6 Ik beschouw moralist als geuzennaam
Stakiii;
De omweg wordt lijdensweg
de stem-
Werkgroep 1
>estem
Auto
DE STEM
BINNENLAND BUITENLAND
Kaarsje
DE STEM
Overleg directie ei
Merwedebrug bij Gorcum veertien dagen
potdicht voor noord-zuid-verkeer
VRIJDAG 10 JUNI 1994
Hij heet Jos, weet ik.
Ik zie hem wel
eens lopen of op
een oude fiets voorbijkomen.
Van een afstand geef je hem
nog geen dertig jaar. Maar
van dichtbij zie je, dat hij
stukken ouder is. Hij ziet er
heel verlopen uit. Het is zo'n
typ, waarvan je je afvraagt of
je misschien voor hem moet
uitkijken, omdat hij iets onbe
rekenbaars over zich heeft.
Maar meestal lijkt hij van de
wereld weg te zijn, als je hem
tegenkomt. Een starende blik,
soms mompelt hij wat voor
zich uit. Ik heb hem op straat
ook wel eens plotseling heel
kwaad en agressief horen uit
vallen zonder dat er verder
iemand in zijn buurt was. Hij
kan flink van leer trekken. En
dan lijkt de wereld om hem
heen weer volledig aan hem
voorbij te gaan. Dan weet je,
dat hij weer aan de fles heeft
gezeten. Of hij een alcoholist
is, weet ik niet, maar vermoe
delijk wel. Misschien zijn het
ook wel drugs.
Over Jos zijn leven heb ik wel
horen vertellen. Door mensen
die hem van kindsbeen af
kennen. Hem en het hele ge
zin waaruit hij komt. Geen
klein gezin. Ook geen vetpot
thuis. Volksbuurt. Eenvoudig
volk. Drank moet er een gro
te rol hebben gespeeld. Hij is
niet de enige van de familie,
die er grote problemen mee
heeft gekregen. Zijn huwelijk
moet al snel op scheiding zijn
uitgelopen. Nou woont hij sa
men. Wat heet. Zijn geliefde
ontvangt thuis mannen. Haar
kroost heeft erg veel geld no
dig, voor drugs bijvoorbeeld,
Met grote regelmaat wordt
Jos het huis uitgegooid. Niet
voor een uurtje of wat, maar
voor onbepaalde tijd. Dan
zwerft hij weer over straat,
slaapt ergens buiten.
Laatst, in het vallen van de
avond van zo'n druilerige dag,
zag ik hem weer eens. Hij
stond onvast op zijn benen
naast zijn fiets. Hij had een
voorbijganger met een hond
aangesproken. Hij is een die
renvriend. Een hond is ten
minste aanhankelijk. Hij mag
de nog jonge hond even aan
halen. Die blaft hem enthou
siast toe. De man met de
hond vervolgt zijn weg. Jos
steekt met zijn fiets aan de
hand de straat over. Voor
hem doemt het kapelletje op.
Het Mariakapelletje dat veel
mensen achteloos passeren.
Het is wel toegankelijk, maar
het grote ijzeren hek wekt de
indruk op slot te zitten. Het
moet vandalen buiten de deur
houden.
Jos kwakt zijn fiets ineens
tegen de lantaarnpaal naast
het kapelletje, half in de strui
ken. Hij loopt naar het hek en
begint eraan te rammelen. Mij
bekruipt grote argwaan. In
het kapelletje zit aan de muur
immers een offerblok voor als
iemand eens een kaarsje wil
opsteken voor de moeder
Gods. Jos is in kennelijke
staat en daarom misschien
wel blut, schiet het door mijn
hoofd. Ik hou mijn pas in en
observeer hem. Na wat ge
rammel gaat het hek open.
Hij stapt het duister van het
kapelletje binnen. Ik doe een
stapje terug om beter te kun
nen zien. Er branden twee
kaarsjes. Jos stapt inderdaad
op de offerblok af. Er kan
bijna geen geld inzitten, maar
misschien is elk dubbeltje
hem welkom, wie weet.
Maar dan gebeurt er iets to
taal anders. Jos gooit een
muntstuk in de offerblok,
pakt een kaars en loopt ermee
naar het Mariabeeld om hem
op te steken. Ik loop door,
langzaam. Hoe wonderlijk,
verbaas ik me. Dat is nou het
laatste wat je zou verwachten.
Vloeken en tieren hoort veel
meer bij hem dan dit. Een
kaars opsteken: zou het voor
hem misschien een vaag ge
worden iets zijn uit zijn kin
derjaren. Een strohalm nu,
waaraan hij zich zou willen
optrekken naar wat meer ge
luk. Hij moet eigenlijk heel
eenzaam zijn. Want als hij
weer eens zijn huis wordt uit
gegooid, klopt hij wel aan bij
familie, maar krijgt - niet
eens onbegrijpelijk - een ge
sloten deur. Ik begin te ver
moeden dat Jos met een groot
verdriet zit, dat heel diep in
hem vastzit. En dat hij dat
alleen maar kan uiten door
een kaarsje op te steken in
het kapelletje.
Even later fietst hij me voor
bij, in een kaarsrechte lijn. De
hemel is druilerig grijs geble
ven.
In de hoofdstad valt ineens weer te parkeren. Straten, grachten en
pleinen waar drie jaar geleden tot tussen fietsenrekken en bomen
auto's gepropt stonden, bieden ruimte te over.
Oversteken en hond uitlaten lukt weer. Kadewanden worden weer
zichtbaar en hoe de bouwmeesters hun scheppingen bedoeld
hebben is na tientallen jaren plots weer te zien.
Een tarief van een gulden per kwartier maakt de stad schoon. Maar
waar zijn al die mensen die zo hoogst noodzakelijk in het centrum
van de grote stad moesten werken, bezoeken en boodschappen
gebleven? En waar laten al die forensende ambtenaren hun auto's
nu CH
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur.
C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309.
Bezorgklachten en abonnementenadministratie:
Afdeling Lezerscontact 06-0226116 (gratis)
ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur, zat. 8.00-12.00 uur.
Kantoren:
Bergen op Zoom, Postbus 65, 4600 AB;
01640-36850, fax 01640-40731, redactie 01640-37253.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829.
Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698.
Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782.
Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929.
Terneüzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554.
Vlissingen, Scheldestraat 7-9, ©01184-19910, fax 01184-11446.
Openingstijden: van 8.30-17.00 uur.
(Middagpauze van 12.30-13.30 uur m.u.v. Oosterhout)
Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen):
per kwartaal 87.20, per half jaar 173.45 óf per jaar 337.30.
Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 29,05,
per kwartaal 84.70, per half jaar 168.45 óf per jaar 327.30.
Voor posttoezending geldt een toeslag.
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben,
Ginnekenweg 7, Breda.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties
maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur S 076-236881
zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-236242/236911
Alle advertentie-opdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van
de Algemene Voorwaarden van Uitgeversmaatschappij De Stem B.V.
alsmede de Regelen voor het Advertentiewezen.
Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447.
c
De Stem op band: Centrum voor gesproken lektuur 08860-82345. i
Door Max de Bok
Met een bijna ongeloofwaar
dige en in elk geval bewonde
renswaardige blijmoedigheid
reorganiseert mr. Ernst
Hirsch Ballin zijn politieke
leven. Uiterlijk even opge
wekt als hij zich, de weken
rond de IRT uitgezonderd, in
de werkvertrekken van het
ministerie van Justitie be
woog, zoekt hij zijn weg in de
gangen van de Tweede Ka
mer.
Beschadigd door de IRT-affaifé.
Achtervolgd door zijn 'verkeerd
of moedwillig verkeerd begre
pen' uitspraken over de druk die
zou worden uitgeoefend op
ouders van mongoloïde kindjes
als, zo werd het geïnterpreteerd,
'paars' het te vertellen zou krij
gen in dit land.
Toen u de persconferentie over
uw aftreden gaf, leek u volstrekt
onaangedaan. Was dat een hou
ding of was dat echt?
„Dat was echt. Dat betekent
natuurlijk niet dat dit alles rim
pelloos aan mij is voorbijgegaan.
Ik had heel helder voor me wat
me te doen stond. Ik had mijn
besluit voor mezelf goed afgewo
gen. Mijn ervaring is, dat wan
neer je voor jezelf een duidelijk
beeld hebt, je dat ook aan ande
ren kunt overdragen. Uit uw
vraag begrijp ik dat dat ook zo is
overgekomen."
U moet toch hartgrondig de pest
in hebben gehad?
„Ja, ik had natuurlijk al een
paar maanden het gevoel dat
wat een van uw collega's een uit
de hand gelopen ruzie noemde,
enorm verstrekkende gevolgen
aan het krijgen was. Het ging op
dat moment dus niet om aftre
den of aanblijven alleen. Nee,
het betrof de hele IRT-zaak. Ik
had het rapport van de commis-
sie-Wierenga heel goed op me
laten inwerken. Dat had me tot
de conclusie gebracht dat we
alleen maar verantwoording
konden afleggen als we de akeli
ge feiten die de commissie aan
het licht had gebracht, onder
ogen durfden zien. Dat had ik
dus al geruime tijd gedaan. Toen
dus de Kamer, al was het met
een kleine meerderheid, de motie
aanvaardde die in mijn visie
goed verder functioneren in de
missionaire staat in de weg
stond, viel het rationeel niet
moeilijk de conclusie te trekken.
Dat is me natuurlijk niet in de
kouwe kleren gaan zitten, maar
ik had het een plaats gegeven en
wist welke lijn ik moest volgen."
Voor persoonlijke emoties is in
de politiek geen plaats?
„Ik vind dat je emoties niet
alleen mag, maar zelfs moet la
ten blijken als het gaat om de
dingen waarmee je in je werk
bezig bent. Het hoort tot het
politieke ambt dat je ook bereid
bent de uiterste gevolgen onder
ogen te zien. Je kunt omstandig
heden tegenkomen, die je ertoe
dwingen te stoppen; zelfs qls dat
niet teruggaat op dingen die je
jezelf persoonlijk moet verwij
ten. Ruim vier jaar heb ik, bijna
steeds met plezier, maar in elk
geval altijd met overgave mijn
werk gedaan."
Bijna steeds?
„Natuurlijk waren er uitzonde
ringen. Er waren momenten
waarop ik me helemaal verkeerd
begrepen voelde. Zo'n gevoel
van verdriet en ergernis had ik
toen mijn uitspraken in Breda
over de beschermwaardigheid,
van het leven in het overgrote
deel van de berichten werd op
gevat als een aanval op politici
van andere partijen. Alsof die de
vijand zouden zijn. Terwijl de
vijand waartegen ik wilde waar
schuwen de medische technieken
zijn, die met de mensen op de
loop kunnen gaan. Dat is echt
een reëel probleem. Ik was er
heel ongelukkig mee dat mijn
uitspraken werden geïnterpre
teerd als een lage aanval op een
paarse coalitie. Dat bedoelde ik
niet en kon ik ook niet bedoeld
hebben, want ik weet veel te
goed wat ook mensen in andere
partijen beweegt."
Het moet u toch duidelijk zijn
dat juist een man als Van Thijn,
ook gegeven zijn joodse achter
grond die u met hem deelt, diep
gegriefd was door uw uitspra
ken? Heeft hij u zo misverstaan?
„Die vraag kan ik niet voor hem
beantwoorden. Maar zijn reactie
was voor mij wel reden om me af
te vragen: als je zo dicht bij
elkaar zit waarom dan niet even
een telefoontje? Hoe kun je nou
toch zeggen: 'Wat ik lees dat je
gezegd hebt? Waarom zo'n aan-
Hirsch Ballin: 'Ik ben niet gedemotiveerd om verder te gaan'.
val op een paarse coalitie? Dat
kun je toch niet zo bedoelen?'
Dan zou m'n antwoord natuur
lijk geweest zijn dan ik het niet
zo bedoeld had en niet bedoeld
kon hebben."
Is Van Thijn overtuigd geraakt
van uw goede bedoelingen of is
hij kwaad gebleven?
„Ik zou daar best iets over kun
nen zeggen, maar houd mij ten
goede dat ik dat niet doe. Dat
was een persoonlijk gesprek en
daar ga ik geen verhalen over
vertellen."
Vindt u achteraf bezien, dat u in
de IRT-affaire verwijtbare fouten
hebt gemaakt?
„Al in het eerste IRT-debat, op 7
en 8 april, ben ik niet uit de weg
gegaan wat ik me zelf aanreken
in de zin van: dat had ik anders
moeten doen. Maar niet ik heb
de ruzie veroorzaakt binnen het
IRT-Amsterdam. En ook valt mij
niet te verwijten dat ik mij heb
laten leiden door het aanvanke
lijke oordeel van de hoofdoffi
cier en de procureur-generaal
over de gehanteerde opsporings-
FOTO VNU
methoden. Wel heb ik mezelf
verweten dat ik de dubbelcheck,
het landelijk toezicht op opspo
ringsmethoden, niet heb inge
voerd voordat nieuwe verhou
dingen in de IRT's van start
gingen."
Door met uw aftreden niet te
wachten op beraad in het kabi
net over de betekenis van de
motie liet u Van Thijn alleen in
de wind staan. Hij kon toen ook
niet anders meer dan aftreden.
„Hij heeft niet alleen gestaan. Al
direct na het aannemen van
motie besefte ik dat er
situatie meer was om dooi
werken. Ik heb er ook thuis
over gesproken, hoewel it
dat ook het thuisfront reeds
maart gereed was om met mi
conclusie te aanvaarden dat'
beter was er een streep ondei
zetten. Maar dit zijn geen be?
singen die je thuis alleen neen
Ze betreffen de werksituafc
dus heb ik de volgende dagj
argumenten getoetst in gespt
ken met Ruud Lubbers, metf
Brinkman, met Wim Kok,,
Ed van Thijn; ja ook met Ed>
Thijn een uitgebreid gesprek
had. Ze hebben me in versci
lende mate van dringendheid
indringendheid de argimiet
gegeven waarom ik die conclii
niet zou hoeven te trekken
welke alternatieven er warj
Maar ze konden me niet
overtuigen."
Stoort het u als u een moralist
een kruisridder van nomen
waarden wordt genoemd'!
„Ik wil best nog eens zeg
ik het als een geuzennaam
schouw. Het stoort me als
verbonden wordt met
als zou ik alleen maar aams
den de manier waarop mens
wier geloofs- of levensov,
ging ik deel, in het leven
Daarvan zeg ik met volle
tuiging: niets is minder
Het zit me in de vezels om,i
het woord van de
Emanuel Levinas, .het etl
moment dat opbloeit in dt
moeting met mensen met ai
achtergronden, werkzaam
doen zijn.
Moeten we echt geloven i
vier jaar in de Kamer l
de wetenschap niet i
roepen?
„Waarom niet? Nou ja, iii|
er niet zo op reageren a
iets volstrekt onbegrip]
vraagt. Want iedereen v
ik in november 1989 voor»;
een zware afweging Heb
maken. Met plezier, zeg
maals, heb ik ruim vier j!
werk gedaan. Ik zal niet des^
duw van onmin over het A
damse IRT die over mijn ij
ligt, laten uitgroeien i
zonsverduistering van ees|
uur de ondergang van de®
is. Ik ben niet gedemotivefS'J
verder te gaan.
Den Haag (anp) - De wijze
waarop het mestoverschot de
komende jaren wordt terug
gedrongen, is niet te contro
leren en te fraudegevoelig.
Tot die conclusie komen deskun
digen van de overheid en het
landbouwbedrijfsleven. Aanpas
singen zijn nodig om te voorko
men dat het mestbeleid mislukt.
De Nederlandse veehouderij
staat aan de vooravond van in
grijpende maatregelen om het
mestoverschot terug te dringen.
In
het
dez<
er e
sein
bod
De
boul
daal
bou|
Gek
tweJ
veeh
plicl
Vanavond om 20.00 uur
begint Rijkswaterstaat
met de vernieuwing van
het wegdek van de Mer-
wedebrug in de A27 bij
Gorcum. De klus duurt
tot vrijdag 24 juni 05.00
uur. Tijdens het werk is
de brug voor alle verkeer
in de rijrichting Utrecht-
Breda afgesloten. Dage
lijks zullen 40.000 auto's,
want zoveel komen er per
etmaal over de brug, een
omweg moeten maken.
Vooral in de avondspits
zal die omweg een lij
densweg zijn. Lees en
vrees.
Van onze verslaggever
Jan van Zuilen
Je kunt vakantie opnemen of je
baas vragen of je van huis uit
mag werken. Je zou ook een
hotel kunnen nemen of proberen
om bij een collega te overnach
ten. Desnoods meld je je ziek.
Tenslotte kun je de ellende ook
gelaten over je heen te komen.
En een ellende wordt het zeker,
de komende veertien dagen, door
de afsluiting van de Merwede-
brug bij Gorcum voor het noord
zuid-verkeer. Het verraderlijke
is bovendien dat je er op de
heenweg niets van merkt, afge
zien natuurlijk van de files die in
de ochtendspits normaal al vaak
ontstaan op'-A16, A27 en A2.
Terug naar huis wordt een regel
rechte ramp. Op tijd thuis zijn
voor het eten, kun je wel verge
ten. Waarschijnlijk zal het zelfs
nog te laat worden om de kinde
ren mee naar bed te brengen.
Het verkeer uit Utrecht richting
Breda wordt tijdens de afsluiting
van de Merwedebrug omgeleid
via de Moerdijkbrug (A16) en via
de brug bij Zaltbommel (A2).
Beide verbindingen zijn onder
normale omstandigheden al druk
tot zeer druk. De brug bij Zalt
bommel (een tweede brug is mo
menteel in aanbouw) staat met
stip genoteerd in de file top-10.
Elke werkdag staan er in de
avondspits kilometers lange fi
les.
Op dagen met topdrukte is de A2
tussen Utrecht en Zaltbommel
één langgerekt lint van stapvoets
rijdende of stilstaande auto's.
Het laat zich raden hoe dat zal
zijn als daar nog een deel bij
komt van de 40.000 auto's, die
elke werkdag via de A27 naar
het zuiden afzakken.
Niet vlotjes
De thuisreis in de avondspits
verloopt op de A16 onder nor
male omstandigheden ook lang
niet vlotjes meer. De bottle-neck
heeft zich sinds de verdubbeling
van de Van Brienenoord ver
plaatst naar de Moerdijkbrug,
meer bepaald naar het punt
waar de A16 en A17 scheiden en
de A16 van een driebaans- een
tweebaansweg wordt. Tussen
Moerdijk en het knooppunt Zon
zeel is het in de avondspits lang
zaam rijden of stilstaan.
Alternatieven zijn er nauwelijks.
Mensen die de weg kennen, zul
len via de veerpont bij Brakel,
halverwege Zaltbommel en Gor
cum, proberen om de Waal over
te steken. Maar ook hier zal met
lange wachttijden rekening moe
ten worden gehouden. Het veer
bij Brakel is onder normale om
standigheden al een sluiproute
om de dagelijkse files voor de
Merwedebrug te ontlopen. Nu al
moeten automobilisten minstens
één pont wachten.
Een tweede veerverbinding die
voor sommigen uitkomst kan
bieden is die over de Nieuwe
Merwede tussen de Kop van 't
Land bij Dordrecht en de Bra
bantse Biesbosch.
Pasjeshouders
Tenslotte zijn er de pasjeshou
ders die tijdens de afsluiting ge
bruik mogen maken van de fiets
paden langs de Gorcumse brug.
In aanmerking kwamen mensen
die binnen een straal van onge
veer tien kilometer van de brug
wonen én werken. Met nadruk
op én. Mensen uit Hank en Dus-
sen die in Gorcum werken, kre
gen een pasje. Werken ze in
Vianen of Utrecht dan kregen ze
geen pasje.
Op het laatst heeè Rijkswater
staat nog wel een uitzondering
gemaakt voor wat wordt ge
noemd werken én werken. Daar
door konden in sommige geval
len medewerkers van bedrijven
met klanten aan de andere kant
van de brug ook een pasje krij
gen, ook al woonden ze niet
binnen de straal van tien kilo
meter.
Op die manier kwam Bredanaar
H. van Gastel, bedrijfsleider van
een automaterialenhandel in
Gorcum, aan een pasje, terwijl
hij er als privé-persoon geen
recht op had. „Ik heb er anders
wel twee uur voor in de rij
moeten staan en me vervolgens
nog tien minuten de blaren op
mijn tong moeten lullen, want
eerst wilden ze het me niet ge
ven."
Teleurstelling
Bredanaar A. M. Bekkers daar-
entegen viste tot zijn grote te
leurstelling achter het net. Hij
heeft in Gorcum een winkel in
naai- en breimachines. Behalve
dat hij zelf een eind moet omrij
den om 's avonds thuis te komen,
kan hij zijn klanten in het Land
van Heusden en Altena niet be
reiken. „Nee verkopen kan niet.
Dan lopen ze achtermekaar naar
de concurrentie. Dus zullen we
een omweg moeten maken. Dat
kost tijd en tijd kost geld."
Wat hem zelf betreft denkt hij er'
aan om de komende veertien
dagen maar veel later naar huis
te gaan. „Na acht uur zal het bij
Moerdijk zo druk toch niet meer
zijn," hoopt Bekkers.
Bredanaar F. Beuman, die een
belastingadviesbureau in Gor
cum heeft en ook geen pasje
kreeg, neemt volgende week een
paar dagen vrij. De week daarop
wil hij proberen een paar dagen
van huis uit te werken. „Maar
hoe dan ook zal ik een paar keer
op en neer naar Gorcum moeten.
Terug ga ik dan in 's hemels
naam maar via Moerdijk."
De afgelopen twee weken reikte
Rijkswaterstaat bijna vijfdui
zend pasjes uit. Woordvoerder
Van Tweel verwacht niet dat al
die pasjes ook worden gebruikt.
„Onze indruk is dat een sommi
gen het pasje alleen maar voor
de zekerheid hebben afgehaald.
Dat zijn mensen die normaal op
de fiets naar hun werk gaan en
ik neem aan dat ze dat tijdens de
afsluiting zeker zullen doen.
Vooral omdat er nu pontjes va
ren."
Mevrouw M. Westra uit Ooster
hout, die voor haar werk regel
matig in Gorcum moet zijn,
heeft bedacht dat ook voor haar
het voetveer tussen Sleeuwijk en
Gorcum een uitkomst is. „Ik ben
van plan om de auto op de
veerdam in Sleeuwijk te parke
ren. Daar neem ik het pontje en
in Gorcum zelf kan ik lopen naar
kantoor."
Pech heeft de Werkendamse
wethouder A. Dolieslager. Do-
lieslager pendelt drie dagen in
de week vanuit Nieuwendijk
naar Geldermalsen. Laat hij nu
juist de afgelopen week een al
lang tevoren besproken vakantie
-hebben geboekt. Uitgerekend
maandag moet hij weer begin
nen. „Achteraf had hij dat graag
anders gepland," beaamt een
collegaatje van hem uit Gelder
malsen.
Openbaar vervoer biedt amper
soelaas. Er rijdt nu eenmaal geen
trein tussen Breda en Utrecht,
alleen via omwegen over Den
Bosch of Rotterdam en met min
stens een overstap. Tot overmaat
van ramp hangt de treinpassa-
giers uitgerekend aanstaande
maandag nog een staking van
NS-personeel boven het hoofd.
De snelbusdienst van de BBA
kan niet over de brug omdat de
bus te breed en te groot is voor
het fietspad. Busreizigers wor
den met taxi's over de brug gezet
en zullen moeten aansluiten ach
ter de auto's van pasjeshouders.
Echt' opschieten zullen de pas
jeshouders niet, waarschuwt Van
Tweel. De capaciteit van de
fietspaden is beperkt en ook de
aan- en afvoerwegen zijrfl
een groot verkeersaanbod!*]
kend. „In het ergste
nen de wachttijden o
anderhalf uur, hebben we ij
kend. Hopelijk valt het q
maar hoe dan ook moe!
forse vertraging rekenen."
De enige zekerheid die Rijej
terstaat wil geven is
niewing van het wegdek
brug op tijd klaar is, 1
geen weer. Pikant in ditve
is dat Rijkswaterstaat jniSj
juni heeft gekozen in
derstelling dat de kans ojj
weer dan het grootst is. r
toe valt dat reuze tegen. 1
waterstaat verwacht ectój
dat aanhoudend slecht w«|
in het eten gooit. Van 1'
„We werken onder
tent. Regen deert ons ecW]
Uitwaaieren
Rijkswaterstaat en
verwachten de grootstef
men op maandag 13 f
eerste volledige wei
brug is afgesloten. Ondan
intensieve voorlichtingscf
ne, tot in Spanje toe,
vrezen Rijkswaterstaat Bi
tie, toch nog veel mens®!]
de terugreis verrast wow"
maandag zullen er pr£
blijven, maar meer vet]
meent woordvoerder R.
van de Verkeerspolitie
gen. „De ervaring leert »1
sen gaan uitwaaieren. Z»T
me voorstellen dat erf
zullen zijn die de
Tiel pakken in
brug bij Zaitbommel S]
om, maar je staat niet
Bovendien zie je dan
wat van Nederland."
Het gevolg daarvan zal »J
dat ook verder «,{»l
noord-zuid-verbinding® 1
verkeer te verwerken
wat mogelijk ook daaI
traging zal leiden. 1
genoemde bottle-necks
Moerdijkbrug, de
en het pontveer bij I"°
wacht de politie o
extra files op het Terbr^L
bij Rotterdam en opb'J
Papendrecht en RfJ
waardoor verkeer dat j>
niet naar het zuiden
ook last heeft van dea
van de Merwedebrug.
Van Rees waarschuwt11 J
de weekenden "P
moet worden gerekend
de brug bij ZaltboiW*]
neer precies is moeililj
gen. Dat hangt ook van
af en of er ergens gi°
menten zijn. Zo ja.1,18
borst maar nat". „a
Het beste advies dat
kan bedenken is carp0 J
twee in één auto,
auto minder op de weg
Van onze verslaggeefsters
Roosendaal/Utrecht - De vakbonden
van de Nederlandse Spoorwegen zij'
geworden over maatregelen die de
moeten redden.
Een nieuwe staking bij de
Spoorwegen, nu gedragen door
de bonden, lijkt daarmee onaf
wendbaar. Voorzover nu bekend
zal dat komende maandag tij
dens de ochtendspits gebeuren.
Die staking zal dan zeker het
treinverkeer in-Zuidwest-Neder
land treffen. Enkele tientallen
leden van de Regio Zuid-West
van de vakbond van spoorweg
personeel FSV zijn gisteravond
tijdens een actievergadering na
melijk unaniem akkoord gegaan
met het voorstel maandagoch
tend tot 9.00 te staken. Een
'treinverkeerontregelende actie'
heet dat in vakbondstermen. De
Regio Zuid-West, waaronder
werknemers van Vlissingen tot
Oisterwijk vallen, stelt wel als
voorwaarde dat de andere vak
bonden met de actie meedoen.
Volgens regiobestuurder F. Peet
ere heeft de NS-directie 'grenzen
overschreden'. „Het gaat om een
opeenstapeling van problemen.
Wij willen 2,5 procent prijscom-
I pensatie inleveren in ruil voor
het behoud van banen. Maar
juist het aantal banen dat zou
moeten verdwijnen (470 conduc
teurs en machinisten, red.) wordt
om de haverklap bijgesteld door
de directie. En dat kan echt niet.
Vandaar dat we het belangrijk
vinden dat ook CNV en FNV aan
de actie van maandag meedoen.\t
Peeters vindt het NS-beleid niet V 1*1
consequent. Hij wijst erop dat
twee jaar gelden nog 400 extra SCJ
conducteurs aangetrokken wer
den om de veiligheid op de trei
nen te vergroten. Nu moeten er
weer 300 weg. „Maar de agressi
viteit is heus niet afgenomen
hoor. Integendeel, het wordt
steeds gekker. Verbaal en fysiek
geweid nemen nog steeds toe."
(ADVERTENTIES
Gronii
Gronif
Boon
Schaal
ken vT
De ofi
weker]
lijke 1
hen gJ
VolgeJ
zich
smaad
intervl
vergelf
de da|
het r
De
Boomj
het al
rechtt;
beled|
gemer]
gens
journë
|ln de steek gelati
ÏgeboCuwTrE-LE krediet dat Ruud Lij
Pacques Dein Z','n P°9,n9en om de
ha de r?alors,.als voorzitter van de Ei
^ederlanH il9e °Pkomst bij de
'en hoon "nnl r op 9eworden.
ubbers - n« ■°?1Stpercenta9e 20 'I
lardiq visiutu^an een Pro"Europes
lOogste amht PJec V°°r een P°liticij
lat is dus anrtT Europese Unie te ve
fn de steek nJ?* Ult3epakt. De Nederlc
de andere iiri« .en en 9evreesd moet w.
Het enthon^o niet vee' bemoedige
)ieten bere atSr ,V00r d,e Europese'e
(eek het niette aanloop naar hel
fan tijd wasFr'n of de eenwording
^erl(t, maar moesten nog veel pre
anti-Eurnno Was overheen te komei
gestotenSSent!menten die hier e
P zijn De f achter geen verschij,
JeidverslinHor Unie die nooit
Pn volledia ah f kunnen kwijtraken
'iet alleen in Gmnt R^r'P 'S'-ligt ondei
joden als D.Li Ittannie' maar i
:ich apenliPk vJnnh en Frankri-ik' Nati(
('aaien meé n„ 2 e? streven naar e
Nionaliteitszin ^"nd van da veran,
!°0er scoren U r* Prediken van bl
?eze ontwikkeling Eur°Pese gedachte
'et Europee, pl9,trekt een 2ware wisse,
boeten k0mPn' lemant' 'We zuHen h,
ekende ontim-'ve' ''isttrekker Hanja f
aar4S'iSAsche wi-ize- Hetia™
t°e voor de, kf het niet- Het Europeer
verkiezinasw ®2ar "'et zichtbaar aanv
:-ilDeri Haao n^i -j van het CDA heeft
fc ere verqeüEfMet een dergelijk
l^opese winst (ri-mank' Het CDA ma9
verlies tnn Jdle overigens neerkoni
'aar het zal vonHZ'C- van de Europe:
n die tot een nJ0pig toeschouwer blijv
Paarse coalitie moeten Ie