tam Staking NS lijkt niet te vermijden HELD? Politiek zwijgt over Antilliaanse jeugd 135] Werkgroep kraakt haast overheid: Mestbeleid te fraudegevoelig Amsterdam de hoogte in |ln de steek gelaten Betuwelijn zorgt voor patstelling bij 'paars' WIE IS JOUW A J DESTEM BINNENLAND A3 Overleg directie en bonden mislukt; Zuidwest-Nederland wil meestaken I moeten redden. Nederland A ur 20.25 uur yXy Vrijspraak in schrijversproces DESTEM i»V»J?ro,,9se9''dachB Nieuwe dienst van PTT: Fax per post COMMENTAAR FORMATIE BINNENLAND KORT JUNI 1994 VRIJDAG 10 JUNI 1994 i het aannemen van esette ik dat er ge meer was om door Ik heb er ook thuis no proken, hoewel ik «j, het thuisfront reeds ireed was om met mij e te aanvaarden dat heL is er een streep onder tl daar dit zijn geen beslis] lie je thuis alleen neemt) effen de werksituatie ik de volgende dag m: nten getoetst in gesprek^ Ruud Lubbers, met Elct an, met Wim Kok, i Thijn; ja ook met Ed\ ?n uitgebreid gesprek gjl hebben me in verschil ïate van dringendheid t. endheid de argument» waarom ik die conclus] u hoeven te trekken alternatieven er ware :e konden me niet gen." het u als u een moralisti uisridder van normen i en wordt genoemd 1 best nog eens zeggen da| als een geuzennaam Het stoort me als h| iden wordt met een a ik alleen maar aanvaai manier waarop mensea| geloofs- of levensovertui k deel, in het leven sta» an zeg ik met volle orei niets is minder waai it me in de vezels om, naai oord van de joodse filoso uel Levinas, het ethisch :nt dat opbloeit in de or.1 ng met mensen met andaf rgronden, werkzaam zijn. en we echt geloven dal] iaar in de Kamer blijft, i etenschap niet opnieuw a •.n? arom niet? Nou ja, ik i et zo op reageren alsof ui volstrekt onbegrijpeljij gt. Want iedereen weet i november 1989 voor mezë zware afweging heb mof en. Met plezier, zeg ik noj ls, heb ik ruim vier jaarir gedaan. Ik zal niet des van onmin over het Amstaj ise IRT die over mijn wei] laten uitgroeien alsof e sverduistering van een i de ondergang van de were k ben niet gedemotiveerd» Ier te gaan. - en afvoerwegen zijn niet o groot verkeersaanbod be" d. „In het ergste g de wachttijden oplopen l erhalf uur, hebben we bert d. Hopelijk valt het it» ar hoe dan ook moet n ;e vertraging rekenen." pen Haag (anp) - De wijze waarop het mestoverschot de komende jaren wordt terug gedrongen, is niet te contro- leren en te fraudegevoelig. i Tot die conclusie komen deskun- i fen van de overheid en het I landbouwbedrijfsleven. Aanpas- i singen zijn nodig om te voorko- men dat het mestbeleid mislukt. De Nederlandse veehouderij j staat aan de vooravond van in grijpende maatregelen om het 1 mestoverschot terug te dringen. In 1995 gaat de derde fase van het mestbeleid in. Gedurende deze vijf jaar lange periode moet er een eind komen aan het stel selmatig overbemesten van de bodem. De ministers Bukman (Land bouw) en Alders (Milieu) hebben daarover met het Land bouwschap afspraken gemaakt. Gekozen is voor een aanpak via twee lijnen. Het kabinet stelt de veehouders via wetgeving ver plicht te zorgen voor een milieu verantwoorde afzet van mest. In 1996 moeten boeren kunnen aantonen dat ze hun overtollige mest netjes kwijtraken; of via mestfabrieken of via transport naar akkerbouwgebieden. Slaagt een veehouder daar niet in, dan krijgt hij een hoge boete opge legd. Deze boete, ook wel wurg- heffing genoemd, is zo hoog dat hij er verstandiger aan doet zijn veestapel te verkleinen. Het landbouwbedrijfsleven vindt deze aanpak niet bijster sympa thiek. Het heeft zijn kaarten ge zet op een andere aanpak: de mineralenboekhouding. Hierbij moet een boer een administratie bijhouden van de mineralen die zijn bedrijf binnenkomen (voer, kunstmest) en weer verlaten (melk, vlees, mest). Aan het ver schil, dat in het milieu terecht komt, wordt op termijn een ver plichte regulerende heffing ge koppeld. Daardoor is het finan cieel aantrekkelijk het milieu te ontzien. Deskundigen van de ministeries van landbouw en milieubeheer en het bedrijfsleven hebben zich de afgelopen tijd gebogen over de praktische haalbaarheid van de beide systemen. De conclusies van de werkgroep, onder voorzitterschap van het ministerie van Justitie, zijn ont luisterend. Het beleid is veel te haastig tot stand gekomen. Bei de systemen zijn in de huidige vorm niet te controleren. Boven dien kosten ze de veehouders zoveel geld dat 'de bereidheid tot vrijwillige naleving onder sterke druk staat'. De zwaarste kritiek treft de mi neralenboekhouding. Dit sys teem staat nog in de kinder schoenen en is niet rijp voor de praktijk. Het kan dan ook niet worden ingevoerd, vindt de werkgroep. Maar ook het andere systeem, de wurgheffing, is niet waterdicht. Het heeft 'te weinig sturings kracht' om het mestoverschot weg te werken. enige zekerheid die staat wil geven is dat de vf wing van het wegdek op ig op tijd klaar is, weer >n weer. Pikant in dit verbat dat Rijkswaterstaat juist vo heeft gekozen in de vero •stelling dat de kans op 8° er dan het grootst is. M valt dat reuze tegen. S'ï .terstaat verwacht echter n t aanhoudend slecht weet n het eten gooit. Van W 7e werken onder een at. Regen deert ons echt nte itwaaieren rijkswaterstaat en de erwachten de grootste-pt ten op maandag 13 P' L erste volledige werkdag 1 rug is afgesloten. OndanK j ntensieve voorlichtingsca e, tot in Spanje toe, zuk fl Tezen Rijkswaterstaat ffl f ie, toch nog veel mensen P 1 le terugreis verrast worfl,J naandag zullen er pr° plijven, maar meer_vejj neent woordvoerder R- ran de Verkeerspolitie f jen. „De ervaring leert®* ;en gaan uitwaaieren. ne voorstellen dat er sullen zijn die de To Tiel pakken in Plaa brug bij Zaitbommel. w» om, maar je staat niet in Bovendien zie je dan wat van Nederland. Het gevolg daarvan za dat ook verder noord-zuid-verbindinge verkeer te verwerken wat mogelijk ook daa - traging zal leiden. Na op f genoemde bottle-necJ Moerdijkbrug, de j Van onze verslaggeefsters Roosendaal/Utrecht - De vakbonden en de Raad van Bestuur van de Nederlandse Spoorwegen zijn het gisteren niet eens geworden over maatregelen die de werkgelegenheid bij NS Een nieuwe staking bij de Spoorwegen, nu gedragen door de bonden, lijkt daarmee onaf wendbaar. Voorzover nu bekend zal dat komende maandag tij dens de ochtendspits gebeuren. Die staking zal dan zeker het treinverkeer in Zuidwest-Neder land treffen. Enkele tientallen leden van de Regio Zuid-West van de vakbond van spoorweg personeel FSV zijn gisteravond tijdens een actievergadering na melijk unaniem akkoord gegaan met het voorstel maandagoch tend tot 9.00 te staken. Een j tremverkeerontregelende actie' heet dat in vakbondstermen. De Regio Zuid-West, waaronder werknemers van Vlissingen tot Oisterwijk vallen, stelt wel als voorwaarde dat de andere vak bonden met de actie meedoen. Volgens regiobestuurder F. Peet ere heeft de NS-directie 'grenzen overschreden'. „Het gaat om een opeenstapeling van problemen. Wij willen 2,5 procent prijscom pensatie inleveren in ruil voor het behoud van banen. Maar juist het aantal banen dat zou moeten verdwijnen (470 conduc teurs en machinisten, red.) wordt om de haverklap bijgesteld door de directie. En dat kan echt niet. Vandaar dat we het belangrijk vinden dat ook CNV en FNV aan de actie van maandag meedoen." 'Peeiers vindt het NS-beleid niet pent. Hij wijst erop dat jtwee jaar gelden nog 400 extra t conducteurs aangetrokken wer den om de veiligheid op de trei- te vergroten. Nu moeten er f 300 weg. „Maar de agressi viteit is heus niet afgenomen hoor. Integendeel, het wordt [steeds gekker. Verbaal en fysiek nemen nog steeds toe." (ADVERTENTIE) Peeters gelooft niet in de 'na tuurlijke afvloeiing' die de direc tie belooft. „Weet je hoe dat gaat? Je wordt eerst overcom pleet verklaard, dan ga je naar een soort bemiddelingsbureau van de NS dat uitzoekt of je elders bij NS of misschien daar buiten terecht kunt. Lukt dat niet, word je netjes aangemeld bij het arbeidsbureau. Zit je toch nog in de ww." NS-bestuursvoorzitter R. den Besten zei na afloop van het overleg dat de NS geen extra geld meer willen uittrekken voor het behoud van banen. Het be drijf kent volgens hem een uit stekend sociaal plan, waarmee in veel gevallen gedwongen ontsla gen voorkomen kunnen worden. De vakbonden hadden voorge steld meer mensen aan het werk te houden door een vierdaagse werkweek in te voeren voor werknemers van 50 jaar en ouder. Ook wilden zij de tijd- compensatie die staat tegenover onregelmatig werk verdubbelen. De NS willen daar niet aan, omdat ze niet weten waar het nodige geld vandaan moet ko men. Alleen de invoering van de vierdaagse werkweek voor 50-plussers kost volgens Den Be sten al 50 miljoen gulden. Groningen - De rechtbank in Groningen heeft de schrijver G. Boomsma en de journalist E. Schaafsma gisteren vrijgespro ken van smaad. De officier van justitie had twee weken geleden een voorwaarde lijke boete van 500 gulden tegen hen geëist. Volgens Justitie hebben de twee zich schuldig gemaakt aan smaad, omdat Boomsma in een interview met Schaafsma een vergelijking had gemaakt tussen de daden van KNIL-soldaten in het vroegere Indië en SS'ers. De rechtbank oordeelde dat Boomsma zijn opmerkingen in het algemeen had gemaakt. De rechtbank vindt dat ze niet als beledigend kunnen worden aan gemerkt. Schaafsma heeft vol gens de rechtbank gewoon zijn journalistieke werk gedaan. [■libbers - terdin •®etui9t van een pro-Europese instelling en dat is een jL=j Vls|tiekaartje voor een politicus die van plan is het Dat is h 'n c'e Europese Unie te veroveren. Fdest !anclers uit9ePakt- De Nederlandse kiezer heeft Europa KanH r ,e'aten en gevreesd moet worden dat de resultaten in Het enth6 staten n'et veel bemoedigender zijn. Pieken h°US-lasme voor c'e Europese eenheid heeft nooit hoge kek her 6 c'e aan'°°P naar hei verdrag van Maastricht L nieilemin alsof de eenwording van Europa een kwestie Lru „was', moesten nog veel problemen worden wegge- Be an7i?paar was overheen te komen. inqe„tnkar°Pase sentimenten die hier en daar de de kop hadden g jij» jtn ol'Jken echter geen verschijnselen van tijdelijke aard Ndversli h ,roP8Se Ume die nooit zijn imago van grote «nvnii'nder, heeft kunnen kwijtraken en voor veel Europeanen jliet aj| ^'9 abstract begrip is, ligt onder vuur. landen akr!" "root~Brittannië, maar ook in Euro-vriendelijke |ich 0Deni'riSlanci en FrankrÖk- Nationale politici distantiëren /aaien J van he) streven naar een federaal Europa. Zij ationaiitp °p w'nci van de veranderende tijdgeest waarin ioqer,„Ln en bet prediken van behoud van eigen cultuur onder en het pontveer bij wacht de politie c .f extra files op het Terbreg bij Rotterdam en op ,(-. Papendrecht en waardoor verkeer da t» niet naar het zuiden ^4 ook last heeft van d van de Merwedebrug- Van Rees waarschuw de weekenden op rn moet worden gerekeni j'| de brug bij Zaltborn» neer precies is m°e J gen. Dat hangt ook v af en of er ergens menten zijn. Zo ja. borst maar nat". t Van"J Het beste advies d® kan bedenken is cai P twee in één auto, auto minder op de w Den Haag (anp) - PTT Post laat de postbodes faxen bezorgen bij men sen die geen fax-appa raat thuis hebben. Wie een brief of tekening wil versturen, kan die faxen naar PTT Post. Die doet er een enveloppe omheen en de postbode bezorgt die de vol gende dag. Fax-telepost, zoals de naam van de nieuwe dienst luidt, kost één gulden per minuut. De verzendkosten worden verrekend met de telefoon rekening. Het bedrijf belooft dat een fax die voor half tien 's avonds verstuurd wordt, de volgende dag aan komt. Het gaat om een proef van een half jaar. De PTT heeft al een soort gelijke dienst, Telepost, voor 'electronic mail'; be richten die vanaf het beeld scherm worden verzonden. (ADVERTENTIE) De Merwedebrug bij Gorinchem is van 10 tot 24 juni afgesloten voor doorgaand verkeer in de richting Breda. Volg de borden met de G! Op het Omvaleiland langs de Amstel is een reusachtige toren in aanbouw. Deze Amstelhoek wordt 135 meter hoog, 57 meter hoger dan het Okurahotel, dat nu nog het hoogste gebouw in Amsterdam is. Naast Amstelhoek verrijzen nog torens van 115 en 83 meter. Er worden te zijner tijd kantoren in gevestigd. foto anp SCHAMELE krediet dat Ruud Lubbers tot nu toe heeft Bacn n* k'i z'ip pogingen om de opvolger te worden van L j.ues Delors als voorzitter van de Europese Commissie, is er Ifcrk i ramPzalige opkomst bij de Europese verkiezingen in f aeParid niet beter op geworden. noog opkomstpercentage - zo luidt de redenering van Van onze redactie binnenland Den Haag - In politiek Den Haag is het opvallend stil rond het uitgelekte rap port van de Binnenlandse Veiligheids dienst, waarin staat dat de Antillen wel degelijk betrokken zijn bij het dumpen van probleemjeugd in Nederland. De Antilliaanse ex-minister van Justitie, Suzy Römer, is opnieuw woedend. Volgens haar is de rapportage niet voldoende onder bouwd. De nieuwe Antilliaanse regering heeft nog niet gereageerd. Dat politiek Den Haag zwijgt over dit pro bleem heeft te maken met de informatie, die momenteel aan de gang is. De Antilliaanse kwestie is nog onderwerp van de besprekin gen voor een nieuw kabinet. Justitiewoordvoerder Dijkstal van de WD wil wel kwijt dat hij het om die reden jammer vindt dat het rapport niet geheim is gebleven. Het is trouwens niet duidelijk waarom de BVD informatie heeft vrijgege ven. De rapportage kwam er op neer dat Cura- paose jeugdige criminelen op het vliegtuig naar Nederland worden gezet. De sociale dienst ter plaatse speelt daarbij een belang rijke rol door vliegtickets te verschaffen die bekostigd worden uit speciale politieke en particuliere fondsen. Die omweg lijkt nodig omdat de Antilliaanse overheid niet wil dat anderen haar aanspreken op dit handelen. Het BVD-rapport maakt ook duidelijk dat de Antilliaanse samenleving met de crimine le jongeren in de maag zit en ze met allerhande pressiemiddelen ervan overtuigt dat het beter is naar Nederland te vertrek ken. Een opvallend detail in het rapport is dat ex-minister Römer zelf deel uitmaakte van een van de financierende comités die de tickets betaalde. Maar Römer zei gisteren voor de Avro-radio dat de Antilliaanse overheid niet betrokken is bij het lozen van probleemjongeren. Ze vindt een nieuw onderzoek door de Tweede Kamer nodig. De ex-minister vraagt zich af of de inhoud van het rapport juist is en of de wijze van onderzoek correct is geweest. Volgens haar zijn 33 verklaringen, die de Amsterdamse politie heeft opgemaakt, niet apart onder zocht. Ze ontkent ook dat er sprake zou zijn van structureel geweld van de Antilliasanse politie om jongeren onder druk te zetten. Lachende derde in het verhaal is de Amster damse hoofdcommissaris Nordholt, die als eerste met de aantijgingen richting Antillen kwam. Zijn woordvoerder merkt fijntjes op: „Laat ik zeggen dat in de achterliggende tijd wel vaker is gebleken dat Nordholt gelijk had met uitspraken waarover aanvanklijk commotie ontstond." Europe I, 9 tre*t een zware wissel op de nieuwe leden van i°eten tem ,ar'e[T|ent. 'We zullen heel snel tot maatregelen skende onw' Ze' ''istt[?kker Hanja Maij-Weggen op de haar laar era rpb"T"St'i?c^e w'jze- Net is mooi dat ze er in gelooft, «toe voor ri i/ ^et n'et' ^et Europees Parlement heeft zich tot verkie?inn! er niet zichtbaar aanwezig kunnen maken. Haan ilri'St van ^et CDA heeft niet tot grote opwinding iderevernphPu8 ^et een dergelijk opkomstpercentage gaat i^opese tón«i5-man'c' CDA mag zich dan verheugen in de te' verlies ten overigens neerkomt op een beperking van (•haar het zal°Pzlchte van de Europese verkiezingen in 1989), 8en die tot o!? pi9 toeschouwer blijven bij de onderhandelin- en Paarse coalitie moeten leiden. Van onze Haagse redactie Den Haag - De Betuwelijn zorgt voor een patstelling bij de besprekingen over een paars, CDA-loos kabinet. PvdA, WD en D66 houden vast aan hun eerder ingenomen standpunten over deze goederen spoorlijn van Rotterdam naar Duitsland. De PvdA is voor aanleg vanwege de positieve werkgelegenheidsef fecten - met name in de Rotter damse haven - terwijl de WD faliekant tegen is. D66 wil de Betuweroute onder voorwaarde dat er veel geluidsbeschermende maatregelen (meer tunnels) ko men, waardoor de aanlegkosten omhoog gaan en minimaal tien miljard gulden bedragen. PvdA-leider Kok acht dat be drag van tien miljard (dat is drie miljard meer dan het demissio naire kabinet inboekte) veel te hoog. „Het rendement van de lijn vervalt daarmee," aldus Kok die het geld dan liever anders inzet. Volgens Kok moet er wor den nagedacht over alternatie ven voor de Betuweroute, maar hij wil daar niet uitgebreid de tijd voor nemen. „Ik ben niet voor uitstel." De drie fractieleiders Kok, Bol- kestein en Van Mierlo hebben gisteren drie uur lang gepraat over infrastructuur: wegen, spoorlijnen (ook de Hoge Snel heidslijn) en Schiphol. De aanleg van de Hogesnelheids lijn, onder meer door West-Bra bant, is 'geen groot probleem', laat de woordvoerder van de informateurs weten. De ver wachting is ook dat de paarse partijen elkaar vinden op een compromis voor de uitbreiding van Schiphol. Vooral D66 verzet zich tegen de uitbreiding van de nationale luchthaven. De onderhandelaars gaan van daag verder met het zoeken naar mogelijkheden om te bezuinigen. De drie partijen hebben daar volgens de woordvoerder van de informateurs 'nog lang geen' overeenstemming over. Opnieuw sprak de zegsman tegen dat er een afgerond bedrag is afgespro ken. WD-leider Bolkestein rea geerde lakoniek op suggesties dat er zestien miljard aan bezui nigingen zijn afgesproken: „Ik wou dat we het hadden." Het Groningse bedrijf Avebe onderzoekt of aardap pelzetmeel te gebruiken is als vulmateriaal voor borst- prothesen. Als het kan en het wordt toegepast, dan zullen de woordspelingen niet van de lucht zijn. Heet het bijvoorbeeld in een seksclub voortaan een piepershow en gaan mannen vrouwen indelen in cate gorieën die variëren van superbinten tot krieltjes? Krijgt in de puree zitten zo niet een hele rare bijbetekenis? Ik kan het niet helpen, maar ik zie alleen maar lachwekkende proporties. Stel dat het waar wordt, zullen toekomstige generaties in het museum dan niet naar verkeerde schilderijen kijken als ze De Aardap peleters van Van Gogh zoeken? Avebe? Avebe? Was dat niet het bedrijf dat besmette grondstoffen aanleverde voor de Brinta? Het is te hopen dat ze in hun onderzoek de problematiek van aardappelmoeheid betrekken, anders gaan er nog gek ke dingen gebeuren. Straks storten ook de strokartonfabrieken zich nog op deze markt. Naar verluidt, is er ook al een suikerfa briek die borstplaat wil maken. MERIJN Tot tien jaar cel voor leden xtc-bende Amsterdam - Het gerechtshof in Amsterdam heeft gisteren zeven leden van de grote xtc-bende veroordeeld tot gevangenis straffen variërend van drie tot tien jaar. Het hof sprak één man vrij omdat niet bewezen kan worden dat hij met opzet deel uitmaakte van de criminele organisatie. Financiële vorderingen van procureur-generaal mr. R. Manschot verklaarde het hof niet-ontvankelijk.Het hof wees tijdens het zogeheten Extase-on derzoek (de xtc-zaak) talrijke verzoeken van de advocaten in de zaak om nader onderzoek te (laten) verrichten naar de gangen van het Interregionaal Rechercheteam Noord-Holland/Utrecht (IRT), van de hand. Het IRT, dat tijdens de behandeling in hoger beroep van de zaak met veel kabaal ontplofte, rolde de xtc-bende 14 februari 1992 op. De bende haalde in korte tijd een omzet van zo'n 300 miljoen gulden. Zij produceerde zelf de pillen en exporteerde deze naar Engeland. Het hof stelde in zijn arresten dat alle opsporingshandelingen door het IRT rechtma tig zijn verricht. Bovendien, oordeelde het hof, staat de ophef fing van het IRT los van de xtc-zaak. Klacht tegen aspergetelers verworpen Roermond - De rechtbank in Roermond heeft de aanklacht van de Voedingsbond FNV tegen elf Limburgse aspergetelers niet ontvankelijk verklaard. Volgens rechtbankpresident H. Paulus- sen heeft de voedingsbond niet voldoende kunnen aantonen dat de aspergetelers de tuinbouw-cao niet zijn nagekomen.De president van de rechtbank benadrukte in zijn vonnis dat de cao volledig moet worden nagekomen. Telers die bijvoorbeeld in strijd met de cao geen arbeidsovereenkomst gebruiken, moeten dat binnen vijf dagen veranderen. Doen ze dat niet, dan hangt hen een boete van 250 gulden per dag boven het hoofd. Kosten gezondheidszorg boven 50 miljard Den Haag - De kosten van de gezondheidszorg bedroegen in 1993 50,2 miljard gulden. Het is voor het eerst dat de grens van 50 miljard is gepasseerd. De gezondheidszorg werd vergeleken met 1992 4,2 procent duurder. Het jaar daarvoor was het nog 7,3 procent. Een en ander blijkt uit cijfers van het CPB. Enorme aanslag verdachten witwaszaak Amsterdam - De belastingdienst heeft de Israëlische familie E. en haar bedrijf Haifa Management voor ongeveer dertig miljoen gulden aangeslagen. Dat bleek gisteren bij de rechtbank in Amsterdam bij de behandeling van de zogenoemde Gouden Kalfzaak. Daarbij worden zes Israëlische verdachten, deels familie van elkaar, onder meer beschuldigd van het witwassen van drugsmiljoenen via wisselkantoren. De verdachten worden beschuldigd van deelname aan een criminele organisatie die zich schuldig maakte aan onder meer oplichting, heling en belasting fraude. Zo zou bij toeristen bij het wisselen van geld tot ongeveer 9 proeent commissie berekend zijn terwijl ze dachten dat het gratis was. Bij de vijf Amsterdamse wisselkantoren van de familie E. zouden voor miljoenen guldens aan drugsgeld zijn omgewisseld. Celstraf schenners oorlogsgraven Arnhem - De rechtbank in Arnhem heeft gisteren drie Nijmege- naren veroordeeld tot celstraffen van acht tot vijftien maanden voor het bekladden van grafzerken op de oorlogsbegraafplaats Jonkerbosch te Nijmegen. De grafschenners hadden op 10 augustus vorig jaar op 212 grafzerken hakenkruisen en racis tische leuzen geschilderd. Volgens de rechtbank hebben de grafschenners door de bekladding de samenleving in binnen- en buitenland geschokt en verbijsterd. Bovendien hebben de Nij- megenaren de nagedachtenis van geallieerde militairen die hun leven voor de vrijheid hebben gegeven, op gruwelijke wijze geschonden. Belgisch-Limburg werkt aan dijken Maaseik - In Belgisch-Limburg worden langs de Maas nieuwe winterdijken aangelegd en de bestaande oude dijken verbeterd. Dit karwei maakt deel uit van het in 1991 door de Vlaamse Raad goedgekeurde Maasdijkenplan. De nieuwe dijken moeten ernsti ge overstromingen van de Maas, zoals eind vorig jaar, verhinde ren. Na de laatste overstromingen besloot het Vlaams gewest het plan versneld uit te voeren. In Nederland is de commissie Boertien nog aan het studeren op de mogelijkheden de Limburg se Maasdorpen beter tegen het wassende water te beschermen. Rel om dienstreis wethouder naar WK Deventer - Politiek Deventer is in rep en roer over een dienstreis van loco-burgemeester Van der Plas naar de wereldkampioen schappen voetbal in de Verenigde Staten. Van der Plas (CDA, sportwethouder) wil met twee functionarissen van de politie en een vertegenwoordiger van de Kamer van Koophandel in Orlando (Florida) gaan bestuderen hoe de Amerikanen omgaan met veiligheidskwesties rond grote evenementen. De Deventer delegatie heeft voor de studiereis acht dagen uitgetrokken: van 23 juni tot 1 juli. In die periode speelt Oranje twee wedstrijden in Orlando. Voor de reis was aanvankelijk 8.000 gulden uit het gemeentelijke potje voor veiligheidsbeleid uitgetrokken, maar na protesten vanuit de gemeenteraad is dat bedrag tot vier mille teruggebracht. Burgemeester J. van Lidth de Jeude, die eerst zelf naar Orlando zou gaan, maar verhinderd is, heeft de gemeenteraad inmiddels bezworen dat er geen sprake is van een snoepreisje. Dat wordt echter door een groot deel van de raad in twijfel getrokken. Hij wijst erop dat de WK-organisatie juist aan Nederland advies over veiligheidskwesties heeft gevraagd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 3