tam
Staking NS lijkt niet te vermijden
HELD?
Politiek zwijgt over Antilliaanse jeugd
135]
Werkgroep kraakt haast overheid: Mestbeleid te fraudegevoelig
Amsterdam de hoogte in
|ln de steek gelaten
Betuwelijn zorgt voor patstelling bij 'paars'
WIE IS JOUW
A J DESTEM
BINNENLAND
A3
Overleg directie en bonden mislukt; Zuidwest-Nederland wil meestaken
I moeten redden.
Nederland A ur
20.25 uur yXy
Vrijspraak in
schrijversproces
DESTEM
i»V»J?ro,,9se9''dachB
Nieuwe dienst
van PTT:
Fax per post
COMMENTAAR
FORMATIE
BINNENLAND KORT
JUNI 1994
VRIJDAG 10 JUNI 1994
i het aannemen van
esette ik dat er ge
meer was om door
Ik heb er ook thuis no
proken, hoewel ik «j,
het thuisfront reeds
ireed was om met mij
e te aanvaarden dat heL
is er een streep onder tl
daar dit zijn geen beslis]
lie je thuis alleen neemt)
effen de werksituatie
ik de volgende dag m:
nten getoetst in gesprek^
Ruud Lubbers, met Elct
an, met Wim Kok, i
Thijn; ja ook met Ed\
?n uitgebreid gesprek gjl
hebben me in verschil
ïate van dringendheid t.
endheid de argument»
waarom ik die conclus]
u hoeven te trekken
alternatieven er ware
:e konden me niet
gen."
het u als u een moralisti
uisridder van normen i
en wordt genoemd
1 best nog eens zeggen da|
als een geuzennaam
Het stoort me als h|
iden wordt met een
a ik alleen maar aanvaai
manier waarop mensea|
geloofs- of levensovertui
k deel, in het leven sta»
an zeg ik met volle orei
niets is minder waai
it me in de vezels om, naai
oord van de joodse filoso
uel Levinas, het ethisch
:nt dat opbloeit in de or.1
ng met mensen met andaf
rgronden, werkzaam
zijn.
en we echt geloven dal]
iaar in de Kamer blijft, i
etenschap niet opnieuw a
•.n?
arom niet? Nou ja, ik i
et zo op reageren alsof ui
volstrekt onbegrijpeljij
gt. Want iedereen weet i
november 1989 voor mezë
zware afweging heb mof
en. Met plezier, zeg ik noj
ls, heb ik ruim vier jaarir
gedaan. Ik zal niet des
van onmin over het Amstaj
ise IRT die over mijn wei]
laten uitgroeien alsof e
sverduistering van een i
de ondergang van de were
k ben niet gedemotiveerd»
Ier te gaan.
- en afvoerwegen zijn niet o
groot verkeersaanbod be"
d. „In het ergste g
de wachttijden oplopen l
erhalf uur, hebben we bert
d. Hopelijk valt het it»
ar hoe dan ook moet n
;e vertraging rekenen."
pen Haag (anp) - De wijze
waarop het mestoverschot de
komende jaren wordt terug
gedrongen, is niet te contro-
leren en te fraudegevoelig.
i Tot die conclusie komen deskun-
i fen van de overheid en het
I landbouwbedrijfsleven. Aanpas-
i singen zijn nodig om te voorko-
men dat het mestbeleid mislukt.
De Nederlandse veehouderij
j staat aan de vooravond van in
grijpende maatregelen om het
1 mestoverschot terug te dringen.
In 1995 gaat de derde fase van
het mestbeleid in. Gedurende
deze vijf jaar lange periode moet
er een eind komen aan het stel
selmatig overbemesten van de
bodem.
De ministers Bukman (Land
bouw) en Alders (Milieu) hebben
daarover met het Land
bouwschap afspraken gemaakt.
Gekozen is voor een aanpak via
twee lijnen. Het kabinet stelt de
veehouders via wetgeving ver
plicht te zorgen voor een milieu
verantwoorde afzet van mest. In
1996 moeten boeren kunnen
aantonen dat ze hun overtollige
mest netjes kwijtraken; of via
mestfabrieken of via transport
naar akkerbouwgebieden. Slaagt
een veehouder daar niet in, dan
krijgt hij een hoge boete opge
legd. Deze boete, ook wel wurg-
heffing genoemd, is zo hoog dat
hij er verstandiger aan doet zijn
veestapel te verkleinen.
Het landbouwbedrijfsleven vindt
deze aanpak niet bijster sympa
thiek. Het heeft zijn kaarten ge
zet op een andere aanpak: de
mineralenboekhouding. Hierbij
moet een boer een administratie
bijhouden van de mineralen die
zijn bedrijf binnenkomen (voer,
kunstmest) en weer verlaten
(melk, vlees, mest). Aan het ver
schil, dat in het milieu terecht
komt, wordt op termijn een ver
plichte regulerende heffing ge
koppeld. Daardoor is het finan
cieel aantrekkelijk het milieu te
ontzien.
Deskundigen van de ministeries
van landbouw en milieubeheer
en het bedrijfsleven hebben zich
de afgelopen tijd gebogen over
de praktische haalbaarheid van
de beide systemen.
De conclusies van de werkgroep,
onder voorzitterschap van het
ministerie van Justitie, zijn ont
luisterend. Het beleid is veel te
haastig tot stand gekomen. Bei
de systemen zijn in de huidige
vorm niet te controleren. Boven
dien kosten ze de veehouders
zoveel geld dat 'de bereidheid tot
vrijwillige naleving onder sterke
druk staat'.
De zwaarste kritiek treft de mi
neralenboekhouding. Dit sys
teem staat nog in de kinder
schoenen en is niet rijp voor de
praktijk. Het kan dan ook niet
worden ingevoerd, vindt de
werkgroep.
Maar ook het andere systeem, de
wurgheffing, is niet waterdicht.
Het heeft 'te weinig sturings
kracht' om het mestoverschot
weg te werken.
enige zekerheid die
staat wil geven is dat de vf
wing van het wegdek op
ig op tijd klaar is, weer
>n weer. Pikant in dit verbat
dat Rijkswaterstaat juist vo
heeft gekozen in de vero
•stelling dat de kans op 8°
er dan het grootst is. M
valt dat reuze tegen. S'ï
.terstaat verwacht echter n
t aanhoudend slecht weet n
het eten gooit. Van W
7e werken onder een
at. Regen deert ons echt nte
itwaaieren
rijkswaterstaat en de
erwachten de grootste-pt
ten op maandag 13 P' L
erste volledige werkdag 1
rug is afgesloten. OndanK j
ntensieve voorlichtingsca
e, tot in Spanje toe, zuk fl
Tezen Rijkswaterstaat ffl f
ie, toch nog veel mensen P 1
le terugreis verrast worfl,J
naandag zullen er pr°
plijven, maar meer_vejj
neent woordvoerder R-
ran de Verkeerspolitie f
jen. „De ervaring leert®*
;en gaan uitwaaieren.
ne voorstellen dat er
sullen zijn die de To
Tiel pakken in Plaa
brug bij Zaitbommel. w»
om, maar je staat niet in
Bovendien zie je dan
wat van Nederland.
Het gevolg daarvan za
dat ook verder
noord-zuid-verbindinge
verkeer te verwerken
wat mogelijk ook daa -
traging zal leiden. Na op f
genoemde bottle-necJ
Moerdijkbrug, de
j Van onze verslaggeefsters
Roosendaal/Utrecht - De vakbonden en de Raad van Bestuur
van de Nederlandse Spoorwegen zijn het gisteren niet eens
geworden over maatregelen die de werkgelegenheid bij NS
Een nieuwe staking bij de
Spoorwegen, nu gedragen door
de bonden, lijkt daarmee onaf
wendbaar. Voorzover nu bekend
zal dat komende maandag tij
dens de ochtendspits gebeuren.
Die staking zal dan zeker het
treinverkeer in Zuidwest-Neder
land treffen. Enkele tientallen
leden van de Regio Zuid-West
van de vakbond van spoorweg
personeel FSV zijn gisteravond
tijdens een actievergadering na
melijk unaniem akkoord gegaan
met het voorstel maandagoch
tend tot 9.00 te staken. Een
j tremverkeerontregelende actie'
heet dat in vakbondstermen. De
Regio Zuid-West, waaronder
werknemers van Vlissingen tot
Oisterwijk vallen, stelt wel als
voorwaarde dat de andere vak
bonden met de actie meedoen.
Volgens regiobestuurder F. Peet
ere heeft de NS-directie 'grenzen
overschreden'. „Het gaat om een
opeenstapeling van problemen.
Wij willen 2,5 procent prijscom
pensatie inleveren in ruil voor
het behoud van banen. Maar
juist het aantal banen dat zou
moeten verdwijnen (470 conduc
teurs en machinisten, red.) wordt
om de haverklap bijgesteld door
de directie. En dat kan echt niet.
Vandaar dat we het belangrijk
vinden dat ook CNV en FNV aan
de actie van maandag meedoen."
'Peeiers vindt het NS-beleid niet
pent. Hij wijst erop dat
jtwee jaar gelden nog 400 extra
t conducteurs aangetrokken wer
den om de veiligheid op de trei-
te vergroten. Nu moeten er
f 300 weg. „Maar de agressi
viteit is heus niet afgenomen
hoor. Integendeel, het wordt
[steeds gekker. Verbaal en fysiek
nemen nog steeds toe."
(ADVERTENTIE)
Peeters gelooft niet in de 'na
tuurlijke afvloeiing' die de direc
tie belooft. „Weet je hoe dat
gaat? Je wordt eerst overcom
pleet verklaard, dan ga je naar
een soort bemiddelingsbureau
van de NS dat uitzoekt of je
elders bij NS of misschien daar
buiten terecht kunt. Lukt dat
niet, word je netjes aangemeld
bij het arbeidsbureau. Zit je toch
nog in de ww."
NS-bestuursvoorzitter R. den
Besten zei na afloop van het
overleg dat de NS geen extra
geld meer willen uittrekken voor
het behoud van banen. Het be
drijf kent volgens hem een uit
stekend sociaal plan, waarmee in
veel gevallen gedwongen ontsla
gen voorkomen kunnen worden.
De vakbonden hadden voorge
steld meer mensen aan het werk
te houden door een vierdaagse
werkweek in te voeren voor
werknemers van 50 jaar en
ouder. Ook wilden zij de tijd-
compensatie die staat tegenover
onregelmatig werk verdubbelen.
De NS willen daar niet aan,
omdat ze niet weten waar het
nodige geld vandaan moet ko
men. Alleen de invoering van de
vierdaagse werkweek voor
50-plussers kost volgens Den Be
sten al 50 miljoen gulden.
Groningen - De rechtbank in
Groningen heeft de schrijver G.
Boomsma en de journalist E.
Schaafsma gisteren vrijgespro
ken van smaad.
De officier van justitie had twee
weken geleden een voorwaarde
lijke boete van 500 gulden tegen
hen geëist.
Volgens Justitie hebben de twee
zich schuldig gemaakt aan
smaad, omdat Boomsma in een
interview met Schaafsma een
vergelijking had gemaakt tussen
de daden van KNIL-soldaten in
het vroegere Indië en SS'ers.
De rechtbank oordeelde dat
Boomsma zijn opmerkingen in
het algemeen had gemaakt. De
rechtbank vindt dat ze niet als
beledigend kunnen worden aan
gemerkt. Schaafsma heeft vol
gens de rechtbank gewoon zijn
journalistieke werk gedaan.
[■libbers -
terdin •®etui9t van een pro-Europese instelling en dat is een
jL=j Vls|tiekaartje voor een politicus die van plan is het
Dat is h 'n c'e Europese Unie te veroveren.
Fdest !anclers uit9ePakt- De Nederlandse kiezer heeft Europa
KanH r ,e'aten en gevreesd moet worden dat de resultaten in
Het enth6 staten n'et veel bemoedigender zijn.
Pieken h°US-lasme voor c'e Europese eenheid heeft nooit hoge
kek her 6 c'e aan'°°P naar hei verdrag van Maastricht
L nieilemin alsof de eenwording van Europa een kwestie
Lru „was', moesten nog veel problemen worden wegge-
Be an7i?paar was overheen te komen.
inqe„tnkar°Pase sentimenten die hier en daar de de kop hadden
g jij» jtn ol'Jken echter geen verschijnselen van tijdelijke aard
Ndversli h ,roP8Se Ume die nooit zijn imago van grote
«nvnii'nder, heeft kunnen kwijtraken en voor veel Europeanen
jliet aj| ^'9 abstract begrip is, ligt onder vuur.
landen akr!" "root~Brittannië, maar ook in Euro-vriendelijke
|ich 0Deni'riSlanci en FrankrÖk- Nationale politici distantiëren
/aaien J van he) streven naar een federaal Europa. Zij
ationaiitp °p w'nci van de veranderende tijdgeest waarin
ioqer,„Ln en bet prediken van behoud van eigen cultuur
onder
en het pontveer bij
wacht de politie c .f
extra files op het Terbreg
bij Rotterdam en op ,(-.
Papendrecht en
waardoor verkeer da t»
niet naar het zuiden ^4
ook last heeft van d
van de Merwedebrug-
Van Rees waarschuw
de weekenden op rn
moet worden gerekeni j'|
de brug bij Zaltborn»
neer precies is m°e J
gen. Dat hangt ook v
af en of er ergens
menten zijn. Zo ja.
borst maar nat". t Van"J
Het beste advies d®
kan bedenken is cai P
twee in één auto,
auto minder op de w
Den Haag (anp) - PTT
Post laat de postbodes
faxen bezorgen bij men
sen die geen fax-appa
raat thuis hebben.
Wie een brief of tekening
wil versturen, kan die faxen
naar PTT Post. Die doet er
een enveloppe omheen en de
postbode bezorgt die de vol
gende dag.
Fax-telepost, zoals de naam
van de nieuwe dienst luidt,
kost één gulden per minuut.
De verzendkosten worden
verrekend met de telefoon
rekening.
Het bedrijf belooft dat een
fax die voor half tien 's
avonds verstuurd wordt, de
volgende dag aan komt. Het
gaat om een proef van een
half jaar.
De PTT heeft al een soort
gelijke dienst, Telepost,
voor 'electronic mail'; be
richten die vanaf het beeld
scherm worden verzonden.
(ADVERTENTIE)
De Merwedebrug
bij Gorinchem
is van 10 tot 24 juni
afgesloten voor
doorgaand verkeer
in de richting Breda.
Volg de borden
met de G!
Op het Omvaleiland langs de Amstel is een reusachtige toren in aanbouw. Deze Amstelhoek
wordt 135 meter hoog, 57 meter hoger dan het Okurahotel, dat nu nog het hoogste gebouw in
Amsterdam is. Naast Amstelhoek verrijzen nog torens van 115 en 83 meter. Er worden te zijner tijd
kantoren in gevestigd. foto anp
SCHAMELE krediet dat Ruud Lubbers tot nu toe heeft
Bacn n* k'i z'ip pogingen om de opvolger te worden van
L j.ues Delors als voorzitter van de Europese Commissie, is er
Ifcrk i ramPzalige opkomst bij de Europese verkiezingen in
f aeParid niet beter op geworden.
noog opkomstpercentage - zo luidt de redenering van
Van onze redactie binnenland
Den Haag - In politiek Den Haag is het
opvallend stil rond het uitgelekte rap
port van de Binnenlandse Veiligheids
dienst, waarin staat dat de Antillen wel
degelijk betrokken zijn bij het dumpen
van probleemjeugd in Nederland.
De Antilliaanse ex-minister van Justitie,
Suzy Römer, is opnieuw woedend. Volgens
haar is de rapportage niet voldoende onder
bouwd. De nieuwe Antilliaanse regering
heeft nog niet gereageerd.
Dat politiek Den Haag zwijgt over dit pro
bleem heeft te maken met de informatie, die
momenteel aan de gang is. De Antilliaanse
kwestie is nog onderwerp van de besprekin
gen voor een nieuw kabinet.
Justitiewoordvoerder Dijkstal van de WD
wil wel kwijt dat hij het om die reden
jammer vindt dat het rapport niet geheim is
gebleven. Het is trouwens niet duidelijk
waarom de BVD informatie heeft vrijgege
ven.
De rapportage kwam er op neer dat Cura-
paose jeugdige criminelen op het vliegtuig
naar Nederland worden gezet. De sociale
dienst ter plaatse speelt daarbij een belang
rijke rol door vliegtickets te verschaffen die
bekostigd worden uit speciale politieke en
particuliere fondsen. Die omweg lijkt nodig
omdat de Antilliaanse overheid niet wil dat
anderen haar aanspreken op dit handelen.
Het BVD-rapport maakt ook duidelijk dat
de Antilliaanse samenleving met de crimine
le jongeren in de maag zit en ze met
allerhande pressiemiddelen ervan overtuigt
dat het beter is naar Nederland te vertrek
ken.
Een opvallend detail in het rapport is dat
ex-minister Römer zelf deel uitmaakte van
een van de financierende comités die de
tickets betaalde.
Maar Römer zei gisteren voor de Avro-radio
dat de Antilliaanse overheid niet betrokken
is bij het lozen van probleemjongeren. Ze
vindt een nieuw onderzoek door de Tweede
Kamer nodig.
De ex-minister vraagt zich af of de inhoud
van het rapport juist is en of de wijze van
onderzoek correct is geweest. Volgens haar
zijn 33 verklaringen, die de Amsterdamse
politie heeft opgemaakt, niet apart onder
zocht. Ze ontkent ook dat er sprake zou zijn
van structureel geweld van de Antilliasanse
politie om jongeren onder druk te zetten.
Lachende derde in het verhaal is de Amster
damse hoofdcommissaris Nordholt, die als
eerste met de aantijgingen richting Antillen
kwam. Zijn woordvoerder merkt fijntjes op:
„Laat ik zeggen dat in de achterliggende tijd
wel vaker is gebleken dat Nordholt gelijk
had met uitspraken waarover aanvanklijk
commotie ontstond."
Europe I, 9 tre*t een zware wissel op de nieuwe leden van
i°eten tem ,ar'e[T|ent. 'We zullen heel snel tot maatregelen
skende onw' Ze' ''istt[?kker Hanja Maij-Weggen op de haar
laar era rpb"T"St'i?c^e w'jze- Net is mooi dat ze er in gelooft,
«toe voor ri i/ ^et n'et' ^et Europees Parlement heeft zich tot
verkie?inn! er niet zichtbaar aanwezig kunnen maken.
Haan ilri'St van ^et CDA heeft niet tot grote opwinding
iderevernphPu8 ^et een dergelijk opkomstpercentage gaat
i^opese tón«i5-man'c' CDA mag zich dan verheugen in de
te' verlies ten overigens neerkomt op een beperking van
(•haar het zal°Pzlchte van de Europese verkiezingen in 1989),
8en die tot o!? pi9 toeschouwer blijven bij de onderhandelin-
en Paarse coalitie moeten leiden.
Van onze Haagse redactie
Den Haag - De Betuwelijn
zorgt voor een patstelling bij
de besprekingen over een
paars, CDA-loos kabinet.
PvdA, WD en D66 houden vast
aan hun eerder ingenomen
standpunten over deze goederen
spoorlijn van Rotterdam naar
Duitsland.
De PvdA is voor aanleg vanwege
de positieve werkgelegenheidsef
fecten - met name in de Rotter
damse haven - terwijl de WD
faliekant tegen is. D66 wil de
Betuweroute onder voorwaarde
dat er veel geluidsbeschermende
maatregelen (meer tunnels) ko
men, waardoor de aanlegkosten
omhoog gaan en minimaal tien
miljard gulden bedragen.
PvdA-leider Kok acht dat be
drag van tien miljard (dat is drie
miljard meer dan het demissio
naire kabinet inboekte) veel te
hoog. „Het rendement van de
lijn vervalt daarmee," aldus Kok
die het geld dan liever anders
inzet. Volgens Kok moet er wor
den nagedacht over alternatie
ven voor de Betuweroute, maar
hij wil daar niet uitgebreid de
tijd voor nemen. „Ik ben niet
voor uitstel."
De drie fractieleiders Kok, Bol-
kestein en Van Mierlo hebben
gisteren drie uur lang gepraat
over infrastructuur: wegen,
spoorlijnen (ook de Hoge Snel
heidslijn) en Schiphol.
De aanleg van de Hogesnelheids
lijn, onder meer door West-Bra
bant, is 'geen groot probleem',
laat de woordvoerder van de
informateurs weten. De ver
wachting is ook dat de paarse
partijen elkaar vinden op een
compromis voor de uitbreiding
van Schiphol. Vooral D66 verzet
zich tegen de uitbreiding van de
nationale luchthaven.
De onderhandelaars gaan van
daag verder met het zoeken naar
mogelijkheden om te bezuinigen.
De drie partijen hebben daar
volgens de woordvoerder van de
informateurs 'nog lang geen'
overeenstemming over. Opnieuw
sprak de zegsman tegen dat er
een afgerond bedrag is afgespro
ken. WD-leider Bolkestein rea
geerde lakoniek op suggesties
dat er zestien miljard aan bezui
nigingen zijn afgesproken: „Ik
wou dat we het hadden."
Het Groningse bedrijf Avebe onderzoekt of aardap
pelzetmeel te gebruiken is als vulmateriaal voor borst-
prothesen. Als het kan en het wordt toegepast, dan
zullen de woordspelingen niet van de lucht zijn.
Heet het bijvoorbeeld in een seksclub voortaan een
piepershow en gaan mannen vrouwen indelen in cate
gorieën die variëren van superbinten tot krieltjes? Krijgt
in de puree zitten zo niet een hele rare bijbetekenis?
Ik kan het niet helpen, maar ik zie alleen maar
lachwekkende proporties. Stel dat het waar wordt,
zullen toekomstige generaties in het museum dan niet
naar verkeerde schilderijen kijken als ze De Aardap
peleters van Van Gogh zoeken?
Avebe? Avebe? Was dat niet het bedrijf dat besmette
grondstoffen aanleverde voor de Brinta? Het is te
hopen dat ze in hun onderzoek de problematiek van
aardappelmoeheid betrekken, anders gaan er nog gek
ke dingen gebeuren.
Straks storten ook de strokartonfabrieken zich nog op
deze markt. Naar verluidt, is er ook al een suikerfa
briek die borstplaat wil maken.
MERIJN
Tot tien jaar cel voor leden xtc-bende
Amsterdam - Het gerechtshof in Amsterdam heeft gisteren
zeven leden van de grote xtc-bende veroordeeld tot gevangenis
straffen variërend van drie tot tien jaar. Het hof sprak één man
vrij omdat niet bewezen kan worden dat hij met opzet deel
uitmaakte van de criminele organisatie. Financiële vorderingen
van procureur-generaal mr. R. Manschot verklaarde het hof
niet-ontvankelijk.Het hof wees tijdens het zogeheten Extase-on
derzoek (de xtc-zaak) talrijke verzoeken van de advocaten in de
zaak om nader onderzoek te (laten) verrichten naar de gangen
van het Interregionaal Rechercheteam Noord-Holland/Utrecht
(IRT), van de hand. Het IRT, dat tijdens de behandeling in hoger
beroep van de zaak met veel kabaal ontplofte, rolde de
xtc-bende 14 februari 1992 op. De bende haalde in korte tijd een
omzet van zo'n 300 miljoen gulden. Zij produceerde zelf de
pillen en exporteerde deze naar Engeland. Het hof stelde in zijn
arresten dat alle opsporingshandelingen door het IRT rechtma
tig zijn verricht. Bovendien, oordeelde het hof, staat de ophef
fing van het IRT los van de xtc-zaak.
Klacht tegen aspergetelers verworpen
Roermond - De rechtbank in Roermond heeft de aanklacht van
de Voedingsbond FNV tegen elf Limburgse aspergetelers niet
ontvankelijk verklaard. Volgens rechtbankpresident H. Paulus-
sen heeft de voedingsbond niet voldoende kunnen aantonen dat
de aspergetelers de tuinbouw-cao niet zijn nagekomen.De
president van de rechtbank benadrukte in zijn vonnis dat de cao
volledig moet worden nagekomen. Telers die bijvoorbeeld in
strijd met de cao geen arbeidsovereenkomst gebruiken, moeten
dat binnen vijf dagen veranderen. Doen ze dat niet, dan hangt
hen een boete van 250 gulden per dag boven het hoofd.
Kosten gezondheidszorg boven 50 miljard
Den Haag - De kosten van de gezondheidszorg bedroegen in
1993 50,2 miljard gulden. Het is voor het eerst dat de grens van
50 miljard is gepasseerd. De gezondheidszorg werd vergeleken
met 1992 4,2 procent duurder. Het jaar daarvoor was het nog 7,3
procent. Een en ander blijkt uit cijfers van het CPB.
Enorme aanslag verdachten witwaszaak
Amsterdam - De belastingdienst heeft de Israëlische familie E.
en haar bedrijf Haifa Management voor ongeveer dertig miljoen
gulden aangeslagen. Dat bleek gisteren bij de rechtbank in
Amsterdam bij de behandeling van de zogenoemde Gouden
Kalfzaak. Daarbij worden zes Israëlische verdachten, deels
familie van elkaar, onder meer beschuldigd van het witwassen
van drugsmiljoenen via wisselkantoren. De verdachten worden
beschuldigd van deelname aan een criminele organisatie die zich
schuldig maakte aan onder meer oplichting, heling en belasting
fraude. Zo zou bij toeristen bij het wisselen van geld tot
ongeveer 9 proeent commissie berekend zijn terwijl ze dachten
dat het gratis was. Bij de vijf Amsterdamse wisselkantoren van
de familie E. zouden voor miljoenen guldens aan drugsgeld zijn
omgewisseld.
Celstraf schenners oorlogsgraven
Arnhem - De rechtbank in Arnhem heeft gisteren drie Nijmege-
naren veroordeeld tot celstraffen van acht tot vijftien maanden
voor het bekladden van grafzerken op de oorlogsbegraafplaats
Jonkerbosch te Nijmegen. De grafschenners hadden op 10
augustus vorig jaar op 212 grafzerken hakenkruisen en racis
tische leuzen geschilderd. Volgens de rechtbank hebben de
grafschenners door de bekladding de samenleving in binnen- en
buitenland geschokt en verbijsterd. Bovendien hebben de Nij-
megenaren de nagedachtenis van geallieerde militairen die hun
leven voor de vrijheid hebben gegeven, op gruwelijke wijze
geschonden.
Belgisch-Limburg werkt aan dijken
Maaseik - In Belgisch-Limburg worden langs de Maas nieuwe
winterdijken aangelegd en de bestaande oude dijken verbeterd.
Dit karwei maakt deel uit van het in 1991 door de Vlaamse Raad
goedgekeurde Maasdijkenplan. De nieuwe dijken moeten ernsti
ge overstromingen van de Maas, zoals eind vorig jaar, verhinde
ren. Na de laatste overstromingen besloot het Vlaams gewest het
plan versneld uit te voeren. In Nederland is de commissie
Boertien nog aan het studeren op de mogelijkheden de Limburg
se Maasdorpen beter tegen het wassende water te beschermen.
Rel om dienstreis wethouder naar WK
Deventer - Politiek Deventer is in rep en roer over een dienstreis
van loco-burgemeester Van der Plas naar de wereldkampioen
schappen voetbal in de Verenigde Staten. Van der Plas (CDA,
sportwethouder) wil met twee functionarissen van de politie en
een vertegenwoordiger van de Kamer van Koophandel in
Orlando (Florida) gaan bestuderen hoe de Amerikanen omgaan
met veiligheidskwesties rond grote evenementen. De Deventer
delegatie heeft voor de studiereis acht dagen uitgetrokken: van
23 juni tot 1 juli. In die periode speelt Oranje twee wedstrijden
in Orlando. Voor de reis was aanvankelijk 8.000 gulden uit het
gemeentelijke potje voor veiligheidsbeleid uitgetrokken, maar
na protesten vanuit de gemeenteraad is dat bedrag tot vier mille
teruggebracht. Burgemeester J. van Lidth de Jeude, die eerst
zelf naar Orlando zou gaan, maar verhinderd is, heeft de
gemeenteraad inmiddels bezworen dat er geen sprake is van een
snoepreisje. Dat wordt echter door een groot deel van de raad in
twijfel getrokken. Hij wijst erop dat de WK-organisatie juist
aan Nederland advies over veiligheidskwesties heeft gevraagd.