6 Ik beschouw moralist als geuzennaam Stakiii; De omweg wordt lijdensweg de stem- Werkgroep 1 >estem Auto DE STEM BINNENLAND BUITENLAND Kaarsje DE STEM Overleg directie ei Merwedebrug bij Gorcum veertien dagen potdicht voor noord-zuid-verkeer VRIJDAG 10 JUNI 1994 Hij heet Jos, weet ik. Ik zie hem wel eens lopen of op een oude fiets voorbijkomen. Van een afstand geef je hem nog geen dertig jaar. Maar van dichtbij zie je, dat hij stukken ouder is. Hij ziet er heel verlopen uit. Het is zo'n typ, waarvan je je afvraagt of je misschien voor hem moet uitkijken, omdat hij iets onbe rekenbaars over zich heeft. Maar meestal lijkt hij van de wereld weg te zijn, als je hem tegenkomt. Een starende blik, soms mompelt hij wat voor zich uit. Ik heb hem op straat ook wel eens plotseling heel kwaad en agressief horen uit vallen zonder dat er verder iemand in zijn buurt was. Hij kan flink van leer trekken. En dan lijkt de wereld om hem heen weer volledig aan hem voorbij te gaan. Dan weet je, dat hij weer aan de fles heeft gezeten. Of hij een alcoholist is, weet ik niet, maar vermoe delijk wel. Misschien zijn het ook wel drugs. Over Jos zijn leven heb ik wel horen vertellen. Door mensen die hem van kindsbeen af kennen. Hem en het hele ge zin waaruit hij komt. Geen klein gezin. Ook geen vetpot thuis. Volksbuurt. Eenvoudig volk. Drank moet er een gro te rol hebben gespeeld. Hij is niet de enige van de familie, die er grote problemen mee heeft gekregen. Zijn huwelijk moet al snel op scheiding zijn uitgelopen. Nou woont hij sa men. Wat heet. Zijn geliefde ontvangt thuis mannen. Haar kroost heeft erg veel geld no dig, voor drugs bijvoorbeeld, Met grote regelmaat wordt Jos het huis uitgegooid. Niet voor een uurtje of wat, maar voor onbepaalde tijd. Dan zwerft hij weer over straat, slaapt ergens buiten. Laatst, in het vallen van de avond van zo'n druilerige dag, zag ik hem weer eens. Hij stond onvast op zijn benen naast zijn fiets. Hij had een voorbijganger met een hond aangesproken. Hij is een die renvriend. Een hond is ten minste aanhankelijk. Hij mag de nog jonge hond even aan halen. Die blaft hem enthou siast toe. De man met de hond vervolgt zijn weg. Jos steekt met zijn fiets aan de hand de straat over. Voor hem doemt het kapelletje op. Het Mariakapelletje dat veel mensen achteloos passeren. Het is wel toegankelijk, maar het grote ijzeren hek wekt de indruk op slot te zitten. Het moet vandalen buiten de deur houden. Jos kwakt zijn fiets ineens tegen de lantaarnpaal naast het kapelletje, half in de strui ken. Hij loopt naar het hek en begint eraan te rammelen. Mij bekruipt grote argwaan. In het kapelletje zit aan de muur immers een offerblok voor als iemand eens een kaarsje wil opsteken voor de moeder Gods. Jos is in kennelijke staat en daarom misschien wel blut, schiet het door mijn hoofd. Ik hou mijn pas in en observeer hem. Na wat ge rammel gaat het hek open. Hij stapt het duister van het kapelletje binnen. Ik doe een stapje terug om beter te kun nen zien. Er branden twee kaarsjes. Jos stapt inderdaad op de offerblok af. Er kan bijna geen geld inzitten, maar misschien is elk dubbeltje hem welkom, wie weet. Maar dan gebeurt er iets to taal anders. Jos gooit een muntstuk in de offerblok, pakt een kaars en loopt ermee naar het Mariabeeld om hem op te steken. Ik loop door, langzaam. Hoe wonderlijk, verbaas ik me. Dat is nou het laatste wat je zou verwachten. Vloeken en tieren hoort veel meer bij hem dan dit. Een kaars opsteken: zou het voor hem misschien een vaag ge worden iets zijn uit zijn kin derjaren. Een strohalm nu, waaraan hij zich zou willen optrekken naar wat meer ge luk. Hij moet eigenlijk heel eenzaam zijn. Want als hij weer eens zijn huis wordt uit gegooid, klopt hij wel aan bij familie, maar krijgt - niet eens onbegrijpelijk - een ge sloten deur. Ik begin te ver moeden dat Jos met een groot verdriet zit, dat heel diep in hem vastzit. En dat hij dat alleen maar kan uiten door een kaarsje op te steken in het kapelletje. Even later fietst hij me voor bij, in een kaarsrechte lijn. De hemel is druilerig grijs geble ven. In de hoofdstad valt ineens weer te parkeren. Straten, grachten en pleinen waar drie jaar geleden tot tussen fietsenrekken en bomen auto's gepropt stonden, bieden ruimte te over. Oversteken en hond uitlaten lukt weer. Kadewanden worden weer zichtbaar en hoe de bouwmeesters hun scheppingen bedoeld hebben is na tientallen jaren plots weer te zien. Een tarief van een gulden per kwartier maakt de stad schoon. Maar waar zijn al die mensen die zo hoogst noodzakelijk in het centrum van de grote stad moesten werken, bezoeken en boodschappen gebleven? En waar laten al die forensende ambtenaren hun auto's nu CH Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Bezorgklachten en abonnementenadministratie: Afdeling Lezerscontact 06-0226116 (gratis) ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur, zat. 8.00-12.00 uur. Kantoren: Bergen op Zoom, Postbus 65, 4600 AB; 01640-36850, fax 01640-40731, redactie 01640-37253. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698. Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Terneüzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Vlissingen, Scheldestraat 7-9, ©01184-19910, fax 01184-11446. Openingstijden: van 8.30-17.00 uur. (Middagpauze van 12.30-13.30 uur m.u.v. Oosterhout) Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 87.20, per half jaar 173.45 óf per jaar 337.30. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 29,05, per kwartaal 84.70, per half jaar 168.45 óf per jaar 327.30. Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Ginnekenweg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur S 076-236881 zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-236242/236911 Alle advertentie-opdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de Algemene Voorwaarden van Uitgeversmaatschappij De Stem B.V. alsmede de Regelen voor het Advertentiewezen. Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. c De Stem op band: Centrum voor gesproken lektuur 08860-82345. i Door Max de Bok Met een bijna ongeloofwaar dige en in elk geval bewonde renswaardige blijmoedigheid reorganiseert mr. Ernst Hirsch Ballin zijn politieke leven. Uiterlijk even opge wekt als hij zich, de weken rond de IRT uitgezonderd, in de werkvertrekken van het ministerie van Justitie be woog, zoekt hij zijn weg in de gangen van de Tweede Ka mer. Beschadigd door de IRT-affaifé. Achtervolgd door zijn 'verkeerd of moedwillig verkeerd begre pen' uitspraken over de druk die zou worden uitgeoefend op ouders van mongoloïde kindjes als, zo werd het geïnterpreteerd, 'paars' het te vertellen zou krij gen in dit land. Toen u de persconferentie over uw aftreden gaf, leek u volstrekt onaangedaan. Was dat een hou ding of was dat echt? „Dat was echt. Dat betekent natuurlijk niet dat dit alles rim pelloos aan mij is voorbijgegaan. Ik had heel helder voor me wat me te doen stond. Ik had mijn besluit voor mezelf goed afgewo gen. Mijn ervaring is, dat wan neer je voor jezelf een duidelijk beeld hebt, je dat ook aan ande ren kunt overdragen. Uit uw vraag begrijp ik dat dat ook zo is overgekomen." U moet toch hartgrondig de pest in hebben gehad? „Ja, ik had natuurlijk al een paar maanden het gevoel dat wat een van uw collega's een uit de hand gelopen ruzie noemde, enorm verstrekkende gevolgen aan het krijgen was. Het ging op dat moment dus niet om aftre den of aanblijven alleen. Nee, het betrof de hele IRT-zaak. Ik had het rapport van de commis- sie-Wierenga heel goed op me laten inwerken. Dat had me tot de conclusie gebracht dat we alleen maar verantwoording konden afleggen als we de akeli ge feiten die de commissie aan het licht had gebracht, onder ogen durfden zien. Dat had ik dus al geruime tijd gedaan. Toen dus de Kamer, al was het met een kleine meerderheid, de motie aanvaardde die in mijn visie goed verder functioneren in de missionaire staat in de weg stond, viel het rationeel niet moeilijk de conclusie te trekken. Dat is me natuurlijk niet in de kouwe kleren gaan zitten, maar ik had het een plaats gegeven en wist welke lijn ik moest volgen." Voor persoonlijke emoties is in de politiek geen plaats? „Ik vind dat je emoties niet alleen mag, maar zelfs moet la ten blijken als het gaat om de dingen waarmee je in je werk bezig bent. Het hoort tot het politieke ambt dat je ook bereid bent de uiterste gevolgen onder ogen te zien. Je kunt omstandig heden tegenkomen, die je ertoe dwingen te stoppen; zelfs qls dat niet teruggaat op dingen die je jezelf persoonlijk moet verwij ten. Ruim vier jaar heb ik, bijna steeds met plezier, maar in elk geval altijd met overgave mijn werk gedaan." Bijna steeds? „Natuurlijk waren er uitzonde ringen. Er waren momenten waarop ik me helemaal verkeerd begrepen voelde. Zo'n gevoel van verdriet en ergernis had ik toen mijn uitspraken in Breda over de beschermwaardigheid, van het leven in het overgrote deel van de berichten werd op gevat als een aanval op politici van andere partijen. Alsof die de vijand zouden zijn. Terwijl de vijand waartegen ik wilde waar schuwen de medische technieken zijn, die met de mensen op de loop kunnen gaan. Dat is echt een reëel probleem. Ik was er heel ongelukkig mee dat mijn uitspraken werden geïnterpre teerd als een lage aanval op een paarse coalitie. Dat bedoelde ik niet en kon ik ook niet bedoeld hebben, want ik weet veel te goed wat ook mensen in andere partijen beweegt." Het moet u toch duidelijk zijn dat juist een man als Van Thijn, ook gegeven zijn joodse achter grond die u met hem deelt, diep gegriefd was door uw uitspra ken? Heeft hij u zo misverstaan? „Die vraag kan ik niet voor hem beantwoorden. Maar zijn reactie was voor mij wel reden om me af te vragen: als je zo dicht bij elkaar zit waarom dan niet even een telefoontje? Hoe kun je nou toch zeggen: 'Wat ik lees dat je gezegd hebt? Waarom zo'n aan- Hirsch Ballin: 'Ik ben niet gedemotiveerd om verder te gaan'. val op een paarse coalitie? Dat kun je toch niet zo bedoelen?' Dan zou m'n antwoord natuur lijk geweest zijn dan ik het niet zo bedoeld had en niet bedoeld kon hebben." Is Van Thijn overtuigd geraakt van uw goede bedoelingen of is hij kwaad gebleven? „Ik zou daar best iets over kun nen zeggen, maar houd mij ten goede dat ik dat niet doe. Dat was een persoonlijk gesprek en daar ga ik geen verhalen over vertellen." Vindt u achteraf bezien, dat u in de IRT-affaire verwijtbare fouten hebt gemaakt? „Al in het eerste IRT-debat, op 7 en 8 april, ben ik niet uit de weg gegaan wat ik me zelf aanreken in de zin van: dat had ik anders moeten doen. Maar niet ik heb de ruzie veroorzaakt binnen het IRT-Amsterdam. En ook valt mij niet te verwijten dat ik mij heb laten leiden door het aanvanke lijke oordeel van de hoofdoffi cier en de procureur-generaal over de gehanteerde opsporings- FOTO VNU methoden. Wel heb ik mezelf verweten dat ik de dubbelcheck, het landelijk toezicht op opspo ringsmethoden, niet heb inge voerd voordat nieuwe verhou dingen in de IRT's van start gingen." Door met uw aftreden niet te wachten op beraad in het kabi net over de betekenis van de motie liet u Van Thijn alleen in de wind staan. Hij kon toen ook niet anders meer dan aftreden. „Hij heeft niet alleen gestaan. Al direct na het aannemen van motie besefte ik dat er situatie meer was om dooi werken. Ik heb er ook thuis over gesproken, hoewel it dat ook het thuisfront reeds maart gereed was om met mi conclusie te aanvaarden dat' beter was er een streep ondei zetten. Maar dit zijn geen be? singen die je thuis alleen neen Ze betreffen de werksituafc dus heb ik de volgende dagj argumenten getoetst in gespt ken met Ruud Lubbers, metf Brinkman, met Wim Kok,, Ed van Thijn; ja ook met Ed> Thijn een uitgebreid gesprek had. Ze hebben me in versci lende mate van dringendheid indringendheid de argimiet gegeven waarom ik die conclii niet zou hoeven te trekken welke alternatieven er warj Maar ze konden me niet overtuigen." Stoort het u als u een moralist een kruisridder van nomen waarden wordt genoemd'! „Ik wil best nog eens zeg ik het als een geuzennaam schouw. Het stoort me als verbonden wordt met als zou ik alleen maar aams den de manier waarop mens wier geloofs- of levensov, ging ik deel, in het leven Daarvan zeg ik met volle tuiging: niets is minder Het zit me in de vezels om,i het woord van de Emanuel Levinas, .het etl moment dat opbloeit in dt moeting met mensen met ai achtergronden, werkzaam doen zijn. Moeten we echt geloven i vier jaar in de Kamer l de wetenschap niet i roepen? „Waarom niet? Nou ja, iii| er niet zo op reageren a iets volstrekt onbegrip] vraagt. Want iedereen v ik in november 1989 voor»; een zware afweging Heb maken. Met plezier, zeg maals, heb ik ruim vier j! werk gedaan. Ik zal niet des^ duw van onmin over het A damse IRT die over mijn ij ligt, laten uitgroeien i zonsverduistering van ees| uur de ondergang van de® is. Ik ben niet gedemotivefS'J verder te gaan. Den Haag (anp) - De wijze waarop het mestoverschot de komende jaren wordt terug gedrongen, is niet te contro leren en te fraudegevoelig. Tot die conclusie komen deskun digen van de overheid en het landbouwbedrijfsleven. Aanpas singen zijn nodig om te voorko men dat het mestbeleid mislukt. De Nederlandse veehouderij staat aan de vooravond van in grijpende maatregelen om het mestoverschot terug te dringen. In het dez< er e sein bod De boul daal bou| Gek tweJ veeh plicl Vanavond om 20.00 uur begint Rijkswaterstaat met de vernieuwing van het wegdek van de Mer- wedebrug in de A27 bij Gorcum. De klus duurt tot vrijdag 24 juni 05.00 uur. Tijdens het werk is de brug voor alle verkeer in de rijrichting Utrecht- Breda afgesloten. Dage lijks zullen 40.000 auto's, want zoveel komen er per etmaal over de brug, een omweg moeten maken. Vooral in de avondspits zal die omweg een lij densweg zijn. Lees en vrees. Van onze verslaggever Jan van Zuilen Je kunt vakantie opnemen of je baas vragen of je van huis uit mag werken. Je zou ook een hotel kunnen nemen of proberen om bij een collega te overnach ten. Desnoods meld je je ziek. Tenslotte kun je de ellende ook gelaten over je heen te komen. En een ellende wordt het zeker, de komende veertien dagen, door de afsluiting van de Merwede- brug bij Gorcum voor het noord zuid-verkeer. Het verraderlijke is bovendien dat je er op de heenweg niets van merkt, afge zien natuurlijk van de files die in de ochtendspits normaal al vaak ontstaan op'-A16, A27 en A2. Terug naar huis wordt een regel rechte ramp. Op tijd thuis zijn voor het eten, kun je wel verge ten. Waarschijnlijk zal het zelfs nog te laat worden om de kinde ren mee naar bed te brengen. Het verkeer uit Utrecht richting Breda wordt tijdens de afsluiting van de Merwedebrug omgeleid via de Moerdijkbrug (A16) en via de brug bij Zaltbommel (A2). Beide verbindingen zijn onder normale omstandigheden al druk tot zeer druk. De brug bij Zalt bommel (een tweede brug is mo menteel in aanbouw) staat met stip genoteerd in de file top-10. Elke werkdag staan er in de avondspits kilometers lange fi les. Op dagen met topdrukte is de A2 tussen Utrecht en Zaltbommel één langgerekt lint van stapvoets rijdende of stilstaande auto's. Het laat zich raden hoe dat zal zijn als daar nog een deel bij komt van de 40.000 auto's, die elke werkdag via de A27 naar het zuiden afzakken. Niet vlotjes De thuisreis in de avondspits verloopt op de A16 onder nor male omstandigheden ook lang niet vlotjes meer. De bottle-neck heeft zich sinds de verdubbeling van de Van Brienenoord ver plaatst naar de Moerdijkbrug, meer bepaald naar het punt waar de A16 en A17 scheiden en de A16 van een driebaans- een tweebaansweg wordt. Tussen Moerdijk en het knooppunt Zon zeel is het in de avondspits lang zaam rijden of stilstaan. Alternatieven zijn er nauwelijks. Mensen die de weg kennen, zul len via de veerpont bij Brakel, halverwege Zaltbommel en Gor cum, proberen om de Waal over te steken. Maar ook hier zal met lange wachttijden rekening moe ten worden gehouden. Het veer bij Brakel is onder normale om standigheden al een sluiproute om de dagelijkse files voor de Merwedebrug te ontlopen. Nu al moeten automobilisten minstens één pont wachten. Een tweede veerverbinding die voor sommigen uitkomst kan bieden is die over de Nieuwe Merwede tussen de Kop van 't Land bij Dordrecht en de Bra bantse Biesbosch. Pasjeshouders Tenslotte zijn er de pasjeshou ders die tijdens de afsluiting ge bruik mogen maken van de fiets paden langs de Gorcumse brug. In aanmerking kwamen mensen die binnen een straal van onge veer tien kilometer van de brug wonen én werken. Met nadruk op én. Mensen uit Hank en Dus- sen die in Gorcum werken, kre gen een pasje. Werken ze in Vianen of Utrecht dan kregen ze geen pasje. Op het laatst heeè Rijkswater staat nog wel een uitzondering gemaakt voor wat wordt ge noemd werken én werken. Daar door konden in sommige geval len medewerkers van bedrijven met klanten aan de andere kant van de brug ook een pasje krij gen, ook al woonden ze niet binnen de straal van tien kilo meter. Op die manier kwam Bredanaar H. van Gastel, bedrijfsleider van een automaterialenhandel in Gorcum, aan een pasje, terwijl hij er als privé-persoon geen recht op had. „Ik heb er anders wel twee uur voor in de rij moeten staan en me vervolgens nog tien minuten de blaren op mijn tong moeten lullen, want eerst wilden ze het me niet ge ven." Teleurstelling Bredanaar A. M. Bekkers daar- entegen viste tot zijn grote te leurstelling achter het net. Hij heeft in Gorcum een winkel in naai- en breimachines. Behalve dat hij zelf een eind moet omrij den om 's avonds thuis te komen, kan hij zijn klanten in het Land van Heusden en Altena niet be reiken. „Nee verkopen kan niet. Dan lopen ze achtermekaar naar de concurrentie. Dus zullen we een omweg moeten maken. Dat kost tijd en tijd kost geld." Wat hem zelf betreft denkt hij er' aan om de komende veertien dagen maar veel later naar huis te gaan. „Na acht uur zal het bij Moerdijk zo druk toch niet meer zijn," hoopt Bekkers. Bredanaar F. Beuman, die een belastingadviesbureau in Gor cum heeft en ook geen pasje kreeg, neemt volgende week een paar dagen vrij. De week daarop wil hij proberen een paar dagen van huis uit te werken. „Maar hoe dan ook zal ik een paar keer op en neer naar Gorcum moeten. Terug ga ik dan in 's hemels naam maar via Moerdijk." De afgelopen twee weken reikte Rijkswaterstaat bijna vijfdui zend pasjes uit. Woordvoerder Van Tweel verwacht niet dat al die pasjes ook worden gebruikt. „Onze indruk is dat een sommi gen het pasje alleen maar voor de zekerheid hebben afgehaald. Dat zijn mensen die normaal op de fiets naar hun werk gaan en ik neem aan dat ze dat tijdens de afsluiting zeker zullen doen. Vooral omdat er nu pontjes va ren." Mevrouw M. Westra uit Ooster hout, die voor haar werk regel matig in Gorcum moet zijn, heeft bedacht dat ook voor haar het voetveer tussen Sleeuwijk en Gorcum een uitkomst is. „Ik ben van plan om de auto op de veerdam in Sleeuwijk te parke ren. Daar neem ik het pontje en in Gorcum zelf kan ik lopen naar kantoor." Pech heeft de Werkendamse wethouder A. Dolieslager. Do- lieslager pendelt drie dagen in de week vanuit Nieuwendijk naar Geldermalsen. Laat hij nu juist de afgelopen week een al lang tevoren besproken vakantie -hebben geboekt. Uitgerekend maandag moet hij weer begin nen. „Achteraf had hij dat graag anders gepland," beaamt een collegaatje van hem uit Gelder malsen. Openbaar vervoer biedt amper soelaas. Er rijdt nu eenmaal geen trein tussen Breda en Utrecht, alleen via omwegen over Den Bosch of Rotterdam en met min stens een overstap. Tot overmaat van ramp hangt de treinpassa- giers uitgerekend aanstaande maandag nog een staking van NS-personeel boven het hoofd. De snelbusdienst van de BBA kan niet over de brug omdat de bus te breed en te groot is voor het fietspad. Busreizigers wor den met taxi's over de brug gezet en zullen moeten aansluiten ach ter de auto's van pasjeshouders. Echt' opschieten zullen de pas jeshouders niet, waarschuwt Van Tweel. De capaciteit van de fietspaden is beperkt en ook de aan- en afvoerwegen zijrfl een groot verkeersaanbod!*] kend. „In het ergste nen de wachttijden o anderhalf uur, hebben we ij kend. Hopelijk valt het q maar hoe dan ook moe! forse vertraging rekenen." De enige zekerheid die Rijej terstaat wil geven is niewing van het wegdek brug op tijd klaar is, 1 geen weer. Pikant in ditve is dat Rijkswaterstaat jniSj juni heeft gekozen in derstelling dat de kans ojj weer dan het grootst is. r toe valt dat reuze tegen. 1 waterstaat verwacht ectój dat aanhoudend slecht w«| in het eten gooit. Van 1' „We werken onder tent. Regen deert ons ecW] Uitwaaieren Rijkswaterstaat en verwachten de grootstef men op maandag 13 f eerste volledige wei brug is afgesloten. Ondan intensieve voorlichtingscf ne, tot in Spanje toe, vrezen Rijkswaterstaat Bi tie, toch nog veel mens®!] de terugreis verrast wow" maandag zullen er pr£ blijven, maar meer vet] meent woordvoerder R. van de Verkeerspolitie gen. „De ervaring leert »1 sen gaan uitwaaieren. Z»T me voorstellen dat erf zullen zijn die de Tiel pakken in brug bij Zaitbommel S] om, maar je staat niet Bovendien zie je dan wat van Nederland." Het gevolg daarvan zal »J dat ook verder «,{»l noord-zuid-verbinding® 1 verkeer te verwerken wat mogelijk ook daaI traging zal leiden. 1 genoemde bottle-necks Moerdijkbrug, de en het pontveer bij I"° wacht de politie o extra files op het Terbr^L bij Rotterdam en opb'J Papendrecht en RfJ waardoor verkeer dat j> niet naar het zuiden ook last heeft van dea van de Merwedebrug. Van Rees waarschuwt11 J de weekenden "P moet worden gerekend de brug bij ZaltboiW*] neer precies is moeililj gen. Dat hangt ook van af en of er ergens gi° menten zijn. Zo ja.1,18 borst maar nat". „a Het beste advies dat kan bedenken is carp0 J twee in één auto, auto minder op de weg Van onze verslaggeefsters Roosendaal/Utrecht - De vakbonden van de Nederlandse Spoorwegen zij' geworden over maatregelen die de moeten redden. Een nieuwe staking bij de Spoorwegen, nu gedragen door de bonden, lijkt daarmee onaf wendbaar. Voorzover nu bekend zal dat komende maandag tij dens de ochtendspits gebeuren. Die staking zal dan zeker het treinverkeer in-Zuidwest-Neder land treffen. Enkele tientallen leden van de Regio Zuid-West van de vakbond van spoorweg personeel FSV zijn gisteravond tijdens een actievergadering na melijk unaniem akkoord gegaan met het voorstel maandagoch tend tot 9.00 te staken. Een 'treinverkeerontregelende actie' heet dat in vakbondstermen. De Regio Zuid-West, waaronder werknemers van Vlissingen tot Oisterwijk vallen, stelt wel als voorwaarde dat de andere vak bonden met de actie meedoen. Volgens regiobestuurder F. Peet ere heeft de NS-directie 'grenzen overschreden'. „Het gaat om een opeenstapeling van problemen. Wij willen 2,5 procent prijscom- I pensatie inleveren in ruil voor het behoud van banen. Maar juist het aantal banen dat zou moeten verdwijnen (470 conduc teurs en machinisten, red.) wordt om de haverklap bijgesteld door de directie. En dat kan echt niet. Vandaar dat we het belangrijk vinden dat ook CNV en FNV aan de actie van maandag meedoen.\t Peeters vindt het NS-beleid niet V 1*1 consequent. Hij wijst erop dat twee jaar gelden nog 400 extra SCJ conducteurs aangetrokken wer den om de veiligheid op de trei nen te vergroten. Nu moeten er weer 300 weg. „Maar de agressi viteit is heus niet afgenomen hoor. Integendeel, het wordt steeds gekker. Verbaal en fysiek geweid nemen nog steeds toe." (ADVERTENTIES Gronii Gronif Boon Schaal ken vT De ofi weker] lijke 1 hen gJ VolgeJ zich smaad intervl vergelf de da| het r De Boomj het al rechtt; beled| gemer] gens journë |ln de steek gelati ÏgeboCuwTrE-LE krediet dat Ruud Lij Pacques Dein Z','n P°9,n9en om de ha de r?alors,.als voorzitter van de Ei ^ederlanH il9e °Pkomst bij de 'en hoon "nnl r op 9eworden. ubbers - n« ■°?1Stpercenta9e 20 'I lardiq visiutu^an een Pro"Europes lOogste amht PJec V°°r een P°liticij lat is dus anrtT Europese Unie te ve fn de steek nJ?* Ult3epakt. De Nederlc de andere iiri« .en en 9evreesd moet w. Het enthon^o niet vee' bemoedige )ieten bere atSr ,V00r d,e Europese'e (eek het niette aanloop naar hel fan tijd wasFr'n of de eenwording ^erl(t, maar moesten nog veel pre anti-Eurnno Was overheen te komei gestotenSSent!menten die hier e P zijn De f achter geen verschij, JeidverslinHor Unie die nooit Pn volledia ah f kunnen kwijtraken 'iet alleen in Gmnt R^r'P 'S'-ligt ondei joden als D.Li Ittannie' maar i :ich apenliPk vJnnh en Frankri-ik' Nati( ('aaien meé n„ 2 e? streven naar e Nionaliteitszin ^"nd van da veran, !°0er scoren U r* Prediken van bl ?eze ontwikkeling Eur°Pese gedachte 'et Europee, pl9,trekt een 2ware wisse, boeten k0mPn' lemant' 'We zuHen h, ekende ontim-'ve' ''isttrekker Hanja f aar4S'iSAsche wi-ize- Hetia™ t°e voor de, kf het niet- Het Europeer verkiezinasw ®2ar "'et zichtbaar aanv :-ilDeri Haao n^i -j van het CDA heeft fc ere verqeüEfMet een dergelijk l^opese winst (ri-mank' Het CDA ma9 verlies tnn Jdle overigens neerkoni 'aar het zal vonHZ'C- van de Europe: n die tot een nJ0pig toeschouwer blijv Paarse coalitie moeten Ie

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 2