Weekend Nee, je kunt niet voor 1000 gulden naar Indonesië DE STEM pE STEM Midden in het hypermode centrum van Rotterdam, van het snelle zakenleven Pauluskerk, een vaal gebt waar drugsverslaafden w< opgevangen. Zij kunnen e gebruiken en sinds enkele maanden ook hun dope k< twee huisdealers. Onlangf dominee Hans Visser (52) openbaarheid. De hele dis rond de legalisering van laaide weer op. En dat is j Vissers bedoeling. I schuldigde de juffrouw Spermadonoren worden steeds schaarser. Onder dreiging van een nieuwe wet, die het mogelijk maakt dat kinderen op latere leeftijd hun biologische vader opzoeken, haken de heren massaal af. Het Bosch Medicentrum vreest over enkele weken al de spermabank te moeten sluiten. En ook in andere ziekenhuizen is het aantal kunstmatige inseminaties drastisch teruggebracht. Het zaadtekort .dreigt vooral lesbische en alleenstaande vrouwen te duperen. Zij staan, als ze al niet om principiële redenenen worden geweigerd, meestal onderaan de wachtlijst. Niet alleen de omgeving, ook de wet reageert afwijzend op lesbiennes met een kind V 'Dit kind was 2 verschril gewenst. Hetaj alle liefde krijsi van twee moede] ZATERDAG 11 JUNI 1994 „Ach meneer, haal me niet uit een mooie droom.' Mevrouw Lolang uit Alkmaar valt even stil. Daarna be gint ze te giechelen. „Dus, het is niet waar? We hebben elkaar maar blij zitten te maken met onzin? Oh, wat erg, er is zo veel animo om volgende jaar in Indonesië te gaan. Wij willen naar Menado." De Indische gemeenschap in Neder land wil het zo graag geloven. Zij koestert het gerucht dat de Indone sische luchtvaartmaatschappij Garuda volgend jaar met feestelijke tarieven voor de dag komt. Men kan. zc fluistert men elkaar toe, voor duizend gulden een retour vlucht Amsterdam-Jakarta onder nemen. Een spotprijs in verband met de viering (17 augustus 1995) van de Indonesische onafhankelijk heid. „Het is gewoon niet waar. Het ge rucht blijft maar de kop opsteken. Zelfs reisbureaus en touroperators hangen bij herhaling aan de lijn. Doordat zo'n verhaal blijft rondzin gen, lijkt het een soort waarheids gehalte te krijgen. Het is ondoenlijk dergelijke verhalen te ontzenuwen. Het is onmogelijk een bron te trace ren, omdat iedereen het via-via - heeft vernomen," aldus een woord voerster van het hoofdkantoor van Garuda in Amsterdam. De Indonesische luchtvaartmaat schappij heeft in verband met haar 45-jarig jubileum vanaf januari tot eind maart jongstleden een retour vlucht Amsterdam-Jakarta in de aanbieding gegooid De actieprijs. 1545 gulden. Een gemiddelde re tourvlucht naar Java of Bali be draagt ongeveer 2000 gulden. Garuda benadrukt dat de tarieven voor volgend jaar nog niet eens bekend zijn. De luchtvaartmaat schappij (veertien retourvluchten per week Nederlana-Indonesië vice versa) durft zich niet aan een voor spelling te wagen over de kans op een tariefdaiing in verband met de viering van het uitroepen van de onafhankelijkheid van de republiek Indonesië. „Dat zou het aantal mis vattingen alleen maar groter ma ken", aldus woordvoerster A. Felix van Gatuda. In persoonlijke kring krijgt ze ook regelmatig het Indisch broodje aap voorgeschoteld. ..Ook mijn vader moest ik uit de droom helpen." Eenzelfde taak hebben de in Indo nesië gespecialiseerde touroperators SOC Reizen in Amsterdam en De Boer en Wendei in Heemstede. Ze zijn de afgelopen maanden over stelpt met telefoontjes over een ver meende prijzenslag van Garuda. j Een standaard-antwoord op de vra genreeks van cliënten is steevast, dat Garuda hierover 'geen enkele officiële mededeling' heeft gedaan. „We moeten zo mensen teleurstel len, maar het is niet anders Hier mee wordt soms een streep gehaald door de reisplannen van hele fami lies," aldus SOC- Reizen. De ontzenuwing van het gerucht betekent niet zeiden de ontluiste- ring van een lang gekoesterde wens röm eens naar de Gordel van Sma ragd terug te keren. Familiaire be loftes breken, omdat een reis naar de Insuiinde onbetaalbaar blijft. „De vader van mijn man had een neef in Jakarta al ingelicht dat we over zouden komen. Maar het gaat allemaai niet door. Dat is een be hoorlijke teleurstelling. Eerlijk ge zegd. vonden we het eigenlijk ook te mooi om waar te zijn. Voor duizend gulden per persoon naar Indonesië! Maar goed, zoiets wil je graag tegen beter weten in geloven. Het is een gewenste prijs." „We hebben heei vaak ervan ge droomd om met z'n zessen (echt paar en vier kinderen) naar Indone sië te gaan. Vooral voor de dochters (veertien en zeventien) uit het eerste huwelijk van mijn man is het een enorme domper. Ze zouden voor het eerst van hun leven het land van hun voorouders bezoeken. Zover is het dus nog niet," aldus Laura van den Ende uit Bernmel. De reisplannen zijn uitgesteld. Over vier of vijf jaar denkt het gezel schap alsnog de droomreis naar Indonesië te kunnen maken. De kerk wi linkerkant door een scoopcomj lypso' en bruidshuis Rond het gebouw junks, gehuld in vuile al hun bezittingen in tasje. „Goede morgen, prach heeft u 75 cent vooi koffie. Het hoeft niet als u het heeft?" De tijdens de vraag voll me heen. Zijn pupiller open ondanks het tekening raymond vaw» De lange weg naar het zaad Door Ton Loots "T" ee, we doen geen lesbi- sche paren. Vanwege I onze christelijke signa- I tuur, begrijpt u, veront- _L A van het Bosch Medicen- trum zich destijds. Het klonk wel iswaar vriendelijk, maar Marleen en haar vriendin Els voelden zich toch gekwetst. Achtergesteld. Alsof zij geen goede moeders zouden zijn. Alsof een kind bij hun slechter af zou zijn dan bij hetero-relatie. Marleen, nog steeds boos: „Ik vind niet dat een bestuur van een zie kenhuis dat mag uitmaken." Lesbische paren die graag samen een kind willen, zijn nog steeds eerder uitzondering dan regel. Maar hun aantal groeit. Toch wei geren nog veel ziekenhuizen van wege religieuze of andere princi piële redenen om lesbische paren en alleenstaande vrouwen kunst matig te insemineren. De positie van deze vrouwen wordt er niet beter op nu er een groot tekort aan spermadonoren dreigt. Door de nieuwe regeling die kinderen ouder dan zestien jaar de mogelijkheid biedt om de persoonsgegevens van hun natuurlijke vader op te vragen, is voor veel mannen de lol eraf. Het gevolg is een schrijnend tekort aan zaad en een snel groeiende wachtlijst. Dat betekent dat som mige ziekenhuizen, ook de centra die een liberaler beleid voeren en wel lesbische en alleenstaande vrouwen willen behandelen, hun criteria noodgedwongen aanscher pen. En dan voorrang geven aan ongewenst kinderloze echtparen. Belachelijk, vindt Marleen. Een kwestie van vooroordelen. Zij en Els namen geen genoegen met de weigering van het Bossche zieken huis en weken uit naar een andere spermabank. Nu, ruim twee jaar na de eerste stap, ligt er een drie maanden oude baby in de box. Een meisje. Een prachtig kind, glundert Marleen, de biologische moeder. Mensen zeggen dat ze op haar lijkt, maar zelf ziet ze dat niet zo. Natuurlijk zocht ze meteen, toen haar dochter geboren was, naar herkenning. In de ogen, het haar, het gezichtje, de lichaamsbouw. En die was er. Ze vraagt zich nooit af of het kind op de vader lijkt. Het klinkt reso luut. „Ik ben eigenlijk nooit met Door Riet Pijnappels hem bezig. Als ik al aan hem denk, is dat met een warm gevoel. Omdat hij onze diepste wens in vervulling heeft laten gaan. Nee, ik wil hem niet ontmoeten. Maar als ons kind dat later wel wil, prima. Daar hou ik rekening mee. Ik zal haar niet tegenhouden. Maar ook niet stimu leren. Ze heeft twee ouders en dat gaat goed." Dat zij en Els samen een kind wilden, stond vast. Ook dat Marleen degene zou zijn die zwanger zou worden. Els had niet 'de biologi sche behoefte' om een kind te dra gen. De vraag die snel volgde, was: hoe zou Marleen in blijde verwach ting geraken? Marleen fronst haar wenkbrouwen bedenkelijk bij het noemen van de meest voor de hand liggende oplos sing: een man versieren. „Wij hebben een monogame rela tie." Het klinkt kribbig. „Boven dien zou ik daarvoor niemand wil lens en wetens willen gebruiken. Dat lijkt me een smerige streek." Na een lang en intensief beraad kozen de vrouwen voor een onbe kende donor via kunstmatige inse minatie. Een bekende donor, een goede vriend of een familielid, was te bedreigend voor Els. Die was bang dat haar positie als moeder aangetast zou worden. Marleen: „Je weet nooit hoe de vader rea geert als het kind geboren wordt. Het is niet in' te schatten welke gevoelens dat oproept. Ook al ver zekert hij vantevoren dat hij geen aandeel in de opvoeding wil. Ik ben moeder, mijn positie stond vast, maar die van Els niet. Zij zou zich dan zeker buitengesloten gaan voe len." Toch zat het idee van een onbeken de donor Marleen niet lekker. „Het leek me niet goed om een kind te krijgen, van wie de vader niet te achterhalen viel. Ik heb zelf een adoptief broer die op zijn vijfen dertigste nog op zoek ging naar zijn wortels. Dat wilde ik mijn kind niet aandoen." Een gynaecoloog van het Arnhemse ziekenhuis Rijnstate wist raad. Hij adviseerde het stel om een sperma donor te zoeken via een krante-ad- vertentie. Iemand die bereid was later kennis te maken met het kind. De gegevens van de man zouden worden opgeslagen in een geheim dossier. Slechts toegankelijk voor het kind vanaf zestienjarige leef tijd. Het ziekenhuis zou de man behandelen als een gewone donor. Hij zou worden getest op het aids- virus. En gevraagd worden naar erfelijklijkheidsziektes in de fami lie. Zijn zaad zou alleen bestemd zijn voor Marleen. Er kwamen reacties genoeg op de eerste advertentie. Vooral hele go re. Of van lieden die niet helemaal toerekeningsvatbaar leken. Na de tweede advertentie leek er een se rieuze kandidaat te zijn, maar ook hij bleek achteraf 'een viezerik'. Na de derde advertentie reageerde 'the right man'. Het klikte onmiddel lijk. Hij stelde zich aanvankelijk terughoudend op. Was niet té gre tig. „Hij ging heel serieus op onze vragen in," vertelt Marleen. Vragen over zijn opleiding. Zijn werk. Zijn uiterlijk. De vrouwen wilden graag 'iemand van een beetje niveau'. En hij moest blank zijn. Nee, absoluut niet om racistische motieven, ver zekerden ze. Maar hun kind zou met twee lesbische moeders toch al een extra drempel in het leven hebben. Een drukke briefwisseling volgde. Beide partijen gaven steeds meer informatie bloot. De man vertelde waarom hij donor wilde zijn. Zijn eigen vriendin was onvruchtbaar. Hij had zich voorgenomen om een keer in zijn leven een ander stel gelukkig te maken met zijn zaad. Twee keer bezocht hij het zieken huis in Arnhem. Doneerde sperma voor veertig inseminaties. Het zaad werd ingevroren en na een half jaar ontdooid en gebruikt. IA T a de vierde inseminatie was Marleen zwanger. En toen I Al kwamen de reacties los. En- X A thousiaste, maar ook heel vervelende. Veel mensen bleken er moeite mee te hebben dat zij als vrouwenstel samen een kind wilde. Een kind heeft immers een vader nodig, was de gangbare opvatting. Marleen, verontwaardigd: „Onzin. Als je ziet hoeveel vaders er afwe zig zijn in een gezin. En dit kind was zo verschrikkelijk gewenst. Het zou alle liefde en aandacht krijgen van twee moeders." De hele zwangerschap lang stoot ten de vrouwen hun hoofd tegen onwrikbare opvattingen. „Ik vond het vooral moeilijk dat iedereen ons ongeboren kind ter discussie stelde. Soms op het onbeschofte af. Iemand vroeg zelfs of het wel mo reel verantwoord was dat in deze tijd van opkomend fascisme een lesbische vrouw een kind kreeg." Even in gedachten wrijft Marleen met beide handen over haar buik. „Ocharm kindje, dacht ik soms, de wereld moet je niet." Toen Els, als trótse tweede moeder, het pasgeboren kind ging aangeven bij de burgelijke stand, vroeg de ambtenaar driemaal nadrukkelijk of 'ze echt wel bij de bevalling was geweest'. Bij het invullen van de formulieren constateerde hij dat 'het kind dus geen vader had'. Hij negeerde haar onzeker klinkende antwoord 'dat ze de andere moeder was'. En vroeg haar vervolgens de moeder van het kind te feliciteren. Els was er letterlijk beroerd van. Want niet alleen de omgeving, maar ook de wet reageert afwij zend op lesbische vrouwen met een kind. De rechtspositie van Els, de sociale moeder, is zwak. Volgens de Nederlandse wet hebben kinderen recht op een vader en een moeder. In 1986 oordeelde de Hoge Raad dat ongehuwde paren alleen geza menlijke ouderlijke macht kunnen uitoefenen als ze allebei in 'fami- lierechterlijke betrekking' tot het kind staan. Van twee lesbiennes met een kind staat een van de vrouwen buiten spel. Els mag het kind niet erken nen en wordt door de wet niet als ouder erkend. In geval van overlij den van Marleen, de biologische moeder, moet zij het voogdijschap verwerven via het gerecht. Dat doet pijn, zegt ze. Dat ze nooit honderd procent zekerheid zal heb ben dat het kind van haar zal zijn. „We hebben de keuze voor een kind samen heel bewust gemaakt. Ik heb alleen geen zaadje kunnen leveren. Terwijl iedere man die een kind als het zijne erkent anti tisch het voogdijschap krijgt 1 al is hij niet de biologische val Soms heeft ze er slapeloze t van. Droomt dat Marleen wfl lukt en dat haar familie he'.ij opeist. Marleen heeft bij de notaris 1 vastleggen dat het haar uitörfl lijke wens is dat Els de !«c voogd wordt in geval valt overlijden. „Maar volgens if] ris kan een conservatieve» dan nog anders uitwijzen." Els voelt zich voortdurend®] geeft ze toe. Misschien oW» nog allemaal zo pril is en zf' wennen aan het moei'] „Maar ik voel me echt nw®| iemand mij vraagt, is kind, dan zeg ik met o»®" 'ja, dit is mijn dochter ;4 merk dat ik me nog ®eJ genoeg voel als mensen 1 of afkeurend gaan doen. ik behoorlijk van overstuu':"! Marleen: „Wij voelen onsj ouders. We voeden onze samen op. Zoeken nu i kinderdagverblijf uit en s j- men een school. En als lieren in moeten vullen, st t 'vader' door en schrijve moeder' er boven. Ons geZ niet anders dan andere e We hebben alleen een U moeten gaan om het zaa ken te krijgen." Om redenen van namen van de veranderd. buiten. Beleefd roept hl en wandelt aarzelend va De tegenstelling is gro misschien. Een jong st een glanzende auto voo| Sonja. „Rot op," is ha op de vraag om 75 centf gaat naar binnen om vc fortuin Meren uit te wat de mooiste dag in te zijn. Zij denken n toekomst. Een toekoij junk al achter de rug ha Binnen in de kerk zijn zoals hij. Mannen en vf nietszeggende blik. De herken je meteen. Niet I de kleding als wel dol dat nog in de ogen zit.| van dominee Visser v blozende Surinaamse rondleiding. Van bovei waar de vluchtelmgenol en uitgeprocedeerde ill pen, tot in de keldel verslaafden worden opg De kelder is absoluu| vertelt de gids. Behalv doogruimte, ruwweg t meter, zonder daglicht. op slot. Een portier laf als je een pasje hebt. a kom je er niet in. De pt ook bij hoe lang iemaru Het 'scoren' is aan tijl Tijd om? Dan eruit. Dl eens tot problemen. ,,M] nen het wel aan," melcj opgewekt. Er is echter weinig redl wektheid, daar in de kt het bestaan. De deur g binnen zitten ongeveer T den te spuiten en te L reageren absoluut nil vreemde die hun gedrJ drempel staat te best;" dope beheerst alles. I heeft niets menselijks, notzucht overheerst. Dominee Visser is een 1 groot en stevig gebouri geruststellende uitsti weet dat een kijkje in ruimte op bezoekers maakt. „Na vijftien jaar werJ omgeving, kan ik er no goed tegen. Ik ben gewend maar ik era steeds aan de verloeda keer weer. Ik noem hl voorportaal van de hel/ «en kun je niet. Hoe ku °P dat niveau leven? Ik gebruik niet goed, ma

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 34