pisassrs. DE STEM Tourmiss, staan ze in hangars te koop De val van de Vercors Krassen kan dinsdag weer Wims trieste vaderdag Legergroene Mirages en zilvergrijze F16's, rij na rij |jealnrs^umngr^etmcfeakt ■'tekening: pstzegel, naar voordnummer 112 Zesenennegentig straaljagers heeft kapitein Coenegracht van de Belgische luchtmacht in de aanbieding: Mirages en F16's. Ze staan op een stille basis net over onze zuidgrens. Met 10 miljoen gulden in je binnenzak mag je nu komen praten over wat westerse ministers ooit trots annonceerden als: „De koop van de eeuw." Wie wil er een F16 of een Mirage? Europa barst van het overtollig wapentuig. Fregatten en I vliegtuigen zijn voor een prikje te koop. Een tank is goedkoper dan een Ford Escort. Iemand met wat geld kan makkelijk een eigen oorlogje beginnen. Catalogi van die wapenbazaar zijn verkrijgbaar bij de ambassades. Week ?nd ZATERDAG 18 JUNI 1994 DEEL Door Paul de Schipper ?err>erskaarten naar: Een rijtje vliegtuigen: te koop tegen elk aannemelijk bod. Legergroene Mirages en zilvergrij ze F16's, rij na rij staan de moord machines onschuldig zwijgend in de hangars. Ontmanteld ook, uitge kleed eigenlijk, want wat we hier zien, zijn eigenlijk alleen maar cas co's, wachtend op de sloop of op een oorlogsgeile dictator. Kapitein Coenegracht: „Eerst ha len we de hydrazine eruit, een zeer giftige brandstof die we in speciaal beveiligde containers overslaan. Dan komt de motor aan de beurt. Ook die gaat eruit, net als de meeste elektronica en de hydrau- liek. Vervolgens plakken we alle gaten dicht om het metaal te con serveren en te behoeden voor cor rosie." In een van de hangars in Weelde liggen 'de wisselstukken': de on derdelen. Moderne gevechtsvlieg tuigen zijn net grote meccano-do zen: de motor kun je er langs een rail achterin schuiven, de koker met de remparachute net zo. Een 20 of 30 mm-kanon hangt eronder. En de Sidewinders, de raketten waarmee Top Gunners eikaars vliegtuigen neerschieten, zitten met een paar bouten aan de vleugeltips. Winstbeluste Russische wapenhan delaren hebben een gat in de markt ontdekt. Ze adverteren sinds kort met Mig-rondvluchten. Wie een paar duizend gulden betaalt, kan toeristisch rondvliegen boven de steppe. Echt comfortabel kan dat niet zijn. In de cockpit van een F16 bijvoor beeld zit je opgevouwen tussen de instrumenten. Je kunt er nog geen thermoskan tussen de benen hou den en boterhammen smeren bij Mach I ligt evenmin voor de hand. Onttakelde gevechtstoestellen kun nen in recordtijd weer worden op gebouwd. Coenegracht: „Mocht er een internationale crisis ontstaan, dan heb ik binnen een paar uur de eerste F16's gevechtsklaar in de lucht." 'That's all folks' staat er op de staart van een van de afgedankte Mirages, een loods verder. Daaron der een valse Mefisto. Op de vleu gel liggen wat losse moeren. Coene gracht: „Dit is het laatste toestel dat hier is binnengekomen, van daar." Hij spreekt waarderend over de Mirage: „Je kunt van de Fransen zeggen wat je wilt, maar ze bouwen een goede kwaliteit vliegtuigen." De Mirages waarover de Belgische luchtmacht beschikt, zijn al van een oudere generatie, dit in tegen- steling tot de F16's die meer geau tomatiseerd zijn en die vliegen met het elektronische fly-by-wire prin cipe. De Mirages zijn nog helemaal uit metaal gebouwd. Bij de F16 bestaat alleen de dragende con structie nog uit een aluminiumle- gering, de rest is koolstofvezel. In Weelde staat het einde van de Koude Oorlog op proper geboend beton. Monteurs ontmantelen een Mirage. ■7IP WPEVCMn o 7IF WEEKEND 4 FOTO'S COR VIVEEN Voorlopig zijn er in het Belgische Weelde meer kijkers dan kopers. Zo doende loopt kapitein Coenegracht met scholie ren en bejaarden zijn 'toerkes' door de ,o zo propere hangars van deze reserve-Navoba- sis, even ten zuiden van Baarle- Nassau. Daar staan ze, rijen vlieg tuigen, dicht opeen en inpakkens- gereed; de Koude Oorlog op sterk water. Nee, Pinochet, de vuttende Chi leense dictator en wapeninkoper is nog niet aan de poort geweest, alhoewel Chili wel belangstelling heeft voor de F16. Chili vliegt im mers nog met Hawker Hunters die eind jaren vijftig tweedehands van Engeland werden gekocht. De Navo liet in de groene gemeente Weelde in het midden van de jaren tachtig veertig hectare bos weg hakken, tot leedwezen van de na tuurvrienden in de omgeving. De Westerse alliantie gaf opdracht om er zeventien hangars te bouwen. Het werden enorme loodsen be doeld om er de uit Europa terug trekkende Amerikanen hun materi aal te laten opslaan. In geval van 'That's all folks' staat er op de staart van een van de afgedankte Mirages, een loods verder. crisis aan het Oost-Westfront hoef den ze dan alleen maar soldaten te sturen met het sl^,uLeltj_e v^n him jeeps. De val van de Berlijnse Muur ver anderde de politieke krachtsver houding. De Amerikanen hebben de depots in Weelde nooit gebruikt. De legers in Oost en West bezuinig den en dumpten overtollige materi aal op de markt. Alleen al de VS hebben 550 F 16's in de aanbie ding. Oostduitse Migs verdwenen naar slopers. Veel landen van het voor malige Oostblok doen de moderne Mig-29 gevechtsmachines voor een prikje van de hand. De concurren tie zit in het Westen. Vrijwel alle Navo-landen hebben hun krijgs machten stevig gesaneerd. Neder land heeft voor 350 miljoen gulden drie fregatten aan Griekenland verkocht, het geld moet overigens nog binnenkomen. 1I& T ederland wil ook zijn Hawk-raketten kwijt. De W Franse producent Thomson i. heeft aangeboden ze in te ruilen. Ons land heeft mooie regels als het om wapenhandel gaat: geen verkoop aan landen in spannings- gebieden, geen verkoop aan landen in oorlog, maar wat er straks met die tweedehands Hawks gebeurt, is onze zorg niet meer. Overigens valt de verkoop van legermateriaal in Nederland tegen. De opbrengst tot 1998 wordt geschat op 878 miljoen, gerekend was op 1 miljard. In Engeland gaat het al net zo. Fregatten die 60 miljoen gulden hebben gekost, zijn er van de hand gedaan voor minder dan de schrootprijs: 250.000,-. Stephen Wood, een wapenhande laar uit Devon, ging eind '93 naar een veiling van het Britse leger. Hij was op zoek naar een mooi kanon om op het gazon voor zijn zaak te zetten. Om er zeker van te zijn dat hij er ook één zou krijgen, schreef hij op verschillende veilingnum mers in. Wood kwam thuis met vijf Chieftain-tanks, negen stuks anti- tankgeschut en tweeëntwintig pantserwagens. Voor de tanks be taalde hij gemiddeld 5000 gulden. De dumpprijzen zijn tekenend voor de situatie op de tweedehands wa- penmarkt. Overal in Europa staan opslag plaatsen vol militair materieel. Daar wachten overtollige voertui gen, tanks en vliegtuigen op ko pers. Een van die opslagplaatsen is de reserve-basis Weelde. „Dat bos was weg," zegt kapitein Coenegracht, „en de bevolking vroeg zich af wat we met die lood sen deden. Toen heeft de lueht- machttop besloten om die ruimte te benutten voor de opslag van vlieg tuigen." Een 'bewaarploeg' van vijftien man prepareert de vliegtuigen vakbe kwaam voor de mottenballen. Hoe lang dat werk duurt? Coenegracht kijkt langs het stilleven van de tientallen roerloze vliegtuigen. Hij weet het niet. „Er is geen haast bij," zegt hij. Bij de Westeuropese lucht machten heeft zich een sa nering voltrokken. Veel personeel is gereorgani seerd, afgevloeid of moest zich op nieuw oriënteren. Coenegracht zit vanaf zijn negen tiende jaar bij de luchtmacht. Had hij ooit kunnen bedenken nog eens beheerder van zo'n afgedankte luchtvloot te worden? „Nee," zegt hij, peinzend, „maar eigenlijk is het mooi wat hier ge beurt. Hoezo mooi? „Dit is het vredesdividend, het winstgevend resultaat van veertig jaar afschrikking. Hier zie je daf de wapens worden opgeborgen. Dan mag je als militair toch tevreden zijn." We lopen naar buiten. In het gras bij de bomen ligt een oude Nike-raket. „Soms komen er mensen die vragen: kan ik hem krijgen. Ik zou 'm mijn tuin willen zetten." Kapitein Coenegracht haalt de schouders op: „Ieder zijn goesting."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 37