dit jaar 425 duizend auto's verkopen, bijna tien procent meer dan in 1993. Blijft hooguit de vraag waar we die allemaal moeten laten. Aan dit nummer werkten mee: Willem Reijn (teksten), Tineke van Dam (top 100), Johan van Gurp, Willem Blauw, Marcèl Bekken (foto's), Frank Struijer (lay-out), Anja Verbiest en John Jas (eindredactie). biedprijs van zestien miljoen gulden weet terug te brengen tot twaalf miljoen. Die is hartstikke trots. Maar voor acht miljoen had hij ook al klaar kunnen zijn." „Kijk. Wat is kwaliteit? Kwali teit is volgens mij niet meer dan voldoen aan de gestelde eisen. Dat een deur strak komt te han gen, niet vervormt. En als dat kan met een Installatie van pe perkoek, dan maakt dat niet uit. Maar als je ziet wat ze dan laten bouwen! Laatst is hier weer een lasstraat de deur uitgegaan met twee keer het benodigde gewicht en twee keer de eigenlijk beno digde elektronica." Daar vallen dus echte kostenbesparingen binnen te halen. Tachtig procent van de kosten wordt in de eerste zes maanden gemaakt. Achteraf valt dus wei nig te corrigeren. „Te vaak hoor je: zó moet het worden. Bijvoor beeld: het moet van roestvrij» staal. Wat die klant bedoelt, is 'het mag niet roesten'. Dat is iets heel anders. Goede samenwerking begint daarom met goede communicatie en niet met opgelegde specificaties." Het /ean-produktiesysteem van slanke, hardwerkende en agres sieve organisaties is al weer voorbij. Schabos: „We moeten naar agile-, ofwel flexibele syste men toe." Want de smaak van de consu ment verandert. De vraag naar bijzondere auto's, variërend van cabriolets tot 4x4-voertuigen en de multi-purpose-vehicles (MPV ofwel 'ruimtevoertuigen' zoals Renault Espace en Chrysler Voyager) groeit. Dat vereist dat de assemblage straten doordacht zijn, niet al leen voor de auto die er eerst op wordt gebouwd, maar ook voor de opvolgers in de jaren daarna. Met trots vertelt Schabos van de levering van apparatuur voor de nieuwe gezamenlijke fabriek van Ford en Volkswagen in Portugal. De straat van dertig miljoen is niet alleen voor de eerste MPV geschikt, maar ook al voor de twee opvolgers. De organisatie van Steelweld raakt steeds meer gericht op het ontwerpen van de concepten. De engineering-afdeling heeft de sterke neiging te groeien in de richting van tachtig tot honderd mensen, bijna twee keer zoveel als er nu zitten. De manier van werken veran dert. „Je stopt meer werk in het ontwerp, zodat het werkelijk uit voerende werk zeer beperkt blijft." Daarvoor zijn grote in vesteringen gedaan in de engi- neering. Op driedimensionale computers stelt de ontwerper assemblage lijnen samen en bepaalt waar precies de robotten moeten ko men te staan. Hij kan de robot op de millimeter nauwkeurig een lijmlaag laten leggen op een beeldscherm dat, inclusief soft ware, vlot een ton of tweeëneen half kost. Daarvoor heeft zich ook in het personeelsbestand van Ambac een kleine revolutie voltrokken. Het bedrijf is met de inbreng van vijftien tu'ers en een vloot hts'ers op een mts+-niveau terechtgeko men. Dat is een niveau hoger dan de Ambac had. Dat past in het beeld van een bedrijf dat van een pure bouwer en uitvoerder omschakelt naar een bedrijf dat zijn produkten op creativiteit moet kunnen verko pen, zoals Schabos stelt. De grote ontwikkelingsafdeling is ook nodig om nieuwe technie ken snel te 'integreren. „Laser technologie komt eraan. De lijm- technologie verandert." Audi heeft een space-frame van aluminium geïntroduceerd. Alu minium verlaagt het gewicht van de auto en daardoor ook het brandstofverbruik en de uitstoot van kooldioxide. Dat zal straks dus ook in andere auto's worden toegepast. Voor Steelweld betekent dat om schakelen. „Aluminium kun je niet op dezelfde manier lassen als gewoon staal. Dus je moet gaan klinken. Dat heeft gevolgen voor de assemblage-straten die wij ontwerpen. Wij moeten onze straten toepasbaar maken voor nieuwe verbindingstechnieken. Nagelloos -klinken, lasertechnie ken. Wij zullen zeer snel mee moeten in deze ontwikkeling, an ders raak je je leiderspositie kwijt." Het Bredase Steelweld zal har der moeten vechten dan de bui tenlandse concurrentie om zijn positie op de markt veilig te stellen. Want de Nederlandse netwerken van co-partnership bestaan niet. Sterker nog. Bij NedCar komen nu de Japanse toeleveranciers in het kielzog van Mitsubishi binnengeslopen. „Daar kom je niet tussen," zegt Schabos geërgerd. „De Japanse zakenwereld is zo strikt georga niseerd. Het geld van de Neder landse staat wordt op die manier rechtstreeks naar de Japanse be drijven doorgesluisd." En dan, heel eerlijk: „Die samen werking, dat partnershipdie vaste relaties, die zouden we juist zo graag in Europa zien ontstaan."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 41